(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 دی 1390- شماره 20117

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بايد اين درد را به كجا برد ؟!
قدرداني 220 نماينده مجلس از اجراي مقتدرانه رزمايش ولايت 90
خارج از دستور
نقش توبه و ناله در مبارزه با شيطان
بازداشت شبكه طراح اغتشاش و آشوب در آستانه انتخابات مجلس
زاكاني: ليست يك نشريه درباره نامزدهاي جبهه متحد اصولگرايان كذب محض است
لاريجاني : حذف يارانه برخي افراد مغاير قانون است !
براي بررسي نحوه ورود به انتخابات جلسه شوراي مركزي جبهه پايداري امروز برگزار مي شود
حجت الاسلام طائب: قرارگاه عمار از هيچ جبهه اي حمايت نمي كند
شكست طرح اماراتي ها براي دور زدن تنگه هرمز
رئيس سازمان ثبت احوال : 120 ميليون سند هويتي تا نيمه اول سال 92 الكترونيكي مي شوند
ديدار جمعي از عشاير ليبي با رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس



بايد اين درد را به كجا برد ؟!

¤ سعيد سجادي
هنگامي كه در برنامه ي «هفت» شبكه سوم سيما، گلايه هاي معاونت محترم سينمايي را از فيلمسازي چون احمدرضا درويش مي شنيدم كه مي گفت: آقاي درويش شما و دوستان شما در خانه سينما كاري كرديد كه بخش فارسي رسانه ماهواره اي آمريكا «V.O.A» وزير محترم ارشاد اسلامي را به عنوان منفورترين چهرأ هفته كاريكاتوروار نشان داده و مدال منفورترين چهره را بر گردنش آويزان كرده است. (نقل به مضمون)
احمدرضا درويش در پاسخ مدعي شد: زماني كه ما به هر جا كه مراجعه كرديم تا درددل هايمان را چاپ كنند، به ما گفته شد، از بالا دستور داريم تا بيانيه هاي شما را چاپ و يا نشر نكنيم!! چند نكته به ذهنم متبادر شد:
نخست آنكه به ياد فرموده ي پرمغز امام راحلمان افتادم كه چندين بار و با تأكيد خطاب به مسئولان وقت كشور فرمود: هرگاه رسانه هاي بيگانه بويژه دشمن از شما تعريف و ستايش كردند، بايد در عملكرد خودتان به ديده ترديد بنگريد و اما هرگاه آماج حملات سنگين تبليغاتي آنها قرار گرفتيد، بدانيد كه راه را درست پيموده ايد. (نقل به مضمون)
از منظر نگارنده، اقدام وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي را در جهت انحلال خانه سينما هرچند با تأخير بايد به مثابه درخشان ترين حركت ايشان طي دوره وزارتشان ستود و آنرا به عنوان نقطه عطفي در كارنامه ي ايشان ثبت نمود، زيرا عملكردشان حاكي از آن است كه هم راه را درست آمده اند و هم تيرشان به قلب دشمن كارگر افتاده است!
ديگر اينكه از مظلوم نمايي هاي آقاي درويش كه هيچ رسانه اي حاضر به انتشار حرفهاي ما نشد و ما بدين خاطر به رسانه هاي بيگانه روي خوش نشان داديم. در شگفت شدم، زيرا طي اين چند روز تمام بضاعت روزنامه هاي زنجيره اي و جرايد تابعه آنها و همچنين سايت هاي اينترنتي داخلي در خدمت بازتاب حرفها و بيانيه هاي كذايي بود. با اين همه باز هم به شيوه ماضي سر از رسانه هاي ديداري و شنيداري دشمن درآورديد تا بيانيه ها و مصاحبه هاي پر از توهين شما را بازتاب دهند. چنان كه پيش از اين نيز به هر بهانه اي حتي دفاع از بازيگر زني كه در فيلمي، با مرد اجنبي در تخت دو نفره در وضعيتي غيراخلاقي ظاهر مي شود و يا از مستندسازان بي.بي.سي كه در ايران بازداشت شدند، حمايت كرديد.
و بعد بي اختيار كارنامه توليد فيلم هاي آقاي درويش جلوي چشمانم مي گذرد، فيلم هايي كه بخش اعظم آنها با پول بيت المال تهيه شده است، عموما هم سرمايه اوليه خود را بازنگردانده است و ضرر روي ضرر بوده است. آن هم فيلم هايي كه در يكي از آنها دانشجويان مسلمان ظالم بالفطره معرفي مي شوند و در فيلم ديگري كه با سرمايه اي نجومي توسط دولت اصلاحات ساخته مي شود همچنين در فيلم دوئل حماسه 8سال دفاع مقدس يك كشور كه با حمايت ويژه آقاي مهاجراني ساخته شد دفاع مقدس ملت ايران در تلاش براي بدست آوردن يك صندوق پر از طلا حقير مي شود. و بالاخره آخرين فيلم در حال ساخت «روز رستاخيز» كه تاكنون گفته مي شود ميلياردها تومان پول بيت المال را بلعيده است اما هنوز معلوم نيست چه ميزان ديگر سرمايه را خواهد بلعيد و نتيجه كار چه خواهد شد.
و در پايان به داوري عملكرد برخي از مسئولان خانه سينما از بدو تاسيس تا امروز پرداختم و ديدم به جاي عمل كردن به وظايف خود كه همانا حل مشكل مسكن، بيمه، رفاه، رسيدگي به امور اهالي آسيب پذير خانه سينما به هر نحو پير و از كارافتاده شده اند و حل دهها معضل ديگر، عمل كرده باشند، تنها به فكر سفرهاي خارجي خود با دلارهاي بيت المال و گرفتن امتيازهاي مختلف براي خود و دوستان و در نهايت راه انداختن آن جشن هاي كذايي سينما بوده اند، چنان كه خود آنها هم از چاپ و نشر اسامي مدعوين مراسم جلوگيري كرده اند. بي آنكه به ياد دهها بازيگر پير و كم كار باشند و براي حل مشكل معيشتي آنها قدمي بردارند. در حالي كه با يك دهم از پول همين جايزه سوراني ها مي شد مشكلات خيل بيكار و يا خانه نشين و از كارافتاده اهالي سينما را حل و فصل كرد. و بي سبب نيست كه اهالي بدنه سينما هرگاه كه چشم پدرخواندگان را دور مي بينند، رازهاي مگو را فاش مي كنند و با دلي مالامال از درد از عملكرد پدرخواندگان سينما (كه امروز منافعشان را به خطر افتاده مي بينند) سخن مي گويند و بعد دلم از هم داستاني سينماگراني كه همه چيز خود را از بركت اين انقلاب به دست آورده اند با چهره هايي همچون كارگزار رژيم شاه و رئيس تل فيلم و دهها مركز ديگر در رژيم شاه- بهمن فرمان آرا و عناصري از اين قماش، رئيس مي شود و با بغضي در گلو مي پرسم اهالي سينماي انقلاب شما كجا و دار و دسته و اعوان و انصار رژيم شاهنشاهي كجا همان رژيمي كه شما و همه مردم به رهبري امام(ره) به عمر پراز تباهي اش پايان دادند.آيا مي دانيد در كنار چه كساني ايستاده ايد؟!

