(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 10 خرداد 1391 - شماره 20222

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
زيردريايي طارق آماده اعزام به آب هاي آزاد
بررسي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي در اجلاس تهران
برگزاري اجلاس بانوان جهان اسلام در اواخر تيرماه
در استقبال لاله ها
سفير برزيل در تهران: برازيليا آماده كمك به حل موضوع هسته اي ايران است
افزايش مبادلات تجاري ايران و كنيا به بيش از 1 ميليارد دلار در سال
اصلاحيه
دستگاه اينورتر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان طراحي و توليد شد
عضو هيئت مديره انجمن ام.اس كشور: 40هزار بيمار مبتلا به ام.اس در ايران وجود دارد
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي: 10 ميليون نفر بي سواد مطلق در كشور وجود دارد
از طريق خط 6 مترو تهران به گرمسار وصل مي شود
سفير ژاپن در تهران: برخلاف تحريم ها، سطح مبادلات با ايران را حفظ مي كنيم
ديدار وزير راه و شهرسازي از پروژه هاي عمراني قزوين
سفر با دوچرخه از تهران تا آنكارا
حركت كاروان هاي زيارتي به سمت مرقد امام خميني (ره)
اخبار ادبي و هنري



دريادار سياري خبر داد
زيردريايي طارق آماده اعزام به آب هاي آزاد

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از پايان تعميرات زيردريايي فوق سنگين طارق خبر داد و اعلام كرد اين زيردريايي آماده اعزام به آب هاي آزاد است.
مراسم خاتمه تعميرات و به آب اندازي زيردريايي فوق سنگين طارق با حضور دريادار حبيب الله سياري- فرمانده نيروي دريايي- در منطقه يكم اين نيرو در بندرعباس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي نيروي دريايي، دريادار دكتر حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه معدود كشورهايي در دنيا هستند كه توانايي تعميرات اساسي و نيمه اساسي زيردريايي ها را دارند اظهار داشت: حقيقتا انسان از عظمت كاري كه توسط متخصصان نيروي دريايي ارتش انجام شده است لذت مي برد و ما مي بينيم كه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني با تلاش و همت اين متخصصان و جوانان امروز زيردريايي جمهوري اسلامي ايران طارق آماده اعزام به آبهاي آزاد است. سياري افزود: متخصصان و جوانان نيروي دريايي در جنگ با فولاد و آهن توانستند در كمترين زمان و در راستاي اجراي فرمايشات فرماندهي معظم كل قوا در سال 88 مبني بر تسريع در انجام امور زيردريايي طارق، تعميرات اين زيردريايي را به اتمام رسانند و من امروز افتخار مي كنم كه در خدمت اين عزيزان هستم.
وي در ادامه با اشاره به فرمايشات رهبرمعظم انقلاب در مشهد مقدس و تاكيدات معظم له درخصوص مايوس كردن دشمن خاطرنشان كرد: فرماندهي معظم كل قوا فرمودند: «دشمنان ما به دنبال اين هستند كه ثابت كنند ما نمي توانيم» و ما امروز نشان داديم كه مي توانيم و توانمندي ما بيش از آن است كه دشمنان تصور مي كنند. كسي كه خالصانه دنبال كار مي رود و شعار راه ما، راه حسين(ع) است را سرلوحه امور قرار مي دهد مسلما نتيجه اش اين مي شود كه ما در مدتي كوتاه شاهد انجام تعميرات زيرسطحي و به آب اندازي آن باشيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه آنچه امروز اتفاق مي افتد به بركت حضور انقلاب در كارخانجات اين نيرو است تصريح كرد: پيچيده ترين وبالاترين سطح فن آوري مربوط به زيردريايي هاست. حال با توجه به كمبود امكانات ببينيد كار ما چه قدر عظيم بوده است و جهانيان بدانند كه مردم ايران به آنچه گفته اند اعتقاد داشته و توانمندي انجام آن را دارند.
دريادار سياري در ادامه افزود: امسال در بحث شناورهاي سطحي و زيرسطحي اخبار خوبي به سمع و نظر ملت شريف ايران خواهيم رساند. وي گفت: پروژه هاي ساخت يگانهاي شناور و موشك انداز كلاس پيكان با نام پروژه سينا و ساخت ناوشكن هاي كلاس جماران با نام پروژه موج روند رو به رشدي را طي مي كنند.
در ابتداي اين مراسم درياداردوم حسين آزاد فرمانده منطقه يكم دريايي در سخناني اظهار داشت: از ابتداي تاريخ انقلاب اسلامي تاكنون تغييرات چشمگيري در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بخصوص در نيروهاي مسلح رخ داده است اما تغييراتي كه ظرف چند سال اخير و از زماني كه رهبر معظم انقلاب نيروي دريايي را يك نيروي راهبردي عنوان فرمودند بسيار چشمگير و اثرگذارتر بوده است.
وي با بيان اينكه نگاه بلند فرماندهي كل قوا در خصوص دريا و دريانوردي ما را به آينده اميدوارتر مي كند گفت: خداوند را شاكريم كه به سربازان ولايت اين توفيق و توانايي را داد كه يكي از نشدني ها را تبديل به شدن كند و در بحث تعمير زيردريايي طارق سربلند بيرون بيايند.
دريادار دوم آزاد در پايان به حضور ناوگروه نوزدهم نيروي دريايي ارتش در آبهاي آزاد اشاره كرد و افزود: امروز ناوشكن جمهوري اسلامي ايران البرز و ناو جمهوري اسلامي ايران بوشهر در قالب ناوگروه نوزدهم نيروي دريايي ارتش در حال دفاع از منابع و منافع كشور در آبهاي آزاد هستند.

