(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 دی 1390- شماره 20119

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحريم نفتي ايران دولت هاي اروپايي را به سقوط مي كشاند
همبستگي ايران و ونزوئلا در برابر خودخواهي آمريكا ادامه خواهد داشت
پاسخ فرمانده كل قوا به نامه كاركنان صنايع پارچين
واكنش آمريكا به صدور حكم اعدام براي جاسوس سيا در ايران
پنتاگون: خواستار كاهش تنش در تنگه هرمز هستيم
احتمال تغيير نتايج بررسي اوليه صلاحيت نامزدهاي مجلس در مراحل بعدي
نامزدي 1295 اصلاح طلب در انتخابات مجلس نهم
روحاني: دولت تركيه براي جلب اعتماد ايران سيستم راداري ناتو را برچيند
يك كارگردان: معترضين به انحلال خانه سينما دنبال منافع خودشان هستند
رئيس سابق سازمان جاسوسي آمريكا: آمريكا هيچ اهرمي براي جلوگيري از فعاليت هاي هسته اي ايران ندارد
حمايت 8 صنف سينمايي از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سينما
سلطانيه: واكنش ها نسبت به آغاز غني سازي در فردو اغراق آميز و با انگيزه سياسي است
وزير خارجه پيشين انگليس: كوبيدن بر طبل جنگ عليه ايران بسيار احمقانه است
گلباران محل شهادت اميركبير در حمام باغ فين كاشان
توسط خيرين مسكن ساز 25 هزار واحد مسكوني در كشور احداث مي شود
عضو هيئت مديره كانون عالي شوراي اسلامي كار: قراردادهاي موقت براي كارهاي مستمر اعتبار قانوني ندارد
لغو سفر وزير كشور به گلستان براي دومين بار
ساخت دستگاه «هنرمند هوشمند» با قابليت برشكاري
دستگاه خود اسكوپ انساني ساخته شد
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي: اقتصاد مقاومتي ايران تحريم ها را بي اثر مي سازد
عزيمت ميليون ها عزادار حسيني به مشهد با پاي پياده
حال عمومي آيت الله مظاهري مساعد اعلام شد
رشد 125 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 89
اخبار ادبي و هنري



هشدار شبكه ان بي سي آمريكا
تحريم نفتي ايران دولت هاي اروپايي را به سقوط مي كشاند

سرويس سياسي-
شبكه ان بي سي در گزارشي تحليلي با اشاره به تلاش برخي كشورهاي غربي براي تحريم واردات نفت از ايران هشدار داد كه در صورت عملي شدن اين مسئله، برخي دولت هاي اروپايي در معرض سقوط كامل قرار خواهند گرفت.
مدتي است كه بحث تحريم نفتي ايران و تلاش براي ايجاد وقفه در صادرات نفت اين كشور به منظور ايجاد محدوديت براي برنامه هسته اي كشورمان در ميان كشورهاي غربي مطرح شده است و اين در حالي است كه مسئله تحريم نفتي ايران با مخالفت هاي زيادي روبرو شده است، چرا كه كارشناسان بر اين باورند تحريم نفتي ايران به شدت به ضرر اقتصاد كشورهاي غربي به ويژه اتحاديه اروپا خواهد بود.
در ادامه گزارش ان بي سي آمده است: به همين دليل است كه در حالي كه قرار بود در اواسط ماه جاري ميلادي اتحاديه اروپا بحث تحريم نفتي ايران را مورد بررسي قرار داده و در مورد آن تصميم گيري كند، اما در گزارش هاي خبري به اين نكته اشاره شده است كه اتحاديه اروپا قصد دارد بررسي تأخير در تحريم نفتي ايران را در دستور كار خود قرار دهد.
براساس اين گزارش، منابع مطلع در اتحاديه اروپا اعلام كرده اند كه آغاز ممنوعيت خريد نفت ايران توسط كشورهاي اين اتحاديه ممكن است چند ماه طول بكشد، چون بعضي از اين كشورها براي آماده كردن اقتصاد خود براي اين ممنوعيت نيازمند زمان هستند.
شبكه خبري آمريكايي ان بي سي در ادامه اين گزارش آورده است: اگر تحريم نفتي ايران انجام شود، اين مسئله باعث افزايش شديد قيمت نفت و در نتيجه طاقت فرساتر شدن تلاش اروپا براي حل بحران اقتصادي اين اتحاديه خواهد شد.
براساس اين گزارش، تحليلگران و كارشناسان هشدار مي دهند كه اگر چه دولت هاي اروپايي به تازگي بر سر ممنوعيت وارد كردن نفت ايران به توافق رسيده اند و چين نيز اعلام كرده است كه از تحريم هاي ضد ايراني به رهبري آمريكا حمايت خواهد كرد، اما با وجود اين چندين كشور اروپايي به شدت نيازمند وارد كردن نفت از ايران هستند و در بين اين كشورها يونان به دليل اوضاع بسيار آشفته اقتصادي خود، اوضاع به مراتب نامساعدتري دارد. چرا كه 30درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كند.
ان بي سي افزود: با توجه به اين مسئله در صورتي كه تحريم ها بر ضد نفت ايران اعمال شود، اين مسئله منجر به سقوط كامل اقتصاد يونان خواهد شد. از سوي ديگر در پي سقوط كامل اقتصاد يونان، اقتصاد كشورهاي همسايه آن تحت تاثير قرار خواهد گرفت و در نتيجه اروپا مجبور خواهد بود به دوران بحران و فاجعه اقتصادي خود بازگردد.
يكي از كارشناسان اقتصادي در اين باره مي گويد: بياييد فرض كنيم كه سران اروپا آنقدر احمق باشند كه با آمريكا در تحريم نفتي ايران مشاركت كنند. اين مسئله به اين معنا خواهد بود كه اروپا روزانه از 250هزار بشكه نفت محروم خواهد شد. با وجود اين بيشترين و بدترين تاثير آن بر روي كشورهايي مانند ايتاليا و يونان خواهد بود، اما به نظر نمي رسد يوناني ها تمايلي براي فرستادن گردن خود به زير تيغ به خاطر اروپايي ها باشند. چرا كه ايران تنها كشوري است كه براي آنان نفت را براساس خواسته ها و منافعشان تامين مي كند. اين مسئله قطعاً اقتصاد يونان را نابود خواهد كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: درست است كه عربستان اعلام كرده است كمبود ناشي از تحريم نفت ايران را جبران خواهد كرد، اما كارشناسان و ناظرين بازار بر روي تحقق اين ادعاي عربستان به طور جدي ترديد دارند. در واقع تحليلگران بر اين باورند كه اين مسئله عربستان را مجبور خواهد كرد از تمام ظرفيت نفتي خود استفاده كند و البته اين مسئله قيمت نفت را به شدت افزايش خواهد داد.
از سوي ديگر تحليلگران اين ترديد را مطرح مي كنند كه آيا عربستان در آينده نيز مي تواند به جبران كمبود نفت در صورت تحريم ايران ادامه دهد، اين در حالي است كه بررسي هاي مؤسسه چتهام هاوس انگليس نشان مي دهد كه مصرف داخلي عربستان مي تواند موقعيت اين كشور را به عنوان بزرگترين توليدكننده نفت دنيا تحت الشعاع قرار دهد، و در نتيجه اين مسئله به بروز بحران نفتي در دنيا منجر خواهد شد.
روزنامه فرانسوي «لوپوئن» نيز در اين باره نوشت: اعمال تحريم نفتي بر ضد ايران اقدامي محكوم به شكست است و به توقف برنامه هسته اي اين كشور كمك نخواهد كرد.
خبرگزاري رويترز نيز در اين باره گزارش داد، نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا درباره اعمال تحريم بر ضد نفت ايران، يك هفته زودتر و در روز 23 ژانويه (3 بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

 



در كنفرانس خبري مشترك احمدي نژاد و چاوز مطرح شد
همبستگي ايران و ونزوئلا در برابر خودخواهي آمريكا ادامه خواهد داشت

