(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6  آذر 1390- شماره 20083

كوتاه اقتصادي
استقبال خارجي ها از سرمايه گذاري در پروژه هاي نفتي ايران
آمادگي بانك اكو براي ارائه تسهيلات به ايران
تقاضاي پاكستان براي افزايش خريد گاز از ايران
صادرات 6 ميليارد دلاري ميعانات گازي پارس جنوبي
با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور خط ري فاينانس فولاد مجدداً برقرار مي شود
عرضه روزانه 50 تن مرغ منجمد وارداتي به هيئت هاي مذهبي
راه اندازي سيستم مديريت ارتباط با مشتري در مخابرات استان البرز
دولت 50 درصد وثيقه توليدكنندگان كوچك را تامين مي كند
واردات گسترده لامپ هاي چيني قاچاق به كشور
بانك مركزي اختيار انتخاب مديران عامل بانك ها را ندارد
اجراي قانون نظارت بر ساخت و سازهاي تهران از 15 آذرماه



كوتاه اقتصادي

¤ سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعاليت نخستين صندوق سرمايه گذاري نيكوكاري را صادر كرد. كارشناس مسئول مديريت نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس افزود: مسئولان صندوق سرمايه گذاري يكم نيكوكاري آگاه در پايان دوره پذيره نويسي اوليه خود موفق شدند، بيش از 20ميليارد ريال جذب اين صندوق كنند. مهرداد فرح آبادي با بيان اينكه 1130سرمايه گذار نيكوكار در پذيره نويسي اوليه اين صندوق سرمايه گذاري مشاركت كردند، اظهار كرد: حدود 30درصد از اين سرمايه گذاران، تمام اصل و منافع حاصل از اين سرمايه گذاري را به صندوق اهدا كردند.
¤ رئيس اتاق تهران در ديدار با هيئت تجاري هندي گفت: مراودات ايران و هند با پول ملي دو كشور انجام شود. در اين ديدار يحيي آل اسحاق رئيس اتاق تهران و سري راجو رئيس هيئت تجاري و رئيس فدراسيون اتاق هاي بازرگاني و صنايع ايالت آندارا پرادش در مورد روابط اقتصادي و مراودات تجاري بين دو كشور سخن گفتند. هم چنين فعالان اقتصادي و بازرگانان هندي و ايراني حاضر در نشست با معرفي و زمينه فعاليت خود به مذاكره در مورد مراودات مورد علاقه طرفين پرداختند.
¤ رئيس هيئت مديره بانك توسعه تعاون از پرداخت 70درصد تسهيلات اين بانك به تعاوني ها و اتحاديه ها خبر داد و گفت: امكان پرداخت 30درصد ديگر منابع به غيرتعاوني ها وجود دارد. ماشاء الله عظيمي گفت: بانك توسعه تعاون با تكيه بر رسالت اصلي خود و در چارچوب قانون سياست هاي ابلاغي اصل 44 يك بانك دولتي با كاركرد چند وظيفه اي است. رئيس هيئت مديره بانك توسعه تعاون اظهار داشت: اين بانك قادر است در چارچوب ضوابط و مقررات بانك مركزي و طبق اساسنامه خود تا 70درصد از منابع اعتباري خود را در جهت تقويت و توسعه فعاليت تشكل هاي تعاوني فعال در بخش هاي مختلف اقتصادي تزريق نمايد و 30درصد ديگر از منابع اعتباري خود را به فعالان اقتصادي غيرتعاوني ارائه دهد.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به كناره گيري عمان از ساخت پتروشيمي هرمز به دليل اختلاف در قيمت فروش خوراك، از احتمال برداشت از صندوق توسعه ملي براي تامين بخشي از منابع مالي طرح پتروشيمي مشترك ايران- ونزوئلا خبر داد. عبدالحسين بيات درباره آخرين وضعيت طرح هاي مشاركت خارجي صنعت پتروشيمي، گفت: در حال حاضر ساخت مجتمع پتروشيمي و نيران با مشاركت ونزوئلا مشكلي ندارد و مسيرهاي تامين فاينانس در حال نهايي شدن است. مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اعلام اينكه در حال حاضر تامين منابع مالي طرح مشترك پتروشيمي ايران و ونزوئلا از پيشرفت مطلوبي برخوردار است، تصريح كرد: با توجه به اينكه ساخت اين مجتمع پتروشيمي با مشاركت دولتي انجام مي شود پيش بيني مي شود بخشي از منابع مالي مورد نياز اين طرح از محل صندوق توسعه ملي تامين شود.
¤ رئيس مجمع عالي نمايندگان كارگر كشور با اعلام برگزاري برخي نشست ها و آغاز بررسي ها براي تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران، گفت: در مورد اصلاح قانون كار هم به دنبال دستيابي به توافق با كارفرمايان هستيم.سيدمحمد ياراحمديان با اشاره به برگزاري نشست هايي با گروه كارفرمايي براي بررسي پيش نويس اصلاح قانون كار، گفت: يكي از موارد پيش بيني شده برگزاري نشست هايي بين كارگران و كارفرمايان است تا بتوانيم از اين طريق بخشي از نظرات دو گروه را يكي كنيم و در شوراي عالي كار بتوانيم بر روي آن مواد توافق آراء داشته باشيم.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3337 الي 3339، 3374 الي 3377، 4470 الي 4476، 5515، 5516، 5557، 5581، 5580، 5589، 5560 الي 5563، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738، 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796، 7732 الي 7735، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس اتحاديه شركت هاي تعاوني چايكاران كشور با اشاره به اينكه بارها وعده پرداخت بدهي چايكاران را داده اند، گفت: عدم پرداخت معوقه از سوي دولت، كشاورزان را دچار مشكل و گرفتاري كرده است.ايرج هوسمي درباره عدم پرداخت معوقه چايكاران از سوي دولت گفت: يك سوم معوقه پرداخت شده اما مابقي كه حدود 3ميليارد تومان است هنوز پرداخت نشده است.وي افزود: آنچه كه مسلم است وضعيت موجود، چايكاران را از ادامه فعاليت سير كرده به گونه اي كه دست از كار كشيده اند. گرفتاري كه براي كشاورزان ايجاد شده باعث گرديده تا اعتبار آنها زير سؤال برود.

