(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 اردیبهشت 1391 - شماره 20212

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله استادي: از خواسته به حق بحريني ها حمايت مي كنيم
آيت الله صديقي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
مردم بحرين توطئه الحاق اين كشور به عربستان را تحمل نمي كنند
مادر شهيد احمدي روشن:با عاملان ترور فرزندم هيچ حرفي ندارم
تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در شهرهاي ايران
انديشكده آمريكايي: 1+5 تنها با احترام به حقوق ملت ايران در مذاكرات موفق خواهد بود
تجمع اعتراض آميز دانشجويان در واكنش به مسابقه يورو ويژن در آذربايجان
سومين سالگرد ارتحال آيت الله بهجت در فومن برگزار شد
رايزني هاي باقري و اشميت در آستانه مذاكرات بغداد
با وجود فشار سنگيني لابي صهيونيست لايحه تحريم هاي ايران در سناي آمريكا رأي نياورد
آغاز نشانه هاي مرگ ساركوزيسم در فرانسه اولاند نماينده تندرو فرانسه در 1+5 را بركنار كرد
موسسه رند: آمريكا قادر به جدا كردن چين از ايران نيست
پيكر آيت الله فاضلي اشتهاردي در قم به خاك سپرده شد
 نمايشگاه پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد حوزه سلامت
توافق 500 ميليون دلاري يك شركت چيني براي طراحي خودرو
وزير دفاع: ايران زنجيره كاملي از فناوري فضايي را توسعه داده است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: كاغذ چاپ با ارز دولتي وارد مي شود
مشاركت دو ميليون دانشجو در طرح بسيج سازندگي
صداي دستيار ويژه رئيس جمهور هم درآمد طولاني شدن اجراي طرح هاي كشور غيراقتصادي است
ممنوعيت دريافت حق بيمه از گيرندگان تسهيلات توسط بانك ها
اخبار ادبي و هنري



آيت الله استادي: از خواسته به حق بحريني ها حمايت مي كنيم

امام جمعه قم با اشاره به سياست جمهوري اسلامي ايران در روابط خارجي خود گفت: جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان دخالت بيگانگان در بحرين را نمي پذيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله استادي در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته قم كه در شبستان امام خميني «ره» حرم مطهر حضرت معصومه «س» برگزار شد، با اشاره به تبليغات دولت هاي غربي و عربستان درباره دخالت ايران در امور بحرين اظهار داشت: منطق جمهوري اسلامي ايران منطقي مطابق عقل است كه هر عاقلي آن را قبول مي كند.
وي ادامه داد: ما امروز مي بينيم در كشورهاي اسلامي مردم بيدار شده اند و شعار اسلام سرمي دهند و حرفشان اين است كه نمي خواهند زير سلطه بيگانگان باشند.
امام جمعه قم تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به هيچ عنوان دخالت بيگانگان در بحرين را نمي پذيرد و منطق ما اين است كشوري كه مردمش حرف حق دارند كه نمي خواهيم بيگانگان بر ما سلطه داشته باشند و منابع ما را به غارت ببرند بايد حمايت شوند و اين خواسته بحق آنها اجابت شود و مسئله را نمي توان دخالت دانست.
وي ادامه داد: در آموزه هاي ديني و فرمايشات و سيره پيامبر اكرم «ص» و امامان معصوم همواره بر كمك به مظلوم در مقابل ظالمان تاكيد شده است و اين مسئله شعار اميرالمؤمنين «ع» و شعار شيعه است.
استادي با اشاره به سالروز رحلت چند عالم بزرگ شيعه، ادامه داد: آيت الله شيخ مرتضي حائري، آيت الله سيد محمدرضا گلپايگاني، آيت الله اراكي و آيت الله بهجت بزرگاني بودند كه در بقا و رشد حوزه نقش اساسي داشتند و در تبليغ دين زحمات زيادي كشيدند.
وي با تاكيد بر اينكه يكي از راه هاي متقي شدن ارتباط با افراد اهل تقوا و رجوع به زندگي آنان است به تشريح خصوصيات اين بزرگواران پرداخت و گفت: هيچ كدام از اين بزرگواران براي رسيدن به مقامات دنيوي تلاش نكردند و هدفشان كمك به گسترش مكتب اسلام و اهل بيت«ع» بوده و كساني كه با آنها از نزديك آشنا بودند، مي توانند اين مسئله را تصديق كنند.
استاد حوزه علميه قم افزود: اهل معنا بودن و تهذيب هيچگاه خللي به فعاليت هاي علمي شان وارد نكرد و اين براي دانشجويان و طلاب الگوي خوبي است كه آنها با وجود كهولت سن كلاس هاي درس را تعطيل نمي كردند و به دنبال روشن كردن چراغ علم و دانش بودند.
وي ادامه داد: آنها تاليفات خوب و شاگردان بسيار خوبي از خود به يادگار گذاشتند و ما اگر بخواهيم مراحل علم را طي كنيم و مطالب سودمند بنويسم و در پيشرفت و توسعه علوم كاري انجام دهيم اينها سرمشق خوبي براي ما هستند.
استادي گفت: اين بزرگواران از ابتداي نهضت امام خميني (ره) همواره حامي نظام اسلامي بودند، اعلاميه مي دادند و مردم را به حضور در صحنه تشويق مي كردند و از امتيازات برجسته آنها توسل به اهل بيت (ع) بود.
وي در خطبه هاي اول نماز جمعه به تبيين ويژگي ها و صفات شيعه حقيقي پرداخت و اظهار داشت: در آخرت واقعيات براي انسان چاره ساز است نه صحبت زباني و اگر فردي شامل صفات و ويژگي هاي حقيقي شيعه باشد به كمال و سعادت خواهد رسيد.
امام جمعه قم با بيان اينكه مومن كسي است كه وقتي قدرت پيدا مي كند تعدي نمي كند و به دنبال زياده خواهي نيست، تصريح كرد: امروز بسياري از مشكلاتي كه بين سياست مداران و مسئولان كشور وجود دارد به دليل زياده خواهي و راضي نبودن افراد به حقوق قانوني شان است.

 



آيت الله صديقي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
مردم بحرين توطئه الحاق اين كشور به عربستان را تحمل نمي كنند

