(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه10 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20195 

صندلي استثنايي
بلندترين برج مخابراتي دنيا
موفقيت دور نيست
چند نكته درباره دفع لامپ هاي كم مصرف



صندلي استثنايي

مهندسان بريتانيايي اقدام به رونمايي از يك صندلي ماشين كودك كردند كه در مواقع تصادف مي تواند چون پيله كرم ابريشم كودك را در بربگيرد و از آسيب حفظ كند.
به گزارش مهر، اين صندلي ماشين ضد آتش بيش از 20 دقيقه اكسيژن مورد نياز كودك را فراهم مي كند و از عايقي ساخته شده كه آن را در آتش سوزي حفظ مي كند.
براي استفاده ساده تر كاربران براي مثال هنگام سفر يا هنگام خريد اين صندلي به سادگي رو به در ماشين چرخيده و مي توان كودك را از آن جدا كرد.
براساس اعلام سازندگان اين صندلي از اوايل سال آينده ميلادي با قيمتي حدود 499 پوند به فروش مي رسد كه در مقايسه با قيمت يك صندلي ماشين عادي قابل ملاحظه است.
براساس گزارش ديلي ميل، مهم ترين ويژگي اين صندلي ماشين كيسه هوايي است كه در اثر ضربه باز مي شود و كودك را از سر تا پا حفظ مي كند اما از سوي ديگر مشكلي براي تنفس ايجاد نمي كند و برخلاف كيسه هاي هواي عادي از هوا خالي نمي شد تا شي ءدر نتيجه تصادف به وجود آمده به كودك اصابت نكند.
جوليان پريستون- پاور طراح اين صندلي ماشين خالي هواي داخل كيسه حين تصادف را يكي از ويژگيهاي مهم اين اختراع دانست و گفت كه در يك تصادف سنگين اصابت يك بطري آب يا حتي صفحه نمايش جي پي اس مي تواند تبعات ناخوشايندي را به دنبال داشته باشد.
وي اظهار داشت كه اين ايده پس از صحبت كردن با يك آتش نشان كه دستهايش به شدت سوخته بود به ذهن وي رسيده است، چرا كه اين آتش نشان تلاش كرده بود كودكي را از ماشين در حال سوختن براثر يك تصادف نجات دهد و در نهايت آتش نشان موفق نشده بود.
به جز پايه چرخشي و كيسه هوا اين مدل داراي دستگاهي است كه به مراكز خدمات اورژانسي سيگنال ارسال مي كند تاآتش نشانان به محل حادثه اعزام شوند .

 



