(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 فروزدین 1391- شماره 20172

تجلي افق موفقيت در اهداف سال نو
ضرورت بررسي موفقيت ها و ناكامي هاي سالي كه گذشت (بخش نخست)



تجلي افق موفقيت در اهداف سال نو
ضرورت بررسي موفقيت ها و ناكامي هاي سالي كه گذشت (بخش نخست)

حسن آقايي
نفس باد صبا مشك فشان خواهد شد
عالم پير دگرباره جوان خواهد شد.
طبيعت هوشيار گوي شادي بخش ديگري از گردونه مقلب القلوب به گستره ميدان زندگاني روان نمود كه همزمان با بازآمد نوروز است.
نرمه بادهاي بهاري پنجره هاي زمستان زده را گشوده و طعم خوش طبيعت در فضاي زيستن انباشته است.
زمين و زمان جوش و خروش تازه اي سر داده، هزاردستان درختان مژه باز كرده تدارك آذين كردن استقبال از طبيعت آشنايند.
در اين حال دگرديسي زمان نو سرشت و روان انسان را نيز متغير مي كند، خيز و خواست و كيفيت انديشه جلاي تازه اي مي گيرد... اين تحولات دلپذير فرصت بسيار مناسبي براي پالايش درون و زدودن رسوبات مخل صفا و صميميت است و زماني نيك براي تداركات بهتر زندگي كردن، آرامش خيال، برخورد عقلايي تر با شيوه اداره زندگاني، برنامه سازي و جهت گيري مدبرانه با دخل و خرج ها، روابط حسنه و... است.
محور اين سري گزارش سال91 تأكيد بر منظور نمودن هدف و برنامه ريزي و موفق شدن در متن زندگي است. در نخستين شماره نظر و ديدگاه هاي تيپ هاي مختلف جامعه با موضوعات موفقيت، اهداف، برنامه ها و علت و تأثير نامرادي ها را مي خوانيم.
برنامه ريزي براي سال جديد
«معتمدي» دانشجوي علوم ارتباطات، مهمترين موفقيت خود در سال90 را نوشتن و ارايه مقالاتي كه استادان از او خواسته بودند مي داند. او درباره هدف و برنامه اش در سال جديد91 مي گويد: «امسال تصميم دارم براي خريد خانه مسكوني برنامه ريزي كنم، چون درحال حاضر مستأجرم.»
«يعقوبعلي رجبي» بازگشت به كار حمل ونقل محل سابقش دانشگاه را يك موفقيت در زندگيش مي خواند و درخصوص هدفش در سال جديد اميدوار است با گرفتن مقداري وام يك خودرو سواري خريداري و به عنوان عضو رانندگان پايانه مسافري در مسير برون شهري فعاليت كند.»
يك جوان فروشنده لوازم تحرير با انتظاراتي از جنس پيشرفت و رونق كار، موفقيت را خواست همه افراد در هر عرصه و سنين مختلف مي خواند و مي افزايد در دو سال گذشته در كسب كار خود موفق نبوده چراكه به زعم او بازار عرضه و تقاضا مناسب نبوده است. گفته «ناصر صائمي» همچنين حاكي از اين است هركس اگر به هدفي كه دارد نرسد، نمي گويد صددرصد نااميد مي شود ولي چنانچه بعد از عدم موفقيت زمينه مناسب براي جبران و پيشرفت هدفش مثلاً در اقتصاد، تفريح، آرامش فكري و... مقدور شود تنها با داشتن هدف نمي تواند مشكل در كارش را رفع كند چون نياز به عوامل ديگر مثل سرمايه، بازاريابي و... دارد. او در ادامه مي افزايد: «اين را هم قبول دارم آدم درصورت مواجهه با مشكلات زياد اگر تلاش كند سرانجام راهكاري براي خروج از مشكلات پيدا خواهدكرد و با خيال راحت هدف خود را مديريت كرده و موفق مي شود.»