 



استقبال خارجي ها از سرمايه گذاري در پروژه هاي نفتي ايران

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از استقبال بي نظير سرمايه گذاران خارجي شركت كننده در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران براي حضور در پروژه هاي نفتي كشور خبر داد.
بهروز عليشيري در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: 60 درصد سرمايه گذاران شركت كننده در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري تمايل خود را براي حضور در پروژه هاي نفتي ايران اعلام كردند.
به گفته وي از 60 درصد سرمايه گذاراني كه تمايل خود را براي حضور در حوزه هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران اعلام كرده اند، عده اي در حاشيه همايش مذاكراتي با مديران نفتي كشور انجام دادند و عده اي نيز با پركردن فرم هاي موردنظر اقدام به ثبت نام در اين زمينه كرده اند.
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران اظهار كرد: خوشبختانه يا متاسفانه در همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران بخش نفت، گاز، پتروشيمي و انرژي فرصت هاي سرمايه گذاري در ساير بخش ها را تحت تاثير خود قرار داده بود.
به گفته وي، در هفته گذشته (همزمان با اجراي همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران) 10 شركت خارجي براي حضور در پروژه هاي نفت، گاز و پتروشيمي ايران با مديران نفتي كشور مذاكراتي را انجام داده اند.
عليشيري همچنين از انعقاد قراردادهاي سه ميليارد دلاري و 400 ميليون دلاري براي دو پروژه نفتي و پتروشيمي قبل از برگزاري همايش بزرگ فرصت هاي سرمايه گذاري در ايران خبر داد.
وي در گفت وگو با مهر نيز از پيش بيني جوايزي براي سرمايه گذاري خارجي براي اولين بار خبر داد و گفت: در ماده 68 قانون بودجه پيش بيني شده است كه براي كساني كه در بازاريابي سرمايه گذاري مستقيم خارجي فعاليت مي كنند و يا متناسب با آورده سرمايه گذاري خارجي، جايزه جذب سرمايه گذاري خارجي به آنها تعلق مي گيرد. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: سه در هزار آورده سرمايه گذاري خارجي در مناطق اصلي و توسعه يافته و 6 در هزار در مناطق محروم در سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي به عنوان جايزه به آنها پرداخت مي شود. اين موضوع توسط مجلس تصويب شده و در بودجه دولت پيش بيني شده است.
ارائه مجوز بورس
به 20 سرمايه گذار خارجي
از سوي ديگر رئيس سازمان بورس از اعطاي مجوز به 20 سرمايه گذار خارجي طي دو ماه اخير توسط اين سازمان خبر داد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با مهر گفت: با توجه به بحران هاي رخ داده در سطح دنيا، نزولي شدن شاخص بورس هاي جهاني طي سال هاي اخير و وجود فرصت در بازار سرمايه كشورمان، طي حدود دو ماه اخير حداقل 20 سرمايه گذار خارجي از سازمان بورس مجوز سرمايه گذاري دريافت كردند. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش ديگري از سخنان خود به ابهامات و ايرادات مقررات سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه اشاره و عنوان كرد: يكي از ايرادات اين بود كه سرمايه گذار خارجي كه سرمايه خود را وارد بازار سرمايه كرده، نمي توانست تا 3 سال سرمايه خود را خارج كند.
وي اينگونه موضوعات را به مثابه محدوديت براي سرمايه گذاران خارجي اعلام و بيان كرد: براي اصلاح اين محدوديت آئين نامه اي به دولت پيشنهاد شد كه به تصويب رسيد و محدوديت 3 ساله حذف شد و در حال حاضر هر زمان كه سرمايه گذار خارجي بخواهد سرمايه خود را وارد و يا از بورس خارج كند، مي تواد و محدوديتي براي خروج سرمايه از بورس وجود ندارد.

