(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 خرداد 1391 - شماره 20230

در دانشگاه ها گرايش هاي معنوي غالب است
جنبش دانشجويي؛ حقيقت يا مجاز
كرسي آزادانديشي چگونه معنا پيدا مي كند؟
سلطانخواه مطرح كرد: انتقاد از ارائه آمار غلط درباره «مهاجرت نخبگان»
تشكيل كميته اجرايي پيگيري منويات مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي
راه اندازي پژوهشگاه علوم انساني تطبيقي در قم
اعزام 8000 دانشجو به مناطق عملياتي شمال غرب كشور
اعزام 31هزار دانشگاهي به سرزمين وحي
اصول و مباني نقشه دانشگاه اسلامي بررسي شد
دعوت از نخبگان ايراني خارج از كشور براي همكاري با دانشگاه ها
عدم صدور مجوز موسسات آموزش عالي آزاد براي برگزاري دوره هاي فراگير پيام نور
تصويب و اجراي سند «دانشگاه اسلامي» در سال 91



در دانشگاه ها گرايش هاي معنوي غالب است

در زمينه اخلاقي ... بعضيها نسبت به مسائل و مشكلات اخلاقي در دانشگاه خيلي مبالغه مي كنند. حالا بنده هرگز نمي خواهم كلمه اي بر زبان جاري كنم كه اگر كسي دچار مشكل اخلاقي است، از اين حرف بنده تشويق شود كه آن مشكل را سهل و كوچك بشمارد؛ اما مي خواهم به شما بگويم كه نسل جوان دانشجوي ما در بين كشورهاي غربي مبتلا به مشكلات اخلاقي كه هيچ، حتّي در بين كشورهاي اسلامي هم با فاصله زيادي از لحاظ اخلاقي و معنوي، و از لحاظ احساسات انساني لطيف، بي نظير و بالاتر است. در دانشگاهي
- شايد خيلي از شما مي دانيد و بعضي هم مسلّماً از آن دانشگاهيد - دانشجوها قرار مي گذارند كه روز اوّل شعبان را روزه بگيرند و ژتون غذاشان را جمع كرده و براي فقرا مصرف كنند. بحث كمك به فقير نيست؛ بحث روزه گرفتن است؛ بحث توجّه به خداست؛ بحث سلوك و راه عبادت الهي است. در دانشگاه ما اين مسائل است كه خوشبختانه كم، مهجور و غريب هم نيست. حتّي اختلافات سياسي و خطّي و جناحي و بداخلاقي هايي هم كه گوشه و كنار مشاهده مي شود، نمي تواند غلبه گرايش معنوي را از بين ببرد .
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان نمونه و ممتاز دانشگاهها
7/09/81

 



