(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه10 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20195 

كوتاه اقتصادي
بخشنامه جديد بانك مركزي براي شفافيت صورت هاي مالي بانك ها
انتقاد شديد معاون اول رئيس جمهور از بي تدبيري دولت در مهار گراني
دبير انجمن صنفي در پاسخ به سازمان حمايت: برگشت قيمت محصولات لبني قابل اجرا نيست
وزير راه: هيچ اهمالي را در اجراي قوانين نمي پذيرم
درخواست رئيس كل گمرك از غضنفري استاندارد اجباري 5200 قلم كالا مسكوت بماند
به علت عدم همكاري بانك عامل پروژه سيمان خرم آباد متوقف شد
با امضاي توافقنامه تجارت آزاد ايران و سوريه عملياتي شد
تجليل رئيس جمهور از كارگران نمونه
علي رغم جوسازي رسانه هاي غربي صادرات نفت ايران به چين افزايش يافت
امضاي تفاهمنامه همكاري احداث شبكه هاي ريلي آزادراهي بين ايران و اوكراين
در صورت تاخير در پرداخت پول معاملات كارگزاران بورس جريمه مي شوند
عوامل حمله سايبري به وزارت نفت شناسايي شدند



كوتاه اقتصادي

¤ عرضه سهام 9 شركت دولتي از طريق مزايده و فرابورس در برنامه واگذاري هاي ارديبهشت ماه سال 1391 قرار دارد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) 8/19 درصد سهام پتروشيمي كازرون، 40 درصد سهام ماشين سازي فيروزآباد فارس، 49 درصد سهام شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري ناحيه شمال خوزستان، 49 درصد سهام مجتمع صنايع آلومينيوم جنوب، 95 درصد سهام مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات، 100 درصد سهام نيروگاه زاگرس و 37 درصد سهام متال گستر واگذار مي شود.
¤ يك روزنامه پاكستاني با اشاره به انتشار مناقصه ساخت خط لوله انتقال گاز ايران در خاك پاكستان اعلام كرد ايران 500 ميليون دلار اعتبار به اين پروژه اختصاص داده است. پاكستان اخيراً اقدام به انتشار مناقصه ساخت 785 كيلومتر خط لوله پروژه انتقال گاز ايران به اين كشور نموده است. پيمانكار پيروز در اين مناقصه موظف خواهد بود ساخت اين خط لوله را طي 2 سال به اتمام برساند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران در روز شنبه با جابجايي 26 ميليون اوراق بهادار، به 242 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 12 ميليون و 686 هزار سهم و نرخ 2 هزار و 5 ريال از آن خود كرد. كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را حق تقدم سرمايه گذاري كاركنان بانك ها در بازار اول با خريد و فروش 100 سهم و كاهش قيمت 8/4 درصد و با نرخ 178 ريال كسب كرد.
¤ كارت اعتباري به عنوان اولين خدمت بانكي سال جديد در مؤسسه اعتباري توسعه رونمايي شد. مؤسسه اعتباري توسعه به منظور ارزش افزايي و آرامش مشتريان و در راستاي افزايش محصولات سبد كارت هاي بانكي و ارائه خدمات نوين بانك داري الكترونيك، اقدام به صدور كارت خريد اعتباري به عنوان اولين محصول جديد بانكي در سال 1391 كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2610 الي 2613، 2228، 2229، 2280 الي 2283 و 6650 الي 6656 و 7715 الي 7717، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7798، 7775 و 2230 الي 2233، 2250 الي 2253، 2630، 2631 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



بخشنامه جديد بانك مركزي براي شفافيت صورت هاي مالي بانك ها

بانك مركزي بخشنامه جديدي را براي افزايش شفافيت صورت هاي مالي بانكها و موسسات اعتباري ابلاغ كرد.
اين دستورالعمل با عنوان «نحوه تشخيص و حذف مطالبات غيرقابل وصول از دفاتر موسسه اعتباري و افشاي آن در صورت هاي مالي» ديروز به بانكها و موسسات اعتباري ابلاغ شد.
براساس مفاد اين دستورالعمل، آن دسته از مطالبات كه به دلايل متقن و پس از طي تمامي مراحل مذكور در دستورالعمل موصوف غيرقابل وصول شناخته شوند، با تصويب هيئت مديره و يا مجمع عمومي صاحبان سهام از دفاتر مؤسسه اعتباري حذف شده و در نتيجه به جاي درج در متن صورت هاي مالي، در يادداشت هاي همراه صورت هاي مالي افشاء مي گردند.
بخشنامه با هدف ارتقاء هر چه بيشتر شفافيت صورت هاي مالي ابلاغ شده است و حصول اطمينان از غيرقابل وصول بودن مطالبات به معناي كاهش درجه اهميت آنها جهت انعكاس در دفاتر و به تبع آن متن صورت هاي مالي مي باشد.

