(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 تير 1391 - شماره 20244

گزارشي از آئين آغاز اكران فيلم شورشيرين
روايت يك مظلوميت
به بهانه برگزاري دومين نمايشگاه بازي هاي رايانه اي
هجوم به مرزهاي فرهنگي
تيرماه؛ آخرين مهلت ارسال آثار به جشنواره فيلم دفاع مقدس
«معماي شاه» شهريور كليد مي خورد
نگاه عراقي ها به دفاع مقدس فيلم مي شود
فيلم مستند «خدمت سربازي» درحال توليد است
تأملي بر جريان غني سازي اوقات فراغت در سيما
در جست و جوي سرگرم سازي بومي
نقدي بر فيلم «قفس طلايي»
سرگيجه!
برنامه هاي مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري اعلام شد
روش هاي جديد براي اعتلاي تئاتر
به بهانه پخش برنامه «دست پخت مامان» از سيماي خانواده
آشپزي و سبك زندگي


گزارشي از آئين آغاز اكران فيلم شورشيرين

روايت يك مظلوميت

فيلم سينمايي «شور شيرين» با محوريت مبارزات شهيد محمود كاوه در كردستان، بالاخره پس از كش و قوس هاي فراوان در شرايط اكران و مشكلاتي كه براي نمايش اين فيلم در چالش هاي اين روزهاي سينماي كشور به وجود آمده، به طور رسمي اكران شد.
مسئله اي كه در آئين افتتاحيه نمايش عمومي اين فيلم نيز در صحبت هاي حضار آشكار شد. تا آنجا كه حتي تهيه كننده فيلم به صراحت اعلام كرد، جواد اركاني، كارگردان اين فيلم به خاطر ناراحتي در شرايط اكران آن، نتوانسته در اين مراسم حضور بيابد. با اين حال، اين آئين با حضور خانواده شهيد محمود كاوه به گرمي برگزار شد و گويي شوري شيرين، به سينماي كشورمان اعطا گرديد.
در آغاز اين مراسم كه در برج ميلاد برگزار شد، ابراهيم اصغري تهيه كننده فيلم «شور شيرين» سخنراني كرد و گفت: براي ساخته شدن اين فيلم زحمات فراواني كشيده شد، اما تا اين لحظه، هنوز هم مشكلات اكران اين فيلم حل نشده است.
وي تصريح كرد: متاسفانه تمام توان ما در چند روز گذشته صرف حل كردن اختلاف نظرهايي شده كه وجود دارد و هنوز هم نتوانستيم مشكلات پيش رو را حل كنيم .
تهيه كننده فيلم «شور شيرين» ادامه داد: اكنون و تا اين لحظه شرايط ايده آل اكران براي اين فيلم با موضوع دفاع مقدس فراهم نشده است و اين موضوع خيلي درد آور است .
اصغري همچنين به مديريت قاطع شهيد كاوه اشاره كرد و بيان داشت: توقع داريم ما كه در عرصه فرهنگ كار مي كنيم فرمانده هايي داشته باشيم كه مانند شهيد كاوه مقتدرانه بايستند و مشكلات را حل كنند. لازم است يك مدير مانند شهيد كاوه ايستادگي به خرج دهد و حق ما را بگيرد .
اين تهيه كننده تأكيد كرد: متاسفانه در شرايط فعلي يك عده كه دنبال مقاصد شخصي شان هستند، آن قدر قدرت مي گيرند كه حتي براي اكران يك فيلم ارزشي هم مشكل درست
مي كنند.
وي اضافه كرد: البته آقاي شمقدري و برخي از دوستان در وزارت ارشاد خيلي تلاش كردند تا مشكل اكران حل شود، اما تا اين لحظه نتوانستند كاري انجام بدهند .
در ادامه اين مراسم، با حضور دختر شهيد كاوه، به نمايندگي از خانواده اين شهيد تقدير به عمل آمد. اتفاقي كه با تشويق گرم و پرشور حاضران مواجه شد. دختر شهيد كاوه نيز در سخنان كوتاهي به گلايه از شرايط نامطلوب اكران فيلم «شور شيرين» پرداخت و گفت: از صحبت هاي آقاي اصغري ناراحت شدم و اشك در چشمانم جمع شد كه سينماي دفاع مقدس تا چه حد مظلوم است .
وي همچنين اين فيلم را تحسين كرد و اظهار داشت: به نظرم «شور شيرين» فيلمي بسيار عالي و بي نظير است و بايد از همه دست اندركاران و عواملي كه براي آن زحمت كشيده اند و يا از فيلم حمايت كرده اند، تشكر كنم .
در ادامه برنامه، حميد رضا عمارلو بازيگر نقش شهيد كاوه در فيلم «شور شيرين» پس از دريافت هديه خودپشت تريبون آمد و گفت: حرفي در دل مانده بود و در جشنواره هم نتوانستم بگويم. دوست دارم اين حرف را اينجا بازگو كنم. بزرگترين مسئوليت اين فيلم بر عهده ضعيف ترين و كوچك ترين فرد گروه بود . وي افزود:اميدوارم به واسطه بازي در اين نقش خداوند گناهان و اشتباهات من را ببخشد و توانسته باشم از عهده اين نقش به سهم خودم برآمده باشم.
عمارلو اضافه كرد: اميدوارم روح بزرگ شهيد كاوه و خانواده ايشان از بازي بنده در اين فيلم راضي باشند.
سيد احمد ميرعلايي، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي هم از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه ضمن تقدير از عوامل ساخت فيلم «شور شيرين» به دشواري ساخت فيلم هاي دفاع مقدسي پرداخت.
وي تصريح كرد: فيلمسازي در زمينه دفاع مقدس شرايط سخت و دشواري دارد و روز به روز هم دشوارتر مي شود . از سوي ديگر مستندسازي در اين زمينه كار ساخت فيلم را بسيار دشوارتر مي كند.
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در ادامه افزود: «جواد اردكاني» و تيم سازنده فيلم سينمايي «شور شيرين» در ساخت اين فيلم زحمات زيادي كشيدند و امروز دور هم جمع شديم تا از اين عزيزان تقدير به عمل آوريم .
گفتني است، «شور شيرين» پنجمين فيلم جواد اردكاني است. وي پيش از اين نيز فيلم «به كبودي ياس» را با محوريت شخصيت شهيد عبدالحسين برونسي ساخته بود.
فيلم «شور شيرين» براي نخستين بار در سي امين دوره جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. اكران اين فيلم در مركز جشنواره با استقبال و تشويق گسترده تماشاگران مواجه شد. اين استقبال در نشست پرسش و پاسخ فيلم نيز ادامه يافت و اغلب نمايندگان رسانه ها به تحسين اين فيلم پرداختند.
 


