(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 13 آذر 1390- شماره 20089

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت سوم
احمدي نژاد: همه دنيا عليه ما شوند ذره اي از خط انقلاب و ولايت كوتاه نخواهيم آمد
چرا عاشورا جاودانه شده است ؟
تست جديدترين سامانه هاي موشكي و زيرسطحي ارتش در آب هاي بين المللي
آيت الله مكارم شيرازي: انگلستان با هوچيگري به دنبال جبران شكست است
موفقيت بزرگ دانشمندان ايراني در توليد سوخت راكتور تهران نهايي شد
پانتا : اقدام نظامي حاكميت ايران را قدرتمندتر مي كند
نماينده روسيه در شوراي امنيت: سير تحريم ها عليه ايران به انتهاي خط رسيده است
قطعنامه پيشنهادي ايران درباره خلع سلاح هسته اي در سازمان ملل تصويب شد
برگزاري اولين جلسه دادگاه فائزه هاشمي در 3 دي ماه
لبيك امروز جهان اسلام به نداي عصر عاشوراي حسين(ع)



جايگاه كربلا در نگاه حضرت امام(ره) - قسمت سوم
وارثان حسين(ع) ابراهيم حاجي محمدزاده

بعد از پيروزيهاي شگفت انگيز در عمليات والفجر 8 و فتح فاو كه به بركت اخلاص و ايثار رزمندگان تحقق پيدا كرد و تا امروز نيز رمز پيروزي آن براي خبره ترين كارشناسان نظامي دنيا نيز پنهان مانده است، حضرت امام در پيام نوروزي خويش- 1365- ضمن تقدير از رزمندگان اسلام مي گويند:
«خداوندا! اين پيروزيهاي چشمگيري كه براي ما و براي اسلام حاصل شده است، طوري كن كه در قلوب ما تأثير سوء نگذارد و ما را مغرور نكند، ما را از آن راهي كه انبيا-عليهم السلام- داشتند منحرف نكند. من اميدوارم كه اين سال نو، به همه ملتهاي اسلامي و خصوصاً ملت تحت ستم ايران كه سالهاي طولاني در گرفتاري بودند مبارك باشد، و همان طوري كه اين رزمندگان عزيزما، اينها در جبهه حاضر هستند و ان شاءالله بيشتر هم حاضر خواهند شد و آن طور آن روح آنها را تبديل كردي روح ما را هم متحول كن به يك روحي كه مورد رضايت تو باشد...»(1)
حضرت امام در توضيح تعهد به راه انبيا در انقلاب اسلامي، در ادامه پيام فوق مي فرمايند:
«... تمام مقاصد انبيا، برگشتش به يك كلمه است و آن «معرفه الله»، تمام، مقدمه اين است كه اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذيب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است تمام برگشتش به اين است كه آن نقطه اصلي را كه در فطرت همه انسانها هست حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالي همين است انبيا نمي خواستند كه جنگي باشد و نمي خواستند كه دعوتي باشد به غير از اين دعوت، دعوت به گرفتن كشور و دعوت به اينها هيچ وقت در آنها نبوده است ...»(2)
و با هشدار به انحراف از راه انبيا و مغرور شدن به پيروزي و فراموشي مقصد مي فرمايند: «... ما اگر چنانچه در اين پيروزيها كه بحمدالله به طور چشمگير حاصل شده است ما از آن راهي كه انبيا دارند منحرف نشديم، اين سال نو بر ما مبارك است و ما پيروز هستيم. و اگر خداي نخواسته، اينها اسباب يك غروري بشود، اسباب يك دلبستگي به دنيا شد، ما هم بخواهيم يك توسعه اي در كشورمان حاصل بشود، حكومتي بكنيم بر مردم، ما هم با ساير ابرقدرت ها فرقي نداريم، بلكه ما عقب تر از آنها هستيم. آنها به صراحت حرفهاي خودشان را مي زنند كه «ما مي خواهيم دنيا را بگيريم» اين را مي گويند كه «ما همه بايد چيزهايي كه منافع ماست محفوظ باشد و لو به لگدمال شدن همه كشورها» ما كه اينطور نمي گوييم، ما كه خودمان را تابع اسلام مي دانيم، اگر خداي نخواسته، در قلب ما اين معنا باشد كه ما هم يك قدرت زيادتري پيدا بكنيم، ما هم براي خودمان يك شخصيت بيشتري پيدا بكنيم، يك حكومتي بكنيم، توسعه اي در ملك خودمان حاصل كنيم ما از آنها حالمان بدتر است، براي اينكه مسئله ريا هم در كار مي آيد...» (3)
و در پايان در قالب دعا از شكست ها و پيروزيها اينگونه نتيجه گيري مي نمايند «... ما از خدا مي خواهيم كه قلوب ما را تغيير دهد ما بفهميم كه براي چي در اين دنيا آمديم و بايد چه بكنيم و چه جور برويم از اين دنيا. يك مرگ حيواني نباشد كه ما انبار كنيم معاصي را، در آنجا روسياه شويم. خداوند تأييد كند ما را و همه را تأييد كند كه همه ما آدم بشويم. اسلام آمده است كه آدم درست كند. همه انبيا براي اين معنا آمدند كه اين انسان را به آن چيزي كه در باطن ذاتش هست و آن فطرت الهي است كه توجه خداست، همه چيز مربوط به اوست ما را يك اندكي معرفت عنايت كند كه اين را بفهميم. بفهميم كه خودمان چي هستيم و دنيا چي است، نسبت به حق تعالي چه وضعي دارد. گفتنش آسان است كه همه فاني اند همه چه اند، اما يافتنش مشكل است كه ما بيابيم اين مطلب را كه انبيا چه خواستند از ما و خود انبيا چه بودند. در عين حال كه آنطور بودند، مع ذالك اظهار عجز مي كردند و حق همان است، براي اينكه عظمت حق، فوق اين مسائل است...»(4)
الگوي والاي عارفان مبارزه جو همواره سعي داشتند با تبيين سياسي الهي فرهنگ عاشورايي ما را از قيد و بند غير توحيدي شكست ها و پيروزي ها آزاد نموده و بمانند تمامي شهداي كربلا با اقتدا به سالار شهيدان به تداوم مبارزه در هر شرايطي تحريص نمايند و بارها مي فرمودند: «تكليف ماها را حضرت سيدالشهدا معلوم كرده است...»(5) و «... خوشا به حال مجاهدان. خوشا بحال وارثان حسين عليه السلام، اذناب آمريكا بايد بدانند كه شهادت در راه خدا مسئله اي نيست كه بشود با پيروزي يا شكست در صحنه هاي نبرد مقايسه شود. مقام شهادت خود اوج بندگي و سير و سلوك در عالم معنويت است نبايد شهادت را تا اين اندازه به سقوط بكشانيم كه بگوئيم درعوض شهادت فرزندان اسلام تنها خرمشهر و يا شهرهاي ديگر آزاد شد. تمامي اينها خيالات باطل ملي گراهاست. ما هدفمان بالاتر از آن است. ملي گراها تصور نمودند كه ما هدفمان پياده كردن اهداف بين الملل اسلامي در جهان فقر و گرسنگي است. ما مي گوئيم تا شرك و كفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم ما بر سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم، ما تصميم داريم پرچم لااله الا الله را بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري به اهتزاز درآوريم...(6)
و مبتني بر همين روش است كه امام به ما بشارت امدادهاي غيبي و رسيدن به مقصد انقلاب اسلامي را مي دهند.
«... ان شاءالله، خداي تبارك و تعالي به شما كمك كند، همان طوري كه تاكنون كمكهاي غيبي خداي تبارك و تعالي بوده است و اين كشوري كه كشور ائمه هدي و كشور صاحب الزمان- سلام الله عليه- است كشوري باشد كه تا ظهور موعود ايشان به استقلال خودش ادامه دهد، قدرت خودش را در خدمت آن بزرگوار قرار بدهد كه عالم را ان شاءالله به عدل و داد بكشد و از اين جورهايي كه بر مستضعفان مي گذرد جلوگيري كند...»(7)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(4) و (3) و (2) و (1) صحيفه امام ج 02 ص 61
(5) صحيفه امام ج 71 ص 55
(6) صحيفه امام ج 12 ص 88
(7) صحيفه امام ج 41 ص 309