 



انتقاد شديد معاون اول رئيس جمهور از بي تدبيري دولت در مهار گراني

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه قيمت گوشت در كشور به طور غيرقابل قبولي بالا رفته است گفت: اين موضوع نشان دهنده آن است كه برنامه اي براي كنترل قيمت ها نداريم.
محمدرضا رحيمي در مراسم افتتاح هفدهمين كنگره دامپزشكي ايران با بيان اينكه كشوري به عظمت ايران امروز در بخشي از مواد پروتئيني محتاج واردات است، گفت: اين در حالي است كه كشورمان مي تواند بيش از چند صد ميليون نفر را در خارج از مرزها از نظر توليدات و فرآورده هاي دامي تامين كند ولي متاسفانه امروز نيازمند كشورهايي هستيم كه خودشان بايد وارد كننده مواد دامي باشند.
رحيمي افزود: اين مسئله نشان مي دهد كه يك ضعفي در برنامه هايمان وجود دارد كه بخشي از آن به وزارت جهاد كشاورزي برمي گردد كه بايد يك بار براي هميشه آن را برطرف كند.
وي با تاكيد بر اينكه ايران بايد در منطقه توزيع كننده فرآورده هاي دامي باشد، گفت: متاسفانه الان در كشورمان قيمت گوشت به طور غيرقابل قبولي بالا رفته كه اين موضوع نشاندهنده آن است كه برنامه اي براي كنترل قيمت نداريم و اين موضوع هم بايد حل شود.به گزارش مهر،وي در بخش ديگري از سخنانش به قيمت پياز در كشور اشاره كرد و افزود: الان پياز در بندرعباس كيليويي 90 تومان است در حالي كه همين پياز در تهران كيلويي 600 الي 700 تومان به فروش مي رسد، چرا بايد اينگونه باشد؟ اين يك تدبير مي خواهد كه هم اكنون مسئولان ما فاقد آن هستند و بايد درستش كنيم.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه دامپزشكي كشور نيز دچارچنين آفتي است، گفت: تا دامپزشكي در غربت است، اين نواقص در بخش توليد محصولات دامي وجود خواهد داشت.
رحيمي به جامعه دامپزشكي كشور قول داد كه دولت در واردات و صادرات تعرفه ها و عوارض فرآورده هاي دامي دخالت نخواهد كرد و اگر هم احيانا دخالتي صورت گرفت، با هماهنگي جامعه دامپزشكي كشور خواهد بود.
معاون اول رئيس جمهور يادآور شد: 17-18 ماه پيش گرفتار آنفلوآنزاي مرغي شديم و متاسفانه تعداد زيادي از طيور از بين رفتند و به واردات تخم مرغ دست زديم به طوري كه در آن مقطع تخم مرغ كيلويي 5-6 هزار تومان به فروش مي رسيد در حالي كه امروز تخم مرغ اضافه هم داريم و اين نشان مي دهد كه نه در آن زمان و نه الان برنامه ريزي درستي نداشته ايم در حالي كه ما بايد يك برنامه ريزي صحيحي در اين زمينه داشته باشيم تا توليدكنندگان نيز بر روي برنامه ما حساب باز كنند.
وي در پايان گفت: آمادگي خود را از سوي دولت براي پيشبرد كار دامپزشكان كشور اعلام مي كنم تا بازار دامپزشكي همانند پزشكان در كشور داغ و پررونق شود.

 