به بهانه برگزاري دومين نمايشگاه بازي هاي رايانه اي

هجوم به مرزهاي فرهنگي

آرش فهيم
بازي هاي رايانه اي يكي از محصولات تكنولوژيك تمدن جديد انساني است كه در كشور ما نيز جايگاه ويژه اي را به دست آورده. از سه دهه پيش، اين وسائل در قالب هاي مختلفي چون آتاري، ميكرو، سه گا، سني، پلي استيشن، ايكس باكس و ... وارد ايران شده و بخش اعظم كودكان و نوجوانان و حتي گاه بزرگ سالان را نيز مجذوب خود ساختند.
اما اين پديده نيز مانند ساير محصولات تكنولوژيك در كنار زيبايي ها و جذابيت هاي خاص خود، عواقبي منفي را نيز در پي دارد. اين پيامدها را در حوزه هاي گوناگوني مي توان شناسايي كرد. از حوزه پزشكي و جسماني گرفته كه نتايجي چون كم تحركي و بدفرم شدن اسكلت كودكان را ايجاد مي كند، تا مسائل رواني كه حداقل عواقبي مانند انزوا و خشونت را به بار مي آورد.
اما تأثير بازي هاي رايانه اي وارداتي از اين حد نيز فراتر است. به طوري كه بسياري از بازي هايي كه از طرق غيرقانوني وارد كشورمان مي شوند به شكلي آشكار اهدافي سياسي را دنبال مي كنند. اين بازي ها موضوع هاي گسترده اي را از قبيل آموزش سبك زندگي غربي، ترويج فساد اخلاقي و حتي آموزش شورش هاي خياباني و تخريب اموال عمومي را در دستور كار خود قرار داده اند. اين طيف از بازي هاي رايانه اي در كشورهاي غربي توليد مي شوند و در حجم انبوهي، از راه هاي قاچاق و زيرزميني وارد كشورهاي درحال توسعه و بخصوص ايران مي شوند. بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مراكز پژوهشي، سالانه بيش از 25 ميليون بازي خارجي غيرقانوني در دسترس مردم ايران قرار مي گيرد.
اهميت اين مسئله ازآنجاست كه امروز ديگر بر همه آشكار و ثابت شده است كه تسخير ملت هاي جهان سوم و جوامع موسوم به درحال توسعه و به ويژه سرزمين هايي كه داعيه استقلال و عدم تسليم در برابر قدرت هاي سلطه گر را دارند، از تهاجم نظامي و ترفندهاي اقتصادي فراتر رفته و بيشتر از طريق رسانه ها و ابزارهاي فرهنگي در حال انجام است. به اين موضوع بارها، هم در حرف هاي سياستمداران نظام سلطه اذعان شده و هم در سخنان انديشمندان غربي آمده است. ژنرال «دوايت آيزنهاور» رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا در نخستين سال هاي جنگ سرد در اين باره گفته بود: «ما به هيچ وجه قصد نداريم كه در جنگ نرم، از طريق فشار و اعمال زور بر قلمرو يا ناحيه اي مسلط گرديم. هدف ما به مراتب عميق تر، فراگيرتر و كامل تر است. ما در تلاشيم تا جهان را از راه هاي مسالمت آميز، از آن خود گردانيم ... ابزارهايي كه براي گسترش اين واقعيت استفاده مي كنيم، به ابزارهاي رواني مشهورند، اما از لحاظ اين كه اين كلمه چه كاري قادر است انجام دهد، هيچ نگراني به خود راه ندهيد. جنگ نرم در واقع اذهان و اراده هاي افراد را مورد هدف قرار مي دهد...»
اين موضوعي است كه امروز در فعاليت برنامه ها و محصولات رسانه اي غربي بعينه ديده مي شود و يكي از سرمايه گذاري هاي دولت هاي جهان خوار روي كودكان و نوجوانان است؛ نسلي كه آينده جوامع را تشكيل مي دهند. به تأييد كارشناسان، دوران كودكي، پذيراترين و شكل بخش ترين دوران زندگي هر انساني به شمار مي آيد و از همين رو نظام فرهنگي غرب براي تأثير حداكثري خود بر مخاطب، همواره اين قشر را بيش از سايرين مد نظر داشته و به همين دليل نيز سرمايه گذاري گسترده اي در زمينه توليد انيميشن و به ويژه بازي هاي رايانه اي پرزرق و برق و مهيج (به عنوان جذاب ترين نوع فيلم براي قشر ياد شده) انجام داده است .
هم از اين رو امروزه بحث تهاجم فرهنگي، جنگ نرم و نفوذ ارزش هاي بيگانه از طريق مديوم هاي تصويري و در رأس همه، سينما و قالب هاي وابسته به آن - مانند بازي هاي رايانه اي و انيميشن- همواره به عنوان يكي از تهديدات فرهنگي شناخته مي شود.
