(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 6  آذر 1390- شماره 20083

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در نشست اضطراري شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي عنوان شد
انتقاد شديد ايران از عدم پايبندي آمريكا به امحاي كامل تسليحات شيميايي
صدر: در صورت ادامه تحريم ها سفير انگليس اخراج مي شود
عباسي : نيروگاه بوشهر با ظرفيت كامل در دهه فجر راه اندازي مي شود
امتحان، سنت قطعي در نظام الهي(2) آزمايش ، ضرورتي براي ترقي
اذعان سفير اسبق انگليس به سياست اشتباه و غيرواقعي 1+5 در قبال ايران
عابدي: مجلس نهم جاي اصلاح طلبان ساختار شكن نيست
درخواست پاراگوئه براي دريافت كمك هاي فني و مهندسي از ايران
معاون پارلماني رئيس جمهور: لايحه بودجه 91 تا اوايل دي ماه به مجلس تقديم مي شود
هيچ بازيگري در منطقه توانايي مقابله با هژموني و نفوذ روزافزون ايران را ندارد



در نشست اضطراري شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي عنوان شد
انتقاد شديد ايران از عدم پايبندي آمريكا به امحاي كامل تسليحات شيميايي

نماينده كشورمان نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي با انتقاد شديد از عدم پايبندي آمريكا به تعهدات و مسئوليت هاي بين المللي اش در قبال امحاي كامل تسليحات شيميايي گفت كه عدم پايبندي آمريكا به تعهداتش نقض فاحش كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي بوده و قرار است پرونده عدم پايبندي آن كشور در كنفرانس سالانه سازمان بررسي شود.
به گزارش فارس، كاظم غريب آبادي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي طي سخناني در سي و يكمين نشست اضطراري شوراي اجرايي سازمان مذكور در لاهه، با انتقاد شديد از عدم پايبندي آمريكا به تعهدات و مسئوليت هاي بين المللي اش در قبال امحاي كامل تسليحات شيميايي اظهار داشت: برابر كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي، كشورهاي دارنده سلاح شيميايي موظفند تمام سلاح هاي شيميايي خود را تا 29 آوريل 2012 - 2 ارديبهشت 1391 - منهدم كنند، اما آمريكا به عنوان بزرگترين دارنده سلاح شيميايي - در كنار ذخاير سلاح هاي هسته اي و ميكروبي - رسماً اعلام كرده است كه هزاران تن از سلاح هاي شيميايي خود را حفظ خواهد كرد و براي مدت زمان طولاني بيش از 10 سال آنها را منهدم نخواهد كرد.
غريب آبادي افزود: اين اقدام آمريكا نقض فاحش كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي بوده و قرار است پرونده عدم پايبندي آن كشور در شانزدهمين كنفرانس سالانه اعضاي سازمان منع سلاح هاي شيميايي كه از 7 آذرماه در لاهه برگزار مي شود، بررسي شود.
سفير كشورمان با انتقاد از سناريوپردازي اخير آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: با توجه به اينكه ايران نقش اساسي در افشاي عدم پايبندي آمريكا به تعهدات بين المللي آن كشور بر اساس كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي داشته است، آمريكا با طرح برخي ادعاهاي واهي بدنبال سرپوش گذاشتن بر واقعيتهاي فوق و تحت الشعاع قراردادن اقدام كنفرانس شيميايي جهت بررسي پرونده عدم پايبندي آن رژيم به كنوانسيون مذكور و نقض فاحش مقررات بين المللي است.
وي با اشاره به اينكه امحاي تسليحات شيميايي در سطح جهان فقط از طريق اجراي كامل، صادقانه و متعهدانه مفاد كنوانسيون و الزام عملي به آنها ممكن است، اظهار داشت: ضرب الاجل نهايي امحاي تمامي ذخائر سلاح هاي شيميايي تا 29 آوريل 2012، تعهدي بنيادين و غيرقابل انكار است.

 



