(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 فروزدین 1391- شماره 20172

فرودگاه بين المللي؟! صد رحمت به كاروانسراي عباسي
پاي صحبت مردم
خوزستان سرزمين لاله هاي سرخ
آيين هاي نوروزي سرزمين آفتاب
عضو هيئت علمي دانشگاه پزشكي كاشان: ديابت علت اصلي نابينايي است
مديرعامل انجمن خيريه ريحانه اردبيل: حمايت از بيماران سرطاني را گسترش مي دهيم
اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا در كاشان
فعاليت نخستين اتوبوس آمبولانس اورژانس استان اصفهان
استاندار: طرح هاي كلان اصفهان تا پايان دولت دهم تكميل مي شود
عدم استقبال دستگاه هاي اجرايي از تنظيم سند كاهش فقر در مازندران
تاكيد بر رعايت مصرف آب آشاميدني در استان مركزي
وابستگي اقتصاد پنج هزار خانوار روستايي در يزد به منابع طبيعي



فرودگاه بين المللي؟! صد رحمت به كاروانسراي عباسي

اين خبر هر چقدر تكراري و عادي شده باشد؛ باز از عمق فاجعه اش كاسته نمي شود. حكايت اين روزهاي اصفهاني ها كه براي ديدار از عتبات عاليات سردرگم؛ معطل و متحمل فشارهاي شديد روحي و جسمي و بي احترامي مي شوند؛ آنچنان تلخ است كه همه شيريني هاي سفر زيارتي زايران را تحت تاثير قرار مي دهد. با نوشتن اين شكواييه اميدوارم اين حكايت براي آخرين بار روايت شود:
بعد ازسال ها استغفار با فراخوان سازمان حج و زيارت به شوق ديدار يار؛ با عنايت به هزاران زد و بند جهت ثبت نام دركاروان و با تقبل هزينه هاي بسيار عزم سفر كرديم و به دعوت رئيس كاروان در ساعت 30 بامداد روز 5 اسفند در فرودگاه بين المللي اصفهان - كه به حرمت شهيد مظلوم عنوان دكتر بهشتي را از آن حذف كرده اند- پشت در ترمينال حجاج، درخاموش ترين جاي ممكن منتظر مانديم و در سرماي چندين درجه زير صفر به همراه بيش از 300 نفر از گروه مسافرين اعزامي، روي زمين سرد به انتظار نشستيم، تا شايد مسئولان محترم ذي ربط از خواب ناز بيدار شوند و دلشان به رحم آيد و درها را به روي منتظران سرمازده باز كنند.
اما افسوس و دريغ حتي يك نفر كه در اين بيابان برهوت پاسخگوي اين همه بي احترامي به مردم باشد. همان مردمي كه امام راحل آنان را ولي نعمت خواندند و مسئولين نيز مدعي خدمت صادقانه به مخدومين خود هستند. از قرائن و شواهد اين گونه برمي آيد و بعيد است كه تا به حال يكي از مسئولان و بستگان آنها در سرماي زير صفر درجه ساعت ها به انتظار و بلاتكليفي مانده باشند تا طعم سوز و سرماي زمستاني و يا گرماي طاقت سوز تابستاني را بچشند.
راستي مي توان از مسئولان پرسيد اگر از اين زائران كه از مدت ها قبل به شوق زيارت خانه خدا و از دورترين نقاط استان اصفهان و استان هاي ديگر خود را به فرودگاه بين المللي رسانده بودند؛ اگر عازم دبي و روسيه؛ يا مسافرين شهرهاي آنتاليا و تايلند بودند؛ فرش قرمز براي آنها پهن نمي شد تا بي عزتي و بي احترامي هايي كه ايرانيان در فرودگاه هاي كشورهاي ديگر مي بينند، دراين استان شهيدپرور جبران شود؟
به عنوان يك خبرنگار با توجه به رسالت ذاتي خود به عنوان ديدبان مشكلات مردم؛ شاهد آن بودم كه جمعي از مسافرين شهرهاي دور و نزديك كه با وسائل عمومي در پاركينگ فرودگاه پياده شدند؛ درسوز سرماي چندين درجه زير صفر؛ جز گوشه هاي ديوار پناهگاهي سراغ نداشتند و در بين جمعيت بودند پير زنان و پيرمرداني كه از شدت سرما همانند بيد مي لرزيدند و لب فرو بسته و سرپناهي نداشتند. راستي مسئوليت بيماري اين عزيزان و رنج بردن فراوان آنان با كيست؟
بالاخره بعد از جست وجوي فراوان شخصي كه معلوم بود مسئوليتي در فرودگاه دارد ولي از ترس مردم خود را معرفي نمي كرد؛ گفت بهتراست چند صد متر آن طرف تر درمسجد بمانيد تا تكليف ترمينال و پرواز مشخص شود! غافل از آنكه امكانات كم مسجد كوچك فرودگاه، نمي توانست چند صد نفر را پذيرا باشد و ضمن اهانت به تقدس مسجد؛ آسايشگاه و خوابگاه مسافرين لقب گيرد و نيز مردمي مومن كه با هزاران آرزو به سوي معبود خود درحال سفرند مستحق اين چنين تحقيرهايي باشند.
سوال آنجاست زماني كه ازرفتار بد كشورهاي همسايه و اروپايي با مسافران ايراني هزاران انتقاد مي كنيم و وزارت امور خارجه قول پيگيري و جبران اين بي احترامي را درصدر اخبار مي نشانند؛ نبايد مسئولان انگشت اتهام را به سوي خود نشانه بروند؟ به راستي چه كسي مسئول اين همه بي برنامه گي و خسران مادي و معنوي مردم است؟! آيا وظيفه نمايندگان مردم و مسئولان نيست كه حقوق شهروندان را احيا و براي يك بار هم شده خاطي و مقصر را مشخص كنند تا شايد افراد از جايگاه مطمئن و خواب زمستانه خود تكان بخورند و درس عبرتي براي ديگران شوند و حداقل توقعات مردم بر آورده شود؟! آيا اين فرودگاه بين المللي است يا كاروانسراي بين راهي كه بايستي ساعتها در انتظار استراحت مركب ماند؟ صد رحمت بر آن كاروانسراهاي بي تجهيزات كه در زمان خود از فرودگاه هاي بين المللي امروز بهتر بودند.
با پيگيري هاي فراوان بالاخره درساعت 10/2 بامداد درب ها گشوده شد و فقط مسافرين وارد سالن شدند و همراهان آنها عزم بازگشت كردند و پروازي كه مي بايست ساعت 30/3 بامداد به سوي عربستان حركت كند مسافرين را ساعت 6 صبح سوار هواپيما و يك ساعت بعد حركت كرد.
به عنوان يك خبرنگار قديمي كه بيش از 30 سال با اصحاب رسانه همكاري مستمر دارم تقاضاي عاجل دارم موضوع فوق اگر چه كوچك به نظر مي رسد؛ به طورجدي منعكس شود شايد فرجي باشد و مرهمي برزخمي كه اين روزها خيلي كهنه شده است.
اصفهان -خبرنگاركيهان

