(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

پوتين براي مذاكره با اسرائيلي ها به تل آويو رفت
دولت عراق دفتر بي بي سي و صداي آمريكا را بست
اعلام همبستگي فرانسوي ها با دانشجويان معترض كانادايي
بازتاب گسترده جهاني پيروزي اسلامگرايان در مصر
سران عرب در همسويي با غرب فشارها عليه سوريه را افزايش مي دهند
بازتاب جهاني پيروزي اسلامگرايان در مصر اسرائيل: اين بهار عربي نيست بهار اسلامي است
آغاز عمليات «ستاره فروزان» در بحرين عليه رژيم آل خليفه
درخواست دولت هنيه از مرسي براي بازگشايي گذرگاه رفح
مذاكرات نمايندگان گروه هاي افغاني و دولت كابل در پاريس
دولت كويت استعفا كرد
اعتراض پيونگ يانگ به رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي
چها رسوي پنج قا ره


پوتين براي مذاكره با اسرائيلي ها به تل آويو رفت

رئيس جمهور روسيه براي مذاكره با سران اسرائيل به تل آويو رفت.
به گزارش خبرگزاري ها، ولاديمير پوتين در اين سفر با نخست وزير، وزير خارجه، وزير جنگ و رئيس رژيم صهيونيستي ديدار خواهد كرد.
تحولات منطقه، به ويژه اوضاع فلسطين از مهمترين محورهاي مورد بحث رئيس جمهور روسيه با مقامات رژيم صهيونيستي است.
اين اولين سفر پوتين به اراضي اشغالي از هفت سال قبل تاكنون است. رئيس جمهور روسيه همچنين از تل آويو به كرانه باختري مي رود و با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار و گفت وگو مي كند. كشور اردن مقصد بعدي پوتين در اين سفر است و قرار است با ملك عبدالله دوم پادشاه اردن ديدار كند. تحليلگران معتقدند اين سفر در راستاي جلب حمايت اردن از بشار اسد رئيس جمهور سوريه است.
 


دولت عراق دفتر بي بي سي و صداي آمريكا را بست

دولت بغداد فعاليت شبكه «بي بي سي»، و شماري از رسانه هاي آمريكايي را در عراق ممنوع كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دولت عراق جلو فعاليت 44 رسانه داخلي و خارجي در اين كشور را گرفت. رسانه هاي بين المللي و داخلي مانند بي .بي.سي، راديو سوا، صداي آمريكا، مونت كارلو، البغداديه و الشرقيه از جمله رسانه هاي توقيف شده هستند. «عدنان اسدي» سرپرست وزارت كشور عراق طي حكمي به نيروهاي پليس، توقف فعاليت اين رسانه ها را خواستار شد. هر چند در اين حكم به علت توقيف اشاره نشده است، ولي اين رسانه ها در ايجاد شكاف هاي ديني و قومي در عراق نقش دارند و منافع ملي عراق را در فعاليت هاي خود در نظر نمي گيرند. كارشناسان اين اقدام دولت را در راستاي تلاش مقامات بغداد براي تسلط بر امور و آرام كردن فضاي داخلي ارزيابي مي كنند.
 


اعلام همبستگي فرانسوي ها با دانشجويان معترض كانادايي

مردم و دانشجويان فرانسوي براي اعلام همبستگي با دانشجويان معترض و سركوب شده كانادايي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، خيابان هاي پاريس روز يكشنبه شاهد تجمع گروهي از دانشجويان و شهروندان فرانسوي عليه خشونت هاي پليس كانادا در برخورد با دانشجويان معترض كانادايي بود. «با دانشجويان مبارز كانادايي» شعار اصلي شهروندان پاريس در تجمعات روز يكشنبه بود.
دانشجويان كانادايي از 13 فوريه (بهمن ماه 90) به دليل تصميم دولتمردان اين كشور به افزايش 70 درصدي شهريه ها، شاهد اعتصاب، تظاهرات و خشونت هاي پليس است. «اوتاوا» براي جبران كسري بودجه و حل بحران اقتصادي خود مدت زماني است به افزايش شهريه هاي دانشجويي روي آورده است.
اما افزايش 70 درصدي شهريه ها تاكنون به مذاق دانشجوياني كه مدتهاست طعم بحران بيكاري و اقتصادي را مي چشند خوش نيامده و براي توقف اجراي اين قانون، خود را به آب و آتش مي زنند. به اعتقاد دانشجويان كانادايي، براي نجات از بار طاقت فرساي افزايش هزينه ها، بايد هر طور كه شده تا قبل از آغاز سال تحصيلي جديد (شهريورماه) دولت را مجبور به عقب نشيني از تصميم خود كنند.
مذاكرات طرفين براي رسيدن به يك نتيجه واحد تاكنون به نتيجه نرسيده است. دولت محلي كانادا براي جلوگيري از خسارات اعتصاب ها و تظاهرات دانشجويي قانوني را به تصويب رسانده كه براساس آن دانشجويان به راحتي قادر به برپايي تجمعات نباشند. اما دانشجويان بارها با ناديده گرفتن اين قانون عليه دولت به خيابان ها ريخته اند.
 


