(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 تير 1391 - شماره 20244

كدام سواحل بيشتر قرباني مي گيرد؟
مهمانان ناخوانده در آذربايجان غربي
ايران در كيهان
تجهيز مدارس يزد براي اسكان مسافران تابستاني
خشكسالي زاينده رود در 100سال اخير بي سابقه بوده است
معاون دانشگاه علوم پزشكي تبريز: طرح پزشك خانواده با هدف عدالت اجتماعي اجرا مي شود
راهيابي 4 دانش آموز كرجي به المپياد جهاني كامپيوتر و فيزيك
در خراسان شمالي 5 هزار نفر از دام اعتياد نجات يافتند
بخشي از پارك ملي بوجاق كياشهر از متصرفان پس گرفته شد
سرمايه گذاري در بافت هاي فرسوده كاشان
راه آهن لرستان - خوزستان بازسازي مي شود
كميته امداد امام خميني استان خبر داد اهداي سبد غذايي به كودكان گلستاني
توجه به مناطق محروم در تخصيص اعتبارات استاني اردبيل
برداشت يك ميليارد متر مكعب آب از سفره هاي زيرزميني


كدام سواحل بيشتر قرباني مي گيرد؟

بيشترين آمار غرق شدگان در دريا مربوط به مناطقي است كه جزو طرح سالم سازي دريا محسوب نشده است و در نتيجه نه ساحل از شيب مناسبي برخوردار بوده و نه نجات غريقي در محل حضور داشته است كه در بزنگاه حادثه تن به آب بزند و مانع حادثه شود.
اجراي طرح هاي سالم سازي دريا در استان مازندران از خردادماه با ايجاد امكانات بيشتر از سال هاي گذشته از جمله حضور فعال تر ناجيان غريق آغاز شد. هر چند به رغم تاكيد و هشدار در مورد شنا در منطقه ممنوعه در يك ماهه اخير، 24 نفر از هموطنان ما در اين مناطق غرق شدند.
از مجموع حدود 700 كيلومتر ساحل قابل استفاده درياي خزر حدود 338 كيلومتر آن از رامسر تا گلوگاه در محدوده مازندران قرار گرفته است. اما دغدغه اي كه اكثر مسافران و مردم در سفر به سواحل مازندران و استفاده از دريا دارند، نبود ايمني و امكانات كافي براي شناگران است. در حالي كه طرح هاي سالم سازي دريا در مناطق مختلف مازندران آغاز شده ولي همچنان شاهد روش هاي نادرست و ابتدايي در اجراي طرح ها هستيم.
طرح هاي اجرا شده دريا هرگز زيبا نبوده و اغلب با نصب داربست هاي فلزي و پارچه هاي برزنتي شكل مي گيرند كه جاذبه اي براي گردشگران ايجاد نمي كند. نبود امكانات تفريحي در سواحل مانند استراحت گاه هاي مناسب، دوش هاي بهداشتي، آب آشاميدني و برنامه هاي فرهنگي و هنري از كمبودهاي طرح سالم سازي درياست.
براساس آمار، سالانه 20 درصد به جمعيت مسافران تابستاني استان مازندران افزوده مي شود. حال اين سوال به وجود مي آيد كه چرا ما هر سال بايد در كنار آمار مسافران به مازندران كه به گفته مسئولان 90 درصد براي استفاده از دريا به اين استان سفر مي كنند، منتظر انتشار آمار غرق شدگان دريايي و قربانيان حوادث دريا باشيم؟
ستاد طرح سالم سازي درياي مازندران امسال يك هزار و 300 ناجي غريق را به كار گرفته است كه از اين تعداد 700 ناجي غريق داخل طرح هاي سالم سازي دريا و 600 ناجي غريق نيز خارج از طرح در دو نوبت صبح و بعدازظهر مشغول فعاليت هستند. ولي باز شاهد غرق شدن هموطنان خود هستيم.
ساري- خبرنگار كيهان


