(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 - شماره 20213

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ادعاي نيويورك تايمز: 1+5 با بسته اي از مشوق ها به بغداد مي رود
شكست اجلاس ضد ايراني گروه 8 در آستانه مذاكرات بغداد
نماينده سابق انگليس در آژانس: 1+5 بايد در مذاكرات بغداد حسن نيت داشته باشد
سردرگمي 1+5 در صورت شكست مذاكرات بغداد
شوراي نگهبان قانون بودجه 91 را تاييد كرد
آهني: فرانسه نگرشي واقع گرايانه در قبال ايران داشته باشد
توقف راي گيري درباره تحريم هاي پيشنهادي آيپك عليه ايران در سناي آمريكا
اجلاس آتي سران عدم تعهد در تهران بزرگترين نشست ديپلماتيك در تاريخ ايران
حق پرستي خطاب به خاتمي: اشتباهات گذشته را جبران كنيد سپس وارد عرصه سياسي كشور شويد
انتخابات مجلس نهم ريشه دار بودن نظام سياسي ايران را اثبات كرد
فعالان مدني انگليس تهديدات و تحريم هاي غرب عليه ايران را محكوم كردند
فعاليت 2500 خانه قرآني در روستاهاي كشور
نماينده ولي فقيه در استان مركزي: سكوت مجامع بين المللي در قبال بحرين تأسف بار است
پرداخت 600 ميليون تومان براي ترور شهيد مولوي جنگي زهي
رئيس سازمان حج و زيارت: 800 هزار زائر امسال به عمره مي روند
سالن هاي تئاتر شهر در مراكز استان ها احداث مي شود
نكوداشت دانش آموختگان بورسيه غير ايراني كشور در اصفهان
راه اندازي 500 مجتمع ديجيتالي در كشور
راهپيمايي مردم جزيره ابوموسي در حمايت از ملت بحرين
اخبار ادبي و هنري



در آستانه مذاكرات بغداد
ادعاي نيويورك تايمز: 1+5 با بسته اي از مشوق ها به بغداد مي رود

يك روزنامه آمريكايي به نقل از مقامات كاخ سفيد گزارش داد كه 1+5 آماده دادن امتيازهايي ويژه به ايران در ازاي دست كشيدن اين كشور از غني سازي اورانيوم در سطوح بالا در مذاكرات بغداد هستند.
روزنامه نيويورك تايمز نوشت: مذاكره كنندگان آمريكايي كه راهي دور مهم گفت وگوها با ايران درباره برنامه هسته اي در بغداد هستند، به خود اجازه دادند احساسي نادر را پس از بيش از يك دهه تلاش بي ثمر در رابطه با تهران داشته باشند و آن احساس اميد است.
اين روزنامه در ادامه درخصوص بسته مشوق هاي مورد اشاره خود به نقل از مقامات آمريكايي نوشت: اين اقدامات مي تواند شامل رفع محدوديت ها از چيزهايي نظير قطعات هواپيما و كمك فني به بخش صنعت انرژي ايران باشد، اما لغو تحريم صادرات نفتي كه مقامات مي گويند از اول ژوئيه اجرايي خواهد شد را شامل نمي شود.
بنابراين گزارش مقامات آمريكايي معتقدند كه تحريم هاي نفتي يكي از فاكتورهايي است كه ممكن است ايران را براي يك راه حل ديپلماتيك قابل انعطاف تر سازد.
چندين مقام آمريكايي دورنماي پيشرفتي مهم در نشست روز چهارشنبه در بغداد را كم اهميت دانسته اند. بنيامين نتانياهو نيز روز جمعه ترديد خود درباره هرگونه پيشرفت را تكرار كرد، اما مقامات آمريكايي گفتند كه دست كم نشست بغداد سنگ محكي براي آمادگي ايران در راستاي اقدام بيشتر در مقايسه با صحبت كردن را فراهم مي كند.
بنابراين گزارش يك نشست موفق در روز چهارشنبه مي تواند تداوم تعامل ديپلماتيك با تهران، تاخير در رويارويي نظامي احتمالي تا بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريكا، كاهش بهاي نفت و كاهش بهاي بنزين را به دنبال داشته باشد كه اين امر به احياي اقتصاد در آمريكا و دورنماي انتخاباتي اوباما كمك خواهد كرد.
اين گزارش حاكي است: هدف مقدماتي (1+5) توقف غني سازي 20 درصدي است و علاوه بر آن ايران بايد ذخاير اورانيوم 20درصدي خود را از ايران خارج و عمليات ها در تاسيسات فردو را متوقف كند.
نيويورك تايمز افزود: اگر ايران با گام هاي مقدماتي موافقت كند، اين گفت وگوها مي تواند به نشست هاي معمول تري در سطوح كاري تبديل شود كه در آن، مقامات به جزئيات فني نظير چگونگي خروج اورانيوم يا نظارت بر تعليق در فردو بپردازند.

 



اختلاف نظرها در نشست كمپ ديويد بالا گرفت
شكست اجلاس ضد ايراني گروه 8 در آستانه مذاكرات بغداد

