(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 تير 1391 - شماره 20244

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اين رزم ستاد مشترك مي خواهد (يادداشت روز)
از سوي وزارت اطلاعات صورت گرفت بازداشت همه عوامل ترور شهداي هسته اي
شانس ! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
طي نامه اي به اشتون جليلي: مسئوليت لطمه به روند گفت وگوها متوجه 1+5 است
ضمن مخالفت با دخالت خارجي در سوريه لاوروف: دعوت نشدن ايران به نشست ژنو اشتباه بود
وقتي در جنبش سبز با امام درافتاديم ورافتاديم (خبر ويژه)
جاي دوست و دشمن در سايت هاي اجاره اي! (خبر ويژه)
تاگس اشپيگل: ادامه چالش با ايران زيرآب قدرت آمريكا را خواهد زد (خبر ويژه)
گزارش محرمانه و اطلاعاتي آمريكا از شكست در سوريه (خبر ويژه)


اين رزم ستاد مشترك مي خواهد (يادداشت روز)

اگر براساس اسناد و مدارك تاريخي بخواهيم منحني فشار مشركان بر جبهه مسلمين- به رهبري پيامبر اعظم(ص)- را ترسيم كنيم، بي ترديد جنگ احزاب، نقطه اوج اين فشارها و در عين حال آغاز سقوط قدرت دشمن با شيب تند است. طوايف گوناگون دشمن در اين جنگ تمام نيروهاي خود را در خارج و داخل مدينه گرد هم آوردند تا كار حكومت ديني را يكسره كنند. اين حجم از بسيج نيرو بي سابقه بود حال آن كه جبهه مسلمين به پيشنهاد سلمان فارسي تنها توانست بخشي از ورودي شهر را خندق بزند و از سرعت حمله دشمن بكاهد. اما شروع پرماجراي جنگ با فرجام آن هيچ تناسبي نداشت. هنگامي كه كمر سپاه كفر با تدبير و مقاومت و شجاعت سپاه اسلام شكست، دشمن پس از آن هرگز نتوانست كمر راست كند و هزيمت هاي بعدي براي آنها رديف شد.
حكايت اين روزهاي ما هرچند به لحاظ شرايط آغاز جنگ احزاب مطلقا با آن روز قابل مقايسه نيست و امروز در شرايط بسيار مقتدرانه اي به سر مي بريم اما از لحاظ فرجام مي تواند بسيار به آن جنگ شبيه باشد. به عبارت ديگر چند ماه مقاومت توام با تدبير و شجاعت، كمر شيطان بزرگ را چنان خواهد شكست كه ديگر نتواند قد راست كند. امروز قدرت هاي زورگوي عالم همه نيروي خود را براي مقابله با حركت عظيمي كه وجود و بقا و پيشرفت جمهوري اسلامي در دنيا به وجود آورده، متمركز كرده اند. اين تمركز و فشار و محاصره و ايذاء به تعبير رهبر انقلاب براي از رونق انداختن كانون اصلي بيداري اسلامي است. آنها در همين 4-3 ماه گذشته نشان دادند كه اهل منطق در مذاكره نيستند و از آن سو، اميدي ندارند به اين كه بتوانند باج بگيرند. برآورد راهبردي دشمن از 3 دور مذاكره طي 3 ماه گذشته اين است كه مقاومت ايران بايد در دو سطح مسئولان و مردم بشكند و «ما نمي توانيم» جاي «ما مي توانيم» بنشيند. محافل قدرت كارگردان در غرب- آمريكا و انگليس و اسرائيل- به زحمت توانسته اند جبهه اي نيم بند را فراهم كنند كه اگر براي چند ماه ديگر با سد مقاومت مواجه شود، قدرت ماندگاري ندارد و به هزيمت و ازهم پاشي مي گرايد. بنابراين رويارويي تازه بيش از هر چيز، نبرد اراده هاست و مسئله مهم اين است كه از اين جنگ چه برداشتي بايد داشت و براي مقاومت چه تدابيري بايد انديشيد؟
1- فشار دشمن در جنگ احزاب باعث غربال اعتقادي ميان جبهه اسلام شد. گروهي كه منافق يا صاحب قلب هاي بيمار بودند گفتند «خدا و رسولش جز وعده دروغ به ما نداده اند» و «اي مردم يثرب! اينجا جاي توقف شما نيست، برگرديد»! اما گروه مومنان كه از رسول خدا(ص) پيروي مي كردند، «هنگامي كه لشكر احزاب را ديدند گفتند اين همان وعده خدا و رسول اوست كه به ما دادند و خداوند و فرستاده او راست گفتند. و اين ماجرا جز بر ايمان و تسليم آنها نيفزود». هدف شيطان از بسيج نيروهايش، ايجاد رعب و انفعال در جبهه ايمان است تا آنجا كه به جاي ايستادگي بگويند «لا طاقه لنا اليوم. ما امروز قدرت مقاومت نداريم». احساس ناتواني گروهي از سپاه طالوت در برابر سپاه ياغي جالوت، نقطه مقابل تلقي مومناني بود كه گفتند «چه بسيار گروه هاي كم شماري كه بر گروه هاي پرشمار به اذن پروردگار پيروز شدند و خداوند با صابران است». مناجات آنها با خداوند اين بود كه «ربنا افرغ عليناً صبراً و ثبّت اقدامنا وانصرنا علي القوم الكافرين». سرنوشت اين جنگ با پيروزي سپاه ايمان رقم خورد در حالي كه گروه اول جا زده بودند. اين كه چرا طايفه اي شهامت مقاومت و پيروزي را پيدا كردند و طايفه اي ديگر خود را باختند و گريختند، سؤال مهمي از جنس فلسفه تاريخ و سنت هاي الهي است. گروه اول بي تقوايي كردند و حرمت حرام الهي نهي شده را شكستند حال آن كه گروه دوم درباره نوشيدن از نهري كه بهانه آزمون و ابتلا بود، سر بر فرمان الهي نهادند.
نقطه تمركز عمليات چند لايه دشمنان براي رسيدن به همين نقطه است كه مردم و مسئولان ما- يا دست كم بخشي از آنها- به حرمت ها و محرمات آلوده شوند، اگر نه نمي توان از آنها ناله «لا طاقه لنا اليوم» شنيد. باور «ما مي توانيم» از سرچشمه ايمان و اميد و اراده و اتحاد جوشيد و لازمه خشكاندن اين باور استراتژيك همين است كه ايمان مردم يا مسئولان فرو بريزد. يا اميد و اراده آنها ترك بردارد. و يا در وحدت آنان شكاف افتد. ستاد مشترك و اتاق فرماندهي دشمن بر آن است كه «شبيخون فرهنگي»، «فشار سياسي- اقتصادي»، «اختلافات سياسي»، «فتنه فرآوري و بازتوليد شده» و «عمليات رواني و رسانه اي» را به عنوان محورهاي جبهه جنگ به هم الصاق كند و كار حريف را با استفاده از نيروي انفعال و سردرگمي و نااميدي و واگرايي خود آنها بسازد.
