(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 فروردین 1391- شماره 20179

كشته شدن 39 عضو القاعده در جنوب يمن
تظاهرات ضد دولتي در جمهوري آذربايجان
هنيه درباره عواقب حمله رژيم صهيونيستي به غزه هشدار داد
نيويورك تايمز : با سقوط هر ديكتاتور يك نظام اسلامي متولد مي شود
مخالفان سوريه شرايط دولت براي آتش بس را رد كردند
تظاهركنندگان بحريني با سر دادن شعار مرگ بر آل خليفه مرگ بر آل سعود با پليس بحرين درگير شدند
توافق امنيتي واشنگتن و كابل
رئيس سابق موساد: اغراق نمي كنم اسرائيل لبه پرتگاه است
اوج گيري تظاهرات مردم عربستان عليه حاكميت آل سعود با عنوان هفته شكستن زنجيرها
در اعتراض به نبود امنيت جاني اعتصاب كاركنان حمل ونقل عمومي در بلژيك
تظاهركنندگان خشمگين در اسلامبول 26 خودرو را به آتش كشيدند
انفجار خط لوله صدور گاز مصر به اسرائيل براي چهاردهمين بار
چها رسوي پنج قاره



كشته شدن 39 عضو القاعده در جنوب يمن

حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي و نيروي هوايي يمن به استان هاي جنوبي اين كشور باعث كشته شدن 39 تن از اعضاي القاعده شد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي «دارالخليج»، در تازه ترين حمله نيروي هوايي يمن و آمريكا به شماري از اعضاي القاعده در استان هاي ابين، ومارب 39 نفر از اعضاي القاعده كشته شدند.
بنا به گزارش منابع نظامي يمن، در پي بمباران يك خودروي حامل نيروهاي القاعده در منطقه «ميفعه» در نزديكي استان شبوه دستكم 15تن در دم كشته شدند كه سه تن از آنها، داراي تابعيت سوري، مصري و پاكستاني هستند.به گفته منابع نظامي يمن، در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين به چند خودروي حامل سلاح و مواد منفجره در منطقه «عسيلان»، هشت تن از اعضاي القاعده به هلاكت رسيدند.

 



تظاهرات ضد دولتي در جمهوري آذربايجان

صدها تن از اعضاي احزاب مخالف دولت جمهوري آذربايجان با تجمع در حومه باكو خواستار افزايش آزادي هاي سياسي و استعفاي رئيس جمهور اين كشور شدند.
به گزارش ايرنا، اين نخستين بار بود كه فرمانداري باكو به احزاب مخالف دولت اجازه داد تا تجمع اعتراض آميز خود را عصر روز يكشنبه در منطقه بايل حومه باكو برگزار كنند.
تجمع كنندگان كه تعداد آنها بيش از 3000نفر بود با حمل پلاكارد و عكس زندانيان سياسي، خواستار استعفاي رئيس جمهور آذربايجان شدند.
اين دومين بار در سال جاري ميلادي است كه احزاب مخالف دولت جمهوري آذربايجان موفق مي شوند مجوز برگزاري تجمع اعتراض آميز خود را از فرمانداري باكو دريافت كنند.

 



