(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استاد دانشگاه كاليفرنيا: هدف غربي ها در مذاكره با ايران وقت كشي است
جليلي در ديدار دبيركل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين:
گفتمان غالب در جريان بيداري اسلامي بايد آزادي فلسطين باشد
پاي درس علي (ع)
جنبش 14 فوريه بحرين: رئيس جمهور مصر از تجربيات انقلاب اسلامي ايران استفاده كند
ويليام هيگ مطرح كرد تهديد به تشديد تحريم ها همزمان با ژست تداوم مذاكرات
دريادار موسوي : دزدان دريايي در درياي سرخ ناكام ماندند
باهنر: هيچ راه بازگشتي براي اصلاح طلبان فتنه گر نمانده است
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هشدار داد
 18 بانك متخلف بايد به بانك مركزي حساب و كتاب پس بدهند
نمايشگاه «فرش تا عرش» با آثاري از شهيد چمران افتتاح شد


استاد دانشگاه كاليفرنيا: هدف غربي ها در مذاكره با ايران وقت كشي است

يك استاد دانشگاه آمريكايي اصرار كشورهاي غربي از جمله آمريكا براي ادامه مذاكرات با ايران و در عين حال بي نتيجه ماندن اين مذاكرات را تلاش براي وقت كشي در راستاي تامين اهداف سياسي دانست.
«پاول شلدون فوت» استاد دانشگاه كاليفرنياي آمريكا در گفت وگو با فارس در رابطه با ارزيابي خود از گفت وگوهاي اخير در مسكو ميان گروه 1+5 و ايران گفت: به اعتقاد من قدرت هاي غربي با برگزاري اين گفت وگوها يكي پس از ديگري سعي در وقت كشي دارند.
وي افزود: در حال حاضر رهبران تركيه آرزوي احياي امپراطوري عثماني را در سر مي پرورانند تا بتوانند بر ايران و كشورهاي عربي نفوذ داشته باشند. حتي روسيه نيز تمايل دارد تا نقش بيشتري را در امور جهاني ايفا كند، درست همانطور كه در دوران اتحاديه جماهير شوروي اينگونه بود و اين در حالي است كه سعي دارد تا عضويت سازمان تجارت جهاني را نيز به دست آورد.
اين استاد دانشگاه آمريكايي در ادامه تاكيد كرد: براي كشورهاي غربي ايران همچون مهره سرباز در بازي شطرنج است كه بسته به منافع حال حاضر بايد قرباني شود و يا مورد حفاظت قرار گيرد.
«فوت» درخصوص چشم انداز ادامه اين گفت وگوها در آينده، گفت: در حال حاضر در انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه در ماه نوامبر سال جاري ميلادي برگزار مي شود، صهيونيست ها و البته نومحافظه كاران، اوباما و رامني، دو جنگ طلب را به عنوان كانديداهاي مورد علاقه خود خواهند داشت، بنابراين هرگونه اميدي براي ادامه اين مذاكرات به اقدام عملي ديگر كشورهاي مهم چون چين و روسيه و يا حتي اقدامات صحيح و بخردانه رهبران سياسي ايران بستگي دارد.
وي همچنين تاكيد كرد: آمريكا در قبال برگزاري اين مذاكرات با ايران بايد تحريم هاي اين كشور را بدون اينكه بخواهد امتيازي از ايران بگيرد، متوقف كند و همچنين پيشنهاد روابط ديپلماتيك با ايران را نيز مطرح كند.
اين استاد دانشگاه كاليفرنيا با اشاره به نفوذ شديد صهيونيست ها بر سياست گذاري ها در آمريكا و همچنين شكل دادن به افكار عمومي در اين كشور، گفت: متاسفانه در حال حاضر كميته روابط عمومي اسرائيل-آمريكا (آيپك)، رسانه هاي مهم آمريكايي و همچنين شمار بسياري از شركت هاي صهيونيستي اكثر سياست هاي آمريكا را تحت كنترل خود دارند.
فوت، در ادامه با اشاره به اينكه بيش از يك قرن از واگذاري اين امتيازها به غرب مي گذرد و هنوز هيچ كس از تاريخ به اسارت در آوردن كشورها از لحاظ اقتصادي توسط غرب، اطلاعي ندارد، تاكيد كرد: هرگونه مذاكرات ميان ايران و كشورهاي غربي بايد برد-برد باشد.
وي همچنين درباره علت اينكه غرب اصرار به ادامه مذاكرات با ايران دارد و در عين حال تمايلي نيز ندارد كه اين گفت وگوها به سرانجام برسد، تاكيد كرد: اين گفت وگوها براي جنگ افروزان غربي بسيار مفيد است. آنها مي توانند حتي از اين گفت وگوها به عنوان بهانه استفاده كنند و مدعي شوند كه در عين حال كه با بحران هاي سياسي و اقتصادي بزرگ خود دست و پنجه نرم مي كردند، با ايران نيز در اين گفت وگوها بسيار صبورانه برخورد كردند.
فوت با اشاره به ترس غرب از افزايش قيمت نفت به عنوان يكي از دلايل ادامه بي نتيجه اين مذاكرات گفت: البته قيمت نفت بر متحدان آمريكا از جمله عربستان سعودي نيز تاثير مي گذارد. قيمت پرداختي مصرف كنندگان براي بنزين به جز قيمت فروش نفت خام به عوامل ديگري نيز بستگي دارد. معامله نفت خام معمولا با دلار صورت مي گيرد و كشورهاي توليدكننده نفت بايد وجوه دريافتي را با پول رايج خود و يا حتي به طلا درخواست كنند. علاوه بر اين، قيمت بنزين به ماليات ها در كشورهاي غربي نيز بستگي دارد و به همين دليل است كه قدرت هاي غربي به تكنيك هاي تحريم عليه ايران در سال هاي گذشته متوسل شده اند. و با وجود تمام اين تحريم ها، برخي كشورهاي مهم هنوز اصرار دارند كه بتوانند به خريد نفت خود از ايران ادامه دهند.
 