 



بررسي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي در اجلاس تهران

در همايش تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي، بر ويژگي «اسلامي بودن» انقلاب هاي منطقه تاكيد شد.
دكتر علي اكبر ولايتي مشاور بين الملل رهبر معظم انقلاب در اين همايش طي سخناني گفت: امروز كمترين شكي وجود ندارد كه تحركات منطقه، بيداري اسلامي است و انتخابات مصر اين موضوع را به خوبي نشان داد.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به انقلاب هاي منطقه ادامه داد: تحليل هاي مختلفي در مورد انقلاب هاي منطقه وجود دارد؛ برخي آنها را انقلاب هاي رنگي ناميدند كه از جانب غرب مديريت مي شود، برخي آن را بهار عربي خواندند و گروهي نيز كه در ايران بيشتر قابل مشاهده است آن را بيداري اسلامي ناميدند.
وي يادآور شد: امروز شكي وجود ندارد كه اين حركت، بيداري اسلامي است كه انتخابات مصر اين موضوع را به خوبي نشان داد، زيرا ناسيوناليست ها 20درصد آرا را كسب كردند و اسلامگرايان 75 درصد آرا را به دست آوردند.
ولايتي بيداري اسلامي را بازگشت به ارزش هاي اسلامي و احياي اسلام ناميد و اظهار داشت: آنچه در كشورهاي انقلابي مي گذرد همين موضوع را نشان مي دهد.
وي با بيان اينكه آنچه در كشورهاي انقلابي رخ داده قابل بازگشت نخواهد بود يادآور شد: بن علي ها و حسني مبارك ها ديگر در منطقه روي كار نخواهند آمد، اما ممكن است با دخالت هاي طرف هايي كه منافع شان با اين انقلاب ها به خطر افتاده كارهايي انجام شود.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به احتمال قدرت گرفتن نامزد اسلامگرايان در انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: احتمال دارد فعاليت هايي صورت بگيرد كه رقيب وي پيروز شود، اما كساني كه در پي مهندسي انتخابات هستند به خوبي مي دانند كه اگر برخلاف اراده مردم تحرك آشكاري داشته باشند با قيام دوباره مردمي روبرو مي شوند لذا اين تحرك احتمال كمي دارد.
وي يادآور شد: تحولات مصر تاثيرات اساسي، گسترده و عميقي بر كل جهان اسلام خواهد داشت.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل اميد همه جهان عرب اعم از سني و شيعه را به ايران دانست و خاطرنشان كرد: به همين دليل است كه همواره دعوت ايران براي حضور نخبگان و انديشمندان جهان اسلام در كشورمان با پاسخ مثبت آنها روبرو مي شود.
انقلاب اسلامي الگوي انقلاب هاي منطقه است
آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز در همايش ملي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي كه در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد گفت: يكي از عواملي كه بايد روي آن حساب كرد وجود الگو است و در اينجا انقلاب اسلامي ايران مطرح است.
وي ادامه داد: ايران در منطقه از ساير ملت ها جلو بوده و هست كه اين بخاطر سوابق طولاني حضور اسلام و بخصوص مكتب اهل بيت(ع) است و ايراني ها نسبت به كشورهاي منطقه در سطح بالاتري هستند.
هاشمي با بيان اينكه انقلاب ايران الهام بخش است تصريح كرد: اگر موفق مي شديم درست تر از آنچه كه عمل شد رفتار مي كرديم و برخي اشكالات را نداشتيم شايد اين انقلاب به سرعت براي ديگر كشورها الهام بخش مي شد البته در عراق و افغانستان و سودان و غيره اين اتفاق افتاد و همين نيروهايي كه امروز كار مي كنند بعد از انقلاب شكل گرفته اند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه بايد افتخار كنيم در مسير تحولات منطقه جمهوري اسلامي به اسم دين، اين حركت را آغاز كرده است تصريح كرد: نقش دين در همه حركت ها جدي است.
هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نقش انفجار اطلاعات در انقلاب هاي منطقه تصريح كرد: وقتي قيام عظيم 15خرداد اتفاق افتاد در دنيا كمتر به اين موضوع پرداخته شد و تنها چند كلمه اي از حرفهاي رژيم در رسانه هاي دنيا منتشر شد اما امروز شاهديم حتي وقتي يك خبرنگار را زنداني مي كنند در كل دنيا خبرش پخش مي شود يعني هر اتفاقي كه مي افتد دنيا مي فهمد و رسانه هاي آزاد دنيا و سايت ها آن را پخش مي كنند البته گاهي با اغراق و بزرگ نمايي اين اتفاق مي افتد.
هاشمي با بيان اين كه انفجار اطلاعات در زمان انقلاب ما نبود، تصريح كرد: امروز در سايه اينترنت و ماهواره ها ديگر نمي توان جلوي اطلاعات را گرفت، البته عوارض بدي هم دارد، اما اگر بخواهيم جلوي يك چيزي گرفته شود ده تاي ديگر سبز مي شود و وقتي مردم راه اطلاعات را پيدا كردند نمي شود آنها را متوقف كرد كه اين امر روزافزون است و در انقلاب هاي اتفاق افتاده در دو سال اخير اين رسانه ها فعال بوده اند.
وي ادامه داد: اگر اساسي به سعادت بشر فكر كنيم و عليه ظلم و ستم و بيداد و ستمگري حركت كنيم شاهد خواهيم بود كه اگر اين رسانه ها وجود نداشته باشند خطرناك خواهد بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي نامگذاري و اسم تحولات اخير در منطقه نبايد پافشاري كرد و مي توان عناويني مثل بيداري اسلامي، يا بهار عرب و يا انقلاب هاي مردمي را براي آن درنظر گرفت.
وي افزود: چرا كه اين انقلاب ها به هرحال هم بيداري در امت اسلامي است، هم حركت مهمي در دنياي عرب به حساب مي آيد و هم نوعي تحول در رفتار مردم منطقه است.
وي با بيان اينكه نقطه قوت در انقلاب ايران اين بود كه اكثريت قاطع ملت همراه انقلاب بودند خاطرنشان كرد: اگر كشورهاي انقلاب كرده عربي بتوانند اكثريت قابل قبول مردم را متعهد كنند و در صحنه نگه دارند آسيب شان كم مي شود، اما اگر منحرف شوند بار ديگر خوي ديكتاتوري آنها را مي گيرد و در دوره اي شاهد خفقان خواهيم بود كه در نهايت آتشفشان خواهد شد.
هاشمي اظهار كرد: فكر مي كنم تجربه اتحاد نيروهاي انقلابي با مردم بهترين درسي است كه تاريخ سي ساله انقلاب اسلامي ايران مي تواند پيش روي مردم منطقه قرار دهد.
گفتني است همايش ملي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه اي در دو بخش بيداري اسلامي و تحولات منطقه و همچنين آينده نظام منطقه اي برگزار مي شود كه در اين موارد مقالاتي به دبيرخانه همايش ارسال شده و اين مقالات در طول روز با حضور سخنرانان مورد بررسي قرار مي گيرد.