روساي جمهور ايران و ونزوئلا در كنفرانس خبري مشترك بر همبستگي و ايستادگي دو كشور در مقابل زورگويي و خودخواهي آمريكا و امپرياليسم تاكيد كردند.
در ابتداي اين كنفرانس خبري، هوگو چاوز - رئيس جمهور ونزوئلا - تصريح كرد: مي دانيم كه يكي از اهداف امپرياليسم، ايران است و ما همبستگي خود را با ايران بيش از پيش مي كنيم و از خداوند مي خواهيم كه هميشه در ايران صلح باشد. آنها مي گويند ما يك تهديد هستيم؛ در حالي كه حقيقت اين است كه آنها خود تهديد به شمار مي روند. آنها ايران را متهم مي كنند كه از انرژي هسته اي به خاطر اهداف نظامي و جنگ استفاده مي كند؛ در حالي كه هيچ مدركي ارائه نمي كنند.
رئيس جمهور ونزوئلا افزود: بسيار اسفناك است كه حتي دولت هاي عربي در برابر امپرياليسم زانو مي زنند اما اكنون وطن بزرگ، آمريكاي لاتين بيدار شده است.
چاوز خطاب به مسئولان ونزوئلايي تاكيد كرد: بايد از مدل تك محصولي خارج شويم. مدل تك محصولي مبتني بر صادرات نفت، يك مدل امپرياليستي است.
در ادامه اين كنفرانس خبري، محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان با بيان اينكه حلقه هاي همبستگي دو ملت ايران و ونزوئلا بسيار مستحكم است، تصريح كرد: ما در يك جبهه مردمي - انساني هستيم و در حقيقت هر دو احترام، پيشرفت و رفاه براي همه ملت ها را دنبال مي كنيم. ايران و ونزوئلا ملت هايي هستند كه در برابر بي ادبي ها، قلدري ها و خودخواهي مستكبران مي ايستند.
وي با اشاره به ادعاهاي بيهوده كشورهاي غربي اظهار كرد: ما در اينجا در راستاي تحكيم مناسبات فعاليت مي كنيم اما آنها ادعا مي كنند كه ما در حال ساختن بمب هستيم. البته حقيقتي پشت اين ادعاها وجود دارد و آن اين است كه آنها از پيشرفت ما هراس دارند وگرنه چرا بايد از همكاري هاي صنعتي و فرهنگي ما ناراحت باشند؟
در اين كنفرانس خبري، خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه «دليل ابراز نگراني مقامات آمريكايي از سفر رئيس جمهور ايران به آمريكاي لاتين چيست؟» كه هوگو چاوز پاسخ داد: كساني كه از اين موضوع ابراز نگراني مي كنند طرفداري آمريكا را كرده و در حقيقت مزدوران آمريكايي هستند. نگراني آنها به دليل ترس است. آنها نگران صداي ما هستند كه بيان كننده آزادي و استقلال است.
افزايش سطح تعاملات
ايران و ونزوئلا
همچنين احمدي نـژاد و چاوز قبل از شركت در كنفرانس خبري، در مذاكرات دوجانبه خود بر افزايش روزافزون سطح تعاملات دو كشور تاكيد كردند. محمود احمدي نژاد و هوگو چاوز با اشاره به روابط راهبردي دو كشور، افزايش روزافزون سطح روابط و تعاملات سياسي و اقتصادي تهران-كاراكاس را به نفع دو ملت و صلح و امنيت جهاني دانستند و با اشاره به اهميت تحولات روزافزون در سطح منطقه و جهان، بر عدم مداخله قدرت هاي زياده خواه و امپرياليستي در امور داخلي ساير كشورها تاكيد و دولت ها و ملت ها را به هوشياري در برابر دسيسه هاي مستكبران توصيه كردند.
امضاي 2 يادداشت تفاهم
همچنين در جريان سفر رئيس جمهور كشورمان و هيات همراه به ونزوئلا، دو يادداشت تفاهم ميان مقامات دو كشور به امضا رسيد.
يادداشت تفاهم ايجاد گروه دوجانبه براي همكاري و پيگيري متمم اقتصادي و توليدي راهبردي و يادداشت تفاهم آموزش و توانمندسازي در بخش نانو و نانوتكنولوژي، دو تفاهم نامه اي بود كه در حضور رئيسان جمهور ايران و ونزوئلا توسط مقامات دو كشور امضا شد.
بيانيه مشترك ايران و ونزوئلا
از سوي ديگر؛ در جريان سفر رئيس جمهور كشورمان و هيئت همراه به ونزوئلا و پس از اتمام مذاكرات دو هيئت ايراني و ونزوئلايي، بيانيه اي مشترك از سوي دو طرف صادر شد.
در ديدار و گفت وگوهاي صميمانه ميان رئيسان جمهور ايران و ونزوئلا، وضعيت همكاري دوجانبه مورد بررسي قرار گرفت و ظرفيت آن در صحنه كنوني منطقه اي و بين المللي ارزيابي شد.
هوگو چاوز و محمود احمدي نژاد در چارچوب اين ديدار و با هدف افزايش مبادلات دوجانبه حول محورهاي زير به توافق رسيدند:
1- تجديد اراده مبني بر گسترش هرچه بيشتر همكاري در كليه حوزه هايي كه به رفاه مردم كمك مي كند- با وقوف به پويايي كنوني روابط دوجانبه- و ادامه شناسايي توانايي ها و ظرفيت هاي موجود در هر دو كشور جهت تعميق همكاري ها.
2-ادامه مبادله هيات هاي رسمي در سطوح مختلف با هدف رايزني در راستاي گسترش و تعميق همكاري گسترده دوجانبه جاري بين دو كشور و همچنين گفت وگوي سازنده در مجامع مختلف منطقه اي و بين المللي براي حفظ منافع مشترك و كمك مصمم به دفاع از صلح، ثبات و امنيت تمامي مناطق جهان.
3- رد سياست هاي زورمدارانه برخي از قدرت هاي جهاني و همچنين كاربرد تهديد نظامي، تحميل تحريم ها و اقدامات مشابه ديگر خارج از حقوق بين المللي عليه ملت هاي صلح جو، مستقل و در حال توسعه و ضرورت خاتمه هميشگي اين گونه اقدامات امپرياليستي.
4- محكوميت هرگونه اعمال تروريستي در سطح جهان و همكاري نزديك با يكديگر در سطح دوجانبه و مجامع بين المللي در مبارزه با اين پديده شوم.
5- بررسي تحولات منطقه خاورميانه و قيام هاي آزاديخواهانه و عدالت جويانه مردم اين منطقه از سوي دو كشور، حمايت از خواسته هاي برحق مردم كشورهاي منطقه، رد هرگونه دخالت خارجي كه موجب پيچيده تر شدن مسائل منطقه مي شود، بررسي تحولات سوريه با توجه خاص، ابراز تاسف از كشتار غيرنظاميان و نيروهاي دولتي و همزمان با آن، حمايت از اصلاحات دولت اين كشور در شرايطي كه راهبرد امپرياليستي و صهيونيستي، مداخله آشكار در امور منطقه است و محكوميت شديد اين راهبرد از سوي دو كشور.
6- محكوميت نقض شديد حقوق مردم فلسطين در نتيجه سياست هاي جنايتكارانه مستمر رژيم صهيونيستي، ابراز نگراني از وضعيت كنوني مردم فلسطين به ويژه در غزه، درخواست از سازمان هاي بين المللي و كشورهاي منطقه جهت ايفاي نقشي موثرتر در مسير حمايت از حقوق مردم بي گناه فلسطين و حمايت از مبارزات به حق مردم فلسطين جهت احقاق حقوقشان مبني بر رفع اشغال و به دست آوردن آزادي و استقلال كشورشان.
استقبال گرم چاوز از احمدي نژاد
هوگو چاوز طي سخناني در مراسم استقبال رسمي از محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان را برادر حقيقي، واقعي و عضو ملت ونزوئلا توصيف كرد و گفت: ما آغوش و قلبمان را براي خوش آمدگويي به ايشان و هيات همراه باز مي كنيم.
وي با ابراز خرسندي از سفر احمدي نژاد به ونزوئلا، خطاب به رئيس جمهور كشورمان ادامه داد: مقداري غمگين بودم از اينكه قرار بود سپتامبر گذشته به كشور ما بياييد ولي بنده كسالت داشتم و سفر شما در سازمان ملل با اولين شيمي درماني من مصادف شد و در حقيقت همان جلسه شيمي درماني يكي از سخت ترين مراحل درمانم محسوب مي شد؛ لذا از اينكه نتوانستم ميزبان شما باشم بسيار متاسف شدم.
چاوز تاكيد كرد: وظيفه ما متوقف كردن امپرياليسم است و ما بايد در مسير توقف حمايت ها از امپرياليسم گام برداريم زيرا اكنون امپرياليسم افسارگسيخته شده و يك حركت احمقانه بي سابقه و تهديدي براي همه جهان است.
وي با طرح اين سؤال كه ايران تاكنون به كدام كشور تجاوز كرده است؟ يادآور شد: انقلاب اسلامي ايران هيچ كشوري را مورد تجاوز قرار نداده است. انقلاب بوليوار نيز چنين بوده است. ما به هيچ كجا بمب صادر نكرده ايم.
چاوز در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سفر رئيس جمهور ايران به ونزوئلا اظهار كرد: متاسفانه اكنون ايادي امپرياليسم و وسايل ارتباطي وابسته به آن و حتي متاسفانه برخي در عرصه داخلي چنين مطرح مي كنند كه رئيس جمهور ايران به ونزوئلا سفر كرده و در همين ساعت من و آقاي احمدي نژاد در داخل زير زمين كاخ رياست جمهوري به دنبال هدف گيري هستيم تا يك سري موشك و خمپاره را به واشنگتن بفرستيم. آنها سخت در اشتباهند. البته همه دنيا بايد بداند كه ما در حال جنگ و نبرد در جهت پيشرفت ملت ها و نابودي فقر و گرسنگي هستيم.
وي ادامه داد: شركت هاي ايراني حداقل 14 هزار واحد مسكوني را در ونزوئلا ساخته اند و حدود هفت هزار واحد ديگر در دست احداث است. اساس اين همكاري ها، حمايت و توجه به اقشار آسيب پذير است. ما با كمك ايران توانسته ايم 26 كارخانه را راه اندازي كنيم و بسياري از محصولاتي كه اكنون به دست قشر آسيب پذير ما مي رسد ثمره تلاش دوستان ايراني ماست.
رئيس جمهور ونزوئلا افزود: ما امروز آزاد و مستقليم و مستعمره هيچ امپراطوري اي نيستيم.
چاوز در پايان اظهارات خود با تكان دادن دست براي خبرنگاران ايراني حاضر در اين مراسم، خطاب به آنان گفت: سلام عليكم.
همچنين در جريان سفر رئيس جمهور كشورمان به ونزوئلا، احمدي نژاد با ايرانيان مقيم اين كشور در هتل محل اقامتش ديدار كرد.
گفتني است؛ در ادامه واكنش هاي رسانه هاي غربي به سفر رئيس جمهور كشورمان به ونزوئلا روز گذشته روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال نوشت: آمريكا از نزديك شدن روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين نگران است.
همچنين شينهوا در گزارشي نوشت كه رئيس جمهوري ايران در حالي به منظور يك سفر چهارجانبه به آمريكاي لاتين سفر كرده است كه آمريكا از اين انتخاب هوشمندانه ايران دچار وحشت و سردرگمي شده است.

