(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نامه لاريجاني به احمدي نژاد درباره مصوبه نيروهاي شركتي
فرمانده نيروي زميني ارتش: لازم باشد تنگه هرمز را مي بنديم
در مكتب امام
فرمانده كل سپاه: دشمن اركان بازدارندگي ايران را خوب مي شناسد
سردار پاكپور: سپاه طرح هاي متفاوتي براي مقابله با توطئه هاي دشمن اجرا كرده است
هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير اسپانيا:
ايران همچنان به سياست خود درباره حفظ روابط متوازن با كشورها اعتقاد دارد
محسني اژه اي : مبارزه با مواد مخدر تشديد مي شود
تبريك احمدي نژاد به مرسي
انديشكده چتم هاوس: شركت هاي اروپايي خواهان معافيت از تحريم ها عليه ايران هستند
پذيرش نهايي 10 هزار و 200 تن دركنكور دكتري
هشدار نيويورك تايمز: هيولاي ويروس ضد ايراني به جان خود آمريكا مي افتد
معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد:
خيرين مسجد ساز براي رفع كمبود مساجد آستين همت بالا بزنند


نامه لاريجاني به احمدي نژاد درباره مصوبه نيروهاي شركتي

رئيس مجلس طي نامه اي به رئيس جمهور بخش هايي از مصوبه ساماندهي نيروهاي شركتي را غيرقانوني اعلام كرد.
به گزارش مهر، در بند يك نامه علي لاريجاني به رئيس جمهور آمده است: بند 1 مصوبه [ دولت] ناظر به الزام كليه دستگاه هاي اجرايي به فسخ قراردادهاي منعقده با شركت هاي پيمانكاري از حيث اطلاق و تعميم و تسري يافتن آثار ناشي از فسخ به قراردادهاي مربوط به آن بخش از كاركناني كه عهده دار انجام فعاليت هاي موضوع قرارداد به شرح مندرج در اجزاء الف و ب بند 1 تصويب نامه مي باشند مغاير قانون است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بند 2 نامه خود به احمدي نژاد نيز آورده است: صدر بند 2 تصويب نامه ناظر به ممنوعيت انعقاد قرارداد تامين نيروي انساني با شركت هاي پيمانكاري و همچنين بند 6 مصوبه ناظر به الزام شركت هاي احصا شده به فسخ قراردادهاي پيمانكاري براي تأمين نيروي انساني، از حيث اطلاق عبارت و مبنياً بر مغايرت هاي اعلامي در فوق، مغاير قانون است.
لاريجاني در بند 3 اين نامه با استناد به ماده 117 قانون مديريت خدمات كشوري تأكيد كرده است: «كليه دستگاه هاي اجرايي به استثناي نهادها، مؤسسات و تشكيلات و سازمان هايي كه زيرنظر مستقيم مقام معظم رهبري اداره مي شوند، وزارت اطلاعات، نهادهاي عمومي غيردولتي كه با تعريف مذكور در ماده 3 تطبيق دارند، اعضاي هيئت علمي و قضات، هيئت هاي مستشاري ديوان محاسبات، شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري مشمول مقررات اين قانون مي شوند و در خصوص نيروهاي نظامي و انتظامي مطابق نظر مقام معظم رهبري عمل مي شود»، عليهذا صدر بند 1 مصوبه كه بدون هرگونه استثناء دستگاه هاي اجرايي و نهادها و نيروهاي مستثني شده از شمول قانون را مشمول و مكلف به فسخ قراردادهاي منعقده با شركت هاي پيمانكاري مي نمايد، علاوه بر اطلاق عبارت، نيز از حيث مخل بودن با وظايف و اختيارات قانوني دستگاه هاي مستثني شده از شمول قانون، مغاير قانون است.
در بند 4 نامه رئيس مجلس به احمدي نژاد آمده است: ذيل جز «الف» بند 1 مصوبه كه مقرر مي دارد: «تعداد كاركنان موضوع اين بند به سقف پست هاي سازماني مصوب دستگاه هاي اجرايي اضافه مي شود»، اطلاق عبارت مذكور از حيث مقيد نشدن «به سقف پست هاي سازماني مصوب و مجوزهاي استخدامي براساس قانون كار» مصرح در ماده 124قانون مديريت خدمات كشوري مغاير قانون است.
همچنين در بند 5 اين نامه مي خوانيم:
ذيل جز «ب» بند 1 مصوبه راجع به كاركنان شاغل در مشاغل پشتيباني، كه دستگاه هاي اجرايي مكلف مي گردند تا با آنان: «... به صورت قرارداد كار مشخص (معين) تمديد قرارداد نمايند» از حيث مقيد نشدن به سقف «تا 10درصد پست هاي سازماني مصوب، بدون تعهد استخدامي و در سقف اعتبارات مصوب» مصرح در تبصره ماده 32 قانون مديريت خدمات كشوري، مغاير قانون است، مضافاً اينكه تعيين شرايط احراز توسط معاونت به صورت مطلق و بدون تصريح به ضرورت رعايت بند «و» و تبصره 5 ماده 42 همين قانون، نيز مغاير قانون مي باشد.
در بند 6 نامه رئيس مجلس به احمدي نژاد تأكيد شده است: الزام شركت هاي شمارش شده در قسمت اخير بند 6 مصوبه، به تمديد قرارداد «با نيروهاي شركتي موجود»، از حيث اطلاق و مقيد نبودن تعداد نيروهاي به نصاب هاي مندرج در تبصره ماده 32 و ماده 124قانون مديريت خدمات كشوري، مبنياً بر ايرادهاي فوق الذكر، مغاير قانون است.
در آخرين بند نامه لاريجاني به رئيس جمهور نيز آمده است: جز «الف» بند 6 مصوبه، ناظر به تمديد قرارداد با نيروهاي شاغل در مشاغل تخصصي، از حيث اطلاع و مقيد نبودن تعداد نيروها به سقف پست هاي سازماني مصوب و تا سقف 10درصد پست هاي سازماني مصوب، حسب مورد، مغاير تبصره ماده 32 و ماده 124 قانون مديريت خدمات كشوري است.»
گفتني است؛ رئيس مجلس در نامه خود به احمدي نژاد تأكيد كرده است پس از انقضاي يك هفته مهلت مقرر در قانون آن بخش از مصوبه دولت كه مورد ايراد قرار گرفته است ملغي الاثر خواهد بود.
از سوي ديگر معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت رئيس جمهور با اشاره به نامه رئيس مجلس به احمدي نژاد گفت: مصوبه ساماندهي نيروهاي شركتي لغو نشده و ايرادهايي كه رئيس مجلس به اين مصوبه گرفته ظرف يك هفته برطرف مي شود.
عبدالعلي تاجي تاكيد كرد: كارشناسان حقوقي معاونت حقوقي در حال رفع ايرادهاي گرفته شده به مصوبه دولت هستند و به زودي پيش نويس اصلاحيه اين مصوبه از سوي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تهيه مي شود.
وي تاكيد كرد: اگر ايرادهاي مد نظر رئيس مجلس در مصوبه دولت برطرف شود، مصوبه دولت در مورد ساماندهي نيروهاي شركتي به قوت خود باقي است و اجرا مي شود.
 


