(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 دی 1390- شماره 20119

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست و پا زدن نوچه هاي اشرف و فرح ماجراي سيمين و بهمن و خانه سينما
حمايت 220 نماينده مجلس از بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم
ماجراي يخ شعله ور
نامه اي به رئيس جمهور آمريكا آقاي اوباما ! بيني شما مرا ياد دماغ نمرود مي اندازد ...
توضيح قرارگاه عمار در مورد خبر برخي خبرگزاري ها
كواكبيان: نبايد اجازه بدهيم فتنه اصلاحات را بخورد



دست و پا زدن نوچه هاي اشرف و فرح ماجراي سيمين و بهمن و خانه سينما

سعيد سجادي
¤ خاطره اول
هنگامي كه كانون نويسندگان ايران در اواسط دهه 1340 شكل گرفت، خانم «سيمين بهبهاني» به دليل اشتغال در دفتر فرح پهلوي، عضويت در شوراي تصنيف هاي راديو- تلويزيون و فرهنگ هنر و ده ها شغل پردرآمد در دولت شاهنشاهي، كانون را به رسميت نشناخت و هواي عضويت در كانون به سرش نيفتاد؛ اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي و برچيده شدن دفتر فرح و عموم مراكزي كه با حضور و بي حضور خانم «بهبهاني» به حساب ايشان پول واريز كردند، يك باره وي خود را دايه مهربان تر از مادر براي كانون دانست، آنچنان كه سوداي رياست بر كانون به سرش افتاد و يكشبه شد مدعي و ميراث خوار اهالي كانون نويسندگان چون باد سفارتخانه هاي خارجي به پرچم كانون منحله وزيد، آن هم كانوني كه از لحظه تولد تا سال 1357 آن را قبول نداشت و مثل ميكروب «وبا» از آن فراري بود. از اين دست فرصت طلبي ها در عملكرد جريان شبه روشنفكري بسيار ديده ايم، چرا كه اين جماعت هري هري مذهب، بي هيچ زحمتي و رنجي و تحمل زندان و مبارزه اي در كمين موج هاي فرصت اند تا بدون فوت وقت، از آن نهايت بهره را ببرند. مرحوم آل احمد اين خصيصه مشترك و بارز شبه روشنفكران را به خوبي درك و افشا كرده است و به همين دليل است كه از تئوريسين رژيم شاه «ابراهيم گلستان» لندن نشين تا شاملوي مرده از هر فرصتي براي حمله به مرحوم آل احمد دريغ نمي ورزيدند، تا آنجا كه شاملو حتي شعر خود براي آل احمد را پس گرفت.
¤ خاطره دوم
در دهه 1370 «بهمن فرمان آرا» شريك تجاري- «مهرداد پهلبد» -همسر «شمس» خواهر محمدرضا پهلوي- و رئيس مركز تل فيلم، رئيس صنايع گسترش سينمايي و همچنين سكاندار ده ها جشنواره و خلاصه عضو اتاق فساد رژيم پهلوي، پس از بسترسازي نشريات شبه روشنفكري و حتي جرايد دولتي خودباخته كه او پخش كننده و شريك و رفيق فابريك «مارتين اسكورسيزي» فيلمساز آمريكايي است و اگر او به ايران بيايد مي شود سينماي ايران را به راحتي جهاني كرد و الخ با برنامه ريزي حساب شده ماهنامه فيلم و مسئولان رستاخيزي- شاهنشاهي- توده اي اش وارد ايران مي شود و در جهت جلب ترحم عمومي مي گويد: فقط آمده ام تا يك فيلم به عنوان وصيت نامه هنري بسازم و بعد در وطنم بميرم و آسوده خاطر مي رود سر كارخانه ها و مستغلاتش!
«بهمن فرمان آرا» علي رغم آن همه دعوت محترمانه و حتي چاپلوسانه مسئولان وقت خانه سينما در هنگام شكل گيري «خانه سينما» از سر تفرعن آن را به رسميت نمي شناسد و حتي از عضويت در «اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران» «خانه سينما» سرباز مي زند و در بدو ورود با حمايت ويژه مهاجراني در فيلم «بوي كافور و عطر ياس» «روزنامه كيهان» و انديشه كيهاني ها را به سخره گرفته و نشريات زنجيره اي را درحال تداوم و پويايي نشان داد و شگفتا كه اين فيلم علي رغم تعريض هاي آشكارش نسبت به نظام و روحانيت شيعه، توسط مسئولان خودباخته سينماي كشور، جايزه باران مي شود؛ حتي براي جلوه هاي ويژه درحالي كه فيلم فاقد جلوه هاي ويژه بود و در همان دوره فيلم ارزشي و باشكوه با جلوه هاي ويژه خوب از قلم افتاد. بدين ترتيب، جناب بهمن خان فرمان آرا بر صدر مي نشيند و قدر مي بيند، درست مثل سيمين خانم بهبهاني در كانون. جاي عبرت اينكه همين جناب «فرمان آرا» كه اساسا ماهيت خانه سينما را به رسميت نمي شناخت، امروز با اعلاميه ها و اطلاعيه ها و مصاحبه هاي آتشين، يكشبه مدافع خانه سينما و پدرخواندگاني شده كه علي رغم توهين هاي او، در كمال پوست كلفتي در عموم جشن هاي پر از تباهي خود «رفيق پهلبد» را جايزه دادند و در عموم امتيازهاي ريالي و دلاري، مسافرتي او را هم شريك كردند! علي رغم آن كه فرمان آرا به قول خودش آنقدر ثروتمند است كه اغلب فيلم هايش را خودش تهيه كرده است و در شمار اغنياست. با اين همه پدرخوانده هاي خانه سينما به جاي همدردي و حل مشكل پيرها و از كارافتاده هاي خانه سينما، به فرمان آرا سرويس مي داد.
شگفت اينكه جوانان فيلمسازي كه به بركت انقلاب اسلامي، به شهرت و ثروت و... دست يافتند نيز حتي يك بار از خود نمي پرسند اين جناب كه «خانه سينما» را قبول نداشت چگونه با آنها در راه تخريب ارزش ها و آب به آسيا دشمن ريختن همداستان و همراه و همصدا شده است. آن هم فيلمسازان جوان و آرمان خواهي كه با انگيزه پاك كردن سينما از عناصر و مظاهر شاهنشاهي پا به عرصه فيلمسازي نهادند.
سخن آخر اينكه به ياد داشته و داريم پدرخوانده هاي خانه سينماي منحل شده، مدام از «قانون گرايي» خود و «قانون گريزي» اصول گرايان خاصه گردانندگان روزنامه كيهان در رسانه هاي زنجيره اي و حتي رسانه هاي دشمن سخن مي گويند و حال كه وزارت ارشاد اسلامي مطابق نص صريح قانون يكي از زيرمجموعه هاي خود را منحل اعلام كرده است، آشكارا اجراي قانون را برنمي تابند و مي كوشند با غوغاسالاري دوباره سفره خود و رفقايشان را گسترده كنند.
حال بايد پرسيد: «چه كساني قانون گريزي پيشه كرده اند؟!» چه كساني طي يك هفته بساط غوغاي خود را در عموم رسانه هاي داخلي و خارجي خود پهن كرده اند تا مرگ فقط براي همسايه باشد!
كساني كه مي گفتند اجراي قانون بايد براي همه يكسان باشد، چرا امروز به محض نخستين برخورد قانوني حتي از در «تهديد به تحريم» درآمده اند؟! چه كساني در رسانه منفورترين كشور دنيا (VOA) وزير هموطن خود را به عنوان منفورترين برمي گزينند؟!
اين مسئله درحالي است كه رسانه هاي وابسته به دولت كه مي بايست حامي عملكرد وزارتخانه متبوع خود باشند، با سكوت از كنار ماجرا مي گذرند؛ در حالي كه روزنامه دولت بايد از سياست هاي نظام و احكام مشروع دولت حمايت كند و در اين ميان زبان بدنه سينماي ايران باشد؛ نه آنكه با سكوت معنادار و قابل تامل، دولتمردان را تنها بگذارد و به جاي آن، تريبون مبتذل نويسان عصر ستم شاهي يا آهنگسازان صهيونيست غربي (ريچارد كلايدرمن) شود!

