(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 6 تير 1391 - شماره 20241

كوتاه اقتصادي
برنامه ريزي وزارت صنعت و تجارت براي عرضه كالاي اساسي ارزان قيمت
يارانه ايرانياني كه در خارج كشور زندگي مي كنند حذف شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد اولويت واگذاري تسهيلات به سرمايه گذاران در مناطق محروم
آغاز بلوك بندي قيمت مسكن در تهران و كرج از امروز
سازمان حمايت اعلام كرد طرح نظارت بر بازار رمضان از هفته آينده
اختصاص امتياز ويژه به مصرف كنندگان پروفيل توليد داخل
پرداخت 420 هزار تومان از مطالبات بازنشستگان
با موافقت سازمان حمايت صورت گرفت افزايش 10 درصدي قيمت كنسروهاي خوراكي
بررسي بانك مركزي نشان مي دهد رشد 80 درصدي قيمت دلار طي يكسال
تصميم بانك مركزي درباره 6 نهاد مالي و بانكي
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد آغاز تعويض كارت هاي قديمي سوخت
بانك مركزي: مردم در مؤسساتي كه سودهاي غيرمتعارف مي دهند سپرده گذاري نكنند
پروازهاي حج تمتع مهرآباد و عمره در فرودگاه امام انجام مي شود
رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه گراني درپول نفت و بودجه دولت است


كوتاه اقتصادي

¤ معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي كشور اعلام كرد: از كشتار دام هايي كه روي بدنشان كنه است خودداري كنيد و گوشت را پس از 24 ساعت نگهداري در دماي زير صفر درجه مصرف كنيد. محسن مشكات تصريح كرد: با توجه به اين كه بيماري تب برفكي به عنوان بيماري مشترك انسان و دام، قبل و بعد از كشتار قابل تشخيص نيست، بايد از كشتار دام هايي كه روي بدن آنها كنه (به عنوان ناقل بيماري) است خودداري كرد. وي اظهار كرد: بيماري تب برفكي پس از كشتار روي لاشه دام قابل تشخيص نيست، لذا بايد دام ها پس از كشتار حداقل 24 ساعت در سردخانه نگهداري و سپس عرضه شوند، چرا كه در صورت وجود دام بيماري ويروس اين بيماري در اثر سرما و انجماد از بين مي رود و به انسان قابل انتقال نخواهد بود.
¤ رئيس كل گمرك گفت: 88 تا 89 درصد واردات مربوط به مواد اوليه و كالاهاي واسطه اي توليد است. عباس معمارنژاد در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به سال توليد ملي گمرك چه برنامه اي براي جلوگيري از واردات كالاهاي مصرفي به كشور دارد، گفت: گمرك نمي تواند جلوي واردات كالاها را بدون دليل بگيرد. وي افزود: اگر كالايي كه وارد گمرك مي شود، ثبت سفارش داشته باشد، يعني اينكه مجوز ورود به كشور دارد، سپس بايد مجوزهاي فني، استاندارد و بهداشتي دريافت كند كه با داشتن اين مجوزها، اجازه واردات به كشور دارد.
¤ برگزاري سومين نشست وزيران نفت و انرژي كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) تا اطلاع ثانوي در تهران به تعويق افتاد. يك مقام مسئول در وزارت نفت دليل به تعويق افتادن نشست 10 جانبه وزيران نفت كشورهاي عضو اكو را تغيير در دولت و كابينه دو كشور عضو اعلام كرد و گفت: اين كشورها با مكاتباتي خواستار به تعويق افتادن نشست تهران شده اند.
¤ براي نخستين بار در كشور مؤسسه اعتباري توسعه در آستانه ايام مبارك نيمه شعبان به منظور ارزش آفريني و ارزش افزايي براي مشتريان، اعطاي كارت هاي رتبه اعتباري را در دستور كار قرار داد. به گزارش روابط عمومي و بازاريابي مؤسسه اعتباري توسعه، پس از سال ها بررسي و مطالعه براي نخستين بار در كشور اين مؤسسه موفق شد مدل رتبه بندي اعتباري مشتريان را اجرايي كند و از اين پس، كارت رتبه اعتباري به مشتريان اعطا خواهد شد. گفتني است، اعتبار سنجي و رتبه بندي مشتريان چندي است كه در دستور كار بانك مركزي قرار دارد و مؤسسه اعتباري توسعه در راستاي پيروي از اين برنامه، ارائه كارت هاي رتبه اعتباري به مشتريان را در دستور كار قرار داد.
¤ بعد از لغو واگذاري 5/2 هزار ميليارد توماني 5/50 درصد سهام فولاد خوزستان در 16 خرداد، با تصميم دولت 57/27 درصد از سهام اين شركت به ارزش 4/1 هزار ميليارد تومان به وزارت راه بابت مطالبات پيمانكاران تخصيص يافت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3660 الي 3666، 4435، 4455، 4422، 4426 و 5560 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ بانك ملي ايران در پايان اسفند ماه سال 90، حدود 8 درصد بيش از منابع قرض الحسنه پس انداز خود را تسهيلات قرض الحسنه پرداخت كرد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، خالص مانده منابع قرض الحسنه پس انداز اين بانك پس از كسر الزامات قانوني در پايان اسفند ماه سال گذشته 38 هزار و 913 ميليارد ريال بود كه بانك ملي ايران به عنوان بيشترين پرداخت كننده تسهيلات قرض الحسنه در سيستم بانكي كشور، مبلغ 41 هزار و 922 ميليارد ريال در اين مدت تسهيلات قرض الحسنه پرداخت كرد و در نتيجه حدود 108 درصد از منابع قرض الحسنه پس انداز خود را صرف پرداخت تسهيلات قرض الحسنه كرد.


