(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دوگانه رنج (يادداشت روز)
همزمان با سفر پوتين به سرزمين هاي اشغالي
مقامات صهيونيستي: اميدي به تغيير مواضع روسيه در قبال ايران نيست
ميني ماينر ! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
علي لاريجاني: كميته اي در هيئت رئيسه مطالبات رهبري را پيگيري مي كند
اشتون: تلاش مي كنيم سوم ژوئيه با ايران به توافق برسيم
سفير آمريكا در منامه: ايران در امور داخلي كشورهاي عربي دخالتي ندارد
پيروزي مرسي كمرمان را شكست ولي بايد او را ضد ايراني معرفي كنيم! (خبر ويژه)
هشدار امنيتي به نتانياهو انتفاضه سوم منتظر جرقه است (خبر ويژه)
آدم كشان اجاره اي صدام را هيچ كشوري قبول نمي كند (خبر ويژه)
ايراني ها مي دانند كه روزگار تعليق سپري شده است (خبر ويژه)


دوگانه رنج (يادداشت روز)

ما رنج مي كشيم. نوع انسان رنج مي برد. اصلا آدمي در رنج خلق شده است. «لقد خلقنا الانسان في كبد». اما «رنج» يك لفظ مشترك براي مصاديق گوناگون و گاه متناقض است. انسان گاه رنج مي برد از سر معرفت و غيرت. رنج مي كشد از اينكه ديگران را در رنج مي بيند و به خاطر آنها خود را در سختي مي اندازد. مي شود پيامبر اعظم(ص) كه از رنج امت در رنج بود (عزيز عليه ما عنتّم). از غصه رنج آنان تا آنجا پيش رفت كه وحي آمد «فلعلّك باخع نفسك علي آثارهم ان لم يومنوا بهذا الحديث اسفا» (آيه 6 سوره كهف) و «لعلّك باخع نفسك الاّ يكونوا مومنين» (آيه 3 سوره شعرا). پيامبر رحمت(ص) نزديك بود بر سر غصه رنج مردم، جان گرامي را فدا كند. رنج كشيدن، گاه جريمه غيرت و معرفت يك روح بزرگ است، چندان كه استاد شهيد مطهري(ره) فرمود «روح كه بزرگ شد، تن به زحمت مي افتد... روح كوچك دنبال لقمه براي بدن و پست و مقام مي رود ولو با گرو گذاشتن ناموس... اما روح بزرگ به تن نان جو مي خوراند، بعد هم بلندش مي كند و مي گويد شب زنده داري كن. روح بزرگ به تن مي گويد اين سر را توي تنور ببر تا حرارت آن را حس كني و ديگر در كار يتيمان و بيوه زنان كوتاهي نكن. ... روح وقتي كه بزرگ شد، خواه ناخواه بايد در روز عاشورا 003 زخم به بدنش وارد شود. آن تني كه زير سم اسب ها لگدمال مي شود، جريمه يك روح بزرگ، جريمه يك حماسه، جريمه حق پرستي و جريمه روح شهيد را مي دهد».
رنج اما گونه هاي ديگري هم دارد. گاه رنج مردم عادي و محروميت ها و سختي هاي زندگي آنان است. و گاه رنج خواص و نخبگاني است كه اسير آرزوها و خواسته ها و تمنيات دور و دراز خويشند و چون به آن خواستني ها -نام و مال و مقام و عيش پايدار و تكاثر بي مرز قدرت و ثروت- نمي رسند، عذاب مي كشند. اينها سه قسم رنج است كه هر يك مرهمي خاص خود دارد و به شيوه اي متفاوت تسكين مي پذيرد. همه ما رنج مي كشيم اما شماري به خاطر اينكه مردم رنج مي كشند، رنج مي برند تا از رنج آنان بكاهند و گروهي به مردم رنج فراوان مي رسانند تا خود رنج نكشند. اين دو را به يك جرعه و شربت مشابه نمي توان از رنج رهاند، كه حسگرهاي رنج و لذت در آنها از هم متفاوت است. ممكن است اين هر دو حتي در نگاه اول در يك جبهه تلقي شوند اما در حقيقت آنها دو گروهند؛ آنان كه غم مردم مي خورند و غصه دار حقوق الهي بر زمين مانده هستند و آنها كه بر رنج هاي مردم مي افزايند يا از كنار احكام معطل الهي مي گذرند تا خود به آسايش و بهره و لذت برسند.
ما رنج مي كشيم. مردم خوب ما رنج مي برند وقتي برخي نخبگان و صاحبان منصب و نفوذ و رسانه را مي بينند كه گويا قدر فرصت هاي بزرگ پيش روي كشور را در دهه چهارم انقلاب نمي دانند، غرق تنيدن و فربه كردن قبيله سياسي خود هستند و رنج هاي روزمره شهروندان، دل آنها را نمي لرزاند و نمي رنجاند. اين طايفه چنان مشي مي كنند كه بوي غمخواري مردم از آن استشمام نمي شود. اين موضوع، حقيقت تلخ و رنج آوري است غيرقابل كتمان اما همه واقعيت نيست و حقيقت سويه ديگري هم دارد كه آن را كمتر مي بينيم. درست مانند لكه سياهي كه روي پيراهني سپيد به چشم مي آيد. آن لكه را نمي توان انكار كرد اما اصل حقيقت و واقعيت، آن لكه نيست. در جامعه و سياست ما نيز خوبان بسياري هستند كه اگر از معاريفند بي سرو صدا و ادعا، و اگر گمنامند بي سروصداتر، خدمتگزاري مردم مي كنند و گره از راه پيشرفت كشور مي گشايند. هر چه بي دردها پرهياهو هستند و به چشم -چون خار- مي آيند اين طايفه دوم، مطلقا هياهو و جلوه فروشي نمي كنند حال آن كه چرخ خدمت و عزت و پيشرفت بر كاكل آنان مي چرخد.
آدرس اگر مي خواهيد، شهيد مصطفي احمدي روشن (معاون تاسيسات اتمي نطنز) از نسل سوم انقلاب كه در مستاجري سر كرد؛ و شهيد «حسن تهراني مقدم» و مجاهد والا مقام مرحوم «عبدالله والي» از نسل اول انقلاب كه در گمنامي تمام، به چرخ خدمت و پيشرفت و سازندگي در كشور شتاب دادند. از اين مجاهدان گمنام و بي ادعا و پرخير و كم خرج در كشور فراوانند كه در غوغاي طبّالان منازعات سياسي به حاشيه مي افتند يا به واسطه تبليغات سازمان يافته دشمنان چنين تداعي مي شود كه تمام كشور در چنبره منازعات سياسي است. به تعبير رهبر فرزانه انقلاب در ملاقات خانواده مرحوم حاج عبدالله والي «بعضي ها هستند هر كاري مي خواهند بكنند قبل از اينكه كار انجام بگيرد، تابلويش را مي زنند. مدت ها اين تابلو آنجاست، هيچ كاري هم انجام نگرفته. بعضي ها هم نه، كار را انجام ميدهند، هيچ تابلويي هم ندارد. كار مرحوم حاج عبداله والي و شماها از اين نوع دوم است، يعني بي تابلو [به بشاگرد] رفتيد و براي خدا كار واقعي كرديد، اينها خيلي باارزش است. شما بدانيد اين جور كارهاي بي سروصدا و خاموش و خالصانه، نه فقط براي شما پيش خداي متعال درجه و مرتبه درست مي كند، بلكه در كل بناي جمهوري اسلامي اثر مي گذارد. مثل سيماني است كه در يك بنايي تزريق كنند و آن را مستحكم كنند. با انجام اين جور كارهاي مخلصانه، بناي جمهوري اسلامي مستحكم مي شود بدون اينكه كسي بفهمد. يعني وقتي در گوشه و كنار كشور، در بين مردم، كساني هستند كه كار را براي خدا مي كنند، كار را مخلصانه انجام مي دهند، دنبال هياهو و جلب نظر اين و تحسين آن نيستند، يكي از خواصش اين است كه اصلا خود اين بنا را مستحكم مي كند، مثل روحي كه در يك كالبدي بدمند.»