 



پاسخ فرمانده كل قوا به نامه كاركنان صنايع پارچين

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، فرمانده معظم كل قوا به اظهار ارادت كاركنان ولايتمدار صنايع مهام پارچين پاسخ دادند.
چندي پيش كاركنان صنايع مهام پارچين وزارت دفاع نامه اي به محضر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ارسال كرده اند كه متن آن به شرح زير است:
امام عزيز!
جان بركف، قوي و با همتي بلند و جهادي ايستاده ايم.
و اي عزيز جان به شوق ديدارت چشم براه.
«عقيدتي سياسي، حفاظت اطلاعات، مديريت
و كاركنان صنايع مهام پارچين»
حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده معظم كل قوا نيز در پاسخ به اين نامه نوشته اند:
خداوند شما را از تفضل و توفيق خود برخوردار سازد.
آينده در گرو عزم و همت و تلاش شما است.
ان شاءالله سربلند باشيد.

 



واكنش آمريكا به صدور حكم اعدام براي جاسوس سيا در ايران

با وجود اعترافات امير ميرزايي حكمتي، جاسوس بازداشت شده سازمان جاسوسي سيا در ايران، كاخ سفيد مدعي ساختگي بودن اتهامات عليه وي شد.
خبرگزاري فرانسه به نقل از «تامي ويتور» سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا گزارش داد: ما گزارشات مطبوعات ايران مبني بر اين كه حكمتي در دادگاهي ايراني به مرگ محكوم شده است را مشاهده كرده ايم. اگر چنين چيزي درست باشد قويا چنين حكمي را محكوم مي كنيم و به همراه شركاي مان براي انتقال نظرمان به دولت ايران مبني بر محكوميت اين حكم تلاش خواهيم كرد. «ويتور» دسترسي فوري به حكمتي از طريق ديپلمات هاي سوئيس و آزادي وي را خواستار شد.

 



پنتاگون: خواستار كاهش تنش در تنگه هرمز هستيم

وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون» اعلام كرد كه واشنگتن خواستار كاهش تنش ها در تنگه مهم و استراتژيك هرمز است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «جورج ليتل» سخنگوي پنتاگون روز گذشته در سخناني اعلام كرد: «ايران هيچ نشانه اي مبني بر تلاش براي بستن تنگه هرمز به عنوان گذرگاه استراتژيك ترانزيت نفتي دريايي از خود نشان نداده است.»
وي افزود: «ما از تهران مي خواهيم كه از اظهارات التهاب آور خود ]در خصوص تنگه هرمز[ دست بردارد. اگر اقدامي از سوي ايران در خصوص بستن تنگه هرمز انجام شده بود، آمريكا از آن مطلع مي شد اما ما هيچ نشانه عملي از سوي ايراني ها در اين زمينه مشاهده نكرده ايم.»
سخنگوي پنتاگون در ادامه گفت: «ما حرف هاي زيادي شنيده ايم اما هيچگونه گام و اقدام عملي در اين زمينه مشاهده نكرده ايم. اظهارات مقامات ايراني بسيار سخت است.»
جورج ليتل همچنين با اشاره به هشدارهاي ايران در خصوص ممانعت از تردد شناورهاي آمريكايي از تنگه هرمز در صورت اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران، خواستار كاهش تنش ها شد و افزود: «ما واقعاً خواستار كاهش تنش ها در تنگه هرمز هستيم چرا كه اين تنگه آبراهي مهم براي منطقه و ايران است.»

 



احتمال تغيير نتايج بررسي اوليه صلاحيت نامزدهاي مجلس در مراحل بعدي

بر اساس تمهيدات قانون انتخابات، نتايج بررسي اوليه صلاحيت نامزدهاي مجلس نهم توسط هئيت هاي اجرايي در مراحل بعدي بررسي صلاحيت ها امكان تغيير دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، به دنبال اعلام اوليه بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس نهم از سوي هيئت هاي اجرايي استان ها كه تحليل هاي متفاوتي را از سوي رسانه ها و برخي افراد درباره تاييد و رد صلاحيت نامزدها در پي داشته است، گفته مي شود بسياري از اين ديدگاه ها بدون توجه به قانون انتخابات و ناشي از تحليل هاي يكسويه صورت گرفته است.
بر اين اساس، با ملاحظه فرايند انتخابات ادوار گذشته مجلس مي توان اين مسئله را به طور آشكار دريافت كه بسياري از تصميمات هيئت هاي اجرايي در مورد صلاحيت كانديداها در مراحل بعدي توسط هيئت هاي نظارت استان، هيئت مركزي نظارت بر انتخابات و نيز شوراي نگهبان قانون اساسي دستخوش تغيير شده است.
بر اساس ماده 52 قانون انتخابات و تبصره هاي ذيل آن هركدام از كانديداهاي ردصلاحيت شده در مرحله اول مي توانند اعتراض خود را به هيئت هاي نظارت استان اعلام و در صورتي كه در اين مرحله هم شكايت آنها نتيجه اي نداشته باشد، اعتراض خود را به شوراي نگهبان اعلام كرده و منتظر نظر نهايي و قطعي اين نهاد باشند.
مرور فهرست تاييد صلاحيت كانديداها در مرحله نهايي توسط شوراي نگهبان كه صلاحيت آنها در ادوار مختلف مجلس از سوي هيئت هاي اجرايي و نظارت احراز نشده است، گوياي اين واقعيت است كه گمانه زني ها درباره اعلام نتايج اوليه بررسي صلاحيت ها بيش از آنكه به واقعيت نزديك باشد يك پيش گويي و القاي بي قانوني و اعمال سلايق سياسي است كه قطعا با توجه به مصرحات قانون اساسي و قوانين عادي و نيز تعيين مرجع قانوني تاييد صلاحيت ها و نتيجه انتخابات(شوراي نگهبان) تمام اين ادعاها بي اساس و واهي خواهد بود.
لازم به ذكر است كه ممكن است آن دسته از افرادي كه در مرحله اول بررسي صلاحيت ها از نظر هيئت هاي اجرايي تاييد صلاحيت شده اند در مراحل بررسي هيئت هاي نظارت و شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشوند.

