(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 8  آذر 1390- شماره 20085

راهكار عجيب دانشگاه شهيد چمران براي خدمات رفاهي
دانشگاهي كه 400 ميـــليون تومــان از دانشجويانش مي گيرد
حمايت مسئولين دانشگاه خليج فارس از اهانت كنندگان به اسلام
قادري فر خبر داد:
رونمايي از 14 دستاورد بزرگ ملي در هفته پژوهش
اخبار دانشگاه هاي كشور
رحيم پورازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
اعتراض به وال استريت اعتراض به ايدئولوژي غرب است
هنوز ابتداي راه هستيم
آزاد انديشي شعار اصلي انقلاب اسلامي
بازنگري علوم انساني در فراز و نشيب ( بخش پاياني )



راهكار عجيب دانشگاه شهيد چمران براي خدمات رفاهي
دانشگاهي كه 400 ميـــليون تومــان از دانشجويانش مي گيرد

دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز در ازاي خدمات رفاهي هر ترم بايد مبلغي را بپردازند.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران، اطلاعيه اي در بردهاي دانشگاه شهيد چمران اهواز نصب شده است كه حاكي از اين است كه هر دانشجويي اعم از شبانه و روزانه براي خدمات رفاهي بايد مبلغ 250000 ريال را بپردازند.
اين دانشگاه 16هزار دانشجو دارد و اگر هر دانشجو مبلغ 250000 ريال بپردازد، در حدود 400 ميليون تومان به حساب دانشگاه واريز مي شود.
شايان ذكر است دريافت مبلغ در ازاي خدمات رفاهي ديگر دانشگاه هاي كشور سابقه ندارد و مسئولان دانشگاه شهيد چمران در اين قضيه صاحب ابتكار هستند.
دريافت هزينه براي خدمات رفاهي براي ترم اول است كه از دانشجويان شهيد چمران اخذ مي شود.
گفتني است دريافت هزينه خدمات رفاهي در دانشگاه هاي غير انتفاعي و آزاد هم سابقه ندارد و حركت نوعي محسوب مي شود.
دانشگاه شهيد چمران اهواز با دريافت اين مبلغ از دانشجويان سالانه مبلغ 800 ميليون تومان از دانشجويان دريافت خواهد كرد.
بر اساس آمار مسئولان صندوق رفاه دانشجويان در حدود 10درصد از دانشجويان دانشگاه هاي روزانه توانايي پرداخت شهريه خوابگاه و ژتون غذاي سلف دانشگاه را ندارند و بايد اين گونه هزينه ها را دانشگاه به عنوان وام در اختيار اين دانشجويان قرار دهد.
با اين شرايط جاي سوال دارد كه دريافت اين هزينه با وجود دريافت بودجه از وزارت علوم چه جايگاهي دارد؟

 



حمايت مسئولين دانشگاه خليج فارس از اهانت كنندگان به اسلام

انجمن دانشجويان دانشگاه خليج فارس كه در نشريه وابسته به خود حكم قرآني قصاص را خشونت بار ناميده و رد كرده بود همزمان با حمايت مسئولين دانشگاه خليج فارس با صدور بيانيه اي بر مواضع خود پافشاري كرد.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران؛ در حالي كه در هفته هاي گذشته و در پي اهانت مجدد انجمن دانشجويان دانشگاه خليج فارس اشخاص و تشكلهاي متعددي چون امام جمعه موقت بوشهر حجت الاسلام دكتر اسماعيلي نيا، اساتيد حوزه علميه استان بوشهر، كانون بصيرت سازمان بسيج دانشجويي استان بوشهر، بسيج طلاب و روحانيون، حوزه هاي علميه استان بوشهر، بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بوشهر، جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاههاي خليج فارس و علوم پزشكي بوشهر با موضعگيري خود، خواهان عذر خواهي عاملين اهانت به حكم قرآن مجيد و مسئولين دانشگاه و برخورد با تشكل انجمن دانشجويان شدند، اين انجمن با صدور بيانيه اي ضمن حمله به اشخاص و تشكلهاي محكوم كننده، نظرات و بيانيه هاي ايشان را «اتهامات و افتراهاي بي شرمانه و هتاكي» خواند.
در اين بيانيه ضمن فرار رو به جلويي كه از سوي اين انجمن صورت گرفته است آمده است: «مقالات منتشر شده در نشريه »مدارا« صرفاً نظرات نويسندگان است.» در چند سطر پس از اين ادعا نيز انجمن با پافشاري بر همان موضع در مورد حكم قرآني قصاص آورده است: «البته مقاله اخير و ديدگاهي كه توسط نگارنده آن مطرح شده نيز هرگز مشتمل بر كوچك ترين نشاني از اهانت به مقدسات گران سنگ اسلام نبوده است.»
اين انجمن كه سابقه ي اهانت به شعائر ديني و عزاداري امام حسين، فاجعه خواندن حقوق زن در اسلام، ضروري دانستن رفورميسم در اسلام و رنسانس اسلامي- دين زدايي از ساحت اجتماعي به همراه تغييرات و اصلاح اصول دين-، تحقير اسلاميت در مقابل ايران باستان، دروغ بستن به امام راحل، اهانت مستقيم به مقام معظم رهبري را در كارنامه خود دارد در اين بيانيه از خود با عناويني چون:«حامي حقيقي دين برحق الهي» و «رهروان آيين گران قدر محمدي» ياد كرده است!