برنامه ريزي وزارت صنعت و تجارت براي عرضه كالاي اساسي ارزان قيمت

سرپرست معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داد كه به زودي بازار شاهد كاهش قيمت مرغ و لبنيات خواهد بود.
حسن راد مرد در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه مشكل افزايش جهاني قيمت نهاده هاي دامي، مشكل نقل و انتقال پول بر اثر تحريم ها عليه ايران و ايجاد مشكل حمل و نقل بار از بندر به مركز، باعث شده كه قيمت گوشت، مرغ و لبنيات افزايش يابد، گفت: همه اين مشكلات حل شده و تا يك هفته آينده تغييرات محسوسي در قيمت مرغ و لبنيات صورت مي گيرد.
او با اشاره به اين كه دولت براي نخستين بار تصميم گرفته به موضوع قيمت گذاري مرغ ورود پيدا كند، گفت امروز (دوشنبه) جلسه اي در اين مورد برگزار مي شود كه بر اساس برآوردهاي ما با محاسبه كنجاله سويا 830 توماني كه به دامداران تحويل مي شود و محاسبه نرخ دستمزد و ساير هزينه ها قيمت مرغ نبايد بيش از 5000 تومان باشد.
رادمرد با اشاره به اين كه حجم قابل توجهي مرغ از برزيل به كشور وارد خواهد شد، گفت: بانك مركزي تلاش كرده مشكل نقل و انتقال پول را حل كند و به همين دليل به زودي در قيمت ها كاهش قابل توجه شاهد خواهيم بود.
او در ادامه به موضوع تنظيم بازار در ماه رمضان پرداخت و با اشاره به اين كه حداقل 300 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور همزمان با فرا رسيدن ماه رمضان برپا مي شود، گفت: اين نمايشگاه ها با 15 هزار غرفه، 11 قلم كالاي اساسي شامل: برنج، مرغ، روغن، خرما، گوشت و شكر را عرضه خواهند كرد.
وي افزود: 50 هزار تن برنج ايراني به علاوه 100 هزار تن برنج تايلندي با قيمت 700 تومان، 10 هزار تن مرغ منجمد وارداتي به علاوه مرغ گرم داخل، 10 هزارتن گوشت منجمد به علاوه گوشت تازه وارداتي، شكر با قيمت 1175 تومان، روغن نباتي و خرما عمده كالاهايي هستند كه در اين نمايشگاه ها وارد مي شود.
او تأكيد كرد: كه قيمت كالاهاي عرضه شده در اين بازارها 10 تا 15 درصد زير قيمت متعارف بازار كنوني خواهد بود.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با اقدامات انجام شده قيمت لبنيات به زودي كاهش يابد.
سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تفاهمي با انجمن ماكاروني و همچنين با شركت بازرگاني دولتي ايراني براي كنترل كيفيت نان درنظر گرفته شده است و همچنين با صنايع لبني براي عرضه لبنيات با قيمت تعادلي در ايام ماه مبارك رمضان تفاهم شده است.
 


يارانه ايرانياني كه در خارج كشور زندگي مي كنند حذف شد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها از حذف 5/4 ميليون نفر از فهرست دريافت كنندگان يارانه نقدي خبر داد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: پيش از حذف برخي اقشار از سيستم دريافت يارانه نقدي 5/74 ميليون نفر يارانه مي گرفتند، اما اين رقم هم اكنون به 70 ميليون نفر كاهش يافته است.
وي درباره اين كه آيا باز هم تعداد دريافت كننده يارانه كاهش خواهد يافت؟ گفت: ما هم اكنون در حال بررسي اين موضوع هستيم.
فرزين با اشاره به اين كه بخشي از افراد حذف شده از فهرست دريافت كنندگان يارانه، ايرانياني هستند كه در خارج از كشور زندگي مي كنند، درباره چگونگي شناسايي افراد داراي تمكن مالي گفت: به هر حال ما از خيلي پايگاه هاي اطلاعاتي استفاده كرد ه ايم و نظام مشخصي براي شناسايي اين افراد داريم.
رئيس هيات عامل صندوق توسعه ملي همچنين درباره اظهارات اخير رئيس كل بانك مركزي مبني بر امكان تخصيص منابع اين صندوق به افزايش سرمايه بانك هاي دولتي توضيحاتي ارائه كرد.
وي با اشاره به اين كه آنچه كه رئيس كل بانك مركزي مطرح كرده، مربوط به يكي از بندهاي مصوبات هيات امناي صندوق توسعه ملي است، گفت: در اين مصوبه آمده صندوق توسعه ملي مي تواند تسهيلاتي را به بانك هاي دولتي تخصيص دهد كه آن ها اين تسهيلات را در ا ختيار بخش خصوصي قرار دهند، اما اگر از اين محل سودي حاصل شد، بانك ها مي توانند آن سود را به افزايش سرمايه خود تبديل كنند.
او با تاكيد بر اين كه موضوع ارتباطي با تسهيلات صندوق توسعه ملي ندارد، افزود: ما به دنبال اين نيستيم كه اين منابع خود را بابت افزايش سرمايه به بانك هاي دولتي اختصاص دهيم.
خاطرنشان مي شود برخي رسانه ها چندي پيش مدعي شدند كه قرار است منابع صندوق توسعه ملي برخلاف قانون مصوب مجلس در اختيار بانك هاي دولتي براي افزايش سرمايه قرار گيرد.


وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد اولويت واگذاري تسهيلات به سرمايه گذاران در مناطق محروم

سرمايه گذاران در مناطق محروم از حمايت ويژه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين اولويت واگذاري تسهيلات برخوردار مي شوند.
مدير كل دفتر سرمايه گذاري وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اين حمايتها شامل تخصيص و تأمين زمين مورد نياز و نيز معافيتهاي مالياتي و يارانه سود تسهيلات خواهد بود.
سيد محمد مسيح حبيبي اضافه كرد: اينگونه سرمايه گذاران پس از به بهره برداري رسيدن واحد خود تا چند سال از پرداخت ماليات معاف مي شوند و اگر سرمايه گذاري در شهركهاي صنعتي صورت بگيرد شركت شهركهاي صنعتي نيز مساعدت هايي را به عمل مي آورد.
حبيبي اضافه كرد: همچنين در صورتي كه واحدهاي احداث شده در شهركهاي صنعتي زودتر از موعد مقرر به بهره برداري برسند شركت شهركهاي صنعتي تخفيفاتي را در قيمت زمين هاي واگذار شده اعمال خواهد كرد.
به گفته وي، در ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز رسيدگي به مشكلات و موانع پيش پاي سرمايه گذاران مناطق محروم در اولويتهاي كاري است و همراهي خوبي نيز در زمينه تغييرات كاربري زمين و بحث هاي مربوط به منابع طبيعي و تسهيل امور سرمايه گذاري از طرف دستگاههاي مربوط انجام مي گيرد.
اين مقام مسئول اظهار كرد: در صورت نبودن سرمايه گذار در مناطق محروم، سازمانهاي توسعه اي مي توانند پس از درج 2 بار آگهي در جرايد و نبود سرمايه گذار بخش خصوصي به صورت 100 درصدي به سرمايه گذاري بپردازند.
به بيان وي، درصد مشاركت سازمانهاي توسعه اي در ساير مناطق نسبت به بخش خصوصي 49 به 51 درصد است.
حبيبي با اشاره به مصوبه هيئت دولت در زمينه توسعه پايدار در مناطق شرق و غرب كشور و احداث واحدهاي صنعتي در مناطق مرزي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و شركت شهركهاي صنعتي مساعدتهاي لازم را در اين خصوص انجام مي دهد.وي همچنين با اشاره به سايت بهين ياب اظهار كرد: در اين سايت اولويت هاي سرمايه گذاري در كل كشور مشخص شده و به زودي اولويتهاي منطقه اي و استاني نيز استخراج مي شود.
حبيبي تصريح كرد: سرمايه گذاران مي توانند با مطالعات امكان سنجي و مراجعه به سايت و در نظر گرفتن اولويتها و مزيتهاي سرمايه گذاري در مناطق مختلف با ديد بازتري اقدام كنند.
علاوه بر اولويتهاي سرمايه گذاري، امكان درخواست الكترونيكي صدور مجوز ساخت واحد صنعتي و طي مراحل صدور مجوز از جمله مواردي است كه در سايت بهين ياب تعبيه شده است.
 


آغاز بلوك بندي قيمت مسكن در تهران و كرج از امروز

معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي از آغاز بلوك بندي قيمت مسكن در تهران و كرج از امروز خبر داد.
ابوالفضل صومعلو در جمع خبرنگاران گفت: بلوك بندي قيمت مسكن در تهران و كرج از سه شنبه (امروز) و بلوك بندي اجاره بها نيز از هفته آينده آغاز مي شود.
وي هدف از بلوك بندي قيمت مسكن را شفاف سازي بازار و ارائه اطلاعات قيمتي به خريداران و مستأجران دانست.
به گزارش فارس وي افزود: متقاضيان مي توانند از امروز با مراجعه به سامانه اينترنتي www.hmi.mrud.ir قيمت خريد و فروش ملك و آپارتمان را در مناطق محل زندگي خود استخراج كنند.


سازمان حمايت اعلام كرد طرح نظارت بر بازار رمضان از هفته آينده

طرح بازرسي بازار در ماه مبارك رمضان از هفته آينده آغاز مي شود.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد: تخلفات در بازار جنبه هاي مختلفي دارد كه در بخشهاي توليد، توزيع، عمده فروشي و خرده فروشي انجام مي شود كه با آنها برخورد مقتضي صورت خواهد گرفت، چرا كه قرار نيست اجازه دهيم متخلفان بازار را آشفته كنند. در اين ماه برخورد سليقه اي با متخلفان صورت نخواهد گرفت، زيرا اين برخوردها در قالب قانون نظام صنفي، قانون تعزيرات حكومتي و قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان انجام خواهد شد. سازمان حمايت در ادامه اعلام كرد: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به مناسبت ماه مبارك رمضان در آستانه اين ماه برگزار خواهد شد كه بر اين اساس از 15 تير ماه طرح بازرسي با نظارت بر بازار عملياتي خواهد شد. همچنين طرح بازرسي كميت و كيفيت نيز از 23 خرداد ماه آغاز شده كه اولويت آن در بخش آرد و نان بوده است.
 