 



حمايت 220 نماينده مجلس از بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم

2 بيانيه جداگانه، يكي در حمايت از رهنمودهاي رهبري و ديگري در محكوميت اقدام رژيم صهيونيستي و همچنين تصويب 2 فوريت استفساريه اي براي ممنوعيت دولت در افزايش قيمت حامل هاي انرژي، بخشي از اقدامات وكلاي ملت در روز پرخبر بهارستان بود.
صحن علني بهارستان روز گذشته شاهد قرائت دو بيانيه، يكي با 219 و ديگر با 220 امضا بود. در اين ميان 219 نفر از نمايندگان حمايت خود را از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم قم اعلام كردند.
بيانيه 219 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حمايت از فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم كه توسط دهقان عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي قرائت شد به شرح زير است:
«بار ديگر رهنمودهاي مقام معظم رهبري در آستانه برگزاري انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي راهگشا، آرام بخش و يادآور مسئوليتي سنگين براي همه كساني بود كه در انتخابات نقش دارند.
مسئوليت راي دهندگان انتخاب نمايندگاني است كه تعهدي جز به خداوند يكتا و انقلاب مردم نداشته باشند و خود را وامدار منابع قدرت و ثروت نكرده باشند. مسئوليت نامزدها اين است كه از اتهام زدن پرهيز كرده و بيشتر توانمندي هاي خود را عرضه كنند و صرفا جهت خدمت به مردم وارد صحنه انتخابات شده و جز مصالح نظام، امام و انقلاب، هيچ مصلحت ديگري را مدنظر قرار نداده و نمايندگي را براي خدمت به كشور و نه فرصتي براي امتيازهاي دنيوي براي خود بدانند.
مسئوليت برگزاركنندگان انتخابات اين است كه مر قانون را مورد نظر قرار دهند و راي مردم را امانتي بدانند كه به آنها سپرده شده و در حفظ آراي مردم بكوشند.
مقام معظم رهبري انتخاباتي سالم و رقابتي را نويد دادند كه ملت عزيز و شريف ايران با شكوه هرچه بيشتر برگزار خواهند كرد و نشان خواهند داد به حق پيشكسوت حركت هاي انقلابي و اسلامي در جهان اسلام هستند.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با الهام از فرمايشات مقام معظم رهبري از ملت بصير و آگاه مي خواهيم كه با شركت فعال خود زمينه ساز باشكوه ترين انتخابات در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشند و دولت محترم نيز با رعايت قانون و به كارگيري همه توان اجرايي خود مقتدرترين انتخابات مردمي را در دنيا رقم زده و بالاخره نامزدهاي انتخاباتي نيز با رقابت اسلامي و قانون مند خود، مايه وحدت جامعه را فراهم نمايند و ان شاءالله مجلس نهم مجلسي باشد كه مشكلات مردم را با مبناي عدالت، پيشرفت، خدمت در سايه سار ولايت رفع نمايند.»
اعلام قدس به عنوان پايتخت يهود محكوم است
220نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم در بيانيه ديگري اقدام رژيم صهيونيستي براي اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت يكپارچه يهودي را محكوم كردند.
در بخشي از اين بيانيه نيز كه توسط دهقان عضو هيات رئيسه مجلس قرائت شد آمده است:
ارائه پيش نويس لايحه قانون اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت يكپارچه يهودي از سوي دولت صهيونيستي به كنيست برگ جديدي بر تاريخ آكنده از جنايت، ظلم و زورگويي رژيم نژادپرست و اشغالگر بود.
رژيم صهيونيستي كه از بدو تاسيس تاكنون بارها عدم پايبندي خود را به قوانين و ميثاق هاي بين المللي به ويژه كنوانسيون حقوق بشر نشان داده، اين بار نيز با اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت كيان يهودي قصد اشغال تدريجي سرزمين فلسطين و از ميان بردن هويت ملتي باسابقه و فرهنگ غني و كوچ اجباري و آواره كردن صدها هزار مرد و زن و كودك فلسطيني و پاك سازي قومي- نژادي در قدس شريف را دارد.
اين حادثه تاكيدي است مجدد بر آن كه صهيونيست به عنوان فرقه اي جعلي، نژادپرست و ضدانساني خطر اخلاقي- امنيتي و سياسي بزرگي براي جامعه بشري است.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوميت شديد اين اقدام، آن را ناشي از ماهيت اشغالگرانه و نژادپرستانه رژيم جعلي اسرائيل و تجاوز به حقوق ابدي و تاريخي ملت مظلوم فلسطين و نقض آشكار قوانين و ميثاق هاي بين المللي به ويژه كنوانسيون چهارم ژنو در مورد سرزمين هاي اشغال شده مي دانيم.
دولت نبايد سهم افزايش قيمت كالاها را در پايان سال تجميع كند
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز گذشته همچنين به دو فوريت طرح استفساريه اي راي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن دولت نمي تواند تمام يا سهم مجوز افزايش قيمت حامل هاي انرژي و ساير كالاها در ماه هاي گذشته را در ماه هاي باقيمانده سال تجميع كند.
وكلاي ملت با 145 راي موافق، 10راي مخالف و 14 راي ممتنع به دو فوريت طرح استفساريه مفاد جزء «ب» بند 46 قانون بودجه سال 90 راي دادند.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم به عنوان طراح اين طرح اظهار داشت: براساس اطلاعات دريافتي ما دولت قصد دارد تا پايان سال جاري فاز دوم اجراي هدفمندي يارانه ها را دنبال كند.
وي با بيان اين كه ما مخالف اين موضوع نيستيم، ضرورت رعايت قانون در اين مساله را يادآور شد و گفت: مجلس در قانون بودجه 90 در جزء «ب» بند 46 سقف اصلاح قيمت هر يك از حامل هاي انرژي و ساير كالاهاي يارانه اي را در قياس با سال 89 به ميزان 20درصد مصوب كرده بود.
به گفته وي، اين در حالي است كه در حال حاضر اين احتمال قوت گرفته كه دولت مي خواهد اين ميزان افزايش را كه در طول ماه هاي گذشته از سال جاري اجرا نكرده در ماه هاي باقي مانده سال يك باره اجرا كند.
رئيس كميسيون طرح تحول اقتصادي مجلس با بيان اين كه اين امر را خلاف قانون مي دانيم، گفت: اين طرح استفساريه بدين معناست كه مراد قانون گذار شفاف شود و مشخص شود كه دولت نمي تواند تمام يا سهم افزايش قيمت ماه هاي گذشته را در ماه هاي باقي مانده سال تجميع كند.
وي در بيان ضرورت راي به دو فوريت اين طرح گفت: تكليف دولت بايد شفاف باشد. اين در شرايطي است كه براي مردم نگراني هاي ديگري در زمينه اقتصادي و نرخ ارز به وجود آمده و ما نبايد اجازه دهيم نگراني جديدي براي مردم به وجود آيد.
نور الله حيدري به عنوان مخالف دو فوريت اين طرح، با تاكيد بر اين كه با كليات امر موافقم، افزود: با هرگونه افزايشي كه خلاف قانون باشد و فشاري را بر مردم وارد كند، مخالفم. اما شالوده اين طرح بر مبناي يكسري اخباري كه هنوز مسجل نشده، طراحي شده است و اگر بخواهيم قانوني وضع كنيم بايد منابع ما موثق باشد.