 



ولايتي خبر داد
برگزاري اجلاس بانوان جهان اسلام در اواخر تيرماه

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: اواخر تيرماه اجلاس بانوان جهان اسلام در تهران با حضور 1000 نفر ميهمان خارجي برگزار مي شود.
علي اكبر ولايتي، دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: اجلاس بانوان جهان اسلام اواخر تيرماه سال جاري با حضور حدود 1000 نفر ميهمان خارجي و 200 شركت كننده داخلي در تهران برگزار مي شود.
وي افزود: 70 درصد شركت كنندگان اهل سنت و 30 درصد آنها شيعه مي باشند. همچنين 50 درصد از ميهمانان از كشورهاي جهان عرب و 50 درصد آنها از جهان غيرعرب هستند.

 



در استقبال لاله ها

سرويس شهرستان ها:
ساعت 8 صبح، خمين، زادگاه حضرت روح الله، عاشقان روح الله يكي يكي، قدم زنان از خانه ها به سمت ميدان اصلي و از ميدان اصلي به ورودي شهر حركت مي كنند. هر چه مي روم انبوه جماعتي را مي بينم كه مشتاقانه به استقبال گلهايي مي روند كه آنها را سال هاست نديده اند.
جماعتي كه ميثاق بسته اند تا با لاله هاي ميهن بيعت كنند. شهيداني كه از همه چيز گذشتند تا ملت ما به همه چيز برسند آنها كه قهقهه مستانه شان عندربهم يرزقونند.
جواناني منتظر كه براي درك عظمت اين روز لحظه شماري مي كنند.
به نگاه مردم كه مي نگري از كساني كه جامعه شان را دور كردند از رسالت گلايه دارد.
ساعت يازده صبح است؛ هنوز نيامده اند؛ در حالي كه مردم از ابتدا صبح به استقبال آمده اند؛ خبر رسيد كه خلف وعده نكرده اند. بين راه منتظران ديگري هم بوده اند.
در شهر صفاي ديگري احساس مي كنم. هر چند لاله ها هنوز نيامده اند. ورودي شهر قريب پنج هزار نفر جمع شده اند. شايد هم بيشتر ساعت 12 و 30دقيقه. صداي پسركي به گوشم رسيد. گفت: مامان! مامان! پس شهيدان چرا نمي آيند؟ گويا او هم منتظر بود. انتظار همه به لب رسيده.مامان، مامان، پس كي مي آيند. پرچم ايران را به ترك عقب موتور خود بسته و با سرعت مي رود.
اذان ظهر، نمازجماعت است. قد قامت الصلاه، نمازجماعت در ورودي شهر برگزار شد.
آمدند، آمدند، شهدا آمدند. صدا مي آيد، حسين، حسين حسين.
يكي را مي بينم داره زيارت عاشورا مي خواند. بوي شهداء به شهر رسيد و اشك ها جاري، شهدا در اوج غرور و عزت به شهري وارد شدند كه بر پيشاني اش افتخاراتي حك شده.
آنها يك شب در خانه امام و مقتدايشان ميهمانند.
گزارش از رضا رحمتي و حسين احمدي