صدر: در صورت ادامه تحريم ها سفير انگليس اخراج مي شود

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي را توسط انگلستان اشتباهي تاريخي و بي اثر دانست و تاكيد كرد: اگر انگليس در چند روز آينده تغيير رفتار ندهد ، حتما سفير اين كشور را كه بسياري از توطئه هاي داخل كشور كه انجام مي شود از روي خيانت اينهاست، از كشور اخراج مي كنيم.
«دكتر سيدشهاب الدين صدر، به مناسبت هفته بسيج در جمع بسيجيان حوزه 325 امام مهدي(عج) تهران سخنراني مي كرد، قيام هاي بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي و عربي و شمال آفريقا را اتفاقي بي نظير پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران دانست و گفت: «علي رغم اينكه عده اي تلاش كردند اين قيام ها را بدون انگيزه ديني و اسلامي نشان دهند، اما مقام معظم رهبري بارها تصريح كرده اند كه اين قيام ها داراي انگيزه اسلامي هستند و اين موج يك موج بيداري اسلامي و براي عزت و اقتدار مسلمانان است. اكنون مردم مصر در انقلاب دوم خود در ميدان التحرير شعار «لبيك يا حسين» سر مي دهند. همان مردمي كه عده اي مي گفتند با اسلام و دين كاري ندارند از ابتدا شعارشان «الله اكبر» بود و حركت خود را از مساجد و نماز جمعه ها آغاز كردند و امروز هم در ميدان التحرير شعار «لبيك يا حسين» سر مي دهند و اين يعني يك حركت انقلابي با انگيزه هاي ديني زير پرچم اسلام.»
رئيس فراكسيون بيداري اسلامي قيام مردم مصر، تونس، يمن، اردن و بحرين را براي عزت، استقلال و بر عليه استكبار جهاني دانست و با اشاره به تلاش هاي آمريكا و اسرائيل براي غيرديني جلوه دادن انگيزه هاي قيام انگيزه هاي ديني ندارند، با ايران ارتباط ندارند، با جمهوري اسلامي مخالف هستند، با اخوان المسلمين ارتباط ندارند، اما ديديد كه در همه كشورها تظاهرات ديني بيشتر شد.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به نقشه هاي آمريكا و انگليس عليه نظام جمهوري اسلامي پس از تحولات چند ماه گذشته در كشورهاي اسلامي، گفت: «در چند روز گذشته پروژه هاي سه گانه خود را وارد مرحله اجرايي كردند. در سال هاي گذشته پرونده انرژي هسته اي ايران در آژانس مطرح شده است، اما كار آقاي آمانو دبيركل جديد آژانس با اتفاقات گذشته تفاوت دارد. بيانيه اي كه صادر شد شبيه بيانيه هاي قبلي و همان حرف هاي تكراري است، اما تلاش كردند در يك ضميمه و پيوست 15 صفحه اي تمام اتهامات 20 سال گذشته عليه برنامه هسته اي ما را بياورند و انگار اين مطالب را سران آمريكا و اسرائيل تنظيم كرده اند. يعني اگر آقاي اوباما مي خواست با رئيس رژيم منحوس و غيرمشروع اسرائيل عليه ما بنويسد همان چيزي مي شد كه دبيركل آژانس انرژي هسته اي قرائت كرد، اما با همه تلاش ها نتوانستند اجماعي را عليه ايران به دست آورند و پرونده ما را به شوراي امنيت بفرستند.»
صدر، در ادامه تحريم بانك مركزي جمهوري اسلامي را توسط انگلستان اشتباهي تاريخي و بي اثر دانست و تاكيد كرد: »در سي و سه سال گذشته از نظر اقتصادي در وضعيتي قرار گرفته ايم كه مي توانيم نيازهاي داخل كشور را فراهم كنيم، اما آنها خيلي خسارت مي بينند، زيرا در تبادلات تجاري و اقتصادي با ما و ساير كشورها منافعي دارند. اولين كاري كه مجلس كرد و پاسخ آنها را داد اين بود كه امروز- 2 آذر- طرحي 2 فوريتي تصويب شد كه ارتباط با انگلستان به حداقل ميزان روابط ديپلماتيك كاهش پيدا كند مگر اين كه در چند روز آينده تغيير رفتار دهند و اگر اين رفتارها ادامه يابد، حتما سفير انگلستان را كه بسياري از توطئه هاي داخل كشور كه انجام مي شود از روي خيانت اينهاست، از كشور اخراج مي كنيم.»

 



