(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 خرداد 1391 - شماره 20219

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عاشقان ولايت با پاي پياده از گيلان تا حرم امام(ره)
رايزني اصولگرايان مجلس نهم براي انتخاب هيئت رئيسه
تجلي حيات طيبه در«قناعت»
گزارشي از ياد بود شهيد حسن طهراني مقدم
تجليل شرق از اعضا ي كانون منحله نويسندگان
چوب حراج به اين سرمايه نزنيد !



عاشقان ولايت با پاي پياده از گيلان تا حرم امام(ره)

رشت- خبرنگار كيهان:
كاروان پياده زائران گيلاني براي شركت در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره) عازم تهران شدند.
500 زائر گيلاني به منظور حضور در مراسم بيست و سومين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حركت خود را به طور پياده از مصلاي رشت به سوي تهران آغاز كردند.
اين كاروان، مسير رشت تا مرقد مطهر امام خميني(ره) را در مدت 10 روز پياده طي خواهد كرد و در روز چهاردهم خرداد در جمع پرشور زائران سراسر كشور در مرقد امام شركت خواهند كرد.

 



در جلسات متعدد ديروز صورت گرفت
رايزني اصولگرايان مجلس نهم براي انتخاب هيئت رئيسه

ديروز و به فاصله يك روز مانده به برگزاري مراسم افتتاحيه مجلس نهم منتخبان ملت با تشكيل جلسات متعدد در مورد مسائل مهم و پيش رو از جمله انتخاب رئيس و هيئت رئيسه مجلس نهم رايزني كردند .
در اين جلسات غلامعلي حداد عادل از سوي فركسيون اصولگرايان مجلس و علي لاريجاني نيز از طرف رهروان ولايت به عنوان رئيس پيشنهادي مجلس نهم انتخاب و معرفي شدند . «رهروان ولايت» همچنين محمدرضا باهنر و حجت الاسلام مصباحي مقدم را به عنوان نواب پيشنهادي براي هيئت رئيسه مجلس نهم برگزيد.
رهروان ولايت در پايان جلسه ديروز خود كه در ساختمان قديم مجلس برگزار شد اعلام كرد در جلسه روز يكشنبه اصولگرايان شركت نمي كند .
گردهمايي فراكسيون اصولگريان
در ساختمان مشروطه
عصر ديروز نزديك به 170نماينده اصولگراي مجلس نهم در ساختمان مشروطه گردهم آمدند، در اين جلسه كه غلامعلي حداد عادل نيز حضور داشت برخي از نمايندگان ديدگاه هاي خود را راجع به اصولگرايي و جهت گيري هاي اصولگرايان در مجلس نهم مطرح كردند .
به گفته حميد رسايي نماينده تهران و عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم جلسه روز شنبه مي توانست جلسه اي عمومي و با مشاركت همه منتخبان اصولگراي مجلس نهم باشد اما در حقيقت در اين جلسه بيشتر منتخبيني كه گرايش به رياست حداد عادل دارند شركت كردند .
فراكسيون اصولگرايان منتخب مجلس نهم در جلسه عصر ديروز خود كه در ساختمان مشروطه بهارستان برگزار شد، «حدادعادل» را به عنوان رئيس پيشنهادي براي مجلس نهم انتخاب كرد.
در اين جلسه، به اتفاق آراء و بدون رأي گيري غلامعلي حدادعادل منتخب اول مردم تهران در مجلس نهم به عنوان رئيس پيشنهادي اصولگرايان منتخب مجلس نهم برگزيده شد.
هيئت رئيسه سني
امروز انتخاب مي شوند
عليرضا زاكاني نماينده مرم تهران در مجلس نهم نيز گفت: ما پيشنهاد داديم آقاي مرندي يا علما جلسه يكشنبه را اداره كنند اما برخي اعضاي رهروان ولايت قبول نكردند.
وي در جلسه عصر ديروز اصولگرايان اظهار داشت: هيئت رئيسه سني مجلس را آقاي مرندي مي تواند اداره كند كه البته اين امر به تصويب نرسيد.
زاكاني ادامه داد: در جلسه اصلي روز يكشنبه هيئت رئيسه سني تعيين خواهد شد.
نماينده مردم تهران با بيان اينكه هيئت رئيسه اي كه روز يكشنبه انتخاب مي شود موقت است يادآور شد: معمولا 90درصد اين هيئت رئيسه دائم خواهد شد.
وي تصريح كرد: ما براي اداره جلسه آقاي مرندي يا علما را پيشنهاد داديم. اما اعضاي رهروان ولايت اين را نپذيرفت و از اين رو آقاي ابوترابي گفت كه ما خودمان اداره فردا را حل و فصل خواهيم كرد كه چه كسي جلسه فردا را اداره كند.
وحدت اصولگرايي
از رياست مجلس مهمتر است
غلامعلي حداد عادل نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه فراكسيون بزرگ اصولگرايان گفت : آنچه در اين روزها شاهد آن هستيم اين است كه رقابت براي انتخاب رئيس مجلس نهم كه به نظر كاملا مي تواند در چارچوب اصولگرايي و با حفظ وحدت اصولگرايي صورت گيرد منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرايي شده است.
وي افزود: براي بنده سوال جدي مطرح است كه چه نيازي ايجاب مي كند ما اصولگرايي را شكسته و فراكسيون ديگري با نام ديگري در ميان اصولگرايان ايجاد كنيم. سوال مهم اين است آيا انتخاب رئيس مجلس در درون مجموعه اصولگرايي با حفظ وحدت اين مجموعه ممكن نيست؟