 



احمدي نژاد: همه دنيا عليه ما شوند ذره اي از خط انقلاب و ولايت كوتاه نخواهيم آمد

رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه دولت با همه توان و تا آخر روي اصول و ارزش ها ايستاده است و اگر همه دنيا هم عليه ما شوند ذره اي از خط نوراني انقلاب و ولايت كوتاه نخواهيم آمد، تصريح كرد: كسي طرفدار راستين ولايت است كه براي اعتلاي جامعه ولايي سر از پا نشناسد و تمام وجود خود را صرف خدمت و آباداني جامعه كند.
به گزارش ايسنا «محمود احمدي نژاد» در ديدار با جمعي از علما و روحانيون، با بيان اين مطلب افزود: پيروي از ولايت معيار دارد و كسي با ادعا نمي تواند خود را پيرو ولايت جلوه دهد. وي گفت: ولايت به معناي عشق و عدالت است و رابطه ولايت با مردم رابطه عاشقانه است، هر كس كه يار و پشتيبان ولايت باشد همچنان كه امير المومنين علي(ع) توصيه كرده اند، بايد در اين مسير با ورع و اجتهاد قرار بگيرد و از خواسته هاي نفساني، خودخواهي، عصبيت ها، زياده خواهي و قدرت طلبي به دور شود.
رئيس جمهور افزود: ورع و اجتهاد يعني اين كه انسان نسبت به مشكلات مردم و جامعه و رفع فقر، فاصله طبقاتي، بي عدالتي و ضعف ها، دلسوزي داشته و تلاش كند.
احمدي نژاد تصريح كرد: طرفدار ولايت يعني اين كه فرد براي اعتلاي جامعه ولايي سر از پا نشناسد و تمام وجود خود را صرف خدمت و آباداني جامعه كند.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود شرايط جهاني را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين كه دنيا بايد تغيير كند، يك موضوع قطعي است و همه به اين موضوع باور داشته و منتظر آن هستند.
احمدي نژاد با بيان اين كه در معرفي اسلام به عنوان دين كا مل وارائه الگو به بشريت بايد هوشمندانه و درست عمل شود، اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي ايران به سادگي شكل نگرفته و در پي مجاهدت ها و تلاش هاي تاريخي علما و روحانيون تاسيس شده است و در معرفي الگو بايد توجه داشت كه اين الگو هم حق بوده و هم بين همه بشريت مشترك باشد و هم اراده الهي بر آن استوار باشد و بي ترديد حكومت جهاني مهدوي، نظامي است كه از همه اين ويژگي ها برخوردار است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: جهان در آستانه تحول بزرگي است، البته اين گونه نيست كه مستكبران با اين تحولات به طوركامل زمين گير خواهند شد، اما اين تحولات جرقه اي است و دير نيست زماني كه بساط مستكبران به طور كامل از جهان برچيده شود.
احمدي نژاد با بيان اين كه جهان نيازمند، نظم، قانون و مديريت جديدي است، گفت: كمونيست ها و نظام سرمايه داري تئوري هايي را معرفي كردند كه امروز در عمل با شكست مواجه شده و دنيا نيازمند نظم جديدي است و باورم اين است كه تنها نظم جايگزين نظام سرمايه داري و كمونيستي، حكومت جهاني امام عصر(عج) است.
احمدي نژاد افزود: در معرفي اسلام و حكومت مهدوي بايد مراقب بود كه در بين ملت ها اين ذهنيت شكل نگيرد كه ملت ايران قصد دارد اراده خود را به آنها تحميل كند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: مهمترين كار فرهنگي و سياسي در دنيا معرفي نظم جهاني جديد تحت پرچم مهدوي است.

 