نگاهي به نيمه خالي و پر ليوان
«حجت ساكي» بازنشسته مي گويد: قبولي فرزندش در رشته پزشكي دانشگاه يك موفقيت خانوادگي بود. او در ادامه عدم توفيق شخص در هدفش را باعث ملول شدن مي داند اما بر اين عقيده است كه بايد تلاش كرد تا به موفقيت و به مرحله بالاتر در كار و زندگي رسيد. بايد پس از ناكامي در هر بخش زندگي حركت كرد. از توقف و افسردگي چيزي عايد انسان نمي شود.
نقش ايمان و اعتقاد در موفقيت كارها
«دكتر بهرام عكاشه» استاد دانشگاه به سؤالاتم درباره موفقيت و برنامه ريزي در سال گذشته و امسال، به صراحت پاسخ نمي دهد. وي در صحبت هاي خود همه چيز را در گردونه متجلي دانشگاه، دانشجو، پيشرفت كشور، تكنولوژي و... برمي تاباند. او با اعتنا به همين محورها، درباره اهداف خود در سال90 و 91 رويكرد به مبحث كارهاي علمي كرده و داشتن اخلاق و ايمان را مورد تأكيد قرار مي دهد و براين باور است كسي كه ايمان و اعتقاد در كارهايش داشته باشد، موفق مي شود. تحقيقات بدون ايمان ديني كارها آن چنان كه بايد ختم به موفقيت نمي شود.
«عكاشه» در بخشي ديگر از گفتار خود، به عنوان يك نكته مهم در كشور از مثلث طلايي دانشگاه، صنعت و دولت مي گويد كه دولت تهيه كننده بودجه، صنايع مايحتاج خود را مطرح مي كند و دانشجويان نيروهاي علمي كشور هستند و مي افزايد اگر اين مثلث خوب تر كار كند كشور زودتر به سمت آباداني و پيشرفت مي رود چيزي كه همه ما به خصوص در تكنولوژي آرزوي آن را داريم. در چنان صورت مبحث موفقيت در امور زندگي فراگيرتر فردي و جامعه مي شود.
موفقيت از نوع صرفه جويي و مديريت
«خانم حيدري» كارمند يك شركت، پيش از آن كه به سؤالم پيرامون موفقيت خود در سال90 نظرش را بيان كند، تمايل دارد درباره برنامه ريزي بگويد. گفته وي در اين زمينه حاكي از آن است كه برنامه ريزي در زندگي فردي نيز نياز به شرايط مساعد اقتصادي دارد ولي نوسانات و تفاوت هاي قابل توجه نرخ مايحتاج در سبد اقتصادي سطوح جامعه تعادل بين هدف، برنامه و امكان موفقيت را ممكن نمي كند درحالي كه كشورمان همه گونه امكانات و استعداد توليدي و نيروي انساني به حد وافر دارد. وي با چنين ديدگاه ليكن اين تأكيد را نيز دارد كه بدون برنامه منظم و هدف نمي توان يك زندگي معمولي با حداقل هزينه داشت. اين كارمند در ادامه مي گويد: «پدرم به اهل خانواده به فرض مي گفت اگر دو ريال داريد يك ريال آن را پس انداز كنيد...» مي پرسم اين اندرز پدر را به عنوان سرلوحه پس انداز قبول كرده و به كار برده ايد؟ وي پاسخ مي دهد: «هر سال مقداري پس انداز اقتصادي داشته ام ولي سال گذشته نتوانستم مبلغي پس انداز كنم.» بعد اضافه مي كند: «با پس اندازهاي گذشته و هدف و مديريت توانستم يك واحد مسكوني بخرم. همچنين با خردخرد پس انداز از حقوق ماهانه و صرفه جويي پس از 15سال، پارسال به زيارت حرم مطهر امام رضا(ع) رفتيم كه مسافرت خيلي خوب و ازنظر روحي عالي بود.» وي همچنين اظهار مي كند: «ان شاءالله برنامه مفيد پس انداز را در سال نو بتوانم ادامه دهم.»
«اكبريان» طلافروش، موفقيت خود در سال90 را خريد مغازه عنوان مي كند و مي گويد كه اين توفيق براساس برنامه ريزي صورت گرفته است. او داشتن برنامه در همه امور زندگي را مورد تأكيد قرار مي دهد.
