(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دو شنبه 19 تیر 1391 - شماره 20251

مصطفي طلاس: با فرار پسرم ارتش سوريه از هم نمي پاشد
سودان شمالي و جنوبي براي حل اختلاف ها به توافق رسيدند
مرسي حكم انحلال مجلس را لغو كرد
براي مقابله با حمله احتمالي دشمن انجام شد
آزمايش موشك هاي پيشرفته در رزمايش هوايي، زميني و دريايي سوريه
اهتزاز پرچم ايران در اسرائيل خشم صهيونيست ها را برانگيخت
اعتراض هاي مردمي عليه آل سعود به شهر مدينه كشيده شد
راهپيمايي بزرگ پاكستاني ها عليه ناتو از لاهور تا اسلام آباد
مردم بحرين خواستار اخراج اشغالگران سعودي شدند
موافقت كنفرانس بين المللي توكيو با كمك 16ميليارد دلاري به افغانستان
ابراهيم جعفري از احزاب عراقي خواست به اختلاف ها پايان دهند
نتيجه انتخابات پارلماني ليبي فردا اعلام مي شود
هزاران نفر در تل آويو عليه سياست هاي نتانياهو به خيابان ها ريختند
به درخواست وزير انرژي لبنان صورت گرفت
اخراج سفير اسرائيل از كنفرانس بين المللي گاز در قبرس


مصطفي طلاس: با فرار پسرم ارتش سوريه از هم نمي پاشد

وزير دفاع سابق سوريه فرار فرزندش به تركيه را بي اهميت خواند و گفت اين نوع اقدامات نمي تواند ارتش سوريه را از هم بپاشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «مصطفي طلاس» در واكنش به تبليغات رسانه اي در مورد فرار فرزندش از ارتش سوريه و پناهندگي وي به تركيه گفت، ارتش سوريه يك گروه پيشاهنگي نيست كه با خروج يك يا چند نفر از هم بپاشد. طلاس همچنين، «بشار اسد» را فرزند خود خواند و گفت كه همچنان طرفدار وي است. وي در پاسخ به سؤال خبرنگار زن شبكه دوم تلويزيون فرانسه كه گفته بود اگر از بشار اسد حمايت كند، در آينده مجازات خواهد شد، گفت: كه مخالفان دولت دمشق يك سال است كه از فروپاشي قريب الوقوع نظام سوريه حرف مي زنند، در صورتي كه هيچ اتفاقي نيفتاده است.


سودان شمالي و جنوبي براي حل اختلاف ها به توافق رسيدند

منابع خبري از توافق دو سودان براي پايان دادن به خصومت مرزي و درگيري نظامي خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از رويتر، سودان جنوبي و شمالي در دور جديد مذاكرات در اتيوپي به منظور حل اختلافات به توافق رسيدند. براساس اين گزارش «تامبو امبكي» رئيس جمهور پيشين آفريقاي جنوبي و ميانجي مذاكرات بين دو سودان در كنفرانس خبري در «آديس آبابا» در پايان آخرين دور از مذاكرات بين دو كشور اظهار داشت: سودان و سودان جنوبي توافق كردند كه روابط را بهبود بخشند و خصومت ها را كاهش دهند. «پاگان اموم» مذاكره كننده ارشد سودان جنوبي نيز ضمن استقبال از جديد دور آخر مذاكرات گفت: مسئولان جنوبي متعهد به بهبود روابط با خارطوم هستند. «عبدالرحيم محمدحسيني» وزير دفاع سودان هم گفت: دو كشور توافق كردند هيچگاه از زور براي حل مشكلات في مابين در مناطق مرزي استفاده نكنند و بر سر ايجاد يك منطقه مرزي مشترك به توافق رسيدند.


