(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 11 دی 1390- شماره 20110

مروري بر ديدگاه هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي درباره انقلاب اسلامي
اخلاق و عمل به تكليف محور قيام امام
افشاي سند ارتباط رهبران حزب مشاركت ايران با «بنياد اشرف پهلوي» در واشنگتن
ماجراي «عباس عبدي» و «احمد اشرف»

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




مروري بر ديدگاه هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي درباره انقلاب اسلامي
اخلاق و عمل به تكليف محور قيام امام

اخلاق و عمل به تكليف، محور قيام امام
امام از روز اول فرمود: ما مأمور به تكليفيم، نه به نتيجه؛ اين، عين اخلاص است؛ محض اخلاص است؛ فقط براي خداست كه ذره يي قدرت طلبي و جلب حطام مادي در اين چنين دلي وجود ندارد. امام به تكليف خود كه مأموريت او بود عمل كرد، خدا هم نتيجه را به او داد: دنيا از صداي امام پر شد. ما آن روزها نه بلد بوديم تبليغات بكنيم، نه ابزارهاي تبليغاتي در اختيار انقلاب و نظام نوپا بود، با اين وصف، وقتي كسي به هر نقطه يي از دنياي اسلام و حتّي بيرون از دنياي اسلام قدم مي گذاشت، نفس امام، نام امام، ياد امام را در آن جا زنده مي ديد؛ خداوند متعال اين گونه به كلمه ي طيبه بركت مي دهد و آن را پيش مي برد. البته در طول زمان، براي پاك كردن جاي پاي امام و خطّ امام خيلي تلاش كردند، ولي امروز بعد از بيست وهفت سال كه از آغاز آن نهضت عظيم و پيروزي انقلاب و تشكيل جمهوري اسلامي گذشته است، شما مي بينيد كه رايحه ي خدمتگزاري به مردم با تكيه ي بر شعارهاي انقلاب، در سرتاسر كشور، استشمام مي شود و بار ديگر شعار خدمتگزاري، شعار پاسخگويي، شعار ساده زيستي، شعار عدالت طلبي، از شعارهاي رايج است؛ اين، بركت انقلاب است. اگرچه هنوز كساني هستند كه مردم را دعوت به تسليم و ذلت در مقابل دشمنان نابكار مي كنند؛ اما مردم راه خودشان را پيدا كرده اند.
بيانات در ديدار عمومي مردم قم ـ 19/10/84
اقدام عاشورايي نيروي هوايي در 19 بهمن
خاطره ي نوزده بهمن يك خاطره ي افتخاربرانگيز است. جوانان نيروي هوايي - چه همافران، چه افسران و چه درجه داران - آن روز يك كار عاشورايي كردند (شما جوانهاي عزيزي كه در اين جلسه هستيد، وزن و اهميت آن كار را در آن دوران تعيين كننده و عجيب، شايد نتوانيد درست حدس بزنيد.) و اين كار عاشورايي نه فقط آن روز، بلكه در طول دوران بيست وهفت ساله، به يك نقطه ي اثرگذار و شعاع آفرين تبديل شد.
نيروي هوايي در طول اين سال ها در صفوف مقدم همه ي كارهاي افتخارآميزي كه از نيروهاي مسلح انتظار مي رفت، قرار گرفت. در دوران دفاع مقدس، نيروي هوايي در بخش آفند و پدافند كارهاي درخشاني كرد. من نمي دانم آيا شما جوانان عزيز از تاريخچه ي فعاليت هاي نيرو در اين دوران پرماجرا مطلع هستيد يا نه، اما همين قدر بدانيد كه برترين مجاهدت هايي كه در يك دفاع مقدس ممكن است براي يك نظامي پيش بيايد، در نيروي هوايي پيش آمد و دلاوران نيروي هوايي از عهده ي آن برآمدند. بايد اين مسائل دقيق، امانتدارانه و به دور از مبالغه - احتياج به مبالغه نيست؛ واقعيات آن قدر شگفت انگيز و آن قدر باعظمت است كه هر چشم دل و هر بصيرتي را به خود متوجه مي كند - در اختيار نسل جوان گذاشته شود.