هنيه درباره عواقب حمله رژيم صهيونيستي به غزه هشدار داد

سرويس خارجي-
نخست وزير منتخب دولت فلسطين به جامعه جهاني درباره عواقب حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه هشدار داد.
در پي تهديدهاي مسئولان رژيم صهيونيستي مبني بر احتمال انجام عمليات نظامي عليه نوار غزه اسماعيل هنيه از كشورهاي جهان خواست جلوي جنايات و تجاوزات روزمره رژيم صهيونيستي را بگيرند.
وي افزود: دولت حماس به تماس هاي خود با گروه هاي خارجي براي جلوگيري از انجام عمليات توسط اشغالگران اسرائيلي عليه نوار غزه ادامه مي دهد.
گفتني است رژيم صهيونيستي براي فرافكني بحران هاي داخلي خود اخيرا دست به تجاوزات گسترده عليه نوار غزه زده است و هواپيماهاي اين رژيم مناطق مختلف غزه را طي روزهاي اخير بمباران كرده اند.
در همين رابطه تانك ها و خودروهاي نظامي رژيم صهيونيستي روز گذشته به 3 شهر در نوار غزه يورش برده و شروع به تيراندازي به سمت منازل فلسطينيان كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري «فلسطين اليوم»، روز گذشته خودروها و بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي به شرق حي النهضه در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه يورش برده و اقدام به خاكبرداري در اراضي شهروندان فلسطيني كردند.
در اردوگاه البريج واقع در مركز نوار غزه نيز تعدادي از خودروهاي نظامي اسرائيل بامداد روز گذشته تا نزديكي نوار مرزي شرق اردوگاه پيشروي كرده و شروع به تيراندازي به سمت منازل فلسطينيان كردند.
بنابراين گزارش بيش از 20 خودروي نظامي صهيونيست ها از ورودي «ابوريده» در شرق شهرك خزاعه به شرق خان يونس يورش بردند و شروع به خاكبرداري وسيع اراضي زراعي در اين منطقه كردند.اين درحالي است كه گروهي از شهروندان فلسطيني نيز در شرق اردوگاه النصيرات هدف بمباران جنگنده هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفتند اما موفق شدند جان سالم به در برند.
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي همچنين يك موتورسيكلت درحال حركت را در نزديكي مدرسه «دارالفضيله» در شمال شرق شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند كه در اثر آن دو مبارز فلسطيني زخمي شدند.
از سوي ديگر وزير بهداشت حماس با اشاره به وخامت اوضاع بهداشتي در غزه خواستار پايان يافتن محاصره غيرانساني منطقه از سوي رژيم تل آويو شد.
باسم نعيم از جامعه بين المللي خواست «بي كار ننشينند و براي كمك به پايان دادن به درد و رنج مردم غزه وارد عمل شوند.»
وي افزود: «بيش ترين ضربه از محاصره اسرائيل به بيماران وارد مي شود و بسياري از آنان در اثر اين محاصره جان خود را از دست داده اند.»
بيش از يك ميليون و نيم ساكن نوار غزه از سال 2007 در محاصره رژيم اسرائيل به سر مي برند، محاصره اي كه كاهش استاندارد زندگي، سطوح غيرقابل پيش بيني از بي كاري و فقر در اين منطقه را موجب شده است.
محاصره كامل هوايي، دريايي و زميني نوار غزه از سوي تل آويو اين منطقه را به بزرگ ترين زندان روباز جهان تبديل كرده است.

 



هشدار آمريكا درباره تحولات جهان اسلام
نيويورك تايمز : با سقوط هر ديكتاتور يك نظام اسلامي متولد مي شود

يك روزنامه آمريكايي تصريح كرد، يكي از دلايل افول نظام سرمايه داري و جايگاه آمريكا در جهان گسترش دموكراسي اسلامي است.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در مقاله اي به قلم «چارلز كوپچان» نسبت به افول هژموني آمريكا در جهان و تضعيف نظام سرمايه داري به شدت هشدار داد.
در اين مقاله آمده: مدل دموكراتيك، سكولار و اقتصاد آزاد كه همواره از سوي غرب تبليغ مي شود، امروزه از سوي چند عامل تهديد مي شود. رشد كشورهاي رقيبي چون چين و روسيه، به چالش كشيده شدن كشورهاي حوزه خليج فارس، گسترش روزافزون دموكراسي اسلامي در منطقه خاورميانه، بي توجهي كشورهايي نظيرهند و برزيل به مدل توسعه غرب و حركت آنها به سمت مدل هاي بومي، از جمله عواملي است كه باعث اين مهم شده است.
به گزارش فارس، اين روزنامه آمريكايي نوشت: همانطور كه در دهه اخير ديديم، حفظ قدرت آمريكا تازه ساده ترين بخش كار است، بخش سخت ماجرا زماني است كه بخواهيم از افول جايگاه ايدئولوژيك آمريكا جلوگيري كنيم.
نيويورك تايمز افزود: آمريكا اگر اين واقعيت ها را ناديده بگيرد و به انتظار خود از ديگر كشورها براي پيروي از ارزش هاي غربي ادامه دهد، نه تنها قدرت هاي جديد ظهور خواهند كرد و در رابطه با آن ها دچار اشتباه خواهد شد، بلكه مطمئنا همراهي بسياري از كشورها را نيز از دست خواهد داد كشورهايي كه از سختي هاي تن دادن به نوعي حكومت غربي خسته شده اند.
اين نشريه آمريكايي با اشاره به مدل چين در زمينه اقتصاد نوشت: به عنوان نمونه، مسير 30 ساله توسعه اقتصادي چين، هيچ شباهتي به مسير توسعه غربي و آمريكايي نداشته است. چين به هيچ وجه مسير انقلاب صنعتي اروپا را ادامه نداده و با اين حال توانسته صدها ميليون نفر را از فقر خارج كند.
نيويورك تايمز در ادامه به خيزش هاي منطقه اي در يك سال گذشته اشاره كرد و نوشت: خاورميانه هم به شدت خارج از انتظارات آمريكا و غرب عمل كرده است. در خاورميانه برخلاف غرب، دين و مسجد به هيچ وجه از سياست جدا نيست، به همين جهت هم هست كه در اين مدت همواره پس از سقوط ديكتاتورها، نظام هاي اسلامي سركار آمده اند. سال گذشته نتايج گزارشي منتشر شد كه در اين گزارش از يك واقعيت مهم پرده برداشته شد. اين واقعيت چيزي نبود جز اين كه دو سوم مصري ها بر اين عقيده اند كه قانون جديد اين كشور بايد بر مبناي متن قرآن نوشته شود، و به همين جهت هم هست كه مي بينيم اكثريت مجلس اين كشور را اسلامگرايان تشكيل مي دهند.و البته كه مصر يك استثنا نيست، بلكه اين نقطه مشترك بين تمام انقلاب هاي عربي است. به اين معنا كه دموكراسي خواهي در اين مناطق به معني خواستن دموكراسي غربي نيست. بايد گفت ديگر دوره آنكه آمريكا به دنبال يافتن متحدين سكولار در اين منطقه باشد، پايان يافته است.