مرسي حكم انحلال مجلس را لغو كرد

رئيس جمهور مصر با لغو حكم انحلال مجلس نمايندگان اين كشور، فرمان از سرگيري فعاليت مجدد مجلس منتخب مردم راصادر كرد .
شبكه العالم عصر ديروزدرخبري فوري اعلام كرد، «محمد مرسي» حكم دادگاه قانون اساسي مصرمبني بر انحلال پارلمان اين كشور را لغو كرد .
مرسي با صدور اين حكم، از مجلس خواست جلسات خود را تا هنگام انتخاب مجلس جديد از سربگيرد . بر اساس اين گزارش، قرار است پس از تدوين قانون اساسي جديد و رأي مثبت مردم به آن در همه پرسي، ظرف 60 روز انتخابات مجلس دوباره برگزار شود . گفتني است دادگاه عالي قانون اساسي مصر كه اعضاي آن در دوران مبارك تعيين شده بودند 27 خرداد، قبل از پايان دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين كشورطي دو حكم جداگانه، از يك سو صلاحيت يك سوم نمايندگان مجلس الشعب را كه اكثر آن ها نمايندگان جريان اسلامگرا از جماعت اخوان المسلمين بودند ابطال كرد و از سوي ديگر بر لازم الاجرا نبودن قانون «بركناري سياسي» حكم داد تا «احمد شفيق»، آخرين نخست وزير حسني مبارك همچنان در كورس رقابت هاي انتخاباتي قرار گيرد.
محمد مرسي در نخستين سفر خارجي پس فردا به عربستان مي رود
رئيس جمهور منتخب مصر در نخستين سفر خارجي خود، پس فردا به عربستان سفر مي كند.به گزارش خبرگزاري ها «محمد مرسي» رئيس جمهور منتخب مصر، روز چهارشنبه به دعوت رسمي ملك «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان عازم رياض خواهد شد.براساس اين گزارش، «احمد بن عبدالعزيز قطان» سفير عربستان در مصر روز شنبه در ديدار با محمد مرسي رئيس جمهور مصر، دعوتنامه رسمي شاه عربستان را تسليم وي كرد. به گفته سفير عربستان، محمد مرسي در جريان اين سفر، مناسك حج عمره را بجاي خواهد آورد و با شهروندان مصري ساكن عربستان ديدار مي كند.قطان همچنين سفر محمد مرسي به عربستان را موجب تعميق روابط في مابين در آينده نزديك عنوان كرد و از احتمال سرمايه گذاري رياض و سرازير شدن سرمايه هاي كلان عربستان به سوي مصر خبر داد.
دفتر رياست جمهوري مصر نيز ضمن تأييد خبر ديدار سفير عربستان با مرسي، از موافقت رئيس جمهور منتخب با دعوت رسمي از سوي پادشاه عربستان براي سفر به آن كشور خبر داد. منابع رسمي عربستان تأكيد كردند نزديك به يك ميليون و 650 هزار مصري در اين كشور مشغول به كار هستند.مصر و عربستان سعودي در دوران حكومت «حسني مبارك» كه در جريان انقلاب مردمي 25 ژانويه از مسند قدرت بركنار شد، از روابط بسيار نزديكي برخوردار بودند و حمايت بي دريغ شاه عربستان از فرعون مصر، خشم و نفرت انقلابيون و مردم را برانگيخته بود به طوري كه تيرگي روابط رياض و قاهره تا آن حد پيش رفت كه آل سعود از ترس سفير خود را فرا خواند.همچنين در جريان انتخابات رياست جمهوري مصر، حكومت سعودي با ترزيق دلارهاي نفتي از طريق كمك هاي اقتصادي به نظاميان تلاش كرد كه از روي كارآمدن اخوان المسلمين و اسلامگرايان به قدرت جلوگيري كند.ملك عبدالله پادشاه عربستان نيز پس از انتخاب محمد مرسي به رياست جمهوري مصر با تأخير و طي يك نامه چند خطي، پيروزي وي را تبريك گفت. عربستان از اين واهمه دارد كه اسلامگرايان با زنده كردن نقش و جايگاه مصر، رهبريت جهان عرب را به دست بگيرند.
در زمينه تحولات داخلي مصر، دادگاه عالي اداري مصر، اعتراض به انحلال پارلمان و ارجاع قانون انتخابات به دادگاه قانون اساسي را پذيرفت و قرار است نظر نهايي از سوي اين دادگاه عنوان شود.دادگاه عالي قانون اساسي پيش از اين، حكم به انحلال پارلمان و محول كردن وظايف قانونگذاري به شوراي عالي نيروهاي مسلح داده بود، اما پس از كناره گيري نظاميان از قدرت و خارج شدن اين دادگاه از نفوذ شوراي حاكم نظامي، احتمال قانوني بودن پارلمان (مجلس الشعب) بسيار محتمل به نظر مي رسد. در همين حال سفارت آمريكا در قاره، اعلام كرد كه «بيل برنز» معاون وزير خارجه آمريكا، قرار است با محمد مرسي رئيس جمهور منتخب ديدار و گفت وگو كند. اين مقام آمريكايي در ديدار با مرسي، پيام، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا را تسليم وي خواهد كرد.
 