اختصاص امتياز ويژه به مصرف كنندگان پروفيل توليد داخل

انجمن توليدكنندگان پروفيل «يوپي وي سي» اعلام كرد: در راستاي تقويت توليد ملي و همزمان با دهه توليد ملي، مشوق هايي براي مصرف كنندگان پروفيل ساخت ايران در نظر گرفته است.
محمد جواد اقداميان عضو اين انجمن گفت: در حال حاضر استفاده از پروفيل هاي بي كيفيت و غيراستاندارد وارداتي در ساخت در و پنجره علاوه بر اتلاف سرما يه هاي ملي، اعتماد مصرف كننده داخلي را نيز خدشه دار كرده و اين مسأله بزرگترين آفت براي توليد ملي به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه ظرفيت هاي ايجاد شده در صنعت توليد پروفيل هاي «يو پي وي سي» كشور كاملاً جوابگوي نياز بازار داخلي است، افزود: به همين دليل بايد تلاش كنيم تا ظرفيت هاي خالي اين صنعت فعال شده و به جاي ايجاد شغل براي ديگر كشورها، سرمايه هاي داخلي به سمت اشتغال ملي هدايت شود.
اقداميان گفت: مشوق هايي از اين قبيل علاوه بر ايجاد رقابت سالم در صنعت، اهداف مورد نظر رهبر فرزانه در سال توليد ملي را نيز محقق مي كند و موجب مي شود تا سازندگان در و پنجره نيز از انگيزه بيشتري براي مصرف پروفيل هاي يوپي وي سي ايراني برخوردار شوند.
وي با بيان اين كه به هيچ وجه نگران كاهش سهم واحد توليدي خود از بازار داخلي نيست، افزود: ما همواره تلاش كرده ايم تا با بهره گيري از فن آوري هاي روز دنيا و اخذ سختگيرانه ترين استانداردهاي جهاني در زمينه صنعت پروفيل «يو پي وي سي» اعتماد مصرف كنندگان را جلب و ساير همكاران را نيز به فعاليت در فضاي رقابتي سالم تشويق كنيم.
اقداميان با اشاره به اختصاص مشوق هاي با هدف حمايت از توليد داخلي در نظر گرفته شده، گفت: توليد كنندگان نيز بايد در دشوارترين شرايط خود را در برابر اقتصاد ملي متعهد دانسته و با اقدامات ارزشي و جهادي، به فكر پيشرفت روزافزون صنعت داخلي باشند.
عضو انجمن توليدكنندگان پروفيل «يو پي وي سي»، با بيان اين كه بخش عمده اي از پروفيل هاي وارداتي حداقل استانداردهاي لازم را دارا نيست، افزود: ما بايد فرهنگ استفاده نكردن از كالاها و محصولات خارجي كه مشابه داخلي آن در كشور وجود دارد را عمومي كنيم.
وي خطاب به شبكه نمايندگي خود در سراسر كشور اعلام كرد: آن دسته از نمايندگاني كه طي سال جاري در انتخاب پروفيل دوم خود از محصولات توليد داخل به جاي پروفيل هاي وارداتي استفاده كنند، امتيازات ويژه اي را براي آنان در نظر خواهد گرفت.
 


پرداخت 420 هزار تومان از مطالبات بازنشستگان

با پرداخت دومين مرحله از مطالبات بازنشستگان كشوري ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري تاكنون 420 هزار تومان طي 90 روز به حساب آنان واريز شده است.
ايراندخت عطاريان مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري با اعلام اين مطلب گفت: در مرحله اول 250 هزار تومان براي 830 هزار بازنشسته و مرحله دوم 170 هزار تومان براي 790 هزار بازنشسته واريز شده كه براساس گزارش هاي ارائه شده تاكنون نزديك به 420 هزار تومان مطالباتشان تسويه شده است.
عطاريان اظهار داشت: خوشبختانه با همكاري سازمان خصوصي سازي تاكنون بخشي از 1830 ميليارد تومان سهام شركت هاي دولتي در اختيار صندوق بازنشستگي كشوري قرار گرفته و اميدواريم هر چه سريعتر باقي مطالبات به صندوق پرداخت گردد.
عطاريان ارتقاي وضعيت اقتصادي بازنشستگان و تكريم و كرامت آنان در جامعه را دو رويكرد مهم دولت در سال هاي اخير عنوان كرد و اظهار داشت: خدمات رفاهي و اقدامات حمايتي دولت در بخش هاي اجتماعي، فرهنگي، بهداشتي و درماني براي بازنشستگان كشوري امسال نيز با قدرت و قوت بيشتر ادامه خواهد داشت.


با موافقت سازمان حمايت صورت گرفت افزايش 10 درصدي قيمت كنسروهاي خوراكي

دبير سنديكاي صنايع كنسرو ايران از موافقت سازمان حمايت با افزايش 10 درصدي قيمت انواع كنسرو خوراك و خورشت خبر داد.
محمد ميررضوي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: پيشنهاد توليدكنندگان كنسرو به سازمان حمايت تعيين قيمت پايه 3200 توماني و افزايش 25درصدي قيمت كنسرو ماهي بود كه اين سازمان روز يكشنبه در ابلاغيه اي مبهم تنها با افزايش يك درصدي قيمت كنسرو ماهي موافقت كرده است.
وي ادامه داد: در نامه دوپهلوي سازمان حمايت به سنديكاي كنسرو عنوان شده كه توليدكنندگان كنسرو ماهي در صورتي كه سال گذشته نسبت به افزايش قيمت 14درصدي محصولات خود اقدام نكرده باشند، مي توانند قيمت توليداتشان را 15 درصد افزايش دهند.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه واحدهاي تحت پوشش سنديكاي كنسرو در 3 ماهه آخر سال گذشته قيمت كنسرو ماهي را 14 درصد افزايش داده اند، در نتيجه مصوبه اخير سازمان حمايت تنها باعث افزايش يك درصدي قيمت كنسرو ماهي مي شود كه اين يك درصد نيز به اندازه رشد ماليات بر ارزش افزوده طي سال جاري است.
ميررضوي با اشاره به افزايش قيمت مواد اوليه توليد صنايع كنسروسازي، اظهار داشت: گراني مواد اوليه از يك سو و تعزيراتي شدن قيمت ها از سوي ديگر باعث ضرر توليدكنندگان شده است و در صورت ادامه روند فعلي، علاوه بر تعطيلي واحدهاي كنسروي داخل شاهد رونق واردات كنسرو ماهي خواهيم بود.وي در ادامه با اشاره به مصوبه سازمان حمايت براي افزايش حداكثر 10 درصدي قيمت ساير كنسروها مانند: كنسروهاي خوراك و خورشت، گفت: پيشنهاد توليدكنندگان افزايش 35درصدي اين محصولات بود كه سازمان حمايت فقط با 10 درصد آن موافقت كرد.
 