 



مخالفان سوريه شرايط دولت براي آتش بس را رد كردند

مخالفان بشار اسد شرايط دولت براي برقراري آتش بس را رد كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، در پي درخواست دولت سوريه از كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه مبني بر تعهدنامه كتبي مخالفان براي پايان دادن به برخوردهاي مسلحانه با نيروهاي دولتي، فرمانده مخالفان بشار اسد رئيس جمهور سوريه اعلام كرد كه شرايط دولت سوريه را نمي پذيرد.
وزارت خارجه سوريه در اطلاعيه اي اعلام كرد كه دولت نمي خواهد با عقب نشيني نيروهاي ارتش هيچ فرصتي براي سازماندهي و تسليح دوباره مخالفان فراهم شود.
وزارت خارجه سوريه تاكيد كرد كه كوفي عنان هنوز تعهدنامه هاي مكتوبي را كه نشان مي دهد گروه هاي تروريستي مسلح پذيرفته اند به تمام خشونت ها پايان دهند ارائه نكرده است.
در اين بيانيه يادآور شده است: «سوريه آن چه را كه در جريان ماموريت اتحاديه عرب رخ داد تكرار نمي كند، هنگامي كه تعهد داد تا نيروهاي مسلح خود را از آن شهرها و مناطق تحت محاصره خارج كند؛ آن گاه گروه هاي تروريست مسلح از اين فرصت استفاده كردند تا اعضاي خود را مسلح كنند و مرتكب همه اشكال تروريسم شوند.»
در ادامه بيانيه وزارت خارجه سوريه همچنين آمده است: «گروه هاي مسلح تروريست خود را سازماندهي و مسلح كردند تا كنترل مناطق مختلف را در دست بگيرند، مرتكب هر اقدام تروريستي ممكن شوند، مردم را بربايند و اموال عمومي و خصوصي را تخريب كنند.»
وزارت خارجه سوريه افزود: «حكومت سوريه خواستار همكاري با كوفي عنان است و ما وي را در جريان اقدامات خود قرار خواهيم داد؛ به اميد اين كه تضمين هاي لازم را دريافت كنيم.»
بيانيه وزارت خارجه سوريه يك روز پس از تظاهرات گسترده مردم دمشق در حمايت از دولت بشار اسد منتشر شد.