براي مقابله با حمله احتمالي دشمن انجام شد

آزمايش موشك هاي پيشرفته در رزمايش هوايي، زميني و دريايي سوريه

نيروهاي مسلح سوريه رزمايش چند روزه هوايي، زميني و دريايي را با آزمايش موشك هاي دريايي، ساحلي و قايق هاي موشك انداز آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، نيروهاي مسلح سوريه با هدف آزمايش آمادگي رزمي و ميزان توانمندي اجراي ماموريت در شرايط جنگي رزمايش چند روزه اي را از روز شنبه آغاز كردند.
نيروي دريايي سوريه طرح عملياتي با مهمات جنگي را آغاز كرد كه در آن موشك هاي دريايي، ساحلي، هلي كوپترهاي نيروي دريايي و قايق هاي موشك انداز براي مقابله با حمله احتمالي دشمن آزمايش شد.سانا اعلام كرد نيروي دريايي سوريه در آغاز اين رزمايش موفق شد با حملات فرضي مقابله و اهداف فرضي را با دقت بالا هدف گيري كند كه اين امر نشان دهنده آمادگي بالاي نيروي دريايي سوريه در استفاده از سلاح هاي جديد و پيشرفته است.
يكي از بخش هاي مهم اين رزمايش تست موشك هاي ضد شناور از جمله موشك ضد كشتي مافوق صوت يا «خونت» است.
اين رزمايش با حضور سپهبد «داوود عبدالله راجحه» جانشين فرمانده كل ارتش و نيروهاي مسلح و وزير دفاح سوريه و چند تن از افسران بلندپايه اجرا شده است.
خبرگزاري سانا به مدت زمان اين رزمايش اشاره اي نكرده است ولي افزوده كه اين رزمايش در زماني برگزار مي شود كه گروهك هاي مسلح در چندين شهر سوريه با پشتيباني مالي و تسليحاتي كشورهاي غربي و عربي كوشش مي كنند سوريه را ناامن كنند.
در همين رابطه نيز منابع امنيتي سوريه اعلام كردند اخيرا در استان حلب 200تروريست كشته يا بازداشت شدند.
اكثر اين تروريست ها از كشورهاي ليبي، تونس، عربستان، قطر و ديگر كشورهاي عربي هستند كه منابع مالي و تسليحاتي خود را از اين كشورها تامين مي كنند.
از سوي ديگر تحليلگران معتقدند كه رزمايش سوريه پيامي براي كساني است كه طي روزهاي اخير سوريه را به دخالت نظامي تهديد كرده اند.
همچنين كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل متحد در بحران سوريه اعتراف كرد تلاش جهاني براي يافتن راه حل سياسي بحران سوريه شكست خورده است.
وي به نقش كشورهايي كه با تهيه سلاح، آتش جنگ را در اين كشور برافروخته اند و سبب بدتر شدن اوضاع شده اند اشاره كرد و گفت، اين كشورها بايد اقدامات خود را متوقف كنند.
شبكه تلويزيوني سوريه شنبه شب اعترافات دو جوان سوري درباره قاچاق سلاح از تركيه به سوريه و گذراندن دوره آموزش نظامي در تركيه را پخش كرد.