هادي قوامي نيز به عنوان موافق دو فوريت اين طرح سخن گفت و با تاكيد بر لزوم حمايت از بخش توليد در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: طي يكي دو ماهه اخير دولت به نوعي موضوع اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها را مطرح كرده و اجراي فاز دوم احتمالي قريب الوقوع است.
وي با يادآوري اينكه مجلس تاكيد بر اصلاح قيمت ها به صورت تدريجي داشته است، گفت: هدف آن بود كه منافع هدفمندي يارانه ها به اقشار ضعيف جامعه برسد اما اگر فشار تورمي افزايش يابد در واقع به همين اقشار ضعيف فشار وارد مي شود.
به گفته وي، تجربه نشان داده كه دولت هرگاه احساس شود در قانون ابهامي وجود دارد نيت اصلي خود را اجرا مي كند لذا بايد قانون شفاف شود.
در صورت تصويب نهايي اين طرح استفساريه، نمايندگان تاكيد خواهند داشت كه مجوز ا فزايش 20درصدي قيمت حامل هاي انرژي و ساير كالاها طبق قانون بودجه 90 متناسب با ماه هاي باقي مانده سال است و دولت نمي تواند تمام يا سهم افزايش قيمت ماه هاي گذشته را در ماه هاي باقيمانده سال تجميع كند.
ادغام صندوق بازنشستگي كشاورزي در صندوق بازنشستگي كشوري
همچنين ديروز 137 نماينده مجلس شوراي اسلامي به دو فوريت طرح ادغام صندوق بازنشستگي كاركنان وزارت جهاد كشاورزي در صندوق بازنشستگي كشوري راي مثبت دادند.
اين طرح دوفوريتي كه مخالفي نداشت با توضيحات قاضي پور به راي نمايندگان گذاشته شد كه در نهايت مجلس با آن موافقت كرد.
براساس توضيحات نماينده مردم اروميه كاركنان صندوق بازنشستگي وزارت جهاد كشاورزي بايد با توجه به شرايط اقتصادي كشور حقوق بازنشستگي دريافت كنند.
وي افزود: در برخي استان ها به بازنشستگان جهادگر حقوقي اختصاص نمي يابد.
نمايندگان مجلس به علاوه در جريان بررسي يك فوريت اصلاح ماده 48 قانون ماليات بر ارزش افزوده به استمرار دريافت مبالغ مربوط به هزينه هاي فرودگاهي از مسافران داخلي و خارجي با 121 راي موافق از مجموع 199 نماينده حاضر راي مثبت دادند.
پس از سخنران طراح و موافق و مخالف فوريت طرح اصلاح ماده 48 قانون ماليات بر ارزش افزوده 121 نفر از نمايندگان مجلس با اين فوريت موافقت كردند.
جريمه مرتكبين قاچاق كالا و ارز مشخص شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه مبارزه قاچاق كالا و ارز هم معين كردند كه هر شخصي كه مرتكب قاچاق كالا و ارز و حمل يا نگهداري آن شود، علاوه بر ضبط كالا يا ارز، به جريمه هاي نقدي محكوم مي شود.
چنانچه كالاي قاچاق كالاي مجاز باشد جريمه نقدي يك تا دو برابر ارزش كالا، چنانچه كالاي قاچاق كالاي مجاز مشروط باشد جريمه نقدي معادل يك تا سه برابر ارزش كالا براي او محاسبه مي شود.
همچنين چنانچه اين كالا كالاي يارانه اي باشد، جريمه نقدي معادل دو تا چهار برابر ارزش كالا براي آن در نظر گرفته مي شود. اگر كالاي قاچاق ارز باشد جريمه نقدي ارز ورودي يك تا دو برابر بهاي ريالي آن و جريمه نقدي ارز خروجي دو تا چهار برابر بهاي ريالي آن خواهد بود.
به موجب تبصره اي از اين ماده، عرضه و فروش كالاي قاچاق موضوع اين ماده جرم محسوب و مرتكب به حداقل مجازات هاي مقرر در اين ماده محكوم مي شود.
نمايندگان مجلس در بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، وزارت امور خارجه را موظف كردند كه با بهره گيري از تمام ظرفيت هاي ديپلماسي خود، مصوبات ستاد در زمينه پيشگيري از قاچاق كالا و ارز را در حل مشكلات پيش روي مبارزه با قاچاق رعايت كند و در فرآيند مذاكرات مقدماتي موافقتنامه هاي همكاري دو يا چند جانبه به آنها توجه كند.
مجلسي ها همچنين با بررسي موادي از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز مصوب كردند كه وسايل نقليه مورد استفاده در حمل قاچاق كالا اعم از زميني، دريايي و هوايي ضبط شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ماده اي از اين لايحه را به تصويب رساندند كه براساس آن مرتكب قاچاق براي بار سوم، علاوه بر ضبط كالا و يا ارز، به جريمه نقدي محكوم مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني سه شنبه ماده 19 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را هم به تصويب رساندند كه براساس آن هر كس مرتكب قاچاق كالاي ممنوع شود يا كالاي ممنوع قاچاق را نگهداري يا حمل كند يا بفروشد، علاوه بر ضبط كالا، به شش ماه تا دو سال حبس، جزاي نقدي معادل 10برابر ارزش كالا و تا 74 ضربه شلاق محكوم مي شود.
براساس اين مصوبه در صورتي كه ارزش كالاي ممنوع قاچاق بيش از 100ميليون ريال باشد، وسايل نقليه مورد استفاده نيز ضبط مي شود.
سؤال نماينده سنندج از وزير جهادكشاورزي هم روز گذشته در صحن علني قرائت شد كه در نهايت سؤال كنند نيازي به راي گيري نداشت.
تأخير در ارائه بودجه
عدم التزام به قانون است
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز طي نطق پيش از دستور خود در صحن مجلس اظهار داشت: از مدت ها پيش آمريكا وغرب پس از گرفتاري هاي دروني و به هم ريختگي هايي در حوزه اقتدار بين المللي خود با بهره گيري از ظرفيت رسانه اي و لابي هاي سياسي چند هدف را دنبال كردند.
لاريجاني ادامه داد: در بحث انتخابات رهنمودهاي داهيانه معظم له حكمت آموز و مفيد براي همگان بود؛ انتخابات براي نظام مردم سالار ايران امري شكلي و تصنعي نيست بلكه يك رقابت واقعي است اما نه به سياق رفتارهاي غيراخلاقي متداول در برخي كشورهاي غربي و نه با تكيه بر قدرت ثروتمندان بلكه صيانت از ركن جمهوريت نظام از آداب اسلامي برخوردار است.
رئيس مجلس همچنين تصريح كرد: تاكيد رهبري بر اين جمله كليدي كه «همه بدانند هيچ چيزي بالاتر از قانون نيست»، نه تنها در هر انتخابات بلكه براي همه امور اجرايي كشور ارتقا بخش مدنيت اسلامي است كه متأسفانه رويه هاي غلطي در سال هاي اخير در عدم التزام به قانون ديده مي شود كه نمونه اخير آن تاخير بيش از يك ماهه در ارائه بودجه به مجلس است.
وي تصريح كرد: رهبر انقلاب فرمودند: «رقابت غير از خصومت و تهمت زني متقابل است؛ رقابت به معناي اثبات خود با نفي ديگران نيست» لذا بايد قبول كنيم كه عده اي و جرياني از مدت ها پيش از انتخابات به اين امر بي توجهي داشتند و با بي پروايي سخن گفتند.
رئيس مجلس ادامه داد: اينها به جاي معرفي خود و نقاط برجسته شان بازار مكاره اتهام زني را راه انداختند لذا همگان بايد اين هشدار رهبري را جدي بگيرند و رسانه ها نيز در اين امر بايد توجه تام داشته باشند كه انتخابات معركه بازي با حيثيات و شئونات افراد نيست و بايد فضايي ايجاد كند كه آنهايي كه متاع چشمگير براي سعادت كشور دارند و همتي بلند، فرصت عرضه آن را بيابند و بي هنران با شعبده بازي و افسون در تهمت زني مشت خود را باز كنند.

