(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 تير 1391 - شماره 20244

جزئيات 4 مصوبه دولت درحمايت از بازار سرمايه
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد بهره برداري از 440 هزار واحد مسكن مهر در تابستان
برنامه هاي دولت براي كاهش جمعيت تهران
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر: افزايش قيمت طلا و ارزحبابي است
يك مقام مسئول بخش كشاورزي: مجلس از تمام ظرفيت ها براي حمايت از توليد استفاده كند
به علت انفجار خط لوله صادرات گاز ايران به تركيه قطع شد
تدابير ويژه دولت براي مقابله با تحريم هاي يكجانبه غرب
براي مقابله با تحريم هاي اتحاديه اروپا دولت هند محموله هاي نفتي ايران را بيمه مي كند
اعلام ورشكستگي يك شهر در آمريكا
معاون وزير صنعت و تجارت ارايه داد راهكارهاي خروج بنگاه هاي صادراتي از ركود
يك مقام مسئول: بخش خصوصي تمايلي به حضور در پروژه هاي زيرساخت ندارد
چاه هاي مرده نفت كشور احيا مي شود
كوتاه اقتصادي


جزئيات 4 مصوبه دولت درحمايت از بازار سرمايه

رئيس سازمان بورس جزئيات چهار مصوبه شوراي عالي اصل 44 براي حمايت از بازار سرمايه را اعلام كرد.
علي صالح آبادي با تشريح جزئيات جلسه اخير شوراي عالي اصل 44 كه در دفتر رئيس جمهور برگزار شد گفت: در اين جلسه كه نخستين دستور آن به بررسي آخرين وضعيت بازار سرمايه اختصاص داشت، رئيس جمهور ضمن تأكيد بر حمايت كامل از بازار سرمايه گفت كه در شرايط كنوني، بايد از دارايي هاي مردم كه در بورس سرمايه گذاري كرده اند، به طور كامل حمايت و محافظت شود.
سخنگوي سازمان بورس افزود: در ادامه جلسه، راهكارهاي حمايت از بازار سرمايه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و چهار راهكار مهم و عملياتي در حمايت از بازار سرمايه و تقويت اين بازار، مورد تصويب شوراي عالي اصل 44 قرار گرفت.
صالح آبادي در تشريح اولين راهكار شورا گفت: مصوب شد بازار سرمايه با دو راهكار تزريق نقدينگي به بازار و حمايت از توليدات شركت هاي بورسي، مورد حمايت قرار گيرد. همچنين در اين راستا، مقرر گرديد نظام بانكي از طريق سرمايه گذاري مستقيم در بازار سرمايه به ميزان معين و همچنين ارائه تسهيلات به شركت هاي سرمايه گذاري و هلدينگ براي سرمايه گذاري در بورس، از بازار سرمايه حمايت كند. وي افزود: در همين راستا، كارگروهي متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي، رئيس كل بانك مركزي و رئيس سازمان بورس تشكيل شد كه قرار است اين كارگروه، اوايل هفته آينده در دفتر وزير امور اقتصادي و دارايي تشكيل جلسه داده و در خصوص جزئيات اجرايي كردن اين مصوبه، به سرعت تصميم گيري نمايند.
رئيس سازمان بورس افزايش جذابيت اوراق مشاركت و صكوك قابل انتشار در بازار سرمايه براي سرمايه گذاران را دومين مصوبه شوراي عالي اصل 44 برشمرد و خاطرنشان كرد: براساس مصوبه شورا، مقرر گرديد نقش بازار سرمايه در تامين مالي از طريق انتشار ابزارهاي نوين مالي تقويت شده و در اين راستا، جذابيت اوراق تامين مالي بازار سرمايه از قبيل اوراق مشاركت و صكوك، افزايش يابد.
سخنگوي سازمان بورس در تشريح سومين مصوبه شوراي عالي اصل 44 گفت: براساس اين مصوبه، قرار شد براي شركت هايي كه قصد ورود و پذيرش در بورس يا فرابورس را دارند، مشوق هايي در نظر گرفته شود.
به گفته صالح آبادي، با توجه به شفافيت بالاي شركت هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه و مالكيت مردم در اين شركت ها، قرار شد بانك ها در زمينه ارائه تسهيلات به اين شركت ها امتيازات و اولويت هايي در نظر گيرند كه جزئيات اين حمايت ها نيز در كارگروه تشكيل شده،مورد بررسي و تصويب قرار خواهد گرفت. وي در عين حال خاطرنشان كرد اينگونه حمايت ها به گونه اي صورت خواهد گرفت كه شركت هاي كوچك و متوسط نيز در تأمين مالي، با مشكلي مواجه نشوند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار حمايت سهامداران عمده از سهام شركت هاي خود، به ويژه در شرايط كنوني را چهارمين تصميم شوراي عالي اصل 44 برشمرد.