اين درحالي است كه به تازگي نيز يك بازي جديد توليد شده كه پيش بيني مي شود در آينده اي نزديك در كشورمان نيز منتشر شود. «كينكت» نام يك گيم جديد است كه توسط شركت ميكروسافت توليد شده. مهم ترين ويژگي اين بازي اين است كه مي تواند حركات بدن كاربر را در صحنه بازي نمايش دهد. يعني كاربر به جاي اينكه حركات را از طريق دسته ابزار انجام دهد، خودش همان نقش را بازي مي كند. اين اتفاق گرچه از نظر تكنولوژيك يك حركت رو به جلو محسوب مي شود، اما داراي عواقب فرهنگي خاصي هم هست. به خاطر برخورداري از يك دوربين قدرتمند، اين دستگاه توانايي ضبط تصاوير را دارد. در دوراني كه از دوربين تلفن همراه، دوربين لپ تاپ و ميكروفن لپ تاپ گرفته تا مكالمات تلفني، ايميل ها و ... به ابزاري براي جاسوسي تبديل شده اند و توسط آژانس امنيت ملي آمريكا ( NSA ) كنترل مي شوند و اين موضوع صرفاً به افراد سياستمدار و يا افراد خاص جامعه آمريكا اختصاص ندارد و براي افراد همه جوامع در سراسر دنيا در نظر گرفته شده تا رفتار و مكالمات همه انسان ها را در همه جا پوشش مي دهد، كينكت پر زرق و برق مايكروسافت آمده تا كمكي باشد براي رسالت سازماني و مأموريت NSA كه كنترل روابط و اطلاعات افراد در سراسر دنيا باشد.حال در اين بازار تصور كنيد كودك و نوجواني را كه روز و شب با بمباران رسانه اي توسط تلويزيون ها و ماهواره هاي داخلي و خارجي قرار گرفته و كنسول هاي بازي اي كه توسط خانواده ها در دسترسش قرار گرفته است.وسايلي كه امروزه به حدي داراي جذابيت فني و بصري هستند كه بزرگ سالان جوامع مختلف را هم به سمت خود كشانده اند و اين صنعت با رو آوردن به كينكت و كنترلر هاي حركتي ديگر كنسول ها ضعف هميشگي خود يعني عدم تحرك را نيز برطرف ساخته و حال به افق هاي بسيار دورتري مي انديشد.(هفته نامه سايبري رويكرد، شماره 9)
گرچه ايجاد محدوديت و مبارزه با وارادات محصولات نامناسب و مخرب يك راه حل ابتدايي و ضروري محسوب مي شود، اما با توجه به نياز و تقاضاي بالاي جامعه به اين گونه محصولات، اقدامات و تمهيدات ايجابي، كارسازتر است.
هرچند طي سال هاي اخير با راه اندازي بنياد ملي بازي هاي رايانه اي، برگزاري جشنواره در اين زمينه و افزايش توليد بازي هاي بومي، تاحدودي لطمات اين عرصه كاهش يافته است، اما بدون شك اين اقدامات كافي نيست. شرايط حساس كنوني،
سرمايه گذاري، تبليغ، آموزش و توليد
بازي هاي رايانه اي با كيفيت و جذاب و داراي موضوعات استراتژيك و فرهنگساز را
ضروري تر از گذشته نشان مي دهد.
اين را نبايد از نظر دور داشت كه تأثير بي توجهي به فرهنگ و هنر بومي كشور در درازمدت، در ساير حوزه هاي اجتماعي و علمي و صنعتي و اقتصادي نمود پيدا خواهد كرد، لذا بر همه دستگاه هاي مرتبط است كه هر چه زودتر با تغيير نگاه به حوزه بازي هاي رايانه اي از يك كالاي مصرفي به عنصري استراتژيك، زمينه را براي خارج كردن جامعه از انفعال در برابر بازي هاي خارجي خارج كنند. كافي است بار ديگر به برخي از نظرات مطرح شده از سوي خود غربي ها رجوع كنيم تا اهميت اين موضوع را بهتر درك كنيم .
«نوام چامسكي» انديشمند مشهور آمريكايي چند سال پيش در گفت وگويي، از روش رسانه هاي غربي در مواجهه با مخالفان خود به عنوان نوعي شيوه جديد سركوب ياد كرد و گفت :
«... يك قرن طول كشيد تا صاحبان سرمايه در آمريكا و انگليس به اين نتيجه رسيدند كه از راه خشونت نمي توانند جلوي مطالبات مردم را سد كنند و در هر دو كشور كه آزادترين كشورها به نظر مي آيند به شيوه هاي جديد سركوب روي آوردند. در واقع، صنايع نويني به وجود آوردند كه صنعت توليد افكار عمومي و رضايت عمومي نام دارد و اين كار را به شيوه هاي مختلف مثلاً از طريق كنترل رسانه ها انجام مي دهند...»


