(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

دانشجو بايد سياسي باشد
ديرهنگام اما قابل تقدير پيوند
صنعت نفت با دانشگاه
تشكل هاي دانشجويي و درسي كه از فتنه 88 بايد گرفت
وزارت علوم و مجلس جلوي جذب «دانشجوي پولي» را بگيرند
فضاي دانشگاه ها اسلامي شود
استقبال دانشجويان از درس آشنايي با دفاع مقدس
دانشگاه ها با ارائه دروس مرتبط با دفاع مقدس نقش آفريني كنند
بي اعتنايي شهيد عليمحمدي به دعوت نامه هاي خارجي
متون درسي دانشگاه ها برگرفته از علوم غربي است


دانشجو بايد سياسي باشد

بنده يك وقت عرض كردم دانشگاهها بايد سياسي باشند و دانشجو بايد سياسي باشد. معناي اين حرف آن است كه دانشجو بايد قدرت تحليل سياسي داشته باشد تا جبهه بنديهاي دنيا را بشناسد؛ تا بفهمد امروز دشمن كجاست و از كجا و با چه ابزاري حمله مي كند. اين، براي شما لازم است. اگر شما تلاش سياسي، كار سياسي، مطالعه و مباحثه سياسي نداشته باشيد، اين توانايي را پيدا نمي كنيد. البته توجّه داشته باشيد كه دشمن از همين امر استفاده نكند. دشمن با كمال هوشياري ايستاده است. اميرالمؤمنين عليه الصّلاه والسّلام فرمود: «و من نام لم ينم عنه»؛ مراقب باشيد كه اگر شما غفلت مي كنيد، دشمن از شما غفلت نمي كند. دشمن با كمال هوشياري مراقب است
بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از
دانش آموزان و دانشجويان، 10/08/1374
 