جليلي در ديدار دبيركل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين:

گفتمان غالب در جريان بيداري اسلامي بايد آزادي فلسطين باشد

دبير شوراي عالي امنيت ملي وقوع بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه را ظرفيتي بزرگ دانست و تاكيد كرد كه در چنين فضايي گفتمان غالب بايد آزادي و دفاع از فلسطين باشد.
«ماهر طاهر» دبيركل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين صبح ديروز با سعيد جليلي نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه فلسطين امروز متعلق به تمام جهان اسلام است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران حمايت از مقاومت فلسطين در مبارزه با رژيم صهيونيستي را يك تكليف مي داند و از حركت مقاومت در فلسطين و بلكه توسط تمام آزاديخواهان جهان حمايت مي كند.
جليلي وقوع بيداري اسلامي در كشورهاي منطقه را ظرفيتي بزرگ دانست و گفت: در چنين فضايي گفتمان غالب بايد آزادي و دفاع از فلسطين باشد و حركت مردمي و مقاومت فلسطين با استفاده از اين فرصت براي همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان الهام بخش باشد.
وي افزود: ايران از ابتكارات فلسطين براي مقاومت حمايت مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي وحدت بين گروه هاي فلسطيني را براي تقويت مقاومت ضروري دانست و تاكيد كرد: پيروزي ها حاصل مقاومت بوده است.
جليلي با اشاره به پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه انرژي صلح آميز هسته اي گفت: دستيابي به غني سازي بيست درصد و تامين نياز يك ميليون بيمار سرطاني به راديوداروهاي بومي ثمره مقاومت و ايستادگي در برابر خواسته هاي غيرمنطقي غرب است.
ماهر طاهر نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از روند تحولات در فلسطين و تقدير از نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در حمايت از فلسطين، ابراز اميدواري كرد كه بيداري اسلامي در بين كشورهاي عربي به آزادي فلسطين و رهايي از اشغالگري رژيم صهيونيستي بيانجامد.
وي با بيان ابعاد مختلف مقاومت مردمي بر ضرورت رفع محاصره غزه و كمك به مردم و همچنين آزادي زندانيان دربند رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
ماهر طاهر با اشاره به نقش مهم سوريه در حمايت از مقاومت فلسطين، نسبت به توطئه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه سوريه ابراز نگراني كرد.
 


پاي درس علي (ع)

جهاد زن
نيكو شوهرداري است
نماز موجب نزديكي هر (انسان) پارسايي به خداوند است و حج، جهاد هر (فرد) ناتوان است
هر چيز زكاتي دارد
و زكات تن، روزه است
و جهاد زن، نيكو شوهرداري است
نهج البلاغه
حكمت 136