چرا عاشورا جاودانه شده است ؟

همه ما معتقديم در طول تاريخ بشريت واقعه كربلا جريان بي نظيري است كه از نظر ارزش قابل مقايسه با هيچ حادثه ديگري نيست. اما ممكن است سؤالاتي پيرامون اين واقعه براي بعضي مطرح بشود. در جريان كربلا ظلم هاي فوق العاده اي به فرزندان پيغمبر اكرم(ص) روا داشته شد. در جنگ نابرابري بين ياران سيدالشهداء(ع) كه هفتاد و دو نفر بودند، با طرف ديگر كه از سي هزار تا صد و بيست هزار نفر گفته شده، آن همه جنايت بر عليه اهل بيت(ع) مرتكب شدند و سرانجام پير و جوان و حتي طفل شيرخوار آنان به شهادت رسيدند و عده اي از بانوان حرم سيدالشهداء(ع) به اسارت برده شدند. ما تك تك اين جنايات را كمابيش در جريانات ديگر هم مي بينيم. مثل جنايت هايي كه در عصر حاضر، رژيم سابق عراق در حلبچه و جاهاي ديگر مرتكب شد و بسياري از مردم بي گناه، از مرد و زن و طفل به صورتي بسيار فجيع به شهادت رسيدند؛ يا حوادثي كه در فلسطين اتفاق مي افتد، ظلمهايي كه رژيم صهيونيستي و حاميانش بر فلسطيني ها روا مي دارند.
حال اگر كسي بگويد به فرض كه حادثه كربلا چند درجه هم از اينها شديدتر بوده، ولي آنچنان نيست كه بگوييم اين جريان قابل مقايسه با هيچ داستان ديگري نيست. ديگران هم اهداف ارزشمندي مثل دفاع از آب و خاك و شرفشان داشتند و براي آن مبارزه كردند و در اين راه به شهادت رسيدند. نهايتا هدف اصحاب كربلا از اهداف ديگران شريف تر بوده، اما چنين نيست كه كسان ديگري داوطلبانه جان خود را براي اهداف بلند انساني فدا نكرده باشند. با وجود اين، چه سري در نهضت عاشورا نهفته كه مي گوييم اين جريان در تاريخ بي نظير است و نظير آن نه واقع شده و نه خواهد شد. اين ماجرا از چه اهميتي برخوردار است كه چهارده قرن مردم، اين چنين در ايام محرم سر از پا نمي شناسند؛ جان و مال خود را براي برگزاري مراسم عاشورا و محرم صرف مي كنند؛ اين عزاداري ها، سينه زني ها و زنجيرزني ها، اطعام ها و نظاير آن نشان از اين است كه حادثه عاشورا فوق العادگي خاصي دارد.
انگيزه و آثار قيام عاشورا
ما اگر بخواهيم يك پديده انساني ساده يا يك حركت عظيم اجتماعي را ارزشيابي كنيم، در چه عناصري از اين پديده بايد تأمل كنيم تا ارزش آن پديده را دريابيم؟ كساني ممكن است به حجم يا شكل كار نگاه كنند. مثلا اگر كسي هديه اي براي شما بياورد آيا فقط به اندازه، شكل يا قيمت آن توجه مي كنيد؟ اين ارزشيابي كودكانه است و كساني كه معرفت بيشتر و عقل كامل تري دارند، براي ارزشيابي پديده ها به اين معيارها اكتفا نمي كنند. براي توضيح بيشتر، مثل ساده اي مي زنم. شما اگر بخواهيد يك چفيه از بازار تهيه كنيد قيمت آن چقدر است؟ اگر كسي بخواهد اين پارچه را به ديگري هديه بدهد ارزش اين هديه چقدر است؟ روشن است كه قيمت مشخص و محدودي دارد. اما ديده ايد كساني، حتي انسان هايي بزرگ، براي اينكه يك چفيه از دست رهبر معظم بگيرند سر و دست مي شكنند. با اينكه اين همان پارچه ارزان قيمت است؛ اما وقتي آن را از دست رهبر مي گيرند برايشان بسيار ارزشمند است. از همين مثال مي توان دريافت كه براي ارزشيابي يك پديده نبايد تنها به حجم وقيمت آن نگاه كنيم؛ بلكه بايد معيارهاي ديگري هم مورد توجه قرار گيرد. عمده اين است كه ارزش گذار با چه نگاهي به پديده نگاه مي كند و آن را در چه قالبي و با چه مقياسي مي سنجد. اولين معيار در ارزش گذاري پديده هاي انساني انگيزه كسي است كه آن كار را انجام مي دهد. يك حركت ممكن است با يك نيت، ارزشي منفي داشته باشد؛ اما اگر همان كار با نيت ديگري انجام شود ارزش بسيار بالايي داشته باشد.
در ميان همه ضربات شمشيري كه رزمندگان صدر اسلام در جنگ ها زدند، پيغمبر اكرم(ص) تنها در مورد يك ضربه شمشير فرمود كه از عبادت همه جنيان و انسيان باارزش تر است: «ضربه علي يوم الخندق أفضل من عباده الثقلين». مقدار و شكل اين ضربه با ضربات شمشير ديگران تفاوتي نداشت. اما چرا اين ضربه برتري پيدا كرد؟ دليل ارزش آن، اول نيت حضرت امير(ع)، و دليل ديگر آن آثاري بود كه بر اين ضربه مترتب شد. حال ما اگر بخواهيم پديده عاشورا را با موارد مشابه آن مقايسه كنيم بايد ببينيم انگيزه امام حسين(ع)، ياران و فرزندانشان از شهادت خود و اطفالشان و اسارت بانوان اهل بيت(ع) چه بود و چه آثاري بر اين حركت مترتب شد. انگيزه سيدالشهداء(ع) را هر كس به اندازه معرفت خودش مي شناسد. آنچه ما شنيده ايم اين است كه حركت سيدالشهدا(ع) براي مبارزه با ظلم، دفاع از شرف و ناموس و دفاع از اهداف و ايمانش بود و اگر همين مقدار را هم درست درك كنيم، تاحد زيادي به اهميت اين حركت پي مي بريم؛ ولي اينها قدم هاي اوليه در اين راه است. ارزش كار سيدالشهدا(ع) با هيچ كار ديگري در عالم قابل مقايسه نيست. هر چند دفاع از آب و خاك و شرف و ناموس بسيار مقدس است و كسي كه در راه دفاع از آنها كشته شود ثواب شهيد را دارد؛ اما اين انگيزه ها كجا و انگيزه سيدالشهدا(ع) در كربلا كجا؟ او انگيزه اي بسيار والاتر از اينها داشت. ما زماني مي توانيم ارزش واقعي كار حسين(ع) را دريابيم كه اهميت و ارزش دين را به درستي درك كنيم؛ ولي ارزش گذاري ما براي دين هم به اندازه فهم خودمان است و رفتار ما نشان مي دهد كه چه ميزان براي دين ارزش قائليم. كساني معرفتي صحيح از ارزش دين دارند كه حتي كوچك ترين احكام دين را رعايت مي كنند. امام حسين(ع) آن چنان ارزشي براي دين قائل بود كه كسي مثل فرزند برومندش، علي اكبر و برادر بزرگوارش اباالفضل العباس(ع) را در راه آن فدا كرد؛ شخصيت هايي بي نظير، با فضيلت و كمال كه بعد از ائمه معصومين(ع) همتايي برايشان نمي توان يافت. كسي حاضر باشد چنين كساني را پيش چشمش به نامردمي و ناجوانمردي به شهادت برسانند! اين فداكاري براي اين است كه سيدالشهداء(ع) ارزش واقعي دين را مي داند و چنان ارزشي براي دين خدا قائل است كه حاضر است حتي كساني مثل علي اكبر و ابوالفضل(ع) و عزيزان ديگري كه در عالم بي نظير بودند، فدا شوند تا دين بماند.
امام حسين(ع) در آخرين لحظات قبل از شهادت مناجاتي عاشقانه با خدا دارد كه در آنجا انگيزه خود را از اين جانبازي و فداكاري مي فرمايد؛ آن حضرت كه ارزش معرفت خدا و عشق بازي، فداكاري و جانبازي در راهش را درك مي كند، هر چه مصيبت ها بيشتر بر او وارد مي شود و عزيزانش به شهادت مي رسند، رنگ و رويش برافروخته تر و نشاطش بيشتر مي شود. راوي گفت: من كسي را در عالم نديدم كه هنگام مصيبت به جاي اينكه بدنش به لرزه بيفتد، رنگش بپرد و دست و پايش سست شود، رنگ و رويش برافروخته تر، بانشاط تر و مصمم تر شود. محبت اقتضا مي كند كه انسان هر چه در اختيار دارد تقديم محبوب كند. اين يك بعد اهميت جريان كربلا است.
عامل ديگري كه براي ارزشيابي واقعه عاشورا بايد مورد توجه قرار گيرد آثاري است كه بر آن مترتب مي شود. ممكن است كاري كوچك، طي زماني كوتاه توسط افرادي اندك انجام شود، اما اثري در تاريخ بگذارد كه با گذشت هر روز از آن، شكوفاتر و تازه تر شود و در هر كوي و برزن و بر هر انساني با هر عقيده و مسلكي اثر مثبت بگذارد. امروز بعد از 1400 سال از جريان عاشورا هنوز اين داغ، تازه و هر روز سوزان تر، فروزان تر، تابنده تر و درخشنده تر است و هر كس از اين حادثه باخبرشده گويا عزيزترين كسان خود را ازدست داده است. كدام حادثه اي را در عالم سراغ داريد كه يك هزارم چنين اثري را در عالم گذاشته باشد؟
درس عاشورا براي زندگي فردي و اجتماعي
حال چه پديده اي را مي توانيد با اين جريان مقايسه كنيد؟ عمده اين است كه امام حسين(ع) هرچه داشت براي خدا داد و در مقابل، خدا هم هرچه خواست به او داد. ما از عاشورا بايد درسي براي زندگي فردي و درس ديگري براي زندگي اجتماعي مان بگيريم. اگر دوست داريم زندگي مان ارزشمند باشد، كاري كنيم كه ارتباطي با نام و ياد امام حسين(ع) پيدا كنيم و قدمي در راه او برداريم. اولياي خدا به اندازه اي پيش خدا عزيزند كه اگر كسي شباهتي هم به آنها پيدا كند، خداوند به خاطر اين شباهت او را دوست خواهدداشت. ما اگر نمي توانيم ارزش هاي سيدالشهداء(ع) را درك كنيم، حداقل سعي كنيم حسيني بشويم و تا جايي كه به عقلمان مي رسد شباهتي با امام حسين(ع) پيدا كنيم؛ تا نامي از خدمتگزاري آن حضرت بر ما بماند. همين مقدار انتساب به امام حسين(ع) كه در عزاي آن حضرت لباس سياهي بپوشيم، اشكي بريزيم و بر سر و سينه بزنيم، به واسطه عظمت سيدالشهداء(ع) كارساز است. چرا؟ چون تا در دل محبت حسين(ع) نباشد اشك جاري نمي شود. اين محبت است كه دل را با سيدالشهداء(ع) ارتباط مي دهد؛ و حاشا كه خدا كسي را كه ارتباط با حسين(ع) دارد با ديگران يكسان حساب كند. ولي ما نبايد به اين اندازه اكتفا كنيم. حسين(ع) به شهادت نرسيد كه فقط ما اشكي بريزيم و از عذاب نجات پيدا كنيم. آن حضرت به شهادت رسيد تا الگويي باشد براي ساير بندگان خدا كه مي خواهند راه خدا را بپيمايند و رضاي او را جلب كنند. هرچند در خانه كريم باز است و سفره اش گسترده، اما ما هم بايد ادب و شرم داشته باشيم.
ضرورت تشبه به امام حسين(ع)
ما كه بر سر خوان بي كران حسيني نشسته ايم بايد اول سعي كنيم معرفت مان و عشق مان را به حسين(ع) زياد كنيم و بعد سعي كنيم تا جايي كه مي توانيم و استعداد و ظرفيتش را داريم شباهتمان را به امام حسين(ع) زياد كنيم.
امام حسين(ع) براي احقاق حق ضعيفان به شهادت رسيد؛ حال ما چگونه بگوييم شيعه حسين(ع) هستيم و فردا با چه رويي به چهره مبارك آن حضرت نگاه كنيم، در حالي كه با دوز و كلك، رشوه و رانت خواري حقوق ديگران را تضييع مي كنيم؟ هرچه معرفت، محبت وعشق ما به ابي عبدالله(ع) بيشتر باشد، بيشتر مي توانيم زندگي مان را به زندگي او نزديك كنيم. دراين صورت مي توانيم به اندازه ظرفيت خودمان از كمالاتي كه آن حضرت داشت و به آنها دعوت مي كرد بهره مند شويم. همه اينها در گرو آن است كه ريشه اعتقادات را در درون مان محكم كنيم. چون همه رفتارهاي اختياري انسان، خواه ناخواه از اعتقادات او نشأت مي گيرد. اعتقادي كه حسين و حسينيان را واداشت در روز عاشورا آن حماسه را بيافرينند و هرچه مصيبت برآنها وارد مي شد برافروخته تر شوند، اين باور بود كه بعد از اين عالم، عالم ديگري است كه در آن پيغمبراكرم(ص) انبياء و اولياء حضور دارند و الي الابد درجوار رحمت الهي خواهندبود؛ اعتقاد به معاد و حيات ابدي و عشق به شهادت در راه خدا در دل عابس شاكري ريشه داشت كه روز عاشورا هنگامي كه به ميدان جنگ وارد شد زره اش را از تن درآورد. او مي گفت من مي خواهم در راه محبوبم هرچه ممكن است سختي بيشتري تحمل كنم. چنين عشقي به شهادت از كجا پيدا مي شود؟ چگونه اين فرهنگ حسيني نوجوان سيزده ساله ما را وادار مي كند كه نارنجك به كمرش ببندد و عاشقانه زير تانك برود؟ چرا رزمندگان ما عاشق شهادت بودند و نذر مي كردند شهادت نصيبشان شود؟ چون باور داشتند كه هنگامي كه به شهادت مي رسند سرشان در دامان سيدالشهداء(ع) است و اين باور در دلشان ريشه داشت كه امام حسين(ع) راضي نمي شود كسي در راه او به شهادت برسد و موقع جان دادن سر بالين او نيايد.
سعي كنيم رفتارمان خالص باشد، نه براي خوش آمد ديگران؛ هر كار خوبي را براي اين انجام دهيم كه خدا و امام(ع) آن را دوست دارند تا امام(ع) به ما آفرين بگويد. براي عاشق سيدالشهداء(ع) يك آفرين از امام حسين(ع) از همه لذت هاي دنيا ارزشمند تر است. گفتيم يكي از معيارهاي ارزشمندي هر كار، معرفت شخص به كار و هدفش است. از همين رو ما بايد سعي كنيم بفهميم چه كارهايي مورد رضايت امام حسين(ع) است تا آنها را انجام دهيم. مگر انسان كاري را انجام مي دهد كه محبوبش غمگين شود؟!
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در جمع گروهي از نخبگان استان كرمانشاه- 1/11/1385
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