اهتزاز پرچم ايران در اسرائيل خشم صهيونيست ها را برانگيخت

اهتزاز پرچم جمهوري اسلامي ايران در مدرسه اي عربي در شهر الناصره واقع در سرزمين هاي اشغالي خشم صهيونيست ها را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري قدس، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از اهتزاز پرچم جمهوري اسلامي ايران در يك مدرسه مسيحي در شهر ناصره خبر داد و نوشت كه اين مسئله خشم رژيم صهيونيستي را برانگيخته است.
پرچم ايران در كنار پرچم آلمان و آرژانتين در ورودي مدرسه «مار يوسف» در ناصره برافراشته شده بود.
روزنامه يديعوت آحارونوت با درج اين خبر با عنوان اينكه چه كسي پرچم ايران را در مدرسه برافراشته است؟ نوشت: مشخص نيست كه اين اقدام با چه هدفي صورت گرفته است.
وزارت آموزش رژيم صهيونيستي نيز تحقيقات درباره اينكه چه كسي و با چه هدفي پرچم ايران را برافراشته، آغاز كرده است.
رياض كامل مدير اين مدرسه دراين باره گفت، ما در انبار خود پرچم ايران را نداريم و نمي دانيم چه كسي بدون اطلاع ما پرچم ايران را نصب كرده است.
پليس شهر ناصره نيز اعلام كرد كه نصب پرچم ايران يك عمل مجرمانه است و نيروهاي پليس تحقيقات خود را براي يافتن فرد خاطي آغاز كرده اند.
در همين حال پايگاه خبري العرب و روزنامه كل العرب كه براي نخستين بار اين رويداد كم نظير را منتشر كردند در گفت وگوهاي جداگانه اي با شهروندان شهر اشغالي ناصره از استقبال مردم اين منطقه با اهتزاز پرچم جمهوري اسلامي ايران خبر دادند.
يكي از شهروندان ناصره به اين دو رسانه گفت: برخلاف شانتاژ هاي خبري در اسرائيل من معتقد نيستم كه برافراشتن پرچم جمهوري اسلامي ايران در مدرسه اي در ناصره امر خطرناك و تحريك كننده اي است. در واقع اين حق فرزندان ما است كه درباره ساير كشورهاي عربي، اسلامي و آسيايي چيزهايي ياد بگيرند. ايران هم يكي از كشورهاي اسلامي است كه در آسيا قرار دارد. همانگونه كه مدارس يهودي به فرزندانشان درباره همه كشورهاي عربي به عنوان دولت هاي دشمن اسرائيل مواردي را ياد مي دهند.
گفتني است مدرسه مسيحي مار يوسف يكي از مدارس موفق در ناصره به شمار مي آيد كه دستاوردهاي علمي بي شماري را به ثبت رسانده است.


اعتراض هاي مردمي عليه آل سعود به شهر مدينه كشيده شد

معترضان عربستاني با برگزاري تظاهرات در مدينه منوره، خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» تظاهركنندگان عربستاني با سر دادن شعارهايي آزادي زندانيان سياسي را در اين كشور خواستار شدند.
تظاهركنندگان ضمن اعتراض به سياست پليس رژيم سعودي آزادي برگزاري اعمال مذهبي و بيان را حق خود دانستند.
بر پايه اين گزارش، پيش از اين اعتراض كه روز شنبه در مدينه منوره صورت گرفت، تظاهرات مشابهي نيز در روز ششم ژوئن (جمعه) در پايتخت عربستان برگزار شد و معترضان عليه آل سعود شعار دادند.
اين گزارش مي افزايد: مردم عربستان با برگزاري تظاهرات در شهر رياض، خواهان آزادي زندانيان شدند و مسئولان كشورشان را مشتي فاسد و مستبد عنوان كردند.
در همين حال شماري از بيكاران در خيابان العروبه شهر رياض در روز شنبه با برگزاري تحصن خواهان فرصت هاي شغلي مناسب و تضمين شغل متناسب با مدارك دانشگاهي خود شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات فرياد مي زدند: «ما خواهان شغل مناسب هستيم، چرا دولتمردان كوتاهي مي كنند.
اين در حالي است كه پليس و نيروهاي امنيتي عربستان به منظور جلوگيري از گسترش تظاهرات علاوه بر سركوب معترضان اقدام به بستن خيابان هاي اطراف در شهر رياض كرد.
رژيم سعودي از زمان آغاز بيداري اسلامي در منطقه تاكنون بارها با تظاهرات و اعتراضات مردمي روبه رو شده است.