 



سفير برزيل در تهران: برازيليا آماده كمك به حل موضوع هسته اي ايران است

سفير برزيل در تهران از آمادگي كشورش براي كمك به حل موضوع هسته اي ايران خبر داد.
«آنتونيو سالگادو» در گفت وگو با ايرنا در اين باره گفت: برزيل تنها در صورت درخواست همه طرف هاي موضوع، پا به عرصه خواهد نهاد و فعلا چنين خواسته اي از برازيليا مطرح نشده است.
سفير برزيل در تهران در باره برگزار شدن دو دوره مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در يك فاصله زماني نسبتا كوتاه و تعيين زمان و مكان مشخص براي دور بعدي اين مذاكرات در مسكو اظهار داشت: دولت برزيل آرزو مي كند اين مذاكرات به يك پايان موفقيت آميز ختم شود.
وي اظهار داشت: فكر مي كنيم روند جديد مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 مجال و فرصت خوبي براي پيشرفت در جهت حل موضوع هسته اي ايران است.
دولت برزيل به همراه تركيه در ارديبهشت ماه سال 1389 تلاش هاي زيادي براي كمك به حل موضوع هسته اي ايران كردند كه امضاي بيانيه سه جانبه ميان ايران، تركيه و برزيل معروف به «بيانيه تهران» در 27 ارديبهشت حاصل اين تلاش ها بود.
محتواي اصلي اين بيانيه فراهم كردن زمينه براي تبادل سوخت ميان ايران و كشورهاي صاحب فناوري توليد سوخت هسته اي با غناي 20 درصد بود.

 



رحيمي در ديدار تجار و فعالان اقتصادي ايراني در كنيا خواستار شد
افزايش مبادلات تجاري ايران و كنيا به بيش از 1 ميليارد دلار در سال

معاون اول رئيس جمهور در ديدار تجار و فعالان اقتصادي ايراني در كنيا خواستار افزايش مبادلات تجاري ميان ايران و كنيا به بيش از يك ميليارد دلار در سال شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري محمدرضا رحيمي در ديدار با تجار و فعالان اقتصادي ايراني در كنيا، تلاش تجار و فعالان اقتصادي ايراني در اين كشور را مثبت و ارزنده ارزيابي كرد و بر لزوم تلاش و همكاري گسترده در راستاي ارتقاي سطح تبادلات تجاري و اقتصادي ميان ايران و كنيا به رقم يك ميليارد دلار در سال تاكيد كرد.
معاون اول رئيس جمهور شامگاه (دوشنبه) به وقت محلي در آخرين برنامه از نخستين روز سفر خود به كنيا در ديدار تجار و فعالان اقتصادي ايراني در اين كشور، اظهار داشت: در حال حاضر كشور بيش از هر چيز نيازمند همت و غيرت ايرانيان است، تا گام هاي پيشرفت را هرچه سريعتر برداريم.
وي با بيان اينكه انسان از دل سختي ها و گذران مشكلات، رشد و پيشرفت مي كند، خاطرنشان كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران در وضعيت بسيار مناسبي قرار دارد و پيشرفت هاي حاصل شده در شرايط ناعادلانه تحريم بدست آمده است.
رحيمي با اشاره به مذاكرات خود با مقامات كنيايي، اظهار اميدواري كرد، تفاهم نامه ها و موافقت نامه هاي سازنده اي در جهت پيشرفت ملت هاي ايران و كنيا به امضاي مسئولان دو كشور برسد.
معاون اول رئيس جمهور از اهتمام دولت براي رفع موانع پيش روي تجار ايراني در كنيا خبر داد و افزود: بايد همه تلاش خود را در راستاي گسترش و ارتقاي سطح روابط اقتصادي ميان دو كشور به كار ببنديم.
در اين ديدار همچنين تجار ايراني گزارش هايي از فعاليت ها و اقدامات خود در كنيا ارائه كردند و مشكلات و موانع موجود را به اطلاع معاون اول رئيس جمهور كشورمان رساندند.
گفتني است، محمدرضا رحيمي كه به همراه يك هيئت بلندپايه از اعضاي دولت به آفريقا سفر كرده روز دوشنبه علاوه بر حضور در مذاكرات مشترك هيئت هاي عالي رتبه ايران و كنيا با «رايلا اودنيگا» نخست وزير كنيا نيز ديدار و گفت وگو كرد.

 



اصلاحيه

در پي درج خبر مربوط به خيران مدرسه ساز در كيهان مورخ 6/3/91، رئيس جامعه خيران مدرسه ساز با ارسال توضيحي اعلام كرد: تعهد خيران اعم از زمين و نقدي در سال گذشته معادل 1084 ميليارد تومان بوده كه به اشتباه 18هزار ميليارد و 400 ميليون ريال آمده بود.

