(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 2 خرداد 1391 - شماره 20215

اعتراض هاي گسترده دانشجويان به هتاكي يك نشريه
دانشگاه دين خود را به امام هادي(ع) ادا مي كند
رئيس شوراي سياست گذاري كنگره علوم انساني اسلامي:
كنگره علوم انساني اسلامي مهم ترين رويداد علمي دهه هاي اخير است
اكران يك فيلم ضد اسلامي در دانشگاه «مفيد»
ممنوعيت تبليغ دانشگاه هاي غيرمعتبر خارجي توسط موسسات اعزام دانشجو



اعتراض هاي گسترده دانشجويان به هتاكي يك نشريه
دانشگاه دين خود را به امام هادي(ع) ادا مي كند

همزمان با توهين شرم آور يكي از خواننده هاي فراري مقيم آلمان به ساحت مقدس حضرت امام هادي عليه السلام اقشار مختلف جامعه نسبت به اين هتك حرمت واكنش هاي گسترده اي نشان دادند .
دانشجويان دانشگاه هاي مختلف كشور نيز در اين ميان از اقشار ديگر جامعه عقب نمانده و دين خود را نسبت به امام مظلوم خويش ادا كردند .
ولي آن چه در اين ميان باعث تاسف شديد دانشجويان و واكنش هاي گسترده آنان شد حركت عجيب و قابل تامل يكي از تشكل هاي دانشجويي بود كه از عمل هتاكانه خواننده مرتد دفاع كرده و واكنش هاي عمومي به اين هتاكي را مورد انتقاد قرار داد .
نشريه صبح فردا منتسب به افراد انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ، در پروژه اي خطرناك و تامل برانگيز در يك مقاله سفارشي اقدام به حمايت از خواننده هتاك به ساحت مقدس امام هادي (ع) كرد.
اين نشريه كه به مديرمسئولي خانم «ب» و سردبيري خانم«خ» از اعضاي انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران اداره مي شود، طي مقاله اي كه به قلم فردي به نام «الف. ع. ش.» نوشته شده ضمن انتشار مطالب موهن و تاسف بار نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) به حمايت از خواننده هتاك به ساحت امام هادي(ع) پرداخت و خواستار اعتراض به صدور حكم ارتداد نامبرده شد.
اين درحالي است كه رسانه هاي صهيونيستي و ضدانقلاب طي روزهاي اخير خواستار حمايت از خواننده هتاك به ساحت ائمه شدند.
به دنبال انتشار اين مقاله موهن دانشجويان دانشگاه تهران اعتراض هاي گسترده اي در سطح دانشگاه هاي كشور صورت گرفت به صورتي كه مسئولان اين نشريه را در يك اقدام طلبكارانه مجبور به انتشار بيانيه كردند.
مسئولان نشريه خاطي با ارسال توضيحي خطاب به رسانه ها خود را ديندار و دين مدار خوانده و نوشتند اگر كسي ناراحت شده عذر مي خواهيم !
در بخشي از توضيح مسئولان نشريه آمده است : مسئولان نشريه منتسب به افراد انجمن تهران تاكيد كردند: ما نيز دغدغه ي دين داريم و نه تنها توهين به معصومين (ع) بلكه نسبت داده شدن چنين نيتي را به خودمان، نمي پذيريم و آن را محكوم مي كنيم.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است : اينجانبان مدير مسئول روزنامه ي صبح فردا، سردبير مسئول روزنامه ي صبح فردا و نويسنده مطلب اذعان مي داريم كه چنانچه [!] از سرمقاله ديروز اهانت به ائمه ي معصومين (ع) برداشت شده است، مراتب عذرخواهي خود و هيئت تحريريه ي روزنامه ي «صبح فردا» را نسبت به آن دسته از عزيزاني كه احساس توهين كرده اند، اعلام مي داريم.
ادامه تجمعات و اعتراضات دانشجويي
دانشجويان دانشگاه تهران سه شنبه گذشته در تجمعي اعتراض خود را به نشر اين مقاله اعلام كردند .
دانشجويان و فارغ التحصيلان اين دانشگاه نيز با صدور بيانيه اي اعتراض خود را اعلام كردند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است : در شرايطي كه از هر مسلمان و آزاده اي انتظار اعلام برائت و تبري از اين دست حركات وجود دارد، متأسفانه شاهد آن هستيم كه نشريه دانشجويي «صبح فردا» در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران، در مقاله اي هتاكانه علاوه بر تمسخر احكام اسلامي، به حمايت از اين توهين كننده به اهل بيت پرداخته و به بهانه شعار آزادي بيان، اجازه جسارت وقيحانه به پيشگاه ساحت مقدس حضرت امام هادي(ع) را به خود داده است.
