(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه10 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20195 

جنگنده هاي اف- 22 آمريكايي در امارات مستقر شدند
حزب الله از توطئه دشمنان براي ايجاد فتنه در لبنان خبر داد
حمايت مركل از ساركوزي در مقابل كانديداي پيشتاز فرانسه
توطئه رياض عليه وحدت ملي عراق آل سعود به بارزاني وعده سلاح سنگين داد
انتخابات پرخرج ؛ هر رأي دهنده يك «يورو»!
تظاهرات گسترده شيعه و سني با شعار سرنگوني آل خليفه
عبدالله عبدالله با حضور دايمي آمريكا در افغانستان مخالفت كرد
طي 10 سال گذشته 500 آمريكايي بر اثر شوك الكتريكي پليس كشته شدند
اخوان المسلمين: بقاياي مبارك ، انقلاب اسلامي مصر را به بيراهه مي كشند
هزاران اردني با برپايي تظاهرات خواستار انحلال پارلمان شدند
زنان عضو حزب حاكم تركيه خواستار پايان دادن به سكولاريسم و ممنوعيت حجاب شدند
تظاهرات گسترده عليه فساد دولتمردان در پايتخت مالزي
لبنان كشتي حامل سلاح براي مخالفان دولت دمشق را توقيف كرد
هنيه شرايط فلسطيني هاي در بند رژيم صهيونيستي را غيرقابل تحمل خواند



جنگنده هاي اف- 22 آمريكايي در امارات مستقر شدند

منابع خبري از استقرار جنگنده هاي «اف-22» آمريكايي در پايگاه هوايي امارات براي رزمايش موسوم به جزاير وفاداري خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «فاكس نيوز»، ارتش آمريكا چندين جنگنده اف 22 را در پايگاه هاي هوايي «الظفره» امارات در 200 مايلي خاك ايران مستقر كرد.براساس اين گزارش، «سرهنگ جان دوريان» سخنگوي امور عمومي نيروي هوايي در گفت وگو با خبرنگاران اعلام كرد: نيروي هوايي آمريكا، جنگنده هاي اف 22 را در آسياي جنوبي مستقر كرده است چرا كه استقرار آنها باعث تقويت همكاري هاي نظامي ميان ايالات متحده و متحدانش خواهد شد.از سوي ديگر دولت آمريكا استقرار اين جنگنده ها را بخشي از تمرينات نيروي هوايي و در راستاي همكاري هاي امنيتي با شركاي منطقه در خليج فارس اعلام كرد.

 



حزب الله از توطئه دشمنان براي ايجاد فتنه در لبنان خبر داد

حزب الله لبنان در واكنش به انفجار در دفتر حزب التوحيد العربي از همه لبناني ها خواست تا در دام فتنه دشمنان گرفتار نشوند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از المنار، حزب الله لبنان در بيانيه اي در واكنش به انفجار در دفتر حزب التوحيد العربي در لبنان تاكيد كرد كه اين انفجار در راستاي پروژه هاي فتنه انگيزي است كه لبنان را هدف قرار داده و از منطقه اي به منطقه ديگر انتقال پيدا مي كند.حزب الله لبنان دراين بيانيه تاكيد كرد كه همه بايد بيدار و هوشيار باشند تا در دام فتنه اي كه براي آنها و براي تمام لبنان گسترده شده است، گرفتار نشوند.
يك بمب به وزن 600 گرم از ديناميت در نزديكي يكي از دفاتر حزب «التوحيد العربي» در بيروت منفجر شد. قرار بود «وئام وهاب» رئيس اين حزب اين دفتر را افتتاح كند.