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد بهره برداري از 440 هزار واحد مسكن مهر در تابستان

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه امسال يك ميليون و 500 هزار واحد مسكن مهر در كشور افتتاح مي شود، گفت: 440 هزار واحد مسكن مهر تابستان امسال در كشور به بهره برداري مي رسد.
ابوالفضل صومعلو در گفتگو با مهر در خصوص افتتاح هاي مسكن مهر در كشور اظهار داشت: در حال حاضر 8 هزار واحد در شهر جديد پرند، مرداد امسال افتتاح مي شود كه آب و برق آن آماده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در تابستان امسال 4 هزار واحد هم در پرديس افتتاح مي شود، گفت: در مجموع 267 هزار واحد مسكن مهر بهار امسال در كل كشور به بهره برداري رسيد و به متقاضيان تحويل داده شد.
وي با اشاره به برنامه آينده افتتاح هاي مسكن مهر، بيان كرد: 440 هزار واحد مسكن مهر هم تابستان امسال در كشور به بهره برداري مي رسد كه بخش زيادي از متقاضيان مسكن مهر را در برمي گيرد.
صومعلو تصريح كرد: در نهايت عدد كلي ما براي افتتاح مسكن مهر در كل كشور يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني است كه اين واحدها تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
سياست هاي ثبات قيمت
وزير راه و شهرسازي گفت: سياست هاي ثبات قيمت و اجاره بها در كشور آغاز شده ا ست.
علي نيكزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه برنامه دولت براي ثبات قيمت و اجاره بها چيست؟ افزود: يكي از سياست هاي دولت براي كنترل قيمت مسكن و اجاره بها همان بحث افتتاح واحدهاي مسكوني مهر است.
وي خاطرنشان كرد: به طور مشخص سياست كنترل قيمت و اجاره بهاي مسكن در استان تهران علاوه بر آغاز ثبت نام ها و واگذاري 59 هزار مسكن مهر در استان تهران در فصل تابستان ورود به بحث نوسازي و احداث مسكن در بافت فرسوده است.
نيكزاد گفت: خوشبختانه در سهميه اي كه براي ساخت 200 هزار واحد مسكوني در بافت فرسوده با اعطاي تسهيلات اخذ و مصوب شده است 80 هزار واحد مسكوني مربوط به تهران است.
نيكزاد تاكيد كرد: از سهميه اعطاي تسهيلات براي ساخت مسكن در بافت فرسوده تهران 30 هزار واحد مسكوني با سود مسكن مهر محاسبه مي شود و 50 هزار واحد مسكوني با سود 15 درصد در دوره فروش اقساطي محاسبه خواهد شد.
براساس اين گزارش نرخ سود مسكن مهر براي كشور 4 درصد و مناطق 22 گانه تهران 9 درصد است.
اتمام توسعه سالن اجلاس سران شهريورماه
وزير راه و شهرسازي در بازديد از مراحل اجرايي توسعه سالن اجلاس سران اعلام كرد: عمليات اجرايي اين پروژه به وسعت 60 هزار متر مربع با ظرفيت 1800 نفر شهريورماه به پايان مي رسد.
علي نيكزاد ديروز در بازديد از مراحل اجرايي اين پروژه گفت: سالن اجلاس در گذشته 24 هزار متر مربع بوده است كه در طرح جديد همزمان با افزايش ظرفيت سالن اصلي در 36 هزار متر مربع ساختمان تشريفات، پشتيباني، پاركينگ طبقاتي و محوطه سازي احداث مي شود.
وي با بيان اينكه در حال حاضر پيشرفت عمليات اجرايي از 15 بهمن ماه 1390 تاكنون بيش از 60 درصد است، گفت: در كنار پروژه هاي سالن اجلاس به منظور استقبال در يك روز از 120 هيئت عالي رتبه در فرودگاه مهرآباد ساختمان تشريفات در اين فرودگاه ساخته مي شود كه نهم اسفند ماه سال 90 زمين تحويل پيمانكار شده كه شامل 2 هزار متر مربع پاويون، 800 متر مربع يگان حفاظت و 3 هزار متر مربع محوطه سازي است.
 


برنامه هاي دولت براي كاهش جمعيت تهران

ممنوعيت استخدام در تهران، تفويض برخي اختيارات به استانداران، ممنوعيت انتقال و ماموريت به تهران، انتقال بخشي از مراكز درماني و تخصصي به استانها از راهكارهاي دولت براي كاهش جمعيت تهران است.
عبدالعلي تاجي معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رئيس جمهور در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه در راستاي كاهش جمعيت تهران پيش نويس لايحه اي را تهيه كرده ايم، اظهار كرد: در صورت تصويب لايحه براي صنوف و واحدهاي صنعتي تسهيلات و مشوق هايي را در نظر مي گيريم، تا از تهران خارج شوند.
وي در ادامه به تغيير محل ترخيص كالا به عنوان اقدامي ديگر براي خروج از تهران اشاره و تصريح كرد: سال 89 يكي از مديران گمرك اعلام كرده بود كه از حدود 40 ميليارد دلار واردات و صادرات، يك چهارم در گمرك تهران انجام مي شود و اين حجم مبادلات در تهران خود به خود جمعيت را جذب مي كند بنابراين برنامه ريزي كرديم كه بخشي از ترخيص كالا به استان هاي همجوار مانند قم، مركزي و منتقل شود.
تاجي با اشاره به اين كه در اين راستا گام هاي خوبي برداشته شده است، اضافه كرد: حذف پست هاي بلاتصدي از ديگر اقدامات كارگروه انتقال است چرا كه وجود اين پست ها افزايش جمعيت را در پي دارد.
اين مقام مسئول با اشاره به اين كه حدود 20 الي 40 درصد پست هاي بلاتصدي دستگاه هاي اجرايي را كاهش داده ايم، گفت: در اين راستا اجازه استخدام جديد نداده ايم.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رئيس جمهوري در ادامه به تفويض برخي اختيارات به استانداري ها اشاره و خاطرنشان كرد: رئيس جمهوري سال 89 بخشي از وظايف اداري و استخدامي را به استانداران تفويض كرد چرا كه تفويض اين وظايف به كاهش جمعيت كمك مي كند.
وي در ادامه به كمك مجلس به دولت در راستاي ممنوع شدن استخدام در تهران و همچنين انتقال و ماموريت به تهران و كلانشهرها اشاره و تصريح كرد: مجوزي كه براي استخدام در سال جاري داده شده مربوط به واحدهاي عملياتي است اما به طور كلي استخدام در ستاد وزارتخانه ها ممنوع است.
تاجي به انتقال بخشي از مراكز درماني و تخصصي به ساير استان ها به عنوان گام ديگر براي كاهش جمعيت تهران اشاره كرد و گفت: همچنين ايجاد واحدهاي صنعتي در شعاع 100 كيلومتري تهران ممنوع شده است.
وي اضافه كرد: در قانون مديريت خدمات كشوري و قانون برنامه به دولت اجازه داده شده به ازاي خروج هر 3 نفر از مشاغل تصدي يك نفر استخدام شود و مجوز استخدام هايي كه سال 91 به استان ها و دستگاه هاي ملي داده شده در راستاي اجراي بند (ج) ماده 24 و يا ماده 51 قانون برنامه است.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رئيس جمهوري تصريح كرد: در طول برنامه چهارم بنا بوده دولت 5 درصد نيروي انساني را كاهش دهد اما در برخي بخش ها اين ميزان به 20 درصد رسيد اين در حالي است كه طبق قانون بايد سالانه 2 درصد نيروها خارج شوند.
تاجي با اشاره به اين كه نظام اداري را نمي توان قفل كرد، گفت: كوچك كردن دولت حرف درستي نيست بلكه دولت بايد منطقي شود و تصدي گري كند كه در اين راستا گام هايي برداشته شده است.
وي در ادامه تاكيد كرد: اگر ساير دستگاه ها و نهادها دولت را در اجراي اين برنامه ها ياري كنند كاري كه شروع شده به سرانجام مي رسد.


رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر: افزايش قيمت طلا و ارزحبابي است

سوداگري دلالان سكه و ارز باز هم اين بازار را آشفته كرد تا حدي كه رئيس اتحاديه كشوري طلاو جواهر افزايش ناگهاني قيمت طلا و ارز را حبابي دانست.
محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر در خصوص افزايش ناگهاني قيمت ارز و طلا در روز پنجشنبه اظهار داشت: قيمت انواع ارز و طلا روز پنج شنبه حبابي و ناشي از هيجانات هجوم تقاضا كنندگان به بازار بود.
وي اضافه كرد: وقتي در يك هفته قيمت سكه طلا 100 هزار تومان و طي يك روز (روز پنجشنبه) قيمت سكه به يكباره 80 هزار تومان افزايش پيدا مي كند در حالي كه قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني يا با كاهش قيمت مواجه و يا ثابت بوده است، اين مسئله نشان دهنده غير واقعي و حبابي بودن قيمتها در بازار است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه قيمت طلا ناشي از افزايش قيمت ارز در بازار است، گفت: بايد از بانك مركزي بپرسيد كه چرا به يكباره قيمت ارز در بازار ايران افزايش پيدا كرد؟
وي تصريح كرد: صرافي هاي رسمي به دليل نوسانات شديد بازار عصر روز پنجشنبه هيچ قيمتي را بر روي تابلوي خود درج نكرده بودند!
كشتي آراي پيش بيني كرد روز شنبه قيمت ارز و سكه از حالت حبابي خارج خواهد شد و حالت واقعي به خود خواهد گرفت.
وي در خصوص تازه ترين نرخ طلا در بازار عنوان كرد: روز جمعه قيمت هر قطعه سكه تمام طرح جديد و قديم 770 هزار تومان شد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه قيمت هر قطعه نيم سكه طلا 382 هزار تومان است، قيمت هر قطعه ربع سكه را هم 192 هزار تومان اعلام كرد.
وي با اشاره به اينكه قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني ديروز به يكهزار و 567 دلار رسيد گفت: قيمت هر قطعه سكه هاي يك گرمي ديروز 112 هزار تومان بود و قيمت يك گرم طلاي 18 عيار هم 76 هزار و 750 تومان شد.
كشتي آراي همچنين در بيان تازه ترين نرخ ارز در بازار گفت: به دليل اينكه عصر روز پنج شنبه صرافي هاي مجاز بانك مركزي تابلوهايشان سفيد بود و ديروز هم هيچ مبادله اي انجام نمي شد، نمي توان تازه ترين قيمت ارز در بازار را به طور دقيق اعلام كرد.
قيمت دلار روز پنجشنبه در بازار تهران براي دومين بار از 2000 تومان گذشت. قيمت اين نوع ارز براي نخستين بار زمستان سال گذشته كه بازار ارز با نوسانات شديد مواجه شد، اين نرخ را تجربه كرده بود.
 