2- لازمه مديريت فرصت هاي ملي و بين المللي از يك سو و چالش هاي موجود از جانب ديگر، برآورد درست از شرايط و آرايش دفاعي- تهاجمي معطوف به تمركز جبهه اي است. بدون هماهنگي در چارچوب يك ستاد مشترك نمي توان دفاع و تهاجم شايسته داشت. آنچه فريضه مهم وحدت و همكاري را به تعليق مي اندازد، بدفهمي شرايط و هدفگذاري هاي غفلت آور است. به عنوان مثال اگر قرار باشد سياستمداران- چه در قدرت و چه بيرون از آن- هدف گذاري اصلي طي يك سال آتي را رقابت هاي سياسي و انتخابات قرار دهند و به هر قيمت بخواهند به اين هدف برسند، منطقا واگرايي و تمركز تبليغاتي روي رقبا و تخطئه آنان در كنار تنزّه طلبي و طفره از مسئوليت را پيشه خواهند كرد، حال آن كه اقتضاي مجموعه فرصت ها و چالش هاي كشور در پيچ حساس تاريخ، ميل به تعامل و مسئوليت جمعي است. اين تعامل و مسئوليت جمعي چه آنجا كه به نقش آفريني در تحولات بي سابقه منطقه مربوط مي شود و چه در عرصه مديريت چالش هاي داخلي به ويژه دو مقوله «ساماندهي اقتصادي» و «ارتقاي فرهنگ و اخلاق عمومي»، فريضه فوري و قضاشدني است.
در حوزه اقتصادي، طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي توزيع يارانه ها با فشار تحريم اقتصادي و مقوله رنج بار گراني و تورم مصادف شده است. فضاي نقد هم متاسفانه اغلب به بازار مسگرها و آهنگرها شبيه شده كه هركس بر ادعاي خود مي كوبد. برخي دولتي ها از توطئه ديگران و رقبا مي گويند. برخي از مجلسي ها مايلند شانه از بار مسئوليت خالي كنند. گروهي از تحليلگران بر آنند كه دولت، مديريت عرصه را- از سر غفلت يا شيطنت حلقه انحرافي- رها كرده است. طيفي از سياست بازان و رسانه هاي آنان نيز كه اپوزيسيون زده اند و به هر بهانه اي در آغوش غرب مي غلتند، به واسطه هم پوشاني با حلقه هاي فتنه و انحراف مي گويند «ما كه گفتيم نمي توان مقاومت كرد و بايد تسليم شد»! اين گروه آخر البته كارنامه بدي در بده بستان با بيرون مرزها دارند و همواره روي فشار دشمن براي چالش با جمهوري اسلامي يا حداقل چانه زني با آن حساب مي كنند.
در مواجهه با چالش اقتصادي موجود و براي مديريت فرصت ها، قبل از هر چيز بايد مرز منتقدان دلسوز با بدخواهان و طيف چندسر «ما نمي توانيم» جدا شود، همچنان كه دولت از اين ضرورت، مستثني نيست. ديگر اين كه براي چاره جويي ضرورت دارد ستاد هماهنگي مشتركي با حضور نمايندگان دولت و مجلس و احيانا ساير دستگاه ها و نهادها تشكيل شود كه قبل از هر چيز بررسي كند سهم هريك از 5 متغير «طرح تحول اقتصادي و ساماندهي يارانه ها»، «فشار تحريم ها»، «فضاسازي مسموم رسانه اي- سياسي(تورم القايي و انتظاري)، «سودجويان اقتصادي» و «اختلاف ها، مجادلات و حاشيه سازي هاي سياسي» در تلاطم اقتصادي موجود چقدر است؟ اظهارات كتره اي و مبهم درباره چالش اقتصادي موجود، جز بغرنج كردن آن نتيجه اي ندارد. دولت و مجلس مي توانند با پرهيز از فرافكني يا حاشيه سازي و سياست بازي، در اين امر خطير ملي پشت به پشت و دست به دست هم بدهند و براي هريك از 5 متغير مورد اشاره تدبير كنند.
به عبارت ديگر در برابر فشار دشمنان، فرصت طلبان، زالوصفتان و تروريست هاي اقتصادي و سياسي و رسانه اي كه معاش مردم شريف به ويژه طبقات پايين را هدف قرار داده اند، بايد به هم نزديكتر شد و صف ها را فشرده تر كرد، آن هم نه صرفا براي كار، بلكه براي پذيرش مسئوليت و حتي سينه سپر كردن مقابل تيرهاي طعنه و ملامت و تهمت بدخواهان كه عليه اصل حاكميت روانه مي شود. همچنان كه بايد نقايص طرح هدفمندي را آسيب شناسي و برطرف كرد، از تدبيرهاي منسجم حاكميتي براي مهار تحريم ها نيز نبايد غفلت نمود. و به موازات اعلام آتش بس براي مجادلات بي مايه سياسي، ضرورت دارد مجاري فضاسازي مسموم رسانه اي در داخل بسته شود، عرصه اي كه تقريبا به حال خود واگذاشته شده است. البته در اين ميان جفاي متقابل رسانه هاي وابسته به رقبا و گردش كار آنها در خدمت عمليات رواني دشمن، داستان غمبار ديگري است سزاوار عبرت آموزي و جبران. اقتضاي تقوا و تدبير، در آن هنگام كه فشار دشمن شدت مي گيرد، ايثار و گذشت و كاستن از فاصله ها و نه خوار كردن هم و انداختن كار به دوش يكديگر، به خيال كسب وجاهت و محبوبيت! است. آنها كه در برابر چنين وسوسه هايي تاب نمي آورند، طاقت پنجه درانداختن با دشمن را نيز ندارند.
3- مفهوم مقابل جنگ احزاب، تجديد آرايش و تقويت استحكامات جبهه خودي است. يعني اين كه اگر تا ديروز به هر دليل با يكديگر كشتي مي گرفتيم و پنجه در پنجه مي انداختيم يا با هم قهر بوديم، فريضه قطعي امروز، همگرايي و الفت و اخوت در تراز يك جبهه و دور ريختن بگومگوهاي - غالبا-برخاسته از توهم است. هيچ كس مجاز نيست چه در جايگاه مديريتي و چه از موضع تريبون و رسانه، اولويت هاي امنيت ملي يا زندگي مردم را براي رقابت و مجادله يا قهر، گروگان بگيرد. «و من يتّق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه من حيث لايحتسب»(آيات 2 و 3 سوره طلاق). اين وعده لايتخلف الهي است. هر شخص يا جامعه اي كه در مدار پرواي خداوند حركت كند، مطلقا بن بست را پيش روي خود نخواهد ديد و فراتر از معادلات و محاسبات مادي، از گشايش ها بهره مند خواهد شد. تنها آن هنگام مي توان بر ترس از دشمن غلبه كرد و به اطمينان رسيد كه بر لوازم ايمان به پروردگار پاي فشرده باشيم. «ان الذين قالوا ربناالله ثم استقاموا فلاخوف عليهم و لاهم يحزنون»(احقاف/13). تنها تقواست كه رشته تدبير و ترفند دشمن را از هم مي گسلد و از جبهه مومنان بنيان مرصوص مي سازد. احساس رزمندگي و يافتن خود در ميدان رزم بود كه همواره به مدد مومنان آمد تا آنجا كه گفته شد «مومن چون كوه استواري است كه طوفان ها او را به حركت درنمي آورد» و «كوه اگر از جا جنبيد تو[در ميانه رزم] پا برجا و استوار باش». شرط اين استواري، احساس برادري است و باور اين معنا كه «انّما المؤمنون ا خوه . همانا منحصرا، مؤمنان با هم برادرند». يعني كميت ايمان ما مي لنگد، اگر حسّ برادري مان نسبت به يكديگر ضعيف شده باشد.
مردم را بيش از رنج هاي روزمره زندگي، ناسازگاري سياستمداران و رفتار فرساينده آنها با هم يا نمايش بي اعتنايي به رنج هاي شهروندان آزار مي دهد. باور كنيم همچنان كه مانور وحدت ميان سياستمداران برمبناي اصول انقلاب، آرامش را در جان مردم لبريز مي كند، رعب در جان بدخواهان مي اندازد و مجال غواصي و سوءاستفاده را از آنان سلب مي كند.
محمد ايماني