 



نامزدي 1295 اصلاح طلب در انتخابات مجلس نهم

آمار يك نهاد رسمي از ثبت نام ها نشان مي دهد كه از اصولگرايان تعداد 1801 نفر، از اصلاح طلبان تعداد 1295 نفر و از گروه انحراف نيز تعداد 442 نفر براي انتخابات مجلس نهم ثبت نام كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، با وجود اين كه برخي جريان هاي تندرو طي چند هفته گذشته به شدت موضوع تحريم انتخابات و كاهش حضور مردمي را در دستور كار اتاق رسانه اي خود قرار داده اند، اما آمار ثبت نام كنندگان نشان مي دهد كه اصلاح طلبان به شكل گسترده اي براي حضور در انتخابات ثبت نام كرده اند.
آمار يك نهاد رسمي از ثبت نام ها نشان مي دهد كه از اصولگرايان تعداد 1801 نفر، از اصلاح طلبان تعداد 1295 نفر و از گروه انحراف نيز تعداد 442 نفر براي انتخابات مجلس نهم ثبت نام كرده اند.
همچنين تعداد 1867 نفر نيز به طور مستقل يا بدون گرايش سياسي مشخص در انتخابات حضور خواهند يافت.
از تعداد ياد شده، حدود 80 نفر، افرادي هستند كه از آنها به عنوان مهره مشترك بين گروه انحرافي و فتنه گران ياد مي شود.
گروه انحرافي مدت زيادي است كه جلسات منظم و برنامه ريزي شده اي را براي چگونگي فعاليت و حضور در انتخابات پيش رو تشكيل مي دهد.
يكي از برنامه هاي اين جريان، ائتلاف پنهان با برخي عناصر متمايل به جريان فتنه است.

 



روحاني: دولت تركيه براي جلب اعتماد ايران سيستم راداري ناتو را برچيند

حسن روحاني در ديدار سفير تركيه گفت: دولت تركيه براي اعتماد كامل ايران بايد شرايطي فراهم كند كه سيستم راداري ناتو در اين كشور برچيده شود.
حسن روحاني، رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با اميت يارديم، سفر تركيه در ايران به گفت وگو و تبادل نظر پيرامون روابط دوجانبه و مسائل روز منطقه پرداخت.
روحاني در اين ديدار با اشاره به مسأله سوريه گفت كه اين كشور جايگاه ويژه اي در منطقه دارد و درطي 60 سال گذشته خط مقاومت را در مقابل اسرائيل غاصب تشكيل داده است. البته اين گفته به معناي آن نيست كه نظر مخالفان در اين كشور ناديده گرفته شود.
وي در مورد سوريه بر چند اصل تأكيد كرد كه عبارتند از توقف مداخله برخي از كشورها با ارسال پول و سلاح براي معارضه، توقف خونريزي و پيگيري مطالبات از طريق صلح آميز، مقابله با القاعده و تروريسم در آن كشور.
سفير تركيه نيز در پاسخ به سؤالي پيرامون استقرار سامانه ضدموشكي ناتو در خاك تركيه، اظهار داشت كه اين رادارها تهديد عليه هيچ كشوري نبوده و اگرچه آنها توسط ناتو مستقر شده اند، اما تحت نظر و اداره تركيه بوده و تركيه از قبل اعلام كرده كه اين رادارها عليه هيچ كشور همسايه استفاده نخواهند شد.
روحاني ضمن گلايه از سفير تركيه در اين مورد گفت كه عليرغم گفته شما وزير امورخارجه آمريكا اعلام كرده است كه هدف اصلي اين رادارها ايران مي باشد. لذا ما از دولت و رهبران تركيه كه از دوستان خوب ما هستند انتظار نداشتيم كه زير بار اين امر مي رفتند.
روحاني با انتقاد شديد از آمريكا در استقرار اين رادارها، از دولت تركيه خواست تا شرايطي فراهم كند كه اين سيستم از آن كشور برچيده شده و شرايط اعتماد كامل و روابط گسترده همه جانبه مانند گذشته برقرار و ادامه يابد.

 



يك كارگردان: معترضين به انحلال خانه سينما دنبال منافع خودشان هستند

سرويس ادب و هنر-
عضوسابق هيئت مديره خانه سينما معتقد است: افرادي كه در اعتراض به انحلال خانه سينما بيانيه صادر مي كنند، عده معدودي هستند كه طي سال هاي گذشته بيشترين منفعت را از سينماي ايران برده اند.
«مسعود اطيابي» كارگردان و مدير توليد كه سابقه دو دوره عضويت در هيئت مديره خانه سينما و رياست صنف مديران توليد را در كارنامه خود دارد، در گفت وگو با كيهان گفت: فكر مي كنم بهترين كار احيا و اصلاح اين نهاد و روي كار آوردن كساني در آن باشد كه به فكر منافع همه اعضا باشند و نه مانند دوره هاي اخير كه منافع عده اي خاص را تامين مي كردند.
اطيابي تصريح كرد: واقعيت اين است كه انحلال خانه سينما به هيچ كس لطمه اي وارد نمي كند، چون وضعيت آن به گونه اي بود كه اصلا منافع اعضا را تامين نمي كرد. خانه سينما طي اين سال ها در دست كساني افتاد كه قصد داشتند با سياسي كردن اين نهاد صنفي شهرت بيشتري كسب كنند و از اين طريق به منافع و جاهاي ديگري دست يابند.
اطيابي با بي اهميت توصيف كردن بيانيه هاي صادره از سوي معترضين به انحلال خانه سينما خاطرنشان كرد: «اين عده چرا طي اين سال ها كه مديريت خانه سينما در رسيدگي به مسائل صنفي اعضايش كوتاهي مي كرد، هيچ گاه به فكر پنج هزار عضو خانه نيفتادند، اما حالا كه منافع خود را در خطر مي بينند، ياد اعضا افتاده اند؟»
وي با تاكيد بر اينكه «عصبانيت اين چند نفر را نمي توان ناراحتي آحاد سينماگران از تعطيلي خانه سينما دانست» ادامه داد: «طي سال هاي گذشته بيشتر منافع و امكانات خانه سينما در اختيار اين عده خاص قرار مي گرفت؛ اين معترضين فيلمسازان محترمي هستند، اما همه شاهد بوديم كه چگونه از خانه سينما استفاده مي كردند.»
اطيابي تصريح كرد: معتقدم بايد خانه سينما را به اصول اوليه آن برگرداند و طوري اصلاحش كرد كه برخلاف وضعيت كنوني، تامين كننده منافع همه اعضايش باشد، نه عده اي خاص.
گفتني است، مشروح گفت وگو با سينماگران درباره وضعيت آينده صنوف سينمايي بزودي در صفحه تصوير روز منتشر خواهد شد.

 



رئيس سابق سازمان جاسوسي آمريكا: آمريكا هيچ اهرمي براي جلوگيري از فعاليت هاي هسته اي ايران ندارد

مايكل هيدن رئيس سابق سازمان جاسوسي امريكا (سيا) گفت : تهران همچنان به فعاليت هاي هسته اي خود ادامه مي دهد و آمريكا به همراه همپيمانان خود نمي توانند هيچ كاري انجام دهند.
مايكل هيدن در مصاحبه با شبكه فاكس نيوز گفت : ايراني ها به فعاليت هاي خود براي پيشبرد توانايي هسته اي ادامه مي دهند و در حالي كه امريكا به همراه كشورهاي هم پيمان خود اهرمي براي جلوگيري در دست ندارند.
وي افزود : تصميمات دولت آمريكا در اين خصوص بسيار مبهم است و معلوم نيست در نهايت از چه راهي مي خواهند تهران را قانع كنند كه از غني سازي اورانيوم دست بردارد.
رييس سابق سيا افزود : اختلاف نظر ها در تهران هم بر مشكلات اضافه شده لذا مشخص نيست كه آنها چه فكري در سر دارند.
وي در خاتمه افزود : سياستهاي اوباما در خصوص برنامه هاي اتمي ايران ادامه سياست هاي بوش است و هيچ گزينه خوبي براي جايگزيني آن وجود ندارد.