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت كه طرح الحاق بحرين به عربستان با چراغ سبز آمريكايي ها صورت گرفته كه البته بحريني ها اين توطئه را تحمل نمي كنند.
به گزارش فارس، آيت الله كاظم صديقي خطيب موقت جمعه تهران در خطبه دوم نماز عبادي سياسي جمعه تهران با بيان اينكه سوم خرداد نشست بغداد را پيش رو داريم، گفت: همانطور كه مذاكرات استانبول نشان داد مشي مردم و نظام اسلامي ايران مبتني بر منطق و گفت وگو است و از بحث و مذاكره هيچ مضايقه اي ندارد.
وي با بيان اينكه گفتمان جمهوري اسلامي طرفداري از حق است و ما به حق خود نيز پايبنديم،ادامه داد: جمهوري اسلامي معتقد است علوم و فن آوري هسته اي براي همه بايد باشد و سلاح هسته اي براي هيچ كس نباشد؛ جمهوري اسلامي به دنبال خلع سلاح آنهايي است كه مجهز به اين شاخ(بمب هسته اي) هستند؛آنها عقل ندارند ولي شاخ دارند و از اين صنعت پيشرفته عليه حيات بشري استفاده مي كنند.
صديقي ادامه داد: سلاح ما ايمان جوانان، پايگاه اقتدار ولايت فقيه و روح حماسي و عاشورايي است كه ما با اين سلاح نياز به سلاح هسته اي نداريم.
وي با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري در خصوص سلاح هسته اي اظهار داشت: دانشمندان هسته اي ما مقلد رهبري هستند و ايشان نيز سلاح هسته اي را حرام مي دانند و به احترام اين فتوا و نظريه فقهي هرگز به چنين اقدامي مبادرت نمي ورزند.
خطيب موقت تهران خطاب به اروپا و گروه 1+5 گفت: بايد بدانيد ملت ايران ملتي مقاوم است و هرگز از حقوق هسته اي اش عقب نشيني نخواهد كرد، حركت هاي ما شفاف و قابل ارائه به همه جهان است؛ حتي گاهي اوقات اسرار كشور ما در معرض ديد آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: ما همه جا جلب اعتماد كرده ايم و حال نوبت اروپا است كه به ملت ايران روي ديگري نشان دهد و ثابت كنند كه آنها هم اهل منطقند و بايد برايشان قابل هضم باشد كه زبان زور و تهديد براي ملت ايران كاربرد ندارد.
صديقي در خصوص تحولات اخير كشور بحرين و الحاق اين كشور به عربستان سعودي نيز اظهار داشت: ملت هوشيار و بيدار بحرين پس از 15 ماه از خيزش مردمي اش انواع جنايت ها را از آل خليفه با چراغ سبز آمريكا و كمك مستقيم و بي شرمانه عربستان سعودي به چشم ديده است.
وي افزود: اخيراً پس از آنكه از سركوب مردم مأيوس شده اند توطئه اي را كه ناشي از انفعال و ضعف بحرين و عربستان است با نام الحاق بحرين به عربستان به راه انداخته اند.
صديقي با اشاره به اينكه حقيقت اين اقدام ،ذلت بحرين و از بين رفتن هويت اين كشور است، گفت: اين توطئه با چراغ سبز آمريكا و رژيم صهيونيستي صورت گرفته است وبايد بدانند مردم بحرين و منطقه و يارانشان اين توطئه را تحمل نخواهند كرد.
وي با بيان اينكه عربستان سعودي در موضع ضعف قرار دارد اظهار داشت: اگر اين كشور قدرت دارد دو جزيره اي را كه سالها در اختيار صهيونيست ها است باز بستاند. عربستان با چه رويي در مورد كشور همسايه خودش اينگونه شرارت ها را انجام مي دهد و آل خليفه شرور را حمايت مي كند.
خطيب موقت تهران برگزاري مراسم رژه همجنس بازان در كشور آذربايجان كه بيش از 90درصد مردم آن شيعه هستند را تاسف بار خواند و گفت: اخيراً حكومت آذربايجان به دنبال برگزاري مراسم سخيف رژه همجنس بازان در اين كشور است.
صديقي افزود: كشوري كه با فقر دست و پنجه نرم مي كند ميلياردها دلار براي برگزاري اين مراسم هزينه كرده و هيچ كشوري در جهان به اندازه حكومت باكو براي اين مراسم هزينه نكرده است.
وي از حكومت آذربايجان خواست كه دست از اين عمل قبيح برداشته و رضايت مسلمانان كشورش را با رضايت آمريكا و اسرائيل معامله نكند، چرا كه از نظر عقل و منطق اين حركت به نفع آنها نيست و در همه اديان نيز اين عمل محكوم است و هيچ حيواني حتي اين عمل را انجام نمي دهد.
صديقي با اشاره به فرا رسيدن سالروز فتح خرمشهر خاطرنشان كرد: سراسر دوران دفاع مقدس براي ما روزنه هاي غيب بود و دست وليعصر گام به گام ملت ايران را حمايت كرد؛ فتح خرمشهر نقطه عطفي در تاريخ كشور ما بود.
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه اول نيز با تأكيد بر ترويج ازدواج و تسهيل آن توسط حكومت و فرهنگ سازان اظهار داشت، قرآن خطاب به متوليان كشور و پدر و مادرها توصيه مي كند كه شرايط را براي تشكيل خانواده جوانان فراهم نمايد.

 



مادر شهيد احمدي روشن:با عاملان ترور فرزندم هيچ حرفي ندارم

مادر شهيد مصطفي احمدي روشن گفت: با كساني كه اقدام به ترور فرزندم كردند هيچ صحبتي ندارم، فكر نمي كنم آنها آدم باشند كه كسي بخواهد با آنها حرف بزند.
به گزارش فارس مادر شهيد احمدي روشن در بيان خاطره اي از فرزندش اظهار داشت: سال 87 مصطفي مشرف به مكه شد و آنجا بود كه در تماسي تلفني نام پدر،پدر بزرگش را از من پرسيد.
وي با بيان اينكه علت اين كار را از مصطفي پرسيدم، ادامه داد: مصطفي مي خواست براي او حج واجب انجام دهد و اين خيلي جالب بود كه فرزندم درسفر حج به ياد فردي افتاده كه چهار نسل قبل از او زندگي مي كرده است و اينكه نتوانسته يك سري مسائل اعتقادي اش را انجام دهد.
سالاريان درپاسخ به اين سوال كه آخرين هديه اي كه از مصطفي گرفته چه بوده، افزود: آخرين بار روز تولدم كه مهماناني غير از مصطفي هم خانه ما بودند، مصطفي يك سشوار براي من هديه خريده بود.
وي درپاسخ به اين سوال كه با كساني كه اقدام به ترور فرزندتان كردند چه صحبتي داريد، گفت: فكر نمي كنم آنها آدم باشند كه كسي بخواهد با آنها حرف بزند.
سالاريان ادامه داد: آنها پست و زبون هستند و منطق آنها منطق ترور است.
مادر شهيد احمدي روشن با بيان اينكه من هيچ حرفي با آنها ندارم، اضافه كرد: ولي جاسوس ها كه فرزندان ما را لو مي دهند و اسم خود را ايراني گذاشته اند، ايراني نيستند و از خدا مي خواهم آنها را رسوا كند.