 



پاي صحبت مردم

كمپ پليس مي خواهيم
جمعي از ساكنان محله استاد شهريار واقع در خيابان رباط اول اصفهان طي نامه اي خواستار رفع مشكلات، نواقص و ناهنجاري هاي اين محله با همكاري مردم و مسئولان شدند.
اين اهالي در بخش ديگري از اين نامه با اشاره به ناهنجاري ها و معضلات موجود در محله و وجود سه مركز آموزشي درمحل خواستار استقرار يك دستگاه كمپ ايستگاه پليس به صورت دائمي در بوستان آلاله شده و آورده اند: همه روزه شاهد بروز مشكلاتي از قبيل كيف ربايي، سرقت از منازل و زورگيري از كودكان، خريد و فروش مواد مخدر و تردد معتادان، نگهداري و چراي دام و رانندگان متخلف و ساير هنجارشكنان كه به دليل دور بودن و عدم دسترسي ماموران قانون، فرصت مناسبي براي اعمال خلاف خود پيدا مي كنند، مي باشيم.
آنان در ادامه به بيان مشكلات محله استاد شهريار پرداخته و خواستار رفع معضلاتي چون اصلاح مدخل ورودي و اختصاص معبر خروجي خيابان استاد شهريار، تعريض كوي دو غزال، بدنه سازي و اصلاح مادي شاه پسند و محيط اطراف آن، روكش آسفالت و ايجاد موانع درخيابان اصلي و كوي دو غزال، اصلاح و ساماندهي ترافيكي و نصب تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و ساماندهي وجلوگيري از چراي دام ورود آنان به منطقه از سوي مسئولان ذي ربط شدند.
اصفهان -خبرنگاركيهان

جاده ارتباطي مشكين شهر- اهر نيازمند مرمت و تعمير
رانندگان وسيله نقليه كه در مسير مشكين شهر به اهر در حال تردد هستند به دفتر نمايندگي و خبرنگاري كيهان در مشكين شهر مراجعه و اظهار داشتند: كه خرابي جاده مشكين شهر به اهر به خصوص در حوزه راهداري مشكين شهر خسارت زيادي به وسايل نقليه مان وارد مي سازد، لذا درخواست داريم نسبت به تعمير و مرمت خرابي هاي اين جاده اقدام و صاف كردن چاله هاي ايجاد شده همت كنند.
مشكين شهر- خبرنگاركيهان

 