از سوي وزارت اطلاعات صورت گرفت بازداشت همه عوامل ترور شهداي هسته اي

وزارت اطلاعات از دستگيري كليه عوامل دخيل در ترور شهيدان شهرياري، احمدي روشن و قشقايي خبر داد.
به دنبال انتشار اولين اطلاعيه وزارت اطلاعات در بيست و پنجم خرداد و نيز مصاحبه حجت الاسلام مصلحي در بيست و هشتم خردادماه گذشته، وزارت اطلاعات با انتشار دومين اطلاعيه خود جزئياتي از دستگيري همه عوامل دخيل در ترور شهدا را تشريح كرد.
وزارت اطلاعات در اين اطلاعيه با برشمردن كليه اقدامات اين وزارتخانه از زمان صدور اطلاعيه اول آورده است: در اين مدت روند فشرده جمع آوري اطلاعاتي در داخل و خارج از كشور با شدت هرچه بيشتر استمرار يافته است.
در ادامه اطلاعيه با تاكيد بر ادامه تخليه اطلاعاتي متهمان بازداشت شده و نيز انجام انواع تحقيقات پيرامون اعترافات متهمين و يافته هاي جديد اطلاعاتي در داخل و خارج در مدت ياد شده آمده است: مبتني بر آخرين يافته هاي اطلاعاتي، تعدادي ديگر از عناصر هسته هاي تروريستي مورد بحث، اعم از عوامل عملياتي و پشتيباني، شناسايي و بازداشت شده اند.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است: برخي از كشورهايي كه خاك، تسهيلات يا اسناد هويت اتباع آنها مورد سوء استفاده تيم هاي تروريستي وابسته به موساد قرار گرفته بود اطلاعاتي در اختيار رابطين رسمي اين وزارتخانه قرار داده اند.
وزارت اطلاعات در ادامه با منتشر كردن اطلاعات حاصله قابل انتشار تاكيد كرده است: سازماندهي عمليات ترور شهداي هسته اي كشور در قالب سلول هاي سازمان يافته در چندين لايه حفاظتي متشكل از عناصر «شناسايي، لجستيك، عمليات» بوده است كه با عنايات الهي، كليه عوامل دخيل در ترور شهيدان شهرياري، احمدي روشن و قشقايي، مورد شناسايي قرار گرفته و بازداشت شدند.
در اين اطلاعيه با اشاره به اينكه از عوامل ترور شهيد دكتر علي محمدي قبلا تنها عامل بمب گذاري (معدوم مجيد جمالي فش) بازداشت شده بود آمده است: در سلسله عمليات اخير سربازان گمنام امام زمان(عج)، كليه مزدوران و جنايتكاران دخيل در آن واقعه، اعم از عناصر شناسايي شهيد، عوامل تداركات، نيروهاي تامين پوشش هاي عمليات، عوامل مراقبت مستقر در صحنه عمليات و عامل اصلي فعال سازي بمب، شناسايي شده و جملگي آنها بازداشت شدند.
وزارت اطلاعات همچنين با اعلام اينكه تعدادي از عوامل ترور دكتر فريدون عباسي رئيس سازمان انرژي اتمي كشور نيز از جمله بازداشت شدگان هستند تاكيد كرده است: اماكن استقرار عناصر سازمان تروريستي موساد در يك اقليم هم مرز كشور و پادگان هاي آموزشي دشمن صهيونيستي در آن اقليم شناسايي گرديد. همچنين تعدادي از فرماندهان ستادي ترورها اعم از طراحان عمليات، متوليان آموزش تروريست هاي بازداشت شده و ماموران ارتباطات فني و عناصر نقل و انتقال نفر و تجهيزات متردد در منطقه غرب كشور (اعم از نيروهاي سازمان جاسوسي- تروريستي موساد، عناصر اطلاعاتي اقليم مورد بحث و قاچاقچيان منطقه) شناسايي گشته، بعضا تصاويري از آنها در گريم هاي مختلف تهيه شده و براي تعدادي ديگر، چهره نگاري به عمل آمد كه فعلا براي آنها تشكيل سابقه شد.
در اين اطلاعيه با اشاره به اين كه متهمين بازداشت شده علاوه بر ترورهاي مورد بحث اقدامات و جنايت هاي ضد مردمي ديگري نيز انجام داده بودند كه در زمان مقتضي اعلام خواهد شد آمده است: متهمين مورد نظر اعتراف نموده اند كه پس از ترور شهيد مصطفي احمدي روشن، سازمان تروريستي موساد طي دستورالعملي، انجام چند عمليات خرابكاري و انفجار در اماكن زيارتي و محل هاي عمومي پرازدحام را به آنها ابلاغ و در حال فراهم آوردن مقدمات آن ماموريت هاي شيطاني بودند كه با عنايات الهي، پيشگيري بعمل آمد.
در بخش ديگري از اطلاعيه با تاكيد بر اينكه تعدادي از تروريست هاي بازداشت شده، محصول قريب به يك دهه تلاش و سرمايه گذاري و آموزش توسط سازمان هاي جاسوسي و تروريستي وابسته به استكبار بوده و پيش از عمليات تروريستي پيش گفته، مشغول به جاسوسي به نفع آن سازمان ها بوده اند، آمده است: برخلاف تلاش فراوان رژيم اشغالگر قدس و حاميان غربي آن براي ارائه تصوير سرويسي مقتدر از سازمان تروريستي موساد، واقعيت هاي صحنه، اعترافات متهمين و ساير يافته هاي دقيق اطلاعاتي گوياي جبن و زبوني مفرط آن سازمان مي باشد. اطلاعات و مستندات موجود گوياي اتكاي تمام عيار آن ساختار تروريستي به اطلاعات، ارتباطات، پايگاه ها و ساير امكانات حمايتي چند سرويس پرادعاي غربي و در راس آنها CIA و MI6 و تعدادي از مزدوران منطقه اي آنها مي باشد. قطعا همكاران رژيم صهيونيستي در هرگونه عمليات تروريستي عليه اتباع و منافع كشورمان به منزله شريك جرم تلقي شده و اين موضوع فراموش نخواهد شد.
وزارت اطلاعات در بخش ديگري از اين اطلاعيه آورده است: وزارت اطلاعات خود را موظف به اطلاع رساني مقتضي در مورد اين پرونده به ملت شريف ايران مي داند و در هر مرحله از پيگيري ها، به محض رفع ملاحظات امنيتي، بلافاصله اقدام به ارائه يافته هاي جديد خواهد شد. در همين راستا انشاءالله ظرف روزهاي آينده، تعدادي از بازداشت شدگاني كه تخليه اطلاعاتي شده اند را معرفي خواهد نمود.
همچنين در بخش پاياني اين اطلاعيه آمده است سربازان گمنام امام زمان(عج)، مصداق آيه شريفه «ما رميت اذ رميت ولكن الله رمي» و جاري بودن الطاف و عنايات حضرت باريتعالي (جل و علا) را با همه وجود خويش و در جاي جاي اين ماموريت خطير و در كليه موفقيت هاي حاصله، مشاهده كرده اند و ادامه اين راه و به سرانجام رسيدنش را جز با دعاي مؤمنين، امكان پذير نمي دانند.


