(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 خرداد 1391 - شماره 20215

كوتاه اقتصادي
45ميليون ليتر بنزين 100 توماني به 400 توماني تبديل شد
غضنفري خبر داد آغاز توزيع گوشت ارزان در بازار
قيمت گاز در فاز دوم هدفمندي افزايش نمي يابد
رشد 178 واحدي شاخص بورس
واردات ميوه متوقف شد
كاهش 8 درصدي تلفات برق در سراسر كشور
وزير نيرو: سرانه مصرف آب در تهران بالاتر از ميانگين دنياست
دولت افزايش 15درصدي حقوق كارمندان را تاييد كرد
از سوي بانك ملي خريد سكه هاي پيش فروش به قيمت روز متوقف شد
عليرغم جو سازي غربي ها واردات نفت چين از ايران 53 درصد افزايش يافت
مردم مشكلات تحويل سكه ها را به بانك مركزي اعلام كنند



كوتاه اقتصادي

¤مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي با تشريح آخرين وضعيت سكه هاي پيش فروش شده اعلام كرد كه از مجموع 9 ميليون سكه پيش فروش شده تاكنون دو ميليون و 400 هزار سكه تحويل داده شده و دو ميليون و 800 هزار سكه نيز به صورت اوراق گواهي سپرده يا خريد نقدي توسط بانك با متقاضي معامله شده است. پيمان قرباني در گفت وگو با ايسنا افزود: از دو ميليون و 800 هزار سكه اي كه از طريق ابزارهاي جايگزين با متقاضيان معامله شده 500 هزار سكه مربوط به مرحله اول بوده و دو ميليون و 300 هزار سكه اي كه به صورت ابزارهاي جايگزين معامله شده براي مراحل بعدي بوده است.
¤مديرعامل بانك ملت با اعلام دلايل خروج كامل اين بانك از خريد تضميني گندم، گفت: تسهيلات دهي براي اتمام طرح هاي نيمه تمام از اولويت ها است. علي ديواندري در گفت وگو با مهر از خروج كامل اين بانك از طرح خريد تضميني گندم خبر داد و گفت: بانك ملت از سال 85 تا پايان سال 89 به مدت 5 سال انجام طرح خريد تضميني گندم را برعهده داشت كه از سال 90 به اين طرف، انجام اين كار به بانك سپه واگذار شد. مديرعامل بانك ملت با بيان اينكه خروج بانك ملت از اين طرح دليل خاصي ندارد، تصريح كرد: پس از اعلام آمادگي بانك سپه براي اجراي طرح كه با همكاري شركت دولتي بازرگاني ايران انجام مي شود، به دليل ماموريت ها و مسئوليت هاي ديگري كه بر عهده ما بود ترجيح داديم كه طرح خريد تضميني گندم از سوي بانك ديگري انجام شود.
¤معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: با اجراي طرح توليد ملي گوسفند و بز، تقويت توليد گوساله خودكفايي گوشت قرمز در 10 سال آينده محقق مي شود. سعادت الله عباسي در گفت وگو با فارس در پاسخ به برنامه وزارت جهاد كشاورزي براي خودكفايي گوشت اظهار داشت: توليد گوشت قرمز مي تواند نياز كشور را تامين كند، اما 10درصد نياز است كه وارد كنيم و برنامه داريم كه در آينده اين 10 درصد را هم در داخل توليد كنيم. معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي افزود: براي تحقق اين امر طرح توليد ملي گوسفند و بز در برنامه قرار دارد و با كارهاي اصلاح نژادي و توسعه واحدهاي نيمه صنعتي و صنعتي پرورش گوسفند در راستاي افزايش دوقلوزايي و مديريت توليد مثل و افزايش بهره وري ظرف مدت 10 سال بتوان گوشت گوسفند را در حد نياز كشور توليد كرد.
¤معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تاكنون حدود 2 هزار و 700 كارت سوخت براي مسافربرهايي كه در راههاي روستايي تردد مي كنند صادر شده و يا در مراحل نهايي قرار دارد، اظهار داشت: دو هزار مسير روستايي در كشور شناسايي شده است كه اينها خطوط اصلي ارتباط روستاها و شهرها را برقرار مي كنند.ميرشفيع با اشاره به مذاكره با شركتهاي حمل ونقل، تصريح كرد: با چند شركت حمل و نقل مذاكره شده است تا ناوگان مورد نياز راه هاي روستايي را تامين كنند كه مي توان از منابع صندوق توسعه ملي هم در اين خصوص استفاده كرد.ميرشفيع درخصوص طرحهاي مهر ماندگار، گفت: در طرحهاي مهر ماندگار 100 ميليارد تومان پيش بيني شده است كه براي نوسازي ناوگان، متقاضيان مي توانند براي پرداخت مابه التفاوت سود بانكي با هزينه كمتري تسهيلات دريافت كنند.
¤معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: حدود 60 درصد از آب هاي كشاورزي و شرب كشور از منابع زيرزميني تامين مي شود.«محمدرضا عطارزاده» در گفت وگو با ايرنا، افزود: آب هاي زيرزميني در همه جاي دنيا از ذخاير استراتژيك محسوب مي شود و با توجه به تغييرات اقليمي كه كشور ما با آن مواجه است، بايد در برداشت از آنها نهايت دقت و مراقبت هاي لازم انجام شود.

