(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 دی 1390- شماره 20107

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
افتتاح بيش از 20 طرح دفاعي جديد طي هفته آينده
5830 خانواده در استان قم با حضور رئيس جمهور صاحب خانه شدند
افتتاح يكصدوهفدهمين مدرسه بركت اهدايي رهبر انقلاب به مردم منطقه جعفريه استان قم
رئيس مجلس خواستار پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد شد
وزير علوم: رئيس جديد دانشگاه آزاد قطعا 21 دي انتخاب مي شود
كاظمي قمي: خروج آمريكا از عراق گام نخست خروج تدريجي از منطقه است
معاون وزير خارجه به مسكو رفت
مدير سابق پروژه نيروگاه بوشهر: نيروگاه بوشهر سبد تأمين انرژي كشور را تغيير مي دهد
واشنگتن تايمز: همزمان با افزايش قابليت غني سازي ايران قدرت هسته اي آمريكا رو به افول است
رادار ناتو در تركيه هفته آينده آغاز به كار مي كند
پيكر پدر فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) در كاشان به خاك سپرده شد
رئيس سازمان بسيج حقوقدانان: جنايات رژيم بحرين به ديوان كيفري بين المللي منعكس شود
از سوي حوزه علميه قم دانشنامه اسلام و مسيحيت در فضاي مجازي عرضه شد
توان حفاري افقي چاه هاي نفت و گاز تا 10 هزار متر
پست 33/132 كيلوولت مختار (ياسوج 2) به بهره برداري رسيد
نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان: حماسه 9 دي راه فتنه گري دشمنان را مسدود كرد
افزايش 6 ميليون مترمكعب گاز در پارس جنوبي
معاون وزير كشور: دولت امسال 8 هزار و 500 ميليارد ريال به شهرداري ها كمك كرد
اخبار ادبي و هنري



وحيدي خبر داد
افتتاح بيش از 20 طرح دفاعي جديد طي هفته آينده

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از افتتاح بيش از 20طرح دفاعي در زمينه هاي نانو فناوري، انرژي، دريايي، هوافضا، ميكروالكترونيك و اپتيك طي هفته آينده خبر داد.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» با حضور در برنامه كنكاش شبكه جهاني جام جم آخرين موفقيت هاي علمي و كاربردي صنايع دفاعي كشورمان و همچنين شرايط بين المللي در منطقه و جهان را تشريح و در اين زمينه گفت: رژيم صهيونيستي در انزواي كامل است و تحت هيچ شرايطي توان اقدام نظامي عليه ايران اسلامي را ندارد مگر آن كه قصد خودكشي داشته باشد چرا كه ضربات مهلكي دريافت خواهد كرد كه قطعاً به ناپايداري آن منجر خواهد شد.
وي در اين برنامه به طرح ها و برنامه هاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در بالا بردن توان دفاعي كشورمان اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران بدون كوچكترين كمكي از جانب ديگر كشورها راه پيشرفت و ترقي را با قدرت و توان و با كيفيتي بي نظير طي كرد و اكنون در همه زمينه ها چه ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين شناسايي، دفاعي و تهاجمي و چه ساخت و توليد فناوري جنگ الكترونيك و ضدجنگ الكترونيك، صنايع هوايي، دريايي و زيردريايي، موشكي و زميني به موقعيت منحصر به فردي در جهان دست يافته و در همه موارد توليد محصول دارد.
وي با اشاره به توان بالاي كشورمان در استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين و رمزگشايي پهپاد آمريكا و نيز جنگ پنهان آمريكا عليه ايران تأكيد كرد: نظام سلطه چه بخواهد و چه نخواهد، چه باور كند يا نكند، ايران اسلامي از توانمندي هاي بسيار بالايي در همه زمينه هاي دفاعي، بكارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين و رمزگشايي آن و جنگ الكترونيك و ضد جنگ الكترونيك و همچنين مقابله با جنگ پنهان عليه جمهوري اسلامي ايران برخوردار است و خود در سخت ترين شرايط و تحريم همه جانبه و كامل به اين رده از موفقيت دست يافته است، بنابراين به راحتي آن را توسعه داده و حفظ خواهد كرد.
وزير دفاع در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به طرح سپر دفاعي عليه توان موشكي كشورمان، آن را نشان دهنده ضعف نظامي و قدرت سياسي اروپا و آمريكا قلمداد كرد و افزود: طرح سپر دفاعي ظاهراً بيان قدرت است، اما در واقع موقعيت ضعيف و زبوني دشمن را نشان مي دهد و از طرفي اگر اروپايي ها خود را نيازمند اين سپر دفاعي در برابر ايران مي دانند چرا خود هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نمي دهند و تنها آمريكا آن را مطرح و درباره آن تبليغ مي كند.
وي با اشاره به اين كه «طرح ها و پروژه هاي بسياري در مراحل مختلف در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حال انجام است» به افتتاح بيش از بيست طرح دفاعي در زمينه هاي نانو فناوري، انرژي، دريايي، هوافضا، ميكروالكترونيك و اپتيك طي هفته آينده اشاره كرد و گفت: ما براي پذيرش طرح ها، پيشنهادات و همكاري ايرانيان در سراسر دنيا آماده ايم و از همه ايرانيان مي خواهيم طرح ها و پيشنهادات دفاعي خود را به اين وزارتخانه ارسال كنند.