 



تظاهركنندگان بحريني با سر دادن شعار مرگ بر آل خليفه مرگ بر آل سعود با پليس بحرين درگير شدند

سرويس خارجي-
تظاهركنندگان بحريني با برگزاري تظاهرات در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور بار ديگر بر آزادي زندانيان سياسي و سرنگوني نظام آل خليفه تاكيد كردند.
با وجود اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه معترضان بحريني همچنان بر لزوم تحقق يافتن خواسته هاي انقلابي خود از جمله آزادي فعالان سياسي و به ويژه عبدالهادي الخواجه تاكيد كردند. صدها تظاهركننده مخالف دولت بحرين كه بيشتر آنان زن بودند تظاهراتي در خيابان هاي منامه برگزار كردند و قصد داشتند به سوي دفتر وزير كشور حركت كنند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهاي مرگ بر آل خليفه و مرگ بر آل سعود سر مي دادند با نيروهاي امنيتي آل خليفه درگير شدند و نيروهاي ضدشورش ابتدا توانستند تظاهركنندگان را متفرق كنند اما معترضان پس از پنهان شدن در خانه ها و مغازه ها توانستند تجمع كنند و به سوي وزارت كشور حركت كنند. مخالفان در درگيري با نيروهاي امنيتي آل خليفه از كوكتل مولوتوف استفاده كردند.
يك فعال حقوق بشري در بحرين گفت، با گذشت دو ماه از اعتصاب غذاي الخواجه وضعيت جسماني وي در حالت هشدار قرار دارد و الخواجه در آستانه مرگ قرار گرفته است.
يك عضو جمعيت اسلامي الوفاق نيز گفت، مرگ احتمالي الخواجه وي را به قهرمان مردم بحرين تبديل خواهد كرد.
وي افزود، با اعتصاب غذاي الخواجه و تلاش هاي داخلي و جهاني براي آزادي وي انقلاب بحرين وارد مرحله جديدي شده و انتظار مي رود اين تلاش ها نتيجه بخش بوده و باعث سرنگوني نظام آل خليفه شود.
دبير انجمن حقوق بشر بحرين نيز گفت، اعتصاب غذاي عبدالهادي الخواجه نقش مهمي در شدت بخشيدن به وضع بحراني رژيم آل خليفه داشت و خون تازه اي به مقاومت مدني مسالمت آميز در بحرين تزريق كرد.
اين در حالي است كه مردم آلمان در اعلام همبستگي با الخواجه فعال بحريني تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان آلماني در حالي كه پرچم هاي بحرين را در دست داشتند استفاده آل خليفه از سلاح هاي ممنوعه براي سركوب ملت بحرين را محكوم كردند.
در قاهره پايتخت مصر نيز تجمع اعتراض آميزي در برابر سفارت بحرين در قاهره پايتخت مصر برگزار شد.
شركت كنندگان در اين تجمع با عبدالهادي الخواجه ابراز همبستگي كردند.
اين افراد از كشورها و نهادهاي بين المللي خواستند رژيم بحرين را براي آزادي الخواجه زير فشار قرار دهند.

 



توافق امنيتي واشنگتن و كابل

آمريكا و افغانستان يك قرارداد درباره حملات شبانه نيروهاي آمريكايي به منازل مردم افغانستان امضا كردند كه به كابل اجازه مي دهد اين عمليات ها را وتو كند.
به گزارش خبرگزاري ها ژنرال جان آلن، فرمانده نيروهاي آمريكايي در افغانستان و عبدالرحيم وردك وزير دفاع افغانستان اين قرارداد را روز يكشنبه در كابل امضا كردند.
دولت افغانستان اعلام كرد، مطابق با اين قرارداد مجوز براي اجراي اين حملات به دولت واگذار شده است.
بنابر اين قرارداد از اين پس يگان ويژه ارتش افغانستان مسئوليت بازرسي منازل و اماكن خصوصي را عهده دار خواهند شد.
اين قرارداد همچنين به كابل اين امكان را مي دهد تا از قدرت وتوي خود در زمينه حملات شبانه نيروهاي تحت امر آمريكا درخاك افغانستان استفاده كرده و از ادامه آن جلوگيري كند.
مقام هاي افغان اعلام كردند، مطابق با اين قرارداد تمامي عمليات هاي ويژه بايد از جانب هيئتي متشكل از ارتش، دولت و سازمان هاي اطلاعاتي بررسي شود و مورد تصويب قرارگيرد.
براساس اين گزارش، علاوه بر توافق نامه اخير ميان كابل و واشنگتن ياد داشت تفاهمي نيز درباره موضوع جنجال برانگيز ديگري در رابطه با واگذاري مسئوليت بازداشت ها به نيروهاي دولتي افغان، ميان دو كشور امضاء شده است.
همچنين براساس اين تفاهم نامه مقامات افغانستان اختيار زندانيان دستگير شده درعمليات هاي شبانه را در دست مي گيرند و آنها هستند كه تصميم مي گيرند كه بازجويان آمريكايي به بازداشت شدگان دسترسي پيدا كنند يا خير. همچنين قرار است يك قاضي افغان حكم انجام عمليات هاي شبانه را صادر كند.
عبدالواحد صلافت كارشناس نظامي افغان نيز از طرح نظاميان آمريكايي براي احداث هفت پايگاه نظامي دراين كشور خبر داد كه مساحت هر يك از آنها 30 كيلومتر مربع خواهد بود.
وي گفت: با ايجاد پايگاه هاي دائمي اين كشور در افغانستان، نيروهاي امنيتي افغان تقويت و تجهيز نخواهند شد زيرا نظاميان آمريكايي نگران حمله نيروهاي افغان عليه خود هستند.
گفتني است سخنگوي گروه طالبان اعلام كرد كه افغاني شدن عمليات شبانه دروغ محض است و فقط براي فريب مردم صورت گرفته است.