 



تظاهرات همبستگي با مردم بحرين در شهرهاي ايران

سرويس سياسي-
ايران اسلامي ديروز يكپارچه صحنه راهپيمايي مردان و زناني بود كه پس از اقامه نماز جمعه در سراسر كشور توطئه آمريكايي-سعودي الحاق بحرين به عربستان را محكوم كردند.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي دو روز پيش در بيانيه اي ضمن حمايت از قيام مردم مظلوم بحرين، از ملت ايران خواسته بود كه در روز جمعه (ديروز) پس از اقامه نماز در سراسر كشور انزجار خود را از توطئه آل سعود در بحرين اعلام نمايند.
همزمان در سراسر كشور، نمازگزاران تهراني نيز ديروز پس از اقامه نماز جمعه با در دست داشتن پرچم بحرين در حمايت از قيام مردم بحرين با سر دادن شعارهايي همچون «مرگ بر آل خليفه»، «مرگ بر آل سعود»، «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» انزجار خود را نسبت به جنايت هاي آل خليفه و آل سعود بيان داشتند.
همچنين پلاكارد و دست نوشته هايي با مضامين «هيهات من الذله»، «مسلمان بحريني تو روهرو حسيني» در دست نمازگزاران به چشم مي خورد. حضور پر رنگ رسانه هاي داخلي و خارجي در اين راهپيمايي مشهود بود.
بيانيه جامعه روحانيت مبارز
در حمايت از مردم بحرين
جامعه روحانيت مبارز نيز ديروز با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن هرگونه طرحي كه تماميت ارضي بحرين را خدشه دار مي كند آورده است: «آل خليفه و آل سعود، پس از ناكامي در فهم مطالبات مردم و مقابله با آن، به جاي پاسداري از منافع ملت هاي خويش، خدمتگزار سياست هاي غربي و صهيونيستي شده اند. اتحاد ملل اسلامي، بي ترديد، زماني محقق مي شود كه با خواست و اراده ملت ها نيز موافق باشد. امنيت و مشروعيت حاكمان، در سايه مردم سالاري ديني تحقق مي يابد و جز اين، هرچه باشد، ضديت با امت جهاني اسلام است و بي ترديد ناكام خواهد ماند.»
احضار كاردار بحرين
به وزارت خارجه
در همين رابطه كاردار بحرين در تهران به وزارت امور خارجه احضار و نگراني هاي جمهوري اسلامي ايران از تحولات جاري در اين كشور به وي ابلاغ شد.
رئيس اداره دوم خليج فارس وزارت امور خارجه در اين ملاقات با اشاره به اظهارات وزير خارجه بحرين اين ادعاها را مردود و ابراز اميدواري كرد دولت بحرين رويكرد مناسبي در قبال تحولات اين كشور اتخاذ كند.
وي تاكيد كرد تنها راه برون رفت از مشكلات موجود پاسخ به مطالبات مشروع مردم بحرين است.
«امير عبداللهيان» معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه كشورمان نيز در ديدار با رئيس جمهور ناميبيا با انتقاد از اتخاذ سياست دوگانه و تداوم سركوب و كشتار مردم بحرين، اضافه كرد: تصميمات شتابزده و راهكارهاي غيرمنطقي بحرين را به مرحله انفجار نزديك كرده است. اين امر پيامدهاي نامطلوبي بر امنيت منطقه خواهد داشت.

 



انديشكده آمريكايي: 1+5 تنها با احترام به حقوق ملت ايران در مذاكرات موفق خواهد بود

انديشكده فارين پاليسي اين فوكوس طي گزارشي تحليلي اذعان كرد در صورتي كه غرب خواسته هاي نامعقول خود را كنار و به حقوق ايران در مذاكرات احترام بگذارد شاهد موفقيت در مذاكرات بغداد خواهيم بود.
به گزارش فارين پاليسي اين فوكوس، براي دست يابي به حصول موفقيت هاي ديپلماتيك جديد در بغداد، غرب بايد «حق مسلم ايران» در بهره وري از انرژي هسته اي صلح آميز تحت «ان پي تي» را بپذيرد. اين مسئله نه تنها روح «ان پي تي» را شأن و مقام مي بخشد بلكه به تهران اين امكان را مي دهد تا شخصيت و پرستيژ خود را حفظ كند.
در عين حال آمريكا نيز بايد از تقاضاي خود مبني بر بستن تأسيسات هسته اي ايران در «فردو» كه بسيار نيز ايمن هستند، چشم پوشي كرده و در عوض از ايران شفاف سازي بيشتري را طلب كند.
اين نشريه سپس با طرح دلايل موافقت غرب با حل ديپلماتيك اين مسئله مي نويسد: تحريم هاي غرب ثابت كرده اند كه اتخاذ اين رويه بشدت مخرب بوده اند زيرا بازارهاي انرژي به هم ريخته هستند و افزايش نگراني راجع به ايران باعث افزايش 25 الي 30 دلار بهاي نفت خام بيش از قيمت واقعي در هر بشكه طي ماه هاي اخير شده است. بنابراين راهي جز درك نياز به انرژي بازارهاي جهاني از سوي غرب وجود ندارد. با وجود درخواست تقاضاي جهاني نفت تا 800 هزار بشكه در روز، تحريم هاي تحميلي بر عليه ايران باعث كاسته شدن يك ميليون بشكه در روز شده و اين سبب كاسته شدن از ذخاير نفتي عربستان سعودي شده است.
اين هفته نامه آمريكايي اضافه مي كند: از طرف ديگر اقتصاد مشكل دار كشورهاي اروپايي از يونان گرفته تا اسپانيا و ايتاليا بويژه بدنبال «اقدام پيش دستانه» جمهوري اسلامي در تعليق صادرات نفت به برخي كشورهاي اروپايي در مقابله به مثل با تحريم هاي اتحاديه اروپا برعليه اين كشور كه بطور مؤثري از ماه ژوئن 2012 آغاز شدند بشدت اين كشورها را به تقلا براي جايگزين كردن نفت كرده است.
همچنين بنابراين گزارش تصريح شده است كه ايران تعهدش بر برخورداري صلح آميز از انرژي هسته اي را نشان داده و از همه مهم تر فتواي اخير آيت الله خامنه اي رهبر جمهوري اسلامي ايران بود كه با صدور آن مخالفت خودشان با ساخت سلاح هسته اي را تأكيد كردند.
از سوي ديگر؛ اين انديشكده آمريكايي با اشاره به مذاكرات در پيش روي بغداد ميان ايران و 1+5 راجع به اقدام هاي غرب براي جلب نظر ايران مي نويسد: غرب بايد از اعمال تحريم هاي افزون تر و تحريم هاي يك جانبه بر بانك مركزي و صادرات نفت ايران خودداري كند و با صبر زمينه همكاري براي مبادله سوخت هسته اي را فراهم كرده تا ايران از اين طريق سطح غني سازي اورانيوم را تا حد 5/3 و 5 محدود كرده و ذخاير اورانيوم بيست درصدي خود را براي دريافت ايزوتوپ هاي مورد نياز پزشكي ضمانت شده از سوي غرب به خارج ارسال و سپس آن را دريافت كند.

 



در اردبيل صورت گرفت
تجمع اعتراض آميز دانشجويان در واكنش به مسابقه يورو ويژن در آذربايجان

اردبيل- خبرنگاركيهان:
دانشجويان دانشگاه هاي اردبيل با تجمع در محوطه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي نسبت به برگزاري مسابقه يورو ويژن در جمهوري آذربايجان اعتراض كردند.
در اين تجمع كه در آن جمع زيادي از دانشجويان مراكز آموزش عالي استان و بسيج دانشجويي دانشگاه ها حضور داشتند اقدام دولتمردان جمهوري آذربايجان در صدور مجوز براي برگزاري مسابقه يورو ويژن و رژه همجنس گرايان در حاشيه آن را محكوم كردند و با مردم شيعه آن كشور اظهار همدردي كردند.
دانشجويان همزمان با اذان مغرب و عشا از مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي به سوي مصلا و مسجد ميرزاعلي اكبر مرحوم راهپيمايي كردند و نماز مغرب و عشا را در آن مسجد اقامه كردند.
دانشجويان در راهپيمايي اعتراضي خود پلاكاردهايي در دست داشته و شعارهايي مانند مرگ بر اسرائيل، مرگ بر آمريكا، آذربايجان بيدار است، از اسرائيل بيزار است را سر دادند.
يورو ويژن 2012 طي روزهاي 22 و 24 و 26 ماه جاري در شهر باكو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار خواهد شد.