 



5830 خانواده در استان قم با حضور رئيس جمهور صاحب خانه شدند

احمدي نژاد در سفر به استان قم طرح 5 هزار و 830 واحدي مسكن مهر در اين استان را به بهره برداري رساند.
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح 5 هزار و 830 واحد مسكن مهر با بيان اين كه سلطه گران برخي دولت هاي منطقه را براي سركوب عده اي تجهيز و بسيج كرده اند، گفت: خنده دارترين لطيفه تاسف بار، جمع شدن ديكتاتورها دور هم و صادر كردن قطعنامه عليه يك كشور ديگر است.
وي افزود: اين ديكتاتورها عليه يك كشور ديگر قطعنامه صادر مي كنند و به آن كشور مي گويند دموكراسي ايجاد و انتخابات آزاد برگزار كنيد. كسي بايد به آنها بگويد مگر خودتان انتخابات برگزار كرده ايد؟
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر تهيه هفت طرح تحول اقتصادي در كشور، يادآور شد كه دولت هفت طرح در قالب طرح تحول اقتصادي تهيه كرد كه هدفمندي يارانه ها از مهم ترين طرح ها به شمار مي رود.
وي افزود: اصلاح نظام گمركي ابلاغ شده است و به زودي لايحه اصلاح نظام مالياتي نيز به مجلس ارسال مي شود.
احمدي نژاد افزود: اگر به شيوه گذشته مصرف ادامه مي يافت، امسال بايد 15 ميليارد دلار بنزين وارد مي كرديم.
رئيس جمهوري با اشاره به برخي انتقادها از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: بهترين روش هدفمندي يارانه ها اين بود كه پول را در اختيار خود مردم قرار دهيم و اين طرح به هر شيوه ديگر اجرا مي شد موفق نمي شد و ضرر مي كرديم.
وي با بيان اينكه فعلا يارانه ها به طور مساوي توزيع مي شود كه به عدالت نيز نزديك تر است، ادامه داد: برخلاف برخي اظهارات در تمام توليدات اصلي كشور رشد بالاي 10درصد را شاهد بوديم.
رئيس جمهوري بر به روز شدن مسكن مهر تاكيد كرد و افزود: موضوع مسكن با مسكن مهر تمام نمي شود و در آينده بايد به شهرسازي، معماري و مسكن وسيع تر بينديشيم.
همچنين كارخانه سيمان نيزار يكي از طرح هاي مهم اقتصادي استان قم با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، عمليات اجرايي اين كارخانه در 45 كيلومتري جاده قديم قم-اصفهان در بهار سال 1385 آغاز شد.
براي احداث اين پروژه 145 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است كه از اين مبلغ 32 ميليون يورو از صندوق ذخيره ارزي و 35 ميليارد تومان از محل تسهيلات بانك ملي ايران تامين شده است.
با راه اندازي اين كا رخانه كه ظرفيت توليد سالانه يك ميليون تن سيمان خاكستري دارد، براي 200 نفر به طور مستقيم و 3000 نفر غيرمستقيم اشتغال زايي مي شود.

 



افتتاح يكصدوهفدهمين مدرسه بركت اهدايي رهبر انقلاب به مردم منطقه جعفريه استان قم

يكصدوهفدهمين مدرسه بركت، اهدايي مقام معظم رهبري به مردم منطقه جعفريه افتتاح شد.
اين مدرسه با اعتباري بالغ بر 1920000000ريال، با 318مترمربع ساختمان آموزشي و 940 مترمربع محوطه سازي توسط موسسه بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) در استان قم شهرستان جعفريه روستاي طغرود احداث شده است.
مدرسه ياد شده داراي استانداردهاي ملي شامل: فضاي آموزشي، فضاي پرورشي، سرويس بهداشتي، محوطه سازي، سرايداري، ديواركشي و... مي باشد، كه توسط مسئولان بنياد بركت، تجهيز و نوسازي مدارس كشور و جمعي از مسئولان استان روز سه شنبه ششم دي ماه افتتاح مي شود.
مدارس بركت طبق فرامين ابلاغي مقام معظم رهبري(مدظله العالي) به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) از مهرماه 1387 در مناطق محروم كشور با اختصاص بيش از 640 ميليارد ريال اعتبار در حال احداث است.

 



در نامه اي به رئيس جمهور
رئيس مجلس خواستار پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد شد

رئيس مجلس در نامه اي به احمدي نژاد خواستار پرداخت فوري حقوق بازنشستگان صنعت فولاد شد.
متن كامل اين نامه به شرح ذيل است:
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رئيس محترم جمهوري اسلامي ايران
با سلام
همانگونه كه مستحضريد مدتي است بازنشستگان صنعت فولاد به علت عدم پرداخت حقوق مراجعاتي به دستگاه هاي دولتي و مجلس شوراي اسلامي داشته و با بررسي هاي به عمل آمده مشخص گرديد بنابر دلايلي صندوق مربوطه داراي نقدينگي نبوده و براي ماه هاي آتي نيز با همين مشكل روبرو است.
لذا به استناد اختيار دولت محترم در بند 33 قانون بودجه سال 1390 و ديگر موارد قانوني من جمله بند(ز) ماده 19 قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44، درخواست مي گردد با قيد فوريت و عنايت جنابعالي امكان پرداخت 630 ميليارد ريال براي حقوق معوقه آبان ماه و مبلغ 2240 ميليارد ريال هم براي حقوق چهار ماه باقي مانده و عيدي پايان سال كارگشايي گردد.
شايان ذكر است، در قانون بودجه سال 1389 تكاليفي مبني بر پرداخت بدهي و تجميع اين صندوق در سازمان تامين اجتماعي وجود داشت كه در اين خصوص نيز اقدامي صورت نپذيرفته است.