امير موسوي خبر داد
تست جديدترين سامانه هاي موشكي و زيرسطحي ارتش در آب هاي بين المللي

معاون عمليات نيروي دريايي ارتش از تست جديدترين دستاوردهاي موشكي و زيرسطحي نيروي دريايي در رزمايش بين المللي «ولايت90» خبر داد.
امير سيد محمود موسوي معاون عمليات نيروي دريايي ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به اهداف رزمايش بين المللي «ولايت 90» اظهار كرد: يكي از اهدافي كه دنبال مي كنيم نمايش توانمندي و قابليت و اقتدار نيروي دريايي ارتش در حراست از مرزهاي آبي و برقراري امنيت آب و خاك فلات قاره كشورهاي اقتصادي است. وي ادامه داد: از ديگر اهداف برگزاري اين رزمايش ارسال پيام به ساير كشورهاي همسايه است كه اين قابليت و توانمندي در كشورهاي حاشيه درياي عمان و اقيانوس هند وجود دارد و خودشان قادر هستند كه با مشاركت يكديگر امنيت لازم را در آنجا برقرار كنند و قادر باشند با پديده شوم دزدي دريايي كه به وقوع پيوسته مقابله كنند و اين آمادگي همواره وجود دارد. معاون عمليات نيروي دريايي ارتش همچنين تصريح كرد: رزمايش «ولايت 90» يك پيام صلح به كشورهاي همسايه است كه بتوانيم در آينده نزديك كارهاي مشتركي را بر اساس توافقاتي كه انجام مي شود، داشته باشيم. موسوي با بيان اينكه يكي از اهدافي كه در برگزاري رزمايش دنبال مي شود آزمايش تجهيزات جديدي است كه به سازمان رزم نيروي دريايي ارتش ملحق مي شوند، اظهار كرد: در رزمايش «ولايت 90» هم شاهد آزمايش برخي از اين تجهيزات جديد خواهيم بود. وي خاطرنشان كرد: مطمئناً نمايش اين قابليتها و توانمندي ها و ميزان قدرت بازدارندگي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي بيگانگان اين پيام را خواهد داشت كه نيروي دريايي ارتش با تمام وجود و قاطعيت تمام آماده دفاع از مرزهاي آبي خود است و با هرگونه تعرض احتمالي شديداً برخورد خواهد كرد و پاسخ خواهد داد. معاون عمليات نيروي دريايي ارتش در خصوص آزمايش دستاوردهاي اين نيرو در رزمايش تاكيد كرد: تعدادي از يگان هاي زيرسطحي جديداً به نيروي دريايي ملحق شده اند كه اينها در رزمايش به طور عملي آزمايش مي شوند و همچنين سامانه هاي موشكي ساحل به دريا كه اخيراً دريافت كرده ايم نيز به صورت عملي تست خواهند شد و توانمندي و قابليت آنها نشان داده مي شود. موسوي در پاسخ به اين سؤال كه آيا موشك هاي قادر كه به تازگي برروي شناورها نصب شده نيز تست مي شود، گفت: بله، همه تجهيزاتي كه تاكنون در اختيار نيروي دريايي ارتش قرار گرفته، در صحنه رزمايش، آزمايش عملي خواهد شد و به طور عملي تست مي شود.