 



دستگاه اينورتر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان طراحي و توليد شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
دستگاه اينورتر با قدرت راه اندازي بالا و خنك كنندگي تا 70 درجه سانتيگراد توسط فناوران شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان طراحي و توليد شد.
محمود شيخ زين الدين رئيس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان افزود: اين اينورترها تا دو و نيم برابر قدرت قابليت كار در شرايط دمايي سخت تا 70 درجه سانتيگراد بدون استفاده ازهرگونه فن، مقاومت در برابر لرزش، درجه حفاظت در برابر نفوذ گرد و خاك و آب و عدم نياز به سرويس دوره اي را دارد.
وي يكي از كاربردهاي مهم اين دستگاه را استفاده از آن به عنوان تغذيه كمپرسورهاي لوكوموتيوهاي راه آهن اعلام كرد و گفت: اين دستگاه مي تواند مشكل هميشگي لوكوموتيورانان مسيرهاي گرمسيري را برطرف سازد.
رئيس شهرك علمي، تحقيقاتي اصفهان با بيان اينكه اين دستگاه هيچ مشابه داخلي ندارد افزود: عدم سهولت خريد نوع خارجي به علت تحريم هاي فعلي و قيمت ارزان تر نسبت به نوع خارجي از عواملي هستند كه زمينه رقابت اين دستگاه را با انواع خارجي فراهم مي كند.

 



عضو هيئت مديره انجمن ام.اس كشور: 40هزار بيمار مبتلا به ام.اس در ايران وجود دارد

عضو هيئت مديره انجمن ام.اس كشور گفت: هم اينك 40هزار فرد مبتلا به بيماري ام.اس در كشور وجود دارد.
«هژير سيگارودي» شامگاه دوشنبه در مراسم روز جهاني ام.اس در زنجان با اشاره به اينكه شيوع بيماري MS در ايران در مقايسه با 20 سال گذشته روند افزايشي داشته، افزود: شيوع بيماري MS در ايران برابر با ميانگين جهاني 50 در 100 هزار نفر برآورد شده است.
وي ادامه داد: بيماري MS عمدتا گروه هاي فعال و مولد جامعه بويژه افراد تحصيل كرده جامعه را بيش از ديگران مبتلا مي كند.
«سيگارودي» اختلال ديد، سست شدن دست و پاها، اختلال در حافظه، عدم كنترل ادرار و افسردگي را از نشانه هاي بيماري MS برشمرد و اظهار داشت حملات مكرر يا مقطعي از ديگر علائم اين بيماري است كه تاكنون منشأ و علل آن توسط دانشمندان مشخص نشده است.
وي افزود: درمان بيماران ام .اس به صورت تزريقي و دارويي است و انجام مكرر اين روش دارويي مشكلاتي را ايجاد مي كند.
عضو هيئت مديره انجمن ام.اس كشور در پايان خاطر نشان كرد: همكاري و كمك هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موجب شد داروهاي مورد نياز اين گروه از بيماران تامين شود چرا كه هزينه بالاي دارويي از جمله مشكلات پيش روي اين بيماران است.

 



رئيس سازمان نهضت سوادآموزي: 10 ميليون نفر بي سواد مطلق در كشور وجود دارد

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور گفت: 10 ميليون نفر بي سواد مطلق در كشور وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «علي باقرزاد» عصر دوشنبه در گردهمايي مديران و كارشناسان نهضت سوادآموزي و آموزش و پرورش لرستان افزود: از اين تعداد چهار ميليون نفر زير 50 سال هستند و با توجه به اينكه اين تعداد افراد در شرايط سني مولد هستند، بي سوادي آنان تاثير بسزايي در روند تعليم و تربيت فرزندانشان دارد.
وي اظهار داشت: براي اعطاي مدرك پنجم ابتدايي به هر يك از افراد بايد يك هزار و 520 ساعت در چهار مرحله براي اين قشر سپري شود.
وي گفت: اين در حالي است كه در برخي مناطق كشور و در كلاس هاي تك نفره، ماهانه پنج ميليون ريال براي امر آموزش يك نفر هزينه مي شود.
وي افزود: در برخي مناطق نيز افراد به رغم اينكه مدرك تحصيلي سازمان نهضت سوادآموزي را دريافت كرده اند اما قادر به خواندن و نوشتن اوليه نيستند و اين در حالي است كه امروزه در دنيا سوادهاي ديجيتالي، اقتصادي و فرهنگي وجود دارد.

 