در ادامه اين بيانيه كه به امضاي بيش از هزار دانشجو و فارغ التحصيل دانشگاه تهران رسيده است مي خوانيم : چنين تحركاتي در اين نشريه بي سابقه نبوده و قبلا نيز به بهانه هاي مختلف، اقدام به قداست زدايي از احكام و اركان دين اسلام نموده است (عناويني چون آزادي فرقه ضاله بهاييت، توهين تلويحي به حجاب برتر اسلامي و حكم قصاص در اسلام) چه غم انگيز است آنجا كه اين جريان به جاي اظهار توبه و پشيماني و برائت و محكوم نمودن جريان هتاك، به عذرخواهي طلبكارانه اي اقدام كرده كه منكر اصل توهين به مقدسات مي باشد و آن را صرفا سوء برداشت عده اي از دانشجويان از مطالبي مبهم! مي داند، و اين گونه راه را بر اعمال هرگونه رأفت اسلامي براي خود مي بندد.
متعاقب اعتراض هاي شديد صورت گرفته انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران نيز در بيانيه اي به اين اقدام واكنش داد.
بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران با اشاره به اقدام صورت گرفته منتسب به افراد انجمن تهران مي افزايد: اين واقعه نيز نظير بي حرمتي به عاشوراي حسيني در سال88، لكه ننگي بر پيشاني منحرفين از اسلام ناب محمدي(ص)، و زمينه ساز اضمحلال اين جريان خواهد بود چرا كه فحاشي و بي اخلاقي، آخرين دستاويز جرياني است كه مشروعيت و مقبوليت خود را در جامعه و دانشگاه از دست داده است .
بيانيه دانشجويان مي افزايد: بروز اين اتفاق، نشان دهنده اين واقعيت است كه سران اين مجموعه، تصميم به برداشتن نقاب اسلام از صورت خود دارند و ديگر نيازي به پنهان شدن پشت نام اسلام نمي بينند، بلكه مي خواهند همچون سلف پناهنده خود به كشورهاي غربي، آشكارا به ضديت با تفكر ديني بپردازند.
دانشجويان در پايان تاكيد كرده اند: انجمن اسلامي دانشجويان مستقل با ايمان به وعده الهي در حفظ و حراست از دين خدا (انانحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون)، و به اقتدا بر معمار كبير انقلاب اسلامي، حضرت روح الله كه با پيام تاريخي خود زندگي نكبت باري را براي سلمان رشدي كافر رقم زد، تكليف خود مي داند كه با انحرافات اعتقادي و اخلاقي اقليتي منحرف مقابله نموده و فضاي مقدس دانشگاه را از لوث اين آلودگي ها تطهير نمايد.
دو اتحاديه بزرگ دانشجويي كشور نيز با انتشار بيانيه اي، ضمن محكوم كردن اقدام نشريه منتسب به افراد انجمن دانشكده علوم اجتماعي در حمايت از هتاكان به مقدسات اسلامي از مسئولان وزارت علوم خواستند تا رويكرد تساهل و تسامح را كنار گذاشته و با عاملين اين اقدام قاطعانه برخورد كنند.
بيانيه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور و اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان كه با آيه شريفه «انالله و انا اليه راجعون» و با تمسك به آيه 139 سوره نساء يادآور شده است: (منافقين) كساني اند كه كافران را، به جاي مؤمنان، (به عنوان يار و) دوست خود انتخاب مي كنند. آيا عزّت و سربلندي را نزد آنان مي جويند با اين كه همه عزّتها از آن خداست؟!
در بخشي از اين بيانيه آمده است : اين روزها قلوب مومنين داغدار اهانتي است كه از سوي يك خواننده معلوم الحال نسبت به امام مظلوم شيعيان، حضرت امام هادي(ع) روا داشته است، و آنچه دردآور است اينكه برخي حاميان وي در دانشگاه و در پوشش انجمن اسلامي! دست به كار شده تا اقدام شنيع وي را لاپوشاني كنند.