حداد عادل با تاكيد بر اينكه حفظ وحدت اصولگرايي از اينكه چه كسي رئيس مجلس شود مهمتر است، اظهار داشت: با حفظ وحدت اصولگرايي مي توانيم انتخاب بهتري داشته و خود را در آينده تصحيح كنيم.
علي لاريجاني نيز طي سخناني در جمع اعضاي فراكسيون رهروان ولايت اظهار داشت: اصل بحث من راجع به وضع كشور و صحنه بين المللي است؛ تحولات بين الملل امروز خيلي حساس است و ما بايد بدانيم كه در مجلس نهم چه استراتژي را بايد دنبال كنيم و توجه به اين مسئله حتي از انتخاب هيئت رئيسه هم مهمتر است.
لاريجاني با بيان اينكه ما مجلس كارآمد مي خواهيم اضافه كرد: يكي از اركان كشور مجلس است و ما بايد ببينيم كه چطور مجلس كارآمد خواهد شد؛ اولين مسئله اين است كه مجلس نبايد منفعل باشد.
وي گفت: ما بايد روي استقلال مجلس تكيه كنيم، استقلال مجلس به معناي ستيز با ساير قوا نيست بلكه به اين معنا است كه مجلس مستقل تصميم بگيرد و چيزي از بيرون به نمايندگان القاء نشود.
مقبوليت هر مجلس
با ميزان نزديكي به ولايت
سنجيده مي شود
منتخب مردم تهران در مجلس نهم گفت: نمره مجلس به رابطه ما با ولايت فقيه بستگي دارد و در حقيقت ميزان قبولي هر مجلس به اندازه نزديكي آن با ولايت است.
حجت الاسلام والمسلمين مرتضي آقاتهراني عصر ديروز در جلسه فراكسيون بزرگ اصولگرايان كه در ساختمان مشروطه برگزار شد، طي سخناني به آيه «واعتصموا به حبل الله جميعا» در قرآن كريم اشاره كرد و گفت: منظور در اين ايه اين است كه با چنگ زدن به ريسمان الهي و در پرتو هدايت خدا عمل كنيم.
آقاتهراني با تأكيد بر اينكه سياست ما عين ديانت ماست، اظهار داشت: اين مسئله بايد در عمل نيز عينيت داشته باشد و در آن سياسي كاري صورت نگيرد.
وي با بيان اينكه آزادانه و مردانه رأي دادن بهتر از اتكا به غير خدا و همراهي با غير اهل بيت است، گفت: نمره مجلس به رابطه ما با ولايت فقيه بستگي دارد و در حقيقت ميزان قبولي هر مجلس به اندازه نزديكي آن با ولايت است.
حجت الاسلام والمسلمين سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه گفت: نمايندگان بايد براساس اخلاق اسلامي و شريعت عمل كنند و حركت اصولگرايي نيز بايد با تقوا پيش رود.
سالك يادآور شد: مجلس نهم بايد زير چتر اصولگرايي شكل بگيرد و تفرقه در آن وجود نداشته باشد.
در ادامه اين نشست نيره اخوان نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نيز طي سخناني اظهار داشت: بايد ويژگي هاي مدنظر مقام معظم رهبري در انتخاب هيئت رئيسه لحاظ شود.
وي تصريح كرد: مقام معظم رهبري در دوره هفتم به نمايندگان سفارش كردند كه اين چهار سال تمام مي شود و مردم منتظر هستند ببينند كه چگونه براي آنها كار مي كنيم.
نماينده منتخب مردم اصفهان در مجلس نهم اظهار داشت: بايد از افرادي در هيئت رئيسه استفاده شود كه ويژگي هاي مدنظر مقام معظم رهبري را داشته باشند.
اخوان يادآور شد: ما دلمان نمي خواست اين موضوع به جدايي بين اصولگرايان بينجامد؛ كساني هم كه در فراكسيون رهروان ولايت حضور دارند اصولگرا هستند و اميدواريم اين جدايي در نهايت به صلاح اصولگرايان باشد.
بررسي گزينه هاي پيشنهادي براي هيئت رئيسه
در هيئت 7نفره
هيئت 7 نفره تشكيل شده در فراكسيون اصولگرايان ، گزينه هاي پيشنهادي براي نواب و دبيران هيئت رئيسه مجلس نهم را بررسي كرده و نتيجه را در جلسه يكشنبه اصولگرايان اعلام مي كند.
در جلسه فراكسيون اصولگرايان هيئتي 7 نفره بر اساس نظر حضار انتخاب شده است تا گزينه هاي پيشنهادي براي نواب و دبيران هيئت رئيسه و نيز ناظرين مجلس را مورد بررسي قرار دهد و نتيجه و جمع بندي نهايي را در جلسه يكشنبه اصولگرايان كه با حضور همه منتخبين اصولگراي مجلس نهم برگزار مي شود، اعلام كنند.
الياس نادران، عليرضا زاكاني، نيره اخوان، افخمي، يحيي زاده، پژمان فر و جراره، اين هيئت 7 نفره را تشكيل مي دهند.
گفتني است جلسه فراگير و واحد اصولگرايان عصر امروز با حضور همه منتخبين اصولگراي مجلس نهم در صحن پارلمان براي انتخاب رئيس و هيئت رئيسه پيشنهادي موقت مجلس نهم به صحن علني برگزار مي شود.
لاريجاني نامزد پيشنهادي رهروان ولايت
براي رياست مجلس
همزمان با جلسه 170نماينده اصولگراي مجلس نهم در ساختمان مشروطه «رهروان ولايت » نيز در مجلس قديم با حضور علي لاريجاني تشكيل جلسه دادند .
در حالي كه قرار بود جلسه عصر ديروز «رهروان ولايت» با حضور جمعي از منتخبين اصولگراي مجلس نهم برگزار شود، منتخبيني از اقليت هاي ديني و ساير طيف ها نيز در اين جلسه حضور داشتند.
اين فراكسيون در جلسه ديروز خود علي لاريجاني را به عنوان رييس مجلس نهم انتخاب كرد.