كسب نمايندگي فروش صندوق نسوز و لوازم اداري، موفقيت «رحمان نجفي» در سال90 بوده است.
برگي از دفتر زندگي آدم اينجا طراوت ديگري مي گيرد. در فضاي نشاط انگيز و ميان انبوه گل هاي رنگارنگ روح انگيز و خوشبو آن هم در جشن تولد ديگربار بهار فرصت نيك بهره بردن از عطر و لذت آرامش اين زيباترين هاي دست پرورده هاي طبيعت شوق بار است. از پشت شيشه مغازه به خيابان نگاه مي كنم و چند دقيقه گفت وگو با گلفروش را اندك غنيمت رهايي تنفس از شناوري غلظت دود و ازدحام فرسايشگر پاركينگ متحرك شهرمان از انبوه خودرو، مي شمارم.
برنامه ريزي مكمل هدف
«ميلاد اسلامي» دانشجوي مهندسي مكانيك، مغازه گلفروشي دارد. با تبسم از او مي پرسم: مكانيك و گل!؟ چه تناسبي با هم دارند؟ مي خندد و مي گويد پدربزرگ، پدر و عموهايش با گل سر و كار داشته و برخي هنوز گلفروش هستند. سؤالم را مطرح مي كنم كه موفقيتش در سال گذشته چه بوده است؟ او جواب مي دهد حدود دو ماه پيش سرقفلي اين مغازه گلفروشي را خريده و مشغول كار است. اين موفقيت است. مي پرسم: درباره هدف و برنامه ريزي چه نظري داريد؟ مي گويد: «برنامه ريزي در هر كاري صددرصد لازم است. انسان اگر برنامه نداشته باشد به هدف مطلوبش نمي رسد.» گلفروش جوان، به اين پرسشم كه بين درس خواندن و شغلش كدام اول است؟ مي گويد: «درس و بالا بردن دانش. بعد كسب و كار.»
يك دانش آموخته جامعه شناسي، چتر موفقيت در چند سويگي امور زندگي را تنها در دستيافت ماديات نمي داند كه گاه مي توان در سايه دلپذير موضوعات معنوي و احساس آسودن، موفق شدن را باور كرد.
چندگونگي موفقيت و هدف
«صنوبر محمدي» در پاسخ به پرسش محور موفقيت شان در سال90، با درنگي و اين كه هزار لاي افكارش را موشكافي مي كند تا با مروري در سال گذشته بتواند موفقيت هاي خود را هر چند جزيي بيابد، چنين اظهار مي كند: «يكي از موفقيت ها كه شايد از نظر خيلي افراد كوچك و يا احتمالا بي اهميت به عنوان موفقيت به نظر بيايد، رفتن به كلاس هاي ورزشي بود. با شركت در اين كلاس ها احساس مي كنم سرحال تر، بانشاط تر و با توان بيشتر به امور زندگي مي پردازم و كمتر احساس سستي مي كنم.»
سمت و سوي ديگر ديدگاه وي در خصوص موضوع موفقيت، اين است: «گاهي اوقات و يا شايد نزد كساني گمان شود موفقيت ها صرفاً بايد مادي باشند و بتوان آن را ببينيم نظير خريد خانه، ملك، اتومبيل و امثالهم در مقابل بايد گفت اما گاه انگيزه هايي هرچند كوچك در زندگي، فرد را براي رسيدن به آرامش و آسايش سوق مي دهند كه دستيابي به همين آرامش خود يك موفقيت است. يكي از اين نوع موفقيت ها كه من در سال گذشته به دست آوردم يافتن يك دو دوست بسيار خوب بود كه به مدد همين دوستان، افق هاي جديدي نقش و نما گرفت و روند زندگي را برايم بسيار شيرين تر و خوشايندتر كرد.»
وي هدف و برنامه خود را در سال نو چنين اظهار مي دارد: «برنامه و هدفم در سال جديد اين است: سعي كنم با ديد بهتري به مجموعه هستي توجه كنم، شايسته تر زندگي كنم و بنده خوبي نزد خدا باشم كه رضايت خداوند رضايت خلق است. همچنين سعي مي كنم مايه رنجش ديگران نشوم.»