سرويس سياسي -
اجلاس گروه 8 طي دو روز در حالي در كمپ ديويد مريلند برگزار شد كه گزارش ها و اخبار منابع مختلف خبري حاكي از آن است كه اين اجلاس درباره ايران هيچ نتايجي را دربر نداشته است.
از همين روي، تحليلگران و ناظران خارجي با بي نتيجه توصيف كردن اين اجلاس تصريح كردند سردي و بي رونقي اين اجلاس موجب شده است كه در فضايي بي سروصدا و بدون حضور رسانه ها برگزار شود.
در همين حال، خبرگزاري شين هوا به غيبت معنادار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين اجلاس اشاره كرد و نوشت: با اينكه مذاكرات سران گروه 8 بر طيف گسترده اي از مسايل از جمله برنامه هسته اي ايران، سوريه، انرژي، امنيت غذايي و بحران منطقه يورو معطوف است اما شمار سران شركت كننده در اين اجلاس كاهش يافته است و اين اجلاس نتيجه اي در بر نداشته است.
بنابراين گزارش پس از انصراف پوتين از شركت در اجلاس گروه 8، اقدام رئيس جمهور روسيه موجب شرمساري و خشم مقامات كاخ سفيد شد.
از سوي ديگر؛ دولت آمريكا اعلام كرده است اوباما در اجلاس اپك كه ماه سپتامبر به ميزباني روسيه برگزار خواهد شد شركت نخواهد كرد و ناظران اين اقدام را تلافي جويانه توصيف كردند.
شين هوا همچنين در گزارش خود تاكيد كرده است اجلاس اخير گروه 8 از نظر عملكرد و كارآمدي تضعيف شده است.
در همين راستا، سي ان ان نيز در گزارشي تصريح كرد: پوتين با غيبت خود در اجلاس گروه 8 نخواست با باراك اوباما درباره مسايل ايران و سوريه گفت وگو كند.
هر چند اجلاس گروه 8 كه ساليانه برگزار مي شود به مسايل مربوط به اقتصاد جهاني مي پردازد اما كارشناسان معتقدند در اين اجلاس، اصلي ترين موضوعات مسايل مربوط به ايران و سوريه است.
سي ان ان در گزارش خود با اشاره به اينكه بجاي پوتين، نخست وزير او يعني ديميتري مدودف در اجلاس مذكور شركت مي كند خاطر نشان كرد: ناظران به ولاديمير پوتين بيشتر به چشم خاري در چشم گروه 8 نگاه مي كنند كه در اين نشست غايب است.
از طرف ديگر، مسكو اعلام كرده است كه مخالف صدور بيانيه عليه ايران و سوريه در نشست گروه 8 است.
در همين ارتباط، خبرگزاري روسي ريانووستي به نقل از آركادي دووركوويچ يك مقام دولتي مسكو گزارش داد: در نشست گروه 8 موضوعاتي نظير ايران و سوريه براي ما مهم است و اصولي كه قبلا اعلام كرديم را دنبال مي كنيم.
رويترز نيز در گزارشي درباره اجلاس گروه 8 تصريح كرد: سران گروه 8 روز جمعه در مذاكرات اوليه خود در «كمپ ديويد» توافق كردند كه ايران بايد اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته اي خود فاش كند.
آنها همچنين درخصوص تحولات سوريه تاكيد كردند كه هم اكنون زمان تمركز بر انتقال قدرت سياسي در سوريه است.
اما اختلاف ميان اعضاي گروه 8 در اين اجلاس موضوعي بود كه شبكه پنج تلويزيون فرانسه به آن پرداخت.
اين شبكه تلويزيوني گزارش داد: مسايل مربوط به فعاليت هاي هسته اي ايران از مسايلي هستند كه باراك اوباما و فرانسوا اولاند در مورد آنها اختلاف نظر شديدي دارند.
البته رئيس جمهور فرانسه در عين حال در جمع فرانسوي هاي ساكن آمريكا در نشستي خبري بر ضرورت حل بحران سوريه در چارچوب سازمان ملل تاكيد و خاطر نشان كرد ايران حق دستيابي به فن آوري هسته اي با اهداف نظامي ندارد.
خاطر نشان مي شود 8 كشور صنعتي دنيا يعني آمريكا، فرانسه، انگليس، آلمان، ژاپن، ايتاليا، كانادا و روسيه در اجلاس گروه 8 شركت مي كنند.
در عين حال شنيده هاي كيهان حاكي از آن است كه چين با وجود اينكه عضو گروه 8 نيست به اين نشست دعوت شده بود تا گروه 1+5 بتواند با تشكيل جلسه درحاشيه اين نشست آخرين مواضع خود درباره مذاكرات بغداد را نهايي كند. با اين حال چين به دلايل نامعلومي از اعزام نماينده به اين نشست خودداري كرده است و اين به آن معناست كه اجلاس جي 8 تا آنجا كه به ايران مربوط مي شود شكست خورده است.

 



نماينده سابق انگليس در آژانس: 1+5 بايد در مذاكرات بغداد حسن نيت داشته باشد

نماينده سابق انگليس در آژانس بين المللي انرژي اتمي به نمايندگان گروه 1+5 توصيه كرد كه داشتن حسن نيت در مذاكرات بغداد عامل موفقيت و تداوم مذاكرات با ايران است.
روزنامه گاردين در مقاله اي به قلم «پيتر جنكينز» نماينده سابق انگليس در آژانس بين المللي انرژي اتمي به بررسي و تحليل موضع گيري هاي ديپلمات هاي غربي در آستانه نشست بغداد پرداخته و آن ها را به پايبندي به تعهدات داده شده در نشست استانبول، توصيه كرده است.
جنكينز در ابتدا مي نويسد كه، خروجي نشست ماه آوريل ايران و گروه 1+5 در استانبول براي كساني كه جنگ را راه حلي براي مناقشات با ايران نمي دانند، اميدبخش بود. اما حالا، يك ماه پس از آن، به درستي مشخص نيست كه آيا غرب قصد دارد به وعده هايي كه در استانبول داده، عمل كند يا خير.
نويسنده اين مقاله سپس با اشاره به صحبت هاي «كاترين اشتون» (مذاكره كننده ارشد گروه1+5) كه گفته بود آرزو دارد نشست بغداد «شروعي بر پايان برنامه تسليحات هسته اي ايران باشد»، مي نويسد: ادبيات او (اشتون) نشان مي دهد كه چطور ديپلمات هاي غربي هنوز هم در فهم چارچوب فكري ايراني ها با مشكل مواجه اند.
ايراني ها بارها تعهد خود بر دادن اطمينان نسبت به نخواستن تسليحات هسته اي را اعلام كرده اند. آژانس بين المللي انرژي هسته اي، متخصصين اطلاعاتي آمريكا، و كارشناسان اطلاعاتي اسرائيل همگي با اين نكته موافق هستند كه ايران در حال ساخت تسليحات هسته اي نيست و هنوز تصميمي براي اين كار نگرفته است.
اينگونه اشتباهات ديپلماتيك حداقل بايد با دادن بيانيه هاي بعدي، اصلاح شود. چرا كه، عدم احترام به تعهدات، يك ضربه اخلاقي به روند مذاكراتي كه از ماه گذشته آغاز شده، وارد مي كند.
نويسنده اين مطلب اشاره مي كند كه ايران پيش از اين مشخص كرده است كه در ازاي محدود كردن غني سازي (و نه تعليق فعاليت ها آنگونه كه غرب بر آن اصرار دارد) مي خواهد تا امتيازهايي در موضوع تحريم ها بگيرد، و همواره پيش شرط تعليق غني سازي را نامشروع دانسته است.
او بيانيه ها و صحبت هاي متعدد وزرا و مقامات غربي را نشانه اشتباه محاسباتي آن ها خوانده و در ادامه مي گويد كه، اين نوع محاسبات اشتباه مي تواند منجر به توهم ممتد غرب شود.
جنكينز در نهايت مي نويسد: اگر غرب مي خواهد به يك توافق براساس مذاكرات انجام شده دست يابد، بايد رو راست بازي كند. غرب نسبت به عملكرد متقابل تعهد داده است. عدم پايبندي به اين تعهد يك فرصت از دست رفته ديگر به وجود مي آورد، كه برخلاف خواسته غرب در كاهش تنش ها در جنوب غربي آسيا و به قيمت ادامه لطمه به استانداردهاي زندگي غربي، خواهد بود.

 