 



45ميليون ليتر بنزين 100 توماني به 400 توماني تبديل شد

براساس اعلام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي، 45ميليون ليتر سهميه بنزين 100 توماني به 400 توماني تبديل شد.
براساس آخرين پايش انجام شده حدود 45ميليون ليتر بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت باقي ماند و از ساعت بامداد دوشنبه به 90 ميليون ليتر بنزين 400 توماني تبديل شد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي هم گفت: بخشي از كارت هايي كه در آنها بنزين 100 توماني وجود داشت، كارتهاي موقت بود كه پيش از اين براي سهميه هاي ترميمي صادر شده بود كه اين كارتها از روز دوشنبه از چرخه عرضه سوختگيري حذف شد.
جليل سالاري افزود: كارتهاي موقت هم اكنون غيرفعال است و دارندگان اين كارتها نمي توانند با آن سوختگيري كنند. وي درباره تعداد خودروهايي كه هنوز بنزين 100 توماني در كارت سوخت داشتند نيز گفت: اين خودروها بسيار محدود و حدود هشت دهم درصد خودروهاي شخصي بود.
سالاري همچنين در گفتگو با مهر درباره جزئيات اجراي طرح فروش بنزين و برخي از فرآورده هاي نفتي با قيمت تعادلي، گفت: براساس مصوبات دولت و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، طرح فروش بنزين و برخي از فرآورده هاي نفتي با قيمت تعادلي اجرايي شده است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اعلام اينكه در حال حاضر اين طرح به طور آزمايشي در استان سيستان و بلوچستان آغاز شده است، تصريح كرد: مقرر شده است مطابق با مصوبات دولت اين طرح ابتدا در روستاهايي كه در شعاع 20كيلومتري مرز قرار دارند، اجرايي شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه در اين جايگاه هاي مرزي سوخت با قيمت تعادلي عرضه مي شود، اظهار داشت: هم اكنون كارگروه هاي استاني اجراي اين طرح در كشور تشكيل شده است.
وي با بيان اينكه فاز اول فروش تعادلي سوخت با عرضه 500 هزار ليتر عملياتي شده است، اظهار داشت: با تكميل و ارزيابي مطالعات اجراي فاز اول اين طرح در تمامي استان هاي مرزي كشور اجرايي مي شود.
سالاري در پاسخ به پرسشي در خصوص فرمول فروش بنزين با قيمت تعادلي، توضيح داد: قيمت فروش سوخت با قيمت هاي تعادلي براساس نوسان هاي نرخ ارز و قيمت فروش فرآورده در استان همجوار كشور همسايه تعيين مي شود.مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اينكه كف فروش سوخت با قيمت تعادلي نرخ فوب خليج فارس است، گفت: با تغيير قيمت سوخت در كشور همسايه قطعاً بهاي فروش فرآورده هاي نفتي با نرخ تعادلي هم دستخوش تغييرات قيمتي خواهد شد.

 