كاظم جلالي عصر ديروز اعلام كرد : فراكسيون رهروان ولايت كه با حضور منتخبان اصولگراي مجلس نهم در مجلس قديم تشكيل جلسه داده بود علي لاريجاني را با 148راي به عنوان رئيس پيشنهادي براي مجلس نهم انتخاب كرد .
منتخب مردم شاهرود در مجلس نهم همچنين اعلام كرد: فراكسيون «رهروان ولايت» محمدرضا باهنر و حجت الاسلام مصباحي مقدم را به عنوان نواب پيشنهادي براي هيئت رئيسه مجلس نهم برگزيد.
به گفته كاظم جلالي منتخب مردم شاهرود در مجلس نهم براي نواب هيئت رئيسه، از 147 آراي مأخوذه، 2 رأي سفيد، 119 رأي به محمدرضا باهنر، 85 رأي به حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، 64 رأي به حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد و 4 رأي به حجت الاسلام سالك داده شده است.
«رهروان ولايت» كارپردازان و دبيران پيشنهادي هيئت رئيسه مجلس نهم را برگزيد
فراكسيون «رهروان ولايت» كارپردازان و دبيران پيشنهادي هيئت رئيسه مجلس را در جلسه عصر ديروز اين فراكسيون كه در محل مجلس قديم برگزار شد، انتخاب كرد.
بر اين اساس، آشوري با 52 رأي، مصري با 50 رأي و سيد نجيب حسيني با 34 رأي از مجموع 145 رأي مأخوذه به عنوان كارپردازان پيشنهادي هيئت رئيسه مجلس نهم از سوي اين فراكسيون برگزيده شدند.
همچنين از 150 رأي مأخوذه، منادي با 85 رأي، جهانگيرزاده با 82 رأي، حجت الاسلام حسين سبحاني نيا با 75 رأي، شجاعي كياسري با 52 رأي، كاتب با 51 رأي و صادقي با 47 رأي به عنوان دبيران پيشنهادي «رهروان ولايت» براي هيئت رئيسه مجلس نهم انتخاب شدند.
در جلسه يكشنبه فراكسيون اصولگرايان شركت نمي كنيم
كاظم جلالي گفت: ديگر ضرورتي براي اجتماعي ديگر ميان اصولگرايان نيست و هرچه كه نمايندگان در صحن مجلس تصميم گيري كردند همان تصميم را همه به آن ملتزم خواهند بود.
دبير فراكسيون رهروان ولايت بعد از جلسه مجمع عمومي اين فراكسيون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما جلسه فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت را برگزار كرديم،در اين جلسه 157 نفر حضور داشتند و برخي افراد هم به دلايلي نتوانستند حضور يابند.
دبير فراكسيون رهروان ولايت گفت: بر اساس تصميم گيري ما قرار شد حركت دسته جمعي و تصميم روز شنبه ما به صحن علني مجلس برود؛ ما فكر مي كنيم كه با برخي مسائل و بداخلاقي هايي كه شد ديگر ضرورتي براي اجتماعي ديگر ميان اصولگرايان نيست و هرچه كه نمايندگان در صحن مجلس تصميم گيري كردند همان تصميم را همه به آن ملتزم خواهند بود.
جلسه فراكسيون روحانيون مجلس نهم
جلسات برگزار شده براي رايزني درباره رئيس مجلس نهم به اين دو جلسه محدود نشد و ظهر ديروز فراكسيون روحانيون مجلس نهم نيز براي بررسي تركيب هيئت رئيسه مجلس آينده و نيز نامزدي حسن ابوترابي و احمد سالك دو عضو اين فراكسيون براي نائب رئيسي مجلس نهم در محل كميسيون اصل 90تشكيل جلسه داد .
سيد ناصر موسوي لارگاني نماينده فلاورجان درباره اين نشست گفت : حجت الاسلام سالك و ابوترابي قصد نامزدي براي نائب رئيسي مجلس نهم را دارند و بنده و سيد محمد بزرگواري نماينده كهگيلويه نيز قصد داريم براي دبيري هيئت رئيسه مجلس آينده ثبت نام كنيم .
مراسم افتتاحيه مجلس نهم امروز برگزار مي شود
گفتني است مراسم افتتاحيه مجلس نهم امروز در صحن علني پارلمان با حضور منتخبين ملت و برخي از مسئولان كشور برگزار مي شود.
در اين مراسم، پس از قرائت قرآن و پيام مقام معظم رهبري به مجلس نهم و ارائه گزارش وزير كشور از روند برگزاري انتخابات مجلس نهم، مراسم تحليف منتخبين ملت برگزار مي شود و نمايندگان منتخب طبق اصل 67 قانون اساسي سوگند ياد مي كنند.
رؤساي قواي سه گانه، رئيس مجمع تشخيص، فرماندهان ارشد ارتش و سپاه، رئيس مجلس خبرگان رهبري و رئيس دفتر رهبر انقلاب از جمله مدعوين مراسم افتتاحيه مجلس نهم هستند.
قرار است بيش از 300 خبرنگار، عكاس و تصويربردار داخلي و خارجي مراسم افتتاحيه مجلس نهم را پوشش خبري دهند.
خبرنگاران شبكه هاي مختلف خارجي از جمله خبرنگار خبرگزاري آمريكا، خبرگزاري تركيه، خبرگزاري اسپانيا، تلويزيون ژاپن، تلويزيون الجزيره، تلويزيون دبي، شبكه هاي مختلف تلويزيون عراق، تلويزيون APTN آمريكا، تلويزيون ARD آلمان، تلويزيون روسيه، تلويزيون فونيكس چين، شبكه هاي مختلف تلويزيون لبنان، تلويزيون كويت، روزنامه فايننشال تايمز، راديو آلمان، خبرگزاري چين، روزنامه هاي ژاپني و رسانه هاي انگليس قرار است اين مراسم را پوشش خبري مي دهند.
مراسم افتتاحيه مجلس نهم ساعت 30:8 امروز آغاز مي شود و حدود دو ساعت به طول مي انجامد.