يك مقام مسئول بخش كشاورزي: مجلس از تمام ظرفيت ها براي حمايت از توليد استفاده كند

مدير عامل اتحاديه هماهنگي و نظارت تعاوني روستايي و كشاورزي با انتقاد از عدم تامين نهاده توسط وزارت صنعت كه موجب گراني مرغ در بازار شد، گفت: يك بام و دو هوايي در مديريت زنجيره توليد حاكم است و بايد با تصويب طرح انتزاع وظايف كشاورزي در مجلس مديريت مستقلي بر زنجيره توليد حاكم شود.
رحمت الله بنار در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ در پاسخ به اينكه طرح انتزاع وظايف كشاورزي در مجلس به رغم تصويب طرح يك فوريتي آن مسكوت مانده در حالي كه اكثر كارشناسان ريشه بسياري از نابساماني هاي بازار، عدم تامين نهاده و غيره را در اجرايي نشدن اين طرح مي دانند، گفت: موضوع انتزاع وظايف كشاورزي در مجلس هشتم مطرح شد اما از اينكه 6 ماه مسكوت گذاشته شد به شدت از اين اقدام مجلس هشتم متاثر شديم.
مديرعامل اتحاديه هماهنگي و نظارت تعاوني روستايي و كشاورزي افزود: بسياري از وظايفي كه در دو حوزه وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت مديريت مي شوند مكمل يكديگر هستند و گسستي كه در حال حاضر بين مديريت زنجيره توليد ايجاد شده مشكلات زيادي را براي توليدكنندگان به وجود آورده است.
بنار افزود: در يك حوزه، توليد و در حوزه ديگر تنظيم بازرگاني، تجارت و تنظيم بازار صورت مي گيرد.
به گفته بنار، تقريبا در اكثر كشورها بحث زنجيره توليد و مديريت مستقل بخش كشاورزي وجود دارد و مشكلات اين چنيني كه ما امروزه شاهد هستيم را نيز ندارند.
وي افزود: يكي از سياست هاي نادرستي كه اخيرا اتفاق افتاد جدا شدن شركت پشتيباني امور دام بود، چنانكه از اسم اين شركت پيداست وظيفه ذاتي آن حمايت از توليدات دامي است اما در يك سال اخير اين شركت بدون پيش زمينه و كار كارشناسي و يك شبه از بخش كشاورزي منتزع و به وزارت بازرگاني وقت الحاق شد.
وي ادامه داد: طي اين يكسال اقدامات شركت پشتيباني كه به وزارت صنعت ملحق شده نه تنها در حمايت از توليد نبوده بلكه تهديدي براي توليد بوده و عكس وظيفه ذاتي آن براي توليدكننده اتفاق افتاده است.
بنار گفت: زماني كه قانون بهره وري كشاورزي ابلاغ و ماده 16 آن تصويب شد از اينكه تنظيم بازار به عهده وزارت جهاد كشاورزي گذاشته شد توليدكنندگان خوشحال بودند. زيرا معتقد بودند اگر دو مولفه توليد و تنظيم بازار و تجارت به صورت مستقل مديريت شود توان با ذخيره سازي، صادرات و يا واردات در زمان نياز بازار را تنظيم كرد.
وي افزود: اما چنين نشد و به همين دليل وقفه در تامين علوفه و دان مورد نياز دامداران و مرغداران از مهمترين مشكلات توليدكنندگان بود.
بنار گفت: دقيقه 90 به يادشان مي افتد كه نهاده براي دام و طيور لازم است در حالي كه اين پيش بيني ها بايد از قبل انجام شود در حالي كه پروسه توليد زمان بر است و حتي بعد از تامين نيز تا رسيدن به مرحله توليد زمان مي برد و عدم تامين به موقع نيز در توليد نتيجه منفي مي گذارد.
مديرعامل اتحاديه هماهنگي و نظارت تعاوني روستايي و كشاورزي تصريح كرد: در حال حاضر مسئولان به جاي علت دنبال معلول هستند، علت گراني هاي اخير به دليل گسستي است كه در وظايف وزارتخانه ها اتفاق افتاده و به دنبال آن عدم تامين نهاده را دامن زده است.
وي گفت: زماني كه دام به قيمت مناسب تامين نشود دامدار و مرغدار چه كار بايد بكند و چطور بايد توليد كند؟
بنار ابراز اميدواري كرد در مجلس نهم به صورت جدي بدون تعصبات و تاثير لابي هاي مجلس كاري كنند كه خواسته توليدكنندگان مردم و كارشناسان است.وي تصريح كرد: اميدواريم مجلس نهم از تمام ظرفيت ها در جهت حمايت از توليد داخل استفاده كند، چرا كه در فقدان طرح انتزاع بيشترين ضربه را توليدكننده مي بيند.بنابراين گزارش: طرح انتزاع وظايف كشاورزي سال گذشته در مجلس مطرح شد طرح يك فوريتي آن به تصويب رسيد اما عمر مجلس هشتم به بررسي مجدد آن كفاف نداد و تاكنون مسكوت مانده است، بسياري از كارشناسان معتقدند تفكيك نشدن وظايف وزارت جهاد كشاورزي از ساير وزارتخانه ها باعث شده مديريت پراكنده اي در زنجيره توليد اعمال شود و چون اينها مانند حلقه هاي زنجير به همديگر وصل هستند سوءمديريت در هر حلقه كل بخش توليد را تحت تاثير قرار مي دهد.
به گفته آنها تمام مراحل توليد از ابتدا تا بازار و صادرات، واردات، صنايع تبديلي و تامين نهاده بايد تحت مديريت يك وزارتخانه باشد.
 