غضنفري خبر داد آغاز توزيع گوشت ارزان در بازار

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: توزيع گوشت قرمز با نرخ هاي پايين تر از سطح قيمت بازار از روز يكشنبه آغاز شده است.
به گزارش ايرنا، «مهدي غضنفري» ديروز در حاشيه همايش بهره وري و توليد ملي در پاسخ به خبرنگاران درباره برنامه هاي اين وزارتخانه براي تنظيم بازار مواد پروتئيني گفت: تدابير خوبي در حوزه گوشت پيش بيني شد كه جزييات آن توسط بازرگاني داخلي اعلام مي شود.
وي درباره تأثير قيمت جديد گوشت بر روي بازار گفت: بايد نرخ هاي جديد در سطح بازار فراگير شود و پس از چند روز مي توان انتظار كاهش قيمت ها را داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين گفت: مسئولان حوزه تنظيم بازار براي تأمين اقلام پرمصرف ماه مبارك رمضان ذخاير كافي را پيش بيني كرده اند.
وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره علت كاهش توليد خودرو پاسخ داد: با توجه به اينكه خودروسازان برنامه فصلي توليد دارند، از آنها انتظار مي رود در ايام پرمصرف خودرو همچون اسفندماه و يا مواقعي از سال كه مردم مسافرت بيشتري دارند، تعداد خودرو بيشتري را در بازار عرضه كنند.
غضنفري با بيان اينكه وي هنوز گزارشي مبني بر بروز مشكل در حوزه خودرو و خودروسازي دريافت نكرده، گفت: برنامه هاي توليد را مديران خودروساز تنظيم مي كنند و آنها بايد نسبت به آن پاسخگو باشند.
وي تأكيد كرد: تا زمان حاضر شواهد و علايمي مبني بر اينكه مشكلي از خارج بنگاه بر خودروساز تحميل شده، اعلام نشده است.
غضنفري درباره تأثير كاهش احتمالي خودرو بر اشتغال گفت: اين موضوع اثري بر روي اشتغال نخواهد داشت، توليد خود را با شرايط بازار هماهنگ مي كند و اگر شاخص هاي توليد كاهشي يا افزايشي باشد، شاخص اشتغال متأثر نمي شود.
غضنفري در پاسخ به پرسشي ديگر درباره توافق بر سر نرخ 630 تومان براي هر ليتر شيرخام با دامداران مشروط به تأمين نهاده هاي دام آنها با نرخ اسفند سال گذشته گفت: طبق توافقات حاصله، شركت پشتيباني امور دام بلافاصله تمامي ذخاير براي خوراك دام و حتي طيور را در بازار آزاد كرد و حواله مستقيم علوفه به دامداري ها ارايه شد.
وي با اشاره به اينكه برخي دامداري ها اعلام كردند كه سرمايه در گردش كافي براي خريد علوفه ندارند، افزود: به همين دليل حداكثر يك فرصت 45 روزه به آنها داديم.
وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: برخي دامداران نيز اعلام كردند كه به محض دريافت علوفه نمي توانند شير قبلي خود را به قيمت مورد نظر ما به فروش برسانند و از ما فرصت خواستند و از گروهي دامداران ساكن نقاط دوردست كه اقدام به دريافت حواله نكرده بودند، نيز خواستيم تا حواله را از شركت پشتيباني امور دام دريافت كنند.
وي بيان كرد: بسياري از دامپروري ها و دامداري ها نرخ 630 تومان را اعمال مي كنند و تعداد محدود باقي مانده نيز بايد تصميم خود را گرفته و علوفه را از دولت دريافت كنند.
غضنفري در ادامه توضيح داد: حدود 90 درصد از صنايع لبني نرخ مصوب را رعايت مي كنند و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نيز منتظر فرآيند تسويه حساب دامدار و صنايع لبني در پايان ماه است.
وي سپس گفت: دستگاه هاي نظارتي از جمله تعزيرات حكومتي نيز پاي كار ايستاده اند و اگر هم روزي قرار باشد نرخ ها بالا برود بايد قبل از آن گفت وگوهاي لازم را انجام دهيم.
غضنفري همچنين در همايش ملي بهره وري و توليد ملي گفت: بزرگترين دغدغه وزارت صنعت، معدن و تجارت توليد است و بر اين اساس مي بايست نقش مشوق نهادهاي پولي و مالي را در توليد به صراحت مشخص كرد، اين در شرايطي است كه در صورت عدم توجه به اين موضوع، توليد كشور آسيب مي بيند.
وزير صنعت، معدن و تجات افزود: در شرايط فعلي، سهم موسسات مالي و بانكي در توليد كشور بسيار ضعيف است، درحالي كه تعداد زيادي موسسه مالي و اعتباري در حال فعاليت هستند كه مشخص نيست چه نقشي در فضاي كسب و كار كشور دارند و بايد ساماندهي شوند.
وي تصريح كرد: بر اين اساس چنانچه توليدكننده يا صنعتگري نيازمند تأمين سرمايه در گردش باشد، موسسات مالي و اعتباري و بانكهاي خصوصي مي توانند در راه تأمين اين نياز گام بردارند، درحالي كه اينها هم اكنون منابع مردم را نزد خود جمع آوري كرده اند و متأسفانه سپرده هاي مردم در مسير توليد هزينه نمي شود.
وي اظهار داشت: كسي نمي تواند با سود بانكي 25 درصد توليد را اداره كند و در چارچوب قوانين محصول خود را بفروشد، البته در حوزه بهره وري از پرسش هاي پيش روي مسئولان اين است كه در فضاي عمومي كسب و كار، چه اقداماتي مي تواند صورت گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با انتقاد از سازمان ملي بهره وري گفت: بايد از مسئولان اين سازمان پرسيد كه چرا تاكنون شاخص بهره وري در كشور مشخص نشده است.
به گزارش ايسنا غضنفري اظهار كرد: در برنامه پنجم توسعه احكام زيادي درباره بهره وري آورده شده، اما مشخص نيست كه چرا سازمان ملي بهره وري ايران به عنوان متولي بحث بهره وري در كشور اقدامي در اين راستا انجام نداده است.
او با اشاره به اين كه تا شهريور امسال بايدبرنامه هاي جامع بهره وري تعيين شود، افزود: در صورت تحقق اهداف مربوط به بهره وري، سالانه منافعي بالغ بر 4300 ميليارد تومان فقط حاصل از بهره وري در صنعت، معدن و بازرگاني به دست مي آيد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با انتقاد از نحوه راه اندازي برخي واحدهاي صنعتي توضيح داد: برخي واحدهاي صنعتي با ظرفيت كمتر از 100 درصد كار مي كنند، اما شاهد آن هستيم كه واحدهاي ديگري با همان محصولات توليدي و به دلايلي مانند رقابت هاي شهري و فشار نمايندگان در همان منطقه ايجاد مي شوندكه آن واحدها نيز زير ظرفيت كامل كار مي كنند و اين يك الگو ناموفق در سرمايه گذاري است.