 



قادري فر خبر داد:
رونمايي از 14 دستاورد بزرگ ملي در هفته پژوهش

دبير ستاد هفته ملي پژوهش از رونمايي 14 دستاورد بزرگ ملي در هفته پژوهش خبر داد.
به گزارش فارس، قادري فر با اشاره به برنامه هاي هفته پژوهش و فناوري گفت: هفته پژوهش و فناوري سال جاري با شعار «اقتصاد دانش بنيان پيشران جهاد اقتصادي» برگزار و برنامه هاي اجرايي آن از روز سه شنبه 22 آذر با نواختن زنگ پژوهش به صورت نمادين در يكي از مدارس تهران با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و وزير آموزش و پرورش آغاز مي شود.
وي تجليل از فن آفرينان و پژوهشگران برتر را از برنامه هاي اين هفته نام برد و افزود: در اين راستا از 14 دستاورد بزرگ ملي رونمايي مي شود.
دبير ستاد ملي هفته پژوهش وفناوري، برگزاري جشنواره ايده هاي برتر در پارك علم و فناوري يزد را از ديگر برنامه هاي اين هفته نام برد و خاطر نشان كرد: برگزيدگان نهايي اين جشنواره به عنوان برگزيده برگزيدگان در برنامه اي با حضور رئيس جمهوري معرفي و تقدير مي شوند.
مشاور پژوهش و فناوري معاون پژوهشي وزارت علوم، با اشاره به تدوين منشور اخلاق پژوهشي، گفت: اين منشور 14 بند دارد و حاوي ميثاق جمعي ميان اعضاي هيئت علمي، پژوهش گران و دانشگاهيان سراسر كشور است.
وي در ادامه گفت: در اين منشور تأكيد شده است كه در درجه اول پژوهش هاي هدفمند اجرايي شود و پس از قرار دادن اين پژوهش ها در شبكه علمي كشور، از موازي كاري در حوزه هاي تحقيقاتي جلوگيري شود.

 



اخبار دانشگاه هاي كشور

در دانشگاه هاي شهرهاي مختلف كشور، اتفاقات جالب و قابل تأملي رخ مي دهد كه برخي از آنها را به نقل از خبرنامه دانشجويان ايران، ذكر مي كنيم:
¤ حراست دانشگاه آزاد به هيچ يك از حراست هاي واحدهاي اين دانشگاه اجازه نمي دهد كه با اعمال خلاف برخي افراد حتي يك متر از بيرون درب دانشگاه برخورد كند. گفته مي شود مديريت دانشگاه آزاد در اين باره بخشنامه اي صادر كرده است.
¤ پس از ترور شهيد شهرياري دانشكده هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي تحت تدابير امنيتي محافظت مي شود. در مقابل در ساختمان اين دانشكده آيفون تصويري نصب شده است و افراد متفرقه براي ورود به اين دانشكده معرفي نامه لازم دارند.
¤ شنيده ها حاكي از آن است كه مسئولان خوابگاه دخترانه حضرت زينب دانشگاه مازندران دانشجويان خود را مجبور مي كنند تا به نظافت خوابگاه بپردازند و هركسي استنكاف كند با كشاندن به كميته انضباطي تهديد مي كنند.
¤ سقف سالن تربيت بدني دانشگاه تهران ريخته است و كلاسهاي تربيت بدني اين دانشگاه به همين دليل در ترم جاري تشكيل نمي شود.
¤ شنيده شده است گروه كارشناسي ارشد مديريت دانشگاه آزاد واحد نراق در اقدامي قابل تامل اقدام به نصب تصاوير و زندگي نامه نظريه پردازان غربي صهيونيستي در حوزه مديريت كرده كه موجب اعتراض بسيج اساتيد شده است.
¤ چندين تن از دانشجويان دانشگاه آزاد نيشابور به علت نا امني جاده مقابل اين دانشگاه تصادف كرده اند كه در چند مورد متاسفانه باعث فوت دانشجويان شده است .نبودن خط كشي جاده و هرگونه روشنايي و پل عابر هوايي باعث بروز اين حوادث شده است.
¤ شنيده ايم در يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد در تهران، ماموران شهرداري در گلايه نامه اي نسبت به جمع آوري مداوم بطري هاي مشروب در اطراف اين دانشگاه ابراز خستگي كرده اند و از مسئولان خواسته اند تا فكري به اين موضوع كنند.
¤ با افزايش ورودي هاي دانشگاه صنعتي شريف اين دانشگاه براي تامين خوابگاه دانشجويان با مشكل جدي روبه رو شده است و از اول ترم دانشجوياني كه خوابگاه نداشتند در مسجد دانشگاه مي خوابيدند كه به گفته رياست اين دانشگاه تا همين چند وقت پيش ادامه داشت
¤ دانشجويان جديد الورود دانشگاه اصفهان در خوابگاه ابوذر كه در خارج از محيط اين دانشگاه قرار دارد اسكان يافته اند در اين خوابگاه غذا سرو نمي شود و دانشجويان مجبورند براي صرف غذا فاصله ي يك ساعتي خوابگاه تا دانشگاه را طي كنند و به غذاخوري دانشگاه مراجعه كند. دانشجويان ساكن در اين خوابگاه براي رفت و آمد به دانشگاه سرويس ندارند و براي رفت و آمد به دانشگاه با اتوبوس بايد مبلغ 1000 تومان بپردازند. جالب اينجاست كه هزينه دو ترم اسكان اين خوابگاه به صورت پيش از دانشجويان دريافت شده است.

