(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 فروزدین 1391- شماره 20172

شكست سازمان ملل در حل بحران قبرس
درگيري نيروهاي امنيتي اردن با تظاهركنندگان
رئيس جمهور جديد آلمان منصوب شد
اعتراض ملت ها به اشغال فلسطين در 60 كشور جهان
14 كشته، 500 زخمي حاصل انفجارهاي تايلند
تاكيد آيت الله سيستاني بر لغوتحريم هاي عراق
اعلام 3 روز عزاي عمومي در پاكستان در اعتراض حمله تروريستي به شيعيان
فرار نماينده رژيم صهيونيستي از پارلمان مغرب
تظاهرات گسترده در مناطق شيعه نشين شرق عربستان
معرفي نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر از سوي اخوان المسلمين
فرياد هيهات منا الذله مردم بحرين در مراسم تشييع پيكر شهيد بحريني
تظاهرات و اعتصاب ضددولتي در 5 كشور اروپايي
شكست دومين نشست ضدسوري موسوم به دوستان سوريه در تركيه
ادامه تظاهرات مردمي در شهرهاي مختلف يمن



شكست سازمان ملل در حل بحران قبرس

سازمان ملل پس از 42 ماه مذاكرات فشرده در حل بحران قبرس ناكام ماند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از مركز اطلاع رساني قبرس مقامات دو بخش ترك نشين و يوناني نشين قبرس اعلام كردند، تمايلي به ادامه مذاكره براي حل بحران بين دو قبرس ندارند، و بدين ترتيب 42 ماه مذاكره پيوسته بين طرفين كه با تلاش هاي سازمان ملل برگزار مي شد بدون نتيجه پايان يافت.درويش اراوغلو رئيس جمهور بخش ترك نشين و كريستوفياس رئيس جمهور بخش يوناني نشين قبرس در پيام خود به مسئول پرونده قبرس در سازمان ملل متحد اعلام كردند كه فعلا قصد انجام مذاكره اي با يكديگر را ندارند.
اين در حالي است كه قبلا سران دو قبرس از تداوم مذاكرات با يكديگر استقبال كرده و روند مذاكرات را مثبت و موثر ارزيابي كرده بودند.

 



درگيري نيروهاي امنيتي اردن با تظاهركنندگان

تحصن صدها اردني معترض در مقابل كاخ نخست وزيري اين كشور به درگيري با نيروهاي امنيتي و خشونت كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي ادامه موج دستگيري هاي انقلابيون اردن و فراخواني كه براي تحصن عليه اين دستگيري ها داده شده بود، صدها تن از معترضان روز گذشته مقابل كاخ نخست وزيري اين كشور در امان تجمع كردند و خواستار پايان دادن به اين اقدامات از سوي دولت اردن شدند.با اينكه هنوز دقايقي از شروع تحصن انقلابيون اردني نگذشته بود، نيروهاي امنيتي مستقر در محل، به تظاهركنندگان حمله كردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.گزارش ها حاكي از آن است كه تظاهركنندگان براي نخستين بار شعار «اسقاط نظام» سر دادند و همين مسئله موجب خشم بيشتر پليس و حمله آنان با باتوم به تحصن كنندگان گرديد.

 



رئيس جمهور جديد آلمان منصوب شد

«يواخيم گوك» 72 ساله به عنوان يازدهمين رئيس جمهور آلمان روز جمعه چهارم فروردين سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از فرانس پرس، مجمع ملي آلمان اخيرا در انتخاباتي داخلي «يوآخيم گوك» را به عنوان رئيس جمهور جديد آلمان منصوب كرد. يوآخيم گوك جانشين كريستيان وولف شد كه به دليل افشاي رسوايي هاي مالي نزديك به يك ماه پيش مجبور به كناره گيري از سمتش شد.
انتخاب يواخيم گوك به سمت رئيس جمهور جديد آلمان در حالي صورت گرفت كه احزاب سياسي دموكرات مسيحي، سوسيال مسيحي، سوسيال دموكرات، سبزها و حزب دموكرات هاي آزاد آلمان پيش تر نام او را به عنوان نامزد مشترك خود براي احراز پست رياست جمهوري اعلام كرده بودند. رئيس جمهور جديد آلمان به هيچ يك از احزاب سياسي در اين كشور وابستگي ندارد.

