(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 تير 1391 - شماره 20244

پادشاه اردن در يك عقب نشيني آشكار دستور اصلاح قانون انتخابات را داد
موساد عضو برجسته حماس را در دمشق ترور كرد
مصاحبه اختصاصي كيهان با مشاور دولت ريگان
دموكراسي غربي حكومت فاشيستي است عمر نظام سرمايه داري به پايان رسيده
تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير نظاميان قدرت را به مرسي واگذار كنند
معترضان در شهرهاي بحرين خواستار قصاص سران رژيم آل خليفه شدند
وزير دادگستري آمريكا از سوي جمهوريخواهان تحت تعقيب قرار گرفت
حمله تروريستي به اتوبوس حامل شيعيان در كويته پاكستان
تحركات نظامي تركيه در مرز سوريه در آستانه تشكيل اجلاس ژنو
اجراي تدابير ويژه امنيتي در سراسر عربستان مرگ ملك عبدالله شايعه يا واقعيت
تظاهرات گسترده ضد دولتي در آرژانتين
اعتراض هاي مردمي در اسپانيا و فرانسه همزمان با اجلاس سران اروپا در بروكسل
سلسله انفجارها در عراق 26 شهيد و 100مجروح برجاي گذاشت


پادشاه اردن در يك عقب نشيني آشكار دستور اصلاح قانون انتخابات را داد

در پي تهديدهاي احزاب مخالف دولت اردن مبني بر تحريم انتخابات، عبدالله دوم در يك عقب نشيني آشكار دستور اصلاح قانون انتخابات را صادر كرد.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، پادشاه اردن در پي تهديدهاي احزاب مخالف، از پارلمان اين كشور خواست با برگزاري جلسه اي اضطراري در ماه آينده، برخي بندهاي قانون انتخابات را اصلاح كنند و زمينه را براي حضور گسترده تر مردم در انتخابات فراهم آورند.
براساس قانون فعلي، راي دهندگان مي توانند يك نماينده به دلخواه خود انتخاب و به نفع وي راي دهند. اما با دستور جديد پادشاه، قانون قبلي تغيير و شمار كرسي هاي پارلمان افزايش مي يابد تا مشاركت مردم در امور سياسي بيشتر شود.براساس قانون اساسي، انتخابات در اردن هر چهارسال يك بار برگزار مي شود.اخوان المسلمين اردن و ديگر احزاب مخالف دولت اردن را تهديد كردند در صورت تغيير نكردن قانون انتخابات آن را تحريم خواهند كرد.


موساد عضو برجسته حماس را در دمشق ترور كرد

در پي ترور يكي از رهبران حماس در دمشق، اين جنبش سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) را عامل اين ترور دانست.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري فرانسه، اسامه بن حمدان نماينده ارشد حماس در اين باره گفت، تحقيقات درباره ترور اخير نشان مي دهد كه عوامل موساد در اين اقدام تروريستي دست داشته اند.
«كمال حسني غناچه» مشهور به نزار ابومجاهد از مقامات نظامي حماس و معاون محمود المبحوح از رهبران حماس بود كه اخيرا در دبي ترور شد.
وي روز پنجشنبه در منزلش در دمشق پايتخت سوريه ترور شد. منابع خبري از وجود آثار شكنجه بر روي پيكر اين عضو حماس قبل از ترور خبر داده اند.
عزت الرشق عضو دفتر سياسي حماس ضمن محكوم كردن اين اقدام تروريستي گفت، تنها رژيم صهيونيستي از چنين اقدامي سود مي برد.
 


