(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 فروردین 1391- شماره 20179

تعطيلات نوروز چگونه گذشت؟!



تعطيلات نوروز چگونه گذشت؟!

بارديگر خورشيد «بهار» طلوع كرد و« نوروز» و « روزهاي نو» فرارسيد و با تمام زيبايي ها و جلال و جبروتش به تكبير و تسبيح خالق خود نشست. زمين آرام آرام رواندازسفيد ويخ زده زمستاني اش رابه كناري زد و «سبزينه رخ» خويش را نشان داد ورنگين كمان دلنوازاز دل طبيعت درخشيدن گرفت وتا بي نهايت هستي ابروكمان آسمان شد . درختان باغ و بوستان به نظاره شكوفه هاي بهاري نشستند و دل مسافران نوروزي را به شور و شعف واداشتند و باهواي پاك و نسيم بهاري به جان هاي خسته از كار، انرژي دوباره بخشيدند و خستگي يك سال تلاش و مداومت و پايداري را از تنشان به در كردند....
با پايان فصل سرما و آمدن بهار بارديگرمسافرت ها و سيرو سياحت ها انجام شد و اين بار اين طبيعت بود كه به ميزباني مردم نشست و رسم ميهمانداري و ميهمان نوازي را به رسم صله ارحام به جا آورد.
¤ ¤ ¤
اول و قبل از هرچيزي سال نو را تبريك مي گويم و اميدوارم تعطيلات نوروزي را باخوشي و سلامتي به پايان رسانده باشيد و در فرصت به دست آمده علاوه برگشت و گذارو ديد و بازديد وبه جا آوردن صله ارحام توانسته باشيد انرژي يك سال ديگر تلاش و كوشش را ذخيره كنيد ، ان شاء الله.
سفر اگرچه سختي راه ومحدوديت هايي به همراه دارد ، اما درعوض به تاكيد معصومين (ع) و كارشناسان بهداشت و سلامت روان ، سفركردن با خود آرامش خاص و شور ونشاط غيرقابل وصف به همراه دارد كه قطعا به سختي مي توان با خانه نشيني به آن دست يافت. سفر تسويه حسابي است با سيستم متابوليسم بدن براي زدودن كليه آلودگي هاي محيطي ، صوتي و زنگارهاي زيستي كه در طول يك سال گذشته متحمل آن شده است.
وقتي سفرمي كنيم بدون اراده فرد ديگري مي شويم ، قيدوبندهاي زندگي روزمره را كنارمي گذاريم ، به طوري كه وقتي از سفر برمي گرديم پرانرژي تراز قبل مي شويم وحتي گاهي ايده هاي نو و بهتري به ذهنمان خطورمي كند و با حوصله بيشتري به كارها مي پردازيم. برخي فكر مي كنند اين تنها پول است كه حلال همه مشكلات و تامين كننده آرامش
به ويژه در سفرهاست وحال آنكه به تاكيد بسياري از كارشناسان چنين
مسئله اي صحت ندارد و پول تنها مي تواند حلال بخش كوچكي ازدغدغه هاي سفر باشد نه همه آن . چه بسيار كساني كه به دورازهرگونه تجمل و اسراف ، درسادگي تمام بارسفرمي بندند ، طي مسافت مي كنند و باسكونت دراستراحت گاه هاي بين راهي ، زائرسراها ، مسافرخانه هاي كم هزينه يا در چادرها و خيمه هاي به پا شده درحاشيه شهرها چند روزي دل را به طبيعت پاك و بي آلايش خداوندي مي سپارند وبا رضايت كامل به شهرهاي خود بازمي گردند وچه بسيار كساني هم كه با ريخت وپاش هاي فراوان و گذراندن اوقات درهتل هاي چندستاره و تفرجگاه هاي پرهزينه آنچناني! يا سفر با هواپيما به گران ترين كشورهاي خارجي هيچ لذتي از لحظات اين تعطيلي نمي برند ودربرگشت به جاي آنكه «انبساط خاطر» كه حداقل ترين سوغاتي بازگشت از يك سفرمي تواند باشد ، تنديسي ازتلخكامي را به خانه و كاشانه خود مي آورند.