جنبش دانشجويي؛ حقيقت يا مجاز

سميه چيتي
فعاليت هاي اجتماعي و ساماندهي نيروهاي آن هميشه مورد توجه فعالين سياسي بوده است؛ زيرا نظام ها با تكيه بر مردم مي توانند حيات يك تفكر را تضمين كنند.
به نظر مي رسد احزاب و جريان هاي سياسي امروز به درستي قادر به ايفاي نقش براي ساماندهي مردم در راستاي گفتمان انقلاب نيستند؛ زيرا كه اغلب آنان قابل اعتماد و اتكاء براي مردم نمي توانند باشند؛ شايد يكي از دلايل عمده آسيب فوق عدم ورود فقه سياسي و حكومتي در ادبيات رايج سياسي كشور است و به تبع آن وام گرفتن اهالي سياست از همان تعاريف غرب و البته اين در خوشبينانه ترين حالت است و بدون درنظر گرفتن منافع و مصالح افراد كه گويا فاصله آنها با مردم و دردهايشان به ارقام نجومي اين روزها ربط پيدا مي كند.
بنابراين گروهي كه پشتوانه مردمي قوي تري دارند بايد پيشگام اين هدايت در لايه هاي زيرين اجتماعي باشند و به نظر مي رسد جنبش دانشجويي بهترين گزينه ممكن در فضاي امروز است.
جنبش دانشجويي حقيقي به علت ظرفيت هاي بسياري كه در آن وجود دارد هميشه تأثيرگذار در گفتمان سازي و نقش آفريني در موقعيت هاي حساس كشور بوده است.
اما چرا دانشجوياني كه زماني قادر به درك مسئله و نياز انقلاب اسلامي متناسب با سخنان مطرح شده امام بودند، امروز قادر به محقق كردن خواست بارها تكرار شده رهبري (كرسي آزاد انديشي) نيستند؟
جنبش دانشجويي امروز به جمع ذيل كه گذشته هر كدام نياز به بازخواني دارد اطلاق مي گردد: دفتر تحكيم وحدت؛ جنبش عدالتخواه؛ انجمن مستقل؛ جامعه اسلامي و بسيج دانشجويي.
اما اين ارگان ها تنها بخشي از نهادهايي هستند كه جنبش دانشجويي در زير چتر آنها قرار دارند. با ديدن آسيب ها و نوع عملكرد جنبش دانشجويي فعلي مي توان به ساختارهاي نهاني كه ماهيت جنبش دانشجويي (آزادي، استقلال در فكر و عمل) را تحت تأثير قرار مي دهند رسيد كه به دو صورت اعمال نظر مي كنند:
1- افرادي از اعضاء كه به دلايل فردي از جمله منافع، مصالح و حتي سردرگمي در شناخت جنبش دانشجويي به روابطي پنهان و گسترش آن مي پردازند و به مرور سياست هاي جنبش دانشجويي تحت تأثير روابط افراد قرار مي گيرد؛ بديهي است كه فعالين دانشجويي بخشي از فعاليت هاي خود را براساس روابط تنظيم مي كنند نه براساس نياز جامعه و حقيقت.
عدم درك درست از علت حضور جنبش دانشجويي و نوع فعاليت آن سبب گرديد تا فعالين به درستي به نقشه راهي كه دورنماي درستي براي فعاليت فعالين ترسيم كنند نرسند و نتيجه آن شد كه فعالين از آينده سياسي و شغلي مشخصي برخوردار نبودند پس به تبع آن بايد با تعيين و گسترش روابط مختلف آينده مطمئني را براي خود پايه گذاري كنند كه اين هميشه آفت بزرگي براي جنبش دانشجويي بوده است و همين مسئله شرايط مطلوبي را براي حضور جريان هاي مختلف سياسي و نهادهاي قدرت فراهم مي كند.
بعد از انقلاب اسلامي ماهيت و نوع عملكرد جنبش دانشجويي با قبل از آن تغيير كرد اما عدم درك درست و مناسب اين تغيير و عدم حضور جنبش دانشجويي مبتني بر حفظ اصالت هاي خود از جمله آزادي و استقلال در فكر و عمل و حضور ارگان هاي همسو و هم جهت با ارزش ها و فعاليت هاي جنبش دانشجويي خود آسيب ديگري است كه به نظر مي رسد يكي از علت هاي عمده حضور و نفوذ ارگان ها و سازمان هاي مختلف و اعمال نظرهاي آنان مي باشد.
تقليل جنبش دانشجويي به ابزاري براي نهادهاي مختلف ماحصل بخشي از اين سردرگمي است.
عدم حضور فعال حوزه و به تبع آن فقه سياسي و حكومتي در عرصه سياست نيز بخشي از علت هاي جذب جنبش دانشجويي به سمت احزاب و افكار مختلف كه به بازخواني گفتمان انقلاب پرداخته شده است.
تغيير گفتمان يك نظام بدون حضور دائم و تبديل شده آن در تمام موارد زندگي؛ نفاق را به شدت دامن خواهد زد. زيرا كه افراد متناسب با تغيير نظام براي حفظ جايگاه ها و منافع خود مجبور به تبعيت از ظواهر آن هستند و به اقناع افكار عمومي در برخوردها و رفتارهاي خود مي پردازند و اينجاست كه ما شاهد ريا و نفاق در سطوح مختلف هستيم و ناگزير در جنبش دانشجويي هم شاهد گرته برداري از چنين رفتارهايي هستيم.
