(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 22 فروردین 1391- شماره 20179

كوتاه اقتصادي
اولين ربات نفتي ايران در درياي خزر به كار گرفته شد
كاهش 10 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي
افزايش آب موجود در مخازن سدهاي كشور
1794 ميليارد تومان طرح صنايع معدني در سال 90 راه اندازي شد
توليد 20 نوع كاتاليست جديد در كشور
واسطه ها عامل گراني مرغ و تخم مرغ
خروج 84 فروند اتوبوس دريايي از ناوگان به دليل فرسودگي
مؤسسه لاندبرگ: روند صعودي قيمت بنزين در آمريكا ادامه مي يابد
شكايت ايران از يك شركت نفتي آلماني
معاون وزير صنعت و تجارت: امسال واردات كالاهاي مورد نياز توليد آسان مي شود
اجراي طرح ساخت مسكن براي اقشار متوسط كشور
افزايش 20 درصدي قيمت روغن
برنامه هاي امسال كميته فقهي بورس



كوتاه اقتصادي

¤ ايرج رهبر، رئيس كانون سراسري انبوه سازان از ساخت 200 هزار واحد مسكوني در داخل شهر تهران براي تثبيت قيمت مسكن خبر داد و گفت: در حال مذاكره براي نهايي شدن اين طرح هستيم كه در صورت توافق بر سر اجراي اين طرح، زمين هايي در مناطق حكيميه در شرق و چيتگر و تهرانسر در غرب تهران در نظر گرفته مي شود.
¤ حميد صافدل، رئيس سازمان توسعه تجارت ايران با بيان جزئياتي از اولين نشست كارگروه صادرات در سال 91 عنوان كرد: براساس اهدافي كه در برنامه پنجم پيش بيني شده براي سال 91 نيز در سند برنامه يا احتساب خدمات فني و مهندسي هدف 51 ميليارد دلاري پيش بيني شده بود اما شوراي صادرات بر دسترسي تا هدف 75 ميليارد دلاري تأكيد كرد.
¤ ايرج هوسمي، مديرعامل اتحاديه چايكاران شمال كشور تصريح كرد: چاي ايراني از بهترين نوع چاي دنيا محسوب مي شود اما به دليل پايين بودن قيمت هاي خريد برگ سبز، اين محصول در زمان مطلوب خود چيده نمي شود كه باعث افت كيفيت آن شده است.
¤ با تصويب دولت، 19 ميليارد تومان اعتبار از محل واگذاري شركتهاي دولتي بابت پرداخت مطالبات پيمانكاران وزارت بهداشت اختصاص يافت.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي تصويب كرد؛ مبلغ يكصد و نود ميليارد ريال از سهام قابل واگذاري متعلق به دولت و شركتهاي دولتي يا منابع حاصل از آن و يا ساير اموال و دارايي ها موضوع بند (33) ماده واحده قانون بودجه سال 1390 كل كشور با رعايت دستورالعمل موضوع بند ياد شده، توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي (سازمان خصوصي سازي) بابت تأديه مطالبات و تعهدات به پيمانكاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و شركتهاي تابعه با تأييد بالاترين مقام و ذيحساب دستگاههاي اجرايي واگذار مي شود.
¤ متخصصان شركت قالبهاي بزرگ صنعتي سايپا براي نخستين بار در كشور موفق به ساخت پمپ هاي سانتريفيوژ دو مرحله اي صنعت نفت شدند.
¤ عمليات كابل برگردان با هدف توسعه در مركز مخابرات شهداي وردآورد در شهر تهران و در مركز مخابرات خاتم الانبياء(ص) (فرديس 2) در محدوده مخابرات البرز از تاريخ 22 فروردين ماه آغاز مي شود به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، با اجراي عمليات مذكور ارتباط تلفني مشتركين مركز مخابرات شهداي وردآورد با پيش شماره هاي 4498، 4499 در محدوده اتوبان تهران-كرج خيابان هاي مطهري، امام حسين(ع)، 14 معصوم(ع) و در مركز مخابرات خاتم الانبيا(ص)، پيش شماره هاي 660 الي 666 در محدوده جاده ملارد، منطقه سپيددشت، جاده فرگاز حداكثر به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.

 