مهمانان ناخوانده در آذربايجان غربي

سميه سجادي- خبرنگار كيهان در اروميه
با آغاز فصل تابستان، ريزگردها نيز به فاصله اندكي وارد آذربايجان غربي شدند و تنگي نفس شديدي را براي مردم استان در شهرهاي مختلف، به ويژه در جنوب استان به ارمغان آوردند.
بهار در آذربايجان غربي زيبايي هاي خاص خود را دارد ولي برخلاف سال هاي گذشته امسال به كام مردم تلخ شد زيرا مردم روزهاي زيادي را به دليل ورود ريزگردها نتوانستند از خانه خارج شده و از طبيعت زيباي استان لذت ببرند.
در آغازين روزهاي فصل تابستان نيز ريزگردها وارد استان شدند و به نظر مي رسد كه زيبايي هاي فصل تابستان را نيز تحت الشعاع قرار دهند و مردم نيز نتوانند از صفا و زيبايي هاي باغات بهره لازم را ببرند.
پيامدهايي كه ريزگردها به عنوان ميهمانان ناخوانده عربي برجاي مي گذارند از چند لحاظ قابل بررسي است كه مهم ترين آن تأثير بر سلامت و روان مردم استان و ديگري تأثير بر روند رشد و نمو محصولات باغي و كشاورزي است.
يك متخصص داخلي و فوق تخصص بيماري هاي ريه درباره ريزگردها مي گويد: در هر گرم از ريزگردها 107 باكتري و 106 قارچ وجود دارد كه شايع ترين قارچ، آسپيراژيلوس است همچنين مواد آلاينده اي مانند فلزات سنگين از جمله سرب در زمان حضور گردوغبارها مي توانند غلظتي سه برابر پيدا كنند.
دكتر «محمد ديواني» با بيان اينكه ريزگردها يا ذرات گردوغبار، مواد معلق جامد در هوا هستند كه از خاك هاي بياباني توليد مي شوند، اظهار كرد: ريزگردها از نظر اندازه، مواد ميكروبي و آلاينده همراه حائزاهميت هستند به طوري كه ريزگردهاي موجود در كشور، اندازه اي كمتر از يك و نيم ميكرون دارند كه اين سايز كوچك به آن ها اجازه مي دهد به تمامي قسمت هاي ريه نفوذ كنند.
وي در ادامه اظهار كرد: ريزگردها ميزان مرگ و مير را در افرادي كه بيماري زمينه ريوي يا بيماري قلبي عروقي دارند، افزايش مي دهد.
«ديواني» تصريح كرد: ريزگردها در افراد سالم مي تواند موجب تنگي نفس، سرفه، ترشحات خلطي، گرفتگي صدا و حتي سينوزيت شود و در افرادي كه بيماري هاي زمينه اي ريه مانند آسم، COPD دارند، باعث تشديد بيماري و در مواردي منجر به بستري مي شود.
با توجه به اينكه از آغاز امسال به طور ميانگين هر هفته يك بار ريزگردهاي عربي خود را به آسمان شهرهاي ايران رسانده اند پيش بيني اينكه باز هم شهرهاي ايراني در صدر آلوده ترين شهرهاي جهان قرار گيرند چندان سخت نيست. در اين ميان اما تاكنون هيچ يك از نهادها و دستگاه هاي مسئول آمار شفافي از زيان هاي مستقيم و غيرمستقيم اين پديده ارائه نكرده اند.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني (WHO) هر سال 3 ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.
هنوز تحقيقات جامعي در زمينه تأثير ريزگردها بر عملكرد محصولات باغي و كشاورزي انجام نشده، ولي نمي توان تأثيرات آن را ناديده گرفت.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي درباره تأثير ريزگردها بر روي كيفيت و عملكرد محصولات كشاورزي گفت: هنوز به جزئيات اين موضوع پرداخته نشده، ولي مسلما بر عملكرد محصولات كشاورزي تأثيرگذار است.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي اقدام دولت در مقابله با پديده گردوغبار و ريزگردها را مطلوب ندانست و گفت: درحالي كه مقابله با اين مشكل اساسي عزم ملي مي خواهد با اين حال حساسيت رسانه ها نسبت به اين مسئله بسيار بيشتر از مسئولان است.
«عابد فتاحي» اظهار داشت: انتظار ما اين بود كه نهادهايي مانند وزارت كشور و سازمان حفاظت محيط زيست اقدامات سريع تري براي مقابله با پديده ريزگردها انجام دهند؛ اما متأسفانه تاكنون شاهد كاهش اين پديده به ويژه در استان هاي غربي و جنوب غربي كشور نبوده ايم.
وي با بيان اين كه در آينده اي نزديك مشكلات ناشي از ريزگردها بسيار جدي تر خواهد شد، افزود: مسئولان دولتي نبايد به راحتي از كنار اين مشكل بگذرند و قطعا مجلس نهم نيز با فوريت پيگيري و بررسي اين موضوع را در دستور كار قرار خواهد داد.
«فتاحي» با تأكيد بر اينكه پديده ريزگردها در استان هاي غربي و جنوب غربي كشور مشكلات متعددي را به وجود آورده است، تصريح كرد: بررسي هاي علمي نشان مي دهد كه ريزگردها، آسيب هاي بسياري براي انسان دارند و مي توانند مشكلات تنفسي و قلبي، عروقي متعددي را براي مردم ساكن در مناطق درگير به وجود بياورند.
اين نماينده مجلس با تأكيد بر اين كه پديده گردوغبار سلامت مردم را در استان هاي غربي و جنوب غربي كشور به شدت تهديد مي كند، گفت: در شهرهايي كه درگير با اين پديده هستند هنگام بارش باران عمق فاجعه بيشتر معلوم مي شود زيرا در دقايق اوليه بارش لايه اي از گل سطح خيابان ها را مي پوشاند.
وي با بيان اين كه منشاء پديده گردوغبار بايد به درستي مشخص شود؛ افزود: كشورهاي مختلفي به عنوان منبع گردوغبار معرفي شده اند اما بايد از طريق تحقيقات كارشناسانه منبع دقيق آن مشخص شود تا بتوان براي مقابله با آن برنامه ريزي كرد.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه منشاء اين پديده در خارج از مرزهاي كشور است اذعان داشت: متأسفانه كشورهاي عربستان و عراق كه به عنوان منبع گردوغبار مشخص شده اند؛ براي مقابله با ريزگردها تعامل لازم را با كشورمان ندارند و بايد مسئولان كشورمان تلاش كنند تا احساس مسئوليت را در مقامات اين كشورها به وجود آورند.
معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين زمينه مي گويد: عليرغم اهتمام ويژه دولت در بودجه 91، منبع مشخصي براي موضوع ريزگردها در بودجه منظور نشده است بلكه به صورت توصيفي مازاد درآمد نفتي و تحقق برنامه هاي اولويت دار مجلس، اعتبار به موضوع ريزگرد اختصاص مي يابد.
«حسن شيخ نيا» از اختصاص يك هزار ميليارد ريال براي موضوع ريزگرد، تالاب ها و درياچه هاي كشور در سال گذشته خبر داد و افزود: اين اعتبار براي اولين بار و به صورت 100درصدي به سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص يافت.
 