 



سومين سالگرد ارتحال آيت الله بهجت در فومن برگزار شد

رشت- خبرنگار كيهان:
مراسم سومين سالگرد ارتحال آيت الله محمد تقي بهجت در مسجد ولي عصر(عج) شهرستان فومن با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي معاون اول رئيس قوه قضائيه اظهار داشت: پرهيزكاري، عرفان و زهد مرحوم آيت الله بهجت به گونه اي است كه بررسي ومطالعه آنها سال ها زمان نياز دارد.
وي با بيان اينكه تلاش آيت الله بهجت براي نشر تعاليم اسلام نمونه است گفت: اين عالم بزرگوار تلاش وافري براي حمايت از نظام جمهوري اسلامي ايران به عمل آورد. حمايت آن مرحوم از ولايت فقيه و ارزش هاي انقلاب اسلامي قابل توجه است.
معاون اول رئيس قوه قضائيه به تلاش دشمنان براي جدايي مردم از روحانيت اشاره كرد و گفت: پيوند مردم با روحانيت پيوندي ناگسستني است و دشمنان هرگز در اين زمينه به موفقيتي دست نخواهند يافت. رئيسي يكي از روش هاي دشمنان را گسترش عرفان هاي نوظهور دانست و گفت: تقوا و عمل به وظايف ديني تنها راه رسيدن به خداست و با اين عرفان هاي نوظهور نمي شود به سرمنزل مقصود رسيد.
در اين مراسم وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتشار تمبر يادبود آيت الله بهجت تلاش كرده است تا ضمن اداي احترام به اين عالم نستوه، ياد و خاطره آن مرحوم را زنده نگه دارد.

 



رايزني هاي باقري و اشميت در آستانه مذاكرات بغداد

با نزديك شدن به 3 خرداد، موعد برگزاري دور دوم مذاكرات ايران و گروه 1+5 در سال جديد، معاونان جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و خانم اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حال تعيين دستور كار نشست بغداد هستند.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: ديپلمات هاي غربي روز چهارشنبه گفتند كه نمايندگان ايران و گروه موسوم به 1+5 براي تامين دستور كار نشست بغداد با يكديگر ملاقات كردند و پيش از مذاكرات هفته آينده در پايتخت عراق تماس هاي بيشتري بين دو طرف برقرار خواهد شد.
براساس اين گزارش علي باقري، معاون رئيس هيات مذاكره كننده ايران و هلگا اشميت، يك ديپلمات عالي رتبه اتحاديه اروپا مسئول تدارك مقدمات نشست بغداد هستند و طبق گفته يك ديپلمات، هفته گذشته در مكاني كه جاي آن فاش نشد با يكديگر ملاقات كردند.
اتحاديه اروپا به نمايندگي از 6 كشور آمريكا، چين، روسيه، انگليس و فرانسه و آلمان با ايران مذاكره مي كند.
يك ديپلمات ديگر گفت كه نشست اشميت و باقري درباره تداركات، روند و تعيين دستور كار بود تا اطمينان حاصل شود كه مذاكراتي اساسي در بغداد انجام خواهد گرفت.
در همين رابطه «علي اكبر صالحي»، وزير امور خارجه كشورمان روز پنج شنبه در تماس تلفني با گاراستوره، وزير امور خارجه نروژ آخرين تحولات روابط دوجانبه، مسائل مهم منطقه اي و مذاكرات آتي گروه 1+5 در بغداد را مورد گفت وگو قرار داد. صالحي در اين گفت وگوي تلفني با ابراز خرسندي از مذاكرات استانبول آخرين تحولات مربوط به روند مذاكرات آتي بغداد را مورد گفت وگو قرار داده و ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات بغداد نيز بتواند گامي به سمت جلو در جهت حل و فصل مسائل باشد.
پيش بيني رئيس و نماينده اقليم كردستان عراق
از مذاكرات بغداد
«ناظم دباغ» نماينده اقليم كردستان عراق در تهران در گفت وگو با ايسنا درباره برگزاري نشست ايران و 1+5 در سوم خرداد (23 مه) در عراق با بيان اينكه علاقه داريم ضمن تقويت روابط و همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران در صورت امكان شرايط براي حل مشكلات و اختلافات ايران و آمريكا نيز فراهم شود گفت: عراق تمايل داشت دور اول مذاكرات ايران و 1+5 به جاي استانبول در بغداد برگزار شود، اما متاسفانه به خاطر برخي مسائل، دور اول مذاكرات در استانبول برگزار شد.
وي ادامه داد: پيش بيني من اين است كه نتايج مذاكرات ايران و 1+5 در بغداد «مثبت تر» از استانبول خواهد بود. همچنين با برگزاري اين نشست در بغداد يك بار ديگر صداقت و دوستي ايران و عراق ثابت مي شود و به همگان نشان داده مي شود كه عراق مي خواهد محيطي براي ايجاد امنيت، دوستي و همكاري در منطقه باشد، نه ناامني.

 



با وجود فشار سنگيني لابي صهيونيست لايحه تحريم هاي ايران در سناي آمريكا رأي نياورد