تيرماه؛ آخرين مهلت ارسال آثار به جشنواره فيلم دفاع مقدس

14 تيرماه آخرين مهلت ارسال آثار به بخش هاي مسابقه سينماي ايران شامل فيلم هاي سينمايي، سينمايي ويديويي، آثار كوتاه و مستند و مسابقه بخش بين الملل با زيرشاخه هاي سينمايي و سينمايي ويديويي است.
روابط عمومي اين جشنواره از فيلمسازان و تهيه كنندگان دعوت كرد تا آثارشان را در بخش هاي ياد شده به نشاني دبيرخانه تحويل نمايند.
بر پايه اين خبر؛ «انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس» با مشاركت و همياري «سازمان سينمايي كشور» با رويكرد مقاومت، بصيرت و شكوفايي به منظور «تبيين فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه هاي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس و نگاه به حضور سازنده ايثارگران در مقابل دشمنان، تحريم اقتصادي، دستاوردهاي علمي و افتخارات جهاني»، «مقاومت و بيداري اسلامي»، «مقابله با استكبار جهاني»، «تروريسم» و صهيونيسم بين الملل» دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت را در بخش هاي «مسابقه سينماي ايران»، «مسابقه بين الملل»، «قلم طلايي»، «جلوه گاه نور»، «چشم انداز سينماي مقاومت ايران»، «نشست هاي تخصصي و بزرگداشت سينماگران انقلاب و دفاع مقدس» با حضور سينماگران در هفته دفاع مقدس برگزار مي نمايد.


«معماي شاه» شهريور كليد مي خورد

تهيه كننده سريال «معماي شاه» با اشاره به توليد اين سريال گفت: «درحال حاضر «معماي شاه» در مرحله پيش توليد است و حدود نيمي از كار انجام شده است.
علي لدني به خبرگزاري سينما اعلام كرد: با اتمام پيش توليد، تصويربرداري اين سريال از اوايل شهريور شروع مي شود.
گفتني است، سريال معماي شاه كه زندگي محمدرضا پهلوي از 1315 و بازگشت وي از سوئيس را تا مرگ او در سال 1359 به تصوير مي كشد، به كارگرداني محمدرضا ورزي در 45 قسمت 50 دقيقه اي توليد مي شود. سريال تاريخي معماي شاه يكي از سريال هاي مهم شبكه يك است كه قرار است درسال 92 به مناسبت پنجاهمين سالگرد آغاز نهضت امام خميني(ره) به طور هفتگي از اين شبكه پخش شود.
 


نگاه عراقي ها به دفاع مقدس فيلم مي شود

اولين فيلم دفاع مقدس از نگاه عراقي ها توليد مي شود.
نگارش فيلمنامه سينمايي «يك آرزوي زيبا» در ژانر دفاع مقدس به نويسندگي هادي محمدي نسب و تهيه كنندگي جمال شورجه به پايان رسيد.
براي نگارش اين فيلمنامه و توليد فيلمي از روي آن، ساعت ها با ايراني هاي مقيم عراق، نيروهاي نفوذي اطلاعات- عمليات ايران در عراق زمان جنگ تحميلي و عراقي هاي اخراجي توسط صدام، مصاحبه شده و تحقيقات مفصلي صورت گرفته است. درپس زمينه اين فيلم به شرايط آن زمان جامعه عراق و متجاوزبودن صدام در جنگ پرداخته مي شود.
مقدمات و رايزني ها براي توليد اين فيلم با مقامات فرهنگي عراق صورت گرفته و با نهايي شدن توافقات، پيش توليد آن آغاز خواهدشد.
 