رويترز گزارش داد
سردرگمي 1+5 در صورت شكست مذاكرات بغداد

خبرگزاري رويترز در گزارشي با تأكيد بر وجود اختلاف هاي جدي ميان اعضاي گروه 1+5 درباره «كاري كه بايد در مقابل ايران انجام بدهند»، نوشت كه اين گروه به هيچ وجه آماده مواجهه با شكست مذاكرات بغداد يا مواجه شدن با يك ابتكار عمل از جانب ايران نيست.
ويليام مك لين و فردريك دال در گزارشي براي خبرگزاري رويترز از لندن كه در روز پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391 (17 مه 2012) منتشر شده، با ابراز نگراني از نبود انسجام دروني در ميان اعضاي گروه 1+5 نوشتند: «تحليلگران مي گويند هرگونه پيشنهاد ملموسي كه ايران بر روي ميز بگذارد، پيوستگي و انسجام ائتلاف غرب با روسيه و چين براي جلوگيري از دستيابي ايران به توان تسليحاتي را به بوته آزمايش مي گذارد و مي تواند به سادگي به ماه ها مذاكرات بي نتيجه درباره نحوه پاسخ به پيشنهاد ايران منجر شود. اختلافات درباره مناسب ترين پاسخ به پيشنهاد ايران- براي مثال تعليق چند تحريم در ازاي توقف غني سازي در سطح 20درصد- مي تواند تلاش ها براي تبديل كردن هرگونه ابتكار به حركت هدفمند به سمت حل و فصل مسئله را با مشكل روبرو كند.»
اين خبرگزاري ادامه داد: «يك ديپلمات اروپايي در گفت وگو با رويترز گفت فكر مي كنم زماني كه واقعاً زمان اقدام بر ضد ايران مي شود و بايد درباره نحوه اقدام بر ضد ايران تصميم بگيرد با مشكلات عمده اي روبرو مي شود. وي گفت: در حال حاضر شرايط بسيار ساده است و ايران هيچ قولي نداده است با اين حال فكر مي كنم هرگاه زمان واكنش به ايران فرا برسد شرايط براي گروه 1+5 دشوار خواهد شد.»
مك لين و دال در ادامه با اشاره به موضع چين در اين باره نوشتند: «شاشانگ جوشي تحليلگر مؤسسه رويال يونايتد مي گويد احتمال بروز شكاف ميان روسيه و چين و ديگر شركاي آنها درباره لزوم لغو تحريم هاي سازمان ملل بر ضد ايران وجود دارد. وي مي گويد آمريكا احتمالاً خواستار برچيده شدن سايت فردو در جنوب تهران خواهد شد تأسيساتي كه به بهترين شكل در برابر حملات هوايي احتمالي سنگربندي شده است. وي گفت روس ها و چيني ها مي دانند كه اين مسئله بعيد خواهد بود و احتمالاً پيشنهادهاي ايران به جز اين مسئله را خواهند پذيرفت. بنابراين پيش بيني مي شود شاهد تلاش ايران براي جدا كردن روسيه و چين از ديگري با ارائه پيشنهادي ملموس و قابل توجه خواهيم بود با اين حال اين پيشنهاد به هيچ وجه شامل برچيدن سايت فردو نخواهد بود. تهران پيش از اين نيز بستن سايت فردو را رد كرده است.»
كارشناسان در تهران مي گويند نياز راهبردي گروه 1+5 به تداوم مذاكرات و مثبت بودن مذاكرات بغداد يك فرصت راهبردي پيش روي ايران قرار داده است.

 



شوراي نگهبان قانون بودجه 91 را تاييد كرد

شوراي نگهبان قانون بودجه 91 مصوب مجلس شوراي اسلامي را تاييد كرد.
به گزارش مهر محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي كه رياست جلسه علني روز شنبه را پس از لاريجاني عهده دار شد از تاييد قانون بودجه 91 از سوي شوراي نگهبان خبر داد.
بر اساس اين گزارش نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز 5 ايراد شوراي نگهبان به مصوبات خود در لايحه بودجه 91 را مورد بررسي قرار دادند و ايرادات آن را رفع كردند.
لايحه بودجه 91 با ايرادات رفع شده مجددا به شوراي نگهبان بازگشت داده شد و نمايندگان منتظر اعلام نظر اين شورا نسبت به ايرادات رفع شده ماندند و نهايتا محمدرضا باهنر از تاييد قانون بودجه 91 از سوي شوراي نگهبان خبر داد.
در بررسي بودجه 91 از روز چهارشنبه 20 ارديبهشت ماه تا روز پنجشنبه 27 ارديبهشت در دستور كار نمايندگان قرار داشت و در جلسه ديروز مجلس نيز ايرادات شوراي نگهبان به اين لايحه مورد بررسي قرار گرفت.

 



آهني: فرانسه نگرشي واقع گرايانه در قبال ايران داشته باشد

سفير كشورمان در پاريس با اشاره به روي كار آمدن اولاند در فرانسه، به دولتمردان اين كشور توصيه كرد كه به جاي پيروي از سياست هاي مغرضانه ساركوزي بهتر است نگرشي واقع گرايانه در قبال جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.
«علي آهني» در مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي روزنامه لوموند منتشر شده آورده است: همانگونه كه اولين تماس هاي رسمي بين ايران و فرانسه (در اواخر قرن سيزدهم)، سفرنامه شواليه شاردن (در قرن هفدهم) و نامه هاي ايراني مونتسكيو (در قرن هجدهم) يا همچنين انتخاب نام سعدي در خانواده سعدي كارنو- فرانسوا ماري سعدي كارنو رئيس جمهور مشهور فرانسه در قرن نوزدهم به افتخار سعدي شيرازي شاعر بلندآوازه ايراني- نشان مي دهد، روابط هفتصدساله بين دو ملت بزرگ ايران و فرانسه ريشه هاي عميقي در تاريخ دو كشور دارد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران (در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه) اوضاع بين المللي و برخي مشكلات دوجانبه مانع از تقويت روابط دو كشور و بهره برداري از ظرفيت هاي مشترك شد. علاوه بر اين، متاسفانه، در سال هاي اخير، روابط و همكاري ها بين ايران و فرانسه به شيوه اي نسنجيده و نادرست بويژه تحت تاثير مساله هسته اي قرار گرفت. برنامه هسته اي ايران از بيش از نيم قرن پيش و با مشاركت كشورهاي غربي (از جمله فرانسه) آغاز شد و با اهداف صرفا غيرنظامي و براي تضمين تحقق اهداف توسعه كشور ادامه يافت. خاطرنشان مي شود كه ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي است و معاهده عدم اشاعه هسته اي (ان پي تي) را حتي سال ها قبل از پيوستن فرانسه به آن تصويب كرده است (اين معاهده در سال هزار و نهصد و هفتاد و در ايران و در سال هزار و نهصد و نود و دو در فرانسه تصويب شده است.) به اين ترتيب، مجموعه فعاليت هاي هسته اي ايران تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. در نتيجه، ادامه اين فعاليت ها و غني سازي اورانيوم در ايران جاي هيچ نگراني ندارد. آژانس بين المللي انرژي اتمي چهار هزار روز بازرسي در ايران انجام داده است. ده ها مورد بازرسي ناگهاني انجام شده نيز فقدان هرگونه انحراف در برنامه هسته اي ايران را ثابت كرده است مذاكره از سر گرفته شده در استانبول در ماه ژانويه با گروه پنج به علاوه يك نيز قرار است روز بيست و سوم مه در بغداد پيگيري شود. اين مذاكرات با اراده واقعي و جدي طرف ها و به شرط حاكم شدن فضاي واقع گرايي بر آن مي تواند راه را به روي دستيابي به توافق باز كند، توافقي كه زمينه را از يك سو براي از بين بردن نگراني هاي غربي ها فراهم مي كند و از سوي ديگر تضمين هاي لازم درباره ادامه فعاليت هاي هسته اي و غني سازي اورانيوم براي اهداف كاملا غيرنظامي در خاك ايران را براي اين كشور به ارمغان مي آورد. اين توافق همچنين تضميني براي همكاري هاي جامع و متنوع بين دو طرف خواهد بود. در اين راه، هر چند انتظار براي فاصله گرفتن فرانسه از متحدانش قابل تصور نيست، اما مي توان اميدوار بود كه اين كشور از اين پس نگرشي واقع گرايانه و سازنده داشته باشد و براي به رسميت شناخته شده حقوق مسلم ايران در زمينه فن آوري هسته اي صلح آميز مطابق با بند چهار معاهده هزار و نهصد و شصت و هشت دوباره عدم اشاعه هسته اي تلاش و سرانجام به طور كامل براي موفقيت اين مذاكرات اقدام كند.