 



اعتراض ملت ها به اشغال فلسطين در 60 كشور جهان

سرويس خارجي-
مردم فلسطين و بيش از 60 كشور جهان با برگزاري تظاهرات گسترده سياست هاي رژيم غاصب اسرائيل را محكوم كردندو از صهيونيست ها خواستند تا زمين هاي فلسطينيان را به آنها بازگردانند.
هواداران ملت فلسطين در بيش از 60 كشور جهان با برپايي تظاهرات در روز جمعه كه روز زمين نامگذاري شده است ادامه اشغال اراضي فلسطيني ها از سوي رژيم صهيونيستي را محكوم كردند.
صدها فلسطيني در غزه، كرانه باختري و اراضي اشغالي به مناسبت روز زمين تظاهرات كردند و خواستار پس دادن زمين هايي شدند كه توسط اسرائيل به زور گرفته شده است.
در اين تظاهرات فلسطيني ها پارچه نوشته هايي را با خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود، «زمين هاي ما را پس دهيد»، «در اراضي فلسطيني جايي براي فاشيست ها نيست».
اين تظاهرات در سرزمين هاي اشغالي و كرانه باختري در شرايطي صورت گرفت كه نيروهاي اشغالگر فلسطين با حمله به تظاهركنندگان يك نفر را شهيد و بيش از 70 نفر را مجروح كردند.
اشغالگران راهپيمايي هاي مسالمت آميز را كه به مناسبت روز زمين برگزار شده بود به خاك و خون كشيدند.
خشن ترين برخورد نيروهاي اسرائيلي در پست بازرسي نظامي «قلنديا» حد فاصل بيت المقدس اشغالي و رام الله در كرانه غربي روي داد. در حالي كه فلسطيني ها براي دفاع از خود فقط از سنگ استفاده كردند، اشغالگران با شليك گلوله هاي پلاستيكي و گاز اشك آور و پاشيدن فاضلاب به روي تظاهركنندگان تلاش كردند صدها فلسطيني و اتباع خارجي را كه براي اعلام همبستگي با فلسطيني ها در تظاهرات حضور داشتند متفرق كنند.
رژيم صهيونيستي در آستانه فرا رسيدن روز زمين، از بيم تحركات فلسطيني ها و اتباع خارجي مدافع حقوق فلسطيني ها تدابير شديد امنيتي را در داخل اراضي اشغالي و نيز در نزديكي مرزهاي كشورهاي همسايه به اجرا گذاشت.
همزمان با تظاهرات گسترده در سرزمين هاي فلسطيني مردم كشورهاي اتريش، انگليس، هلند، مراكش، روسيه، عراق، اردن، لبنان تونس، سوريه و ديگر كشورهاي جهان تظاهرات گسترده اي عليه سياست هاي اشغالگرانه رژيم صهيونيستي برگزار كردند.
در دمشق پايتخت سوريه مردم اين كشور در حالي كه پرچم هاي سوريه و فلسطين را با خود حمل مي كردند شعار هيهات من الذله سر دادند.
مردم سوريه تاكيد كردند كه به حمايت خود از فلسطين ادامه مي دهند و سياست هاي تبعيض نژادي و غاصبگرانه رژيم صهيونيستي را محكوم مي كنند. در اردن نيز ده ها هزار تن از حاميان فلسطين پس از اقامه نماز جمعه در مرز اردن و فلسطين راهپيمايي كردند و شعار مرگ بر اسرائيل سر دادند. علاوه بر شهروندان اردني اتباع ساير كشورها از جمله آمريكا، يونان، سوئيس، ايتاليا، اندونزي، هند، مالزي، آفريقاي جنوبي، الجزاير و مراكش در اين راهپيمايي حضور داشتند.اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي تجهيزات نظامي خود در مرز با اردن را به حالت آماده باش كامل درآورده بود.در بسياري از كشورهاي اروپايي نيز تظاهرات مشابهي صورت گرفت و تظاهركنندگان طرفدار فلسطين با سر دادن شعار اسرائيل اشغالگر است، اسرائيل تروريست است، ساخت شهرك هاي يهودي در سرزمين هاي فلسطيني را متوقف كنيد، فلسطين را آزاد كنيد بر حمايت كامل خود از آرمان هاي ملت فلسطين تاكيد كردند.
در اين تظاهرات تعدادي از يهوديان ضدصهيونيست همپاي مسلمانان و مسيحيان انگليسي در اين تجمع حضور داشتند تا مخالفت خود را با سياست اشغالگري اسرائيل اعلام كنند.
شبكه هاي خبري جهاني با پوشش كامل اين تظاهرات كه به مناسبت فرا رسيدن روز زمين برگزار شد اعلام كردند كه اين تظاهرات در بيش از 60 كشور جهان در اعلام همبستگي با مردم فلسطين برگزار شده است.
سخنگوي جنبش حماس نيز راهپيمايي و تظاهرات روز زمين در سراسر جهان را يك تحول تاريخي خواند.به گزارش خبرگزاري فارس، «سامي ابوزهري» تاكيد كرد كه راهپيمايي جهاني روز زمين و به سوي قدس يكي از ثمرات بيداري اسلامي و نشانه پايبندي عرب ها و مسلمانان به قدس و سرزمين فلسطين است.
وي افزود: تحرك عربي - اسلامي آغاز شده و تا آزادي سراسر سرزمين فلسطين ادامه خواهد يافت و دوران فروپاشي دولت صهيونيستي نيز آغاز شده است.
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس نيز گفت، اين راهپيمايي ها نزديك شدن زمان آزادي مسجد الاقصي را بشارت مي دهد.
«احمد جبريل» دبير كل جبهه خلق براي آزادي فلسطين فرماندهي كل نيز گفت، ملت فلسطين با حمايت جهاني انتفاضه مردمي را از سر مي گيرد.
«خالد عبدالمجيد» دبير كل جبهه مبارزه مردمي فلسطين نيز تاكيد كرد كه ملت فلسطين و گروه هاي مقاومت به زودي انتفاضه سوم را آغاز خواهند كرد.