ايران در كيهان

خشكسالي مشكل كشاورزي
دهلران- خبرنگار كيهان: فرماندار دهلران گفت: خشكسالي هاي پي در پي يكي از مشكلات و دغدغه هاي بهره برداران و كشاورزان و دامداران در شهرستان مرزي دهلران است.
بهزاد عليزاده به خشكسالي بي سابقه سال 91-90 در منطقه اشاره كرد و افزود: كاهش نزولات جوي علاوه بر خسارت به كشاورزان باعث كاهش توليد نيز شده است.
وي كاهش ميزان بارندگي در سال 90 را يادآور شد و گفت: كاهش آب رودخانه ها و بالا رفتن «اي سي» كاهش سطح ايستابي آب چاههاي كشاورزي و آب شرب، مشكلات شبكه سد كرخه در تامين آب اراضي دشت عباس و سرمازدگي و بحث ريزگردها از ديگر عوامل كاهش توليد محصولات كشاورزي در دهلران است.
برپايي جشنواره آب
اراك- خبرنگار كيهان: جشنواره دوستي با آب با هدف گسترش فرهنگ صحيح مصرف آب توسط كودكان و نوجوانان در اراك برگزار شد. در اين جشنواره برنامه هاي متعددي از جمله نمايش عروسكي، كارگاه ها آموزش انيميشن سازي و نقاشي با موضوع آب برگزار و اجرا شد.
رونمايي از كتاب آموزش شهروندي
اصفهان- خبرنگار كيهان: نخستين مجلد آموزش شهروندي ويژه اقشار كم سواد و اعضاي نهضت سوادآموزي با عنوان «به سوي آرمانشهر» در اصفهان چاپ و رونمايي شد.
اين كتاب در 60 صفحه و چهار فصل، با عناوين شهر اسلامي، روابط اجتماعي،
محيط زيست و حمل و نقل عمومي منتشر شده است و در سال جاري در قالب كتاب جنبي، مورد مطالعه سوادآموزان استان قرار خواهد گرفت.
دبير كميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان، شيوه استفاده از ابزارهاي جديد نظير تلفن بانك، خودپرداز و اينترنت، فرهنگ آپارتمان نشيني، حسن خلق، حفظ و توسعه فضاي سبز، نظافت شهري، كاهش ترافيك و استفاده صحيح از وسايل حمل و نقل عمومي را مجموعه مباحث مطرح شده در اين كتاب ذكر كرد.
درخواست كارفرمايان
بادرود- خبرنگار كيهان:سرپرست نمايندگي اداره تعاون و كار و امور اجتماعي بادرود گفت: در بخش بادرود بيش از 1600 واحد توليدي فعال و نيمه فعال وجود دارند كه تاكنون زمينه 3هزار و 350شغل اصلي و 5هزار و 516 شغل تبعي را فراهم كرده اند. سيدمحمد طباطبايي به مشكلات موجود صاحبان شركت هاي توليدي منطقه اشاره كرد و گفت: علي رغم حمايت هاي دولت در كليه زمينه ها به ويژه بخش كشاورزي و صنعت برخي از اين كارفرمايان، متقاضي تقسيط وام هاي بانكي و كاهش هزينه هاي آب و برق و گاز هستند.
خسارت بخش كشاورزي
نيشابور- خبرنگار كيهان: سيلاب به بخش كشاورزي نيشابور بيش از 113 ميليارد و 500 ميليون ريال خسارت وارد كرد.
مهندس سيد غلامرضا نبوي نامقي معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي شهرستان نيشابور به تشريح خسارت وارده ناشي از سيلاب هاي اخير در شهرستان نيشابور پرداخته و گفت: براساس برآوردهاي اوليه، به 2818 هكتار اراضي زراعي، 478 هكتار باغات، 32 واحد دامداري و 26 مورد از منابع به ويژه قنوات خسارت وارد شده كه مجموع خسارات وارده در بخش كشاورزي بيش از 113 ميليارد و 500 ميليون ريال است.
ضرورت احداث پاركينگ