مردم خوب ما سرشار ايمان و اميد به آينده اند هرچند رنج مي كشند از اينكه ببينند برخي متوليان امور، قاعده بازي مؤمنانه را از خاطر مي برند و زحمت افزا مي شوند. تن دادن به عمليات رواني دشمن در زمينه جعل يا تشديد اختلافات كم مايه، با طبع بلند مردمان ما نمي خواند. فراموش كردن قواعد رفتار مؤمنانه و از سر پارسايي بود كه در طول 3 دهه پس از انقلاب به ويژه سال هاي اخير، مجال نقش آفريني بدخواهان و فضاي شبيخون دشمنان را فراهم كرد. تلخ بود هر جا كه در طول اين 03 سال ديديم دوستاني با حاملان انقلاب و ارزش هاي آن فاصله گذاري مي كنند اما نسبت به نامحرمان و مفسدان و اهل اباحه گري- به همان اندازه- حساسيت و وسواس نشان نمي دهند. ديديم كه اين قبيل سياستمداران نوعا عاقبت به خير نشدند. دافعه ها و جاذبه هاي آنان به هم خورده بود. و خوب كه باريك شديم ديديم به مرور خود را جاي خدا و خلق نشانده و فربه كرده اند. ديديم كه الهه اي تراشيده اند از خواسته هاي خويش و اطرافيان چنان در عرض و طول اين خودمداري و خود مركزبيني و آرزوهاي دور و دراز دميده اند كه جايي براي محبت معبود و غم مخلوق نمانده است. وقتي منزلت و موقعيت و قبيله سياسي «من» جاي دغدغه «مسئوليت و تكليف من چيست» نشست، معلوم است كه جايي براي وحدت و همدلي نمي گذارد. چنين رجالي هر چه قدر آماده مصانعه و سازش و همرنگي و مداهنه با اغيار هستند، از فشردن دست الفت و دوستي و تعاون با مؤمنان گريزان مي شوند.
اولويت در قاموس اصولگرايي، با وحدت و اتحاد است نه تقابل و تضاد و فرسايش. اين تضادهاي فرساينده، گارد رقباي سياسي را نسبت به نامحرمان و فرصت طلبان و نفوذي ها مي گشايد همچنان كه در برخي ادوار مجلس و دولت گشوده است. هيچ هدفي ولو مقدس، وسيله نامشروع را توجيه نمي كند. اين عين اباحه گري و رفتار اموي و عمروعاصي است. مراعات همين يك قلم- حريم اصول و حرمت پيوند با بي مبالاتي كنندگان نسبت به آن- بسياري از بحران ها و چالش ها را برطرف مي كند و مانع هدر رفت فرصت ها مي شود. وحدت وفاداران و حاملان انقلاب، انحلال در يكديگر نيست بلكه تعاون و هم افزايي و پشتيباني يكديگر در امور مهم ملي ضمن تفاوت سليقه هاست. و بايد نگران شويم اگر ديديم در مصالح كلي كشور و نظام، غيرت همديگر را نداريم و يا ماشين جنگي تبليغات دشمن به ويژه در داخل، به ترور شخصيت اجزاي مختلف اين جبهه بزرگ انقلاب مي پردازد و ما برافروخته نمي شويم هيچ، كه بفهمي نفهمي بدمان هم نمي آيد از اينكه «رفيق - رقيب» ما را تخريب كنند! عايق شدن 2 لايه «نفوذي ها» و «تندروهاي كم ظرفيت» فاصله افكن است و يارگيري از آلودگان در رقابت هاي رايج، خودزني به خواست دشمن. اين فاصله ها آن گونه كه اميرمؤمنان(ع) فرمود آدمي را طعمه شيطان مي كند همچنان كه برّه جدا از گله، سهم گرگ مي شود. فتنه سال 88، ماجراي حلقه انحرافي و برخي اتفاقات ناگوار انتخابات اخير مجلس- هرچند كه در برابر صلابت نظام و مردم به جايي نرسيد- استعداد غفلت را در طيف هاي مختلف سياسي نشان داد و اگر چاره نشود در آينده نيز از خود آنها تلفات خواهد گرفت.
ما -فرزندان آدم- رنج مي بريم. برخي از اين رنج ها، اسباب كرامت و برخي ديگر مايه ذلت است. مي توانيم از رنج هاي خويش سرمايه و انرژي حركت بسازيم يا ريسمان دست و پاگير اسارت. براي خود نوشابه باز نكنيم. ما اين ظرفيت را هم داريم كه آينه عبرت و اسباب شماتت دشمنان شويم. مي شود با خدا و خوبان او- به زعم خود- مكر ورزيد تا آنگاه مشمول مكر الهي شد كه بي برو بر گرد هلاك مي كند. مي شود نام ما نيز از فهرست خوبان و دوستان خدا خط بخورد. اما جرعه هايي ناب از حكمت الهي هم هست كه مي تواند رنج ما را به آسايش و نشاط تمام بدل سازد. يكي از آن جرعه هاي ناب و ناياب، در مناجات مولود شريف اين روزها حضرت سيدالساجدين و زين العابدين عليه السلام جاري شده كه عرض مي كند:
«خداوندا تو دين خويش را در هر عصر به امامي تاييد كرده اي... خداوندا پس الهام كن به ولي خود شكر آنچه به او نعمت داده اي و الهام كن بر ما تا نعمت وجود او را شكرگزار باشيم... و رأفت و رحمت و عطوفت و مهرباني او را به ما ببخش... خداوندا بر دوستداران امامان كه معترف به جايگاه آنها و پيرو راه آنان و متمسك به ولايت ايشان و چشم انتظار روزگار آنها هستند درود فرخنده و پاكيزه و فزاينده خود را در هر صبح و شام بفرست و امر آنها را بر مدار تقوا جمع كن و كارهاي آنها را به صلاح و سامان برسان... و مرا با مهلت دادن غافلگير نكن... بيدارم كن از خواب غافلان و خواب زدگي اسرافگران ... و پناه ده از آنچه كه مرا از تو دور مي سازد... و از غمرات و تيرگي هاي فتنه مرا نجات بده... و حائل شو ميان من و دشمني كه مرا گمراه كند و هوايي كه به هلاك اندازد... مانند كسي كه از چشم رعايت تو افتاده، مرا دور نيافكن... بلكه دستم را از سقوط بي دينان بگير... محبت دنياي پست را از قلب من ريشه كن فرما... مرا روز ملاقات خويش خوار نكن... و به حيات طيبه زنده ام بدار... از شماتت دشمنان و حلول بلاء پناهم بده... و آن هنگام كه فتنه و گمراهي و بدي را براي قومي اراده كردي، مرا به پناه خود نجات ده... مرا سرگشته رها نكن هرگاه كه طغيان كردم... و مايه اندرز و عبرت اهل موعظه و عبرت يا اسباب گمراهي آنها كه به من مي نگرند قرار نده. و با من در زمره كساني كه با آنان مكر مي كني، مكر نورز. و ديگري را جايگزين من در امر خير نكن و نام مرا از دفتر نيكان تغيير نده... و مرا مايه تمسخر خلق خويش و درگاه خود نگير... و خنكاي عفو و حلاوت رحمت و روح ريحان خويش را به من بچشان... و كينه مؤمنان را از قلب من ريشه كن فرما و دل مرا با خاشعان مهربان كن و با من چنان باش كه با صالحاني و با زيور پارسايان مرا بپوشان و نام نيك و ياد فزاينده براي من در ميان آيندگان قرار بده» (دعاي 74 صحيفه سجاديه).
محمد ايماني
 