 



وزير علوم: رئيس جديد دانشگاه آزاد قطعا 21 دي انتخاب مي شود

وزير علوم گفت رئيس جديد دانشگاه آزاد به طور قطع در جلسه 21 دي ماه تعيين خواهد شد.
دكتر كامران دانشجو در حاشيه مراسم تقدير از خانواده شهداي وزارت علوم با اشاره به جلسه 30 آذرماه هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: بنده اين گزارش را روز سه شنبه اين هفته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي كنم چرا كه مسئوليت بنده در ارتباط با اين موضوع بوده است و شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعيين تكليف مي كند.
وي با بيان اينكه گزينه هايي در خصوص رياست دانشگاه آزاد مطرح شد، گفت: اما قرار نشد اين گزينه ها را بيرون اعلام كنيم.
وي با بيان اينكه شركت بنده در آن جلسه يك ماموريت بود و آن انتخاب رئيس پيشنهادي دانشگاه آزاد و معرفي آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود. در واقع اين ماموريتي بود كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آن را به بنده سپرد.
به گفته دانشجو، در اين جلسه تعدادي از افراد مطرح شدند و با توجه به اينكه شناخت روي برخي از افراد كمتر و يا بيشتر بود، قرار شد افراد انتخابي شرح حال اجرايي و علمي خود را تا 10 دي ماه به دفتر بنده ارسال كنند تا من نيز اين اطلاعات را براي اعضاي جلسه سي ام هيئت امناء ارسال كنم و در جلسه 21 دي بر روي آنها صحبت شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: قرار شد اعضاي هيئت امناء بر روي افراد پيشنهادي و يا افراد ديگري كه مي خواهند مطرح شوند تحقيق و بررسي كنند.
دانشجو تاكيد كرد: رزومه هاي گزينه هاي پيشنهادي را به اعضاي هيئت امناء ارائه خواهم كرد و حداقل موضوعي كه وجود دارد اين است كه افرادي كه معرفي شده اند كانديداتوري خود را قبول دارند.
وزير علوم در خاتمه تاكيد كرد: در جلسه 21 دي ماه تنها موضوعي كه مطرح مي شود، بحث انتخاب رئيس دانشگاه آزاد است. در واقع مابقي تصميماتي كه گرفته شد منوط به اين تصميم است. بر اين اساس تصميم بر اين شد كه تا جلسه بيست ويكم هر كس هر تحقيقي را مي خواهد انجام دهد. در روز بيست ويكم بايد رئيس پيشنهادي انتخاب شود و در همان جلسه نيز انتخاب مي شود.
گفتني است در حالي كه دستور جلسه سي ام آذر نيز انتخاب رئيس جديد دانشگاه آزاد اعلام شده بود، اما با طرح يك موضوع فرعي به نام انتخاب «رئيس هيئت امنا» و راي گيري براي تنها كانديداي اين سمت بخش اعظمي از زمان جلسه سپري شد و در نتيجه مسئله انتخاب رئيس دانشگاه به جلسه 21 دي موكول گرديد. بنابر اعلام خبرگزاري ها، علت عمده اين تعويق در انتخاب رئيس، مخالفت هاشمي رفسنجاني براي بررسي اين موضوع در جلسه سي ام آذر بود كه با مخالفت حجت الاسلام محمديان نيز روبرو شد.

 



كاظمي قمي: خروج آمريكا از عراق گام نخست خروج تدريجي از منطقه است

سفير سابق كشورمان در عراق با اشاره به خروج خفت بار نظاميان آمريكايي از عراق اعلام كرد كه اين خروج گام تدريجي خروج از كل منطقه خاورميانه است.
حسن كاظمي قمي، در گفت وگو با ايسنا با اشاره به موج تحولات در خاورميانه و شمال آفريقا و منطقه و تاثير آن بر عراق گفت: تحولات در عراق از جنس تحولات منطقه نيست و حركات و اقدامات بيشتر، انتقاد و اعتراض به وجود مشكلات خدماتي در عراق است. با توجه به ساختار دموكراتيك حاكميت عراق، اين حاكميت امروز معارض و مخالف مردمي ندارد، چون مردم به آن راي دادند.
وي در ادامه با اشاره به اين كه چشم انداز تحولات عراق به نفع مردم عراق و منطقه است، اظهار كرد: موج مخالفت نسبت به حاكمان برخي كشورهاي منطقه، صرفا مخالفت عليه حكام نيست، بلكه عليه دخالت هاي آمريكا است. خروج نظامي آمريكا از عراق بدون شك براي آمريكا شكست است و مي تواند گام نخست خروج تدريجي آمريكا از منطقه باشد.
سفير پيشين ايران در عراق خاطرنشان كرد: خروج نظاميان آمريكا به معناي آن نيست كه ديگر به دنبال مداخله در عراق نيستند، بلكه آنها از راهكار سياسي و نظامي كه تا امروز دنبال مي كردند به سمت فضاي سياسي، امنيتي- اطلاعاتي و اقتصادي كشيده مي شوند به ويژه مداخله هاي جاسوسي آمريكا در عراق جدي و گسترش خواهد يافت.
سفير پيشين ايران در عراق با اشاره به اصرار آمريكا بر دريافت مصونيت قضايي براي نيروهاي نظامي اش كه قرار است بعد از 2011 در عراق باقي بمانند، گفت: اين مساله نقض حاكميت ملي عراق است. عراق كشوري با قاطعيت اسلامي، اعم از سني و شيعي است. در اوج فضاي ناامني انفجار در حرم امام حسن عسگري در سامرا كه اقدامي تفرقه افكنانه بود، جنگي خانمانسوز ميان شيعه و سني دنبال مي شد، در آن موقع برخي رسانه هاي غربي و عربي و نيز سفير وقت آمريكا در عراق بر طبل جنگ شيعه و سني در عراق مي كوبيد و اخيرا شاهد هستيم هيلاري كلينتون، وزير خارجه آمريكا درباره سوريه اين بحث را مطرح مي كند.
وي با اشاره به برخي تحليل ها مبني بر اين كه با خروج آمريكايي ها، عراق ناامن مي شود، گفت: اين تحليل ها ناشي از فضاي رواني است كه آمريكايي ها ايجاد كرده اند. مردم عراق در طول تاريخ كمترين چالش را با خود داشتند و با سيادت كامل حاكميت ملي، مداخله نكردن نيروهاي خارجي و اتحاد بين ملت و دولت، انسجام و امنيت تامين مي شود و با بهبود فضاي امنيتي عراق مي تواند نقش خود را در موضوعات منطقه اي و بين المللي ايفا كند.