خوزستان سرزمين لاله هاي سرخ

فاطمه زورمند- خبرنگار كيهان در خوزستان
خوزستان معجوني از همه نعمت هاي خداوندي است كه در بهار به اوج زيبايي و كمال خود مي رسند و سخاوتمندانه تمامي موجوديت خود را به ميهمانان خود عرضه مي دارند و صدافسوس كه اين مجال اندك توانايي معرفي اين سرزمين زرخيز را به ما نمي دهد اما به قدر بضاعت نوشتيم كه اميد آن داريم مقبول افتد.
¤ بقاع و زيارتگاه هاي متبركه خوزستان
مقبره دانيال نبي در شوش
دانيال يكي از پيامبران بزرگ بني اسرائيل در سده هفتم پيش از ميلاد است. در سال 655 پيش از ميلاد وي را به دربار «نبوكد نصر» پادشاه بابل به اسارت بردند. وي به همراه گروهي از يهوديان به ايران مهاجرت كرد و در شوش سكونت گزيد و در همان شهر درگذشت. آرامگاه دانيال نبي در ساحل خاوري رودخانه شاوور و روبه روي كاخ آپادانا بنا شده است. بناي آرامگاه داراي دو حياط است كه دورتادور آن، ايوان ها و حجره هايي ساخته اند.
بقعه امامزاده حيدر(ع) بهبهان
مشهور است امامزاده حيدر فرزند امام موسي كاظم عليه السلام از همراهان احمدبن موسي معروف به شاه چراغ بودند و به همراه برادرانش در سال 201 تا 203 عازم ايران شده. همچنين در خود آستان مقدس دو اثر تاريخي و زيبا موجود است.
اثر پاي مبارك ايشان كه اثر ضربه زدن با بيل و قطع انگشت مبارك آن حضرت در آن نمايان است و در همين اثر، نشان خاتم مبارك ايشان كه به خط كوفي نوشته شده حيدر بن موسي ابن جعفر نيز موجود است همچنين درب قديمي امامزاده حيدر عليه السلام كه بر روي آن اشعار آقاي مهدي مهدوي به خط آيت الله آخوند ملافتح الله روحي پور نوشته شده است.
بقعه آقا سبزقبا دزفول
آقاسبزقبا از فرزندان امام موسي ابن جعفر(ع) است كه براي تبليغ مذهب تشيع و امامت برادرشان از عربستان به خرمشهر و از آنجا به اهواز و به صورت غريب وارد دزفول شده و ميهمان خانه اي مي شود كه داراي فرزندي مريض است كه با عنايت ايشان شفا مي يابد و بعد از اين هر كس از دست مباركشان آبي مي نوشيد شفا مي يافت و چون اكثر اوقات لباس سبز بر تن داشت او را سبزقبا مي گفتند.
بناي اوليه بقعه و گنبد آن از آثار دوره سلجوقي و تيموري مي باشد (443-845 هجري قمري) بود كه بعدها با طرح توسعه حرم آقا سبزقبا به گنبدفعلي تغيير يافت.
بقعه امامزاده عبدالله(ع) باغ ملك
كنيه اين امامزاده به شرح زير به حضرت «زين العابدين» امام «سجاد(ع)» مي رسد، «عبدالله بن محمداكبر بن حسن دكه بن حسين اصغر بن امام زين العابدين(ع)» كه مخالفان دين از بني اميه و اتباع آنها، اين سيدبزرگوار را دستگير كرده و به محلي كه الآن نزديك همان محل قبر مطهرشان است و به «قتلگاه» مشهور شده، بردند و ايشان را شهيد كردند و براي ايجاد خوف و رعب و وحشت مردم، بدن ايشان را قطعه قطعه كرده و به هر ديار فرستاده تا مردم خيال قيام و نهضت را درسر نپرورانند.
سرمطهر اين امامزاده در شهر شوشتر است كه قبه و مرقدي عالي و تاريخي دارد و تن يا قسمتي از آن را در كوه هاي «منگشت» باغملك مدفون كردند، ايشان صاحب كرامات زيادي هستند و سالانه زائران زيادي در شوشتر و در باغملك دارند.
آرامگاه امامزاده عبدالله شوشتر
اين امامزاده را كه از فرزندان امام چهارم شيعيان امام سجاد(ع) مي دانند در اين مكان دفن شده است. يكي از زيباترين بناهاي شوشتر با نقش هاي ويژه و پلكان ها و نوشته هايي بر قطعات سنگي و كاشي ها و لچك ها و ستون هاي بسيار بر بالاي تپه اي مشرف بر شهر شوشتر. اين مكان بر بالاي تپه اي در جنوب شهر بنا شده و داراي چشم انداز بسيار زيبايي است ساخت بناي اصلي را به دوره خلفاي عباسي نسبت مي دهند كه در دوره هاي بعدي مرمت شده است.
¤ مناطق عملياتي دفاع مقدس در خوزستان شلمچه
منطقه مرزي شلمچه در منتها اليه غرب خرمشهر واقع شده است و نزديك ترين نقطه مرزي به بصره است. شلمچه يكي از محورهاي هجوم دشمن در 31/6/59 به خرمشهر بود. در عمليات بيت المقدس اگر چه خرمشهر آزاد شد ولي با توجه به اهميت نظامي شلمچه، دشمن به سختي از آن دفاع كرد و آن را در اشغال خود نگه داشت و پس از آن موانع، استحكامات و رده هاي دفاعي متعددي در اين منطقه ايجاد كرد. رزمندگان اسلام با اجراي عمليات كربلاي 5 در دي ماه 1365، اين مواضع را درهم شكستند و شلمچه را آزاد كردند.
طلائيه
پاسگاه طلائيه يكي از محورهاي مهم عمليات هاي خيبر و بدر مي باشد و نيز كليدي براي حفظ جزاير مجنون. بعد از جنگ در اين مكان مقري جهت جست وجوي پيكر مطهر شهدا داير شد. در مكاني كه تعداد زيادي از شهدا كشف شد حسينيه اي به نام حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) بنا شد كه اكنون ميزبان زائران كربلاي طلائيه است.
دهلاويه
در 26/3/60 نيروهاي شهيد چمران طي عملياتي دهلاويه را آزاد كردند ليكن دشمن با حملات خود اين روستا را مجددا اشغال كرد. در اين عمليات فرمانده نيروهاي خودي (ايرج رستمي) به شهادت رسيد و هنگامي كه دكتر مصطفي چمران فرمانده ستاد جنگ هاي نامنظم- و وزير دفاع- براي معرفي فرمانده جديد عازم دهلاويه شد، در پشت كانال اين منطقه (مكان فعلي يادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره فرمانده به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسيد. سرانجام در 27/6/60 در عمليات «شهيد آيت الله مدني» اين روستا آزاد شد. در سال 1374، در 400 متري غرب روستاي دهلاويه بناي يادبودي براي پاسداشت رشادت هاي شهيد چمران به همت بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس ساخته شده است كه در سال 1384 شهيدي گمنام در محوطه مركزي آن به خاك سپرده شد.
اين يادمان در 5 فروردين 1385 با حضور مقام معظم رهبري رنگ و بوي تازه اي به خود گرفت.
فكه
اين منطقه در شمال غرب استان خوزستان قرار گرفته است. فكه از شمال به منطقه چنانه، از غرب به خط مرزي و از جنوب به تنگه چزابه و بستان محدود مي شود. منطقه فكه رملي و سرزمين شن هاي روان است. دشمن بعد از اشغال منطقه در آن 16 رده موانع در مقابل رزمندگان اسلام ايجاد نموده بود. در عمليات والفجر مقدماتي رزمندگان پس از نبردي سخت در محاصره دشمن افتادند و عده اي از نيروها نيز مجبور به عقب نشيني شدند. اين منطقه مزين به خون شهداي عمليات هاي والفجر مقدماتي و والفجر يك و سرداران شهيد همچون حسن باقري، مجيد بقايي، سيد شهيدان اهل قلم مرتضي آويني و نيز شهداي بزرگوار تفحص مي باشد.