 



حمايت مركل از ساركوزي در مقابل كانديداي پيشتاز فرانسه

صدراعظم آلمان بالاخره سكوت خود را درباره انتخابات رياست جمهوري فرانسه شكست و از موضع گيري «اولاند» درباره بسته نجات اروپا به شدت انتقاد كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، در حالي كه كمتر از 10 روز به زمان برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه زمان باقي است، «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در واكنش به اظهارات انتقادي «فرانسوا اولاند» نامزد سوسياليست انتخابات رياست جمهوري فرانسه گفت: بسته (نجات) مالي موضوعي نيست كه بتوان درباره آن بحث كرد.
براساس اين گزارش مركل در واكنشي شديد به رويكرد اولاند گفت: اين بسته توسط 25 تن از مقامات دولتي امضا شده و بخش هايي از آن مورد بازبيني قرار گرفته است و بار ديگر درباره آن بحث نخواهد شد.
اولاند پيش از اين در گفت وگو با تلويزيون «فرانس 2» گفته بود: آلمان نمي تواند به زور منطقه اروپا را همراه كند، اين حق آلمان نيست كه براي بقيه اروپا نيز تصميم گيري كند.
چنين چيزي فقط نظر من نيست. نشانه هاي مستقيم و غيرمستقيم بسياري از جانب ديگر كشورها حتي محافظه كار در اين رابطه دريافت كرده ام كه مخالفت خود را با اين موضوع اعلام كرده اند.
اولاند در اين رابطه اعلام كرده كه در صورت پيروزي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري آمريكا و شكست نهايي ساركوزي، توافقنامه مالي تصويب شده توسط كشورهاي اتحاديه اروپا را كه بر افزايش اقدامات رياضتي تاكيد دارد، تاييد نخواهد كرد.
خبر ديگر از انتخابات فرانسه اين كه بنابراعلام دو موسسه نظرسنجي معتبر در فرانسه «فرانسوا اولاند» نامزد سوسياليست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در دور دوم انتخابات كه 17 ارديبهشت ماه جاري برگزار مي شود، ساركوزي را شكست خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري فرانسه زبان «آتلانتيكو» نتايج تازه ترين نظرسنجي موسسه (BVA) نشان مي دهد، اولاند در دور دوم انتخابات با كسب 5/54 درصد آراء رقيب خود، «نيكولا ساركوزي» را كه تنها «5/45» درصد راي كسب خواهد كرد، شكست داده و با اختلافي 9 درصدي پيروز نهايي انتخابات رياست جمهوري 2012 فرانسه مي شود.
اين در حاليست كه براساس نتايج نظرسنجي موسسه «TNS Sofres» براي شبكه« Tele- I » نيز نامزد سوسياليست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در دور دوم انتخابات برنده خواهد شد.
بنابراعلام اين موسسه، اولاندو ساركوزي در دور دوم انتخابات به ترتيب 55 و 45 درصد آراء را به خود اختصاص خواهند داد و 51 درصد از طرفداران «مارين لوپن» نامزد جبهه ملي در دور دوم به ساركوزي و 16 درصد از آنها به اولاند راي خواهند داد.

 