 



معاون وزير خارجه به مسكو رفت

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان به منظور رايزني با همتاي روس خود درباره تحولات منطقه ديروز وارد مسكو شد.
حسين اميرعبدالهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان به منظور رايزني با همتاي روس خود درخصوص تحولات منطقه خاورميانه و شمال آفريقا روز دوشنبه وارد مسكو شد.
وي پيش از اين به امارات، قطر، عمان و كويت سفر كرده و با مقامات اين كشورها درخصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه اي و بين المللي به رايزني و تبادل نظر پرداخته بود.
گفته مي شود موضوع اصلي رايزني هاي امير عبدالهيان تحولات سوريه است.

 



مدير سابق پروژه نيروگاه بوشهر: نيروگاه بوشهر سبد تأمين انرژي كشور را تغيير مي دهد

مجري سابق نيروگاه بوشهر گفت سبد تامين انرژي، در ايران، نيروگاه برق آبي و سوخت فسيلي بود كه نيروگاه بوشهر اين روند را تغيير داد.
«ناصر شريف لو» از سال 1379 تا سال 1385به عنوان مدير كارگاه نيروگاه اتمي بوشهر و مدير پروژه بوشهر مشغول به كار بوده است.
وي داراي دكتراي مهندسي مكانيك در طراحي تاسيسات صنعتي نيروگاه برق اتمي از دانشگاه صنعتي مسكو است.
شريف لو در گفت وگو با فارس عنوان كرد: در بين كشورهاي منطقه فقط پاكستان داراي نيروگاه اتمي است؛ اين بدان معناست كه كشورهاي حوزه خليج فارس و خاورميانه هيچكدام داراي نيروگاه اتمي نيستند. براين اساس نيروگاه اتمي بوشهر، ايران را اولين كشوري در منطقه قرار مي دهد كه قسمتي از برق مصرفي اش توسط نيروگاه اتمي تامين مي شود.
اما درباره نيروگاه اتمي پاكستان كه به آن اشاره داشتم، بايد گفت كه اين نيروگاه قابل مقايسه با نيروگاه بوشهر نيست چرا كه نيروگاه بوشهر 1000 مگاواتي و نيروگاه پاكستان حدود 200 مگاوات است. از نظر فني هم دانش فني پرسنل نيروگاه بوشهر يك سر و گردن بالاتر از پرسنل ديگر كشورهاي هم طراز است.
وي اظهار داشت: تامين 2درصد برق ايران عدد كمي نيست. در حال حاضر كل ايران 50 هزار مگاوات برق دارد و بر اين اساس 2درصد از اين مقدار رقم كمي محسوب نمي شود.
در حال حاضر تامين 2درصد برق نيز جايگاه ويژه اي در برق كل كشور دارد بنابراين من تعجب مي كنم از كساني كه در زمينه صنعت برق صحبت مي كنند و به راحتي از كنار اين 2درصد مي گذرند. بايد اين را در نظر گرفت كه اگر يك نيروگاه 1000 مگاواتي از مدار خارج شود ممكن است قسمتي از كشور در خاموشي فرو رود.
شريف لو گفت: از طرف ديگر نيروگاه بوشهر، سبد تامين انرژي را تغيير مي دهد. سبد تامين انرژي ما در ايران نيروگاه برقي آبي و سوخت فسيلي بود و اكنون با اين تغيير، منبع تامين انرژي مان را تغيير داديم كه تغييري كيفي است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به بازديدهايي كه از صنعت داخلي داشتم مي توانم به جرات اعلام كنم كه بسياري از قطعات اصلي و تأثيرگذار در صنعت نيروگاه هاي برق اتمي را مي توانيم در كشور بسازيم.
خبرنگار پرسيد، زماني كه حادثه نيروگاه فوكوشيما رخ داد، خبرگزاري هاي غربي سعي كردند كه بحث ايمني نيروگاه را زير سؤال ببرند و زماني كه مسئولين ما بيان مي كردند نيروگاه از ايمني بالايي برخوردار است و نمي توان فوكوشيما را با بوشهر مقايسه كرد، غربي ها با نگاهي تمسخرآميز عنوان مي كردند كه مگر تكنولوژي ژاپن با ايران قابل مقايسه است، نظر شما در اين باره چيست؟
در اين زمينه شريف لو تصريح كرد: اولاً نيروگاه فوكوشيما از نوع BWR بود اما نيروگاه بوشهر PWR است. نيروگاه بوشهر داراي كره فلزي است كه تمام سيكل اول در داخل كره فلزي جمع است، اما نيروگاه فوكوشيما داراي اين خصوصيت نيست، هم حجم آن كمتر است و هم داراي كره فلزي نيست و اصلاً مدل رآكتور بوشهر و فوكوشيما با هم متفاوت است.
وي افزود: همچنين نبايد گفت تكنولوژي روسي- آلماني در نيروگاه بوشهر به كار رفته است چرا كه نيروگاه بوشهر الان ديگر روسي محسوب مي شود و فقط يكسري مشخصات آلماني دارد. تنها كره اي بودن و ساختمان بتني اين نيروگاه مشابه نيروگاه هاي آلماني است و تمام تجهيزات نيروگاه روسي مي باشد.
ضمناً زمان راه اندازي رآكتور فوكوشيما به 30 سال پيش برمي گردد و طبق برنامه اين رآكتور بايد سال آينده خاموش مي شد بنابراين تكنولوژي امروز روسيه از تكنولوژي 30 سال پيش ژاپن بهتر است و اين تكنولوژي براي امروز ساخته شده است.