 



توقف راي گيري درباره تحريم هاي پيشنهادي آيپك عليه ايران در سناي آمريكا

راي گيري درباره يك قانون جديد تحريم ايران در سناي آمريكا متوقف شد.
«هيلاري ليلا كريكر»، نويسنده روزنامه صهيونيستي جروزالم پست، روز جمعه 29 ارديبهشت 1391 (18 مه 2012) خبر داد كه جمهوري خواهان سناي آمريكا راي گيري درباره لايحه جديد تحريم ايران را متوقف كردند.
علت اين امر ظاهرا اين بوده است كه جمهوري خواهان عقيده دارند اين لايحه به اندازه كافي تند نيست.
هري ريد، رهبر اكثريت دموكرات در سناي آمريكا پس از اين اقدام جمهوري خواهان گفت: «مقامات ايراني به اختلاف هاي حزبي كنگره كه بار ديگر مانع تصويب لايحه تحريم ها شد، خواهند خنديد.»
اين لايحه كه جزئيات زيادي از آن منتشر نشده، تحريم هاي فعلي آمريكا عليه بخش نفت ايران را تشديد مي كند.
جمهوري خواهان احتمال داده اند اوايل هفته آينده مجددا در اين باره راي گيري شود.
اين لايحه در مارس گذشته هم از سوي هري ريد به راي گذاشته شده بود، اما سناتورهاي آمريكايي به آن راي ندادند.
مشاوران كنگره آمريكا گفته اند كه اين تحريم ها از حمايت مستقيم لابي صهيونيستي (آيپك) در آمريكا برخوردار است.
اين تحريم هاي جديد بانك هاي خارجي را هدف قرار داده است كه معاملات با شركت هاي ملي نفت ايران را برعهده دارند.
همچنين در اين لايحه از دولت آمريكا خواسته شده شركت هايي را كه نفتكش هاي ايراني را بيمه مي كنند را هم تحريم كند.
مجلس نمايندگان آمريكا پيش از اين، اين لايحه را تصويب كرده است. به عقيده كارشناسان، تصويب اين تحريم ها بيش از هر چيز براي افزايش قدرت چانه زني 1+5 در مذاكرات روز 3 خرداد در بغداد انجام مي شود.
در عين حال، كارشناسان در تهران عقيده دارند، تنها تاثير اين تحريم ها بر مذاكرات سرسخت تر شدن ايران خواهد بود.

 



قشقاوي مطرح كرد
اجلاس آتي سران عدم تعهد در تهران بزرگترين نشست ديپلماتيك در تاريخ ايران

معاون وزير امور خارجه در امور كنسولي، پارلماني و ايرانيان در جمع محققين و فضلاي ايراني و خارجي پژوهشگاه بين المللي المصطفي قم، به سوالات متعدد آنان در خصوص مسايل مهم سياست خارجي كشور پاسخ گفت: وي در آغاز پيرامون نقش طلاب ايراني و خارجي در «ديپلماسي ديني» به عنوان زيرشاخه «ديپلماسي عمومي» به تفصيل مطالبي را بيان كرد.
به گزارش مهر،حسن قشقاوي در پاسخ به سوالي در خصوص دهمين اجلاس آتي سران عدم تعهد در ايران گفت: قرار است در شهريورماه، بزرگترين واقعه ديپلماتيك در تاريخ ايران اتفاق بيافتد. زيرا سران بيش از 118 كشور عضو عدم تعهد، مدعوين اين اجلاس خواهد بود.
اين نشست بعد از مجمع عمومي سازمان ملل، بزرگترين نشست ديپلماتيك بين المللي مي باشد. ايران آمادگي كامل براي اين ميزباني تاريخي را دارا مي باشد و با توجه به فرصت كوتاه باقي مانده، ضروري است همه توجهات و ظرفيت هاي كشور صرف اين امر مهم شود.
معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سئوال يكي از فضلاي خارجي يكي از بزرگترين كشور پناهجوپذير در سطح جهان مي باشد و به اعتراف مكرر مسئولين كميسارياي پناهندگي سازمان ملل، بيشترين خدمات و اقدامات در جهت خدمت به اين پناهجويان و مهاجران در ايران صورت گرفته است. اين در حالي است كه تا كنون فقط يك دهم هزينه ها، توسط كميسارياي عالي پناهندگان به دولت ما پرداخت شد. نگاه مسئولين ايراني برخلاف نگاه برخي از مسئولين غربي به مقوله پناهندگي هرگز نگاه تجاري و اقتصادي نبوده است. در ايران نياز به انكار هويت هاي ملي و شخصي يك پناهجو نيست. ولي در بسياري از كشورهاي غربي روند پناهجو با انكار هويت ملي و مخفي كردن گذرنامه هاي صادر آغاز و با انكار هويت مذهبي، جنسي، رسمي و شخصي فرد پناهجو تداوم مي يابد.
قشقاوي افزود: عمده مهاجرين و يا پناهندگان خارجي در ايران افغاني و سپس عراقي و از ساير ملت ها مي باشند كه از تسهيلات مناسب رفاهي و تحصيلي برخوردارند. هم اينكه حدود 280 هزار نفر از آنان به تحصيل در كشور اشتغال دارند. نرخ سوادآموزي بين مهاجرين به 47 درصد رسيد و 370 هزار نفر از آنان تحت پوشش بيمه اي قرار دارند. سال گذشته 3500 نفر از پذيرفته شدگان كنكور از مهاجرين خارجي بودند.

 



حق پرستي خطاب به خاتمي: اشتباهات گذشته را جبران كنيد سپس وارد عرصه سياسي كشور شويد

عضو حزب اسلامي كار گفت: بهتر است خاتمي اشتباهات گذشته را جبران كند سپس بر فعاليت مجدد اصلاح طلبان در عرصه سياسي كشور تاكيد كند.
اسماعيل حق پرستي عضو حزب اسلامي كار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اظهارات اخير خاتمي مبني بر شروع مجدد فعاليت هاي اصلاح طلبان گفت: مجموعه جريانات و تشكل هاي سياسي كه در چار چوب اصلاح طلبي فعاليت هاي خود را از دوم خرداد به بعد آغاز كردند اشتباهات فراواني داشتند و اين موضوع در انتخابات 88 بيشتر نمايان شد لذا انتظار مي رود اگر اصلاح طلبان دوباره قصد ورود به عرصه سياسي كشور را دارندبايد يك برنامه منسجم و در چارچوب نظام ارائه دهند.
وي افزود: نيروهايي كه در مجموع اصلاح طلبان ادعاي خط امامي بودن را دارند بايد با حركت در اين مسير اين موضوع را اثبات كنند تا بتوانند فعاليت هاي خود را مجدداً آغاز نمايند.
حق پرستي خاطر نشان كرد: به طور حتم اصلاح طلبان زماني مي توانند فعاليت هاي خود را مجدداً آغاز نمايند كه در چارچوب نظام فعاليت كنند و نسبت به انتقاداتي كه به آنها مي شود جامه عمل بپوشانند.
عضو حزب اسلامي كار تصريح كرد: فعاليت مجدد اصلاح طلبان در عرصه سياسي كشور منوط به قانون پذيري آنهاست.