 



ماجراي يخ شعله ور

ما اگر به لطف الهي وارد راه صحيح شديم، ذات أقدس له ما را مي پذيرد، همانطوري كه انبيا واولياي الهي را پذيرفت؛ منتها آنها در هر مرحله امام و پيشواي ما هستند، ما در هر مرحله مأموم و مقتديان به آنها. حالا ببينيد كاري كه ذات أقدس له نسبت به رسولش كرد، همان كار را نسبت به ما مي كند. منتها نسبت به رسول درجه آن هزار است، نسبت به ما درجه 1 و 2 و 3 ! بالأخره او اصل فيض را به ما مي دهد.
شما در سوره مباركه احزاب مي خوانيد همين آيه اي را كه معمولاً بعد از نمازها خوانده مي شود: نّ الله و ملائ كته يصلّون علي النّبي (1)،در اين آيه فرمود:ذات أقدس له و فرشتگان الهي بر پيامبر (ص) درود مي فرستند، بعد به ما دستور داد شما هم درود بفرستيد، بعد در همان سوره احزاب فرمود: خدا بر شما هم صلوات مي فرستد: هو الّذ ي يصلّ ي عل يكم و ملائ كته ل يخر جكم م ن الظّلمات لي النّور (2)؛ بازدر همان سوره فرمود: شما به رسولتان اقتداء كنيد، تأسي كنيد: لقد كان لكم ف ي رسول الله اسوأ حسن ه (3)، در همان سوره وقتي درود بر پيامبر را نقل كرد، فرمود: خدا بر شما هم صلوات مي فرستد.آيا اين كم مقام است؟! اگر خداي سبحان بر رسولش صلوات مي فرستد، همان خدا بر ما هم صلوات بفرستد؛ منتها بر آن حضرت هزار، بر ما يكي دو درجه و اين، همه مشكل ما را حل مي كند. ما در تمام آن جنگ هاي نابرابر مي توانيم كامياب بشويم، چون فيض او با ماست!
در نبرد اسلام با كفر در جريان جنگ بيرون،وقتي رسول گرامي (ص) فاتحانه وارد مكه شدند، ابوسفيان متحيّرانه قدم مي زد؛ مي گفت: يا ليت ش عري ب ماذا غلبن ي. اي كاش من مي فهميدم اينها روي چه عاملي پيروز شدند ! با اينكه جمعيّت ما بيشتر بود، ما مسلّح بوديم، ما تقويت مي كرديم سربازانمان را با گوشت شتر و امثال شتر؛ آنها جمعيّتشان خيلي كمتر بود. پياده بودند، با چوب مي جنگيدند و با خرما تغذيه مي شدند؛ آخر هيچ دليلي ندارد كه ما شكست بخوريم و آنها پيروز بشوند !وجود مبارك حضرت از پشت سر رسيدند، دست روي دوش نحس ابي سفيان گذاشتند، فرمودند: ب الله غلبتك. ما به آن قدرت غيبي نامرئي پيروز شديم، شما آن كه نمي ديديد همين بود ! در جهاد دروني اين كار به طريق اولي است.
اين كم مقام نيست كه خدا بر ما صلوات بفرستد ! الآن بالاترين فخري كه براي وجود مبارك رسول گرامي است، اين است كه خدا بر او صلوات مي فرستد، ما را هم امر كرده است و از بهترين عبادات ما اين است كه بر وجود مبارك محمّد و آل محمّد صلوات بفرستيم. امّا خدا اگر بر ما صلوات مي فرستد،آيا ما به مقام نمي رسيم؟!
نوراني شدن درنتيجه صلوات الهي بر انسان
اگر صلوات الهي شامل حال ما شد، ما هم مي شويم نوراني؛ نه آدم خوب ! در فن اخلاق مستحضريد كه اوّل رشته اين است كه آدم را از اين لجن نجات بدهند، بياورند در بوستان؛ بعد در اين بوستان مدّت ها او را بگردانند، بعد او را باغبان بوستان كنند. اينكه گفته شد: شما تلاش و كوشش كنيد تا با تقوا بشويد، تا اهل عدل باشيد، اهل صدق باشيد؛ اينها ميانه راه است، اينها پايان فن اخلاق نيست ! اگر گفته شد: ا عد لوا هو اقرب ل لتّقوي(4)، اگر گفته شد: ل يقوم النّاس ب الق سط (5)، اگر گفته شد: كونوا مع الصّاد قين (6)؛ اينها ميانه راه است ! آدم خوب شدن هدف نيست، آدم خوب شدن وسيله است تا آدم نوربشود.
نور بشود يعني چه؟ يعني ببيند درون آن آقا چه خبر است ! جهنّم نرفتن و بهشت رفتن هدف مياني است، هدف نهائي نيست ! هدف نهائي را دراوّل سوره مباركه ابراهيم مشخص كرد: الر ك تاأ انزلناه ا ليك ل تخر ج النّاس م ن الظّلمات لي النّور(7). آدمي كه نداند اين آقا از كجا آمده، كجا مي رود، هوي و هوسش چيست؟آيا آمده آدم را فريب بدهد يا آدم خوبي است. اينكه مي بينيد خيلي از عادل ها، با تقواها فريب مي خورند، همين است ! آدمي كه در راه است، ممكن است فريب بخورد؛ امّا آدمي كه به قلّه رسيده، فريب نمي خورد. فرمود: آدم خوب شدن، مقدّس شدن، عادل شدن، با تقوا شدن ميانه راه است ! آدمي كه نتواند بو بكشد، اين هنوز در راه است !! آدمي كه اهل بوست، مي فهمد اين آقا كه دارد پيشنهاد رانت خواري مي دهد، پيشنهاد رشوه و غيبت و عشوه گري مي دهد؛ دهانش بد بوست!انسان تا به اين درجه ومرحله نرسد در راه است و آدم در راه هميشه ممكن است رهزن داشته باشد.
پس هدف نهائي اين است كه آدم نوراني بشود و اين را در سوره مباركه ابراهيم مشخص كرد.بزرگاني بودند؛ گفتند: وقتي فلان كس مي آيد، حرف مي زند ما مي بينيم از دهانش آتش در مي آيد. همين آتش بيار معركه بودن، همين به هم زدن ها ازاين سنخ است؛ حالا يا در مطبوعات است يا در گفتارها هست، دارند به هم مي زنند.
يخ شعله ور
يك وقتي من در عمره مفرده روبروي ضريح مطهر رسول گرامي (ص) نشسته بودم. يك كسي كه در حدود 30، 40 ساله بود و نا شناس هم بود؛ بعد معلوم شد مال شيراز و اين طرف هاست، آمد و گفت: حاج آقا ! اين آيه كه مي گويد: كلا لو تعلمون ع لم اليقين ، لترونّ الجحيم(8)، يعني چه؟ ما هم نمي دانستيم منظورش چيست ! اين آيه را برايش توضيح داديم كه اگر كسي ن شآء الله اهل راه بود، همين جا كه هست جهنّم را مي بيند. بعد از مرگ،جهنّم را خيلي ها مي بينند؛ چه آنها كه ملحدند، چه آنهائي كه موحدند،امّا اينجا جهنّم را ديدن هنر است. آن بزرگوار مي گويد:
خود هنر دان ديدن آتش عيان ن ي گپ دلّ علي النّار الدّخان (9)
اگر كسي جهنّم را، آتش را نبيند، دود را ببيند؛ مي گويد الدّخان يدلّ علي النّار، او دارد گپ مي زند ! امّا اگرخودش آتش را ببيند، اين هنر است !
آيه معنايش اين است كه شما اگر اهل ع لم اليقين بوديد، به علمتان عمل كرديد؛ همين جا كه هستيد جهنّم را مي بينيد؛ اين آيه برايش معنا شد.
بعد گفت: حاج آقا ! من كارم آبميوه فروشي است.اين آبميوه فروش ها هر كدامشان چند تا قالب يخ سهميه دارند كه از كارخانه يخ سازي بين الطّلوعين در مغازه شان مي گذارند. گفت: ما هر روز كه مي آمديم، مي ديديم چند قالب يخ جلوي مغازه ما هست. براي خيلي ها هم مي گذارند، جلوي مغازه ما هم مي گذاشتند. من يك روز صبح بعد از نماز صبح كه آمدم جلوي مغازه تا اين يخ ها را تحويل بگيرم، ديدم از اين يخ ها شعله و آتش بلند است ! يخ است، ولي شعله دارد !! رفتيم، اين يخ ها را جابجا كرديم و در شيراز ما كسي بود، به او مراجعه كردم كه اين چيست؟ من ديدم اين يخ شعله دارد !
گفت: شما چه جور آبميوه رامي فروشيد؟ گفتم: ما مي گوئيم مثلاً ليواني 500 تومان و براي اينكه اين خنك بشود يك مقدار يخ مي ريزيم كه اين آبميوه خنك بشود و تحويلش بدهيم. گفت: همين است كه شما داريد آتش مي خوريد! آن يك مقدار يخ را با ليوان 500 تومان داريد مي فروشيد ! گفتم: چه كار كنيم؟ گفت: راهش اين است كه شما يك ليوان آبميوه، آب موز و اينها رامي گيريد؛ يك قالب يخ را در يك ليوان بزرگتر مي گذاريد. اين ليواني كه فروختيد 500 تومان، در آن ليوان مي ريزيد كه ديگر آن يخ را حساب نكنيد ! اين آتش شما بر طرف مي شود.آن مرد گفت: ما ازآن به بعدهمين كار را كرديم.
واقع حرام اين است !! اين كه در اوّل سوره مباركه ابراهيم دارد كه شما نوراني بشويد، يعني اين ! تا آدم به اينجا نرسد؛ گاهي مي بينيد براي امتحان، براي كم و زياد نمره، يك دعوت مي كنند، گاهي يك هديه مي دهند و از اين كارها مي كنند! اين همان رشوه است، اين همان يخي است كه شعله ور است ! تا آدم مواظب اينها نباشد، اين نور را نداشته باشد، اين مشكل پيش مي آيد ! پس در سوره ابراهيم فرمود: هدف اين نيست شما آدم خوب باشيد؛ آدم خوب شدن مثل ديپلم گرفتن است؛ آدم در بين راه مي ماند. هدف اين است كه چشمتان باز بشود، ببينيد دنيا چه خبر است! شامّه تان باز بشود، ببينيد اين آقا كه حرفي مي گويد، حرفش بد بوست يا خوشبو! اگربه اين درجه كه رسيديد، از آن به بعد راحتيد.
بهترين راه نورانيّت جان انسان
فرمود بهترين راه براي نوراني شدن،مشمول آيه سوره مباركه احزاب شدن است كه: هو الّذ ي يصلّ ي عل يكم و ملائ كته ل يخر جكم م ن الظّلمات لي النّور. فرمود: نه تنها خدا، بلكه همه فرشته هاي مخصوص را به همراه مي آورد تا شما را نوراني كند. اين مي شود اخلاق ! وجود مبارك حضرت (ص) حكومتي تشكيل داد، كارگزاران و كارمندان فراواني داشت. به عرض حضرت رساندند كه يكي از كارمندانتان (دريك ماموريت) پولي گرفت.
حضرت فرمود: من تحقيق بكنم، ببينم كه پول گرفته يا نه. از آن شخص تحقيقي به عمل آورد ، فرمود: به من گزارش دادند به شما پولي رسيده. عرض كرد: بله، كانت هديه يا رسول الله ! اين يك هديه و چشم روشني بود. ما از سفر برگشتيم، يا خانه اي ساختيم يا خدا به ما فرزندي داد؛ اودرقبال آن به ما يك هديه اي داد. فرمود: ارأيت او قعد احدكم ف ي منز ل ه و لم نولّ ي عملاً اكان النّاس يهدون ا ل يه ش يئاً؟ فرمود: اگر اين شغل را نمي داشتي يا بازنشسته مي شدي،از اين هدايا خبري بود؟ عرض كرد: نه، اگر ما كاري نداشته باشيم، هديه به ما نمي دهند! پس فرمود: اين سحت است، اين رشوه است؛ هديه نيست ! با تغيير لفظ، محتوا عوض نمي شود.
آن كسي كه نوراني است، مي فهمد. اگر يك كسي شامّه اش باز باشد، يك زباله اي را با زر ورق به آدم بدهند، آدم بو مي كشد! و لو بگويند هديه است و لو بگويند حلواست و لو بگويند عطر است، ولي بالأخره آدم بو مي كشد! تا آن شامّه پيدا نشد، ما مشكل جدّي داريم. اگر ن شآء الله آن شامّه پيدا شد، آن باصره پيدا شد، آن سامعه پيدا شد، همان به عنايت الهي آگاه است. معلوم مي شود كه تحت ولايت اوست كه:الله ول يّ الّذ ين آمنوا يخر جهم م ن الظّلمات لي النّور (10).
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با معلّمان و فرهنگيان استان قم، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ ارديبهشت 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1و2) احزاب/ 43 (3) احزاب/ 21 (4) مائده/ 8 (5) حديد/ 25
(6) توبه/ 119 (7) ابراهيم/ 1 (8) تكاثر/ 5 و 6
(9) مثنوي معنوي/ صفحه 998/ دفتر ششم/ بيت 2505 (10) بقره/ 257
خوان حكمت درنيمه دوم صفر روزهاي زوج منتشر مي شود.