 



روز گذشته با صدور بيانيه اي صورت گرفت
قدرداني 220 نماينده مجلس از اجراي مقتدرانه رزمايش ولايت 90

مجلسي ها طي بيانيه اي از برگزاري مقتدرانه رزمايش ولايت 90 قدرداني كردند.
متن بيانيه اي كه با 220 امضا به منظور قدرداني از اجراي مقتدرانه رزمايش ولايت 90 در تنگه هرمز در صحن علني مجلس قرائت شد به شرح ذيل است:
رزمايش بزرگ دريايي ولايت 90 كه در پهنه وسيعي از آب هاي آزاد به اجرا درآمد، نمايانگر اقتدار نيروهاي مسلح كشورمان بود كه با توكل بر خدا و خلاقيت و شجاعت و ايمان دريادلان ارتش و تدابير فرماندهان عالي مقام با موفقيت چشمگيري همراه شد.
ملت ايران از مشاهده عزم و رزم فرزندان دريادل ميهن اسلامي كه نتيجه تبعيت آنان از فرامين و تدابير رهبري عظيم الشان و فرماندهي معظم كل قوا شادمان و اميدوارند و به فضل خدا چشم طمع دشمنان اين سرزمين نيز با اين حركت مقتدرانه كور گشته است.
بي ترديد هيمنه و استحكام نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران كه شجاعانه در برابر دشمنان اين سرزمين سينه برافراشته اند و از تماميت ارضي و استقلال كشور و نظام مقدس اسلامي دفاع مي كنند ناشي از قدرت بي انتهاي ملت بزرگ و خداجوي ايران اسلامي است و تا اين پيوستگي و وحدت در ميان رزمندگان و ملت باقي است، عزت و آزادي و امنيت و پيشرفت قرين زندگي مان خواهد بود.
نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي از تلاش و مجاهدت خستگي ناپذير فرماندهان و رزمندان دريادل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در برگزاري موفقيت آميز رزمايش دريايي ولايت 90 قدرداني مي كنند و از درگاه خداوند متعال عزت و سربلندي بيش از پيش نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را مسئلت دارند.
تعيين وظايف نهادها
در مبارزه با قاچاق
وكلاي ملت همچنين در ادامه بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا با تصويب ماده 4 اين لايحه وظايف وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارايي، راه و شهرسازي، كشور، نفت، ستاد مديريت حمل و نقل سوخت و گمرك جمهوري اسلامي ايران براي پيشگيري از قاچاق كالا را مشخص كردند.
اين ماده با 152 راي موافق، بدون راي مخالف و 22 راي ممتنع از مجموع 228 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
در ماده 4 به منظور كاهش زمينه هاي بروز قاچاق كالا و ارز آمده است:
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همكاري ستاد و وزارت امور اقتصادي و دارايي (گمرك جمهوري اسلامي ايران) و ساير دستگاه هاي ذيربط به تهيه، اجرا و بهره برداري از سامانه نرم افزاري جامع يكپارچه سازي و نظارت بر فرآيند تجارت اقدام نمايد.
همچنين طبق ماده 5 بانك مركزي موظف شد در جهت پيشگيري و كنترل بازار مبادلات غيرمجاز ارز اقدامات زير را به عمل آورد:
الف-تعيين و اعلام ميزان ارز قابل نگهداري و مبادله در داخل كشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوري و مواردي از اين قبيل
ب-ايجاد سامانه اطلاعات مالي صرافي ها و رصد و ارزيابي فعاليت آنها
تبصره 1-دولت مكلف است ارز مورد نياز اشخاص را تامين و در صورت عدم كفايت، آن بازارهاي مبادله آزاد ارز را به گونه اي ايجاد نمايد كه تقاضاي اشخاص از قبيل ارز مسافري و عبوري از طرق قانوني تامين گردد.
تبصره 2-عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهاي مجاز تعيين شده توسط دولت به وسيله اشخاص و واحدهاي صنفي، ممنوع است و با مرتكبين مطابق اين قانون (قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز) رفتار مي شود.
تبصره 3-دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعيين مي كند.
ماده 6 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز با اخطار قانون اساسي محمد مهدي مفتح مراعا ماند.
فوريت طرحي براي تعيين محدوه تصميمات شوراي عالي اداري
همچنين در صحن علني يكشنبه صبح مجلس شوراي اسلامي دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به ماده 115 قانون مديريت خدمات كشوري كه به امضا 35 نفر از نمايندگان رسيده بود، مورد بررسي قرار گرفت.
فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به نمايندگي از طراحان گفت: اختياري كه قانون مديريت خدمات كشوري به 2 شوراي عالي اداري و توسعه مديريت و سرمايه انساني داده است، منحصرا براي اقدامات احكام موجود در مواد 115 و 116 قانون خدمات كشوري و در محدوه قوانين مصوب و تصميمات و مصوبات مراجعي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: برخي از اعضاي شوراي عالي اداري، احكام ماده 115 و 116 قانون خدمات كشوري را حاكم بر كليه قوانين و مقررات دانسته و در مواردي مغاير با قانون، تصميماتي اتخاذ مي نمايند. لذا براي شفافيت قانون و ايجاد شرايط مناسب دو فوريت طرح الحاق يك تبصره به ماده 115 قانون خدمات كشوري به صحن علني مجلس ارائه شد.
در صورت تصويب نهايي اين طرح تبصره اي به ماده 115 قانون مديريت خدمات كشوري الحاق مي شود.
براساس اين تبصره تصميمات و مصوبات شوراي عالي اداري و شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني موضوع اين ماده و ماده 116 قانون مديريت خدمات كشوري نمي تواند مغاير قوانين مصوبه مجلس شوراي اسلامي، ساير مصوبات قانوني و تصميمات و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد. تغيير قوانين منحصرا از طريق مجلس شوراي اسلامي و تجديدنظر در تصميمات و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي از طريق شوراي مذكور انجام مي شود.
كليه مصوبات و تصميمات دو شوراي ياد شده از آغاز اجراي قانون مديريت خدمات كشوري، در صورت عدم رعايت مفاد اين تبصره لغو مي شود.
همچنين دو شوراي ياد شده مجاز به توسعه دولت و ايجاد ساختارهاي جديد و جذب نيروهاي انساني خارج از محدوده قانوني نمي باشند. ايجاد ساختارهاي جديد ناشي از ادغام ساختارهاي موجود با مراعات اين تبصره بلامانع است.
اين ماده براي تصويب نهايي در صحن علني مجلس نيازمند دوسوم آراي مثبت نمايندگان بود.
دو فوريت اين طرح با 132 راي موافق، 27 راي مخالف، 30 راي ممتنع از مجموع 216 نماينده حاضر در مجلس به تصويب نرسيد اما وكلاي ملت با 121 راي موافق، 19راي مخالف، 13راي ممتنع از مجموع 217 نماينده حاضر در مجلس يك فوريت اين طرح را به تصويب رساندند.
تعويق جلسه غير علني مجلس براي بررسي نوسانات ارز
محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس اعلام كرد كه قرار بود مجلس جلسه اي غيرعلني را با حضور معاون وزير اقتصاد و وزير صنعت و همچنين رئيس خزانه داري كل كشور و رئيس كل بانك مركزي داشته باشد تا در اين جلسه نوسانات به وجود آمده در بازار ارز مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: رئيس كل بانك مركزي در جلسه امروز حاضر نشد و به هيئت رئيسه و نمايندگان اعلام كرد نمي تواند در جلسه حضور داشته باشد كه عدم حضور وي در مجلس براي ما توجيه پذير نيست.
بعد از اظهارات باهنر تعدادي از نمايندگان از جمله احمد توكلي و الياس نادران در قالب بيان تذكر خواستار عدم برگزاري جلسه غيرعلني به دليل حضور نيافتن بهمني شدند و خواستند كه اين جلسه به بعد موكول شود.
در پي مذاكرات متعدد نمايندگان، قرار شد كه جلسه غيرعلني مجلس به منظور بررسي نوسانات بازار ارز در آينده برگزار شود.
گفتني است دليل عدم حضور وزير اقتصاد و وزير صنعت در جلسه غيرعلني كه قرار بود روز گذشته برگزار شود، همراهي اين دو وزير با رئيس جمهور در سفر به ونزوئلا اعلام شد.
ذخاير ارزي كشور در بهترين شرايط تاريخي قرار دارد
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس نيز پيش ازظهر يكشنبه با حضور در جمع خبرنگاران به وضعيت بازار ارز كشور اشاره كرد و با بيان اينكه دولت توانايي مديريت وضعيت ارز را دارد، گفت: تصور ما بر اين است كه دولت همانند اجراي هدفمند شدن يارانه ها توانايي مديريت وضعيت ارز را دارد.
وي افزود: به نظر مي رسد ضعف مديريتي باعث بروز چنين تحولاتي در بازار ارز و طلا شده اما با اين حال ذخاير و منابع ارزي كشور در بهترين شرايط تاريخي خود قرار دارد و جاي هيچ نگراني نيست.
رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس تصريح كرد: دولت مي تواند با مديريتي قوي اين وضعيت را اداره كند اما در عين حال براي ما روشن نيست كه چرا چنين وضعيتي به وجود آمده و اين چنين موضوع رها شده است.
«عملكرد بانك مركزي حكايت از ضعف مديريتي اين سازمان دارد چرا كه پيش از اين فردي در معاونت ارزي بانك مركزي قرار داشت كه توانايي مديريت بازار ارز كشور را داشت اما چون نام وي از سوي رژيم صهيونيستي با عنوان كسي كه توانايي دور زدن در تحريم ها را داشت، برده شد، لذا بانك مركزي وي را كنار گذاشت و اين مسئوليت را به فرد ديگري سپرد؛ چنين افرادي در كشور ما وجود دارند و ما مي توانيم بازار ارز كشور را مديريت كنيم».
مصباحي مقدم با تاكيد بر اينكه « در حال حاضر ذخيره صندوق توسعه ملي 27 ميليارد دلار است»، اين رقم را به غير از ذخاير بانك مركزي در خارج از كشور عنوان كرد و گفت: فكر نمي كنم نوسانات بازار ارز بر بازار مسكن كشور تاثير بگذارد اما اين نوسانات بر توليد و واردات اثر مي گذارد.
در اين جلسه همچنين نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه در خانه ملت، گفت: برخي از مسئولان دولتي اعلام كرده اند كه اگر صادرات نداشته باشيم و طلاي ذخيره شده را به فروش برسانيم، 15 سال اين امكان وجود دارد اما آيا اين انصاف است كه به آيندگان ظلم كنيم؟!
وي با بيان اينكه ما بايد ذخيره 50 ساله طلا داشته باشيم، به مسئولان دولتي توصيه كرد كه بازار ارز را درست كنند و از نوسانات پي در پي آن جلوگيري كنند.
قاضي پور همچنين يادآور شد: هم اكنون طلا و سكه در شهرهاي بزرگ توزيع مي شود اما در شهرهاي كوچك و روستاها چنين اتفاقي نمي افتد.
محجوب نيز طي تذكر خود در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: لازم است در شرايط موجود كشور اصل 103 آيين نامه مجلس اجرا شده و مسئولين پاسخگوي مسائل پيش آمده حول محور ارز و طلا به پيشگاه نمايندگان ملت باشند و اگر قرار باشد جلسه اضطراري تشكيل شود هيچ موضوعي مهمتر از موضوع ارز و طلا نيست.