دبير انجمن صنفي در پاسخ به سازمان حمايت: برگشت قيمت محصولات لبني قابل اجرا نيست

در پي افزايش33درصدي نرخ محصولات لبني و اخطار سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به صنايع لبني مبني بر بازگشت قيمت نرخ شير و فرآورده هاي لبني به نرخ مصوب بهمن ماه، دبير انجمن صنفي صنايع لبني اعلام كرد: اين خواسته سازمان حمايت غيرقانوني بوده و قابل ا جرا نيست.
رضا باكري در گفت وگو با ايسنا، درباره غيرقانوني خواندن افزايش قيمت محصولات لبني از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و اخطار اين سازمان مبني بر بازگشت قيمت هاي فرآورده هاي لبني به نرخ مصوب قبلي، اظهار كرد؛ از نظر قانون تجارت اين گفته سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، مخالف قانون تجارت و قانون حاكم بر كسب و كار و اقتصاد توليد است.
وي تصريح كرد: مسئول سود و زيان بنگاه هاي توليدي، هيئت مديره آن ها هستند و اگر سازمان حمايت بخواهد خارج از قانون تجارت مسئوليت هيئت مديره بنگاه ها را در رابطه با سود و زيان مالي شان خلع كند طبق قانون اساسي بايد مسئول پرداخت عدم نفع بنگاه ها باشد.
باكري تصريح كرد: اگر سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مدعي است كه قيمت هاي شير و محصولات لبني بايد به گذشته برگردد، بايد زيان صنايع لبني را بپردازد تا نرخ اين محصولات براساس آنچه مورد نظر اين سازمان است در بازار مصرف عرضه شود.
به گفته دبير انجمن صنفي صنايع لبني اگر سازمان حمايت مسئوليت ضرر مالي كارخانه هاي لبني را بر عهده نگيرد، قانون تجارت مسئوليت اين سازمان را خلع مي كند چرا كه براساس قانون، كارخانه هاي لبني مكلف هستند محصولاتشان را طبق قيمت تمام شده (براساس اسناد و مدارك) با 14 درصد سود در بازار مصرف عرضه كنند و سازمان حمايت موظف است اين موضوع را پس از بررسي رد و يا تصويب كند اما طبق قانون نمي تواند بدون پرداخت ضرر و زيان قيمت ها را به گذشته برگرداند.
وي اعلام كرد: اين خواسته سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان غيرقانوني بوده و قابل اجرا نيست.
باكري اظهار كرد: در صورتي كه اين سازمان ميزان مابه التفاوت قيمت تمام شده محصولات را بپردازد، همه فرآورده هاي لبني به سرعت به قيمت سابق شان بازمي گردد در غير اين صورت صنايع مجبور هستند محصولاتشان را براساس هزينه هاي تمام شده، عرضه كنند.
وزارت كشور به نتيجه نرسيد
جلسه تعيين قيمت شير خام كه صبح ديروز در وزارت كشور برگزار شد به نتيجه نرسيد و قرار شد جلسات در سطح كارشناسي ادامه يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين جلسه كه از ساعت 9 صبح ديروز در وزارت كشور با حضور اتحاديه هاي توليدكنندگان و معاون و مسئولان وزارت كشور برگزار شد دقايقي پيش بدون نتيجه به كار خود پايان داد.
پيش از اين قيمت شير خام در استانداري تهران كيلويي 720 تومان تعيين شد اما در كارگروه تنظيم بازار معاون اول رئيس جمهور با اين قيمت مخالفت كرد تا در كارگروهي به رياست معاون وزير كشور قيمت جديد شير خام بررسي و تعيين شود. جلسه وزارت كشور نيز برگزار شد اما بدون حصول نتيجه به كار خود پايان داد.

 



در مراسم معارفه رئيس جديد سازمان هواپيمايي كشوري مطرح شد
وزير راه: هيچ اهمالي را در اجراي قوانين نمي پذيرم

وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر افزايش ايمني پروازها تأكيد كرد هيچ اهمالي را در اجراي قوانين نمي پذيريم.
به گزارش مهر، علي نيكزاد در مراسم معارفه رئيس جديد سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه همه تلاشمان براي توسعه ناوگان حمل و نقل هوايي است، گفت: برنامه عمده وزارت راه و شهرسازي علاوه بر توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي، تحويل واحدهاي مسكن مهر در سطح كشور است.