راهپيمايي بزرگ پاكستاني ها عليه ناتو از لاهور تا اسلام آباد

هزاران نفر از مردم پاكستان در اعتراض به بازگشايي مسير تداركاتي ناتو و با سر دادن شعارهاي ضدآمريكايي راهپيمايي بزرگ خود را از شهر لاهور به سمت پايتخت آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم پاكستان از ديروز لاهور را به سمت اسلام آباد ترك كردند. تظاهركنندگان كه امروز به پايتخت مي رسند، تظاهرات خود را در اعتراض به بازگشايي مسير تداركاتي ناتو برگزار كردند. آذر گذشته در پي كشته شدن 24 سرباز پاكستاني به دست ارتش ناتو، مسير تداركاتي ناتو كه از كراچي به منطقه خيبر در مرز افغانستان امتداد دارد بسته شد. اما در پي فشارهاي ايالات متحده و وعده كمك 5/1ميليارد دلاري اين كشور به پاكستان، مقامات اسلام آباد اين مسير را گشودند. راهپيمايان پاكستاني كه نام اين راهپيمايي را «راهپيمايي بزرگ» گذاشته اند، در طول مسير شعارهاي ضد آمريكايي سر دادند. برگزاركنندگان اين راهپيمايي به خبرنگاران گفتند، بازگشايي مسير تداركاتي، اسلام آباد را در جنگ افغانستان درگير مي كند.
مولانا «سميع الحق» به نمايندگي از گروه هاي شركت كننده در تظاهرات گفت، دولت بايد نسبت به تصميم خود تجديدنظر كند و در غير اين صورت، تجمعات بزرگتري در راه است. «سيد منورالحسين» رئيس حزب جماعت اسلامي پاكستان نيز ضمن انتقاد از اقدام دولت در بازگشايي مسير تداركاتي، دولت را متهم كرد كه به توصيه هاي پارلمان در اين مورد گوش نداده است. وي افزود: حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي كه براساس توصيه مجلس مي بايست متوقف مي شد، هنوز ادامه دارد. حملات جمعه گذشته هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به مناطق ايالت وزيرستان شمالي، مرگ 22 غيرنظامي را در پي داشت.
خبرها از توكيو نيز حاكي است «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا در حاشيه كنفرانس افغانستان در توكيو، با «حنا رباني» وزير خارجه پاكستان ديدار كرد و از وي خواست براي انجام مذاكرات جديد ميان دو كشور به واشنگتن سفر كند.
مرگ سه برادر و يك مقام دولتي در خيابان هاي كراچي بر اثر تيراندازي افراد ناشناس و كشته شدن همين تعداد در ناآرامي هاي ايالت بلوچستان پاكستان از ديگر تحولات ديروز پاكستان بود.


مردم بحرين خواستار اخراج اشغالگران سعودي شدند

تظاهركنندگان بحريني با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرهاي ديگر اين كشور خواستار خروج اشغالگران سعودي از كشورشان شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مردم بحرين با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز در مناطق مختلف بحرين تأكيد كردند اجازه دخالت به بيگانگان را نخواهند داد و خواستار آن شدند كه نيروهاي سعودي از كشورشان خارج شوند. تظاهركنندگان همچنين خواستار توقف سركوبگري آل خليفه، آزادي زندانيان و مجازات عاملان كشتار مردم بي گناه شدند.در جريان حمله نيروهاي آل خليفه به تظاهركنندگان در منطقه ستره شش نفر زخمي شدند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با حمايت و همدستي نظاميان آل سعود تظاهرات مسالمت آميز مردم را سركوب مي كنند و در همين رابطه تعداد بي شماري از زمان آغاز انقلاب مردمي عليه رژيم حاكم شهيد، زخمي، بازداشت و يا از شغل هاي دولتي اخراج شده اند.
در همين رابطه فعالان بحريني از مشاركت ناصر بن محمد آل خليفه پسر پادشاه اين كشور در شكنجه مخالفان در زندان خبر دادند.
به گزارش مركز حقوق بشر بحرين پسر پادشاه عبدالله المحروس روحاني فعال بحريني را شكنجه كرده و وي را مورد ضرب و شتم قرار داده است. يكي از فعالان بحريني نيز گفت، شش تن در شكنجه فعالان بحريني دخالت داشتند كه در بين آن شكنجه گران پسر پادشاه بحرين نيز وجود دارد.