 



آيت الله مكارم شيرازي: انگلستان با هوچيگري به دنبال جبران شكست است

يكي از مراجع تقليد با صدور پيامي تاكيد كرد: شرايط منطقه كاملا به نفع ما و به زيان آنهاست. دشمنان درصددند با بهانه هايي اين شرايط را بر هم زنند، بسيار بايد هوشيار باشيم و بهانه به دست آنها ندهيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، در پيام آيت الله ناصر مكارم شيرازي آمده است: شك نيست كه دولت انگلستان از دشمنان قديمي ماست و همه ما خاطرات بسيار تلخي از دخالت هاي نارواي آنها در كشورمان داريم و همه مي دانيم اخيرا شمشير عداوت را از رو بسته و نه تنها خودش پيشگام در تحريم ها شده كه ديگران را نيز دعوت به اين كار مي كند كه اخيرا در بخشي از اين فعاليت هاي موذيانه ناكام مانده است.
در اين پيام اضافه شده است: مي دانيم كه هدف دولت هاي استكباري جلوگيري از پيشرفت هاي علمي ما و وادار ساختن ما به تسليم در برابر منافع نامشروع آنهاست كه بحمدالله تاكنون با شهامت ايستاده ايم و در آينده نيز به توفيق پروردگار شجاعانه خواهيم ايستاد ولي مهم اين است كه گاهي كارهايي فراتر از قوانين از سوي بعضي از جوانان عزيز احساساتي انجام مي گيرد، كه بهانه مهمي به دست دشمن ماجراجو مي دهد و هزينه هاي زيادي بايد براي آن بپردازيم، مانند همين حادثه اشغال سفارتخانه كه سبب شد آنها با جنجال و هوچي گري سعي كنند شكستي را كه از مجلس خورده بودند، جبران كنند و ان شاءالله موفق نخواهند شد.
در بخش ديگري از اين پيام تاكيد شده است: به احتمال بسيار قوي در اين گونه موارد افراد نفوذي خود را به ميان جوانان پاكباز مي فرستند تا دست به تخريب و اقدام هاي ديگري بزنند و در سطح جهان بر ضد ما تبليغات وسيعي راه بيندازند كه انداختند.
در اين پيام تصريح شده است: اينجانب به همه اين عزيزان نصيحت پدرانه مي كنم در اين گونه موارد فراتر از قانون گام برندارند و بدون اجازه رهبر بزرگوار انقلاب و مقامات مسئول اقدامي نكنند، شرايط منطقه كاملا به نفع ما و به زيان آنهاست. آنها درصددند به بهانه هايي اين شرايط را بر هم زنند، بسيار بايد هشيار باشيم و بهانه به دست آنها ندهيم.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: به ويژه در آستانه انتخابات احتياج به آرامش زيادي در داخل داريم تا بتوانيم شركت حداكثري مردم را ان شاءالله جلب كنيم. من به عنوان يك وظيفه شرعي در برابر سوالات زيادي كه در اين ايام از دفتر ما شد لازم دانستم با صراحت با شما عزيزان گفت وگو كنم. شما هم ان شاءالله به وظيفه شرعي خود عمل خواهيد كرد.

 



موفقيت بزرگ دانشمندان ايراني در توليد سوخت راكتور تهران نهايي شد

آخرين اطلاعات موجود نشان مي دهد ايران توانسته با موفقيت پروژه توليد سوخت راكتور تحقيقاتي تهران را به پايان برساند و اين راكتور به زودي با سوخت داخلي بارگذاري خواهد شد.
در حالي كه كشورهاي غربي تا امروز در اقدامي كه هم خلاف NPT و هم مغاير اصول انسان دوستانه است، از عرضه سوخت براي راكتور تحقيقاتي تهران خودداري كرده اند، ايران موفق شده است صرفا با تكيه بر دانش و فناوري داخلي و همچنين به كارگيري تعدادي از برجسته ترين متخصصان كشور، سوخت اين راكتور را توليد كند.
برخي منابع مي گويند اين موضوع نهايي شده و ظرف چند هفته آينده طي مراسمي رسمي اعلام خواهد شد.
محمد رضا باهنر، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي روز پنج شنبه 10 آذر 1390 (اول دسامبر 2011) ضمن تاييد اين موضوع، گفته است: «تا دو ماه آينده سوخت 20 درصدي آماده براي بارگذاري در راكتور هسته اي تهران را از توليدات داخلي توليد مي كنيم. اين تكنولوژي بسيار پيشرفته است كه در حال حاضر فقط 4 كشور دنيا آن را در دست دارند».
كارشناسان مي گويند اين موفقيت بزرگ فني در حالي به دست آمده كه كشورهاي غربي محاسبه اي بسيار جدي روي ناتواني ايران در تامين سوخت راكتور تهران و توليد فشار داخلي بر روي نظام از اين ناحيه انجام داده و اميدوار بودند كه بتوانند با تمركز روي اين موضوع ايران را به امتياز دهي در موضوع غني سازي وادار كنند.
ايران در 20 فروردين 1389 يك نمونه مجازي از سوخت راكتور تهران را توليد و اعلام كرد كه تا شهريور 90 نمونه واقعي را هم توليد خواهد كرد.
راكتور تحقيقاتي تهران ( TRR ) راديو ايزوتوپ هاي لازم براي مصرف 800 هزار بيمار سرطاني را در كشور را تامين مي كند.
كشورهاي غربي در سال 2009 مكانيسمي براي تامين سوخت اين راكتور پيشنهاد كردند كه به «مبادله» معروف شد و طي آن از ايران خواستند بخش قابل توجهي از ذخيره اورانيوم 5/3 درصد غناي خود را در اختيار آنها قرار دهد و تحت شرايطي خاص، اورانيوم 20 درصد غنا براي سوخت راكتور تهران دريافت نمايد.
اين موضوع منجر به مذاكراتي ميان ايران و 3 كشور امريكا، فرانسه و روسيه در سال 2009 شد اما نهايتا به اين دليل كه اين كشورها نشان دادند عملا هدفي جز تهي كردن انبار مواد غني شده ايران ندارند و تامين سوخت راكتور تهران را گروگاني براي درخواست تعليق از ايران خواهند كرد، اين مذاكرات به هيچ سرانجامي نرسيد.
نهايتا ايران در مذاكرات استانبول خطاب به اعضاي گروه وين تاكيد كرد كه خود قادر به تامين سوخت راكتور تهران خواهد بود و از اين پس براي پيشنهاد مبادله تنها زماني ارزش قائل مي شود كه در چارچوب راهبرد همكاري -به معناي لغو تحريم ها و پذيرش غني سازي ايران- قرار بگيرد.