بازتاب گسترده جهاني پيروزي اسلامگرايان در مصر

اعلام محمد مرسي به عنوان نامزد پيروز اسلامگرايان، بازتاب گسترده اي در داخل و خارج از مصر داشته است.
به گزارش خبرگزاري ها، پيروزي نامزد اسلامگراي انتخابات رياست جمهوري مصر و تصاوير شادي مردم از اين پيروزي در صدر اخبار رسانه هاي جهان قرارگرفته است و جهانيان آن را پيروزي اراده مردم بر قدرت زورگويان نظامي در جنبش بيداري اسلامي ارزيابي كرده اند.
براساس اين گزارش، پس از يك هفته تأخير عمدي از سوي كميسيون عالي انتخابات در اعلام نتايج، عاقبت روز يكشنبه محمد مرسي به عنوان نخستين رئيس جمهور غيرنظامي پس از پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه در مصر اعلام شد.
براساس اين گزارش اعلام پيروزي رئيس جمهور اسلامگرا، موجي از شادي و شعف در مصر به راه انداخت و مردم مصر با سر دادن شعارهاي الله اكبر، نصرمن الله و فتحاً قريب، سجده شكر بجاي آوردند.
اين گزارش حاكي است علاوه بر مصر در بسياري از كشورهاي اسلامي نيز پيروزي اسلامگرايان جشن گرفته شد و در يمن، لبنان، غزه، بحرين و اردن مردم و تشكل هاي انقلابي، با در دست داشتن پرچم هاي مصر، اين رويداد تاريخي را جشن گرفته و آن را به مردم مصر تبريك گفتند.
مرسي: مردم منشأ قدرت هستند
محمد مرسي رئيس جمهور منتخب مصر در نخستين سخنراني خود بعد از اعلام رسمي پيروزي در انتخابات اظهار داشت: من رئيس جمهور تمامي مصري ها اعم از مسيحي، مسلمان و تمامي زنان و مردان هستم.
وي گفت: اگر ايثار و از خودگذشتگي شهداي انقلاب مصر نبود، من اكنون در اين جايگاه قرار نداشتم.
رئيس جمهور منتخب مردم با بيان اينكه انقلاب مصر تا زمان تحقق كامل اهداف خود ادامه خواهد داشت خطاب به مصري ها گفت: شما منشأ قدرت هستيد و براي دستيابي به خواسته هاي انقلاب بايد متحد باشيد.
مرسي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان كرد كه به تمامي توافقنامه هاي مصر و معاهدات بين المللي پايبند خواهد بود و مصر با ملت، نيروهاي مسلح و تاريخ غني و طولاني خود، مانع از هرگونه تجاوزي به كشور خواهد شد.
وي از زحمات قضات مصري در جريان روند انتخابات رياست جمهوري مصر تقدير و تشكر كرد و استقلال قوه قضائيه را خواستار شد.
رئيس جمهور منتخب كه سخنان وي از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش مي شد متذكر شد: من از شما مردم بزرگ مصر مي خواهم وحدت و يكپارچگي ملي را تقويت كنيد.
اين در حالي است كه تظاهرات و تحصن ها تا برخورداري رئيس جمهور از همه اختيارات قانوني خود لغو متمم قانون اساسي، لغو بيانيه انحلال پارلمان در ميدان التحرير براي ششمين روز متوالي همچنان ادامه دارد و سازمان ها، احزاب، تشكل ها و گروه هاي انقلابي مصر، اعلام كردند درصدد تشكيل شوراي دفاع ملي براي حفظ و حراست از اهداف انقلاب اسلامي و مردمي 25 ژانويه هستند.
همچنين بسياري از شخصيت هاي سياسي و انقلابي مصر بر اين باورند كه رئيس جمهور منتخب بايد داراي همه اختيارات باشد و ملت مصر تقسيم قدرت بين دولت مدني و شوراي نظامي را نمي پذيرد و خواسته اصلي مردم اين است كه رئيس جمهور، تحولي اقتصادي ايجاد كند تا مصر همچون گذشته برده آمريكا نباشد.
بازتاب پيروزي مرسي
در جهان
به دنبال پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر، بسياري از شخصيت ها، احزاب و تشكل هاي سياسي در جهان براي وي پيام تبريك ارسال كردند.