 



رحيم پورازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي:
اعتراض به وال استريت اعتراض به ايدئولوژي غرب است

حسن رحيم پور ازغدي در همايش طلايه داران بصيرت كه به ميزباني بسيج دانشجويي دانشگاه پيام نور هرمزگان برگزار شد، با بيان اينكه وال استريت جامعه جهاني، نظام سرمايه داري غرب است، گفت: اعتراض در مقابل وال استريت كه به عنوان سمبل ايدئولوژي ايالات متحده در دنيا مطرح است، اعتراض به ايدئولوژي غرب است.
وي در ادامه ضمن توجه به بنيادهاي ايدئولوژي سرمايه داري در دو قرن گذشته -20-19- كه به عنوان بهشت موعود و جايگزين بهشت روي زمين كه انبيا در آخرت وعده داده اند، مطرح شده را از شعارهاي نظام سرمايه داري در غرب يعني همان جامعه جهاني و مجموعه تفكر نظام سرمايه داري آمريكا، اسرائيل و انگليس دانست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: با تحليل و بازخواني برخي شعارها در وال استريت، پاريس، ايتاليا و سراسر اروپا متوجه خواهيم شد در اين تفكرات مسئله اخلاق، دين، برابري و عدالتي كه نظام سرمايه داري غرب وعده داده بود، مورد تمسخر قرار گرفته است.
رحيم پورازغدي گفت: اينها در شعارهايشان مسئله انسان و سرمايه داري را به هر روشي تعريف كردند؛ يعني نظام سرمايه داري يك روش براي خودش و كمونيسم هم يك روش براي خودش دارد، لذا مي گفتند سياست و مدرنيسم ربطي به مذهب و شريعت ندارند و ما خواهان توسعه كار هستيم و شعارها و وعده هايي كه دادند اولين صداهاي آن در قرن 17 و 18 بلند شد.
وي در اين رابطه به نظر ماركس در بحث سرمايه داري غرب اشاره كرد كه مي گويد: پول خداي اسراييل است، فرهنگ سرمايه داري، دين را هم كالا مي كند، انسان، تاريخ و طبيعت ارزش و اعتبار خود را در نظام سرمايه داري از پول مي گيرند و تفكر يهودي هسته اصلي سرمايه داري غرب شد.
به گفته اين محقق و نظريه پرداز جريان اصول گرا، ماركس در جايي اشاره دارد كه پاپ هيچ وقت در كنار مردم فقير و مظلومان نبوده، بلكه هميشه در كنار صاحبان قدرت به نظاره له شدن ملت ها نشسته است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اين جمله كه سكولار غرب و كمونيسم هر دو از شكم سرمايه داري غرب بيرون آمدند، افزود: در خود كشورهاي سرمايه داري بالاترين آمار خشونت، فروپاشي خانواده ها، درگيري هاي خياباني و طلاق تجربه مي شود كه در گذشته سابقه نداشته است.
رحيم پور ازغدي در ادامه سخنان خود گفت: در تبيين ايدئولوژي وال استريت جنايت هايي كه نظام سرمايه داري غرب انجام داد، كم نيست و همين آمريكا ظرف 80 سال بيش از 150 جنگ عليه ملت ها و حكومت ها به راه انداخت و عقب افتادگي، فقر و كشتار محصول استثمار آنها بوده است.
وي با بيان اينكه شروع حاكميت واشنگتن و اقتدار سرمايه داري در سطح اروپا و جهان از همين خيابان وال استريت شروع شد، گفت: بحران ذاتي نظام سرمايه داري است و آنها ساليان متمادي شعار دادند كه با پيشرفت تكنولوژي تمام معضلات بشر را حل مي كنيم، اما سوال اينجاست كه آيا منظورشان خودشان بود؟ چرا كه بقيه دولت ها را عقب مانده و وابسته اقتصادي، سياسي و فرهنگي خود كردند.
آمريكا بدهكارترين كشور دنياست
ازغدي با اشاره به اينكه سرمايه داري وال استريت مظهر ربا خواري است، خاطرنشان كرد: ارتش آمريكا فقط پول را مي شناسد، لذا حاكميت پول به جاي اينكه در دست بانكداران براي ايجاد زيرساخت هاي مسكن و اشتغال مردم باشد، صرف جنگ هاي آمريكا در كشورهاي مسلمان و آفريقايي شده، بنابراين آمريكا بدهكارترين كشور دنيا محسوب مي شود.
وي يادآور شد: اين دولت به جاي شعارهاي رفاه طلبي و پيشرفت هايي كه سرمي داد تمام هزينه ها و بودجه ها را صرف جنگ و ساخت بمب براي كشتن ملت ها كرد، لذا نظام مشروعيت سرمايه داري غرب امروز به عنوان يك راه حل اقتصادي به بن بست رسيده است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه جهاني شدن از نگاه آمريكا يعني غربي شدن، بيان داشت: اما امروز مي بينيم كه تبعيض و ورشكستگي بانك هاي آمريكا حاصل پيشرفت تكنولوژي از نگاه آمريكا در نظام سرمايه داري آنهاست.
به گفته رحيم پور ازغدي تمام ادعاهاي ايدئولوژيك آمريكا زمين خورده است و شعار توسعه و پيشرفت آمريكا محصول و نتيجه اي جز عقب ماندگي، كشتار، جنگ و استثمار و وابستگي سياسي و فرهنگي كشورها نداشته است؟
99 درصد رسانه هاي آمريكا در اختيار يك درصد سرمايه داران آمريكايي است
اين نظريه پرداز جريان اصولگرا با اشاره به اينكه سقوط ليبرال و نظام سرمايه داري يعني سقوط مشروعيت جهاني و افول نظام سرمايه داري كه مسئله افول و نابودي يك گفتمان است، يادآور شد: 99 درصد رسانه هاي آمريكا در اختيار همان يك درصد سرمايه داران آمريكايي است و اين يعني نابودي گفتمان ليبرال دموكراسي غرب.
رحيم پورازغدي گفت: امروز جهان اسلام با جلوداري انقلاب اسلامي ما حركت مي كند؛ به طوري كه 30 سال است تهديد، تحريم و توطئه هاي زيادي عليه جمهوري اسلامي به كار گرفته اند، اما امروز در عرصه اقتصادي، سياسي و نظامي خود به بن بست رسيده اند.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايران در اين رابطه به گفته هاي لوموند فرانسه مبني بر اينكه آمريكا و اروپا ديگر در موقعيتي نيستند كه بتوانند با ايران درگير شوند، اشاره كرد و افزود: وقتي 50 ميليون گرسنه در آمريكا وجود دارد، معناي آن اين است كه با شعارهاي نظام سرمايه داري نتوانسته اند كاري را از پيش ببرند و اين گفتمان در حال سقوط است.
به گفته وي امروز آمريكا به عنوان انگل نظام سرمايه داري قويترين پايگاه هاي خود در كشورهاي عربي از جمله عراق، افغانستان و حتي مصر را از دست داده و سوريه و لبنان و غزه به پايگاه هاي مقاومت مردمي عليه اين نظام اشغالگر تبديل شده است، بنابراين شعارهاي آمريكا جز عقب ماندگي و وابستگي مطلق، نه توليد علم و ثروت چيزي نصيب كشورها نكرده است.
رحيم پورازغدي يادآور شد: امروز اگر مردم آمريكا در خيابان وال استريت جنبش هاي خود را الگويي از مردم مصر در التحرير مي دانند، اين الگو الهام گرفته از قيام جوانان در انقلاب اسلامي است، لذا ريشه اصلي اين جنبش ها به قيام مردمي در پيروزي انقلاب اسلامي بر مي گردد.
اين نظريه پرداز شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايران با اشاره به تحول بيداري اسلامي در كشورهاي عربي تصريح كرد: اين ذهن امروز با شعار اسلام گرايي عقلاني و عدالتخواه انقلابي با وجود همه كاستي ها وارد صحنه شد و در مقابل گفتمان هاي سرمايه داري ايستاد و نظام سازي كرد؛ به طوري كه چشمه هاي موفقي از اين اعتراضات نظام سازي جوانان عرب را امروز در سقوط حاكمان غربگراي اين دولت ها ديديم.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايران با بيان اينكه اعتراضات مردم منطقه محصول گفتمان اسلامي جوانان ما در پيروزي انقلاب اسلامي بود، خاطرنشان كرد: امام 30 سال پيش مردم مصر را به قيام عليه استكبار دعوت كردند و خطرات و آسيب هاي وابستگي آنها به نظام هاي غرب را به علما و ارتش مصر هشدار دادند كه نتيجه آن هشدارها را امروز مي بينيم؛ هر چند كه با بحران رهبري و بحران بي تجربگي، آسيب هاي زيادي در پيش دارند.