بررسي بانك مركزي نشان مي دهد رشد 80 درصدي قيمت دلار طي يكسال

متوسط قيمت هر دلار با 80 درصد رشد از پايان سال 89 تا فروردين ماه امسال به بيش از يكهزارو800 تومان رسيده، اين درحالي است كه طي سالهاي 81 تا 89 قيمت دلار 25 درصد رشد داشته است.
به گزارش ايسنا، بررسي هاي بانك مركزي نشان مي دهد كه متوسط قيمت فروش يك دلار در بازار آزاد تهران طي فروردين ماه امسال يكهزار و 877 تومان بوده كه اين ميزان نسبت به ماه مشابه سال 1390 بيش از 79 درصد رشد داشته است.
متوسط قيمت فروش دلار در بازار آزاد تهران طي فروردين ماه سال گذشته يكهزار و 46 تومان بوده است.
از سوي ديگر مقايسه نرخ دلار فروردين ماه امسال با ميزان آن در پايان سال 89 نيز نشان مي دهد كه اين رقم حدود 80 درصد افزايش داشته است. در پايان سال 1389 نرخ دلار در بازار آزاد تهران يكهزار و44 تومان بود.
اين افزايش 80 درصدي طي 13 ماه درحالي بوده كه از سال 1381 تا سال 1389 قيمت دلار بيش از 25 درصد افزايش قيمت داشت.
قيمت دلار سال 1381 بيش از 801 تومان بود كه در سال 1389 اين رقم به يكهزار و 44 تومان رسيده بود.
متوسط قيمت فروش دلار در بازار آزاد تهران طي سال هاي 1382 تا 1388 نيز به ترتيب 832، 874، 904، 922، 935، 966 و 997 تومان توسط بانك مركزي گزارش شده است.
در مورد نوسان قيمت يورو نيز مي توان اشاره كرد كه اين نوسان از دلار شدت كمتري داشته است. به گونه اي كه قيمت فروش يورو در بازار آزاد تهران طي فروردين ماه امسال 2 هزار و 496 تومان بوده در حالي گزارش شده كه اين رقم در فروردين ماه سال گذشته يكهزار و 492 تومان بوده و اين دو رقم نشان از رشد 67 درصدي قيمت يورو طي اين مدت دارد.