 



14 كشته، 500 زخمي حاصل انفجارهاي تايلند

به دنبال وقوع چند انفجار در مناطق جنوبي تايلند 14نفر كشته و نزديك به 500 نفر ديگر مجروح شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، سرهنگ «كريستا داكائوچاندي» رئيس پليس شهر «يالا» واقع در جنوب تايلند روز گذشته با اعلام خبر فوق گفت: اولين انفجار به خاطر يك بمب كار گذاشته شده در يك كاميون و در يك منطقه شلوغ تجاري كه چندين رستوران و فروشگاه وجود داشت به وقوع پيوست.
وي افزود: به فاصله 20 دقيقه پس از اين انفجار، زماني كه مردم براي ديدن محل انفجار جمع شده بودند، دومين بمب كارگذاري شده در يك خودرو منفجر شد و به دنبال آن 11تن كشته و ده ها تن ديگر مجروح شدند.
انفجار ديگر روز شنبه در يك هتل واقع در شهر «هات ياي» به وقوع پيوست به گفته مقامات امنيتي اين انفجار باعث كشته شدن سه تن و مجروح شدن بيش از 200 تن ديگر شد.
رئيس پليس منطقه «هات ياي» درباره اين انفجار اظهار داشت: انفجار در هتل با ساير انفجارها در نقاط ديگر تايلند مرتبط است و احتمال مي رود يك گروه آنها را سازماندهي كرده باشد.
در اكتبر سال گذشته نيز شبه نظاميان افراط گرا دست به انجام چندين انفجار هماهنگ در 30 نقطه از شهر «يالا» زدند كه به دنبال آن سه تن كشته و بيش از 50 تن ديگر مجروح شدند.
پس از آغاز فعاليت جنبش هاي افراط گرايانه در تايلند از ژانويه 2004 تاكنون بيش از 5 هزار تن در اين كشور كشته شده اند.

 