به نظر مي رسد آسيب جدي جنبش دانشجويي را بايد در ساختار فعلي به وجود آمده در آن كه البته با كالبدشكافي گذشتگانش رابطه مستقيم دارد دانست زيرا كه عاري شدن هر جرياني از اصل و هويتش آن را از نقش آفريني حقيقي بازمي دارد و البته كه بيشتر اين ساختار را بايد در سطوح بالا و تصميم ساز يافت.
به وجود آمدن ساختاري پنهان و تأثيرگذار در جنبش دانشجويي به گسترش بي عدالتي و ظلم دامن مي زند، افراد بي اطلاع از آسيب ها و فرصت طلبي هاي مختلف و متناسب با صداقت و اعتقادات خود متحمل بيشترين تلاش ها و زحمات مي گردند و در لواي تلاش هاي آنان ديگران منتفع مي گردند. يعني نسبت مستقيمي بين حضور، فعاليت فعالين دانشجويي و به دست آمدن آينده روشن در دنياي سياست نيست.
طبيعي است كه رشد فعالين، بدون تناسب با توانايي حقيقي افراد آنان را دچار بي انگيزگي خواهد كرد بدون آنكه علت آن واضح و روشن باشد. در چنين فضايي افراد يا در جهل به سر مي برند و نمي دانند ديگران چگونه پله هاي ترقي رشد را طي مي كنند و تعدادي از اينان به مرور و به صورت ناخودآگاه براي رشد كردن در چنين فضايي جذب افرادي خواهند شد كه تناسب رفتاري دانشجويي ندارند. افرادي كه پايبند و معتقد به اعتقادات تعريف شده در جنبش دانشجويي هستند به انزوا خواهند رفت. افرادي كه يكي يكي پله هاي ترقي را طي خواهند كرد.
افرادي كه در سطح پايين تاثيرگذاري چه فكري چه عملي صادقانه و خالصانه كار خواهند كرد و البته ديگران منتفع از خدمات آنان خواهند بود.
آسيب هاي ذيل در راستاي تهي شدن جنبش دانشجويي از هويت اصيل خود در فكر و عمل و روش مي باشد.
-اختلافات دروني
- عدم توجه به بدنه دانشجويي
- نفوذ نهادهاي بيرون از مجموعه به درون آن
- كسب قدرت، نه نقد قدرت
- عدم شفافيت مالي
- عدم حضور تاثيرگذار بر سياست هاي كلان كشور
- تبعيت رفتاري و فكري افراد تصميم ساز جنبش دانشجويي از جريان ها سياسي حاكم
- ماكياوليسم ديني و حتي انقلابي در بين فعالين
- عدم حضور افرادي با معدل دانشجويي از قبيل شاخصه هاي آزادي استقلال و تفكراتي مبتني بر اسلام ناب محمدي
- ناتمام ماندن و محقق نشدن انقلاب فرهنگي به معنا و حقيقت آن و سكوت در مقابل اجراي قوانين و برداشت هاي سطحي از دين در سطح دانشگاه
- عدم پيوند حقيقي و موثر حوزه و دانشگاه و جاري نشدن فقه در ابعاد مختلف سياست
- سردرگمي فعالين دانشجويي در تعيين اولويت براي فعاليت هاي خود
- عدم ساماندهي مناسب حداقل نيروهاي فعال موجود
- آگاهي كم نسبت به رفتار و گفتمان تشكيلاتي
- تكيه بر روش هاي ژورناليستي براي پر كردن خلأ هويت تشكل دانشجويي
دربين سطوح مختلف جنبش دانشجويي هنوز مي توان افرادي را يافت كه حقيقتا صداقت و اخلاصشان مثال زدني است و هنوز آرمان و عقيده خود را به هيچ رانت قدرت و... نمي فروشند اما به دليل نفوذ پررنگ قدرت و جايگزين شدن ماكياوليسم ديني با اخلاق ناب محمدي دربين فعالين دانشجويي تاثير و قدرت نفوذ اين عده بسيار كمرنگ مي شود و به مرور شاهد انقراض جنبش دانشجويي با شاخصه هاي اصلي انقلاب خواهيم بود مگر آنكه به درستي بار ديگر دانشجويان پيرو خط امام بتوانند خود را هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ محتوا بازتعريف جدي كنند.
براي بازتعريف در ساختار به نظر مي رسد دانشجويان بايد بار ديگر به درستي با پشتوانه معنوي امام خامنه اي نسبت خود را با قدرت مشخص كنند و البته هر تشكلي متناسب با ظرفيت ها و توانايي هاي موجود خود قطعا با تعريف درست آن مي تواند سلايق و افكار مختلف دانشجويان را پوشش دهد.
به اميد آنكه ساختاري كه داعيه دار آرمانخواهي است از حقيقتي آرمانخواهانه در تمامي سطوحش برخوردار باشد.
كي تشنه سيراب گردد ز سرابي