 



هنوز ابتداي راه هستيم

ما پيشرفت داشته ايم و در اين ريزش و رويشي كه نظام اسلامي دارد، مجموعاً رويش ما از ريزشمان بيشتر بوده است و پيش رفته ايم؛ علاوه بر اينكه در ميدانهاي گوناگون ديگر- ميدانهاي علمي و غيره كه شماها گفتيد و مي دانيد و بيان شد- پيشرفتهاي زيادي داشته ايم. ولي همچنان كار در ابتداي خود قرار دارد؛ ما اول راهيم؛ ما ابتداي راهيم. اولًا بايد نظام را از لحاظ مباني معرفتي اش كامل كنيم. ثانياً بناي نظام را بايد بر اساس آن مباني معرفتي كامل كنيم؛ يعني نظام اسلامي، دولت اسلامي و كشور اسلامي، هركدام مترتب بر همديگر است؛ اين ها همه يكسان و يك چيز نيستند. تا كشور، اسلامي بشود، ما خيلي كار داريم. تا مكارم اخلاق اسلامي و دانشگاه اسلامي- همين توقعاتي كه شما داريد و آرزوهاي بلندي كه به حق در نسل جوان ما هست- تحقق پيدا كند، راه طولاني اي داريم.
بيانات مقام معظم رهبري- 25/7/85

 