همزمان با سفر پوتين به سرزمين هاي اشغالي

مقامات صهيونيستي: اميدي به تغيير مواضع روسيه در قبال ايران نيست

مقامات و رسانه هاي رژيم صهيونيستي با اشاره به سفر رئيس جمهور روسيه به تل آويو اعلام كردند كه مقامات اسرائيلي اميدي به تغيير سياست هاي روسيه در قبال ايران ندارند.
روزنامه صهيونيستي «تايمز اسرائيل» با انتشار مقاله اي به بهانه سفر «ولاديمير پوتين» به سرزمين هاي اشغالي، به مقامات صهيونيست توصيه كرد كه خواسته هاي خود از روسيه در قبال ايران را فراموش كنند، چرا كه در اين موضوع تغييري در مواضع روسيه ايجاد نمي شود.
اين روزنامه صهيونيستي در ابتدا اشاره مي كند اين سفر با وجود آنكه به بهانه شركت در مراسم افتتاح يادبود ارتش سرخ انجام مي گيرد، اما در حقيقت اهداف بسياري دارد كه موضوع ايران و سوريه قطعاً جزو مهمترين اين موارد هستند.
براساس اين گزارش، مقامات اسرائيلي پيش از سفر پوتين به سرزمين هاي اشغالي نيز تأييد كردند كه مسئله ايران و سوريه جزو موضوعات مورد بحث خواهد بود. اما در حالي كه نتانياهو [نخست وزير رژيم صهيونيستي] پرز [رئيس رژيم صهيونيستي] و ليبرمن [وزير خارجه رژيم صهيونيستي] در نشست خود با رئيس جمهور جديد روسيه حرف هاي زيادي براي گفتن دارند، تحليلگران اسرائيلي بر اين عقيده اند كه به نظر نمي رسد تغييري در سياست هاي روسيه ايجاد شود.
«ميرليتواك» مدير مركز مطالعات ايرانيان تل آويو در اين باره مي گويد: در مورد انگيزه هاي سفر پوتين نظري ندارم، اما قطعاً او براي آنكه اسرائيلي ها متقاعدش كنند، نيامده. من در اينكه صحبت هاي اسرائيلي ها بتوانند پوتين را در هر يك از اين دو موضوع متقاعد كند، كاملاً ترديد دارم. اين فكر كه نتانياهو مي تواند در اين امر موفق شود، آن هم در حالي كه اوباما (رئيس جمهور آمريكا) و سران دولتي اتحاديه اروپا موفق نشدند، خيالي خام و ساده لوحانه است.
وي در تشريح دلايل حمايت روسيه از ايران مي گويد: روسيه در حمايت از ايران مصالح و منافع راهبردي، مالي، تجاري، ديپلماتيك و شخصي دارد. آن ها اين منافع را قرباني صحبت هاي احساسي يا توجيه گرانه اسرائيل نخواهند كرد.
«ياكوف ليون» رئيس دپارتمان روسيه وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز در اين رابطه عنوان كرده است كه اسرائيل بر مواضعش در قبال ايران و سوريه تأكيد مي كند، اما وي درباره اينكه آيا صحبت هاي نتانياهو، پرز و ليبرمن در ايجاد تغيير در سياست هاي خارجي روسيه تأثيرگذار است يا خير، ترديد داشته است.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نيز در مطلبي به سفر پوتين به اسرائيل اشاره مي كند و مي نويسد: در زماني كه خاورميانه در بحبوحه سرنوشتي نامعلوم قرار دارد، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه برنامه ريزي ديداري طولاني مدت را با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل كرده كه دستور كار آن به گزينه هاي مختلف درباره كارآيي ديپلماسي در كاهش تهديد ايران مربوط مي شود.
اين روزنامه مي نويسد: انتظار مي رود تمركز گفت وگوهاي پوتين و نتانياهو ايران و سوريه باشند كه در هر دو موضوع، طرفين اختلافات زيادي دارند.
جروزالم پست در ادامه مي نويسد: در حالي كه اسرائيل بر اين باور است كه گفت وگوهاي هسته اي با ايران جز دادن وقت بيشتر به تهران به نتيجه اي منجر نخواهد شد، روسيه بر ادامه روند ديپلماتيك در اين باره تأكيد دارد.
روزنامه چايناديلي هم در اين باره نوشت: روسيه يكي از اعضاي مهم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و از شركاي تجاري و اتمي ايران است و موضعي متفاوت با كشورهاي غربي درباره اعمال تحريم هاي سخت تر عليه تهران دارد. آمريكا به همراه اسرائيل ايران را متهم به توسعه تسليحات هسته اي مي كنند، اما بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و وزراي ارشد وي از اينكه از روسيه علناً بخواهند تا موضع سخت تري را در برابر ايران بكار گيرد، خودداري كرده اند. زيرا كه آنها از پاسخ توأم با عصبانيت پوتين بيم دارند. اما دفتر نخست وزير و وزارت خارجه اسرائيل از موضع روسيه درباره موضوع هسته اي ايران و بحران سوريه انتقاد دارند.