 



خارج از دستور

پيش نويس گزارش تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان نهايي شد
رئيس هيئت تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از نهايي شدن پيش نويس اين گزارش خبر داد.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي رئيس هيئت تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور روز گذشته گفت كه انشاءالله امروز اعضاي هيئت نظراتشان را در رابطه با تحقيق و تفحص اعلام مي كنند.
وي افزود: سه نفر از نمايندگان مجلس كه متشكل از آقاي كواكبيان، قنبري و آقاي نقوي حسيني هستند مأمور شدند كه جمع بندي نهايي را در اين رابطه انجام دهند.
ابراهيمي ادامه داد: بعد از اينكه جمع بندي توسط اين كميته سه نفره انجام شد جلسه اي برگزار مي كنيم كه در آن اعضاي هيئت تحقيق و تفحص حضور داشته باشند و بعد از آن هم جلسه اي در كميسيون امنيت ملي مجلس خواهيم داشت و پس از آن جمع بندي نهايي را به هيئت رئيسه مي فرستيم.
رئيس هيئت تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان به فارس گفت: تقريباً تمام تلاشمان را به كار گرفتيم تا از مراجع مختلف استعلام داشته باشيم و مستنداتي در اين زمينه داريم.
سيدحسين نقوي حسيني عضو اين هيئت نيز با بيان اينكه قرار است هماهنگي نهايي درمورد پيش نويس گزارش هيئت تحقيق و تفحص انجام شود، اظهار داشت: در پيش نويس 4 محور مورد بررسي قرار گرفت كه در واقع اين محورها همان محورهايي است كه مورد سؤال نمايندگان متقاضي تحقيق و تفحص هم بود.
وي افزود: تشكيلات اداري و قانوني شورا، اعتبارات و هزينه كردهاي اين اعتبارات، همايش هايي در شورا برگزار كرده و نقش شورا در مسائل سياست خارجي كشور 4 محوري بود كه ما مورد بررسي قرار داديم.
نقوي حسيني ادامه داد: ما گزارشمان را براساس اسناد و مدارك ارائه مي كنيم.
ميرتاج الديني خبر دعوت كميسيون ها از رئيس جمهور را رد كرد
معاون پارلماني رئيس جمهور با اعلام اين كه هيچ دعوتي از دكتر احمدي نژاد براي حضور در كميسيون هاي مجلس صورت نگرفته است، گفت: طبق قانون، رئيس جمهور تنها در صورتي كه سؤال به صحن علني بيايد، در آنجا براي پاسخگويي حاضر مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدرضا ميرتاج الديني تصريح كرد: در اين مرحله از طرح سؤال، نماينده يا نمايندگاني از طرف رئيس جمهور براي پاسخگويي در كميسيون ها حضور مي يابند.
وي در عين حال گفت: طرح دوباره برخي موضوعات در حالي است كه پيش از اين زماني كه مشابه آن ها در كميسيون اصل 90 مطرح شده بود، پاسخ هاي مكتوب از طرف معاونت هاي حقوقي و پارلماني رئيس جمهور ارائه شد و اكنون همان موضوعات در قالب سؤال از رئيس جمهور مطرح گرديده است.
معاون پارلماني رئيس جمهور با انتقاد از رسانه اي كردن اين موضوع از سوي كميسيون هاي مجلس گفت: هيچ كدام از كميسيون ها از رئيس جمهور دعوت نكرده اند و جاي تعجب دارد كه در دستور كار هفتگي خود حضور رئيس جمهور را اعلام كرده اند.

 