 



قيمت گاز در فاز دوم هدفمندي افزايش نمي يابد

مدير گازرساني شركت ملي گاز پيش بيني كرد قيمت گاز در فاز دوم هدفمندي يارانه ها ثابت بماند.
مجتبي شيخ بهائي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين كه ستاد هدفمند كردن يارانه ها هيچ درخواستي مبني بر افزايش قيمت گاز طبيعي براي گام دوم هدفمند كردن يارانه ها ارائه نكرده است، گفت: شركت ملي گاز نيز تاكنون در جلسات ستاد هدفمند كردن براي افزايش قيمت گاز طبيعي شركت نكرده و هيچ سناريويي را به آنها ارائه نداده است.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران ادامه داد: درآمد حاصله از اجراي گام دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها زياد نيست و به همين دليل دولت مي تواند بدون افزايش قيمت گاز نيز اين درآمد را كسب كند.
وي تصريح كرد: بنابراين به نظر مي ر سد براي سال جاري هيچگونه افزايش قيمت گازي را شاهد نباشيم.
احتمال افزايش قيمت نان
نايب رئيس اتحاديه نانوايان تهران گفت: در صورت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها تعرفه جديد آرد مشخص شده و پس از آن نرخ جديد نان اعلام مي شود كه به احتمال زياد افزايشي را در قيمت نان شاهد خواهيم بود.
قاسم زراعت كار در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: به اعتقاد من يك مقدار آرد از شبكه كارخانه ها به صورت غيرقانوني خارج مي شود.
وي گفت: دولت گندم درجه يك را از كشاورز به مبلغ 440 تومان و درجه 2 را به قيمت 395 تومان خريداري مي كند و قيمت گندم نيز همانند سال گذشته يعني همان 360 تومان به كارخانه ها تحويل داده مي شود.
مديرعامل شركت تعاوني نانوايان تهران تاكيد كرد:تمام كالاهاي مصرفي نانوايان غير از آرد گران شده و منتظر تعيين قيمت هاي جديد در اين رابطه هستيم.
وي با بيان اينكه نانوايان در يك مرحله آرد را از كارخانه هاي تهران و در مرحله بعد از كارخانه هاي شهرستان ها به قيمت گرانتري خريداري مي كنند، گفت: كيفيت آرد هاي تهران نسبت به آردهاي شهرستان پايين تر است و نانوايان براي اين كه بتوانند در بازار رقابت دوام بياورند و خود را هماهنگ كنند، از آرد شهرستان خريداري كرده و آن را با آرد تهران مخلوط مي كنند كه كيفيت نان بهتر شود.
نايب رئيس اتحاديه نانوايان تهران با بيان اين كه در حال حاضر كارخانه ها از بازار آشفته سوءاستفاده مي كنند، مدعي شد سابق بر اين ما 4 رقم آرد 7 درصد، 12 درصد، 15 درصد و 18 درصد داشتيم (اين درصدها براساس ميزان سبوس است)، ولي در حال حاضر با توجه به وضعيت بازار و جبران هزينه ها چند رقم آردهاي ديگر اسم گذاري كرده اند و بعضا به جاي آردي كه عنوان مي كنند 23 درصد است آرد 18 درصدي را به نانوا مي دهند.