نيكزاد با اشاره به پروژه هاي مهر ماندگار، بيان كرد: در دولت احمدي نژاد مي توان پروژه هايي را شروع كرد تا دو دولت بعدي مجبور به انجام آن باشند اما رئيس جمهور تأكيد بر اتمام پروژه هاي تأثيرگذار دارد؛ به همين جهت 800 پروژه مهر ماندگار در دولت دهم به پايان مي رسد.
وي افزود: از اين تعداد 147 پروژه در زمينه هاي مختلف توسعه ناوگان هوايي، آزاد راه، فرودگاه، بنادر، راه هاي اصلي، بيمارستانها، مجتمع هاي اداري در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به جلسه ميان هيئت دولت با مقام معظم رهبري، اظهار داشت: ايشان اعلام كردند كه ما در جنگ اقتصادي تمام عيار هستيم؛ بنابراين يكي از بحث هاي مهم اين است كه جنگ اقتصادي را هم مانند جنگ غير اقتصادي با فرهنگ شهادت طلبي و ايستادگي مردم تاريخ عبور كنيم.
وي با اشاره به اين كه ما در اين عرصه جنگ اقتصادي را بيشتر در صنعت هوايي ديديم، گفت: با وجودي كه دشمن كار صنعتي را به سياسي مرتبط كرد اما متعجب هستم از اين كه چگونه صنعت هوايي ايران همچنان ايستاده است.
نيكزاد با بيان اينكه سازمان هواپيمايي كشوري نقش حاكميتي دارد، گفت: هيچ اعمال نفوذ و يا اهمالي در اجراي قوانين و مقررات را نمي پذيريم و هيچ شركت و تشكيلاتي مبرا و استثناء از مقررات ايكائو نيست، همچنين ايمني پرواز براي ما حرف اول و آخر است.
وي با تأكيد بر توجه ايرلاين ها به زمان و وقت مردم، افزود: سازمان هواپيمايي كشوري، فرودگاه و ايرلاين ها سه بال خدمت رساني به مردم هستند، بنابراين بايد به زمان و وقت مردم اهميت دهند.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: وقتي كه عربستان اعلام كرد 50 درصد جابجايي حجاج را انجام نمي دهد؛ همين صنعت توانست خدمات رساني را به حجاج انجام دهد، بنابراين توان خدمت رساني بيشتر در شركت هاي هواپيمايي وجود دارد.
وي تصريح كرد: مردم از ارايه سرويس دهي نامطلوب ناراحت نيستند اما از عدم صداقت و تبعيض ناراحتند، بنابراين وجود افراد متخصص در درون سازمان اهميت زيادي دارد.
وي بيان كرد: شأن نظارت بايد حفظ شود و ناظر بايد از نظارت شونده قويتر باشد و ايرلاين ها هم بايد بپذيرند كه سازماني بايد بر آنها نظارت كند.
وزير راه و شهرسازي با انتقاد از عدم توسعه خودكفايي در صنعت هوايي، گفت: براي خودكفايي در صنعت هوايي كاري نكرديم و به كساني كه شعار مي دهند كه نمي توانيم در اين صنعت خودكفايي ايجاد كنيم، اعلام مي كنم ما در خدمت شما هستيم. در جلسه اي كه با معاون اول رئيس جمهور داشتيم، اعلام كردم كه خودكفايي در اين صنعت دير شروع شده است.
نيكزاد خطاب به پهلواني رئيس جديد سازمان هواپيمايي كشوري گفت: فصلي جديد را براي خودكفايي در صنعت هوايي بگشاييد، زيرا برخي مدعي هستند كه ما مي توانيم هواپيما هم بسازيم، بنابراين با آنها همكاري كنيد.
وي به حل موانع تسهيلات دهي صندوق توسعه ملي اشاره كرد و گفت: تمام اعضاي هيئت دولت و رئيس جمهور موافق پشتيباني از صنعت هوايي هستند اما برخي مسايل اداري و قانوني مشكلاتي را براي دريافت تسهيلات ايجاد كرده است.
نيكزاد همچنين در حاشيه اين مراسم گفت: نرخ سوخت هواپيما كماكان ليتري 200 تومان محاسبه مي شود.
وزير راه و شهرسازي درباره پيشرفت عمليات اجرايي قطعات يك و چهار آزاد راه تهران- شمال هم تصريح كرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي سهم خود را ارائه داده است و در اين باره با بنياد نيز مذاكره كرده ايم كه قطعه چهارم به زودي به بهره برداري برسد. قطعه اول نيز در حال اجراست.