فيلم مستند «خدمت سربازي» درحال توليد است

مراحل تصويربرداري فيلم مستند «وظيفه عمومي» با موضوع خدمت سربازي، به كارگرداني «مهدي قربانپور» و تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، به نيمه راه رسيد.
اين فيلم مستند، به معرفي «نظام وظيفه» از آغاز تا امروز مي پردازد و ساختار آن هم تلفيقي از گفت وگو و نريشن است. ضمن اينكه از لحاظ تاريخي هم سعي شده تا از اسناد و عكس هايي از چهار نسل مختلف استفاده شود. اكنون بيش از 50درصد از تصويربرداري اين فيلم درلوكيشن هاي تهران و حومه و در پايگاه هاي آموزشي انجام شده است.
 


تأملي بر جريان غني سازي اوقات فراغت در سيما

در جست و جوي سرگرم سازي بومي

اميد صدرايي
با آغاز فصل تابستان، بار ديگر بحث درباره اوقات فراغت و پر كردن و غني سازي اين اوقات به صدر مباحث فرهنگي و اجتماعي ارتقا مي يابد. هرسال نيز برنامه ها و طرح هايي از سوي ارگان هاي مختلف در اين راستا اجرا مي شود.
يكي از دستگاه هاي مأمور و مسئول در زمينه غني سازي اوقات فراغت، صدا و سيما است. در موقعيت هايي چون عيد نوروز و به خصوص تابستان - كه به سه ماه تعطيلي موسوم است- جايگاه رسانه ملي به عنوان يكي از ابزارهاي سرگرمي ساز و با توان بالاي جذب مخاطب مطرح مي شود .
بر اين اساس ، برنامه هاي تابستاني صدا و سيما يك موضوع راهبردي و حياتي در حوزه مسائل اجتماعي و فرهنگي محسوب مي شود. چرا كه محور بحث اوقات فراغت ، كودكان و نوجوانان ، آينده سازان كشور است. بدون شك نحوه سياستگذاري و برنامه ريزي براي چگونگي وقت گذراني بچه ها در تعطيلات، يكي از عوامل مهم شكل دادن شخصيت آنهاست .
در شرايطي كه رسانه هاي تخريبگر غربي ، ذهن جوانان كشور ما را آماج امواج خود قرار داده اند، مسئوليت صدا و سيما بسيار سنگين تر است. در اين زمينه صدا و سيما توان تبديل كردن اوقات فراغت به يك فرصت فرهنگي والا را دارد. مي توان با چينش خاص برنامه ها و انتخاب فيلم هاي خاصي به اهداف مورد نظر رسيد .
اما مرور برنامه هاي تابستاني امسال در تلويزيون گوياي آن است كه فضا و ساختار كلي برنامه ها ، مانند سال هاي گذشته است. به طوري كه باز هم شاهديم ، كميت گرايي بر كيفيت غلبه دارد. به اين ترتيب كه شبكه هاي مختلف سعي دارند فضاي آنتن را تا جاي ممكن با فيلم ها و سريال هاي اغلب تكراري و ساير برنامه هاي سرگرم كننده پر كنند، اما آيا تراكم چنين برنامه هايي كه عمدتاً به عنوان سرگرمي غير مولد تعريف مي شوند، مي تواند به غني سازي اوقات فراغت كمك كند؟
يكي از برنامه هاي اصلي سيما براي تابستان ، نمايش چند سريال شبانه است. امسال چند سريال همچون «راه طولاني»، «پشت كو هاي بلند»، «سهمي براي دوست»، «كارآگاه رشيد»، «مهمانان ويژه» و ... براي فصل تابستان در نظر گرفته شده اند. نمايش برخي از اين سريال ها از قبل ادامه دارد و برخي نيز جديد هستند. همچنين دركنار اين مجموعه ها، چندين سريال تكراري در ساعات و شبكه هاي مختلف درحال پخش است. با اين حال مجموعه هاي جديد، به جز يكي دو مورد آن ها قابليت چنداني براي جذب مخاطب و جريان سازي رسانه اي ندارند.
نمايش فيلم هاي عمدتاً هاليوودي هم از ديگر رويكردهاي تلويزيون كشورمان در فصل تابستان است. راه اندازي شبكه نمايش، حجم فيلم ها را افزايش داده و علاوه بر آن، شبكه اول سيما هم با برگزاري جشنواره اي تابستانه، هر روز يك فيلم سينمايي را براي پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در نظر گرفته است. شيوه نمايش فيلم هاي خارجي در سيما يكي از موضوعات بحث برانگيز بوده كه همچنان نيز حل نشده است. چون خيلي از فيلم هاي خارجي و به ويژه فيلم هاي هاليوودي در كنار جذابيت فراوان اما داراي وجوه فرهنگي و ايدئولوژيك متضاد با جامعه ما هم هستند. پاكسازي اين فيلم ها از تصاويري كه در شأن مردم و اخلاق جامعه ما نيستند، به تنهايي كافي نيست و نمي تواند به خنثي سازي محتواي آن ها بينجامد. به هر حال فيلم هاي آمريكايي ، برعكس فيلم هاي سينماي ما، به شدت هدفمند و ايدئولوژيك هستند و اتاق هاي فكر فرهنگي و رسانه اي ما بايد علاوه بر پاك كردن تصويري اين فيلم ها، تمهيدي هم براي از بين بردن جهت گيري محتوايي آنها بينديشند .
گفتيم ؛ آنچه در اين زمينه مشهود است، غلبه كميت گرايي و در پيش گرفتن سياست پركردن آنتن است. هرچند اين نوع برنامه ريزي در زمينه تحقق برخي اهداف نظير جلب توجه بيشتر مخاطب و رقابت با شبكه هاي بيگانه تاحدودي مفيد است، اما يك راهبرد فرهنگساز و كيفي محسوب نمي شود. راه حل توجه به اوقات فراغت از سوي رسانه ملي، تراكم پخش برنامه نيست. بلكه نحوه نمايش اين برنامه ها نياز به مهندسي و سياستگذاري فرهنگي دارد. يكي از خاصيت هاي رسانه هاي تصويري از جمله تلويزيون ، ذائقه سازي است. اين گونه رسانه ها نه تنها از ذائقه مخاطب تأثير مي پذيرند بلكه قدرت جهت دهي به ذائقه را نيز دارند. مثلاً برخي از شبكه هاي فارسي زبان خارجي ، با تحليل علايق و ذائقه مردم كشورمان فعاليت خود را شكل داده اند. مهم ترين و مطمئن ترين راه براي عقب راندن اين گونه شبكه ها توسط صدا و سيما نيز ، اين است كه علاوه بر پيروي از ذائقه مخاطب ايراني ، رفته رفته كاري كند تا مردم به سمت چنين شبكه هايي نروند. اين هدف يك افسانه يا معجزه نيست. زيرا در جامعه ما همچنان خيل عظيمي از مردم رغبتي به تماشاي برنامه هاي شبكه هاي فارسي زبان بيگانه ندارند. دليلش اين است كه تربيت فرهنگي و هنري و به عبارت بهتر ذائقه آنها با محصولات آن شبكه ها در تضاد است.
صدا و سيما يكي از دستگاه هاي مسئول در زمينه تربيت رسانه اي هموطنان مان است. پرهيز از مواردي چون كليشه هاي امتحان پس داده ، بازتوليد زندگي مدرن و رفاه زده شمال شهري ، ملودرام هاي سطحي و به جاي آن تمركز بيشتر به موضوعات جديد و برجسته كردن ابعاد زيباي فرهنگ ، تاريخ و جغرافياي ايران از جمله ابتدايي ترين راه حل ها براي نيل به مقاصد فرهنگي متعالي صدا و سيما است. غني سازي اوقات فراغت توسط صدا و سيما نيازمند تعاريف و اجراي الگوهاي تازه و كارآمدتري است. تمام تجربه ها نشان مي دهد كه الگوگيري از فرهنگ بومي ، كارسازتر از تقليد از الگوهاي بيگانه است .