ديرهنگام اما قابل تقدير

پيوند صنعت نفت با دانشگاه

صادق امامي
پس از تاكيدات مقام معظم رهبري درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اولين كنسرسيوم دانشگاهي ازدياد برداشت آغاز به كار كرد تا شايد از اين پس شاهد استفاده از دستگاه هاي توليد داخل در صنعت نفت باشيم .
جهان امروز ارتباط ناگسستني و غيرقابل ترديدي با نفت دارد چراكه اين ماده حياتي در طي چند قرن اخير نقش محرك اقتصاد را ايفا كرده است .
اهميت غيرقابل چشم پوشي اين ماده حياتي سال ها سايه استعمار را بر كشورهاي نفت خيز علم كرد و اكنون نيز همان مسير با روش پيشرفته تر فروش تجهيزات و تكنولوژي با قيمت هاي بسيار بالا، تداوم دارد .
اين نياز روزافزون صنعت براي بهبود استاندارد زندگي مردم در دنيا باعث افزايش تقاضاي عرضه نفت شده است .
براساس برآورد مؤسسات معتبر انرژي، نياز جهاني به نفت در طول 20 سال آينده به 120 ميليون بشكه در روز مي رسد كه يك ونيم برابر مصرف امروز جهاني است، از همين رو كشورهاي نفت خيز كه اقتصادي مبتني بر نفت دارند، از اين فرصت استفاده خواهند كرد و درآمدزايي خود را افزايش خواهند داد .
اين درحالي است كه با توجه به گذشت نزديك به 160 سال از عمر صنعت استخراج نفت در دنيا و با توجه به كاهش بهره وري از مخازن مختلف بزرگ بر اثر استخراج هاي متوالي، توليد نفت كاهش يافته تا حدي كه اكتشافات نفتي در سال هاي اخير تنها به پيدا شدن مخازن متوسط و كوچك محدود شده است .
از اين روست كه روي آوردن به استفاده از روش هائي كه به ازدياد برداشت از مخازن نفتي مي انجامد، يك اجبار بوده كه در راس برنامه هاي شركت هاي بزرگ مختلف نفتي دنيا قرار داشته و اخيرا نيز به عنوان برنامه اصلي شركت ملي نفت ايران مطرح گرديده است .
غفلت در به كارگيري استفاده از روش هاي ازدياد برداشت بستر مناسبي براي استعمارگران به وجود خواهد آورد تا منابع مالي كشور را در سال هاي آينده با تمايل و خواهش كشورها براي ارائه تكنولوژي هاي افزايش برداشت به تاراج ببرند .
اهميت اقتصادي ازدياد برداشت
با توجه به اينكه متوسط برداشت جهاني از ذخاير زيرزميني نفتي در حدود 37 درصد است، تكنولوژي به كار گرفته شده در صنعت نفت ايران به طور ميانگين تنها مي تواند 25 درصد از ذخاير نفتي كشور را استخراج كند البته در برخي ميادين نفتي (فردوسي) كه با 34 ميليارد بشكه نفت بيشترين حجم نفت سنگين درجاي جهان را دارند، به دليل نبود روش هاي مناسب، تنها 7 تا 8 درصد از ذخاير برداشت مي شود .
اين درحالي است كه به ازاي هر يك درصد افزايش برداشت از ميدان هاي نفتي ايران در طول برنامه پنجم توسعه، 6 ميليارد بشكه افزايش برداشت در كشور خواهيم داشت كه اين رقم معادل 6 سال بودجه كشور است .
با توجه به وابستگي اقتصاد ايران به نفت و اينكه نسبت صادرات نفت خام به كل صادرات كشور حدود 83.8 درصد است، به كارگيري روش هاي ازدياد برداشت اهميت بسزايي در اقتصاد كشوري ايفا مي كند چراكه از 700 ميليارد بشكه نفت خام و هيدرو كربورهاي مايع تنها حدود 155 ميليارد بشكه نفت آن قابل برداشت است .
مطالعات انجام شده در شركت ملي نفت حاكي از آن است كه در صورت افزايش 5 درصدي ضريب بازيافت مخازن 3000 ميليارد دلار به ارزش ذخاير نفت كشور افزوده خواهد شد .
هرچند كه به كارگيري روش هاي ازدياد برداشت افزايش سرمايه اي حداقل برابر با 6 سال بودجه كشور را به همراه دارد وليكن اگر در برداشت از مخازن بصورت صيانتي، اشتباه برداشت صورت گيرد و براساس اصول نفت استخراج نشود، ديگر، روش هاي ازدياد برداشت جوابگو نخواهند بود و لطمات جبران ناپذيري را به سرمايه ملي كشور وارد خواهد ساخت .
دستورالعمل ها و قانون ها
حركت صنعت نفت ايران به سوي بهره برداري بيشتر از ميادين نفتي امري است كه در برنامه هاي ملي كشور نيز بدان اشاره شده است. در ماده 130 برنامه پنجم توسعه وزارت نفت موظف شده است به منظور افزايش ضريب بازيافت مخازن كشور در طول برنامه به ميزان يك درصد، طي سال اول برنامه، برنامه جامع صيانتي و ازدياد برداشت از مخازن هيدروكربوري را با رعايت اولويت بندي مخازن به تفكيك نواحي خشكي و مناطق دريايي تهيه و براي حسن اجراي آن اقدامات لازم را به عمل آورد . همچنين در ماده 229 اين سند بار ديگر وزارت نفت موظف شده است تا نسبت به توليد صيانتي ميدان هاي نفتي و گازي در طي سال هاي برنامه به توالي با حداقل 10درصد، 20 درصد، 50 درصد، 75 درصد و 100درصد از ميادين اقدام كند و سالانه 10 درصد از ارزش نفت خام و ميعانات و مايعات گازي توليدي پس از واريز به خزانه براي عمليات: «برداشت صيانتي از مخازن نفتي موجود با تزريق گاز، آب و ساير روش ها، تا كه در طول برنامه پنجم، متوسط توليد نفت خام مخازن مذكور، حداقل معادل متوسط برداشت در سال 1388 باشد؛ همچنين افزايش توليد گاز طبيعي به خصوص با اجراي فازهاي برنامه ريزي شده ميدان گازي پارس جنوبي و ساير ميادين مشترك گازي و جمع آوري گازهاي در حال سوختن ميادين درحال بهره برداري، به نحوي كه علاوه بر تأمين گاز كافي براي تزريق به ميادين نفتي، مصارف داخلي كشور و صادرات تعهدشده، تضمين شود» به شركت هاي تابعه وزارت نفت تخصيص يابد .
