(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 خرداد 1391 - شماره 20233

يادداشت خبرنگار
نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري
مسئولان به وعده هاي خود درباره نساجي مازندران عمل كنند
ايران در كيهان
زندگينامه شهداي استان اصفهان تدوين شد
تجمع اعتراضي كارگران شركت كيوان در همدان
تصويب 32 طرح كشاورزي در نايين
125تن پيله تر ابريشم در گلستان توليد شد
برگزاري جشنواره خيران مدرسه ساز در مشكين شهر
اجراي طرح پزشك خانواده در ابهر
تذكر امام جمعه شهركرد: تأمين آب مردم چهارمحال و بختياري دراولويت قرارگيرد
رئيس سازمان تعاون روستايي خراسان رضوي: امسال براي هيچ محصولي خريد تضميني نداريم
استاندار مازندران خبر داد
شركت 130هزار جوان مازندراني در طرح هجرت
ماهي صافي در پژوهشكده اكولوژي خليج فارس تكثير شد
راه اندازي دفتر نمايندگي ديوان عدالت اداري در رشت
در خوزستان جهاد كشاورزي براي اسب هاي اصيل شناسنامه صادر مي كند
رئيس جهادكشاورزي استان: توليد شير در همدان 2برابر ميانگين كشوري است



يادداشت خبرنگار

ادامه اعتراض به تصميمي كه قيمت زمين هاي شخصي را چند برابر مي كند!
ممنوعيت ورود كاميونهاي حامل مواد غذايي از ابزارهاي فشار مسئولان براي خروج بنكداران از هسته مركزي شهر اهواز است كه در روزهاي اخير مشكلاتي را براي توزيع مواد غذايي در سطح شهر به وجود آورده است. كه از طرفي بالا رفتن هزينه حمل و نقل به قيمت مواد غذايي افزوده مي شود و از طرف ديگر شركتهاي مواد غذايي و كاميونداران به دليل مشكلات توقيف كاميون توسط راهنمايي و رانندگي از عرضه و حمل مواد غذايي به اهواز خودداري مي كنند.
جمعي بنكداران با حضور در دفتر كيهان به توقيف كاميونهاي مواد غذايي اعتراض كرده و در پاسخ مسئولان مبني بر بي اعتنايي به مهلت مقرر در خروج از هسته مركزي شهر اذعان داشتند: طبق اسناد موجود در شهرداري و شوراي شهر و استانداري بنكداران مواد غذايي از سال 79 براي خريد زمين و انتقال به سايت انبارداران در شمال اهواز اقدام كردند اما با موانع بسياري روبرو شدند كه پس از رفع تمامي موانع موجود استانداري به دليل اينكه ابتدا بايد سايت شرق اهواز كه در 400 متري صنايع فولاد قرار دارد تكميل شود ساخت انبارها را پس از 4 سال دوندگي متوقف كرد.
آنان در خصوص سر باز زدن از انتقال به مجتمع بنكداران سايت صنايع فولاد مي گويند: مجتمع در نظر گرفته شده براي بنكداران مواد غذايي به دليل مجاورت با صنايع فولاد و آلودگي ناشي از دوده معلق در هوا مناسب نيست و دليلي ندارد جان خود و شهروندان را با خطر مواجه كنيم.
معترضين دليل مسئولان براي انتقال به اين مجتمع را دادن تسهيلات و امكانات به اين زمينها توجيه مي كنند در حالي كه اين زمينها ملك شخصي هستند و تسهيلات دولتي به اين زمينها قيمت را از متري 75 هزار تومان به 500 هزار تومان افزايش داده است.
اهواز- خبرنگار كيهان

 



نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري
مسئولان به وعده هاي خود درباره نساجي مازندران عمل كنند