اولين ربات نفتي ايران در درياي خزر به كار گرفته شد

مدير عامل حفاري شمال با اشاره به آغاز به كار نخستين ربات نفتي ايران در عمق 800 متري درياي خزر از ساخت 14 دكل جديد خشكي و دريايي نفت و گاز خبر داد.
هدايت الله خادمي در گفتگو با مهر با اعلام اينكه با ورود نخستين جك آپ حفاري فوق مدرن به صنعت نفت، سال گذشته قرارداد ساخت و خريد 14 دستگاه دكل جديد نفتي دريايي و خشكي امضا شده است، تصريح كرد: پيش بيني مي شود اين دكلهاي جديد حفاري به تدريج تا پايان برنامه پنجم توسعه وارد ناوگان حفاري صنعت نفت و گاز ايران شود.
اين مقام مسئول همچنين اظهار داشت: تاكنون اين دستگاه حفاري سه پايه حدود 33 حلقه چاه نفت و گاز در درياي خزر بدون كوچكترين حادثه اي حفاري كرده است.
وي با تأكيد بر اينكه با فعاليت اين دستگاه حفاري سالانه بيش از 60 ميليون دلار درآمد جديد نفتي نصيب اقتصاد كشور مي شود، بيان كرد: در حال حاضر با توجه به كيفيت بالاي فعاليت دكل حفاري ايران خزر در تركمنستان چندين شركت خارجي با وجود تحريم هاي بين المللي خواستار در اختيار گرفتن اين جك آپ دريايي شده اند.
خادمي ميزان اجاره جك آپ دريايي ايران خزر در آبهاي تركمنستان را حدود 145 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: قرارداد اين سازه نفتي توسط كارفرماي اماراتي تا پايان سال 2013 ميلادي تمديد شده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در پروژه حفاري ايران در درياي خزر كارفرماي اماراتي تاكنون در چندين نوبت شركت حفاري شمال را مورد تشويق نقدي قرار داده است، تبيين كرد: اين شركت اماراتي به دليل كاهش برنامه زمان بندي حفاري چاه هاي جديد در مجموع حدود 2/1 ميليون دلار در سه نوبت پاداش پرداخت كرده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه ايران نخستين كشوري درخاورميانه بوده كه ربات نفتي در عمق 800 متري دريا فعال كرده است، يادآور شد: اين ربات به عنوان يك غواص در زير درياي خزر و كف بستر آب دريا مسئوليت باز و بسته كردن شيرهاي فوران گير را برعهده دارد.
خادمي يكي ديگر از مسئوليت هاي ربات نفتي ايران در درياي خزر را جابجايي تجهيزات و ادوات در عمق 800 تا 1000 متري بستر عمق آب عنوان كرد و اظهار داشت: ارسال تصاوير به سكوي اميركبير و گزارش هرگونه نشت نفت و گاز از ديگر مسئوليت هاي اين ربات نفتي ايران است.
وي از ادامه حفاري اكتشافي در ميدان سردار جنگل خبر داد و تأكيد كرد: تاكنون در نخستين حلقه چاه اكتشافي تا عمق 2 هزار و 563 متري حفاري انجام شده و وارد مخزن گازي در بستر درياي خزر شده ايم.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه بعد از عبور از مخزن گازي حفاري را ادامه مي دهيم تا به منطقه نفتي وارد شويم و تا هر عمقي كه بتوانيم عمليات لاينرگذاري را به صورت مطمئن و ايمن انجام دهيم حفاري را ادامه خواهيم داد، تبيين كرد: به منظور كسب اطلاعات بيشتر از حجم هيدروكربور و نوع مخزن حفاري دومين حلقه چاه اكتشافي را در سال جاري در دستور كار قرار گرفته است.
به گفته اين عضو هيأت مديره حفاري شمال پس از آن حفاري چاه هاي توصيفي و سپس توسعه اي ايران در درياي خزر آغاز خواهد شد.

 