 



آمادگي بانك اكو براي ارائه تسهيلات به ايران

مديرعامل بانك توسعه و تجارت اكو، از آمادگي اين بانك براي ارائه تسهيلات به طرح هاي ايراني از طريق بانك هاي كارگزار خبر داد.
«حسين قضاوي» درگفت وگو با ايرنا، افزود:3 يا 4 بانك درحال حاضر كارگزار بانك اكو هستند و بنگاه هاي كوچك و متوسط مي توانند از طريق آنها براي دريافت تسهيلات اقدام كنند.
به گفته وي، نرخ سود تسهيلات اين بانك (نرخ لايبور، ميانگيني ازنرخ هاي بهره بين بانكي) 2 درصد است.
وي با بيان آنكه، مقر بانك توسعه و تجارت اكو در استانبول تركيه قرار دارد و 3 كشور ايران، تركيه و پاكستان به صورت مساوي سهامداران اين بانك با سرمايه 500 ميليون دلار هستند، افزود: قرار است 6 كشور ديگر اكو شامل: افغانستان، آذربايجان، قرقيزستان، تركمنستان و تاجيكستان نيز سهامدار اين بانك شوند.
قضاوي درمورد چگونگي نحوه بهره گيري از تسهيلات بانك توسعه و تجارت اكو گفت: تسهيلات و خدمات اين بانك به صورت متوازن در 3 كشور سهامدار (ايران، تركيه و پاكستان) ارائه مي شود.
وي گفت: بانك توسعه و تجارت اكو در ايران و كراچي دفتر نمايندگي دارد و سرمايه گذاران ايراني از طريق بانك هاي خصوصي طرف قرارداد با اين بانك از تسهيلات اين بانك بهره مند مي شوند.
قضاوي با بيان آنكه، تامين مالي 400 بنگاه دركشورهاي عضو توسط اين بانك با 700 ميليون دلار خط اعتباري انجام شده است، گفت:برخي از طرح ها نظير پروژه فاضلاب و احداث شبكه هاي آبياري و يك شركت فولادي درايران تاكنون از طريق بانك اكو تامين مالي شده است.
وي ادامه داد: اين بانك 9 طرح زير ساختي را دركشورهاي عضو تامين مالي كرده است.
مديرعامل بانك اكو تصريح كرد: برخي از بنگاه ها همانند مبسا، شركت ذوب آهن وجوهي را براي تامين مالي از اين بانك به صورت مستقيم دريافت كرده اند.
قضاوي اظهار داشت: از آنجا كه تجهيز منابع بانك اكو محدود است بايد كشورهاي عضو اكو را به افزايش سرمايه ترغيب كرد ضمن آنكه محصولات ديگري بايد براي تجهيز منابع توسط اين بانك ارائه كرد.

 



عليرغم اخبار رسانه هاي غربي اعلام شد
تقاضاي پاكستان براي افزايش خريد گاز از ايران

مدير عامل شركت ملي گاز ايران با بي اساس خواندن اخبار رسانه هاي غربي مبني بر انصراف پاكستان از خريد گاز ايران گفت: پاكستان خواستار خريد حجم بيشتر گاز از ايران در قالب الحاقيه است.
جواد اوجي با تأكيد بر پايبندي ايران به قرارداد گازي ايران و پاكستان به شانا گفت: براساس قرارداد امضا شده ميان دو كشور، صدور گاز ايران به اين كشور از سال 2014 عملياتي خواهد شد.
وي با بيان اين كه براساس قرارداد، حجم گاز ارسالي به پاكستان 5/21 ميليون متر مكعب در روز خواهد بود، اظهار كرد: اين كشور متقاضي افزايش حجم خريد گاز از ايران و رساندن سقف كنوني رقم گاز ارسالي در قرارداد به 30 ميليون متر مكعب در روز در قالب يك الحاقيه است.
مدير عامل شركت ملي گاز ايران با بي اساس خواندن شايعه انصراف تصريح كرد: قرارداد گازي ايران و پاكستان، قراردادي بين المللي است كه به عوامل مهمي در آن توجه شده است و چنانچه هر يك از دو طرف به آن عمل نكنند، متضرر خواهند شد.
اوجي درباره روند اجراي عمليات احداث خط لوله گاز ايران و پاكستان نيز گفت: احداث اين خط لوله در خاك دو كشور آغاز و در بخش ايراني بخشي از آن انجام شده است.
به گفته وي، انتظار مي رود اين خط لوله انتقال گاز كه از چابهار به مرز پاكستان در دست اجراست، زودتر از زمان پيش بيني شده (2014) عملياتي شود.
تاكيد بر پايبندي
به قرارداد خريد گاز
پاكستان اعلام كرد: اجازه هيچ گونه دخالتي به آمريكا در رابطه با امور داخلي اين كشور را نمي دهد و واردات گاز ايران به اين كشور به نفع پاكستان است.
به گزارش پرس تي وي، فردوس عاشق عوان وزير اطلاع رساني پاكستان با توضيح اينكه اسلام آباد هيچ دخالتي در امور داخلي اين كشور را از جانب هر كشور خارجي نمي پذيرد، گفت: صادرات گاز از ايران به نفع پاكستان است.
اين سخنان در پاسخ به ادعاي سفير آمريكا در پاكستان مبني بر اينكه دولت پاكستان از پروژه خط لوله گاز چندميليارددلاري با ايران منصرف شده است، اعلام شده است.
سفير پاكستان در آمريكا مدعي شده بود: خط لوله ايران و پاكستان ايده خوبي نيست؛ به هر حال برنامه واردات گاز از تركمنستان ايده بهتري است.
اين قرارداد در ژوئن سال 2010 به ارزش 6/7 ميليارد دلار به امضا رسيد و در نظر دارد كه روزانه 5/21 ميليون مترمكعب از گاز طبيعي ايران را به پاكستان صادر كند.
ماه گذشته وزير منابع طبيعي و نفتي پاكستان گفت: خط لوله گاز ايران و پاكستان پيش از پايان سال 2013 يعني يك سال زودتر از تاريخ مورد توافق افتتاح خواهد شد.
ايران و پاكستان جزئيات اين قرارداد را طي مذاكرات دو جانبه در اكتبر 2007 در تهران نهايي كردند.
اين قرارداد علي رغم تلاش هاي آمريكا براي منزوي ساختن ايران از نظر اقتصادي به وسيله تحريم هاي سازمان ملل صورت گرفته است.
ايران دارنده دومين منابع گاز طبيعي به ميزان بيش از 33 تريليون مترمكعب در جهان پس از روسيه است.