قائمشهر- خبرنگار كيهان:
طولاني شدن مسائل و مشكلات كار و كارگري شركت نساجي مازندران حكايت از ناتواني مسئولان در استيفاي حق و حقوق كارگران اين شركت دارد.
نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه قائمشهر خطاب به مسئولان و دست اندركاران امور اجرايي و نظارتي گفت: چرا مديرعامل و سرمايه گذار نساجي مازندران به وعده هايي كه براي حل مشكلات كارگري به مسئولان شهرستان و استان داده بودند عمل نكرده اند؟ چرا اداره كار و تأمين اجتماعي هيچ راهكار قانوني براي حل اين مشكلات ندارند؟
آيت الله علي معلمي افزود: امكانات و منافع تامين اجتماعي متعلق به شخص مدير نيست بلكه متعلق به كارگران و بازنشستگاني است كه از تلاش ها و دسترنج آنان سازمان تأمين اجتماعي اداره مي شود.
خطيب جمعه قائم شهر افزود: در شرايطي كه سرمايه گذار يا مديرعامل نساجي مازندران همه را به بازي گرفته و به هيچ كدام از تعهدات پايبند نيست و عمل نكرده است چه كسي بايد از حقوق كارگران دفاع كند؟
وي تصريح كرد:گاهي به كارگران نيازمند و محروم گفته مي شود برويد شكايت كنيد و از اين طريق حق و حقوق خود را پيگيري كنيد! كارگري كه 20 ماه حقوق نگرفته و دست خالي است هزينه وكيل و دادرسي در دستگاه قضا را از كجا بياورد؟!
لازم به ذكر است شركت نساجي مازندران به عنوان يكي از قديمي ترين صنايع كشور با وعده رئيس جمهوري در سال 1385 مشمول طرح احياء و بازسازي شد و امروز با گذشت 6 سال از مصوبه سفر اول استاني هيئت دولت به مازندران، اجراي اين طرح و وعده رئيس جمهور با واگذاري كارخانه به سرمايه گذار خارجي از كشور تركيه متوقف مانده است.

 