نقش توبه و ناله در مبارزه با شيطان

جهاد درون خيلي سنگين تر از جهاد بيرون است.در جهاد بيرون؛ دشمن گاهي مي خوابد، گاهي نمي خوابد. اگر دشمن ما را مي بيند، ماهم او را مي بينيم. اگر ما او را نمي بينيم، او هم ما را نمي بيند؛ تقريباً برابر است. امّا در جهاد درون، در جنگ درون، دشمن ما را مي بيند، ما او را نمي بينيم، نيروهاي فراواني هم دارد، ما هم غافلگير مي شويم. اينجا چه كنيم كه اين جنگي كه به سود دشمن نابرابر است، به سود ما نا برابر بشود كه ما او را ببينيم، او ما را نبيند؛ يا حاميان ما او را ببينند و او ما را نبيند !
امّا آن مطلب اوّل كه دشمن ما، ما را مي بيند، ما او را نمي بينيم؛ اين در سوره مباركه اعراف است كه فرمود: نّه يراكم هو و قبيله م ن ح يث لا ترونهم (1). فرمود: شيطان و باند او شما را مي بيند، از آن سنگري كه شما او را نمي بينيد. آدم را سرگرم غفلت مي كند، مي فريبد؛ در اين فريب و غفلت او مي بيند، ما او را نمي بينيم. چون انسان غافل وقتي دلباخته يك چيزي شد، از خطر آينده اش بي خبر است.
پيروزي بر شيطان در پناه بردن به قلعه « توحيد»
حالا چه كنيم كه ما يا حاميان ما او را ببينيم و او ما را نبيند. فرمود: اگر شما رفتيد در يك سنگر ويژه، در آن سنگر ويژه شما و يا حاميان شما او را مي بينيد، امااوشما و حاميان شما را نمي بيند و آن سنگر « توحيد » است. اگر ذات أقدس له طبق بيان نوراني امام رضا و ائمه ديگر (عليهم السّلام) فرمود: كل مه لا له لا الله ح صن ي(2)؛ اين كلمه، قلعه و دژ من است؛ دژبان اين قلعه خداست. كسي در اين قلعه نيست مگر ذات أقدس له. اگر كسي موحد شد، وارد اين قلعه شد؛ خدا، حافظ اين موحد است، خدا شيطان را مي بيند و شيطان خدا بين نيست؛ شيطان خود بين است !
شيطان در برابر خدا نظر خود را اعمال كرده است. شيطان به خداي سبحان گفت، شما نظرتان اين است كه من در برابر آدم سجده بكنم، ولي من نظرم اين نيست: أنا خ يأ م نه (3). مشكل شيطان اين نبود كه گناه كرد و سجده نكرد؛ چون خيلي ها هستند كه گناه مي كنند و سجده نمي كنند ! مشكل شيطان تنها كفر نبود، استكبار خدا بود كه در برابرخدا، خود را صاحب نظر دانست و خدا را هم صاحب نظر ! گفت: شما نظرتان اين است كه من سجده بكنم، ولي من نظرم اين نيست ! اين با كفر عادي فرق مي كند. يك چنين كسي كه مي گويد نظر من اين است، و لو نظر شما چيز ديگر باشد؛ اين خدا را نمي بيند، اين فقط خودش را مي بيند ! چون خودش را مي بيند، نمي داند كه وقتي موحد وارد قلعه و دژ خدا مي شود، دژبان اين قلعه فقط خداست.
بهره گيري از توبه و ناله در مبارزه با شيطان
اين رجم هم از همين جا شروع مي شود. بالأخره در جنگ تيراندازي است! آن اعتقاد، آن گرايش به حق، آن توبه، اين ناله، اين اشك تيري است به طرف شيطان. تيري كه انسان به دشمن بيرون مي زند از ( آهن ) ساخته شده. تيري كه به دشمن درون مي زند، گفتند از « آه » ساخته شده، نه از آهن ! شما در شب هاي جمعه اين دعاي نوراني كميل را قرائت مي كنيد؛ در اين دعا آمده است كه: و س لاحه البكاء (4). يعني اسلحه ما گريه است. اسلحه ما در برابر دشمن بيرون يا دشمن درون ؟ در برابر دشمن بيرون كه كسي حق گريه ندارد ! در برابر دشمن درون است كه اهل تواضع است و ناله و ضجّه و اشك است و پناه بردن به قلعه خدا و توبه و ا نابه است !
پس اين آه و ناله،تير است. از اينجا معلوم مي شود كه اين تير را انسان هر جا نبايد هدر بدهد! از هر تيري گرانقيمت تر همين اشك است. انسان اين اشك را بايد داشته باشد، ذخيره بكند براي سحرهايش ! اگر بخواهد براي هر چيزي اشك بريزد، اين مثل اين است كه يك قدح آب كوثر دارد و آن را به پاي هر چيزي بريزد ! در اين سفر سنگين، انسان تشنه مي شود وبايداين قدح را داشته باشد براي رفع عطش ! آدم آن آب كوثر را براي هر چيزي نمي ريزد!
اشك حرم نشين نهان خانه مرا از پشت هفت پرده به بازار مي كشد (5)
اين اشك، گران ترين سرمايه ماست !! اگر رفتيم روضه خواني، وقتي مي خواهيم اين اشك را تقديم بكنيم، براي كسي تقديم بكنيم و در پاي يك روضه اي يا يك نوحه اي تقديم بكنيم كه ما را به أبي عبدالله نزديك بكند؛ هم صحيح باشد، هم اثر خالص داشته باشد و هم ما را واقعاً حسيني كند ! اگربراي هر چيزي اين اشك را ريختيم، هدر داديم؛ اين سرمايه ماست ! اشك به اين آساني ها حاصل نمي شود، هر كسي هم توفيق اشك ريزي ندارد ! اين يكي دو قطره فقط براي سحرها خوب است. در مورد اهل بيت هم وقتي با معرفت باشد، همان كارها را دارد.
وجود مبارك حضرت امير فرمود: و س لاحه البكاء، فرض كنيد شما تمام تلاش و كوشش كرديد، يك موشك ساختيد. اين موشك را كه براي گنجشك يا براي چيز ديگر پرت نمي كنيد! فرمود اين اشك را براي هر چيزي نريزيد !
تضرّع و گريه، رمز ورود به قلعه توحيد