 



نامه اي به رئيس جمهور آمريكا آقاي اوباما ! بيني شما مرا ياد دماغ نمرود مي اندازد ...

حسين قدياني
سلام آقاي اوباما! چه سلامي چه عليكي؟! چه كشكي چه پشمي؟! ما با تو قطع رابطه ايم! اين ما هستيم كه اندازه عمر جمهوري اسلامي، تو را تحريم كرده ايم؛ تو داري فيلم بازي مي كني در هاليوود! و خيال مي كني ما را تحريم كرده اي! و فكر مي كني هفته بعد، جمهوري اسلامي سقوط مي كند! تو بازيگر نقش اول زرسالاران صهيونيسمي. خداحافظ پرزيدنت! روسياه ترين رئيس جمهور آمريكا! ما هم چند هفته بعد، بعد از اينكه در يوم الله 22بهمن، توي دهنت مي زنيم، يكي هم توي اسفند، برايت كنار گذاشته ايم! ملت ما، يك راي درون صندوق مي اندازد و يك تير به قلب كاخ سفيد. كمي صبر كني، امسال هم يادگاري مي شود! ما با تو زياد عكس داريم...
آقاي اوباما! يادش به خير! روزهاي خوبي داشتيم با هم! عجب سكانسي بود بيداري اسلامي كه تمامي ندارد. عجب جلوه ويژه اي بود 9 دي. كدام طعم سانديس را دوست داري، كه بدهم بچه هاي خيابان انقلاب اسلامي، ني اش را براي چشمت سرو كنند؟! قد تو فقط از ساركوزي بلندتر بود! با ما، بايد قد بلندي مي كردي و روي پاشنه مخملي مي ايستادي!! فتنه 88 هم به جز چند سانت و چند سايت، نتوانست قد تو را بلند كند! 2 سال بعد از فتنه، ريز مي بينيم شما را! اعليحضرت دهكده جهاني! رئيس جمهور رواني! زحمت صدام را بوش براي مان كشيد و زحمت بن لادن را تو! بي زحمت، يك ليوان آب براي من مي آوري!! گمانم رئيس جمهور بعدي آمريكا، زحمت اسرائيل را از سر بشريت كم كند! شايد هم نخست وزير بعدي اسرائيل، زحمت شيطان بزرگ را! خليج فارس ايران، محل دفن ريگان، «دول الخليج العربيه»(!) محل دفن اوباما!! كل دنياي 99 درصد، محل دفن مرتيكه بعدي!!! اتفاقا نفر پنجم از چهار نفر هم شعارش «تغيير» بود!! چه تغيير بزرگي كرده جمهوري اسلامي؛ شعب ابوطالب شد خيبر و بدر!! مرد است خامنه اي، ابرمرد... و خوب مي داند با آمريكا و اسرائيل در كدام زمين بازي كند. رهبر ما با ملت حكومتي اش، فتنه را دفع مي كند، تو بگو... تو بگو كه به جز گاز فلفل، چه در چنته داري؟!
آقاي اوباما! خوب «تغيير» دادي سياست هاي آمريكا را! گند زدي مرد! غصه نخور! نفر بعدي از تو هم روسياه تر است، حتي اگر سفيد باشد! يا بور باشد! يابو باشد! سگ دست آموز صهيونيست ها باشد! مي داني! ميكروفن هم باز نبود، نبود؛ اولين حرف رئيس جمهور بعدي آمريكا اين است: «من از اوباما يك ويرانه تحويل گرفتم». هي مردك! تقلب كني در انتخابات، قيامت مي شود آمريكا!!
آقاي اوباما! با جمهوري اسلامي، دست به مهره حركت است. مهره تو، شيخ بيسواد بود، اما مهره ما، «آيات القرمزي» است و خوب مي داند كه تا «ظهور» چقدر وقت دارد. اسب شما «تراوا» بود، اما نام اسب ما، «ذوالجناح» است و نام شمشير ما «ذوالفقار» است و نام رهبر ما «سيدعلي» است و اسم اعظم اين نبرد عاشورايي، «خيبر» و «بدر» است. انقلاب اسلامي در 9 دي به شما كيش داد و در بيداري اسلامي، مات تان كرد! حالا هيچ احمقي، علي عبدالله را «صالح» نمي داند و هيچكس فكر نمي كند كه از اين پس، آل سعود، روي آرامش به خود ببيند! مي خواهي ترك هاي كاخ سفيد را بشمارم...
آقاي اوباما! من از تهران با تو سخن مي گويم. همانجا كه سي و چند سال، قرار است جمهوري اسلامي، هفته بعد سقوط كند. در آمريكا، يكي از نامزدهاي رياست جمهوري قول داده كه اگر رئيس جمهور شد، تاسيسات هسته اي ايران را بمباران مي كند! ابله دارد تخفيف مي دهد به جمهوري اسلامي! قصد شما سرنگوني ماست و براي همين نقشه فتنه كشيديد. ما هم البته نقشه 9دي كشيديم و «مبارك» سرنگون شد. توي كتاب تاريخ دانش آموزان آمريكا، بايد عكس تو را شطرنجي كنند! ديروز، معلم جغرافيا از دختر تو پرسيد؛ كشورهاي همسايه آمريكا را نام ببر. مالياي 13 ساله گفت: ايران! جمهوري اسلامي! ايالات متحده بيداري اسلامي!