 



در نامه اي به وزير ارشاد صورت گرفت
حمايت 8 صنف سينمايي از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سينما

هشت صنف سينمايي در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقدام اين وزارتخانه در انحلال خانه سينما حمايت كردند.
هشت صنف سينمايي در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقدام وزارت ارشاد در انحلال خانه سينما حمايت كردند.
اين هشت صنف سينمايي كه مديريت بدنه اصلي توليد و نمايش سينماي كشور را تشكيل مي دهند، با انتشار نامه اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از عملكرد گروهي كه آن ها را شاه نشين فضاي توليد سينماي ايران مي خوانند برائت جسته و خشنودي شان را از انزواي آن دسته كه خود را صاحبان فضاي فرهنگي سينماي ايران مي خواندند اعلام مي دارند.
متن كامل نامه به شرح ذيل است.
به نام خدا
جناب آقاي دكتر سيدمحمد حسيني
وزير محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
با سلام و ادب
بدينوسيله ما اعضاي تهيه كنندگان سينماي ايران، كانون پخش كنندگان سينماي ايران، انجمن سينماداران ايران، انجمن بازيگران سينما و تلويزيون، انجمن سينماگران مستقل، انجمن مؤسسات و شركت هاي ويدئويي، انجمن مديران توليد، انجمن مديران تداركات و .... كه مديريت بدنه اصلي توليد و نمايش سينماي كشور را تشكيل مي دهد از اعمال گروهي معدود كه تعداد آن ها حتي به اندازه انگشتان دست و پا هم نمي رسد ، كساني كه سال ها به عنوان شاه نشين فضاي توليد سينماي ايران ، تمام امكانات وام، رانت، توليد، پخش و جشنواره هاي داخلي و خارجي را قبضه كرده و به ديگران فخر مي فروختند و عدالت را سركوب مي نمودند ، برائت مي جوييم و خشنوديمان را از انزواي آن دسته كه خود را صاحبان فضاي فرهنگي سينماي ايران مي خواندند اعلام مي داريم.
در بخشي از نامه آمده است: و نيز بدين وسيله آمادگي خود را جهت هر نوع همكاري اعلام و پيشنهاد مي شود كارگروهي انتخاب گردد تا سريعا صنوف سينمايي بتوانند پس از دريافت مجوز لازم انتخابات واقعي و فراگير را بر اساس قوانين جاري كشور برگزار نمايند.
تهيه كنندگان سينماي ايران
كانون پخش كنندگان سينماي ايران
انجمن سينماداران ايران
انجمن بازيگران سينما و تلويزيون
انجمن مؤسسات و شركت هاي ويديويي
انجمن سينماگران مستقل
انجمن مديران توليد
انجمن مديران تداركات

 



سلطانيه: واكنش ها نسبت به آغاز غني سازي در فردو اغراق آميز و با انگيزه سياسي است

نماينده دائم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي واكنش كشورهاي غربي به آغاز فعاليت غني سازي در سايت فردو را اغراق آميز و با انگيزه سياسي توصيف كرد.
«علي اصغر سلطانيه» در گفت وگو با ايسنا، درباره تاييد آغاز فعاليت هاي غني سازي در سايت فردو اظهار كرد: تاسيسات غني سازي فردو از دو سال پيش به آژانس اعلام شده است و آژانس در تمامي مراحل از جمله نصب ماشين هاي سانتريفيوژ نظارت داشته است.
وي گفت: تمام فعاليت هاي هسته اي ايران از جمله غني سازي در نطنز و فردو تحت نظارت كامل آژانس با حضور بازرسان و دوربين هاي آژانس كه به طور 24 ساعته فعاليت مي كنند قرار دارد.
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: نتيجه بازرسي ها و نظارت آژانس بر تاسيسات غني سازي ايران در گزارش هاي مديركل آژانس به صراحت اعلام مي شود و اين نظارت ها بدون هيچ گونه مشكلي ادامه دارد.
سلطانيه گفت: اورانيوم تا غناي 20 درصد با هدف تامين نياز سوخت راكتور تهران است كه اين راكتور براي تامين راديو داروها فعاليت مي كند؛ از اين رو فعاليت هاي راكتور تهران و تامين سوخت براي اين راكتور با اهداف صلح آميز و انسان دوستانه است و اين مسئله در كليه اسناد آژانس منعكس شده است.
وي در پاسخ به اين كه با توجه به نظارت آژانس بر فردو، واكنش كشورهاي اروپايي و آمريكا نسبت به آغاز فعاليت اين تاسيسات به چه علت است؟ خاطرنشان كرد: اين واكنش ها اغراق آميز و با انگيزه هاي سياسي است و در طول سال هاي گذشته سابقه داشته است.
سخنگوي آژانس: فردو تحت نظارت است
آژانس بين المللي انرژي اتمي روز دوشنبه با تاييد اين كه ايران غني سازي را در سايت فردو آغاز كرده است، تاكيد كرد كه كليه مواد هسته اي در اين تاسيسات تحت نظارت و كنترل آژانس قرار دارد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با اعلام اين خبر ازوين گزارش داد: تاييد آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از آن اعلام شد كه ديپلمات ها خبر دادند سانتريفيوژها در سايت فردو در نزديكي شهر قم غني سازي 20 درصدي را آغاز كرده اند.
در بيانيه آژانس آمده است: آژانس بين المللي انرژي اتمي مي تواند تاييد كند كه ايران توليد اورانيوم غني شده تا 20 درصد را در كارخانه غني سازي سوخت فردو آغاز كرده است.
آسوشيتدپرس افزود: انتظار آغاز اين فعاليت در ايران با توجه به اين كه تهران چند ماه قبل اعلام كرده بود از تاسيسات فردو براي توليد اورانيوم با غناي 20 درصد استفاده خواهد كرد، مي رفت.
واكنش اغراق آميز غربي ها
برخي كشورهاي اروپايي در همراهي با مقامات كاخ سفيد اقدام قانوني جمهوري اسلامي ايران در انجام غني سازي اورانيوم در سايت فردو را زير سوال بردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «ويليام هيگ» وزير امور خارجه انگليس در واكنش به خبر رسانه هاي غربي مبني بر آغاز غني سازي اورانيوم در سايت «فردو» قم، از تصميم دولت تهران در اين خصوص، به شدت ابراز تاسف كرد.
وي با صدور بيانيه اي مدعي شد: «در شرايطي كه جامعه بين الملل از ايران خواسته كه به آن درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي خود اطمينان دهد، اين اقدام ايران نوعي تحريك محسوب مي شود كه گفته هاي مقامات ايراني مبني بر اينكه برنامه هسته اي آن كاملا غيرنظامي است، را سست و تضعيف مي كند.»
وزير امورخارجه انگليس در ادامه ادعاهاي خود گفت: «وسعت، مكان و ماهيت مخفي اين سايت پرسش هاي جدي را درباره قصد و نيت نهايي ايران مطرح مي كند. ايران نمي تواند هيچ دليل و توجيه قابل قبولي براي توليد اين ميزان اورانيوم با غناي 20 درصد ارائه دهد.»
ويليام هيگ در پايان گفت: «ايران بايد توليد اورانيوم با غناي 20 درصد را متوقف كند، در غير اين صورت فشارهاي بين المللي بر ايران افزايش خواهد يافت.»
يك سخنگوي وزارت امور خارجه آلمان نيز گفت كه گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان معتقد است كه «آغاز غني سازي اورانيوم 20 درصدي در سايت هسته اي زيرزميني فردوگامي در جهت تنش بيشتر است.»
اين سخنگو در بيانيه اي اعلام كرد با توجه به اين رخداد نگراني جامعه بين المللي مبني بر اين كه برنامه هسته اي ايران داراي اهداف نظامي است افزايش خواهد يافت.
آمريكا نيز روز دوشنبه راه اندازي فردو را باعث تشديد بيشتر مشاجرات در خصوص برنامه هسته اي ايران دانست.
ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا مدعي شد: اگر آنها (ايراني ها) در فردو غني سازي 20 درصدي انجام مي دهند تشديد بيشتر نقض تعهدات هسته اي آنها است.
وي ادامه داد: يكبار ديگر از ايران مي خواهيم فعاليت هاي غني سازي را متوقف كند و با آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور كامل همكاري كند و به قطعنامه هاي شوراي امنيت و شوراي حكام فورا پايبندي نشان دهد.
فعاليت 348 سانتريفيوژ در فردو
خبرگزاري آسوشيتدپرس از قول بازرساني كه هفته گذشته از تاسيسات هسته اي فردو بازديد كرده اند، تعداد ماشين هاي سانتريفيوژ فعال در اين مجتمع را 348 عدد اعلام كردند.
آسوشيتدپرس در گزارشي از وين كه غروب دوشنبه 19 دي 1390 (9 ژانويه 2012) منتشر شده، نوشت: ديپلمات ها روز دوشنبه گفتند 348 دستگاه سانتريفيوژ در فردو در حال فعاليت است. اطلاعات اين ديپلمات ها براساس بازرسي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي هفته گذشته انجام داد، قرار دارد.»
اين خبرگزاري ادامه داد: «دو ديپلمات كه به سبب محرمانه بودن اطلاعات خود خواستند معرفي نشوند به آسوشيتدپرس گفتند دستگاه هاي سانتريفيوژ در تاسيسات فردو، اورانيوم را در سطح 20 درصد غني سازي مي كنند.»
همچنين بنابر گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، آژانس بين المللي انرژي اتمي روز دوشنبه آغاز غني سازي اورانيوم تا سطح 20 درصد را در تاسيسات هسته اي جديد ايران تاييد كرده است.
در بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي آمده است: «آژانس تاييد مي كند كه توليد اورانيوم غني شده 20 درصد در تاسيسات غني سازي سوخت فردو آغاز شده است.»