كاهش 10 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي

قيمت خودروهاي وارداتي در بازار ايران با فروكش كردن نوسانات ارز، كاهش 10 درصدي را نشان مي دهد.
به گزارش مهر، بعد از نوسانات ارزي بي سابقه اي كه در كشور رخ داد و تغييرات نرخي كه در قيمت بسياري از كالاها در كشور از جمله خودرو رخ داد، توليدكنندگان و واردكنندگان خودروهاي خارجي به ايران نيز تصميم گرفتند كه قيمت را افزايش دهند تا شايد بخشي از تغييرات اين نوسانات ارزي را مديريت كرده و هزينه بالا رفتن نرخ ارز بنا به سياستهاي اشتباه برخي سياستگذاران را از مصرف كنندگان دريافت كنند.
بر همين اساس بود كه قيمت خودروهاي لوكس خارجي به يكباره به نحوه فزاينده اي افزايش يافت و زمينه اي فراهم شد تا سودجويان وارد اين بازار شوند و به نوعي بازار سياه خودرو را در كشور بوجود آورند، البته روي ديگر سكه اين است كه خودروهاي لوكس خارجي عمدتا از سوي افرادي در ايران مورد استفاده قرار مي گيرد كه از تمكن مالي مناسبي برخوردار بوده و بالا يا پايين آمدن قيمت در حد 20 تا 30 درصد هم شايد براي آنها تفاوت چنداني نداشته باشد.
اما هم اكنون به گفته مسئولان اتحاديه نمايشگاهداران خودرو، قيمت خودروهاي وارداتي نسبت به روزهاي پاياني سال 90 و آنچه كه در بحران هاي ارزي براي قيمت خودرو اتفاق افتاد، 10 تا 15 درصد كاهش يافته است و بازار با آرامش نسبي مواجه شده است.
در اين ميان نكته حائز اهميت آن است كه قيمت خودروهاي وارداتي در بحران هاي ارزي 30 درصد حداقل بالا رفته بود و هم اكنون كه 10 درصد كاهش يافته است، مسئولان ابراز خوشحالي كرده و آن را نقطه مناسبي در كنترل قيمت در كارنامه خود مي دانند، اين در حالي است كه قيمت خودروهاي وارداتي باز هم نسبت به چند ماهه پاياني سال 90، معادل 20 درصد افزايش قيمت را حفظ كرده است.
البته بخشي از بازار نيز تحت تاثير فروكش كردن تب خريد خودرو براي مسافرت هاي ايام پاياني سال و تصميم برخي شهروندان براي تعويض خودروهاي خود بود كه به نظر مي رسد اين بخش از بازار در حال رسيدن به آرامش است.
بر همين اساس، پيش بيني مي شود كه بازار خودروهاي وارداتي، چندان نوسان خاصي را به دليل افزايش تقاضا در هفته هاي آينده تجربه نكند؛ بنابراين مي توان اميدوار بود كه بازار خودروهاي وارداتي به نحو مناسب تري كنترل شود.
در همين رابطه، مهدي غضنفري، وزير صنعت، معدن و تجارت در روزهاي پاياني سال گذشته اعلام كرده بود كه قيمت گذاري خودروهاي وارداتي مي بايست متناسب با نرخ ارز مرجع و افزايش قيمت خودروهاي توليد داخل هم با مجوز سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان صورت بپذيرد.
وي افزود: بانك مركزي ارز واردكنندگان خودرو را همانند ديگر واردكنندگان كالا تامين مي كند؛ لذا تعيين قيمت متناسب با نرخ ارز دريافتي از دولت، انتظار افزايش قيمت را منتفي مي كند.
واردات خودرو
در سال گذشته
كاهش يافت
قيمت هر خودرو سواري وارداتي در 12 ماهه سال گذشته 20 هزار و 760 دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال 89 با افزايش 08/1 درصدي مواجه بوده است.
به گزارش ايسنا، در حالي كه در 12 ماهه سال 89، 43 هزار و 509 دستگاه خودرو سواري به ارزش 894 ميليون دلار وارد كشور شده است اين ميزان در مدت مشابه سال 90 به 39 هزار و 689 دستگاه به ارزش 824 ميليون دلار رسيده كه از لحاظ تعداد 78/8 درصد، از لحاظ وزني 11/9 درصد و از لحاظ ارزشي 79/7 درصد كاهش را به دنبال داشته است.
جمهوري كره، امارات متحده عربي و عمان 3 كشور عمده مبدا واردات خودرو در اين مدت بوده اند كه كشور كره با صادرات 19 هزار و 615 دستگاه خودرو به ارزش 346 ميليون و 629 هزار دلار به كشورمان، به لحاظ تعداد 42/49 درصد و به لحاظ ارزش 07/42 درصد از سهم كل واردات خودرو به كشور را به خود اختصاص داده است.
همچنين در اين مدت از كشور امارات 13 هزار و 924 دستگاه خودرو سواري به ارزش 342 ميليون و 434 هزار دلار خريداري كرده ايم كه از نظر تعداد 08/35 درصد و از نظر ارزش 56/41 درصد از سهم كل واردات خودرو به ايران را به خود اختصاص داده است.
ميزان واردات خودرو از عمان نيز يك هزار و 998 دستگاه به ارزش 40 ميليون و 296 هزار دلار بوده كه به لحاظ تعداد 03/5 درصد و به لحاظ ارزش 89/4 درصد از سهم كل واردات خودرو به كشورمان را به خود اختصاص داده است.
بنابراين گزارش در مورد ساير كشورها ميزان واردات در 12 ماهه سال گذشته 4 چهار و 152 دستگاه به ارزش 94 ميليون و 595 هزار دلار بوده كه اين ميزان به لحاظ تعداد
47/10 درصد و به لحاظ ارزش 48/11 درصد از سهم كل واردات خودرو به كشورمان را نشان مي دهد.

 