جنبش 14 فوريه بحرين: رئيس جمهور مصر از تجربيات انقلاب اسلامي ايران استفاده كند

جنبش انقلاب 14فوريه بحرين با صدور بيانيه اي پيروزي نامزد اسلام گرا در انتخابات رياست جمهوري مصر را تبريك گفت و تاكيد كرد محمد مرسي در صورت بهره گيري از تجربيات قدرتمند انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) انقلاب مصر را جاويدان خواهد كرد.
جنبش جوانان انقلاب 14 فوريه بحرين به مناسبت پيروزي محمد المرسي نامزد اسلام گراي مصر در انتخابات رياست جمهوري اين كشور بيانيه اي را صادر كرد و در آن ضمن تبريك اين پيروزي بزرگ به ملت مصر از رئيس جمهور منتخب خواسته است از ملت انقلابي بحرين نيز براي رسيدن به اهدافشان حمايت كند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: محمد مرسي بايد از تجربيات انقلاب اسلامي ايران و هوش و ذكاوت و عملكرد بي نظير «امام خميني» رضوان الله تعالي عليه، استفاده و نهادهايي را براي حفظ انقلاب از توطئه هاي دشمنان تاسيس كند از جمله اين نهادها
-جهاد سازندگي،
-بسيج مستضعفين،
-بسيج و ارتش 20 ميليوني متشكل از جوانان انقلابي به منظور حفاظت از دستاوردهاي انقلاب،
-تاسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي حفاظت از انقلاب در برابر توطئه دشمنان داخل و خارج كشور.،
-تاسيس كميته امداد براي حمايت از فقرا و خانواده هاي محروم
-تاسيس شوراي رهبري انقلاب متشكل از رهبران سياسي باتجربه از نيروهاي مختلف سياسي براي كمك به اداره كشور و پيشبرد رو به جلوي انقلاب مصر
-پاكسازي نهاد نظامي و امنيتي و قضايي مصر از عناصر رژيم سابق و روي كار آوردن نيروهاي انقلابي باتجربه است.
در پايان اين بيانيه آمده است: هواداران 14 فوريه معتقدند انقلاب 25 ژانويه مصر انقلاب فكري و فرهنگي براي امت عربي و اسلامي بوده است و مردم مصر براي اين انقلاب كردند كه بنده آل سعود و آل ثاني و ديگر حكومت هاي متحد غرب نباشند و انقلابيون مصر به شما اميد دارند كه با اتخاذ مواضع ملي و انقلابي مصر را در برابر جهانيان و امت عربي و اسلامي سربلند مي كنيد.
 


ويليام هيگ مطرح كرد تهديد به تشديد تحريم ها همزمان با ژست تداوم مذاكرات

وزير خارجه انگليس همزمان با تهديد كشورمان به تشديد تحريم ها از تداوم مذاكرات سخن گفت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه ويليام هيگ وزيرخارجه انگليس در اظهارنظري خصمانه اعلام كرد: در صورت عدم پيشرفت مذاكرات در برنامه هسته اي ايران اتحاديه اروپا آماده تشديد تحريم ها عليه اين كشور ظرف ماه هاي آينده است.
وي پس از ورود به نشست وزراي امورخارجه اتحاديه اروپا در لوگزامبورگ افزود: «چنانچه در مذاكرات پيش رو پيشرفتي حاصل نشود، ما قصد داريم تحريم هاي خود عليه ايران را ظرف ماه هاي آينده تشديد كنيم.»
وزير خارجه انگليس با اذعان به شكست تلاش هاي كشورهاي غربي براي كوتاه آمدن ايران از برنامه هسته اي خود گفت: پيشرفتي در مذاكرات هسته اي با ايران مشاهده نكرده ايم.
به عقيده كارشناسان، تحريم نفت ايران اثرات مخربي و منفي بر اقتصاد ضعيف اروپا خواهد داشت به گونه اي كه توقف واردات نفت خام از ايران، كشورهاي بحران زده اروپايي از جمله يونان، ايتاليا و اسپانيا را با مشكلات عديده اي مواجه خواهد كرد.
مذاكرات اخير ايران با گروه 1+5 در مسكو دستاورد زيادي براي طرفين به دنبال نداشت اما دو طرف مذاكره توافق كردند كه 3 ژوئيه (13 تيرماه جاري) در استانبول تركيه نشستي در سطح كارشناسي و فني داشته باشند تا درباره پيشنهاد گروه 1+5 صحبت شود و همچنين درخصوص تفاهم 1+5 نسبت به پاسخ ايران بحث هايي صورت گيرد.
 