ايران در كيهان

اجراي طرح محيط يار
سرخس - خبرنگار كيهان: مدير گروه آموزش راهنمايي تحصيلي اداره آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: 24 طرح و برنامه جنبي براي ارتقاء سطح آگاهي و معرفت دانش آموزان و جامعه در دست اجراست كه طرح محيط بانان يكي از آنهاست.
محسن روح بخش افزود: طرح محيط يار امسال در سطح 70 مدرسه بصورت آزمايشي اجرا مي شود كه اميدواريم پس از بررسي در ديگر مدارس توسعه و گسترش يابد.
وي با اشاره به اهميت حفاظت محيط زيست و تبديل آن به فرهنگ عمومي افزود كمك به حفظ محيط زيست امر به معروف است زيرا به بهبود زندگي خود و ديگران كمك مي شود.
برپايي نمايشگاه
¤ به مناسبت هفته حفاظت از محيط زيست از سوي دانش آموزان محيط يار مدارس چناران نمايشگاهي با عنوان «زمين خانه ماست دوستش بداريم» در محل مدرسه راهنمايي دخترانه حضرت زينب(س) اين شهر برپا شده است.
در اين نمايشگاه آثار نقاشي- نشريه ديواري- تحقيق و پژوهش- عكس و پوستر برخي از دانش آموزان محيط يار به معرض نمايش گذاشته شده است.
همچنين نمايش نمادي از كره زمين در حالي كه روبان مشكي دور آن كشيده شده و شمع مشكي در مقابل آن روشن شده از جلوه هاي ويژه نمايشگاه براي هشدار به انسان هاست تا از اين نعمت الهي خوب حفاظت كنند تا نميرد.
راه اندازي بانك ژن ماهيان
ساري- خبرنگار كيهان: معاون تحقيقات پژوهشكده اكولوژي درياي خزر از راه اندازي بانك ژن ماهيان خزر خبر داد.
حسن نصرالله زاده در مراسم رونمايي از دستاوردهاي تحقيقاتي پنج سال اخير سازمان جهادكشاورزي مازندران اظهار داشت: ذخاير ماهيان درياي خزر از اهداف اصلي اين واحد ارزيابي است.معاون تحقيقاتي پژوهشكده اكولوژي درياي خزر با بيان اينكه در بخش بهداشت آبزيان هم كارهاي خوبي انجام شده، تصريح كرد: مازندران داراي رتبه نخست در پرورش ماهيان گرمابي و رتبه دوم ماهيان سردابي در كشور است.
وي با بيان اينكه بانك ژن ماهيان خزر در آينده نزديك راه اندازي مي شود، اظهار داشت: ما داراي 25 آزمايشگاه تحقيقاتي هستيم كه آزمايشگاه پايش آب شور را با قدرت بالاتر احداث مي كنيم.
بيمه مددجويان
يزد- خبرنگار كيهان: مديركل كميته امداد امام خميني استان يزد گفت: نزديك به 42 هزار نفر در قالب 21 هزار و 761 خانوار تحت پوشش خدمات كميته امداد امام خميني استان يزد قرار دارند.
محمد اكبري افزود: در سال جهاد اقتصادي 12هزار و 978 خانوار با استفاده از وام خودكفايي مشغول به كار شده اند.
وي تصريح كرد: هم اكنون 15هزار و 424 مددجوي تحت پوشش اين نهاد بيمه شده اند كه در سال گذشته بيش از 7 ميليارد و 434 ميليون ريال صرف هزينه هاي درماني و بهداشتي مددجويان شد.
پايان عمليات اجرايي 7 طرح كشاورزي
كاشان- خبرنگاركيهان: رئيس اداره امور زيربنايي مديريت جهاد كشاورزي كاشان از پايان عمليات اجرايي هفت طرح كشاورزي در اين شهرستان خبر داد.
علي محلوجي اظهارداشت: اين طرح ها شامل عمليات اجرايي لوله گذاري در مسيرهاي مزرعه گلدشت برزك و محمدآباد لاجه آزران از بخش برزك، روستاهاي كلوخ، مزرعه آستانه كامو و مزرعه 53 هكتاري از توابع شهر قمصر و همچنين چاه سرخاك راوند و مزرعه تمسيجان از بخش مركزي شهرستان كاشان است.
وي يادآورشد: در مجموع براي بهره برداري از اين طرح ها 2هزار و 630 ميليون ريال از محل اعتبارات هزينه شده است.
مرمت مسجد جامع
بادرود- خبرنگاركيهان: مسجد جامع طرق كه از بناهاي با ارزش و تاريخي دوره ايلخاني درنطنز است مرمت و بازسازي شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري نطنز گفت: براي سبك سازي پشت بام، استحكام بخشي سقف هاي طاق و چشمه، ايزولاسيون پشت بام، آجرفرش و بندكشي بنا 500 ميليون ريال هزينه شده است.
قاسمي افزود: محراب كاشي كاري شده، حوض فيروزه اي رنگ از كاشي لعاب دار در حياط مسجد، طاق هاي آجري بسيار زيبا با شكلي متقارن و ستون هاي مربع شكل موجود در بنا از جمله ويژگي هاي اين اثر ارزشمند تاريخي است.
ارائه بسته هاي حمايتي
قزوين- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قزوين گفت: تاكنون 437 ميليارد ريال در قالب طرح هاي بسته حمايتي صنعت و معدن و به صورت خط اعتباري به واحدهاي صنعتي پرداخت شده است.
جمشيدي ها با اشاره به قانون هدفمندي يارانه ها و حمايت توليدكنندگان افزود: در قالب طرح خط اعتباري هزينه انرژي حدود 380 واحد صنعتي در استان مشمول شناخته شده اند كه از اين تعداد 276واحد موفق به قرارداد با بانك هاي عامل و دريافت تسهيلات شده اند.
وي افزود: اين تسهيلات به صورت خط اعتباري بوده و تاكنون در مجموع 436 ميليارد و 569 ميليون و 757 هزار ريال به واحدهاي صنعتي استان پرداخت شده است.
اجراي طرح سلامت دريا
رودسر- خبرنگاركيهان:فرماندار شهرستان رودسر از اختصاص 3 ميليارد ريال اعتبار براي طرح هاي سلامت دريا در سواحل اين شهرستان خبر داد و گفت: اين اعتبار براي انجام كارهاي عمراني طرح هاي سالم سازي درياي اين شهرستان تأمين شده است.
رضا دوست جلالي با بيان اينكه طرح هاي مزبور از اول تيرماه دراين شهرستان آغاز خواهد شد افزود: 70 ناجي غريق درمناطق كور و حادثه خيز سواحل اين شهرستان استقرار خواهند يافت كه انتظار داريم علاوه بر اين ناجيان غريق و امدادگران هلال احمر، نيروي انتظامي نيز با ابزار بازدارندگي اجازه شنا كردن به مسافرين درمناطق حادثه خيز و شنا ممنوع را ندهد.
انتقال آب
قزوين -خبرنگاركيهان: مجوز تخصيص 30 ميليون متر مكعب از سهميه آب انتقالي از سد طالقان به قزوين براي تامين آب شرب اين استان تا افق ميان مدت، از وزارت نيرو اخذ شد.
مهندس دانشجو مديرعامل شركت آب منطقه اي قزوين با اعلام اين خبر اظهار داشت: انتقال اين ميزان آب با هدف تامين كمبود آب شرب 9شهر و 95 روستاي استان قزوين صورت مي گيرد.
افتتاح 13 طرح كشاورزي
چناران -خبرنگاركيهان: همزمان با هفته كشاورزي 13 طرح توليدي كشاورزي در شهرستان چناران به بهره برداري مي رسد.
مديرجهاد كشاورزي شهرستان چناران با اعلام اين مطلب افزود: اين طرح ها شامل 6 طرح اصلاح شيوه آبياري از سنتي به قطره اي جمعا به وسعت 142 هكتار، احياء و مرمت 2 رشته قنات به طول 2 كيلومتر 3مورد لوله گذاري براي انتقال آب كشاورزي جمعا به طول 5 كيلومتر، 3 هزار مترمربع فضاي گلخانه اي در روستاي زناقل و يك واحد پرورش گوسفند پرواري 500 راسي است وي افزود: براي اجراي اين طرح ها بالغ بر 123 ميليارد ريال از محل اعتبارات دولتي به تسهيلات بانكي آورده بخش خصوصي هزينه شده است.

