(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 دی 1390- شماره 20115

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تبيين رهبر معظم انقلاب از نقش راهبردي زن در جامعه
سي ان ان: اگر تنگه هرمز يك ساعت بسته شود قيمت نفت حداقل دو برابر مي شود
فرمانده نيروي دريايي ارتش : آزمايش جنگ الكترونيك مهم ترين ويژگي رزمايش ولايت 90 بود
برگزاري اجلاس بين المللي جوانان و بيداري اسلامي تا يك ماه آينده در تهران
پس از هند، كره جنوبي، تركيه، ايتاليا و ژاپن چين هم با تحريم ايران مخالفت كرد
آيت الله مصباح يزدي : هميشه بايد دنبال انجام تكليف الهي و ديني خود باشيم
وزير ارشاد: ادامه فعاليت خانه سينما در حكم كلاهبرداري است
وزير دفاع انگليس: لندن از اقدام نظامي عليه ايران حمايت نمي كند
مهمان پرست در گفت وگو با شينهوا: تعداد هواپيماهاي جاسوسي آمريكا را كنترل كرده ايم، بيش از يكي است
جشنواره عمار و موج نوي سينماي انقلاب
واكنش ايران به انفجارهاي تروريستي در عراق



تبيين رهبر معظم انقلاب از نقش راهبردي زن در جامعه

صدها تن از انديشمندان همراه با آيت الله خامنه اي، چهارشنبه شب در سومين نشست انديشه هاي راهبردي جمهوري اسلامي، به تعامل فكري و بررسي ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.
هدف از نشست هاي انديشه هاي راهبردي كه دو جلسه قبلي آن با موضوع «الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ايجاد فضايي علمي و تخصصي براي تضارب آرا و انديشه ها در جهت ايجاد گفتمان علمي و كاربردي و تصميم سازي درباره موضوعات راهبردي و موردنياز كشور است.
در اين نشست 4 ساعته 10 نفر از صاحب نظراني كه مقالات و پژوهش هاي آنان از ميان 188 مقاله رسيده به دبيرخانه نشست، به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بيان ديدگاهها و طرح نظريات خود پرداختند.
بعد از ارائه مقالات علمي، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي، در سخناني، هدف از برگزاري سلسله نشست هاي انديشه هاي راهبردي با نخبگان و انديشمندان را، تبادل نظر عالمانه به منظور ايجاد زمينه استفاده از ديدگاه هاي مختلف علمي و دستيابي به يك انديشه صحيح و جامع به عنوان قاعده برنامه ريزي و اجرا دانستند و تاكيد كردند: دستاورد اين نشست ها كه در موضوعات اساسي ادامه خواهد يافت، بايد متين، عميق، ماندگار و قابل عرضه و دفاع باشد.
ايشان خاطرنشان كردند: در خصوص مباحث مطرح شده در دو نشست قبلي، كارهاي خوبي انجام گرفته است و با جديت نيز پيگيري مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه يك كشور است افزودند: در خصوص زن و خانواده، منابع و تعاليم اسلامي برجسته و متقني وجود دارد كه بايد پس از تئوريزه شدن، بصورت نظريه هاي قابل استفاده، در اختيار همه قرار گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، نقش و سهم بانوان در نظام اسلامي را ممتاز و بي بديل دانستند و خاطرنشان كردند: نقش بانوان در دوران مبارزه، پيروزي انقلاب اسلامي، بعد از انقلاب بويژه دوره بسيار سخت دفاع مقدس و در عرصه هاي مختلف، نقشي موثر، ممتاز و بي جايگزين است كه با هيچ معياري قابل اندازه گيري نيست.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اولين كسي كه نقش و جايگاه ممتاز بانوان را درك كرد و زمينه ساز نقش آفريني برجسته زنان در عرصه هاي مختلف شد، امام بزرگوار بود، همچنان كه آن امام، اولين كسي بود كه جايگاه مردم و تاثير حضور آنان را درك كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي تاكيد كردند: امام(ره) قدر مردم را دانست، توانايي هاي آنان را شناخت و با تكيه بر همين شناخت، به آنان اعتماد كرد و مردم نيز به فراخوان امام(ره) در عرصه هاي مختلف پاسخ دادند و همه قشرها، در هر عرصه اي كه نياز بود، جانانه وارد شدند كه اين حضور آگاهانه و ضروري، همچنان ادامه دارد.
ايشان با تاكيد بر اين كه كشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملي، نيازمند است، خاطرنشان كردند: بر همين اساس بايد براي حفظ ظرفيت بانوان در جامعه و نقش آفريني آنان، تلاش شود.
رهبر انقلاب اسلامي، دومين علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را، نقش اساسي و محوري زن در خانواده دانستند.
ايشان خاطرنشان كردند: در نگاه اسلام، خانواده پايه بسيار مهم و سلول اصلي جامعه است، به گونه اي كه بدون بهره مندي از خانواده هاي «سالم، سرزنده و بانشاط»، امكان پيشرفت جامعه به خصوص پيشرفت فرهنگي وجود ندارد و اينگونه خانواده ها نيز بدون حضور زنان مومن و فهيم، شكل نمي گيرند و استمرار نمي يابند.
رهبر انقلاب، تمركز دشمنان بر مقوله زن به عنوان يكي از مباني هجوم سياسي- تبليغاتي به نظام اسلامي را، سومين علت ضرورت توجه كامل به مقوله زن خواندند و افزودند: بايد با روشنگري در افكار عمومي مردم جهان، اجازه ندهيم اهداف سياستگذاران و برنامه ريزان غربي در «حمله به مباني اسلام در قبال زن»، محقق شود.
ايشان در همين زمينه به فرار زيركانه غرب از ورود به مقوله خانواده اشاره و خاطرنشان كردند: غربي ها، بحث زن را با شدت مطرح مي كنند اما اسمي از خانواده نمي آورند چرا كه بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به كارهاي فراوان بر زمين مانده در موضوع زن و خانواده تاكيد كردند: نظريه پردازي و گفتمان سازي در اين زمينه، نيازي حقيقي است كه بايد مورد توجه روحانيون و انديشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه قرار گيرد كه البته نقش رسانه ها نيز در زمينه گفتمان سازي، بسيار مهم است.