نقدي بر فيلم «قفس طلايي»

سرگيجه!

محمد قمي
فيلم«قفس طلايي« دومين فيلم محمد زرين دست پس از «سرگيجه» (1385) در دوران پس از انقلاب است . فيلمي كه البته نتيجه چندان خوشايندي براي كارگردانش به همراه نداشت و نه توانست نظر مخاطبان را به سمت خود معطوف كند و نه ديدگاه مثبتي از منتقدان و داوران را به خود متوجه گرداند .
«سرگيجه » فيلم مغشوش و سرهم بندي شده اي بود كه اگرچه جزو 10 كانديداي معرفي شده براي فيلم هاي نامزد در ارسال به مراسم اسكار از جانب ايران هم قرار گرفت، اما همان موقع هم همه متفق القول بودند كه اين بيشتر به يك شوخي و تعارف بي مصرف شبيه است و الا در ابتدايي و نازل بودن سطح فيلم «سرگيجه» چه از جهت ساختار و چه به لحاظ كار كارگرداني كمتر كسي شك به دل راه داده بود .
اما فيلم جديد زرين دست هم چيزي از «سرگيجه» كم ندارد و يا به عبارت ديگر بايد گفت در نداشتن هاي سرگيجه، با آن شريك است . فيلمي سردستي و ضعيف كه به ويژه در حوزه كارگرداني و نحوه روايت كاستي ها و فقدان هاي زيادي دارد . وقايع بي چفت و بستي كه به شيوه باليوودي و در روايتي آبكي، سطحي از سينماي دهه شصت و ماقبل دهه شصت را در ذهن تداعي مي كنند و سازنده اثر نتوانسته هيچ برگ برنده اي را در طول فيلمش براي مخاطب رو كند و معلوم نيست بيننده سينماي ايران در سال 1391 به چه اميدي و با چه دستاويزي بايد به تماشاي يك فيلم دمده و بي حال و سرهم بندي شده از جنس قفس طلايي برود . آن هم با آن اسم گل درشت ماقبل تاريخي اش! امير فرزند كوچك خانواده ايزدي بزرگ است كه با اميد كسب موقعيت هاي بهتر از سوي پدرش به خارج از كشور فرستاده مي شود ولي پس از چندي به دليل بروز اختلافاتي رابطه امير با خانواده اش قطع مي شود و منصور برادر بزرگ تر امير براي بازگرداندن وي به آمريكا مي رود و ... .
بازي هاي بدي كه در فرمي كليشه اي به يكي از بي هيجان ترين فيلم هاي سالهاي اخير سينماي ايران بدل شده اند و انسان درمي ماند كه فيلمي مثل قفس طلايي جز ارضاي ميل و نياز فردي كارگردانش به اين عنوان «كارگردان»ي، ديگر چه فايده و مددي به سينماي ايران و سينماگر ايراني و از همه مهم تر، به «مخاطب» سينماي ايران مي رساند؟ !
 