بلندترين برج مخابراتي دنيا

بلندترين برج مخابراتي دنيا «برج ملي كانادا» با ارتفاع 553 متر است كه در حال حاضر به عنوان يك مركز تجاري و مخابراتي مورد استفاده قرار مي گيرد و بنا به آمارهاي موجود، سالانه بيش از دو ميليون گردشگر و بازديدكننده از سراسر دنيا را جذب تورنتو مي كند.
جالب اينجاست كه چنين برج عظيمي تنها در عرض سه سال بين سال هاي 1973تا 1976 بنا شده و ركورد برج «استانكينو»ي روسيه را نيز شكسته و در زمره يكي از سريع ترين پروژه هاي ساختماني دنيا قرار گرفته است. پس از اين برج و برج دبي و برج هايي از مالزي و ايالات متحده قرار گرفته است. شايد عجيب ترين بخش از ويژگي هاي اين برج آن است كه در بخش سقف يا پيش از شروع آنتن مخابراتي، داراي يك رستوران چرخان است و هر 72 دقيقه يك بار، 360 درجه كامل را دور مي زند.ايده ساخت اين برج از آنجا شروع شد كه در سال 1968، شركت ملي راه آهن كانادا تصميم گرفت يك ايستگاه راديويي تلويزيوني عظيم بنا كند و از اين طريق به تمامي ساكنان و شهروندان تورنتو، خدمات رسانه اي ارائه كند و البته از سويي ديگر، قدرت معماري و فني كانادا را به رخ جهانيان بكشد.
هزينه ساخت و راه اندازي اين برج عظيم و طويل، حدوداً 330ميليون دلار تخمين زده شد كه البته بعدها توسط شركت ملي راه آهن كانادا، به بخش خصوصي واگذار شد. اين برج از بخش هاي مختلف و متعددي تشكيل شده است. زير بناي اصلي آن، پايه بتوني و ميان تهي شش گوشه اي است كه شامل آسانسور و نردبام مي شود و اتصالات آب، گاز و برق رساني در آن تعبيه شده است.
بر بالاي اين پايه بتوني حدوداً 400 متري، يك آنتن مخابراتي 102متري ساخته شده از آهن قرار گرفته كه امواج راديويي و تلويزيوني را منتقل مي كند. اما براي استفاده هاي غيرتجاري و عمومي توسط بازديدكنندگان و گردشگران نيز دو بخش اصلي در نظر گرفته شده است؛ يكي عرشه نخستين كه در گذشته به «گنبد آسمان» معروف بوده و در 345متري از سطح زمين قرار گرفته و ديگري «عرشه دوم» كه در 446 متري قرار گرفته و زير آنتن فلزي تعبيه شده است.
عرشه آسمان در حال حاضر ركورد بلندترين عرشه ديده باني دنيا را دارد كه به عبارتي ديگر، مرتفع ترين بام دست ساخته انسان ها روي كره زمين است. با اين حال، يك مقايسه ساده با بلندترين بام طبيعي جهان يعني قله 8848متري اورست، نشان مي دهد كه هنوز عرصه بروز توانايي هاي انسان، چقدر محدود و حقير است.
يكي از اتفاقات جالبي كه در اين برج روي داده، صعود قهرمان بازي هاي پارالمپيك 2002 سيدني، «جف آدامز» به وسيله ويلچير مخصوص به بالاترين نقطه عرشه بوده است كه بسيار مورد توجه خبرنگاران و رسانه هاي گروهي قرار گرفت.
اما از نكات ايمني وحفاظتي به كار رفته در ساخت برج كانادا مي توان استفاده از مواد و مصالح ساختماني ضدآتش، نظارت 24ساعته ويدئويي و تلويزيوني با چندين دوربين از زواياي مختلف، سيستم آب پاش و آتش خاموش كن درونكار، محفظه 15هزار گالني و بي نظير آب در انتهايي ترين نقطه آنتن مخابراتي كه به هنگام آتش سوزي، كل محتويات اين گالن را روي برج تخليه مي كند و نيز بازرسي هاي مداوم و چند روز يك بار براي وارسي تأسيسات، خرابي ها و اشكالات احتمالي را نام برد.
اين برج كه تقريباً230متر از برج ايفل در فرانسه بلندتر است، در سال 1995 به عنوان يكي از عجايب هفتگانه دنيا و در كتاب ركوردهاي گينس با عنوان «بلندترين برج قائم به ذات دنيا» ثبت شد. اين عنوان از آن جهت به برج ملي كانادا داده شد كه بسياري از برج هاي بلند و مرتفع دنيا، يا روي محافظ و عايق هاي مخصوص بنا شده اند يا توسط نگهدارنده هاي فلزي و الكترونيكي، مراقبت مي شوند.
در حال حاضر، برج ملي كانادا، پوشش مخابراتي 8 شبكه تلويزيوني و 12 شبكه راديويي را بر عهده دارد و به صورت شبانه روزي، ارسال سيگنال ها و امواج اين كانال ها به اماكن گوناگون شخصي، دولتي و عمومي را انجام مي دهد. همچنين تأسيسات مخابراتي 6 اپراتور تلفن همراه روي اين برج نصب شده و بخش هاي عمده اي از كانادا را از نصب آنتن هاي پرتعداد تلفن هاي همراه شهري بي نياز ساخته است.
تا سال 1997، اين برج با حدود 1500سوپر چراغ نوراني مي شد كه به دليل ايجاد جاذبه براي پرندگان به ويژه در فصل مهاجرت و همچنين به جاي گذاشتن هزينه هاي فراوان، از استفاده آنها صرف نظر شد. برج «ملي كانادا» در حال حاضر از غربي ترين تا شرقي ترين نقاط تورنتو و از هر منطقه اي اعم از پارك، ورزشگاه، خيابان و ايستگاه هاي مترو به راحتي ديده مي شود.

 