دريادار موسوي : دزدان دريايي در درياي سرخ ناكام ماندند

معاون عمليات نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از نجات يك كشتي ايراني از چنگ دزدان دريايي توسط ناوگروه رزمي و محافظان اين نيرو، اين بار در درياي سرخ خبر داد.
دريادار دوم سيدمحمود موسوي در اين رابطه اظهار كرد: ناوگروه رزمي و محافظان نيروي دريايي ارتش، يك فروند كشتي تجاري ايراني را از چنگ دزدان دريايي نجات دادند.
وي تصريح كرد: دزدان دريايي با چهار فروند قايق تندرو اين كشتي ايراني كه در درياي سرخ مسير خود را به سمت مقصد ادامه مي داد مورد تهاجم قرار دادند كه با واكنش سريع و به موقع تكاوران نيروي دريايي ارتش مواجه و از منطقه متواري شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، دزدان دريايي چند روز قبل نيز طي سه مرحله يك نفتكش ايراني را در حوالي تنگه باب المندب مورد تهاجم قرار دادند كه در آنجا نيز تكاوران نيروي دريايي ارتش در هر سه مرحله پانزده قايق دزدان دريايي را مجبور به فرار كردند.
 


باهنر: هيچ راه بازگشتي براي اصلاح طلبان فتنه گر نمانده است

دبيركل جامعه اسلامي مهندسين شرط اول بازگشت اصلاح طلبان به رقابت هاي سياسي را التزام به قانون اساسي دانست و تاكيد كردكه هيچ راه برگشتي براي اصلاح طلبان فتنه گر نمانده است.
محمد رضا باهنر در گفت وگو با مهر، در واكنش به خيز اصلاح طلبان براي انتخابات آينده، اظهارداشت: نمي توان همه اصلاح طلبان را با يك ديد نگاه كرد؛ چراكه اصلاح طلبان به چند دسته و طيف تبديل شده اند كه هريك عملكرد، روش و ديدگاه خود را دارند، لذا نبايد با يك چوب همه را برانيم.
وي با بيان اينكه فتنه گران نيز خود را اصلاح طلب مي نامند، تصريح كرد : اصلاح طلبان فتنه گرهرگز نمي توانند دوباره به نظام بازگردند و تنها راهي كه مي توانند بروند آنست كه توبه كنند تا خداوند از گناه آنان بگذرد؛ چراكه به جائي رسيدند كه راه بازگشتي براي خود به جا نگذاشتند.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين، التزام به قانون اساسي را اولين شرط حضور مجدد اصلاح طلبان در رقابت هاي سياسي دانست و گفت: اصلاح طلبان از هر طيف و دسته اي كه قصد فعاليت سياسي و شركت در رقابت هاي آينده انتخاباتي را دارند، بايد ملتزم به قوانين موضوعه كشور و قانون اساسي باشند.
باهنر همچنين در مورد كانديداهاي احتمالي اصلاح طلبان كه نام آنان توسط رسانه هاي خبري منتشر شده است، خاطرنشان كرد: قضاوت در مورد كانديداهاي اصلاح طلبان را بايد به عهده شوراي نگهبان بگذاريم؛ چرا كه نظر دادن در مورد صلاحيت كانديداها وظيفه شوراي نگهبان است.
 


عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي هشدار داد

 18 بانك متخلف بايد به بانك مركزي حساب و كتاب پس بدهند

يك عضو ناظر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از تلاش بانك مركزي براي پاسخگويي 18 بانك دولتي و خصوصي جهت ارائه فهرست هزينه كردهاي دلارهاي دريافتي از اين بانك خبر داد.
عزت الله يوسفيان در گفت وگو با ايسنا گفت: هيجده بانك دولتي و خصوصي بيش از 42 ميليارد دلار از بانك مركزي براي هزينه در مصارف مشخص شده، دريافت كردند ولي هيچ گزارشي از نحوه هزينه كرد دلارهاي دريافتي به اين بانك ارائه نداده اند.
وي اعلام نكردن صورت وضعيت هزينه كرد دلارهاي دريافتي را مشكوك و تخلف از قانون دانست و تاكيد كرد: بالا گرفتن نابساماني هاي بازار ارز در طول سال گذشته، موجب شد پرداخت بيش از 42 ميليارد دلار از سوي بانك مركزي به هيجده بانك دولتي و خصوصي براي ساماندهي اين بازار انجام شود اما تا اين لحظه به دليل عدم همكاري بانك هاي عامل، هيچ گزارشي از ليست دلارهاي فروخته شده به بانك مركزي ارائه نشده است.
اين عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: صورت وضعيت دلارهاي دريافت شده از سوي بانك هاي عامل براي هزينه در مصارف معين بايد به بانك مركزي ارائه مي شد ولي تا اين لحظه اين اتفاق نيفتاده است و براي بانك مركزي و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مشخص نيست اين دلارها صرف چه مصارفي شده است.
وي تاكيد كرد: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مصمم است دلارهاي دريافت شده از بيت المال را به بانك مركزي بازگرداند.
يوسفيان افزود: هم اكنون بانك مركزي از طريق بازرسان خود در حال بررسي ميزان انحراف بانك ها از هزينه دلارها در مصارف خارج از تعهد اين بانك هاست اما در صورت بي توجهي بانك هاي متخلف، علاوه بر اعلام نام اين بانك ها، موضوع براي برخورد جدي و غيرقابل اغماض به شوراي عالي انتظامي اعلام مي شود.
وي تصريح كرد: بانك هاي عامل بايد حساب و كتاب پس دهند و توضيح دهند كه بيش از 42 ميليارد دلار دريافتي را صرف چه اموري كردند.