عباسي : نيروگاه بوشهر با ظرفيت كامل در دهه فجر راه اندازي مي شود

رييس سازمان انرژي اتمي از راه اندازي نيروگاه بوشهر با ظرفيت كامل در دهه فجر خبر داد.
فريدون عباسي، با حضور در فراكسيون دانشگاهيان مجلس، تعمد روس ها براي تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر را رد كرد و گفت: پس از حل مشكلات فني اميدوارم نيروگاه بوشهر در دهه فجر با حداكثر ظرفيت خويش راه اندازي شود.
عباسي با انتقاد از اظهاراتي كه در مورد كارشكني روس ها در راه اندازي نيروگاه بوشهر مطرح مي شود، گفت: در اين هشت ماهي كه مديريت را بر عهده داشتم چنين چيزي را نديدم و روس ها كمال همكاري را براي راه اندازي نيروگاه داشته اند.
رييس سازمان انرژي اتمي ايران با انتقاد از اينكه روس ها را به بهانه جويي متهم مي كنند، گفت: در مورد خارج كردن سوخت از نيروگاه بوشهر، حق با روس ها بود و بايد سوخت خارج مي شد زيرا يكسري اجزاي فلزي با سوخت وارد راكتور شده بود كه بايد سوخت خارج و سيستم شستشو مي شد.
وي با اعلام اينكه تجربه راه اندازي نيروگاه هاي اتمي در سراسر جهان، انجام تست هاي مكرر بوده است، گفت: نيروگاه بوشهر نيز بايد چندين بار تست شود تا هيچ مشكلي نداشته باشد.
عباسي با اشاره به اينكه كشورهاي جهان در انتظار شكست ايران در بحث هسته اي هستند، گفت: به همين دليل عجله اي در راه اندازي نداريم و سعي مي كنيم آزمايش هاي مكرر انجام گيرد تا راه اندازي نهايي بدون هيچ مشكلي انجام شود و نيروگاه بوشهر بتواند در مسير توليد برق قرار گيرد.
وي با اعلام اينكه تاكنون چندين بار از نيروگاه بوشهر برق گرفته ايم، گفت: در گذشته نيروگاه بوشهر هسته اي شد و در 15 روز كه به شبكه برق وصل بوديم 456 مگاوات برق به شبكه ايران داديم اما اكنون بنا داريم با 75 درصد قدرت، وارد سيستم توليد برق كشور شويم.
عباسي سياست گذاري در سازمان را در دو مقوله توليد برق و توسعه كاربردي پرتوها در زندگي مردم تعريف كرد و گفت: اكنون چهار معاونت تخصصي « توليد و توسعه انرژي اتمي» كه در مورد نيروگاه هاست، معاونتي كه در مورد « مواد اوليه و سوخت» است، معاونت « توسعه پرتوها» و معاونت « فناوري هاي پيشرفته» را ايجاد كرده ايم كه با مباحث گداخت، ليزر، موتورهاي پردور و بحث هاي الكترو مغناطيس سر و كار دارد.

 