از طريق خط 6 مترو تهران به گرمسار وصل مي شود

فرماندار گرمسار از طرح اتصال خط شش مترو تهران از خاوران به شهر گرمسار خبر داد و گفت: مطالعات لازم براي انتقال خط شش مترو تهران تا شريف آباد انجام شده است.
«شاهپور علايي مقدم» روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: تفاهم نامه احداث خط مترو تا گرمسار با چهار ايستگاه در استانداري تهران به امضا رسيده است.
وي گفت: در مسير مشخص شده مردم ايوانكي نيز مي توانند با مترو به گرمسار بيايند.
علايي مقدم با بيان اينكه رئيس جمهوري با اتصال خط روباز مترو به ورامين موافقت كرده اند افزود: مترو تهران از طريق ورامين به گرمسار وصل و خط قديم ورامين به گرمسار به عنوان خط روباز محسوب مي شود.
فرماندار گرمسار گفت: ظرف يك تا دو ماه آينده مطالعات اين طرح به پايان رسيده و مسافت 95كيلومتري تهران- پاكدشت-قيامدشت- شريف آباد- ايوانكي و گرمسار در اين مسير ديده شده است. علايي مقدم با بيان اينكه خط متروي تهران- گرمسار از كنار اين شهرها عبور مي كند افزود: خط مترو از تهران به گرمسار حد فاصل شريف آباد تا گرمسار توسط متروي تهران احداث مي شود. وي گفت: قرار است مطالعات اين مسير انجام شود و همزمان با مرحله تهران عمليات اجرايي اين قسمت نيز انجام شود. فرماندار گرمسار گفت: در بودجه سال 91 اعتبار لازم براي اجراي اين پروژه اختصاص يافته است.
خط روباز متروي تهران- گرمسار كه در قالب مصوبات سفرهاي استاني در حال اجرا بود با توافق صورت گرفته به راه آهن واگذار شده است.

 



سفير ژاپن در تهران: برخلاف تحريم ها، سطح مبادلات با ايران را حفظ مي كنيم

سفير ژاپن در جمهوري اسلامي گفت: سعي مي كنيم به رغم همه تحريم هاي موجود سطح مبادلات اقتصادي با ايران را حفظ كنيم.
«كينچي كومانو» روز سه شنبه در حاشيه ششمين كارگاه مديريت منابع آب ايران و مديريت سدها در شيراز در گفت وگو با ايرنا افزود: ما از ادامه تحريم هاي غرب عليه ايران رنج مي بريم، اين مسئله نه تنها براي ايران، بلكه براي شركت هايي كه قصد توسعه مبادلات با ايران را دارند، مشكل به وجود مي آورد و به ويژه توسعه دامنه تحريم ها به بانك ها، دريافت ها و پرداخت هاي بين المللي را قدري دشوار مي سازد.
وي گفت: در عين حال ژاپن همكاري هاي اقتصادي با جمهوري اسلامي را تداوم بخشيده و از جمله اين همكاري ها طرح كارون 3 است و تجربيات خوبي در اين طرح بين متخصصان ايراني و ژاپني مبادله شد.
«كومانو» ادامه داد: برخي از طرح هايي كه سرمايه گذاران و متخصصان ژاپن در ايران در آن مشاركت داشته اند به اتمام رسيده و از آن بهره برداري شده است.
وي گفت: همكاري در زمينه ايده ها و تجارب فني و مهندسي و طرح هاي اقتصادي از جمله سطوحي است كه ما از آن استقبال مي كنيم.
«كومانو» درباره تحريم نفت ايران از سوي كشورهاي غرب گفت: داد و ستد نفت بين ايران و ژاپن علي رغم اين تحريم ها تاكنون ادامه داشته است اما مي تواند بهتر باشد.
سفير ژاپن در تهران در پايان گفت: كمپاني هاي خصوصي نفتي كه با ايران قرارداد دارند مسائل زيادي را در نظر مي گيرند كه از جمله مسائل بين المللي و پيراموني است.

 



ديدار وزير راه و شهرسازي از پروژه هاي عمراني قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
وزير راه و شهرسازي هنگام بازديد از پروژه هاي مسكن مهر در قزوين از آغاز عمليات اجرايي جاده قزوين- كلاچاي خبر داد.
«علي نيكزاد»، با بيان ويژگي هاي اين جاده اظهار داشت: جاده قزوين- الموت- كلاچاي در كريدور ارتباطي مركز و غرب كشور به شرق استان گيلان با مشخصات راه اصلي با عبور از جنوب منطقه الموت احداث خواهد شد.
وي افزود: با احداث اين جاده فاصله بين شهر قزوين تا شهرستان كلاچاي در استان گيلان با 200 كيلومتر كاهش به 150كيلومتر مي رسد.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مراحل اجراي پروژه هاي مهر ماندگار در قزوين گفت: راه آهن قزوين- رشت از جمله اين طرح هاست كه نيمه اول سال آينده به بهره برداري مي رسد.
وي تصريح كرد: پروژه بيمارستان هاي آبيك و تاكستان، قطعه دوم بزرگراه بوئين زهرا- سه راهي دانسفهان و طرح تعريض پل مقابل شركت نفت از ديگر پروژه هاي مهر ماندگار است كه تا پايان امسال در قزوين افتتاح مي شود.
«نيكزاد» همچنين از تصويب 800 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي پروژه روسازي متروي كرج- هشتگرد خبر داد و گفت: بقيه اين مسير، حدفاصل هشتگرد به قزوين هم با تكميل مطالعات وارد فاز اجرايي خواهد شد.
مديركل راه شهرسازي استان قزوين هم با اشاره به اختصاص 60ميليارد ريال براي تكميل قطعه دوم محور بوئين زهرا به سه راهي دانسفهان گفت: با اختصاص اين ميزان اعتبار از محل منابع ملي، استاني و سازمان راهداري، اين پروژه تا پايان شهريور ماه سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
به گفته مهندس محمدزاده براي احداث اين پروژه با 42 دهانه پل و 60 درصد پيشرفت فيزيكي، تاكنون 15ميليارد ريال هزينه شده است.