تاكيد آيت الله سيستاني بر لغوتحريم هاي عراق

مرجع تقليد شيعيان عراق، خواستار لغو تحريم هاي سازمان ملل عليه كشورش شد.
به گزارش ايرنا به نقل از «آسوشيتدپرس»، «احمد الصافي» نماينده آيت الله سيستاني و امام جمعه «كربلا» تاكيد كرد: آيت الله سيستاني اعلام كرده كه حذف تحريم هاي سازمان ملل براي حاكميت ملي عراق ضروري است.
به گفته الصافي، مرجع تقليد شيعيان عراق از كشورهاي جهان خواسته كه براي لغو قطعنامه هاي سازمان ملل عليه بغداد كه به دوران حكومت صدام حسين مربوط مي شود اقدام كنند.
اين در حالي است كه دولت عراق مدت هاست، خواستار لغو بيش از 70 قطعنامه اي شده كه در دهه 90 ميلادي و پس از اشغال كويت توسط ارتش صدام عليه اين كشور به تصويب رسيده بود، شده است.
همچنين در زمينه تحولات داخلي عراق، «احمدداوود اوغلو» وزير خارجه تركيه روز شنبه با «اياد علاوي» نخست وزير سابق عراق و رهبر فهرست «العراقيه» ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي «آناتولي»، در اين ديدار، آخرين وضعيت سياسي عراق مورد بررسي قرار گرفت و علاوي، گزارشي از آخرين تماس هاي خود با رهبران سياسي عراق به وزير امور خارجه تركيه ارائه كرد.
به گزارش آناتولي، اوغلو، نيز علاوي را در جريان مذاكرات مختلف خود در جريان نشست امنيت هسته اي در سئول و نيز مذاكراتش با مقامات ايراني قرار داد.
در همين حال منابع خبري عراق از انفجار بمب صوتي توسط فردي ناشناس در خيابان «الرسول» در شهر «نجف» و در مقابل منزل آيت الله سيستاني خبر دادند كه به زخمي شدن دو نفر منجر شد. «ابومسعود ساعدي» مسئول امداد و پيگيري ستاد «شمسا» در نجف اشرف نيز با تائيد اين خبر گفت: اين بمب دست ساز در شب 11 فروردين در مقابل منزل آيت الله سيستاني منفجر شد و 2 زائر ايراني بر اثر تركش هاي ناشي از انفجار مجروح شدند.از سوي ديگر با وجود تهديدهاي فراوان القاعده و عوامل حزب بعث عراق، دولت بغداد توانست نشست سران كشورهاي عربي را با موفقيت در پايتخت اين كشور برگزار كند. گروه القاعده پيش از نشست سران اتحاديه عرب اقدام به سلسله انفجارها و حملات تروريستي كرد كه طي آن ده ها شهروند عراقي كشته و مجروح شدند.

 



اعلام 3 روز عزاي عمومي در پاكستان در اعتراض حمله تروريستي به شيعيان

مردم شهر كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان در اعتراض به وقوع قتل هاي هدفمند شيعيان اعتصاب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها حمله تروريستي روز پنجشنبه (10 فروردين) توسط افراد ناشناس در نزديكي شهر كويته، باعث شهادت هفت نفر از شيعيان اين كشور و همچنين مجروح شدن 6 نفر ديگر شد.
در اعتراض به اين جنايت مردم كويته بنا به درخواست حزب دموكراتيك هزاره، گروه كنفرانس شيعه و با حمايت حزب ملي و عوامي پختونخوا، حزب جمهوري وطن و ديگر احزاب ملي گراي اين منطقه دست به اعتصاب زدند.
به دنبال اين اعتصاب تمامي فعاليت هاي تجاري در كويته به كلي تعطيل شد.همچنين شيعيان كويته در اعتراض به اين حمله و ضمن محكوم كردن آن سه روز عزاي عمومي اعلام كردند.گروه هاي شيعه تهديد كرده اند در صورتي كه عاملان اين جنايت دستگير نشوند آن ها به تظاهرات و اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
شهر پيشاور پاكستان نيز هفتم فروردين شاهد تظاهرات گسترده مردمي بود كه خواستار قطع روابط با آمريكا شدند.
تظاهركنندگان خواستار مقاومت در برابر سياست هاي آمريكايي در پاكستان شدند. آنها همچنين از دولت پاكستان درخواست كردند كه روابط با آمريكا را قطع كرده و واشنگتن را مقصر وخيم تر شدن اوضاع اقتصادي و امنيتي در پاكستان اعلام كردند.از مهم ترين اخبار افغانستان نيز، كشته شدن 2 نظامي انگليسي در ولايت هلمند توسط يك سرباز افغان و 9 نظامي استراليايي در ولايت ارزگان افعانستان در نتيجه يك حمله انتحاري در ايام تعطيلات سال نو بود.