 



آيين هاي نوروزي سرزمين آفتاب

گزارش از: يدالله رحمتعلي
آئين جشن عيد نوروز در استان مركزي نيز مانند تمام نقاط كشور با خانه تكاني و تدارك سفره هفت سين، شروع مي شود.
در شهرستان هاي اين استان چند روز قبل از عيد، مردم شروع به تميز كردن خانه ها و شستن قالي ها مي كنند. پنبه لحاف هاي كهنه را دوباره حلاجي كرده و تمام خانه را آب و جارو مي كنند. آنها از يكي دو هفته مانده به عيد، عدس، نخود، ماش يا گندم سبز مي كنند.
مردم شهرستان اراك، در آخرين جمعه سال به گورستان ها مي روند و سپس به ديدار كساني كه به تازگي عزيزي را از دست داده اند (نوعيد) مي روند و با خود گلاب، خرما و حلوا مي برند.
در روستاي خورهه، قبل از تحويل سال، عده اي به امام زاده «حكيمه خاتون»، مي روند و بعد به خانه خود رفته و دوباره بعد از تحويل سال نيز به امام زاده مي روند. به اين كار «زيارت دوساله» مي گويند.
مردم شهرستان دليجان نيز، نوروز را با شور و هيجان غيرقابل وصف، جشن مي گيرند. يكي از رسوم گذشته در اين منطقه «هله هله» است. در اين مراسم كه پنجاه روز به عيد مانده انجام مي شود، عده اي از جوانان در حالي كه كوله هايي روي دوش خود داشتند، دور هم جمع مي شدند. يكي از آن ها لباس زنانه مي پوشيد و ديگري به نقش تكه (بز) در مي آمد و زنگوله هاي زيادي به كمر خود مي بستند و در روستا به راه مي افتادند و با سر و صدا و شادي مي خواندند: هله، هله، هو،هو. صد به غله، هو، هو. يعني: صد روز به جمع آوري غله (گندم و جو) مانده است. پنجاه روز به نوروز داريم.
در شهر ساوه، در شب قبل ا ز عيد، مراسمي توسط زنان انجام مي شود، در اين شب زناني كه نذر دارند، نيت كرده مراسم خود را روي كاغذ مي نويسند و كاغذ را داخل «ستو» (كوزه سفالي) مي اندازند. گاهي براي نوشتن اسم، يك سكه، انگشتر و يا چيز ديگري را براي نشان، داخل ظرف مي اندازند. صبح روز بعد، يكي از زنان مورد اعتماد در حالي كه دعا مي خواند. هر يك از نشانه ها را بيرون آورده و بدين ترتيب، هر كس به نيتش مي رسد.
در روستاي «آقچه قلعه» در اين شب، مراسم «شال سان ماخ»، اجرا مي شود. در اين شب، جوانان روستا به گروه هاي سه تا پنج نفري تقسيم مي شوند. هر يك از گروه ها، محدوده اي از منازل روستا را براي خود مشخص مي كند. گروه ها به پشت بام خانه ها رفته و با استفاده از طناب، چارقدي كه همراه دارند را به داخل ايوان خانه مي فرستند. صاحب خانه كه از اين مراسم مطلع است و متوجه حضور آنها مي شود، تخم مرغ، جوراب، پول و يا هر چيز ديگري را كه از قبل آماده كرده است، داخل چارقد آنها مي گذارد.
روز عرفه يا علفه: آخرين روز سال عرفه يا علفه نام دارد. در اين شب در شهر خمين و اراك، سعي مي كنند در همه اتاق ها، چراغ روشن كنند. در روستاي «مكان» در روز علفه مقداري علف سبز از كنار جوي آب مي چينند و در طاقچه اتاق نشيمن مي گذارند.
در روستاي «خوگان» در روز عرفه از كنار جوي آب مقداري علف سبز مي چينند و بر سر در همه اتاق هاي منزل، نصب مي كنند. در آغاز سعي مي كنند بر روي بام خانه اي آتش روشن كنند كه در آن سال يكي از افراد خانواده اش مرده باشد. در اين شب بچه ها پشت در خانه هاي روستاييان مي آيند و از هر منزل تخم مرغ پخته و شيريني مي گيرند.
در روستاي «دره شور»، در روز علفه مقداري علف از بيابان مي چينند و داخل طاقچه مي گذارند و كنارش آيينه، قرآن و چراغ روشن مي گذارند.