امتحان، سنت قطعي در نظام الهي(2) آزمايش ، ضرورتي براي ترقي

همان طور كه پيشتر اشاره شد مسئله امتحان براي تحقق هدف آفرينش يك ضرورت است؛ چرا كه حقيقت امتحان الهي، فراهم كردن زمينه اي مناسب براي رشد استعدادها و به ظهور و بروز رساندن مكنونات و منويات قلبي است كه در كنه قلب انسان وجود دارد و هميشه آشكار نيست و حتي گاهي خود انسان نيز از آن غافل است. كساني كه ادعاي ايمان دارند، بايد در عمل صدق ادهاي خود را اثبات كنند و به همين دليل بايد مورد آزمايش قرارگيرند تا مشخص شود چه اندازه راست مي گويند: «فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين» (1)
مراتب ايمان و كفر
در اينجا لازم است ابتدا چند نكته درباره صدق و كذب يادآور شوم. گاهي انسان ادعايي مي كند، ولي توجه دارد كه قلبا هيچ اعتقادي به آن ادعا ندارد و فقط به خاطر مصلحت روزگار و براي فريب دادن ديگران چنين ادعايي مي كند، اين همان نفاق معروف است كه آيات فراواني در قرآن درباره آن نازل شده است. تا جايي كه يك سوره كامل درباره منافقين است: منافقين نزد تو مي آيند و اظهار ايمان مي كنند و مي گويند ما به رسالت شما ايمان داريم، خدا هم مي داند كه تو رسالت داري؛ ولي خدا شهادت مي دهد كه منافقيني كه ادعاي ايمان مي كنند دروغ مي گويند(2) اين «كذب» آشكار است كه تنها به خاطر حفظ جان و مال و موقعيت شان گفتند ما ايمان داريم، كساني كه با ديدن مؤمنين مي گويند: ما با شما يكي هستيم، با شما هم صف و همسنگر هستيم و زماني كه در خلوت با ياران خودشان مي نشينند و مي گويند: اينها را به مسخره گرفتيم. «و اذا خلوا الي شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزون» (3) در نقطه مقابل كذب صريح، صدق مطلق قرار دارد. به كساني كه مي گويند ايمان آورديم و درعمل به دستورات خدا و پيغمبر هيچ گاه كوتاهي نكردند و هرچه ادعا مي كنند در عمل نيز آن را اثبات مي كنند، «صديق» مي گويند. «اولئك هم الصديقون عند ربهم»(4) اين صدق مطلق است كه مدعي آن هرچه مي گويد، به آن پايبند است و ذره اي شك و شبهه اي در آن ندارد و در عمل نيز آن را اثبات مي كند، درمقابل آن نفاق بين قرار دارد. دراينجا لازم است تذكر داده شود كه اگر كسي ادعاي اعتقاد دارد و حداقل در ادعايش دروغ نگويد، هرچند، گاهي نيز در عمل لغزشي پيدا كند و نفس بر وي غالب شود و آن خطا را با سرشكستگي و با خجالت انجام دهد. چنين كسي حدنصاب ايمان را دارد. زيرا حداقل ايمان اين است كه انسان قلبا معتقد باشد آنچه پيغمبر از طرف خداوند آورده درست است و بايد آن را رعايت كند. اما كساني نيز هستند كه مي گويند خدا هست، قيامت هست، پيغمبر هم از طرف خداست و راست مي گويد؛ ولي وقتي زمان عمل فرا مي رسد، گفته هاي خود را فراموش مي كنند. پيداست كه امتحان براي اينجاست كه آيا فرد مدعي حاضر است كه ايمان و تصديق قلبي را در اطاعت عملي خودش به ظهور و بروز برساند؟!
ايمان مطلق يعني اينكه هرچه خدا فرموده است، حتي اگر دستور به خودكشي و كشتن فرزندت دهد اطاعت كني. اين همان دستوري بود كه به حضرت ابراهيم(ع) داده شد. آيا آن حضرت شكي به دل راه داد؟ آيا ايشان بهانه گيري كرد؟ آيا حضرت اسماعيل از اين فرمان ناخشنود شد و لب به شكايت گشود؟ به محض اينكه حضرت ابراهيم دستور را براي او بازگو كرد، گفت: «يا ابت افعل ما تومر ستجدني ان شاءالله من الصابرين» (5) آنچه براي حد نصاب ايمان، لازم است اين است كه انسان از صميم دل باور داشته باشد كه دستورات خداوند را بايد انجام دهد. هرچند ممكن است زماني نمازش هم قضا شود ولي اگر كسي در اصل حكمي از احكام خدا شك داشته باشد و آن را نپذيرد، حدنصاب ايمان را ندارد؛ يعني ايمانش توأم با كفر است: «و ما يؤمن أكثرهم بالله الا و هم مشركون».(6)
ايمان با نفاق، رابطه معكوس دارد، هر قدر ايمان ضعيف شود نفاق قويتر مي شود؛ تا جايي كه كساني نماز مي خوانند، روزه مي گيرند، عبادت مي كنند، جهاد مي روند، اما با مؤمنان واقعي فرق مي كنند؛ آنان منافقيني هستند كه ذكر خدا را كم و با كسالت مي گويند: «و اذا قاموا الي الصلاه قاموا كسالي يراؤون الناس و لا يذكرون الله الا قليلا»(7) اين دسته از منافقين هنگام اجراي دستورات خداوند بهانه مي گيرند، امروز و فردا مي كنند و زندگي دنيا را بر آخرت ترجيح مي دهند.
تا اينجا مشخص شد كه ايمان و كفر مراتبي دارد؛ بعضي واقعاً از اساس، دروغ مي گويند و ادعاي خود را هيچ باور ندارند و بعضي ديگر مقداري ايمان دارند، ولي در مواردي ضعيف عمل مي كنند. آزمايش خداوند نيز اينجا معنا پيدا مي كند كه به وسيله آن، عيار صدق و كذب عيان مي شود.