حضرت آيت الله خامنه اي سرمايه گذاري پژوهشي و پرهيز از انفعال در «بررسي و نقد نظريات رايج دنيا در باب زن و خانواده را» دو پيش شرط نظريه پردازي در اين زمينه دانستند و افزودند: بايد با اتكاي به دارايي هاي فراوان علمي، در ميان مدت و درازمدت دهها نظريه و الگوي مترقي از اسلام استخراج و ارائه كرد.
ايشان، نگاه غرب به زن را گمراهي و ضلالتي عميق و بزرگترين اهانت و ضربه به كرامت زن برشمردند و افزودند: حتي افراطي ترين فمينيستها نيز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه اي اساسي به «زن» هستند چرا كه با ضايع كردن زن، او را به ابزاري براي شهوت راني مرد تبديل كرده اند و متاسفانه اين مسئله، در افكار عمومي غرب نيز پديده اي عادي و پذيرفته شده است.
رهبر انقلاب اسلامي نگاه اسلام به زن را فوق العاده متعالي خواندند و تاكيد كردند: در نگاه اساسي اسلام، زن از حيث انسان بودن هيچ فرقي با مرد ندارد و به استناد آيات قرآني، زن و مرد در مسير تعالي و قرب الهي، كاملا يكسانند.
ايشان نگاه اسلام به خانواده را بسيار متعالي و جذاب برشمردند و خاطرنشان كردند: خيلي از مشكلات زنان مربوط به مسائل خانواده است كه در اين زمينه خلأهاي قانوني و خلأهاي سنتي عجيب و فراواني داريم كه اگر اين مسائل حل شود مشكلات براي زنان در اجتماع كاهش مي يابد و قابل تحمل مي شود.
رهبر انقلاب، جنسيت را در نگاه اسلام، امري ثانوي و عارضي خواندند و افزودند: مسئله جنسيت در كاركردهاي زندگي معنا و مفهوم مي يابد و در جايگاه زن و مرد در اسلام، هيچ تاثيري ندارد.
ايشان نقش همسري و مادري را، فوق العاده مهم توصيف و خاطرنشان كردند: همسر خوب مي تواند مرد را در جامعه به عنصري مفيد و موثر تبديل كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مسئله اشتغال زنان در جامعه را، امري قابل قبول و بدون اشكال خواندند اما تاكيد كردند: در اين زمينه بايد 2شرط اساسي را كاملا رعايت كرد. نخست اينكه اشتغال، كار اساسي زن در خانه و خانواده و مسئوليت مهم همسري و مادري را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اينكه مسئله محرم و نامحرم به خوبي رعايت شود.
ايشان با توصيه به دولت براي كمك به زنان شاغل افزودند: دولت به گونه اي برنامه ريزي كند كه زنان شاغل بتوانند به كار اصلي خود يعني رسيدگي به خانه و خانواده نيز بپردازند.
رهبر انقلاب اسلامي، ازدواج را يك موضوع مقدس در اديان مختلف بويژه دين اسلام دانستند و خاطرنشان كردند: نبايد با برخي كارهاي زشت همچون مهريه هاي سنگين و يا تشريفات و هزينه هاي زائد، جنبه قدسي ازدواج را در جامعه از بين برد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تاكيد بر اينكه ترويج ازدواج هاي ساده، كم خرج و با مهرالسنه نيازمند گفتمان سازي در جامعه است، افزودند: افراد تاثيرگذار جامعه، اساتيد حوزه و دانشگاه و رسانه ها بويژه صداوسيما نقش مهمي در شكل گيري اين گفتمان دارند.
ايشان همچنين نقش مردان را در حفظ كيان خانواده بسيار موثر ارزيابي و خاطرنشان كردند: يكي از وظايف مهم مردان، قدرشناسي دائم از نقش و زحمات زنان در خانه است، بويژه بانواني كه زمينه حضور در خارج از خانه را دارند اما براي ايفاي كامل نقش مادري، اشتغال خارج از خانه را انتخاب نكرده اند.
رهبر انقلاب اسلامي لزوم قدرشناسي از اين بانوان، بويژه تامين امنيت اقتصادي و بيمه آنان را مورد تاكيد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان با اشاره به نقش فرزندان در خانواده، يكي از مهمترين وظايف آنان را، احترام به پدر و مادر دانستند.
در اين ديدار قبل از سخنان رهبر معظم انقلاب آقايان و خانم ها:
- خانم دكتر نوابي نژاد استاد دانشگاه تربيت معلم
- آقاي دكتر بانكي پور فرد استاديار دانشگاه اصفهان
- خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه
- حجت الاسلام پيروزمند محقق حوزه و دانشگاه
- خانم دكتر ميرخاني عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس
- خانم دكتر عظيم زاده عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع)
- خانم دكتر علم الهدي دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي
- خانم زعفرانچي سرپرست گروه بررسي مسائل زنان در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي
- خانم صابري محقق دانشگاه
- و حجت الاسلام زيبايي نژاد مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان در حوزه علميه قم
در سخنان خود بر اين محورها تمركز و تاكيد كردند:
¤ ضرورت آسيب شناسي وضع موجود و ارائه الگوي مطلوب خانواده
¤ رابطه معنادار دين و معنويت با سلامت رواني فردي، خانوادگي و اجتماعي
¤ تفاوت مقوله خانواده در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و «الگوي توسعه غربي»
¤ ضرورت بررسي علل افزايش نسبي سن ازدواج
¤ توجه به ريشه هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي موانع ازدواج
¤ لزوم وضع و اجراي قوانين تسهيل كننده ازدواج
¤ ارائه الگوي مطلوب براي تعامل صحيح خانواده و دولت در نظام اسلامي
¤ انتخاب نظريه برتر در كاركرد اجتماعي زنان
¤ حمايتهاي قانوني از فرصت هاي شغلي مناسب با ويژگي هاي طبيعي زن و مرد
¤ تلاش منسجم و برنامه ريزي شده براي تحقق رسالت عظيم مادر و نهاد خانواده
¤ روشنگري در زمينه تقابل فمينيسم با كاركردهاي حقيقي خانواده
¤ تغيير اصول سياستگذاري در حوزه آموزش زنان
¤ شيوه هاي تاثيرگذاري زنان مسلمان در نظام هاي حقوقي زنان در جامعه بين المللي
¤ ارائه گفتمان جذاب اسلامي براي جلب افكار زنان جهان
¤ آسيب شناسي وضعيت امنيت اقتصادي زنان و چاره جويي براي آن
¤ استفاده از ظرفيت فقه حكومتي براي الگوسازي در عرصه زن و خانواده.