دانشجويان در بيانيه خود ادامه مي دهند : افراطيون و شاگردان اسلاف دوم خرداد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران درصدد تبرئه شاهين نجفي از اقدام موهن خود برآمده اند تا جايي كه نشريه منتسب به افراد انجمن اسلامي! دانشكده علوم اجتماعي در قالب دفاع از آزادي بيان و حقوق بشر به تطهير اين خواننده هتاك پرداخت. و به راستي كه اين منش منافقان است كه ذا قيل لهم لاتفس دوا ف ي الأرض قالوا نّما نحن مصل حون (سوره بقره آيه 11)
در بخش ديگري از اين بيانيه دانشجويان تاكيد مي كنند : ما هرگز گمان نمي كرديم كه روزي رسد كه در دانشگاه هاي اسلامي كشورمان به ائمه هدي نيز اهانت شود و يا از اهانت كنندگان به ايشان حمايت شود.
دانشجويان در انتهاي بيانيه اعتراضي خود خواسته هاي خويش را اينگونه مطرح مي كنند :
1) مسئولان دانشگاه كه ساده انگاري در خصوص عمكرد تشكل هاي دروغين را به اوج خود رسانده اند، رويكرد تساهل و تسامح خويش را كنار گذاشته و با عاملين اين اقدام شنيع قاطعانه برخورد كنند.
2) اما از مسئولين وزارت علوم نيز به عنوان ارگان بالادستي نظارت بر دانشگاه ها نيز مي خواهيم در صورت هرگونه اهمال كاري مسئولين دانشگاه، خود به وظيفه تاريخي و اسلامي خود عمل كنند كه در غير اين صورت ما دانشجويان كوتاهي در اين زمينه را برنتافته و خود پاسخي محكم به هتاكان خواهيم داد.
توقيف نشريه خاطي به دليل مقاله موهن
معاون فرهنگي دانشگاه تهران از توقيف يك نشريه دانشجويي اين دانشگاه به دليل انتشار مقاله موهن خبرداد.
عبدالرضا سيف معاون فرهنگي دانشگاه تهران با اشاره به توقيف يك نشريه دانشجويي اين دانشگاه گفت: بلافاصله پس از انتشار نشريه «صبح فردا»، امتياز اين نشريه تعليق شد و مدير مسئول، سردبير و نويسنده اين نشريه به كميته انضباطي معرفي شدند.
وي درخصوص عذرخواهي مسئولين نشريه «صبح فردا»و احتمال اينكه عذرخواهي در احكام انضباطي صادره براي آنها موثر باشد، تصريح كرد: به طور حتم اين گونه نيست و كميته انضباطي به وظيفه خودش عمل خواهد كرد.
سيف افزود: عذرخواهي جنبه عمومي اين اقدام است چراكه فردي كه از سر ناآگاهي به ارزش ها و مقدسات توهين مي كند بايد اعلام كند اقدام وي عمدي نبوده و اصلا قصدي نداشته اما با اين عذرخواهي رسيدگي به اين موضوع نفي نخواهد شد.
معاون فرهنگي دانشگاه تهران درخصوص حداقل و حداكثر برخورد با عوامل اين نشريه دانشجويي اظهار داشت: حداقل برخورد تعطيلي و معرفي اين افراد به كميته انضباطي است ولي اگر مشخص شود انتشار مقاله موهن در نشريه عمدي بوده است، حداكثر برخورد منجر به اخراج دانشجو خواهد شد؛ براساس قانون اخراج دانشجويي كه به ارزش ها ديني و انقلابي توهين حتمي است.
سيف درباره زمان برگزاري جلسه كميته انضباطي براي صدور حكم اين نشريه و عوامل آن گفت: به جهت اينكه براي برگزاري كميته انضباطي بايد نمايندگان رهبري، رئيس دانشگاه، دانشجويي و معاونت فرهنگي حضور داشته باشند، سعي بر اين است تا در هفته جاري نتيجه را اعلام كنيم.
وي با اشاره به تيراژ 100 تا 150 نسخه اي و اينكه چه تعداد از اين نشريه در دانشگاه توزيع شده است، اظهار داشت: طبق قانون مي بايست يك نسخه از نشريات براي رئيس دانشكده يا معاون دانشجويي ارسال شود كه پس از دريافت اين نشريه توسط معاون فرهنگي و مشاهده مطلب مساله دار در آن، سريعا اين موضوع گزارش شد و پس از آن سريع اين نشريه كه تنها چند نسخه از آن در دانشگاه توزيع شده بود، جمع آوري شد.
معاون فرهنگي دانشگاه تهران با بيان اينكه اين نشريه به هيچ تشكل دانشجويي وابسته نيست، به قانون نشريات دانشجويي اشاره كرد و خاطرنشان كرد: طبق قانون نشريات دانشجويي اگر چند دانشجو كه مشكل انضباطي نداشته باشند، با تائيد كميته نشريات مي توانند، مجوز بگيرند و در آن چهارچوب حركت كنند.