مصاحبه اختصاصي كيهان با مشاور دولت ريگان

دموكراسي غربي حكومت فاشيستي است عمر نظام سرمايه داري به پايان رسيده

اشاره:
پاول كريگ رابرتس 73 ساله، معاون و مشاور وزير خزانه داري دولت ريگان، اقتصاددان و سرمقاله نويس رسانه هاي بين المللي است. وال استريت ژورنال، بيزينس ويك و ... از جمله رسانه هايي است كه وي تجربه همكاري با آنها را داشته است. رابرتس از منتقدين مشهور سياست هاي جمهوري خواهان و دموكرات هاي آمريكا محسوب مي شود. «كيهان» براي آشنا شدن با نظرات ايشان در مورد حوادث اخير مصر، بحران اقتصادي غرب و پرونده هسته اي ايران، مصاحبه اختصاصي و كوتاهي انجام داده كه متن آن از نظرتان مي گذرد.
¤¤¤
آقاي رابرتس، به نظر شما پيروزي اسلامگرايان مصر در انتخابات رياست جمهوري اين كشور در كل منطقه اثرگذار خواهد بود؟
ارتش مصر، دست نشانده واشنگتن است. دست نشانده اي كه نيازمند پول و سلاح آمريكاست. اين ارتش وابسته با كاستن از قدرت واقعي رياست جمهوري و منحل كردن پارلمان قدرت خود را به رخ كشيده است. تا وقتي ارتش خائن مصر به جاي خدمت به مردم اين كشور به واشنگتن خدمت مي كند، در مصر چيزي تغيير نخواهد كرد.
آمريكا و اسرائيل نگراني خود از پيروزي اسلامگرايان مصر را ابراز كرده اند. آنها چرا نگران هستند؟
آمريكا و اسرائيل نگران از دست دادن وفاداري حكام دست نشانده در كشورهاي عربي هستند، حكامي كه كنترل آنها را در دست دارند. اگرچه نبايد فراموش كرد تا وقتي دلار ارز معتبر جهاني است، واشنگتن مي تواند هر دولت عربي را كه بخواهد بخرد!
با توجه به پيروزي اسلامگرايان در انتخابات رياست جمهوري مصر، به نظر شما شوراي نظامي اين كشور اجازه قدرت گيري واقعي به اسلامگرايان را خواهد داد؟
شوراي نظامي مصر قدرت را به اسلامگرايان نخواهد داد.
اجازه مي خواهم سوال هاي بعدي را در مورد بحران بيكاري اروپا بپرسم. اروپا براي حل اين بحران اقدام به اخراج هزاران نفر از كاركنان خود كرده و مي كند. به نظر شما راه نجات از اين بحران چيست؟
آخر چطور با حذف فرصت هاي شغلي مي توان مشكل بيكاري را حل كرد؟! كاملا واضح است كه در ايالات متحده و اتحاديه اروپا، تنها نگراني دولت ها حفظ حاميان مالي يعني بانك ها است. در غرب هيچ كاري براي كمك به مردم انجام نخواهد شد.
به نظر شما عمر نظام سرمايه داري به پايان رسيده يا غرب از اين بحران نجات پيدا خواهد كرد!
نظام سرمايه داري بيش از اين دوام نخواهد آورد. «دموكراسي هاي غربي» حكومت هاي فاشيستي اند. اقتصادهاي غرب متزلزل است به خاطر اين كه مباحثي مثل ايجاد اشتغال به حاشيه رانده شده، به خاطر اين كه بخش هاي مالي در كشورهاي غربي به سمت قمار و كازينو و فساد سرازير شده است.
مي خواهم سوال آخر را راجع به پرونده هسته اي ايران بپرسم. آيا روندي كه غرب در مواجهه با پرونده هسته اي ايران در پيش گرفته، عادلانه است؟ چرا غرب از اسرائيل و آمريكا نمي خواهد در برنامه هاي هسته اي خود تجديدنظر كنند؟
برنامه اتمي ايران دليل اصلي فشارهاي آمريكا/ اسرائيل عليه اين كشور نيست. اين مسئله صرفا بهانه اي شده براي استفاده هاي تبليغاتي در مورد سلاح هسته اي. پروژه نومحافظه كاران تحت عنوان «قرن جديد آمريكايي» كه در دهه 1990 منتشر شد برنامه اي براي غلبه بر كشورهاي اسلامي كرده است. در واقع اين برنامه است كه در مواجهه با ايران دنبال مي شود.
 


تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير نظاميان قدرت را به مرسي واگذار كنند


مردم مصر با برگزاري تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير قاهره، خواستار واگذاري قدرت از نظاميان حاكم به رئيس جمهور منتخب شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، احزاب، گروه ها، جنبش ها و تشكل هاي مختلف انقلابي مصر با حضور ميليوني خود در ميدان التحرير و شهرهاي بزرگ در روز جمعه بر لزوم واگذاري كامل قدرت به «محمد مرسي» رئيس جمهور منتخب و پايان نقش سياسي شوراي نظامي مصر تاكيد كردند.
گزارش شبكه خبري «نيل» حاكي است در اين تظاهرات كه با عنوان «تظاهرات واگذاري كامل قدرت» در ميدان التحرير و ميادين اصلي بسياري از شهرهاي مصر برگزار شد، معترضان از حاكمان نظامي خواستند تا با لغو متمم قانون اساسي و تجديدنظر در بيانيه انحلال پارلمان، زمينه را براي انتقال مسالمت آميز قدرت از نظاميان به يك حكومت غيرنظامي فراهم كنند و خود به پادگان ها بازگردند.
معترضان مصري با به همراه داشتن پارچه نوشته هايي و سر دادن شعارهايي، تلاش هاي نظاميان براي انحلال مجلس موسسان كه مامور تدوين قانون اساسي جديد مصر است را به شدت محكوم كردند.
تظاهركنندگان مصري گفتند كه تظاهرات ميليوني «واگذاري كامل قدرت» به عنوان پيام مهم و روشني براي شوراي عالي نيروهاي مسلح است كه از يك سال و نيم پيش تاكنون همچنان قدرت را در دست دارد.
براساس اين گزارش معترضان به شوراي حاكم نظامي هشدار دادند در صورتي كه به خواسته مردم در واگذاري اختيارات قانوني به رئيس جمهور منتخب تن ندهند، روزهاي سياهي در انتظار آنها خواهد بود.
اين در حالي است كه شوراي عالي نيروهاي مسلح وعده داده بود كه پس از تعيين رئيس جمهور منتخب و اداي سوگند وي، قدرت را واگذار كند.
«محمد مرسي» رئيس جمهور منتخب قرار است امروز در برابر قضات دادگاه قانون اساسي مصر سوگند وفاداري خود را ادا كند و رسما قدرت را در اين كشور به دست بگيرد.
پيش از اين نظاميان در بيانيه اي خود را تنها منبع قانونگذاري در مصر عنوان كرده و خواستار اداي سوگند رئيس جمهور منتخب در مقابل خود بودند، اما محمد مرسي و نيروهاي انقلابي با اين موضوع مخالفت كردند و به دليل مواضع مثبت دادگاه قانون اساسي، سوگند در برابر قضات را ترجيح دادند.
در همين حال گفته مي شود، محمد مرسي تا اعلام كامل اعضاي كابينه خود، طي توافقي با سپهبد طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح وي را احتمالا به سمت وزير دفاع منصوب كند.
با اين حال انقلابيون مصر، با رد انتصاب طنطاوي به عنوان وزير دفاع و برگزاري سوگند در مقابل دادگاه قانون اساسي را دام شوراي عالي نظامي براي مرسي به منظور قانوني جلوه دادن اقدامات خود عنوان كردند.
از سوي ديگر محمد مرسي رئيس جمهور منتخب مصر با شركت در تظاهرات ميليوني و نمازجمعه در ميدان التحرير با مردم معترض به حكومت نظاميان براي انتقال مسالمت آميز قدرت همصدا شد.
برپايه اين گزارش رئيس جمهور منتخب مصر روز جمعه با حضور در دانشگاه قاهره به تشريح مواضع خود و موانع در پيش روي مصر براي انتقال قدرت از شوراي حاكم نظامي سخنراني كرد.
مرسي در سخنراني خود به تبيين مواضع مصر در برابر تحولات خاورميانه پرداخت و بر عهد و پايبندي خود به اهداف انقلاب مصر تاكيد كرد.
از سوي ديگر، دادگاهي در مصر، وزير نفت سابق اين كشور و يك تاجر فراري را به اتهام فروش گاز طبيعي به اسرائيل به زير قيمت بازار به 15سال زندان محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك منبع قضايي گفت: دادگاه كيفري قاهره، «سامح فهمي» وزير نفت سابق و «حسين سالم» تاجر فراري را به اتهام عقد اين قرارداد گازي با رژيم صهيونيستي به 15سال زندان محكوم كرده است.
به گفته اين منبع، پنج نفر ديگر از اعضاي عاليرتبه وزارت نفت و گاز رژيم سابق مصر نيز به اتهامات مشابه به سه تا 10سال زندان محكوم شده اند.
رژيم سرنگون شده حسني مبارك، حدود 40 درصد از گاز مورد نياز رژيم صهيونيستي را تامين و در مقابل آن بهاي بسيار كمي دريافت مي كرد.