به علت انفجار خط لوله صادرات گاز ايران به تركيه قطع شد

به دنبال وقوع انفجار در مسير خط لوله انتقال گاز ايران به تركيه، صادرات گاز ايران به اين كشور متوقف شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع آگاه وزارت انرژي تركيه اعلام كردند: خط لوله انتقال گاز طبيعي ايران به تركيه در شرق مرزهاي تركيه منفجر شده است.
براساس اين گزارش: خبرگزاري آناتولي تركيه نيز اعلام كرد: اين خط لوله در ساعت 23 روز چهارشنبه گذشته به وقت محلي در منطقه اي بين روستاي هيديرلي و كالندر واقع در استان آگري منفجر شده است.
بر اين اساس، منابع آگاه افزودند: انتقال گاز طبيعي ايران به تركيه هم اكنون متوقف شده است و پيش بيني مي شود صادرات گاز ايران به تركيه بار ديگر طي چهار تا پنج روز آينده از سر گرفته شود.
اين گزارش افزود: تركيه روزانه 27 ميليون متر مكعب گاز از طريق خط لوله از ايران خريداري مي كند. در حالي كه هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله و انفجار را برعهده نگرفته است به نظر مي رسد حزب كردستان تركيه موسوم به پ ك ك بزرگترين متهم اين حمله باشد.
مديرعامل شركت انتقال گاز ايران در اين باره گفت: احتمالا انفجار خط لوله صادرات گاز ايران در تركيه به دليل عمليات خرابكارانه بوده است و سابقه نشان مي دهد تا دو هفته ديگر گاز صادراتي قطع است.
رضا الماسي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به حادثه انفجار خط لوله صادراتي گاز ايران به تركيه كه در خاك تركيه صورت گرفته و منجر به قطع گاز صادرات ايران به اين كشور شد، گفت: هنوز طرف ترك هيچ علتي را براي انفجار اين خط اعلام نكرده است. الماسي تصريح كرد: چون اين حوادث به صورت غيرمترقبه رخ مي دهد در قرارداد صادرات گاز هيچ جريمه اي را طرف ترك متحمل نمي شود، اما اگر تعميرات خطوط ناشي از عوامل ديگري باشد بايد ظرف مدت معيني اين تعميرات انجام شود و براساس قرارداد ساليانه بايد گاز را تحويل بگيرند.
 


تدابير ويژه دولت براي مقابله با تحريم هاي يكجانبه غرب

مسئولان اقتصادي دولت در جلسه اي به بررسي و تدوين راهكارهاي مقابله با تحريم هاي يك جانبه غرب پرداختند.
در آستانه شروع دور جديد تحريم هاي خصمانه غرب عليه كشورمان چهار عضو كابينه دولت دهم شامل سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت و رستم قاسمي وزير نفت با حضور در بانك مركزي جلسه ويژه اي براي مقابله با تحريم هاي جديد غرب برگزار كردند.
اين جلسه كه چند ساعت به طول انجاميد، در نهايت منجر به طراحي راهكارهاي مختلف براي مقابله با تحريم هاي جديد غرب شد.
به گزارش مهر، چهار عضو كابينه پس از پايان جلسه مذكور به دولت رفتند و تمام گزينه هاي مقابله با تحريم هاي جديد غرب را براي رئيس جمهور شرح دادند. گفته مي شود رئيس جمهور نيز دستورات خاصي براي اجراي اين راهكارها به اعضاي دولت داده است.
البته سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در اين باره گفت:«در روزهاي اخير جلسات اختصاصي با برخي مسئولان ذي ربط، وزراي مرتبط، رئيس كل بانك مركزي و خودم با رئيس جمهور برگزار كرديم و مستقل از آن هم جلساتي برگزار شد. در اين جلسات برنامه هاي آينده غربي ها را پيش بيني كرديم و متناسب با آن وارد عمل خواهيم شد.
وي با اشاره به نوسانات اخير بازار ارز گفت: معتقديم كه بايد امروز با دقت بيشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال كنيم.
حسيني در ادامه تصريح كرد: همچنان برنامه نرخ مرجع ارز در دستور كار ماست يعني در شرايطي كه احساس مي كنيم كه غربي ها مدام با فضاسازي هاي رسانه اي دنبال اين هستند كه در بازار موازي ارز قيمت را تحت تأثير قرار دهند ما بايد در بازار مرجع، ثباتي نسبي ايجاد كنيم كه اين ثبات ايجاد شده است و اين برنامه هم ادامه خواهد داشت.
وي گفت: برنامه هاي تحريم اقتصادي دو بخش دارد؛ يك بخش عمليات واقعي است كه نقل و انتقال پول را دشوار مي كند و آنها هر كاري كه مي خواستند بكنند تا حالا كرده اند، يعني احساس مي كنم كه بخش عمده اي از فشار آنان در اين زمينه تخليه شده ولي آن چيزي كه از آن دست بردار نيستند بخش رواني بازار است.
سخنگوي اقتصادي دولت با طرح اين پرسش كه آيا طي چند روز گذشته درآمدها و ذخاير ارزي ما كاهش و يا تقاضاي ارز ما افزايش يافته است، گفت: در ميدان عمل چنين اتفاقي نيفتاده و طبيعي است كه با يكسري كارهاي رواني مي توانند به آن بازار رواني دامن بزنند.
حسيني گفت: امروز به طور مشخص در بازار ارز متمركز شده ايم و دقتمان هم در رصد كردن آن بيشتر شده است يعني فعل و انفعالات بازار را مي دانيم و جابه جايي هاي ارزي كه صورت مي گيرد، براي ما مشخص است.
وي تصريح كرد ارز مورد نياز براي واردات كالاهاي اساسي تأمين شده است و ما مشكلي نداريم.
از سوي ديگر رئيس كل بانك مركزي هم با تأكيد بر اينكه ما در اعطاي تسهيلات ارزي براي واردات كالا مشكلي نداريم گفت: بحث نقل و انتقالات پولي را هم حل مي كنيم.
بهمني در گفت وگو با ايسنا افزود: ما براي واردات كالا هر ميزان كه ارز نياز باشد تخصيص مي دهيم. ما امروز مشكل ارز نداريم. چرا كه درآمدهاي ارزي ما از مصارف ارزي ما بيشتر است.
بهمني در اين مورد اظهار كرد: كل واردات ما 71 ميليارد دلار و كل درآمدهاي نفتي ما 100ميليارد دلار در سال است و اگر درآمدهاي ناشي از صادرات غيرنفتي و غيردولتي را هم حساب كنيم رقم درآمدها به 140ميليارد دلار مي رسد.
 