 



فرار نماينده رژيم صهيونيستي از پارلمان مغرب

مجري شبكه تلويزيوني رژيم صهيونيستي از فرار نماينده اين رژيم از در پشتي پارلمان مغرب پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «العالم»، مجري شبكه 10 رژيم اشغالگرقدس در توصيف تظاهرات يكصدهزار نفري مردم مسلمان مغرب به مناسبت روز زمين كه به فرار وحشتزده نماينده اين رژيم از در پشتي پارلمان مغرب انجاميد، آن را غافلگيركننده و بيانگر تنفر از صهيونيست ها عنوان كرد.
اين مجري اظهار داشت: «تماشاي تصاويري كه از رباط، پايتخت مغرب بدست ما رسيده بسيار سخت است؛ ده ها هزار نفر به ميدان اصلي شهر ريختند و نماينده ما از در پشتي پارلمان گريخت و از مغرب خارج شد...».كارشناس شبكه 10 اسرائيل گفت: «بدون شك حدود 100هزارنفر در اين تظاهرات شركت كردند، و ما در اين تظاهرات صحنه هايي را ديديم كه بيانگر تنفر از يهوديت است... پيام اين اعتراض ها آشكار است: آنطور كه آنها مي گويند، اسرائيل خون فلسطيني ها را مي ريزد.»به گفته وي حادثه زماني روي داد كه در تجمع روز زمين در ميان مردم خبري مبني بر حضور نماينده رژيم اسرائيل در ساختمان پارلمان مغرب منتشر شد و همين مسئله كافي بود تا به گفته اين كارشناس صهيونيست مردم به سادگي هيجان زده شده و ديوانه وار به ساختمان پارلمان حمله كنند.

 



تظاهرات گسترده در مناطق شيعه نشين شرق عربستان

مردم مناطق شرق عربستان با برگزاري تظاهرات گسترده، سركوبگري هاي آل سعود طي روزهاي اخير را به شدت محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه خبري «التغيير»، استان شيعه نشين الشرقيه طي روزهاي گذشته شاهد برگزاري تظاهرات هايي در حمايت از زندانيان فراموش شده در زندان هاي رژيم آل سعود بود.
بر اساس اين گزارش، اين تظاهرات با حمله و يورش نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم سعودي و تيراندازي آنها به سمت منازل مسكوني مواجه شد و تعدادي از افراد نيز بازداشت شدند.
در شهر «العواميه»، معترضان با سر دادن شعارهايي، اقدام نيروهاي امنيتي رژيم آل سعود در ترور «محمد صالح الزنادي» فعال سياسي عربستان را محكوم كردند.
همچنين تظاهرات مسالمت آميزي از سوي مردم شهر «القطيف» برگزار شد و شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايي، سياست هاي سركوبگرانه مقامات مسئول رژيم سعودي را محكوم كردند.
در منطقه «سيهات» در استان الشرقيه هم تظاهركنندگان، آزادي بازداشت شدگان و به ويژه شخصيت هاي مخالف را خواستار شدند.
همچنين فعالان شيعي عربستان در شرق عربستان اعلام كردند كه درصدد تشكيل ائتلافي تحت عنوان «ائتلاف آزادي و عدالت» در اين منطقه هستند.
اين فعالان عربستاني تاكيد كردند كه اين ائتلاف به تبعيت از ائتلاف هاي تشكيل شده در بهار عربي تشكيل خواهد شد و تلاش مي شود فعالان و نمايندگان تمام جريان ها و جناح هاي سياسي عربستان در آن حضور و مشاركت داشته باشند.
اين ائتلاف در بيانيه اي اعلام كرد كه فعاليت هاي خود را از طريق برگزاري راهپيمايي هاي اعتراض آميز و تظاهرات مسالمت آميز تا تحقق خواسته ها و مطالبات خود عليه آل سعود ادامه خواهد داد.
اعتراضات مردم عربستان كه نخستين سالگرد خود را پشت سر گذاشته است، طي روزهاي اخير در مناطق شيعه نشين و نفت خيز شرق اين كشور شدت بيشتري يافته است.

 



معرفي نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر از سوي اخوان المسلمين