 



تحليل كچويان از صحنه سياسي كشور
انتخابات مجلس نهم ريشه دار بودن نظام سياسي ايران را اثبات كرد

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در تحليلي تصريح كرد كه انتخابات مجلس نهم مهر تاييدي بود بر اينكه سيستم سياسي در ايران ريشه دار و داراي پيوندهاي عميق اجتماعي و برخوردار از حمايت گسترده مردم است.
حسين كچويان در گفت وگو با فارس، درباره تحولات ايجاد شده پس از نتايج انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: انتخابات اخيراز اهميت بنيادي تر نسبت به آنچه تاكنون در اذهان بوده يا گفته شده برخوردار است و اين اهميت به معنايي مربوط مي شود كه اين انتخابات در رابطه با ماهيت انقلاب و ساختار بنيادين نظام اجتماعي و تاريخي ايران دارد.
كچويان با بيان اينكه بنده بين انتخابات مجلس هشتم تا انتخابات رياست جمهوري نهم مطالبي در تحليل اوضاع سياسي كشور نوشتم كه اين انتخابات اخير آنها را تأييد مي كند، خاطرنشان كرد: مطلب از اين قرار است كه از دوم خرداد 1376 به بعد، انتخابات متعددي كه برگزار شد نشان داد كه ساختار سياسي اجتماعي شكل گرفته در انقلاب و نظام سياسي برآمده از آن، ريشه اي، بنيادين و غيرقابل تغيير است.
اين استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران، افزود: يكي از دلايل اينكه سيستم هاي سياسي در دنيا به راحتي دچار دگرگوني مي شوند يا حتي تغييرات بنيادي پيدا مي كنند اين است كه سيستم هاي سياسي و اجتماعي در جهان غير غربي ريشه و بنيه اجتماعي ندارند. در حالي كه در غرب عمر برخي از نظام هاي سياسي به 200 سال يا بيشتر مي رسد. بنابراين تغييرات نظام سياسي در غرب خيلي حاد و راديكال نيست و در چارچوب مشخصي اتفاق مي افتد كه شكل درست تغيير در نظام سياسي نيز همان است. چرا كه معني انتخابات جابجايي سيستم سياسي نيست. انتخابات براي اين است كه مردم از طريق مشاركت، ارزش هاي بنيادي نظام سياسي خود را تحقق بخشند، نه اينكه آنها را از بين ببرند.
وي همچنين افزود: اما در كشورهايي مثل ما دائما يا سيستم ها عوض مي شدند يا برخي اين تصور را بعد انقلاب به وجود آوردند كه ممكن است سيستم فعلي نيز تغيير كند و انتخابات را نيز مبناي تغيير سيستم قرار مي دادند.
وي با اشاره به علل اين نوع تصور افراد درباره نظام سياسي ايران، اظهار داشت: ريشه اين تلقي آنجا بود كه فكر مي كردند كه سيستم سياسي اجتماعي ما هم بي ريشه و بدون بنيه در عمق جامعه است و لذا مي توان با كارهاي تبليغاتي و انقلاب مخملي يا رنگي نظام انقلابي ديني ما را به يك نظام سكولار تبديل كرد.
كچويان ادامه داد: اما درك من اين بود كه اين نظام و ساختار سياسي اجتماعي برآمده از آن غيرقابل تغيير است. با وجود اين درك و بعد از دوم خرداد سال 76 و به دليل برخي شواهد، هنوز ترديدهايي وجود داشت. كما اينكه در عرصه سياسي برخي مدعي شدند كه نظام سياسي ما دچار دگرديسي و تغيير شده است و جامعه و مردم، مدرن و سكولار شده اند و يا دوم خرداد از انقلاب اسلامي گذشته است. لذا براي بررسي اين گزاره ها و رفع ترديدهاي ناشي از آنها بايد به تحولات عمده بعد از دوم خرداد توجه كرد.
اين كارشناس مسائل سياسي بر همين اساس با اشاره به انتخابات هاي بعد از خرداد 76 و همچنين بحران ها و فتنه هاي سال 88 تصريح كرد: خود اين انتخابات تاييد اين ريشه داري نظام سياسي ما بود چرا كه همانطور كه بنده بعد از سال 84 درباره صف بندي هاي انتخاباتي آن زمان مطلبي نوشتم مبني بر اينكه تمام نيروهاي اجتماعي سياسي كشور به اين درك رسيده اند كه نظام سياسي ما بدون ريشه نيست كه بتوان آن را از طرقي مثل تحريم، دگرگون يا سرنگون كرد؛ در سال 88 هم اين معنا دوباره تكرار شد.
وي يادآور شد: در مقطع سال 84 همه گروه ها وارد صحنه سياسي شدند و در آن زمان كسي صحبت از تحريم انتخابات نكرد.
كچويان متذكر شد: من در آن مقطع گفتم كه نظام جمهوري اسلامي نشان داد كه يك بدنه اجتماعي 65 تا 70 درصدي در صحنه دارد كه هميشه هستند و در واقع بنيادهاي نظام هستند و به سادگي نيز تغيير نمي كنند. اين درك مهمي بود كه بعد از شكست تلاش هايي كه از دوم خرداد به بعد مانند حادثه كوي دانشگاه در سال 78، تلاش در جهت عدم برگزاري انتخابات و تحصن در مجلس ششم صورت گرفت، براي همه نيروهاي سياسي اجتماعي ما حاصل شد و آن اين بود كه نظام ما پوشالي و صرفا يك ظاهر سياسي فاقد عمق و بدنه اجتماعي نيست.
اين استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران ادامه داد: اين مطلب در سال 88 به صورت جدي تر تاييد شد. در اين زمان هم كسي صحبت از تحريم انتخابات نكرد. در واقع اين درك وجود داشت كه نظام ما همواره از يك بدنه اجتماعي 60 تا 70درصدي برخوردار است كه مي تواند آنها را قطعا به صحنه بياورد و عملا امكان تحريم وجود ندارد. البته باز به نظر من سقف راي دادن در جمهوري اسلامي 80 درصد است كه بسته به شرايط مختلف كم و زياد مي شود ولي 65 تا 70 درصد آن قطعي است.
وي افزود: بنابراين سال 88 دوباره همه گروه ها به صحنه سياسي آمدند اما تلاش ناموفق آنها بعد از انتخابات و برهم زدن جامعه ناشي از فراموشكاري نسبت به درس هاي قبلي بود كه در واقع اگر مرتكب اين فراموشكاري نمي شدند، ما مرحله ديگري از انقلاب را بهتر مي گذرانديم.
كچويان با تاكيد بر اينكه 9 دي ظرفيت و بدنه اجتماعي جمهوري اسلامي را نشان داد، گفت: البته ما اين مرحله را به مدد 9 دي كه تاييد حضور عجيب مردم بدون سازماندهي مشخص بود گذرانديم و نشان داديم سيستم سياسي اجتماعي جمهوري اسلامي را نبايد پوشالي دانست.
اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه با بيان اينكه با گذشت زمان نيروهاي ضدانقلاب و معارض دوباره دچار فراموشكاري شده و به فاز تحريم انتخابات ورود كردند، اظهار داشت: البته آنها به صورت جدي وارد اين مسئله نشدند، چرا كه به صورت مبهم يك درس هايي از گذشته داشتند كه تحريم انتخابات در ايران شكست خورده است اما در عين حال دوباره خطر كردند، هرچند نهايتا با راي دادن خاتمي آن را تصحيح كردند و بلافاصله با موج هايي مثل مقاله هاي مختلف از سوي عباس عبدي و ساير افراد همچون موسوي خوئيني ها نشان دادند كه اين درك و فهم نسبت به ماهيت نظام انقلاب اسلامي در حال نهادينه شدن است.
وي ادامه داد: من اخيرا در حرف هاي معارضان و ضد انقلاب مي بينم كه آنها پذيرفته اند كه جمهوري اسلامي از هوادار و بدنه اجتماعي برخوردار است و به سادگي از بين نمي رود و از اين رو حتي راديكال ها نيز ديگر دم از براندازي نمي زنند و از انتخابات آزاد و اصلاح سيستم موجود صحبت مي كنند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به راي 5 نفر اول تهران در انتخابات اخير اشاره كرد و گفت: مردم به چهره هاي بي اخلاق و كساني كه اهل دعواي سياسي بودند، راي نداده و در واقع چهره هاي مدافع نظام و اخلاق گرا را انتخاب كردند و چينش آرا در دور دوم انتخابات مجلس نيز بر همين اساس بود.
وي ادامه داد: علي مطهري تصور مي كرد، راي خوبي دارد هرچند راي وي مرهون پدرش است اما در عين حال كاهش آراي او نشان داد كه مردم از وي رويگردان شده اند.
كچويان بر همين اساس به راي توكلي اشاره و تصريح كرد: دوستان خوبي مثل آقاي توكلي با اينكه شخصيت هاي خوبي هستند اما در دور اول انتخابات مجلس راي نياوردند، چرا كه مردم براساس ارزيابي اخلاقي و عملكرد مجلس هشتم راي دادند. تلقي عمومي مردم نشان داد كه مجلس هشتم خوب عمل نكرد.
وي همچنين گفت: اگر قوه مقننه مي خواهد مجلسي باشد كه معناي درست سياست را بفهمد بايد بداند كه ما در فضاي گفتماني سوم تير هستيم و انتخابات اخير هم در همان فضا شكل گرفته است؛ بنابراين رياست مجلس نيز بايد اين مضمون و معنا را درك كند نه اينكه دوباره با رياست خود وضعيت تنش زايي را بوجود آورد.
كچويان در بخش ديگري از اين گفت وگو اظهار داشت: هاشمي مي توانست با كناره گيري به موقع شأن سياسي خود را حفظ كند. بنابراين اگر او وارد انتخابات مجلس و انتخابات رياست جمهوري 84 نمي شد سرنوشتش اينگونه نبود.