 



رئيس شوراي سياست گذاري كنگره علوم انساني اسلامي:
كنگره علوم انساني اسلامي مهم ترين رويداد علمي دهه هاي اخير است

رئيس شوراي سياست گذاري كنگره علوم انساني اسلامي اين كنگره را مهمترين رويداد علمي دهه هاي اخير در جهان دانست.
نخستين نشست بخش بين المللي كنگره با حضور صاحب نظران عرصه علوم انساني اسلامي از كشورهاي هندوستان،مالزي، فلسطين، پاكستان، لبنان و تركيه در سالن همايش هاي صداو سيما آغاز به كار كرد.
در اين نشست حجت الاسلام و المسلمين رضا غلامي، رئيس شوراي سياست گذاري كنگره علوم انساني اسلامي علوم انساني فعلي را قادر به درك باورهاي مسلمانان ندانست و گفت: علوم انساني فعلي، سكولار است و با ارزش هاي اسلامي ما همخواني ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه علوم انساني سكولار براي انسان و جامعه سكولار نيز كارآمدي نداشته است، افزود: از ميان دانشمندان برجسته غربي عده اي هستند كه منتقد علوم انساني سكولار هستند. يعني ناكارآمدي علوم انساني سكولار را مورد تاييد نمي دانند.
حجت الاسلام غلامي پشتوانه علوم انساني سكولار طي قرون اخير را نظام سرمايه داري برشمرد و خاطر نشان كرد: غرب براي اين علم همواره تئوري سازي و نظام سازي كرده است يا اقدامات آن را توجيه و تطهير نموده است.
وي علوم انساني اسلامي را توليد كننده عدالت، اخلاق و صلح در جهان خواند و بيان كرد: علوم انساني سكولار نه تنها به سوالات اساسي بشر درباره هستي، انسان و فرجام آن پاسخ نداده است، بلكه تلاش كرده تا صورت مسأله را در ذهن بشر پاك كند.
رئيس شوراي سياست گذاري كنگره بين المللي علوم انساني اسلامي عنوان كرد: به دنبال توليد علوم انساني كه انسان را از دوران كودكي خارج و زندگي اين جهان و جهان بعد از مرگ را براي او معنادار و هدفمند كند، هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه توليد علوم انساني اسلامي به معني نبود نقطه قوت در علوم انساني سكولار نيست، تصريح كرد: علوم انساني اسلامي به تجربه و دستاوردهاي تجربي احترام مي گذارد و زير چتر جهان بيني اسلامي از آن استفاده مي كند.
حجت الاسلام غلامي كنگره علوم انساني اسلامي را مهم ترين رويداد علمي دهه هاي اخير در جهان دانست و ادامه داد: در سال هاي گذشته به همت متفكران مسلمان به ويژه در ايران، كارهاي مهمي صورت گرفته است كه به طور مثال تاسيس بانك هاي موفق اسلامي در كشورهاي اسلامي از ثمرات آنهاست.
وي ادامه داد: مهم ترين گام براي شكل گيري علوم انساني اسلامي، سرمايه گذاري براي توليد فكر و انديشه است و در اين جهت، دست يابي به فلسفه علوم انساني اسلامي بر كارهاي ديگر تقدم دارد.

 



اكران يك فيلم ضد اسلامي در دانشگاه «مفيد»