جماعت اخوان المسلمين در آستانه انتخابات رياست جمهوري مصر، نامزد خود را معرفي كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، جماعت اخوان المسلمين، معاون دبيركل اين جماعت را به عنوان نامزد خود در نخستين انتخابات رياست جمهوري مصر در ماه مه (ارديبهشت ماه) اعلام كرد.
براساس اين گزارش، «محمد بديع» دبيركل اخوان المسلمين مصر اعلام كرد كه نمايندگان پارلمان و كميسيون عالي حزب آزادي و عدالت، در پي نشستي در روز شنبه تصميم گرفتند «خيرت الشاطر» را براي انتخابات آينده رياست جمهوري مصر نامزد كنند.
به گفته دبيركل اخوان المسلمين، الشاطر بدين منظور از پست معاونت، دبيركلي و همچنين عضويت در كميسيون عمومي حزب آزادي و عدالت استعفا داده تا خود را براي انتخابات رياست جمهوري آماده كند.
رئيس حزب آزادي و عدالت نيز اعلام كرد كه تلاش هاي جدي براي ممانعت از دستيابي مصري ها به ثبات باعث شده كه اين حزب با هماهنگي جماعت اخوان المسلمين نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور معرفي كند.
اين در حالي است كه خيرت الشاطر به عنوان يك سياستمدار اسلامگراي كهنه كار از هم اكنون فعاليت هاي خود را براي رقابت با ساير نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در مصر شدت بخشيده است.
اعلام نامزدي رسمي در انتخابات آينده رياست جمهوري مصر و تحويل برگه هاي نامزدي طي چند روز آينده به پايان مي رسد و نخستين انتخابات براي اين منظور در ماه «مه» برگزار خواهد شد.
جماعت اخوان المسلمين پيش از اين از معرفي نامزد براي انتخابات رياست جمهوري مصر خودداري كرده بود.

 



فرياد هيهات منا الذله مردم بحرين در مراسم تشييع پيكر شهيد بحريني

مردم انقلابي بحرين با سر دادن شعار هيهات منا الذله پيكر جوان 23 ساله بحريني كه بر اثر شليك نيروهاي آل خليفه به شهادت رسيد را تشييع كردند.
مراسم تشييع پيكر شهيد «احمد اسماعيل» جوان 23 ساله بحريني كه بامداد روز شنبه به شهادت رسيده بود با فرياد هيهات من الذله و مرگ بر آل خليفه در منطقه سلم آباد بحرين برگزار شد. اين شهيد بحريني بر اثر شليك مستقيم نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم آل خليفه به شدت مجروح شد و صبح روز گذشته بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسيد.
انقلابيون بحريني در مراسم تشييع اين جوان بحريني تأكيد كردند كه راه انقلاب ادامه دارد و پاسخ خون شهدا را در خيابان ها خواهند داد.
جمعيت الوفاق بحرين كه بزرگترين جمعيت شيعي بحرين است نيز اعلام كرد كه يك زن و جوان بحريني بر اثر استنشاق گاز اشك آور كه توسط نيروهاي امنيتي شليك شده بود جان خود را از دست دادند.
همچنين صدها معترض بحريني با تظاهرات و تجمع مقابل دفتر سازمان ملل متحد در منامه خواستار اقدام جدي اين سازمان براي توقف استفاده گسترده نيروهاي امنيتي و نظامي رژيم آل خليفه از گازهاي سمي عليه مردم اين كشور شدند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار توقف جنايات آشكار رژيم آل خليفه عليه شهروندان و غيرنظاميان بي دفاع بحريني شدند.
اين تظاهرات به دعوت جمعيت ها و جريان هاي مخالف بحريني از جمله الوفاق، الوعد، الوحدوي و القومي برگزار شد.
از سوي ديگر رهبر شيعيان بحريني در خطبه هاي نمازجمعه با اشاره به اصلاحات صوري رژيم آل خليفه براي تحريف افكار عمومي بر ادامه مبارزه مردم بحرين تا تحقق خواسته هاي بر حقشان تأكيد كرد.
شيخ عيسي قاسم اظهار داشت، كساني كه قصد دارند صداي مظلوميت مردم بحرين را در گلو خفه كنند و مانع رسيدن آن به گوش حق طلبان جهان شوند هيچ گاه به خواسته خود نخواهند رسيد.
گفتني است فعالان بحريني اخيراًً تصاويري را در اينترنت منتشر كرده اند كه دست داشتن پسران پادشاه و درباريان بحرين در سركوب و شكنجه مخالفان و معترضان در اين كشور را نشان مي دهد.اين تصاوير فاش كرد كه هدايت عمليات سركوب معترضان توسط خالد و ناصر فرزندان پادشاه بحرين و ديگر درباريان بحرين صورت مي گيرد.