آيا ابزارهاي لازم براي تضمين سلامت سفرهاي
نوروزي مهيا بود؟!
بديهي است موارد فوق درشرايطي تحقق مي يابد كه ابزارهاي لازم براي هرچه بهتر برگزارشدن اين گونه سفرها مهيا باشد . نكات بسيار مهمي كه رعايت آن در ايام سفربويژه از سوي متوليان امور ازقبيل «راهداري »ها براي جلوگيري از تصادفات قابل پيش بيني ،«شهرداري» ها براي تدارك و ارائه تسهيلات رفاهي و حفظ كرامت مسافران ، «بهداشت و درمان» براي تضمين سلامت بهداشتي مسافران ، «راهنمايي ورانندگي» براي ايجاد نظم جاده اي و سفربي دغدغه مسافران و«مراكز اسكان » براي تامين آرامش و آسايش جسمي مسافران و از همه مهمتر «نيروي انتظامي» ، «تعزيرات حكومتي» و «متوليان نظارت برقيمت ها» براي تامين امنيت اخلاقي و مادي مسافران اهميت بسيار زيادي دارد.
كشورما از مواهب طبيعي كم نظيري برخوردار است و جاذبه هاي گردشگري فراواني دارد ولي متأسفانه مسئولان ذي ربط به دليل كم توجهي دربرخي از موارد ياد شده ، همچنان درارائه بي منت تسهيلات لازم و در شان مردم ، فقيراست!.
نگارنده از اين جهت بر« ارائه بي منت » تسهيلات تاكيد دارد و مسئولان نيز مكرر براين ادعا صحه مي گذارند كه مردم مخارج اينگونه تسهيلات را از قبل در قالب ماليات ، عوارض ، حق بيمه ، پرداخت جريمه هاي احتمالي و ... تمام و كمال پرداخت كرده اند و انتظار دارند مديران متولي طرح هاي مختلف سفرهاي نوروزي نيزدر انجام وظايف خود كوتاهي نكنند و براي تامين آسايش مسافرين از آغاز سفر تا پايان آن سنگ تمام بگذارند.
آمارهاي متناقض از سفرهاي نوروزي
به رغم حذف آمارهاي «نفرسفر» از سوي سازمان ميراث و گردشگري در نوروز 91 اما اعلام آمارهاي غالبا متناقض نوروزامسال از سوي نهادهاي عمل كننده طرح سفرهاي نوروزي بارديگر تعداد واقعي مسافران نوروزي درسال جاري را با ابهام جدي مواجه كرده است ، به طوري كه رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از جا به جايي 41 ميليون و 849 هزار و 500 مسافراز 25 اسفند ماه سال 90 تا 13 فروردين ماه سال 91 با استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي از طريق جاده اي ، هوايي ، دريايي و ريلي خبرداده است، در حالي كه رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز تاكيد كرده است دستگاه هاي تردد شماربه همراه 227 دوربين اين سازمان كه در 325 نقطه از جاده هاي اصلي مستقر بودند بالغ بر 150 ميليون وسيله نقليه را ثبت كرده اند كه در مقايسه با مدت مشابه در سال كه 100 ميليون نفرسفراعلام شده بود 15 تا 17 درصد رشد داشته است و اين در حالي است كه به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري همين مسئول در مصاحبه ديگري رشد 86/6 صدم درصد رشد را اعلام كرده است و ازسوي ديگر رئيس ستاد تسهيلات سفرهاي كشور از رشد 9/33 درصدي مجموع سفرهاي نوروزي تا روز دوازدهم فروردين 91 خبرداده و ميزان اقامت مردم در مراكز اقامتي اعم از هتل ها، هتل آپارتمان ها ، كمپ هاي اقامتي ، منازل استيجاري ، مدارس و چادرهاي مسافرتي را با 24 درصد رشد نسبت به مدت زماني مشابه در سال گذشته عنوان كرده است .
انجام 22 هزار ماموريت اورژانسي فقط درتهران!