 



سي ان ان: اگر تنگه هرمز يك ساعت بسته شود قيمت نفت حداقل دو برابر مي شود

سي ان ان تاكيد كرد اگر تنگه هرمز حتي براي يك ساعت بسته شود قيمت نفت حداقل 50 درصد بالا مي رود.
چارلز هادسون در گزارشي براي شبكه تلويزيوني سي ان ان كه روز جمعه 16 دي 1390 (6 ژانويه 2011) پخش شد گفت كارشناسان عقيده دارند بر خلاف آنجه كشورهايي مانند آمريكا ادعا مي كنند اگر تنگه هرمز حتي به اندازه يك ساعت مسدود شود قيمت نفت به دو برابر مقدار كنوني افزايش خواهد يافت.
متوسط قيمت نفت در بازارهاي جهاني هم اكنون بيش از يكصد دلار است.
هادسون در توضيح اين مطلب گفت: «ايران دومين صادركننده بزرگ نفت خام در ميان كشورهاي عضو اوپك است. نكته مهم ان است كه ايران تنگه راهبردي هرمز را در كنترل خودش دارد و مي تواند ان را مسدود كند. پهناي تنگه هرمز حدود 34 كيلومتر است. تنگه هرمز به منزله بزنگاه جابجايي محموله هاي نفتي در منطقه است. محموله هاي نفتي امارات عربي متحده و كويت و عراق از طريق همين تنگه جابجا مي شود. اين به معناي ان است كه يك ششم نفت توليدي در جهان از طريق تنگه هرمز جابجا مي شود. يك سوم محموله هاي نفتي كه از طريق دريا جابجا مي شود از طريق اين تنگه است». وي اضافه كرد: «برخي از كارشناسان مي گويند اگر تنگه هرمز فقط يك ساعت بسته شود، قيمت نفت دست كم 50 درصد افزايش خواهد يافت». وي در پايان گفت: «بسته شدن تنگه هرمز سبب افزايش شديد قيمت نفت خواهد شد و درشرايطي كه اقتصاد جهاني با مشكلات جدي مواجه است، افزايش قيمت نفت سبب به خطر افتادن روند بهبود اقتصاد جهاني خواهد شد».
نيروي دريايي ارتش در دو هفته گذشته رزمايش ولايت 90 را در تنگه هرمز برگذار و عملا ثابت كرد توانايي مسدود كردن تنگه براي مدت زماني طولاني را دارد.

 



فرمانده نيروي دريايي ارتش : آزمايش جنگ الكترونيك مهم ترين ويژگي رزمايش ولايت 90 بود

فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: از مهمترين ويژگي هاي اين رزمايش وسعت منطقه، تاكتيك هاي جديد، ارزيابي ارتباطات و آزمايش جنگ الكترونيك بود.
امير دريادار حبيب الله سياري در برنامه گفتگوي ويژه خبري پنج شنبه شب شبكه دوم سيما رزمايش ولايت 90 را در زمره رزمايش هاي دوره اي و سالانه اعلام كرد و گفت: از مهمترين ويژگي هاي اين رزمايش وسعت منطقه، تاكتيك هاي جديد، ارزيابي ارتباطات و آزمايش جنگ الكترونيك بود.
وي افزود: ارزيابي آموزش هاي متناسب با تهديدها، استقرار گسترده در سواحل، استفاده وسيع از موشك هاي ساحل به دريا نيز از ديگر ويژگي هاي خاص اين رزمايش بود.
امير سياري با اشاره به راهبردي خواندن نيروي دريايي از جانب مقام معظم رهبري گفت: انتظار اين است در آبهاي آزاد حضور داشته باشيم و اگر قرار باشد در آبهاي ساحلي يا محدوده بسته رزمايش انجام دهيم، انتظاري كه امروز از نيروي دريايي راهبردي مي رود، به دست نخواهد آمد.
وي افزود: از فاصله 50 كيلومتري ساحل، عرصه آبهاي آزاد و عرصه بين المللي به شمار مي رود.
فرمانده نيروي دريايي تنگه هرمز را در اختيار كشورمان دانست و گفت: كنترل اين تنگه هميشه در اختيار ماست و هركس كه مي خواهد وارد آن شود از آنجا كه ما در درياي عمان حضور داريم، زير نظر قرار دارد از اين رو كنترل و نظارت بر تنگه هرمز در اختيار ماست. وي با تأكيد بر اهميت منطقه تنگه هرمز از نظر عبور يك سوم نفت دنيا و نيز اهميت تجاري دريا به گونه اي كه سهم 90 درصدي صادرات از دريا انجام مي شود گفت: ما بايد بتوانيم امنيت منطقه را در جهت منافع خودمان برقرار كنيم. امير سياري تصريح كرد: اگر امروز ارتش جمهوري اسلامي اين توانمندي را نداشت كه امنيت كشتي هاي تجاري و نفت كش ها را تأمين كند، اقتصاد ما صدمه مي ديد، از اين جاست كه نيروي دريايي فقط نظامي نيست و ما تا امروز نزديك 1300 فروند كشتي را اسكورت كرده ايم و همچنين به شناورهاي ديگر كشورهايي كه مورد هجوم قرارگرفته و در محدوده ما بودند از جمله يك نفتكش عربستاني كمك كرديم.
معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي ارتش نيز به بيان برخي از ناگفته هاي اين رزمايش 10 روزه پرداخت. امير رستگاري با بيان اينكه موشكهاي سطح به هوايي كه در برد كوتاه و بلند در اين رزمايش از آنها استفاده شد به گونه اي است كه در مسير اين موشك عمليات جنگ الكترونيك و اختلال الكترونيك استفاده شود موشك مورد نظر منبع انتشار امواج الكترومغناطيس و الكترونيك را هدفگيري كرده و مورد اصابت قرارمي دهد گفت: از طرف ديگر با توجه به سرعت بالاي اين موشك هيچ هدف پرنده اي در برد مياني قادر به فرار از مسير اين موشك نخواهد بود. وي افزود: در اين رزمايش براي اولين بار ايجاد اختلال در سامانه هاي راداري و الكترونيكي دشمن و مصون نگه داشتن نيروهاي خودي از حملات الكترونيكي آزمايش شد كه اين از ديگر موفقيتها در اين رزمايش به شمار مي رود.