... امروز شما كاركنان نيروي هوايي - نظامياني كه در اين بخش مهم مشغول فعاليتيد - جايگاه خودتان را درست بشناسيد. نيروي هوايي بسيار مهم است؛ به يك معنا تعيين كننده است. امروز بخش پدافند شما جزو مؤثرترين بخش هاي همه ي دستگاه هاي نظامي كشور براي دفاع از عزّت، استقلال و سربلندي ملّت ايران است، كه جز با همت و اراده و اعتماد به نفس و توكل شما به خدا و كار خستگي ناپذيرتان، اين قله هاي بلند را نمي شود فتح كرد. يك روز نيروي هوايي با آن كار بزرگ خود در نوزده بهمن، تحول را در مجموعه ي كشور به وجود آورد. شايد آن جوان هايي كه آن روز آمدند، نمي دانستند كه چه كار مهمي انجام مي دهند - يك ايمان، يك عشق آنها را به ميدان كشانده بود - اما كار آنها به شدت در كل حركت انقلاب تأثيرگذار بود. بنابراين، هر بخشي از بخش هاي نيروهاي مسلح و بيرون از نيروهاي مسلح، مي توانند در مواقع خاصي به شدت اثرگذار باشند. به خود اعتماد كنيد، از نيروي دروني و ذاتي خود استفاده كنيد و بدانيد كه شما مي توانيد بخش خودتان را با اراده و ابتكار و نوآوري و فعاليت خودتان، در سطح بالا، وسيله ي عزّت ملّت خودتان قرار بدهيد؛ مي شود؛ تا حالا هم امتحان كرده ايم و شده است. كار سازماندهي شده، منظم، با اعتماد به خود، و با حفظ آن انضباط دقيق و ظريف نظامي، و با اخلاص، و با توكل به خدا؛ در همه ي قسمت هاي شما يك چنين كاري با اين روح و با اين جوهر و حقيقت، مي تواند تأثيرات بزرگي را بگذارد.
بيانات در ديدار پرسنل نيروي هوايي ـ 18/11/84
انقلاب عاشورايي و عزّت طلبانه ي ايران
ملت ما را در طول سال هاي متمادي به يك ملّت وابسته تبديل كرده بوند؛ ملّت ما را با تبليغات پيوسته، از فرهنگ خود، از اعتماد به خود تهي كرده بودند؛ ملّت ما را به خود بي اعتماد و نااميد كرده بودند. ملتي با اين سابقه ي تاريخي، در اين موقعيت حساس جغرافيايي، با اين همه استعداد انساني و طبيعي نهفته در اين سرزمين، تبديل شده بود به وسيله اي براي استفاده و بهره برداري قدرت هاي بيگانه؛ مدتي انگليس، بعد هم امريكا؛ اما اين انقلاب ما را بيدار كرد؛ ما را به خود آورد؛ اين همان حركت عاشورايي بود. اين اقدام بزرگ، سرنوشت و راه ما را عوض كرد. ما امروز در راه عزّت، در راه استقلال، در راه استفاده از استعدادهاي طبيعي و انساني خودمان حركت مي كنيم و پيش رفته ايم و دنيا هم تا حدود زيادي به اين اعتراف كرده و آن را قبول كرده است؛ چاره يي ندارد؛ اما ما بايد اين راه را ادامه بدهيم. هيچ ملتي با تنبلي و تن آسايي نخواهد توانست به عزّت برسد. رسيدن به استقلال، رسيدن به عزّت ملي، رسيدن به كرامت انساني، براي يك ملّت هزينه دارد، كه بايد اين هزينه را متحمل شد و بايد تلاش كرد؛ بايد به عاقبت كار، اميدوارانه و واقع بينانه نگاه كرد، كه يك نگاه واقع بينانه، اميد به انسان خواهد بخشيد.
بيانات در ديدار پرسنل نيروي هوايي ـ 18/11/84
پاورقي