 



طي 8 ماه صورت گرفت
صادرات 6 ميليارد دلاري ميعانات گازي پارس جنوبي

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس از صادرات 6ميليارد دلاري، ميعانات گازي پارس جنوبي طي 8 ماه امسال خبرداد.
سيد پيروز موسوي دريك گردهمايي با اشاره به صدور بيش از 8 ميليون تن ميعانات گازي پارس جنوبي به بازارهاي بين المللي در هشت ماهه نخست سال جاري، گفت: با صادرات اين ميزان ميعانات گازي در مجموع حدود 6 ميليارد دلار درآمد به اقتصاد كشور تزريق شد.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با اعلام اينكه اين ميزان صادرات ميعانات گازي درمقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 21 درصد و ازنظر ارزش 45 درصد رشد داشته است، تصريح كرد: در اين مدت حدود 16 ميليون تن كالا شامل پلي اتيلن سبك و سنگين، ميعانات گازي، گازهاي پروپان، بوتان، بنزن و پارازايلين به ارزش بيش از 12 ميليارد دلار از منطقه ويژه پارس به خارج از كشور صادر شده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه اين ميزان كالا به كشورهاي چين، امارات متحده عربي، هند، اندونزي، هلند، بلژيك، اسپانيا، تركيه، روماني، تايوان، تايلند، مالزي، ويتنام و افغانستان صادر شده است، اظهار داشت: صادرات اين ميزان كالا در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 33 درصد و ازنظر ارزشي 71 درصد رشد داشته است.
وي با تاكيد بر اينكه در اين مدت بيش از 7ميليون تن كالاي غير نفتي شامل محصولات توليدي منطقه عسلويه به ارزش بيش از 6ميليارد دلار به خارج ازكشور صادر شده است، بيان كرد: صادرات اين محصولات درمقايسه با مدت مشابه درسال گذشته از نظر وزني 50 درصد و از نظر ارزشي 104درصد رشد را نشان مي دهد.
موسوي، افزود: از ابتداي سالجاري تا پايان آبان ماه امسال، بيش از چهار هزار تن كالا به ارزش بيش از 11 ميليون دلاركالا و تجهيزات مورد نياز فازهاي پارس جنوبي وارد منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس شده است.

 



با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور خط ري فاينانس فولاد مجدداً برقرار مي شود

