(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 فروزدین 1391- شماره 20172

سوسيس و كالباس بدترين نوع گوشتهاي فرآوري شده
پازل به هم ريخته گفت وگو پس ازجر و بحث را مرتب كنيد...
موبايل؛ اسباب بازي جديد بچه ها
ويژگي هاي يك رژيم غذايي سالم



سوسيس و كالباس بدترين نوع گوشتهاي فرآوري شده

در مصرف گوشتها نكته بسيار مهم اين است كه بدترين نوع آنها، گوشت هاي فرآوري شده كالباس و سوسيس است.
به گفته دكترسيدمسعود كيمياگر، رئيس سابق مركز انستيتو تغذيه كشور، بعضي به غلط مي گويند اگر پسر مي خواهيد لبنيات را از رژيم غذايي حذف كنيد و متأسفانه خانم ها را به سمتي هدايت مي كنند كه به اميد پسردارشدن، آنها را از سلامتي خودشان و جنينشان محروم مي كنند، در حالي كه چنين واقعه اي اتفاق نمي افتد.
با خوردن هيچ غذايي نمي توانيم جنسيت جنين را تعيين كنيم، اين يك باور دروغ است، دكان و دستگاهي است كه عده اي براي خود درست كرده اند.
همچنين مشاهده شده است كه رژيم غذايي براساس گروههاي خوني تجويز مي كنند، اين هم يك دروغ است، همه بدانيم كه تكليف چاقي و لاغري خيلي روشن و مشخص است، مقدار دريافت و مقداري كه هزينه مي كنيم، اگر من كالري درست كم كنم لاغر مي شوم و اگر كالري زياد كنم چاق مي شوم، با رفتن در مسير بيراهه ها بدانيم كه تأثيري ندارد.
تركيبات گوشت هاي فرآوري سرطان زاست
تركيبات گوشتهاي فرآوري شده كالباس و سوسيس، سرطان زا است، در ميان گوشتها هم گوشتهاي سفيد بهتر است، ماهي بهتر از مرغ و مرغ بهتر از گوشت است.
البته مصرف 2 الي 3 بار گوشت قرمز به اندازه 50 گرم براي بدن مفيد است، زيرا زياده روي در مصرف گوشت اصلا خوب نيست و رعايت تنوع در گوشت هم بسيار مفيد است.
در مصرف گوشتها نكته بسيار مهم اين است كه بدترين گوشتها، گوشتهاي فرآوري شده، كالباس و سوسيس است.
افزودنيهايي كه به اين گوشتها مي زنند منجر به تركيباتي مي شود كه سرطان زا است، البته مصرف يك روز در هفته ممكن است سبب شود اين اتفاق نيفتد اما كساني كه مرتب از گوشتهاي فرآوري شده سوسيس و كالباس استفاده مي كنند، خودشان را در معرض انواع بيماري ها قرارمي دهند.
بنابراين توصيه مي شود كه مصرف حتي يك بار در هفته نباشد بهتر است و اين رستورانهاي فست فود به همين خاطر است كه نامناسب است زيرا اين رستورانها نان سفيد به همراه گوشتهاي فرآوري شده كالباس و سوسيس، چربي زياد، نمك، نوشابه به همراه يك ظرف سيب زميني سرخ كرده به ما مي دهند، در واقع اين عمل مثل اين است كه ما قصد خودزني با خود داشته باشيم.
اين عادتهاي غذايي كه به نوجوانان و جوانان مي دهيم ممكن است تا 5 سال خودش را نشان ندهد اما 10تا 15 سال بعد به يكباره مشاهده مي كنيم كه رگهاي يك جوان 30 ساله مسدود شده است، اين امر شوخي نيست.