ميني ماينر ! (گفت و شنود)

گفت: سوريه با سرنگون كردن جت جنگنده تركيه به رجزخواني ها و حمايت هاي اردوغان از تروريست ها پاسخ محكمي داد.
گفتم: اردوغان ابتدا اعلام كرد كه اين هواپيما در آسمان تركيه در حال پرواز بوده ولي وقتي متوجه شد با اين ادعا، انتظار آن است كه به سوريه حمله كند و توان آن را ندارد، اعلام كرد در فضاي بين المللي پرواز مي كرده! اما يخ اين ادعا هم نگرفت و حالا به ناتو شكايت كرده.
گفت: عربستان و قطر را بگو كه قبل از اين ماجرا چقدر عليه سوريه رجز مي خواندند و حالا انگار خاك مرگ به دهانشان پاشيده اند.
گفتم: چه عرض كنم؟! دو تا كاميون با هم تصادف كرده بودند، يك «ميني ماينر» دو كيلومتر آن طرف تر، از وحشت روغن و بنزين قاطي كرده بود و مثل بيد مي لرزيد!
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ با يك اشاره آقا و مقتدايمان در هر مكان كه لازم باشد جان ناقابل خود را فداي آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) خواهم كرد.
يك بسيجي
¤ با انفعالي كه از سوي دستگاه وزارت خارجه كشورمان در قضيه اعدام تعدادي اتباع ايراني توسط دولت عربستان مشاهده شد چه تضميني وجود دارد كه مشابه اين حادثه در آينده براي گروهي ديگر از هموطنانمان از جمله زائرين خانه خدا تكرار نشود؟
3441---0916
¤ در حالي كه قيمت جهاني طلا رو به كاهش است در داخل كشور به گونه اي مديريت مي شود كه قيمت طلا و سكه رو به افزايش است! روز يكشنبه 4/4/91 ساعت 5 بعدازظهر قيمت دلار از مرز 1900تومان و قيمت سكه از مرز 708 هزار تومان گذشت. چرا بايد چنين باشد؟ و مشكل در كجاست؟
بيگ زاده
¤ مسئولين وزارت صنعت، معدن و تجارت قول عرضه مرغ 4200 توماني را به مردم دادند با توجه به اين كه ايام ماه مبارك رمضان نيز در پيش است در صورتي كه اين وزارتخانه قدرت كنترل بازار را ندارد خواهش مي كنم كه اظهارنظر ننمايند چرا كه مرغ 4200 توماني به بالاي 6500 تومان رسيد؟!
طاهري
¤ براساس اعتقادات ما هر كس در جامعه ظلمي كند ديگران همان ظلم را به او خواهند كرد. حكايت سرنگوني هواپيماي تركيه در واقع پاسخ ظلمي است كه از مرز تركيه براي كشتار مردم مسلمان سوريه، تروريست با هزينه قطر و عربستان و مساعدت تركيه به داخل سوريه فرستاده مي شود در آينده نزديك آمريكا و رژيم اشغالگر قدس و هم پيمانان ارتجاع عربشان كاشته ظلم خود را درو خواهند كرد چون وعده خداوند تخلف ناپذير است.
گل محمد نوراني از مهدي شهر
¤ سياست غلط و جنگ طلبانه استعمارگران نابخرد آمريكا و انگليس ورشكستگي اقتصادي را بر كشورهاي غربي تحميل كرده و هر روز بلوك غرب را مقروض تر و آمار بيكاري را به صورت نجومي افزايش داده است و اين در حالي است كه دخالت هاي بيجا و غيرقانوني و بي مورد آمريكا در سوريه و فلسطين، لبنان، عراق، افغانستان و كشورهاي حوزه خليج فارس ميلياردها دلار ضرر مالي را براي ماليات دهندگان آمريكايي و انگليسي به ارمغان آورده است.
بختياري
¤ به مسئولين بنياد شهيد و ايثارگران عرض مي كنم جانباز فقط 70% به بالايي ها نيستند من جانباز زير 50% شيميايي اعصاب و روان كه در كنج منزل افتاده ام و با 550 هزار تومان حقوق زندگي مي كنم جانبازم و اي كاش امثال آقاي رويانيان جانباز بخشي از خرج هاي ميلياردي فوتبال بي خاصيت را نيز براي همرزمان خود هزينه مي كرد تا براي خود و زن و بچه سرپناهي مي ساختند. چرا اين قدر تبعيض بين قهرمانان واقعي (جانبازان و ايثارگران) با قهرمانان كاغذي امثال برخي فوتباليست ها وجود دارد؟
جانباز محمد خزاعي از شهرستان نور
¤ فرزند شهيد هستم. چند سال پيش توسط متهم رديف نهم پرونده فساد بزرگ مالي كشور كه آن موقع پست معاون سازمان صنايع كوچك را بر عهده داشت اخراج شدم و تاكنون نتوانسته ام به شغل گذشته برگردم. تكليف بنده چه مي شود؟
محمدي
¤ از مسئولين صدا و سيما بپرسيد چرا هر بار كه در شهر قم بادي مي وزد تمام شبكه هاي ديجيتال قطع و يا دچار اختلال مي شوند؟
9158---0919