براساس اين گزارش، وزارت خارجه كشورمان، همزمان با اعلام پيروزي محمد مرسي، انتخاب وي به عنوان اولين رئيس جمهور اسلامگراي مصر پس از انقلاب 25 ژانويه را تبريك گفت.
در همين راستا، خالد مشعل و جنبش مقاومت اسلامي (حماس) پيروزي محمد مرسي در انتخابات مصر را به مردم اين كشور تبريك گفتند و مردم غزه و نوار باختري، از انتخاب وي ابراز شادماني كردند.
«محمد القحطاني» موسس جمعيت حقوق مدني و سياسي در عربستان نيز در پيامي در شبكه هاي اجتماعي، پيروزي مرسي را به معناي پيروزي همه انقلاب هاي عربي دانست.
اين در حالي است كه هنوز هيچ واكنشي از سوي عربستان سعودي در خصوص نتيجه انتخابات رياست جمهوري مصر صورت نگرفته است.
«طارق حميد» از عناصر وابسته به رژيم عربستان در سرمقاله روزنامه «شرق الاوسط» نوشت: با پيروزي محمد مرسي، مصر و كل منطقه، وارد مرحله اي بسيار خطرناك شده است.از سوي ديگر شيخ «علي سلمان» دبيركل جمعيت الوفاق بحرين با ارسال پيامي، پيروزي مرسي در انتخابات رياست جمهوري مصر را تبريك گفت.
در همين حال پيروزي محمد مرسي، نگراني آشكار غرب در مورد آينده مهم ترين پايگاه خود در منطقه را به دنبال داشته است و كاخ سفيد به اين امر واكنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «جي كارني» سخنگوي كاخ سفيد در بيانيه اي، از پيروزي مرسي استقبال و اعلام كرد اين كشور بايد به عنوان يكي از حاميان صلح در منطقه باقي بماند.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، روز يكشنبه در تماس تلفني با محمد مرسي، پيروزي وي را تبريك گفت.رئيس جمهور آمريكا همچنين در تماس تلفني مشابه با احمد شفيق از وي خواست تا در صحنه سياسي مصر باقي بماند.رئيس جمهور آمريكا، از مرسي خواست تا به سياست هاي حسني مبارك براي دوستي با ايالات متحده و اسرائيل ادامه دهد.
فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه نيز با استقبال از پيروزي مرسي، آمادگي كشورش را براي همكاري با مردم مصر اعلام كرد.
«گيدو وستروله» وزير خارجه آلمان انتخابات رياست جمهوري مصر را نخستين انتخاب دموكراتيك در طول تاريخ مصر عنوان كرد.
«ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه با ارسال پيام تبريك به محمد مرسي، نسبت به همكاري سازنده و توسعه روابط دوجانبه بين دو كشور ابراز اميدواري كرد.
حال مبارك خراب شد
منابع آگاه و كادر پزشكي بيمارستان «المعادي» قاهره از افزايش ناگهاني فشار خون و شدت يافتن ضربان قلب حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر بعد از اطلاع يافتن از پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري و همچنين بهت زدگي جمال و علاء مبارك در روز يكشنبه خبر دادند.
به گزارش ايسنا، منابع آگاه بيمارستاني در گفت وگو با روزنامه «المصري اليوم» اعلام كردند كه مبارك به محض آنكه از پيروزي مرسي در انتخابات اطلاع يافت وضعيت جسماني اش نامتعادل شد و حالش به وخامت گرائيد.
فرعون مصر و نظاميان حامي وي تلاش داشتند تا با مهندسي تحولات سياسي مصر، انقلابيون مصري را به حاشيه رانده و با جلوه دادن احمد شفيق نخست وزير و نظامي كهنه كار رژيم مبارك، حكومت آينده مصر را به دست بگيرند ولي حضور انقلابيون در خيابان ها اين توطئه را خنثي كرد.