 



كرسي آزادانديشي چگونه معنا پيدا مي كند؟

محمد افكانه
دانشگاه از بدو تاسيس خود در محيط اجتماعي ايران هميشه عرصه اي تاثيرپذير و بيشتر تاثيرگذار بوده است.چرا كه در تعيين سرنوشت يك ملت و يك كشور بعد از توده هاي مردم، افراد تحصيلكرده نقش مهمي را ايفا كرده اند. اين افراد آينده سازان يك نظام فكري سياسي بوده و ثبات و استمرار آن را تضمين و تعيين مي كنند. آنها كه عموما برآمده از فضاي دانشگاهي مي باشند بايد به رسالت خود در حيطه دانشگاه و بعد از آن بهتر آشنا باشند.
در نظام جمهوري اسلامي ايران، نقش دانشگاه ها بسيار اساسي و سرنوشت ساز بوده و استقلال فكري آن اهميت ويژه اي داشته است. دانشگاه بايد اشخاصي را تربيت كند كه غربزده نباشند. دانشگا ه ها بايد از بنيان اصلاح شوند، تا اينكه فرآورده هاي آن براي جامعه ملموس باشد و مانع از ترقي فرزندان اين آب و خاك نشود، كه رمز رسيدن به اين ترقي، اعتماد به نفس ملي و احساس استقلال است. افراد در دانشگاهها در كنار تحصيل علم، بايد به تربيت اسلامي نيز دست يابند. دانشگاهها بايد خودشان را از غرب جدا كرده و مستقل باشند، چرا كه آنچه استقلال نظام را را تهديد مي كند، وابستگي نظامي يا اقتصادي نيست بلكه وابستگي فرهنگي است كه دانشگاه مهمترين بستر شكل گيري فرهنگ مي تواند باشد .
جهت رسيدن به اين ايده آل دانشگاهي و بر اساس تاكيدات مقام معظم رهبري بر پايه ريزي و اجراي كرسي هاي آزادانديشي در فضاي جامعه به ويژه دانشگاه، پرداختن به اين بحث ضروري است. پس در ادامه بحث اجرائيات نرم افزاري در برگزاري يك كرسي آزادانديشي در سه حوزه ذكر مي شود : 1)تعيين موضوع : اولين گام در برگزاري يك جلسه آزادانديشي تعيين موضوع قابل اهميت و اصلي كرسي مي باشد چرا كه مابقي حواشي كرسي پيرامون اين متن شكل مي گيرد در انتخاب و تعيين اين موضوع مواردي چند بايد مورد توجه قرار گيرد.
الف) تطابق موضوع با محيط، به دومعنا، اول اينكه اگر محيط را منطقه جفرافيايي كه دانشگاه در آن واقع است تعريف كنيم طبيعتا در اين تطابق و با عنايت به اصل اقتضايي بودن بعضي مباحث موضوعيت پيدا مي كند و بعضي خير. به عنوان مثال به طور عام در دانشگاههاي مركز كشور مباحثي چون اختلافات مذهبي و يا قوم گرايانه موضوعيت نداشته و مبتلا به نمي باشد، در حالي كه در دانشگاههاي استانهاي مرزي بنا به فراخور آن دانشگاه اختلافات مذهبي و قوم گرايانه از چالش هاي اساسي و مرتبط مي باشد. دوم در تعريف ديگر از محيط، اگر محيط را فضاي غالب در هر دانشگاه تعريف كنيم مي توانيم به اينكه فضاي هر دانشگاهي بيشتر چه موضوعاتي را مي پسندد يا رد مي كند را پيدا كنيم . مثلا بعضي دانشگاهها تحت لفظ كلي سياسي بودن قرار مي گيرند و پرداختن به مسائلي چون مردم سالاري ديني، غرب شناسي و يا حتي فيمنيسم در آنها مخاطبان خاص خود را دارد. دانشگاههايي مثل امير كبير و خواجه نصير و تهران از جمله چنين دانشگاه هايي هستند.
ب)تطابق موضوعات با فضاي دانشجويي و دانشگاه موضوعاتي چون ارتباط صنعت و دانشگاه، مسايل فرهنگي و حوزه جوانان و ... به فضاي دانشگاه مرتبط تر به نظر مي رسند تا حوزه هاي تخصصي عميق فلسفي ديني و يا موارد خاص در حيطه هاي علمي. به طور كلي مي توان گفت كه بايد موضوعات به گونه اي انتخاب شوند كه ضمن در نظر گرفتن دانشجويان به عنوان خواص جامعه، جوان بودن و دانشجو بودن آنها نيز لحاظ شود. همگوني و هماهنگي فضاي دانشجويي با مولفه هايي چون استقلال، نشاط و جواني و .... كه به كرات در سخنان رهبر انقلاب آمده است با مباحث مطرح شده در اين كرسي ها حفظ شود .
ج) اولويت بندي موضوعات نيز ضروري به نظر مي رسد. طبيعتا لازم است بر موضوعات مبتلابه زمان فعلي و يا آنهايي كه در زمان نزديك چالش ايجاد مي كنند تمركز شود اين موضوعات معمولا مي توانند مشكلات روز ايران را در حوزه تئوريك حل كرده و موجبات تحقق الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني كشور را فراهم كنند.
2) حوزه مخاطب : در درجه اول مخاطب شامل دانشجويان و اساتيد و كساني هستند كه بطور مستقيم حوزه نفوذ و تاثيرپذيري اين مباحث مي باشند و در درجه دوم و بطور
غير مستقيم خانواده ها و ديگر افراد در ارتباط با ايشان كرسي هاي مطرح شده مي باشند. در حوزه مخاطب دو نكته اساسي قابل تامل است.اول؛ شيوه انتخاب و يا دعوت مخاطبين جهت حضور در جلسه كه چه به لحاظ اجرايي در بعد تبليغات و اطلاع رساني و چه به لحاظ كيفيت اعضاي شركت كننده حايز اهميت است. چگونگي دعوت از ايشان و طرح موضوع مي تواند نوع نگاه به مخاطب را به كار و جدي بودن آن را نشان دهد.دوم؛ سطح اطلاعات و معلومات مخاطب پيرامون موضوع ها قابل بحث است چرا كه همگوني و نزديك بودن سطح افراد به يكديگر در پيشبرد مباحث مطرح شده در حوزه كرسي هاي آزاد انديشي مهم مي باشد.كه به اين جهت تدوين يك سير يا فرايند براي يك سطح كردن دانش مخاطبين پيشنهاد مي شود به عنوان مثال اگر قصد داشته باشيم يك كرسي آزادانديشي براي بحث سياست هاي اقتصادي دولت و نقد و نظر پيرامون آن برگزار كنيم، شايسته است كه از مدتي قبل از برگزاري كرسي تعدادي نشريه به صورت ويژه نامه و يا پخش فيلم هاي مرتبط از اظهارات مسئولين مربوط و يا اظهار نظر هاي متفاوت كارشناسان در قالب بردهاي دانشجويي، اطلاعاتي جامع و هماهنگ را به مخاطبان برسانيم. كه اين امر اثر مناسبي در همسان سازي سطح معلومات مخاطبان دارد .
3) طرفين موضوع: اصولا كرسي آزادانديشي زماني معنا پيدا مي كند كه بر سر موضوع مورد بحث چالشي وجود داشته باشد. گاهي در مورد موضوعي خاص چالشي وجود ندارد و يا جاي طرح آن چالش دانشگاه نمي باشد. وجود چالش در مورد بحث، دو طرفه بودن آن را تاييد مي كند. در انتخاب طرفين بحث مدل پيشنهادي بدين گونه مي باشد كه ابتدا بايد موضع خود را به عنوان برگزار كننده كرسي به صورت واضح به لحاظ گفتماني مشخص كنيم. درانتخاب اساتيد (طرفين بحث) دو نفر را به عنوان مبلغ يك گفتمان و دو نفر ديگر را به عنوان گفتمان ديگر انتخاب مي كنيم . دو نفر هم به عنوان هيئت منصفه يا داور مشخص مي شوند تا نظارت مناسب بر روند بحث داشته باشند. براي حفظ بحث در چهار چوب اصلي خود حتما وجود يك مجري يا گرداننده جلسه ماهر و بي طرف ضروري به نظر مي رسد. نكته قابل توجه در مورد طرفين بحث توجيه مناسب آنها در مورد مسائلي چون مدت زمان جلسه، عمق بحث، استدلالي و عقلايي بودن بحث و حاكميت منطق و اخلاق در روند كرسي مي باشد، كه بايد مورد توافق همگي آنها قرار گيرد .
اميد است كه با اين روند پيشنهادي كه برآمده از تجربه عملي مي باشد گامي در راستاي تحقق آرمانهاي انقلاب و منويات رهبري در دانشگاهها برداريم.