آزاد انديشي شعار اصلي انقلاب اسلامي

حميد مظاهري تبار دانشجوي دانشگاه مازندران
تعالي گفتمان انقلاب اسلامي و افزايش عمق نفوذ ايدئولوژي اسلام ناب محمدي (ع) در اقصي نقاط جهان، طي سي سال گذشته، اساسي ترين واقعه ايست كه دولت هاي قدرتمند و سلطه جوي شرق و غرب را به تحرك واداشته و سبب واكنش هاي آني و بعضاً پرقدرتي از سوي آنان به سردمداري صهيونيست هاي اقتدارگرا و انحصار طلب شده است.
اين تقدير خوش يمن براي نظام اسلامي در همان سال هاي ابتدايي دهه 60، با اقدامات بنيادين تني چند از افراد اصلي انقلاب من جمله شهيد بهشتي، شهيد مطهري، علامه مصباح و حتي افراد ديگري چون عبدالكريم سروش رقم خورده و موجبات فروريختن تام و تمام هيمنه پوشالي ايدئولوژي هاي غرب و شرق در داخل كشور و به تدريج در ديگر كشورهاي جهان شد؛ و اين اقدامات چيزي نبود جز مباحثه ها و مناظره هاي علمي و منطقي در فضايي آرام و به دور از هر گونه تشنج و التهاب بر سر موضوعات كليدي و نقاط تفرق و ضديت ايدئولوژي هاي رايج در ميان مردم جامعه، همچون ماركسيسم، ليبراليسم و كمونيسم با نظريه هاي ناب اسلام.
مباحثاتي كه با پرچم آزادي انديشه و آزادي بيان واقعي، در اندك زماني پس از وقوع انقلاب از مقام تئوري - كه جزء اصول بنيادين اين نظام تازه متولد شده نيز به شمار مي آمد-، خارج شد و با ورود به صحنه عمل بزرگان و مدعيان هر گرايش فكري و اعتقادي متضاد با اسلام را وادار به نشستن در پشت كرسي هاي آزاد انديشي نمود و موجبات درهم شكستن تمامي اصول جهان بيني هاي دنيوي و لائيك و اثبات الهي، كامل و بي نقص بودن تئوري اسلام ناب را فراهم آورد.
اين كرسي هاي آزاد انديشي و اساساً آزاد انديشي و آزادي بيان چون جزو لاينفك نظام اسلامي و برگرفته از مكتب شيعيان اثني عشري بود توانست در تمام سي سال گذشته موضوعيت خود را در نظام اسلامي حفظ نمايد و همچنان جزو محورهاي اقتدار نظام محسوب گردد.
اما آزادي انديشه و آزادي بيان در جمهوري اسلامي داراي مصالح و مبناهايي ست كه به نظر مي رسد به صورت حداكثري تنها در همان اوايل انقلاب فراهم آمد و پس از آن با ركودي نسبي مواجه شد. مصالحي كه از ديدگاه شهيد آيت الله مطهري به عنوان يكي از ايدئولوگ هاي انقلاب در سه پارامتر مهم جمع مي شود.
اول آنكه كسي كه در جايگاه مدافع نظرات متضاد با اسلام حاضر مي شود به هدف نفاق در جامعه سخن نگويد و از جايگاه اسلام، حرف هاي كمونيستي، ماركسيستي و ... بر زبان نياورد و در قامت يك كمونيست، ماركسيست و ... حاضر شود. دوم آنكه اگر قرار است مباحثه و مناظره اي باشد حتماً بايد از هر دو تفكر، مدافعاني آگاه و متخصص حضور داشته باشند و نهايتاً آنكه برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي در جمع اهل آن باشد و نه در ميان عامه مردم.
اما تاريخ انقلاب نشان مي دهد كه دو جريان همواره با آزاد انديشي و آزادي بيان مشكلات فراواني داشته اند و هيچ گاه نتوانسته اند حدود و ثغور آن ها را رعايت كنند. يك گروه جريان متحجرين در جامعه كه بارها و بارها مخالفت خود را با ابراز عقايد و نظرات مختلف اعلام داشته و اعمال نموده است و ديگري جريان متجددين و شيفتگان غرب كه آنها نيز همواره با لاابالي گري و ايجاد همهمه و هياهو اجازه شنيده شدن نظرات ديگران را نداده اند. اين دو جريان در جامعه همواره به مثابه دو لبه تيز شمشيري بوده اند كه آزادي و عدالت را در قتلگاه جهالت ذبح كرده اند.