علاوه بر اين براساس مواد 3 و 4 قانون برنامه سوم توسعه فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كشور، شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با هدف ايجاد هماهنگي و يكپارچگي در سياست گذاري كلان اجرايي در حوزه علوم، تحقيقات و فناوري پيش بيني شد كه مصوبات آن پس از ابلاغ رياست جمهور براي كليه دستگاه هاي اجرايي كشور لازم الاجراست .
همچنين در جز 1 بند م ماده 224 برنامه پنجم توسعه كليه دستگاه هاي اجرائي و مراكز تحقيقاتي وابسته به آنها و شركت هاي دولتي كه از اعتبارات بخش تحقيقات كشور (توسعه علوم و فناوري و يا اعتبارات پژوهشي) استفاده مي كنند، موظف اند كه اين اعتبارات را براساس سياست گذاري ها و اولويت هاي تحقيقاتي تعيين شده توسط شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري هزينه نمايند .
اين شورا از بين 6 كميسيون، اولويت اول كميسيون هاي «انرژي» و «نفت و گاز» را توسعه فناوري هاي بهبود و ازدياد برداشت از مخازن نفت تعيين كرده است تا عقب ماندگي كشور در برداشت از حوزه هاي نفتي مرتفع شود .
ميزان ازدياد برداشت ديگر كشورها
كشور عمان يكي از كشورهاي نفت خيز حاشيه خليج فارس است كه به جهت افت توليد نفت به استفاده از روش هاي ازدياد برداشت براي بهره برداري بيشتر از مخازن نفتي روي آورده است .
پس از اقدامات تخصصي عمان در اين زمينه، امارات و عربستان سعودي نيز توجه ويژه اي بر به كارگيري ازدياد برداشت به عنوان يك سرمايه گذاري جديد داشته اند، اين درحالي است كه كليه شركت هاي بزرگ نفتي هم اكنون براي كسب درآمد و تجربه بيشتر براي بازار رو به گسترش ازدياد برداشت در خاورميانه رقابتي تنگاتنگ را آغاز كرده اند .
اگرچه ازدياد برداشت از موثرترين روش ها براي استخراج بيشتر نفت به حساب مي آيد ولي بسته به نوع مخازن و شرايط خاص و پيچيدگي هاي هر مخزن راندمان برداشت از مخازن در مراحل اوليه توليد با استفاده از انرژي طبيعي مخزن تنها بين 20 تا 30 درصد محدود مي شود و بيش از 70 تا 80 درصد ذخاير نفتي براي هميشه در مخازن باقي مي ماند .
اهميت ملي ازدياد برداشت
ميزان استخراج نفت كشورهاي حوزه خليج فارس و تلاش روز افزون براي پيشي گرفتن از يكديگر در كسب بازارهاي جهاني، درحالي است كه كشور ما علاوه بر عقب ماندگي برداشت از برخي مخازن مشترك، از كاهش 23 هزار بشكه نفت در روز، ده ها چاه مرده و همچنين كاهش فشار مخازن نفت و گاز رنج مي برد .
در كنار اين عقب ماندگي برخي كشورهاي همسايه همچون عربستان سعودي قراردادهاي سنگيني با شركت هاي خصوصي در زمينه ازدياد برداشت منعقد كرده اند تا در آينده نه چندان دور برخي از همين كشورهاي كوچك و شبه استاني حوزه خليج فارس در صادرات نفت از ايران كه سال ها سهميه خود را با چنگ و دندان حفظ كرده پيشي بگيرند كه اين واقعه از منظر ملي امري مذموم به شمار مي آيد .
البته اين نكته شايد با تاكيد بر ذخاير عظيم نفت و گاز كشورمان چندان قابل توجه نباشد؛ موضوع زماني بيشتر نگران كننده خواهد شد كه بدانيم تحركات اين كشورها در زمينه ازدياد برداشت نفت باعث خواهد شد كه آنها دانش فني اجراي روش هاي ازدياد برداشت را كسب كنند و هنگامي كه كشور به دليل نياز از خواب غفلت برخيزد آن را به قيمت چندين برابري به ايران كه جزو برترين كشورها در توليد علم است، بفروشند .
تأكيد مقام معظم رهبري بر دستگاه هاي توليد داخل
براساس اين گزارش، ارديبشهت ماه سال 87 مقام معظم رهبري در بازيد اختصاصي از اولين نمايشگاه نوآوري، ابداعات و اختراعات استان فارس با مشاهده توانمندي مركز پيشرفته تحقيقات ازدياد برداشت از مخازن نفتي دانشگاه شيراز خطاب به استاندار، امام جمعه و رئيس دانشگاه شيراز فرمودند كه اين محصول براي كشور بسيار مهم است .
تاكيد مقام معظم رهبري مجموعه كاملا علمي دانشگاه شيراز را از حيطه تئوري به وادي عمل كشاند تا تجهيزات آزمايشگاهي و پژوهشي ازدياد برداشت نفت را براساس نياز هاي كشور توليد كند و به متقاضيان ارائه دهد .