آن قسمتي كه جزء 4 گروه اصلي غذايي نيست و براي خانمها و آقايان هم سؤال برانگيز است چربيها است، ما مي گوييم چربيها را كم استفاده كنيد، وقتي يك خانم و آقا قرار است هفته آينده ميهماني بدهد اول در آشپزخانه نگاه مي كند كه روغن دارد يا نه؟
اما لازم است بدانيم كه چقدر روغن و چه نوع روغني استفاده كنيم. دنيا با تحقيقات گسترده و مختلف به اين نتيجه رسيده است كه روغن جامد براي سلامتي مضر است. اين روغنها شامل كره، دنبه، پي و روغنهاي ايدروژنه است. اين روغنها اسيدهاي چربي دارد كه به سختي جذب بدن مي شود اما در مقابل روغن هاي مايع سبب مي شود كه رگهاي ما ديرتر بگيرد و كمتر به بيماريهاي قلبي و عروقي مبتلا شويم.
ما به دو دسته از اين روغنها احتياج داريم، روغن هاي اسيد چرب كه امگا3 زياد دارند، مثل كانولا، گردو و ماهي كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كنند. و روغنهاي اسيدچرب امگا6 كه مانع سخت شدن و تنگ شدن جداره عروق مي شوند.
تا به امروز كه در خدمت شما هستم تركيبي به نام چربي سوز نه ساخته شده و نه كشف شده است، اما متأسفانه واژه اي كه خيلي شيرين است براي خوش خيال ها و آن كه چيزي بخوريد كه چربي ها را بسوزاند، ما متخصصان تغذيه نمي شناسيم كه ماده اي بخوريم كه چربيها را بسوزاند، كدام دانشمندي در دنيا كشف ماده چربي سوز را داشته است و يا ساخته است كه ما از آن بي خبريم؟!

 



پازل به هم ريخته گفت وگو پس ازجر و بحث را مرتب كنيد...

وقتي كه سرموضوعي با همسرتان بحث مي كنيد، معمولا احساس فاصله گرفتن از يكديگر در وجودتان شكل مي گيرد.
اما نه فقط به خاطر اتفاقاتي كه رخ داده است، بلكه از طرفي حتي نمي دانيد كه چطور بايد باب گفتگو را مجددا با شريك زندگيتان بازكنيد. وقتي كه جر و بحث شروع مي شود، به سختي مي توان به اعصاب و هيجانات خود مسلط بود، به همين خاطر گاه شورش را در مي آوريم و بدون فكر هرچيزي را به زبان مي آوريم. وقتي كه طوفان آرام مي شود احسان ناراحتي و گاه حتي پشيماني به سراغمان مي آيد. اما نمي دانيم كه بهترين راه صحبت مجدد چيست؟ چطور مي شود درشرايطي آرام و منطقي بر اوضاع مسلط شد؟
توصيه هاي زير به شما كمك مي كند تا قبل، بعد و درحين گفت وگو از ايجاد تنش پيشگيري و باهوش و درايت، باب صحبت را باز كنيد...
غرورتان را زير پا بگذاريد!
پس از دعوا، توهين ها و بي احترامي ها معمولا جاي خود را به يأس و نااميدي مي دهد و زن و شوهر هر كدام به سويي مي روند. دراين اوضاع احساس اينكه چطور از اين برزخ بيرون بيايند، به سراغشان مي آيد. حال آنكه رعايت چند نكته ظريف كافي است تا همه چيز روبه راه شود. نخست مسئوليت كاري كه كرده ايد را بپذيريد، غرورتان را زيرپا بگذاريد و اولين گام را براي آشتي برداريد. اين راهكار مي تواند چشمه اميد در رابطه شما باشد و دليلي بر رشد و تكامل است. قهر كردن و كز كردن درگوشه اي از خانه هيچ كمكي به بهبود اوضاع نمي كند و حتي بهتر است بدانيد كه سكوت مي تواند همه چيز را بدتر كند. سپس با خود بسنجيد كه مي توانيد از توهين هايي كه به يكديگر كرده ايد، بگذريد و يا درخواست هايي كه از هم داريد بر خلاف اصول و معيارهايتان است يا نه.
به خودتان فرصت دهيد
با خود بگوييد كه گرچه نمي توان دعوا را بدون ناراحتي پشت سرگذاشت، اما به هرحال در خلال همين بگو مگوهاست كه مي توان درك بهتري نسبت به خود پيدا كرد و نقاط ضعف و قدرت طرف مقابل را شناخت.
با اين حال، منتظر نشويد تا مدت ها بعد راجع به اين مسئله با شريك زندگيتان صحبت كنيد.