 



رشد 178 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس تهران ديروز با 178 واحد افزايش به رقم 26 هزار و 854 واحد رسيد.
به گزارش فارس، ديروز سهام بانك ها و برخي شركت هاي ديگر با اقبال سرمايه گذاران و رشد قيمت هر سهم داد و ستد شدند. از سوي ديگر افتتاح پتروشيمي اروند بزرگترين زنجيره «پي.وي.سي» جهان توسط رئيس جمهور در ماهشهر و در پيش رو بودن عرضه اوليه سهام هلدينگ پتروشيمي خليج فارس، موجب تقويت اين موج مثبت براي شركتي بزرگ و مؤثر در شاخص يعني نفت و گاز پارسيان شد.
شاخص بورس در نتيجه اثر مثبت 24 تا 8 واحدي بانك ملت، صنايع شيميايي ايران (كه به دليل افزايش 47 درصدي سودآوري با 24 درصد رشد قيمت روبرو شد)، بانك هاي تجارت، اقتصاد نوين، كارآفرين، نفت و گاز پارسيان، چادر ملو و توسعه و معادن فلزات، با 178 واحد افزايش در عدد 26 هزار و 854 واحد جا خوش كرد.
با اين پرش، شاخص بورس كه از 28 فروردين ماه با رشد حداكثري 57 واحدي روزهاي سختي را در 35 روز اخير سپري كرده بود، شاهد بيشترين جهش روزانه ها در دو ماه اخير شد تا اميدها براي عبور مجدد اين متغير از كانال 27 هزارتايي، بار ديگر تقويت شود. اين در حالي است كه شاخص بورس از 28 فروردين تا ديروز و در 25 روز كاري، 17 روز را با كاهش و فقط 8 روز را با افزايش ارقام پشت سر گذاشته بود.
بررسي آمار پاياني معاملات هم حكايت از آن دارد به دليل افزايش تحركات سرمايه گذاران حقوقي و حقيقي، بيش از 305 ميليون سهم به ارزش 101 ميليارد تومان جابجا شده است كه آمار قابل توجهي براي بورس بشمار مي رود. شركت هاي ايران ترانسفو و بانك پاسارگاد و ملي مس هم با بيش از 9/61، 15 و 8/14 ميليون سهم داراي بيشترين حجم معاملات در بين شركت هاي بورسي بودند.

 



واردات ميوه متوقف شد

مسئول ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از توقف واردات ميوه خبر داد.
ساسان خدايي در گفت وگو با ايسنا افزود: در ايام نوروز دولت اجازه واردات سيب و پرتقال براي تنظيم بازار داده بود، اما از قبل اعلام شده بود كه پايان ارديبهشت آخرين مهلت واردات اين دو ميوه است.
او با اشاره به اين كه تا آخرين روز سال گذشته ثبت سفارش واردات ميوه انجام شد، افزود: در سال جديد ثبت سفارشي نداشتيم و همه واردات ميوه مربوط به ثبت سفارش هاي قديمي بوده است.
به گفته خدايي، براساس توافق هاي قبلي، تا پايان ارديبهشت ماه ميوه هايي كه پيش از اين ثبت سفارش شده بودند امكان واردات داشت و از ديروز ديگر نه ميوه اي (به جز موز) ثبت سفارش مي شود و نه وارد مي شود.

 