معترضان در شهرهاي بحرين خواستار قصاص سران رژيم آل خليفه شدند

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات در منامه و ديگر شهرهاي اين كشور تأكيد كردند دريافت غرامت در قبال خون شهيدان را نمي پذيرند و خواستار قصاص سران آل خليفه هستند.
به گزارش خبرگزاري ها، معترضان بحريني از جمله جوانان، زنان، مردان و كودكان با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه اعلام كردند خون شهدا كالا نيست كه رژيم آل خليفه بتواند براي آنها بهايي تعيين كند.
مردم تأكيد كردند، تعرض هايي كه به نواميس مردم در زندان ها صورت گرفته و خون هايي كه ريخته شده قابل جبران نيستند از اين رو مردم خواهان قصاص عاملان جنايت هستند.
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه نيروهاي امنيتي آل خليفه به معترضان حمله كردند و با پرتاب گاز اشك آور و گلوله هاي واقعي باعث زخمي شدن برخي از تظاهركنندگان شدند.
در همين رابطه زينب الخواجه عضو مركز حقوق بشر و دختر عبدالهادي الخواجه فعال حقوق بشري كه ماه هاست در زندان به سر مي برد از ناحيه پا مجروح و به دليل زخم و خونريزي شديد به بيمارستان منتقل شد.
يكي از شاهدان ماجرا گفت، نيروهاي ضدشورش به طور مستقيم زينب الخواجه را هدف قرار دادند.
طي روزهاي گذشته نيز «شيخ علي سلمان» دبير كل گروه الوفاق و حسن المرزوق نايب دبيركل گروه وحدت و تعداد زيادي از تظاهركنندگان مجروح شدند.
تعداد زيادي از تظاهركنندگان نيز به دليل استنشاق گازهاي سمي دچار مسموميت يا خفگي شدند.
جوانان بحريني نيز با پرتاب كوكتل مولوتف و بمب هاي دست ساز به مقابله با نيروهاي امنيتي آل خليفه پرداختند.
سخنگوي ائتلاف انقلابيون 14 فوريه بحرين در اين باره گفت: دستان شاه و فرزندانش به خون شهروندان بي گناه آغشته است و آنها بايد مجازات و محاكمه شوند.
وي افزود، خواسته همه مردم بحرين سرنگوني رژيم آل خليفه است و تا رسيدن به خواسته اصلي شان دست از تظاهرات برنمي دارند.
وي همچنين گفت: انقلاب مردم بحرين منحصر به فرد است و اغلب دولت هاي عربي به جاي اينكه در كنار مردم باشند از رژيم آل خليفه حمايت كردند.


وزير دادگستري آمريكا از سوي جمهوريخواهان تحت تعقيب قرار گرفت

براي وزير دادگستري آمريكا به اتهام مخفي كردن اسناد مربوط به قاچاق اسلحه و تحقير كنگره قرار تعقيب كيفري صادر شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «اريك هولدر»، وزير دادگستري آمريكا روز پنجشنبه از سوي جمهوري خواهان كنگره اين كشور متهم به مخفي كردن اسناد و مدارك مربوط به عمليات قاچاق اسلحه در مرز مكزيك و آمريكا و تحقير كنگره شد.
براساس اين گزارش جمهوري خواهان با 255 راي موافق در برابر 67 راي مخالف قرار تعقيب كيفري براي اين مقام بلندپايه آمريكايي صادر كردند.
نمايندگان دموكرات كه در اعتراض به اين اقدام صحن كنگره را ترك كرده بودند، با تجمع در محوطه بيروني كنگره عليه اين اقدام جمهوري خواهان موضع گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين براي نخستين بار در طول تاريخ آمريكاست كه عضو كابينه دولت در حين انجام مسئوليت اينگونه متهم مي شود.
آنطور كه روزنامه انگليسي گاردين نوشته، راي گيري جمهوري خواهان در ارتباط با عملياتي موسوم به «عمليات سريع و آتشين» انجام شد كه هدف از آن تحقيق در مورد سلاح هاي خريداري شده در ايالت آريزونا و به دام انداختن قاچاق كنندگان اسلحه به كارتل هاي مواد مخدر مكزيكي بوده است.
اين راي گيري از اين نظر كه فروپاشي اعتماد در بين دو حزب اصلي كنگره را مورد تاكيد قرار مي داد از ارزش نمادين هم برخوردار بود؛ جمهوري خواهان آمريكا مي گويند دولت اوباما از روي تعمد عمليات سريع و آتشين را به گونه اي طرح ريزي كرده تا به نتيجه نرسد و در نتيجه بستر لازم براي كنترل بيشتر دولت بر تسليحات را فراهم آورد.
بعد از اين راي گيري اريك هولدر بيانيه تندي قرائت كرد و جمهوري خواهان را به وارد شدن در بازي هاي انتخاباتي و سياسي متهم كرد.
هولدر اتهامات مطرح شده عليه خودش را «غيرضروري و غيرقابل توجيه» خواند و تاكيد كرد به محض اينكه از نقائص عمليات «سريع و آتشين» آگاه شود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
 