كرج- خبرنگار كيهان: رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان البرز گفت: بيشترين مشكل شهر كرج در حوزه حمل و نقل، نداشتن پاركينگ مورد نياز براي پذيرش وسائل نقليه سبك و سنگين است سرهنگ حبيب كمالوند افزود: احداث پاركينگ در معابر پر رفت و آمد كرج يكي از نيازهاي ضروري اين شهر براي كاهش حجم ترافيك است وي از تجهيز معابر كرج به دوربين هاي الكترونيكي تا پايان سال خبر داد.
كاهش جرائم سرقت
طبس- خبرنگار كيهان: دادستان عمومي و سرپرست دادگستري طبس در نشست خبري به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائيه گفت: جرائم سرقت در سال جاري در مقايسه با سال هاي قبل 40درصد كاهش داشته است. غلامحسين توكلي با اشاره به ورود دو هزار و 631 پرونده به دادسرا و يك هزار و 498 پرونده به دادگستري طبس در سال گذشته گفت: بالغ بر 95 درصد اين پرونده ها مختومه شده اند.
تخصيص اعتبار
اردبيل- خبرنگار كيهان: استاندار اردبيل گفت: مشكل اخذ سند مالكيت براي 80 هكتار از زمين هاي مسكن و شهرسازي بيله سوار مغان حل شده است.
سيدحسين صابري در جريان سفر به شهرستان بيله سوار مغان افزود: در بودجه سال جاري اعتبارات خاصي براي بخش كشاورزي در نظر گرفته شده است.
وي با قدرداني از مسئولين شهرستان براي جذب 80درصدي اعتبارات سال گذشته گفت: امسال مجموع اعتبارات شهرستان ها به خود آنها واگذار شده تا مديران با شناخت بيشتري براساس اولويت ها، نيازها و شاخص هاي شهرستاني توزيع اعتبارات را انجام دهند.
تجهيز اراضي كشاورزي
اهواز- خبرنگاركيهان: 25هزار هكتار از اراضي كشاورزي خوزستان به آبياري نوين مجهز هستند.
مدير آب، خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي با اعلام اين خبر گفت: با اجراي آبياري نوين علاوه بر اينكه سالانه 2هزار و 500مترمكعب آب در كشت گندم صرفه جويي مي شود، در هر هكتار يكهزار و 600كيلوگرم افزايش محصول در هر هكتار ناشي از صرفه جويي و كيفيت آب خواهيم داشت.
حسن دهقانيان اعتبارات اين طرح را در سال گذشته 170ميليارد و 800ميليون ريال ذكر كرد و گفت: از اين مبلغ 85درصد سهم دولت و 15درصد سهم كشاورز مي باشد.
وي با بيان اين كه آبياري تحت فشار در خوزستان از سال71 شروع شده به شهرستان هايي كه بيشترين ميزان آبياري تحت فشار در آنها اجرا شده اشاره نمود و گفت: شهرستان هاي بهبهان، ايذه و باغملك بيشترين حجم آبياري تحت فشار را دارا هستند.
گازرساني به صنايع
يزد- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت گاز استان يزد گفت: از آغاز امسال تاكنون 28مشترك عمده، 14مشترك جزء و 13گلخانه در قالب 55 واحد صنعتي از گاز طبيعي بهره مند شده اند.
وي مجموع مصرف گاز اين واحدهاي صنعتي را 25هزار و 841مترمكعب در ساعت اعلام و اظهار داشت: با گازرساني به اين صنايع در سه ماهه گذشته و استفاده از اين حامل انرژي به جاي سوخت مايع، در مصرف 57ميليارد و 677ميليون و 112ليتر سوخت مايع صرفه جويي شده است.
عليرضا پيله ور همچنين صرفه جويي ريالي حاصل از گازرساني به اين واحدهاي صنعتي را در سه ماهه نخست امسال 71ميليارد و 295ميليون ريال اعلام كرد.
مديرعامل شركت گاز استان يزد گفت: براي گازرساني به واحدهاي صنعتي اين استان در سه ماهه نخست امسال، بيش از 12ميليارد ريال هزينه شده است.