موفقيت دور نيست

اوايل قرن نوزدهم در يك امتحان فيزيك در دانشگاه ملي دانمارك اندازه گيري ارتفاع يك ساختمان با فشارسنج سؤال شده بود. يكي از دانشجويان چنين پاسخ داد؛ «به فشارسنج يك نخ بلند مي بنديم. سپس فشارسنج را از بالاي آسمان خراش طوري آويزان مي كنيم كه سرش به زمين برسد. ارتفاع ساختمان مورد نظر برابر با طول طناب به اضافه طول فشارسنج است.»
پاسخ بالا چنان مسخره به نظر مي آمد كه مصحح بدون تامل دانشجو را مردود اعلام كرد. ولي دانشجو اصرار داشت كه پاسخ او كاملا درست است و درخواست كرد در نمره اش تجديدنظر شود. يكي از استادان دانشگاه به عنوان داور تعيين و قرار شد او تصميم نهايي را بگيرد.
نظر داور اين بود كه پاسخ دانشجو در واقع درست است، ولي نشانگر هيچ گونه دانشي نسبت به اصول علم فيزيك نيست. سپس تصميم گرفتند كه دانشجو را احضار كنند و طي فرصتي 6 دقيقه اي پاسخي شفاهي ارائه دهد كه نشانگر حداقل آشنايي او با اصول علم فيزيك باشد.
دانشجو در 5 دقيقه اول ساكت نشسته بود و فكر مي كرد. داور به او يادآوري كرد كه زمان تعيين شده در حال اتمام است. دانشجو گفت كه چندين روش به ذهنش رسيده است، ولي نمي تواند تصميم بگيرد كدام بهترين است. داور به او گفت كه عجله كند.
دانشجو پاسخ داد؛ «روش اول اين است كه فشارسنج را از بالاي آسمان خراش رها كنيم و مدت زماني را كه طول مي كشد به زمين برسد، اندازه بگيريم. ارتفاع ساختمان را مي توان با استفاده از اين مدت زمان و رابطه اي كه روي كاغذ نوشته ام، محاسبه كرد. ولي من اين روش را پيشنهاد نمي كنم، چون ممكن است فشارسنج خراب شود.»
دانش آموز در ادامه افزود؛ «روش ديگر اين است كه اگر خورشيد مي تابد، طول فشارسنج و سپس طول سايه فشارسنج را اندازه بگيريم، آنگاه طول سايه ساختمان را اندازه بگيريم. با استفاده از اين نتايج و يك نسبت هندسي ساده مي توان ارتفاع ساختمان را اندازه گيري كرد. رابطه اين روش را نيز روي كاغذ نوشته ام.»
وي ادامه داد؛ «ولي اگر بخواهيم با روشي علمي تر ارتفاع ساختمان را اندازه بگيريم، مي توانيم يك ريسمان كوتاه را به انتهاي فشارسنج ببنديم و آن را مانند آونگ ابتدا در سطح زمين و سپس در پشت بام آسمان خراش به نوسان درآوريم. سپس ارتفاع ساختمان را با استفاده از تفاضل نيروي گرانش دو سطح به دست آوريم. من رابطه هاي مربوط به اين روش را كه بسيار طولاني و پيچيده است، در اين كاغذ نوشته ام.» سپس گفت: «يك روش ديگر كه چندان هم بد نيست؛ اين است كه اگر آسمان خراش پله اضطراري داشته باشد، مي توانيم با استفاده از فشارسنج سطح بيروني آن را علامت گذاري كرده و بالا برويم و سپس با شمارش تعداد نشان ها و طول فشارسنج، ارتفاع ساختمان را به دست بياوريم.»
«ولي اگر خيلي سرسختانه دوست داشته باشيد كه از خواص مخصوص فشارسنج براي اندازه گيري ارتفاع استفاده كنيد، مي توانيد فشار هوا در بالاي ساختمان را اندازه گيري كنيد و سپس فشار هوا در سطح زمين را اندازه گيري كنيد، سپس با استفاده از تفاضل فشارهاي حاصل ارتفاع ساختمان را به دست بياوريد.» «ولي بدون شك، بهترين راه اين است كه در خانه سرايدار آسمان خراش را بزنيم و به او بگوييم كه اگر دوست دارد صاحب اين فشارسنج زيبا شود، مي تواند ارتفاع آسمان خراش را به ما بگويد تا فشارسنج را به او بدهيم.»
دانشجويي كه داستان او را خوانديد، «نيلز بور» فيزيكدان دانماركي بود. لازم به يادآوري است كه اين فيزيكدان دانماركي در سال 1922 برنده جايزه نوبل در رشته فيزيك شد.

 