افزايش آب موجود در مخازن سدهاي كشور

حجم آب موجود در مخازن سدهاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تاكنون در مقايسه با دوره مشابه سال آبي گذشته بيش از 3 درصد افزايش يافت.
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، حجم آب موجود در مخازن سدهاي كشور در دوره مورد بررسي سال آبي جاري با افزايش 3/3 درصدي در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته به 21 ميليارد و 380 ميليون متر مكعب رسيده است.
اين در حالي است كه حجم آب موجود در مخازن سدهاي كشور در زمان مشابه پارسال 21 ميليارد و 110 ميليون مترمكعب گزارش شده بود.
براساس اين گزارش، حجم آب ورودي به سدهاي كشور در پايان هفته گذشته 17 ميليارد و 440 ميليون متر مكعب به ثبت رسيد كه در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته نزديك به يك ميليارد و 380 ميليون متر مكعب افزايش نشان مي دهد.
اين ميزان در زمان مشابه سال آبي گذشته 16 ميليارد و 60 ميليون مترمكعب گزارش شده بود.
براساس اين گزارش، حجم آب ورودي به سدهاي كشور در مقايسه با مدت مشابه سال آبي گذشته،
6/8 درصد افزايش يافته است.
حجم آب خروجي از سدهاي كشور نيز از ابتداي مهرماه 90 تا پايان هفته گذشته 14 ميليارد و 520 ميليون متر مكعب گزارش شد كه ميزان آب خروجي در زمان مشابه پارسال 11 ميليارد و 580 ميليون متر مكعب بوده است.
براين اساس، اين ميزان از افزايش 4/25 درصدي آب هاي خروجي از سدهاي كشور خبر مي دهد.
مجموع ظرفيت مخازن سدهاي كشور در زمان كنوني 46 ميليارد و 800 ميليون مترمكعب اعلام شده كه 7/45 درصد آن از آب پر شده است.

 



1794 ميليارد تومان طرح صنايع معدني در سال 90 راه اندازي شد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد: ارزش طرح هاي بهره برداري شده بخش معدن و صنايع معدني در سال گذشته
به هزار و 794 ميليارد تومان رسيد.
به گزارش مهر، وجيه ا... جعفري گفت: اين طرح ها در مجتع فولاد هرمزگان، مس سرچشمه، فولاد مباركه، نيروگاه ذوب آهن و... راه اندازي شدند.
سرپرست ايميدرو درباره رشد توليد محصولات معدني و صنايع معدني افزود: در سال گذشته ميزان رشد توليد فولاد خام 11 درصد، محصولات فولادي 10 درصد، مس كاتدي 3/6 درصد و آلومينيوم 2/5 درصد شد.
به گفته معاون معدني و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته در بخش حفاري هاي اكتشافي رشد 47 درصدي به ثبت رسيد. جعفري ادامه داد: سال گذشته 382 هزار متر حفاري اكتشافي در كشور صورت گرفت.
سرپرست ايميدرو درباره ارزش صادرات بخش معدن و صنايع معدني اظهار داشت: در 11 ماه سال قبل ارزش صادرات توليدات اين بخش به 6/12 ميليارد دلار رسيد.
وي همچنين اظهار داشت: در پايان سال 90 جايگاه ايران در توليد فولاد خام و مس كاتدي با 2 پله، آلومينيوم با 4 پله، سنگ آهن با 3 پله و سيمان با 5 پله نسبت به سال 84 ارتقاء يافت.

 



توليد 20 نوع كاتاليست جديد در كشور

همزمان با سال توليد ملي، حمايت از كار وسرمايه ايراني، توليد كاتاليست هايي كه تاكنون به دليل تحريم و روابط غيرعادي تجاري، بخش صنعت از آن محروم بود، در كشور آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي گروه سديد، توليد كاتاليست به عنوان محصولي استراتژيك در صنايع فولاد و پتروشيمي، پيرو اهداف توليدات ملي ديگر مانند بنزين و آلياژهاي ضروري در صنايع كه طي سال هاي گذشته از كمبودهاي قابل توجه در كشور محسوب مي شد، توسط كارشناسان و متخصصان مركز پژوهش و تحقيقات خوارزمي، توليد و به صنعت كشور عرضه شد.
كاتاليستها داراي انواع مختلف است كه برخي از آن شامل كاتاليست حاوي فلزات گران بها كه در زمينه توليد بنزين يا توليد MTSE كاربرد دارد، كاتاليست اكسيداسيون اتيلن، كاتاليست هاي HDS و انواع ديگري از كاتاليست ها مي شود.
كاتاليست ها به عنوان كمك كننده در فرآيند توليد مواد پتروشيمي و فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد و كاربرد اصلي آنها در توليد بنزين است و تا پيش از اين به هيچ وجه در اختيار ايران قرار نمي گرفته است.
در حال حاضر اين نوع كاتاليست ها از سوي گروه صنعتي سديد در شش نوع خط توليد و 20 نوع تهيه مي شود.

 



مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار اعلام كرد
واسطه ها عامل گراني مرغ و تخم مرغ