 



در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي صورت گرفت
تظاهرات و اعتصاب ضددولتي در 5 كشور اروپايي

تظاهرات و اعتصاب گسترده عليه اوضاع وخيم اقتصادي و نظام سرمايه داري كشورهاي مختلف اروپايي را فرا گرفت.
صدها هزار نفر از مردم كشورهاي لهستان، صربستان، كرواسي، ايتاليا و فرانسه روز شنبه در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي و سياست هاي دولتمردان خود در برخورد با اين بحران، اعتصاب و تظاهرات كردند.
خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت، معترضان لهستاني كه تعدادشان به هزاران نفر مي رسيد در اعتراض به برنامه دولت براي افزايش سن بازنشستگي كه با هدف كاهش بدهي هاي سر به فلك كشيده دولت صورت مي گيرد مقابل ساختمان پارلمان تجمع كردند. «دونالد تاسك» نخست وزير لهستان اعلام كرده، قصد دارد سن بازنشستگي زنان و مردان را به 67 سال افزايش دهد، تاكنون زنان در سن 60 و مردان در سن 65 سالگي بازنشسته مي شدند.
براساس اين گزارش، اتحاديه هاي كارگري لهستان و مردم به شدت از اين تصميم دولت خشمگين هستند.
كشاورزان صربستاني نيز همزمان با لهستاني ها و به نشانه اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت در «بلگراد» تظاهرات كردند. به گزارش ايرنا، گروهي از معترضان نيز با تراكتورهاي خود مقابل ساختمان نخست وزيري تجمع و نسبت به چگونگي پرداخت يارانه هاي دولتي و بي توجهي رهبران اين كشور به مشكلات كشاورزان اعتراض كردند. كشاورزان استان شمالي «ووي ودينا» نيز همزمان با برگزاري تظاهرات ضددولتي با وزير كشور ديدار و نسبت به عواقب حل نشدن مشكلات خود به وي هشدار دادند.
پايتخت نشينان در «كرواسي» روز شنبه عليه نظام سرمايه داري تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، شركت كنندگان در تظاهرات «زاگرب» همزمان با چند كشور اروپايي ديگر و در روز «اعتراض عليه نظام سرمايه داري در اروپا» به خيابان ها ريختند.
ايتاليايي ها هم روز شنبه در شهر شمالي ميلان عليه آنچه «برنامه هاي رياضتي دولت» خواندند تظاهرات كرده با هدف اشغال نمادين ساختمان بورس اين شهر تجمع كردند.
در فرانسه نيز اتحاديه هاي گوناگون صنفي در اعتراض به تصميم دولت براي اجراي طرح ساختاربندي مجدد «كنترل پروازها» و اخراج گروهي از كاركنان اين بخش از فرودگاه ها، اعلام كردند روزهاي دوشنبه (امروز) و سه شنبه (فردا) دست به اعتصاب مي زنند.
براساس اين گزارش، اتحاديه هاي صنفي از مسئولان و كاركنان فرودگاه هاي فرانسه خواستند حدود 20درصد از پروازهاي خود در پاريس و ليون را لغو كنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، به غير از فرودگاه «شارل دوگل»، تمامي فرودگاه هاي فرانسه با آغاز اين اعتصاب دستخوش اختلالات جدي مي شوند.
مجارستاني ها نيز ديروز تظاهرات كردند اما اين بار نه به دليل بحران اقتصادي بلكه به خاطر «مدرك جعلي» رئيس جمهور!
به نوشته خبرگزاري «رويتر» صدها تن از مردم اين كشور پس از انتشار خبرهايي مبني بر جعلي بودن مدرك دكتري «پال اشميت» به خيابان ها ريخته و خواستار كناره گيري فوري وي از قدرت شدند.

 