 



برگزاري اجلاس بين المللي جوانان و بيداري اسلامي تا يك ماه آينده در تهران

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي از برگزاري اجلاس بين المللي جوانان و بيداري اسلامي، تا يك ماه آينده در تهران خبر داد.
دكتر علي اكبر ولايتي پنج شنبه شب در همايش فرهنگ و هنر در انديشه مقام معظم رهبري در دفتر تبليغات اسلامي استان خراسان رضوي در مشهد گفت: مقدمات نخستين برگزاري اجلاس بين المللي جوانان بيداري اسلامي كشورهاي مسلمان فراهم شده و اين اجلاس طي يك ماه آينده برگزار مي شود.
وي ادامه داد: با موافقت مقام معظم رهبري اجلاس بين المللي شعر بيداري اسلامي نيز با حضور شعراي عرب و اسلامي كه اشعار مختلفي با مضامين بيداري اسلامي سروده اند، در آينده نزديك در كشورمان برگزار مي شود.
ولايتي گفت: همچنين اجلاس بين المللي افراد تاثيرگذار در بيداري اسلامي كشورهاي منطقه و جهان اسلام شهريورماه جاري در تهران برگزار شد.

 



پس از هند، كره جنوبي، تركيه، ايتاليا و ژاپن چين هم با تحريم ايران مخالفت كرد

به دنبال موج مخالفت ها با تحريم نفت ايران، پكن نيز خود را از اجراي اين تصميم آمريكا مستثني كرد.
پس از آن كه رئيس جمهور آمريكا قانون اعمال تحريم هاي جديد عليه بانك مركزي ايران را امضا كرد، چين اعلام كرد كه با تحريم هاي «يك جانبه» عليه ايران مخالف است.
هونگ لي- سخنگوي وزارت امور خارجه چين- روز چهارشنبه در يك كنفرانس خبري در واكنش به سؤالي درباره تحريم هاي آمريكا عليه ايران گفت: چين با اين اقدام كه كشوري قوانين داخلي اش را به قوانين بين المللي ارجحيت دهد و تحريم هاي يك جانبه اي عليه كشورهاي ديگر اعمال كند مخالف است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، چين و ايران در سال هاي اخير به دو شريك اقتصادي مهم براي يكديگر تبديل شده اند و دو كشور در ژوئيه سال گذشته توافقنامه هايي به ارزش 4 ميليارد دلار براي پروژه هاي زيرساختي در بخش هاي آب، معدن، انرژي و صنعت امضا كردند.
هونگ اذعان كرد كه چين «مراودات اقتصادي و انرژي باز و شفافي با ايران دارد» و افزود: اين مراودات قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را نقض نمي كنند. به همين دليل نبايد تاثيري روي اين مراودات گذاشت.
به گزارش روزنامه چاينا ديلي در همين ارتباط قرار است «تيموتي گيتنر» در سفر به پكن با «ون جيابائو» نخست وزير، «وانگ كيشان» و «لي كيانگ» معاونان نخست وزير، و همچنين «شي جيپنگ» معاون رئيس جمهور چين ديدار و رايزني خواهد كرد.
براساس اعلام وزارت خزانه داري آمريكا، گيتنر در سفر به چين درباره همكاري پكن با واشنگتن براي افزايش فشارها بر ايران از جمله تحريم بانك مركزي اين كشور تلاش خواهد كرد.
اين سفر در حالي انجام خواهد شد كه روز شنبه گذشته «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا تحريم هاي جديدي را عليه تهران به امضا رساند كه هدف اصلي اين تحريمها بانك مركزي ايران بود.
سيد محسن قمصري مدير امور بين الملل شركت ملي نفت هم درباره آخرين وضعيت صادرات نفت خام ايران به چين گفت: در حال حاضر مذاكرات براي تمديد قراردادهاي فروش نفت براي سال 2012 ميلادي در حال انجام است.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه كاهش صادرات نفت ايران به چين مطرح نيست، تصريح كرد: شركتهاي چيني قصد اعمال تغييراتي در نحوه پرداخت منابع مالي را دارند كه در اين باره مذاكرات در حال انجام است.
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه سايت ساينوپك چين از احتمال واردات نفت خام از ايران خبر داده است، اظهار داشت: شركتهاي چيني طرف قرارداد با شركت ملي نفت ايران تاكنون درخواستي براي كاهش واردات نفت مطرح نكرده اند.
وي با رد ادعاي برخي از رسانه هاي غربي مبني بر افزايش حجم صادرات نفت ايران به چين تا مرز 600 هزار بشكه در روز، تأكيد كرد: در شرايط فعلي با احتساب قراردادهاي تك محموله؛ حجم صادرات نفت خام ايران به اين كشور آسيايي به مرز 500 هزار بشكه در روز رسيده است.
شركت ملي نفت ايران در اكتبر سال جاري ميلادي (آبان) با كنار گذاشتن آنگولا به دومين صادركننده نفت خام به چين تبديل شده بود.
واردات روزانه نفت خام چين از ايران در ماه اكتبر با افزايش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 597 هزار بشكه در روز رسيد و اين كشور دومين تأمين كننده بزرگ نفت خام چين در ماه گذشته ميلادي اعلام شد.
انتقاد چاوز از اعمال تحريم هاي جديد آمريكا
رئيس جمهور ونزوئلا هم به جمع معترضين پيوست و از تحريم هاي آمريكا عليه ايران انتقاد كرد.
روزنامه اسپانيايي ال پاييس نوشت: هوگو چاوز از اعمال تحريم هاي آمريكا عليه ايران با تدوين قانوني براي تحريم بانك مركزي ايران كه با امضاي باراك اوباما- رييس جمهور آمريكا- تصويب شد و به دولت اجازه مي دهد تا اموال كليه موسسات خارجي را كه بانك مركزي ايران در زمينه نفت همكاري مي كنند، بلوكه كند، مورد انتقاد قرار داد.
در همين حال آلن ژوپه، وزير امور خارجه فرانسه كه روز چهارشنبه و در جريان سفر به تركيه سخن مي گفت، اظهار داشت: «پاريس اميدوار است تحريم نفتي ايران توسط وزراي خارجه اروپايي تا پايان ژانويه امضا شود.» وي همچنين اضافه كرد كه معتقد است راه حل هايي براي كشورهايي همچون يونان و ايتاليا كه به صورت گسترده متكي به نفت ايران هستند، يافته خواهد شد.
براساس گزارش صداي آمريكا، پايگاه خبري سازمان سيا، برخي كارشناسان ترديد دارند كه تحريم نفتي ايران در كوتاه آمدن اين كشور از برنامه هاي هسته اي اش كارساز باشد. پل استيون از كارشناسان مسائل خاورميانه معتقد است: «اگر شما به تاريخ نگاه كنيد، تحريم هاي نفتي هرگز موثر نبوده اند... بنابراين در اين مورد نيز موثر نخواهد بود.» وي افزود: «اين تحريم ها فقط باعث اختلال در روند عرضه نفت خواهد شد.»
كشورهايي كه به نفت ايران متكي هستند، مي توانند توليدكنندگان ديگر از جمله ساير كشورهاي حاشيه خليج فارس را جايگزين ايران كنند، اما ايران نيز ممكن است بتواند مشتريان جديدي براي فروش نفت خود بيابد.
لئودرولاس، اقتصاددان مطرح و رئيس مركز جهاني مطالعات انرژي، معتقد است، بستن تنگه هرمز مي تواند تاثير منفي اي بر حدود 16 درصد از صادرات نفت جهان بگذارد. وي اظهار داشت: «اين اقدام ايران مي تواند تاثير مستقيمي بر افزايش قيمت هاي جهاني داشته باشد. قيمت هاي جهاني به دليل هراس از تبعات بعدي اين اقدام به شدت افزايش خواهند يافت.»

 



گزارش خبري از يادواره شهيد ميثمي تهراني آيت الله مصباح يزدي : هميشه بايد دنبال انجام تكليف الهي و ديني خود باشيم