 



تجلي حيات طيبه در«قناعت»

آنچه كه مربوط به ذات مقدّس علوي است در حقيقت به ولايت بر مي گردد. ما اگر اينها را بخواهيم خوب بشناسيم، بايد از قرآن پائين نيائيم. انسان هاي بزرگي هستند كرامت دارند، معجزه دارند؛ ولي سطح اينها سطح اولياي ديگر و معصومان ديگر نيست، سطح اينها سطح قرآن است. اگر ما خوب اينها را بشناسيم، يعني قرآن را خوب بشناسيم، همتائي اينها با قرآن را بشناسيم؛ ديگر مسأله بازخواني امامت و شبهه در عصمت از يك سو، شبهه در نص از سوي ديگر، شبهه در علم غيب از سوي سوّم، شبهه در ولايت كليّه اينها از سوي چهارم؛ اين شبهات كه هر روز ظهور مي كند، اينها ديگر مطرح نخواهد شد. اينها همتاي قرآنند.معناي اينكه ما در زيارت ها به اينها عرض مي كنيم: السّلام عل يك يا شريك القرآن (1)، اين اختصاصي به وجود مبارك ولي عصر ندارد؛ درباره همه اين ذوات قدسي عرض مي كنيم: السّلام عل يك يا شريك القرآن.
اين را از چند راه مي شود استفاده كرد؛ يكي از آن حديث معروف ثقلين است، يكي از حديث منزلت. از حديث معروف ثقلين مي شود استفاده كرد كه فرمود: نّي تار أ ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترتي... لن يفتر قا حتّي ير دا عليّ الحوض(2). اگر يك حقيقتي در قرآن باشد، باطني از باطن هاي قرآن، عمقي از اعماق قرآن، معرفتي از معارف قرآن در قرآن كريم باشد و اين عترت طاهرين (معاذ الله) به آن نرسيده باشند مي شود ( ا فتراق ). پس هيچ مطلبي در ظاهر قرآن، در باطن قرآن، در تفسير قرآن، در تأويل قرآن، در اوج قرآن، در حضيض قرآن نيست، مگر اينكه اينها مي دانند. اگر چيزي در قرآن باشد و (معاذ الله) اينها ندانند، اين مي شود ا فتراق !
امير مؤمنان (ع)، شريك رسول اكرم (ص) در ولايت
وجود مبارك پيامبر به علي بن أبيطالب (ع) فرمود: انت يا علي ب منز له هارون م ن موسي، بعد هم فرمود: لا انّه لا نب يّ بعد ي (3). پس وجود مبارك حضرت امير (ع) نسبت به وجود مبارك رسول گرامي (ص) همان منزلت هارون را نسبت به موسي دارد؛ اين مقدّمه اولي. مقدّمه دوم در سوره مباركه طه وجود مبارك موساي كليم به ذات أقدس له عرض كرد كه هارون را شريك امر من قرار بده: و اشر كه ف ي امري (4)؛ اين دو. بعد از چند آيه كه خواسته هاي موساي كليم را ذكر مي كنند: ربّ اشرح ل ي صدر ي. و يسّ ر ل ي امر ي. و احلل عقدهً م ن ل سان ي. يفقهوا قولي(5)؛ اينها را كه ذكر مي كند، يكي هم و اشر كه ف ي امر ي است، خدا هم فرمود: و لقد اوتيت سؤلك يا موسي(6)، اين هم مطلب سوّم.
پس وجود مبارك هارون شريك موسي است، نه شريك در مال و زمين و خانه و واحد مسكوني و تجاري ! شريك ف ي الو لاي ه است، شريك ف ي النّبو ه است و اگر نبود استثناي لا انّه لا نب يّ بعد ي، مي شد شريك مطلق، چون عموم منزله همين را ا قتضاء مي كند. ولي ذات مقدّس رسول گرامي به علي بن أبيطالب (ع) فرمود: نبوّت را بايد استثناء كرد، لا انّه لا نب يّ بعد ي.
امير مؤمنان (ع) و ديگر معصومان، شريك قرآن كريم
نبوّت را كه استثناء بكنيد، مقتضاي عموم تنزيل آن است كه علي بن أبيطالب شريك القرآن است، فاطمه زهرا (س) شريكه القرآن است تا برسد به وجود مبارك ولي عصر. اگر شريكه القرآن شد، لا يمسّه لا المطهّرون (7) است؛ اگر شريكه القرآن شد، علم غيب و عصمت درآن هست. پس قرآن،معصوم مطلق است؛ خطا درآن نيست، سهو نيست، اشتباه نيست. يك انساني كه (معاذ الله) خطا كار باشد، سهو و ن سيان پذير باشد، آيا مي تواند همتاي قرآن باشد ؟! دنبال چيزهائي مي گردند كه بگويند جريان عصمت كه در سابق نبود، بعدها پيدا شده است؛ از زمان صفويه به بعد پيدا شده، يا عصر شيخ طوسي ! خير، عصمت از زمان خود قرآن پيدا شده.
اين اختصاصي به ذات مقدّس پيغمبر ندارد؛ اباذر يا ديگري گفت: من در مسافرت خدمت حضرت بودم؛ حضرت خوابيده بود، من يك شاخه اي را شكاندم، حضرت فرمود: چه مي كني ؟ عرض كرد: خواستم ببينم شما در خواب هم مي بينيد يا نه. فرمود: تنام ع ين ي و لا ينام قلبي(8)؛ اين درباره ائمه هم هست ! آنوقت اينها مي شوند ( شريك القرآن). بحثي كه مربوط به اينهاست، البتّه يك اقيانوسي است؛ اماآنچه گفته شد نمي از آن يم بود.
دينداري اكثر مردم، مرهون رفتار عالمان ديني
امّا مطلب دوّم، شما علماء بدانيد مردم دين را به وسيله علماء دارند. گرچه قرآن مي خوانند، دعا مي خوانند؛ امّا مردم اهل تفسير نيستند، مردم به جواهر و رسائل و مكاسب مراجعه نمي كنند؛ مردم دين را از شما آقايان دارند. خودتان را سبك نشماريد، مجاري فيض خدائيد، دين به دست شما در جامعه روشن شد؛ تا الآن اينچنين بود. مردم كه فرصت مطالعه كتب أربعه و شرايع و جواهر و مكاسب و اينها را ندارند ! همان بيانات نوراني كه شما در ماه مبارك رمضان، محرّم، در فرصت هاي ديگر به مردم مي گوئيد؛ دين مردم در اين مملكت به وسيله شما حفظ شده است، اين بهترين فرصت هست.