 



واشنگتن تايمز: همزمان با افزايش قابليت غني سازي ايران قدرت هسته اي آمريكا رو به افول است

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي نوشت: در حالي كه توانمندي ايران در غني سازي اورانيوم رو به افزايش است، قابليت هسته اي آمريكارو به تحليل مي رود.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي واشنگتن تايمز، در حالي كه كشورهاي در حال توسعه در حال ساخت چندين رآكتور اتمي براي تامين نيازهاي انرژي خود هستند، آمريكا در حال از دست دادن قدرت و رهبري خود در بخش هسته اي است كه اين امر به مفهوم تضعيف امنيت ملي آمريكا در آينده است زيرا آمريكا به دليل مشكلات اقتصادي توان تامين انرژي را از دست مي دهد.
در حال حاضر، به طور تخميني 60 رآكتور هسته اي در جهان در دست ساخت است و بسياري از اين رآكتورها در كشورهاي در حال توسعه است. چين درصدد است تا سال 2030، قابليت هسته اي خود را از 9 گيگاوات به 200 گيگاوات افزايش دهد و شوراي همكاري خليج فارس نيز درصدد است در طول همين بازه زماني، قابليت هسته اي خود را از صفر به 50 گيگاوات برساند. اين رشد هسته اي علاوه بر 104 رآكتوري است كه حدود 20 درصد از نيازهاي برق آمريكا را تامين مي كند و 329 رآكتوري است كه در حال حاضر در ديگر نقاط جهان در حال فعاليت است.
واشنگتن تايمز مي افزايد: زماني كه آخرين نيروگاه غني سازي آمريكا بسته شد، اين كشور براي اولين بار به طور كامل براي توليد تمام سوخت هسته اي خود به منابع كاملا تحت كنترل كشورهاي خارجي وابسته شد كه اين امر منجر مي شود تا توليد 20 درصد از برق آمريكا به منابع سوخت كشورهاي خارجي وابسته باشد، جايگاه آمريكا براي تامين اورانيوم غني سازي كشورهاي در حال توسعه را در معرض خطر قرار دهد و فرصت و شانس كشورهاي هسته اي كه به دنبال استفاده از قابليت غني سازي خود هستند را افزايش مي دهد.
براساس اين گزارش، موضوع به خطر افتادن امنيت ملي آمريكا تا حد بسيار زيادي با از دست رفتن قابليت آمريكا براي غني سازي اورانيوم مرتبط است. يكي از نگراني ها در اين زمينه نياز آمريكا به توليد عنصري است كه براي فعاليت برخي تسليحات خاص موجود در زرادخانه هسته اي آمريكا لازم و ضروري است كه اين عنصر به مرور زمان از بين مي رود و بنابراين بايد تدريجا توليد شود و دولت آمريكا از سال 1988 تاكنون چنين ماده اي را توليد نكرده است و براي توليد آن به رآكتورهايي كه توسط شركت «تي وي اي» (TVA) تنسي آمريكا وابسته بوده است.
واشنگتن تايمز با اشاره به اين وابستگي آمريكا براي توليد اين ماده براي زرادخانه هسته اي خود اينگونه نوشت كه زمانيكه تنها نيروگاه غني سازي اورانيوم آمريكا تعطيل شود، اين كشور با كمبود منابع داخلي براي حفظ كارآمدي بخش مهم نيروي هسته اي بازدارنده آمريكا مواجه مي شود.

 



رادار ناتو در تركيه هفته آينده آغاز به كار مي كند

به رغم مخالفت هاي منطقه اي با احداث سپر موشكي ناتو در خاك تركيه، منابع آگاه از آغاز به كار رادار ناتو در اين كشور طي هفته آينده خبر دادند.
يك منبع نظامي ديروز گفت: عمليات نصب رادار ناتو در تركيه به پايان رسيده و اين رادار فعاليت خود را قبل از آغاز سال ميلادي جديد آغاز خواهد كرد.
اين منبع تاكيد كرد: رادار در منطقه ملاتيا در جنوب شرق تركيه قرار دارد.
ايران اعتراض خود به ميزباني سپر دفاع موشكي ناتو توسط تركيه را رسما به اين كشور ابلاغ كرده است.
منابع ترك هنوز اين خبر را تاييد نكرده اند.
همچنين تركيه جزئيات توافقات خود با ناتو را درباره چگونگي استفاده از اطلاعات جمع آوري شده توسط اين سامانه علني نكرده و در نتيجه اطميناني نسبت به عدم استفاده رژيم صهيونيستي از اين اطلاعات وجود ندارد.
سردار «اميرعلي حاجي زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پيش از اين گفته بود كه ايران در صورت ضرورت اين سامانه را مورد حمله قرار خواهد داد.
روسيه عقيده دارد هدف واقعي اين سامانه و رادارهاي آن اين كشور است نه ايران.

 



پيكر پدر فرمانده سپاه محمدرسول الله(ص) در كاشان به خاك سپرده شد

كاشان- خبرنگار كيهان:
پيكر پدر سرتيپ پاسدار محسن كاظميني فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با حضور خيل عظيم مردم كاشان و مسئولان و فرماندهان كشوري و لشكري تشييع و به خاك سپرده شد.
حاج حسين كاظميني روز يكشنبه در سن 87 سالگي بر اثر عارضه ريوي درگذشت و پس از تشييع و اقامه نماز بر پيكر وي توسط آيت الله نمازي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان، در مزار ملامحسن فيض كاشاني دفن شد.