مديرعامل اتحاديه مرغ تخم گذار گفت: هر شانه تخم مرغ درب مرغداري 2 هزار و 700 تومان فروخته مي شود، با احتساب هزينه حمل و توزيع نهايتا بايد شانه اي 4 هزار و 500 تومان به دست مصرف كننده برسد.
هدايت اصغري در گفت وگو با ايسنا افزود: اما تخم مرغ در بازار مصرف شانه اي 6 هزار تومان عرضه مي شود كه نشانگر خلأ چشمگير بين توليد و مصرف است.
وي تصريح كرد: اين خلأ سالهاست كه وجود دارد و با بكارگيري سياستهاي مختلف از سوي بخش خصوصي وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنان واسطه ها يكي از زنجيره هاي مهم افزايش قيمت تخم مرغ محسوب مي شوند كه زيان توليدكننده و مصرف كننده را رقم مي زنند.
به گفته مديرعامل اتحاديه مرغ ميهن در ماه جاري 77 هزار تن تخم مرغ توليد شده است كه نياز جامعه 60 هزار تن بوده و هم اكنون 17 هزار تن تخم مرغ مازاد در انبارها موجود است.
اصغري تصريح كرد: امسال حدود 900 هزار تن تخم مرغ توليد مي شود كه ميزان سرانه مصرف 750 هزار تن است و 150 هزار تن مازاد توليد داريم.
وي گفت: 50 هزار تن از ميزان مازاد توليد براي افزايش مصرف سرانه ذخيره سازي و تنظيم بازار بايد در نظر گرفته شود و حداقل 100 هزار تن تخم مرغ مازاد مصرف داخل است كه بايد صادر شود.
جزئيات قيمتي هر كيلوگرم مرغ تازه و منجمد در تهران
بررسي هاي مهر نشانگر اين است كه در حال حاضر، قيمت هر كيلوگرم مرغ كامل تازه بسته بندي شده 4450 تومان است كه بر اساس ضوابط تعيين شده، كيسه محتوي لاشه بايد كاملا از هوا تخليه باشد و سپس درب بندي و يا كليپس زده شود، ضمن اينكه بسته ها نيز بايد سالم و به دور از پارگي باشد.
در عين حال هر كيلوگرم مرغ كامل منجمد بسته بندي شده نيز 3100 تومان است كه بايد تامين شرايط نگهداري و بهداشتي و برودتي براي آن رعايت شده باشد.
قيمت هر كيلوگرم مرغ كامل تازه بسته بندي بشقابي در بسته سيني، بشقاب يكبار مصرف و روكش نيز مطابق با استاندارد سازمان دامپزشكي 4480 تومان در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود. همچنين هر كيلوگرم مرغ كامل تازه بسته بندي پاك شده نيز به قيمت هر كيلوگرم 5100 تومان عرضه مي شود كه البته مرغ هاي بسته بندي شده بايد فاقد گردن، نوك بال، خونابه و آب بوده و محتويات شكم و امعاء و احشاء به طور كامل تخليه شده باشد.

 



خروج 84 فروند اتوبوس دريايي از ناوگان به دليل فرسودگي

معاون دريايي سازمان بنادر با اشاره به خروج 84 فروند اتوبوس دريايي از ناوگان گفت: 120 فروند شناور غيرمجاز توقيف شدند.
سعيد ايزديان در گفت وگو با فارس افزود: در راستاي حمايت از صاحبان اتوبوسهاي دريايي، تسهيلات ارزان قيمت خريد، معادل 80 درصد ارزش شناور ارائه مي شود.
وي با اشاره به برنامه ريزي سازمان بنادر براي نوسازي شناورها، اظهار داشت: قبل از ايام نوروز، 84 فروند اتوبوس دريايي به دليل فرسودگي و مشكلات فني، از ناوگان حمل ونقل دريايي كشور خارج شد.
وي ادامه داد: در راستاي حمايت از اين شناورداران و جلوگيري از بيكار شدن آنها، سازمان بنادر و دريانوردي با استفاده از وجوه اداره شده خود و همكاري تعاوني لنج داران و شناورها، تـعدادي شناور خريداري مي كند و در اختيار صاحبان اتوبوس هاي دريايي كه از رده خارج شده اند قرار مي دهد.
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان كرد: اين افراد مي توانند خود به تنهايي يا به صورت مشاركتي اين اتوبوس هاي دريايي را دريافت كرده و تحت نظر تعاوني لنج داران فعاليت كنند.
ايزديان خاطرنشان كرد: طي تصويب اين مورد در هيئت عامل سازمان بنادر و دريانوردي صاحبان آن 84 اتوبوس دريايي كه از رده خارج شده اند مي توانند به صورت انفرادي و يا گروهي (مشاركتي) فعاليت كنند.معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينكه نرخ سود تسهيلات كه در اختيار اين افراد قرار مي گيرد صفر درصد است، اضافه كرد: مقرر شده است 80 درصد قيمت اتوبوس هاي دريايي در قالب تسهيلات توسط سازمان بنادر و دريانوردي تامين شود، ضمن آنكه 20 درصد ديگر قيمت شناور از محل فروش اتوبوس هاي دريايي از رده خارج شده، حاصل خواهد شد.
ايزديان خاطرنشان كرد: همچنين تا قبل از ايام نوروز 120 قايق تفريحي كه برخلاف ضوابط سازمان بنادر و دريانوردي اقدام به جابه جايي مسافر مي كردند و در واقع به صورت غيررسمي و غيرمجاز، حمل ونقل تفريحي انجام مي دادند، شناسايي و از رده خارج شدند.