¤ متاسفانه همزمان با اوج گرفتن بيش از حد قيمت فرآورده هاي گوشتي و لبنيات اكنون قيمت اجاره بهاي مسكن و زمين روزانه بدون قاعده و قانون توسط عده اي سودجو افزايش پيدا كرده است از مسئولين امر درخواست مي شود به سادگي از كنار اين گراني ها عبور ننمايند.
هاشمي از اصفهان
¤ چرا دولت اجازه مي دهد قيمت مرغ از سه هزار تومان به حدود 7 هزار تومان برسد و بعد تازه از خود ابتكار عمل نشان دهد و مرغ كيلويي 6 هزارتوماني عرضه كند؟ اين است مديريت و كنترل بازار و تورم؟
سعيدرضا وثوقي
¤ خودروي صفر كيلومتر سمند پايه گازسوز با موتور جديد(EF7) اينجانب با مشكل حاد از ناحيه موتوري مواجه و از مورخه 20/3/91 در تعميرگاه مجاز شماره 5059 متوقف گرديده است. عليرغم پيگيري هاي بسيار جهت رفع اشكال هيچ مسئولي پاسخگو نيست. سؤال اينجاست كه چرا با تبليغات زياد جهت فروش اين خودرو، هيچ حقي براي مصرف كننده قائل نيستند و تكليف امثال بنده كه عليرغم خريد خودرو هيچ استفاده اي از آن نمي توانند بكنند چيست؟ از مسئولين مربوطه تقاضاي پيگيري دارم.
سيدمحمد موسوي
¤وزارت نيرو فكري براي كنتورهاي مكانيكي برق بكند تعداد بسياري از اين كنتورها توسط بعضي از مشتركين دستكاري شده و برق مصرفي را كمتر محاسبه مي كند. ضرورت دارد هرچه زودتر به ديجيتالي تبديل شوند مشروط به اينكه دل مسئولين براي بيت المال بسوزد و دست به اقدام بزنند.
7468---0911
¤از طريق اين ستون تعيين تكليف استخدام دانشجويان تربيت معلم ورودي سال 88 را از وزير مربوط و همكارانش خواستاريم.
1791---0918
¤همراه اول به وعده خود مبني بر مدت 20 دقيقه مكالمه و ارسال 10 عدد پيامك به صورت رايگان در ازاي شارژ 2 هزار توماني در هر ماه عمل نمي كند و همه چيز حالت تبليغاتي پيدا كرده است.
4692---0919
¤طرح تفصيلي منطقه فرحزاد تهران با اينكه چندين سال از شروع اجراي آن مي گذرد مع الوصف هيچ پيشرفتي نداشته است. بنويسيد ساكنين منطقه مشكلات فراواني دارند مسئولين ما را دريابند.
7369---0937
¤سرباز جانباز ارتش محسوب مي شوم كه با داشتن چهار فرزند ماهيانه 450 هزار تومان براي بنده تعيين كرده اند. عرض مي كنم با اجرا شدن نظام هماهنگ حقوق چرا بايد حداقل مستمري به يك جانباز تعلق بگيرد.
حسن افشاري
¤جانباز 55درصد هستم. از چند سال پيش كه بازنشسته شده ام بطور كل بنده را در رديف فراموش شدگان قرار داده اند. مانده ام با درمان جانبازي خودم آن هم با هزينه سرسام آور چه بكنم. هر سال روز جانباز كه مي شود چند نفر مسئول چند تبليغ راه مي اندازند بعد همه چيز فراموش مي شود.
بيرانوند جانباز انقلاب
¤از قائم شهر مازندران تماس گرفته ام. عرضم اين است كه بنويسيد از چند ماه قبل از عيد تا امروز كه يك فصل از سال جديد گذشته هنوز اضافه كاري ما مديران و معاونين مدارس اين شهرستان را پرداخت نكرده اند. از آن طرف اجبار كرده اند تا پانزدهم تير ماه بايد مدرسه را ترك نكنيم، در حالي كه طبق قانون فقط روزهاي شنبه و دوشنبه هر هفته موظف به حضور در مدارس مي باشيم.
م-الف مدير مدرسه
¤در يك مجتمع آپارتماني در بندرعباس زندگي مي كنم يكي از همسايگان بابت تلفن شهري به مخابرات بدهكار است و مخابرات هم با اين استدلال كه كل خطهاي مجتمع به نام يك نفر است (صاحب خانه) كل خطوط را قطع كرده است، به قول معروف «گنه كرد در بلخ آهنگري به شوشتر زدند گردن مسگري» آيا اين روش برخورد عاقلانه و قانوني است؟!
2487---0911
¤سازمان منطقه آزاد كيش تصميم به واگذاري موسسه علوم فنون كيش به بخش خصوصي را دارد. چنين سياستي در صورت عملي شدن امنيت شغلي صدها معلم مثل بنده را كه سالها در محيط اسلامي و سالم دولتي كار كرده ايم به خطر مي اندازد. فلذا از طريق اين ستون مخالفت خويش را با اين تصميم كارشناسي نشده اعلام مي كنيم و خواستار انعكاس موضوع هستيم.
7150---0935
¤در عسلويه بسياري از كارگران از پيمانكاران خود و شركت هاي خصوصي كه براي آنها كار مي كنند ناراحت هستند دليل آن هم ظلم و اجحافي است كه معتقدند به آنها مي شود و دستشان براي شكايت به جايي بند نيست.
5374---0939
 