حمله تروريستي به اتوبوس حامل شيعيان در كويته پاكستان

حمله انتحاري عليه شيعيان در بلوچستان پاكستان 13 كشته و 30 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پنجشنبه شب يك فرد ناشناس بمبي را در درون اتوبوس حامل شيعيان منفجر كرد. اين انفجار كه به شيوه انتحاري و در «كويته» واقع در ايالت بلوچستان پاكستان انجام شد، جان 13 نفر را گرفت و 30 مجروح برجاي گذاشت. به گفته منابع رسمي كويته، بمب منفجر شده 20 كيلوگرم مواد منفجره داشت. اتوبوس مذكور حامل زائراني بود كه از ايران وارد پاكستان شده بودند. طي يك سال اخير حملات عليه شيعيان در بلوچستان پاكستان افزايش يافته است. هرچند تا عصر ديروز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است، اما جريان تروريستي «لشگر جهنگوي» همواره مسئول حمله به مسلمانان شيعه پاكستان به ويژه در ايالت بلوچستان بوده است. مردم كويته پس از اطلاع يافتن از اين حمله تروريستي، با تجمع و اعتصاب در مناطق مختلف اين شهر، حمله فوق را محكوم كردند و از مقامات پاكستان خواستند گروه هاي تروريستي را سركوب كند.
ضرب الاجل به رئيس جمهور
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديوان عالي پاكستان براي «آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان تا 26 شهريور آينده ضرب الاجل تعيين و اعلام كرد كه وي تا آن زمان بايد يكي از دو شغل فعلي خود را رها كند، وگرنه ديوان با او برخورد قانوني مي كند. زرداري علاوه بر رياست جمهوري، رياست حزب مردم پاكستان را نيز برعهده دارد و ظاهرا اين دو شغله بودن غيرقانوني است.
ديوان عالي يك ضرب الاجل 15 روزه(تا 22 تير) نيز براي «راجا پرويز اشرف» نخست وزير جديد تعيين كرد. اشرف بايد طي اين مدت طي نامه اي به مقامات سوئيس، از آنها در مورد فساد اقتصادي رئيس جمهور پاكستان استعلام كند.
به اعتقاد كارشناسان، بي ثباتي جديدي عرصه سياسي پاكستان را تهديد مي كند و احتمالا تنش ميان ديوان عالي و ارتش از يك طرف و دولت پاكستان از طرف ديگر، افزايش خواهد يافت.
 