 



مؤسسه لاندبرگ: روند صعودي قيمت بنزين در آمريكا ادامه مي يابد

مؤسسه تحقيقات انرژي لاند برگ آمريكا اعلام كرد روند صعودي قيمت بنزين طي هفته هاي آينده نيز در آمريكا ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس به نقل از نشريه بيزينس ويك مؤسسه لاند برگ در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد ميانگين قيمت هر گالن بنزين در بازار آمريكا طي دو هفته گذشته بيش از 74/3 سنت افزايش داشته است و روند صعودي قيمت بنزين طي هفته هاي آينده نيز ادامه خواهد داشت.
براساس اين گزارش تازه ترين بررسي مؤسسه لاند برگ از 2500 جايگاه فروش سوخت در آمريكا نشان مي دهد ميانگين قيمت بنزين در هفته پاياني منتهي به ششم آوريل به بيش از 96/3 دلار در هر گالن رسيده است. با توجه به افزايش قيمت نفت خام و تعطيلي برخي واحدهاي پالايشگاهي براي انجام عمليات تعمير و نگهداري پيش بيني مي شود قيمت بنزين در بازار آمريكا طي هفته هاي آينده نيز افزايش يابد.
كارشناسان انرژي براين باورند كه قيمت بنزين در بازار آمريكا تا تابستان 2012 به بيش از 4 دلار خواهد رسيد. براين اساس شيكاگو با ميانگين قيمت 45/4 دلار در هر گالن بالاترين قيمت بنزين را در بين ايالتهاي آمريكا در اختيار داشته است. پايين ترين قيمت بنزين نيز مربوط به اوكلاهما با 66/3 دلار در هر گالن گزارش شده است.
ميانگين قيمت هر گالن بنزين در ايالت لوس آنجلس نيز به بيش از 27/4 دلار رسيده است. افزايش قيمت بنزين در آمريكا به چالش بزرگي براي باراك اوباما در انتخابات نوامبر تبديل شده است و براساس تازه ترين نظرسنجي ها ميزان محبوبيت وي را كاهش داده است.
قيمت بنزين در بازار آمريكا از ابتداي امسال بيش از 24 درصد رشد داشته است. سناي آمريكا در رأي گيري 29 مارس طرح دموكراتها براي حذف معافيت مالياتي 24 ميليارد دلاري شركتهاي نفتي را رد كرده است. جمهوري خواهان بر اين باورند كه با اجراي اين طرح قيمت بنزين در آمريكا بيش از پيش افزايش خواهد يافت. اوباما و ساير دموكراتهاي آمريكا خواستار كاهش معافيتهاي مالياتي شركتهاي بزرگ نفتي هستند.

 