جريان تحجر در اوايل دهه 1370 تحت لواي كارگزاران سازندگي فضاي ركود و سكوت سياسي را به بهانه توسعه اقتصادي در كشور، حاكم نمود و بيش از هرجاي ديگر فشار خود را بر دانشگاه ها براي جلوگيري از بلند شدن صداي آزادي خواهي دانشجويان وارد آورد.
چناني كه موجبات اعتراض رهبر انقلاب نيز فراهم آمد و ايشان در همان زمان فرمودند كه خداوند لعنت كند كساني را كه نمي خواهند دانشجوي ما سياسي باشد و فضاي سياسي در دانشگاه هاي كشور شكل بگيرد.
از سويي ديگر جريان متجدد با اسم و پرچم آزادي بيان و آزادي انديشه تيشه هاي نفاق و عناد خودرا بر ريشه هر چه بود زد و با ساختارشكني باعث ايجاد ابتذال و انحراف در جامعه و در ميان دانشجويان شد. در همين دوره بود كه عده اي از تريبون هاي رسمي دولتي سخن از وارد بودن انتقاد به خدا و استيضاح امام معصوم (ع) به ميان مي آوردند.
اين دو جريان هميشه با مباني اساسي انقلاب داراي تعارض بودند و در حالي كه امام (ره) و رهبري انقلاب همواره معنويت، عدالت و آزادي را سه مفهوم كليدي انقلاب مي دانستند و رابطه اي دقيقي براي آن ها بر مي شمردند، سعي بر درهم زدن شاكله هاي زيربنايي نظام اسلامي داشتند. چرا كه در انديشه امام خميني -ره- همواره عدالت در چارچوب معنويت و آزادي در چارچوب عدالت تحقق مي يابند و در انديشه اين دو گروه اين چنين رابطه هاي كاملاً بي معناست و اباحي گري در صدر تفكراتشان نمود يافته است.
اين چنين بود كه رهبر انقلاب همزمان با جولان اين افراد، چاره ي اين ظلم و ستيز را طي رهنمودهاي خود به جامعه علمي كشور به خصوص دانشجويان تزريق نمودند. چنانكه ايشان از سال ها پيش تاكيد فراواني بر شكل گيري كرسي هاي آزاد انديشي نمودند و آن را گره گشاي تحجر و تجدد دانستند.
هرچند كه عده اي اين كرسي ها را يك بازي سياسي و سوپاپ اطميناني براي تخليه انرژي دانشگاه هاي كشور مي دانند، ولي واقعيت چيز ديگري ست. حقيقت آن است كه آزادانديشي از مباني و شالوده هاي نظام اسلامي و از شعارهاي اصلي انقلاب است كه همواره از سوي رهبر انقلاب بر آن تاكيد شده است.
اما در مقام آسيب شناسي هم بايد متذكر شد كه تا به حال اين كرسي ها به شكل قابل قبولي در سطح دانشگاه هاي كشور شكل نگرفته اند و اين خود معطوف به دلايل متفاوتي است. اول آنكه نهادهاي درگير با اين مباحث چون وزارت علوم و حتي نهاد رهبري، با بروكراتيزه نمودن بحث كرسي هاي آزاد انديشي در نقش ترمزي بزرگ براي تحقق اين مطالبه رهبر انقلاب پديدار شدند و از سويي ديگر جريان ارزشي در ميان دانشجويان نيز مقصر بوده و كم كاري خود را بايد به دوش گرفته و نسبت به اين كم كاري از محضر رهبر انقلاب عذرخواهي كند.
البته نبايد فراموش ساخت كه دليل سومي را نيز براي عدم تحقق كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها مي توان متصور بود؛ و اين حضور همان عده ايست كه با پرچم آزاد انديشي همواره جلسات مناظره را با بانداژهاي فراوان خود ملتهب نموده و به تشنج كشيده اند.
اين گروه همواره سعي نموده با صحنه سازي، دروغ و ايجاد التهاب، سرپوش قابل توجهي بر ضعف منطق و استدلال خود بگذارد و اين گونه سخن خود را غالب نمايد؛ لذا اميد است با رفع هرچه زودتر موانع ياد شده و همت هرچه بيشتر دانشجويان و مسئولين، اين مطالبه رهبر انقلاب در متن جريان دانشجويي و در كف دانشگاه هاي كشور به نحو مطلوبي محقق شود و موجبات طراوت هرچه بيشتر جامعه و افزايش بينش و بصيرت عمومي را به همراه داشته باشد.