آقاي اوباما! سايه جمهوري اسلامي، اين روزها در حياط خلوت تو، روي سر كاخ سفيد، سنگيني مي كند! بچه هاي جنبش تسخير هم لباس شخصي اند و با بلندگوي لندكروز حاج بخشي در خيابان هاي واشنگتن، شعار مرگ بر اسرائيل مي دهند. «ماشاءالله حزب الله». «ماشاءالله نصرالله».
آقاي اوباما! آمار چند شركت آمريكايي و اروپايي را بدهم كه تحريم را دور زده اند؟! صهيونيست ها مي دانند رئيس جمهور بعدي آمريكا كيست! مردم آمريكا اين وسط عمله هايي هستند تا انتصاب، رنگ انتخاب داشته باشد! مردم بدبخت آمريكا يك روز راي مي دهند تا 8 سال، نظام سلطه صهيونيست بر ايشان حكومت كند! «دولت تغيير» هم مستعجل بود و با عجله فراخواند سربازان آمريكا را از بين النهرين. كاش در آمريكا بچه هاي جنبش تسخير هم مي توانستند نامزد رياست جمهوري شوند. در ديار ما اما سران فتنه، روزگاري سران قوا بودند و از شهر جورج سوروس براي شركت در انتخابات، نامزد شدند و حالا عده اي شان براي نظام، شرط مي گذارند و عده اي شان دوره افتاده اند به نامه و عده اي شان از همان زندان وبلاگ خود را آپ مي كنند! «آزادي» مجسمه اش در آمريكاست، اما تجسمش اينجاست. احمد شهيد، اسير تو بود و زماني كه پليس آمريكا داشت گاز فلفل در چشم دانشجويان آمريكايي فرو مي كرد، چشمانش بسته بود. ما آن روز كه در شعب ابوطالب بوديم، بچه هاي مان در عمليات كربلاي 5 چهل تايي، آب يك قمقمه را مي خوردند، اما حالا رئيس جمهور ما در حياط خلوت تو چه كار مي كند؟! اگر احمدي نژاد در حياط خلوت آمريكاست، اما بيداري اسلامي در حيات جلوت كاخ سفيد، دارد «نقشه ماه» مي كشد. شما هم با اين دهكده جهاني تان؟! زرشك!
آقاي اوباما! بيداري اسلامي، حياط خلوت انقلاب اسلامي است. «بدر» است يا «خيبر» نمي دانم، اما اينقدر مي دانم كه اسرائيلي ها از سيدحسن نصرالله، مثل سگ مي ترسند. «ماشاءالله حزب الله». گفت: «خيبر خيبر يا صهيون! جيش محمد قادمون».
آقاي اوباما! در بيني نظام سلطه، 99 درصد مردم دنيا دارند صداي ويز ويز مي شنوند. خدا بخواهد؛ آتش بر ابراهيم، گلستان مي شود و پهپاد مال ما مي شود. راستي! گيرم مردم آمريكا روزگاري به تو راي داده باشند، مهم امروز است كه تو را نمي خواهند و عليه نظام سلطه دست به قيام زده اند. مي شود زودتر از موعد كنار بروي و اجازه دهي تا زمان انتصابات، مردم آمريكا چند ماهي نفسي تازه كنند؟! قربانت گردم، حكومت داري كه با گاز فلفل نمي شود. دموكراسي كه ديكتاتوري نمي شود! رفراندوم از جنبش تسخير وال استريت واضح تر؟!
آقاي اوباما! من نام رئيس جمهور بعدي آمريكا را مي دانم... از ميان همه نامزدها، هماني كه كمرش در برابر گوساله سامري، بيشتر خم مي شود! رئيس جمهور آمريكا در تل آويو تعيين مي شود. تار و پود اتاق بيضي را عنكبوت مي تند!
راستي آي كيو! «RQ170» سلام مي رساند. حالش خوب است. مليتش را عوض كرده و در انتخابات مي خواهد به «شهاب3» راي بدهد. هي مردك! دست از پا خطا كني، «شهاب3» از حوزه «خيبر» و «پهپاد» از حوزه «بدر»، وكيل ملت مي شوند ها! به اسلافت بگو؛ داستان «كربلاي 5» را برايت درست تعريف كنند. اينجا قومي ساكن است كه شهيد را با افتخار مي دهد، اما به دشمن باج نمي دهد. خامنه اي، بخواهد جان مي دهيم.
¤¤¤
آقاي اوباما! حرف آخر ما اين است: «مرگ بر آمريكا»، ما پيشكسوت اين شعار جهاني هستيم...