 



اعتراف وزير دفاع آمريكا
پانتا : اقدام نظامي حاكميت ايران را قدرتمندتر مي كند

وزير دفاع آمريكا هشدار داد كه اقدام نظامي عليه ايران نه تنها دستاوردي ندارد بلكه به تقويت و قدرتمندتر شدن حاكميت اين كشور منجر مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «لئون پانتا» طي سخنراني در نشستي در واشنگتن ضمن تاكيد بر مخالفت خود با هرگونه اقدام نظامي عليه ايران گفت كه اين اقدام نه تنها دستاورد مثبتي ندارد و به اقتصاد متزلزل آمريكا و اروپا لطمه وارد مي كند.
وي تصريح كرد: اقدام نظامي عليه ايران به اقتصاد متزلزل اروپا و آمريكا لطمه وارد مي كند و انتقام گيري ايران از نيروهاي آمريكايي را به دنبال دارد و در نهايت واكنش هاي شديدي را در ايران به دنبال دارد و اين امر به قدرتمند شدن دولت ايران منتهي مي شود. پانتا درخصوص ناكارآمدي اقدام نظامي عليه ايران تاكيد كرد كه اقدام نظامي عليه ايران در بهترين شرايط مي تواند يك يا دو سال برنامه هسته اي ايران را به تعويق بياندازد و كارآمد نيست و درخصوص درگير كردن خليج فارس در جنگ نيز هشدار داد.
وزير دفاع آمريكا همچنين تاكيد كرد كه هرگونه اختلال در جريان آمد و شد دريايي در خليج فارس براي آمريكا به مثابه «عبور از خط قرمز» است.
وي در ادامه در اظهاراتي خصمانه با ناديده گرفتن همكاري شفاف و مستمر ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي با وجود رويكرد دوگانه اين نهاد مدعي شد: ايران مهمترين تهديد براي امنيت ملي آمريكا، متحدان غربي و شركاي منطقه به شمار مي رود و هيچ تهديدي بزرگتر از ايران مجهز به سلاح هسته اي در منطقه خاورميانه نيست.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، «ديويد ميليبند» هشدار داد: بريتانيا بايد از «ديپلماسي هوشمندانه» براي جلوگيري از وقوع جنگ ميان غرب و ايران استفاده كند. وي با غير قابل توجيه خواندن اقدام نظامي عليه ايران گفت: اقدامات تلافي جويانه تنها باعث بدتر شدن روابط ميان انگليس و ايران مي شود.
وزير امور خارجه سابق انگليس با اشاره به پيامدهاي ماجراجويي عليه ايران گفت: احتمال مي رود كه اقدام نظامي عليه ايران باعث بي ثباتي منطقه شود و تهران خشم ديگر كشورهاي همسايه را برانگيزد.
به گزارش روزنامه سوئيسي «له تمپس»، «يوشكا فيشر» وزير خارجه پيشين آلمان نوشت: نسبت به هرگونه تعرض به ايران هشدار داد و يادآور شد كه ايران بسيار بزرگ و بسيار قوي است و نمي توان اين كشور را با تحريم يا حمله به زانو در آورد.

 



نماينده روسيه در شوراي امنيت: سير تحريم ها عليه ايران به انتهاي خط رسيده است

نماينده روسيه در سازمان ملل اعلام كرد كه از نظر مسكو ديگر فضايي براي اعمال تحريم هاي بيشتر شوراي امنيت عليه ايران باقي نمانده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، «ويتالي چوركين»، نماينده روسيه در سازمان ملل در پاسخ به سؤالي درباره ايران و برنامه هسته اي اش، به خبرنگاران گفت: ما معتقديم كه مسير تحريم ها در شوراي امنيت تا انتها طي شده است.
وي تأكيد كرد: ما هم چنان بسيار قاطعانه معتقديم كه مذاكرات با ايران بايد ادامه يابد.
گزارش اخير يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بهانه اي به دست آمريكا و كشورهاي اروپايي داده است تا تحريم هاي بيشتر عليه ايران را خواستار شوند. اين كشورها در اين راستا تحريم هايي يك جانبه را عليه تهران اعمال كرده اند و به دنبال آن هستند كه شوراي امنيت سازمان ملل نيز به تشديد تحريم ها بپردازد.
روسيه تاكنون از چهار دور تحريم سازمان ملل عليه ايران پس از همكاري با چين و تلطيف آن ها با اكراه حمايت كرده است.
چوركين بر ديدگاه مسكو مبني بر اين كه روند مذاكرات ميان پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان با تهران در پي انتشار گزارش اخير آژانس تحليل رفته است تأكيد كرد.
نماينده دايم روسيه در سازمان ملل گفت كه اين تلاش ها با تحولات اخير و زماني كه آژانس گزارش را ارايه كرد كه بيشتر يك بهانه براي افكار عمومي بود تا يك گزارش جدي هسته اي مختلف شد.
چوركين تأكيد كرد كه گزارش آمانو «حاوي اطلاعات جديد بسيار اندكي بود»
وي همچنين از تلاش كشورهاي غربي و عربي براي منزوي كردن سوريه انتقاد كرد و گفت كه اين تهديدها عليه سوريه و ايران به شكل ناسودمند تشديد شده است.
وي ادامه داد: سناريوي رويارويي نه فقط در برابر سوريه بلكه در رابطه با ايران اجرا مي شود.
چوركين افزود: آن تهديدها و نيش و كنايه ها درباره اقدام نظامي عليه ايران هيچ كمكي نخواهد كرد.
روسيه اخيراً قطعنامه اي كه به پيشنهاد اروپا درباره سوريه تهيه شده بود و سركوب معترضين در اين كشور را محكوم و دمشق را به تحريم در آينده تهديد مي كرد،وتو كرد.

 



علي رغم مخالفت آمريكا و رژيم صهيونيستي
قطعنامه پيشنهادي ايران درباره خلع سلاح هسته اي در سازمان ملل تصويب شد