با ابلاغ معاون اول رئيس جمهوري به بانك مركزي، قرار بر اين است كه خط ري فاينانس فولاد برقرار شود. اين در حالي است كه دولت در مرداد ماه سال جاري نيز اختصاص خط ري فاينانس
2/4ميليارد دلاري را تصويب كرده بود؛ اما هيچگاه به نتيجه نرسيد.
به گزارش مهر، در روزهاي پاياني هفته گذشته جلسه اي در دفتر محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهوري براي برطرف شدن مشكل واردات مواد اوليه فولاد كشور برگزار شده كه براساس آن، راه اندازي مجدد خط ري فاينانس فولاد مورد تصويب و ابلاغ قرار گرفت.
براساس ابلاغيه جديد معاون اول رئيس جمهوري، از ديروز قرار بر اين است كه خط ري فاينانس فولاد از سوي تمام بانكها عملياتي شود.
محمدرضا طاهري زاده، رئيس انجمن فولاد با تائيد اين خبر به مهر گفت: اين موضوع مورد توافق واقع شده و ابلاغيه آن نيز از سوي معاون اول رئيس جمهوري به بانك مركزي ابلاغ شده است.
وي افزود: بر اين اساس توليدكنندگان فولاد مي توانند همچون گذشته از تسهيلات ري فاينانس فولاد بهره مند شوند.
به گفته طاهري زاده، اميد مي رود كه بانك مركزي از ديروز راه اندازي مجدد خط ري فاينانس فولاد را به سيستم بانكي ابلاغ كند.
بنا به همين گزارش، همچنين در مرداد ماه سال جاري دولت در مصوبه اي براي ايجاد آرامش در بازار فولاد، مصوب كرد تا خط ري فاينانس 2/4ميليارد دلاري براي واردكنندگان فولاد اختصاص يابد. در آن زمان از وزير بازرگاني وقت درخواست شده كه واردكنندگان عمده را براي ورود اين كالاها به داخل كشور معرفي كند.
بر اين اساس، مجمع عالي واردات، انجمن توليدكنندگان فولاد و نيز ايميدرو معرفي شدند، اما متأسفانه بعد از گذشت چند ماه هنوز اين امر عملياتي نشده است.
در ادامه طي هفته هاي گذشته خط ري فاينانس 100ميليون دلاري ديگري قرار بر اين بود كه براي واردات فولاد اختصاص يابد كه به گفته محمدحسين برخوردار رئيس مجمع عالي واردات، اين خط براي اختصاص به واردكنندگان بسيار اندك است و گويا ابلاغيه جديد معاون اول رئيس جمهوري نيز براي اختصاص خط 100ميليون دلاري بوده است.
رئيس مجمع عالي واردات در اين رابطه به مهر گفت: خط 100ميليون دلاري ري فاينانس فولاد كفاف واردات شمش و ورق مورد نياز توليدكنندگان داخلي را نمي دهد و اگر قرار بر رونق در اجراي پروژه هاي عمراني و ساختماني باشد، بايد اين رقم افزايش چشمگيري داشته باشد.
وي اظهار داشت: ظرف ماه هاي گذشته نيز 300ميليون دلار خط ري فاينانس براي واردات مواد اوليه به مجمع عالي واردات اختصاص يافته بود كه هم اكنون مقدمات آن در حال انجام است و مجمع عالي واردات در حال معرفي افراد به بانكها براي استفاده از اين خط ري فاينانس است.

 



عرضه روزانه 50 تن مرغ منجمد وارداتي به هيئت هاي مذهبي

همزمان با آغاز ايام محرم، روزانه 50 تن مرغ منجمد وارداتي درجه يك زيرقيمت مصوب دولتي در اختيار هيئت هاي مذهبي قرار مي گيرد.
حسين صدر، رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد كشور در اين باره توضيح داد: اين اتحاديه با مساعدت يكي از شركت هاي عضو، طي ايام ماه محرم روزانه 50 تن مرغ منجمد وارداتي درجه يك را از قرار هر كيلو 2000 ريال زير قيمت مصوب سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به صورت حواله اي، در اختيار هيئت هاي مذهبي شهر تهران قرار مي دهد.
به گفته صدر، در اين راستا، كليه هيئت هاي مذهبي سطح پايتخت، مستقيماً و بدون نياز به معرفي يا توصيه از سوي سازمان يا نهادي، مي توانند نسبت به اعلام تقاضاي خود با اين اتحاديه به شماره تلفن 83800 (30خط) تماس حاصل كنند.
گوشت هاي وارداتي
آلوده نيستند
رئيس اتحاديه گوشت گوساله قيمت هر كيلو گوشت گوساله وارداتي را 9 هزار و 500 تومان اعلام كرد و گفت: گوشت هاي وارداتي با تاييد دامپزشكي وارد مي شوند و آلودگي ندارند.
علي خندان رو در گفتگو با مهر درباره آلودگي گوشت هاي گرم وارداتي از طريق سيستان و بلوچستان گفت: اين گوشت ها به هيچ وجه آلوده نيستند و پس از كنترل دامپزشكي وارد مي شوند.
وي با اشاره به اينكه بخشي از گوشت مورد نياز از سوي كشورهاي استراليا، پاكستان و برزيل تامين مي شود، اظهار داشت: گوشت هاي وارداتي از سوي كشور استراليا پس از خنك شدن با هواپيما وارد مي شود.
اين مقام مسئول بيان كرد: گوشت هاي وارداتي از طريق سيستان و بلوچستان پس از خنك شدن با كاميون هايي كه مجهز به فن كولر هستند ظرف 18 تا 24 ساعت به تهران مي رسند.
رئيس اتحاديه گوشت گوساله تصريح كرد: دامپزشكي تمام مراحل كشتار و ذبح را زير نظر دارد و كنترل هاي لازم انجام مي شود. در صورتي كه دام آلوده باشد دامپزشك به هيچ وجه اجازه كشتار و ورود گوشت را به بازار نمي دهد.
اين مقام مسئول گفت: دام زنده از سوي كشور پاكستان وارد مي شود كه پس از انجام معاينات لازم توسط دامپزشكان در سيستان و بلوچستان، گوساله ها به مدت 6 ماه نگهداري و پس از پربار شدن كشتار مي شوند.
خندان رو با بيان اينكه گوشت گوساله در حال حاضر به ميزان زياد در بازار وجود دارد، افزود: به هيچ وجه مشكلي در زمينه تامين گوشت گوساله نداريم و در حال حاضر قيمت گوشت وارداتي 9 هزار و 500 تومان است.