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: ما هميشه بايد بدون توجه به شكست يا پيروزي در كار، به فكر انجام تكليف و وظيفه الهي و ديني خود باشيم.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي ، پنجشنبه شب در مراسم يادواره شهيد عبدالله ميثمي در مدرسه فيضيه قم اضافه كرد: حضرت امام راحل هميشه دنبال انجام تكليف و وظيفه بودند و فكر مي كردند كه خداوند متعال از ايشان چه مي خواهد تا همان را انجام دهند.
وي اظهار داشت: امام راحل هر موفقيتي را به خداوند نسبت مي دادند و حتي يكبار ايشان نفرمودند كه من اين كار را انجام دادم، ولي در برابر دشمنان مقاوم و استوار مي فرمودند« من توي دهان اين دولت مي زنم».
آيت الله مصباح يزدي گفت: هيچ كس فكر نمي كرد خرمشهر به آن سادگي آزاد شود ولي امام راحل و رزمندگان ما به وظيفه خود عمل كرده و در نهايت به نتيجه رسيدند.
وي با اشاره به خصوصيات اخلاقي شهيد ميثمي گفت: شهيد ميثمي هرگز احساس دلمردگي، نااميدي و خستگي نمي كرد و بانشاط دنبال اداي تكليف و عمل به رسالت خود بود.
همچنين سردار سرلشكر محمد علي جعفري كه ديگر سخنران اين يادواره بود، درباره شهيد ميثمي گفت:شهيد ميثمي، نماينده ولي فقيه در قرارگاه خاتم الانبياء(ص) بود كه تا زمان شهادت عهده دار اين مسئوليت بود و خاطرات به جا مانده از او مربوط به سخت ترين شرايط و لحظات دوران دفاع مقدس است، زيرا يكي از خصوصيات برجسته او تكليف گرايي بود و با توجه به اين خصلت در شرايط غيرقابل تحمل و هجوم دشمن با تمام امكانات، در خط مقدم جبهه حضور داشت.
فرمانده كل سپاه گفت: امروز امواج نوراني انقلاب اسلامي به سراسر جهان رسيده است و كشورهايي كه زير بار ظلم استعمار استكبارند از آثار اين انقلاب تاثير مي پذيرند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شهيد ميثمي را عارفي انقلابي و عاشق شهادت توصيف كرد و افزود: اخلاق نيكو و حسنه يكي ديگر از ويژگي هاي اين شهيد والامقام بود. وي با اشاره به برخي از سخنان اين شهيد روحاني خاطرنشان كرد: تمام آيات قرآن در وجود شهيد ميثمي متبلور شده و او تجسم تمام معنويت و ارزش هاي والاي اسلام بود.
وي همچنين از ديدار خود با آيت الله مصباح يزدي و درخواست ياري از ايشان براي آغاز تحول علوم انساني در مجموعه هاي دانشگاهي سپاه پاسداران خبر داد.
سردار سرلشگر سيد يحيي رحيم صفوي، مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا نيز در اين يادواره گفت: شهيد ميثمي در دوران جنگ، كلاس هاي تفسير قرآن خود را برگزار مي كرد و طرف مشورت فرماندهان عالي جنگ قرار داشت.
گفتني است شهيد حجت الاسلام عبدالله ميثمي،12خرداد سال1334در اصفهان چشم به جهان گشود و در نوجواني وارد حوزه علميه اصفهان و از آنجا راهي قم شد.
وي به دليل مبارزه با رژيم پهلوي،در زندان قصر تهران زنداني شد.
شهيد ميثمي در زمان جنگ به عنوان نماينده حضرت امام راحل در قرارگاه خاتم الانبياء ايفاي نقش كرد.
شهيد ميثمي در عمليات كربلاي پنج مورد اصابت تركش خمپاره قرار گرفت و در 12بهمن 65 به لقاء الله پيوست.
ديدار سردار جعفري با مراجع
سردار سرلشكر جعفري كه به منظور شركت در يادواره شهيد والامقام حجت الاسلام و المسلمين ميثمي به شهر مقدس قم سفر كرده بود با مراجع عظام آيت الله نوري همداني ،آيت الله جوادي آملي و آيت الله مكارم شيرازي ديدار و گفتگو كرد.
فرمانده كل سپاه به اتفاق حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي شاهرودي نماينده ولي فقيه در سپاه با مراجع عظام آيت الله نوري همداني ،آيت الله جوادي آملي و آيت الله مكارم شيرازي ديدار و گفتگو كرد.

 