وزارت نفت طي چند سال گذشته ده ها ميليون دلار تجهيزات آزمايشگاهي ازدياد برداشت براي تجهيز مراكز دانشگاهي خريداري كرده است كه با توجه به تحريم كشورهاي غربي در موارد بسياري اين خريدها با تحريم هاي طرف غربي عليه كشورمان و مشكلات انتقال مستقيم به داخل كشور، نصب، تعمير و خدمات پس از فروش رو به رو شده اند .
بسته بودن مسير، عدم دسترسي به قطعات يدكي و ناتواني در پشتيباني از اين دستگاه ها باعث شده است كه از عمر مفيد دستگاه ها كاسته شده و با بروز كوچك ترين مشكل سخت افزاري دستگاه ها از رده خارج شود و سرمايه هاي چند ده ميليارد توماني كشور پس از مدت كوتاهي به هدر رود .
وجود همين تحريم ها و تاكيد مقام معظم رهبري باعث شد تا جوانان نخبه دانشگاهي در برخي دانشگاه ها بسياري از دستگاه هاي مورد نياز صنعت نفت كشور را ساخته و وابستگي كشور در اين زمينه را مرتفع سازد تا علاوه بر اينكه جمهوري اسلامي ايران گامي ديگر در راستاي خودكفايي صنعت نفت بردارد، به عنوان اولين كشور توليد كننده تمام تجهيزات آزمايشگاهي بالادستي و ازدياد برداشت از مخازن نفتي در خاورميانه، اين محصولات را به ديگر كشورهاي منطقه كه حتي محدوديت تحريم و منابع مالي براي خريد دستگاه هاي به روز دنيا از منابع غربي را ندارند، صادر كند .
تلاش دانشگاه ها براي رفع وابستگي
در چند سال اخير دانشگاه ها و شركت هاي داخلي گام هاي موثري را در رفع نياز كشور برداشته و موفق شده اند كه محصولات ازدياد برداشت را به كشور هاي همسايه همچون عمان كه محدوديت خريد تجهيزات پيشرفته روز را ندارد، صادر كنند .
صادرات دستگاه هاي ازدياد برداشت در شرايطي صورت مي گيرد كه طي سال هاي گذشته عدم ارتباط دانشگاه ها با صنعت نفت براي كاربردي كردن علوم مانع از به كارگيري دستگاه هاي ساخته شده توسط نخبگان دانشگاهي شده بود .
همين امر نيز باعث شد تا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در ابتداي سال 1391 در اجتماع باشكوه زائران، مجاوران و مردم مشهد مقدس بر لزوم همكاري صنعت و دانشگاه تاكيد فرمايند .
ايشان با تاكيد بر جوانگرايي و اينكه جوان مركز نوآوري و خلاقيت و ابتكار است، فرمودند: ارتباط صنعت با دانشگاه از خواسته هاي ديرينه بنده است؛ هميشه سفارش مي كردم به مسئولان بخش هاي گوناگون دولت هاي گذشته كه ميان صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار كنيد؛ خوشبختانه در آنجا ديدم كه اين ارتباط برقرار شده است .
رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: اين ارتباط بايد عموميت پيدا كند و همه صنايع ما بايد با دانشگاه ها مرتبط شوند و دانشگاه ها متصل شوند. (در اثر اين ارتباط) هم دانشگاه و هم صنعت رشد پيدا مي كند .
برهمين اساس و با توجه به نياز صنعت نفت به روش هاي ازدياد برداشت، در 8 خردادماه سال جاري سند همكاري و آغاز به كار كنسرسيوم دانشگاهي ازدياد برداشت از مخازن نفت و گاز كشور توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و نفت و انرژي با همكاري 6 دانشگاه تهران، صنعتي شريف، صنعتي سهند، شيراز، صنعتي اميركبير و صنعت نفت، امضا شد كه هدف آن تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت به منظور حل مشكلات اين حوزه كاربردي در كشور بود .
كنسرسيوم دانشگاهي ازدياد برداشت كه ايده اوليه آن در مراسم رونمايي از دستاوردهاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در آذر ماه سال 1390 همزمان با رونمايي از دستگاه ازدياد برداشت ميكروبي كه يكي از دستاوردهاي دانشگاه شيراز بود، مطرح شد، مي تواند در صورت اجراي صحيح و كاربردي شدن، آينده پر بركتي را براي صنعت نفت كشور به ارمغان آورد .
نگاه به آينده
اگرچه يكي از مهمترين موانع موجود در همكاري دانشگاه و صنعت نفت با تشكيل كنسرسيوم دانشگاهي ازدياد برداشت مرتفع شده است اما اين اقدام به تنهايي نمي تواند مثمر ثمر باشد چراكه به گفته فعالين حوزه نفت، اگر همچنان گفتمان حاكم بر وزارت نفت خريد دستگاه هاي خارجي با قيمت هاي غيرقابل مقايسه با محصولات داخلي و اعتماد به دانش و فناوري خارجي باشد، اين همكاري مشترك راه به جايي نخواهد برد، بنابراين لازم است زمينه سازي هاي لازم براي عدم خريد محصولات خارجي و متعاقب آن اعتماد به محصولات داخلي صورت پذيرد تا در آينده نزديك همانند بسياري از بخش هايي كه با تكيه بر دانش بومي رشد داشته است، صنعت نفت ايران اسلامي نيز به خودكفايي كامل برسد .
در كنار اين خودكفايي به جهت وابستگي شديد كشورهاي منطقه به تكنولوژي هاي نفتي غربي اين پتانسيل وجود دارد كه اين كشورها از خدمات فني و مهندسي، دانش، فناوري و تجهيزات ايراني استفاده كنند و از اين حيث به يكي ديگر از اهداف سندچشم انداز توسعه 20 ساله كشور و برنامه دست يابيم و در اين زمينه، الهام بخش كشورهاي منطقه باشيم .
 