سران عرب در همسويي با غرب فشارها عليه سوريه را افزايش مي دهند

دبيركل سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد، عربستان در نشست فوق العاده اين سازمان كه در جده برگزار شد ضمن حمايت از سياست هاي غرب در قبال دمشق خواستار لغو عضويت سوريه در اين سازمان شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، اكمل الدين احسان اوغلو گفت اين درخواست عربستان در دست بررسي است.
پارلمان اتحاديه عرب نيز روز يكشنبه در بيانيه پاياني اين نشست در سفر اتحاديه عرب در قاهره همسو با غربي ها خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان سوريه شد.
در بيانيه پارلمان اتحاديه عرب همچنين بر تشديد تحريم ها و فشارها عليه دولت و مقامات سوري تأكيد شده است.
اين درحالي است كه نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد كه مخالفان سوري در اوايل ماه آينده ميلادي در قاهره تشكيل جلسه مي دهند.
دبيركل اتحاديه عرب مدعي شد مخالفان سوري تا حدودي توانسته اند صفوف خود را متحد كنند و تلاش هاي ديگري نيز در بخش هاي مختلف براي پايان دادن به وضعيت جاري در سوريه ادامه دارد.
از سوي ديگر مخالفان خارج نشين سوريه روز يكشنبه نشستي در بروكسل پايتخت بلژيك برگزار كردند تا درباره اوضاع جاري سوريه رايزني كنند ولي به نتيجه اي نرسيدند.
مخالفان سوريه تاكنون چندين نشست با عناوين مختلف در آفريقا، آسيا و اروپا برگزار كرده اند ولي به دليل اختلافات دروني به نتيجه اي نرسيدند.روزنامه السفير با اعلام اين خبر نوشت، مخالفان سوريه به دنبال متحد شدن نيستند بلكه همه چشم به هدف ديگر دوخته اند و آن اين است كه در مرحله انتقالي چه كسي بر سوريه حكومت مي كند. در شرايطي كه مخالفان خارج نشين در روياي دوره انتقالي هستند بشار اسد رئيس جمهور سوريه دولت جديد اين كشور به رياست رياض فريد حجاب را تشكيل داده است.
همچنين در حالي كه محافل بين المللي از سوريه و تركيه خواسته اند تا نسبت به تحولات پيش آمده خويشتن دار باشند و مسائل خود را از طريق ديپلماتيك حل و فصل كنند هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در اظهاراتي مداخله جويانه اعلام كرد كه با هم يپمانانش به آنكارا كمك مي كند تا پاسخ مناسبي به سوريه بدهد.
سخنگوي ناتو نيز اعلام كرد كه نمايندگان كشورهاي عضو اين پيمان امروز براي بررسي مسئله سرنگوني هواپيماي تركيه توسط سوريه تشكيل جلسه خواهند داد.
وي اظهار داشت، تركيه بر اساس ماده چهارم اساسنامه ناتو درخواست تشكيل جلسه داده كه براساس اين بند هر يك از كشورهاي عضو درصورتي كه وحدت اراضي يا استقلال سياسي آنها تهديد شود مي توانند چنين درخواستي از ناتو داشته باشند.
دولت چين نيز از تركيه و سوريه خواست موضوع سرنگوني جنگنده را از طريق كانال ديپلماسي حل و فصل كنند تا تنش ها افزايش پيدا نكند. نوري مالكي نخست وزير عراق نيز گفت، دخالت خارجي در سوريه بحران را پيچيده تر مي كند.
همچنين وزير خارجه هلند تأكيد كرد، دخالت نظامي در سوريه پيامدهاي خطرناكي براي منطقه و جهان در برخواهد داشت.
 


بازتاب جهاني پيروزي اسلامگرايان در مصر اسرائيل: اين بهار عربي نيست بهار اسلامي است

وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي در واكنش به پيروزي «محمد مرسي» در انتخابات مصر، گفت: بهار عربي تبديل به بهار اسلامي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بنيامين بن اليعازر» پس از پيروزي نامزد اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: يك زماني هشدار داديم كه بهار عربي سرانجام به بهار اسلامي تبديل مي شود، اما ما را مسخره كردند! اليعازر با اشاره به تحولات خاورميانه افزود: اين خاورميانه اسلامي است و از اسرائيل متنفر است.
روزنامه هاآرتص به نقل از اين مقام بلندپايه صهيونيست اعلام كرد: زماني كه گفتيم بهار عربي در نهايت بهار اسلامي خواهد شد، همه به ما خنديدند اما الان همه دنيا فهميده است و مي بينند كه كار به كجا رسيده است.اين مقام صهيونيست افزود: الان نيز منتظر مي مانيم و مشاهده خواهيم كرد كه نظام جديد(مصر) چگونه رفتار خواهد كرد؛ آيا به غرب نزديك خواهد شد يا راه ديگري را انتخاب خواهد كرد.بن اليعازر تأكيدكرد: همه چيز مبهم و مه آلود است. ما مقابل دنياي ديگر(در مصر و منطقه) هستيم، ديگر دنياي حسني مبارك نيست. اين همان خاورميانه اسلامي است.پيروزي مرسي به همان اندازه كه سران رژيم صهيونيستي را دستپاچه و نگران كرد، موجي از شادي را در ميان فلسطيني ها به وجود آورد.روزنامه هاي اسرائيلي هم به پيروزي مرسي واكنش نشان دادند؛ روزنامه «يديعوت آحارنوت» نوشت: پيروزي مرسي تحولي خطرناك براي اسرائيل است. اين روزنامه به نقل از يك مفسر صهيونيست افزود: كاخ رياست جمهوري مصر براي اولين بار رنگ اسلامي به خود مي گيرد و اين نشان دهنده يك روز سياه و تاريك است. روزنامه «معاريو» نيز نوشت، در خاورميانه جديد نگراني ها واقعي شده است، چرا كه اخوان المسلمين در مصر كه بزرگترين همسايه اسرائيل است، قدرت را به دست گرفته است. «جروزالم پست» نيز نوشت، پيروزي مرسي واقعيت هاي دفاعي اسرائيل را تغيير داده است.«هاآرتص» به نقل از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي نوشت كه اسرائيل به انتخابات رياست جمهوري مصر احترام مي گذارد و به همكاري با قاهره اميدوار است.
بن اليعازر گفت: مصر به سمتي پيش مي رود كه مي خواهد به ايراني ديگر تبديل شود. خاورميانه جديد نيز از اسرائيل متنفر خواهد بود.
وي همچنين اظهار داشت: اسرائيل از اين پس به جاي «حسني مبارك» با اخوان المسلمين در بزرگترين همسايه خود مواجه است. به گفته وي، مقامات تل آويو هيچ گزينه ديگري جز مذاكره با اخوان المسلمين ندارند.


آغاز عمليات «ستاره فروزان» در بحرين عليه رژيم آل خليفه

انقلابيون بحريني با شروع عمليات «ستاره فروزان» فاز جديدي از مبارزه عليه رژيم آل خليفه را آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، انقلابيون بحريني با ريختن به خيابان ها، آتش زدن لاستيك، مسدود كردن خيابان ها و سردادن شعار «مرگ بر آل خليفه» دور جديدي از مقابله با رژيم آل خليفه را آغاز كردند.
عمليات «ستاره فروزان» از روز گذشته آغاز شده و به گفته انقلابيون به صورت نامحدود ادامه خواهد داشت و در پاسخ به فراخوان ائتلاف 14 فوريه صورت گرفته است.
تظاهركنندگان تاكيد كردند تا سرنگوني نظام آل خليفه به مبارزات خود ادامه خواهند داد.
انقلابيون همچنين همبستگي خود را با زندانيان سياسي اعلام و خشونت رژيم حاكم نسبت به رهبران خود را محكوم كردند.
مردم بحرين تاكيد كردند انقلاب مردم بحرين به زور چماق متوقف نمي شود.
از سوي ديگر هيئتي از شوراي اسلامي علماي بحرين در ديدار با شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق اسلامي از حمله نيروهاي امنيتي به وي و ديگر رهبران مخالفان بحرين ابراز انزجار كردند.
نيروهاي امنيتي رژيم بحرين جمعه گذشته به شيخ علي سلمان و برخي ديگر از رهبران مخالفان بحريني حمله كرده بودند كه بر اثر اين حمله دبيركل جمعيت الوفاق از ناحيه كتف زخمي شد.