 



وزير خارجه پيشين انگليس: كوبيدن بر طبل جنگ عليه ايران بسيار احمقانه است

وزير امور خارجه پيشين انگليس گفت: به نظر من كوبيدن طبل جنگ با ايران بسيار احمقانه است و من از روش تعامل و فشار حمايت مي كنم ولي مسير تعامل بايد احيا شود.
ديويد ميليبند در مصاحبه با گروه سردبيري روزنامه انگليسي زبان «هندو» چاپ هند در پاسخ به اين سؤال كه نظرش درباره ايران چيست، افزود: من در مقاله اي با عنوان «خطرات چشم بسته وارد جنگ با ايران شدن» در فاينانشال تايمز نوشته ام كه بشدت از كوبيدن بر طبل جنگ نگران هستم.
وي گفت: من معتقدم اين موضوع خيلي خيلي مهم است كه اجازه ندهيم كوبيدن بر طبل جنگ عليه ايران به چيزي اجتناب ناپذير تبديل شود.
ميليبند براي ارائه سخنراني خود با عنوان «نظم نوين جهاني در حال ظهور اقتصادها و سياست ها» در «چناي» به هند سفر كرده است.

 



گلباران محل شهادت اميركبير در حمام باغ فين كاشان

همزمان با يكصد و شصتمين سالگرد شهادت «ميرزاتقي خان اميركبير»، محل شهادت وي در حمام تاريخي باغ فين كاشان توسط دانش آموزان مدرسه ابتدايي اميركبير فين بزرگ كاشان گلباران شد.
به گزارش ايرنا، در اين آيين كه با همكاري اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان برگزار شد، دانش آموزان مدرسه ابتدايي اميركبير فين بزرگ كاشان با اجراي نمايش كوتاه نحوه به شهادت رسيدن اميركبير، ياد و خاطره اين بزرگمرد تاريخ ايران را گرامي داشتند.
دانش آموزان هنرمند در اين نمايش كوتاه مهمترين اقدام هاي اميركبير در دوران صدارتش شامل، تأسيس مدرسه دارالفنون، انتشار روزنامه وقايع اتفاقيه، رسيدگي به وضع ماليه، اصلاحات اجتماعي، سر و سامان دادن به ارتش، اصلاح سياست خارجي، اصلاحات مذهبي، حذف القاب و عناوين و فرمان قتل سيد «علي محمدباب» را براي حاضران يادآور شدند.
ميرزاتقي خان اميركبير دو روز پس از عزل به كاشان تبعيد شد با اين وجود، مخالفان اميركبير در دربار احتمال مي دادند كه وي بار ديگر مورد عنايت شاه قرار گرفته و به قدرت بازگردد. بنابراين با كوشش فراوان توانستند حكم قتل وي را از ناصرالدين شاه بگيرند.
سرانجام اميركبير در سال 1268 هجري قمري در حمام فين كاشان به شهادت رسيد.
پيكر وي ابتدا در كاشان دفن اما پس از چندي با تلاش «عزت الدوله» همسرش، به كربلا منتقل شد.

 



توسط خيرين مسكن ساز 25 هزار واحد مسكوني در كشور احداث مي شود

25 هزار واحد مسكوني توسط خيرين و با حمايت انجمن خيرين مسكن ساز در حال احداث است.
مديرعامل انجمن خيرين مسكن ساز، روز دوشنبه در نشست مديران انجمن خيرين مسكن ساز شمالغرب كشور در تبريز، افزود: اگر واگذاري زمين از سوي مسكن و شهرسازي ادامه داشته باشد، هر سال 20 هزار واحد مسكن توسط اين انجمن احداث خواهد شد.
«كيومرث سلكي» با اعلام اينكه استان آذربايجان شرقي ظرفيت بالايي در بخش هاي مختلف به ويژه كارهاي خير دارد، افزود: 840 واحد انجمن خيرين مسكن ساز در اين استان در حال احداث است.
مديرعامل انجمن خيرين مسكن ساز كشور خواستار تقويت بيشتر انجمن از سوي بنياد مسكن در راستاي تحقق اهداف انجمن كه همان احداث مسكن محرومان است، شد.

 



عضو هيئت مديره كانون عالي شوراي اسلامي كار: قراردادهاي موقت براي كارهاي مستمر اعتبار قانوني ندارد

براساس راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري، از اين پس قراردادهاي موقت براي كارهاي مستمر اعتبار قانوني ندارد.
به گزارش ايرنا عضو هيئت مديره كانون عالي شوراي اسلامي كار با اعلام اين خبر گفت: اين راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري براي بازگشت به كار كارگران شركت قند شاهرود صادر شده و به استناد آن كارفرما نمي تواند كارگران را كه كار فصلي ندارند به بهانه پايان مدت قرارداد اخراج كند.
ابوالفضل پوروفايي گفت: با اين راي ديوان عدالت اداري، ماده 7 قانون كار درباره قراردادهاي موقت جنبه اجرايي محكم تري به خود مي گيرد.
وي كه رياست كانون هماهنگي شوراي اسلامي كار استان مركزي را نيز برعهده دارد، افزود: در گذشته كارگراني با بيش از 17 سال سابقه كار مستمر، به دليل پايان مدت قرارداد از كار اخراج مي شدند و اين يك مشكل عمده براي جامعه كارگري به حساب مي آمد.
پوروفايي اظهار داشت: با توجه به راي هيئت عمومي ديوان عدالت اداري و ماده هفت قانون كار، اخراج كارگران در صورت تخلف فقط توسط كميته هاي انضباطي كار يا هيئت هاي تشخيص ادارات كار شهرستان ها امكان پذير است.

 



لغو سفر وزير كشور به گلستان براي دومين بار

سفر وزير كشور كه قرار بود ديروز به استان گلستان انجام شود، براي دومين بار لغو شد.
به گزارش ايرنا، «مصطفي محمدنجار» قرار بود ديروز با سفر به اين منطقه چند طرح عمراني را افتتاح كند و سپس در جلسه شوراي اداري استان در استانداري گلستان حضور يابد.
در هفته گذشته نيز، سفر وزير كشور به گلستان به دليل شرايط نامساعد جوي لغو شده بود.
استانداري گلستان علت لغو سفر ديروز را اعلام نكرد.