در حالي لابي صهيونيستي آيپك با تهيه قطعنامه اي ضد ايراني در آستانه مذاكرات 1+5 با ايران در بغداد تلاش خود را براي شكست مذاكرات آتي آغاز كرده است كه سناي آمريكا رأي گيري در مورد تحريم هاي ايران را متوقف كرد.
لابي صهيونيستي آيپك قطعنامه اي را تهيه و آن را به كنگره آمريكا ارائه كرده است كه هرگونه راهبرد ديپلماتيك در قبال برنامه هسته اي كشورمان را رد كرد، و تنها گزينه موجود را اقدام نظامي توصيف مي كند.
در عين حال روزنامه صهيونيستي جزوزالم پست در مقاله اي به قلم هيلاري ليلاكريگر نوشت سناتورهاي جمهوريخواه آمريكا رأي گيري درمورد تحريم هاي ايران را متوقف كردند.
اين روزنامه ادامه داد: سناتورها براي بررسي بيشتر جوانب موضوع تحريم ايران به زمان بيشتري نياز دارند.
هري ريد رهبر اكثريت دموكرات مجلس سناي آمريكا در اين مورد گفت: مقامات ايراني به اختلاف هاي حزبي كنگره كه بار ديگر مانع تصويب لايحه تحريم ها شد خواهند خنديد.
سفر باراك به آمريكا
وزير جنگ رژيم صهيونيستي براي بررسي كمك نظامي 680 ميليون دلاري آمريكا به اسرائيل و همچنين برنامه هسته اي ايران، به واشنگتن سفر كرد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «هاآرتص»، «ايهود باراك» روز سه شنبه به آمريكا سفر كرد تا با «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا و ديگر مقامات آمريكايي ديدار و گفت وگو كند.
ايهود باراك در اين سفر با مقامات آمريكايي درباره تصميم اخير واشنگتن براي كمك نظامي 680 ميليون دلاري بحث خواهد كرد. قرار است كه اسرائيل از اين كمك مالي براي توسعه سامانه دفاع موشكي «گنبد آهنين» استفاده كند.
همچنين در اين سفر باراك با پانتا درباره برنامه هسته اي ايران نيز گفت وگو خواهد كرد.
آمريكا در سال 2011 حدود 204 ميليون دلار براي توسعه سامانه دفاع موشكي «گنبد آهنين» به اسرائيل كمك كرد.
سفر باراك به واشنگتن در حالي صورت گرفت كه يك مقام سابق آمريكا اذعان كرد: اوباما درباره ايران تحت فشار شديد لابي هاي اسرائيل است.
به گزارش شبكه تلويزيوني راشاتودي، دكتر «پال كرگ» گفت: هيچ مدرك و سندي وجود ندارد كه ثابت كند ايران برنامه هسته اي تسليحاتي دارد. جامعه اطلاعاتي آمريكا اين مسئله را به روشني بيان كرده است و بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز نتوانسته اند هيچ نشانه اي از انحراف برنامه هسته اي ايران پيدا كنند.
از اين رو همه تهديدات عليه ايران ناشي از سياست هاي جنگ طلبانه است. آمريكا نياز دارد تا با دشمن تراشي براي خود جريان پول به جيب صاحبان صنايع نظامي اين كشور را حفظ كند. هم اكنون بودجه نظامي آمريكا حدود يك تريليون دلار در سال است. در واقع اگر جنگ ها متوقف شود صنايع نظامي آمريكا سقوط خواهد كرد. به علاوه نومحافظه كاران تلاش مي كنند تا ادامه جنگ را در خاورميانه حفظ كنند زيرا آنها متحد اسرائيل هستند. بنابراين مي بينيم كه حتي در درون دولت آمريكا درباره حمله به ايران اختلاف نظر زيادي وجود دارد.

 



آغاز نشانه هاي مرگ ساركوزيسم در فرانسه اولاند نماينده تندرو فرانسه در 1+5 را بركنار كرد

با بركناري نماينده تندرو فرانسه در گروه 1+5 نشانه هاي مرگ ساركوزيسم در اين كشور خود را نشان داد.
فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه كه كار خود را به تازگي آغاز كرده است در يكي از اولين تصميم گيري هايش در مقام رئيس جمهور، ژاك اوديبر (Jacques audibert) مذاكره كننده ارشد اين كشور در امور ايران را بركنار كرده است.
منابع مطلع در اين زمينه گفتند به اين ترتيب اوديبر در مذاكرات بغداد كه روز 3 خرداد برگزار مي شود حضور نخواهد داشت.
اوديبر يكي از تندروترين اعضاي گروه 1+5 عليه ايران بود كه در مواردي مواضع وي حتي از صهيونيست ها هم تندتر مي شد.
اين تصميم اولاند نشان دهنده آن است كه او تصميم گرفته سياست نيكلا ساركوزي درباره ايران را به طور اساسي تغيير دهد.
اولاند هفته گذشته ميشل روكار، نخست وزير سابق فرانسه را براي گفت وگو با مقام هاي ايراني به تهران فرستاد، تصميم رئيس جمهور فرانسه براي بركناري اوديبر بلافاصله پس از مذاكره با روكار اتخاذ شده است.

 



موسسه رند: آمريكا قادر به جدا كردن چين از ايران نيست

موسسه آمريكايي رند در مقاله اي با موضوع روابط چين و ايران نوشت: واشنگتن محرك هاي تشويقي اغواكننده اي براي ارائه به چين در چنته ندارد، استفاده از اقدامات تنبيهي نيز نمي تواند در برابر چين موفق باشد.
اين موسسه با اشاره به اين كه همكاري ميان ايران و چين چالش جدي در برابر منافع ملي آمريكا و اهداف راهبردي واشنگتن است ادامه داد: تنش هاي ميان ايران و آمريكا نتوانسته است رابطه تهران- پكن را خدشه دار كند.
نويسنده مقاله در ادامه با بيان اين كه مخالفت با هژموني آمريكا، ايران و چين را در كنار يكديگر قرار داده است ادامه مي دهد: تلاش هاي آمريكا براي اطمينان بخشيدن به پكن، در خصوص اين كه واشنگتن اهميت و قدرت چين را به رسميت مي شناسد، و حضور اين كشور را به عنوان يك نقش آفرين كليدي، در امور بين المللي مي پذيرد، نه تنها نتوانست به اندازه كافي براي غلبه بر استحكام روابط چين با ايران، موفق عمل كند، كه شايد حتي بتوان گفت كه نتيجه معكوسي نيز به بار آورد. زيرا برخي از تحليلگران پكن، اين اقدام آمريكا را نقشه اي براي گذاشتن بار مشكلات خود بر دوش چين مي دانستند و عده اي ديگر از ناظران چيني نيز از آن به عنوان نشانه اي بر ضعف واشنگتن و نياز آمريكا به كمك هاي چين نام بردند و بنابراين پكن را به چانه زني هاي بيشتر و تعيين شرايط سخت تر براي قبول مشاركت، تشويق كردند.

 



پيكر آيت الله فاضلي اشتهاردي در قم به خاك سپرده شد

پيكر آيت الله فاضلي اشتهاردي از محل مسجد امام حسن عسكري«ع» به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه«س»، پيكر آيت الله محمد فاضلي اشتهاردي با حضور علما، فضلا، نمايندگان بيوتات مراجع عظام و خيل عظيم اقشار مختلف مردم از محل مسجد امام حسن عسكري«ع» به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» تشييع شد.
پس از اقامه نماز توسط آيت الله شبيري زنجاني پيكر اين عالم فقيد در صحن اتابكي حرم مطهر كريمه اهل بيت «س» به خاك سپرده شد.
آيت الله فاضلي اشتهاردي از ائمه جماعات آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه«س» و از شاگردان حضرات آيات بروجردي، محقق داماد، سيداحمد خوانساري، حاج شيخ مرتضي حائري يزدي و از ياران امام خميني«ره» بود كه شب چهارشنبه بر اثر كهولت سن و بيماري در سن 95 سالگي ديده از جهان فرو بست.