درخواست دولت هنيه از مرسي براي بازگشايي گذرگاه رفح

دولت منتخب فلسطين از محمد مرسي رئيس جمهور منتخب مصر خواست تا گذرگاه مرزي رفح را به صورت دائمي باز كند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري «فلسطين اليوم»، كامل ابوماضي قائم مقام وزير داخلي و امنيت ملي در غزه با اشاره به اينكه رئيس جمهور منتخب مصر براي كاهش محاصره تحميلي غزه حتي تلاش خواهد كرد از وي خواست تا گذرگاه رفح به صورت دائمي بازگشايي شود.
وي افزود، انتخاب مرسي براي رياست جمهوري مصر نقطه عطفي در تاريخ فلسطين است و اين پيروزي روابط بين دو ملت را تقويت خواهد كرد.
ابوماضي تاكيد كرد، با پيروزي مرسي، مصر نقش رهبري امت عربي و اسلامي در مرحله آينده به منظور تقويت و پشتيباني قضيه فلسطين را باز مي يابد.
وي اظهار داشت: فلسطينيان كه در شهرهاي مختلف نوار غزه و سرزمين فلسطين با برپايي راهپيمايي هاي خودجوش و در دست داشتن پرچم هاي مصر و فلسطين به ابراز شادي به خاطر پيروزي مرسي پرداختند، اميدوار هستند كه اين پيروزي در نوار غزه نيز تاثير داشته باشد و محاصره تحميلي رژيم صهيونيستي بر نوار غزه كه از دوره «حسني مبارك» آغاز شده است، رفع شده و تردد مسافران از گذرگاه رفح از سر گرفته شود.


مذاكرات نمايندگان گروه هاي افغاني و دولت كابل در پاريس

نمايندگان گروه هاي سياسي درگير در افغانستان با حضور نمايندگان دولت كابل در پايتخت فرانسه نشست محرمانه برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، فرستادگان «طالبان»، «حزب اسلامي» تحت رهبري «گلبدين حكمتيار»، «جبهه ملي»، «ائتلاف ملي»، «حزب حق و عدالت» و «شوراي عالي صلح» به نمايندگي از دولت كابل در پاريس نشست برگزار كردند. اين نشست به مدت سه روز و محرمانه طي روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه گذشته برگزار شد. به گفته يك منبع نزديك به حزب اسلامي، شماري از رهبران جهادي نيز در نشست فوق حضور داشتند. آلمان، قطر، مالديو و ژنو تاكنون شاهد برگزاري نشست هاي مشابه طي سال هاي اخير بود و نمايندگان آمريكا در بيشتر اين نشست ها حضور داشته است. آمريكايي ها تمايل دارند در مذاكره با طالبان، دولت افغانستان را دور بزنند.
خبر ديگر اين كه، شماري از شبه نظاميان فعال در افغانستان يكشنبه با نفوذ به داخل خاك پاكستان، 10 نيروي امنيتي پاكستان را به قتل رساندند. نيروهاي ارتش پاكستان نيز در اقدامي تلافي جويانه 15 شبه نظامي افغان را كشتند.
در پي اين حادثه، دولت پاكستان مراتب اعتراض خود را به اطلاع كابل رساند.
ديروز همچنين يك نظامي ايتاليايي بر اثر انفجار بمب در منطقه «ادرسكن» افغانستان جان خود را از دست داد و شش نيروي پليس افغان نيز بر اثر انفجار بمب در «سراب» افغانستان كشته شدند.


دولت كويت استعفا كرد

در ادامه بحران سياسي در كويت، دولت اين كشور، استعفا كرد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «الجزيره»، دولت كويت كه رياست آن را يكي از شاهزادگان آل صباح به عهده دارد، روز دوشنبه استعفاي خود را تقديم شيخ صباح آل صباح كرد.
براساس اين گزارش، كابينه جابر مبارك الصباح نخست وزير كويت كه اوايل فوريه امسال به روي كار آمده بود، با چالش هاي فراواني با قوه مقننه روبه رو شده بود و از چند ماه پيش تاكنون سه تن از وزيران آن استعفا كرده بودند.
از سوي ديگر با بالا گرفتن تنش هاي سياسي در كويت و انحلال پارلمان از سوي پادشاه، فعالان و شخصيت هاي سياسي انتقادهاي خود را از حاكميت در اين كشور حاشيه خليج فارس افزايش دادند.
اين در حالي است كه به دنبال منحل شدن مجلس «الامه» (پارلمان) توسط دادگاه قانون اساسي، نمايندگان مجلس، با تاكيد بر غيرقانوني بودن اين اقدام، مردم را به حضور در تظاهرات و اعتراضات سياسي دعوت كردند.در بيانيه گروه هاي مخالف كويتي، از تشكيلات قضايي خواسته شده است تا اوضاع را بهبود دهند و شرايط به حالت عادي بازگردد.
فراكسيون اكثريت پارلمان در بيانيه خود، حكم دادگاه قانون اساسي را به معناي زير پا گذاشتن اراده مردم برشمرد و از شهروندان كويتي خواست تا در هفته جاري در مقابل ساختمان پارلمان دست به تظاهرات بزنند.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، نخستين جلسه محاكمه متهمان ورود به ساختمان پارلمان كويت در هفته جاري آغاز خواهد شد و در اين دادگاه، اتهامات 68 تن از جمله 9 نماينده پارلمان كويت، مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
 