توطئه رياض عليه وحدت ملي عراق آل سعود به بارزاني وعده سلاح سنگين داد

منابع آگاه در عراق از گفت وگوهاي محرمانه بارزاني با سفير عربستان در آمريكا براي مسلح كردن كردها عليه نوري مالكي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري «نهرين نفت» منابع آگاه در عراق اعلام كردند كه مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان ديداري با «عادل الجمير» سفير عربستان در واشنگتن انجام داده است كه براندازي دولت مالكي مهم ترين مسئله مورد بحث در اين ديدار محرمانه بوده است.
سفير عربستان در آمريكا به بارزاني اعلام كرد كه از جانب شاه عربستان و دولت سعودي براي توسعه روابط در تمامي ابعاد با كردهاي منطقه كردستان عراق تام الاختيار است و مجاز است كه از طرف شاه عربستان درباره نحوه مقابله با ائتلاف شيعي و دولت داراي اكثريت سياسي در عراق كه مالكي در راس آن قرار دارد، سخن بگويد.
سفير عربستان نيز به بارزاني ابلاغ كرد كه رياض براي حمايت از نيروهاي مسلح كرد موسوم به «پيشمرگ» و تسليح آنها به سلاح هاي سنگين، كاملا آمادگي دارد و اين اقدام را با هدف جلوگيري از هرگونه دخالت دولت فدرالي عراق در امور داخلي منطقه كردستان انجام خواهد داد.
ناظران سياسي بر اين باورند كه منطقه كردستان عراق در كنار اسلامبول بهترين ابزار لازم براي براندازي دولت مالكي هستند و در مرحله اجراي طرح سعودي - قطري در عراق و ايجاد جنگ طائفه اي و مسلحانه بارنگ و بوي اختلافات مذهبي و طائفه اي بسيار مفيد خواهد بود.
محمدحسن البحراني كارشناس مسائل عراق نيز تاكيد كرد كه عربستان براندازي نوري مالكي را سرلوحه سياست هاي خود قرار داده است.
وي به حملات تبليغات اخير منطقه اي و غربي عليه نوري مالكي بعد از رياست عراق بر اتحاديه عرب در اجلاس بغداد اشاره كرد و افزود: قطر، عربستان سعودي و آمريكا و متحدانشان چشم ديدن استحكام روابط ايران با عراق و اقتدار محور مقاومت در منطقه را ندارند، لذا اتحاد عراق با كشورهاي محور مقاومت نوعي نگراني و اضطراب در دشمنان مقاومت ايجاد كرده است.
در همين حال يكي از افراد نزديك به نوري مالكي نخست وزير عراق فاش كرد كه كشورهاي تركيه و قطر از تندروهاي فهرست العراقيه به رياست اياد علاوي به منظور تحريم كنفرانس ملي عراق حمايت مي كنند.
به گزارش شبكه خبري العالم، «علي الشلاه» عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق، به تندروهاي فهرست العراقيه هشدار داد كه عدم مشاركت اين فهرست در كنفرانس ملي باعث خروج آنها از روند سياسي عراق خواهد شد.
از سوي ديگر حسن شهرستاني معاون نخست وزير عراق در ديدار با «جوبايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا ضمن انتقاد از دخالت هاي آشكار تركيه در امور داخلي عراق تاكيد كرد كه اختلافات سياسي ميان جريان هاي مختلف سياسي در عراق يك موضوع داخلي است و بيگانگان حق دخالت در آن را ندارند.

 



انتخابات پرخرج ؛ هر رأي دهنده يك «يورو»!

اين روزها كه انتخابات شهرداري ها و بعد هم رياست جمهوري فرانسه در جريان است، برگزاركنندگان گله دارند كه در اوج بحران اقتصادي بايد نفري يك يورو خرج رأي گيري كنند!
در واقع، آن طور كه «انجمن شهرداران فرانسه» مي گويد: مثلا براي شهري با 20000نفر جمعيت، بودجه اي برابر با روزانه 15000يورو لازم است، كه حدودا مي شود يك يورو به ازاي هر نفر! كه البته، بحش اعظم آن نصيب پرسنلي مي شود كه براي رتق و فتق امور استخدام شده اند. خوب، حالا با توجه به اين كه در هر حوزه بيشتر از هزارنفر نبايد رأي بدهند، تعداد حوزه هاي رأي گيري هم به تعداد رأي دهندگاني بستگي دارد كه ثبت نام كرده اند. البته، ناگفته نماند كه دولت فرانسه براي انتخابات شهرداري ها 2500 يورو به هر شهر كمك مي كند. آن طور هم كه مجلس سناي اين كشور گزارش مي دهد، انتخابات پارلماني حدود 3/22 ميليون و انتخابات رياست جمهوري هم حدود 3/217 ميليون يورو خرج برمي دارد. حالا، مي گويند براي انتخابات پارلماني كانديداهايي كه به خرج خودشان بولتن هاي تبليغاتي شان را چاپ مي كنند، در صورتي كه 5 درصد آراي رأي دهندگان را در دور اول به دست آورند مي توانند آخر سر پولشان را از دولت پس بگيرند، البته به شرط اينكه كاغذي كه براي اين كار استفاده مي كنند اقلا 5 درصدش از مواد بازيافت شده تهيه شده باشد.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



نمايش همبستگي ملي در خيابان هاي منامه
تظاهرات گسترده شيعه و سني با شعار سرنگوني آل خليفه