 



فردا به كار خود پايان مي دهد
 نمايشگاه پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد حوزه سلامت

ساري-خبرنگار كيهان:
عضو انجمن پارك هاي علم و فناوري كشور از برگزاري اولين نمايشگاه پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد حوزه سلامت كشور در تهران خبر داد.
مجتبي بلباسي، مسئول دبيرخانه و ستاداجرايي نخستين نمايشگاه مراكز رشد حوزه سلامت كشور در جمع خبرنگاران گفت: نخستين نمايشگاه پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد فعال حوزه سلامت از پنجشنبه به مدت چهار روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران و در 35 غرفه داير شد.
وي با اشاره به واردات سالانه دو ميليارد و 500 ميليون دلار تجهيزات پزشكي و لوازم آزمايشگاهي و دارويي از خارج از كشور اظهار داشت: اين نمايشگاه براي معرفي توانمندي هاي ظرفيت بومي ايران در عرصه توليد لوازم مورد نياز عرصه سلامت، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برپا شده است.
بلباسي گفت: بر اين اساس پارك علم و فناوري مازندران به عنوان مجاري اين ماموريت و با دعوت از پارك ها و مراكز رشد كشور در نظر دارد، شركت هاي دانش بنيان فعال در عرصه فناوري هاي حوزه سلامت را به جامعه اسلامي معرفي كند.
به گفته وي در اين نمايشگاه يكصد شركت دانش بنيان و هسته اي فناور از 17 پارك و 28 مركز رشد سراسر كشور حضور دارند.

 



رئيس هيئت عامل ايدرو خبر داد
توافق 500 ميليون دلاري يك شركت چيني براي طراحي خودرو

رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از توافق 500 ميليون دلاري يك شركت چيني براي طراحي خودرو در ايران خبر داد.
مجيد هدايت در گفت وگو با ايرنا با اشاره به ابراز علاقه سرمايه گذاران خارجي براي حضور در بازار خودروي ايران، گفت: براي حمايت از توليد داخل تنها در بخش طراحي و نه در توليد، بدنبال جذب مشاركت خارجي ها در توليد خودرو هستيم كه در اين خصوص توافقي سه جانبه با مشاركت ايدرو، يك شركت چيني و خودروسازي بهمن صورت گرفته است.
وي افزود: طبق اين توافق 500 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي براي طراحي خودروي ايراني در نظر گرفته شده و از آنجا كه محوريت اين كار با بخش خصوصي (گروه خودروسازي بهمن) مي باشد، انتظار مي رود اين گروه خودروسازي هر چه سريعتر در جهت اجرايي شدن اين توافق اقدام كند.
هدايت همچنين درخصوص برنامه هاي ايدرو براي جذب سرمايه گذاري خارجي در سال جاري، بيان داشت: سال گذشته تلاش زيادي براي جذب سرمايه گذاري خارجي انجام و سرفصل هايي كه زمينه اين سرمايه گذاري در آنها وجود دارد، تعريف شد.
وي ادامه داد: سال گذشته دو سرمايه گذاري با مشاركت شركت هاي خارجي براي پيستون سازي و توليد پارچه انجام شد كه سرمايه گذاري پيستون سازي با شركت ايتاليايي و سهم 20 درصدي سرمايه گذاري خارجي و پروژه توليد پارچه نيز با يك برند مطرح تركي انجام شد.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع خاطرنشان كرد: در راستاي جذب سرمايه گذاري خارجي پيشنهادهايي در حوزه جي تي ال و توليد متانول به صورت مشترك انجام شده است.
وي ادامه داد: در سال جاري در حوزه ICT مجوزي از دولت اخذ شده است كه در پروژه ارتباط فيبر تا منازل انجام مي شود و تفاهم نامه لازم با طرف خارجي نيز به امضا رسيده است كه در آن سرمايه گذار خارجي چند 10 ميليون دلار سرمايه گذاري خواهد كرد.

 



وزير دفاع: ايران زنجيره كاملي از فناوري فضايي را توسعه داده است

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از روند همكاري و تعامل وزارت دفاع و صنايع وابسته به اين وزارتخانه به دانشگاه ها ابراز خرسندي كرد و گفت: قادريم زنجيره كاملي از فناوري هاي فضايي را طراحي، توليد و اجرا كنيم.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي طي سخناني در جمع مسئولان، اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد، با اشاره به اينكه «در حال حاضر بيش از يك هزار پروژه در حوزه هاي مختلف دفاعي با همكاري دانشگاه هاي كشور در جريان است» گفت: دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان سومين دانشگاه كشور با قدمتي 60 ساله در عرصه توليد علم و فناوري مي تواند در همه حوزه ها از جمله حوزه دفاعي نقش آفرين باشد.
وي با اشاره به دستاوردهاي فضايي كشور نيز گفت: پرتاب موفقيت آميز سه ماهواره بومي توسط سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و قرار دادن موفق آن در مدار زمين از درون اين تعامل و همكاري ها بوجود آمده است و ما را قادر ساخته است تا بتوانيم بدون حضور خارجي، زنجيره كاملي از فناوري هاي فضايي را طراحي، توليد و اجرا كنيم. امروز جمهوري اسلامي ايران از اعماق دريا تا فضا، كار و پروژه دارد و اين عرصه عظيم حضور فعال تر و گسترده تر دانشگاه ها و مراكز علمي را طلب مي كند.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: كاغذ چاپ با ارز دولتي وارد مي شود

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: به منظور جلوگيري از افزايش قيمت كتاب از اين پس كاغذ چاپ با ارز دولتي وارد مي شود.
دكتر «سيدمحمد حسيني» كه براي شركت در نخستين همايش ملي حكيم ابوالقاسم ميرفندرسكي در شهرستان آزادشهر و دويست و هفتاد و نهمين سالگرد تولد شاعر بزرگ ايراني تركمن مختوم قلي فراغي به استان گلستان سفر كرده است، در حاشيه آغاز عمليات اجرايي بنياد علمي «حكيم ابوالقاسم ميرفندرسكي» در شهرستان راميان با بيان اين مطلب افزود: به دنبال تاكيد رهبر معظم انقلاب در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران مبني بر عدم افزايش قيمت كتاب، دولت فورا نسبت به تامين ارز دولتي براي واردات كاغذ اقدام كرد. ضمن آنكه براساس هماهنگي انجام شده با وزير صنعت، معدن و تجارت قرار است براي رفع مشكل گراني كاغذ كارخانجات توليدي در داخل كشور نيز تقويت شود تا بخشي از كاغذ از طريق توليدات داخلي تامين شود.
وي افزود: تشكيل چنين بنيادي مي تواند افكار اين حكيم وارسته را بيش از پيش بين مردم ترويج دهد. حسيني با بيان اينكه تشكيل بنياد علمي ميرفندرسكي يك حركت فرهنگي است، گفت: دسترسي به افكار و انديشه اي حكما و فلاسفه اسلامي بايد هميشگي باشد و تشكيل چنين بنيادهايي دسترسي به آثار آنان را آسان خواهد كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص برگزاري همايش هاي بين المللي حكما و انديشمندان گذشته ايران گفت: قرار است امسال و سال آينده حداقل چهار همايش بين المللي براي شخصيت هاي نامي نظير ابوسعيد ابوالخير، ابوعلي سينا و عرفاي ديگر برگزار شود.
براساس همين گزارش طي مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تنديس ابوالقاسم ميرفندرسكي در محوطه دانشگاه آزاد اسلامي آزادشهر پرده برداري شد. همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه همايش ملي حكيم ابوالقاسم ميرفندرسكي گفت: مفاخر علمي و ادبي نامدار گلستان از جمله ميرفندرسكي قابليت ثبت در سازمان يونسكو را دارد كه بايد براي فراهم كردن مقدمات آن تلاش شود. وي تصريح كرد: مفاخر علمي فرهنگي و ادبي هر استان از ذخاير هميشگي آن استان و كشور هستند كه ضروري است اين مفاخر بيشتر به نسل جوان شناسانده شوند.
حسيني در پنجمين همايش تبيين انديشه هاي مختوم قلي فراغي نيز گفت: اين شاعر، عارف و مسلمان بايد براي مردم و جوانان يك الگو باشد.