تحويل سال: به هنگام تحويل سال همه افراد خانواده در منزل بزرگ فاميل يعني پدر يا پدربزرگ خود جمع مي شوند و دور سفره هفت سين مي نشينند و قرآن مي خوانند و گاه به حافظ نيز تفأل مي زنند. در سفره هفت سين انواع خوراكي ها مانند سبزي، سير، سنجد، شيريني، تخمه، نقل، كشمش، نخود، علف سبز، تخم مرغ رنگ شده، انواع ميوه ها و آيينه، قرآن و چراغ نفتي مي گذارند. بعد از تحويل سال كوچك ترها دست بزرگ ترها را بوسيده و همه با هم روبوسي مي كنند و عيد را به يكديگر تبريك مي گويند. سپس بزرگ خانواده به هر يك از حاضرين دو عدد تخم مرغ و يك جفت جوراب و يا پول عيدي مي دهد. پس از آن نيز به خوردن خوراكي هاي داخل سفره مشغول مي شوند. پختن رشته پلو در شب عيد بسيار مرسوم است. (اين امر اشاره به پيوستگي رشته زندگي و محبت ها دارد) در روستاي «دره شور» از توابع شهرستان خمين در ظهر روز عيد، آشي بنام «جودوغ» مي پزند. در شب عيد، غذاي مخصوص اين شب، يعني سبزي پلو با ماهي پخته مي شود. در روستاي «برزيجان» از توابع محلات، در مجمعه اي گندم بو مي دهند و تخم مرغ مي گذارند و معتقدند كه اين غذاها متعلق به قره يا پيرزن است كه در موقع عيد مي آيد و سهم خود را برمي دارد. علاوه بر آن، نان هاي سوراخ دار مي پزند و داخل مجمعه مي گذارند تا پيرزن بيايد و از آن بخورد.
در شهر محلات كاسه ماستي را در سفره مي گذارند و اعتقاد دارند كه ننه پيرزن مي آيد و انگشت به ماست مي زند و بدين ترتيب ماست بركت پيدا مي كند. همه اينها نمادي از الفت، دوستي و محبت است. درگذشته به جاي سفره هفت سين، در موقع تحويل سال، سيني بزرگي موسوم به مجمعه را پر از بادام، فندق، پسته، شيريني، سبزي، تخم مرغ رنگ شده، كشمش، نخودچي، گردو، انجير خشك و آيينه و قرآن مي كردند. آنها معتقد بودند در موقع تحويل سال، تخم مرغ در سيني تكان مي خورد، حيوانات شروع به نشخوار مي كنند و آب ها از حركت مي ايستند. هر كس در اين وقت دعايي بكند، دعايش مستجاب مي شود. آن ها به سفره هفت سين «سرفه سال» مي گفتند.
ديد و بازديد: بعد از تحويل سال، كوچكترها به ديدن بزرگترها مي روند و عيد مباركي مي كنند و عيدي مي گيرند در روستاي «قيدو» از توابع خمين، همه اهالي روستا با خود ميوه و شيريني مي آورند و در مسجد محل جمع مي شوند و مراسم ديد و بازديد عمومي شروع مي كنند. معمولا سه روز رفتن به خانه بزرگترها به صورت دسته جمعي ادامه مي يابد و پس از آن هر يك از افراد، يك روز را براي بازديد مشخص مي كنند.
سيزده بدر: در روز سيزده بدر مردم از خانه ها بيرون مي روند و در دشتهاي اطراف و روستاها به بازي و شادي مي پردازند. در اين روز، سبزه هايي را كه در مدت سيزده روز عيد در خانه نگهداري كرده اند و داخل آب روان مي اندازند. دختران نيز با آرزوي ازدواج سبزه گره مي زنند. در روستاي قيدو برخي از مردم به پشت بام ها مي روند و ناهار خود را آنجا مي خورند.
در شهر خمين مردم به كوه بوجه (كوه سلطان) مي روند و پس از صرف ناهار جوانها در صحرا بازي مي كنند و غروب به خانه هاي خود برمي گردند. در روستاي «خوگان»، دختران و پسران جوان چند سنگ كوچك را كنار علف ها در زير زمين پنهان مي كنند و علف ها را گره مي زنند و مي خوانند: سيزده بدر/ سال دگر/ بچه بغل.