شكايت ايران از يك شركت نفتي آلماني

شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به زودي از شركت نفتي «مان» آلمان به دليل عدم اجراي تعهدات قراردادي خود در طرح توسعه پالايشگاه نفت امام خميني شازند به اتحاديه اروپا شكايت مي كند.
به گزارش مهر، همزمان با افزايش تحريم ها و عدم پايبندي شركت هاي خارجي ليسانس و دانش فني در طرح هاي پالايشگاهي ايران، رستم قاسمي وزير نفت با صدور دستوري به عليرضا ضيغمي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش نفتي ايران خواستار توقف خريد خارجي ليسانس در طرح هاي پالايشگاهي شده است.
از سوي ديگر براي نخستين بار در طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت شازند ليسانس و دانش فني 3 واحد فرآيندي ايزومريزاسيون، تصفيه گاز مايع و گوگرد زدايي فرآورده هاي نفتي با مشاركت متخصصان داخلي به طور كامل بومي سازي شده است.
اين دستور وزير نفت در حالي صادر شده كه در ماه هاي اخير راه اندازي واحدهاي صاحب ليسانس پالايشگاه هاي شازند و تهران در غياب شركت هاي اروپايي انجام شده و حتي شركت ملي پالايش و پخش نفتي از اين شركت ها به دليل عدم تعهد به قراردادها به مراجع بين المللي شكايت كرده است.
شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي سال گذشته خطاب به اين شركت هاي اروپايي اعلام كرده بود: اين شركت ها در آينده نقشي در بازار صنايع نفت و گاز ايران نخواهند داشت.
عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت پيشتر در گفت وگويي با اشاره به تاكيد اخير وزير نفت مبني بر بومي سازي توليد دانش فني و ليسانس واحدهاي پالايشگاهي، گفت: قرار است با بومي سازي اين دانش فني، خريد خارجي ليسانس واحدهاي پالايشگاهي از خارج كشور متوقف شود.
دلايل شكايت ايران
از شركت مان آلمان
شركت آلماني «مان» پيش از تصويب قطعنامه هاي ضد ايراني و تحريم صنعت نفت ايران قراردادي به منظور فروش، نصب و راه اندازي در برخي از تجهيزات پيچيده دوار همچون برخي از توربوكمپرسورها با شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران امضا كرده بود.
بر اين اساس اين شركت تاكنون نه تنها نسبت به اجراي تعهدات قراردادي خود در قبال صنعت نفت ايران عمل نكرده است بلكه از اعزام كارشناسان خود به طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت امام خميني شازند هم خودداري كرده است.
با اين وجود در حال حاضر با وجود غيبت اين شركت اروپايي، واحدهاي مختلف فرآيندي اين مگا پروژه نفتي با حضور كارشناسان و متخصصان داخلي با موفقيت در حال انجام است.
واحدهاي تقطير، واحد ايزومريزاسيون، ارتقا دهنده اكتان و برخي از واحدهاي جانبي، واحد هيدروژن و آمين پالايشگاه نفت شازند به طور رسمي راه اندازي شده است.پيش بيني مي شود به زودي 2 طرح جديد بنزين سازي اين پالايشگاه در مدار بهره برداري قرار بگيرد به طوري كه تاكنون آخرين مراحل راه اندازي واحد آر.سي.دي و آر.اف.سي.سي پالايشگاه در حال انجام است.
بنابراين گزارش، در طرح توسعه فاز سوم پالايشگاه نفت آبادان (واحد كت كراكر) شركت هاي صاحب ليسانس اين پروژه همچون اكسنس فرانسه و سايمون كاروس، استارت كمپاني، يو.او.پي و اس.دبليو (همگي از انگلستان) و شركت انگليسي و هلندي شل نسبت به قراردادهاي خود با شركت ملي پالايش و پخش نفتي ايران پايبند نبوده اند.
بر اين اساس در شرايط فعلي راه اندازي واحدهاي باقيمانده فرآيندي طرح توسعه پالايشگاه نفت آبادان با مشاركت متخصصان داخلي در حال انجام است كه پيش بيني مي شود آخرين واحد فرآيندي اين پروژه با ظرفيت توليد روزانه 3 ميليون ليتر بنزين تا پايان سال جاري در مدار بهره برداري قرار بگيرد.
يكي از مهمترين ويژگي هاي طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت شازند راه اندازي نخستين طرح پتروپالايشگاهي ايران است و اين كارخانه جديد از ظرفيت توليد روزانه 7 هزار و500 بشكه پروپيلن برخوردار است.
افزايش ظرفيت پالايشي از روزانه 170 هزار بشكه به 250 هزار بشكه هم يكي ديگر از ويژگي هاي اين طرح پالايشگاهي كشور است ضمن آن كه در كنار كاهش ميزان توليد نفت كوره به ازاي افزايش توليد بنزين و گازوئيل از ديگر ويژگي هاي اين پروژه پالايشگاهي به شمار مي رود.

 



معاون وزير صنعت و تجارت: امسال واردات كالاهاي مورد نياز توليد آسان مي شود

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تسهيلات براي واردات كالاهاي مورد نياز توليد در سال جاري خبر داد.
حميد صافدل در گفت وگو با ايسنا گفت: ما در سياست هاي تجاري خود در واردات ملزم به رعايت شرايط مندرج در كتاب مقررات صادرات و واردات هستيم و آن ها هم كم نيستند.
وي با بيان اينكه ثبت سفارش ورود كالاها با رعايت شرايط مندرج در كتاب مقررات صادرات و واردات با دقت نظر انجام خواهد شد، اضافه كرد: سال گذشته به لحاظ وزني و ارزشي در واردات كاهش داشتيم كه بخشي از آن ناشي از مديريت واردات و جلوگيري از كالاهاي فاقد كيفيت، كالاهاي غيرضروري، دقت و تمركز بر استانداردهايي كه توسط موسسه استاندارد تعريف شد، است. در مجموع اعمال اين روش ها در سال گذشته باعث شد كه بخشي از واردات ما به لحاظ وزني و ارزشي كاهش يابد.
صافدل تصريح كرد: امسال هم تمركز ما عمدتا بر روي وارداتي است كه مواداوليه يا كالاهاي سرمايه اي يا كالاهاي نيمه ساخته اي باشند كه براي مراحل بعدي توليد به كار گرفته مي شوند. سياست هاي ما نگاه به تسهيل در واردات براي اين گروه كالايي است. يعني اين كه در سياست هاي تعرفه اي براي اين گروه از كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي نيمه ساخته كه در خدمت توليد ملي به كار گرفته مي شود، شرايط تسهيل شده اي را لحاظ مي كنيم اما اين به معناي ممنوعيت براي ساير كالاها نيست.