 



رئيس سابق موساد: اغراق نمي كنم اسرائيل لبه پرتگاه است

رئيس سابق موساد تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي در لبه پرتگاه قرار دارد و تهديد اصلي پيش روي اين رژيم نظام سياسي كنوني آن است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، مئير داگان، رئيس سابق سرويس جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) در گفت وگو با روزنامه اورشليم پست اظهار داشت: تهديد هسته اي ايران براي اسرائيل كم اهميت تر از تهديد واقعي پيش روي ما يعني نظام سياسي كنوني اسرائيل است.
وي افزود: من معتقدم كه نظام ما به جايي رسيده است كه نمي تواند مسائل مختلف را مديريت كند.
داگان گفت، نمي خواهم مبالغه كنم. ما در لبه پرتگاه قرار گرفته ايم و با پيش بيني هاي ناخوشايندي درباره حوادث آينده روبرو هستيم.
از سوي ديگر صدها اسرائيلي با حضور در خيابان ها از دولت رژيم صهيونيستي خواستند تا به جاي انتقاد از اعراب و دخالت در كشورهاي ديگر به مشكلات مردم بپردازد.
روزنامه يديعوت آحارونوت در اين باره نوشت، تظاهركنندگان اسرائيلي شعارهايي مانند «ما گروه بزرگي از ملت اسرائيل هستيم و به خيابان ها بازگشتيم» و «يك سال گذشت و هيچ تغييري به وجود نيامد» سر دادند.
معترضان اسرائيلي همچنين تاكيد كردند كه دولت بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به جاي آن كه به شرايط معيشتي مردم خود رسيدگي كند به سياست هاي خود مبني بر دخالت در كشورهاي ديگر به ويژه سوريه ادامه مي دهد.
اخيرا چندين تظاهرات اعتراض آميز در اراضي اشغالي به دنبال افزايش قيمت كالاها و شرايط نامساعد معيشتي برگزار شده است.

 



اوج گيري تظاهرات مردم عربستان عليه حاكميت آل سعود با عنوان هفته شكستن زنجيرها

مخالفان آل سعود، تحركات و تظاهرات مردمي در هفته جديد اعتراضات در شرق اين كشور با نام هفته شكستن زنجيرها را اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هدف از اين اعتراضات و تظاهرات، درخواست اصلاحات ريشه اي در عربستان و قصاص عاملان قتل جوانان عربستاني عنوان شده است.
براساس اين گزارش، مخالفان آل سعود از مردم دعوت كردند تا با حضور گسترده در تجمع اعتراض آميز شهر العواميه در استان الشرقيه (شرق عربستان) نفرت خود را از سركوب وحشيانه حكومت سعودي اعلام كنند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، روز چهارشنبه نيز تظاهراتي با مشاركت فعالان حقوقي در العواميه برگزار و طي آن بركناري شاهزاده فهد استاندار الشرقيه از سوي معترضان آل سعود عنوان خواهد شد.
مخالفان عربستاني روز پنجشنبه به تظاهرات و اعتراضات خود بر عليه حاكمان آل سعود در جزيره تاروت در حومه العواميه ادامه خواهند داد و روز جمعه پس از برگزاري نماز دست به تظاهرات مسالمت آميز در شهرهاي «القطيف» و «الربيعه» در استان الشرقيه خواهند زد.
از سوي ديگر سعيد الشهابي كارشناس امور عربستان در گفت وگو با العالم از افزايش نداي درخواست اصلاحات در اين كشور از سوي طيف هاي مختلف جامعه خبر داد.وي گفت: ملت عربستان علاوه بر مخالفت با رژيم استبدادي حاكم، مخالف نفوذ آمريكا در كشورشان و تبديل شدن آن به پايگاهي براي نيروهاي آمريكايي در منطقه خاورميانه هستند.
به گفته اين كارشناس، شكي وجود ندارد كه اعتراضات مردمي در سايه بيداري اسلامي كه جهان عرب را دربر گرفته است، عربستان را فرا خواهد گرفت.