شانس ! (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: عجب دنياي عبرت انگيزي است! آمريكا و اروپا براي مقابله با ايران اسلامي دست به هر كاري مي زنند عليه خودشان تمام مي شود.
گفت: اي ول! فتنه 88 را راه انداختند، با جنبش وال استريت روبرو شدند. تحريم اقتصادي كردند، خودشان در بحران شديد اقتصادي فرو رفتند. دنبال براندازي جمهوري اسلامي بودند، ديكتاتورهاي دست نشانده آنها يكي پس از ديگري سقوط كردند و...
گفتم: حالا هم كه مي خواستند براي جبران تحريم نفتي ايران، صادرات نفت عربستان را افزايش بدهند، نسل آل سعود دارد از صفحه روزگار محو مي شود.
گفت: يكي از روزنامه هاي عرب زبان با اشاره به مرگ پي در پي دو وليعهد سعودي و شايعه مرگ ملك عبدالله نوشته است؛ آيا فروپاشي سلسله پادشاهي آل سعود را بايد به حساب بدشانسي آمريكا و خوش شانسي ايران گذاشت؟!
گفتم: يارو در استاديوم 100هزار نفري راه مي رفت و مي گفت؛ خيلي عجيبه! خيلي عجيبه! پرسيدند چي عجيبه؟ گفت؛ 100هزار تماشاچي، 22 بازيكن، آنهمه داور و توپ جمع كن و... كبوتره درست وسط سر من فضله انداخته! بهش گفتند؛ واسه اينه كه الكي اظهار فضل مي كردي!
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 33232000
¤ مذاكرات هسته اي بايد در فاصله زماني دور صورت گيرد. اين كار فرصت براي جهش هاي بالاتر و رسيدن به يك پله بالاتررا براي ما فراهم مي كند و فرصت كارشكني را از طرف مقابل مي گيرد. در اين فاصله اگر آنها بخواهند يك گروه تروريستي بفرستند، يا توطئه اي كنند مي توانيم آن را خنثي كرده و دست آنها را بخوانيم. اگر فاصله مذاكرات كوتاه باشد اين كار به ضرر ماست شايد دنبال فتنه اي باشند.
رضا ايران دوست
¤ با كره شمالي كه دوربين هاي آژانس انرژي اتمي را كند و دور انداخت چه معامله اي توانستند بكنند كه بخواهند با ما آن معامله را انجام دهند؟ تا كي قرار است با آنها مدارا كنيم؟ خدا را شكر مي كنيم كه تيم مذاكره كننده قوي داريم و الا مي بايست وقايع دولت اصلاحات تكرار مي شد.
3810---0911
¤ به مسئولين وزارت صنعت، معدن و تجارت عرض مي كنم اگر بازار را رها كنند نمي توانند دوباره آن را سر و سامان دهند. به نظرم وظيفه اصلي كنترل قيمت بايد به عهده اتحاديه ها باشد و دولت با كنترل آنها و بازرسي هاي مداوم مي تواند به راحتي به كنترل بازار دست يابد. آيا اتحاديه ها كه سالانه ميليونها تومان حق عضويت مي گيرند جز نظارت و بازرسي و قيمت گذاري و كنترل آن وظيفه ديگري دارند؟
عليمرداني
¤ پروژه حمله به مرزهاي كشورهاي متخاصم كه در سوريه انجام شد قبلا در مورد ايران و پاكستان انجام شده بود، برنامه اين بود كه اگر كشور مزبور واكنش تندي نشان نداد مثل پاكستان، مرتب مرزهايش را با هواپيماهاي بدون سرنشين مورد تهاجم قرار دهند. اما اگر ديدند مثل ايران، پاسخ مناسبي نشان دهد، اين پروژه را انجام ندهند و خوشبختانه سوريه مثل ايران، از مرزهاي خود دفاع مي كند و همين مسئله غربي ها و رژيم صهيونيستي را عصباني تر مي كند.
كاشاني
¤ بابت مصاحبه خبرنگار كيهان با آقاي پورمحمدي رئيس بازرسي كل كشور در خصوص بافت هاي فرسوده شهرهاي كشور از كيهان تشكر مي كنم. از طريق اين ستون از مسئولين مي خواستم تقاضا بكنم به عنوان يك كار فرهنگي و همراهي و همدلي با مردم براي چند سال به جنوب تهران نقل مكان بكنند و مثل ما جنوب شهري ها زندگي داشته باشند. در اين صورت حرف هاي يكديگر را بهتر متوجه مي شويم و نيازي به اينگونه مصاحبه ها نيست.
صفري
¤ آقاي هاشمي گفته اند كه استفاده از راه شهدا مهم است نه نام آنها اين حرف حقي است كه بايد به فتنه گران 88 گفته شود كه خيانت به راه شهدا كرده و از نام شهدايي چون شهيد بهشتي، باكري و همت و... سوء استفاده كردند.
حسين حبيبي از اسلامشهر
¤ وقتي روي صحبت هاي چند سال اخير گردانندگان دولت موسوم به سازندگي دقت مي كنم متوجه مي شوم مصاديق سخنان ايشان بيشتر به خودشان و نوع مديريتشان در زمان رياست جمهوري برمي گردد. مطالبي را كه اصلا اعتقاد به آنها نداشته و يا به آنها عمل نكرده حال به عنوان اهرم فشار و به عنوان مطالبات مطرح مي كنند.
9820---0919
¤ اخيرا يك آگهي تبليغاتي از شبكه هاي مختلف سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود كه نشان مي دهد مسافريني كه عازم مشهدمقدس هستند آنها را به جاي بردن به حرم امام رضا(ع) مستقيم به پارك آبي و استخر مي برد. با توجه به اينكه بيش از 90درصد مسافرين مشهدمقدس كه مسير طولاني را طي مي نمايند به عشق حضرت امام رضا(ع) امام رئوف مي روند چنين آگهي تبليغاتي با مشغول كردن مسئولين صدا و سيما به درآمد اين تبليغات در فضاي معنوي سفرهاي زيارتي مردم اخلال ايجاد مي كند.
كرمي
¤ متأسفانه اخيراً فروشگاه هايي با نام خارجي در سراسر كشور خودنمايي مي كنند و مردم را تشويق به خريد اجناس خارجي مي كنند كه اصلاً در سال توليد ملي هيچ موضوعيتي ندارد و نام اين فروشگاهها بايد تغيير يابد.
رضا ري شهري
¤ براي حمايت از توليد ملي تنها بايد به توليدكنندگان وامهاي 4درصدي بدهند و يك سال از آنها ماليات نگيرند و توليدكنندگان نيروهاي بيشتري را جذب كنند. بدين ترتيب با قطع دست واردكنندگان سوداگر به خودكفايي خواهيم رسيد.
يك شهروند
¤ گرد و غبار سيمان در لوشان با توجه به هواي گرم و خشك توان زندگي را از انسان مي گيرد، عدم استفاده از فيلترهاي تصفيه گرد وغبار در كارخانه سيمان لوشان و سيمان خزر كار كردن و زندگي را براي مردم اين مناطق 25 هزار نفري سخت كرده است. چرا كسي به فكر سلامتي مردم نيست. هر روز چندين سانت گرد و غبار روي وسايل زندگي ما مي نشيند. گرد و غبار بيداد مي كند. آيا سازمان محيط زيست به فكر سلامتي مردم نيست؟
لوشان- يك شهروند
¤ در جلسه بازرگانان جاده ابريشم كه در استان آذربايجان شرقي برگزار شد و خبر آن از بخش خبري 30:20 شبكه دوم سيما پخش گرديد يكي از خانم هاي شركت كننده بدون روسري يعني با سر باز در جلسه نشسته بود. چرا؟
6956---0912
¤ در شهر فومن در استان گيلان شبي نيست كه سرقت در آن صورت نگيرد. دليل آن هم اين است كه نيروي انتظامي در اين شهر گشت ندارد و سارقين احساس امنيت مي كنند در صورتي كه فرماندهان نيروي انتظامي موضوع را انكار بكنند حاضرم با ارائه مدارك و اسناد كافي گفته خودم را اثبات نمايم.
0797---0911
¤ از رئيس جمهور محترم و وزير راه و شهرسازي درخواست مي شود با توجه به شعار عدالت ورزي تفاوت هايي كه بين كاركنان سابق اين وزارتخانه ها همچنان تداوم دارد را پايان دهند. به كاركنان سابق وزارت مسكن و شهرسازي «پرداخت كارانه، كارت سفر و كارت خريد از فروشگاه» تحويل مي شود ولي به كاركنان وزارت راه چنين موارد سه گانه اي پرداخت نمي شود. با توجه به ادغام دو وزارت در يك وزارت شايسته است تمامي دريافت هاي كاركنان يكنواخت باشد.
جمعي از كاركنان وزارت راه سابق
¤ وزير محترم مسكن يك ماه پيش زحمت كشيدند به برازجان تشريف آوردند و طرح تحويل مسكن مهر اين شهرستان را افتتاح كردند. ولي بنويسيد بعد از رفتن وزير تحويل خانه ها متوقف شد. در ضمن خيلي از واحدهاي مسكوني كابينت و ظرفشويي نداشته و در نماي بيروني ساختمان به جاي سنگ از سراميك استفاده شده است. آيا اميدي به برخورد با اين تخلفات و بي قانوني ها وجود دارد؟
9164---0917
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 22/3/1391، با عنوان «عدم اجراي طرح تفكيك در اتوبوس هاي شاغل در شهرك هاي اقماري» به آگاهي مي رساند: مسئوليت نظارت بر اجراي طرح تفكيك در اتوبوس هاي موردنظر بر عهده شهرداري و يا سازمان اتوبوسراني شهرهاي مبدا بوده و در حيطه اختيارات اين شركت نمي باشد.»
 