 



نيكزاد خبر داد اجراي طرح ساخت مسكن براي اقشار متوسط كشور

وزير راه وشهرسازي گفت: دولت در سال جاري بر روند بازار مسكن و اجاره بها كنترل لازم را دارد و با عرضه انواع مسكن مانع از بي نظمي خواهيم شد.
به گزارش ايرنا، علي نيكزاد روز دوشنبه در حاشيه گردهمايي مسئولان بنياد مسكن در سراسر كشور در تهران در محل اين بنياد اظهار داشت: براي هر فرد متقاضي واجد شرايط دريافت مسكن در تهران امكانات آن فراهم شده كه در قالب طرح مهر ظرف سه ماه در شهرهاي جديد از اين امكان برخوردار شود.وي در جمع خبرنگاران رسانه هاي همگاني افزود: دولت در ارتباط با قيمت واحدهاي مسكوني نظارت لازم را در سال 1391 نيز به مورد اجرا مي گذارد كه همچون سالهاي قبل چنانچه رشد قيمتي هم بروز پيدا كند، كمتر از نرخ تورم باشد.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان ساخت: دولت بر تثبيت قيمت مسكن در بازار اصرار دارد و با اعمال سياست هاي لازم مانع از رشد غيرمتعارف خواهد شد.
وي در ارتباط با طرح ساخت مسكن براي اقشار متوسط كشور گفت: اجراي اين طرح متفاوت از روشهاي قبل است و دولت نيز با ارايه زمين هاي خود به منظور كنترل قيمت مسكن از آن استقبال خواهد كرد.
نيكزاد اضافه كرد: اجراي طرح ساخت خانه براي اقشار متوسط از سوي بنياد مسكن در دستور كار قرار گرفته و اين برنامه همسو با طرح مهر براي تنظيم بازار به اجرا گذاشته مي شود.وي حمايت از اعطاي تسهيلات به متقاضيان واجد شرايط اين طرح را به عنوان يكي از سياست هاي دولت دانست و افزود: افرادي كه ناگزير از اقامت در درون كلان شهرها باشند، با بهره گيري از اين طرح صاحب خانه خواهند شد و البته آورده آنها بالاتر از طرح مهر خواهد بود.
وزير را ه و شهرسازي وعده كرد تا جزئيات بيشتري از طرح تامين مسكن اقشار متوسط را در آينده از طريق رسانه ها به اطلاع مردم برساند.

 



افزايش 20 درصدي قيمت روغن

يك مسئول از افزايش 20 درصدي قيمت روغن در روزهاي آينده خبر داد.
يك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو بامهر با تاييد خبر افزايش قيمت روغن نباتي براي مصرف كنندگان گفت: مجوز افزايش قيمت روغن نباتي بين 15 تا 20 درصد صادر شده و در روزهاي آينده اعمال خواهد شد.
وي افزود: البته پيشي گرفتن تقاضا بر عرضه يكي از دلايل افزايش قيمت روغن نباتي در بازار است.
در عين حال، يك مقام صنفي نيز در اين رابطه گفت: اگرچه برخي توليدكنندگان به صورت خودسرانه افزايش قيمت داده بودند، اما اين افزايش قيمت هم اكنون از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مصوب شده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مجوزهاي لازم از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در رابطه با افزايش قيمت اخذ شده است، گفت: توليدكنندگان نمي توانند بدون مجوز سازمان حمايت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به افزايش قيمت كنند.

 



برنامه هاي امسال كميته فقهي بورس

مدير پژوهش و مطالعات اسلامي سازمان بورس برنامه هاي كميته فقهي بخش پژوهش سازمان را اعلام كرد.
علي سعيدي در گفت وگو با فارس در خصوص برنامه هاي بخش پژوهش سازمان بورس براي سال جديد اظهار داشت: برخي از برنامه ها مربوط به فعاليت هاي جاري سازمان بورس و برخي ديگر نيز مربوط به طرح هاي جديد در دست اقدام است.
وي با اشاره به اينكه كميته تدوين مقررات كار خود را در سال جاري ادامه خواهد داد، افزود: ترجمه مقررات بازار سرمايه از برنامه هايي است كه در سال گذشته بخش عمده آن ترجمه و به صورت كتاب منتشر شد و ترجمه مابقي مقررات ادامه خواهد داشت.
مدير پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان بورس با اشاره به برنامه هاي كميته فقهي در سال جديد گفت: اين كميته در سال جاري قرار است مسائل مربوط به وقف سهام، اوراق منفعت، صندوق تدوين تسويه اوراق بهادار و قرارداد اختيار معامله براي قرارداد آتي را بررسي كند.
سعيدي ادامه داد: توسعه قرارداد سلف موازي بر روي ساير كالاها نيز در بخش پژوهش و مطالعات اسلامي سازمان بورس قرار است بررسي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا درخواست جديد براي انجام معاملات سلف موازي در كالايي به جز نفت نيز ارائه شده است، گفت: اين مسئله مربوط به بخش اجرايي سازمان است ولي بخش پژوهش ابزارهاي لازم را طراحي و براساس درخواست هايي كه از بيرون سازمان ارائه مي شود از اين ابزارها استفاده مي كنند.
مدير پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي سازمان بورس در خصوص ساير برنامه هاي موردنظر بخش پژوهش گفت: چهارمين دوره كارگاه هاي بين المللي مالي اسلامي از 17 ارديبهشت ماه با حضور كشورهاي مختلف برگزار مي شود. در اين كارگاه دستاوردهاي توسعه ابزارها و نهادهاي اسلامي و دستاوردهاي كميته فقهي ارائه مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14