 



در اعتراض به نبود امنيت جاني اعتصاب كاركنان حمل ونقل عمومي در بلژيك

كاركنان حمل ونقل عمومي بلژيك اين بار در اعتراض به نبود امنيت جاني اعتصاب كردند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، به دنبال ضرب و شتم و در نتيجه مرگ يكي از كاركنان حمل ونقل بلژيك، كارمندان و كاركنان اين بخش به نشانه اعتراض به نبود امنيت جاني دست از كار كشيدند.
اعتصابيون تاكيد كردند تا زماني كه با وزير كشور درباره شرايط امنيتي خود از نزديك ديدار و گفت وگو نكنند، سر كارهاي خود باز نخواهند گشت.
آخرين گزارش ها حاكي است، پس از سرگرداني هزاران مسافر، وزارت كشور بلژيك از امكان پذيرفتن شرط اعتصابيون از سوي نخست وزير خبر داده است.
اتحاديه حمل ونقل شهري برو كسل نيز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد، خشونت عليه كاركنان اين بخش افزايش يافته و مسئولين بايد به فكر امنيت جاني آنها باشند.
بلژيك پيش از اين هم شاهد اعتصاب هاي گسترده و سراسري بود اما نه بخاطر مسائل امنيتي بلكه بخاطر بحران اقتصادي.
از انگليس نيز خبر مي رسد، موسسات مطالعاتي اين كشور از افزايش 100 هزار نفري بيكاران تا قبل از تابستان سال جاري خبر داده اند.
بنا به اعلام شبكه دولتي بي بي سي، انديشكده مطالعاتي «آ ي پي پي آر» برآورد كرده كه نرخ بيكاري در انگليس حداقل تا 18 ماه آينده نه تنها كاهش نخواهد يافت بلكه به شدت افزايش خواهد يافت.
براساس اين گزارش، لندن، نورث وست و ايرلندشمالي در اين ميان بيشترين كاهش شمار بيكاران را تجربه خواهند كرد. در اين ميان پيش بيني شده 50 هزار نفر از بيكاران مرد و 50 هزار نفر ديگر زن باشند.براساس مطالعات اين انديشكده، تمام اين 100 هزار نفر از كاركنان، دولتي بوده و 40 هزار نفر از آنها نيز زير 25 سال سن خواهند داشت.پيش بيني اين انديشكده درباره افزايش بيكاري در انگليس در شرايطي گزارش مي شود كه در حال حاضر درصد بيكاري اين كشور 4/8 درصد است كه اين درصد از سال 1995 ميلادي تاكنون سابقه نداشته است.
خاوير سولانا، مسئول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز طي گفت وگويي با پايگاه اينترنتي «گلوبال پست» با اشاره به بحران اقتصادي حاكم بر كشورهاي اروپا تصريح كرد «اروپا با چالشي بزرگ مواجه است.»
«سولانا» گفت: دلايل بحران موجود بايد در كشورهاي ثروتمند جستجو شود... حتي پس از خروج از اين بحران، اروپا با چالش هاي متفاوت ديگري مواجه خواهد شد.
مسئول سابق سياست خارجي اروپا كه چند روز قبل از اين گفت وگو، خواستار تجديدنظر در روابط بين اروپا و آمريكا شده بود افزود: بدون شك اروپا در بحراني تمام عيار به سر مي برد كه نتيجه آن يكي از اين دو خواهد بود.اين بحران يا باعث گسيختگي كشورهاي اروپايي يا باعث وحدت و انسجام آنها خواهد شد. وي در عين حال تصريح كرد، با كاهش دستمزد و اقدامات رياضتي به هيچ وجه نمي توان به مقابله با اين بحران پرداخت و بازگشت اروپا به اوضاع غيربحراني نيز كاري است بسيار سخت.