زودترين فرصت پيش آمده را غنيمت بدانيد؛ زيرا در اين صورت از متشنج شدن اوضاع پيشگيري كرده ايد. اما اگر احساساتتان شديدا جريحه دار شده و بسيار ناراحت هستيد، به خودتان زمان دهيد تا كمي آرام شويد. چون دراين صورت نه منطقي رفتار مي كنيد و نه بي طرفانه به قاضي مي رويد.
تفاوت ها را بپذيريد
گرچه مي توان گفت كه گفت وگوي صحيح نياز به مهارت و هنر خاصي ندارد، اما با اين حال همين گفت وگوها ممكن است بسيار سازنده باشند. به شما و همسرتان امكان مي دهد تا نقطه نظرات خود را ابراز و شخصيتان را تقويت كنيد. در واقع درخلال بحث هاست كه طرفين درمورد تمايلات، نيازها و كمبودهاي خود براي قراري بهترين رابطه، صحبت مي كنند.
همچنين اين روشي براي شناخت بهتر شريك زندگي است. ياد بگيريد كه تفاوت هايي كه با شما دارد و هميشه هم بد نيستند را دوست داشته باشيد. به علاوه بهتر است كه برخي از دلبستگي هايتان؛ خصوصا اگر خيلي مهم و سرنوشت ساز نيستند را نيز كنار بگذاريد.
از درگيري دوري كنيد
مسلما بهترين روش براي برقراري مجدد گفت وگو، دوري كردن از درگيري و كشمكش است.
وقتي احساس كرديد كه جو آرام شده است به حرف هاي همسرتان گوش دهيد و به نظراتش احترام بگذاريد؛ حتي اگر با افكار شما بسيار متفاوت باشد. سپس از خود سؤالات مهمي بپرسيد: منشا مشكل كجاست، تا چه حد احساس مسئوليت دارم، با چه روش هايي مي توان مسئله راحل كرد درحالي كه به هيچ وجه به دعوا و كشمكش نرسد. اگر به موضوع توجه داشته باشيد، خيلي زود و به بهترين شكل مي توانيد تمايلات، خواسته ها و نيازهاي همسرتان را بشناسيد.
و نكته آخر...
بحث و گفتگوي شما هر طور هم كه باشد، خيلي زود مي بينيد كه طوفان آرام مي شود. هر درگيري دركنار لحظات خوشي كه دركانون گرم خانواده داريد، به سرعت فراموش خواهد شد.

 



موبايل؛ اسباب بازي جديد بچه ها

امروز بيشتر ما تلفن همراه را ابزاري ضروري در زندگي روزمره مي دانيم و در كمتر شرايطي از آن شكايت مي كنيم.
اين دستگاه كوچك باعث شده در هر زمان و مكاني در دسترس باشيم. استفاده از تلفن همراه هر روز بيش از پيش در جوامع رواج مي يابد و امروزه بسياري از افراد از اين پديده نوين ارتباطي به طور مؤثر استفاده مي كنند و انواع گوشي هاي همراه با جديدترين فناوري ها در بازار عرضه مي شود. دنياي امروز عصر تلويزيون، ماهواره، كامپيوتر، اينترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه مي دهند كه نمي توان از كنار آنها با بي تفاوتي گذشت؛ بلكه بايد با آنها به روش صحيح برخورد نمود تا بيشترين سود و استفاده حاصل آيد.
نكته قابل ذكر آن است كه گرچه اثرات مثبت تكنولوژي در كيفيت زندگي ما قابل انكار نيست ولي در صورت عدم مديريت صحيح نيز ممكن است اثرات مضر آن بر زندگي كودكان و نوجوانان ما غيرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبديل به يك اسباب بازي جديد براي بچه ها شده كه كارشناسان از آن به عنوان اسباب بازي خطرناك ياد مي كنند.