كاهش 8 درصدي تلفات برق در سراسر كشور

وزير نيرو گفت: دولت راهبردهاي زيادي براي كاهش تلفات برق در كشور از سال 84 تاكنون به كار بسته به طوري كه در حال حاضر تلفات برق به
98/14 كاهش يافته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت مجيد نامجو درباره برنامه هاي دولت براي كاهش تلفات برق در كشور اظهار داشت: در سال 84 ميزان تلفات برق در توزيع 23درصد بود، اما با برنامه هايي كه توسط دولت و وزارت نيرو انجام شد، هر ساله تلفات برق كاهش يافت و به جايي رسيد كه در حال حاضر تلفات برق 98/14 است كه اين نشان دهنده توفيق بسيار خوب دولت در اجراي برنامه كاهش تلفات برق است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به وسعت زياد كشور ما، براي انتقال برق مجبور هستيم خطوط انتقال زيادي را ايجاد كنيم، كه طبيعتا آفتي را به همراه خواهد داشت و اجتناب ناپذير است. اگر بتوانيم اين قضيه را به خوبي هم مديريت كنيم، شايد بتوان تلفات برق را به زير 10 درصد رساند زيرا كاهش تلفات برق پايين تر از 15 درصد براي كشور بزرگي مانند ايران كه تمام انرژي آن از طريق خطوط انتقال سراسري تامين مي شود، كار بسيار سنگين و سختي است.
نامجو به راهبردهاي وزارت نيرو براي انجام چنين پروژه عظيمي اشاره كرد و افزود: اما توليد برق در محل مصرف كاري است كه توسط وزارت نيرو دنبال مي شود و با اين روش تلاش مي كنيم از آفتي كه در خطوط انتقال بزرگ صورت مي گيرد، جلوگيري شود.
وزير نيرو به لزوم مشاركت بخش خصوصي براي اجراي برنامه هاي دولت به منظور كاهش تلفات برق اشاره كرد و گفت: استفاده از توان و ظرفيت بخش خصوصي در اين زمينه جزء برنامه هاي وزارت نيرو است و دولت بر طبق اصل 44 قانون اساسي و قوانيني كه در كشور تصويب شده، نمي تواند تمام طرحها را به تنهايي اجرا كند و بخش خصوصي نيز بايد مشاركت داشته باشد.

 



وزير نيرو: سرانه مصرف آب در تهران بالاتر از ميانگين دنياست

وزير نيرو سرانه مصرف آب در تهران را بسيار بالاتر از ميانگين دنيا اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، مجيد نامجو صبح ديروز در مراسم پايان عمليات حفاري بلندترين تونل انتقال آب به تهران به مصرف بيش از حد آب در كشور اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف آب در تهران بين 300 تا 350 ليتر در روز براي هر نفر است و اين در حالي است كه در دنيا اين ميزان بسيار پايين تر است.
وي با تاكيد بر اينكه كشور ما نيز بايد خود را به استانداردهاي مصرف آب در دنيا نزديك كند، ادامه داد: اگر با اجراي طرح هاي مختلف، آب هاي كشور فقط به سمت تهران بيايد و شاهد همين ميزان مصرف باشيم، قطعا راهي به جايي نخواهيم برد.
نامجو راه حل اين واقعه را ابتدا كاهش مصرف آب در تهران و سپس اجراي طرح هاي انتقال آبي در اين منطقه دانست و گفت: طرح پايان عمليات حفاري بلندترين تونل انتقال آب به تهران، در سطح بالاي بلوغ مهندسي كشور است و طرحي بسيار عظيم است كه به دست توانمند متخصصان ايراني به بهره برداري رسيد و اين امر مايه افتخار كشور است.
وزير نيرو در خصوص تامين آب براي پايتخت گفت: به هرحال آب بايد در تهران تامين شود و ظرفيت هاي خوبي نيز در اين استان وجود دارد كه بايد بالفعل تبديل شود.
وي گفت: در طول ساليان مختلف احداث و بهره برداري از سدهاي طالقان، لار، اميركبير، لتيان و ماملو براي تامين آب تهران انجام شده است اما هم چنان خيال راحتي از بابت تامين منابع آبي تهران وجود ندارد.
نامجو با تاكيد بر اين كه در سال هاي آينده نيز با بهره برداري از پروژه هاي ديگر تامين آب باز هم مشكلات متعددي وجود خواهد داشت كه بايد حتما مصرف در تهران كاهش يابد، ادامه داد: توسعه كلان شهر يكي ديگر از معضلات تامين آب اين شهر است و بايد وضعيت توسعه كلان شهر تهران در سياست هاي كلان كشور مشخص شود تا از شدت مشكلات كاسته شود.
وزير نيرو در بخش ديگري از صحبت هاي خود به موضوع افتتاح سد و نيروگاه گتوند در روزهاي آينده خبر داد و گفت: بلندترين سد خاكي كشور زير ذره بين تمام دنيا قرار دارد و در روزهاي آتي شاهد بهره برداري كامل از اين سد خواهيم بود؛ در حال حاضر نيز دو واحد نيروگاهي اين سد در حال اجرا در مدار بهره برداري قرار گرفته و اميدواريم به زودي دو واحد نيروگاهي آن نيز به بهره برداري برسد.
وزير نيرو در ادامه گفت: ما اكنون در كشوري زندگي مي كنيم كه مشكلات آبي در آن بسيار زياد است و كشور را در فشار بسيار زيادي قرار داده است و تنش آبي در حال وقوع است.
وي درباره اقدامات وزارت نيرو براي مقابله با بروز تنش هاي آبي در كشور گفت: رئيس جمهور براي تامين آب ايران مركزي دستور اجرايي شدن سه پروژه بزرگ را داده است كه انتقال آب از درياي خزر به ايران مركزي و شيرين سازي آب دريا از اين جمله است.