تحركات نظامي تركيه در مرز سوريه در آستانه تشكيل اجلاس ژنو

رسانه هاي دولتي تركيه با اشاره به هشدار مقامات آنكارا به دمشق پس از سقوط يك فرونده جنگنده تركيه اي اعلام كردند كارواني متشكل از 30 خودرو نظامي شامل كاميون هاي حامل واحدهاي موشكي و سيستم پدافند هوايي به مرزهاي سوريه اعزام شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي دولتي تركيه اعلام كردند مقامات ترك يك كاروان نظامي از تانك هاي زرهي، سلاح هاي دوربرد، كاميون هاي حامل واحدهاي موشكي و سيستم پدافند هوايي به مرزهاي سوريه فرستاده و تمام نيروهاي خود را در مرز مشترك با اين كشور به حالت آماده باش كامل درآورده است.
اين در حالي است كه شوراي عالي امنيت ملي تركيه نيز اعلام كرد پاسخ محكمي به دمشق مي دهد.
اين شورا كه عالي ترين مقامات امنيتي و نظامي تركيه در آن حضور دارند بر پاسخ قاطع به سوريه تاكيد كرده است.
به دنبال تشديد در روابط تركيه و سوريه و اعزام نيرو و تجهيزات از سوي ارتش تركيه به نوار مرزي سوريه، برخي از فرماندهان بلندپايه ارتش تركيه نيز از يگان هاي مستقر در نوار مرزي بازديد به عمل آوردند.
دولت تركيه اخيرا اعلام كرده بود كه براي حل بحران جنگنده سرنگون شده تركيه به راه حل هاي ديپلماتيك روي خواهد آورد ليكن در سياستي متناقض به اعزام نيرو و تجهيزات نظامي به مرزهاي سوريه مبادرت كرده است.از سوي ديگر، امروز قرار است نشستي در ژنو با محوريت موضوع سوريه برگزار شود و در اين نشست طرح كوفي عنان مبني بر تشكيل دولت وحدت ملي مورد بررسي و رايزني قرار گيرد.
آمريكا و اروپا تهديد كرده اند اگر در اين نشست موضوع انتقال قدرت به مخالفان مورد بررسي قرار نگيرد در آن شركت نخواهند كرد.
در اين حال روسيه، چين و برخي كشورهاي جهان حمايت خود را از طرح كوفي عنان اعلام كرده و خواستار تشكيل دولت وحدت ملي شده اند.
سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه نيز درباره عواقب هرگونه تهاجم نظامي به سوريه به ناتو هشدار داده است.
وي افزود: فكر مي كنم ناتو بخواهد ماجراجويي خود در ليبي را در سوريه تكرار كند.
همچنين «رابرت مود» رئيس هيئت ناظران بين الملل در سوريه گفت، امكان دستيابي به راه حل مسالمت آميز در سوريه وجود دارد. وي افزود: با اعمال خشونت و مداخله نظامي نمي توان بحران سوريه را حل وفصل كرد و بهتر است راهكار سياسي انتخاب شود.
در همين رابطه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا براي رايزني درباره مسائل سوريه وارد سنت پترزبورگ روسيه شده است.
وي قرار است با مقامات روسي درباره مسائل سوريه گفت وگو كند.
از ديگر اخبار سوريه اينكه، كانال تلويزيون دولتي سوريه گزارش داد كه ظهر روز پنجشنبه يك انفجار تروريستي در پاركينگ كاخ دادگستري سوريه در دمشق رخ داد. در اين انفجار به 20 خودرو سواري خسارت وارد آمد و سه نفر هم مجروح شدند.همچنين خبرگزاري ها از درگيري هاي پراكنده در حومه دمشق گزارش كرده اند. پيشتر بشار اسد گفته بود كه سوريه در شرايط جنگي قرار دارد.
 