طي نامه اي به اشتون جليلي: مسئوليت لطمه به روند گفت وگوها متوجه 1+5 است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در نامه اي به اشتون با هشدار نسبت به رويكرد غيرسازنده 1+5 تأكيد كرد كه مسئوليت هرگونه لطمه به روند سازنده گفت وگوها متوجه طرفي است كه ابزارهاي غيرمشروع را جايگزين منطق در گفت وگوها مي كند.
«سعيد جليلي» نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي روز پنجشنبه با ارسال نامه اي خطاب به كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپايي و هماهنگ كننده گفت وگوهاي 1+5 با ايران نسبت به پيامدهاي دوري از منطق در گفت وگوها و به كارگيري ابزارهاي غيرمشروع در قبال ملت ايران به كشورهاي غربي هشدار داد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين نامه با اشاره به مباني استدلالي و منطقي پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران و نيز ارزيابي مستدل و دقيق پيشنهاد 1+5 در گفت وگوهاي مسكو تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته آمادگي دارد به سهم خود در ابتكارعمل هايي كه بتواند گفت وگوهايي موفق و رو به جلو را رقم بزند، كماكان مشاركت كند.
سعيد جليلي با ارزيابي روند گفت وگوهاي استانبول، بغداد و مسكو تصريح كرد: استمرار گفت وگوهاي موفق و رو به جلو صرفاً در شرايطي ممكن است كه در چارچوب راهبرد همكاري و در پي ايجاد اعتماد ملت ايران باشد. دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به انتظار ملت ايران براي واكنش مناسب در قبال رويكرد غيرسازنده طرف غربي هشدار داد: مسئوليت هرگونه لطمه به روند سازنده گفت وگوها متوجه طرفي است كه ابزارهاي غيرمشروع را جايگزين منطق در گفت وگوها مي كند.