 



سفر با دوچرخه از تهران تا آنكارا

تيم 3 نفره دوچرخه سواري با هدف ترويج فرهنگ اهداي خون مسير 2هزار و 100 كيلومتري تهران- آنكارا را ركاب مي زند.
سرپرست اين گروه سه نفره روز سه شنبه در محل مركز انتقال خون قزوين در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: به مناسبت فرا رسيدن 25 خرداد، روز جهاني اهداي خون، با شعار امسال سازمان انتقال خون ايران كه «هر اهداكننده خون يك قهرمان است» مسير 2 هزار و 100كيلومتري تهران تا آنكارا را ركاب مي زنيم.
«مصطفي سناميري» با اشاره به اينكه اين سفر با حمايت سازمان هاي انتقال خون ايران و تركيه صورت مي گيرد، افزود: در سال 88 كه به مناسبت روز ملي انتقال خون، به همراه 2 دوچرخه سوار ديگر، مسير تهران، مشهد مقدس را ركاب زديم، فكر سفر به تركيه در ذهن ما ايجاد شد و پس از فراهم شدن مقدمات اين كار، اين سفر را از روز دوشنبه، از تهران آغاز كرديم.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا مبني بر علت حك شدن نام «خليج هميشه فارس» بر روي پيراهنشان، گفت: اعضاي اين تيم 3 نفره از ساكنان جزيره خارك هستند و چون ما نمايندگان اين بخش از خاك ميهن عزيزمان نيز هستيم تصميم گرفتيم پيراهن خود را به اين نام عزيز مزين سازيم.
به گفته سناميري، اين تيم پس از استراحت كوتاه در قزوين عازم زنجان مي شود و پس از طي مسافت تبريز و مرز بازرگان، وارد خاك تركيه خواهد شد.
وي در پايان يادآور شد: قصد داريم همزمان با روز 25 خرداد ماه، روز جهاني اهداي خون وارد آنكارا بشويم و شعار سازمان انتقال خون ايران را به گوش جهانيان برسانيم.
«مصطفي سناميري»، «رضا خدادادي» و «ايمان حيدري» اعضاي اين تيم 3نفره دوچرخه سواري را تشكيل مي دهند.

 



حركت كاروان هاي زيارتي به سمت مرقد امام خميني (ره)

سرويس شهرستان ها-
مشتاقان روح الله خود را آماده كرده اند تا در قالب كاروان هاي زيارتي عازم مرقد امام خميني شوند و در بيست و سومين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران شركت كنند.
به گزارش خبرنگار كيهان از ساري، معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران در جلسه ستاد ارتحال امام خميني اين استان گفت: 35هزار نفر مازندراني در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني شركت مي كنند. هادي ابراهيمي با بيان اين كه همگان وامدار انديشه تابناك امام خميني هستند اظهار داشت: در سالگرد ارتحال اين ابرمرد تاريخ معاصر، برنامه هاي فرهنگي دقيقي براي آشنايي جوانان و نسل هاي نو با آموزه هاي معظم له تمهيد و تدارك مي شود.
وي خواستار هماهنگي كامل بين تمام دستگاه هاي اجرايي براي اعزام كاروان هاي زيارتي به مرقد مطهر امام خميني شد. در همين حال خبرنگار كيهان از نيشابور گزارش داد: دوهزار و 500 نفر از بسيجيان اين شهرستان به مرقد مطهر امام خميني اعزام خواهند شد. فرمانده ناحيه مقاومت بسيج نيشابور در اين زمينه گفت: يك هزار نفر از بسيجيان از روستاهاي اين شهرستان و يك هزار و 500 نفر ديگر از شهرستان نيشابور هستند كه با 20 دستگاه اتوبوس به حرم مطهر امام خميني اعزام مي شوند.
به گزارش خبرنگار كيهان از يزد، فرماندار شهرستان يزد از اعزام دوهزار و 100 تن از شهروندان يزدي به حرم مطهر امام خميني خبر داد و گفت: مردم شهرستان يزد همگام با ديگر آحاد ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي با حضور در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني در 14 خرداد ماه، ميثاق دوباره اي را با رهبر كبير انقلاب و آرمان هاي آن امام سفر كرده به عرش مستحكم تر از هميشه خواهند بست.

 