تشكل هاي دانشجويي و درسي كه از فتنه 88 بايد گرفت

رشيد قانعي
اگر بعد از سپري شدن يك پديده مهم تاريخي، حقايق واقعي و نه ظاهري آن، توسط تاريخ نويسان منصف، به درستي بازگويي نشوند، شكي نيست كه در مدت زمان كوتاهي، آن حقايق، به دست عده اي كه در آن مقطع تاريخي مورد اتهام بوده اند، وارونه جلوه گر شده و به نوعي يك سرقت تاريخي رخ مي دهد .
بخصوص در مصاف اهل حق و باطل، پيروان جبهه باطل بسيار در وارونه نمايي آنچه عليه شان بوده است، كوشيده اند، لذا با توجه به اين نكته تاريخي، بايستي بسيار كوشيد تا فتنه 88 را نيز از اين سرقت تاريخي مصون داشت، و به تبيين حقايق آن پرداخت وگرنه معلوم نيست آيندگاني كه اين واقعه را نديده اند درباره ي آن چگونه قضاوت خواهند كرد، در اين مقاله نيز با توجه به همين مساله، فقط و فقط به يكي از مسايل فتنه 88 اشاره اي كوتاه مي شود .
بي گمان، اگر دانشجويان را موثرترين افرادبراي روشن كردن حقايق، در فتنه 88 ندانيم، يقينا يكي از مهم ترين اثرگذاران بر فتنه دانشجويان بودند. دانشجوياني كه هرچند از فرداي انتخابات، با پيش بيني سناريوي فتنه، در صحنه حضور داشتند، اما با شنيدن صداي رهبري كه فرمودند، كجايند عمارها؟؛ بيش از پيش وارد صحنه شدند و سعي نمودند فضاي جامعه را از گرد و غبار ابهامي كه دشمنان خارجي و برخي فريب خوردگان داخلي بلند نموده اند، پاك نمايند .
اگرچه طبيعتا چون حوزه نقش آفريني دانشجويان به دانشگاه باز مي گردد و از آنجا كه به تعبير حضرت امام، مبدا همه تحولات، دانشگاه ها مي باشند، اين وظيفه عمارگري، بيش از همه حوزه ها، در داخل خود دانشگاه ها مطرح بود. دانشگاه هايي كه بخصوص در آن دوران، مورد آماج دسيسه هاي رسانه اي فتنه گران قرار مي گرفت و به وفور با اعلام زمان و مكاني در دانشگاه، در شبكه هاي اجتماعي مجازي، فضاي دانشگاه ها را مسموم كرده و مانع از حركت علمي آن مي شدند .
هرچند كه در اين طيف وسيع دانشگاه هاي ايران، دو دانشگاه شريف و تهران، كه از ديرباز به واسطه دو تشكل انجمن به اصطلاح اسلامي، اغتشاشهايي را در خود ديده است، مورد تمركز بيشتر فتنه گران قرار گرفته بود .
نگارنده نيز كه در سال 88 مسئوليت جانشيني تشكل بسيج شريف را به عهده داشت، از نزديك شاهد فعاليت هاي مختلف پياده نظام دانشجويي فتنه گران بود. فعاليت هايي كه هر روز به بهانه اي ظهور و بروز پيدا مي كرد، روزي به بهانه ي غذاي بي كيفيت سلف، روزي به بهانه فوت آيت الله منتظري و روز ديگر به بهانه آزادي زندانيان سياسي .
ميدان گردانان اصلي اين عرصه، افرادي معدود بودند كه ترحم هاي بي جاي مسئولين دانشگاه، درباره مشروطي هاي مكرر آنها، آنان را اينچنين گستاخ كرده بود، تا فضاي علمي دانشگاه را مورد حمله قرار دهند .
در اين بين همه تلاش دانشجويان بسيجي دانشگاه آن بود، كه دغدغه رهبر انقلاب براي برقراري منظم كلاسها، آزمايشگاه ها و بطور كلي نظم علمي دانشگاه محقق شود، چه آنكه واضح بود در مراتب بالاتر، دشمنان خارج از مرزها، آنچه كه برايشان همچون خاري در چشم شده است، پيشرفت علمي ايران مي باشد، و بديهي است كه شعارهاي چند دانشجو له يا عليه آنها، دستاورد خاصي برايشان محسوب نمي شود، اما اگر در بهترين دانشگاه صنعتي ايران، اين حركت علمي متوقف مي شد و يا انگيزه مشغوليت هاي علمي در دانشجويان و اساتيد به ياس تبديل مي گشت، بزرگ ترين دستاورد براي دشمنان حاصل شده بود و متاسفانه عده اي از اساتيد غافل نيز كه اين طرح كلان و دست هاي پشت پرده دشمن را نمي ديدند، با همان عده معدود ياد شده، بعضا همراهي مي نمودند .