اين آه سرمايه ماست. اگر آه كشيديم، خداي سبحان ما را در اين قلعه راه مي دهد. اگر آه نكشيديم، بيرون دروازه ايم؛ از تحت حراست آن دژبان بيرونيم، دشمن هم حمله مي كند. يك كسي كه دلش شكسته است، بگويد آه؛ در حقيقت خدا را مي خواهد ! مرحوم ابن بابويه قمي (رض)، صاحب كتاب شريف من لا يحضره الفقيه يك كتاب قيّمي دارد به نام توحيد. در اين كتاب شريف آمده: وجود مبارك امام معصوم (ع) به عيادت يك بيماري مي رفتند، بعضي از اصحاب در صحابت امام رفتند به عيادت آن بيمار. آن بيمار چون حالش مساعد نبود، از اين پهلو به آن پهلو كه مي غلطيد، مي گفت: ( آه ). اين شخصي كه در خدمت امام بود، به آن بيمار توصيه كرد كه نگو آه، بگو: يا الله. حضرت فرمود: آه ا سأ م ن اسماء الله (سبحانه و تعالي) (6). فرمود: تو نمي داني اين بيمار الآن كي را مي خواهد ! اين وقتي مي گويد آه، خدا را مي خواند. چون يك انساني كه از همه علل و عوامل نا اميد شد، به كسي پناه مي برد كه همه كار به دست اوست. پس اگر اين آه وناله متوجه ذات أقدس له است، آدم چرا اين سلاح را براي هر چيزي هدر بدهد ؟!
بنابراين اگر سلاح بيروني ما آهن است، سلاح دروني ما آه است، س لاحه البكاء؛ هم اين اشك را آدم فراهم بكند، هم بيجا و بي موقع نريزد؛ تنها به سراغ دوست كه رفت، در سحرها كنار سجاده بريزد تا اين خاصيّت برايش پيدا بشود كه بوي بد باند بازي، خلاف كردن، معصيت كردن را استشمام كند؛ از آن به بعد ديگر راحت است.
تزيين امور ناپسند، ابزار فريب شيطان
تمام مشكل ما اين است كه اين شيطان كه دشمن دروني ماست، همه اين سموم را در يك جائي، در يك ظرفي جاسازي مي كند. يك زر ورق شيرين روي اين سموم مي ريزد، نشان ما مي دهد. اگر كسي كودكانه فكر مي كند، فريب مي خورد! زر ورق هست، زيبا هست، زرق و برق دارد، شيرين هم هست. همين كه يك لقمه چشيد، مسموم مي شود. اين بيان را وجود مبارك حضرت امير (ع) در نامه اي كه نوشت فرمود: مثل دنيا مثل حيّه ليّ أ مسّها، قات أ سمّها (7) ! دنيا نظير مار ابلق خوشرنگ پر سمّ است كه پشتش نرم است، يك كودك مي بيند اين خوشرنگ است، نرم هم هست؛ دست رويش مي زند!اما دست زدن همان و مسموم شدن همان ! فرمود: زرق و برق دنيا همين است، براي هيچ كس وفا نمي كند.
هيچ كس اوّل گرفتار نفس امّاره نيست: ا نّ النّفس ل امّاره ب السّوء (8) نفس اوّل امير نيست و اميرانه حكم نمي كند؛ اوّل كاري كه مي كند، درمراحل ابتدائي تسويل و فريب كاري مي كند. نفس در اوائل امر، در آن فريب كاري، نفس مسوّله است؛ ابتدا پياده نظامش را مي فرستد جلو. سوّلت ل ي نفس ي (9)، سوّلت اين است. قبل از اينكه نفس به مرحله امّاره ب السّوء برسد، مسوّله است. تسويل اين است كه با يك نيرنگ كاري تمام سموم و تلخي ها را درون مي گذارد، يك؛ يك زر ورق شيرين رويش مي كشد، دو؛ مثل يك تابلوي زرّين به آدم نشان مي دهد، سه؛ آدم را فريب مي دهد و به خورد آدم مي دهد، چهار. وقتي كه گلو گير شد، او را به اسارت مي گيرد، پنج. اوّل تسويل است، بعد امّاره ب السّوء.
گاهي يك سامري را با تسويل مي گيرد كه وادارش بكند در برابر موساي كليم (ع) و آن معارف توحيدي، گوساله پرستي را راه بيندازد ! سامري هم كم آدمي نبود، او خيلي چيز بلد بود ! نّي قبضت قبضهً م ن اثر الرّسول (10) بود و مانند آن. پس نفس در اثر تسويل و خود خواهي و جاه طلبي، آمده آن فريب و نيرنگ را راه اندازي كرده ! برادران يوسف براي چاه اندازي يوسف گرفتار همين نفس تسويل كننده شدند.وقتي آنها به يعقوب (ع) آن مطلب را عرض كردند، وجود مبارك يعقوب فرمود: سوّلت لكم انفسكم (11)، من مي دانم اين نفس مسوّله آن سموم درون را، آن حسد و آنها را گذاشته درون، يك زر ورق شيريني بيرون كشيده، مثل يك تابلوي زرّين نشانشان داده و فريب خورديد و دست به اين كار زديد ! آنها هم گفتند: سوّلت؛ دو بار اين مسأله تسويل در جريان كار برادران يوسف آمده (12)؛ پس نفس اگر بخواهد فريب بدهد، از راه تسويل شروع مي كند. وقتي گرفت، امّاره ب السّوء مي شود. ما چه كنيم كه هم در مقام تسويل نجات پيدا كنيم و هم اگر خداي ناكرده گرفتار شديم، در مقام امّاره ب السّوء نجات پيدا كنيم. فرمود: اگر اهل آه و ناله بوديد، وارد اين قلعه مي شويد؛ آنگاه حامي شما، يعني خداي سبحان دشمن شما را مي بيند و دشمن شما او را نمي بيند. چون: من دخ ل ح صن ي ام ن م ن عذابي.
حالا ما چه كار كنيم؛ بعد از اينكه مواظب بوديم، اهل آه و ناله بوديم، اين اشك را هدر نداديم، به موقع اشك ريختيم؛ در كنار سجاده ازآن استفاده كرديم، براي چيزهاي بيخود گريه نكرديم، مخصوصا خانم ها، اين سرمايه را بيش از ديگران دارند. اين سرمايه را چون بيش از ديگران دارند، بيش از ديگران مي توانند از اين سرمايه استفاده كنند.اين سرمايه در آنها بيش از مردهاست. مناجات پذيري، اشك ريزي وحيف است انسان اين را هدر بدهد ! اگر كسي اين سرمايه را بيش از مرد دارد، اين س لاحه البكاء را بيش از مرد دارد، بيخود براي هر چيزي گريه نكند ! اين سرمايه و اين تير را هر جا رها نكند، براي هر گنجشكي اين موشك ها را رها نكند؛ آنوقت راحت تر مي شود.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با معلّمان و فرهنگيان استان قم، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ ارديبهشت 1386
(1) اعراف/ 27 (2) كشف الغمّه/ 2/ 308 (3) اعراف/ 12
(4) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل (5) ديوان حافظ/ غزل 459
(6) التوحيد للصدوق/ 219 (7) نهج البلاغه/ نامه 68 (8) يوسف/ 53
(9) طه/ 96 (10) طه/ 96 (11) يوسف/ 18 (12) يوسف/ 18 و 83