 



بازنگري علوم انساني در فراز و نشيب ( بخش پاياني )

بازنگري رشته هاي علوم انساني كه از مطالبات مقام معظم رهبري است، در جريان پر فراز و نشيبي قرار گرفته كه از زمان طرح اوليه آن 5 سال مي گذرد و تاكنون اقداماتي براي بازنگري سرفصل ها براي آن انجام نشده است. در قسمت نخست اين گزارش به نقل از مهر، سير تاريخي بازنگري رشته هاي علوم انساني را تا ابتداي سال 90 بررسي كرديم، در اين شماره به واكاوي وضعيت بازنگري علوم انساني در سال 90 مي پردازيم:
22 فروردين ماه سال 1390
وزير علوم دليل بازنگري علوم انساني را تشريح كرد
كامران دانشجو، وزير علوم، با اشاره به برنامه هاي وزارت علوم براي بازنگري دروس علوم انساني گفت: علت بازنگري علوم انساني ماهيت ترجمه اي نظريه هاي غربي در اين دروس است، دروس علوم انساني بايد بومي شود و مطابق با آموزه هاي ديني و فرهنگ اسلامي-ايراني و در جهت پاسخ به نيازهاي كشور باشد.
3ارديبهشت ماه سال 1390
منابع بازنگري شده علوم انساني از مهرماه به دانشگاه ها مي آيند
غلامرضا خواجه سروي معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، از جايگزين شدن منابع تحول يافته علوم انساني به جاي منابع موجود در سال تحصيلي آينده خبر داد و گفت: در اين راستا، ايجاد تغيير و تحول در منابع درسي و سرفصل هاي دروس در تعدادي از رشته ها به مرحله نهايي رسيده و به زودي نتايج آن ارائه مي شود. تمام تلاش وزارت علوم در جهت بازنگري در منابع و سرفصل هاي علوم انساني در دانشگاهها، حفظ مباني اعتقادي و ارزشي جامعه و دانشجويان است كه در نهايت به حفظ پايه هاي تربيتي، اجتماعي و سياسي مردم و خانواده ها منجر مي شود. منابع تحول يافته، به تدريج در سال تحصيلي آينده جايگزين منابع موجود مي شوند.
27 ارديبهشت ماه سال 1390
38 سرفصل آخرين وضعيت بازنگري شده علوم انساني را مهر 90 تحويل مي دهيم
حميدرضا آيت اللهي، رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت : همانطور كه قول داديم تا پيش از مهر ماه سال جاري 38 سرفصل بازنگري شده را تحويل دهيم. هيچ سرفصل ديگري از اين تعداد كاسته نشده و قرار نيست سرفصل ديگري هم اضافه شود.
31ارديبهشت ماه سال 1390
اجراي 3 رشته علوم انساني همزمان با بازنگري رشته هاي علوم انساني
ابوالفضل حسني مديركل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم گفت: براي انجام همزمان بازنگري و اجراي دوره هاي برخي رشته هاي علوم انساني مانند مديريت صنعتي، مديريت بازرگاني و مديريت اجرايي از شوراي عالي انقلاب فرهنگي استعلام كرديم . با توجه به اينكه رشته هاي علوم انساني در مبحث برنامه ريزي و سرفصل ها قديمي هستند نرخ رشد ايجاد اين رشته ها بايد كاهش پيدا كند و به همين منظور در حال حاضر بازنگري هايي را شروع كرده ايم.
12 تيرماه سال 1390
دانشگاه علامه طباطبايي مجري بازنگري 7رشته علوم انساني شد
سعيد قديمي مديركل دفتر پشتيباني و حمايت آموزشي وزارت علوم گفت: دانشگاه علامه طباطبايي در 7 رشته علوم انساني بازنگري انجام مي دهد در صورتي كه دانشگاه ها بخواهند در اين زمينه همكاري داشته باشند، بايد با اين دانشگاه هماهنگ كنند. در نخستين تكليف بازنگري علوم انساني در آموزش عالي، بازنگري متون مبتني بر آموزه هاي ديني و هويت ايراني اسلامي و همچنين تقويت تحصيلات تكميلي با اولويت توجه به نياز بازار كار، مهمترين وظيفه و هدف بازنگري علوم انساني است. بازنگري سرفصل هاي علوم انساني، سالها دغدغه اعضاي هيئت علمي بود كه تاكنون اتفاق نيفتاده بود، بنابراين درمهرماه 89 به دانشگاههاي كشوراعلام شد كه سرفصل هاي علوم انساني تغيير مي كند و بعد از آن شاخص هاي بازنگري سرفصل هاي علوم انساني در اختيار دانشگاه ها قرار گرفت.
12 تيرماه سال 1390
سامانه بازنگري علوم انساني در وزارت علوم راه اندازي مي شود
سامانه دبيرخانه بازنگري سرفصل ها و منابع درسي علوم انساني دانشگاهها در وزارت علوم به منظور دسترسي به منابع بازنگري شده علوم انساني، در دسترس دانشجويان و استادان قرار مي گيرد. سامانه اين امكان را در اختيار دانشجويان قرار مي دهد تا پس از انتخاب واحد به اين سامانه مراجعه و از آخرين وضعيت سرفصلهاي بازنگري شده و دروس مطلع شوند. اين سامانه پس از اتمام مراحل بازنگري علوم انساني افتتاح مي شود و اين قابليت را دارد تا پس از افتتاح، ساير رشته ها به جز علوم انساني هم بتوانند در آن به بازنگري سرفصلها بپردازند. از ديگر امكانات سامانه بازنگري علوم انساني اين است كه مي توان سرفصلها را هر شش ماه يك بار در آن بازنگري كرد.
12 تيرماه سال 1390
شهريور 90 زمان اتمام بازنگري رشته هاي علوم انساني
حميدرضا آيت الهي رئيس پژوهشگاه علوم انساني زمان اتمام بازنگري علوم انساني را اوائل شهريورماه 90 اعلام كرد و گفت: تا شهريور ماه 38 رشته در مقطع كارشناسي بازنگري مي شود. اين 38 رشته اوائل شهريورماه بازنگري و از مهرماه 90 به دانشجويان ارائه مي شود. اين سرفصل ها تنها در اختيار ورودي هاي مهرماه 90 قرار مي گيرد و اصل در اين سرفصل ها منابع درسي است نه جزواتي كه استادان سر كلاسها به دانشجويان ارائه مي دهند. اين 38 رشته شامل حقوق، علوم سياسي، اقتصاد، علوم تربيتي، مديريت، زبان و ادبيات فارسي، زبان و ادبيات انگليسي، تاريخ، فلسفه، روش شناسي، روزنامه نگاري، ارتباطات و علوم اجتماعي مي شود كه بر اين اساس 400 سر فصل جديد تا شهريورماه به وزارت علوم اعلام خواهد شد.
2مرداد ماه سال 1390
3 منبع درسي علوم انساني آماده شد