قرآن كريم با روش تربيت خاص خود مواردي از آزمايش گذشتگان را كه موجب شكست آنها شده، براي توجه و عبرت ما نقل مي كند. قديمترين امتحاني كه قرآن نقل مي كند، امتحان ابليس است. ابليس، آنچنان كه اميرالمؤمنين(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد: «و قد عبدالله سته آلاف سنه لايدري أمن سني الدنيا أمن سني الآخره »(8) ابليس قبل از خلقت حضرت آدم(ع) شش هزار سال خدا را عبادت مي كرد و در پرستش ادعايي داشت. تعبير اميرالمؤمنين اين است كه «لايدري أمن سني الدنيا أمن سني الاخره » ابليس شش هزار سال خداوند را عبادت مي كرد. تا آنجا كه فرشتگان تصور مي كردند ابليس جزو خودشان است چون باور نمي كردند غير از فرشته كسي اين چنين عبادت كند. خدا براي امتحان ابليس به او دستور داد تا در مقابل آدم به خاك بيفتد! ابليس چه كرد؟ گفت: «لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصال من حما مسنون»(9) من كسي نيستم كه در مقابل آدمي كه از خاك خلقش كردي سجده كنم، «أبي و استكبر و كان من الكافرين»(01) ابليس شش هزار سال عبادت كرده بود؛ ولي قرآن مي گويد وي ابتدا از كفار بود: «كان من الكافرين» شرط ايمان واقعي اين است كه مطلق باشد؛ يعني اگر همان روز اول از ابليس مي پرسيدند كه اگر خدا موجودي از خاك بيافريند، تو بر او سجده مي كني جواب او منفي بود. ابليس از اول ايمان مطلق نداشت، ايمانش مشروط بود به اينكه اين گونه دستورات در آن نباشد.
امتحان بني اسرائيل
قرآن نمونه هاي ديگري از امتحانات را برمي شمرد و بدون شك ذكر آنها براي اين است كه همه انسان ها از گذشته ها عبرت بگيرند و خود را براي موفقيت در امتحان و رسيدن به كمال آماده كنند تا مثل گذشتگان سقوط نكنند و شكست نخورند. در اين ميان قوم بني اسرائيل بهترين گزينه است؛ در روايت داريم شباهت شما به بني اسرائيل زياد است و هرچه بر آنها گذشته بر شما هم خواهد گذشت؛ يعني تاريخ بني اسرائيل در امت اسلامي تكرار خواهد شد. خداوند متعال پيشاپيش براي مسلمان ها داستان بني اسرائيل را ذكر مي كند تا از لغزش هايي كه آنها داشتند عبرت بگيرند. درباره بني اسرائيل در قرآن داستان هاي زيادي بيان شده است. در اينجا به مثالي درباره امتحان هاي فردي و مثالي ديگر درباره امتحان هاي اجتماعي اشاره مي كنم.
يكي از امتحان هاي فردي كه قرآن از بني اسرائيل نقل كرده است داستان بلعم بن باعور است. جا دارد كه در اين داستان خوب دقت شود؛ مخصوصاً كساني كه عنوان عالم به آنها اطلاق مي شود بايد بيشتر مراقب باشند: «و اتل عليهم نبأ الذي آتيناه آياتنا فانسلخ منها»(11) داستان كسي را براي مردم بخوان كه ما آيات خودمان را به او داديم. اين آيات او را پوشش داد. ولي او مثل ماري كه از پوست درمي آيد، از اين پوسته درآمد: «و لو شئنا لرفعناه بها»(21)، ما مي توانستيم همين آيات را وسيله ترقي او قرار بدهيم، «و لكنه أخلد الي الأرض و اتبع هواه فمثله كمثل الكلب ان تحمل عليه يلهث أو تتركه يلهث»، اما وي به زندگي دنيا علاقه پيدا كرد، دنبال هواي نفسش را گرفت و نتيجه اين شد كه كسي كه مي توانست مقامي نزديك به مقام انبياء پيدا كند، آنچنان سقوط كرد كه قرآن او را به سگ تشبيه مي كند. فراموش نكنيم كه ما هم در امت اسلامي، بلعم بن باعورهايي داريم و خواهيم داشت و بايد از اين جريان عبرت بگيريم.
يك نمونه هم از امتحانات دسته جمعي بني اسرائيل نقل كنيم. خداي متعال همسخن خودش، يعني حضرت موسي(ع) را دعوت كرد تا يك ماه از مردم كناره گيري كند و در كوه طور مشغول عبادت شود: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله »(31) وقتي يك ماه تمام شد، خدا به او وحي كرد كه ده شب ديگر نيز بايد بماني، «و أتممناها بعشر». اما درمورد اين ده شب چيزي به مردم گفته نشده بود، چون بايد در امتحان ابهامي وجود داشته باشد. روز سي ويكم مردم پيش هارون، جانشين حضرت موسي(ع) آمدند و از دليل غيبت موسي سؤال كردند. بالاخره وسوسه اي در دل بني اسرائيل افتاد كه مبادا موسي به ما دروغ گفته و ما را رها كرده است. در اين فاصله ده روز، شخصي به نام سامري فرصت را غنيمت شمرد و گفت نگران نباشيد، من خدايي را كه موسي به ما وعده داد و گفت بپرستيد، به شما نشان مي دهم. مردم هم فريب خوردند و طلاهايشان را آوردند و سامري از آنها گوساله اي درست كرد و گفت: «هذا الهكم و اله موسي»(41) اين خداي شما و خداي موسي است. مردم وقتي صداي گوساله را از آن مجسمه شنيدند در مقابل آن به خاك افتادند و سجده كردند و گوساله پرست شدند. اين امتحان الهي بود تا مشخص شود ايمان آنها چه اندازه عمق دارد و آيا خداپرستي آنها مطلق است يا مشروط به حضور حضرت موسي.
اگر ايمان ضعيف باشد، پايه عقلاني و منطقي نداشته باشد، حساب شده نباشد و سطحي باشد با كمترين ترديد نيز سست مي شود و از بين مي رود.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)- قم حسينيه شهدا، شب نهم محرم 7241
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- عنكبوت، 3
2- منافقون،1
3- بقره، 41
4- حديد، 91
5- صافات، 201
6- يوسف، 601
7- نساء، 241
8- نهج البلاغه، ص782
9- حجر، 33
01- بقره، 43
11- اعراف، 571
21- اعراف، 671
31- اعراف، 241
41- طه، 88