تجهيز مدارس يزد براي اسكان مسافران تابستاني

يزد- خبرنگار كيهان:
فرماندار و رئيس شوراي آموزش و پرورش يزد از آمادگي كامل مدارس شهرستان در استقبال از مسافران تابستاني خبر داد.
«عزيزالله سيفي» گفت: با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و آغاز سفرهاي تابستاني، مطابق سال هاي گذشته مدارس شهرستان يزد از ابتداي تيرماه تا پايان تابستان آمادگي اسكان و پذيرايي از مسافران تابستاني را دارند و در اين زمينه تمهيدات ويژه اي براي اسكان در مدارس در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه شهرستان يزد داراي جاذبه هاي متعدد تاريخي است افزود: از يزد به عنوان اولين شهر خشتي و دومين شهر تاريخي جهان ياد مي شود و بر همين اساس هر ساله تعداد قابل توجهي از مسافران شهر يزد را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب مي كنند.
«سيفي» با اشاره به اينكه يزد در استقبال از مسافران زبانزد است و امسال نيز در ستاد اسكان نوروزي اقدامات خوبي صورت گرفته بود اظهار داشت: اميدوارم در تابستان نيز شاهد پذيرايي خوبي از عموم مردم به ويژه فرهنگيان عزيز باشيم.
رئيس شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان خاطر نشان كرد: درهمين راستا 20 مدرسه با 220 كلاس جهت اسكان مسافران تجهيز شده است كه در صورت لزوم به تعداد آنها اضافه خواهد شد.
وي گفت: براي استقبال از مسافران در ايام نوروزي و نيز رفاه حال مهمانان، كلاس هاي آموزشگاه ها به فرش، وسايل سرمايشي، تلويزيون و... تجهيز شده است.
«سيفي» اعلام كرد شهرستان يزد توانمندي هاي بسياري در بخش گردشگري دارد و اميد است با برنامه ريزي و توجه ويژه به اين بخش شاهد افزايش گردشگران و مسافران داخلي و خارجي باشيم.
 