تصميم بانك مركزي درباره 6 نهاد مالي و بانكي

معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به تأسيس بانك «آينده» با ادغام بانك تات و 2 مؤسسه مالي و اعتباري صالحين و آتي گفت: در صورت عدم تغيير نام سر در اين 3 نهاد مالي تا امروز عصر (دوشنبه) مجوز هر 3 آنها لغو مي شود.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه بانك جديدي با ادغام بانك تات و 2 مؤسسه مالي و اعتباري صالحين و آتي به نام بانك «آينده» به ثبت رسيده اظهار داشت: نام اين بانك جديد التأسيس سريعاً بايد بر سر در اين 3 نهاد نصب شود.
وي افزود: براي اين اقدام مسئولان مربوطه تا امروز بعدازظهر (دوشنبه) وقت دارند تابلوي مؤسسه و بانك را به نام بانك آينده تغيير دهند؛ در غير اين صورت مجوز اين سه مؤسسه لغو خواهد شد.
به گفته وي تعداد شعب بانك آينده حدود 150 تا 160 شعبه است.
البرز ايرانيان فاقد مجوز
يك مقام ارشد بانك مركزي نيز با تشريح دلايل انحلال مؤسسه مالي و اعتباري اعتماد ايرانيان از صدور مجوز فعاليت بانكي براي مؤسسه قوامين طي روزهاي آينده خبر داد و گفت: مؤسسه يا تعاوني «البرز ايرانيان» فاقد مجوز است.
اين مقام مسئول بانك مركزي با اشاره به تلاش برخي افراد براي مؤسسه يا تعاوني اعتباري البرز ايرانيان ابراز داشت: عده اي تلاش كردند با كمك افراد داراي نفوذ مجوز فعاليت دريافت كنند اما به دليل عدم صلاحيت آنها بانك مركزي مجوزي براي فعاليت صادر نكرد.
وي افزود: با توجه به عدم دريافت مجوز توسط اين مؤسسه يا تعاوني اعتباري، مردم در چنين نهادي به هيچ عنوان سپرده گذاري نكنند كه در صورت چنين اقدامي ممكن است سپرده آنها از دست برود.
اين مقام ارشد بانك مركزي با اشاره به رد صلاحيت برخي از رؤساي شعب 2 بانك در استان هاي آذربايجان غربي و اردبيل گفت: رؤساي شعب اين دو بانك در آن استان ها به دليل عدم توجه به بخشنامه بانك مركزي مبني بر عدم ارائه خدمات بانكي به صندوق متخلف «جوانان خير»، رد صلاحيت مي شوند.
به گفته وي، رؤساي اين شعب با دور زدن قوانين اقدام به افتتاح حساب به نام اشخاص و بستگان مديران اين صندوق مي كردند.
اين مقام مسئول در ادامه يادآور شد: اين شعب سپرده هاي مردم را به اين حساب واريز كرده تا در مواقع بحراني امكان شناسايي سپرده ها نباشد و به نوعي سپرده هاي مردم را پنهان كردند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه سرنوشت مؤسسه اعتباري ايرانيان به كجا انجاميد، گفت: با توجه به اينكه اين مؤسسه قوانين و مقررات بانك مركزي را رعايت نكرد و در مهلت تعيين شده مشكلات خود را رفع نكرد، منحل شد.
وي افزود: مؤسسه مالي و اعتباري قوامين كه در حال تبديل شدن به بانك است، تعهدات مؤسسه اعتماد ايرانيان را بر عهده گرفت.
به گفته اين مدير بانك مركزي، كارهاي مربوط به بانك شدن مؤسسه قوامين انجام شده، پذيره نويسي در بورس صورت گرفته و سپرده قانوني 400 ميليارد توماني لازم را نيز نزد بانك مركزي مسدود كرده است. در همين راستا تنها صدور برگه مجوز فعاليت آن باقي مانده كه طي روزهاي آتي صادر مي گردد.
اين مقام ارشد بانك مركزي تصريح كرد: يكي از مشكلات اصلي اين مؤسسه كمبود نقدينگي به دليل پرداخت 180 ميليارد تومان تسهيلات به يك پروژه سرمايه گذاري بود و به همين دليل اين مؤسسه با كمبود منابع مالي مواجه شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شد علت اصلي مشكلات اين مؤسسه نداشتن مديران بانكي بوده و آيا اين مشكل تاكنون برطرف نشده، گفت: در صورتي كه مديران يك بانك يا مؤسسه داراي تجربه فعاليت بانكي نباشد و از دانش كافي برخوردار نباشند در تسهيلات دهي و بانكداري با مشكل مواجه مي شوند.
اين مقام مسئول با اشاره به مشكلات اين مؤسسه و هجوم مردم براي دريافت سپرده هاي خود اظهار كرد: در اين شرايط امكان ادامه فعاليت براي مؤسسه نبود و به همين دليل مؤسسه قوامين تعهدات اين مؤسسه را تقبل كرد.
وي تأكيد كرد: معمولاً مؤسساتي كه با كمبود نقدينگي مواجه اند بيش از نرخ مصوب، سود سپرده مي پردازند و اين مؤسسه هم به دليل كمبود نقدينگي سپرده هاي بلندمدت تا 26درصد سود پرداخت مي كرد.
وي گفت: در صورتي كه طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار مؤسسات حداكثر نرخ سود تسهيلات و سپرده هاي بلند مدت 20درصد تعيين شده است و برخي مؤسسات براي جذب منابع بيشتر تا 25 الي 26 درصد به سپرده ها سود مي پردازند كه اين از نظر عمليات بانكي تخلف است و اين اقدام به نوعي غيرعقلاني است.
 


مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خبر داد آغاز تعويض كارت هاي قديمي سوخت

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ضمن اشاره به انجام آخرين مراحل طراحي كارت هوشمند انرژي، از آغاز تعويض كارت هاي هوشمند قديمي با كارت هاي نسل جديد هوشمند سوخت خودروها خبر داد.
جليل سالاري در گفت وگو با مهر درباره جزئيات ويژگي هاي كارت هاي هوشمند سوخت با بيان اين كه در حال حاضر براي بيش از 17 ميليون و 716 هزار دستگاه خودرو و موتورسيكلت كارت هوشمند سوخت جديد صادر شده است، گفت: همزمان با ورود به پنجمين سال اجراي نظام سهميه بندي بنزين هم تغييرات جديدي در سامانه هوشمند سوخت كشور اعمال شده است.
وي با اعلام اين كه در حال حاضر ضريب امنيتي و فني كارت هاي هوشمند سوخت نسبت به 5 سال گذشته ارتقاي قابل توجه اي يافته، تصريح كرد: در شرايط فعلي قابليت و كارآيي چند منظوره كارت هاي سوخت هم به ميزان چشمگيري افزايش يافته است.
اين مقام مسئول با اشاره به برنامه ريزي براي رونمايي از كارت هوشمند انرژي، اظهار داشت: تاكنون تمهيداتي براي عرضه كارت هوشمند انرژي ديده شده است و به زودي تصميمات نهايي براي عرضه اين نسل جديد كارت ها نهايي خواهد شد.
وي همچنين در خصوص تعويض كارت هاي هوشمند سوخت فرسوده به مهر توضيح داد: تاكنون حدود 70 هزار قطعه كارت هوشمند سوخت با كارآيي جديد در ناوگان حمل و نقل كشور توزيع شده است.
سالاري با يادآوري اين كه اين كارت هاي جديد سوخت از قابليت هاي بالاي فني و امنيتي برخوردار هستند، بيان كرد: همزمان با تغييرات جديد اعمال شده در كارت هاي هوشمند سوخت، تعويض كارت هاي قديمي با كارت هاي جديد هم در دستور كار قرار گرفته است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اين كه با عرضه اين كارت هاي جديد سوخت آخرين مراحل تست هاي فني و عملياتي خود را پشت سر مي گذارد، تاكيد كرد: با توجه به اين كه سالانه بيش از يك ميليون خودرو جديد وارد ناوگان حمل و نقل كشور مي شود قصد داريم براي تمامي اين خودروهاي نسل جديد كارت هاي هوشمند سوخت را صادر كنيم.
به گفته اين مقام مسئول، همچنين در صورتي كه نياز به صدور كارت هاي المثني هم باشد از اين نسل جديد كارت ها براي متقاضيان صادر خواهد شد تا به تدريج جايگزين كارت هاي قديمي سوخت شوند.
بنابراين گزارش، در حال حاضر بيش از 17 ميليون كارت هوشمند بنزين و گازوييل در سطح كشور فعال است كه از اين تعداد نزديك به 11 ميليون كارت سوخت براي خودروهاي شخصي صادر شده است.
 