 



اذعان سفير اسبق انگليس به سياست اشتباه و غيرواقعي 1+5 در قبال ايران

سفير اسبق انگليس در ايران سياست گروه 1+5 درباره كشورمان را اشتباه و غيرواقعي خواند و گفت كه كشورهاي خليج فارس بايد با ايران هسته اي كنار بيايند.
به گزارش فارس، موسسه بين المللي مطالعات راهبردي انگليس اخيرا نشستي با موضوع تعامل با ايران برگزار كرد كه در اين نشست تعدادي از محققان آشنا با مسايل كشورمان از جمله ريچارد دالتون سفير پيشين انگليس در تهران به ايراد سخنراني پرداختند.
دالتون طي اظهاراتي عنوان كرد: هر دو طرف درگير در موضوع ايران تعصباتي خاص و محدوديت هايي دارند كه وضعيت را خيلي خطرناك كرده است. معتقدم هنوز اين امكان وجود دارد كه به راه حلي برسيم كه به الزامات ايران و آمريكا پاسخ داده شود. ايران در حال قوت گرفتن و آمريكا در حال تضعيف است. همكاري با آژانس كافي نيست. من هم با سخنرانان قبلي موافقم كه ايران به دنبال دستيابي به توانمندي هسته اي است و نه توليد سلاح هسته اي.
وي با بيان اينكه سياست گروه 1+5 در قبال ايران اشتباه و غير واقعي است، اظهار داشت: اين شش كشور مهم، پنهاني مي دانند كه اعمال تحريم ها و فشار بيشتر، تأثيري بر ايران نخواهد داشت تا برنامه هسته اي خود را متوقف كند. دوست دارم ببينم كه اين شش كشور ديگر براي اعمال تحريم ها و جريمه هاي بيشتر عليه ايران پافشاري نكنند. در عوض نردباني سازنده درست كنند تا هر دو طرف بتوانند از آن بالا بروند.
سفير پيشين انگليس در ايران خاطرنشان كرد: مسئله ايران را نبايد به گوشه اي انداخت، زيرا وخيم تر مي شود.
وي با بيان اينكه سياست هاي گروه 1+5 در راستاي منافع انگليس نيست، گفت: كشورهاي خليج فارس و از جمله اسرائيل بايد با ايران هسته اي كنار بيايند و از اين به بعد، سيستم هاي نظارتي بر ايران را افزايش دهند تا ايران نتواند سلاح هاي هسته اي مستقر كند و از برنامه خود منحرف شود. بايد فرآيندي تدوين شود كه بر اساس آن برنامه هسته اي ايران با اعمال محدوديت پذيرفته شود. در اين راستا اورانيوم غني شده و همچنين مواد مورد نياز به ايران صادر تا بتواند نيازهاي صنعت هسته اي صلح آميز خود را برطرف كند.

 



عابدي: مجلس نهم جاي اصلاح طلبان ساختار شكن نيست

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه وفاداران حقيقي انقلاب و عدالت خواهان واقعي به دور آينده مجلس راه پيدا مي كنند گفت: مجلس نهم جاي اصلاح طلبان ساختارشكن نيست.
محمد كريم عابدي نماينده مردم طبس، بشرويه، سرايان و فردوس در خانه ملت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه مجلس نهم، مجلسي قوي و قدرتمند خواهد بود گفت: گروه 8+7 و اصولگرايان ساز و كار خوبي را فراهم كرده اند تا اكثريت مجلس نهم در اختيار اصولگراها باشد كه البته در كنار آنها سلائق ديگر و مستقلين نيز در مجلس نهم حضور خواهند داشت.
وي با بيان اينكه مجالس هفتم و هشتم بيشتر وقت خود را صرف هموار كردن مشكلاتي كه مجلس ششم به وجود آورده بود، كردند افزود: مجلس ششم با وجود كج روي هاي فراوان ديگر تكرار نخواهد شد و مردم اجازه نخواهند داد چنين اتفاقي مجددأ رخ دهد.
عضو كميسيون امنيت ملي بيان داشت: مجلس نهم از حساسيت زيادي برخوردار است چراكه آينده دولت يازدهم را خواهد ساخت و من معتقدم كه فرهيختگاني كه به ارزشهاي نظام وفادارند و به ارزشهاي ناب محمدي اقتدا دارند و خواهان مردم سالاري و عدالت محوري واقعي هستند، به مجلس نهم راه پيدا خواهند كرد. عابدي تصريح كرد: به نظر من در مجلس نهم اصلاح طلبان و دوم خردادي ها جايگاهي ندارند.