چند نكته درباره دفع لامپ هاي كم مصرف

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: كاربرد لامپهاي كم مصرف با رعايت موازين بهداشتي و ايمني، عوارضي براي سلامت انسان ندارد.
به گزارش مهر، دكتر كاظم ندافي افزود: با توجه به مزاياي اقتصادي استفاده از لامپهاي كم مصرف پيش بيني مي شود عده بيشتري از مردم به استفاده از لامپهاي كم مصرف روي بياورند كه كاملاً طبيعي است ولي استفاده از اين لامپها بايد با رعايت ملاحظات و توصيه هاي بهداشتي و ايمني باشد كه مردم با رعايت آنها مي توانند با خاطري آسوده از اين لامپها استفاده كنند.
وي ملاحظات بهداشتي كاربرد لامپهاي كم مصرف را در سه مورد حائز اهميت عنوان كرد و گفت: اولين ملاحظه بهداشتي كاربرد لامپهاي كم مصرف، انتشار پرتوهاي فرابنفش (UV) از اين لامپها است كه در اين زمينه بايد گفت: مقدار پرتوهاي فرابنفش حاصل از اين لامپها به قدري پايين است كه نمي تواند خطري را متوجه سلامت انسان كند. در عين حال رعايت فاصله 30 سانتيمتر يا بيشتر از اين لامپها توصيه مي شود كه در هر حال بايد رعايت شود.
ندافي دومين نكته بهداشتي مورد توجه در مورد لامپها و هر وسيله برقي ديگر را اثر ميدانهاي الكتريكي و مغناطيسي عنوان كرد و افزود: اين ميدانها با حواس انساني قابل درك نيست. ميدان الكتريكي زماني كه يك وسيله برقي را به برق متصل مي كنيم تشكيل مي شود حتي اگر آن وسيله برقي خاموش باشد در اين حالت هر چه ولتاژ بالاتر باشد ميدان الكتريكي ايجاد شده نيز بيشتر است. ميدان مغناطيسي وقتي ايجاد مي شود كه جريان برق در سيستم يا وسيله برقي برقرار شود كه با افزايش ميزان جريان، ميدان مغناطيسي نيز افزايش مي يابد بنابراين ميدانهاي الكتريكي و مغناطيسي بسته به شرايط ممكن است به تنهايي يا همزمان با يكديگر وجود داشته باشند، مثلاً وقتي يك لامپ به برق متصل مي شود ميدان الكتريكي شكل مي گيرد حتي اگر لامپ خاموش باشد ولي زماني كه لامپ را روشن مي كنيد برقراري جريان، يك ميدان مغناطيسي نيز ايجاد خواهد كرد بنابراين مانند همه وسايل برق خانگي، لامپ هاي كم مصرف نيز داراي ميدان الكتريكي و مغناطيسي هستند.
وي با بيان اين كه اندازه گيري هاي انجام شده در فاصله 20 سانتي متري از لامپ هاي كم مصرف مقادير كمتر از استاندارد را نشان مي دهد، گفت: بنابراين از ديدگاه ميدان هاي الكتريكي و مغناطيسي نيز نگراني خاصي وجود ندارد و اين برداشت، با ديدگاه متخصصان و سازمانهاي بهداشتي معتبر دنيا مطابقت دارد.
رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت افزود: سومين موضوع كه در زمينه كاربرد اين لامپ ها بايد مورد توجه قرار گيرد و رعايت آن مورد توصيه و تأكيد وزارت بهداشت است، نحوه اقدام در زمان پايان عمر يا شكستن اين لامپ ها است كه به دليل وجود مقادير اندك ماده خطرناك جيوه در اين لامپ ها است.
به گفته ندافي تا زماني كه اين لامپها نشكند اين جيوه كه مقدار آن به اندازه پوشش نوك يا قلم ذكر شده، هيچ خطري ندارد بنابراين پس از پايان عمر اين لامپ ها بايد آن را داخل جعبه اوليه و سپس داخل يك يا دو كيسه پلاستيكي مقاوم قرار دهيم و پس از بستن در آن به مأمور جمع آوري پسماند تحويل شود.
وي در ادامه با تأكيد بر اينكه در مواقعي كه لامپهاي كم مصرف در داخل خانه مي شكند بايد مراقب بود تا بدون هيچ گونه اثر سوئي بقاياي اين لامپها جمع آوري و دفع شود، در تشريح دستورالعملي درباره نحوه مواجهه با لامپهاي كم مصرف گفت: به افراد خانواده توصيه كنيد از اتاقي كه لامپ در داخل آن شكسته است خارج شوند و مواظب باشند كه بر روي قطعات شكسته لامپ پا نگذارند، قبل از پاكسازي اتاق به مدت 15 دقيقه پنجره ها را باز بگذاريد تا بخا رات جيوه از اتاق خارج شود و در صورتي كه اتاق داراي سيستم تهويه مركزي است آن را خاموش كنيد، به هيچ وجه از جاروبرقي براي تميز كردن بقاياي لامپ شكسته استفاده نكنيد چون بخارات جيوه را در فضا پخش مي كند و جارو نيز آلوده مي شود، يك دستكش يكبار مصرف دست كنيد تا از تماس مستقيم با بقاياي شكسته لامپ و بريدن دستان، جلوگيري شود، با دو تكه مقواي نازك بقاياي لامپ شكسته را بطور كامل با احتياط جمع كنيد، با يك پارچه مرطوب خرده هاي شيشه يا پودر باقيمانده را تميز كنيد تا همه بقاياي لامپ تميز شود، قطعات و بقاياي لامپ شكسته و اشيائي كه براي تميز كردن مورد استفاده قرار گرفته است در داخل يك ظرف شيشه اي يا پلاستيكي بريزيد و در آن را محكم ببنديد و به مأمور جمع آوري پسماند تحويل دهيد، پس از اتمام كار دستان خود را با آب و صابون بشوييد.
رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت در پايان يادآور شد: با رعايت اين نكات بهداشتي مردم مي توانند باخاطري آسوده از اين لامپها كه داراي مزاياي اقتصادي زيادي است، استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14