شكست دومين نشست ضدسوري موسوم به دوستان سوريه در تركيه

نشست ضد سوري مخالفان بشار اسد با حضور بيش از 70 كشور جهان به دليل حمايت نكردن برخي از كشورها از اين نشست و اختلاف شركت كنندگان بدون نتيجه پايان يافت.
دومين نشست ضدسوري تحت عنوان دوستان سوريه روز گذشته در شهر اسلامبول تركيه برگزار شد و به دليل اختلاف ميان شركت كنندگان با شكست مواجه شد.
در اين نشست ضدسوري كه بيشتر از حاميان آمريكا تشكيل شده بود برخي از شركت كنندگان خواستار تسليح مخالفان سوري شدند كه با مخالفت برخي ديگر از كشورها مواجه شد.
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در شرايطي در اين اجلاس شركت كرد كه پيش از حضور در اين اجلاس با پادشاه عربستان ديدار و درباره آخرين تحولات سوريه و راه هاي كمك به مخالفان براي براندازي نظام بشار اسد به رايزني و گفت وگو پرداختند.
وزير خارجه آمريكا با توصيه مقامات كاخ سفيد براي تجهيز نظامي مخالفان سوريه راهي اين نشست شده بود.
اين در حالي است كه كاخ سفيد اخيراًً اعلام كرده بود كه تجهيز مخالفان سوري در دستور كار واشنگتن نيست.
برخي از سناتورهاي ارشد آمريكا در ادامه دخالت هاي خود در امور داخلي سوريه قطعنامه اي در سناي اين كشور آماده كردند كه در آن بر تجهيز نظامي و تسليحاتي مخالفان سوري تاكيد شده است.
وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس نيز در ديدار با هيلاري كلينتون بر ضرورت اتحاد مخالفان سوري تاكيد كردند. اين در حالي است كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد در چرخشي آشكار نسبت به مواضع سابق خود در برابر سوريه اعلام كرد كه تصميم درباره بقا يا رفتن بشار اسد از مقام رياست جمهوري با مردم سوريه است و سازمان ملل نمي تواند در اين باره تصميمي بگيرد. رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز طي اظهاراتي اعلام كرد كه تصميم درباره سرنوشت سياسي سوريه به عهده مردم و انتخابات اين كشور است و كشورهاي ديگر نبايد در اين مورد دخالتي داشته باشند.
كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در نشست موسوم به دوستان سوريه شركت نكرد.
كشورهاي روسيه و چين نيز در اين اجلاس شركت نكردند و از سوي ديگر بين اعضاي شركت كننده در اين اجلاس بر سر تسليح مخالفان سوري اختلاف هايي به وجود آمد كه نهايتاًً به توافقي درباره سوريه دست نيافتند.
در حالي كه كشورهايي نظير عربستان، قطر، انگليس و آمريكا بر ضرورت ارسال نيرو و تجهيزات نظامي به سوريه تأكيد داشتند كشورهاي ديگر بر توقف خشونت ها و تجهيز نكردن مخالفان سوري تأكيد مي كردند.
از سوي ديگر رهبران اتحاديه عرب در نشست روز چهارشنبه (9 فروردين) خود در بغداد از طرح كوفي عنان نماينده سازمان ملل در امور سوريه براي برقراري صلح در سوريه حمايت كردند و از دمشق خواستند كه طرح پيشنهادي كوفي عنان را به طور كامل اجرا كند.
طرح كوفي عنان بر آتش بس فوري و انجام مذاكره ميان دمشق و مخالفان سوري استوار است.
اين در حالي است كه بشار اسد رئيس جمهور سوريه اعلام كرد كه با طرح 6 ماده اي كوفي عنان براي پايان دادن به ناآرامي ها در سوريه موافق است.

 



ادامه تظاهرات مردمي در شهرهاي مختلف يمن

مردم يمن با برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور بر ادامه انقلاب خويش تا تحقق همه مطالبات و خواسته هاي خود تاكيد كردند.
صدها هزار نفر از مردم يمن با برگزاري تظاهرات در شهرها و استان هاي مختلف به ادامه انقلاب و سرنگوني باقيمانده هاي رژيم علي عبدالله صالح تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه العالم، تظاهركنندگان يمني باتاكيد بر ضرورت استقلال دستگاه قضايي، خواستار اخراج نزديكان و وابستگان عبدالله صالح از ارتش و دستگاه هاي امنيتي شدند.
تظاهركنندگان همچنين بر ضرورت محاكمه عبدالله صالح و همدستانش به اتهام ارتكاب جنايت عليه مردم يمن، تاكيد كردند.
يمني ها تاكيد كردند كه هر روز بر شدت فعاليت هاي اعتراض آميز آنها افزوده خواهد شد.اين تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه برخي تحليلگران منطقه گمان مي كردند كه انقلاب مردم يمن به دست آمريكا و عربستان مصادره شده است اما تظاهرات گسترده مردم در شهرها و استان هاي مختلف كشور نشان داد كه به رغم سكوت برخي از احزاب و گروه ها مردم يمن همچنان خواستار تداوم راه انقلاب و تحقق خواسته هاي خود كه مهم ترين آنان محاكمه علي عبدالله صالح و همدستانش است هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14