 



رئيس سازمان بسيج حقوقدانان: جنايات رژيم بحرين به ديوان كيفري بين المللي منعكس شود

رئيس سازمان بسيج حقوقدانان كشور گفت: به رغم انتقاداتي كه از مجامع بين المللي در رسيدگي به موضوعات منطقه وجود دارد، بهتر است كه موضوع حقوقي تضييع حقوق مردم بحرين به ديوان كيفري بين المللي نيز منعكس شود.
«مسعود اخوان فرد» روز يكشنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در اهواز افزود: ظلم آشكاري كه در بحرين عليه زنان آن كشور رخ مي دهد داراي بار حقوقي است و قابليت گسترده اي براي طرح در مجامع بين المللي از حيث حقوقي دارد.
رئيس سازمان بسيج حقوقدانان كشور اظهار داشت: ملت مظلوم بحرين از جمله زنان آن كشور خواستار دارا بودن حق حاكميت ملي هستند كه از سوي استكبار و ايادي اش در بحرين ناديده گرفته مي شود.
وي گفت: اين سازمان بنا دارد كه در راستاي مباحث مربوط به مسائلي نظير موضوع هسته اي كه از سوي دشمنان به عنوان يك چالش به آن دامن زده مي شود، اقدامات پژوهشي و حقوقي انجام دهد.

 



از سوي حوزه علميه قم دانشنامه اسلام و مسيحيت در فضاي مجازي عرضه شد

دانشنامه معنوي «اسلام و مسيحيت» با بيش از يكصد مطلب خواندني، در سالروز ميلاد حضرت عيسي(ع) در پايگاه مجازي حوزه قم به نمايش گذاشته شد.
به گزارش ايرنا، مدير ارتباطات مركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي، اظهار داشت: اين دانشنامه با 115 مطلب در قالب پنج نمايه اصلي و 19 نمايه فرعي شامل گزيده كتاب، چكيده پايان نامه هاي دانشجويي، پرسش و پاسخ، بريده جرايد، مقالات و مجلات در فضاي مجازي در دسترس است.
«اكبرپوست چيان» گفت: دانشنامه مزبور با جمع آوري و ارائه جامع ترين اطلاعات درباره زندگي معنوي و شخصيتي حضرت مسيح(ع) درصدد است منبع جامع و ارزنده اي به منظور تسهيل در امر تحقيق پژوهشگران حوزه و دانشگاه در دسترس همگان قرار دهد.

 



توان حفاري افقي چاه هاي نفت و گاز تا 10 هزار متر

مديرعامل شركت ملي حفاري ايران با بيان اينكه شركت ملي حفاري ايران توانسته است با بهره مندي از فناوري هاي جديد يك هزار متر حفاري افقي چاه هاي نفت و گاز را در كارنامه خود ثبت كند، گفت: هم اكنون اين شركت توان حفاري افقي تا 10 هزار متري را دارد.
مهندس حيدر بهمني در مراسم سالروز تأسيس اين شركت درباره توسعه ناوگان حفاري در 32 سال گذشته توضيح داد: در حالي كه تعداد دكل هاي حفاري اين شركت در دهه نخست فعاليت، حدود 18 دستگاه بود اين تعداد هم اكنون به 73 دستگاه افزايش يافته و تا پايان سال جاري، به 75 دستگاه مي رسد.
وي افزود: اين شركت در مدت فعاليت خود سه هزار و 240 حلقه چاه نفت و گاز را به متراژ افزون بر 7 ميليون متر حفاري و تكميل كرده است كه 340 هزار و 236 متر حفاري و حفر و تكميل 129 حلقه چاه از اين تعداد مربوط به سال جاري است.
به گزارش خبرنگار كيهان از اهواز به نقل از ستاد خبري نهمين نمايشگاه تخصصي صنعت حفاري، بهمني با اشاره به پروژه هاي حفاري 73 حلقه چاه در فازهاي 9، 10، 17، 18 و 14 ميدان گازي پارس با حجم قرارداد 2 ميليارد و 600 ميليون دلار اظهار كرد: هم اكنون حفاري 16 حلقه چاه در اين فازها پايان يافته و تكميل50 حلقه چاه ديگر نيز در مراحل پايان كار قرار دارد.
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران درباره سهم فعاليت هاي اين شركت در حفاري هاي خشكي و دريايي كشور گفت: شركت ملي حفاري ايران، 71 درصد از بازار حفاري كشور را در بخش خشكي و 38 درصد را در بخش دريا در اختيار دارد و در صورت تأمين منابع مالي، امكان توسعه سهم اين شركت در دريا به حدود 80 درصد تعميم داده مي شود.
وي نمودارگيري، لوله مغزي سيار، اسيدكاري ويژه و گسترده، سيمانكاري، آزمايش و بهره دهي چاه ها، حفاري فروتعادلي و انحرافي را از جمله 26 نوع خدمات فني و تخصصي ارائه شده از سوي اين شركت برشمرد و افزود: در سه دهه گذشته 104 هزار و 460 مورد خدمات فني و مهندسي به چاه هاي نفت و گاز ارائه شده كه 11 هزار و 737 مورد در سال جاري محقق شده است.

 



پست 33/132 كيلوولت مختار (ياسوج 2) به بهره برداري رسيد

پست 33/132 كيلوولت مختار (ياسوج 2) توسط وزير كشور به بهره برداري رسيد.
معاون طرح هاي توسعه شركت در اين مراسم گفت: اين پروژه با هدف افزايش ضريب اطمينان، پايداري و توسعه شبكه برق مناطقي از شهر ياسوج، ايجاد ظرفيت و تأمين برق متقاضيان جديد دربخشهايي از مركز شهر ياسوج و حومه احداث شده است.
به گزارش روابط عمومي شركت برق منطقه اي خوزستان، سعيد برادران افزود: در اين پست دو دستگاه ترانس 33/132 كيلوولت به ظرفيت كل 60 مگاولت آمپر نصب شده و داراي دو خط 132 كيلوولت ورودي و 8 فيدر 33 كيلوولت خروجي است.
وي با اشاره به زمان اجراي پروژه اظهار داشت: اين طرح در سال 87 آغاز شده و با حضور وزير كشور كه به عنوان نماينده هيئت دولت حضور دارد به بهره برداري رسيده است.
برادران هزينه اجراي پروژه را 67 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: كليه عمليات طراحي، ساخت و نصب تجهيزات توسط متخصصان داخلي صورت گرفته است. گفتني است شركت برق منطقه اي خوزستان مسئوليت تأمين برق دو استان خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد را بر عهده دارد.