علي لاريجاني: كميته اي در هيئت رئيسه مطالبات رهبري را پيگيري مي كند

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت از تشكيل كميته اي در هيئت رئيسه براي پيگيري مطالبات رهبري خبر داد.
علي لاريجاني در مراسمي كه براي تجليل از جانبازان مجلس و در محل كميسيون تلفيق برگزار شد گفت: بعد از فرمايشات رهبر معظم انقلاب مسئوليت بيشتري بر دوش نمايندگان گذاشته شد تا ساز و كارهايي را براي تحقق آن پيدا كنيم.
وي افزود: در هيئت رئيسه مجلس هم بحثي در اين زمينه شد و مقرر گرديد كه كميته اي مطالبات رهبر معظم انقلاب را پيگيري كند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما حدود 120 نفر ايثارگر در مجلس داريم كه انشاءالله خداوند اين را مبناي نورانيت براي مجلس كند.
گفتني است، بعد از پايان سخنان لاريجاني از جانبازان مجلس با اهداي لوح تقدير و هديه تجليل به عمل آمد.
تشكيل 4 كميته تخصصي
در كميسيون برنامه مجلس
خبر ديگر از مجلس اين كه يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از بررسي آئين نامه داخلي اين كميسيون در جلسه روز يكشنبه خبر داد.
هادي قوامي گفت: آيين نامه داخلي كميسيون برنامه و بودجه در جلسه اخير مورد بررسي قرار گرفته و دو ماده از آن تصويب شد.
وي به ايسنا گفت: طبق بررسي هاي صورت گرفته، چهار كميته تخصصي امور عمومي، امور دفاع ملي، كميته اجتماعي و اقتصادي در كميسيون برنامه و بودجه تشكيل شد.
اسماعيل كوثري عضو مجمع نمايندگان تهران نيز با اشاره به برگزاري اولين جلسه اين مجمع در روز گذشته گفت: بر اين اساس حسين مظفر به عنوان رئيس مجمع نمايندگان تهران انتخاب شد.
محمدعلي اسفناني سخنگوي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز اظهار داشت: در اولين جلسه اين كميسيون كميته هاي تخصصي حقوق خصوصي، حقوق جزا و حقوق بين الملل تشكيل شد.
سيد شريف حسيني عضو هيئت رئيسه مجلس نيز با بيان اين كه پورمختار به عنوان گزينه هيئت رئيسه براي رياست كميسيون اصل 90 انتخاب شد گفت: هنوز براي انتخاب معاونين مجلس، رئيس ديوان محاسبات و رئيس مركز پژوهش ها صحبتي نشده است.
 


اشتون: تلاش مي كنيم سوم ژوئيه با ايران به توافق برسيم

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از آغاز تلاش ها براي مثبت بودن مذاكرات آتي با ايران كه در سطح كارشناسان برگزار خواهد شد، خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، چاپ تركيه، كاترين اشتون، ديروز پيش از آغاز نشست وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ در گفتگو با خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: روز سوم ژوئيه (13 تير) با ايران درباره جزئيات پيشنهادات متقابل گفت وگو خواهيم كرد.
وي گفت: از سرگيري گفت وگوها با ايران بسيار مهم است.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در حالي از تلاش براي مثبت بودن مذاكرات ژوئيه خبر داد كه عامل اصلي بن بست در مذاكرات مسكو (29 و 30 خرداد) عدم حضور معاون وي در جلسات كارشناسي با آقاي باقري، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پيش از آن مذاكرات بود.
وي درباره مناقشه اخير ميان سوريه و تركيه نيز گفت: اميدواريم واكنش تركيه به سرنگوني هواپيماي نظامي اين كشور توسط سوريه كنترل شده باشد.
وي گفت: ما در اين باره كه درباره سوريه چه اقدامات بيشتري مي توان انجام داد، گفتگو خواهيم كرد.
اشتون گفت: من با كوفي عنان بارها تلفني گفتگو كردم. ما در اين باره كه چگونه مي توانيم از وي حمايت كنيم رايزني خواهيم كرد، اوضاع سوريه بسيار وخيم است.


سفير آمريكا در منامه: ايران در امور داخلي كشورهاي عربي دخالتي ندارد

سفير آمريكا در بحرين اذعان كرد كه دليلي بر دخالت ايران در اوضاع داخلي كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس نمي بينيم.
توماس كراجسكي در گفت وگو با روزنامه الوطن در پاسخ به سؤالي در خصوص ادعاي دخالت ايران در امور داخلي كشورهاي منطقه افزود: من تاكنون قانع به دخالت ايران در امور داخلي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس نشده ام و برخلاف رسانه ها و اخبار هيچ دليلي بر ادعاي دخالت ايران نمي بينم.
وي در بخش ديگري از مصاحبه خود با ادعاي اين كه برنامه هسته اي ايران بحراني است كه دولت ايران آن را ايجاد كرده افزود: ولي اين موضوع بايد از طريق مذاكره حل و فصل شود.
سفير آمريكا در بحرين اضافه كرد: ما فكر نمي كنيم كه دخالت نظامي ضروري خواهد بود تا زماني كه مذاكرات و راه هاي ديپلماتيك قدري اميدواركننده به نظر مي آيند و شايد به حل بحران منجر شوند.


پيروزي مرسي كمرمان را شكست ولي بايد او را ضد ايراني معرفي كنيم! (خبر ويژه)