 



با تجمع در مقابل سفارت آمريكا
فعالان مدني انگليس تهديدات و تحريم هاي غرب عليه ايران را محكوم كردند

صدها نفر از فعالان مدني انگليس عصر شنبه با برگزاري تجمعي در مقابل سفارت آمريكا در لندن تهديدات و تحريم هاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران و جنايات ناتو در نقاط مختلف جهان را محكوم كردند.
به گزارش ايرنا، شركت كنندگان در اين تجمع كه در آستانه اجلاس سران ناتو در شيكاگو، برگزار شد، تجاوزات آمريكا و متحدانش به عراق، افغانستان و ليبي و حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به يمن و پاكستان را بشدت محكوم كردند و تاكيد نمودند كه مردم جهان و ماليات دهندگان در كشورهاي غربي مخالف سياست هاي جنگ طلبانه ناتو هستند.
آنان شعار مي دادند؛ آزادي و عدالت براي همه، كشتار مردم غيرنظامي را متوقف كنيد، نيروهاي نظامي را از افغانستان خارج كنيد، پايگاه هاي نظامي آمريكا در انگليس بايد تعطيل شود، ما مخالف حضور انگليس در ناتو هستيم و ... شركت كنندگان در اين تجمع همچنين پلاكاردهاي متعددي در دست داشتند كه بر روي برخي از آنها نوشته شده بود؛ به ايران حمله نكنيد، به اشغال افغانستان پايان دهيد، دست از سر سوريه برداريد، صلح جهاني - عدالت جهاني، گوانتانامو را تعطيل كنيد، به جاي افزايش بودجه نظامي، بودجه رفاهي را افزايش دهيد، خونريزي براي نفت كافي است و ...
تعدادي از شخصيت هاي سياسي و رهبران تشكل هاي صلح طلب و ضدجنگ از جمله «جرمي كوربين» نماينده پارلمان انگليس، مراد قريشي عضو شوراي شهر لندن، كيت هادسون رييس سازمان مبارزه براي خلع سلاح هسته اي(سي ان دي)، عباس عدالت رييس سازمان غيردولتي مبارزه با تحريم و مداخله نظامي در ايران (كاسمي)، اندرو ماري از رهبران كنگره اتحاديه هاي صنفي انگليس، ليندزي جرمن معاون ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگليس، سارا كولبوران مدير سازمان همبستگي با فلسطين، محمد صديق از تشكل موسوم به «عدالت براي بحرين» و «ميترا قيوم» از تشكل «افغان هاي طرفدار صلح» در اين تجمع سخنراني كردند.

 



رئيس دارالقرآن كشور خبر داد
فعاليت 2500 خانه قرآني در روستاهاي كشور

اراك - خبرنگار كيهان:
چهلمين موسسه قرآني استان مركزي، با حضور رئيس دارالقرآن كشور در نيمور محلات افتتاح شد.
در اين آيين، رئيس دارالقرآن كشور گفت: حدود 1700 موسسه قرآني، در كل كشور فعال هستند كه امروز شاهد افتتاح يكي از آنان در شهر نيمورمحلات هستيم و اين موسسات به صورت مردمي اداره مي شوند.
قره شيخلو افزود: حدود دو هزار و 250 خانه قرآني روستايي در سطح روستاها فعاليت دارند كه 140 خانه قرآني روستايي در استان مركزي فعالند و سعي داريم اين توسعه همراه با كيفيت باشد.

 



نماينده ولي فقيه در استان مركزي: سكوت مجامع بين المللي در قبال بحرين تأسف بار است

اراك- خبرنگار كيهان
سكوت مجامع بين المللي و به اصطلاح، حامي حقوق بشر درقبال تحولات بحرين و تلاش براي الحاق آن به عربستان، تأسف بار است.
نماينده ولي فقيه در استان مركزي با بيان مطلب بالا، افزود: الحاق بحرين به عربستان توطئه اي از سوي آمريكا و ايادي آن است.
آيت الله دري نجف آبادي گفت: تلاش براي تحقق اين خواسته بيگانگان از سوي ملت ايران محكوم است و استكبار جهاني براي مقابله با قيام هاي مردمي و بيداري اسلامي و مهار بحران داخلي بحرين و ايجاد جنگ در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس اقدام به ارائه اين طرح است.
وي سكوت برخي علماي دنياي اسلام و مدعيان حقوق بشر را در قبال عدم حمايت از خواست مردم بحرين تأسف بار خواند و اظهار داشت: آل خليفه و آل سعود اجازه دهند مردم بحرين آزادانه سرنوشت خود را تعيين كنند.
امام جمعه اراك با اشاره به مذاكرات اين هفته در بغداد گفت: اتحاديه اروپا قبل از مذاكره از خط و نشان كشيدن دست بردارد، چرا كه ملت ايران با تحريم و تهديد و فشار اقتصادي تسليم خواسته هاي ناحق نظام بين الملل نخواهد شد.