 



ساخت دستگاه «هنرمند هوشمند» با قابليت برشكاري

دستگاه «هنرمند هوشمند» با كاربرد در صنعت پارچه و فرش در كشور طراحي و ساخته شد.
به گزارش ايسنا، بهناز قاسمي، دانشجوي گرافيك دانشگاه نقش جهان اصفهان و طراح اين دستگاه با اشاره به كاربردهاي دستگاه «هنرمند هوشمند» اظهار داشت: اين دستگاه در زمينه هنر براي تذهيب و تشعير، نگارگري، خوشنويسي، نقاشي و رسم جداول به كار گرفته مي شود.
وي افزود: اين دستگاه همچنين در صنعت براي طراحي و سوراخكاري بردهاي pcb، برش كاري در صنعت هواپيماسازي و معوق سازي به طور خودكار مانند روبات استفاده مي شود.
قاسمي با بيان اين كه كار ساخت اين دستگاه سه سال زمان برده است، از مسئولان خواست: با حمايت از مخترعان در راستاي تجاري سازي اختراعاتشان تلاش كنند. وي افزود: اين اختراع بالغ بر 15 ميليون ريال هزينه در برداشته و تاكنون به ثبت نرسيده است.

 



دستگاه خود اسكوپ انساني ساخته شد

دستگاه خود اسكوپ انساني توسط جراح مركز آموزشي درماني شهيد محمدي بندرعباس اختراع و به ثبت رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، رسول خوشنواز مخترع اين دستگاه ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت؛ اين دستگاه نمونه داخلي و خارجي ندارد و در تشخيص به موقع آسيب هاي ارگان هاي داخلي شكم در بالين بيمار در زمان تروما و تصادف بسيارحائز اهميت است كه موجب تشخيص سريع و به موقع پارگي ها و خونريزي ها مي شود.
وي با اشاره به كاربردهاي اين دستگاه افزود: اين دستگاه در تشخيص بيماري هاي مزمن شكمي مانند سل و نيز سرطان ها نقش بسزائي دارد كه در بالين بيمار بدون نياز به اتاق عمل و بيهوشي مي توان با يك بي حسي موضعي اين اقدام تشخيصي را انجام داد.
خوشنواز يادآور شد: دستگاه خود اسكوپ انساني در زماني كه دسترسي به دستگاه هاي گران قيمتي چون سي تي اسكن، ام آر آي و سونوگرافي نيست بدون نياز به حضور راديولوژيست جايگزين مناسبي در تشخيص آسيب هاي ترومائي و مزمن شكمي است كه با دقت بسيار بالاي آن مي توان مستقيما ارگان هاي داخلي شكم مثلا كبد و طحال رامشاهده كرد و آسيب هاي آن را تشخيص داد.
وي گفت: اين دستگاه قابل حمل، سبك و ارزان قيمت است و در همه بيمارستان ها، مراكز تروما و مطب ها قابل استفاده براي متخصصين جراحي، طب اورژانس، داخلي و ... است كه در صورت حمايت مسئولان توليد انبوه صنعتي اين دستگاه وجود دارد و مقرون به صرفه اقتصادي بوده و بومي كشور ايران است.

 



معاون وزير امور اقتصادي و دارايي: اقتصاد مقاومتي ايران تحريم ها را بي اثر مي سازد

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي بر ضرورت آمادگي در برابر توطئه ها و تحريم هاي همه جانبه استكبار تاكيد كرد و گفت: اقتصاد ما مقاومتي است و تحريم ها را خنثي مي سازد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، احمد صادقي گل مكاني در مراسم معارفه هاشم مظفري مديركل جديد امور اقتصادي و دارايي استان اردبيل اظهار داشت: اين كه با خود فكر كنيم استكبار بعد از چند صباحي دست از توطئه ها عليه ما برمي دارد انديشه اي غلط است چون استكبار هر روز براي ما توطئه خاصي را ايجاد مي كند و به همين لحاظ اقتصاد ما بايد اقتصادي مقاومتي باشد تا در مقابل هر نوع توطئه استكبار با برنامه ريزي، تدبر و انديشه كارها را پيش ببريم.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران با وجود تمام توطئه هايي كه استكبار با تمام قدرت و قوت خود براي آن ايجاد كرده روز به روز متعالي تر و در مقابل آمريكا و استكبار مقاومتر شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين كه اين موهبت حاصل خون شهدا، رهبري خوب امام خميني و رهبر معظم انقلاب و تفكر ديني حاكم بر كشور است، با اشاره به تاكيد اصل 44 قانون اساسي بر حمايت از بخش خصوصي يادآور شد: اگر از بخش خصوصي حمايت كنيم، قطعا مشكل اصلي كشور در توليد و اشتغال نيز حل خواهد شد.

 



در آستانه اربعين اباعبدالله الحسين(ع) صورت گرفت
عزيمت ميليون ها عزادار حسيني به مشهد با پاي پياده

اين روزها ميليون ها عزادار حسيني براي عرض تسليت به ساحت قدسي امام رضا(ع) با پاي پياده روانه مشهد مقدس شدند.
به گزارش مهر، پيش بيني مي شود به مناسبت اربعين حسيني، مشهد ميزبان سه ميليون زائر از اقصي نقاط ايران و استان خراسان رضوي باشد به همين دليل تمام نهادهاي خدماتي مشهد به حالت آماده باش درآمده اند و آستان قدس رضوي نيز با فراخوان تمامي نيروهايش مهياي ارائه خدمت به عزاداران شد.
گفتني است، در روزهاي پاياني ماه صفر و در روزهاي منتهي به اربعين حسيني كاروان هاي پياده به مقصد مشهد حركت مي كنند و با حضور حجم انبوه زائران و مسافران مشكلات متنوعي در اين شهر بروز پيدا مي كند كه باعث مي شود خدمات رساني به ميهمانان امام هشتم(ع) آن طور كه بايد و شايد انجام نشود.
ترافيك سنگين بويژه در محدوده اطراف حرم و در هسته مركزي شهر و محدوديت اماكن اقامتي، ضعف در آنتن دهي تلفن هاي همراه، ايجاد محدوديت هاي ويژه در حرم رضوي و بحث اياب و ذهاب در سطح شهر و بازگشت مسافران در پايان سفر به مقاصدشان مهم ترين مشكلاتي است كه هر سال تكرار مي شود و رفع آن نياز به هماهنگي بيشتر مسئولان در اين شهر دارد.
شست وشوي معابر و خيابان هاي منتهي به حرم، نظارت و كنترل ايستگاه هاي صلواتي، افزايش سرويس هاي بهداشتي عمومي در معابر نزديك به حرم مطهر و همچنين افزايش آبسردكن ها را از اقداماتي ذكر مي كند كه در اين ايام صورت مي گيرد.
همچنين نيروهاي اورژانس 115 در روزهاي اربعين حسيني و دهه پاياني ماه صفر آمادگي لازم را براي ارائه خدمات احتمالي به عزاداران و زائران بارگاه منور رضوي را دارند.
زائران پياده تبريزي
وارد نجف اشرف شدند
كاروان تبريزي پس از حدود 920 كيلومتر پياده روي وارد شهر نجف اشرف شد.
مسئول اين كاروان زيارتي ديروز به ايرنا گفت: روز پنجشنبه در آخرين مرحله حركت پياده اين كاروان زيارتي، به سمت حرم اباعبدالله حسين(ع) بار سفر مي بنديم.
«احمد تيزچنگ» با تقدير از سپاه عاشورا و استانداري آذربايجان شرقي در كمك به تحقق اين حركت معنوي گفت: بخش عتبات سازمان حج و زيارت نيز پس از ورود به خاك عراق كاروان را به خوبي هدايت، و مسيرگشايي مناسب و امني را براي زوار ايراني مهيا ساخت.
وي اظهار كرد: كاروان پياده آذربايجان شرقي حرم تا حرم عاشق ولايت و امام حسين(ع) حركت خود را از روز عاشورا و از حرم امام خميني آغاز و شب اربعين حسيني به كربلاي معلي مي رسد. كاروان حرم تا حرم، مسافت 918 كيلومتري را در چهل روز و در قالي 34 منزل طي مي كند.