اما تجربه نگارنده پيشتر از فتنه 88 و بخصوص در آن سال نشان داد كه علت همراهي بخشي از بدنه دانشجويان دانشگاه با اين عده، نه به واسطه عناد با حكومت جمهوري اسلامي و يا دولت مي باشد، بلكه انباشته شدن برخي شبهات در ذهن شان، كه متاسفانه به واسطه كم كاري ما و البته مسئولين مرتبط با حوزه انديشه ي كشور، پاسخ داده نشده است، باعث مي شود تا آنها در فضاي غبارآلود بوجود آمده، گمراه شوند و با افرادي كه اساسا اگر دانشجويان از انگيزه اصلي آنها آگاه مي شدند، هيچ وقت با آنها صحبت نمي كردند، همراهي نمايند .
شبهاتي كه دامنه وسيعي دارد، از ولايت فقيه گرفته تا ضرورت وجود شوراي نگهبان، از قوانين انتخابات گرفته تا نحوه اعتراض به وضع موجود در قانون اساسي، و يا برخي شبهات كلامي و فلسفي درباره دين اسلام، همه و همه جمع شده بودند تا اين افراد منفعل گرديده و مورد توجه بيگانگان قرار گيرند و بدون شك درسي كه بايد از آن ايام براي حال گرفت، آن است كه رفع شبهات و تبيين درست حقانيت جمهوري اسلامي چه در ساحت نظري و چه در ساحت عملي، واجبي است كه با توجه به سيل شبهات وارد شده توسط دشمنان، عيني مي گردد و عدم فعاليت براي زدودن شبهات، زنگ خطري مي باشد كه ممكن است باز هم براي كشور ما موجب خسارت شود و البته بايد شبهه زدايي را به چشم يك حركت پايدار و نه فقط در زمان بحران ها ديد كه طبيعتا اثرگذاري آن در مقطع بحران بسيار پايين مي آيد و شايد در اين مساله، ضعف اصلي به صداو سيما، و البته عدم توليد محتواي لازم براي آن، توسط حوزه هاي علميه و ديگر نهادهاي مسئول مي باشد .
با اين وجود، دانشجويان بسيجي در سطح كل دانشگاه، و بخصوص دانشگاه شريف با درك علت همراهي برخي دانشجويان با فتنه گران، براي جداسازي و تفكيك ميان بدنه عمومي دانشگاه با افرادي كه نيتشان معلوم و هدف نهايي شان، سفر به آن سوي مرزها به بهانه پادويي كردن براي دشمنان در ايام دانشجويي است، اقدام به برگزاري جلسات متعدد آزاد انديشي در دانشگاه كرده و با برپايي گفت وگوهاي رو در رو در دانشگاه، بسياري از اين شبهات را برطرف مي نمودند .
به طور مثال هيچ وقت از خاطر نگارنده نمي رود، كه بارها و بارها، جمع بسيار زيادي از دانشجويان بسيجي در همكف و اطراف ساختمان اصلي دانشگاه (ابن سينا)، با ديگر دانشجويان به بحث رو در رو مي پرداختند ( البته با نرخ يك نفر به سه يا چهار نفر) كه قطعا اثرگذاري اش از هزاران فعاليت رسانه هاي بيگانه بيشتر بود. گفت وگوهايي كه شايد بعضا چندين ساعت، ايستاده طول مي كشيد و البته به لطف خداوند اثرات خودش را در جدايي خط فتنه گران از دانشجويان نيز داشت .
هرچند كه اگر پيشتر از فتنه 88، به توصيه رهبر انقلاب، مبني بر برگزاري كرسي هاي آزادانديشي عمل مي نموديم، دچار اين شدت از مشكلات نمي شديم و كرسي هاي آزاد انديشي، راهبردي است كه حقيقتا نقش و اهميت خود را در طول فتنه 88 نشان داد .
فتنه اي كه به زعم نگارنده، بيشتر از آنكه حركتي اعتراض گونه به واسطه شبهه واهي تقلب باشد، ناشي از فعاليت مداوم توپخانه فكري دشمن در ايجاد شبهات براي مردم ايران و به ويژه دانشجويان بود، كه از سال هاي دوم خرداد با وجود رسانه هاي مختلف از جمله روزنامه ها و مجله هاي متعدد، در يك حركت آرام و خزنده شروع شده بود، و اكنون زخم آن در فتنه 88 سر باز كرد .
لذا اگر از بنده بپرسند كه تمام تجربيات و مشاهده هايت از فتنه 88 را در يك جمله براي نسل فعلي دانشجويان مسئول در تشكل هاي دانشجويي چگونه خلاصه مي كنيد؟ خواهم گفت «تلاش شبانه روزي براي برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي كه حقيقتا بزرگترين مانع دشمنان در جابجايي افكار دانشجويان به سمت مسيرهاي غلط فكري است.»