 



توسط وهابيون انجام شد
پرداخت 600 ميليون تومان براي ترور شهيد مولوي جنگي زهي

با اعترافات مقدماتي متهمان ترور شهيد مصطفي جنگي زهي، ابعاد جديدي از توطئه آمريكايي- وهابي عليه چهره هاي مردمي و علماي انقلابي اهل سنت منطقه سيستان و بلوچستان افشا شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان به دنبال دستگيري يكي ديگر از عوامل ترور شهيد مولوي مصطفي جنگي زهي، ابعاد جديدي از اين جنايت كور فاش شد. چنانكه اخبار واصله حكايت از آن دارد «م.الف» و «ج.الف» كه اخيراً دستگير شده اند، در اعترافات خود فاش كرده اند كه براي ترور مولوي، اين انقلابي اهل سنت، حدود 600 ميليون تومان از جريان هاي وهابي پول دريافت كرده اند.
مولوي مصطفي جنگي زهي امام جمعه مسجد اهل سنت خضراي شهر راسك استان سيستان و بلوچستان 30 دي ماه سال گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشاء حين بازگشت به منزل به دست اشرار مسلح و تروريست به شهادت رسيد.

 



رئيس سازمان حج و زيارت: 800 هزار زائر امسال به عمره مي روند

رئيس سازمان حج و زيارت ايران گفت: امسال بيش از 800 هزار زائر به عمره مفرده مشرف مي شوند.
به گزارش ايرنا، «علي ليالي» شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، با اشاره به مذاكرات صورت گرفته با عربستان سعودي براي افزايش ظرفيت حجاج ايراني اظهار داشت: پاسخ اين پيگيري ها از سوي مسئولان كشور ميزبان در ماه شعبان اعلام مي شود.
وي با بيان اين كه روزانه بين 3 الي 4 هزار مسافر به عراق سفر مي كنند، يادآور شد: در حال حاضر تشرف به عتبات عاليات با قوت ادامه داشته و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
«ليالي» اظهار كرد: تمامي برنامه ريزي ها براساس زمان بندي صورت گرفته با وقت به پيش رفته و روزانه كشور شاهد گسترش سفرهاي زيارتي است. رئيس سازمان حج و زيارت كشور، انجام پروازهاي زيارتي بين المللي از فرودگاه زنجان را اقدامي بزرگ در آسان سازي سفرها براي زائران دانست و گفت: با تحقق اين برنامه، زائران از اين پس مسير طولاني زنجان به تهران را طي نكرده و به آساني از طريق فرودگاه زنجان به حج و عتبات عاليات مشرف مي شوند.

 



سالن هاي تئاتر شهر در مراكز استان ها احداث مي شود

مديركل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از احداث سالن هاي تئاتر شهر در همه مراكز استان ها خبر داد.
به گزارش ايرنا، «قادر آشنا» روز شنبه در حاشيه جشنواره تئاتر طنز شادمانه استان اردبيل در خلخال گفت: سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر توزيع برابر اعتبارات و امكانات در مناطق مختلف كشور متمركز شده است.
وي افزود:با راه اندازي سالن هاي ويژه نمايش و تئاتر در مراكز استان ها از تلاشگران عرصه تئاتر و نمايش كشور حمايت مي كنيم.
«آشنا» ادامه داد: استان اردبيل قابليت هاي هنري بسيار بالايي دارد و راهيابي گروه هاي نمايشي اين استان به جشنواره هاي ملي و بين المللي بيانگر پيشرفت قابل توجه هنر تئاتر در اين استان است.
وي با اشاره به نبود سالن هاي مخصوص نمايش در مركز استان و شهرستان هاي استان اردبيل اظهار اميدواري كرد با همكاري مسئولان ارشد اردبيل و حمايت مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اولين سالن تئاتر شهر استان در شهر اردبيل در آينده نزديك احداث، و بتدريج در مراكز شهرستان هاي فعال در زمينه نمايش نيز سالن هاي ويژه نمايش و پلاتو تأسيس شود.

 



با پيام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي انجام شد
نكوداشت دانش آموختگان بورسيه غير ايراني كشور در اصفهان

اصفهان-خبرنگاركيهان:
دهمين آيين نكوداشت دانش آموختگان بورسيه غيرايراني سراسر كشور در مركز همايشهاي علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار شد.
در اين مراسم كه معاون و مديران حوزه آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، معاون و مديران حوزه دانشجويي وزارت علوم تحقيقات و فناوري، جمعي از روساي دانشگاه ها، سفرا و نمايندگان كشورهاي خارجي حضور داشتند، پيام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توسط رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان قرائت شد.
در قسمتي از پيام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آمده است: امروز دنيا شاهد تحولات شگرفي از پيشرفت بشريت در همه زمينه ها و شاخه هاي علوم است. شايد در نيمه دوم قرن بيستم كمتر كسي مي توانست باور كند كه پايان قرن بيستم، آغاز يك خيزش بزرگ جهاني براي خروج ملت ها از انحصار علم و فناوري تحميلي محدود كشورهاي استكباري است.
مرضيه وحيد دستجردي در ادامه پيام خود آورد: امروز حضور هزاران نفر از جوانان از كشورهاي مختلف در دانشگاه هاي برتر جمهوري اسلامي ايران گواهي بر اين مدعاست كه ملت ايران همه مردم جهان را به مشاركت و بهره مندي عادلانه و بدون تبعيض در علم و فن آوري صاحب حق مي داند.
در اين مراسم از 220 دانش آموخته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت علوم تحقيقات و فناوري تجليل شد. اين دانش آموختگان از 31 كشور جهان و 16 دانشگاه كشور بودند كه از 10 دانش آموخته نمونه غيرايراني نيز تقدير شد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد
راه اندازي 500 مجتمع ديجيتالي در كشور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: 500 مجتمع ديجيتالي در كشور راه اندازي شده است.
به گزارش ايرنا، «سيد محمد حسيني» عصر جمعه در آيين افتتاح مركز فرهنگي ديجيتالي شهرستان شيروان در استان خراسان شمالي افزود: تا پايان خردادماه امسال هشت مركز فرهنگي ديجيتالي ديگر در كشور افتتاح خواهد شد.
وي افزود: امروز عرصه فناوري و اطلاعات داراي سرعت رشد بالايي است و بايد از لحاظ محتوا خود را با اين رشد فزاينده هماهنگ كنيم چرا كه رسانه هاي ديجيتال اكنون به تاثيرگذارترين ابزار تبديل شده اند.
به گزارش مهر، حسيني اضافه كرد: دولت براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام تا پايان دولت دهم، اهتمام جدي دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه عصر جمعه براي افتتاح چند پروژه فرهنگي به خراسان شمالي سفر كرده بود در نشست با خبرنگاران از عزم جدي دولت براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام خبر داد و گفت: تلاش دولت بر اين است تا پروژه هاي نيمه تمام در دولت دهم به بهره برداري برسد.
سيدمحمد حسيني با اشاره به طرح مهر ماندگار در كشور افزود: تعداد زيادي از پروژه هاي مهر ماندگار، در زمينه اقتصادي، كشاورزي، توليدي و فرهنگي در دست اجراست كه دولت براي اتمام اين پروژه ها در سال جاري، تمام همت خود را به كار بسته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براساس مصوبات، بايد دستگاه هايي كه ساخت و ساز انجام مي دهند بخشي از اعتبارات خود را به منظور خريد آثار هنري اختصاص دهند.
سيدمحمد حسيني اظهار داشت: در سال گذشته اعتباري براي خريد آثار هنري هنرمندان از سوي دولت اختصاص يافت كه از اين طريق بتوان آثار هنرمندان به ويژه هنرهاي تجسمي را خريداري كرد.
وي با بيان اين كه اين موضوع منجر به رونق و حمايت از توليدات هنري در كشور خواهد شد، افزود: اكنون آثار هنرمندان در استان ها در قالب نمايشگاه ها به دستگاه ها ارائه شده تا دستگاه هاي دولتي اين آثار را خريداري كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: همزمان با توليد ملي، امسال در تهران نيز يك نمايشگاه بزرگ براي ارائه آثار هنري هنرمندان تجسمي بر پا خواهد شد كه آثار هنرمندان شهرستاني نيز در اين نمايشگاه شركت داده مي شود.
وي در ادامه بزرگداشت مفاخر در استان ها را از برنامه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان كرد و گفت: قرار است امسال و سال آينده حداقل چهار همايش بين المللي براي گراميداشت ياد شخصيت هاي نامي نظير ابوسعيد ابوالخير، ابوعلي سينا و عرفاي ديگر برگزار شود.
حسيني همچنين با اشاره به وجود مفاخر بزرگي همچون آقانجفي قوچاني در خراسان شمالي، بر برگزاري آيين بزرگداشت مفاخر در اين استان تاكيد كرد.