 



راه اندازي سيستم مديريت ارتباط با مشتري در مخابرات استان البرز

سيستم CRM (مديريت ارتباط با مشتري) در شركت مخابرات استان البرز راه اندازي شد.
حسين مهمان نواز مديركل اداره مخابرات استان البرز در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق با اشاره به اين كه شماره 2828 از اين پس در مركز مخابرات استان البرز در راستاي راه اندازي خطوط تلفن اينترنت پرسرعت اقدام خواهد كرد گفت: مشتريان و متقاضيان سرويس اينترنت پرسرعت مي توانند با شماره 2828 تماس بگيرند و درخواست خود را مبني بر راه اندازي اينترنت پرسرعت در اين سامانه كه توسط كارشناسان به روز مي شود، ثبت كنند.
وي گفت: CRM كه همان سيستم مديريت ارتباط با مشتري است، در اين اداره كل پشتيباني 24ساعته در 7 روز هفته را خواهد داشت و اطلاعات متقاضيان در آن به روز خواهد بود.
او ادامه داد: 915هزار مشترك تلفن ثابت و بيش از 17 هزار مشترك اينترنت پرسرعت فعال داريم و از اين حيث ايجاب مي كرد كه سامانه اي راه اندازي شود تا بتوان به حجم درخواست هاي مردمي پاسخگو بود.
وي اشاره اي به ضريب نفوذ تلفن ثابت و ADSL ارايه شده توسط شركت مخابرات استان البرز داشت و تأكيد كرد: ضريب نفوذ تلفن ثابت حدود 40 درصد است اما در حوزه اينترنت پرسرعت شايد نتوان رقم دقيقي را مشخص كرد اما مي دانيم در كنار ارائه خدمات مخابرات استان، شركت هاي PAP نيز فعال هستند و شايد حدود 37هزار مشترك براي ارائه خدمات خود جذب كرده باشند.
مهمان نواز گفت: شهرستان هاي كرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان زيرمجموعه استان البرز به حساب مي آيند كه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت آن ها نيز توسط شركت مخابرات اين استان انجام مي شود.
وي ادامه داد: اين طرح به صورت پايلوت در استان البرز در حال انجام است و در مدت زمان كوتاهي به استان تهران و ساير استان ها نيز گسترش خواهد يافت چرا كه سيستمي ضروري و در راستاي احترام به حقوق مشتريان و متقاضيان مخابرات است.
مديركل مخابرات استان البرز خاطرنشان كرد: راه اندازي CRM توسط همكاران مخابراتي و با حمايت مخابرات استان تهران انجام شده است و كاملاً ساخته مجموعه مخابرات به شمار مي آيد. هر چند كه در راستاي نصب و پشتيباني آن از برون سپاري نيز استفاده شده است.
وي درباره خدمات ويژه اين سامانه تصريح كرد: 2828 كه نوعي احترام به حقوق مشتريان مخابرات است، اين امكان را فراهم مي كند تا كليه اطلاعات مشتريان و متقاضيان در سامانه ارتباط با مشتري به روز بوده و هرگونه تغيير و تحولي درباره آن ها در اين سامانه ثبت شود. علاوه بر اين كه خود آن ها نيز مي توانند مشكلات و سؤالات خود را توسط اين سامانه رفع كنند.
مهمان نواز با شاره به اين كه تماس با اين سامانه به صورت رايگان است، خاطرنشان كرد: پشتيباني از آن نيز به صورت 24 ساعته است كه در اين راستا در مراكز پرمخاطب مخابراتي از ساعت 8 تا 16 اپراتورهاي فعال را گذاشته ايم تا جوابگوي متقاضيان باشند اما در مركز مستقلي نيز كه براي آن در نظر گرفته ايم، پشتيباني دائم صورت مي گيرد.