 



بازداشت شبكه طراح اغتشاش و آشوب در آستانه انتخابات مجلس

يك مقام اگاه امنيتي اعلام كرد: 4 تن از عواملي كه در حال طراحي شبكه ها و اجراي سازو كار هايي براي انجام اقدامات ضد امنيتي در آستانه انتخابات بودند،شناسايي و بازداشت شده اند.
يك مقام اطلاعاتي گفت: 4 تن از عواملي كه در حال طراحي شبكه ها و اجراي سازو كار هايي براي انجام اقدامات ضد امنيتي در آستانه انتخابات بودند،شناسايي و بازداشت شده اند.
وي كه با باشگاه خبرنگاران گفت وگو كرده افزود: دستگير شدگان با استفاده از وسايل و تجهيزات پيشرفته ارتباطات پنهان كه اخيرا از بيگانگان دريافت كرده بودند در حال سازماندهي هسته هاي خاصي براي فراخوان هاي اينترنتي و ايجاد آشوب و اغتشاش در كشور بودند.
وي اضافه كرد: در بين اين افراد عناصر مرتبط با تعدادي از سفارتخانه هاي بيگانه و نيز رابط فتنه گران با ضد انقلاب مستقر در يكي از مناطق خود مختاركشورهاي همسايه كه وظيفه برقراري ارتباط ،پشتيباني و انتقال غير قانوني تجهيزات و نفرات به دو سوي مرزهاي كشور را به عهده داشتند ديده مي شوند.اين مقام آگاه در پايان افزود: از بازداشت شدگان اسناد و تجهيزات ارتباطات پنهان قابل توجهي بدست آمده است.