 



سلطانخواه مطرح كرد: انتقاد از ارائه آمار غلط درباره «مهاجرت نخبگان»

رئيس بنياد ملي نخبگان از ارائه اطلاعات نادرست در مورد وضعيت مهاجرت نخبگان انتقاد كرد.
نسرين سلطانخواه گفت: يكي از روزنامه هاي صبح هفته گذشته در تيتر صفحه اول خود عنوان؛ «المپياد مهاجرت» را به كار برده است، كه همين تيتر موجب ايجاد شائبه در وضعيت نخبگان در كشور شده است.
وي افزود: در گزارشي كه در صفحات داخلي اين روزنامه درج شده است ادعا شده كه از تعداد 225 نفر دارندگان مدال در المپيادهاي جهاني، 140 نفر به خارج از كشور مهاجرت كرده اند كه اين تعداد 62 درصد از كل است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اين گزارش معين نكرده است كه اين مهاجرت به كدام بازه و مقطع زماني اختصاص دارد، كه اين خود يك مغالطه است.
وي افزود: نكته بعدي اين است كه دارندگان مدال المپيادهاي جهاني 461 نفر و دارندگان مدال المپيادهاي ملي كه تيم هاي شركت كننده در المپيادهاي جهاني از بين آنها انتخاب مي شوند هم 961 نفر است و اگر اين روزنامه مي خواست، يك بررسي جامع داشته باشد بايد تمام اين تعداد را بررسي مي كرد.
عضو ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور گفت: ايراد بعدي، منبع اين اطلاعات است كه به اعتراف خود اين روزنامه، منبع اطلاعات صفحات اينترنتي مربوط به نخبگان است كه اين منبع موثقي محسوب نمي شود.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور ادامه داد: در همين جدولي كه در اين روزنامه درج شده است، از تعداد 91 نفر كه اعلام شده به خارج از كشور مهاجرت كرده اند، افرادي را داريم كه در داخل كشور به فعاليت علمي مشغول هستند و تعداد ديگري هم پس از تحصيل به كشور بازگشته اند.
سلطانخواه افزود: از بين 461 نفري كه داراي مدال المپيادهاي جهاني هستند، هم اكنون 225 نفر از بنياد ملي نخبگان كمك هزينه تحصيلي دريافت مي كنند و اين يعني 56 درصد از دارندگان مدال المپيادهاي جهاني در داخل كشور هستند.
رئيس بنياد ملي نخبگان در پايان نيزگفت: ما گزارش كاملي از 4120 نفري كه در المپيادهاي جهاني تاكنون كسب مدال كرده اند را جمع آوري و وضعيت دقيق تمام آنها را نيز در بنياد ملي نخبگان گردآوري كرده ايم كه ان شاءالله گزارش كاملي در اين زمينه به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه خواهد شد.