برنامه هاي مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري اعلام شد

روش هاي جديد براي اعتلاي تئاتر

رئيس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري از سياست ها و برنامه هاي جديد اين مركز براي اعتلاي تئاتر خبر داد.
رحمت اميني در نخستين نشست رسانه اي خود با اشاره به سه ماه حضورش در مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري گفت: حوزه هنري نهادي است كه همگام با انقلاب متولد شده است و انتظاراتي كه از آن مي رود بيشتر است، چون علاوه بر اينكه به بحث تئاتر بايد به صورت تخصصي پرداخته شود، پسوندي به نام حوزه هنري نيز وجود دارد كه كار را سخت تر مي كند.
اميني ادامه داد: افرادي كه دراين مركز فعاليت مي كنند بايد علاوه بر داشتن تخصص تئاتر اهداف حوزه هنري را نيز درنظر بگيرند. يكي از مهم ترين اهداف حوزه هنري جذب حداكثري مخاطب است تا بتوانيم اقشار غيرتئاتري را هم جذب كنيم.
رئيس مركز هنرهاي نمايشي به چند هدف مهم اشاره كرد و گفت: در وهله اول تئاتر ما مخاطب مي خواهد كه بايد حداكثري باشد و ما سعي داريم تا مخاطب عام را به حوزه هنري جذب كنيم، به همين منظور دفتر تئاتر كاربردي را تشكيل داديم. اجراهاي تئاتر كاربردي ما در روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه ساعت شش بعدازظهر شروع مي شود.
امسال عنوان برنامه اول و طرح تابستاني با تئاتر شورايي با موضوع خانواده است چون در كنار مفاهيم انقلابي و ديني موضوع خانواده نيز از اهميت فراواني برخوردار است.
وي با عنوان اينكه اجراهاي عمومي تئاتر از ديگر برنامه هاي ما است كه با دوره هاي ديگر تفاوت هايي دارد، گفت:در اين دوره بيشتر به سمت حمايت از دانشگاهيان و فارغ التحصيلان دانشگاهها رفته ايم. دو تماشاخانه مهر و ماه در حوزه وجود دارند كه تماشاخانه مهر اختصاص به جذب مخاطب عام و خاص دارد و تماشاخانه ماه كه سالن كوچك تري است بيشتر به سمت تجربه گرايي گرايش پيدا كرده است.
به گفته اميني اجراهاي عمومي تفاوتش با گذشته اين است كه به سمت تئاتر دانشگاهي رفته است. «كلمات مرگ» عنوان نمايشي است كه براي اولين مرتبه بعد از كسب جوايز مختلف در تماشاخانه ماه اجرا مي شود.
رئيس مركز هنرهاي نمايشي با اشاره به توجه 70 درصدي حوزه هنري در بخش نمايشي به تئاتر استان، گفت: اين موضوع در برنامه هاي ما قرار دارد، در واقع حوزه هنري به اهدافي كه دارد مي خواهد تا كشف استعدادهاي جوان در استان ها يكي از اهدافش باشد.
اميني در مورد برنامه هاي در دست اقدام مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري نيز گفت: همايش سراسري بچه هاي مسجد از جمله برنامه هاي آتي اين مركز است. اين برنامه اشاره به كانون هاي فرهنگي مساجد دارد و بچه هايي هستند كه درمسجد آموزش هاي فرهنگي مي بينند. مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري با همكاري كانون هاي مساجد كشور قرار است اين همايش سراسري را برگزار كند. همچنين در آينده نيز تئاتر زندان ها هم راه اندازي مي شود.
وي درباره ديگر برنامه هاي حوزه هنري گفت: راه اندازي باشگاه تماشاگران، جلسات نقد و بررسي نمايش هاي روي صحنه و كتاب ها، برگزاري جلسات نمايشنامه خواني، برپايي راديوتئاتر و برگزاري نشست هاي علمي- پژوهشي به صورت ماهانه با حضور اساتيد، كارشناسان و صاحب نظران و برپايي تئاتر كودك و نوجوان از جمله برنامه هاي آتي مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري خواهدبود.
دبير سي امين جشنواره تئاتر فجر با اشاره به روش جديد انتخاب آثار درجشنواره تئاتر ماه گفت: در بازبيني متون جشنواره ماه روش جديدي را در نظر گرفتيم تا از هدر رفتن زحمات و تلاش هاي گروه هاي متقاضي حضور كه به هر دليلي موفق به حضور در جشنواره نمي شوند جلوگيري كنيم، به طوري كه از ابتدا متن قوي و مدنظر با تعدادي كه بعدا اجرا خواهدشد را انتخاب مي كنيم، قصد داريم جشنواره ماه توليد محور باشد و الگوي جديدي را وارد جشنواره ها كنيم. البته در اولين دوره با يك آزمون نيز روبه رو هستيم.