كتاب هاي جديدي به عنوان منبع درسي دانشگاهي در حوزه علوم انساني سفارش داده شده كه به گفته سعيد قديمي دبير شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي اين كتاب ها پس از تصويب اين شوراي عالي به عنوان مرجع در دسترس دانشگاهيان قرار مي گيرد. 50 جلد كتاب در حوزه علوم انساني بر اساس سرفصل هايي كه داشتيم سفارش داده شده و منتظر آماده شدن اين كتاب ها هستيم و اكنون 4 جلد از اين كتاب ها كه مشتمل بر موضوعات بهداشت رواني، حكمت اشراق و سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت آماده شده و به زودي در دستور كار شوراي عالي برنامه ريزي آموزش عالي قرار مي گيرد تا براي استفاده از اين كتاب ها به عنوان كتاب درسي دانشگاهي تصميم گيري نهايي صورت گيرد.
15 مردادماه سال 1390
استادان دانشگاه ها در قالب پرسشنامه علمي براي بازنگري در علوم انساني نظر دادند
دبيرخانه بازنگري سرفصل ها و منابع دروس رشته هاي علوم انساني دانشگاه ها در قالب پرسشنامه اي از نظرات استادان دانشگاه ها در رشته هاي علوم انساني براي بازنگري و تدوين مجدد سرفصل ها استفاده مي كند. نياز به بازبيني، ارتباط با اهداف درس، توسعه توانمندي شناختي يادگيرنده، توسعه نگرش يادگيرنده، تامين توانمندي مهارتي يادگيرنده، توجه به اهداف ارزشمند شناختي از جمله معنويت، اشاره به اخلاقيات و يا اصول اخلاق حرفه اي، توجه به ارزش هاي ديني و مذهبي، توجه به ارزش هاي ايراني ـ اسلامي، همخواني با سرفصلهاي متداول و به روز جهاني، در سرفصلهاي فعلي از جمله نكاتي است كه دراين پرسشنامه ها بر آن تاكيد شده است. ويژگي كاربردي در عمل (بازاركار)، ارتباط افقي با ساير دروس رشته، ارتباط عمودي با ساير دروس، ميزان همپوشاني، كمك به عملكرد مناسب يادگيرنده در آينده، برانگيختن اشتياق يادگيري بيشتر در يادگيرنده، پرورش خلاقيت و ابتكار در يادگيرنده، روزآمدي، نياز به بازنگري، تناسب با سرفصل ها، تناسب با دوره كارشناسي از ديگر موضوعات اين پرسش نامه است.
20 مهرماه سال 1390
سپاه در حوزه علوم انساني اقدامات موثري را آغاز كرده است
سردار سرلشكر پاسدار محمد علي جعفري، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اينكه سپاه در كليه علوم صاحب نظر است،گفت: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري در مباحث علوم انساني، حركتي جديد و نهضتي علمي در كشور آغاز شده و سپاه نيز در اين حوزه و حوزه هاي دانش و تجربي در علوم انساني اقدامات موثري را آغاز كرده است. موضوع دانش و پژوهش در علوم انساني موضوع فراموش شده اي در انقلاب است كه برخي به صورت سهوي و يا از روي عمد آن را كنار گذاشته اند كه اين موجب بروز عقب ماندگي هايي نيز شده است.
23مهرماه سال 1390
بدقولي 2 پژوهشگاه در بازنگري علوم انساني موجب شد سرفصل ها به موقع نرسيد
سعيد قديمي مدير كل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش عالي وزارت سرفصلها به موقع به دستمان نرسيد و بر خلاف قرارداد رسمي كه با آنان داشتيم اين موضوع عقب افتاد؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زمان بيشتري نياز دارد تا سرفصلها را تحويل دهد زيرا روند كار بسيار كند پيش مي رود.
25مهرماه سال 1390
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بدقولي در بازنگري سرفصلهاي علوم انساني را رد كرد
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره بازنگري علوم انساني اعلام كرد : مطابق قرارداد في مابين پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و معاونت آموزشي وزارت علوم آفرينش 40 اثر علمي مطابق شيوه نامه نگارش متون درسي است نه تدوين سرفصلها و برابر ماده 3 قرارداد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متعهد است حداكثر تا تاريخ 30 آبانماه 90 موضوع قرارداد را تحويل دهد. هنوز بيش از يك ماه به پايان مهلت ذكر شده در قرارداد باقي مانده است. تاخير كارفرما در پرداخت تعهداتش در طولاني شدن طرحها موثر واقع شده است. اصولاً آفرينش يك اثر علمي وزين كه مي خواهد به عنوان منبع درسي استفاده شود نياز به زمان مناسب دارد و بهتر است از شتاب در اين زمينه اجتناب شود.
28 آبان ماه سال 1390
اتمام بازنگري 38 رشته علوم انساني توسط پژوهشگاه مسئول
سعيد قديمي مدير كل دفتر پشتيباني و حمايت آموزش عالي وزارت علوم، اعلام كرد كار بازنگري 38 رشته از سوي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي وزارت علوم به پايان رسيده و براي تصويب نهايي به كميته هاي تخصصي زير نظر شورايعالي برنامه ريزي وزارت علوم ارائه شده است.
5 آذرماه سال 1390
بازنگري در 555 درس و سرفصل رشته هاي علوم انساني
آيت اللهي، رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي گفت:3 هزار و 21 نفر از استادان در ارتباط با 555 درس منتخب از ميان 38 رشته كه براي بازنگري انتخاب شده بودند، همكاري داشتند. به گفته وي طراحي سرفصل ها به گونه اي انجام شده كه از انعطاف لازم براي تطبيق با تحولات دانش بشري، متقضيات زمان و مكان، نيازهاي جامعه و مزيت هاي نسبي منطقه اي و امكانات دانشگاه ها برخوردار باشد. اين انعطاف پذيري در ساير اجزاي سرفصل ها كه مرتبط با هسته اصلي درسي كه طراحي شده نيز لحاظ شد.
وي درباره تعداد دروس انتخاب شده براي بازنگري سرفصل ها و منابع گفت: اقتصاد با 29 درس، تاريخ با 13 درس، حقوق با 21 درس روانشناسي با 50 درس، زبان و ادبيات انگليسي با 13 درس، زبان و ادبيات فارسي با 13 درس، علوم اجتماعي با 236 درس، علوم تربيتي و مشاوره با 23 درس، علوم سياسي با 22 درس، فلسفه با 90 درس، مديريت با 17 درس و ارتباطات و روزنامه نگاري با 28 درس، دروس انتخاب شده براي بازنگري سرفصل ها و منابع هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14