وزارت علوم و مجلس جلوي جذب «دانشجوي پولي» را بگيرند

دفتر تحكيم وحدت طي اطلاعيه اي خواستار پايان يافتن جذب دانشجوي پولي در دانشگاه ها شد.
در اطلاعيه دفتر تحكيم وحدت ضمن انتقاد از رويه جذب دانشجوي پولي آمده است كه اين اقدام آموزش عالي كشور را وارد فضاهاي مادي مي كند و دانشگاه ها را به كارخانه توليد مدرك تبديل مي كند.
در اين اطلاعيه همچنين از وزارت علوم و مجلس شوراي اسلامي خواسته شده كه با ورود به اين موضوع از جذب دانشجوي پولي در دانشگاه ها جلوگيري كنند. اين اتحاديه دانشجويي همچنين جذب دانشجو با پرداخت پول در دانشگاه هاي كشور را آسيبي براي آموزش عالي كشورمان توصيف كرد و از دانشجويان خواست، مقابل اين رويكرد بايستند.
 


فضاي دانشگاه ها اسلامي شود

آيت الله نوري همداني در اين ديدار گفت: فضاي دانشگاه ها بايد اسلامي شود و نگراني هايي كه در خصوص مسائل مربوط به عفاف و حجاب وجود دارد، برطرف شود.
وي با اشاره به اينكه يكي از مهمترين مباحث در اسلام لزوم بازگشت به اسلام است، گفت: اگر به گذشته مراجعه كنيد متوجه خواهيد شد كه مسلمانان داراي تمدني با عظمت بودند و بايد پرسيدكه چه شد مسلمانان دچار انحطاط شدند. آيت الله نوري همداني در ادامه به جايگاه علوم نزد مسلمانان اشاره كرد كه پس از جنگ هاي صليبي به غرب منتقل شد و افزود: بايد كوشش شود تا اسلام و مسلمانان به عظمت واقعي خود بازگردند. وي اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي بايد در دنيا الگو باشد و دانشمندان ايراني نيز بايد همانند گذشته در تمامي علوم سرآمد باشند.
آيت الله نوري همداني برپا داشتن نماز اول وقت در دانشگاه آزاد اسلامي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: فضاي دانشگاه ها بايد اسلامي شود و نگراني هايي كه در خصوص مسائل مربوط به عفاف و حجاب وجود دارد، برطرف شود.
 


استقبال دانشجويان از درس آشنايي با دفاع مقدس

دكتر قديمي دبير شوراي برنامه ريزي وزارت علوم و عضو كميته علوم و معارف دفاع مقدس گفت: هر چند درس آشنايي با علوم و معارف دفاع مقدس اختياري است اما قاطبه دانشجويان از آن در دانشگاهها استقبال كرده اند. وي به برخي شاخص هاي يك برنامه درسي موفق اشاره كرد و گفت: روزآمدي، نظريه پردازي، روش شناسي، بومي سازي و غيره از جمله شاخصهايي است كه مي تواند يك برنامه درسي را مطلوب كند كه اگر اين شاخص ها مورد توجه قرار گيرد، مي توان به هر برنامه درسي نمره داد.
وي در ادامه با اشاره به درس علوم و معارف دفاع مقدس، اظهار داشت: به درس علوم و معارف دفاع مقدس كه نگاه مي كنيم تمام شاخص هاي يك برنامه مطلوب را مي توان در آن مشاهده كرد.
دكتر قديمي گفت: تاكنون 100 هزار دانشجو واحد درسي آشنايي با دفاع مقدس را انتخاب و گذرانده اند كه نشان از استقبال خوب دانشجويان است و بايد در اين راستا حركت كنيم كه بتوانيم اين درس را به 3 ميليون و 800 هزار دانشجو ارائه كنيم.


دانشگاه ها با ارائه دروس مرتبط با دفاع مقدس نقش آفريني كنند

با حضور سردار سرلشكر دكتر سيد يحيي صفوي مشاور عالي فرمانده كل قوا ، دكتر حسين نادري منش معاون آموزشي وزير علوم و جمعي از روساي دانشگاهها و اعضاي هيات علمي رشته جغرافيا، همايش «جغرافيا و دفاع مقدس در آموزش عالي» در سالن همايش هاي وزارت علوم برگزار شد. سردار سرلشكر دكتر رحيم يحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا دراين نشست با اشاره به استفاده رزمندگان اسلام از علوم جغرافيا در طول هشت سال دفاع مقدس ، ارائه دروس و راه اندازي رشته هاي مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاهها را ارزشمند توصيف كرد و گفت رشته هاي ميان رشته اي متعددي را مي توان در خصوص دفاع مقدس ايجاد كرد. وي افزود:در هشت سال دفاع مقدس و عمليات هاي مختلف نيروهاي نظامي كشورمان در عرصه هاي مختلف استراتژيك، ميدان نبرد و بررسي نقاط قوت و ضعف دشمن از علوم جغرافيا استفاده مي كردند تا بيشترين ضربه را به دشمن بزنند.
رحيم صفوي با بيان اينكه واحد درسي جغرافيا و دفاع مقدس به تصويب وزارت علوم رسيده است و در تعدادي از دانشگاه هاي كشور تدريس مي شود، گفت: ايجاد رشته هاي تحصيلي مرتبط با دفاع مقدس در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در حال پيگيري است.
وي هدف از برگزاري همايش جغرافيا و دفاع مقدس را تبادل نظر در خصوص درس جغرافيا و دفاع مقدس براي همه رشته هاي علوم جغرافيايي دوره كارشناسي و راه اندازي رشته جغرافيا و دفاع مقدس در مقطع كارشناسي ارشد اعلام كرد.
 