 



نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان: حماسه 9 دي راه فتنه گري دشمنان را مسدود كرد

نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري گفت: حماسه عظيم 9 دي راه فتنه انگيزي دشمنان را براي هميشه مسدود كرد.
آيت الله علي اكبر قريشي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اروميه، با اشاره به اينكه هم اكنون در آستانه فرا رسيدن 9 دي جشن بصيرت ايرانيان قرار گرفته ايم، اظهار داشت: در اين روز بزرگ ملت ايران اسلامي به همه جهانيان به ويژه دشمنان ثابت كردند در سخت ترين لحظه ها كنار ولايت فقيه قرار مي گيرند؛ از اين رو بايد ايادي استكبار جهاني از اين روز تاريخي عبرت بگيرند.
اين مسئول خاطرنشان كرد: تأثير اين روز تاريخي در سرنوشت ملت بزرگ ايران غير قابل انكار است چرا كه در راهپيمايي عظيم 9 دي سال 88 راه براي آتش افروزي و فتنه گري دشمنان براي هميشه مسدود شد زيرا ملت ما اتحاد و يكدلي را از اعماق وجود فرياد زدند و ثابت كردند مقابل دشمنان شكست ناپذير هستند.
اين مسئول با بيان اينكه در تاريخ 9 دي 88 ملت بزرگ ايران با حضور ميليوني در ميدان ها و خيابان ها اتحاد خود را در مقابل دشمنان به معرض نمايش گذاشتند، يادآور شد: در اين حماسه غرورآفرين شاهد حضور اقشار مختلف مردم حتي جوانان بوديم، اين موضوع نشان مي دهد جوانان و نوجوانان امروز مانند نسل دوم و سوم به آرمان هاي انقلاب پاي بند هستند.
قريشي با بيان اينكه حماسه 9 دي براي هميشه در تاريخ محفوظ و مضبوط است، تصريح كرد: ملت ما در 33 سال گذشته در اعياد ملي مختلف مانند 12 فروردين، دهه فجر و... اتحاد و يكدلي خود را با سر دادن شعارهاي ضد استكباري به همه دنيا ثابت كرده اند ولي حماسه 9 دي به عنوان يك برگ زرين ديگر در تاريخ قطور انقلاب ثبت و ضبط شد.
وي با بيان اينكه از اين قبيل روزهاي غرورآفرين در تاريخ كشورمان كم نيست، ادامه داد: ايادي استكبار جهاني براي ضربه زدن به نظام و انقلاب از هيچ اقدامي ولو غيرقانوني و مغاير اخلاق دريغ نمي كنند بر اين اساس وظيفه جوانان و نوجوانان اين است كه با فراموش نكردن شهدا و جانبازان، در راه آنها گام بردارند و براي تحقق منويات مقام معظم رهبري نهايت تلاش خود را به كار بندند.
امام جمعه اهل سنت اروميه:حماسه 9 دي برگ زرين تاريخ انقلاب اسلامي است
امام جمعه اهل سنت اروميه گفت: حماسه 9 دي برگ زريني از تاريخ پرافتخار انقلاب اسلامي است كه در دل زمان جاودانه خواهد ماند.
ملاعبدالقادر بيضاوي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ملت ايران با حضور پرشور خود در اين حماسه بزرگ نشان دادند كه تا آخرين نفس از انقلاب اسلامي و آرمان هاي والاي رهبر كبير انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي و رهبر معظم انقلاب دفاع خواهند كرد.
وي حماسه 9 دي سال 88 را درس عبرتي براي دشمنان داخلي و خارجي دانست و اضافه كرد: به نفع استكبار جهاني است كه از دشمني با ايران اسلامي دست برداشته و بيش از اين آبروي خود را نبرد.
وي گفت: عاملين فتنه 88 هنوز تصور مي كنند به آرزوهاي خود دست خواهند يافت در حالي كه ملت ايران با هوشياري وارد عمل شده و آرزوهاي آنان را بر باد خواهند داد.
امام جمعه اهل سنت اروميه اظهار كرد: حماسه 9 دي «نه» بزرگ ملت ايران به استكبار جهاني و مقاومت در مقابل دسيسه هاي آنان بود. بيضاوي افزود: ملت ايران با اين حماسه نشان داد با امام راحل و آرمان هاي انقلاب پيوندي ناگسستني دارد.

 



معاون وزير نفت خبر داد
افزايش 6 ميليون مترمكعب گاز در پارس جنوبي

از آذرماه امسال روزانه 6 ميليون مترمكعب گاز به ظرفيت توليد پالايشگاه پنجم شركت مجتمع گاز پارس جنوبي افزوده شده است.
به گزارش ايرنا معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اهميت استفاده از حداكثر ظرفيت موجود در پالايشگاه هاي گاز كشور، پروژه افزايش ظرفيت در پالايشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبي توسط شركت ملي گاز و مشاور ايراني در نيمه اول سال جاري تعريف و اواخر آبان ماه امسال پس از انجام مطالعات اوليه و آزمايش عملكرد آغاز شد.
جواد اوجي گفت: براساس آزمايش هاي انجام شده در اين پروژه، در عمل امكان دريافت 10درصد گاز بيشتر نسبت به طراحي با رعايت پارامترهاي كيفي گاز و محصولات جانبي به اثبات رسيد و در نتيجه توليد گاز شيرين در پالايشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبي از ظرفيت طراحي روزانه 51 ميليون مترمكعب گاز به روزانه 57 ميليون مترمكعب گاز افزايش يافت.
وي در پايان تصريح كرد: افزايش فرآورش روزانه 6 ميليون مكعب گاز طبيعي و ارسال آن به خطوط انتقال در اين شرايط كار بسيار بزرگي است كه به تمام فعالان در اين عرصه تبريك مي گويم.