 



تشكيل كميته اجرايي پيگيري منويات مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي

به دستور رئيس دانشگاه آزاد اسلامي به اداره كل تشكل هاي اسلامي سياسي دانشگاه، كميته اجرايي پيگيري منويات مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل شد.
مجتبي اكبري مدير كل دبيرخانه مركزي اعلام كرد: رهبر فرزانه انقلاب به اين نهاد راهبردي توجه خاص دارند و از اين رو در سخنراني ها ، ملاقات ها و مخصوصاً در ديدار با دانشگاهيان مفاهيم حكيمانه اي را مورد تأكيد قرار مي دهند كه نه تنها بايد مورد مداقه قرار گيرد بلكه بايد به عنوان وظايف استراتژيك اهل دانشگاه تلقي شود؛ لذا با رويكردي كه مديريت جديد دانشگاه آزاد اسلامي دارند كه براي اين امر مهم توجه ويژه داشته باشند و بنابراين با دستور فرهاد دانشجو در دبيرخانه مركزي تشكل هاي اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي كميته اجرايي پيگيري منويات مقام معظم رهبري تشكيل مي شود.
وي ادامه داد : هرچند هم اكنون در دانشگاه آزاد اسلامي نيز تماميت دانشگاه منويات معظم له را در دستور كار خود دارند اما جا دارد كه اين كميته مهم به طور جداگانه و با هويتي مستقل در دل تشكل هاي سياسي دانشگاه و با حضور افسران جنگ نرم، كار خود را در دانشگاه آغاز و ضمن مستند سازي فعاليت ، نتايج را نيز به استحضار ساير دانشگاهيان برساند.

 



راه اندازي پژوهشگاه علوم انساني تطبيقي در قم

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي از تاسيس پژوهشگاه علامه طباطبايي خبرداد و گفت: دراين پژوهشگاه مسايل علوم انساني با اسلام تطبيق داده مي شود.
سيدصدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي از تأسيس پژوهشگاه علامه طباطبايي خبرداد و گفت: اين پژوهشگاه يك شعبه در قم خواهد داشت كه با عنوان «پژوهشگاه علوم انساني تطبيقي» فعاليت خواهد كرد.
وي افزود: دراين پژوهشگاه مسائل علوم انساني با اسلام تطبيق داده مي شود.
شريعتي در مورد پژوهشكده هاي اين پژوهشگاه نيز تشريح كرد: پژوهشكده علوم اقتصادي، ترجمه، ارتباطات و حاكميت و سياست از پژوهشكده هاي پژوهشگاه علامه طباطبايي هستند.
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در مورد اهداف و برنامه هاي اين پژوهشگاه اذعان كرد:چشم اندازي كه براي پژوهشگاه قم درنظر گرفته شده است، در حوزه پژوهش و ارتباط حوزه و دانشگاه است.
وي در ادامه اضافه كرد: در پژوهشگاه علامه طباطبايي فضايي فراهم مي شود تا دانشجويان دوره دكترا بتوانند با استفاده از اساتيد صاحب نظر در دانشگاه به مباحث مرتبط با حوزه بپردازند.
شريعتي در مورد زمان آغاز به كار اين پژوهشگاه عنوان كرد: درحال حاضر مجوز اين پژوهشكده در دستور شوراي توسعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است كه پس از اينكه وزارت علوم مجوز كلي را ابلاغ كند اين پژوهشگاه شروع به كار خواهد كرد.