فرمانده نيروي زميني ارتش: لازم باشد تنگه هرمز را مي بنديم

فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران هشدار داد اگر شرايطي پيش آيد كه ملت ايران در معرض خطر قرار گيرد از همه اهرم ها از جمله تنگه هرمز براي دفاع از اقتدارمان استفاده خواهيم كرد.
سرتيپ احمدرضا پوردستان در حاشيه مراسم تقدير از جانبازان نيروي زميني ارتش، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه «آيا در صورت اعمال تحريم هاي شديدتر بويژه تحريم هاي نفتي از سوي غرب، احتمال دارد كه ايران از موقعيت خود در تنگه هرمز استفاده كند؟» گفت: وضع تحريم هاي جديد از سوي كشورهاي استكباري تاثيري در حركت ما نخواهد داشت ولي اگر شرايطي پيش آيد كه ملت ايران در معرض خطر قرار گيرد، از همه اهرم ها كه تنگه هرمز هم يكي از آنهاست، براي دفاع از اقتدارمان استفاده خواهيم كرد.
وي درباره تشديد تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ما از تحريم ها خاطره خوش داريم. تحريم ها به جاي آنكه محدودكننده باشند، مسير پيشرفت كشور را هموار كرده اند و زمينه رشد استعدادهاي داخلي كشور فراهم شده است.
به گزارش ايسنا، فرمانده نيروي زميني ارتش همچنين در پاسخ به پرسشي درباره رزمايش مشترك ارتش و سپاه در سال جاري گفت: هماهنگي هاي لازم در رابطه با اين رزمايش انجام شده است و در نيمه دوم سال در يكي از محورهاي جنوب شرقي كشور برگزار خواهد شد.
وي درباره امكان برگزاري رزمايش هاي مشترك ارتش و سپاه در بخش هاي ديگر دفاعي كشور، اعلام كرد: رايزني هاي بسياري با ستاد كل نيروهاي مسلح صورت گرفته است تا بيش از يك رزمايش مشترك برگزار شود و بر اين اساس، شايد در سال جاري دو يا سه رزمايش مشترك با عزيزانمان در سپاه برگزار كنيم.
پوردستان در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره برخي اخبار منتشر شده مبني بر برگزاري رزمايش مشترك ميان ايران، روسيه و سوريه نيز اظهار كرد: در حال حاضر برنامه رسمي براي برگزاري رزمايش مشترك با اين كشورها نداريم ولي اين قابليت در ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه اگر در اين رابطه درخواستي از ستاد كل نيروهاي مسلح شود، يگان هاي خود را در رزمايش ها شركت دهد.
وي در ادامه، با اشاره به تحولات اخير سوريه خاطرنشان كرد: استكبار تلاش بسياري براي به زيركشيدن حكومت سوريه انجام داد ولي دولت سوريه مسير خوبي را اتخاذ كرد و توانست در مقابل فشارها ايستادگي كند. دولت سوريه از حالت بحراني عبور كرده است و در آينده نزديك تنش ها و چالش هاي بوجود آمده در اين كشور رنگ خواهد باخت و استكبار نيز دست از فشارها برخواهد داشت.
فرمانده نيروي زميني ارتش همچنين از رونمايي دستاوردهاي جديد نيروي زميني ارتش در حوزه دفاع زميني در 31شهريورماه امسال خبر داد.
 


در مكتب امام

در فكر پاسخگويي به خداوند متعال باشيم
آن كه تحت تأثير مقام مي رود، نه اين است كه يك مقامي دارد! اين از باب اينكه بسيار آدم ضعيفي است، مقام به او تسلط پيدا مي كند و آن وقت دنبال او هم مي رود، و اين دنبال رفتن مقام بسيار ضرر دارد. براي خود انسان و براي كساني كه در كار هستند براي كشورشان. از آن طرف اگر چنانچه عكس شد تأثير خوب دارد، هم براي خودشان و هم براي كشور و لهذا، من با اين كه «ما ابري نفسي و ان النفس لاماره بالسوء» (1) به شما آقايان عرض مي كنم كه توجه به اين معنا داشته باشيد. اين مقامات بعد از چند روزي ديگر تمام مي شود. آنهايي كه در اريكه قدرت هاي بزرگ بودند بعداز چند روز تمام شد. آنهايي هم كه به درويشي و قناعت زندگي كردند، آنها هم تمام شد. اين امور تمام مي شود. آن چيزي كه هست، ما درحضور حق تعالي هستيم و ثبت است در نامه اعمال ما همه امور، همه خلجانات نفساني، و ما بايد فكر آنجا باشيم.
صحيفه امام ـ ج20ـ ص 125
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اشاره به آيه 53 يوسف كه از قول آن حضرت مي فرمايد: من خودم را از عيب و نقص مبرا نمي دانم زيرا نفس هميشه انسان را به بدي وسوسه مي كند و فرمان مي دهد.
 