تحقق اهداف از طريق رسانه ها
«بهمن امامي» پژوهشگر علوم ارتباطات، در خصوص موفقيت و هدف خود در سال 90 به دستاوردهاي تحقيقي در حوزه دانش ارتباطات در جريان سفر به خارج كشور اشاراتي مي كند.
وي مي گويد به عنوان يك پژوهشگر در بررسي هاي مختلف مقايسه هايي در زمينه هاي گوناگون بين چند كشور با كشورمان صورت گرفت كه ماحصل آن ها مي تواند براي كشور و جامعه ما كه خيز توسعه و سرآمد فرامرزي دارد مثبت باشد كه بسيار مورد نياز است به خصوص در حوزه هواپيمايي و رسانه اي.
«امامي» درباره اهداف و برنامه هاي خود در سال 91 چنين مي گويد: «در سال جاري بخصوص در عرصه پژوهش هاي اجتماعي و ارتباطي مي خواهم نقش بسيار فعال نسبت به گذشته داشته باشم تا بتوانم رهنمودهاي درست و سنجيده تر براي جامعه داشته باشم. بر اين مبنا، برنامه و اهدافم را از طريق روزنامه ها خاصه روزنامه كيهان و راديو و تلويزيون محقق خواهم نمود.»
شروط راه روشن موفقيت از نگاه يك دانشجو
از «سيد شهاب الدين قطب شريف» دانشجوي صنايع كنترل كيفيت محصولات، مي پرسم در سال90 چه موفقيتي داشته است. او ضمن بيان اين كه سال گذشته براي فوق ليسانس امتحان خوبي داده كه راضي است، مي افزايد: «آنچه كه مهم است اين است كه موفقيت را چگونه براي خود تعريف مي كنيم. در اين زمينه يك نفر رسيدن به وضعيت مالي مناسب را موفقيت مي داند، ديگري قبولي در دانشگاه و فرد ديگري خريد خانه را. با اين حال آيا رسيدن به يك نقطه مشخص كه براي خود تعريف مي كنيم حقيقتاً موفقيت محسوب مي شود؟ اينجاست كه انسان با مراجعه به فطرت خداجوي خود و با استفاده از تعاليم ديني بايد نقطه اي را براي خود به عنوان قله موفقيت تعريف كند كه رضايت خدا و اوليايش را به همراه داشته باشد، وقتي آدمي موفقيت واقعي را در رضايت و خشنودي خدا دانست، براي امور كم ارزش، همت و نيروي خود را خرج نمي كند. وقتي بنده، خود را به خالق واگذار كرد خواهد ديد چگونه راه هاي موفقيت برايش روشن خواهد شد.»
«شريف» به اين پرسش كه هدف و برنامه اش در سال91 چيست، با بيان اين كه امسال هدفش ادامه تحصيل در مقطع فوق ليسانس است، در اين زمينه نيز توجه مي دهد به آنچه پيشتر در مورد موضوع موفقيت گفته است.
برنامه ريزي براي المپيك
در گفت وگو با «محمود مشحون» رئيس فدراسيون بسكتبال كشور، از وي مي پرسم در سال90 موفقيت شان چه بوده است؟ او مي گويد: «در سال90 موفقيت ها حاصل كار فدراسيون بسكتبال باتوجه به كار پايه، آموزش و فراخوان استعدادها در سنين مختلف بوده است. به عبارت ديگر موفقيت در مسابقات بسكتبال بر مبناي برنامه ريزي و كار گروهي مديريت بوده است.»
«مشحون» در ادامه به برنامه ريزي هاي بسكتبال كشور در سال جديد اشاره دارد كه با شروع فروردين مسابقات جوانان غرب آسيا، شركت در تورنمنت جام استانكوويچ، مسابقات جوانان مغولستان و همچنين آماده شدن براي جام ملت هاي آسيا و برنامه ريزي براي المپيك آينده است.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14