موافقت كنفرانس بين المللي توكيو با كمك 16ميليارد دلاري به افغانستان

شركت كنندگان در كنفرانس بين المللي افغانستان در توكيو، وعده داده اند كه براي بازسازي افغانستان و تقويت زيرساخت هاي امنيتي اين كشور 16ميليارد دلار به كابل كمك كنند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رهبران و فرستادگان 70 كشور جهان در كنفرانس «كمك به افغانستان» در توكيو شركت كردند. شركت كنندگان صبح ديروز توافق كردند كه 16ميليارد دلار را ظرف چهار سال در اختيار دولت كابل قرار دهند. طي سالهاي 2001 تا 2010 جامعه بين الملل 35 ميليارد دلار به افغانستان كمك كرده است. اما اين كمك ها تغييرات محسوسي در توسعه اين كشور ايجاد نكرده است. سه چهارم جمعيت 30 ميليون نفري افغانستان بي سوادند و ميانگين درآمد سرانه مردم اين كشور در سال 530 دلار است.
هدف از برگزاري كنفرانس توكيو، كمك به افغانستان براي اداره خود پس از خروج نيروهاي آمريكايي و ناتو (2014) از اين كشور است. هرچند آمريكايي ها وعده داده اند تا سال 2014 فرماندهي امنيتي افغانستان را به ارتش و نيروهاي امنيتي افغان واگذار مي كنند، ولي هيچ چشم انداز مشخصي در مورد خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان وجود ندارد.
41 كشته
انفجار بمب و ناآرامي در جنوب افغانستان 41كشته برجاي گذاشت، 27 نفر از آنها در حمله عناصر طالبان به يك مركز ايست و بازرسي كشته شدند و انفجار بمب در قندهار نيز جان 14نفر را گرفت. طي هفته هاي گذشته افغانستان به شدت آرام بود و به طور متوسط روزانه بيش از 30 نفر در اين كشور كشته مي شدند.
 

ابراهيم جعفري از احزاب عراقي خواست به اختلاف ها پايان دهند

رئيس فراكسيون ائتلاف ملي عراق خواستار برگزاري نشست مشترك و گفت وگو ميان گروه هاي سياسي براي حل و فصل اختلافات موجود شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «ابراهيم جعفري»، از همه جريان هاي سياسي عراق خواست براي رفع اختلافات موجود با يكديگر گفت وگو كنند.
وي با صدور بيانيه اي در همين رابطه اعلام كرد: از تمامي طرف ها براي انجام گفت وگوي مستقيم و مثبت دعوت مي كنيم. جعفري در اين بيانيه گروه هاي عراقي را به آرامش و دوري از تنش دعوت كرد و به آنها توصيه كرد ازاتهام زني به هم دست بردارند تا شكاف و بحران موجود عميق تر نشود.
در همين حال، خبرگزاري ايسنا از اربيل در شمال عراق گزارش داد، يك نشست سه جانبه متشكل از احزاب كرد، جريان «صدر» و فهرست «العراقيه» در اين شهر برگزار شد و حاضران راه هاي استيضاح «نوري مالكي» نخست وزير عراق را مورد بررسي قرار دادند.
در پي متهم شدن «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهوري عراق به فعاليت هاي تروريستي و تحت تعقيب قرار گرفتن وي، مالكي تحت فشار برخي گروه هاي عراقي قرار گرفته است.
علاوه بر قضيه الهاشمي، دولت خودمختار كردستان عراق با دولت بغداد بر سر منابع نفتي و چگونگي فروش آن اختلاف دارد.
انفجار انتحاري در شهر رمادي واقع در استان الانبار عراق نيز از وقايع خونين 48 ساعت اخير اين كشور بود. اين حمله تروريستي سه شهيد و 10مجروح بر جاي گذاشت.