 



زندگينامه شهداي استان اصفهان تدوين شد

كاشان- خبرنگاركيهان:
مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان اصفهان از تدوين زندگينامه 23هزار و473 شهيد اين استان خبر داد.
محمد رجايي در جمع خبرنگاران در كاشان اظهارداشت: استان اصفهان به عنوان يكي از استان هاي پيشتاز كشور در اجراي طرح تدوين زندگينامه شهدا با وجود آمار بالاي شهداي اين استان موفق به تدوين زندگينامه اين تعداد از شهدا شده است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر براي آخرين بار مرحله بازنگري و تدوين زندگينامه شهدا در حال انجام است و حداكثر تا دهه فجر امسال چاپ مي شود.
وي يادآورشد: زندگينامه شهداي استان اصفهان هنوز در فضاي مجازي قرارنگرفته اما زيارت گلستان شهدا به صورت الكترونيكي و سه بعدي در اينترنت طراحي و راه اندازي شده است.
مديركل بنياد شهيد استان اصفهان افزود: تاكنون بيش از 720 هزار اثر از آثار شهدا شامل عكس، وصيت نامه، دست نوشته، خاطرات و تأليفات شهدا ثبت و ديجيتالي شده است.رجايي همچنين از نمايه گذاري وصيت نامه شهداي اين استان خبر داد و عنوان كرد: مطالب مندرج در وصيت نامه شهدا در قالب سامانه تلفن گويا درسطح استان اصفهان ارائه شده است.وي گفت: در تماس با تلفن گويا، بخشي از وصيتنامه شهدا، مناجات شهدا تحت عنوان نيايش هاي آسماني كه در وصيت نامه شهدا درج شده قابل استماع است.

 



تجمع اعتراضي كارگران شركت كيوان در همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
كارگران شركت توليدي تعطيل شده «كيوان» همدان در اعتراض به بلاتكليفي خود و وضعيت كارخانه، دست به تجمع زدند.
بنا به گزارش رسيده، كارگران اين كارخانه براي چندمين بار، دست به تجمع در محل شركت زده و خواستار رسيدگي به وضعيت خود شدند.
عدم پرداخت حقوق به مدت سه ماه، نداشتن قرارداد، لغو سرويس اياب و ذهاب، عدم پيگيري جدي از سوي مسئولان استان جهت رفع مشكلات كارگران كارخانه و مشخص نبودن وضعيت كاري شركت از جمله موارد مورد اعتراض كارگران بيكار شده اين كارخانه بود.
اين تجمع با حضور مسئولاني از ادارات كل كار و تعاون و صنعت و تجارت و با قول مساعد آنان مبني بر طرح موضوع و رفع مشكلات تا 2 روز آينده، پايان يافت.
يادآوري مي شود كارخانه كيوان همدان به عنوان يكي از قديمي ترين واحدهاي توليدي و صنعتي استان با نزديك به نيم قرن فعاليت، و علي رغم نداشتن مشكل خاص، با وجود سوددهي خوب و حتي فعاليت و صدور محصولات به برخي كشورهاي همسايه، متاسفانه پس از واگذاري به بخش خصوصي در اواخر سال 88، ناگهان با مشكلاتي مواجه شد به طوري كه اوايل سال جاري، به طور رسمي تعطيل شد.
با تعطيلي اين شركت معتبر توليد مواد غذايي، تعداد 229 كارگر آن بيكار شده و با وجود حضور در محل كارخانه عملا كاري براي انجام ندارند و در بلاتكليفي به سر مي برند.
از سوي ديگر، درخواست هاي مسئولان استان از خريدار و مالك خصوصي جديد كارخانه مبني بر ارائه طرحي براي احياي مجدد آن، علي رغم وعده هاي مكرر وي، تاكنون مورد قبول واقع نشده و وي هيچ طرحي نداده است.
گفتني است در جريان سومين سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت در سال 1389، كارگران كيوان با سد راه كاروان و خودروهاي حامل رئيس جمهور، مشكلات خود را به گوش رئيس هيئت دولت رساندند و وي حتي در سخنراني خود در همدان قول رفع مشكلات اين كارگران را داد.
اما عدم پيگيري ها موجب شد تا قول رئيس جمهور نيز عملي نشود و يكي از بزرگ ترين كارخانه هاي استان ظاهرا به دليل ورشكستگي، تعطيل اعلام شود.