براي مقابله با تحريم هاي اتحاديه اروپا دولت هند محموله هاي نفتي ايران را بيمه مي كند

دولت هند در واكنش به تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا عليه نفت ايران به شركت هاي بيمه بخش دولتي اين كشور اجازه داد كشتي هاي حامل نفت ايران را تحت پوشش بيمه اي قرار دهند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي آي بي تايمز، دولت هند به شركت هاي بيمه بخش دولتي اين كشور اجازه داد تا كشتي هاي حامل نفت ايران را تحت پوشش بيمه اي قرار دهند. در حالي كه تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا عليه محموله هاي نفتي ايران از فردا اجرايي خواهد شد، اين اقدام با هدف تداوم واردات نفت از ايران انجام مي شود.
در حال حاضر، كشتي هاي هندي حامل نفت ايران تحت پوشش بيمه اي شركت هاي غربي قرار دارند و ايران پيش تر براي بيمه محموله هاي نفتي خود به هند اعلام آمادگي كرده بود.
يكي از مقامات عالي رتبه يك شركت بيمه دولتي هند گفت: «ما تاييديه اي از سوي وزارت دارايي هند دريافت كرده ايم كه به ما اجازه مي دهد كشتي هاي هندي حامل محموله هاي نفتي ايران را تحت پوشش بيمه اي قرار دهيم.»
براساس اين گزارش: يكي از مقامات وزارت دارايي هند نيز اين خبر را تاييد كرده است. هفته گذشته، جايپال ردي، وزير نفت هند گفته بود، هند به واردات نفت از ايران ادامه مي دهد. وي تصريح كرد: «هند تنها به تحريم هاي سازمان ملل متعهد است.»
نفت ايران براي هند كه بيش از 80 درصد نياز نفتي خود را از خارج تامين مي كند، از اهميت خاصي برخوردار است. وزارت دارايي هند در دستورالعمل خود به شركت هاي بيمه دولتي اين كشور، اعلام كرده كه آنها مي توانند خدمات بيمه اتكايي را از شركت هاي ارائه كننده اين خدمات در كشورهايي كه از ايران نفت وارد مي كنند، دريافت كنند.
مدير شركت بيمه عام هند گفت: «كشورهايي در جنوب شرق آسيا و آسياي ميانه وجود دارند كه از ايران نفت وارد مي كنند و انعقاد قراردادهاي پوشش بيمه اتكايي با شركت هاي بيمه واقع در اين كشورها مورد بررسي قرار گرفته است.»


اعلام ورشكستگي يك شهر در آمريكا

شهر استاكتن در ايالت كاليفرنياي آمريكا با اعلام اينكه قادر به پرداخت ديون خود به كارگران، زندانيان و خريداران اوراق قرضه نيست اعلام ورشكستگي كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، شهر استاكتن در ايالت كاليفرنياي آمريكا بزرگترين شهر در تاريخ آمريكاست كه روز پنجشنبه پس از سال ها سوء مديريت در زمينه مالي و سقوط بازار مسكن، با اعلام اينكه قادر به پرداخت ديون خود به كارگران، زندانيان و خريداران اوراق قرضه نيست، اعلام ورشكستگي كرد.
اعلام ورشكستگي شهر 300 هزار نفري استاكتن در حالي صورت مي گيرد، كه در طي دو ماه گذشته گفتگوهاي محرمانه اي بين مقامات شهر و طلبكاران براي جلوگيري از ورشكستگي اين شهر در جريان بوده است.
مارك لوينسون، وكيلي كه دادخواست اعلام ورشكستگي داوطلبانه شهر استاكتن را تقديم دادگاه منطقه شرق كاليفرنيا كرده است، به رويترز گفت: «ما اكنون به عنوان بدهكار مشمول فصل 9 (مربوط به ورشكستگي) هستيم.»شهر استاكتن، رسماً ادعاي اعسار مطرح كرده و خواهان سازمان دهي مجدد بدهي هاي خود شده است. وكيل شهر استاكتن همچنين ليست جداگانه اي از طلبكاران اين شهر را تهيه كرده است.صندوق بازنشستگي كارمندان بخش عمومي كاليفرنيا، كه وظيفه پرداخت حقوق هاي بازنشستگي در اين شهر را برعهده دارد، در صدر اين ليست قرار دارد. ميزان ديون معوقه صندوق بازنشستگي از شهر استاكتن به 5/147 ميليون دلار مي رسد.ساير طلبكاران عمده شهر، شامل سرمايه گذاراني هستند كه اقدام به خريداري بيش از 230 ميليون دلار اوراق قرضه شهر در بخش هاي مختلف كرده اند.آن جانستون، شهردار استاكتن با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: «ما از اينكه قادر به جلوگيري از ورشكستگي شهر نيستيم، بسيار نا اميد هستيم.» وي افزود: «اعلام ورشكستگي كاري است كه ما بايد براي سر و سامان دادن به بخش مالي و حفاظت از امنيت و رفاه شهروندانمان انجام دهيم.»
مذاكره با طلبكاران پايان يافت و شهر استاكتن نتوانست موافقت لازم را براي كسب كمك مالي براي برطرف كردن كسر بودجه خود بدست بياورد.