اكثر والدين به فرزندان خود مي آموزند كه با افراد غريبه صحبت نكنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روي كساني كه نمي شناسند باز نكنند و اگر فرد ناشناسي تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنين آنها روي اين موضوع كنترل و نظارت دارند كه فرزندشان با چه كسي حرف مي زند؟ با چه كسي دوست است؟ كجا مي رود؟ چه كتاب و روزنامه اي مي خواند؟ و... اما نمي دانند كه همين نظارت، كنترل و راهنمايي را بايد هنگام استفاده از تلفن همراه نيز اعمال كنند. بسياري از والدين در مورد رايانه و بازيهاي رايانه اي فرزندشان نظارت دارند ولي نسبت به تلفن همراه بي تفاوتند. با وجودي كه اين وسيله اگر تحت كنترل نباشد مي تواند بسيار خطرناك تر از رايانه، اينترنت، تلويزيون و... باشد.
مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه ها
¤آسيب جسماني: امواج الكترومغناطيس اين دستگاه براي كودكان كمتر از 10 تا 12 سال خطرناك است. هر چند كه هنوز ارتباطي بين استفاده از اين وسيله و ابتلا به سرطان ثابت نشده ولي تحقيقات بعضي از دانشمندان نشان داده كه ارتباط احتمالي در مورد استفاده از تلفن همراه و ابتلا به برخي سرطان هاي مغز وجود دارد.
-مشكلات خواب: كودكان و نوجواناني كه از اين وسيله استفاده مي كنند در بسياري اوقات به علت دريافت پيامك در انتهاي شب بدخواب مي شوند. خيلي از اوقات براي پاسخ دادن به اين پيامك ها لازم است كه ذهن هوشيار شده كه همين امر موجب اختلال خواب مي شود. همين بدخوابي و بي خوابي در عملكرد روزانه آنها تأثيرگذار خواهد بود.
-كاهش تمركز و توجه و افت عملكرد تحصيلي: با توجه به اينكه بسياري از دانش آموزاني كه تلفن همراه دارند، آن را با خود به مدرسه نيز مي برند و در سر كلاس درس غالباً در حال ارسال پيامك هستند از توجه به درس باز مي مانند، نمرات درسي آنها كاهش مي يابد و دچار افت تحصيلي مي شوند. همچنين اين بچه ها به علت استفاده مكرر از دكمه هاي گوشي از درد مفاصل و انگشتان نيز شكايت دارند.
-اضطراب و نگراني: بسياري از كودكان و نوجوانان هميشه نگران اين موضوع هستند كه مبادا والدينشان از اطلاعات گوشي آنها باخبر شوند. همين نگراني و دلهره باعث مي شود تا در مورد پيامك ها به پدر و مادر دروغ بگويند.
-اتلاف وقت زياد: از آنجا كه گوشي هاي تلفن همراه قابليت دارا بودن بازي هاي مختلف را در خود دارد، كودك يا نوجوان مدت زمان زيادي را سرگرم بازي مي شود و از ديگر كارهاي ضروريش باز مي ماند.
-در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب با سن و روحيات بچه ها: در بسياري از مواقع محتويات درون پيامك ها و بلوتوث ها مسائل و اطلاعات نامناسبي دارد كه ذهن كودك و نوجوان را درگير مي كند، مشغله فكري براي او ايجاد مي شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدين دچار تشويق و نگراني مي شود.
-كاهش خلاقيت: استفاده از تلفن همراه بر روي خلاقيت و شكوفايي ذهن و انديشه آنها تأثير منفي مي گذارد.
-عدم امكان كنترل مخاطبان: كنترل و نظارت بر افرادي كه كودك و نوجوان با آنها مراوده دارد امكان پذير نيست.
راهكارهاي مناسب در جهت كنترل و نظارت صحيح
متأسفانه دانش ضعيف اغلب والدين نسبت به ظرفيت هاي فني گوشي، قيمت پايين سيم كارت ها، وجود سيم كارت هاي اعتباري و... همه نكاتي هستند كه مي تواند بچه ها را به قربانيان تلفن همراه تبديل كند. اولين و مهم ترين راهكار براي مصون ماندن كودكان و نوجوانان از آسيب هاي تلفن همراه اين است كه ازابتدا زيربار خريد اين وسيله نرويد. وعده خريد را به پايان دوره نوجواني يعني بعد از 18 سالگي بدهيد و از فرزندتان بخواهيد تا وسيله ديگري را به جاي آن ازشما بخواهد.