بانك مركزي: مردم در مؤسساتي كه سودهاي غيرمتعارف مي دهند سپرده گذاري نكنند

معاون نظارتي بانك مركزي نسبت به سپرده گذاري مردم در موسساتي كه سودهاي غيرمتعارف مي دهند هشدار داد.
ابراهيم درويشي در واكنش به بانك ها و موسساتي كه مدعي اند بابت سپرده هاي كوتاه مدت 20 درصد سود مي دهند گفت: مردم همه بايد توجه داشته باشند كه در موسسه هايي كه سودهاي غيرمتعارف پرداخت مي كنند سپرده گذاري نداشته باشند. چرا كه اين نشانه وجود مشكل در اين موسسه ها است.
وي افزود: هميشه سود كمتر مي تواند متضمن ثبات بيشتر باشد.
وي در مورد برنامه هاي نظارتي معاونت نظارت بانك مركزي عنوان كرد: ما طي مدت فعاليتمان تاكنون اقدامات اساسي در زمينه ساماندهي موسسه هاي مالي و اعتباري انجام داده و بسياري از تعاوني هاي اعتبار فاقد مجوز و غيرمجاز را ساماندهي كرده ايم. براي برخي از موسسه هايي كه دچار بحران مالي شده اند هم از طريق تدابيري برنامه ريزي شده است تا دارايي هاي مردم به طور كامل از بين نرود.
گفتني است پس از اعلام نرخ هاي سود جديد تاكنون چندين بار مقامات بانكي از اينكه برخي موسسات و بانك ها كه سودهاي غيرمتعارف مي دهند ابراز گلايه كرده و هشدار داده اند كه آن ها نمي توانند تعهدات خود را عملي كنند.
مهم ترين اين هشدارها از سوي رئيس كل بانك مركزي بوده كه وي در اين مورد گفته است: اگر يك بانكي مي خواهد نرخ سود سپرده ها را 20 درصد در كوتاه مدت بدهد قطعاً اين بانك در پايان سال ضرر مي كند. ممكن است ما بگوييم كه اين بانك از خودش ضرر مي كند و به همين دليل كاري به نرخ سود آن نداشته باشيم اما اگر سود سپرده ها را 20 درصد بدهد اين بانك قطعاً با مشكل مواجه مي شود و اين رقابت، رقابت نيست و يك نوع خودزني است.


پروازهاي حج تمتع مهرآباد و عمره در فرودگاه امام انجام مي شود

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور از افزايش 100درصدي ظرفيت پاركينگ هواپيما در مهرآباد خبر داد و گفت: از 20دي عمليات حج عمره در فرودگاه امام(ره) انجام مي شود.
محمود رسولي نژاد ديروز طي نشست خبري به مناسبت فرا رسيدن بيست و يكمين سالگرد تاسيس شركت فرودگاه هاي كشور، اظهار داشت: مديريت و راهبري 54 فرودگاه بزرگ موجود و ارائه خدمات ناوبري به فضاي كشور براساس تبصره ب ماده 161 قانون برنامه پنجم، دو ماموريت راهبردي شركت فرودگاه ها است.
وي ادامه داد: در وصول مطالبات از شركت هاي هواپيمايي به اهداف مورد نظر نرسيده ايم؛ سال گذشته 145ميليارد تومان مطالبات معوق از ايرلاين ها داشتيم كه امسال به 170ميليارد تومان افزايش يافته است.
رسولي نژاد افزود: مقرر شده است بدهي شركت هاي هواپيمايي تا قبل از سال 91 به صورت تقسيط پرداخت شود و ايرلاين ها بدهي خود را در سال 91 به صورت نقدي پرداخت كنند.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور اضافه كرد: سال گذشته يك هزارو200 ميليارد ريال فعاليت عمراني در فرودگاه ها انجام شد كه يك سوم اين رقم از محل اعتبارات استاني و دوسوم از محل اعتبارات شركت فرودگاه ها تامين شد.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور در خصوص انجام عمليات پرواز حج در فرودگاه هاي كشور اظهار داشت: امسال براي اولين بار پرواز حج عمره از فرودگاه زنجان انجام مي شود و در 6 ماهه دوم سال فرودگاه بيرجند شاهد انجام عمليات حج خواهد بود.
وي در خصوص تعداد پارك پوزيشن در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: 48 پارك پوزيشن استاندارد در مهرآباد وجود دارد، اما چون اغلب ايرلاين ها متمايل هستند هواپيماي خود را شب در مهرآباد پارك كنند تا صبح پرواز به موقع داشته باشند، شب ها 65 تا 75 فروند هواپيما در مهرآباد پارك مي شود.
رسولي نژاد گفت: در اين راستا طي هماهنگي به عمل آمده از تمامي فضاي موجود استفاده لازم به عمل مي آيد و قصد داريم تا شهريورماه امسال كه اجلاس سران غيرمتعهدها برگزار مي شود، ظرفيت پارك پوزيشن هواپيما را در مهرآباد با استفاده از فضاهاي موجود 100درصد افزايش دهيم.وي در خصوص تعرفه پاركينگ هواپيما در مهرآباد اظهار داشت: در فرودگاه هاي بين المللي وزن هواپيما در عدد 6 ضرب مي شود و هر رقمي كه حاصل شد همان عدد به دلار به عنوان حق فرود و عوارض پاركينگ و اين قبيل دريافت مي شود؛ مثلا اگر اين هواپيما 100 تن وزن داشت600 دلار از آن هواپيما دريافت مي شود، البته حق پاركينگ هواپيما در 2 ساعت اول رايگان است.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور افزود: در سال جاري تمهيداتي انديشيده ايم كه پروازهاي حج تمتع در مهرآباد انجام شود و پروازهاي عمره از 20 دي ماه از فرودگاه امام انجام گيرد.
رسولي نژاد در خصوص سرمايه گذاري كنسرسيوم هاي خارجي و داخلي در فرودگاه امام، اظهار داشت: كنسرسيوم هاي مختلفي اعلام آمادگي كردند، اما در حال ارزيابي توان عملياتي كنسرسيوم ها هستيم.مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور خاطرنشان كرد: احتمالا 5/2 ميليون دلار سرمايه گذاري در فاز دوم فرودگاه امام انجام خواهد شد و تا اوايل مهرماه كنسرسيوم در اين باره جذب مي شود.
 


رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه گراني درپول نفت و بودجه دولت است

رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه ساختار اقتصادي ايران در 40 سال گذشته تورم زا بوده است گفت: ريشه گراني در پول نفت و بودجه دولت است.
محمد نهاونديان ديروز در يك نشست خبري اظهار داشت: رويكردهاي تعزيراتي در مسائل اقتصادي خيلي كم جواب مي دهد و اين رويكردها در مقابله با تخلف ها بايد استفاده شود. وقتي پديده اي در اقتصاد عام مي شود بايد ريشه مشكلات اقتصادي را پيدا كرد.
وي با اشاره به گراني هاي اخير اظهار داشت: وقتي بحث از گراني مي شود كه در چند وقت اخير بزرگان نيز به آن اشاره كرده اند بدون توجه به ريشه هاي گراني به موارد مصداقي گرانفروشي پرداخته مي شود كه اين اشتباه است.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: گراني يك پديده اقتصاد كلان است و در اقتصاد ايران نيز 40 سال تورم مزمن داشته و داريم و اين موضوع مربوط به اين دولت و آن دولت نمي شود.
به گزارش فارس وي افزود: تا وقتي كه پول نفت وارد بودجه مي شود و يا با كسر بودجه مواجه مي شويم همين موارد قدرت خريدي ايجاد مي كند كه براي آن عرضه اي وجود ندارد لذا با بيماري هلندي و تورم مزمن مواجه مي شويم.
نهاونديان گفت: بايد ريشه گراني را در بودجه دولت ديد، بايد به فكر كوچك كردن دولت باشيم وقتي نان گران مي شود به جاي آنكه به يك بنگاه اقتصادي واحد صنفي و يا كشاورز بپردازيم بايد به دنبال ريشه آن باشيم. پرداختن به بنگاه ها در مواقع گراني انحراف است.
وي افزود: ريشه تورم را بايد در كلان اقتصاد ديد ، بايد آنچه باعث افزايش قدرت خريد و افزايش نقدينگي در نظام اقتصادي كشور مي شود را حل كرد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: اخيرا گزارشي منتشر شده است كه در آن شاخص توليد بيش از شاخص مصرف كننده بوده است و متأسفانه برخي گفتند كه توليد كننده ها قيمت خود را افزايش داده اند كه من براي اين گروه متأسفم.
وي افزود: بر اساس گزارش بانك مركزي شاخص كالاي مصرفي رشد 5.21 درصدي و شاخص خدمات توليدي رشد 5.34 درصدي داشته است اما بايد به دلايل اين رشد بپردازيم. بخشي از اين افزايش قيمت مربوط به رشد كالاهاي اداري و دولتي است كه به طور مثال حامل هاي سوخت در مدت مورد مطالعه 2.69 درصد افزايش داشته است كه سهم آن در افزايش قيمت 37 درصد بوده است.
نهاونديان گفت: برخي فشارهاي تعزيراتي و همچنين قيمت گذاري دولتي براي واحدهاي توليدي باعث شده است تا توليد كنندگان نتوانند قيمت ها را آنطور كه هست متعادل كنند.
وي با اشاره به روز صنعت و معدن گفت: روز صنعت و معدن بايد به روز عزم ملي براي حمايت از كار و سرمايه ايراني تبديل شود و بايد حمايت از كار و سرمايه يك فخر و افتخار ملي محسوب شود.
نهاونديان خواستار آن شد تا دولت نشست هاي همدلانه با فعالان بخش خصوصي و همه گروه ها داشته باشد و براي مبارزه با تحريم ها اولين قدم برداشتن موانع داخلي است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14