اجراي تدابير ويژه امنيتي در سراسر عربستان مرگ ملك عبدالله شايعه يا واقعيت

همزمان با انتشار شايعه مرگ پادشاه عربستان، تدابير ويژه امنيتي در اين كشور به اجرا درآمد.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي عربستان در پي انتشار شايعه مرگ ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه اين كشور به حال آماده باش درآمدند و همه مرخصي هاي نظاميان لغو شده است.
گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه هاي خبري راصد، مباشر نيوز شام تايمز و الزين ملك عبدالله 89 ساله در محل استراحتگاه خود در مغرب فوت كرده است.
اين گزارش حاكي است؛ سايت هاي عربي با انتشار خبر مرگ پادشاه عربستان اعلام كردند دربار سعودي معمولا در چنين مواقعي تا اتخاذ تدابير ويژه و اعلام آماده باش كامل در دستگاه هاي امنيتي و نظامي سكوت اختيار مي كند.
اين در حالي است كه نيروهاي مسلح عربستان روز پنجشنبه در حالت آماده باش كامل قرار داشتند، اما رژيم آل سعود اين موضوع را در چارچوب بحران هاي منطقه ارزيابي كرد.
شاه عربستان تاكنون چندين بار براي انجام آزمايش هاي پزشكي، گذراندن دوره نقاهت و عمل جراحي كشورش را ترك كرده است، اما هنوز هيچ منبع رسمي خبر مرگ پادشاه را تائيد نكرده است.
به گزارش فارس، در حالي كه اخبار ضد و نقيض درباره مرگ ملك عبدالله در داخل و خارج از عربستان منتشر شده است، خبرگزاري دولتي سعودي (واس) در بخش اخبار تصويري خود از برگزاري جلسه هيئت دولت با حضور پادشاه در دوشنبه گذشته خبر داد و اعلام كرد كه اين جلسه در كاخ «السلام» در جده برگزار شده است.
اين خبرگزاري در بخش اخبار خود نيز بدون موضعگيري در قبال اخبار منتشر شده درباره مرگ پادشاه عربستان اعلام كرد كه دستور توسعه حرم شريف نبوي را صادر كرده است.
از سوي ديگر، برخي كارشناسان مسائل عربستان بر اين باورند كه علت اعلام نشدن خبر مرگ ملك عبدالله نگراني آل سعود از شعله ور شدن آتش انقلاب مردم سعودي و دچار شدن خاندان سلطنتي به سرنوشت مبارك و بن علي است.
عربستان سعودي در يك سال گذشته همزمان با افزايش اعتراضات مردمي در كشورهاي منطقه از جمله بحرين و يمن به اين كشورها، نيرو اعزام كرده تا در سركوب مردم به دولت هاي منامه و صنعا ياري كند، حال آنكه مقامات سعودي از افزايش اعتراضات داخلي به شدت نگران هستند.
همچنين فعالان حقوق بشر و نهادهاي بين المللي، عربستان را به دليل اقدامات سركوب گرانه به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.
 


تظاهرات گسترده ضد دولتي در آرژانتين

ده ها هزار كارگر آرژانتيني با برپايي تظاهرات در نزديكي كاخ رياست جمهوري، دولت اين كشور را به دزدي حقوق خود متهم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي آرژانتيني، قدرتمندترين اتحاديه كارگري اين كشور بعدازظهر چهارشنبه با برپايي تظاهرات گسترده ده ها هزار نفري در خيابان هاي «بوينس آيرس»، پايتخت و نزديك كاخ رياست جمهوري خانم «كريستينا هرناندز»، نسبت به سياست هاي اقتصادي و اجتماعي وي اعتراض كردند. تظاهركنندگان معترض، خواستار كاهش ماليات ها، افزايش حمايت هاي اجتماعي و پاسخگويي دولت به خواسته هاي كارگران شدند.همچنين تظاهركنندگان در پارچه نوشته هايي كه با خود حمل مي كردند نوشته بودند: «درآمدمان براي زندگي كافي نيست». گفتني است آرژانتين در روزهاي اخير شاهد افزايش اعتراضات كارگري عليه دولت بوده است كه در آخرين مورد، صدها راننده كاميون در اين كشور دست به تظاهرات زدند.