مبادا خداي ناكرده اين ارزش را آدم با چيزهاي ديگر مقايسه بكند ! در ارزش گذاري مبادا بگوئيم: فلان كس مدركي دارد، فلان مقدار حقوق مي گيرد ! اگر كسي يك بازاري رفته، يك پيشه اي گرفته، يك كشاورزي دارد، دامداري دارد، يك تجارتي دارد، مالي فراهم كرده؛ يك مقدار براي تأمين نيازهاي خود هست، بقيّه را انبار دار ديگران است و مي گذارد و مي رود. امّا شما به لطف الهي چيزهائي را فراهم كرديد كه به همراهتان مي بريد ! عالم، عالم عدل است. شما وقت داديد، چيزي گرفتيد كه به همراه مي بريد. آن بيچاره وقت را صرف كرد، چيزي را فراهم كرد كه مي گذارد. نبايد توقّع داشته باشيد ما كه حالا زحمت كشيديم، مثلاً عالم شديم؛ چرا وضع ما اين است ! دنيا بر اساس عدل است. از وجود مبارك امام صادق (ع) كه سئوال كردند، فرمود: اليس العقل ر زقاً، اليس الع لم ر زقاً ؟ مگر علم روزي نيست، مگر عقل روزي نيست ؟ روزي را خدا تقسيم كرده: نحن قسمنا ب ينهم معيشتهم (9).
تعهد خداي سبحان بر روزي رساني عمومي
و مبادا خداي ناكرده كسي براي روزي،از معارف دين و حفظ دين و نصرت دين و سرباز ولي عصر شدن يك مقدار فاصله بگيرد؛ مبادا ! همه ما در عيلوله(تحت سرپرستي) ذات أقدس له ايم. در قرآن فرمود: هيچ موجودي نيست، مگر اينكه عائله من است و من عهده دار روزي اويم ! فرمود: تمام مار و عقرب در دفتر من حساب دارند. مگر مي شود يك ماري، يك عقربي در عالم زندگي بكند، خدا روزي او را تأمين نكند ؟! اين صريح سوره هود است، صريح آيات ديگر است؛ فرمود: من معيل ام، تمام جنبده ها عائله منند؛ ما با اين خدا روبروئيم !
مرحوم كليني (رض) در جلد 8 كافي، يعني روضه كافي نقل كرده است كه يكي از ذوات مقدّس معصوم (ع) به يكي از اصحاب فرمود: من اگر به شما بگويم شما كارهايتان را انجام بدهيد، شغلي كه داريد، وظيفه اي كه داريد انجام بدهيد، به فكر روزي نباشيد، هزينه شما را من تأمين مي كنم؛ آيا آرام مي شويد ؟ عرض كرد: بله. وقتي شما به ما دستور بدهي كه شما كارتان را انجام بدهيد، هزينه تان با من؛ شما معصوم، پسر معصوم، يقيناً تأمين مي كنيد. فرمود: ما كه هر چه داريم از خداست، همين وعده را خدا به شما داد؛ چرا مطمئن نيستيد ؟ مگر خدا نفرمود شما كارت را بكن، روزي ات را من مي دهم ؟ اين را گفت يا نگفت ؟ فرمود: علي الله ر زقها (10). منتها ما بايد بدانيم علم روزي است، شرف روزي است، كرامت روزي است، عقل روزي است، معرفت روزي است. انسان وقتي به خدمت قرآن مي رود، آيات را باز مي كند، مي فهمد اين فضاي روحاني رزق است. وقتي به خدمت روايات مي رود، آنها را مي فهمد؛ رزق است. تنها رزق آن نيست كه انسان به بدن برساند؛ اينها هم رزق است، آنها هم رزق است.
« قناعت » يكي از مصاديق حيات طيّبه انسان
اگر كسي حيات طيّب بخواهد، يعني از خدا بخواهد: خدايا ! روح قناعت به من، به همسرم، به فرزندانم بده؛ بهترين زندگي را اينها دارند. در سوره مباركه نحل آمده: فلنحي ينّه حياهً طيّ ب ه (11). هرگز مزبله، حيات طيّب ندارد! مگر تعبير دنيا اين نيست كه الدّنيا ج يفأ و طال بها ك لاب (12) ؟ جيفه ومرداررا شما هر چه عطر آلود بكنيد، باز جيفه است ! اينكه در سوره نحل فرمود: اگر كسي مؤمن بود و عمل صالح داشت، فلنحي ينّه حياهً طيّ ب ه؛ ذيل همين آيه از وجود مبارك حضرت امير (ع) رسيده است كه حيات طيّبه، ه ي القناع ه (13). اگر اين روحيه پيدا بشود در حوزه ها و دانشگاهها؛ اگر رسيد كه آدم محترمانه، عاقلانه مصرف مي كند؛ نشد هم نگران نيست ! آن هدف اصلي را بهانه مي كند. ما بايد بدانيم بين خدا و مردم، مسئوليم. مردم دينشان را از اين لباس [ لباس روحانيّت ] دارند؛ نه از كتب اربعه، نه از شرايع، نه از شرح لمعه ! از اين منبر دارند. اين كم فضيلت نيست، اين كم كار نيست ! مگر گوهري بهتر از دين هست ؟ مگر اين گوهر به دست شماها نيست ؟ مگر اين گوهر را شما منتشر نمي كنيد ؟
قابل قياس نبودن علوم ديني با گوهرهاي مادي
تازه، گوهر گفتن به علوم ديني هم نارواست. در محضر وجود مبارك امام باقر (ع) عدّه اي نشسته بودند. فرمايشات حضرت را گوش دادند، بعد يكي به حضرت عرض كرد كه عجب جواهري ما امروز از شما استفاده كرده ايم؛ فرمود: همين ! هل الجوهر لا الحجر(14). طلا يك سنگ زردي است، نقره يك سنگ سفيدي است؛ مگر اينها از حدّ جماد گذشتند، به حدّ نبات رسيدند، يا به حد ديگر ؟ به اينها مي گويند به اصطلاح احجار كريمه. فرمود: اين مطالب بلندي كه من گفتم، اينها را به سنگ تشبيه كردي ؟! گفتي اينها طلاست ؟! اين ديد امام باقر است. اين ديد كه در مواليان ماست اگر در ما پيدا بشود؛ هم ما راحتيم، هم خيلي ها را به راه مي آوريم.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت عيد سعيد غدير خم پس از مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب ـ قم ؛ 17/ 10/ 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اقبال الأعمال/ 227 ؛ مفاتيح الجنان/ زيارات مخصوصه امام حسين (ع)/ زيارت اوّل ( زيارت اوّل رجب و نيمه آن و نيمه شعبان )
(2) بحار الأنوار/ 23/ 145 (3) بحار الأنوار/ 36/ 417/ ح 2 ؛ نور الثّقلين/ 1/ 48/ ح 73
(4) طه/ 32
(5) طه/ 25 تا 28 (6) طه/ 36 (7) واقعه/ 79 (8) بحار الأنوار/ 73/ 189
(9) زخرف/ 32 (10) هود/ 6 (11) نحل/ 97 (12) بحار الأنوار/ 87/ 289
(13) نهج البلاغه/ حكمت 229 (14) بحار الأنوار/ 47/ 29
خوان حكمت روزهاي يكشنبه منتشر مي شود.