خشكسالي زاينده رود در 100سال اخير بي سابقه بوده است

اصفهان- خبرنگاركيهان:
معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه اي اصفهان گفت: در 5سال گذشته حوضه زاينده رود با پديده خشكسالي مواجه شد كه اكنون اين خشكسالي در 100سال اخير بي سابقه است.
غلامحسين حيدرپور در جريان بازديد خبرنگاران از وضعيت آب موجود در پشت سد زاينده رود افزود: در 5سال گذشته به طور متوسط آب موجود در پشت سد 30درصد كاهش داشته است كه اين ميزان نسبت به درازمدت تا 40درصد كاهش را نشان مي دهد.
وي با بيان اينكه ميزان بارندگي به ويژه بارش برف در حوضه زاينده رود 55درصد كاهش داشته است، اضافه كرد: ميزان آورده آب به سد زاينده رود تا 40درصد كاهش داشته است.
معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه اي اصفهان با اشاره به اينكه امسال پديده خشكسالي در اين حوضه شديدتر شده است وضعيت حجم آب زاينده رود را درحال حاضر 295ميليون مترمكعب اعلام كرد و گفت: اين ميزان آب نسبت به سال گذشته 50درصد كاهش نشان مي دهد.
وي اضافه كرد: درحال حاضر آب موجود براي تأمين آب آشاميدني صنعت و تأمين آب باغ ها به مدت يك هفته در ماه درنظر گرفته شده است.
وي گفت: وضعيت سطح آب زيرزميني تمام دشت ها از يك متر تا 12متر كاهش داشته است.


معاون دانشگاه علوم پزشكي تبريز: طرح پزشك خانواده با هدف عدالت اجتماعي اجرا مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
طرح پزشك خانواده با هدف عدالت اجتماعي اجرا مي شود و هزينه هاي ويزيت و دارو در آن، رايگان خواهد بود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز در كارگروه سلامت آذربايجان شرقي گفت: در اين طرح هيچ ارتباط مالي بين بيمار و پزشك وجود نخواهد داشت و هزينه هاي ويزيت و داروهاي تجويزي، رايگان خواهد بود.
احمد كوشا خطاب به فرمانداران و ائمه جمعه افزود: با اجراي اين طرح، شاخصه هاي درمان افزايش، و هزينه ها كاهش مي يابد و ارتباط مالي طرح فقط بين پزشك و بيمه خواهد بود و با افزايش تعرفه ها، فشاري بر بيماران وارد نخواهد آمد و پديده زيرميزي نيز كنترل مي شود.
كوشا با اشاره به اينكه طرح پزشك خانواده در بيش از 50 كشور جهان اجرا مي شود، افزود: اين طرح منجر به كاهش پزشكان بيكار مي شود و عملا جراحي بزرگي در نظام سلامت ايران صورت مي گيرد.
وي افزود: بيمه ها، بايد بيمه سلامت باشند و پزشكان بايد از سلامت جامعه، منتفع شوند نه از بيماري افراد جامعه. براي هر پزشك 2500 بيمار تعريف شده است كه در طرح پزشك خانواده شهري گنجانده شده است.
طرحي مشابه پزشك خانواده براي اولين بار در قرن سوم هجري قمري توسط زكرياي رازي پيشنهاد شده بود.