نتيجه انتخابات پارلماني ليبي فردا اعلام مي شود

رئيس كميته انتخابات پارلماني ليبي اعلام كرد، نتايج اوليه انتخابات تا فردا اعلام مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوري العيار» ديروز گفت: نتايج اوليه انتخابات ظرف يكي دو روز آينده اعلام خواهد شد، طبق اولين گزارش ها در مورد پيشتازي شخصيت ها و گروه هاي سياسي در انتخابات، فهرست «نيروهاي ائتلاف ملي» تحت رهبري «محمود جبريل» نخست وزير سابق جلوتر از ديگران است. اين فهرست شامل 70 نامزد در سراسر ليبي است. نيروهاي ائتلاف ملي متشكل از چند حزب سياسي و سازمان هاي غيردولتي است. العيار شمار شركت كنندگان در انتخابات را 60 درصد واجدين شرايط (يك ميليون و 600 هزار نفر) اعلام كرده است. در همين حال، شبكه خبري «راشا تودي» از پيشتازي اسلامگرايان در انتخابات ليبي خبر داد.
برگزاري انتخابات ليبي با تنش هايي نيز همراه بود و مرگ يك نفر را نيز در پي داشت. براساس گزارش هاي رسمي، آراي 103 حوزه انتخابيه باطل اعلام شده است. با اين حال، مقامات از ميزان مشاركت مردم در انتخابات ابراز خرسندي كردند.
مهم ترين ماموريت مجلس ليبي تدوين قانون اساسي جديد براي اين كشور است. طي بيش از چهار دهه حاكميت «معمر قذافي» ليبي از برگزاري انتخابات آزاد محروم بود.
 


هزاران نفر در تل آويو عليه سياست هاي نتانياهو به خيابان ها ريختند

هزاران نفر در تل آويو عليه سياست هاي تبعيض آميز بنيامين نتانياهو تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، حدود 10 هزار اسرائيلي شنبه شب در تل آويو به خيابان ها ريختند و عليه سياست هاي اقتصادي دولت نتانياهو تظاهرات كردند.
معترضان شعار مي دادند «مردم گرسنه اند و ثروتمندان هر روز بر ثروت خود مي افزايند: «قدرت و پول در دست تبهكاران است»، «تبعيض كافي است، ظلم كافي است».
شنبه هفته پيش نيز تل آويو شاهد تظاهرات ضددولتي بود. اين تظاهرات نيز با حضور هزاران اسرائيلي و در اعتراض به افزايش هزينه هاي مسكن و گسترش بي عدالتي هاي اجتماعي و اقتصادي در شهرهاي مختلف سرزمين هاي اشغالي بوده است.
اين تظاهرات در ادامه تظاهرات هاي سال گذشته در اعتراض به افزايش هزينه هاي زندگي در اسرائيل بود.


به درخواست وزير انرژي لبنان صورت گرفت

اخراج سفير اسرائيل از كنفرانس بين المللي گاز در قبرس

در پي اعتراض وزير انرژي لبنان به حضور سفير اسرائيل در كنفرانس بين المللي گاز قبرس، وي از كنفرانس اخراج شد.
به گزارش خبرگزاري قدس، جبران باسيل وزير انرژي لبنان به هنگام سخنراني در افتتاحيه كنفرانس بين المللي گاز قبرس در نيكوزيا زماني كه متوجه شد سفير اسرائيل در قبرس در اين كنفرانس حضور دارد از ادامه سخنراني منصرف شد و سخنراني خود را مشروط به اخراج وي از اجلاس كرد.
اين شرط وزير انرژي لبنان باعث شد سازمان دهندگان اجلاس از سفير اسرائيل بخواهند هرچه سريع تر سالن اجلاس را ترك كند.
ميخائيل هرري سفير اسرائيل در قبرس پس از خروج از سالن گفت خودم از سالن خارج شدم تا حضورم باعث ايجاد مشكلاتي براي دولت قبرس نشود.
سال گذشته نيز برگزاركنندگان اين اجلاس سالانه از حضور سفير اسرائيل در اين اجلاس جلوگيري كرده بودند.
از سوي ديگر رئيس بانك مركزي اسرائيل در جلسه كابينه اسرائيل گفت، نبايد خود را گول بزنيم عموسام (اشاره به آمريكا) اين روزها مثل گذشته براي ما پول خرج نمي كند.
گفتني است اوضاع نابسامان اقتصادي رژيم صهيونيستي اخيرا باعث افزايش نارضايتي شده است و اسرائيلي ها تظاهرات گسترده اي در اعتراض به تبعيض اقتصادي، اجتماعي، فساد مقامات دولتي و افزايش قيمت ها به راه مي اندازند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14