 



درخواست رئيس كل گمرك از غضنفري استاندارد اجباري 5200 قلم كالا مسكوت بماند

رئيس كل گمرك گفت: در شرايطي كه طبق قانون ارتقاي كيفيت، 5 هزار و 200 رديف تعرفه اي از اول ارديبهشت مشمول استاندارد اجباري شده است از وزير صنعت و معدن و تجارت درخواست كرده ايم كه اين دستورالعمل جديد را در ستاد تدابير ويژه مسكوت نگاه دارد.
اعضاي كميسيون حمل ونقل و ارتباطات اتاق تهران سرانجام در نشستي انتقادات خود را به رئيس كل گمرك اعلام كردند.
مسعود خوانساري رئيس كميسيون حمل ونقل و ارتباطات در ابتداي اين نشست به سه چالش اصلي كه اين روزها در حوزه گمرك گريبانگير فعالان اقتصادي شده است اشاره كرد و گفت: يكي از مشكلات به موضوع بيمه نامه هاي شركت هاي حمل ونقل يا بن تضمين بيمه باز مي گردد كه از موضوعات سه جانبه ميان شركت هاي بيمه، شركت هاي حمل ونقل و گمرك است.»
وي گفت: در روزهاي اخير باخبر شديم اعلام وصول كالاها در گمركات مقصد، اغلب با تاخير صورت مي گيرد يا به طور كلي انجام نمي گيرد. در حالي كه تاخير در اعلام وصول مغاير با ماده 41 آيين نامه اجرايي قانون حمل ونقل است و بسياري از شركت هاي حمل ونقل را در ليست سياه قاچاق قرار مي دهد.»
آنچه كه خوانساري در بخش ديگري از سخنانش بر آن دست گذاشت به موضوع «صدور پروانه خروج موقت» اختصاص داشت كه اين چنين توضيح داد: به موجب سوء برداشتي كه از ماده 109 قانون جديد امور گمركي صورت گرفته است، براي خودروهايي كه قصد خروج از كشور را دارند، پروانه خروج موقت صادر مي شود، در حالي كه ماده 109 قانون امور گمركي، مربوط به ضوابط ورود موقت است كه ظاهرا اين مقررات در مورد خروج موقت نيز اعمال شده است. اين موضوع به ويژه براي شركت هاي حمل ونقل خراسان مشكلاتي را ايجاد كرده است.
در ادامه اين نشست، «جواد سمساريلر» رئيس انجمن صنفي شركت هاي حمل ونقل بين المللي با اشاره به مداخله 18 ارگان در ترانزيت داخلي و خارجي گفت: «40 درصد مشكلات شركت هاي حمل ونقل به وزارت راه و 60 درصد مشكلات نيز در ساز و كارهاي موجود در گمرك ريشه دارد.»
او ادامه داد: «البته گمرك نيز مجري مصوبات ساير دستگاه هاست و اين وظيفه گمرك است كه اين مصوبات را تعديل كند.» او همچنين از خلف وعده رئيس گمرك، نسبت به برگزاري جلسات ماهانه به نمايندگان شركت هاي حمل ونقل نيز گلايه كرد.
بنابراين گزارش: عباس معمارنژاد در هفدهمين نشست كميسيون حمل ونقل در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران به موضوع اصلي اين نشست اشاره كرد و گفت: در بخشنامه اي كه سال 90 براي اعلام عدم پذيرش بن بيمه جهت ترانزيت برخي از كالاها صادر شد، شامل جز كوچكي از حجم كالاهاي ترانزيتي كشور است و هيچ واحد توليدي مشمول اين بخشنامه نمي شود.
معمارنژاد به اقلام و مصاديق اين محدوديت در بخشنامه جديدگمرك اشاره كرد و گفت: لوازم خانگي كه حجم ترانزيت آن براساس آمار سازمان حمل ونقل جاده اي به حدود 226 هزار تن مي رسد. شكر با 74 هزار تن ترانزيت، دخانيات 61 هزار تن، پارچه با 59 هزار تن ترانزيت و پوشاك كه حجم ترانزيت آن به 55 هزار تن مي رسد.
وي با بيان اينكه مجموع اين ارقام، صرفا شامل 500 هزار تن از حجم ترانزيت خارجي است، اذعان كرد كه اين بخشنامه سخت گيرانه است.
معمارنژاد البته تاكيد كرد كه اين بخشنامه خلاف قوانين و مقررات نيست؛ اما براي شركت هاي حمل ونقل تسهيلات قائل شده است.
رئيس كل گمرك ايران اين را هم گفت كه چنانچه، شركت هاي بيمه به تعهدات خود پايبند باشند، گمرك براي همه شركت ها، تسهيلات بيمه خواهد پذيرفت.
معمارنژاد در ادامه به دلايل صدور اين بخشنامه اشاره كرد و گفت: «اين بخشنامه، نخست به دليل حجم قاچاقي كه در مورد برخي از كالاها صورت مي گيرد و البته براي الزام برخي شركت هاي بيمه اي به ايفاي تعهداتي كه پس از صدور تضمين ها برعهده دارند صادر شده است.
«فرهاد فزوني» ديگر عضو كميسيون حمل ونقل نيز با اشاره به تعطيلي برخي از شركت هاي حمل ونقل، اين پرسش را مطرح كرد كه «به چه دليل، با شركت هاي بيمه اي متخلف برخوردي صورت نمي گيرد و دليل حمايت گمرك از شركت هاي بيمه چيست؟ اما معمارنژاد كه تاكيد مي كرد گمرك، شركت هاي بيمه اي را مورد حمايت قرار نداده است گفت: «شركت هاي بيمه، حدود 118 ميليارد تومان به گمرك بدهكارند.» او اما در واكنش به درخواست فعالان اقتصادي، مبني بر اطلاع رساني درباره بخشنامه هاي جديد، وعده داد كه اين موضوع را در تدوين و ابلاغ مقررات جديد مورد توجه قرار دهد.

 



به علت عدم همكاري بانك عامل پروژه سيمان خرم آباد متوقف شد

پروژه سيمان خرم آباد با بيش از 40 درصد پيشرفت فيزيكي به دليل عدم انجام تعهدات بانك عامل در پرداخت تسهيلات، متوقف شده است.
محمد خدري مديرعامل كارخانه سيمان خرم آباد در اين باره گفت: متعاقب دستور مقام عالي وزارت امور اقتصادي و دارايي، هيات مديره بانك سپه طي مصوبه اي موافقت خود مبني بر پرداخت تسهيلات با ارائه صورت وضعيت پيمانكاران پروژه را به ما اعلام كرد. وي افزود: به واسطه اين توافق و با وجود گذشت 5/4 سال از انعقاد قرارداد مشاركت مدني و تحميل بار سنگين تعهدات مالي به كارخانه، متاسفانه بانك عامل نسبت به پرداخت تسهيلات ريالي با وجود ارائه و ارسال كليه صورت وضعيت هاي مالي پيمانكاران پروژه، هيچگونه اقدامي ننموده است.
خدري افزود: با توجه به پيشرفت فيزيكي مطلوب پروژه و همچنين دپوي بخش عظيمي از ماشين آلات خط توليد در محل كارخانه، پروژه متوقف شده است.
وي ضمن تقدير از همكاري استاندار لرستان براي اجراي اين طرح گفت: به منظور جلوگيري از بين رفتن سرمايه ملي، هزينه هاي انجام شده، خيل عظيم 46 هزار سهام دار، تاثير بهره برداري از كارخانه در اشتغال زايي و توسعه منطقه و صنعت استان، مسئولان بايد در اين زمينه دستورات و اقدام مقتضي معمول دارند.