گاه والدين بنا به دلايلي نظير اين كه فرزندشان به كلاسهاي مختلف مي رود و نگران او مي شوند تصميم به خريد تلفن همراه مي گيرند. اگر به هر علت قصد چنين كاري داريد حتما توصيه هاي زير را مدنظر داشته باشيد:
1- مدت زمان استفاده را محدود كنيد و بر سر ساعاتي از روز كه مي تواند گوشي را در اختيار داشته باشد با فرزندتان قرارداد ببنديد.
2- از او بخواهيد تا به هيچ عنوان تلفن را به مدرسه نبرد و در زمان انجام تكاليف نيز آن را خاموش كنيد.
3- به فرزند خود بياموزيد كه هر پيامك يا موضوعي كه در تلفن دارد حتما درست و واقعي نيست.
4- نسبت به افرادي كه با كودك يا نوجوان رابطه تلفني دارد حتما كنترل و نظارت داشته باشيد.
5- سعي كنيد با امكانات و اطلاعات گوشي آشنا شويد و دراين حوزه ها آموزش ببينيد.
دورماندن والدين از پيشرفت هاي جديد باعث ايجاد شكاف نسلي بين آنها با فرزندانشان مي شود.
6-از مطالب درون گوشي اطلاع داشته باشيد. زمان هايي را برنامه ريزي كنيد تا بتوانيد در كنار فرزندتان از پيامك ها آگاهي يابيد و نسبت به محتواي آنها به بحث و مذاكره بنشينيد.
7-بازي ها و سرگرمي هايي را با فرزندتان ترتيب دهيد. داشتن فعاليت هاي مشترك اين امكان را به والد مي دهد كه عملكردهاي كودك و نوجوان را زيرنظر داشته باشد و فرصتي پيش مي آيد تا فرزند بسياري از مطالب را به پدر يا مادر انتقال دهد. به علاوه مي تواند نكاتي را به فرزند خود بياموزد و از او اطلاعاتي ياد بگيرد.
8- به فرزند خود بياموزيد كه دريافت و ارسال پيامك يا بلوتوث درست مانند صحبت كردن با يك غريبه است و بايد همان احتياط هايي را كه در اين زمينه به كار مي رود باز هم رعايت شود.
9- به او بگوييد كه هيچ گاه نبايد اطلاعات شخصي و خانوادگي را ازطريق پيامك به ديگران انتقال دهد.
10- هرگز بدون اطلاع شما با كسي كه از طريق پيامك آشنا شده ملاقات واقعي ترتيب ندهد.
11- به بچه ها آموزش دهيد كه همان قوانيني كه در ارتباطات واقعي رعايت مي كنيم مانند فحش ندادن، استفاده نكردن از كلمات ركيك و طنزها و مطالب مبتذل و .... بايد در مورد تلفن همراه نيز به كار گرفته شود.
12- به او يادآوري كنيد كه ارتباط از طريق پيامك جاي دوستي هاي واقعي بين افراد را نمي گيرد.
سخن آخر اينكه...
ثابت شده است كه هرچه استفاده از اين وسيله كمتر باشد، استرس و نگراني فرد كمتر خواهدبود و بچه ها شرايط رواني بهتري خواهندداشت. كودكان و نوجواناني كه در طول روز 3 تا 4 بار از تلفن همراه استفاده مي كنند نسبت به كساني كه 15 تا 20 بار آن را به كار مي گيرند شرايط روحي رواني مطلوب تري دارند، شبها بهتر مي خوابند، نگراني و استرس كمتري دارند، روند تحصيلي آنها خوب است و افراد با نشاط و با روحيه بالاتري در جامعه هستند.
مريم سادات كاظمي

 



ويژگي هاي يك رژيم غذايي سالم

تغذيه سالم به مفهوم اعمال محدوديت هاي شديد، لاغري بيش از حد و محروم شدن از غذاهاي مورد علاقه نيست.