نمايشگاه «فرش تا عرش» با آثاري از شهيد چمران افتتاح شد

نمايشگاه «فرش تا عرش» با آثاري از شهيد دكتر مصطفي چمران و تابلوفرش هاي تصاوير شهيدان در موزه شهدا افتتاح شد.
در اين مراسم كه قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران استان تهران، مدير كل دفتر پژوهش هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، عبدي ـ هنرمند قاليباف ـ حضور داشتند، مهندس مهدي چمران ـ رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ـ در سخناني گفت: شهيد دكتر مصطفي چمران اولين دانشمند فيزيك هسته اي، گداخت هسته اي و فيزيك پلاسما در ايران به شمار مي رود. او استاد و دانشمندي مسلم بود كه تنها تعداد محدودي از دانشمندان حرف او را مي فهميدند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از ويژگي هاي شهيد دكتر مصطفي چمران اين بوده است كه در عمليات ها كمترين تلفات را مي داده و در جايي كه احساس خطر مي كرده، خودش به ميدان مبارزه مي رفته است. در پاوه و بستان با ضدانقلاب و دشمن جنگيد و آن ها را مجبور به عقب نشيني كرد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران يادآور شد: براي اسراييل و گروه هاي فلسطيني، برخي از گروه هاي لبناني و سوري ها باعث سرافكندگي بود كه فردي همانند شهيد چمران بتواند با كمترين امكانات در مقابل اسراييل بايستد؛ چرا كه آن ها از نظر تجهيزات بسيار غني بودند. در سياست نيز شخصي مانند ياسر عرفات دوزانو در مقابل شهيد چمران مي نشست و به تحليل هاي سياسي او گوش فرامي داد. امروز دانه اي كه شهيد چمران در لبنان كاشته، حزب الله است و افرادي چون سيدحسن نصرالله و عماد مغنيه افتخار مي كنند كه شاگرد شهيد چمران بوده اند.
وي درباره 600 اسلايد به جامانده از شهيد چمران توضيح داد: رهبر معظم انقلاب چندين بار به من گفته اند كه چرا اين اسلايدها را كه از شهيد چمران به عنوان يادگاري به جا مانده است، چاپ نمي كنيد. من نيز به ايشان گفته ام كه بايد فرصتي پيدا كنم تا آن ها را منظم به چاپ برسانم.
برادر شهيد چمران يادآور شد: او با اينكه دانشجوي رشته مكانيك در دانشكده فني تهران بود در مقابل نيز هنرمندي خطاط و نقاشي چيره دست بود و آثار و نگاشته هاي ماندگاري را از خود به يادگار گذاشته است كه مي توان بر روي آن ها به بحث نشست؛ چرا كه شهيد چمران سبك خاص خودش را داشته است. تمام دست نوشته هاي برادرم ريشه اي در قرآن، ادعيه و زيارت نامه ها دارد و از اسلام ناب سرچشمه گرفته است.
وي با اظهار تاسف از اينكه انقلابيوني همچون چه گوارا، كاسترو، فوتباليست ها و همچنين هنرمندان دروغين به عنوان الگويي براي نسل جوان معرفي شده اند، گفت: ما در زمينه معرفي الگوهايمان همچون شهدا به جوانان بسيار عقب هستيم و بايستي به معرفي آن ها بپردازيم.
مهدي چمران در پايان اظهار كرد: چند وقت پيش در مشهد، آقايان تيجاني و مصري (انقلابي تونسي) را ديدم. آن ها به من گفتند هنگامي كه زندگي نامه شهيد چمران را از شبكه هاي عرب زبان مي شنيديم، مطمئن شديم كه مي توانيم در انقلابمان به پيروزي برسيم.
اين نمايشگاه از پنجم تيرماه آغاز شده و تا 15 تيرماه سال جاري در موزه مركزي شهدا واقع در خيابان طالقاني، نبش خيابان شهيد موسوي براي بازديد علاقه مندان برپاست.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14