 



دولت 50 درصد وثيقه توليدكنندگان كوچك را تامين مي كند

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران اعلام كرد: قرار است اين سازمان 50 درصد وثيقه موردنياز واحدهاي كوچك و متوسط را از طرق صندوق ضمانت سرمايه گذاري تامين كند.
فخراله مولايي مشكل عمده صنعتگران را كمبود سرمايه در گردش دانست و گفت: ستاد تسهيل امور و پشتيباني واحدهاي توليدي با هدف برون رفت از اين مشكل و صيانت از توليد گام هاي موثري برداشته است.
به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، در اين راستا سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي لايحه اي براي رفع كمبود نقدينگي واحدهاي صنعتي به زودي تقديم مجلس مي كند.
وي با بيان اين كه برطرف كردن موانع مسير سرمايه گذاري و توليد، تكليف شرعي تمام مسئولان است، بيان كرد: با توجه به ديدارهاي مستقيم كه با صاحبان صنايع داشتيم، بيشتر صنعتگران خواستار تسهيلات بانكي براي بازسازي خطوط توليد و همراهي بانك ها براي تاييد وثيقه هاي بانكي بودند، به همين دليل بحث برطرف كردن مشكلات مربوط به وثيقه واحدهاي فعال در دستور كار قرار گرفت.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي تصريح كرد: سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي قرار است، 50 درصد وثيقه موردنياز اين واحدها را از طريق صندوق ضمانت سرمايه گذاري تامين كند.
به گفته وي صندوق ضمانت صنايع كوچك در سال گذشته حدود 800 درصد افزايش خدمات داشته و تلاش مي شود روند ارائه تسهيلات به صنعتگران تسهيل شود.
مولايي در ادامه با اشاره به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تاكيد كرد: تسهيلات ارائه شده از سوي دولت به صنايع براي دوره گذار است و پس از آن صنايع بايد بتوانند با نوسازي خطوط توليد، كاهش قيمت تمام شده و ارتقاي كيفيت محصولات در بازار جهاني به رقابت بپردازند.

 



واردات گسترده لامپ هاي چيني قاچاق به كشور

يك مقام مسئول در توانير با اشاره به ورود گسترده لامپ هاي غيراستاندارد و بي كيفيت ساخت چين به بازار برق ايران اعلام كرد: اين لامپ ها به صورت قاچاق وارد كشور شده اند.
عليرضا احمد يزدي در گفتگو با مهر با اشاره به ورود گسترده لامپ هاي غيراستاندارد و بي كيفيت ساخت كشور چين به بازار برق ايران گفت: وزارت نيرو استفاده از لامپ هاي وارداتي از چين را به هيچ وجه به شهروندان توصيه نمي كند.
مدير دفتر مديريت مصرف توانير با اعلام اينكه درحال حاضر امكان ساخت لامپ هايي با كيفيت و استاندارد بالا در داخل كشور فراهم شده است، تصريح كرد: در شرايط فعلي باتوجه به توسعه صنايع داخلي نياز به واردات لامپ از كشور چين وجود ندارد.
اين مقام مسئول در تشريح ويژگي هاي لامپ هاي وارداتي بي كيفيت ساخت چين تصريح كرد: اين لامپ ها هيچ گونه نشان استاندارد و ضمانت نامه اي ندارند و داراي مشكلات فني متعددي هستند.
وي با بيان اينكه ميزان روشنايي لامپ هاي وارداتي چيني با توان 40وات تنها به اندازه 25وات روشنايي توليد مي كنند، اظهار داشت: همچنين اين كالاها داراي ساعت كاركرد بسيار پاييني هستند به طوري كه لامپ استاندارد بايد 8 تا 10هزار ساعت روشنايي داشته باشد لامپ هاي چيني كمتر از اين ميزان كاركرد دارد.
احمد يزدي پائين بودن ميزان درخشندگي را يكي ديگر از مشكلات فني لامپ هاي وارداتي چين عنوان كرد و افزود: باتوجه به اينكه لامپ ها به صورت قاچاق و از مبادي غيررسمي وارد كشور مي شود داراي قيمت بسيار پاييني هستند.مدير دفتر مديريت مصرف توانير با تأكيد بر اينكه مطابق با قيمت پايين استاندارد و كارآيي اين لامپ ها در مقايسه با نمونه هاي ساخت داخلي خيلي پايين است، تبيين كرد: براين اساس مشتركان بايد به جاي يك لامپ ايراني در يك دوره مشخص 3تا4 لامپ چيني مصرف كنند كه اين موضوع هزينه هاي خانواده ها را هم افزايش مي دهد.
وي همچنين با اشاره به درج نام و برچسب فارسي در لامپ هاي چيني وارداتي، تأكيد كرد: تاكنون مكاتباتي با سازمان هاي مسئول همچون وزارت صنعت و تجارت، مؤسسه استاندارد و گمرك درباره اين لامپ ها انجام شده است.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه هم اكنون امكان ساخت سالانه حدود50ميليون شعله لامپ استاندارد در داخل كشور وجود دارد، گفت: باتوجه به ظرفيت توليد داخل هيچگونه مشكلي در تأمين نيازهاي كشور وجود ندارد.