 



معاون وزير كشور: دولت امسال 8 هزار و 500 ميليارد ريال به شهرداري ها كمك كرد

معاون سازمان توسعه، شهرداريها و دهياريهاي وزارت كشور گفت: از ابتداي امسال تاكنون هشت هزار و 500 ميليارد ريال از اعتبارات دولت به شهرداريهاي كشور در حوزه شهري و روستايي كمك شده است.
«محسن كوشش تبار» در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين مبلغ اعتبار نسبت به مدت مشابه پارسال 25 درصد افزايش دارد.
وي اظهار داشت: از محل اعتبارات عوارض حاصل از سوخت نيز 540 ميليارد ريال به شهرداريهاي كشور كمك شده كه اين رقم نيز 50 درصد افزايش داشته است.
او گفت: همچنين از اعتبارات يارانه بليت و حمل و نقل نيز يك هزار و 250 ميليارد ريال بين 100 شهرداري كشور توزيع شده است و تا پايان امسال نيز از اين اعتبارات 360 ميليارد ريال به شهرداري شهرهاي كمتر توسعه يافته اختصاص خواهد يافت. معاون سازمان توسعه شهرداريهاي كشور همچنين گفت: در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر جمعيت براي ارتقاي برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي در آن شهرستان واحد فرهنگي و اجتماعي راه اندازي مي شود.
او گفت: علاوه بر اين، شش هزار ميليارد ريال امسال بين شهرداري هاي كشور توزيع شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

سريال شهيد تهراني مقدم به كارگرداني مجرب و متعهد سپرده مي شود
تهيه كننده مجموعه تلويزيوني زندگي نامه شهيد «تهراني مقدم» اعلام كرد كارگرداني اين سريال به فرد مجرب و متعهد سپرده خواهد شد.
پس از انتشار خبري مبني بر ساخت زندگي نامه شهيد تهراني مقدم از سوي شبكه سه سيما و اعلام اينكه فيلمنامه سريال را بهروز افخمي خواهد نوشت، اين شائبه ايجاد شده كه بهروز افخمي علاوه بر نگارش فيلمنامه سريال، كار كارگرداني آن را هم برعهده دارد.
داوود هاشمي تهيه كننده اين سريال به منظور تكذيب اين شائبه متني را به شبكه سه ارسال كرده تا اين شبكه آن را در اختيار رسانه هاي جمعي قرار دهد.
داوود هاشمي در اين نامه اعلام كرده است: ما اكنون در مرحله تحقيق، نگارش و گفت وگو با همرزمان آن دانشمند- شهيد سردار حاج حسن تهراني مقدم- براي گردآوري خاطرات و زندگي نامه آن شهيد بزرگوار هستيم. مراحل تحقيق و نگارش تا شش ماه آينده به پايان خواهد رسيد و گمانه زني ها در خصوص انتخاب كارگردان اين مجموعه تكذيب مي شود.
ان شاءالله در موعد مقرر از كارگرداني مجرب و متعهد براي ساخت اين مجموعه استفاده خواهد شد.
داوران جشنواره فيلم عمار معرفي شدند
ابراهيم فياض، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران؛ نادر طالب زاده، فيلمساز؛ ابوالقاسم طالبي، كارگردان؛ سيدناصر هاشم زاده، فيلمنامه نويس و مسعود ده نمكي كارگردان به عنوان داوران دومين جشنواره فيلم عمار انتخاب شدند.
دبيرخانه اين جشنواره همچنين اعلام كرد: بيش از 300 اثر توسط هيئت هاي انتخاب جشنواره بررسي شده كه فيلم هاي راه يافته به بخش مسابقه در ايام سالگرد حماسه مردمي 9 دي از فردا در سينما فلسطين تهران، سينما قدس تبريز، مشهد و بيش از 30 شهر و روستاي ديگر كشور اكران خواهد شد.
آوازخواني خواننده زن در راديو جوان
راديو جوان در اقدامي غيرمنتظره به پخش هم آوازخواني زنانه نمود.
با وجود صراحت فتواي مراجع عظام تقليد در خصوص ممنوعيت پخش و گوش كردن به آواز زنان، راديو جوان هفته گذشته اقدام به پخش همخواني يك گروه زنانه نمود كه در بخشي از اين همخواني يك زن اقدام به تك خواني مي كند.
نكته عجيب تر اين ماجرا آن جاست كه پخش نسبتا طولاني اين آواز دقايقي پس از اذان ظهر از راديو جوان انجام شد.
قدرداني ديرهنگام تلويزيون از سازندگان سريال
«وضعيت سفيد»
با گذشت حدود يك ماه از پايان پخش سريال «وضعيت سفيد»، تلويزيون از سازندگان اين سريال قدرداني كرد.
به گزارش رجا، معاون رئيس رسانه ملي در امور سيما در مراسم تقدير از سريال ياد شده گفت: همه ما مديون ايثارگران دفاع مقدس هستيم و رسانه ملي از همه ظرفيت هاي موجود براي بيان ارزش ها و افتخارات دفاع مقدس استفاده خواهد كرد.
علي دارابي افزود: وحدت، همدلي، ايثار و دفاع از ارزش ها، اطاعت از ولايت فقيه، شهادت طلبي، بيگانه ستيزي، صيانت و پاسداري از كشور از مولفه هاي گفتمان دفاع مقدس است كه برخي از آنها در مجموعه تلويزيوني «وضعيت سفيد» هنرمندانه پرداخته شده است.
دارابي تصريح كرد: مهمترين پيام اين مجموعه تلويزيوني اين است كه زندگي در جنگ جاري است.
حميد نعمت الله، كارگردان اين مجموعه نيز با ابراز خرسندي از توليد «وضعيت سفيد» اظهار اميدواري كرد با همت و تلاش هنرمندان، آثار شايسته مخاطبان سيما ساخته شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14