 



عضو هيئت علمي دانشگاه پزشكي كاشان: ديابت علت اصلي نابينايي است

كاشان- خبرنگار كيهان:
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي كاشان، ديابت را علت اصلي نابينايي در سنين 30 تا 70 سالگي دانست.
دكتر مهدي شاعري گفت: ديابت يك بيماري مهم و خطرناك است كه بر اثر نقص عضو در قند خون (متابوليسم گلوكز) و سوخت و ساز نامناسب در تمام سلول هاي بدن ايجاد مي شود.
وي افزود: بيماري قند مي تواند زمينه ساز بيماري هاي قلبي، نارسايي كليوي، قطع عضو و نابينايي شود كه مشكلات ايجاد شده ناشي از تغييرات در عروق و رگ هاي كوچك اعضاي فوق است.
وي با اشاره به ابتلاي ميليون ها انسان در دنيا به بيماري ديابت عنوان كرد: اين بيماران بايد با رعايت رژيم غذايي، انجام ورزش و تحرك بدني، دوري از استعمال دخانيات و مصرف به موقع دارو بيماري خود را كنترل كنند.
وي با اشاره به اينكه در ابتداي بيماري ديابت، اختلال نابينايي وجود ندارد اما با گذشت چند سال بينايي فرد مورد تهديد واقع مي شود، ادامه داد: مشكلات چشمي ديابت باعث اختلالات نابينايي، كاهش ديد و درنهايت نابينايي مي شود بنابراين رعايت موارد پيشگيرانه ضروري است.

 