 



با امضاي توافقنامه تجارت آزاد ايران و سوريه عملياتي شد

توافقنامه تجارت آزاد ايران و سوريه به منظور تبادل كالا ميان دو كشور بدون تعرفه عملياتي شد.
به گزارش ايسنا، ديروز در حاشيه نخستين نمايشگاه اختصاصي توليدات سوريه اين توافق نامه كه قرار بود طي پنج سال عملياتي شود، با هماهنگي دو كشور ايران و سوريه و توافق هاي صورت گرفته بدون طي اين مدت عملياتي شد.
بنابر اعلام وزير صنعت، معدن و تجارت، در همين راستا ديروز اولين كالاي ترانزيتي سوريه از مسير عراق وارد ايران شد.
مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن وتجارت در اين مراسم ابتدا با اظهار تأسف از وقوع جنگ در سوريه و حمايت استكبار جهاني از مخالفان اين كشور اظهار اميدواري كرد كه هرچه زودتر مناقشات در اين كشور به پايان برسد. وي گفت: مسير اصلاح در سوريه از كشتار نمي گذرد، بلكه راه آن مذاكره و تعامل است.
او همچنين با اظهار اميدواري نسبت به اين كه بلوك اقتصادي جديدي در منطقه شامل ايران، سوريه، عراق و لبنان شكل گيرد، با اعلام آغاز تجارت آزاد ميان كشورهاي ايران و سوريه گفت: با اين اتفاق همه رديف هاي تعرفه اي براي تبادل كالا بين دو كشور حذف مي شود و تعرفه حداكثر 4 درصد خواهد بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اكنون حجم تجارت بين دو كشور 600 تا 800 ميليون دلار است كه با اجراي اين توافق نامه اميد مي رود اين توافق به دو ميليارد دلار ظرف دو سال آينده برسد.
وي اعلام كرد: ايران هم اكنون جزو 10 كشور جهان در زمينه توليد سيمان، مس و سنگ تزئيني، بيستمين كشور در جهان در زمينه توليد فولاد و خودرو و بزرگترين توليدكننده سرب و روي خاورميانه است.
در اين مراسم محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي ايران، نيز با ابراز خرسندي از اجراي اين توافق نامه گفت: اين آغاز يك اتفاق بزرگ در اقتصاد ايران است و سوريه طلسم تجارت آزاد در ايران را شكست.
او با بيان اين كه اقتصاد ايران به مرحله اي رسيده كه بايد به فضاي تجارت آزاد آغوش بگشايد، افزود: توانمندي هاي اقتصاد ايران به ديوار بلند تعرفه نياز ندارد.
نهاونديان با تأكيد بر اين كه تجارت آزاد ميان كشورهاي اسلامي بايد گسترش يابد، افزود: از سوي ديگر بايد از توليد حمايت پايدار داشته باشيم و در مرحله جهاني شدن بايد به توسعه منطقه اي انديشيد.
رئيس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و كشاورزي ايران با تأكيد بر اين كه نمي توان برنامه توسعه ملي را براساس انزوا از اقتصاد جهاني تدوين كرد، گفت: فايد بزرگ منطقه اي ناشي از اجراي توافق نامه تجارت آزاد براي سوريه و ايران اين است كه از اين طريق ايران به مديترانه و سوريه به اقيانوس هند دسترسي پيدا مي كند.
او با انتقاد از كساني كه معتقدند اقتصادهاي مشابه نمي توانند با هم تعامل داشته باشند، گفت: آمارهاي تجارت بين الملل نشان مي دهد كه بيشترين حجم تجارت در اقتصادهاي مشابه رخ مي دهد و راه آن نيز سرمايه گذاري مشترك است.
نهاونديان همچنين به طرف سوري پيشنهاد داد در زمينه حمل و نقل، غذا، كشتيراني، ايجاد موسسات مالي، خودروسازي و نساجي توافق نامه هايي را با طرف ايراني به امضا برسانند.
نمايشگاه اختصاصي
نخستين نمايشگاه اختصاصي توليدات سوريه در ايران در مراسمي با حضور وزير اقتصاد و بازرگاني سوريه و وزير صنعت، معدن و تجارت ايران به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
اين نمايشگاه كه به مدت 5 روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به كار خود ادامه مي دهد، در فضايي به وسعت 7 هزار و 400 مترمربع و با مشاركت 260 شركت سوريه ميزبان علاقه مندان خواهد بود.
شناساندن بيش از پيش ظرفيت شركت هاي سوريه به طرف هاي ايراني و به دنبال آن توسعه تجارت و روابط اقتصادي دو كشور، از اهداف برگزاري اين نمايشگاه است.
بيش از 60 درصد از شركت ها و توليدكنندگان حاضر در نمايشگاه توليدات سوريه در تهران از بخش نساجي و پوشاك هستند و صنايع غذايي، پوست و پتروشيمي، مواد شيميايي و لوازم آرايشي بخش هاي ديگر اين نمايشگاه را تشكيل مي دهند.