 



در اعتراض به سياست هاي دولت اردوغان
تظاهركنندگان خشمگين در اسلامبول 26 خودرو را به آتش كشيدند

همزمان با تظاهرات مردم عليه استقرار سامانه سپر موشكي ناتو در خاك تركيه رسانه هاي اين كشور از به آتش كشيده شدن 26 خودرو در اسلامبول خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم مسلمان تركيه كه به دنبال تصميم دولت آنكارا و استقرار سيستم راداري سپر موشكي ناتو در روستاي كوره جيك استان مالاتيا با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف اين كشور اعتراض خود را بيان كرده بودند، بار ديگر دست به تظاهرات زدند.
در همين رابطه اتحاديه جوانان تركيه كه روز يكشنبه به هتل محل اقامت نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه «كوره جيك» حمله ور شده بودند، روز گذشته نيز در مقابل پايگاه آمريكايي مذكور دست به تظاهرات زدند.
رئيس اتحاديه جوانان تركيه طي سخناني در مقابل هتل محل اقامت نظاميان آمريكايي خطاب به آنان گفت كه هر كجاي تركيه كه بروند اتحاديه جوانان تركيه با كيسه هايي در دست آنان را دنبال مي كنند تا بر سرشان كيسه ببندند و تا ترك خاك تركيه از دست جوانان اين كشور خلاصي نخواهند يافت.
مخالفان استقرار سيستم راداري سپر موشكي ناتو در تركيه همچنين قصد دارند با برگزاري كمپين جمع آوري امضا عليه اين پايگاه، امضاهاي گردآوري شده را به رئيس جمهور ايران ارسال كنند.
روزنامه آيدين تركيه در همين رابطه نوشت كه به گفته اعضاي مقاومت در برابر پايگاه آمريكايي «كوره جيك» برخي از نظاميان آمريكايي در اين پايگاه به سر مي برند و هر روز 10 نظامي آمريكايي با اسكورت پليس تركيه وارد پايگاه شده و سپس از آن خارج مي شوند.
يكي از معترضان در اين باره گفت، ما به دليل مخالفت با امپرياليسم آمريكا و ناتو در اينجا هستيم و از هركس كه از اينجا بگذرد براي حمايت از اين اقدام امضا جمع آوري مي كنيم و كمپين جمع آوري امضا عليه پايگاه آمريكايي كوره جيك كماكان ادامه دارد. ما قصد داريم تا پايان ماه آوريل امضا جمع آوري كنيم و در پايان امضاهاي گردآوري شده را به مجلس تركيه، احزاب سياسي، دادگاه حقوق بشر اروپا و پارلمان اروپا بفرستيم.
وي افزود ما مي خواهيم نشان دهيم كه مخالف ايران نيستيم و به همين دليل يك نسخه از امضاهاي گردآوري شده را براي آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور ايران مي فرستيم.
همزمان با برپايي اين تظاهرات، رسانه هاي تركيه گزارش دادند كه22 اتومبيل در اسلامبول به آتش كشيده شد و شمار خودروهاي آتش زده شده در روزهاي اخير در مناطق مختلف اين شهر به 26 خودرو رسيد. شاهدان عيني اعلام كردند كه افراد ناشناس بنزين را به سوي خودروها پاشيده و آنها را به آتش كشيدند.تحقيقات پليس تركيه درباره آتش سوزي هاي مذكور با هدف شناسايي فاعلان و انگيزه آنها ادامه دارد.
ليكن كارشناسان منطقه معتقدند استقرار سپر دفاع موشكي در تركيه و دخالت هاي اين كشور در سوريه از مهم ترين عوامل نارضايتي مردم تركيه و راه اندازي تظاهرات و اعتراضات مردمي است.