 



اعزام 8000 دانشجو به مناطق عملياتي شمال غرب كشور

معاون اردويي سازمان بسيج دانشجويي از اعزام 8000 دانشجو به مناطق عملياتي شمال غرب كشور از تيرماه سال جاري خبر داد.
بستاك گفت: تعدادي از مسئولان اردوهاي روايت مقاومت نواحي به اضافه 35 نفر از روحانيون، به مناطق شمال غرب براي بازديد اعزام كرديم.
وي افزود: اعزام اين تعداد براي آشنايي با منطقه، مسيرها و همچنين روايت مقاومت مردمي در مناطق راهيان نور شمال غرب بود.
معاون اردويي سازمان بسيج دانشجويي تاكيد كرد: همچنين هدف از اعزام مسئولان اردوها، آشنايي با 28 هزار و 500 شهيد مهاجر و انصار اين منطقه بود تا بتوانند كاروان هاي راهيان نور دانشجويي را سازماندهي كرده و به اين مناطق اعزام كنند.
بستاك در پايان گفت: حدود 8000 دانشجو از تيرماه سال جاري براي بازديد از مناطق راهيان نور شمال غرب به اين مناطق اعزام خواهند شد.

 



اعزام 31هزار دانشگاهي به سرزمين وحي

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان گفت: اين دوره عمره دانشجويي با اعزام حدود 31 هزار نفر از دانشگاهيان به سرزمين وحي به پايان رسيد.
سيدمحمدرضا فقيهي رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در مورد جزئيات بازگشت دانشجويان از عمره دانشجويي گفت: با ورود آخرين كاروان هاي دانشجويي به فرودگاه مهرآباد تهران، عمليات اين دوره از عمره دانشجويي با اعزام حدود 31 هزار نفر از دانشگاهيان به پايان رسيد.
وي افزود: در اين مرحله كه از 25 بهمن ماه سال گذشته با اعزام اساتيد به سرزمين وحي آغاز شد، 3850 نفر از اساتيد دانشگاه ها، 11 هزار پسر مجرد و 15 هزار زوج دانشجو تا 7 خرداد به سرزمين وحي مشرف شدند.
فقيهي در مورد برنامه هاي فرهنگي انجام شده در عمره دانشجويي، اظهار داشت: در اين مدت همايش هايي با موضوعات مختلف و هفته اي سه بار، با حضور بيش از هزار نفر از زائرين دانشجو در محل بعثه مدينه و مكه برگزار شد، كه در طول هفته حداقل 32 كاروان از دانشگاهيان در اين جلسات حضور يافتند.
رئيس سازمان عمره و عتبات دانشگاهيان در مورد موضوعات جلسات اذعان كرد: عمده مباحث جلسات زوج هاي دانشجو، بحث خانواده و مشاوره و در زمان پسران موضوعات مختلفي چون عترت شناسي و معنويت افزايي بود.
فقيهي در ادامه اضافه كرد: از ديگر برنامه هاي فرهنگي-مذهبي طول سفر كه با همكاري بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت برگزارشد، مي توان به جلسات هفتگي ويژه مديران، روحانيون و معينه هاي كاروان هاي دانشجويي با حضور مسئولان بعثه، جلسات ويژه زائرين اهل سنت، جلسات ويژه نخبگان و برگزيدگان فرهنگي، مراسم اهداي جوايز به جوان ترين زوج ها در هر هفته، زيارات دوره ويژه در قالب زيارت شهدا، بازديد از منطقه حنين و احرام مجدد در ميقات جعرانه كه محل محرم شدن پيامبر(ص)بود، دوره هاي مكه شناسي در هتل ها دانشجويي، پياده روي به سوي جمرات و مسجد بيعه، خدمات رساني زائرين دانشجو به زائرين كهنسال كاروان هاي عادي، برگزاري مسابقات حفظ قرآن كريم، برگزاري جلسات پاسخگويي به شبهات وهابيت در زمان متاهلي كه با استقبال مواجه شد.
وي به حضور مشاور خانم در مدينه منوره و مكه معظمه اشاره كرد و در خصوص برنامه هاي فرهنگي ديگر عمره دانشجويي تشريح كرد: حضور جدي و نقش آفرين معينه ها در كاروان هاي متاهلي، حضور سه مداح در مدينه و يك مناجات خوان در مكه، برگزاري زيارت جامعه كبيره از برنامه هاي ويژه اين دوره از اعزام دانشگاهيان به سرزمين وحي بود.
رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در مورد برنامه «سقايه الحاج» نيز گفت: در روزهاي دوشنبه و پنچ شنبه از زائرين روزه دار با آب زمزم پذيرايي مي كردند و همچنين گروهي از دانشجويان تعدادي ويلچر خريداري و با آن زائرين كهنسال را براي انجام اعمال عمره همراهي كردند.
فقيهي كاهش بازار رفتن دانشجويان را از نكات برجسته عنوان كرد و اظهار داشت: دانشجويان بيشترين اوقات خود را به حضور در مشاعر مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره مي گذراندند.
وي افزود: دانشجويان حلقه هاي قرآني را در مسجدالنبي، مسجدالحرام و مسجد شجره چشم گيرتر از سال هاي گذشته برگزار كردند، به گونه اي كه ماموران سعودي نمي دانستند چگونه مانع زائران شوند.