 



تصويب 32 طرح كشاورزي در نايين

نايين- خبرنگار كيهان:
فرماندار نايين گفت: 32 طرح با اعتبار 12 ميليارد ريال در كارگروه كشاورزي شهرستان نايين به تصويب رسيده است.
يوسف حسني افزود: اين طرح ها در زمينه هاي باغداري، مرغداري، دامداري و امور زيربنايي مصوب شده است كه اجراي آن رونق بخش كشاورزي و پيشرفت اقتصادي را به دنبال داشته و براي اين امر اعتبار مناسبي از سوي دولت براي حمايت از طرح هاي خود اشتغالي و اشتغالزايي در زمينه كشاورزي اختصاص يافته است.
وي تصريح كرد: بايد از فرصت بسيار مناسب فراهم شده توسط دولت براي ايجاد اشتغال جديد با توجه به ظرفيت هاي شهرستان نهايت استفاده را برد.
مدير جهاد كشاورزي نيز در اين جلسه با اشاره به اينكه شهرستان نايين بيش از 226 واحد مرغداري فعال دارد گفت: سالانه بيش از 15 هزار تن گوشت مرغ در شهرستان توليد مي شود.
«احمد باقريان» افزود: 12 درصد گوشت مرغ استان اصفهان درنايين توليد مي شود.

 



125تن پيله تر ابريشم در گلستان توليد شد

گرگان- خبرنگار كيهان:
نماينده يك شركت توليد ابريشم در استان گلستان گفت: امسال 125تن پيله تر ابريشم در گلستان توليد شد.
ناظمي اظهار داشت: شهرستان مينودشت با توليد 75تن از اين مقدار ركورددار توليد پيله تر بود.
شهر مينودشت 1500 هكتار باغ توت دارد كه غذاي اصلي كرم ابريشم است. امسال هر كيلوگرم پيله تر از نوغانداران 7500 تومان خريده شد.
پرورش ابريشم از مشاغل اصلي روستانشينان گلستاني به خصوص ساكنان شهرستان هاي مينودشت، گاليكش و راميان است كه حدود 3هزار نفر به پرورش كرم ابريشم مشغول هستند.

 



برگزاري جشنواره خيران مدرسه ساز در مشكين شهر

مشكين شهر- خبرنگار كيهان:
مجمع خيران مدرسه ساز مشكين شهر تاكنون 8 مدرسه در قالب 53 كلاس درس در اين شهرستان احداث كرده است.
رئيس مجمع خيران مدرسه ساز شهرستان مشكين شهر در جشنواره خيران مدرسه ساز كه در تالار انديشه اين شهر برگزار شد گفت: از محل كمك هاي خيران مجمع 1 واحد آموزشي 12 كلاسه نيز در مشكين شهر در حال احداث است.
«علي ذالي» مدير آموزش و پرورش مشكين شهر نيز در اين جشنواره با اشاره به موفقيت دانش آموزان مشكين شهري در آزمون سراسري سال 90 و كسب رتبه اول در استان اردبيل، اصلي ترين مشكل اين شهرستان را كمبود فضاي آموزشي دانست.
مديركل نوسازي و تجهيز مدارس استان اردبيل هم در اين جشنواره گفت: تاكنون 324 پروژه آموزشي در قالب يك هزار و 359 باب كلاس درس توسط خيران در اين استان احداث شده است.
«ياور وحدتي پور» افزود: اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس استان معادل 3 برابر كمك هاي نقدي و غيرنقدي خيران را كه در جشنواره هاي مختلف جمع آوري شده، به امر مدرسه سازي اختصاص خواهد داد.
در اين جشنواره از پروفسور «سلطانعلي محبوب» چهره علمي ماندگار كشور و «فاطمه يثربي» و «مالك جعفرزاده مقدم» به عنوان خيران مدرسه ساز مشكين شهري تجليل شد.

 



اجراي طرح پزشك خانواده در ابهر

ابهر-خبرنگاركيهان:
رئيس شبكه بهداشت شهرستان ابهر گفت: اطلاع رساني پيرامون طرح پزشك خانواده كافي نبوده است.
«اكبر موسوي» درجلسه كارگروه سلامت اين شهرستان با اشاره به طرح پزشك خانواده خاطرنشان كرد: اين طرح به منظور عدالت درسلامت و شاخص هاي مورد نظر برنامه پنجم توسعه اجرا مي شود.
وي افزود: دراين طرح براي هر 2هزار و 500 نفر يك پزشك درنظرگرفته مي شود و براي اين تعداد افراد، يك پزشك وظيفه دارد كه همه خدمات را در سطح يك به ايشان ارائه دهد.
«موسوي» تصريح كرد: دراين طرح اگر فردي نياز به خدمات تخصصي داشته باشند، بايد از كانال پزشك خانواده به مراكز درماني ارجاع داده شود.
اين مسئول همچنين گفت: ما براي اجراي برنامه هاي طرح پزشك خانواده گام هايي برداشته ايم به طوري كه در فاز نخست اجراي طرح اقدام به سرشماري 5/95 درصدي خانواده هاي ابهري كرده ودرحال حاضر درصد كمي از خانوارها سرشماري نشده اند براي اين منظور جلسه هاي آموزشي براي مجريان طرح برگزار كرديم.
وي با بيان اينكه ثبت نام پزشكان عمومي فاز دوم اين طرح است، اظهارداشت: درحال حاضر اين امر آغاز شده و با اتمام اين مرحله فاز سوم مبني بر فراخوان خانواده ها براي ثبت نام و انتخاب پزشك خانواده صورت مي گيرد.
موسوي افزود: فاز چهارم اين برنامه بخش اجراي برنامه طرح پزشك خانواده است كه اين مهم از تير ماه سال جاري آغاز خواهد شد.
وي در ادامه ذينفعان اجراي طرح پزشك خانواده را مردم اعلام كرد و گفت: در اجراي اين برنامه يكسري چالش ها بود كه اين ابهام ها را در 21 بند استخراج كرديم.