 



تجليل رئيس جمهور از كارگران نمونه

رئيس جمهور در مراسم تجليل از كارگران و واحدهاي نمونه سراسر كشور در آستانه روز جهاني كارگر از 11 كارگر نمونه، 6 گروه كاري نمونه و 6 واحد نمونه كارگري تقدير كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دكتر محمود احمدي نژاد بعدازظهر ديروز در آخرين مرحله از بيست و سومين جشنواره ملي امتنان ضمن ديدار با نمايندگان كارگران سراسر كشور از آقايان محمد اسماعيل بيگي، محمد حسين شهاب آبادي، مسعود ايگدر، حميد ميرابوالقاسمي، محمدعلي رجبي، حجت زارعي شكيب، سيدرسول خضري، ناصر داوري پاريزي، سهيل ساياني، مهدي شجاعي و خانم سمانه كلانتري به عنوان كارگران نمونه سال 90 و از گروه هاي كاري كه از كارخانه هاي آذرآب اراك، آرد كنگان زاهدان، سپيدجام طوس خراسان رضوي، شركت ملي سرب و روي ايران از زنجان، تراكتور سازي از آذربايجان شرقي و شركت يزد بافت به عنوان گروه هاي كاري نمونه و از شركت هاي مازينور، نساجي كوير، آرتاپلاست، سيمان كردستان، روژين تاك و جابون به عنوان واحدهاي نمونه كاري سال 90 تقدير كرد.

 



علي رغم جوسازي رسانه هاي غربي صادرات نفت ايران به چين افزايش يافت

برخلاف جوسازي رسانه هاي غربي مبني بر تبعيت چين از تحريم هاي نفتي ايران و كاهش واردات نفت از اين كشور، شركت نفت ايران از افزايش صادرات نفت به چين خبر داد.
مدير امور بين الملل شركت نفت ايران در اين باره با اشاره به افزايش حجم صادرات نفت خام ايران به چين تاكيد كرد: براي صادرات نفت خام به چين مشكلي وجود ندارد.
سيدمحسن قمصري در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين كه كشور چين هنوز بزرگترين واردكننده نفت خام ايران است، اظهار كرد: صادرات نفت خام ايران به چين نسبت به سال گذشته اندكي افزايش يافته است.
وي از كشور هند به عنوان دومين واردكننده نفت خام ايران نام برد و افزود: علاوه بر اين كه اين دو كشور از نظر قراردادهاي بلند مدت بيشتر حجم واردات نفت خام را از ايران دارند، محموله هايي را نيز به صورت اسپات وارد مي كنند، كه در مجموع دو كشور چين و هند بزرگترين واردكنندگان نفت ايران هستند.
پيش از اين از مدير امور بين الملل شركت ملي نفت با اعلام اين كه تا پايان سال 2012 با همه مشتري ها قرارداد فروش نفت تمديد شده است، از قراردادهاي چهار تا پنج ساله، بيشتر شركت اروپايي براي خريد نفت ايران خبر داده بود.
هزينه 500 ميليون دلاري تحريم ايران
در همين حال وزير نفت سريلانكا كه تحت فشار آمريكا براي كاهش واردات نفت از ايران قرارداد اعلام كرده كه سريلانكا براي كاهش واردات نفت از ايران بايد بيش از 500 ميليون دلار هزينه بدهد.
اين مقام نفتي سريلانكا با بيان اين كه بخش مهمي از ظرفيت سيستم تنها پالايشگاه اين كشور به پالايش نفت ايران اختصاص دارد و سريلانكا براي تغيير اين سيستم بايد 500 ميليون دلار خرج كند.
به گفته رويترز سريلانكا 93 درصد نفت خام موردنياز خود را از ايران تامين مي كند ولي قصد دارد با توجه به فشارهاي آمريكا اين رقم را به 20 درصد كاهش دهد.

 



امضاي تفاهمنامه همكاري احداث شبكه هاي ريلي آزادراهي بين ايران و اوكراين

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: بخشي از طرحهاي ريلي كشور با امضاي تفاهمنامه اي بين ايران و سرمايه گذاران اوكرايني، اجرايي مي شود.
احمد صادقي در گفتگوي اختصاصي با پايگاه اطلاع رساني دولت گفت: تفاهمنامه اي با سرمايه گذاران اوكرايني براي توسعه شبكه ريلي و زيرساختهاي حمل و نقل كشور به ويژه راه آهن صورت گرفت كه تكميل راه آهن اردبيل - ميانه، اردبيل - پارس آباد و تبريز -ميانه، از جمله مواردي است كه با اوكرايني ها در اين پروژه ها به توافقات اوليه رسيده ايم.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، كارشناسان اوكرايني با حضور در ايران از نزديك از اين پروژه ها بازديد خواهند كرد و پس از بازديد، نشست هايي با حضور كارشناسان وزارت راه و شهرسازي برگزار مي شود و پيشنهادات و نظرات هيئت هاي اوكرايني مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
وي افزود: در صورت پذيرش پيشنهادات ارائه شده، قرارداد مشاركت سرمايه گذاران اين كشور، در پروژه هاي عمراني وزارت راه و شهرسازي منعقد خواهد شد تا زمينه آغاز همكاري آنها هر چه زودتر فراهم شود.