بي اعتنايي شهيد عليمحمدي به دعوت نامه هاي خارجي

معاون فرهنگي دانشگاه تهران از بي اعتنايي شهيد مسعود عليمحمدي به دعوت نامه هاي خارجي سخن گفت.
عبدالرضا سيف معاون فرهنگي دانشگاه تهران در ششمين گردهمايي خانواده شاهد و ايثارگر اين دانشگاه كه به مناسبت گراميداشت روز جانباز برگزار شد، گفت: از 648 هيئت علمي دانشگاه تهران، 400 شهيد تقديم انقلاب اسلامي شدند.
وي با بيان اينكه بسياري از كارمندان و اساتيد دانشگاه تهران يادگاران دفاع مقدس هستند، افزود: مفتخريم كه در دانشگاهي فعاليت داريم كه مقام معظم رهبري آن را دانشگاه ايران دانسته و از عملكرد آن ابراز رضايت كرده اند.
سيف با بيان اينكه دانشگاه تهران بايد در سنگر انقلاب در جهاد علمي پيشقدم باشد، اظهار داشت: در بين 20000 دانشگاه برتر جهان اين دانشگاه رتبه 350 را كسب كرده است؛ علاوه بر اين در فن آوري اطلاعات و برق رتبه 100 را كسب كرده ايم.
وي مهمترين اولويت دانشگاه تهران را حركت در مسير «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» دانست و افزود: اين دانشگاه براي پيشرفت كشور از تقديم شهيد نيز دريغ نكرد.
معاون فرهنگي دانشگاه تهران، يكي از اين شهدا را شهيد مسعود علي محمدي دانست كه علي رغم دعوت نامه هاي متعدد از كشورهاي مختلف، خود را تقديم انقلاب كرد و حاضر نشد از كشور خارج شود.
وي اقدام دشمنان در ترور دانشمندان را باعث قوي تر شدن پشتوانه علمي و افزايش سرعت رشد علم در كشور دانست.
سيف با اشاره به اينكه در دانشگاه تهران بايد كاري انجام شود كه دنيا را در جهات علمي مات و مبهوت كند، تصريح كرد: در تحول علوم انساني و جنگ نرم دانشگاه تهران ثابت كرده است كه فرماندهي جنگ نرم را بر عهده دارد و با تمام قوا آرمان هايش را پيش خواهد برد.
 


متون درسي دانشگاه ها برگرفته از علوم غربي است

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) متون درسي دانشگاه ها را برگرفته از علوم غربي عنوان كرد.
به گزارش مهر، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي، در ششمين جلسه از طرح معرفت افزايي ويژه استادان دانشگاه هاي استان قم با عنوان «علم ديني»، كه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان قم و دفتر هم انديشي استادان و نخبگان در سالن همايش مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم برگزار شد، با اشاره به وضعيت دانشگاه هاي كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: پس از پيروزي انقلاب، مدتي دانشگاه ها به تعطيلي كشيده شد. در پي اين موضوع، فرهيختگاني كه علاقه مند به ارزش هاي انقلابي بودند، به فكر ايجاد اصلاحات موازي با ارزش هاي اسلامي و انقلابي افتادند و ستادي به نام انقلاب فرهنگي را با عضويت 6 نفر تشكيل دادند تا وضعيت دانشگاه ها را سر و سامان دهند.
وي افزود: حضرت امام (ره) نيز تأكيد خاصي براي حضور متخصصان در اين روند داشتند، به همين جهت ستاد عالي انقلاب فرهنگي همكاري خود را با فرهيختگان حوزوي ضمن تأسيس دفتر همكاري دانشگاه و حوزه شروع كرد.
نماينده مجلس خبرگان رهبري، با توجه به مفهوم اسلامي سازي دانشگاه ها، ادامه داد: صرف ايجاد نماز جماعت و حفظ شعائر ديني در دانشگاه ها نمي توان اين مراكز را اسلامي كرد، بلكه آنچه كه داراي اهميت است، اسلامي كردن متون درسي آن است.
وي با اشاره به روند اصلاح متون درسي دانشگاه ها در ستاد عالي انقلاب فرهنگي، بيان كرد: برخي از اساتيدي كه دغدغه اين تحول بزرگ در دانشگاه ها را داشتند، در پي مفهوم علم ديني افتادند كه به چه علمي علم ديني اطلاق مي شود.
آيت الله مصباح يزدي موج تناسب داشتن يا نداشتن علم با دين در انقلاب اسلامي را موجي از دوره رنسانس دانست و بيان كرد: در آغاز انقلاب اسلامي، متفكران حوزوي و دانشگاهي برداشت هاي متفاوتي از تعامل دين با علم در دانشگاه ها داشتند.
وي علم و دين را در كنار هم دانست و يادآور شد: بسياري از انديشمندان اسلامي حوزه و دانشگاه بر اين اعتقاد هستند كه مي توان بين علوم و دين هماهنگي حاصل كرد، چرا كه علوم در محتوا با يكديگر اختلافي ندارند، بلكه اختلاف ديدگاه عالمان برداشت هاي متفاوتي از علوم را پديد مي آورد.
عضو جامعه مدرسين حوزه با اظهار اين كه نخست بايد اسلامي سازي دانشگاه ها اصلاح شود تا در ادامه در پي شناخت علم ديني و غيرديني رويم، اضافه كرد: آنچه كه مهم است متناسب كردن اين علوم با مفاهيم اسلامي است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14