ضمن مخالفت با دخالت خارجي در سوريه لاوروف: دعوت نشدن ايران به نشست ژنو اشتباه بود

وزير امور خارجه روسيه با تاكيد بر نقش مهم ايران در تحولات منطقه تاكيد كرد كه دعوت نشدن از اين كشور در نشست ژنو درباره سوريه يك اشتباه بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «سرگئي لاوروف» روز پنجشنبه در كنفرانسي مطبوعاتي با رفيق عبدالسلام همتاي تونسي خود در مسكو، با تاكيد بر اينكه دعوت نكردن از ايران به نشست ژنو براي حل بحران سوريه اشتباه بود، تاكيد كرد كه سرنوشت نظام سوريه را گفت وگوهاي ملي اين كشور تعيين مي كند نه نشست ژنو.
وي گفت: ايران بازيگر با نفوذي در منطقه است و من معتقدم كه حضور نداشتن اين كشور در نشست ژنو يك اشتباه بود.
نشست ژنو به دعوت كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه در روز شنبه 10تير (30ژوئن) با حضور روسيه، آمريكا، چين، فرانسه، انگليس، كويت و قطر برگزار خواهد شد.
براساس اين گزارش وزير خارجه روسيه با اعلام اينكه روسيه از هر راهكاري كه از خارج، بر سوريه تحميل شود، حمايت نمي كند، از كشورهاي ديگر خواست، قبل از آنكه گفت وگوي ملي در سوريه آغاز شود، نتيجه را پيشاپيش تحميل نكنند.
وي نشست ژنو را براي ترغيب سوري ها و طرف هاي درگير به اجراي گفت وگوي ملي دانست و تاكيد كرد كه روسيه از تغييراتي در سوريه حمايت مي كند كه محقق كننده «توافق ملي» باشد.
بنا بر گفته لاوروف، روسيه از توافق ملي و اصلاحات در سوريه حمايت مي كند. وي گفت: ما از تغييراتي كه در مسير توافق ملي و اصلاحات در سوريه باشد حمايت مي كنيم.
وزير خارجه روسيه همچنين اعلام كرد كه گفت وگوي ژنو براي اين نيست كه پيشاپيش شكل دولت وحدت ملي سوريه را تعيين كند. هدف اين نشست حمايت از طرح كوفي عنان است و بايد شروط توقف آتش بس تعيين و گفت وگوي ملي آغاز شود.
پيش از اين، «مارتين نسيركي»، سخنگوي سازمان ملل نيز روز چهارشنبه گفت كه عنان پس از نشست ژنو ايران را در جريان نشست قرار خواهد داد و «از تداوم تعامل آنها» در اين باره اطمينان حاصل خواهد كرد.
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه هم روز سه شنبه با اشاره بر ضرورت دعوت از ايران به كنفرانس بين المللي سوريه در ژنو، بر نقش تهران در حل بحران دمشق تاكيدكرد.
پوتين روز پس از ديدار با عبدالله دوم پادشاه اردن در كنفرانسي مطبوعاتي گفت: «بهتر است ايران براي حل و فصل (بحران سوريه) حضور داشته باشد.»
رئيس جمهور سوريه گفت در هر صورت اگر ايران در اين روند حضور نداشته باشد، شرايط پيچيده مي شود.
وي در ادامه گفت: «هرچه همسايگان سوريه در روند حل و فصل بحران اين كشور بيشتر حضور داشته باشند، بهتر است. همان طور كه ديپلمات ها مي گويند، بي توجهي به اين مسائل، اين روند را غيرسازنده مي كند.»
تحليلگران سياسي معتقدند كه دعوت نشدن برخي كشورهاي تاثيرگذار منطقه و اختلاف نظر جدي ميان روسيه و چين با محور غربي- عربي مخالف دمشق، اين كنفرانس را با شكست مواجه خواهد كرد.
 


وقتي در جنبش سبز با امام درافتاديم ورافتاديم (خبر ويژه)

يك همكار خارج نشين نشريات اصلاح طلب معتقد است درگيري فتنه سبز با ارزش هاي خط امام، آغاز شكست اين جريان بود.
داريوش سجادي كه عضويت در هيئت مديره شبكه ماهواره اي هما (تعطيل شده) را در كارنامه خود دارد، به اظهارات اخير تقي رحماني (از سران متواري گروهك ملي- مذهبي) پرداخته مبني بر اينكه حكومت بعد از حوادث روز قدس سال 88 توانست برناآرامي فائق شود. سجادي خاطرنشان كرد: با ضرس قاطع مي توان گفت حادثه روز قدس سال 88 آغاز هزيمت جنبش موسوم به سبز بود. سبزها در آن روز با فرياد نه غزه نه لبنان نسبت به يادگارهاي امامي پرده دري كردند كه سرانشان سنگ بازگشت به دوران طلايي همان امام را به سينه مي كوبيدند! اين تناقض بسيار شوك آور بود و اسباب ريزش وسيع آن بخش از سبزهاي مذهبي را كه هويت وموجوديت سياسي خود را از «امام» و «يادگارهاي امام» از جمله «روز قدس» اخذ كرده بودند، فراهم كرد.
وي در وبلاگ خود مي نويسد: جنبشي كه با شعار «رأي من كو؟» به منصه ظهور رسيده بود اكنون بخش مؤثر و نافذي از متحدين خود را متحير و بدون پاسخ گذارده بود كه مطالبه «رأي من كو؟» چه سنخيت و موضوعيتي با پنجه كشيدن به سيماي امام شان و روز قدس به يادگار مانده از او دارد؟
سجادي خاطرنشان كرد: همين تناقض ساختارشكن بود كه گسل بين مردم خط امامي با سبزهاي انحلال طلب را از روز قدس فعال كرد و هر چه آن «جنبش هيجان زده» به شعارهاي ساختارشكن شدت و سرعت بخشيد به همان ميزان نيز بر حجم ريزش دلبستگان به انقلاب اسلامي از آن «شهر آشوبي سبزينه» افزود.
همكار سابق نشريات زنجيره اي مي افزايد: وقتي يك نو قلم منسوب به «مطبوعات سبز» پس از ناكامي در مأموريت اعزامي اش از تهران به قصد مصاحبه با اوباما، هيجان زده از تحولات تهران در سانفرانسيسكو بند را به آب داد و در تجمع سبزهاي خارج از كشور از حضور خياباني سبزها در تهران با تلقي وحشت زده شدن حكومت فرياد زد كه «30 سال ما ترسيديم اكنون نوبت شماست تا بترسيد!»، اين بار نوبت مردم خط امامي بود تا از اين اعتراف به صراحت بر اين نكته هوشيار شوند كه ظاهراً مشكل اين گروه، بحث تقلب در انتخابات نيست و با كليت 30 سال گذشته انقلاب و نظام برآمده از بطن آن انقلاب مشكل دارند!
داريوش سجادي يادآور مي شود: از فرداي راه پيمائي روز قدس بود كه مردم منسوب به انقلاب اسلامي با رؤيت و استماع شعارهائي ساختارشكنانه از قبيل «جمهوري ايراني» و «مرگ بر اصل ولايت فقيه» به اين درك رسيدند كه حراميان به صفوف ايشان نفوذ كرده و در پناه «رأي من كو؟» دغدغه ضد اسلامي و ضد حكومتي دارند. با چنين لوازمي بود كه مي توان راه پيمائي روز قدس سال 88 را نقطه عطف اضمحلال حركتي تلقي كرد كه با ادعاي تقلب در انتخابات كليد خورد و به سرعت از نبردي پارتيزاني به منظور مبارزه با كليت نظام حاكم سردرآورد.
وي با تصريح بر اينكه يك سال قبل از انتخابات سال 88 به اصلاح طلبان هشدار داده بودم كه از وصلت با اين بدنه نامأنوس پرهيز كنند، نوشت: آنها مي خواهند به هر قيمت و بدون دورانديشي پيروز شوند اما نمي دانند چگونه بايد مطالبات نامأنوس اين «عروس فرنگي» را برآورده كنند.