 



درخواست پاراگوئه براي دريافت كمك هاي فني و مهندسي از ايران

رئيس مجلس نمايندگان پاراگوئه در ديدار با سفير ايران خواستار انتقال تجارب و دريافت كمك هاي فني و مهندسي از جمهوري اسلامي شد.
به گزارش فارس «ويكتور بوگادو»، رئيس مجلس نمايندگان پاراگوئه، در ملاقات با «حجت الله سلطاني»، سفير جمهوري اسلامي ايران در اروگوئه و پاراگوئه، ضمن ابراز شگفتي از توانمندي و پيشرفت هاي ايران در زمينه هاي مختلف علوم و فناوري، خواستار انتقال تجارب در اين زمينه شد.
ويكتور بوگادو با اشاره به توانمندي قابل توجه ايران در احداث كارخانجات مختلف و همچنين تجارب و موفقيت هاي جمهوري اسلامي در آمريكاي لاتين، خواستار كمك تهران براي احداث كارخانه سيمان در كشور پاراگوئه شد.
وي در اين رابطه اظهار داشت: هم اكنون يكي از شركت هاي بخش خصوصي پاراگوئه كه مالك حدود 85 هزار هكتار زمين و چند ميليون رأس دام است، معادن غني كاليسا (ماده اوليه توليد سيمان) را نيز در اختيار دارد كه بر اساس مطالعات انجام شده توسط يك شركت اسپانيايي، ذخاير اين معدن براي بيش از 200 سال توليد سيمان كفايت مي كند.
رئيس مجلس نمايندگان پاراگوئه ادامه داد: در حال حاضر چند كارخانه سيمان در ابعاد كوچك و متوسط در حال توليد هستند، ولي با توجه به كمبود شديد سيمان در داخل، بخش عمده اي از نيازهاي كشور از خارج وارد مي شود.
ويكتور بوگادو ضمن اذعان به عدم آگاهي افكار عمومي از واقعيات و پيشرفت هاي ايران، جمهوري اسلامي را كشوري مهم و پيشرفته در منطقه و دنيا دانسته و افزود: ديدگاه من نسبت به ايران پس از سفر به اين كشور بسيار واقع بينانه تر از گذشته شد.
گفتني است، بوگادو كه در مهر ماه سال جاري و در رأس يك هيأت 8 نفره از نمايندگان مجلس به ايران سفر داشت، علاوه بر ملاقات با روساي جمهور و مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه ايران، از پارك فناوري «پرديس» و موسسه «رويان» نيز بازديد كرده بود.
رئيس مجلس نمايندگان پاراگوئه كه داراي مدرك مهندسي انفورماتيك است، طي سفر به ايران پيشرفت هاي كشورمان در زمينه هاي نانو و بيوتكنولوژي را هم رديف با بسياري از كشورهاي طراز اول دنيا دانست.
بوگادو بازتاب سفر هيأت پارلماني پاراگوئه به ايران را در بين اعضاي مجلس اين كشور بسيار مثبت ارزيابي كرده و تاكيد كرد: هم اكنون با هماهنگي قوه مجريه در حال پيگيري توافقات به عمل آمده در تهران هستيم و اميدواريم با تحقق آنها بتوانيم گام مثبتي در جهت گسترش و تعميق هر چه بيشتر روابط بين دو كشور و دو ملت برداريم.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: لايحه بودجه 91 تا اوايل دي ماه به مجلس تقديم مي شود

ميرتاج الديني گفت دولت در تلاش است تا لايحه بودجه سال 91 را آذر يا اوايل دي ماه به مجلس ارائه كند.
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور درباره لايحه بودجه 91 گفت كه رئيس جمهور به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي ابلاغ كرده تا در كوتاهترين زمان ممكن بودجه را در جلسات آتي دولت مطرح تا پس از بررسي كليات و جزئيات آن، به مجلس ارائه شود.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به انتخابات آتي مجلس دولت در تلاش است بودجه را در وقت مقتضي و زماني كه مجلس فرصت كافي براي بررسي آن تا قبل از انتخابات داشته باشد، ارائه
كند.
معاون امور مجلس رئيس جمهور در خصوص ايراد شوراي نگهبان به آيين نامه داخلي مجلس گفت: مخالفت برخي مواد آيين نامه داخلي مجلس با قانون اساسي واضح بود كه دولت در آن زمان ضمن ارائه نظرات خود به مجلس نسخه اي را هم براي شوراي نگهبان به عنوان فصل الخطاب ارسال كرد كه اين شورا پس از بررسي آيين نامه داخلي مجلس با گرفتن ايراد از برخي مواد آن، مصوبه را براي اصلاح به مجلس بازگرداند.