در عوض اين مسئله با احساس نشاط، انرژي زياد و تندرستي مرتبط مي باشد. شما با آموختن مسائل اساسي علم تغذيه و به كار بستن آنها مي توانيد به تمام اين موارد دست يابيد. در اين ميان تنها نوع غذا نيست كه اهميت دارد بلكه چگونگي خوردن نيز مهم مي باشد. انتخاب غذاهاي مناسب مي تواند خطر مشكلاتي مثل بيماري هاي قلبي، سرطان، ديابت و افسردگي را كاهش دهد. به علاوه عادت غذايي سالم باعث تقويت حافظه، قواي بالاي بدني و نشاط شما مي شود.
با به كاربستن توصيه هاي زير مي توانيد يك رژيم غذايي مناسب داشته باشيد:
1- خود را براي موفقيت آماده كنيد.
يادتان باشد براي داشتن يك رژيم غذايي مناسب گام به گام پيش برويد. در ضمن به مواردزير توجه كنيد:
الف: سادگي: به جاي نگراني بيش از حد درباره كالري مصرف شده يا اندازه لقمه هاي خود، در مورد تنوع و تازگي رژيم غذايي تان بينديشيد. در اين صورت آسان تر مي توانيد دست به انتخاب هاي سالم بزنيد. بر روي غذاهايي كه دوست داريد و بر مواد تازه تمركز كنيد تا به تدريج رژيم غذايي شما سالم تر و لذيذتر شود.
ب: به تدريج شروع كنيد و به مرور زمان در عادات غذايي خود تغييراتي بدهيد.
انتظار اينكه به سرعت به نتيجه برسيد واقع گرايانه و عاقلانه نخواهد بود و باعث مي شود خيلي زود رژيم غذايي را كنار گذاشته و يا خودتان را فريب دهيد! گام هاي كوچك برداريد، مثل اضافه كردن سالاد سبزي ها به برنامه غذايي و يا استفاده از روغن زيتون به جاي كره.
به تدريج كه تغييرات براي شما به يك عادت تبديل مي شود مي توانيد انتخاب هاي سالم ديگري به رژيم غذايي خود اضافه كنيد.
ث: هر تغييري كه در رژيم غذايي خود مي دهيد اهميت دارد.
براي داشتن يك رژيم غذايي سالم لزومي ندارد برخي از غذاها را حذف كنيد. هدف بلند مدت شما بايد اين باشد: احساس نشاط و كاهش خطر سرطان و ساير بيماري ها.
اجازه ندهيد اشتباهات، شما را دلسرد كند.
نوشيدن آب و حركات ورزشي را جدي بگيريد
آب: آب سيستم گوارشي شما را از مواد زايد و سمي پاك مي كند. با اين وجود بسياري از مردم آب زيادي نمي نوشند كه اين كار باعث خستگي، تحليل رفتن قواي بدني و سردرد مي شود. يادتان باشد معمولا تشنگي با گرسنگي اشتباه گرفته مي شود. در صورت نوشيدن آب كافي بهتر مي توانيد غذاي مناسب را انتخاب كنيد.
ورزش كردن: فعاليتي را كه دوست داريد به برنامه روزانه خود اضافه كنيد. اين كار فوايد زيادي دارد و مي تواند انگيزه شما را براي انتخاب غذاي سالم بيشتر كند.
2- ميانه روي يك اصل مهم است
غالب مردم فكر مي كنند براي داشتن رژيم مناسب بايد برخي از غذاها حذف شوند ولي يادتان باشد در هر رژيم غذايي رعايت اعتدال اهميت زيادي دارد.
همگي ما براي داشتن بدني سالم به ميزان معيني از پروتئين، چربي، فيبر، ويتامين و موادمعدني نياز داريم. هيچ غذايي را كنار نگذاريد، در صورت حذف برخي از گروه هاي غذايي كاملا طبيعي خواهد بود كه نسبت به آنها تمايل بيشتري پيدا كنيد و در صورت مصرف آنها احساس گناه نمائيد!
اگر به موادي مثل شيريني جات، خوراكي هاي شور و يا غذاهاي ناسالم گرايش داريد مصرف اين مواد را كاهش دهيد.
لقمه هاي كوچك بگيريد، حجم غذاي سرو شده در رستوران ها زياد است. وقتي به اين اماكن مي رويد يك بشقاب را با دوست خود تقسيم كنيد. در خانه نيز از بشقاب هاي كوچك استفاده كنيد. در ضمن نان روزانه شما بايد به اندازه يك CD باشد.