فرمانده كل سپاه: دشمن اركان بازدارندگي ايران را خوب مي شناسد

فرمانده كل سپاه تاكيد كرد: سپاه هرگز در هيچ صحنه اي احساس بن بست نكرده و بن بست شكني هنر سپاه بوده است. براي هر مشكلي راه حلي با تكيه بر انديشه هاي دروني خود پيدا كرده و همواره بر دشمن اشراف اطلاعاتي داشته است.
سرلشكرمحمد علي جعفري در گفت و گويي اظهار داشت: سپاه در طول حوادث انقلاب چند خصوصيت مهم از خود بروز داده است. اول اينكه، سپاه همواره خود را مخاطب همه چالش ها دانسته و به سرعت در متن حوادث و بحران ها وارد شده و تجربيات بزرگي را به دست آورده است. در اكثر چالش هاي سخت و بحران هاي بزرگ، سپاه يك تكيه گاه مستحكم بوده است و نقش تعيين كننده اي ايفا نموده است. همانند ورود به مأموريت هاي امنيتي در مناطق شمال غربي و جنوب شرق كه هنوز ادامه دارد، يا حضور سپاه در ميان درياي پر خروش و تمام ناشدني بسيج در دوران دفاع مقدس، حضور سپاه در عرصه سازندگي پس از جنگ، خنثي كردن فتنه هاي داخلي در سال هاي اخير، توليد قدرت بازدارندگي مؤثر در دريا و هوا و زمين، ايفاي نقش موفق در عرصه جنگ نرم و تهاجم فرهنگي و نبردهاي سايبري و امثال آن.
دوم، اينكه سپاه همه جا عاشورايي و جهادي وارد عمل شده است. هرگز از دشمنان بزرگ نترسيده است.
سوم، اينكه سپاه بر قدرت لايزال الهي كه تجلي آن از يك سو در اراده ولي امر و رهبري عظيم الشأن انقلاب و از سوي ديگر در درياي زلال مردم تكيه كرده است. سپاه به خوبي ظرف مناسب انگيزه ها و قوت هاي مردم بوده و همراه با آن ها در متن حوادث حضور داشته، عمل سپاه همواره تمام كننده و قاطع بوده است. هيچ مأموريتي را سپاه ناتمام و ناقص نگذاشته است نمونه آن مأموريت تأمين امنيت هوانوردي كشور و حفاظت از شخصيت هاي نظام است.
چهارم اينكه سپاه هرگز در هيچ صحنه اي احساس بن بست نكرده است، بن بست شكني هنر سپاه بوده است. براي هر مشكلي راه حلي با تكيه بر انديشه هاي دروني خود پيدا كرده است. سپاه همواره بر دشمن اشراف اطلاعاتي داشته است.
وي افزود:سپاه هزينه هاي دشمن را بالا برده است. راههاي نفوذ او را بسته است روح شهادت طلبي، جهاد عاشقانه، حركت آگاهانه، هوشمندي و ابتكار عمل، خلاقيت، سرعت عمل، تغيير و تحول پذيري، انطباق پذيري مستمر با تغييرات محيط، شناخت عميق دشمن و نفوذ به درون فلسفه فكري و نيات او جزء مسلمات هويت و شاكله سپاه است.
جعفري اضافه كرد:امروز بسيج راه دشمن را در زمين بسته است، نيروي زميني سپاه براي مديريت و هدايت اين سيل عظيم ساختار نيرومندي ايجاد كرده است.
فرمانده سپاه گفت:مردان دريا دل سپاه، توان عظيمي در درياهاي جنوب ايجاد كرده اند. شناورها، موشك اندازها، مين گذارها، تكاورها، همه در دريا آماده اند. موشك هاي آماده سپاه پشت دشمنان را به لرزه در آورده، پدافند ها، رادارها، پهپادها، همگي آماده اند. ما امروز از هميشه آماده تريم و از هميشه مطمئن تريم و به آينده اميدوارتر.
جعفري تاكيد كرد :بازدارندگي موضوعي است مربوط به ادراك دشمن، او بهتر اركان بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران را مي شناسد، بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران كه سپاه در آن نقش كليدي دارد صرفا از طريق تجهيزات و تسليحات سامانه ها شكل نگرفته است.
وي افزود: دشمن مي داند كه ما همه جاي اين منطقه او را رصد مي كنيم.دشمن مي داند كه هواداران انقلاب اسلامي در جهان اسلام در چه حجم عظيم و موثري پراكنده اند.دشمن زخم سنگين ضربات حزب الله و گروه هاي جهادي فلسطين را فراموش نمي كند. دشمن امروز بيداري و آگاهي سياسي مسلمانان را درك كرده است.دشمن تسلط جمهوري اسلامي بر اقتصاد جهاني و امنيت اقتصادي و انرژي جهاني را مي شناسد.دشمن بخشي از توان نظامي بازدارنده سپاه را مي شناسد.
دشمن از بخشي از قدرت بي پايان بسيج مردمي خبر دارد.اينها بخش هايي از سرمايه هاي بازدارندگي نظام ما است.
جعفري در بخش ديگري از اين گفت و گو تصريح كرد:سپاه يك حزب سياسي نيست، اما در ميدان تهاجم سياسي به انقلاب عمل مي كند، حركتش اثر سياسي دارد. آگاهي بخشي سياسي مي كند، مشرف بر فضاي سياسي است. ولي مرز خود را با گروه ها و دستجات سياسي همواره به عنوان يك تكليف شرعي حفظ كرده است و هرگز از آن عبور نخواهد كرد، امروز سپاه در ميدان آگاهي و ارتقاي قدرت تشخيص جامعه تلاش مي كند تا انقلاب اسلامي دچار غفلت سياسي نشود.