سرويس خارجي -
ده ها هزار نفر از مردم بحرين با برپايي تظاهرات گسترده در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور سركوبگري هاي نيروهاي امنيتي اين كشور را محكوم و تاكيد كردند كه از خواسته اصلي خود يعني سرنگوني آل خليفه كوتاه نمي آيند.
ده ها هزار نفر از مردم بحرين كه در ميان آن ها اقشار مختلف از جمله پزشكان روحانيون، معلمان، دانشجويان، روزنامه نگاران كارمندان و كارگران اخراجي و ديگر قشرهاي جامعه شركت داشتند خواستار سرنگوني آل خليفه شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه حكومت سر مي دادند تاكيد كردند كه از خواسته هاي خود كوتاه نمي آيند و همچنان خواستار اصلاحات و تغيير رژيم هستند.
مردم بحرين فرياد مي زدند براي شهادت آماده ايم و از سركوب و خشونت هراسي نداريم.
تظاهركنندگان در عين حال تاكيد كردند كه فرقي بين شيعه و سني نيست و خواست همه مردم بحرين سرنگوني نظام آل خليفه است.
همچنين شيخ عيسي قاسم مرجع تقليد شيعيان در خطبه هاي نمازجمعه گفت كه ادامه كشتار مردم روند جنون آميزي به خود گرفته است.
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه با يورش نظاميان آل خليفه به درگيري با تظاهركنندگان منجر شد و به علت استفاده نظاميان بحرين از گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي بسياري از تظاهركنندگان مجروح يا دچار حالت خفگي شدند و تعداد زيادي هم بازداشت شدند.

 



عبدالله عبدالله با حضور دايمي آمريكا در افغانستان مخالفت كرد

رهبر ائتلاف ملي افغانستان حضور دايمي آمريكا در اين كشور را خلاف منافع ملي افغان ها دانست و با آن مخالفت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس در كابل، «عبدالله عبدالله» رهبر ائتلاف ملي افغانستان در مراسمي كه به مناسبت بيستمين سالروز پيروزي مجاهدين در كابل برگزار شد، تاكيد كرد: تاسيس پايگاه نظامي خارجي ها در افغانستان به نفع مردم اين كشور نيست.
وي در ادامه تاكيد كرد: حضور كشورهاي خارجي در افغانستان هرگز به نفع اين كشور نخواهد بود.
عبدالله از دولت اين كشور خواست تا تاريخ انتخابات رياست جمهوري را در اسرع وقت و با توجه به قانون اساسي كشور تعيين و اعلام كند.
وي تاكيد كرد: هيچ كسي حق ندارد، تاريخ انتخابات رياست جمهوري افغانستان را براساس سليقه و منافع شخصي خود تغيير دهد.
اين نگراني ها پس از آن صورت مي گيرد كه «حامد كرزاي» چندي پيش از رايزني و مشورت در رابطه با برگزاري قبل از موعد انتخابات رياست جمهوري خبر داد و افزود: بررسي ها در اين رابطه در جريان است.
خبر ديگر از افغانستان اين كه درگيري نظاميان آمريكا با سربازان افغان در استان قندهار سبب كشته شدن پنج تن از طرفين شد.
فرمانده لشكر «205 اتل» در استان قندهار افغانستان ديروز اعلام كرد كه دو نظامي آمريكايي در اين استان در دو حادثه جداگانه توسط نظاميان افغان كشته شدند.
به گزارش ايرنا ژنرال «عبدالحميد وردوك» گفت: اين دو حادثه در قندهار و پس از درگيري لفظي بين نظاميان افغان و خارجي رخ داد.
به گفته وردوك در اين درگيري ها علاوه بر يك آمريكايي، دو سرباز پليس و يك سرباز ارتش افغانستان نيز كشته شدند.