وزير ارشاد: ادامه فعاليت خانه سينما در حكم كلاهبرداري است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اقدام مديران خانه سينما در حذف شاخص هاي ارزشي و انقلابي از اساسنامه اين نهاد گفت: بر اساس قانون، اگر مركزي كه انحلال آن توسط وزارتخانه مرتبط با فعاليتش اعلام شده است به فعاليت خود ادامه دهد، حكمش در حكم كلاهبرداري است و در صورت شكايت از طرف وزارتخانه مربوطه، تحت تعقيب قانوني قرار خواهد گرفت.
سيد محمد حسيني، در برنامه 14 دي «گفت و گوي ويژه خبري» شبكه دو سيما در در تشريح دلايل منحل اعلام شدن خانه سينما از سوي اين وزارتخانه توضيح داد: در مباحث ايجاد شده پيرامون خانه سينما دو مسئله اساسي و اصلي وجود دارد. مسئله اول اينكه وزارت ارشاد به تغييرات صورت گرفته در اساسنامه اين واحد صنفي معترض است. چرا كه هر گونه ايجاد تغيير در اساسنامه خانه سينما مطابق با اساسنامه اوليه اش بايد با تصويب شوراي فرهنگ عمومي انجام مي شد.
وي افزود: متاسفانه با وجود دعوت از هيئت مديره خانه سينما در اوايل امسال و سال گذشته براي تصويب تغييرات اساسنامه در شوراي فرهنگ عمومي آنها اعلام كردند با وجود داشتن مجمع عمومي نيازي به تصويب تغييرات در شوراي فرهنگ عمومي ندارند.
وزير ارشاد گفت: خانه سينما از همان ابتداي شكل گيري در سال 1366 و شروع كار با 21ماده، روال قانوني را طي نكرد و در سال 1372 بدون تصويب شوراي فرهنگ عمومي تعداد مواد اساسنامه را به 31ماده افزايش داد و در سال جاري نيز به 52 ماده رسانده است. تغييراتي كه بدون تصويب شوراي فرهنگ عمومي انجام گرفته است.
حسيني برگزاري انتخابات داخلي از ميان عده اي محدود و بدون مشاركت تمامي اعضاي صنف را از مشكلات خانه سينما دانست و گفت: در مباحث نظارتي هر تشكلي نياز به نظارت دارد. در طول ساليان گذشته و در تغييراتي كه در اساسنامه اين تشكل صنفي صورت گرفته است مواردي از قبيل رسيدن به سينماي مطلوب جمهوري اسلامي، همسو بودن آثار با شئونات اسلامي و حتي اعتقاد و التزام به نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي از اساسنامه خانه سينما حذف شده است. حتي در طول اين سال ها دارا بودن تقوا، تعهد و صلاحيت حرفه اي سينماگران نيز از اساسنامه اين تشكل صنفي حذف شده است. همچنين در مقوله نظارتي هم تشكيلاتي كه در ابتداي تاسيس تحت نظارت وزارت ارشاد فعاليت مي كرد كم كم كار را به جايي رسانده است كه وقتي نامه دستورالعمل انحلال خانه سينما از سوي وزارت ارشاد صادر و برايشان ارسال مي شود اعلام مي كنند خانه سينما هيچ ارتباطي با وزارت ارشاد ندارد!
مجري برنامه در ادامه به صحبت هاي مسئولان خانه سينما اشاره كرد و گفت: مسئولان اين تشكل صنفي معتقدند مجوز فعاليت خود را از سازمان ثبت شركت ها گرفته اند و براي انحلال نيز مراجع قضايي بايد اعلام نظر كنند نه وزارت ارشاد و حال اين سؤال مطرح است كه باتوجه به اين اظهار نظرها آيا انحلال خانه سينما از سوي وزارت ارشاد صحيح است؟
وزير ارشاد در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: ثبت صنف در ثبت شركت ها لازم است ولي كافي نيست. اين بدين معنا نيست كه صنفي براي فعاليت خود به مجوز وزارتخانه مرتبط با فعاليتش نيازي نداشته باشد. چرا كه ثبت در ثبت شركت ها كار محتوايي انجام نمي دهد و به همين دليل است كه براي شروع به كار هر صنفي هم مجوز لازم است هم ثبت در ثبت شركت ها.