سردار پاكپور: سپاه طرح هاي متفاوتي براي مقابله با توطئه هاي دشمن اجرا كرده است

فرمانده نيروي زميني سپاه نقش سپاه را در خنثي سازي توطئه هاي دشمنان بسيار اساسي خواند و اظهار داشت: در مقاطع مختلف طرح هاي متفاوتي از سوي سپاه براي مقابله با توطئه هاي دشمنان اجرا شده است.
سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه به مناسبت روز پاسدار طي سخناني در جمع كاركنان ستاد اين نيرو ضمن تبريك اعياد شعبانيه و روز پاسدار و جانباز و گراميداشت ياد و خاطره شهداي عمليات شمالغرب به تبيين اهميت نقش سپاه در پاسداري از دستاوردهاي انقلاب پرداخت و گفت: پس از تشكيل سپاه حضرت امام فرمودند اگر سپاه نبود كشور هم نبود كه امروز بعد از گذشت سي و چند سال از تاسيس سپاه و عمر انقلاب، معناي اين كلام امام(ره) را به خوبي مي فهميم.
پاكپور افزود: تعريف و تمجيد حضرت امام(ره) هيچگاه براي خوش آمد ديگران نبود بلكه از عمق جان خيلي از نكات اساسي را درباره سپاه فرمودند و امروز اين سخنان به خوبي نمايان شده است.
فرمانده نيروي زميني سپاه با اشاره به حضور نسل جوان پاسداري و سربازان به بازخواني تاريخ انقلاب پرداخت و گفت: با پيروزي انقلاب توطئه و دسيسه هاي مختلفي از طرف استكبار جهاني كه دستشان از اين كشور كوتاه شده بود آغاز شد به طوري كه بحران هاي مختلفي را در جاي جاي كشور از جمله تركمن صحرا، سيستان و بلوچستان، كردستان و خوزستان با استفاده از فرصت هاي قومي و مذهبي به وجود آوردند.
فرمانده نيروي زميني سپاه نقش سپاه را در خنثي سازي توطئه هاي دشمنان بسيار اساسي خواند و اظهار داشت: در مقاطع مختلف طرح هاي متفاوتي از سوي سپاه براي مقابله با توطئه هاي دشمنان اجرا شده است.
فرمانده نيروي زميني سپاه در پايان سخنان خود سربازان را هم از جمله پاسداران انقلاب خواند و تاكيد كرد: همه ما كه از نظام مقدس جمهوري اسلامي حراست مي كنيم و اين لباس مقدس را پوشيده ايم پاسدار انقلاب هستيم اميد است اين روز پاسدار بر همه عزيزان مبارك باشد.
 


هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير اسپانيا:

ايران همچنان به سياست خود درباره حفظ روابط متوازن با كشورها اعتقاد دارد

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران همچنان به سياست گذشته خود درباره حفظ و توسعه روابط متوازن و احترام آميز با ساير كشورها باقي است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار پدرو ويينا سفير جديد اسپانيا در جمهوري اسلامي ايران، به مسائل جاري ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا اشاره كرد و گفت: كشورهاي اروپايي با افزايش سوءظن نسبت به جمهوري اسلامي ايران در سطح بين المللي در حال انجام اشتباه بزرگي هستند كه اميدواريم كشور شما به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه اروپا در رفع اين اشتباهات و سوءظن ها قدم هاي مؤثري بردارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مسئله هسته اي اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست.
هاشمي رفسنجاني جمهوري اسلامي ايران را ملتي صلح طلب خواند و اظهار داشت: سلاح هسته اي امروز بازدارندگي خود را از دست داده و استفاده از آن از سوي هر كشوري خسارات وسيع و جبران ناپذيري براي ملت ها و نسل هاي آينده دربرخواهد داشت.
وي استفاده از منافع صلح آميز انرژي هسته اي را حق همه ملت ها و جمهوري اسلامي ايران خواند و با آرزوي موفقيت سفير اسپانيا در انجام مأموريتش در تهران گفت: كار مهم شما و ما مي تواند تلاش در جهت رفع سوءظن و اعتمادسازي متقابل باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روابط دو كشور را تاريخي خواند و با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و اسپانيا در طول سالهاي پس از انقلاب روابطي رو به رشد و احترام آميز داشته اند، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همچنان به سياست گذشته خود درباره حفظ و توسعه روابط متوازن و احترام آميز با ساير كشورها باقي است و اميدواريم كه روابط دو كشور ايران و اسپانيا در همه بخش ها به خصوص تجارت و فرهنگ گسترش يابد.
در اين ديدار پدرو ويينا سفير اسپانيا در جمهوري اسلامي ايران نيز روابط دو كشور را ديرينه و سنتي خواند و گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران و اسپانيا همواره روابطي حسنه و رو به گسترش داشته اند و نزديكي هاي فرهنگي و مشتركات دو كشور در اين زمينه بسيار مؤثر بوده است.
پدرو ويينا رفع اختلاف از طريق ديپلماتيك را راهبرد اصلي و مهم سياست خارجي اسپانيا خواند و با اشاره به روابط خوب تهران- مادريد در سه دهه گذشته افزود: علي رغم مشكلات به وجود آمده ميان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا، روابط دوجانبه ايران و اسپانيا به خصوص در زمينه هاي تجاري و فرهنگي توسعه يافته است.