 



طي 10 سال گذشته 500 آمريكايي بر اثر شوك الكتريكي پليس كشته شدند

طي 10 سال گذشته، حدود 500 نفر در آمريكا بر اثر شوك الكتريكي پليس كشته شده اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه تلويزيوني راشا تودي، در گزارشي كه اخيرا يكي از گروه هاي بين المللي حامي حقوق بشر منتشر كرده آمده است: در طول 10 سال گذشته، بيش از 500 نفر در آمريكا بر اثر شوك الكتريكي پليس اين كشور كشته شده اند.
«تيم كاواناه» دراين باره گفت: در گذشته كه هنوز پليس آمريكا به دستگاه هاي شوك الكتريكي مجهز نشده بود، خشونت عليه شهروندان تا حدي كمتر بود و پليس تلاش مي كرد ابتدا اوضاع را آرام و سپس افراد مظنون را بازداشت كند.
اين در حالي است كه اكنون شمار زيادي از نيروهاي پليس در شرايط بسيار پرتنش به ميان مردم مي روند و افرادي را كه بسيار ناآرام هستند، بدون هيچ تلاشي براي آرام كردن آنان، با دستگاه هاي شوك الكتريكي مورد حمله قرار مي دهند تا آنان را به زور بازداشت كنند. بسياري از افراد تحمل شوك هاي مكرر الكتريكي را ندارند و راهي بيمارستان مي شوند و حتي در برخي موارد جان مي سپارند.
كاواناه افزود: ما در شبكه اينترنتي و همچنين شبكه تلويزيوني ريزون، مواردي از اين قبيل را تحت پوشش خبري گسترده قرار داده ايم.

 



اخوان المسلمين: بقاياي مبارك ، انقلاب اسلامي مصر را به بيراهه مي كشند

عضو ارشد جماعت اخوان المسلمين گفت: انقلاب اسلامي مصر در معرض خطر قرار دارد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «محمد عليوه» درباره تلاش عوامل رژيم مبارك براي مصادره دستاوردهاي انقلاب مردمي مصر هشدار داد و گفت: كساني كه در قتل عام مردم در جريان انقلاب مردمي 25 ژانويه دست داشتند حق ندارند، بار ديگر قدرت را به دست بگيرند.
وي اظهار داشت: جماعت اخوان المسلمين با گروه هاي انقلابي اسلامگرا نشست هايي را برگزار كرده است تا به آنها بگويد كه همه ما هدف واحدي داريم.
عليوه تاكيد كرد: تظاهرات ميليوني مردم مصر تا واگذاري قدرت از سوي نظاميان و برگزاري انتخابات رياست جمهوري در روز 30 ژوئن ادامه خواهد داشت و كوتاه نخواهيم آمد.
سخنان عضو بلندپايه اخوان المسلمين در حالي عنوان مي شود كه مصري ها روز جمعه با برگزاري تظاهرات عليه حاكمان نظامي، جلوگيري از شركت عوامل رژيم سابق را در انتخابات رياست جمهوري خواستار شدند.
براساس اين گزارش اعلام فهرست نهايي داوطلبان پست رياست جمهوري مصر از سوي نظاميان حاكم، كه در ميان نامزدها نام چند چهره وابسته به رژيم مبارك مشاهده مي شود، خشم مصري ها را برانگيخته است. «احمد شفيق» نخست وزير رژيم سابق مصر از جمله مقام هاي رژيم مبارك است كه از قانون جديد منع نامزدي چهره هاي رژيم وابسته به رژيم سابق در انتخابات رياست جمهوري مستثني شده است. اين در حالي است كه انتخابات رياست جمهوري مصر در دو روز و در روزهاي 23 و 24 ماه مي (خرداد) برگزار مي شود و انتظار مي رود نتيجه نهايي آن در روز 21 ژوئن اعلام شود.
همچنين گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه هزاران نفر از مردم مصر جمعه شب با برپايي تظاهرات در قاهره، مخالفت خود را با ادامه كار شوراي عالي نيروهاي مسلح اعلام كردند.
به گفته شاهدان عيني، در اين تظاهرات كه در نزديكي ساختمان وزارت دفاع برگزار شد، معترضان خشمگين كناره گيري «سپهبد محمدحسين طنطاوي» از قدرت را خواستار شدند. شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر پس از انقلاب مردمي 25 ژانويه، وعده داد تا در مدت 6 ماه قدرت را به يك دولت غيرنظامي واگذار و نظاميان را به پادگان و مرزها بازگرداند، اما تاكنون به وعده خود عمل نكرده و اين موضوع باعث برگزاري اعتراضات و تظاهرات مستمر شده است.