سيد محمد حسيني در پاسخ به اين سوال كه جداي از تخلفات اساسنامه اي، چه تخلفاتي در خانه سينما انجام مي شد، گفت: متاسفانه بروز برخي اتفاقات در كشور باعث شده بود متدينين و مسئولان اين سوال را از ما بپرسند كه چرا وزارت ارشاد به عنوان متولي امور فرهنگي كشور در مقابل اين اتفاقات واكنشي از خود نشان نمي دهد؟ به عنوان نمونه مي توان به نحوه برگزاري جشن خانه سينما در سال 89 و90 اشاره كرد؛ جشني كه در آن از افرادي با تفكرات سياسي خاص دعوت شده بودند و نمادهايي هم كه دراين دو جشن به كار گرفته شده بود جاي تامل دارد! در اين جشن ها از عده اي از معاندين نظام اسلامي حمايت مي كردند و جمعي نيز برايشان كف مي زدند. اين درحالي است كه ما نسبت به حوادث سال 88 اغماض كرديم. حمايت اين تشكل صنفي از برخي مستند سازاني كه با شبكه معاند «بي بي سي» همكاري داشته اند از ديگر مشكلات خانه سينما است؛ همين افراد پس از مدتي از اطلاعيه خود عدول كردند و گفتند قانون بايد در اين مورد حكم كند.
وي در ادامه خطاب به بنگاه هاي دروغ پراكني غرب مانند «بي بي سي» و «صداي آمريكا» كه سعي دارند بروز اختلاف در بين سينما گران را القا كنند، گفت: هيچ اختلافي وجود ندارد و وزارت ارشاد با صنوف و تشكل ها مخالفتي ندارد و به جد حامي صنوف و تشكل هاست. نظر ما توجه بيشتر به تمامي اهالي سينما و ديده شدن تمامي جامعه سينمايي كشور است نه اين كه تنها عده اي نورچشمي مد نظر قرار گيرند و حمايت شوند.
خانه سينما
تبديل به حزب سياسي شد
در همين حال جهانگير الماسي، بازيگر پيشكسوت و از بنيانگذاران خانه سينما گفت: بسيار متأسفم كه گروهي سبب شدند كه گروهي صنفي كه براساس تعريف قانوني پاتوق سينمايي محسوب مي شد، به جهت عملكرد اشتباه مديريتي اسباب انحلالش ايجاد شده است.
وي افزود: مهم ترين دغدغه ما در خانه سينما از ابتدا شرايط كاري اعضا بود اما خانه سينما به تدريج تبديل به به يك حزب سياسي شد و حقوق صنفي اعضا به حاشيه رفت.
الماسي تأكيد كرد: خانه سينما ادبياتي را با وزارت ارشاد، معاونت سينمايي و مسئولان سينمايي در پيش گرفت كه شايسته آن ها نبوده و حتي به نظرم توهين آميز هم بود.
وي در پايان گفت: وزارت ارشاد و معاونت سينمايي دو سال است كه مدام در حال دست به دست كردن و مماشات با عملكردهاي خانه سينماست، در حقيقت اگر وزارت ارشاد زودتر اين اقدام را انجام مي داد، احساس مي شد كه عصبيتي در اين واكنش وجود دارد، اما به نظرم هم اكنون اين اقدام وزارت ارشاد به موقع است.
اما يك منتقد سينما نيز گفت: سياسي كاري، خانه سينما را به اين روز انداخت.
حسن شيخ حائري افزود: بعد از انتخابات سال 1388 در كنار فضاي ناهمگون فرهنگي كشور باعث شد عده اي فضايي مانند خانه سينما را با حزب سياسي اشتباه بگيرند.

 



وزير دفاع انگليس: لندن از اقدام نظامي عليه ايران حمايت نمي كند

وزير دفاع انگليس هر گونه اقدام نظامي عليه ايران را رد كرد.
«فيليپ هامند» وزير دفاع انگليس با اشاره به اينكه كشورش اقدام نظامي پيشگيرانه عليه ايران را تائيد نمي كند، به طور قطعي بيان كرد كه هر گونه تلاش جهت ايجاد اختلال در مسير حركتي نفت از طريق تنگه هرمز غيرقانوني خواهد بود.
وزير دفاع انگليس در سخنراني خود در انديشكده آتلانتيك با اعلام اينكه هر گونه ايجاد اختلال در مسير حركتي نفت از طريق تنگه هرمز رشد اقتصاد منطقه اي و جهاني را تهديد مي كند، گفت: به نفع تمام ماست كه شاهراه هاي تجارت جهاني، آزاد و باز نگه داشته شوند.
هامند در ادامه با اشاره به اينكه حضور مشترك دريايي انگليس در خليج فارس كليد باز نگه داشتن تنگه هرمز براي تجارت بين المللي است، گفت: دولت من يك استراتژي فشار و درگيري با ايران دارد كه اين استراتژي رويكرد دولت«باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در روزهاي اوليه رياست جمهوري او بوده است اما به تازگي استراتژي درگيري با ايران در سطحي گسترده و به طور كاملا منطقي اولويت خود را از دست داده است.
هامند همچنين گفت: به وضوح به نظر مي رسد كه به نفع همه است كه از گزينه درگيري و جنگ با ايران خودداري كنند. با وجود تمام قدرت نمايي ها و صحبت ها درباره اينكه وجود يك ايران هسته اي غيرقابل قبول است، گزينه نظامي در طول سال هاي تنش درباره برنامه هسته اي ايران تنها از ديد نظري بين گزينه هاي مورد بررسي بوده است.