اخبار ادبي و هنري

دبير صيانت از محصولات فرهنگي:
بازگشايي خانه سينما تخلف است، پلمب مي شود
دبير ستاد صيانت و حمايت از محصولات فرهنگي و هنري وزارت ارشاد گفت: باز كردن پلمب خانه سينما به خودي خود تخلف بوده و براساس نظر هيئت رسيدگي به مراكز فرهنگي و هنري خانه سينما بايد پلمب شود.
به گزارش ايسنا، جابري انصاري به همراه چند تن از نمايندگان وزارت ارشاد صبح روز سه شنبه - 9 خرداد - براي پلمب در خانه سينما به همراه نماينده اي از كلانتري 107 فلسطين حضور يافتند.
جابري انصاري در زمان حضور در مقابل خانه سينما گفت: خانه سينما به دليل اينكه پلمب را باز كرده است، تخلف كرده است.
وي ادامه داد: حكم تعطيلي دائم خانه سينما كه از سوي هيئت رسيدگي به مراكز فرهنگي و هنري وزارت ارشاد صادر شده بود به خانه سينما ابلاغ شده است.
طبق ماده 15 و 17 رسيدگي به ضوابط و مقررات تاسيس موسسات و كانون هاي فرهنگي هنري، اين كار انجام خواهد شد.
وي با بيان اينكه باز كردن پلمب خانه سينما توسط مديران آن به خودي خود تخلف بوده است، بيان كرد: آن ها حدود يك ماه قبل پلمب خانه سينما را باز كردند كه اين كار خود يك حركت غيرقانوني است.
گلايه اردكاني از اكران بي موقع «شور شيرين»
كارگردان فيلم «شور شيرين» با گلايه از بنياد سينمايي فارابي گفت: با اكران فيلم شور شيرين در اين شرايط مخالفم.
جواد اردكاني در گفت وگو با خبرگزاري دانشجو، گفت: با اكران فيلم «شور شيرين» در اين زمان مخالف هستم؛ زيرا اين فيلم آثار رواني نامطلوبي بر فيلم هاي دفاع مقدسي ديگر خواهد داشت.
وي در تشريح اين مطلب افزود: شرايط اكران عمومي سينما نامطلوب بوده و وضعيت فروش فيلم هاي در حال اكران به خوبي گوياي اين اوضاع است.
كارگردان فيلم «شور شيرين» ادامه داد: شروع امتحانات دانش آموزان و دانشجويان به اين موضوع ضربه مي زند و پس از آن آغاز جام ملت هاي اروپا تاثير بسيار زيادي بر نابود شدن فيلم خواهد داشت.
اردكاني اضافه كرد: سينماهاي تهران ظرفيت اكران فيلم دفاع مقدسي ديگري را پس از «روزهاي زندگي ندارند» و آسيب قطعي به اين فيلم خواهد زد. وي با اشاره به اينكه مسئولان فارابي فيلم «شور شيرين» را با نمايش به قربانگاه مي كشانند، اضافه كرد: فضاي اكران در فصلي قرار گرفته كه هيچ فيلمي داوطلب اكران نيست و بايد فيلم هايي را نمايش دهند كه اين فضا را از بين ببرد.
«زندگي به سبك روح الله» در مراكز فرهنگي
همزمان با بيست وسومين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره) ويژه برنامه هاي «زندگي به سبك روح الله» در مراكز فرهنگي هنري تهران برگزار مي شود.
امير خوراكيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در اين باره گفت: زندگي به سبك روح الله عنوان سلسله برنامه هاي سازمان است كه از 11 خرداد آغاز شده و تا آخر خرداد ادامه دارد كه از مهمترين آن ها مي توان به ويژه برنامه اي با همين نام در فرهنگسراي رضوان اشاره كرد.
وي، روايتگري و زيارت مزار شهدا، فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگي، اجراي نمايش هاي ميداني در قطعه شهداي بهشت زهرا(س)، ايستگاه گفتگو، كارگاه هاي هنري، بخش ويژه كودكان، نمايشگاه زندگي به سبك روح الله و مسابقه عكاسي را از جمله بخش هاي ويژه برنامه «زندگي به سبك روح الله» از 11 تا 15 خرداد در فرهنگسراي رضوان عنوان كرد.
مخالفان حزب الله نسخه قاچاق «33روز» را منتشر كردند
مخالفان حزب الله براي به شكست رساندن فيلم «33 روز» نسخه قاچاق اين فيلم را وارد بازار لبنان كردند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري ياصور، فيلم سينمايي «33روز» پس از يك ماه از آغاز اكران همچنان در لبنان مورد توجه است. اما موفقيت حضور اين فيلم در لبنان موجب اقداماتي توسط مخالفان حزب الله عليه اين فيلم شده است و پس از ناتواني آنها در ايجاد مانع در برابر اكران آن در منطقه اشرفيه اينك به اقدامات ديگري دست زده اند. السيد حمادي، صاحب مجموعه مراكز «دي وي دي ناصر» و عامل فروش محصولات شركت ريحانه گروپ از تهيه كنندگان فيلم «33روز» گفته است: عليه اين فيلم حملات بسياري صورت گرفت تا از فروش خوب آن جلوگيري شود. وي افزود: اين اقدامات، قاچاق فيلم «33روز» و فروش آن در بازار به تعداد بسيار و به صورت غيرقانوني بوده است. عامل فروش محصولات شركت ريحانه گروپ از همه لبناني ها خواسته است از خريد نسخه غيرقانوني فيلم «33روز» خودداري كنند تا ضربات به فروش اين فيلم در اين كشور كمتر شود. وي با اشاره به هزينه هنگفت صورت گرفته براي توليد اين فيلم با هدف ارائه تصويري از قهرمانان جنگ 33 روزه و مظلوميت مردم لبنان، گفت: اين فيلم امانت بر دوش همه مردم لبنان است و لبناني ها نبايد اجازه دهند كه سينماي مقاومت در نخستين تجربه بزرگ خود ضربه بخورد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14