مديرعامل انجمن خيريه ريحانه اردبيل: حمايت از بيماران سرطاني را گسترش مي دهيم

سرويس شهرستان ها:
مديرعامل انجمن خيريه «ريحانه» اردبيل از گسترش خدمات حمايتي اين انجمن از بيماران سرطاني خبر داد.
«علي سرابيان» با اشاره به اينكه فعاليت هاي اين نهاد خيريه مردمي در طول 2 سال اخير چشمگير بوده و توانسته بيش از 750 بيمار سرطاني را تحت پوشش قرار دهد، افزود: در اين راستا حمايت هاي حجت الاسلام والمسلمين سيدحسن عاملي امام جمعه محترم اردبيل و نماينده ولي فقيه در استان و همياري خيران مشوق دائمي ما بوده است.
وي با اشاره به همكاري افراد خير از اقشار مختلف كشور اعم از پزشكان، كسبه، كارمندان، دانشجويان و... با اين نهاد گفت: هر بيماري كه برگه آزمايش پاتولوژي وي نشانگر سرطان باشد مي تواند تحت حمايت مادي و معنوي اين انجمن قرارگيرد.
«سرابيان» با اشاره به اختصاص رتبه اول سرطان گوارشي، بويژه سرطان مري كشور به استان اردبيل و افزوني 5/2 برابري آن بر رقم متوسط كشوري ادامه داد: هم اكنون بيش از 3500 بيمار سرطاني در استان وجود دارد و سالانه بيش از 1300 نفر بر اين تعداد افزوده مي شود.
وي در اين گفت وگو به پروژه هاي در دست اقدام انجمن خيريه «ريحانه» اشاره و اعلام كرد: ايجاد درمانگاه تخصصي، خريداري تجهيزات تشخيص زودرس، ايجاد مراكز استراحت و بازتواني و پلي تكنيك فوق تخصصي با امكانات پيشرفته جراحي، شيمي درماني و مراكز آموزشي، تحقيقاتي از پروژه هاي آتي اين انجمن خيريه است.

 



اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هوا در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان بر لزوم اجراي طرح جامع كاهش آلودگي هواي كاشان تأكيد كرد.
محمود لاهيجان زاده در كاشان در جمع خبرنگاران گفت: ممنوعيت استقرار صنعت در خارج از شهرك هاي صنعتي تا شعاع 20 كيلومتري شهرها، محدوده طرح ترافيك شهرستان و ايجاد كمربند سبز شهرستان در طرح جامع كاهش آلودگي هواي كاشان بايد لحاظ شود.
وي ادامه داد: تسريع در جا نمايي و ثبت محدوده كمربند فضاي سبز كاشان توسط شهرداري اين شهرستان از ساخت و سازها و تغيير كاربري در محدوده كمربند سبز كاشان در آينده جلوگيري مي كند.
وي يادآور شد: مصوبه ايجاد كمربند سبز استان از جمله شهرستان كاشان در سفر دوم رياست جمهوري به استان اخذ شده است اما با گذشت چند سال از تصويب آن از سوي مسئولان شهرستان: پيگيري براي اجراي آن نشده است. لاهيجان زاده از فرمانداري و شهرداري كاشان خواست مصوب كمربند سبز كاشان را پيگيري و اعتبارات مورد نياز آن را تخصيص داده و اجرا كند.
وي گفت: به اندازه 50 سال آينده در كاشان شهرك صنعتي ايجاد شده و اين شهرستان به اندازه نياز همه استان اصفهان شهرك صنعتي دارد.
وي خاطرنشان كرد: چنانچه مجوز احداث صنايع در شعاع كمتر از 20 كيلومتري در شهرستان كاشان داده شود در آينده اين صنايع به معضلي تبديل مي شود كه امكان جابه جايي آنها به هيچ صورت وجود ندارد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان اصفهان، گفت: خيابان هاي كم عرض كاشان توان بار سنگين ترافيك راحتي در خارج از وقت اداري كه ترددها كاهش مي يابد را نيز ندارد.
وي بر تسريع در تعيين محدوده طرح ترافيك كاشان تأكيد كرد.

 



فعاليت نخستين اتوبوس آمبولانس اورژانس استان اصفهان

اصفهان -خبرنگاركيهان:
نخستين اتوبوس آمبولانس اورژانس پيش بيمارستاني استان اصفهان با هزينه اي بالغ بر 4 ميليارد ريال و ظرفيت انتقال 12بيمار و مجروح شروع به فعاليت كرد.
معاون اجرايي مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي استان اصفهان گفت: نخستين اتوبوس آمبولانس استاندارد اورژانس پيش بيمارستان استان اصفهان با هزينه اي بالغ بر 4ميليارد ريال و به سفارش اورژانس كشور توسط بخش خصوصي تهيه شده و وارد اصفهان شد.
«محمد ايرانپور» افزود: اين اتوبوس داراي 12 تخت انتقال مجروح، تجهيزات كامل رفاهي براي پرسنل و بيماران، مجهز به تجهيزات پزشكي، احيا، سيستم گرمايشي و سرمايشي و برق اضطراري بوده و به زودي با استقرار در يكي از شاهراه هاي حياتي استان فعاليت خود را آغاز مي كند.
وي با بيان اينكه در آينده اي نزديك 4 اتوبوس آمبولانس ديگر از سوي اورژانس كشور به استان تحويل و 3 دستگاه نيز توسط مركز فوريت هاي پزشكي اصفهان تهيه مي شود، اضافه كرد: اين اتوبوس ها در شرايط عادي در شاهراه هايي كه حجم مجروح در آن محل ها بالا است و نيز در زمان وقوع حوادث غيرمترقبه بزرگ كه تشكيل بيمارستان صحرايي ضروري مي باشد به امدادرساني به مجروحان حوادث خواهند پرداخت.