جاي دوست و دشمن در سايت هاي اجاره اي! (خبر ويژه)

عوامل فتنه 88 براي تبرئه خود از جناياتي نظير همكاري آشكار با سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه، ائتلاف با جريانات ضد انقلاب و گروه هاي تروريستي نظير منافقين و سلطنت طلبان و بهايي ها، آدمكشي، آتش زدن مساجد، اهانت به ساحت مقدس امام حسين(ع)، شعار به نفع آمريكا و اسرائيل و ده ها جنايت ديگري كه مرتكب شده بودند به ترفند تازه اي روي آورده و در اقدامي خنده دار سعي در پاك كردن «صورت مسئله» دارند. آنها با بهره گيري از برخي رسانه هاي اجاره اي از يكسو، فتنه 88 را، اعتراض به احمدي نژاد معرفي مي كنند و توضيح نمي دهند كه اگر اعتراض فتنه گران به احمدي نژاد بود، چرا به وطن فروشي و جناياتي كه به شماري از آنها اشاره شد روي آورده بودند. و مثلا، شعار به نفع آمريكا و اسرائيل، اهانت به ساحت مقدس امام حسين(ع) و حذف قيد اسلام از گزاره جمهوري اسلامي ايران چه ربطي به مخالفت با دولت آقاي احمدي نژاد داشته است؟ فتنه گران از سوي ديگر، با اشاره به انتقادهايي كه اين روزها از سوي جريانات اصولگرا نسبت به برخي از عملكردهاي دولت مطرح مي شود، ادعا مي كنند كه آنها- يعني عوامل فتنه آمريكايي اسرائيلي 88- زودتر از اصولگرايان متوجه اين اشكالات شده و عليه آن موضع گرفته بودند! در همين زمينه سايت اجاره اي «بازتاب» كه گردانندگان آن بعد از فيلتر شدن يك سايت حامي فتنه ديگر به اين سايت كوچ كرده و از فتنه گران سفارش مقاله مي گيرند! با بهره گيري از ترفند ياد شده، بدون اشاره به هويت فتنه گران و جنايات غيرقابل انكار آنان، مي نويسد؛ جرم آنها اين بود كه زودتر از اصولگرايان متوجه اشكالاتي شده اند كه امروزه از سوي اصولگرايان مطرح مي شود! و در اين باره نكته مهم و درخور توجهي وجود دارد.
بهره گيري عوامل فتنه از اين ترفند در حالي است كه اصولگرايان ايستادگي همراه با شجاعت و صلابت دولت نهم در مقابل آمريكا و اسرائيل و متحدانش، تقابل با غارتگران بيت المال، رسيدگي به محرومان و مستضعفان و ده ها ويژگي بعضا منحصر به فرد دولت احمدي نژاد را مورد تقدير و حمايت قرار داده و مي دهند و در همان حال هرجا ميان بينش و منش دولت با آموزه هاي اصيل انقلابي فاصله و زاويه اي ديده اند، در مقابل آن موضع گرفته اند. به بيان ديگر حمايت ها و انتقادهاي اصولگرايان برخاسته از معيارها و موازين اسلامي و انقلابي و مردم سالارانه بوده و هست و مانند فتنه گران اهل قبيله گرايي و بند و بست هاي حقيرانه نبوده اند و اما، اصحاب فتنه، دقيقا هنگامي كه دولت نهم در مقابل باج خواهي آمريكا و اسرائيل و انگليس ايستاده بود، به شدت و با تمام توان به مخالفت و ضديت با آن برخاسته بودند يعني بي كم و كاست و آشكارا در خط ترسيم شده و ديكته شده دشمنان بيروني حركت كرده و مي كنند. مثلا وقتي فلان شخص كه قبلا به واقع يا به تظاهر در حلقه اصولگرايان قرار گرفته و عليه اسرائيل و آمريكا مواضع محكمي داشت، جماعت فتنه گر با همه توان خود به مخالفت با او برمي خاستند و هنگامي كه همان شخص از مواضع اصولگرايانه خود دست مي كشيد و احساس مي كردند كه وي به مواضع ديكته شده دشمنان بيروني نزديك شده است، با يك چرخش يكصد و هشتاد درجه اي به حمايت تمام قد از او صف مي كشيدند. بنابراين به وضوح مي توان نتيجه گرفت كه ميان انتقاد اصولگرايان به برخي از مواضع و عملكرد دولت با مخالفت جماعت فتنه گر كه قطب نماي خود را به سوي آمريكا و اسرائيل و دشمنان بيروني با اسلام و نظام تنظيم كرده اند، تفاوت از زمين تا آسمان بوده و هست و اينگونه ترفندها نمي تواند گريبان آنها را از جنايات و خيانت هايي كه مرتكب شده اند رها كند.
 


تاگس اشپيگل: ادامه چالش با ايران زيرآب قدرت آمريكا را خواهد زد (خبر ويژه)