 



دولت افزايش 15درصدي حقوق كارمندان را تاييد كرد

در پي اظهارات برخي نمايندگان مجلس مبني بر تصويب افزايش 15 درصدي حقوق در مجلس، معاون بودجه معاونت برنامه ريزي كه پيشتر از كاهش 5 هزار ميلياردي اعتبار حقوق خبر داده بود، افزايش 15 درصدي حقوق با اعتبار مصوب مجلس را تاييد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رحيم ممبيني درباره ميزان افزايش حقوق كارمندان دولت در سالجاري اظهار داشت: براساس آنچه كه در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه تعيين شده است، ميزان افزايش حقوق كارمندان با توجه به اعتبارات مصوب در بودجه ساليانه تعيين مي شود كه براساس پيش بيني كه دولت براي افزايش حقوق كارمندان داشته، در سال 91 حقوق كاركنان دولت تا 15 درصد افزايش خواهد داشت.
وي افزود: البته زماني كه لايحه بودجه 91 تقديم مجلس شد، اتفاقات ديگري افتاد از جمله اين كه ابلاغ حق بدي آب و هوا در مناطق محروم بود كه حدود دو ميليون كارمند را شامل مي شد و 120 هزار تومان براي هر نفر افزايش حقوق را به همراه داشت كه 3 هزار و 300 ميليارد تومان با اعمال ضريب 15 درصد براي دولت بار مالي ايجاد مي كرد.
ممبيني تصريح كرد: همچنين آموزش و پرورش در ارتباط با كلان شهرها افزايش هايي را اعمال كرد كه با اعمال ضريب ريالي، 200 ميليارد تومان براي دولت بار مالي داشت. حق جذب كاركنان وزارت بهداشت، حق سختي شغل كاركنان نيروهاي مسلح، افزايش حقوق خانواده معظم شهدا در راستاي قانون مديريت خدمات كشوري نيز يكي ديگر از مباحثي بود كه بعد از تقديم لايحه بودجه دولت به مجلس مطرح شد و بار مالي نسبتا بالايي براي دولت ايجاد مي كرد.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در ادامه، مجموعه اين افزايش ها را 5 هزار ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: به دليل اين كه اين موارد بعد از تقديم لايحه بودجه به مجلس بود با رايزني هايي كه در كميسيون تلفيق صورت گرفت، گزارش مربوط به اين بحث تهيه و به كميسيون تلفيق ارائه شد كه گزارش اين كميسيون به مجلس تقديم شد و اصلاحاتي مدنظر مجلس بود كه به كميسيون ارجاع داده شد اما متاسفانه به دلايلي اعضاي كميسيون تلفيق از حد نصاب خارج شدند و چند نفري در اين كميسيون نگذاشتند كه اين اعتبار تصويب شود.
وي تاكيد كرد: اگر اين ميزان مبلغ در كميسيون تلفيق حذف نمي شد و به صحن مجلس مي آمد، با توجه به ديدگاه مثبت رئيس مجلس در اين باره و اراده جمعي نمايندگان مجلس، يقينا اين 5 هزار ميليارد تومان به تصويب مي رسيد كه متاسفانه اين گونه نشد. ممبيني تصريح كرد: اگر اين بودجه به دست دولت مي رسيد، زمينه بهتري براي تخصيص اعتبارات بيشتر در ميزان افزايش حقوق كارمندان فراهم مي شد اما براي سالجاري ضريب افزايشي 15درصد پيش بيني شده است كه به زودي جزئيات آن اعلام خواهد شد.

 



از سوي بانك ملي خريد سكه هاي پيش فروش به قيمت روز متوقف شد

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي بخشنامه اي به بانك ملي ايران حذف دريافت وجه نقد، معادل ارزش مسكوك پيش خريد شده از روش هاي جايگزين تحويل سكه را ابلاغ كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي با گذشت بيش از يك ماه از موعد تحويل مسكوك طلاي پيش فروش شده و با توجه به نتايج حاصل از بررسي روش هاي مختلف معرفي شده و امعان نظر به موقتي بودن روش هاي مذكور مقرر شد؛ بانك ملي ايران از تاريخ 31/2/1391استفاده از روش «دريافت وجه نقد، معادل ارزش مسكوك پيش خريد شده به نرخي كه روزانه از سوي بانك مركزي به آن بانك اعلام مي شود» را از روش هاي جايگزين واگذاري مسكوك طلا به متقاضيان حذف نمايد.بر اساس اين گزارش: استفاده از ساير روش هاي جايگزين از جمله دريافت حواله مسكوك طلاي بانك مركزي و يا دريافت اوراق گواهي سپرده مدت دار ويژه سرمايه گذاري (عام) آن بانك براي متقاضيان كماكان به قوت خود باقي است و در صورت نياز هرگونه تغيير در نحوه واگذاري مسكوك طلاي پيش فروش شده بانك مركزي به اطلاع بانك ملي ايران خواهد رسيد.