 



انفجار خط لوله صدور گاز مصر به اسرائيل براي چهاردهمين بار

افراد ناشناس براي چهاردهمين بار طي دو سال اخير خط لوله صادرات گاز مصر به رژيم صهيونيستي را در صحراي سينا منفجر كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع امنيتي مصر، اين انفجار در شمال سينا و وروديه شهر مرزي «العريش» روي داد و ساكنان منطقه از شنيدن صداي انفجار خبر دادند.
براساس اين گزارش، تاكنون هيچ گروهي مسئوليت انفجار خط لوله صادرات گاز به رژيم صهيونيستي را در مرز به عهده نگرفته است.
به گفته يك منبع مسئول در شركت گاز مصر، خسارات وارده از اين انفجار به تاسيسات صدور گاز در العريش 166 ميليون دلار برآورد شده است، اما با وجود اين مردم مصر همچنان نسبت به صدور گاز به رژيم صهيونيستي به شدت ناراضي هستند.
انتقال گاز از طريق اين خط لوله گاز كه 5 فوريه و در پي وقوع آخرين انفجار در اين مسير به حالت تعليق درآمده بود، هفته گذشته از سر گرفته شد.
موضوع صادرات گاز به اسرائيل، همواره براي مصري ها چالش برانگيز بوده است و مردم اين كشور رژيم صهيونيستي را دشمن خود مي دانند و بارها مخالفت خود را با داشتن رابطه تجاري با تل آويو اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه براساس معاهده صلح سال 1979 بين اسرائيل و مصر، قاهره ملزم به صدور گاز به تل آويو شد و به موجب قرارداد 2/5 ميليارد دلاري سال 2005 حدود 40درصد از نياز رژيم اشغالگر قدس از طريق خط لوله گاز العريش تامين مي شود.
تنور داغ انتخابات مصر
با پايان فرصت تعيين شده براي ثبت نام نامزدهاي انتخابات نخستين دوره انتخابات رياست جمهوري پس از سرنگوني مبارك 23 نفر در رقابت ها شركت و اقدام به نام نويسي كردند.
براساس اين گزارش ثبت نام عمر سليمان رئيس سرويس اطلاعاتي رژيم مبارك به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري پرچالش ترين موضوع مصر در روزهاي گذشته بود، به طوري كه حتي رژيم صهيونيستي به اين موضوع واكنش نشان داد و از آن استقبال كرد.
منابع رژيم صهيونيستي، هدف از نامزدي عمر سليمان را مقابله با محبوبيت رو به رشد اسلامگرايان در مصر ارزيابي و از اين موضوع ابراز خشنودي كردند.
اما در مقابل بسياري از نامزدها و مردم مصر درج نام عمر سليمان را از سوي شوراي عالي نيروهاي مسلح، دهن كجي به انقلاب 25 ژانويه عنوان و از اين اقدام انتقاد كردند.

 



چها رسوي پنج قاره

چين ناو جنگي مي سازد
چين در حال ساخت يك كشتي جنگي جديد با قابليت حمل هلي كوپترهاي تهاجمي است.
براساس گزارش رسانه هاي چيني اين ناو جنگي 20هزار تني قادر به حمل همزمان ده هلي كوپتر است. چين طي چند سال گذشته اقدام به افزايش بودجه نظامي خود كرده است و اين امر همواره با مخالفت آمريكا، كره جنوبي، ژاپن و... مواجه شده است.
استقرار موشك هاي پاتريوت در توكيو
ژاپن به منظور افزايش توان دفاعي خود در مقابل كره شمالي يك سامانه موشكي در توكيو مستقر كرد. اين كشور همچنين ناوشكن هاي حامل موشك هاي رهگير خود را نيز به آب هاي منطقه اعزام كرده است. اين كشور موشك هاي پاتريوت خود را نيز در سه منطقه نظامي اين شهر مستقر كرده است. اين روزها تنش در اين منطقه به دليل تصميم كره شمالي براي انجام يك آزمايش موشكي افزايش يافته است.
انتقاد از نظام سلطنتي انگليس
روزنامه گاردين انگليس طي مقاله اي به انتقاد شديد نسبت به وضعيت خاندان سلطنتي انگليس پرداخت. اين روزنامه با تقبيح رواج سلطنت طلبي در ميان سياستمداران اين كشور، سلطنت طلب بودن را نوعي انحراف معرفي كرد. به اعتقاد نويسنده اين مقاله، سلطنت طلب بودن هيچ فرقي با نژادپرستي ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14