 



در صورت تاخير در پرداخت پول معاملات كارگزاران بورس جريمه مي شوند

رئيس سازمان بورس جزئيات دستورالعمل هاي جديد اين سازمان را تشريح كرد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با فارس در خصوص دستورالعمل هاي جديدي كه در سازمان بورس مورد بررسي قرار گرفته اظهار داشت: يكي از مسائلي كه هفته جاري در سازمان بورس نهايي مي شود صندوق تضمين تسويه معاملات است كه پس از نهايي شدن به سپرده گذاري مركزي ابلاغ مي شود.وي افزود: با راه اندازي اين صندوق تاخير در تسويه معاملات به حداقل و حتي به صفر نزديك مي شود و همچنين بخشي از تخلفات ناشي از تاخير در تسويه معاملات نيز كاهش و مشتريان در روز مقرر پول خود را دريافت مي كنند.
رئيس سازمان بورس در پاسخ به اين سوال كه توسط چه كساني اين وجه در اين صندوق سپرده مي شود، گفت: وجه اين صندوق توسط كارگزاران سپرده مي شود و اين پول نيز براساس يك فرمولي كه در دستورالعمل اين صندوق ذكر شده از كارگزار دريافت خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براي دريافت وجه از كارگزاران حجم معاملات آنها طي سه ماه گذشته بررسي و براساس فرمولي كه وجود دارد از هر كارگزاري مبلغي به عنوان تضمين در صندوق دريافت مي شود.
صالح آبادي تاكيد كرد: زماني كه هر كارگزاري نتواند در موعد مقرر تسويه انجام دهد اين صندوق از طرف كارگزار پول را پرداخت مي كند ولي بعد از تسويه، كارگزار بايد پول را همراه با جريمه به صندوق پرداخت كند. جريمه نيز براساس فرمول خاصي دريافت مي شود. همچنين، هرچه تاخير در بازگشت پول به صندوق بيشتر شود مبلغ جريمه به صورت تصاعدي افزايش پيدا مي كند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه اين صندوق منبع تامين مالي كارگزاران نيست، تصريح كرد: هدف از تشكيل اين صندوق اين است كه اگر كارگزاري نتوانست ساعت 10 روز مقرر تسويه را انجام دهد صندوق اين وجه را پرداخت و به ازاي هر ساعت تاخير در بازگشت آن به صندوق، كارگزار جريمه مي شود اما مهم اين است كه تسويه در موعد مقرر انجام مي شود.

 



عوامل حمله سايبري به وزارت نفت شناسايي شدند

جانشين وزير نفت در حوزه پدافند غيرعامل با بيان اين كه ماهيت حمله و عوامل آن شناسايي شد اما به دليل اين كه روي آن كار مي كنيم قابل اعلام نيست، گفت: حمله توسط يك ويروس انجام شد كه قصد آن دزدي و تخريب اطلاعات بود.
حمدالله محمدنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اين كه حمله سايبري خسارت چنداني براي صنعت نفت نداشته است، گفت: بعد از حمله اين ويروس، تيم سايبري وزارت نفت بلافاصله كميته مخصوصي تشكيل دادند و با بستن اينترنت و سيستم داخلي وزارت نفت، با بررسي هاي لازم راهكارهاي مقابله با اين حمله را يافتند.
وي افزود: در حال حاضر سيستم سايبري وزارت نفت فعال و مشغول به كار است و سرورها نيز بازيابي شده و در سرويس قرار گرفته اند.
جانشين وزير نفت در حوزه پدافند غيرعامل تصريح كرد: ماهيت حمله و حمله كنندگان شناسايي شده است اما به دليل اينكه روي آن كار مي كنيم قابل اعلام نيست.
وي اضافه كرد: بطور كلي حمله توسط يك ويروس انجام شد كه قصد آن دزدي و تخريب اطلاعات بود و قطعا طراحان چنين ويروس هايي مقاصد خاصي را دنبال مي كنند.
وي در پاسخ به پرسشي در زمينه بي توجهي صنعت نفت به هشدارهاي تيم هاي رسمي حفاظت سايبري در كشور گفت: زماني كه مشكل پيش بيايد هر كمكي كه لازم باشد از همه تيم ها و متخصصان گرفته مي شود چرا كه اين موضوع تنها بحث شركت ملي نفت نيست و يك موضوع ملي است و ما از گروه هايي كه در وزارت ارتباطات به اين منظور طراحي شده در صورت لزوم كمك مي گيريم.
بنابراين گزارش: پيش از اين غلامرضا جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل كشور در آبان ماه سال گذشته با اشاره به فعاليت هاي گسترده دشمنان در فضاي سايبري، بر ضرورت تقويت زيرساخت هاي مقابله با تهديدات سايبري در وزارت نفت تاكيد كرده و گفته بود: «روزانه 55 هزار ويروس رايانه اي در جهان توليد و منتشر مي شود كه براساس تخمين اغلب مقاصد سياسي و هكري را دنبال مي كند. حوزه انرژي بيشترين حملات سايبري دو سال گذشته را به خود اختصاص داده است.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14