دانشگاه مفيد قم دوباره خبرساز شد و اين بار در اقدامي، يكي از اساتيد زبان اين دانشگاه، فيلمي ضد ايراني را كه در اسرائيل ساخته شده است ، در يكي از كلاس هاي خود به نمايش گذاشت.
دانشجويان اين دانشگاه شاهد پخش فيلم ضد اسلامي و ايراني «بدون دخترم هرگز»در دانشگاه خود بودند.
بر اساس اين گزارش يكي از اساتيد زبان اين دانشگاه در يكي از كلاسهاي درس خود به بهانه آموزش زبان انگليسي اقدام به پخش اين فيلم موهن مي كند، كه اين اقدام باعث واكنش دانشجويان اين دانشگاه عليه پخش اين فيلم مي شود.
فيلم ضد ايراني و اسلامي «بدون دخترم هرگز» كه سال1370 در اسرائيل فيلم برداري شده است، فرهنگ و آداب و رسوم ايرانيان را مورد تمسخر قرار مي دهد.
اين فيلم، ايران را به عنوان كشوري نا امن، عقب مانده، مردمي وحشي و داراي فرهنگ غار نشيني معرفي مي كند و حتي به زنان ايراني و فرهنگ اسلامي مردم اين كشور اهانت مي شود.
نكته قابل تامل ديگر در پخش اين فيلم به بهانه آموزش زبان انگليسي، وجود صحنه هاي غير اخلاقي در اين فيلم است . سوال اين است كه چرا با وجود چنين ساختاري، اين فيلم در داخل دانشگاه پخش مي شود!؟
همچنين چندي پيش خبري مبني بر اكران فيلم ضدانقلاب زادبوم در دانشگاه تهران منتشر شد و اين درحالي بود كه دانشگاه مجوزي براي اكران فيلم قلاده هاي طلا نداد.
انتشار و پخش اين فيلم موهن در دانشگاه مفيد قم در حالي است كه برخي از اساتيد اين دانشگاه در چند سال اخير يد طولايي در زير سوال بردن ارزشهاي اسلامي و انقلابي داشته اند .
دوازدهم مهر سال گذشته بود كه مسئولان دانشگاه مفيد قم 7 تن از دانشجويان اين دانشگاه را به جرم اعتراض به يك برنامه، فعاليت هاي درسي آنان را تعليق كردند.
اين ماجرا به سوم خرداد سال گذشته برمي گشت كه اين دانشگاه به مناسبت دوم خرداد(!)، مجيد انصاري از اعضاي مجمع روحانيون مبارز را براي ايراد سخنراني به دانشگاه دعوت كرده بود و وي در سخناني به برخي از نهادهاي نظام توهين كرد و تلاش كرد برخي از عقايد خود و ديگر سران و عوامل فتنه آمريكايي - اسرائيلي 88 را توجيه كند كه اين موضوع باعث واكنش دانشجويان اين دانشگاه شد. آنان در نامه اي به رئيس دانشگاه خواستار برگزاري جلسه اي شدند كه در آن رئيس دانشگاه به سؤال هاي دانشجويان پاسخ دهد.
جالب اين جا است كه در نتيجه اين نامه نه تنها جلسه اي برگزار نشد بلكه با طرح اتهاماتي عليه 8 نفر از دانشجويان فعال بسيجي، كميته انضباطي دانشگاه آنها را احضار و 7 نفر از اين دانشجويان را با تفاوت در تعداد ترم تعليق كرد !
حتي موضوع تعليق 7 دانشجوي اين دانشگاه باعث واكنش تشكل هاي دانشجويي دانشگاه هاي قم قرار گرفت و با اين عنوان كه «در اين دانشگاه احكام اوليه اسلام «زير سوال» مي رود!» اعتراض خود را به عملكرد مسئولين دانشگاه مفيد قم اعلام كرده بودند.
مسئولان اين دانشگاه چندي پيش هم از اكران فيلم ضد فتنه «قلاده هاي طلا» كه با استقبال گسترده دانشجويان دانشگاه هاي كشور مواجه شده بود جلوگيري كرده بودند.
برخي از اساتيد اين دانشگاه كه به صورت فعالانه در فتنه و اغتشاشات خياباني حضور داشته اند علاوه بر شبهه افكني آزادانه در كلاس هاي درس هر از چند گاهي در مخالفت با احكام اسلام و آرمان هاي انقلاب اقدام به انتشار مقاله هاي خود در سايت هاي
ضد انقلاب مي كنند.

 



ممنوعيت تبليغ دانشگاه هاي غيرمعتبر خارجي توسط موسسات اعزام دانشجو

معاونت امور بورس ودانشجويان خارج سازمان امور دانشجويان كشور بخشنامه عدم امكان برگزاري همايش و نمايشگاه معرفي دانشگاه هاي غير معتبر خارجي توسط موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج را ابلاغ كرد.
اين بخشنامه با توجه به اينكه اداره دانش آموختگان با در نظر داشتن شرايط مختلف از جمله مصالح آموزش عالي كشور و نيز شناسايي دانشگاه هاي با كيفيت، اقدام به ارزشيابي دانشگاه هاي خارج از كشور مي نمايد، تهيه و ابلاغ شده تا موسسات و شركت هاي خدمات اعزام دانشجو از نمايندگان دانشگاه هاي غير معتبر و مورد ارزشيابي قرار نگرفته به هيچ وجه براي برگزاري همايش دعوت نكرده و اجازه تبليغ به آنها را ندهند.
گفتني است، در صورت مشاهده هرگونه اقدام خلاف ضوابط فوق، مراتب در كارگروه نظارت بر موسسات و شركت هاي خدمات اعزام دانشجو طرح و نسبت به ادامه فعاليت موسسه متخلف، اتخاذ تصميم خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14