معاون وزير صنعت و تجارت ارايه داد راهكارهاي خروج بنگاه هاي صادراتي از ركود

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، بازارشناسي و بازار سازي، توانمندسازي بنگاهها و تشكلهاي صادراتي و روان سازي امور تجاري را 3 راهكار اصلي براي خروج بنگاههاي صادراتي از ركود نام برد.
حميد صافدل در گفت وگو با مهر اظهار داشت: فعاليتها و برنامه هاي متعددي به عنوان مصاديق اين محورها قابل برشمردن هستند كه از آن جمله برنامه ريزي و ايجاد رابطه هدفمند بين آن بخشي از توليد كه داراي مزيتهاي نسبي صادراتي است يا صنايع تبديلي و تكميلي داخلي براي ايجاد زنجيره ارزش و از سوي ديگر با بازارهاي بين المللي هدف صادراتي و در نهايت هدايت و حمايت از محصول براي حضور و ماندگاري در بازارها در نظر گرفته شده است.
صافدل گفت: شناسايي فرصتهاي بازارهاي خارجي براي صادرات و بازارسازي با دريافت و گردآوري اطلاعات، شناسايي مهمترين واردكنندگان بالقوه و بالفعل در بازارها و اقدامات فعالانه از مرحله سفارش، قرارداد و حمل صادراتي با همكاري تشكلهاي ذيربط از جمله ديگر برنامه ها است.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، توجه به سه جنبه علم، فناوري و توليد در كنار هم و اولويت بخشيدن به صادرات با فناوري بالا را از ديگر برنامه ها دانست و گفت: كمك به ايجاد و ساماندهي خوشه هاي توليد محصولات همگن و كنسرسيوم ها هم اكنون در دستور كار قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: تسهيل جريان اعتبارسنجي و امكان بهره مندي از تسهيلات اعتبار خريدار، افزايش سهم حمايت از زيرساختهاي صادراتي، ارايه تسهيلات جديد گمرگي براي ورود مواداوليه و قطعات يدكي و تجهيزات خطوط توليدي، افزايش حمايتهاي غيرمستقيم از توليد و صادرات محصولات با كيفيت و ارزش افزوده بالا و تعامل گسترده و فعالانه با كشورها و بلوكهاي اقتصادي به صورت دو يا چند جانبه از طريق برگزاري كميسيونهاي مشترك بازرگاني در جهت تسهيل تجارت و دسترسي صادركنندگان به بازارهاي هدف از ديگر برنامه ها است.
صافدل با اشاره به اين كه امروز ايران در جايگاهي از اقتصاد جهاني قرار دارد كه براي توسعه صادرات غيرنفتي، رشد سالانه بيش از 10 درصد را هدفگذاري كرده و بنگاههاي توليدي و صادراتي ايران اسلامي، عملكردي فراتر از هدفگذاري را بروز مي دهند. خاطرنشان كرد: سال 1390 بيش از 33 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي در كشور رقم خورد كه رشدي 29 درصدي نسبت به سال 1389 را به ثبت رساند.
وي به چالشهاي پيش روي صادرات هم اشاره كرد: بر پايه آخرين گزارش سازمان جهاني تجارت (wto)، نرخ رشد تجارت جهاني در سال گذشته ميلادي تنها 5 درصد بوده كه نسبت به سال 2010 كه اين نرخ
8/13 درصد بوده، كاهش شديدي را نشان مي دهد.صافدل، تداوم خطر ركود اقتصادي در كشورهاي صنعتي، افزايش بهاي انرژي تا بيش از 30 درصد و نيز افزايش بهاي موادغذايي و موادخام كشاورزي تا بيش از 20 درصد را از مهمترين چالش هاي جهاني در حوزه تجارت ذكر كرد.
 


يك مقام مسئول: بخش خصوصي تمايلي به حضور در پروژه هاي زيرساخت ندارد

دبير علمي همايش مشاركت عمومي و خصوصي در توسعه زيرساخت گفت: كمبود تسهيلات و حمايت هاي مالي باعث شده بخش خصوصي تمايلي به حضور در پروژه هاي زيرساخت نداشته باشد.
غلامحسين فيروزفر در نشستي با خبرنگاران اظهار كرد: كسري بودجه براي پروژه هاي زيربنايي باعث شده اتمام اين پروژه ها با مشكلاتي مواجه شود و بخش خصوصي نيز به دليل كمبود منابع بانكي تمايلي براي مشاركت در آن نداشته باشد.
وي افزود: بايد مشكلات اين حوزه بررسي و براي چالش هاي اداري، حقوقي و فني آن چاره انديشي شود.
وي ادامه داد: دولت نيز بايد رويكرد ارائه خدمات با كيفيت و به طور عادلانه را دنبال كند تا اين نگاه عدالت محور توسط بخش خصوصي نيز پيگيري شود.
دبير اين همايش گفت: در اين همايش ظرفيت هاي دولتي، خصوصي و تعاوني همچنين بحث بازارهاي مالي و چگونگي استفاده از بازار سرمايه و اعتبارات خرد مورد بررسي قرار مي گيرد.
فيروزفر تصريح كرد: تجربه نشان داده هر جا بخش خصوصي در مديريت پروژه ها ورود پيدا كرده، كارايي و كيفيت بالاتر رفته و در مقابل هزينه ها كاهش پيدا كرده است.
وي عنوان كرد: براي تكميل پروژه هاي زيرساختي راهي به جز جلب مشاركت بخش خصوصي وجود ندارد، بنابراين با ابلاغ دستورالعمل هاي لازم بايد مسير ورود اين بخش را هموار كرد. دبير علمي همايش مشاركت عمومي و خصوصي در توسعه زيرساخت بيان كرد: مباني حقوقي و بررسي موانع فرا روي موفقيت مشاركت بخش خصوصي نيز از جمله مواردي است كه در اين همايش مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
همايش مشاركت عمومي و خصوصي در توسعه زيرساخت روزهاي 10 و 11 تيرماه جاري در مركز همايش هاي سازمان صدا و سيما برگزار مي شود.