سرويس سياسي-
هيئت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل در نشست اخير مجمع عمومي اين سازمان پيش نويس قطعنامه اي را در زمينه خلع سلاح هسته اي ارايه داد كه علي رغم مخالفت آمريكا و رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي با 118 راي مثبت به تصويب رسيد.
عنوان اين قطعنامه پيگيري اجراي تعهدات پذيرفته شده در چارچوب كنفرانس هاي بازنگري دولت هاي عضو پيمان عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در سال هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي بود كه براي چهارمين بار طي 8 سال گذشته از سوي ايران ارائه و تصويب شد.
با وجود مخالفت آمريكا، رژيم صهيونيستي، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و چند هم پيمان عمدتا غربي آمريكا، قطعنامه پيشنهادي ايران با آراي مثبت اكثريت قريب به اتفاق كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تصويب شد. در مجموع 52 كشور به اين قطعنامه راي منفي و 6 كشور نيز به آن راي ممتنع دادند.
اين قطعنامه از كشورهاي داراي سلاح هسته اي مي خواهد به اقدامات لازم جهت اجراي تعهداتشان مبني بر انهدام كامل زرادخانه تسليحات اتمي خود براساس اصول شفافيت، برگشت ناپذيري و نظارت بين المللي سرعت بخشند.
طبق پيمان عدم اشاعه هسته اي كه در سال 1970 ميلادي لازم الاجرا شده، كليه دولت هاي برخوردار از سلاح هسته اي متعهد شده اند تمام تسليحات اتمي خود را منهدم كنند. به علاوه، آنها از نظر حقوقي موظفند نه تنها از هرگونه اقدام به ساخت سلاح هسته اي خودداري كنند، بلكه بايد از انتقال اين گونه سلاح ها به ديگر كشورها، استقرار آنها در خارج از خاك خويش و همكاري با ديگر دولت ها براي ساخت سلاح اتمي نيز بپرهيزند.
دولت هاي هسته اي پس از دهه ها عدم پايبندي به اين تعهدات حقوقي مصرح خود، در قالب اسناد نهايي كنفرانس هاي بازنگري پيمان عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در سال هاي 1995، 2000 و 2010 ميلادي مجددا متعهد شده اند گام هاي عملي موثري را براي امحاي سلاح هاي هسته اي بردارند.
در بخشي از قطعنامه پيشنهادي ايران بر اجراي قطعنامه كنفرانس اعضاي پيمان عدم اشاعه در سال 1995 در خصوص ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته اي نيز تاكيد شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورميانه خواستار پيوستن رژيم صهيونيستي به معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي و قرار دادن تاسيسات هسته اي خويش تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
آمريكا، فرانسه، انگليس، رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي، از جمله به دليل وجود اين بخش به قطعنامه پيشنهادي ايران راي منفي دادند.
در قطعنامه پيشنهادي ايران همچنين بر ضرورت ارائه تضمين هاي امنيتي به كشورهاي غيرهسته اي مبني بر عدم به كارگيري و يا تهديد به استفاده از سلاح هسته اي عليه آنها تاكيد شده است.
از بين بيش از 23 هزار كلاهك اتمي موجود در جهان، حدود 20 هزار كلاهك در اختيار آمريكا و روسيه است.
اگرچه خلع سلاح هسته اي از شعارهاي اساسي اوباما قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري بوده و در اين راستا وي به انجام اقدامات نماديني نظير انعقاد معاهده استارت جديد با روسيه براي كاهش سلاح هاي هسته اي دو طرف نيز مبادرت كرده، ولي براساس گزارشات مراكز رسمي اين كشور، ميزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما براي مدرن سازي سلاح هاي اتمي آمريكا و توليد نسل جديد سلاح هاي هسته اي بسيار بيشتر از زمان بوش بوده است.
اكثر كشورهاي جهان، وجود سلاح هاي هسته اي را اصلي ترين تهديد صلح و امنيت جهان مي دانند و معتقدند تنها راه رهايي از اين خطر امحاي كليه اين سلاح ها و ايجاد جهان عاري از سلاح هسته اي است. در اين راستا، جنبش عدم تعهد با برخورداري از 120 دولت عضو، امحاي تمام سلاح هاي اتمي را اولين اولويت خود در زمينه خلع سلاح مي داند.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان آخرين قرباني سلاح هاي شيميايي معتقد است امنيت جهاني با وجود سلاح هسته اي يا ساير سلاح هاي كشتار جمعي تقويت نمي شود و بنابراين ايجاد جهاني امن مستلزم انهدام كامل اين سلاح ها و در صدر آنها تسليحات هسته اي است.
براساس اين سياست، طي دو سال اخير ايران دو كنفرانس بين المللي در زمينه خلع سلاح را با حضور وزراي خارجه و كارشناسان عالي رتبه بيش از 60 كشور و سازمان منطقه اي و بين المللي برگزار كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي طي پيامي به اولين كنفرانس خلع سلاح كه در فروردين ماه 1389 در تهران برگزار شد، فرمودند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته اي، ديگر انواع سلاح هاي كشتار جمعي، نظير سلاح شيميايي و سلاح ميكروبي نيز تهديدي جدي عليه بشريت تلقي مي شوند. ملت ايران كه خود قرباني كاربرد سلاح شيميايي است، بيش از ديگر ملت ها خطر توليد و انباشت اين گونه سلاح ها را حس مي كند و آماده است همه امكانات خود را در مسير مقابله با آن قرار دهد. ما كاربرد اين سلاح ها را حرام، و تلاش براي مصونيت بخشيدن ابناء بشر از اين بلاي بزرگ را وظيفه همگان مي دانيم.»
لازم به ذكر است كه متن اين پيام به عنوان سند سازمان ملل متحد به ثبت رسيده است.
قطعنامه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در خصوص پيگيري اجراي تعهدات دولت هاي هسته اي براي خلع سلاح كه به تصويب كميته خلع سلاح و امنيت بين المللي مجمع عمومي سازمان ملل رسيد، از اين ديدگاه قابل ارزيابي است.
همچنين طي اجلاس ياد شده هيئت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل پيش نويس مصوبه اي در زمينه موشك را نيز ارائه داد كه با اجماع كليه اعضاي كميته مذكور به تصويب رسيد. براساس اين مصوبه، موضوع موشك در دستور كار نشست آينده مجمع عمومي قرار گرفت. برخلاف سياست انحصارگرايانه كشورهاي غربي در برخورد با مسئله موشك، جمهوري اسلامي ايران معتقد است اين موضوع بايد در قالب يك رهيافت جامع، از جمله با مدنظر قراردادن كاربردهاي غيرنظامي موشك نظير استفاده از آن در پرتاب ماهواره كه امروزه نقش مؤثري در توسعه ارتباطات، كنترل بلاياي طبيعي و نظاير آن دارد، مورد ارزيابي قرار گيرد. كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از موضع ايران در اين زمينه حمايت مي كنند.
شبكه بين المللي حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي
از سوي ديگر؛ شانزدهمين كنفرانس سالانه اعضاي سازمان منع سلاح هاي شيميايي كه در لاهه هلند برگزار شد، در آخرين روز نشست خود پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران براي تشكيل «شبكه بين المللي حمايت از قربانيان سلاحهاي شيميايي» را با اجماع تصويب كرد.
كاظم غريب آبادي، سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي، طي اظهاراتي ضمن قدرداني از دبيرخانه فني و مديركل سازمان و هيئت هاي حاضر در كنفرانس به خاطر تصويب پيشنهاد كشورمان، اين اقدام را پس از گذشت 15 سال از پيدايش كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي، گامي مهم براي ابراز همدردي با قربانيان سلاح هاي شيميايي دانست و ابراز اميدواري كرد تا اقدامات بيشتري براي رسيدگي به وضعيت قربانيان از سوي سازمان مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.
غريب آبادي همچنين افزود: با تلاش هيئت نمايندگي كشورمان نزد سازمان منع سلاح هاي شيميايي در مهرماه سال گذشته نيز شوراي اجرايي سازمان مصوب كرد كه مدير كل سازمان هر سال پيام همدردي با قربانيان سردشت و در محكوميت كاربرد سلاح هاي شيميايي صادر كند و اولين پيام نيز در 7 تيرماه سال جاري با برگزاري مراسمي با حضور مدير كل سازمان و سفراي مختلف قرائت شد.
سفير كشورمان در ادامه گفت: متأسفانه نگاه كنوانسيون به قربانيان آتي سلاح هاي شيميايي است، اما پس از پيگيري ها و مباحث فراوان موفق شديم مصوبه تشكيل «شبكه بين المللي حمايت از قربانيان سلاحهاي شيميايي» را كه شامل قربانيان موجود و آتي مي شود، به تصويب برسانيم.
وي اين اقدام و همچنين مصوبه صدور پيام همدردي مديركل با قربانيان سردشت را دو گام اساسي دانست كه اين سازمان نسبت به وضعيت قربانيان سلاح هاي شيميايي كه كنوانسيون پيدايش خود را مديون آنهاست، تاكنون برداشته است.
سفير كشورمان افزود: نمايندگي كشورمان نزد سازمان تمامي توان و ظرفيت خود را به كار گرفته تا جامعه بين المللي از دردها و آلام قربانيان سلاح هاي شيميايي غافل نماند و با اين هدف امسال نيز نمايشگاه آثار كاربرد سلاح هاي شيميايي در ايران با همكاري بنياد شهيد و امور ايثارگران و حضور برخي جانبازان عزيز در حاشيه كنفرانس برگزار شد كه مورد استقبال چشمگير هيئت ها قرار گرفت.
لازم به توضيح است جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس پانزدهم كشورهاي عضو سازمان (آذر ماه 1389)، طرح تشكيل «شبكه بين المللي حمايت از قربانيان سلاحهاي شيميايي» را ارائه كرد و مصوب شد تا شوراي اجرايي به بررسي آن بپردازد و توصيه هاي خود را به كنفرانس سال جاري ارائه كند.
مصوبه كنفرانس حاضر نيز حاصل تلاش ها و پيگيري هاي گسترده و جدي در يك سال گذشته است. برابر اين مصوبه، كنفرانس اعضاء مصوب كرد تا «شبكه بين المللي حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي» و صندوق داوطلبانه مربوط به آن توسط سازمان ايجاد شود.
همچنين دبيرخانه فني موظف شد تا با سازمانهاي منطقه اي، بين المللي و غيردولتي مرتبط با اين موضوع در تماس مستمر باشد و بخشي از فضاي وبسايت سازمان را نيز، از جمله براي درج اطلاعات مربوط به سوابق استفاده از سلاح هاي شيميايي و قربانيان آن اختصاص دهد. همچنين بانك اطلاعاتي، به ويژه در حوزه چگونگي كمك به قربانيان سلاح هاي شيميايي نيز توسط سازمان و در وبسايت آن ايجاد خواهد شد.
اين مصوبه همچنين از تمامي كشورهاي عضو مي خواهد تا ضمن كمك به صندوق داوطلبانه اين شبكه، امكانات درماني براي معالجه قربانيان سلاح هاي شيميايي را در كشورهاي خود فراهم و در اختيار قرار دهند و براي افزايش آگاهي لازم در سطح ملي در خصوص قربانيان سلاح هاي شيميايي نيز اقدامات عملي انجام دهند. همچنين از كشورهاي عضو خواسته شده تا تبادل و مواد كمكي مربوط به حمايت از قربانيان سلاح هاي شيميايي را تسهيل كند. مدير كل سازمان نيز موظف شده است كه هر دو سال يك بار در خصوص اين مصوبه به كنفرانس گزارش ارائه كند.