 



نقدي خبر داد
مشاركت دو ميليون دانشجو در طرح بسيج سازندگي

رئيس سازمان بسيج مستضعفين از اعزام دو ميليون دانشجو در سال 91 براي اجراي طرح بسيج سازندگي به روستاها و نقاط محروم در سال 91 خبر داد.
به گزارش فارس، محمدرضا نقدي در ديدار با آيت الله جعفر سبحاني با تقدير از مواضع انقلابي و ارزشمند اين مرجع تقليد به تشريح فعاليتهاي بسيج پرداخت و اظهار داشت: بسيج سازندگي با تدبير رهبر انقلاب شكل گرفته است و سال گذشته يك ميليون نفر و امسال بيش از 2 ميليون جوان در روستاها حاضر شده و به محرومان خدمات ارائه مي كنند.
وي اضافه كرد: رويكرد بسيج نسبت به مسائل تربيتي بسيار تقويت شده است.
نقدي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي تحقق اهداف تربيتي تصريح كرد: طبق برنامه ريزي ها ساختار سازمان ها و پايگاه هاي بسيج تغييراتي داشته و به جاي اينكه فعاليت هاي رزمي در محوريت قرار داشته باشد، فعاليت هاي تربيتي محور امور قرار گرفته است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان كشور با اشاره به تهاجم فرهنگي دشمنان و ضرورت مقابله با اين تهاجم افزود: با نظارت و اشراف روحانيون شبكه بزرگ تربيتي در همه مساجد شكل گرفته و اقشار مختلف در تمام شهرها و استان ها زير پوشش تعليمات تربيتي قرار مي گيرند و اين اقدام نتايج بسيار خوبي به دنبال داشته است.

 



صداي دستيار ويژه رئيس جمهور هم درآمد طولاني شدن اجراي طرح هاي كشور غيراقتصادي است

تبريز- خبرنگاركيهان:
دستيار ويژه رئيس جمهور گفت: طولاني شدن اجراي طرح هاي كشور غيراقتصادي است و به همين علت تسريع در امور اجرايي و پروژه هاي زيربنايي جزو برنامه هاي جدي دولت است.
علي اكبر محرابيان در جريان سفر به تبريز در نشست «هماهنگي طرح هاي مهر ماندگار آذربايجان شرقي» گفت: رهبر انقلاب نيز در ديدار هيئت دولت در سال گذشته، تذكر دادند كه آفت ركود اجراي طرح ها در سال هاي پاياني معمول دولت ها، دامنگير دولت دهم نشود.
به گزارش خبرنگار ما، وي با اشاره به «طرح مهر ماندگار» اظهار داشت: در طرح فوق در سطح كشور 900 طرح نيمه تمام كشور شناسايي شدند كه جمع سرمايه گذاري آنها در سال، 1800ميليارد ريال است. ضمن آن كه اگر به نرخ روز محاسبه شود، رقم بسيار بالايي خواهد شد.
محرابيان يادآور شد: اتمام 900 طرح فوق تا پايان كار دولت، تلاش عظيمي است.
وي اظهار داشت: 55 طرح كلان با سرمايه گذاري 60 هزار ميليارد ريال در آذربايجان شرقي، در قالب طرح مهر ماندگار شناسايي شد كه شامل مترو تبريز، بيمارستان هاي متعدد، پروژه هاي متعدد آبرساني و سدسازي، 3 طرح بزرگ ورزشي، پروژه هاي مهم راهسازي و طرح هاي صنعتي و نيز طرح بهينه سازي و توليد بنزين هستند و اين مجموع سرمايه گذاري كه به نرخ سنواتي 60 هزار ميليارد ريال را دربر مي گيرد، در صورتي كه به نرخ روز باشد، رقم بسيار بالاتري خواهد شد.
دستيار ويژه رئيس جمهور در حاشيه بازديد از مترو و ايستگاه هاي ساخته شده آن در تبريز، گفت: مترو تبريز، امسال تاسيس و راه اندازي مي شود و شهرداري مكلف است محدوده ايستگاه 10 (شهيد بهشتي) را براي اجراي عمليات عمراني، فنس كشي كند و براي تملك اراضي محدوده ايستگاه 11 در ميدان ساعت، اقدام كند.

 



بانك مركزي اعلام كرد
ممنوعيت دريافت حق بيمه از گيرندگان تسهيلات توسط بانك ها

بانك مركزي طي بخشنامه اي به تمامي بانك ها و شركت هاي دولتي و غيردولتي اعلام كرد: دريافت حق بيمه حتي به وكالت از تسهيلات گيرنده توسط بانك ها جهت پرداخت به شركت بيمه، ممنوع است.
به گزارش فارس، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به تمامي بانك هاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه، اعلام كرد: دريافت حق بيمه اعتباري تسهيلات از تسهيلات گيرنده و همچنين مشروط كردن اعطاي تسهيلات به اين كه تسهيلات گيرنده «بيمه عمر» و نظاير آن شود و به تبع آن ملزم كردن وي به انعقاد قرارداد با شركت بيمه و دريافت حق بيمه ولو به وكالت از تسهيلات گيرنده توسط بانك ها جهت پرداخت به شركت بيمه ممنوع است.
بنابراين گزارش: در اين بخشنامه آمده است، امروزه يكي از متداول ترين سازوكارهاي حصول اطمينان بانك ها از وصول تسهيلات پرداختي به مشتريان، انعقاد قرارداد «بيمه اعتباري تسهيلات» با شركت هاي بيمه است كه طي آن، شركت هاي بيمه در ازاي دريافت مبلغي به عنوان حق بيمه از بانك ها، تسهيلاتي اعطايي آن ها را بيمه مي كنند تا در صورت عدم بازپرداخت تسهيلات توسط مشتري بنا به دلايلي از قبيل ورشكستگي، اعسار، نكول بلاوجه و امثال آن، شركت بيمه مبادرت به بازپرداخت تسهيلات مزبور به بانك نموده و سپس به قائم مقامي بانك به مشتري رجوع كند.
در قسمت ديگري از اين بخشنامه آمده است: در اين سازوكار با توجه به اين كه بانك به عنوان ذي نفع و بيمه گذار عمل مي كند، بنابراين راسا نيز مكلف به پرداخت حق بيمه است.
با توجه به معضل مطالبات غيرجاري بانك ها و موسسات اعتباري و روند رو به تزايد آن طي ساليان جاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي در تاريخ
5/11/1390، بانك ها را به «تدوين سريع سازوكار بيمه هاي اعتباري جهت پيشگيري از افزايش مطالبات غيرجاري» موظف كرده بود.
متعاقبا با توجه به طرح برخي شائبه ها در خصوص اخذ حق بيمه از تسهيلات گيرندگان و نيز ايراد شبهاتي مبني بر مغايرت مفاد بخشنامه فوق الذكر با ساير بخشنامه ها، موضوع مجددا در جلسه در بانك مركزي مطرح و بر لزوم اجرايي كردن بيمه (اعتباري) تسهيلات و پرداخت هزينه هاي مربوط از سوي بانك با هماهنگي شركت هاي بيمه تاكيد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