رئيس اورژانس تهران با اشاره به انجام بيش از 22 هزار عمليات اورژانس شهري و جاده اي در ايام نوروز در تهران تاكيد كرده است كه در قالب طرح ملي امداد نوروزي صورت گرفته است .بنابراين گزارش در تهران بالغ بر 2 هزارو 356 ماموريت اورژانسي در جاده ها صورت گرفته است و جالب اين كه اين آمار فقط مربوط به تهران است و هنوز آمارتجميع شده كل كشور دردست نيست.
بسياري از كارشناسان و دست اندركاران بهداشت و درمان كشور همه ساله پيش از آغاز تعطيلات نوروز به مردم توصيه مي كنند تا در سفرهاي برون شهري ، غذاي موردنيازشان را از قبل تهيه كنند و يا آن را از اماكن معتبر تهيه كنند و حال آنكه بعد از اين همه سال وزارت بهداشت و درمان هنوز تدابيري مبني براينكه هيچ مركز غيرمعتبري جرات عرضه فراورده غيراستانداردي كه باحيات انسان ها سروكاردارند نينديشيده است .
كيفيت و كميت بازرسي از رستوران هاي بين راهي و نظارت برعملكرد عرضه كننده هاي موادغذايي استاندارد و پاك ، هنوز با توجه به جمعيت انبوه مسافر قابل قبول نيست و مردم در بازگشت از سفر و در طول سفر معترض و ناراضي هستند و اين در حالي است كه براساس اطلاع واصله و اعلام خبرگزاري ها در اسفندماه هرسال تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و بازرسان بهداشت محيط مستقر درشهرستان ها به تشديد برنامه هاي روتيني كه در اين رابطه دارند فراخوانده مي شوند.
هلال اهمر : جان بيش از 212 هزارحادثه ديده را نجات داده ايم
رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز در گزارش خود خبر ازنجات جان بيش از 212 حادثه ديده در سفرهاي نوروزي خبرداده و تاكيد كرده است اين امداد گران در يك هزارو245 پايگاه ثابت ، سيار و موقت مستقر بودند.در حوادث يادشده بيش از 38 هزارو 461نفر مصدوم شدند كه بلافاصله با اقدامات فوري امدادگران مشكلات برطرف شد.در اين عمليات ها در مجموع 14 فروند بالگردامدادي در آماده باش كامل به سر بردند و با انجام 489 عمليات پروازي بيش از يك هزار و 551 نيروي امدادي را براي شركت در عمليات هاامداد و نجات منتقل كردند.
مظفربااشاره به استقبال آحاد مختلف افراد جامعه براي حضور در مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس در جنوب كشور در ايام نوروز ، يك فروند بالگرد » ام اي 17 » با ظرفيت حمل 20 مجروح و مصدوم احتمالي مناطق ياد شده براي ارايه خدمات امدادرساني بكارگيري شد.
بنابر گزارش اين سازمان ، با نگاهي به مجموع كل عمليات هاي صورت گرفته ، استان فارس با 279 عمليات رتبه اول را به خود اختصاص داده است و استان هاي اصفهان و خوزستان به ترتيب با 232و 198 عمليات رتبه هاي دوم و سوم را كسب كرده اند. رضا دهقانپور رئيس اورژانس تهران درگفت و گو با فارس به انجام بيش از 22هزار عمليات اورژانس شهري و جاده اي در ايام نوروز درتهران خبرداده و تاكيد كرده است به طوري كه ناراحتي هاي قلبي وعروقي را بيشترين بيماري نوروزي عنوان كرده است.
مسئول 30 درصد باقي مانده حوادث چه كسي است؟!
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيزكه پيش از آغاز تعطيلات نوروزي با اشاره افزايش يك ميليون خودرو به چرخه حمل ونقل كشورپيش بيني افزايش حدود 15 درصدي حجم سفرها راكرده بود ، سرويس دهي به 145 ميليون نفر مسافر را تدارك ديده بود .