به بهانه پخش برنامه «دست پخت مامان» از سيماي

خانواده آشپزي و سبك زندگي

ميترا يزدچي
برنامه هاي آشپزي محور، ازجمله برنامه هاي ثابت در همه شبكه هاي تلويزيوني و ماهواره اي در سرتاسر جهان محسوب مي شود. چراكه اين نوع برنامه ها محبوبيت و جذابيت فراواني نزد خانواده ها دارند و از طرفي هم نياز به يادگيري آشپزي در همه اقشار احساس مي شود .
با نگاهي اجمالي به برنامه هاي متنوع ومتعدد آشپزي مي توان به برخي آسيب هاي موجود در آن ها پرداخت. اولين ومهم ترين آسيب توجه به موضوع آشپزي، فارغ از فرهنگ وسبك زندگي است. نوع غذا و شيوه سرو آن از مولفه هاي تعيين كننده در فرهنگ هركشوري است .تفكيك اين مهارت ياهنر از سبك زندگي در دراز مدت، عاملي براي دوري ازهويت فرهنگي است .
اشاعه فرهنگ مصرف گرايي وتجمل از ديگر آسيب هايي است كه به دليل ضبط اين برنامه ها در آشپزخانه هاي بسيار لوكس رخ مي دهد و به طور ناخودآگاه موفقيت درآشپزي را بيش از آنكه متكي بر توان آشپز و استفاده از مواد مناسب تعريف نمايد به اسباب و وسايل لوكس و گران قيمت آشپزخانه وابسته مي كند . توجه اندك به غذاهاي ساده وسالم وهمين طورغذاهاي اصيل ايراني از ديگر آسيب هاي جدي در اين ميان است .
با اين حال، سيماي خانواده شبكه يك براي پيشگيري از آسيب هاي احتمالي در اين حوزه شكل جديدي از آشپزي را به نمايش گذاشته است . «دست پخت مامان» عنوان آيتم ويژه اي است كه آشپزي مادران ايراني را بخشي مهم از عناصر سبك زندگي خانواده ايراني مي داند . آشپزي در اين آيتم نشانه اي از مهرورزي بانوي ايراني به همسر وفرزندان است. بوي مطبوع غذاي طبخ شده در محيط خانه يعني انتظار مادر براي جمع شدن همه خانواده برسفره صميمي غذاست كه مملو از بركت خداوند است .
مهم ترين كاركرد خانواده جمع بودن ويكي شدن است ، غذاي لذيذ وسالم وساده مامان ازنيروي خارق العاده اي برخوردار است كه همه را در كنار هم جمع مي كند .
«دست پخت مامان» در نوع خود اولين تجربه آشپزي به شكل جديد است؛ سيماي خانواده با اين آيتم به آشپزخانه ساده وصميمي خانواده ايراني مي رود و شيوه پخت غذاهاي متنوع ولذيذ را از زبان بانوي خانه به تصوير مي كشد .
توجه به موادسالم ومفيد و غذاهايي كه ضامن سلامتي اعضاي خانواده است در كنار فرهنگ صحيح مصرف ،پرهيز از اسراف وانجام آداب غذاخوردن برگرفته از آموزه هاي ديني از نكات قابل توجه در اين آيتم آشپزي است .
در اين برنامه مادران عزيز، با سخاوت تمام فوت كوزه گري آشپزي خود را در اختيار هموطنان قرار مي دهند. نكاتي كه پس از سال ها تجربه آشپزي به دست آمده است .
حضورهمه اعضاي خانواده وهمين طور وابستگان و نزديكان برسرسفره غذا و قدرداني از مادر نه به عنوان يك آشپز كه در مقام محور اصلي كانون خانواده وعامل اصلي يكي شدن همه اعضاء پايان بخش ،آشپزي سيماي خانواده است .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14