شجريان شخصيت و شعر خيام را تحريف كرد!
محمدرضا شجريان ملقب به «سياوش» در گفت وگو با مدير بهايي بي بي سي، دليل علاقه خود به خيام را -تلويحا- دين گريزي اين شاعر نيشابوري، بيان كرد!به گزارش خبرنگار كيهان، صادق صبا مدير بهايي بي بي سي فارسي به همراه فرزند عباس كيارستمي، در قالب فيلمي مستند كوشيده است تصويري وارونه از شخصيت و شعر خيام ارائه دهد.پس از اينكه شجريان علاقه خود به خيام را دين گريزي و بي اعتنايي شاعر ايراني به اهالي دين توصيف كرد، صبا نيز حكيم خيام را به عنوان يك فرد بي دين، پوچ گرا و اهل تمنيات نفساني و زميني هدف ستايش قرار داد. تحريف شخصيت و شعر خيام در حالي است كه اين شاعر بلندآوازه، در اشعار نغز خود بر بي اعتنايي دنيا نسبت به جهان عقبي صحه گذاشته است و عارفانه به تمنيات زميني و اندوه متاع دنيا داشتن مهر باطل زده است.بي بي سي در مستند خود نه تنها منكر وجه عرفاني سروده هاي خيام شده، بلكه تلاش كرده است از اين شاعر دانشمند نمونه اي از فردي بي قيد و بي اعتنا به سياست بسازد.آنچه در مستند بي بي سي عجيب به نظر مي رسيد؛ حضور صادق صبا در ايران است! دستگاه هاي امنيتي بايد پاسخ دهند اولا يك عنصر بهايي و نوكر رسمي دستگاه اطلاعاتي انگليس چگونه به راحتي در ايران- در تهران و نيشابور- حضور پيدا كرده است و دوم؛ چگونه اين فرد معاند با عناصري به ظاهر فرهنگي و رسانه اي، ارتباط برقرار كرده و اين ارتباط هم اينك برقرار است يا خير!گفتني است كيهان به زودي سلسله مطالبي را در خصوص اشتراكات ديدگاه حافظ لسان الغيب و حكيم خيام نيشابوري در صفحات ادب و هنر به چاپ مي رساند.
رئيس صداوسيما با رئيس جمهور عراق ديدار كرد
جلال طالباني و سيد عزت الله ضرغامي بر همكاري رسانه اي بين جمهوري اسلامي ايران و عراق در فضاي كنوني اطلاع رساني تاكيد كردند.به گزارش ايسنا، رئيس جمهور عراق در ديدار با رئيس سازمان صداوسيما و هيات همراه در بغداد، آموزش كادرهاي فني تلويزيون هاي عراقي در ايران را خواستار شد و ضرغامي بر آمادگي صداوسيما در اين زمينه و ارائه فيلم هاي سينمايي و سريال هاي ايراني دوبله شده به زبان هاي عربي و كردي و نيز انتقال تجربيات به تلويزيون هاي عراقي تاكيد كرد.رئيس رسانه ملي گفت: صداوسيما سالانه دو هزار ساعت سريال و 20 هزار دقيقه انيميشن براي كودكان توليد مي كند كه مي توان آنها را در اختيار شبكه هاي عراقي نيز قرار داد.طالباني و ضرغامي همچنين بر تقويت روابط فرهنگي دو كشور تاكيد كردند.
تقدير دكتر ولايتي از شش سينماگر
در نهمين همايش «نفس» كه توسط انجمن پيوند اعضاي ايرانيان برگزار شد از سه سينماگر به دليل همكاري مطلوب با اين انجمن يا بازي در فيلم هايي در راستاي اهداف آن تقدير شد.در اين مراسم دكتر علي اكبر ولايتي رئيس انجمن پيوند اعضا با اهداي جوايزي از جواد شمقدري، شهاب حسيني، امين تارخ، ژاله علو، پروانه معصومي و آناهيتا نعمتي تقدير كرد.انجمن پيوند اعضا اعلام كرد با توجه به تفاهم نامه اي كه ميان معاونت سينمايي و انجمن پيوند اعضا منعقد گرديده بود در طي سال هاي اخير نظر كارشناسان اين انجمن در فيلم هاي سينمايي لحاظ گرديده است. در حاشيه اين مراسم مذاكراتي بين اين انجمن و سازمان سينمايي درباره معاينه پزشكي سينماگران ايراني مطرح و قرار شد اين موضوع پيگيري شود.
اكران فيلم هاي برگزيده عمار به مناسبت فتح خرمشهر
به مناسبت گراميداشت سالروز آزادسازي خرمشهر سوم تا پنجم خرداد فيلم هاي برگزيده عمار در سراسر كشور به نمايش درخواهد آمد.حامد بامروت نژاد دبير دبيرخانه دائمي جشنواره عمار اعلام كرد: تاكنون اكران در شهرهاي بابل، خوي آذربايجان غربي، كهنوج، چابهار، قزوين، رفسنجان، چغادك در بوشهر، گرمسار، درچه در اصفهان، قم، بوشهر، مرودشت و برخي مناطق تهران قطعي شده و امكان تقاضاي اكران براي روز مقاومت وجود دارد و متقاضيان مي توانند براي اعلام آمادگي و پر كردن فرم ثبت نام به سايت جشنواره مراجعه كنند. بنابراين گزارش پنجشنبه چهارم خرداد نيز دومين نشست فيلم سازان جوان عمار در محل دبيرخانه اين جشنواره برگزار مي شود. قرار است در اين نشست علاوه بر اكران مستند، كارگاهي آموزشي توسط يكي از اساتيد سينماي جبهه فرهنگي انقلاب برگزار شده و يكي از چهره هاي جبهه فرهنگي انقلاب نيز به سخنراني بپردازد.
استقبال هنرمندان از آموزش فيلمسازي در بسيج
معاون تربيت و آموزش سازمان بسيج هنرمندان كشور از تمديد مهلت ثبت نام دوره تخصصي آموزش نويسندگي و كارگرداني خبر داد.نصرالله يداللهي با اعلام خبر استقبال فراتر از انتظار هنرمندان بسيجي از اين دوره، بيان داشت: با توجه به استقبال گسترده و نيز درخواست زياد استان ها و به مناسبت يوم الله فتح خرمشهر قرار شد كه مرحله دوم ثبت نام در آزمون اين دوره تا تاريخ پنجم خرداد سال جاري تمديد شد.وي در ادامه، با اشاره به درخواست اقشار مختلف بسيج از سازمان بسيج هنرمندان براي تغيير شرايط ثبت نام افزود: با توجه به تقاضاي اقشار مختلف و نيز دستور رياست محترم سازمان بسيج مستضعفين شرايط ثبت نام در دوره نيز تغيير يافت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14