سردار مومني همچون و ديگر مسئولان اين نهاد مهم معتقد به افزايش 5 درصدي تصادفات در كشور هستند و شتاب و عجله در رانندگي، بي توجهي به جلو، سرعت و سبقت غيرمجاز را از عوامل اصلي بروز تصادفات مي داند و تاكيد دارد كه اگر مردم به تكاليف خود در اين رابطه عمل كنند 70 درصد از حوادث رانندگي كاهش مي يابد ،اما متاسفانه هيچ كدام از مسئولان صحبتي در باره 30 در صد باقي مانده كه مربوط به عملكرد ماموران در بخش هاي مختلف مي باشد ، نمي پردازند. حوادثي كه برخي از آن ها مي تواند ناشي از مهيا نبودن جاده هاي خطرناك براي رانندگي ، عدم برخورد مناسب و برنامه ريزي شده ماموران با رانندگان ، عدم سرويس دهي به موقع پليس در هدايت و راهنمايي مسافرين واز همه مهم تر نبود يك تعرفه مشخص براي تعميرگاه هاي بين راهي ، سيار و امداد خودروهايي كه برخي از آن ها دور از چشم ماموران در جابه جايي خودروهاي حادثه ديده صاحبان خودروها را نقره داغ مي كنند و...باشد .
دريافت عوارض در ورودي روستاها!
تعطيلات نوروزي براي عده اي از سودجويان كه در مناطق گردشگري و تاريخي به سر مي برند فرصتي بود كه مثل سال هاي گذشته دور از چشم متوليان امور از مسافران نوروزي وجه نقدهاي غيرمعمول دريافت كنند تا شايد جبران يك سال خلوتي مسافر در آن محدوده باشند.
به گزارش مهر يكي از مناطقي كه در ايام عيد حسابي از خجالت گردشگران درآمد باغ فين كاشان بود. مسئولان باغ براي ورود گردشگران به محوطه باغ و بازديد از حمام ها و عمارت كه پيش از اين وروديه اي با قيمت 500 تومان دريافت مي كردند اما در ايام نوروز اين مبلغ بدون هيچ توجيه منطقي به 1000 تومان افزايش يافته بود. اين وضعيت نه تنها در اماكن تاريخي ديده مي شد بلكه در ورودي برخي روستاها كه ادعا مي شد عوارض ورود به روستاها تنها در جهت كمك به آباداني روستاست با پوشيدن لباس هاي سبز رنگ از هر خودروي ورودي 500 تا هزار تومان طلب مي كردند و در مقابل قبوضي كه مربوط به مناسبت هاي ويژه و تاريخ گذشته بود به مسافرين تحويل مي شد.
نقره داغ شدن گردشگران نوروزي در نبود متولي
در روستاهايي مانند ماسوله، ابيانه، گرمه، نياسر و بسياراز شهرها و اماكن مسكوني بين راهي، خانه هاي محلي با حداقل امكانات بيش از
60 هزار تومان اجاره داده مي شد و جالب تر اينكه حضور غريبه در رستوران هاي محلي و چايخانه ها نيز اين انگيزه را براي صاحبان مراكز گردشگري به وجود مي آورد تا پول بيشتري طلب كنند! دريافت كرايه هايي گاه تا 30 هزار تومان براي استفاده از دوچرخه در سواحل شمالي و جنوبي كشور و مناطق آزاد مانند كيش نمونه هاي ديگري از اين خدمات با قيمت هاي گزاف بود كه در ايام نوروز ارائه شد.
با توجه به آنچه گفته شد اگرچه مردم كه يك سال تمام كار كرده اند و مي خواهند دو هفته تعطيلي عيد را مغتنم شمارند تا كمي از فشارهاي معمول زندگي فاصله بگيرند، با رعايت نكات ايمني در جاده ها و توجه به هشدارهاي پليس و مراكز بهداشت و درمان مي توانند سفري خوش همراه با سلامتي، نشاط و هيجان براي خود، خانواده و ساير هموطنان به ارمغان آورند، اما همين مردم معتقد هستند كه اين پروسه زماني درست طي خواهد شد كه متوليان برگزاري طرح هاي نوروزي و به ويژه عوامل نظارتي نيز طوري عمل كنند كه با آمارهاي مسئولين ذيربط مبني بر آماده باش كامل قرار داشتن تمامي عوامل در طول تعطيلات نوروزي از يك تناسب منطقي برخوردار باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14