 



گزارشي از ياد بود شهيد حسن طهراني مقدم

ديروز در تالار انديشه حوزه هنري مراسم ياد بودي براي پدر صنايع موشكي ايران شهيد حسن طهراني مقدم برگزار شد.
به گزارش فارس، ديروز در اين مراسم كه با محوريت خاطره گويي از اين سردار گمنام سپاه بود ميهماناني چون سر لشكرمحمد علي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران، سردار سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران، سردار امير علي حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، سردار نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين، سردار محمد كوثري فرمانده اسبق لشكر 27 محمد رسول الله، سردار حسن محقق و حجت الاسلام رحيميان داشت كه همه گرد هم آمده بودند تا يادي كنند از اين شهيد بزرگوار.خانواده شهيد طهراني مقدم هم از جمله اين ميهمانان بودند.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با اشاره به اين كه شهيد طهراني مقدم صهيونيزم را تضعيف مي كرد گفت: شما در هر نقطه كه تصور كنيد در اين منطقه نيست كه زير موشك هاي الهام يافته از تفكر حاج حسن نباشد.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مراسم شب خاطره كه روز جمعه به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره شهيد حسن طهراني مقدم برگزار شد، با اشاره به خصوصيات و ويژگي هاي اين شهيد بزرگوار اظهار داشت: كلمه غيرممكن كلمه مقتدري است اما شهيد طهراني مقدم با عمل و همت بلند و اراده عظيم تر از تصور ما بر اين باور غلبه كرد و اقتدار كلمه غيرممكن را شكست.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با اشاره به اينكه شهيد طهراني مقدم صهيونيزم را تضعيف مي كرد ادامه داد: شما در هر نقطه كه تصور كنيد در اين منطقه نيست كه زير موشك هاي الهام يافته از تفكر حاج حسن نباشد. درست است كه آمريكا و غرب از موشك هاي نام آور اين شهيد كه به غرش در مي آيد به خود مي لرزند اما چيزي كه نام شهيد طهراني مقدم را جاودانه كرد اين بود كه او هرگز از اين ابتكار و خلاقيت به نام خود چيزي را ثبت نكرد و گمنام ترين و در عين حال موفق ترين فرد بود. جالب اينكه خودش مي خواست پشت موفقيت ها پنهان شود همانطور كه تا قبل از شهادت اسمي و عكسي از ايشان نبود.
جانشين فرمانده كل سپاه در پايان با بيان اينكه شهيد طهراني مقدم فوق العاده جذاب بود و در عين جدي بودن سخت كوش، گفت: دانشمنداني كه شهيد طهراني مقدم پروراند مانند خود گمنام هستند تعداد اين افراد زياد است و در واقع حاج حسن در بين شاگردان خود تكثير شده است.
حجت الاسلام رحيميان نماينده مقام معظم رهبري در بنياد شهيد و امور ايثارگران هم ميهمان ديگري بود كه مجري از او خواست تا خاطره اش را از آخرين دعوت شهيد مقدم تعريف كند. ايشان گفت: حدود سه يا چهار روز قبل از انفجار حاج حسن از من قول گرفتند كه در جمع همكارانشان حضور پيدا كنم و مثل چندين جلسه قبل از امام(ره) و مقام معظم رهبري صحبت كنم اما اين توفيق براي من حاصل نشد كه آخرين دعوت ايشان را اجابت كنم لذا وظيفه خودم مي دانم تا آخر عمر هر جا مراسمي در رابطه با ايشان برگزار مي شود و دعوت مي كنند بر اساس آن دعوت آخر حضور پيدا كنم و عرض ادب كنم به ساحت ايشان.
نماينده مقام معظم رهبري در بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه من افتخار همسايگي و دوستي با ايشان را داشتم ادامه داد: چند نكته از شخصيت شهيد طهراني مقدم را كه مشاهدات خودم بوده تعريف مي كنم: در طول آشناييمان هيچ وقت ايشان را در نماز جماعت مسجد غايب نديدم و اين از نشانه هاي مومن است كه در نماز اول وقت آن هم در مسجد و به جماعت شركت كند.
حجت الاسلام رحيميان تاكيد كرد: نديدم از او كار خيري بخواهي و جواب منفي بدهد. حاج حسن در مديريت و پشتيباني چند حوزه علميه كه بنده خودم هم بودم حضور داشت و مي ديدم كار اصلي را خودش به دوش مي گرفت.
نماينده مقام معظم رهبري در بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: هر وقت شهيد مقدم من را مي ديد مكررا از من مي خواست خاطرات بدون واسطه خودم از امام را كه در كتاب دستهاي آفتاب هم جمع آوري كرده ام و حاج حسن آن را خوانده بود تعريف كنم و مي گفت: براي آقا هم همچين كتابي جمع آوري بكنيدها! عشق واقعي به ولايت داشت.

 



تجليل شرق از اعضا ي كانون منحله نويسندگان

به بهانه جايزه ادبي بنياد غيرقانوني گلشيري چند نفر از اعضاي كانون منحله نويسندگان و اپوزيسيون نظام گردهم آمدند.
روزنامه شرق در شماره روز شنبه خود اقدام به چاپ عكسي از شركت كنندگان در جايزه زيرزميني گلشيري كرد. يكي از چهره هاي شاخص اين تصوير سيمين بهبهاني شاعره محبوب فرح و سانسورچي بدنام رژيم پهلوي است.
وي از چهره هاي مورد توجه روزنامه شرق است كه تقريباً هر هفته در اين روزنامه به انحاء و بهانه هاي مختلف به وي پرداخته مي شود.
بهمن فرمان آرا، شريك سابق بوشهري شوهر اشرف پهلوي در حوزه سينما و باني سينماي پوچ گراي بعد از انقلاب نيز از چهره هاي ديگر در اين مراسم است. فرمان آرا پس از انقلاب از كشور خارج شد و بعد از دوم خرداد به دعوت مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات به ايران بازگشت.
علي اشرف درويشيان از اعضاي چپ گر نماي نوكر راست كانون نيز از افراد ديگر حاضر در جلسه ياد شده است. وي كه از ابتداي انقلاب به مخالفت با جمهوري اسلامي پرداخته است سال گذشته نيز در مراسم جايزه زيرزميني گلشيري به خاطر فعاليت هاي سياسي اش عليه نظام هدف تقدير قرار گرفت.
فرهاد توحيدي توده اي سابق رئيس هيئت مديره و سخنگوي خانه منحله سينما نيز از اشخاص ديگر تصوير مذكور است. روزنامه شرق با پررنگ كردن مراسمي كه چندان هم مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت و با قراردادن تصاوير كساني كه به مخالفت با انقلاب اسلامي مشهود هستند درصدد مطرح كردن آنها در فضاي فرهنگي و رسانه اي جامعه است. اميد است مسئولين محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروهاي انتظامي نسبت به فعاليتهاي غيرقانوني «بنياد گلشيري» واكنش نشان داده و از فعاليت هاي زيرزميني اين محافل جلوگيري به عمل آورند.

 



چوب حراج به اين سرمايه نزنيد !