راهيابي 4 دانش آموز كرجي به المپياد جهاني كامپيوتر و فيزيك

كرج- خبرنگار كيهان:
4 دانش آموز كرجي به المپيادهاي جهاني كامپيوتر و فيزيك راه يافتند.
مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج با بيان اين خبر گفت: پس از برگزاري آزمون هاي مختلف علمي و عملي از سوي بنياد دانش پژوهان كشور براي اولين بار در سطح استان البرز تعداد 4 دانش آموز نخبه اين ناحيه موفق به عضويت در تيم هاي المپيادهاي جهاني ايران اسلامي شدند.
احمدعلي قنبر هراتي افزود: دانش آموزان كيانا افضلي و فاطمه قشلاق پور از دبيرستان فرزانگان ضمن عضويت در تيم 5 نفره المپياد جهاني نجوم ايران، براي رقابت با دانش آموزان ساير كشورهاي جهان در ماه جاري عازم كشور برزيل مي شوند و با آنان به رقابت خواهند پرداخت.
وي اظهار داشت: سعيد ايلچي و محمد انصاري فر از دبيرستان شهيد سلطاني ضمن عضويت در تيم هاي المپياد جهاني كامپيوتر و فيزيك ايران در اواسط تير ماه سال جاري در كشورهاي ايتاليا و استوني با تيم هاي المپيادهاي جهان براي كسب مدال به رقابت مي پردازند.
 


در خراسان شمالي 5 هزار نفر از دام اعتياد نجات يافتند

اسفراين- خبرنگار كيهان:
استاندار خراسان شمالي گفت: در يك سال گذشته 5 هزار معتاد در اين استان از دام اعتياد نجات يافتند و پاك شدند.
ابوطالب شفقت در همايش مبارزه با اعتياد كه در اسفراين برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: استان خراسان شمالي داراي 7 كمپ ترك اعتياد است و راه اندازي 8 كمپ ديگر در دستور كار قرار دارد كه در آينده نزديك آنها نيز به بهره برداري خواهند رسيد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به برنامه هاي حمايتي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر از معتادين پاك شده اين استان اشاره كرد و گفت: ارائه آموزش هاي فني و حرفه اي به معتادين در كمپ هاي ترك اعتياد، ارائه تسهيلات خوداشتغالي به معتادين، حمايت از معتادين متقاضي كار در زمين هاي كشاورزي و بحث زراعت از مهم ترين برنامه هاي حمايتي دولت از معتادين استاني است.
استاندار خراسان شمالي نيز از تمامي دستگاه هاي اطلاعاتي امنيتي و انتظامي خراسان شمالي خواست برنامه هاي برخورد با عوامل خرده فروشي را جدي تر دنبال كنند.
 


بخشي از پارك ملي بوجاق كياشهر از متصرفان پس گرفته شد

رشت- خبرنگار كيهان:
بخش ديگري از پارك ملي بوجاق كياشهر از دست متصرفين آزاد شد.
اين مطلب را مديركل حفاظت محيط زيست استان گيلان عنوان و با بيان اينكه اين تصرف در حوزه دشتهاي شرقي رودخانه سپيدرود در پارك ملي بوجاق انجام پذيرفته و حدود 5 سال ادامه داشت افزود: متصرفان به بهانه كشاورزي اين اراضي را مورد تصرف قرار داده بودند و قصد داشتند پس از اكتساب حقوق به صورت غيرقانوني به مالكيت آن دست پيدا كنند كه با حكم دادستاني منطقه و پيگيري محيط بانان اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان اراضي تصرف شده با وسعتي معادل 2/10 هكتار به پارك ملي بوجاق بازگردانده شد.
امير عبدوس با اشاره به اينكه متأسفانه امروزه زيستگاه هاي استان گيلان به دليل كمبود سرزمين و پراكنش وسيع مناطق مسكوني به شدت مورد تعرض متصرفان قرار دارند گفت: هم اكنون تعارضات ديگري در اين منطقه با اشخاص حقيقي و حقوقي وجود دارد كه بخشي از آن از طريق دستگاه هاي قضايي در حال پيگيري است تا اراضي مورد نظر به صورت يكپارچه به پارك ملي بوجاق كه نخستين پارك ملي خشكي دريايي كشور است بازگردانده شود.


سرمايه گذاري در بافت هاي فرسوده كاشان

كاشان-خبرنگار كيهان:
مدير دفتر مشاركت و جذب سرمايه گذاري شهرداري كاشان از اجراي پروژه هاي عمراني در بافت هاي فرسوده و جديد اين شهر با سرمايه گذاري حدود 400 ميليارد ريال خبر داد.
سعيد طالعي گفت: اين پروژه ها در دو بخش بافت فرسوده و جديد محور گردشگري (باغ فين) اجرا مي شود.
 