«كارشكني آمريكا در مذاكرات هسته اي ايران با گروه 1+5، موضع كاخ سفيد را در خاورميانه تقويت نخواهد كرد بلكه برعكس باعث تضعيف آن خواهد شد.»
اين مطلب را روزنامه آلماني تاگس اشپيگل سايتونگ در يادداشتي به قلم دو تحليلگر ارشد آمريكايي (فلينت ل و ري و هيلاري من لورت) منتشر كرد. اين دو ضمن داشتن سوابق سياسي، هم اكنون اساتيد دانشگاه پنسيلوانيا و آمريكن واشنگتن دي سي هستند.
نويسندگان تحليل تاگس اشپيگل سايتونگ خاطرنشان كرده اند: از وقتي (آوريل) گفت وگوهاي اتمي با ايران از سرگرفته شد نمايندگان آمريكا هشدار مي دهند نبايد به تهران اجازه وقت كشي داد. اما واقعيت اين است كه دولت اوباما وقت مي كشد تا همچنان در برنامه هسته اي ايران كارشكني كند و تلاش براي براندازي را پيش ببرد.
اين تحليل مي افزايد: آمريكا مايل به افزايش تحريم ها از طريق ديپلماسي بين المللي است. و هدف تشديد تحريم ها چيست؟ به نوشته واشنگتن پست قرار است با اين تحريم ها اپوزيسيون مخالف جمهوري اسلامي تقويت شوند. اما ايالات متحده با اين راهبرد خود ناكام خواهد ماند. اينكه راحت از ايران بخواهند برنامه هسته اي خود را متوقف كند و در غير اين صورت بيشتر اين كشور را زير فشار بگذارند، اينها موضع آمريكا را در خاورميانه تقويت نخواهد كرد بلكه برعكس تضعيف مي كند.
تحليلگران تاگس اشپيگل سايتونگ مي افزايند: تحريم ها و تهديدهاي نظامي تاكنون تهران را مصمم تر كرده اند غني سازي اورانيوم را پيش ببرد. با وجود فشار از سوي واشنگتن و تل آويو تعداد سانتريفيوژها در 5 سال گذشته از يكهزار به 9 هزار افزايش يافته است. تهران در اين ميان بارها پيشنهاد كرده، در مقابل نظارت هاي بيشتر را بپذيرد. حرف ايران اين است؛ شفافيت بيشتر از سوي ايران در مقابل پذيرش حق اين كشور براي غني سازي اورانيوم از سوي غرب. رد اين پيشنهاد حتماً گفتگوها را با ناكامي مواجه خواهد ساخت و زيرآب قدرت آمريكا را در منطقه و در جهان خواهد زد.
اين روزنامه با مرور سوابق چالش هسته اي نوشت: دولت جورج بوش هم از پذيرش حق ايران در غني سازي اورانيوم زير نظارت خودداري كرد. اين دولت حتي نخواست با ايران مادام كه برنامه اش را به تمامي متوقف نكرده گفتگو كند. ايران تحت تأثير قرار نگرفت و نظرسنجي ها نشان مي دهند كه سياست آمريكا باعث علاقه مندي جديد مردم منطقه به ايران شده است.
در ادامه اين گزارش تحليلي آمده است: اما چرا آمريكا اينگونه خيره سري مي كند؟ مسئله از ديد آمريكا اين است؛ پذيرش حق ايران در غني سازي اورانيوم به اين معنا خواهد بود كه جمهوري اسلامي را به عنوان واقعيتي مشروع با منافع مشروع بين المللي به رسميت بشناسد، به عنوان كشوري در راه قدرت منطقه اي شدن كه به احتمال زياد تن به سياست خارجي آمريكا نخواهد داد (مثلاً آنگونه كه مصر در دوران سادات و مبارك بود). پذيرش حق ايران به اين معنا خواهد بود كه آمريكا مجبور مي شود با ايران كنار بيايد، همان گونه كه در ابتداي دهه هفتاد با جمهوري خلق چين كنار آمد.
تحليلگران آمريكايي همچنين خاطرنشان كرده اند: اما به جاي انعطاف بيشتر، سياست آمريكا در برابر ايران در دوران اوباما نيز در همان وهمي مانده كه سياست اين كشور را در دو دهه تمام در برابر چين تعيين مي كرد، يعني بعد از آنكه انقلابيون در سال 1949 به قدرت رسيده بودند. آن زمان هم واشنگتن مي پنداشت مي تواند بعد از سالها استعمار غرب، سرانجام حكومتي مستقل اما متمايل به آمريكا ايجاد كند. اين سياست در برابر چين كارآيي نداشت، و برابر ايران هم به جايي نخواهد رسيد. در يكي از پرپيامدترين ابتكارات در تاريخ ديپلماسي آمريكا، رئيس جمهور اين كشور نيكسون و هنري كيسينجر سرانجام اين واقعيت را پذيرفتند. با تأسف واشنگتن امروز فاقد بينش نيكسون است.
روزنامه آلماني با زير سؤال بردن صداقت دولت آمريكا نوشت: اوباما مي توانست در مه 2010 به يك قرارداد اتمي با ايران برسد. برزيل و تركيه معامله اي را با ايران تدوين كرده بودند كه مقرر مي داشت اين كشور اورانيوم خود با غلظت كم را به خارج بفرستد و در مقابل ميله هاي سوختي براي رآكتور پژوهشي تهران بگيرد. اما اوباما اين معامله را نپذيرفت زيرا در آن حق اصولي ايران براي غني سازي اورانيوم پذيرفته مي شد.
تحليلگران اين روزنامه تصريح مي كنند: در سال 2012 كه دولت هاي خاورميانه آمادگي كمتري خواهند داشت راهبرد آمريكا را مورد حمايت قرار دهند. اين امر واشنگتن را وا مي دارد كاري بكند كه مدتهاست در آن ممارستي ندارد، در مقابل كشورهاي مهم در منطقه روش ديپلماتيكي در پيش گيرد كه بر بده- و - بستان استوار است اما اگر آمريكا مي خواهد جلوي افول خود را بگيرد بايد به سمت جمهوري اسلامي برود به جاي آن، سه سال و نيم بعد از آنكه جورج بوش كاخ سفيد را ترك كرد، جانشينش همچنان در پي آن است كه ايران خواست آمريكا را بپذيرد يا منتظر حمله باشد. خسارتي كه جنگ عليه ايران به موقعيت راهبردي آمريكا در منطقه وارد خواهد كرد، ناكامي در عراق را در مقايسه ناچيز جلوه مي دهد.
 


گزارش محرمانه و اطلاعاتي آمريكا از شكست در سوريه (خبر ويژه)

سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا پس از 16ماه فشار به دولت بشار اسد اعلام كردند سقوط رژيم سوريه بسيار سخت است و هيچ شكافي نيز در حاكميت سوريه پديد نيامده است.
گزارش سري اين نهادهاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا منتشر نشده اما جزئيات كوتاهي كه از اين گزارش توسط رويترز منتشر شده، نشان مي دهد محافل اطلاعاتي آمريكا از واكنش قدرتمند دولت سوريه به پروژه شكاف در حاكميت اين كشور و براندازي آن شوكه و سرخورده شده اند.براساس گزارش خبرگزاري رويترز، «تحقيقات دستگاه هاي امنيتي و اطلاعاتي آمريكا نشان مي دهد حلقه نزديكان بشار اسد همچنان وفادار به او باقي مانده و شكافي در ميان مقامات و مسئولان دولتي سوريه به چشم نمي خورد.»
يك مقام عالي رتبه امنيتي آمريكا كه خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاري رويترز گفت: «دايره قدرت و دولتمردان بشار اسد همچنان به او و استراتژي اش وفادار هستند و متاسفانه شكاف چنداني در سياست حاكمان سوريه به چشم نمي خورد.»
براساس اين گزارش، سخنگوي كاخ سفيد و گزارش نهادهاي جاسوسي و اطلاعاتي آمريكا مي گويند سقوط رژيم سوريه با توجه به وفاداري اطرافيان و دولتمردان، بسيار سخت به نظر مي رسد.
پيش تر روزنامه «نيويورك تايمز» گزارش داد يك گروه كم شمار از ماموران امنيتي آمريكا در مرز تركيه و سوريه مستقر شده و به دنبال جمع آوري اطلاعات امنيتي درباره اقدامات نظاميان سوريه و گروه هاي مختلف اپوزيسيون سوريه هستند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14