حسين منصور
بي شك «حمايت از سرمايه ايراني» كه از سوي مقام معظم رهبري بحق بر پيشاني سال 91 نقش بسته است، مفهومي به مراتب رساتر و عميق تر از ساخت چند آگهي رسانه اي براي دعوت مردم به خريد كالاهاي ايراني دارد. هرچند كه آن دعوت و آگهي در جاي خود خوب و ارزشمند، اما كوچك كردن موضوعي به اين اهميت و تقليل محتواي آن به چند مصداق ساده، جفا به آن اشارت است كه لاجرم بايد از آن پرهيز كرد.
به جرات مي توان گفت كه مهمترين سرمايه هر كشوري نيروي انساني متخصص و دانشمند آن كشور است كه موتور محرك تمامي پيشرفت ها است و بدون وجود چنين سرمايه اي اميد پيشرفت و اصلاح امور، آرزويي دوردست و دست نيافتني است. خوشبختانه در دوران شكوهمند پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به ويژه در سالهاي اخير، پيشرفت هاي زيادي در زمينه هاي علمي حاصل و شكوفايي علمي چشمگيري در كشور به وجود آمده كه اگر توجه بيشتري براي تربيت همين سرمايه هاي علمي به كار گرفته مي شد، نتايج ارزشمندتري به دست مي آمد. آنچه در ادامه اين نوشتار مي آيد، نه انكار زحمات و پيشرفت هاي علمي كنوني است و نه نفي ضرورت خريد كالاي ايراني بلكه بازخواني مطالبه اي است كه سي سال قبل امام راحل عظيم الشأن(ره) از ما داشتند.
1- يكي از راه هاي اصلي حل معضلات يك كشور از طريق علمي و همچنين يكي از راه هاي مهم تشويق نخبگان يك كشور به ادامه تحصيل و تحقيق، اعطاي بورس تحصيلي و تامين هزينه هاي دانشجو در آن ايام مي باشد.
2- براساس اسناد موجود و اطلاعات دقيق، هزينه اي كه بطور متوسط از سوي دولت براي بورس تحصيلي يك دانشجوي ايراني در مقطع دكترا در خارج از كشور پرداخت مي شود بيش از چهارصد ميليون تومان است. اين هزينه براي تحصيل يك دانشجو در مقطع دكترا در داخل كشور، بطور متوسط چهل ميليون تومان است.
3-اين تفاوت ده برابري بصورت معمول هيچ توجيه عقلي و شرعي ندارد. خصوصا در شرايطي كه ايران موفق به احراز جايگاه اول علمي منطقه و بالاترين رشد علمي در سطح جهان است. اما اگر رشته اي باشد كه ما در آن از وجود اساتيد زبده و يا تجهيزات و آزمايشگاه هاي مجهز محروم باشيم، قطعا براي كسب آن علم، پرداختن چنين بهايي قابل قبول بلكه واجب است.
4- اكنون به اين سه نكته دقت مضاعف بفرماييد:
الف: در سال گذشته حدود يك هزار ميليارد تومان صرف بورس دانشجويان ايراني شده است.
ب: تعداد بسيار زيادي از دانشجويان اعزامي به كشورهاي دنيا (كه عمدتا كشورهاي غربي هستند) به منظور تحصيل در رشته هاي علوم انساني (مثل حقوق، فلسفه، روانشناسي، اقتصاد، جامعه شناسي و...) اعزام شده اند!!
ج: جمع كثيري از كساني كه براي ادامه تحصيل به خارج از كشور اعزام مي شوند ديگر هرگز به كشور بازنمي گردند! و روند بورس كردن دانشجويان عملا به شيوه اي براي معرفي و گلچين كردن نخبگان ايراني براي دانشگاه هاي خارجي تبديل شده است متقابلا مسئولان امر در وزارت علوم با بكارگيري تمهيدات گوناگون صرفا موفق به اخذ خسارت از تعدادي از اين جمع كثير مي شوند.
د: براساس اعلام منابع رسمي و نظارتي بالاترين ركورد خسارت ماخوذه در طول يك سال، حدود پانزده ميليارد تومان بوده است! (لطفا اين عدد را با عدد بند الف مقايسه كنيد.)
اكنون اين پرسش مطرح است كه اين خسارت هنگفت به بيت المال را چگونه مي توان توجيه كرد؟ با يك هزار ميليارد تومان در سال چند دانشگاه و مركز پژوهشي و علمي را مي توان ساخت يا تجهيز كرد؟ آيا نمي توان در عوض اعزام چند نفر به خارج از كشور (آن هم در رشته هاي علوم انساني) به جاي يك دانشگاه صنعتي شريف (به لحاظ امكانات و تجهيزات) در هر استان يك دانشگاه شريف داشت؟ آيا نمي توان با يك برنامه ريزي منطقي و با بكارگيري همين پول در يك دوره چند ساله، عدالت علمي و دانشگاهي را با تربيت نسل جديدي از اساتيد جوان، توسط همين اساتيد متعهد و مجرب كنوني، فراهم نمود؟
اما اين همه ماجرا نيست و تعجب شما وقتي بيشتر مي شود كه بدانيد اين ضرر در مقابل ضرر بزرگتري كه اكنون به آن پرداخته مي شود هيچ است! و اصلا جا دارد و لازم است چند برابر ضرر پيش گفته را هزينه كنيم تا آن ضرر بزرگتر پيش نيايد! اكنون براي شناخت بيشتر آن ضرر و باور ضرورت توجه به آن و جلوگيري آني و فوري از ادامه آن به اين جملات توجه فرماييد:
الف: جوانان عزيز ما، كه سرمايه هاي ميهن هستند، بايد بدانند كه رفتن به غرب و شرق براي آموختن علوم مختلف آنان را از رسيدن به مقصود، كه استقلال و آزادي است، باز مي دارد، و وابسته ترشان خواهد نمود. دشمنان ما، كه به كشورمان چشم طمع دوخته اند، هرگز نخواهند گذاشت ما استقلال پيدا كنيم و از وابستگي رها شويم. بايد به خود تلقين كنيم كه در غرب هيچ خبري جز عقب نگه داشتن ما از قافله تمدن و تعالي نيست.(1)
ب: و بايد همه بدانيم كه دشمنان غارتگر ما چشم طمع به دانشگاه ها دوخته اند كه ولو در آينده اي دور به دانشگاه ها رخنه كنند و جوانان پاكدل را با افسانه ها و دروغ پردازي ها منحرف نمايند، و راه را براي خود و چپاولگري ها و استثمارها باز نمايند. اساتيد متعهد به مصالح كشور و جوانان پرشور وطنخواه ناظر باشند كه مبادا در صفوف آنها از غربزدگان فرصت طلب رخنه كنند، و مقاصد شوم جهانخواران را به تدريج تحميل نمايند. اگر كوچكترين انحراف را در اقوال و اعمال شخصي ديديد، آن را كوچك نشماريد.(2)
ج: عزيزان من، ما از حصر اقتصادي نمي ترسيم. ما از دخالت نظامي نمي ترسيم. آن چيزي كه ما را مي ترساند وابستگي فرهنگي است. ما از دانشگاه استعماري مي ترسيم. ما از دانشگاهي مي ترسيم كه جوان هاي ما را آن طور تربيت كنند كه خدمت غرب بكنند. [...] معني اسلامي شدن دانشگاه اين است كه استقلال پيدا كند و خودش را از غرب جدا كند و خودش را از وابستگي به شرق جدا كند و يك مملكت مستقل، يك دانشگاه مستقل، يك فرهنگ مستقل داشته باشيم.(3)
اين جملات، كلام نوراني امام راحل عظيم الشأن است كه نفس قدسي او سلسله جنبان بيداري و رهايي ملت ايران و همه ملتهاي آزاده جهان است. اكنون سي سال پس از آن سخنان ما چه مي كنيم و با اين سرمايه ها (كه امام راحل نيز درست از همين لفظ براي آنها استفاده كرده است) چه مي كنيم؟