 



تذكر امام جمعه شهركرد: تأمين آب مردم چهارمحال و بختياري دراولويت قرارگيرد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
امام جمعه شهركرد گفت: استان چهارمحال و بختياري كه تأمين كننده آب چند استان است، بايد دراولويت بهره مندي از اين منابع حيات بخش قرارگيرد.
حجت الاسلام و المسلمين محمد علي نكونام كه در همايش ملي انتقال آب درشهركرد حضور يافت، افزود: اين اولويت قائل شدن اصولي و منطقي است و سخني غيرمعقول، نادرست و تنش زا نيست. حجت الاسلام و المسلمين محمد علي نكو نام با اشاره به اينكه استان چهارمحال و بختياري با كمبود شديد آب براي مصارف آشاميدني، كشاورزي و صنعت مواجه است، اضافه كرد: به عنوان مثال، تنها 130 روستا از يك شهرستان اين استان با تانكر آب رساني مي شوند كه اين وضعيت اسفبار و نگران كننده است.
نكونام اضافه كرد: در بعضي از شهرستانهاي استان از جمله لردگان و روستاهاي آن نيز به وسيله تانكر، آب آشاميدني مردم با مشقات فراوان تأمين مي شود.
وي تصريح كرد: البته اعتباراتي تخصيصي داده شده، اما صرف تخصيص اعتبار، رافع مشكلات و نيازها نيست و بايد نياز آب استان در همه مناطق آن مورد توجه جدي قرار گيرد.
نكونام اظهار داشت: منابع آب نيز مانند گاز و برق جزو انفال و ثروت هاي همگاني و عمومي است و همه مردم بايد از آن استفاده كنند، اما وقتي يك استان مانند چهارمحال و بختياري سرچشمه آب است و استانهاي ديگر از آن نيز استفاده مي كنند، بايد ابتدا آب مورد نياز خود مردم اين استان تأمين شود.
وي يادآور شد: آيا با توجه به مسائل و مشكلات مطرح شده مسئولان امر نبايد براي تامين آب مورد نياز مردم استان چهارمحال و بختياري اولويت قائل شوند؟
نكونام با تاكيد بر اين مطلب كه در انتقال آب از استان چهارمحال و بختياري هيچگونه تنگ نظري وجود ندارد اعلام كرد: مردم براي خودشان مالكيتي قائل نيستند كه بگويند آب تنها متعلق به ما است، بلكه فقط حرفشان اين است كه در انتقال آب از اين استان به استانهاي ديگر يك گزينه اي اقدام نشود.
وي درپايان خاطر نشان كرد: براي انتقال آب از استان چهارمحال و بختياري به استانهاي ديگر بايد كاركارشناسي آن هم كارشناسي بي طرفانه صورت گيرد.

 



رئيس سازمان تعاون روستايي خراسان رضوي: امسال براي هيچ محصولي خريد تضميني نداريم

بردسكن- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان تعاون روستايي استان خراسان رضوي گفت: امسال به احتمال قوي در استان خراسان رضوي هيچ خريد تضميني محصولات كشاورزي صورت نمي گيرد.
رضا نامني با اشاره به قيمت تضميني اعلام شده 420تومان براي گندم، اضافه كرد: كار اين محصول علاوه بر شركت غله، كارخانجات آرد كار خريد را انجام مي دهند و در شهرستان هايي كه سيلوي گندم وجود نداشته باشد شركت هاي تعاون روستايي كار خريد را نيز انجام خواهند داد.
رئيس سازمان تعاون روستايي خراسان رضوي در رابطه با وضعيت كودهاي شيميايي در استان، گفت: سهميه هاي كودي هر سال وزارت جهاد كشاورزي در هر استاني توسط اين وزارت خانه ابلاغ مي شود و براساس پتانسيل هاي كشاورزي و شاخص هايي كه مدنظر سازمان جهاد كشاورزي استان است، سهميه كود شهرستان ها توزيع مي شود.
نامني افزود: به اين دليل كه قيمت كود افزايش داشته است، شركت هاي تعاون روستايي نياز به نقدينگي بيشتري دارند، چراكه اگر مدتي كودها در انبار دپو شود و به فروش نرسد مبلغ قابل توجه اي از پول شركت تعاوني ها بلوكه خواهد شد و در خريدهاي توافقي محصولات كشاورزي تأثيرگذار خواهد بود.