رسانه هاي ضد انقلاب در واكنش به پيروزي تازه اسلامگرايان مصر واكنشي دوگانه و آميخته به ترس و تحريف را در پيش گرفته اند.
اين رسانه ها از يك سو اذعان مي كنند كه با وجود كارگرداني ژنرال هاي رژيم مصر و سنگ اندازي هاي آنان، فشار افكار عمومي مصر باعث پيروزي محمد مرسي نامزد اسلامگراها شده و از سوي- ديگر به ويژه در قبال مخاطبان فارسي زبان- سياست تحريف و ترور شخصيت نامزد اسلامگرايان را پيشه كرده اند.
پايگاه صهيونيستي بالاترين با لحني آميخته به اعتراض نوشت: آقاي اوباما آسوده بخواب كه مصر هم به زانو درآمد. امروز پس از چالش هاي بسيار سرنوشت يكي ديگر از جنبش هاي موسوم به بهار عربي تعيين شد و محمد مرسي نامزد مورد حمايت اخوان المسلمين از اسلامگرايان مصر (حزب آزادي و عدالت) به رياست جمهوري اين كشور منتخب شد. اين خبر براي ما يك حس بد را تداعي كرد. يادمان روزهايي كه اسلامگرايان با غلبه رهبري خميني بر اكثريت ديگر حزب ها توانستند انقلاب را بدست بگيرند و رسماً اسلامگرايان روي كار آمدند. ملت مصر نيز امروز حكايت 12 فروردين ماه 1358را داشتند.
بالاترين اوباما را متهم به بي كفايتي در مقابل اسلامگرايان- نظير سرنوشت كارتر در مقابل انقلاب اسلامي ايران- كرد و نوشت: دست مريزاد آقاي اوباما كه مصر نيز مانند دولت شاپور بختيار به زانو درآمد. حال بايد ديد آيا دولت جديد اسلامگراي مصر هم كه به مانند جمهوري اسلامي ايران با اتكا به اكثريت آراي ملت به قدرت رسيد راه سي و سه سال پيش جمهوري اسلامي را پيش خواهد برد؟ و آيا يك همتاي ديگر براي جمهوري اسلامي در جهان اسلام پديد خواهد آمد و جمهوري اسلامي با حمايت مالي خود بر اسلامگرايان مصر مي تواند نفوذ خود را گسترش دهد؟
همچنين پايگاه ضد انقلابي خودنويس با اشاره به پيروزي اسلامگرايان نوشت: جمهوري مصر هم اسلامي شد و بالاخره پس از چند روز انتظار، محمد مرسي نامزد اسلامگرا به جاي حسني مبارك نشست.
با اين حال برخي رسانه هاي فارسي زبان تقلاي مذبوحانه اي به خرج داده اند تا محمد مرسي را غيراسلامگرا يا ضد ايران و ضد شيعه معرفي كنند، روش مشابهي كه رسانه هاي وابسته به سرويس هاي جاسوسي گاه و بيگاه عليه حماس و جهاد اسلامي و حزب الله سوريه يا ديگر اجزاي جبهه مقاومت اسلامي به كار مي بندند تا آنها را از چشم ايراني ها بيندازند يا نسبت به آنها ايجاد بدگماني كنند. راديو فردا در اين باره مدعي شده كه مرسي به دموكراسي صرف قائل است و دموكراسي اسلامي را انكار مي كند. يكي ديگر از اين رسانه ها نيز در خبري بي منبع و بي سند مدعي شده، مرسي شيعيان را بدتر از يهوديان مي داند!!
اين اظهارات در حالي است روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت ديروز هشدار داد مصر در حال تبديل شدن به جمهوري اسلامي است.
بنيامين بن اليعاذر از مقامات سابق رژيم صهيونيستي نيز به هاآرتص گفته است: رئيس جمهور جديد مصر يك اسلامگرا و داراي مواضع ضد اسرائيلي است. همه تغييرات فعلي اسلامي است و جهت گيري اسلامي نو شدن و ضد اسرائيلي تر شدن را نيز دارد. بهار عربي در حال اسلامي شدن است اما بايد در برابر رئيس جمهور جديد مصر از اتخاذ موضع عجولانه پرهيز كنيم.


هشدار امنيتي به نتانياهو انتفاضه سوم منتظر جرقه است (خبر ويژه)

مشاوران امنيتي و سران سابق برخي سرويس هاي اطلاعاتي در ملاقات با نخست وزير اسرائيل به وي درباره آغاز موج سوم انتفاضه فلسطين هشدار داده اند.
روزنامه آمريكايي هرالد تريبيون نوشت: در ماه جاري شمار زيادي از مشاوران امنيتي و سران سابق برخي سرويس هاي اطلاعاتي در نشستي ويژه با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نسبت به آغاز زودهنگام انتفاضه سوم فلسطيني ها به وي هشدار داده و اعلام كردند تنها يك اقدام همچون آتش زدن مسجدي ديگر و يا ساخت شهركي جديدتر كافي است تا جرقه اي به انبار باروت خشم فلسطيني ها زده شود آنگاه بايد نشست و آغاز قيام جديد فلسطيني ها را مشاهده كرد.
به نوشته «ناتان ترول» در اين نشست اعلام شد تقريبا همه در كرانه باختري به اين نتيجه رسيده اند كه ابومازن رئيس تشكيلات فلسطين به بن بست رسيده است.
اين روزنامه آمريكايي نوشت: رفتارهاي اسرائيل عملا سيطره ابومازن بر رخدادهاي فلسطين را سلب كرده و انتظار مي رود سيستم امنيتي او نيز به دليل عدم توانايي ناشي از رفتارهاي نامتناسب تل آويو با هماهنگي هاي بيش از اندازه امنيتي تشكيلات خودگردان از بين برود.
اين روزنامه افزود: خيلي ها معتقدند كه پرتاب سنگ و بطري هاي آتش زا و اعتراضات مردمي در سال 1987 در نهايت اسرائيل را وادار به امضاي قرارداد اسلو در سال 1991 كرد و يا اين كه ضربات كشنده لبناني ها به نيروهاي اسرائيل، تل آويو را وادار به عقب نشيني از لبنان در سال 2000 نمود. اصولا همين حركت هاي مسلحانه بود كه جامعه بين الملل را وادار كرد طرح هاي مختلف صلح را ارائه نمايد و يا بسياري بر اين باورند كه خون هاي ريخته شده بر زمين فلسطيني ها در انتفاضه دوم سبب شد جرج بوش رئيس جمهور وقت آمريكا وادار شود از طرح دو دولتي در فلسطين حمايت كند. همچنين هنوز هستند تحليلگران بسياري كه معتقدند سلاح مقاومت آريل شارون را در سال 2005 وادار كرد نيروهاي اسرائيلي را از نوار غزه خارج كند.
 


آدم كشان اجاره اي صدام را هيچ كشوري قبول نمي كند (خبر ويژه)

سركرده گروهك تروريستي منافقين اعلام كرد با وجود اينكه 4 ماه از موضوع تخليه اردوگاه اشرف و انتقال به كشوري ديگر مي گذرد، هيچ انتقالي صورت نگرفته است.
مريم قجر عضدانلو ابريشمچي رجوي كه در يك نمايش تبليغاتي در پاريس سخن مي گفت، با اذعان به اينكه هيچ كشوري علناً آماده پذيرش آنها نيست، اظهار داشت: بيرون آمدن سازمان از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا، باعث خروج از وضعيت بن بست فعلي در موضوع [پادگان] اشرف مي شود. انتقال به كمپ ليبرتي طراحي شده بود تا يك كمپ موقتي براي انتقال باشد و اعضايي كه به آنجا منتقل مي شوند به كشور ديگري انتقال يابند اما پس از گذشت 4 ماه حتي يك مورد صورت نگرفته است.
وي همچنين آمريكا را متهم به نرمش در مقابل جمهوري اسلامي كرد و گفت: آمريكا و كشورهاي غربي با نرمش بي ثمر و فراهم كردن انواع مشوق ها براي رژيم، يك دهه را از دست داده اند. توقف تهديدهاي اتمي ايران فقط با تغيير رژيم امكانپذير است و آنها بايد از ما حمايت كنند.
يادآور مي شود بنابر اعلام برخي اعضاي جدا شده سازمان تروريستي منافقين، «سياهي گروهان»(!) ميتينگ هاي اين سازمان به واسطه تطميع برخي افراد سرگردان و وعده چند روز هتل و كمك هزينه سفر تفريحي سرپا مي شود.
آشكار شدن ماهيت كذب ادعاهاي سازمان منافقين درباره برنامه هسته اي ايران باعث نفرت ملت ايران از اين سازمان و در عين حال بي اعتباري اين گروهك نزد سرويس هاي جاسوسي غرب شده است.
دولت عراق از چند ماه پيش منافقين را وادار به تخليه پادگان نظامي اشرف كرده كه توسط رژيم صدام و در ازاي مزدوري و خيانت، به سازمان داده شده بود.
 