و باز براي فهم بهتر موضوع اين جملات را مورد توجه قرار دهيد:
الف: ما بخصوص در زمينه علوم انساني، برخلاف آنچه كه انتظار مي رفت و توقع بود، حركت متناسب و خوبي نكرده ايم، بلكه مفاهيم گوناگون مربوط به اين علم را- چه در زمينه «اقتصاد» و چه در زمينه هاي «جامعه شناسي»، «روان شناسي» و «سياست»- به شكل «وحي منزل» از مراكز و خاستگاه هاي غربي گرفته ايم و به صورت فرمول هاي تغيير نكردني در ذهن مان جا داده ايم و براساس آن مي خواهيم عمل و برنامه خودمان را تنظيم كنيم! گاهي كه اين فرمول ها جواب نمي دهد و خراب درمي آيد، خودمان را ملامت مي كنيم كه ما درست به كار نگرفته ايم. درحالي كه اين روش، روش غلطي است.(4)
ب: اين علوم انساني كه امروز رايج است، محتواهايي دارد كه ماهيتا «معارض» و «مخالف» با حركت اسلامي و نظام اسلامي است؛ متكي بر جهان بيني ديگري است؛ حرف ديگري دارد، هدف ديگري دارد. وقتي اينها رايج شد، مديران براساس آنها تربيت مي شوند؛ همين مديران مي آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسي داخلي، خارجي، امنيت، غيره و غيره قرار مي گيرند... هدفش فقط اين است كه يكي را از فكري منتقل بكند به فكر ديگري؛ هدفش اين است كه «پشتوانه هاي انساني نظام» را از بين ببرد؛ مباني اصلي نظام را در ذهن ها مخدوش كند.(5)
ج: امروز غربي ها يك «منطقه ممنوعه اي» در زمينه «علوم انساني» به وجود آورده اند. در همه بخش هاي مختلف؛ از «اقتصاد» و «سياست» و «جامعه شناسي» و «روانشناسي» بگيريد تا «تاريخ» و «ادبيات» و «هنر» و حتي «فلسفه» و حتي «فلسفه دين». يك عده آدم ضعيف النفس هم دلباخته اين ها شده اند و نگاه مي كنند به دهن اينها كه ببينند چه مي گويند؛ هر چه آنها گفته اند، برايشان مي شود «وحي منزل». اين است كه بد و غلط است. مثلا چند تا فكر داراي اقتدار علمي، در يك نقطه دنيا به يك نتيجه اي رسيده اند، اين معنايش اين نيست كه هر آنچه كه آنها فهميده اند. «درست» است!(6)
د: من درباره «علوم انساني» گلايه اي از مجموعه هاي دانشگاهي كردم- بارها، اين اواخر هم همين جور- ما علوم انساني مان بر مبادي و مباني متعارض با «مباني قرآني» و «اسلامي» بنا شده است. «علوم انساني غرب» مبتني بر جهان بيني ديگري است؛ مبتني بر فهم ديگري از عالم آفرينش است و غالبا مبتني بر «نگاه مادي» است. خب، اين نگاه، نگاه غلطي است؛ اين مبنا، مبناي غلطي است. اين علوم انساني را ما به صورت «ترجمه اي» بدون اين كه هيچ گونه فكر تحقيقي اسلامي را اجازه بدهيم در آن راه پيدا كند، مي آوريم تو دانشگاه هاي خودمان و در بخش هاي مختلف اين ها را تعليم مي دهيم؛ درحالي كه ريشه و پايه و اساس «علوم انساني» را در «قرآن» بايد پيدا كرد...(7)
اين ها سخنان رهبر فرزانه انقلاب است كه دردمندانه لزوم رويارويي عملي با علوم انساني غرب را يادآور و از آن به عنوان ضرورتي اجتناب ناپذير و راه نجات كشور از بسياري از مشكلات و مصائب نام مي برند. با اين حال متاسفانه شاهديم كه روند غلط و غيرمنطقي اعزام دانشجو به خارج، بدون توجه به توصيه هاي امام و مقام معظم رهبري همچنان ادامه دارد در حاليكه بر هيچ كس پوشيده نيست كه علاوه بر فهرستي از ناهنجاري هاي ناشي از اعزام بي رويه دانشجو، دشمنان ما اجازه تحصيل به دانشجويان ايراني در رشته هاي مهم فني (به قول خودشان رشته هاي «هاي تك») را نيز نمي دهند و حتي دانشجويي را كه با تابعيت ديگري به تحصيل در رشته اي مهم اشتغال داشت با توجه به تابعيت اصلي او (ايراني) اخراج كردند! و صرفا در رشته هايي كه خود ما اگر از آنها جلوتر نباشيم، عقب تر هم نيستيم و البته با دست و دل بازي در رشته هاي علوم انساني دانشجويان ما را مي پذيرند!
اينها و چندين و چند نكته ديگر كه برهيچ كسي كه اندك آشنايي با مسائل دانشگاهي داشته باشد، پوشيده نيست وجود دارد باز هم شاهد گسيل بهترين جوانان اين كشور براي تحصيل به خارج از كشوريم. تا هم پول بدهيم هم به سرمايه هاي انساني و علمي كشور چوب حراج بزنيم. آنها را در معرض آسيب هايي چون خودكوچك بيني و حقارت و... قرار دهيم و هم راه نفوذ دشمنان قسم خورده نظام را به مناصب مديريتي با ايجاد چنين حفره امنيتي خطرناكي باز كنيم و تازه وقتي يك استاد دلسوخته دانشگاه از ادامه اين روند انتقاد مي كند مقام مسئول مربوط پاسخ مي دهد كه: «اين دانشجويان بايد بروند تا آداب غربي ها و خارجي ها را بياموزند و به كشور بازگردند و همين مقدار هم ارزش اين همه سرمايه گذاري را دارد»!! حقيقتا آيا اين همان سخن تقي زاده نيست كه مي گفت: «براي ترقي و پيشرفت بايد از فرق سر تا نوك پايمان فرنگي شود»؟ آيا رواست كه يك مدير جمهوري اسلامي سخن تقي زاده را تكرار كند؟ و البته كه اين سخن در عمل توسط مديران قبلي اجرا شده و هيچ كس به سخن امام راحل در اين خصوص جامه عمل نپوشانده است.
اكنون از وزير ارزشي علوم كه در مدت مسئوليت خود با تاكيد و تكيه بر ارزش هاي ديني و رهنمودهاي امام راحل و مقام معظم رهبري گام هاي ارزشمندي برداشته و اميدهاي فراواني را در دلها زنده كرده است انتظار مي رود كه با ورودي عالمانه و انقلابي به اين موضوع، اين توصيه امام و مقام معظم رهبري را جامه عمل پوشانده و بيش از اين اجازه ندهد كه به سرمايه هاي ارزشمند و ذي قيمت اين مملكت چوب حراج زده شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صحيفه امام، ج 18، ص 339
2- صحيفه امام ج 18، ص 339
3- صحيفه امام، ج 12، ص 251 و 252
4- «بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از استادان دانشگاه هاي سراسر كشور». 8آبان .1382
5- «بيانات رهبر انقلاب در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم». 29 مهر .1389
6- «بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع)». 29دي .1384
7- «بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از بانوان قرآن پژوه كشور». 28 مهر .1388

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14