 



افشاي سند ارتباط رهبران حزب مشاركت ايران با «بنياد اشرف پهلوي» در واشنگتن
ماجراي «عباس عبدي» و «احمد اشرف»

نويسنده: پيام فضلي نژاد
E-Mail:shayanfar@kayhannews.ir
عباس عبدي در كنار حجاريان و علوي تبار سال ها با وزارت اطلاعات همكاري داشت، اما به تدريج با واسطه هاي ايراني CIA پيوند خورد. مثلاً از سال 1373 با احمد اشرف مكاتبه مي كرد. اشرف، جانشين احسان يارشاطر (عضو فرقه ضاله بهائيت) در دايره المعارف ايرانيكا است و در پوشش «پژوهشگر» در بنياد مطالعات ايران حضور دارد. او، عبدي را به عنوان يك «دانشمند گرامي» مي ستود66 و پل ارتباطي اش با نزديكان اشرف پهلوي مانند علي بنوعزيزي به شمار مي رفت.67 البته عبدي برخلاف شخصيت راديكالش در نيمه اول دهه 1370، پس از انتخابات دوم خرداد خط مشي اي پيچيده را برگزيد تا خود را يك «چهره معتدل سياسي» جا بزند. ابتدا از هواداران راهبرد «آرامش فعال» بود تا آنجا كه مي گفت «عمل سياسي بعد از دوم خرداد بايد از طريق گفت وگو و با قانون گرايي و حتي گاهي با كوتاه آمدن پيش برود.»68 حتي عبدي در اولين سالگرد دوم خرداد به نقد رفتارهاي سياسي اردوگاه اصلاحات پرداخت، عليه شعارهايي چون «مرگ بر انحصار» و «واي اگر خاتمي حكم جهادم دهد» نوشت و سخن از «منزوي ساختن افراطيون جناح هاي سياسي» گفت،69 اما حالا با شكست اصلاحات او فكر برپايي يك جنگ فرسايشي عليه نظام را در سر مي پروراند و مي خواست پروژه اي را كه حجاريان از عهده آن برنيامده بود، اين بار به پايان رساند.
به گمان عبدي، حجاريان در مقام مشاور معتمد سيدمحمد خاتمي به او پيشنهاد نامطلوبي داد كه هم «رئيس جمهور» باشد و هم «رهبر اپوزيسيون». پس بايد اين تناقض كه يادآور تراژدي مضحك ابوالحسن بني صدر بود، به گونه اي حل مي شد. در نتيجه عبدي به عنوان يك «پيش استراتژي» اصلاح طلبان را به خروج از حاكميت فراخواند، چون مي گفت با قرار گرفتن در «موضع نظام» نمي توان «نقش اپوزيسيون» را بازي كرد. براساس راهبرد او، اصلاح طلبان بايد سريعاً از مناصب دولتي استعفاء كنند تا ابتدا مشروعيت نظام سياسي ايران را با مخاطره جدي مواجه كنند و با اين كار، ظرفيت هاي استفاده از همه امكانات «مقاومت منفي» را فراهم سازند. اين چنين عباس عبدي به عنوان عضو ارشد دفتر سياسي حزب مشاركت ايران نفوذ رهبران گروهك ملي- مذهبي ها مانند عزت الله سحابي را در فرآيند تصميم سازي هاي «جبهه دوم خرداد» برملا ساخت و از ائتلاف نانوشته با آنان براي پيشبرد پروژه «مقاومت منفي» پرده برداشت. با اين حال، اصلاح طلبان حاضر به ترك قدرت نبودند و براي فرآيند استحاله مسيري متفاوت از نقشه عبدي در ذهن داشتند؛ چنانكه چند ماه پس از انتشار پيشنهاد مكمل سحابي (مقاومت منفي) و عبدي (خروج از حاكميت) يك تحليلگر مجله همشهري ماه نوشت:
تير خلاص به استراتژي «خروج از حاكميت» در 18 خرداد 1380 شليك شد، اما نه از سوي محافظه كاران بلكه از سوي اصلاح طلباني كه با تمام قوا در انتخابات حاضر شدند و به جاي آنكه از قدرت خارج شوند، بار ديگر قدرت را در اختيار گرفتند.70
همه اين ايده ها شكست خورد. حجاريان در سال 1380 به صراحت از عدم توفيق تاكتيك خود سخن گفت. وانگهي، اكثر اين پيشنهادات كپي برداري از راهبردهاي فروپاشي اروپاي شرقي در پايان دهه 1980.م بودند؛ گرچه حجاريان هيچ گاه نگفت كه تاكتيك «فشار از پايين، چانه زني از بالا» رونويسي آشكار از آراء تيموتي گارتن اش، نظريه پرداز MI6 است كه براي سلسله كودتاهاي مخملي اروپاي شرقي ساخته شد! تاكتيك هاي سحابي، علوي تبار و گنجي براي «نافرماني مدني» و «مقاومت منفي»، يك قرائت آمريكايي از روش مهاتما گاندي به شمار مي رفت. اين تاكتيك را نيز نخستين بار ماهنامه كيان در ارديبهشت 1379 با ترجمه مقاله اي از رونالد دوركين به چاپ رساند و به شرح كاربردهاي آن با تكيه بر پروژه فروپاشي يوگسلاوي پرداخت.71 تز «اصلاح قانون اساسي» از هاشم آغاجري و عمادالدين باقي72 كه سلسله نوشتارهاي محسن كديور در هفته نامه راه نو در پيرامون «نظريه انتصابي ولايت مطلقه فقيه» پشتوانه آن معرفي مي شد، به سبب آشفتگي ساختاري و تئوريك هيچ راهي به عرصه عمومي سياست ايران نيافت.73 همين طور پيشنهاد «رفراندوم» از محمدرضا خاتمي، نايب رئيس مجلس ششم سرنوشت بهتري از بقيه راهكارها نداشت.74
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
براي مطالعه منابع، اسناد و ارجاعات اين پاورقي به كتاب »ارتش سري روشنفكران« مراجعه كنيد.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14