 



زاكاني: ليست يك نشريه درباره نامزدهاي جبهه متحد اصولگرايان كذب محض است

رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان ليست منتشره در يكي از نشريات را كه به اين جبهه نسبت داده شده ، كذب محض دانست و گفت: برخي اظهارات نادرست درباره ليست جبهه متحد اصولگرايان هيچ كمكي به وحدت و گفتمان اصولگرايي نخواهد كرد.
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران و رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سئوال كه يكي از نشريات ليستي را منتشر كرده و به جبهه متحد اصولگرايان نسبت داده آيا چنين ليستي مورد تاييد شماست؟ گقت: ليست منتشره كه به جبهه متحد اصولگرايان نسبت داده شده از اساس كذب محض است.
وي با بيان اينكه جبهه متحد اصولگرايان تاكنون هيچ بحثي در رابطه با ليست انتخاباتي مطرح نكرده و به نتيجه نرسيده است، افزود: به يقين مي توان گفت كه بخشي از افرادي كه نامشان در ليست ادعايي منتسب به جبهه متحد اصولگرايان ذكر شده در ليست جبهه متحد قرار نخواهند گرفت چون با ملاك ها و شاخص هاي اساسي جبهه متحد اصولگرايان همخواني ندارند.
رئيس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرايان با ابراز گلايه از كساني كه ليستي را به عنوان ليست جبهه متحد اصولگرايان در يك نشريه مطرح كردند، گفت: نمي دانيم چرا برخي افراد با مطرح كردن برخي مباحث كذب با اعتبار اصولگرايان بازي مي كنند.زاكاني با تاكيد بر اينكه جبهه متحد اصولگرايان در انتخاب افراد براي ليست اصولگرايان به ملاك ها و شاخص هاي اصولگرايي توجه خواهد كرد، گفت: برخي اظهارات نادرست درباره ليست جبهه متحد اصولگرايان هيچ كمكي به وحدت و گفتمان اصولگرايي نخواهد كرد.

 



لاريجاني : حذف يارانه برخي افراد مغاير قانون است !

رئيس مجلس حذف برخي افراد از دريافت يارانه را مغاير قانون دانست.
علي لاريجاني كه در حاشيه بازديد از نمايشگاه فعاليت هاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در جمع خبرنگاران سخن مي گفت در پاسخ به سوالي درباره طرح برخي مباحث درخصوص حذف 10 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي گفت: سطح فراگيري قانون هدفمندي يارانه ها عموم مردم است و اين موضوع به خاطر برخي مناقشات در قانون پيش بيني شده بنابراين دولت مي تواند به عده اي كه نيازمند هستند يارانه نقدي بيشتري بدهد اما اين كه قرار باشد برخي افراد از دريافت يارانه حذف شوند مغاير قانون است.
وي ادامه داد: در قانون آمده كه دولت مي تواند به نيازمندان يارانه نقدي بيشتري پرداخت كند اما اگر هم كسي نخواهد يارانه را دريافت كند اشكالي ندارد ولي دولت از نظر قانوني نمي تواند اجبار كند كما اينكه درمرحله قبل هم عده اي يارانه نگرفتند و اين اشكالي ندارد.
رئيس مجلس، انتخابات را امري مبارك براي كشور توصيف كرد و گفت: تغييرات مديريتي در اين شرايط مي تواند انتخابات را تخريب كند يا آن را با سوءتفاهم همراه كند، بنابراين بايد از آن پرهيز كرد زيرا حتما دشمن به دنبال همين موضوع است.
وي در پاسخ به سوالي درباره عدم وحدت اصولگرايان براي انتخابات پيش رو اظهار داشت: اين كه تنوع فكري بين اصولگرايان وجود داشته باشد چيز اشكال داري نيست و چه اصولگرايان و چه گروه هاي ديگر مي توانند در زمينه هاي مختلف آراي خود را به تناسب مطرح كنند كه اين في نفسه اشكالي ندارد و اتفاقا براي اصرار به اين كه افراد حتما در يك گروه قرار گيرند بايد دليل وجود داشته باشد.
لاريجاني تاكيد كرد: اگر افرادي هستند كه نظر خاصي دارند مي توانند با همان تابلو به مجلس بيايند و ما بايد از حضور آنها استقبال كنيم، گروهي كه فكر مي كند در مجلس مي تواند فكري عرضه كند و تلاش كند كه به سرعت كار و آباداني كشور كمك شود بايد از او استقبال كرد و از اين جهت شرايط فعلي، شرايط به ساماني است چرا كه گروه هاي مختلف مي توانند در سرنوشت كشور نقش داشته باشند.
رئيس مجلس با بيان اين كه روح اصلي در مجلس هشتم و نهم بايد تسهيل فضاي كسب و كار براي رونق اقتصادي باشد يادآور شد: تا زماني كه رونق اقتصادي بوجود نيايد مشكل اشتغال هم قابل حل نيست.
وي در ادامه با اشاره به پيش بيني رشد 8درصدي در سند چشم انداز 20 ساله گفت: در اين سال ها اين ميزان رشد محقق نشده بنابراين مابقي كار بايد با رشد بيشتري پيش برود.

 



براي بررسي نحوه ورود به انتخابات جلسه شوراي مركزي جبهه پايداري امروز برگزار مي شود

جلسه شوراي مركزي جبهه پايداري براي بررسي نحوه ورود به انتخابات در تهران برگزار مي شود.
جلسه شوراي مركزي جبهه پايداري روز دوشنبه در تهران برگزار مي شود.
بر اساس اين گزارش، قرار است در جلسه شوراي مركزي نحوه ورود جبهه پايداري به انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار بدهد.
حجج الاسلام حسينيان، نبويان، روانبخش، بي ريا، آقاتهراني، جلالي، شكوري همراه با علي اصغر زارعي و مهدي كوچك زاده از اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري هستند.

 



حجت الاسلام طائب: قرارگاه عمار از هيچ جبهه اي حمايت نمي كند

رئيس قرارگاه عمار با تاكيد بر اينكه قرارگاه عمار از هيچ جبهه اي حمايت نمي كند يادآور شد: شرط ورود افراد به قرارگاه عمار اين است كه افراد كانديداي نمايندگي مجلس و يا رياست جمهوري نشوند.
حجت الاسلام مهدي طائب شنبه شب در همايش جبهه متحد اصولگرايان استان كرمان گفت: فتنه گران و منحرفان نبايد وارد مجلس شوراي اسلامي شوند.
حجت الاسلام طائب با اشاره به اهميت تقويت وحدت بين اصولگران گفت: بايد با ايجاد وحدت هر چه بيشتر از ورود مدعيان اصلاحات به مجلس جلوگيري كنيم.
وي اصولگرايان را اصلاح طلبان حقيقي دانست و افزود: با اتحاد جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداري مي توان از ورود منحرفان و فتنه گران به مجلس جلوگيري كرد.
حجت الاسلام طائب تصريح كرد: مجلس پيچيده اي در پيش رو داريم و بايد با بصيرت در امور گام برداريم.
وي گفت: قرارگاه عمار داراي جايگاه بصيرتي است و فقط در بيان شاخص ها و تبيين كليات ورود پيدا مي كند.حجت الاسلام طائب با اشاره به اينكه حضور وي در اين همايش به عنوان شخص طائب است ابراز داشت: قرارگاه عمار از هيچ جبهه اي حمايت نمي كند.
وي يادآور شد: شرط ورود افراد به قرارگاه عمار اين است كه افراد كانديداي نمايندگي مجلس و يا رياست جمهوري نشوند.