 



پس از نمازجمعه برگزار شد
راهپيمايي مردم جزيره ابوموسي در حمايت از ملت بحرين

ابوموسي- خبرنگار كيهان:
مردم جزيره ايراني ابوموسي پس از برگزاري نمازجمعه در حمايت از ملت مظلوم بحرين راهپيمايي كردند.
در اين راهپيمايي ساكنان جزيره ابوموسي با سردادن شعار مرگ بر آل سعود، مرگ بر آل خليفه، مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل خشم خود را از اقدامات وحشيانه نظاميان بحريني و سعودي عليه ملت مظلوم بحرين نشان دادند.
يكي از شركت كنندگان در اين راهپيمايي با اشاره به طرح الحاق بحرين به عربستان به خبرنگار كيهان گفت: بحرين همچنان پاره تن جمهوري اسلامي ايران است و بايد در راستاي حفظ تماميت ارضي و استقلال آن تلاش كرد.
يكي ديگر از شركت كنندگان در اين راهپيمايي با بيان اينكه مردم بحرين خواستار بركناري رژيم آل خليفه هستند گفت: ديكتاتور بحرين بايد هر چه زودتر قدرت را به مردم اين كشور واگذار كند.
براساس اين گزارش، مردم جزيره ايراني ابوموسي خطاب به سردمداران رياض گفتند: شما اگر قدرت داريد جزاير عربستان را كه سال هاست در اشغال رژيم صهيونيستي است پس بگيريد.
در پايان اين راهپيمايي قطعنامه اي قرائت شد كه با تكبير مردم در جزيره ابوموسي به تصويب رسيد.

 



اخبار ادبي و هنري

اقدام عجيب مدير يك روزنامه در يك جلسه رسمي!
مديرمسئول روزنامه اطلاعات در اعتراض به چاپ نشدن مقاله يك فرد معاند اقدام به خواندن آن از يك تريبون رسمي كرد. به گزارش خبرنگار كيهان، وي در اعتراض به چاپ نشدن مقاله ماشاء الله شمس الواعظين در بولتن جشن تجليل از پيش نگاران مطبوعات در اقدامي عجيب به قرائت آن از تريبون ياد شده كرد.
وي همچنين در سخنراني خود بارها به تجليل از شمس الواعظين پرداخت.
گفتني است: محمود شمس مشهور به ماشاء الله شمس الواعظين از جمله دريافت كنندگان جايزه هاي مالي از برخي سازمان هاي غربي و آمريكايي به شمار مي رود.
سردبيري نشريه كيان و روزنامه هاي زنجيره اي جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان را بر عهده داشت و براي اولين بار از طريق اين طيف نشريات بود كه پاي سفراي خارجي به ويژه سفير انگليس به مطبوعات ايراني باز شد. از وي به عنوان عنصري دلال و كارچاق كن در عرصه مطبوعاتي ياد مي شود.
شمس الواعظين چند سال پيش در يك گفتگوي خصوصي معترف شده بود كه براي هر مصاحبه10 دقيقه اي با صداي آمريكا مبلغ 150 تا 200 دلار دريافت مي كند.
تأكيد آيت الله سيستاني بر تقابل صدا و سيما
با رسانه هاي غربي
رئيس سازمان صدا و سيما با آيت الله سيستاني مرجع تقليد در نجف اشرف ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار ضرغامي گزارشي از عملكرد شبكه هاي ملي و برون مرزي جمهوري اسلامي ايران تقديم كرد. بنابراين گزارش، آيت الله سيستاني با استقبال از گزارش ضرغامي و دعاي خير براي همكاران رسانه ملي بر ضرورت ارائه برنامه هاي مفيد، قانع كننده و مورد پسند مردم تأكيد كرد. در اين ديدار مسائل مهم فكري، نحوه تبليغ معارف اسلامي و شيوه هاي كارآمد و وحدت آفرين در جهان اسلام بررسي شد. آيت الله سيستاني با اشاره به تبليغات مسموم شبكه هاي غربي و ضداسلامي و همچنين شبكه هاي تفرقه افكن در جهان اسلام بر ضرورت مقابله مؤثر با آنان تأكيد كرد و مسئوليت سازمان صداو سيما در اين عرصه به ويژه جذب و آگاهي بخشي به جوانان را سنگين دانست.
مبتذل سراي حامي خواننده مرتد كلاس برگزار مي كند
شاعره اي مبتذل نويس كه در برخي از شبكه هاي اجتماعي از خواننده هتاك به ارزش هاي ديني حمايت كرده بود در اقدامي وقيحانه اقدام به برگزاري كلاس هاي شعرسرايي در برخي از مناطق شهر تهران كرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، طي چند روز گذشته در برخي شبكه هاي اجتماعي شاعره اي به نام «ف،الف» كه نوشته هاي غيراخلاقيش مورد پسند و استقبال راديو زمانه (راديو سازمان سيا) و ديگر سايت هاي ضد انقلاب است، به گفته خودش و طبق يك سند با دريافت 25هزار تومان از هر نفر اقدام به برگزاري كلاس هاي شعرسرايي در يكي از مكان هاي رسمي كرده است. اين در حالي است كه نمونه شعرهاي اين شاعره آن قدر وقيحانه است كه از درج آن در اين خبر معذوريم.
توجه و دقت در بررسي صلاحيت آموزش دهندگان به هنرجويان جوان و نوجوان در مكان هاي رسمي، امر مهمي است كه مسئولين ذيربط بايد به آن توجه بيشتري داشته باشند.
دبير هفتمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج
انتخاب شد
اميرحسين فردي پيشكسوت ادبيات داستاني به عنوان دبير هفتمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج معرفي شد.
اسماعيل اشرف نيا معاون امور انجمن هاي هنري سازمان بسيج هنرمندان با اعلام آغاز به كار رسمي هفتمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج گفت: پس از ارائه اين پيشنهاد از سوي شوراي انجمن ادبيات داستاني، حسين قناديان، رئيس سازمان بسيج هنرمندان كشور، حكم دبيري اميرحسين فردي را اعلام كرد.
وي افزود: اين دوره از جشنواره در چهار موضوع توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، ارزش ها و مباني انقلاب و دفاع مقدس، تاريخ اسلام و مضامين آييني و اجتماعي اعلام فراخوان داده است كه در دو مرحله استاني و كشوري برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14