محسني اژه اي : مبارزه با مواد مخدر تشديد مي شود

دادستان كل كشور گفت: براي تشديد مبارزه با مواد مخدر با حضور دادستان هاي سراسر كشور برنامه ريزي خواهيم كرد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي در جريان سفر به مشهدمقدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در روز پاياني هفته قوه قضائيه نشستي با حضور دادستان هاي سراسر كشور خواهيم داشت و در خصوص راه هاي تشديد مبارزه با مواد مخدر و به خصوص مواد مخدر صنعتي بحث و گفت وگو كرده و برنامه ريزي خواهيم كرد. وي افزود: در اين نشست مسئولان انتظامي كشور نيز حضور خواهند داشت.
سخنگوي دستگاه قضا همچنين در خصوص برنامه هاي قوه قضاييه در هفته اين قوه در مشهد گفت: مطابق هر سال نشست مسئولان قوه قضائيه برگزار خواهد شد كه امسال مشهد ميزبان اين نشست است. وي افزود: در اين نشست نقاط ضعف و قوت عملكرد سال گذشته قوه قضائيه بيان مي شود و سياست هاي اين قوه براي سال آينده نيز تدوين خواهد شد.
گفتني است؛ همايش سراسري قوه قضائيه امروز با حضور سران سه قوه در مشهد مقدس آغاز مي شود.
 


تبريك احمدي نژاد به مرسي

احمدي نژاد انتخاب محمدمرسي بعنوان رئيس جمهور منتخب جمهوري عربي مصر را تبريك گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري ، احمدي نژاد در پيامي به «محمدمرسي» انتخاب وي به عنوان رئيس جمهور كشور دوست و برادر مصر را تبريك گفت.
در پيام رئيس جمهور كشورمان به منتخب مردم مصر آمده است : انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس جمهور كشور دوست و برادر مصر را تبريك عرض مي كنم.
در اين پيام تصريح شده است : با تأكيد بر توسعه مناسبات في ما بين و تحكيم هر چه بيشتر دوستي دو ملت، از خداوند متعال بهروزي و موفقيت جنابعالي و سرافرازي ملت مصر را مسألت دارم.
 


انديشكده چتم هاوس: شركت هاي اروپايي خواهان معافيت از تحريم ها عليه ايران هستند

انديشكده انگليسي چتم هاوس در گزارشي از تعداد فزاينده شركت هاي اروپايي خبر داد كه خواهان معافيت از تحريم ها عليه ايران هستند.
انديشكده «چتم هاوس» با برگزاري نشستي به بررسي تأثير تحريم هاي سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا عليه ايران در سال 2010 بر تجارت اروپا و نيز پيچيدگي ها و پيامدهاي غيرمنتظره تحريم ها در زمان اجرايي شدن آنها پرداخت.
اين انديشكده در گزارشي به اجمال به انتشار مباحث مطرح شده در اين نشست پرداخت و نوشت: سازمان ملل متحد به خاطر برنامه اشاعه هسته اي تحريم هايي را عليه ايران و كره شمالي اعمال كرد. در مورد ايران، چهار قطعنامه تحريم عليه ايران تصويب شد كه نخستين آن قطعنامه 1737 بود. تحريم هاي اعمال شده عليه ايران برنامه هسته اي و موشكي اين كشور، صادرات و واردات تسليحات متعارف، سپاه پاسداران و خطوط كشتيراني ايران را هدف قرار دادند. در اين ميان، 76 نهاد و مؤسسه و نيز 43 نفر به دليل ارتباط با برنامه اتمي ايران در فهرست تحريم ها قرار گرفتند.
طبق گزارش چتم هاوس، هدف هر يك از قطعنامه هاي تحريم عليه ايران در 2 مورد خلاصه شده؛ يكي متقاعد كردن تهران به مذاكره بر سر برنامه هسته اي خود و متقاعد كردن آن به شفافيت درباره برنامه هاي گذشته اش و ديگري كند كردن روند برنامه اتمي ايران. البته هدف نهايي آن تشويق از سرگيري گفتگوهاي جدي با ايران است تا به راه حل مسالمت آميز براي مسأله هسته اي منجر شود.
در بخش ديگر اين گزارش درباره تحريم هاي مالي اعمال شده عليه ايران آمده: اين تحريم ها مسدود كردن سرمايه و دارايي نهادها و افراد را ضروري مي سازد. هر يك از قطعنامه ها شامل فهرستي از افراد و مؤسسات است. به علاوه، اين تحريم ها تحت شرايط خاص، محدوديت هايي را بر تعاملات تجاري و مالي با ايران اعمال مي كند كه از آن جمله مي توان به منع نهادهاي مالي از انجام تجارت جديد در ايران در صورت ارتباط آن با فعاليت هاي هسته اي اين كشور، اشاره كرد.
در بخش ديگري از اين گزارش، به چالش هاي پيش روي اجراي تحريم ها عليه ايران اشاره شده و آمده: اكنون موضوع اين است كه با توجه به شرايط دشوار اقتصادي كنوني، از اجرا شدن مؤثر اين تحريم ها اطمينان حاصل شود و دوم اينكه مطمئن شويم هزينه تحريم هاي جديد مورد بررسي قرارگرفته است يا خير.
در اين مطلب با بيان اينكه نقش شركت هاي تجاري در روند اجراي تحريم ها بسيار حياتي است، اشاره شده: تحريم ها چالش منحصر به فردي بر شركت هاي تجاري اعمال مي كنند. تحريم ها سياسي هستند و اين به آن معناست كه كشورهاي مختلف رويكردهاي متفاوتي در قبال آنها اتخاذ مي كنند. اعمال تحريم هاي جديد سازمان ملل و اتحاديه اروپا عليه ايران در سال 2010 نقطه عطفي براي شركت هاي تجاري بود. در واقع، تحريم هاي اعمال شده بر ايران در سال 2010 شديدترين تحريم ها را عليه شركت هاي تجاري اروپايي اعمال كرد.
چتم هاوس افزود: تحريم هاي اتحاديه اروپا گسترده و به شدت مهندسي شده بود. هدف آن اين بود كه فعاليت هاي تجاري قانوني امكان دارد ادامه داشته باشند و تجارت اتحاديه اروپا در زمينه رقابت با شركت هايي كه از تعامل با ايران منع نشده اند، آسيب نبينند. با اين حال، به علت گستره و پيچيدگي تحريم ها، شركت ها بايد زمان و منابع چشمگيري صرف مي كردند تا از انطباق خود با تحريم ها اطمينان حاصل كنند و در عين حال، از فعاليت هاي تجاري موجود حمايت كنند.
براساس اين گزارش، علاوه بر اين ضروري بود شركتي كه قبلاً در ايران به فعاليت هاي تجاري مي پرداخته اقداماتي در پيش گيرد از جمله اينكه قراردادهاي پيشين خود را 20 روز قبل از اجرايي شدن به مقامات اطلاع دهد و يا بند مسدود كردن گسترده دارايي ها را به اجرا درآورده و به مقامات مربوطه اطلاع دهد. لازم بود همه اين موارد به سرعت مورد توجه قرار گيرند و اين امر به طور قابل توجهي ميزان بروكراسي پيرامون فعاليت هاي تجاري قانوني و نيز هزينه معاملات را افزايش داده است.
چتم هاوس افزود: به علاوه تحريم هاي اتحاديه اروپا در سال 2010 از تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريكا متفاوت بود. مشخص بود كه شركت هاي تجاري اتحاديه اروپا ديگر نمي توانستند صرفاً خود را با دفتر دارايي هاي خارجي آمريكا (FACO) هماهنگ كنند. در نتيجه، برخي شركت هاي تجاري بايد براي استخدام يك كارشناس ناظر اتحاديه اروپا و يا گماردن فردي براي چك كردن ميزان انطباق با تحريم هاي اتحاديه اروپا هزينه كرده و منابع ارزشمند خود را به اين موضوع اختصاص دهند. مهمتر اينكه بايد تصميم گيري مي شد آيا در كل فعاليت تجاري با ايران بايد ادامه يابد يا خير. هزينه بررسي هماهنگي فعاليت شركت ها با تحريم ها و خطر اشتباه كردن در اين زمينه موجب شد تعدادي از شركت ها از تعامل با ايران كاملاً صرفنظر كنند. اخيراً حركتي صورت گرفته تا پيچيدگي هايي كه شركت ها زمان بررسي تطابق خود با تحريم هاي بين المللي با آنها روبرو مي شوند، بررسي شود.
اين انديشكده در بخش ديگري از گزارش خود نوشت: مشكل ديگري كه در زمينه اعمال تحريم ها وجود دارد اين است كه اجراي آنها آسان نيست چرا كه ميزان آنها مشخص و واضح نيست. اين موضوع بسيار مهم است به ويژه وقتي شركت ها در حال بررسي تحريم ها هستند تا ميزان اين تحريم ها و نحوه فعاليت در چارچوب آنها را درك كنند. اما اجراي اين تحريم ها به دليل فقدان راهنما دشوار است چرا كه راهنماي اجراي اين تحريم ها در سراسر اتحاديه اروپا نيز با يكديگر همخواني ندارد. به علاوه، قانون تحريم ها فاقد شفافيت است. درباره نحوه تدوين تحريم ها نيز شفافيت وجود ندارد و همين موجب ايجاد مشكل براي اجراي آنها شده است.
طبق گزارش چتم هاوس، همين امر موجب درخواست هاي غيررسمي و يا رسمي از مقامات براي دريافت معافيت مي شود. با توجه به بروكراسي موجود براي دريافت معافيت از تحريم هاي سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا، تعداد فزاينده درخواست ها به معناي تأخير چشمگير خواهد بود. فقدان شفافيت در اين زمينه ها به اين معناست كه شركت هاي تجاري بايد بيشتر هزينه كنند.
 