ايراني ها مي دانند كه روزگار تعليق سپري شده است (خبر ويژه)

يك روزنامه صهيونيستي فاش كرد خونسردي و مهارت تيم مذاكره كننده ايراني در مذاكرات مسكو طرف غربي را خسته كرده بود.
هاآرتص از قول ديپلمات هاي غربي نوشت: نمايندگان غرب در طول مذاكرات بارها تهديد مي كردند اما هيئت ايراني نه تنها بي اعتنايي مي كرد بلكه متقابلا تهديدهاي ديگري را پيش مي كشيد .
اين روزنامه از قول يكي از ديپلمات هاي غربي حاضر در مسكو خاطر نشان كرد: ما چند بار تهديد به توقف مذاكره كرديم و مسيري تندي را در پيش گرفتيم.
با اين وجود يك ديپلمات غربي به روزنامه هاآرتص مي گويد: «طرف ايراني بسيار خونسرد رفتار مي كرد. آنها در حالي در نشست حاضر شده بودند كه هيچ اعتنايي به فشارهاي طرف غربي نمي كردند و به گونه اي رفتار مي كردند كه عجله و شتابي ندارند. ظاهرا براي ايراني ها مهم نيست كه نتيجه مذاكرات چه خواهد شد. آنها براي به نتيجه رسيدن مذاكرات به هيچ وجه هول و نگران نيستند. كاملا هوشمندانه عمل مي كنند و خوب مي دانند كه چه مي خواهند. در طول مذاكرات طرف غربي بارها از روند كند مذاكرات خسته شد و از عدم رسيدن به نتيجه گلايه كرد ولي طرف ايراني به هيچ وجه احساس خستگي نمي كرد و خيلي راحت مذاكرات را ادامه مي داد.
اين در حالي است كه به گزارش ديپلماسي ايراني، جيمز بيكر، وزير امور خارجه اسبق ايالات متحد آمريكا در مصاحبه با شبكه سي بي اس آمريكا گفت: «غرب راهي جز مذاكره با ايران ندارد و بايد آن قدر با ايراني ها مذاكره كنيم تا به نتيجه برسيم.»
وي همچنين تاكيد كرد، مذاكره و گفت وگو تنها انتخاب ما در برابر ايران است. ايران نه عراق و نه كره شمالي است. اگر مي خواهيم پرونده هسته اي اش به نتيجه برسد بايد فقط با آنها گفت وگو كنيم.
بيكر احتمال حمله نظامي به ايران را بسيار ضعيف دانست و گفت: «به هيچ وجه امكان حمله نظامي به ايران وجود ندارد. نه اسرائيل و نه آمريكا توانايي لازم براي حمله به ايران را ندارند. اگر به ايران حمله كنيم ايراني ها براي تكميل برنامه هسته اي شان باانگيزه تر مي شوند و اين بار حمايت جامعه جهاني را نيز پشت سر خود خواهند داشت. مضافا بر آن پاسخ ايران به چنين حمله اي بسيار دردناك و پرمخاطره خواهد بود به گونه اي كه ممكن است تحمل آن خارج از توان جامعه جهاني باشد.»
در همين حال روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي معطوف به مذاكرات هسته اي نوشت: قدرت هاي غرب از تبعات ناشي از شكست مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران بسيار هراسان هستند به ويژه اينكه او در اين روند مي تواند بازار جهاني نفت را در اوضاع بحراني اقتصادي مجددا تحريك كند. مذاكرات مسكو بسيار سخت و دشوار بود و به توافقي منجر نشد. نهايتا اينكه براي مذاكرات ديگري در سطح كارشناسي توافق شده است.
اين روزنامه آمريكايي مي افزايد: ناكامي در رسيدن به زمينه هاي مشترك، بازار جهاني انرژي را به وحشت انداخته و قيمت نفت را به آرامي افزايش داده است. در عين حال به نظر مي رسد ادامه بن بست فعلي مشكل آزاردهنده ايران را براي پرزيدنت اوباما پيچيده تر سازد. از يك طرف تندروهاي سياست خارجي مسلما سياست هاي آقاي اوباما نسبت به ايران را ورشكسته توصيف خواهند كرد. آنها وانمود خواهند كرد كه اعمال اينگونه خط مشي ها، به ايران فرصت داده كه با مهارت با جهان بازي كند. از طرف ديگر طرفداران سازش در سياست خارجي (كبوترها) اوباما را به دليل عدم موفقيت در خاموش كردن آتش بحران و طفره رفتن از توافق با ايران، مورد سرزنش قرار خواهند داد.
اين تحليل روزنامه آمريكايي در حالي است كه ايران اتفاقا در دوره فشار جمهوريخواهان نومحافظه كار چون بوش، تعليق ها را شكست و فعاليت هاي هسته اي خود را گسترش داد.
از سوي ديگر خبرگزاري آمريكايي اينترپرس سرويس در گزارشي كه به نقل از مركز امنيت آمريكاي نوين منتشر كرده تصريح مي كند: هم آمريكا و هم اسرائيل بايد از اقداماتي كه چشم انداز متقاعد شدن ايران به چشم پوشي از توليد سلاح هسته اي و راه رسيدن به توافق با اين كشور را تيره مي سازد، اجتناب كنند. نبايد بر چشم پوشي ايران از غني سازي در خاك خود اصرار كرد و آن را شرط توافق دانست. چنين اصرارهايي ممكن است باعث شود هيچ نوعي توافقي به دست نيايد. آري بهتر بود اصلا ايران غني سازي نداشت اما اكنون چنين توقعي، شانس توافق با اين كشور براي مهار برنامه اتمي آن را به صفر خواهد رساند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14