 



غلامعلي رياحي خبر داد
برگزاري اولين جلسه دادگاه فائزه هاشمي در 3 دي ماه

اولين جلسه رسيدگي به اتهامات «فائزه هاشمي» سوم دي ماه 90 در دادگاه انقلاب تهران برگزار مي شود.
غلامعلي رياحي، وكيل فائزه هاشمي در گفت وگو با ايسنا از برگزاري جلسه رسيدگي به اتهامات موكلش در سوم دي ماه خبر داد.
براساس اين گزارش، پيش از اين قرار بود اولين جلسه رسيدگي به اتهامات خانم هاشمي صبح روز يك شنبه-23 مردادماه- در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي برگزار شود كه به دليل درخواست استمهال وكيل پرونده و براي تداركات دفاع و موافقت دادگاه با اين درخواست، جلسه دادگاه به تاخير افتاد و وقت رسيدگي نيز تجديد شد.
اين پرونده با اعلام جرم دادستاني تهران و به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام تشكيل شده است و اتهام انتسابي به «فائزه هاشمي» نيز به دليل مصاحبه او با سايت روزآنلاين بوده است.

 



فراگيري نهضت هاي اسلامي و ضد استكباري در چهارسوي دنيا
لبيك امروز جهان اسلام به نداي عصر عاشوراي حسين(ع)

از گذشته هاي دور تا گذشته اي نه چندان دور، در بسياري از ذهن ها اين سخن كه «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا... همه روزها عاشورا و همه سرزمين ها كربلاست» گستره اي محدود و كم دامنه داشت و شايد گمان ها فقط بر اين بود كه در همه جا و در همه حال بايد خاطره شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و يارانش را به خاطر داشت و شايد وقتي به اين فراز از دعاي ندبه مي رسيدند كه «اين الطالب بدم المقتول بكربلا» اين تصور به ذهن ها مي آمد كه بايد صبوري پيشه كرد تا مراد غايبمان- ارواحنا له الفداء- بيايد و انتقام خون شهيدان كربلا را بازستاند. اينها همه بود، اما همه ماجرا فقط اين نبود. بايد براي خروش بر امويان زمان منتظر طلوع خورشيد بود- آنگونه كه در دعاي ندبه مي خوانيم- اما، نبايد فراموش كرد كه وقتي خورشيد طلوع مي كند، نماز صبح قضا مي شود و آنان كه قبل از طلوع خورشيد بيدار بوده اند و پيش از برآمدن آفتاب قامت بسته اند به قيام مي پيوندند. انقلاب اسلامي كه با الگوي حسيني(ع) به پيروزي رسيد، گزاره «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» مفهوم پردامنه تري يافت. قيام حسيني(ع) از عصر عاشورا به عصر خميني(ره) رسيده بود. مردم اين مرز و بوم با نداي خميني(ره) بيدار شده بودند و در پي او سقف ظلماني ايران طاغوت زده را شكافته و طرحي نو درانداخته بودند... «ايران اسلامي».
امام راحل ما -رضوان الله تعالي عليه- اما، قافله حسيني(ع) را مي ديد كه هنوز در راه است و ساير ملت هاي مسلمان را كه غافل از اين قافله نشسته اند و نه فقط ملت هاي مسلمان كه همه مردم جهان را. جنگ تحميلي كه به آتش بس رسيد، خميني ما(ره) خبر داد كه « ما در جنگ، انقلاب اسلامي را به همه جهان صادر كرده ايم». ظاهر عجيبي داشت اين سخن. پير جماران، در خشت خام آن روزها، انقلاب اسلامي اين روزها را در جهان اسلام ديده بود و بيداري ملت ها در غرب غفلت زده را. امام راحل(ره) ما كه چشم از جهان فرو بست، روح ملكوتي او در كالبد خامنه اي نشست و پرچمي كه او برافراشته بود همچنان در اهتزاز باقي ماند، باز هم جلودار كه رد پايش به عاشورا و كربلا مي رسيد، عقبه هاي تند و نفس گير را درنورديد و باز هم، همه جا از او به يك اشاره بود و از مردمي كه حسيني شده بودند، «به سر دويدن» و اين گردونه چرخيد و چرخيد تا به امروز رسيد... امروز، مولاي شهيدمان حسين بن علي(ع) كه عصر عاشوراي سال 61 هجري در ميان حراميان تنها مانده بود، ديگر تنها نيست، گوش كنيد! صداي «ياحسين» است كه از جاي جاي جهان اسلام برمي خيزد. فرياد ملت هاي مسلمان است كه به نداي «هل من ناصر» حسين(ع) در عصر عاشورا لبيك مي گويند. اين لبيك- اگرچه با زباني ديگر- در دو سوي آتلانتيك نيز به گوش مي رسد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14