پذيرش نهايي 10 هزار و 200 تن دركنكور دكتري

سرپرست سازمان سنجش آموزش كشور با تشريح ماوقع آزمون دكتري 91 و حواشي آن طي روزهاي اخير، گفت: دانشگاهها تا 15 مرداد فرصت دارند نتايج مصاحبه مجازين آزمون دكتري را به سازمان سنجش اعلام كنند و سازمان نيز اسامي بيش از 10 هزار و 182 پذيرفته شده نهايي آزمون دكتري را تا 20 شهريور اعلام خواهد كرد .
به گزارش ايسنا ، دكتر ابراهيم خدايي گفت، دومين آزمون نيمه متمركز دكتري فروردين 91 برگزار شد امسال ظرفيت پذيرش افزايش يافت و در نهايت 34 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند كه از اين ميان 15 هزار و 973 نفر نفر براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شدند .
وي با بيان اينكه 178 هزار نفر در آزمون دكتري ثبت نام كردند، گفت: از اين تعداد 153 هزار نفر درجلسه آزمون حاضر بودند، بر اين اساس پس از اعلام اسامي معرفي شدگان براي مصاحبه، فرايند مصاحبه از 2 تير آغاز شده و تا نيمه دوم مرداد نتايج مصاحبه به سازمان سنجش اعلام خواهد شد .
وي با اشاره به اصلاحات دومين آزمون دكتري نيمه متمركز و تغييرات اين آزمون نسبت به اولين آزمون دكتري نيمه متمركز، افزود: كاهش تعداد معرفي شدگان به دانشگاه ها يكي از اين تغييرات بود، به گونه اي كه سال گذشته به دليل افزايش تعداد مجازين و معرفي شدگان آزمون دكتري به دانشگاه ها براي مصاحبه و غيرقابل پيش بيني بودن انتخاب معرفي شدگان، در نهايت به دليل وجود برخي اعنراضات، با تصميم شوراي عالي انقلاب فرهنگي 3500 ظرفيت جديد ايجاد شد .
به گفته وي، امسال 10 هزار و 200 نفر ظرفيت كل دكتري دانشگاه ها، تعيين شده است.
وي تصريح كرد: بنابراين با احتساب سهميه ايثارگران 5 هزار و 100 نفر سهميه آزاد است كه بنابراين با اعلام اسامي حدود 16 هزار داوطلب مجاز آزمون دكتري، بيش از 3 برابر اين ظرفيت براي مصاحبه به دانشگاه ها معرفي شدند.
 