 



هزاران اردني با برپايي تظاهرات خواستار انحلال پارلمان شدند

هزاران اردني با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، انحلال پارلمان را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران اردني با برگزاري تظاهراتي گسترده، عملكرد پارلمان اين كشور را در خصوص پرونده هاي فساد و بخشش عاملان فساد محكوم كردند.
بر پايه اين گزارش، معترضان اردني با سر دادن شعارهايي، بازگرداندن اموال عمومي غارت شده، دستگيري و محاكمه مفسدان و ايجادتغييرات در كشور را به عنوان خواسته هاي اصلي خود عنوان كردند.
در تظاهرات جمعه وطن، كه علاوه بر پايتخت اردن در استان هاي معان، اربد، عجلون، الكرك و ماديا برگزار شد، معترضان شعار ملت خواهان انحلال پارلمان است و اردن به دكاني به نام پارلمان تبديل شده است را سر دادند و اقدامات اخير نمايندگان مجلس در خصوص شماري از پرونده ها را محكوم و اعلام كردند: پارلمان اردن به مكاني براي نجات عاملان فساد و جنايتكاران تبديل شده است.
اين گزارش مي افزايد: شهروندان اردني پس از اقامه نمازجمعه با برگزاري تظاهراتي ضمن حمله به نخست وزير جديد اين كشور، اعتراض خود را به نحوه تشكيل دولت در اين كشور نشان دادند.
به گزارش رسانه هاي خبري اردن، در تظاهرات اعتراض آميز روز جمعه كه از سوي اسلامگرايان سازماندهي و برگزار شد، شهروندان اردني نحوه تعيين دولت را ناديده گرفتن خواست ملت توصيف كردند.
تظاهركنندگان اردني تاكيد كردند كه ملت بايد منبع قدرت باشد و بتواند دولت را انتخاب كند تا اصلاحات مورد نظر شهروندان در كشور محقق شود.
معترضان اردني با اشاره به 111 نماينده پارلمان اردن آنها را مشتي ترسو و خائن خواندند كه كشور را به رايگان فروخته اند.
معترضان اردني، با اشاره به تلاش نخست وزير جديد اردن در به امضاء رسيدن پيمان سازش با اسرائيل در سال 1994 وي را خائن به ملت و آرمان هاي فلسطين عنوان كردند.

 