 



مهمان پرست در گفت وگو با شينهوا: تعداد هواپيماهاي جاسوسي آمريكا را كنترل كرده ايم، بيش از يكي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در گفت وگو با خبرگزاري شينهوا گفت كه ايران هرگز فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را كنار نمي گذارد.
رامين مهمان پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ـ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاري شينهوا گفت: فعاليت هاي غني سازي در كشور ما هرگز كنار گذاشته نخواهند شد. موضوع هسته اي كشور ما كاملا صلح آميز است و حق اساسي ملت ماست.
مهمان پرست افزود كه در مورد ايران «يكي از ابزارهاي امريكايي ها استفاده از هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين و ديگري استفاده از افراد است.» آمريكايي ها خودشان مي دانند كه تعداد هواپيماهاي جاسوسي شان كه توسط نيروهاي امنيتي و دفاعي ما كنترل شده اند بيش از يكي است و در زمان مناسب تصميم مي گيريم كه چگونه آن ها را به نمايش بگذاريم.

 



جشنواره عمار و موج نوي سينماي انقلاب

برگزاري دومين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار با استقبال هنرمندان متعهد و انقلابي رو به رو شده و اين هنرمندان خواهان توجه بيشتر به اين جشنواره و تقويت آن هستند.
داور بخش پويانمايي جشنواره مردمي فيلم عمار، گفت: شاهد حضور و بروز هنرمندان شاخص در سينماي انيميشن كشور هستيم كه توانمندي بسيار بالايي دارند و اين نويد را مي دهد كه آينده سينماي انيميشن انقلاب اسلامي، آينده بسيار خوبي است.
«مسعود شجاعي طباطبايي» با بيان اينكه آثار پويانمايي جشنواره عمار هم از لحاظ كمي و هم از لحاظ كيفي خوب بود در گفت و گو با فارس تاكيد كرد: من به مسئله محتوا تاكيد دارم و مضامين حاضر در جشنواره مضاميني بود كه خيلي آگاهانه انتخاب شده بود.
داور جشنواره مردمي عمار، اين جشنواره را در قدم اول دانست و گفت: اين جشنواره مسلما در گام هاي بعدي با يك اطلاع رساني به موقع مي تواند خيلي فراگيرتر اجرا شود تا هنرمندان بيشتري در اين اتفاق حضور داشته باشند.
وي با بيان اينكه در مجموع كارهاي بسيار خوبي وجود داشت، افزود: جريان سينمايي كشور فضاي خوبي ندارد ولي اميدواريم اين فضا در آينده متناسب با فضاي خوب مردم ايران كه به هر جهت مخاطبان اصلي سينما هستند، به سمت آنچه علاقه مردم است، برود.
شجاعي طباطبايي با بيان اينكه بي رونقي سينماها به دليل دوري سينماگران از مردم است، تاكيد كرد: علت اينكه چرا اهالي سينما به جشنواره عمار توجه نشان ندادند اين است كه بخش عمده اي از بدنه سينما در جرياناتي قرار دارند كه برخي مواقع با معاندان نظام همراه مي شوند و اين اتفاق خوبي نيست.
عده اي جشنواره عمار را به نفع خود نمي دانند
كارگردان مستند«دوپينگي ها« گفت: باعث تأسف است كه عده اي حرف هاي جشنواره عمار را به نفع خود نمي ديدند كه بخواهند اين جشنواره را پوشش خبري بدهند.
«محمدصادق باطني» در گفت وگو با توانا گفت: جشنواره عمار فرصتي نو است براي بيان حرف هاي نويي كه در گفتمان جمهوري اسلامي نگفته مانده بود و شايد تنها بستري است در بين جشنواره سينمايي كه فرصت حرف زدن به بچه هاي انقلابي را مي دهد.

 



واكنش ايران به انفجارهاي تروريستي در عراق

حسين اميرعبداللهيان با اشاره به وقوع انفجارات در كاظمين و شهرك صدر بغداد، كه منجر به شهادت و مجروحيت جمعي از مردم عراق شد، اين اقدامات را نشانگر اهداف خائنانه عليه مردم مسلمان عراق و تلاش فتنه گران براي ايجاد درگيري فرقه اي در اين كشور مهم منطقه دانست.
معاون وزير امور خارجه در امور كشورهاي عربي و آفريقايي افزود: اين قبيل اقدامات هيچ گونه خللي در مسير تلاش هاي دولت و ملت عراق در تثبيت و تحكيم ثبات و امنيت و نيل به پيشرفت و رفاه مردم بصير و مقاوم عراق وارد نخواهد كرد.
او گفت: به يقين كساني كه در وراي چنين اقداماتي قرار دارند در مسير مطالبات دشمنان منطقه و هم چنين تسري ناامني به منطقه تلاش مي كنند و سكوت برخي كشورها در قبال اين قبيل اعمال تروريستي مغاير تحقق صلح و ثبات منطقه اي است.
اميرعبداللهيان افزود: اطمينان داريم كه مردم و مسئولان در جمهوري عراق با درايت و اقتدار، گام هاي استوار خود را در مسير تحكيم امنيت در اين كشور تداوم خواهند بخشيد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14