 



اصول و مباني نقشه دانشگاه اسلامي بررسي شد

در جلسه 236 شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي اصول و مباني نقشه دانشگاه اسلامي بررسي شد.
دويست و سي و ششمين جلسه شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي شوراي عالي انقلاب فرهنگي سه شنبه گذشته با حضور نايب رئيس شورا و ساير اعضا در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.
در اين جلسه، ادامه بررسي اصول و مباني دانشگاه اسلامي در دستور كار قرار گرفت و بخش هايي از آن به شرح زير به تصويب اعضاي شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها رسيد:
- حاكميت اصول اعتقادي، احكام و اخلاق اسلامي در تمامي ابعاد دانشگاه،
- خردورزي و عقلانيت،
- تقدم تزكيه بر تعليم،
- تعهد به آرمان هاي انقلاب اسلامي،
- قدسي بودن علم و محيط هاي علمي،
گفتني است، اين اصول بر اساس آموزه هاي ديني قرآن كريم و سنت معصومين (ع) و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و رهنمودهاي امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و سند چشم انداز بيست ساله و اسناد ملي مرتبط با دانشگاه همچون نقشه جامع علمي كشور تنظيم شده است.

 



دعوت از نخبگان ايراني خارج از كشور براي همكاري با دانشگاه ها

قائم مقام بنياد ملي نخبگان گفت: در بنياد بر روي آئين نامه اي كار مي شود كه بر اساس آن از نخبگان ايراني خارج از كشور براي حضور در ايران و همكاري كوتاه مدت دعوت مي شود.
سعيد سهراب پور رئيس سابق دانشگاه صنعتي شريف و قائم مقام بنياد ملي نخبگان گفت: اين اولين برنامه دعوت بزرگان علمي جهان براي سخنراني است.
وي همچنين گفت: بيش از اين بنياد ملي نخبگان از كساني كه براي ارائه مقالات به كنفرانس هاي بين المللي مي رفتند، حمايت مي كرد.
قائم مقام بنياد ملي نخبگان گفت: در اين بنياد درحال حاضر بر روي آئين نامه اي كار مي شود كه متعاقب آن از نخبگان ايراني خارج از كشور براي حضور در دانشگاه ها و همكاري كوتاه مدت دعوت به عمل خواهد آمد.

 



عدم صدور مجوز موسسات آموزش عالي آزاد براي برگزاري دوره هاي فراگير پيام نور

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اطلاعيه اي در مورد در مورد برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور عنوان كرد: تاكنون براي هيچ موسسه آموزش عالي آزاد در كشور مجوز برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور در سال 1391 صادر نشده است.
وزارت علوم، تحقيقات فناوري در مورد برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور در تهران و شهرستان ها، دفتر آموزش هاي آزاد، غيردولتي و غيرانتفاعي وزارت علوم در اطلاعيه اي اعلام كرد: تاكنون براي هيچ موسسه آموزش عالي آزاد در كشور مجوز برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور در سال 1391 صادر نشده است.
براساس اين اطلاعيه، موضوع عدم صدور مجوز برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور در سال 1391 به همه موسسات آموزش عالي آزاد ابلاغ شده است و با موسسات آموزش عالي آزاد متخلف از آن مطابق مقررات رفتار مي شود.
لازم به ذكر است، اطلاعات تكميلي درخصوص برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير پيام نور در سال جاري متعاقبا از طرف دفتر آموزش هاي آزاد، غيردولتي و غيرانتفاعي وزارت علوم اعلام خواهد شد.

 



تصويب و اجراي سند «دانشگاه اسلامي» در سال 91

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها از تصويب و اجراي سند «دانشگاه اسلامي» در سال 91 خبر داد.
حجت الاسلام و المسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها به عنوان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به فعاليت ها و اولويت هاي شورا در سال91 به تشريح روند تصويب و اجراي سند اسلامي شدن دانشگاهها، نكات ضروري و قابل توجه تدوين نقشه مهندسي فرهنگي، گام هاي اساسي در بحث تحول علوم انساني و لزوم تعريف نظام فرهنگي دانشگاه ها پرداخت.
وي به عنوان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به فعاليت ها و اولويت هاي شورا در سال91 همچنين تصريح كرد: همان طور كه قرارگاه محل برنامه ريزي هاي كلان است؛ شوراي عالي هم برنامه ريزي و مديريت كلان فرهنگي نظام را برعهده دارد و مصوبات آن براي همه دستگاه ها لازم الاتباع است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14