زنان عضو حزب حاكم تركيه خواستار پايان دادن به سكولاريسم و ممنوعيت حجاب شدند

زنان عضو حزب حاكم «عدالت و توسعه» تركيه خواستار رفع ممنوعيت حجاب اسلامي در مجامع عمومي و گنجاندن آن در قانون اساسي جديد اين كشور شدند.
به گزارش ايرنا، زنان عضو حزب حاكم عدالت و توسعه درخواست خود مبني بر رفع ممنوعيت حجاب اسلامي در مجامع عمومي را به «جميل چيچك» رئيس مجلس ملي تركيه ارائه كردند.
زنان حزب حاكم تركيه همچنين در درخواست خود خواستار اهميت بيشتر به دين، خانواده و دموكراسي و متوقف كردن هرگونه اعمال سكولاريسم در قانون اساسي جديد تركيه شدند.
كميسيون مصالحه مجلس ملي تركيه متشكل از نمايندگان چهار حزب، تهيه پيش نويس قانون اساسي جديد اين كشور را آغاز كرده اند و پيش از اين اعلام شده بود كه قانون اساسي جديد تركيه تا پايان سال جاري براي تاييد به همه پرسي گذاشته خواهد شد.
همزمان با آغاز به كار مجلس تركيه در سال گذشته براي تدوين قانون اساسي جديد اين كشور، شماري از نهادهاي مدني تركيه با تشكيل مجمعي مشترك تحت عنوان مجمع دعوت به حجاب اسلامي فعاليت خود را براي حمايت از دانش آموزان و دانشجويان محجبه و رفع موانع استخدام بانوان محجبه در دواير دولتي آغاز كردند.
«مظفر كاراويل» رئيس مجمع ياد شده با صدور اطلاعيه اي، خواهان تأمين حق مشروع زنان و دختران در استفاده از حجاب شد و افزود: اين حق بايد در قانون اساسي جديد گنجانده شود.
وي با اشاره به اينكه قانون اساسي جديد تركيه بايد حامي عرف و عادات اسلامي مردم تركيه باشد، افزود: آناني كه از دموكراسي و آزادي سخن مي گويند، مانع از استفاده از حجاب كه يك دستور الهي است، شده اند.كاراويل گفت: ما مي خواهيم كه زنان، دختران و خواهرانمان كه براساس وظيفه ديني خود حجاب اسلامي را رعايت مي كنند، آزادانه در مدارس، دانشگاه ها و دواير دولتي حضور داشته باشند.موضوع حجاب اسلامي در تركيه به رغم اينكه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري رجب طيب اردوغان مي گذرد، همچنان لاينحل مانده و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم مانده اند.

 



تظاهرات گسترده عليه فساد دولتمردان در پايتخت مالزي

هزاران نفر ازمخالفان دولت مالزي با تجمع در اطراف ميدان استقلال شهر كوالالامپور خواستار تحقق وعده هاي نخست وزير درباره تغييرات قوانين انتخاباتي شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تظاهركنندگان در اين راهپيمايي كه مي توان آن را گسترده ترين راهپيمايي مخالفان دولت در چندين سال گذشته دانست به سمت ميدان استقلال كوالالامپور حركت كرده و با تجمع در ميدان شعارهايي عليه دولت مالزي سر دادند و خواستار اعمال تغييرات در قوانين انتخاباتي شدند.
اين تظاهرات روز گذشته در حالي صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي و پليس مالزي از هفته گذشته تاكنون در خيابان هاي منتهي به ميدان استقلال استقرار يافته بودند و به تظاهركنندگان هشدار مي دادند كه به تجمع خود پايان دهند.
دادگاه مالزي نيز حكمي را صادر كرده بود مبني بر اينكه از نيمه شب جمعه تا پايان روز شنبه هرگونه تجمع در ميدان استقلال كوالالامپور ممنوع است و حتي گردشگران خارجي نيز حق حضور در اين ميدان را ندارند.
با اين حال مخالفان اعلام كردند كه براي تجمع در ميدان استقلال مصمم هستند.
معترضان نظام انتخاباتي مالزي براي بار سوم اعتراضات خود را برگزار مي كنند.
معترضان خواستار برگزاري انتخابات پس از انجام اصلاحات قانون انتخابات هستند اما نخست وزير مالزي اعلام كرده است كه برگزاري انتخابات منوط به نهايي شدن اصلاح قانون انتخابات نيست و قوانين فعلي انتخاباتي قابليت برگزاري انتخاباتي آزاد و عادلانه را دارد.

 