3- اهميت نحوه غذا خوردن
تغذيه سالم مسئله اي فراتر از نوع غذاي درون بشقاب شماست و با نحوه تفكرتان در مورد غذا نيز ارتباط دارد.
عادات تغذيه سالم اكتسابي است. اين مسئله اهميت دارد كه به غذا به عنوان ماده اي ارزشمند فكر كنيد و نه فقط به عنوان ماده اي كه بايد آن را ببلعيد!
تا حد امكان با ديگران غذا بخوريد
غذا خوردن به همراه ديگران فوايد اجتماعي و رواني فراواني دارد و به شما اجازه مي دهد عادات غذايي سالم را كسب كنيد. يادتان باشد معمولا وقتي جلوي تلويزيون يا كامپيوتر هستيد بيشتر از هميشه غذا مي خوريد!
براي جويدن غذا و لذت بردن از آن وقت بگذاريد
غذاي خود را به آرامي بجويد و هر لقمه را مزه مزه كنيد. ما معمولا به سرعت غذا مي خوريم و در واقع نسوج آن را احساس نمي كنيم! از غذا خوردن لذت ببريد.
به نداي بدن خود گوش دهيد
از خودتان بپرسيد كه آيا واقعاً گرسنه هستيد يا خير. يك ليوان آب بنوشيد تا متوجه شويد كه تشنه هستيد يا گرسنه. قبل از سير شدن دست از خوردن بكشيد. دقايقي طول مي كشد كه مغز به بدن پيام بدهد كه غذا كافي است. بنابراين آهسته غذا بخوريد.
حتماً صبحانه بخوريد و در طول روز از وعده هاي زياد ولي با حجم كم استفاده كنيد.
يك صبحانه سالم بر روي متابوليسم بدن شما تأثير مثبت مي گذارد و وعده هاي زياد ولي با حجم كم ميزان انرژي را افزايش مي دهد.
4- مصرف ميوه ها و سبزي هاي رنگي را فراموش نكنيد.
استفاده از ميوه ها و سبزي هاي از اركان يك رژيم غذايي سالم است. اين مواد كالري كمي دارند ولي سرشار از انواع ويتامين ها، موادمعدني، آنتي اكسيدان ها و فيبر هستند و در ضمن مغذي مي باشند.
ميوه ها و سبزي هاي بايد بخشي از رژيم غذايي شما باشد و يادتان نرود با مصرف آنها از ابتلا به سرطان و ساير بيماري ها مصون خواهيد بود.
ميوه ها و سبزيجات رنگي بخوريد (هرچه روشن تر بهتر!)
ميوه ها و سبزي هاي روشن تر حاوي ويتامين ها، موادمعدني و آنتي اكسيدان هاي بيشتري هستند. در واقع هررنگ از سبزيجات و ميوه جات خواص متفاوتي دارد.
ميوه ها و سبزي هاي سبز: ميوه ها و سبزي هاي سبز سرشار از كلسيم، منيزيم، آهن، پتاسيم، روي، ويتامين هاي A، C، E و K هستند و باعث تقويت سيستم هاي گردش خون و تنفسي مي شوند.
سبزي هاي شيرين: با استفاده از سبزي هاي شيرين، گرايش كمتري به ساير شيريني ها پيدا مي كنيد. از سبزي هاي مزبور مي توان به ذرت، هويج، چغندر، سيب زميني شيرين، سيب زميني هندي، كدو و پياز اشاره كرد.
ميوه ها: دريك رژيم غذايي سالم استفاده از انواع ميوه ها ضروري است. ميوه ها سرشار از فيبر، ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند. انواع توت ها براي مقابله با سرطان مفيد مي باشند، سيب داراي مقدار زيادي فيبر است و انبه ويتامين C دارد، ... يادتان باشد تا حدامكان ازميوه ها و سبزي هاي تازه استفاده كنيد.
5- كربوهيدرات هاي سالم و غلات را بيشتر مصرف كنيد.