اعتراض هاي مردمي در اسپانيا و فرانسه همزمان با اجلاس سران اروپا در بروكسل


همزمان با آغاز اجلاس دوروزه سران اتحاديه اروپا در بروكسل كارگران و كارمندان دولتي در فرانسه و اسپانيا تظاهرات كردند.
كارگران و كارمندان اسپانيايي در شهرهاي بارسلون و بيلبائو اسپانيا روز پنجشنبه همزمان با آغاز اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروكسل به خيابان ها ريخته عليه اجراي رياضت هاي اقتصادي تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر» حذف فرصت هاي شغلي علت فراخوان اتحاديه كارگري «يو جي تي» و «سي سي او او» براي برگزاري تظاهرات در شهرهاي اسپانيا بود.
كارگران و كاركنان كارخانه خودروسازي «پژو سيتروئن» فرانسه نيز همزمان، با تجمع مقابل ساختمان مركزي اين كارخانه در پاريس خواستار توقف اخراج كارگران شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، مديران اين كارخانه قصد دارند به منظور اجراي بخشي از برنامه هاي اصلاحي خود دستكم 4000 نفر از كاركنان را طي يك سال آينده اخراج كنند. اين تظاهرات نيز با فراخوان شماري از اتحاديه هاي كارگري برگزار شد.
از اجلاس مهم بروكسل نيز خبر مي رسد، سران 27 كشور عضو اتحاديه اروپا نسبت به تزريق 120 ميليارد يورو به اقتصاد كشورهاي اروپايي به توافق رسيدند. گزارش هاي دريافتي حاكي است رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا پس از 13 ساعت گفت وگوي فشرده همچنين اعلام كردند به ايتاليا و اسپانيا براي آرام كردن اوضاع اقتصادي شان كمك مي كنند.
در اين نشست چهار مسئول عالي رتبه اتحاديه اروپا يعني رئيس كميسيون، رئيس شورا، رئيس بانك مركزي و رئيس اتحاديه اروپا خواستند با تهيه يك «نقشه راه» تلاش ها براي تقويت اتحاد اقتصادي و پولي افزايش يابد.
گفتني است، اين بيستمين نشست اتحاديه اروپا براي حل بحران عميق اقتصادي است. تقريبا در تمام اين اجلاس ها اعضا روي تقويت اتحاد، اهميت همكاري، يافتن يك راه حل مشترك و به توافق رسيده اند اما آنچه در اين بين داراي اهميت بوده اين است كه، رسيدن به اين اهداف چگونه ميسر است؟ پاسخ اين سوال همان چيزي است كه كارشناسان معتقدند سران اتحاديه اروپا روي آن اختلاف نظر اساسي دارند!


سلسله انفجارها در عراق 26 شهيد و 100مجروح برجاي گذاشت

ناآرامي و انفجارهاي جداگانه در مناطق مركزي و شمالي عراق 26 شهيد و بيش از 100 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز و پنجشنبه استان هاي بغداد و دياله و برخي مناطق مركزي ديگر عراق شاهد انفجار خودروي بمب گذاري شده بود. به گزارش واحد مركزي خبر ديروز در سه نقطه حومه شهر بعقوبه عمليات تروريستي گزارش شد كه جمعا شش شهيد و پنج مجروح برجاي گذاشت.
خبرگزاري فارس نيز پنجشنبه انفجار خونيني را كه شش شهيد و 51 مجروح برجاي گذاشت، از بعقوبه گزارش كرد.
در همين روز منطقه «الوشواش» واقع در غرب بغداد نيز يك خودروي بمب گذاري شده منفجر شد و جان هشت نفر را گرفت و نزديك به 30 نفر را زخمي كرد. انفجار مشابهي نيز در «التاجي» (شمال بغداد) رخ داد. اين انفجار هم دو شهيد و 15زخمي داشت.
پنجشنبه همچنين افراد مسلح ناشناس دو تن از اعضاي شوراي بيداري (وابسته به حكومت) را در مركز سامرا شهيد و دو نفر ديگر را زخمي كردند. پليس عراق نيز اعلام كرد بر اثر انفجار يك بمب چسبنده به خودروي شهري در ناحيه «خان بني سعد» استان دياله سه نفر زخمي شدند.
در همين حال «عبدالستار البهادلي» امام جمعه استان بصره پنجشنبه به دست افراد ناشناس ترور شد. البهادلي يكي از رهبران جريان «صدر» عراق بود.
انتخابات پيش از موعد
به گزارش پرس تي وي، «نوري مالكي» نخست وزير عراق، با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، در شرايطي كه رقباي سياسي وي از انجام مذاكره امتناع مي كنند، او خود را ملزم به اعلام برگزاري انتخابات (پارلماني) پيش از موعد مي بيند. مدتي است كه رهبر جريان صدر به همراه «مسعود بارزاني» رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق و «اياد علاوي» رئيس فهرست «العراقيه» قصد جمع آوري امضا براي سلب اعتماد از مالكي را دارند ولي تاكنون موفق به اين كار نشده اند.
در همين حال، «عبدالحليم الرهيمي» عضو ائتلاف دولت قانون (تحت رهبري مالكي) گفت، اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود، مخالفان مالكي بسياري از كرسي ها را از دست مي دهند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14