چاه هاي مرده نفت كشور احيا مي شود

مديرعامل شركت مناطق نفت خيز جنوب از تدوين يك سناريوي جديد احياي چاه هاي مرده صنعت نفت خبر داد و اعلام كرد: هم اكنون نصب تلمبه هاي درون چاهي و فرازآوري گاز از مهمترين برنامه هاي حفظ و نگهداشت توليد نفت است.
هرمز قلاوند در گفت وگو با مهر درباره جزئيات برنامه هاي احياي چاه هاي مرده صنعت نفت كشور به ويژه در مناطق نفت خيز جنوب، گفت: در حال حاضر طرح مشتركي با مشاركت شركت ملي نفت ايران و پژوهشگاه صنعت نفت براي احياي چاه هاي مرده در حال اجرا است.
مديرعامل شركت مناطق نفت خيز جنوب با اعلام اينكه تاكنون روشهاي متعددي به منظور افزايش، حفظ و نگهداشت توليد نفت از چاه هاي با عمر بالا عملياتي شده است، تصريح كرد: استفاده از تلمبه هاي درون چاهي و سامانه هاي فرازآوري گاز از مهمترين اين برنامه ها است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي نفت همچنين از آغاز مطالعات گسترده و عملياتي احياي مجدد چاه هاي مرده در صنعت نفت خبر داد و افزود: اين پروژه ها با مشاركت شركت نفت و پژوهشگاه آخرين مراحل اجرايي خود را پشت سر مي گذارد.
اين مقام مسئول از معرفي تعدادي از چاه هاي مرده مناطق نفت خيز جنوب به پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و افزود: به زودي سناريوهاي نهايي احياي اين چاه هاي مرده در مناطق نفت خيز جنوب عملياتي مي شود.


كوتاه اقتصادي

¤ وزير صنعت، معدن و تجارت در پيامي به مناسبت روز ملي صنعت و معدن با تبريك اين رويداد ملي، از تلاش و تشريك مساعي مديران و كاركنان حوزه صنعت و معدن در بخش هاي دولتي و غيردولتي تقدير كرد و گفت: رونق توليد، ارتقاي كيفيت و اصلاح الگوي مصرف راهبرد تحول در حوزه صنعت و معدن است.
¤ مدير عامل بانك ملي در مورد ضامن براي وام هاي زير 10 ميليون توماني شعب اين بانك توضيحاتي داد. فرشاد حيدري در مورد تعداد ضامن براي وام هاي زير 10 ميليون تومان كه تاكنون رئيس كل بانك مركزي بارها اعلام كرده يك نفر كافيست، گفت: بحث ضمانت براي تسهيلات، از باب توان پرداخت تعهد انجام مي شود و اگر يك ضامن بتواند تعهدي كه كرده را انجام بدهد قطعاً شعب ما يك ضامن را مي پذيرند.
¤ رئيس اتحاديه صادركنندگان و وارد كنندگان ميوه گفت: 290 هزار كارتن موز امروز به كشور وارد مي شود كه پيش بيني مي شود قيمت موز عمده فروشي ها را به كيلويي 1200 تومان كاهش دهد. سيد رضا نوراني اظهار داشت: در راستاي اهداف دولت براي كاهش قيمت ها، يك كشتي 290 هزار كارتني موز خارج از سهميه ايران توسط اعضاي اين اتحاديه خريداري شده و در بندر بوشهر لنگر انداخته است.
¤ رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي با اشاره به فعاليت 15 هزار آموزشگاه آزاد در كشور از رتبه بندي اين مراكز و اعطاي تسهيلات به آموزشگاه ها خبر داد. كورش پرند با اشاره به اينكه سازمان آموزش فني و حرفه اي براي به روز رساني آموزش هاي بخش دولتي از توان و ظرفيت بخش غيردولتي نيز بهره مي جويد، اظهار داشت: با استناد به اصل 44 قانون اساسي و ماده 111 قانون كار، نخستين بار آيين نامه نحوه تشكيل و اداره آموزشگاه هاي آزاد فني و حرفه اي به منظور آموزش كارجويان ايجاد شد.
¤ وزير صنعت، معدن و تجارت اذعان كرده كه با وجود وعده هاي داده شده در مورد استفاده از ارز 1226 توماني براي واردات مواد اوليه، اما برخي واحدهاي صنعتي نتوانسته اند از اين ارز استفاده كنند.
¤ مديرعامل بانك كشاورزي از پرداخت 45 ميليارد و 800 ميليون تومان از منابع صندوق توسعه ملي به كشاورزان خبر داد. محمد طالبي در پاسخ به اين پرسش كه چه ميزان از منابع صندوق توسعه ملي به كشاورزان پرداخت شده است، گفت: از منابع صندوق توسعه ملي براساس طرح توسعه بخش كشاورزي در سال جاري 458 ميليارد ريال به كشاورزان پرداخت شده است. وي در مورد نحوه اختصاص منابع صندوق توسعه ملي گفت: طرح توسعه بخش كشاورزي از اوايل سال جاري توسط كارگروهي به رياست رئيس جمهور و عضويت وزراي اقتصادي تدوين و اولويتها مشخص شد.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي از افزايش 30 درصدي ميزان ترانزيت كالا از مرزهاي كشور در سه ماهه نخست سال جاري خبر داد. شهريار افندي زاده گفت: در سه ماهه نخست سال 1391 بيش از 3 ميليون و 403 هزار تن انواع كالاهاي نفتي و غيرنفتي از طريق مرزهاي فعال كشور ترانزيت شد كه نسبت به سال گذشته 8/30 درصد افزايش داشته است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14