براي دريافت انرژي كافي از كربوهيدرات هاي سالم- به ويژه غلات -و فيبر استفاده كنيد. غلات علاوه بر مقوي بودن سرشار از آنتي اكسيدان ها هستند و مانع از بيماري هاي قلبي، انواع سرطان ها و ديابت مي شوند.
تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه غلات بيشتري مصرف مي كنند داراي قلب سالم تري هستند.
تفاوت كربوهيدرات هاي سالم و ناسالم
كربوهيدرات هاي سالم: اين مواد كه با نام «كربوهيدرات هاي خوب» نيز شناخته مي شوند شامل غلات، لوبيا، ميوه جات و سبزيجات مي باشند. اين مواد به آرامي هضم شده و با مصرف آنها ميزان قند و انسولين خون ثابت مي ماند.
كربوهيدرات هاي ناسالم: اين مواد كه «كربوهيدرات هاي بد» نيز نام دارند شامل آرد، شكر تصفيه شده و برنج سفيد (كه سبوس و فيبر و مواد مغذي آن گرفته شده است) مي باشند.
اين مواد به سرعت هضم مي شوند و با مصرف آنها ميزان قند خون افزايش مي يابد.
چند توصيه براي مصرف بيشتر كربوهيدرات هاي سالم
در رژيم غذايي خود از غلات مختلف استفاده كنيد از جمله گندم، برنج قهوه اي، ارزن و جو. غلات مختلف را انتخاب كنيد تا متوجه شويد به كداميك از آنها علاقه بيشتري داريد.
در ضمن از كيفيت غلات مصرفي خود اطمينان حاصل كنيد.
غلات مختلف را با يكديگر مخلوط كنيد
اگر تمايلي به غلاتي مثل برنج قهوه اي و پاستا گندم نداريد به مخلوط چند نوع از آن بپردازيد تا به تدريج به مصرف غلات گوناگون علاقه مند شويد.
6-مصرف چربي هاي سالم و اجتناب از مصرف چربي هاي ناسالم
مصرف چربي هاي سالم براي مغز، قلب، سلول ها، مو، پوست و ناخن ها ضروري است. در اين ميان غذاهاي غني از امگا3 اهميت زيادي دارند و با مصرف آنها بيماري هاي قلبي كاهش مي يابد و احتمال ابتلا به جنون از بين مي رود.
اين مواد را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد:
1- روغن هايي مثل كانولا، بادام زميني، زيتون، آووكادو، بادام، فندق، كدو تنبل، كنجد
2- موادي مثل امگا3، امگا6 و اسيدهاي چرب (كه در ماهي هايي مثل آزاد، شاه ماهي، ماهي خال مخالي، ماهي كولي، ساردين و برخي از فرآورده هاي ماهي هاي آب سرد يافت مي شود)، در ضمن ذرت، سويا و گردو را از ياد نبريد.
اين مواد را در رژيم غذايي خود كاهش داده و يا حذف كنيد.
الف: چربي هاي اشباع شده كه در منابع حيواني مثل گوشت قرمز و لبنيات پرچربي يافت مي شود.
ب: چربي هاي ترانس كه در برخي از مارگارين ها، شيريني جات، تنقلات و غذاهاي سرخ شده وجود دارد.
7- مصرف پروتئين ها را از ياد نبريد
با مصرف پروتئين انرژي لازم براي انجام فعاليت هاي بدني را به دست مي آوريم. اين ماده براي رشد و حفظ سلول ها ضروري است. كمبود پروتئين در رژيم غذايي شما روند رشد را كند كرده و ميزان مصونيت بدن تان را كاهش مي دهد.
در ضمن اين مسئله به تضعيف سيستم هاي تنفسي و قلبي منجر مي شود. پروتئين به ويژه براي كودكان ضروري است زيرا بدن آنها هر روز در حال رشد و دگرگوني مي باشد.
چند توصيه مفيد
انواع مختلف پروتئين را امتحان كنيد. صرف نظر از اينكه گياه خوار باشيد يا خير انواع مختلف پروتئين ها را امتحان كنيد، مثل عدس، لوبيا، نخود، سويا، بادام، گردو، پسته و...
از مصرف دانه هاي شيرين يا شور اجتناب كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14