لبنان كشتي حامل سلاح براي مخالفان دولت دمشق را توقيف كرد

نيروهاي امنيتي لبنان يك كشتي حامل سلاح براي مخالفان دولت سوريه را توقيف كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، منابع لبناني رسما اعلام كردند، نيروهاي امنيتي اين كشور يك كشتي حامل سلاح قاچاق را در آب هاي ساحلي اين كشور توقيف كردند. نيروهاي امنيتي لبنان پس از توقف كشتي، تمامي خدمه آن را بازداشت و تحقيقات از آنها را آغاز كردند و تحقيقات اوليه نشان داد كه قرار بود اين كشتي سلاح هاي قاچاق را در اختيار مخالفان دولت سوريه قرار دهد.
اين سلاح ها از كشورهايي همچون مصر، ليبي، رژيم صهيونيستي و لبنان قاچاق شده بود.
روزنامه السفير لبنان با انتشار خبر قاچاق سلاح توسط اين كشتي نوشت سوال اساسي اين است كه نيروهاي يونيفيل چگونه اجازه داده اند اين كشتي از جلوي چشمانشان به راحتي عبور كند و آن را متوقف نكرده اند؟
اظهارات لاوروف
وزير خارجه روسيه با مقصر دانستن مخالفان در سوريه در شكسته شدن وضعيت آتش بس در كشور اعلام كرد كه بحران كنوني در سوريه بدون توجه به مواضع روسيه و چين نمي تواند حل و فصل شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «اينترفكس»، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه جامعه بين الملل قادر نخواهد بود بحران كنوني در سوريه كه اكنون بيشتر از يك سال است در اين كشور ادامه دارد را حل و فصل كند، اگر به مواضع دولت روسيه و چين در اين خصوص توجه نكند.
لاوروف همچنين اظهار داشت كه آتش بس در سوريه در بسياري از مواقع به دليل اقدامات مخالفان در اين كشور شكسته مي شود و آنها در اين خصوص مقصر هستند.

 



هنيه شرايط فلسطيني هاي در بند رژيم صهيونيستي را غيرقابل تحمل خواند

نخست وزير دولت منتخب فلسطين با غيرقابل تحمل خواندن اوضاع زندان هاي رژيم صهيونيستي از مجامع جهاني خواست به وضعيت اسيران فلسطيني توجه كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري «سما»، «اسماعيل هنيه» طي نطقي در خطبه هاي نمازجمعه در غزه از مصر خواست تا رژيم صهيونيستي را به اجراي كامل توافق تبادل اسيران موسوم به «وفاداري به آزادگان» كه با نظارت قاهره به امضا رسيد، ملزم كند.
هنيه بر حمايت همه اقشار ملت فلسطين از نبرد اعتصاب غذاي اسيران در بند زندان هاي رژيم صهيونيستي كه از حدود دو هفته پيش آغاز شده است، تاكيد كرد.
وي تصريح كرد: امروز ما در رويارويي جديدي هستيم كه قهرمانان اسير فلسطين آن را هدايت مي كنند، سلول هايي كه رژيم صهيونيستي مي خواست آن را به قبرهاي زندگان تبديل كند اين اسيران با پايداري، عزم و اراده خود باعث شدند كه از اين سلول ها رهبران قهرمان خارج شوند و اين سلول ها به مدارسي تبديل شوند كه نسل هاي آينده از آنها درس پايداري، استواري و مقاومت مي آموزند.
نخست وزير دولت منتخب فلسطين اظهار داشت كه ما امروز در برابر آزمون حقيقي در پشتيباني از قهرمانان، زنان و مردان اسير خود قرار داريم.
هنيه همچنين تاكيد كرد كه وضعيت داخل زندان هاي رژيم صهيونيستي در نتيجه بي توجهي به ابتدائي ترين اصول و حقوق بشر به حد غيرقابل تحمل رسيده است و جامعه جهاني بايد هرچه سريع تر براي آزادي اسيران فلسطيني چاره اي بينديشد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه هزاران نفر از مردم غزه به نشانه اعلام همبستگي با اسيران اعتصاب كننده غذا در زندان هاي رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان كه «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب و تعدادي از نمايندگان، وزرا و رهبران جنبش هاي حماس وجهاد اسلامي نيز در ميان آنها حضور داشتند، همبستگي خود را با اسيران اعتصاب كننده غذا در زندان هاي رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
تظاهركنندگان شعارهايي مبني بر آزادي فوري اسيران در بند زندان هاي رژيم اشغالگر و همبستگي با آنها در نبرد «شكم هاي خالي» كه از 12 روز پيش آغاز شده است، سردادند.
در همين راستا «عطاالله ابوالسبح» وزير امور اسيران و آزادشدگان از ملت فلسطين و اعراب خواست تا براي دفاع از اسراي فلسطيني و ياري آنها در نبرد «شكم هاي خالي» قيام كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14