 



براساس مطالعه راهبردي 2011 اسرائيل
هيچ بازيگري در منطقه توانايي مقابله با هژموني و نفوذ روزافزون ايران را ندارد

بخشي از مطالعه راهبردي 2011 اسرائيل كه توسط انديشكده صهيونيستي «مطالعات امنيت داخلي» منتشر شده به ضعف رقباي ايران و ناتواني آن ها براي توقف ايران از جمله در عرصه هسته اي و نفوذ فزاينده ايران در منطقه طي سال هاي اخير پرداخته است.
به گزارش فارس، انديشكده «مطالعات امنيت داخلي» اسرائيل در بخشي از مطالعه راهبردي 2011 اسرائيل خود با عنوان «موقعيت ايران در منطقه: گسترش نفوذ در كنار ضعف ها»به قلم «افرايم كام» مي نويسد:اول اين كه تغييرات مهم در موقعيت منطقه اي ايران در سال هاي اخير به انحاء مختلف موجب توسعه نفوذ ايران در خاورميانه شده و انگيزه ايران را براي تحكيم موقعيتش به عنوان يك قدرت منطقه اي برجسته در دنياي اسلام تسريع كرده است. اين بلندپروازي متكي به نقش ايران به عنوان يك كشور اصلي در منطقه است كه در نقطه تقاطع ژئواستراتژيك مهمي واقع شده و به فرهنگ باستاني و گذشته خود افتخار مي كند. قلمرو و جمعيت ايران جز بزرگ ترين كشورها در خاورميانه هستند. اين كشور پتانسيل اقتصادي زياد و توانايي دستيابي به نيروي نظامي چشمگير و مؤثر از جمله پيشرفت هاي اتمي را دارد. اشتياق استيلاي منطقه اي نيز در نتيجه درك خطر، كه به علت آسيب و ضربه «جنگ ايران و عراق» ايجاد شده، تهديد آمريكا براي قدرت راهبردي ايران و نگراني درباره امنيت توليد و صادرات نفت ايران به وجود آمده است.»
در بخش هاي ديگري از اين مطلب آمده است : دوم اين كه عراق ديگر نقش اصلي را در خليج فارس بازي نمي كند. قبل از اين كه آمريكا در سال 2003 بر عراق تسلط يابد و تا اندازه زيادي بعد از شكست عراق در «جنگ 1991 خليج فارس» عراق اصلي ترين بازيگر منطقه خاورميانه بود و با موفقيت به مقابله با ايران مي پرداخت مخصوصاً پس از جنگ دهه 1980 با ايران. اين موقعيت در دهه گذشته كاملاً تغيير كرده است و اين اتفاق بعد از اين رخ داد كه عراق تمام نيروي نظامي و بخش مهمي از موقعيت و نفوذ سياسي اش را از دست داد. در وضعيت فعلي بازيگري در منطقه نيست كه بتواند به مقابله با نفوذ توسعه يافته ايران در منطقه بپردازد. چه عربستان سعودي و چه كشورهاي كوچك حوزه خليج فارس كه به شدت نگران فعاليت هاي ايران و به ويژه تلاش ايران براي دستيابي به تسليحات هسته اي هستند هيچ يك توانايي تشكيل وزنه اي برابر براي ايران را ندارند و براي توقف پيشرفت ايران به آمريكا روي آورده اند.
سوم اين كه آمريكا با ضعف قابل ملاحظه اي به رويارويي با چالش هاي زياد خاورميانه پرداخته است. از دهه 1990 كه تحت شعاع سقوط اتحاد جماهير شوروي و تشكيل آمريكا به عنوان تنها نيروي برتر قرار گرفت ضعف آمريكا در خاورميانه و محدوديت هاي موجود براي فعاليت هاي آمريكا به نحو آشكارتري بروز كرد. گرفتاري آمريكا در باتلاق عراق و افغانستان، شكست آمريكا تا اين زمان براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران، ناتواني آمريكا براي پيشبرد يك جريان ديپلماتيك بين اسرائيل و فلسطين و عكس العمل غير قطعي آمريكا در برابر آشفتگي فعلي در جهان عرب مشكلات منطقه اي آمريكا را پررنگ تر كرده است.چهارم اين كه ايران فرصت هاي متعدد ديگري به دست آورده و به سرعت از آن ها بهره برداري كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14