 



شكست طرح اماراتي ها براي دور زدن تنگه هرمز

پس از آن كه ايران اعلام كرد توانايي بستن تنگه هرمز را در صورت احساس خطر براي صادرات نفتي خود دارد، امارات متحده عربي در بيانيه اي مدعي شد كه قصد دارد آبراهي را براي پايان نياز كشورهاي منطقه به تنگه هرمز در كشور خود احداث كند، اما به نظر مي رسد كه اين مسئله با مشكلات زيادي مواجه شده است.
به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، دو فردي كه از شرايط ساخت اين آبراه اطلاع دارند، اعلام كرده اند كه اين آبراه در راه ساخت خود با مشكلات بزرگ و متعددي روبرو شده است.
بر اساس اين گزارش، بيش از 270 مورد مشكل كوچك و بزرگ تاكنون بر سر راه ساختن اين آبراه ايجاد شده است كه اين مشكلات باعث شده است روند ساخت اين آبراه با تاخير زيادي مواجه شود. در واقع اين مسئله باعث شده است كه تاريخ اعلام شده پيشين براي ساخت اين آبراه محقق نشود.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: اين دو فرد كه خواسته اند نامشان فاش نشود، اعلام كرده اند كه آماده شدن اين پروژه 3.3 ميليارد دلاري حداقل تا ماه آوريل غير ممكن است. اين در شرايطي است كه ديتر بلاوبرگ مدير سابق اين پروژه امارات در ماه مي 2009 مدعي شده بود كه امارات در نظر دارد صادرات نفت خود را از اين آبراه از اوائل ماه ژانويه سال گذشته ميلادي آغاز كند تا از نياز به تنگه هرمز رهايي يابد.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: اين آبراه مي توانست خيال مقامات اماراتي را از بابت اين كه اين كشور مي تواند صادرات نفت 1.5 ميليون بشكه اي روزانه خود را بدون هراس از مسدود شدن تنگه هرمز انجام دهد، راحت كند. اين در حالي است كه ساخت اين آبراه با زمان بندي پيش بيني شده فاصله بسيار زيادي دارد. در عين حال اين مسئله در زماني رخ داده است كه تنش هاي غرب بر ضد ايران افزايش يافته و احتمال بسته شدن تنگه هرمز نيز به مراتب بيشتر شده است.
رابين ميلز تحليلگر مسائل سياسي در مركز مشاوره انرژي در دوبي در اين باره مي گويد: آبراه عبور محموله نفتي امارات در صورت ساخته شدن مي تواند تمام نياز امارات به تنگه هرمز را از بين ببرد. اين مسئله در واقع يك مسئله حياتي براي امارات است. اما هنوز اجراي آن پس از گذشت اين همه مدت محقق نشده است.
تنگه هرمز كه داراي عرض 21 مايل است و باريك ترين آبراه جهان محسوب مي شود، روزانه 14 تانكر نفتي را از خود عبور مي دهد و به طور متوسط محل عبور 33 درصد از انرژي جهان است. تمامي كشورهاي عمده توليد كننده نفت در منطقه شامل عربستان، عراق، كويت، امارات، قطر و ايران نفت خود را از اين تنگه عبور مي دهند.
به همين دليل است كه امارات تصميم گرفته است آبراه ميانبر مورد نظر خود را احداث كند، اين در حالي است كه يكي از مسئولين احداث اين گذرگاه انتقال نفت در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ از اعلام زمان دقيق آغاز احداث اين پروژه امتناع ورزيده است. از سوي ديگر تاكنون تلاش ها براي گرفتن پاسخ در مورد سرنوشت اين پروژه بي نتيجه مانده است و هيچ يك از مقامات مسئول در زمينه اين آبراه حاضر به ارائه توضيح و پاسخگويي در اين مورد نشده اند.
اگرچه طرح آبراه جديد هنوز به مرحله پاياني احداث خود نرسيده است و چشم انداز مثبتي نيز براي كامل شدن مرحله ساخت آن در آينده نزديك ديده نمي شود، اما مقامات اماراتي اميدوارند كه اين خط كه به سواحل شرقي امارات منتهي مي شود، بتواند به انتقال نفت اين كشور كمك كند. اگرچه اين مسئله باعث كاهش تراكم صادرات نفتي امارات خواهد شد.
در پايان اين گزارش آمده است: مسئولين احداث اين آبراه پيش از اين ادعا كرده بودند كه اين مجراي عبور محموله هاي نفتي تا اوائل سال 2012 آماده بهره برداي خواهد شد.

 



رئيس سازمان ثبت احوال : 120 ميليون سند هويتي تا نيمه اول سال 92 الكترونيكي مي شوند

محمد ناظمي اردكاني گفت: در حال حاضر الكترونيكي شدن اسناد هويتي در سازمان آغاز شده بطوري كه تاكنون 30 ميليون سند هويتي تصويربرداري و وارد سيستم ماشيني شده است
وي اضافه كرد: تصويربرداري مابقي اسناد نيز به سرعت در دست اقدام است و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تانيمه اول سال 92 عمليات الكترونيكي شدن اسناد به پايان خواهد رسيد.

 



ديدار جمعي از عشاير ليبي با رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: تاسيس نهادهاي حكومتي و قانوني جديد در كشور ليبي براساس معيارهاي ارزشي ؛اسلامي و مردم سالاري ضرورت دارد.
علاءالدين بروجردي روز يكشنبه در ديدار جمعي از روساي عشاير ليبي با تبريك پيروزي انقلاب مردمي ليبي برحمايت جمهوري اسلامي ايران از حركت هاي اسلامي مردم آزاديخواه ليبي تاكيد كرد و افزود: از اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران حمايت از حركت هاي آزادي بخش مردمي است.
در ادامه اين ديدار تعدادي از روساي عشاير ليبي انقلاب اسلامي ايران را الگويي مناسب براي كشورشان خواندند و بر وحدت كلمه و تقويت توان علمي؛اقتصادي و فرهنگي كشور ليبي تاكيد كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14