هشدار نيويورك تايمز: هيولاي ويروس ضد ايراني به جان خود آمريكا مي افتد

يك روزنامه آمريكايي با اشاره به پيامدهاي مخرب ويروس هاي رايانه اي آمريكا عليه ايران، نوشت: به نفع آمريكا است كه قبل از آنكه هيولايي كه خود آن را آزاد كرده و گسترش داده، گريبان اين كشور را بگيرد، آن را مهار كند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز، تصميم آمريكا و اسرائيل براي ايجاد و استفاده از ويروس رايانه اي«استاكس نت» در تأسيسات هسته اي ايران كه در اواخر دوره رياست جمهوري «جرج بوش» صورت گرفت يك نقطه عطف خطرناك و چشمگير در نظامي كردن تدريجي اينترنت بود.
واشنگتن از حد خود فراتر رفته است و اگر اين كار را ادامه دهد، با حركت ما به سمت قلمرو پرخطر و نامعلوم، (ماهيت) جنگ معاصر به طور اساسي تغيير مي كند.
براساس اين گزارش با اشاره به استعمال ويروس رايانه اي توسط كشور آمريكا و همپيمان صهيونيستي آن، نوشتن ويروس و نگهداشتن آن به صورت سالم براي استفاده در آينده يك مسئله است و گسترش و استفاده از آن در زمان صلح يك مسئله ديگر است.
نيويورك تايمز افزود: «استاكس نت» به طرز مؤثري گلوله آغازين رقابت جديد تسليحاتي را شليك كرد كه به احتمال بسيار زياد به گسترش جنگ افزارهاي سايبري مشابه و بسيار قدرتمند در سراسر اينترنت منتهي مي شود و كشورها به جاي گسترش تسليحات هسته اي يا شيميايي به گسترش تسليحات سايبري در خارج از هرگونه چارچوب منظم مي پردازند.
براساس اين گزارش، هيچ توافقنامه يا معاهده بين المللي براي محدود كردن استفاده از جنگ افزارهاي سايبري وجود ندارد كه اين جنگ افزارها مي تواند هر كاري از كنترل يك لپ تاپ شخصي گرفته تا اختلال در ارتباطات حياتي و مهم كل يك كشور يا زيرساخت هاي بانكي را انجام دهد.
نيويورك تايمز با اشاره به پيامدهاي مخرب اين ويروس رايانه اي ادامه داد كه به نفع آمريكا است كه قبل از آنكه هيولايي كه خود آن را آزاد كرده و گسترش داده، گريبان اين كشور را بگيرد، آن را مهار كند.
براساس اين گزارش، استاكس نت، در ابتدا با هدف اصلي و خاص آلوده كردن تأسيسات غني سازي اورانيوم نطنز در ايران مورد استفاده قرار گرفت اما در نهايت اين ويروس به صدها هزار سيستم جهاني آسيب وارد كرد و اين يكي از خطرات هولناك اين رقابت تسليحاتي غيرقابل كنترل در فضاي سايبري است.
نيويورك تايمز ادامه داد به وجود آورندگان ويروس، زماني كه آن را انتشار دادند، كنترل آن از دستشان خارج مي شود و اين ويروس ها مي توانند شبكه هاي ديگري را كه مورد نظر آنها نبوده را نيز هدف گيرد و بعلاوه تمامي كشورهايي كه داراي قابليت تهاجمي سايبري هستند در شرايطي كه اولين حمله سايبري صورت گرفته، تمايل دارند تا از اين قابليت تهاجم سايبري خود استفاده كنند.
اخيراً ويروس رايانه اي جديدي به نام «شعله» بروز كرده است كه كارشناسان بر اين باورند كه ارتباط مستقيمي ميان سازندگان اين ويروس با ويروس استاكس نت وجود دارد.
نيويورك تايمز در گزارش خود ادامه داد گرچه آمريكا قابليت بسيار زيادي در مبارزه با بدافزارها دارد اما با معرفي ويروس هاي استاكس نت و شعله، آمريكا به شدت اعتبار سياسي و اخلاقي خود را خراب كرده است.
براساس اين گزارش، ويروس شعله به مدت 4 سال در دنياي وب در حال توزيع شدن بوده است و آنتي ويروس هاي بزرگي چون «مك كافي»، «سيمانتك»، «كاسپراسكاي لبز» و «اف سكيور» نتوانستند آن را شناسايي كنند و هم اكنون چهره هاي ارشد صنعتي در خصوص گسترش قدرتمندترين بدافزارها با پشتيباني دولت ها، ابراز نگراني كرده اند.
نيويورك تايمز با اشاره به عدم تمايل آمريكا در مهار اين گونه ويروس ها نوشت، آمريكا تاكنون حاضر به بحث در خصوص وضع قوانين اينترنتي در خصوص اينگونه ويروس هاي رايانه اي با روسيه و چين نشده است. واشنگتن معتقد است كه هرگونه اقدامي در جهت انعقاد چنين معاهده اي مي تواند برتري پيش فرض آمريكا در زمينه جنگ افزارهاي سايبري و رباتيك را از بين ببرد.
اين روزنامه آمريكايي سپس ادامه داد كه آمريكا بايد در خصوص ورود به مذاكرات در اين باره تأمل كند و با قدرت هاي جهان درباره قواعدي كه بر فضاي اينترنت به عنوان يك قلمرو نظامي حكمراني مي كند، وارد بحث شود.
نيويورك تايمز در پايان گزارش خود تأكيد كرد كه هرگونه توافق در اين زمينه بايد تنها استفاده هاي نظامي از اينترنت را تحت كنترل قرار دهد و به طور واضح و خاص از هرگونه عبارتي كه مي تواند به استفاده خصوصي يا تجاري از وب منتهي شود، دوري كنند. هيچ كس نمي تواند هجوم جهاني براي ايجاد جنگ افزارهاي سايبري را متوقف كند اما انعقاد يك معاهده مي تواند استفاده از اين جنگ افزارها در هنگام صلح را ممنوع كرده و كشورها يا سازمان هايي كه اين قوانين را نقض مي كنند، تنبيه كند.
 


معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد:

خيرين مسجد ساز براي رفع كمبود مساجد آستين همت بالا بزنند

معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد با اشاره به راه اندازي سامانه نظارتي امور مساجد، از برگزاري نخستين دهه تكريم مساجد به جاي دهه غبارروبي خبر داد.
به گزارش فارس، حجت الاسلام حميد آقايي، معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد در نشست خبري ديروز با بيان اينكه امسال مساجد كشور براي نخستين بار شاهد برگزاري دهه تكريم مساجد در دهه آخر ماه شعبان هستند، ابراز داشت: با توجه به آغاز دوره جديد مركز امور رسيدگي مساجد از تيرماه سال گذشته، در نظر داريم كه تمركز بر برنامه هاي مساجد به محيط بيروني آن نيز معطوف شود، از آنجايي كه مردم مساجد را اداره مي كنند، سعي داريم كه ائمه جماعات نيز با نظر مردم انتخاب شوند تا ضمن استقلال مسجد، نقش مردم در مساجد پر رنگ تر شود.
وي با اشاره به اينكه گزينش و تاييد امام جماعت معرفي شده از سوي مردم توسط اين مركز انجام خواهد شد، ادامه داد: مركز در انتخاب امام جماعت مساجد ورود پيدا نمي كند، اميدوار هستيم با ارائه اين طرح، امام جماعت علاوه بر برگزاري نماز جماعت در مسجد به عنوان مشاور امين و مأمني براي مردم ايفاي نقش كند.
آقايي با بيان اينكه 3800 مسجد در سطح استان تهران وجود دارد، اظهار داشت: در سطح استان ها و شهرستان ها، ائمه جمعه هر شهري به عنوان نماينده ولي فقيه، رسيدگي به امور مساجد آن شهر را بر عهده دارد، در تهران مقام معظم رهبري به عنوان امام جمعه متولي رسيدگي به امور مساجد تهران هستند، قطعاً اقداماتي كه مركز در تهران انجام مي دهد، مي تواند به عنوان الگويي براي شهرستان ها و به تبع آن در جهان مطرح شود.
وي با اشاره به سخني از حضرت امام خميني(ره) مبني براينكه حوزه هاي علميه و مساجد نبايد متكي به اعتبارات دولتي باشند، ادامه داد: همان گونه كه خيّران مدرسه ساز به كمك دولت در امر مدرسه سازي آمدند، اميد است كه شاهد حضور خيرين مسجدساز نيز باشيم تا مشكل كمبود مساجد برطرف شود.
معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد با بيان اينكه امسال شاهد دهه تكريم مساجد به جاي دهه غباروبي مساجد در دهه آخر شعبان از 20 تا 30 تيرماه جاري خواهيم بود، افزود: مسئله غبارروبي آنقدر مهم است كه خداوند متعال از دو پيامبرش عهد گرفته است كه خانه اش را غبار روبي كند.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر اينكه درب مساجد درطول شبانه روز بايد به روي نمازگزاران باز باشد، ادامه داد: با باز بودن در مساجد و حضور خادمان متبسم و گشاده رو در مسجد و ايجاد حساسيت لازم با زمينه هاي بستر فرهنگي توسط مردم و مسئولين، مساجد خواهند توانست جايگاه رفيع خود را باز يابند.
آقايي در اين نشست خبري اشاره اي به بودجه سال 91 داشت و با بيان اينكه مساجد از پرداخت قبوض آب، برق و گاز معاف شده اند، خاطرنشان كرد: در پيامي كه مقام معظم رهبري در سال 1389 به اجلاس نماز داشتند، بر نفوذ مساجد در كانون اجتماع مردم و خانواده تاكيد داشتند، بنابراين مركز در شعار «آينده را از مسجد بسازيم» متمركز شده است تا در تمام برنامه هاي اجرايي خود اين خواسته رهبري را جامع عمل بپوشاند.
وي از راه اندازي سامانه نظارتي مركز رسيدگي به امور مساجد با شماره 61943 خبر داد و افزود: در فاز اول از طريق خطوط مخابراتي در استان تهران پيام هاي مردم دريافت مي شود و در فاز دوم مركز پاسخگوي مردم خواهد بود.
وي از افتتاح اولين مركز آموزشي علمي كاربردي ائمه جماعت در مساحت 5 هزار و 400مترمربع در بعد از ماه مبارك رمضان امسال خبر داد و ادامه داد: بيش از 3 هزار امام جماعت با تحصيلات كارشناسي، كارشناسي ارشد و بالاتر نياز به آموزش ضمن خدمت دارند، براي اينكه مخاطبان آنها در مساجد از كودك دو ساله تا پيرمرد 90 ساله را بر مي گيرد و سطح سواد مخاطبان نيز متفاوت است، پس نياز به روز رساني اطلاعات براي ائمه جماعت احساس مي شود.
آقايي از تشكيل 6 كارگروه تخصصي براي ائمه جماعت استان تهران خبر داد و اذعان داشت: كارگروه هاي مسجد و توسعه و تامين آموزش هاي ائمه جماعت، مسجد و تعامل با مدرسه، مسجد و تعامل با حوزه هاي علميه، مسجد و همكاري هاي اجتماعي محله، مسجد و راه هاي جذب كودكان و نوجوانان، مسجد و جلب و مشاركت هاي مردمي براي عمران مسجد از جمله 6 كارگروه تخصصي ائمه جماعت است.
وي با اشاره به وجود 1800 مسجد در شهر تهران، افزود: براي شهر تهران بيش از 8 برابر مساجد فعلي، مسجد نياز است و از آنجايي كه مركز رسيدگي به امور مساجد اعتبارات عمراني ندارد، نياز به ياري و كمك خيرين داريم.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14