 



عليرغم جو سازي غربي ها واردات نفت چين از ايران 53 درصد افزايش يافت

برخلاف جو سازي رسانه هاي غربي واردات نفت چين از ايران 53 درصد افزايش يافته است.
به گزارش فارس، براساس اطلاعات گمرك چين، واردات نفت خام چين در ماه آوريل از ايران نسبت به ماه قبل از آن 53 درصد افزايش داشته و به 388 هزار و 34 بشكه در روز رسيده است.
به گزارش رويترز، واردات نفت چين پس از آن افزايش يافته است كه دو كشور قراردادهاي سالانه خريد نفت را تمديد كرده اند. پيش تر گفته مي شد ايران و چين بر سر قيمت نفت اختلافاتي با هم داشته اند.
زيان امارات از تحريم ايران
در همين حال صندوق بين المللي پول با اشاره به تبعات تحريم ايران بر اقتصاد امارات پيش بيني كرد كاهش 30درصدي صادرات به ايران رشد اقتصادي امارات را
3/0درصد كاهش دهد.
براساس اين گزارش تحريم ها مي تواند تقاضا از سوي ايران به دليل مشكلات اقتصادي و ساير موانع مربوط به تامين منابع مالي و پرداخت ها را تا حدودي كاهش دهد. بر اين اساس، كاهش 30درصدي صادرات به ايران بر رشد توليد ناخالص داخلي امارات به ميزان 3/0 درصد تاثير خواهد گذاشت.
اين گزارش نوشت: علاوه بر اهميت ايران به عنوان يك شريك تجاري براي امارات، اين كشور منبع مناسبي در زمينه تقاضا براي خريد املاك و مستغلات، گردشگري و خدمات مالي نيز به شمار مي رود. تاثير تحريم ها بر بازار املاك امارات چندان مشخص نيست.
پرداخت بدهي نفتي هند
به ايران
از سوي ديگر سفير ايران در هند تاكيد كرد، دهلي نو كليه بدهي نفتي خود به ايران را پرداخت كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي پرس تي وي، سيدمهدي نبي زاده تصريح كرد: در شرايط كنوني، ايران و هند علي رغم تحريمهاي آمريكا و اروپا، مساله و مشكل پرداخت پول نفت ايران را با ارائه راهكارهاي مناسب حل و فصل كرده اند.وي گفت هند هم اكنون بخشي از پول نفت وارداتي از ايران را با روپيه پرداخت مي كند.
ايران و هند پيش از اين از توافق دوجانبه براي پرداخت 45 درصد پول نفت ايران با روپيه خبر داده بودند. ايران با صادرات روزانه 400 هزار بشكه نفت به هند 12درصد نفت وارداتي اين كشور را تامين مي كند.

 



مردم مشكلات تحويل سكه ها را به بانك مركزي اعلام كنند

بانك مركزي با اعلام شماره تماسهايي از مردم خواست، در صورت مشاهده هر نوع مشكل در زمينه تحويل سكه ها و يا استفاده از ابزارهاي جايگزين، مراتب را به بانك مركزي منعكس كنند.
به گزارش بانك مركزي، اين بانك در راستاي اجراي تعهدات خود در زمينه طرح پيش فروش سكه، همزمان با ابلاغ دستورالعمل هاي لازم به شعب بانك ملي ايران ضمن برنامه ريزي دقيق و جامع در زمينه تحويل به موقع سكه هاي ثبت نام شده، تمامي مساعي خود را به كار بسته است تا ضمن ارايه خدمات مناسب به ثبت نام كنندگان محترم، از ديدگاه ها، نظرها و پيشنهادهاي ارزنده آنان نيز بهره مند شود و در جريان سوالات و مشكلات اين دسته از هموطنان گرامي قرار گيرد.
در همين راستا، از هموطنان عزيز درخواست مي شود در صورت مشاهده هر نوع مشكل در زمينه تحويل سكه ها و يا استفاده از ابزارهاي جايگزين، مراتب را به شماره تلفن 64463786 و 64463796-021 (در ساعات اداري) و تلفن پيام گير 29954855-021 (شبانه روزي) جهت رسيدگي انعكاس دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14