اعتراض پيونگ يانگ به رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي

كره شمالي ضمن محكوم كردن رزمايش مشترك دريايي آمريكا و كره جنوبي درنزديكي مرزهاي خود، اعلام كرد كه بازدارندگي هسته اي خود را افزايش مي دهد.
به گزارش فارس به نقل از شين هوا يك سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي رزمايش نظامي سئول و واشنگتن در منطقه غيرنظامي واقع در جنوب اين كشور را محكوم كرده و آن را يك رفتار تحريك آميز خواند. وي تصريح كرد: پيونگ يانگ در مقابل اين رفتار خصمانه آمريكا بازدارندگي هسته اي و توان دفاعي خود را افزايش خواهد داد.اين گزارش حاكيست وزارت امور خارجه كره شمالي همچنين با صدور بيانيه اي هدف قرار گرفتن پرچم اين كشور در جريان رزمايش مشترك سئول، واشنگتن را محكوم كرد و آن را توهين آميز خواند. در اين بيانيه تأكيد شده است پيونگ يانگ به دليل اين اقدام خصمانه واشنگتن برنامه توليد سلاح هسته اي خود را افزايش مي دهد.
در رزمايش مشترك بين آمريكا و كره جنوبي كه روزهاي جمعه و شنبه برگزار شد، يك پرچم بزرگ متعلق به كره شمالي كه بر بالاي تپه اي نصب شده بود توسط نيروهاي شركت كننده در رزمايش هدف قرار گرفت و اين پرچم در ميان دود و آتش ناشي از انفجار محو شد.
 


چها رسوي پنج قا ره

مسموميت 366 پليس و دانش آموز
76 نيروي پليس افغان در استان هلمند و 290 دانش آموز دختر دو مدرسه استان سرپل افغانستان توسط شبه نظاميان طالبان مسموم شدند. پزشكان مي گويند دانش آموزان پس از استنشاق نوعي گاز كه در فضاي مدرسه پخش مي شود، دچار سرگيجه مي شوند. مقامات افغان، طالبان را عامل اين مسموميت ها مي دانند.
پايان وضعيت فوق العاده
محمد منصف المرزوقي، رئيس جمهوري تونس به مردم اين كشور وعده داد كه به زودي به وضعيت فوق العاده در اين كشور پايان مي دهد.
وي ارديبهشت گذشته وضعيت فوق العاده را براي پنجمين بار به مدت سه ماه تمديد كرده بود. روز 24 دي 1389 كه روز فرار ديكتاتور تونس به عربستان و پيروزي انقلاب بود، وضعيت فوق العاده در تونس اعلام شد.
مقتدا صدر در كويت
«مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» ديروز در رأس هيئتي به كويت رفت. اين سفر به دعوت دولت كويت انجام گرفت. در ارتباط با برنامه هاي صدر در اين سفر گزارشي نرسيده است.
رد شايعه پناهندگي
يك وزير اردني شايعه پناهندگي چند خلبان سوري به اردن را رد كرد. «سمير المعابطه» گفت، مخالفان دولت سوريه شايعه كرده بودند كه هفت خلبان به اردن پناهنده شده اند كه صحت ندارد. به گفته وي، تنها يك خلبان از سوريه به اردن گريخته است.
موشك هاي دوربرد در غزه
منابع رژيم صهيونيستي اعتراف كردند، جنبش حماس شمار زيادي موشك هاي دوربرد در غزه مستقر كرده است.
به ادعاي اين منابع، موشك هاي فوق از صحراي سينا وارد نوار غزه شده است.
حماس در موشكباران اخير شهرك هاي صهيونيستي از موشك هاي دوربرد استفاده نكرده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14