 



حال عمومي آيت الله مظاهري مساعد اعلام شد

فرزند رئيس حوزه علميه اصفهان از مساعد بودن حال آيت الله حسين مظاهري خبر داد و گفت: ايشان در شرايط بهبود به سر مي برد.
«حسن مظاهري» روز سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: در زمان حاضر آيت الله مظاهري تحت درمان و مراقبت هاي عمومي قرار دارد.
وي درباره زمان ترخيص رئيس حوزه علميه اصفهان از بيمارستان گفت: زمان مشخصي به اين منظور از سوي پزشكان اعلام نشده است.
وي افزود: امروز نيز همچون روزهاي گذشته شخصيت هاي مختلف كشور از وي عيادت كردند.
به گزارش ايرنا، آيت الله حسين مظاهري هفته گذشته به دليل مشكلات اورولوژي در بيمارستان الزهرا(س) اصفهان بستري و سپس براي ادامه درمان به يكي از مراكز درماني تهران منتقل شد.
آيت الله مظاهري، پنج شنبه گذشته تحت عمل جراحي موفقيت آميز قرار گرفت.
پس از اين عمل، برخي از شخصيت هاي برجسته كشور از رئيس حوزه علميه اصفهان عيادت كردند.

 



معاون وزير امور اقتصادي و دارايي خبر داد
رشد 125 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 89

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: علي رغم فشارهاي بين المللي و تحريم در سال 89 شاهد رشد 125 درصدي سرمايه گذاري خارجي در سال89 بوديم.
به گزارش فارس، بهروز عليشيري در همايش سراسري اتحاديه ها و تعاوني هاي كشور با اشاره به بخش تعاون و سهم اين بخش در اقتصاد كشور اظهار داشت: انتظار ما از بخش تعاون تجهيز منابع با استفاده از ابزارهاي جديد است كه در اين راستا اين بخش نيازمند يك پيش شرط است و آن اين كه يك پروژه براي جذب سرمايه گذاري داشته باشد. در حالي كه متاسفانه پروژه ها روي كاغذ مانده و عملياتي نشده است و همين ضعف سبب شده سرمايه گذار خارجي رغبت چنداني نسبت به سرمايه گذاري نداشته باشد.
رئيس سازمان سرمايه گذاري افزود: در سال 88 علي رغم فشارهاي بين المللي و تحريم شاهد رشد 86 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي بوديم و در همين حال در سال 89 شاهد رشد 125 درصدي در اين حوزه بوديم.
عليشيري اضافه كرد: يكي از ضعف هاي مهم بخش خصوصي عدم آشنايي آنها با شيوه هاي تامين مالي است چرا كه متاسفانه بخش دولتي و خصوصي معمولا ساده ترين راه را دنبال مي كنند.
به گفته وي GDP (توليد ناخالص داخلي) اقتصاد در كشور را اگر 800 ميليارد دلار در نظر بگيريم سهم بخش تعاون 200 ميليارد دلار است كه متاسفانه از سهم 25 درصدي تنها به شش يا هفت درصد رسيده است كه البته به اعتقاد بنده به دو درصد هم نمي رسد.
عليشيري در ادامه با اشاره به آمار مقدماتي جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور اذعان داشت: طبق برآورد آمارهاي مقدماتي طي 9 ماه گذشته 6 ميليارد دلار پروژه تصويب شده كه از اين رقم تاكنون 2 ميليارد دلار جذب شده است.
وي با اشاره به بخش اقتصادي سفارتخانه ها گفت: بايد نسبت به بخش اقتصادي سفارتخانه ها اهتمام ورزيم چرا كه در حال حاضر بخشي از آنها فعال و بخشي غيرفعال هستند و بايد در اين راستا با همفكري كارشناسان تدابيري داشته باشيم.

 



اخبار ادبي و هنري

حمايت اتحاديه هاي دانشجويي از انحلال خانه سينما
سه اتحاديه بزرگ دانشجويي در واكنش به مسائل اخير پيش آمده درباره خانه سينما بيانيه اي صادر كردند و در آن از اعضاي اين تشكل خواستند به قانون پايبند باشند.
به گزارش فارس، بسيج دانشجويي، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل و اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با صدور بيانيه اي از انحلال خانه سينما حمايت كردند.
در اين بيانيه آمده است: واضح است كه سال هاست خانه سينما با هدف رفع مباحث صنفي و مشكلات صنوف سينمايي تشكيل شد تا اين معضلات را مرتفع نمايد اما در اين سال ها تنها چيزي كه از سوي اين مجموعه پيگيري نشده، همين پرداختن به مسائل صنفي سينماگران بوده است ولي به جاي آن به كرار همنوايي با رسانه هاي بيگانه و برپايي جشن هاي كذايي براي تقدير عناصر جريان شبه روشنفكري را در كارنامه خود دارد و چه جاي حسرت است از اين خانه ضدسينما، از اين خانه كه امروز پاتوق اهالي فتنه شده و جز ضربه زدن به نظام به هيچ چيز نمي انديشد.
فروش 253 هزار جلد كتاب با موضوع فتنه
آئين رونمايي از چهار عنوان كتاب با محوريت فتنه سال 88 و جنگ نرم، با حضور حجت الاسلام محسني اژه اي دادستان كل كشور، حجت الاسلام حسينيان رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي، نمايندگان مجلس و جمعي از نويسندگان در فرهنگسراي پايداري برگزار شد.
رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي در اين مراسم گفت: نزديك به 253 هزار جلد از اين آثار در راستاي فتنه منتشر و به فروش رسيده است كه خود نشانگر نياز جامعه به تبيين و بررسي ابعاد فتنه است.
حجت الاسلام حسينيان افزود: اميدواريم همان گونه كه بارها گفته ايم تاريخ نگاران واقعيت ها را بدون جانب داري بنگارند چرا كه مركز اسناد و انقلاب اسلامي معتقد است با دشمن دشمنانه برخورد نخواهد كرد. اما اين گونه نيست كه يك جانب گرايي با بي تفاوتي همراه است در جنگ حق و باطل انسان مؤمن نمي تواند بي تفاوت باشد.
حمايت هشت صنف سينمايي از انحلال خانه سينما
هشت صنف سينمايي در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اقدام اين وزارتخانه در انحلال خانه سينما حمايت كردند.
در اين نامه آمده است: ما اعضاي تهيه كنندگان سينماي ايران ،كانون پخش كنندگان سينماي ايران، انجمن سينماداران ايران، انجمن بازيگران سينما و تلويزيون، انجمن سينماگران مستقل، انجمن مؤسسات و شركت هاي ويدئويي، انجمن مديران توليد، انجمن مديران تداركات و... كه مديريت بدنه اصلي توليد و نمايش سينماي كشور را تشكيل مي دهد از اعمال گروهي معدود كه تعداد آن ها حتي به اندازه انگشتان دست و پا هم نمي رسد، كساني كه سال ها به عنوان شاه نشين فضاي توليد سينماي ايران، تمام امكانات وام، رانت، توليد، پخش و جشنواره هاي داخلي و خارجي را قبضه كرده و به ديگران فخر مي فروختند و عدالت را سركوب مي نمودند، برائت مي جوييم و خشنوديمان را از انزواي آن دسته كه خود را صاحبان فضاي فرهنگي سينماي ايران مي خواندند اعلام مي داريم.
اسامي فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر اعلام شد
اسامي فيلم هاي برگزيده براي بخش مسابقه سينماي ايران در سي امين جشنواره فيلم فجر اعلام شد.
برخي از اين آثار عبارتند از: «روزهاي زندگي» به كارگرداني پرويز شيخ طادي، «شور شيرين» به كارگرداني جواد اردكاني، «محرمانه تهران» به كارگرداني مهدي فيوضي، «ملكه» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر، «بيداري» به كارگرداني فرزاد موتمن، «روييدن در باد» به كارگرداني رهبر قنبري، «يك روز ديگر» به كارگرداني حسن فتحي، «بزن بريم بهشت» به كارگرداني مصطفي كيايي، «پرواز بادبادك ها» به كارگرداني علي قوي تن، «چك» به كارگرداني كاظم راست گفتار، «راه بهشت» به كارگرداني مهدي صباغ زاده، «رضا هرگز نمي خوابد» به كارگرداني رضا عطاران، «يكي مي خواد باهات حرف بزنه» به كارگرداني منوچهر هادي، «خرس» به كارگرداني خسرو معصومي، «برف روي كاج ها» به كارگرداني پيمان معادي، «پل چوبي» به كارگرداني مهدي كرم پور و...

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14