 



استاندار: طرح هاي كلان اصفهان تا پايان دولت دهم تكميل مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان گفت: در آخرين جلسه اي كه با رئيس جمهور داشتيم مقرر شد ليستي از طرح هاي كلان اصفهان تهيه و تمام آنها تا پايان دولت دهم به اتمام برسد.
عليرضا ذاكر اصفهاني با بيان اينكه در سال 90- 150 ميليارد تومان اعتبار براي 450 طرح مختلف آبرساني در استان اصفهان هزينه شده است. افزود: بيش از 50 ميليارد تومان اعتبار از سوي رئيس جمهوري به بخش كشاورزي اختصاص يافته است.
وي گفت: تا پايان دولت دهم بايد طرح هاي كلان استان اصفهان به اتمام برسد كه مهم ترين اين طرح ها، تامين و انتقال آب به ويژه از فلات مركزي ايران و اجراي طرح بهشت آباد است.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه سال 91 تمام استان اصفهان زير پوشش گاز طبيعي قرار مي گيرد، افزود: تا پايان سال 90 تمام بخش هاي شهرستان كاشان از نعمت گاز طبيعي بهره مند مي شوند.

 



عدم استقبال دستگاه هاي اجرايي از تنظيم سند كاهش فقر در مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد امام خميني مازندران از عدم استقبال دستگاه هاي اجرايي در تنظيم سند كاهش فقر استان خبرداد.
ابراهيم باغباني در نشست خبري با اصحاب رسانه مازندران افزود: هم اكنون 200دانش آموز و دانشجوي نخبه اين نهاد در بنياد ملي نخبگان شناسايي و در رشته هاي مختلف فرهنگي، علمي، ورزشي و قرآني افتخارآفريني مي كنند.
اين مسئول با بيان اينكه 10 هزار و 500دانش آموز و سه هزار و 217 دانشجو و طلبه استان تحت پوشش اين نهاد در مازندران هستند، يادآور شد: مازندراني ها امسال 25 ميليارد تومان به كميته امداد امام خميني استان كمك كردند كه اين مقدار نسبت به مدت مشابه رشد دوبرابري داشته است.
مديركل كميته امداد امام خميني مازندران با بيان اينكه طرح شجره طيبه با استقبال خوب باغداران مركبات مازندران مواجه شده است، افزود: باغداران خير استان در راستاي اجراي اين طرح، 50تن از مركبات خود را به عنوان زكات به مددجويان تحت پوشش كميته امداد اهدا كردند.
باغباني اظهار داشت: ما براي كاهش فقر در استان سندي را تنظيم و براي تمامي ادارات استان فرستاديم كه با عدم استقبال دستگاه هاي اجرايي مواجه شديم.

 



تاكيد بر رعايت مصرف آب آشاميدني در استان مركزي

اراك- خبرنگار كيهان:
مدير روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي، گفت: با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و شروع خانه تكاني، مردم مي بايستي صرف جويي در مصرف آب را رعايت كنند.
زهرا طراوتي فكور افزود: مشتركان بايستي با رعايت روش هاي صحيح مصرف آب و پرهيز از مصرف بالا به ويژه در ساعات اوج مصرف، ضمن توجه به حفظ منابع آبي، امكان برخورداري از آب را براي ساير همشهريان فراهم سازند.
وي اظهار داشت: در ايام تعطيلات نوروزي همكاران ما در مركز ارتباطات مردمي با شماره 122 همچون ديگر روزهاي سال به صورت شبانه روزي علاوه بر ثبت و پيگيري حوادث و اتفاقات آب و فاضلاب، تا زمان رفع حادثه، پاسخگوي سؤالات و مسائل مرتبط با آب و فاضلاب شهروندان هستند.

 



وابستگي اقتصاد پنج هزار خانوار روستايي در يزد به منابع طبيعي

يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل منابع طبيعي استان يزد گفت: در حال حاضر زندگي و اقتصاد بيش از پنج هزار خانوار روستايي وابسته به دام است كه اين دام ها از مراتع استان تغذيه مي شوند.
محمدرضا عالم در ديدار مديران منابع طبيعي با امام جمعه يزد به مناسبت هفته منابع طبيعي با بيان اين كه بيش از 500 خانوار در استان يزد از طريق برداشت گياهان دارويي در مراتع كسب درآمد مي كنند، افزود: به دليل خشكسالي هاي پي درپي امسال اجازه برداشت به آنها داده نشده و همين امر اعتراض آنها را به دنبال داشته است.
وي همچنين با اشاره به طرح هاي در دست اجراي منابع طبيعي استان يزد اظهار داشت: طرح جديد مديريت منابع جنگلي خاتم در وسعت 64 هزار و 700 هكتار و طرح مديريت جنگلي بادامشك طبس در دست اجراست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14