راه آهن لرستان - خوزستان بازسازي مي شود

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
76 كيلومتر از راه آهن لرستان - خوزستان بازسازي مي شود.
مديركل راه آهن لرستان افزود: طرح بازسازي اين محور كه پس از حدود 70 سال به اجرا درآمده در قالب 16 كيلومتر از ايستگاه هاي چم سنگر، كشور و 60 كيلومتر ديگر نيز از دورود تا چم سنگر انجام مي شود.
علي محمدي گفت: با اجراي اين طرح علاوه بر ارتقاي كيفيت خطوط ريلي و افزايش ضريب ايمني موجب افزايش سرعت قطارها به حدود 10 كيلومتر در ساعت مي شود.
محمدي گفت: تعداد سه پل در مسير راه آ هن لرستان به خوزستان به طول 215 متر در قالب طرح مهر ماندگار تا خرداد 92 بازسازي مي شود.


كميته امداد امام خميني استان خبر داد اهداي سبد غذايي به كودكان گلستاني

گرگان- خبرنگار كيهان:
كميته امداد امام خميني گلستان به كودكاني كه دچار سوءتغذيه هستند سبد غذايي اهدا مي كند.
رئيس اداره بهداشت و درمان كميته امداد امام خميني گلستان گفت: كودكاني كه به مركز بهداشت مراجعه مي كنند و سوءتغذيه دارند به كميته امداد امام خميني معرفي مي شوند و ماهانه يك سبد غذايي 20 هزار توماني شامل نيازهاي غذايي مانند حبوبات، گوشت، لبنيات و... دراختيار آنها قرار مي گيرد.
كاظمي با اشاره به اينكه اين كودكان ماهانه توسط مركز بهداشت مورد پالايش قرار مي گيرند تصريح كرد: سال گذشته نزديك به يك هزار نفر از اين كودكان به كميته امداد امام خميني گلستان معرفي شدند و تا حدود 6 ماه و بهبود وضعيت، اين سبد غذايي به خانواده هاي كودكان ارائه شد.
 


توجه به مناطق محروم در تخصيص اعتبارات استاني اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
مديركل برنامه ريزي استانداري اردبيل گفت: در توزيع اعتبارات استاني، افزايش توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني و توجه به مناطق محروم لحاظ مي شود.
مديركل برنامه ريزي استانداري اردبيل در جلسه كميته برنامه ريزي شهرستان گرمي افزود: ميزان تخصيص اعتبارات سال گذشته شهرستان گرمي به طور ميانگين 80درصد بوده است.
داود شايقي با اشاره به محدوديت زماني جذب اعتبارات پارسال، از مسئولان دستگاه هاي اداري گرمي خواست تا پايان تيرماه نسبت به جذب كامل اعتبارات مربوطه اقدام كنند.
در اين جلسه فرماندار گرمي ميزان اعتبارات استاني شهرستان را در سال جاري 131 ميليارد و 800ميليون ريال اعلام كرد.
«عزيز صحرايي» گفت: بيش از 60درصد اعتبارات امسال به مناطق محروم و دورافتاده گرمي اختصاص يافته است.


برداشت يك ميليارد متر مكعب آب از سفره هاي زيرزميني

مشهد- خبرنگار كيهان:
سالانه بيش از يك ميليارد مترمكعب آب از سفره هاي زيرزميني در خراسان رضوي برداشت مي شود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي، با اعلام اين خبر گفت: درحال حاضر حجم آب سد دوستي در استان يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب است، يعني رقم برداشت اضافي از سفره هاي آب زيرزميني تقريبا برابر باحجم اين سد است.
محمد دانشگر ميانگين مصرف آب در دنيا را 580 مترمكعب در سال و در ايران 1300 مترمكعب دانست و افزود: هم اكنون درصد برخورداري روستاها از آب شرب در خراسان رضوي 5/76 درصد است و اين رقم از ميانگين كشوري در اين زمينه جلوتر است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان رضوي، درصد بهره وري آب در بخش كشاورزي در استان را پايين عنوان كرد و اظهار داشت: پيش بيني مي شود تا پايان دولت دهم، در زمينه هدر رفت آب، 5درصد كاهش را شاهد باشيم.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14