 



استاندار مازندران خبر داد
شركت 130هزار جوان مازندراني در طرح هجرت

ساري-خبرنگاركيهان:
استاندار مازندران گفت: امسال 130 هزار جوان مازني در طرح هاي هجرت شركت مي كنند.
سيدعلي اكبر طاهايي در جلسه ستاد پشتيباني اردوهاي طرح هجرت و جهادي بسيج سازندگي گفت: براي تحقق فرمان رهبرمعظم انقلاب و مصوبه هيئت وزيران مبلغ دو ميليارد تومان اعتبار براي بهتر برگزار شدن اردوي جهادي هجرت استان به منظور به كارگيري جوانان و دانش آموزان در امر سازندگي، مهارت، آموزش و توانمندسازي اختصاص يافت.
وي از مشاركت 130 هزار جوان مازني 15 تا 29 ساله در طرح هاي هجرت استان در تابستان امسال خبر داد و افزود: با همدلي و همكاري كه طي سال گذشته بين دستگاه هاي اجرايي استان با بسيج سازندگي بوده، مازندران در اعزام زائران راهيان نور و طرح هجرت در كشور رتبه برتر را كسب كرد.
طاهايي با اعلام اينكه موضوع بسيج سازندگي و طرح هجرت به نوعي فعال كردن نيروهاي جوان، دانشجو و دانش آموزان است، تصريح كرد: بكارگيري اين افراد در واقع يك كارورزي براي دانش آموختگان بخش هاي مختلف تحصيلي محسوب مي شود.

 



ماهي صافي در پژوهشكده اكولوژي خليج فارس تكثير شد

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
رئيس پژوهشكده اكولوژي خليج فارس و درياي عمان از دستيابي اين مركز به بيوتكنيك تكثير گونه ماهي صافي در فضاي آزمايشگاهي خبر داد.
محمدصديق مرتضوي گفت: قبل از اين، سه گونه ديگر آبزي در خوزستان تكثير شده بود كه اين گونه در واقع چهارمين گونه اي است كه در جنوب كشور تكثير مي شود و كار بر روي اين پروژه در بندرعباس از دو سال پيش آغاز شده است.
وي با بيان اينكه يكي از مشكلاتي كه همواره كشور در حوزه آبزيان و شيلات با آن مواجه است، كمبود و تحليل منابع آبي است اظهار داشت: ماهي صافي از گونه هاي تجاري و خوراكي است كه به طور طبيعي صخره زي است و بيشتر در آب هاي غرب هرمزگان يافت مي شود كه طي سال هاي اخير با تهديد روبه رو شده است.
مرتضوي اظهار اميدواري كرد: در يك سال آينده پروژه مذكور به مرحله تجاري سازي برسد.
لازم به ذكر است؛ اندازه بازارپسند و تجاري اين گونه ماهي معمولا در شرايط مناسب به 300 گرم مي رسد. اين گونه ماهي همه چيزخوار و گياهخوار است كه مي توان آن را به طور همزمان و مشترك در كنارگونه هاي پرورشي مرسوم نگهداري كرد.

 



راه اندازي دفتر نمايندگي ديوان عدالت اداري در رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
چهارمين دفتر نمايندگي ديوان عدالت اداري كشور در رشت راه اندازي شد.
رئيس ديوان عدالت كشور در مراسم آغاز به كار دفتر نمايندگي اين نهاد قضايي با بيان اين كه اين دفتر پس از استان هاي اصفهان، گلستان و يزد در دادگستري استان گيلان راه اندازي شده است گفت: آسان كردن ثبت دادخواست هاي شاكيان، پيگيري روند رسيدگي به پرونده ها و رفع نقص هاي آن از مهم ترين كاركردهاي دفتر نمايندگي ديوان عدالت اداري است.
حجت الاسلام والمسلمين منتظر با بيان اين كه روند رسيدگي به پرونده ها در دفاتر استاني ديوان عدالت اداري كشور هيچ تفاوتي با شعب پايتخت ندارد افزود: تلاش مي كنيم هر چه سريع تر مراحل رسيدگي به پرونده ها و صدور حكم را در دفاتر استاني برقرار كنيم.
وي اولويت راه اندازي دفتر ديوان عدالت اداري را استان هاي دورتر از مركز كشور عنوان كرد و ابراز داشت: هر استاني كه سريعتر ساز و كارهاي راه اندازي اين دفاتر را فراهم كند اين كار در آن استان زودتر انجام خواهد شد.
بر پايه همين گزارش تا پايان سالجاري در بيشتر استان هاي كشور دفتر اين نهاد قضايي راه اندازي خواهد شد.