 



توضيح قرارگاه عمار در مورد خبر برخي خبرگزاري ها

قرارگاه عمار با انتشار توضيحي صحت درج خبري در برخي خبرگزاريها در مورد ممنوعيت برخي اعضاي خود به عنوان نامزد انتخابات مجلس را رد كرد.
در اين توضيح آمده است: «پيرو انتشار نقل قولي از حجت الاسلام طائب در مورد شرط عدم كانديداتوري اعضاي قرارگاه در انتخابات ها، روابط عمومي قرارگاه عمار اعلام كرد، تيتر درج شده در برخي خبرگزاريها، استنباطي بوده و قرارگاه عمار هيچ مصوبه اي داير بر عدم كانديداتوري اعضاي خود به عنوان نامزد انتخابات ها نداشته است و حضور بعضي از اعضاي شوراي مركزي در انتخابات، هيچ مغايرتي با مصوبات جمعي اين قرارگاه ندارد.»

 



كواكبيان: نبايد اجازه بدهيم فتنه اصلاحات را بخورد

دبير كل حزب مردم سالاري با اشاره به اختلافات اصلاح طلبان براي شركت در انتخابات گفت: نبايد اجازه بدهيم فتنه اصلاحات را بخورد.
مصطفي كواكبيان در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) با يقين خواندن نقش مردم در نظام جمهوري اسلامي اظهار كرد: در هشت دوره انتخابات مجلس همواره نوساناتي در نرخ مشاركت مردم وجود داشته است كه شايد مجلس هشتم و هفتم كمترين نرخ مشاركت را يعني 51 درصد داشته اند و بالاترين نرخ مشاركت در بين واجدين شرايط براي رأي دادن به مجلس پنجم كه 74 درصد بود، مربوط مي شود.
وي افزود: پيش بيني من اين است كه حضور مردم در اين انتخابات نيز كمتر از مجلس هشتم نخواهد شد و نبايد انتظار داشت همانطور كه 85 درصد مردم در انتخابات رياست جمهوري دهم حضور داشتند در انتخابات مجلس نيز اين گونه باشد. بلكه انتخابات مجلس بايد با انتخابات مجلس مقايسه شود.
كواكبيان درباره آرايش سياسي اصلاح طلبان نيز گفت: نمي شود گفت كه همه اصلاح طلبان يك راهبرد منسجم و اصلي داشته باشند فرق اصلاح طلبان با اصولگرايان اكنون در اين است كه اصلاح طلبان در اصل حضور در انتخابات مشكل دارند و اصولگرايان برسر نفرات ليست ها.
وي ادامه داد: يك عده معتقدند كه هيچ كس از اصلاح طلبان نبايد در انتخابات شركت كنند نظر دوم بر اين است كه ليست سراسري نبايد داده شود و افراد به طور مستقل مي توانند حضور داشته باشند و نظر سوم كه نظر ماست اين است كه اگر به تعداد يك سوم از كرسي هاي مجلس تأييد صلاحيت شوند مي توانيم ليست هم بدهيم.
اين عضو جريان اصلاحات، دليل اختلاف اصلاح طلبان براي حضور در انتخابات را اينطور عنوان كرد كه يكي از دلايل، حوادث سال 88 است. دليل دوم اين است كه برخي حتي اگر بخواهند هم نمي توانند شركت كنند و دليل سوم اين كه برخي بالاتر از همه اين ها مطرح مي كنند معتقدند نظام انتخابات در ايران به شكلي است كه حضور در آن فايده اي ندارد و اين دسته با يأس و نااميدي مواجه اند و متأسفانه تبليغ هم مي كنند.
وي تصريح كرد: اعتقادم اين است كه برخي دوستان به اين دليل كه خود نمي توانند در انتخابات شركت كنند از بي فايده بودن حضور در انتخابات حرف مي زنند. برخي نظرسنجي هاي غيررسمي و حتي رسمي نشان مي دهد كه استقبال از اصلاح طلبان در شهرستان ها نيز حتي بيشتر از ساير جريان ها باشد.
وي افزود: كساني كه نيت تغيير نظام داشته باشند اصلاً نمي توانند اصلاح طلب باشند، اصلاح طلب كسي است كه قوانين نظام را پذيرفته و در چارچوب آن فعاليت مي كند من با تحصن مجلس ششم همان موقع هم مخالف بودم .
كواكبيان تأكيد كرد: كسي كه اصلاح طلب باشد بي اصول نيست و كسي كه اصولگراي واقعي باشد بدون اصلاحات نخواهد بود.
وي در مورد حصر خانگي دو تن از نامزدهاي رياست جمهوري انتخابات سال 88 اظهار كرد: اين موضوع مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بود و مصوبات اين شورا براي همه لازم الاجرا است.
وي در پاسخ به سؤالي كه آيا قبول داريد كه فتنه از درون اصلاحات بيرون آمد نيز گفت: اتفاقاً معتقدم كه نبايد اجازه دهيم كه فتنه اصلاحات را بخورد. يك عده مي خواهند با مكدر كردن فضا سوءاستفاده كنند آن طرف هم شفاف صحبت نمي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14