 



بانك مركزي اختيار انتخاب مديران عامل بانك ها را ندارد

مديركل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانك مركزي گفت: بانك مركزي به لحاظ قانوني اختيار انتخاب اعضاي هيات مديره و مديران عامل را ندارد.
امين آزاد در زمينه نحوه انتخاب مديران و مديران عامل بانك ها افزود: انتخاب هيئت مديره با مجامع عمومي خود بانك هاست.
وي ادامه داد: نمايندگان دولت در بانك هاي دولتي و سهامداران در بانك هاي خصوصي هيات مديره را انتخاب مي كنند و اعضاي انتخابي هيات مديره هم با اختياراتي كه اساسنامه به آنها مي دهد، مي توانند مديرعامل بانك را تعيين كنند.
مديركل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانك مركزي، افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، اختيار تاييد صلاحيت هيات مديره بانك هاي دولتي به بانك مركزي داده شده است البته در مورد بانك هاي خصوصي قبلا مصوبه اي در شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيده است.
آزاد گفت: بانك ها عمدتا از محل سپرده هاي مردم تجهيز منابع مي كنند اين در حالي است كه سهامداران با توجه به سهام خود اختيار تصميم گيري در مجامع بانك ها را دارند ولي سپرده گذاران هيچ نقشي ندارند.
وي تاكيد كرد: با توجه به شرايط موجود و نيز تاثيراتي كه بانك ها مي توانند در ثبات يا عدم ثبات نظام پولي و بانكي داشته باشند، دستورالعمل احراز و سلب صلاحيت حرفه اي مديرعامل و اعضاي هيات مديره موسسات اعتباري در كميسيون اعتباري بانك مركزي به تصويب رسيد.

 



رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خبر داد
اجراي قانون نظارت بر ساخت و سازهاي تهران از 15 آذرماه

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با اشاره به اشكالات شوراي شهر تهران بر نحوه نظارت بر ساخت وسازها، از رفع اين ايراد قانوني و اعمال نظارت دقيق و جدي از 15 آذرماه جاري خبر داد.
سعيد عفراني در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: ماده 33 قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان مي گويد كه اقدامات مهندسي بايد بر عرصه ساخت و ساز اعم از طراحي، كنترل و نظارت بر ساخت و ساز از مجراي سازمان نظام مهندسي عبور كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه مگر ماده 33 قانون نظام مهندسي اجرا نمي شود، تاكيدكرد: اشكالهايي از سوي شوراي شهر بر اجرايي نشدن مناسب ماده 33 قانون نظام مهندسي در تهران گرفته شده بود كه خوشبختانه رفع و اميد است با اجراي دقيق اين كنترل و نظارت بر ساخت و ساز از 15 آذرماه جاري ديگر شاهد هيچ گونه تخلفي در اين عرضه نباشيم.
غفراني ادامه داد: اينكه به طور مشخص ازسوي شوراي شهر اعلام شود تخلفات يا اشكالات در كدام نقاط تهران رخ داده، اعلام نشده است و تمام گزارش هاي شوراي شهر كلي بوده است.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران اضافه كرد: براي اجراي دقيق ماده 33 قانون نظام مهندسي با شهرداري و شوراي شهر جلسات هماهنگي بسياري تشكيل شده است.
وي به نبود ضمانت اجرايي قانون و مقررات ملي ساختمان اشاره و آن را يكي ديگر از چالش هاي بخش مسكن معرفي كرد و گفت: اين ضمانت اجرايي را بايد دولت ايجاد كند، چرا كه اين قانون تصويب و ابلاغ شده است پس ايجاد ضمانت اجرايي برعهده دولت است.
غفراني ادامه داد: مقررات ملي ساختمان بسيار خوب تنظيم و تدوين شده است، اما متاسفانه نبود ضمانت اجرايي باعث شده تا در بخش مسكن همواره شاهد تخلفات باشيم.
رئيس سازمان نظام مهندسي استان تهران با بيان اينكه زماني كه اجراي قانون الزام آور شد بايد ضمانت اجرايي نيز در كنار آن قرار گيرد، ادامه داد: مقررات ملي ساختمان نيز اين گونه است كه الزام در آن وجود دارد اما ضمانت اجرايي ندارد و زماني هم كه ابزار ضمانت در قانون وجود نداشته هيچ كس از قوانين تبعيت نمي كند.
بنا به همين گزارش، با اجراي آيين نامه ماده 33 قانون نظام مهندسي و شيوه نامه هاي اجرايي آن، موضوعاتي چون شناسنامه فني ساختمان، مجريان ذي صلاح، نظارت مستمر بر ساخت و سازهاي شهري و... اجرايي شده و نقش موثري در كيفي شدن ساخت و سازها خواهد داشت.
قانون نظام مهندسي وكنترل ساختمان در سال 1374 و آيين نامه اجرايي آن در سال 1375 به تصويب رسيد، اما پس از گذشت 9 سال از تاريخ تصويب اين قانون، آيين نامه اجرايي ماده 33 در تيرماه 1383 به تصويب هيئت وزيران رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14