 



در خوزستان جهاد كشاورزي براي اسب هاي اصيل شناسنامه صادر مي كند

اهواز- خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: صدور شناسنامه اسبهاي اصيل از فدراسيون سواركاري به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شد.
محمد مشكورزاده افزود: در راستاي اجراي مفاد مربوط به اسب در قانون نظام جامع دامپروري كشور بايد تمامي اسب داران نسبت به تشكيل پرونده مقدماتي جهت صدور مجوز پروانه بهره برداري، اقدام كنند.
وي اضافه كرد: در سال 1976 ميلادي نمايندگان سازمان واهو، تبارنامه هاي اسب عرب خوزستان را پذيرفته و آنها را در رده هاي اسبهاي شناخته شده واهو قرار دادند.
مشكورزاده تصريح كرد: اسب اصيل عرب داراي ارزش اقتصادي فوق العاده اي است كه اين ويژگي موجب برتري اين نژاد نسبت به ساير نژادها شده و ايران از معدود كشورهايي است كه اين نژاد را به صورت بومي و دست نخورده در قرون گذشته حفظ كرده است. اين نژاد در خوزستان با جمعيتي حدود 2 هزار رأس در 15 شهرستان و در اختيار 200 اسب دار پرورش داده مي شود.
معاون بهبود توليدات دامي خوزستان اضافه كرد: در استان خوزستان افراد علاقه مند و متقاضي تأسيس واحدهاي پرورش، نگهداري و اصلاح نژاد اسب اصيل عرب وجود دارند كه حمايت و هدايت در اين زمينه سبب احياء اصلاح و تكثير اين حيوان شده كه مي تواند ضمن اشتغالزايي از لحاظ اقتصادي نيز ارزآوري مناسبي براي كشور داشته باشد.

 



رئيس جهادكشاورزي استان: توليد شير در همدان 2برابر ميانگين كشوري است

همدان- خبرنگار كيهان:
رئيس جهادكشاورزي استان همدان گفت: سرانه توليد شير در استان 2برابر ميانگين كشور است.
مهندس «عليرضا رنجبر ضرابي»، افزود: سرانه توليد شير در استان همدان 254 كيلوگرم است در حالي كه ميانگين كشوري حدود نصف اين رقم يعني 139 كيلوگرم برآورد مي شود.
وي ادامه داد: طي سال گذشته افزون بر 435 هزار و 700 تن شير در استان همدان توليد شد كه بيش از 4 درصد شير توليدي كشور را شامل مي شود.
اين مسئول اعلام كرد: در اين مدت جمعيت دامي بويژه دام سنگين صنعتي رو به افزايش بوده به طوري كه جمعيت اين گونه دام از 420 هزار رأس در سال 88 به 444 هزار رأس در سال 90 رسيده و همچنين ميزان توليد شير از هر رأس آن در استان در اثر اقدامات فني و مهندسي طي سال هاي اخير افزايش يافته است.
وي با اعلام اينكه علي رغم اين افزايش، برابر آمار موجود ميزان جذب شير توسط واحدهاي كوچك صنايع لبني استان كاهش 42درصدي داشته است، پيرامون عوامل كاهش جذب شير توسط واحدهاي صنايع لبني در استان گفت: حذف يارانه شير، كاهش فاصله قيمت شير خانوار با شيرخام و تمايل مردم به خريد شيرخام، خريد بخشي از شير استان توسط واحدهاي صنايع لبني استان هاي همجوار، افزايش قيمت شير و كاهش توان خريد آن توسط واحدهاي صنايع لبني به دليل كمبود نقدينگي عمده ترين دلايل كاهش جذب اين محصول توسط واحدهاي صنعتي است.
«رنجبر ضرابي» در پايان با تأكيد بر اينكه حمايت از واحدهاي صنايع لبني در دستور كار اصلي مديريت صنايع اين سازمان قرار دارد، افزود: افزايش قيمت نهاده هاي دامي متأثر از نوسانات قيمت ارز، عمده ترين مشكل توليدكنندگان شير است.
شايان ذكر است قيمت نهاده هاي دامي در سال 91 نسبت به سال 90 بيش از 2/54 درصد و نسبت به سال 89 بيش از 108 درصد رشد داشته در حالي كه قيمت شير در سال 91 نسبت به سال 89 حدود 56 درصد افزايش داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14