(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 تیر 1391 - شماره 20251

به بهانه خروجي هاي سپاهان در فصل نقل و انتقالات
زرد كمرنگ!
پينگ پنگ همچنان در حاشيه
منتقدان رئيس يك به يك بركنار مي شوند
وزيري خودش باعث حذفش شد
تيم ملي تيروكمان زنده است!
آمار عجيب و خواندني از تغييرات مربيان ليگ برتر
 عمر مربيگري در فوتبال ايران فقط 19 هفته!
مقايسه رقم قرارداد سرمربي پرسپوليس با مربيان تيم هاي يورو 2012
مانوئل ژوزه در رده دهم
قهرمان اسبق كشتي آزاد جهان پيش بيني كرد
كشتي در المپيك 5 مدال مي گيرد
گزارشي از وضعيت خارجي هاي ليگ
هزينه 13 ميلياردي و كاهش زمان حضور!
جايزه يك و نيم ميليارد توماني آذربايجاني ها براي قهرمانان كشتي المپيك


به بهانه خروجي هاي سپاهان در فصل نقل و انتقالات

زرد كمرنگ!

تيم فوتبال سپاهان در آستانه شروع ليگ روزهاي خوبي را پشت سر نمي گذارد.
تنها نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا در فصل 2011-2012 اين روزها وضعيت خوبي ندارد. نگاهي ساده به ورودي ها و خروجي هاي نقل و انتقالات سپاهان نشان مي دهد كه بايد براي اين تيم نگران شويم. سپاهان كه به طوفان زرد شهره شده به نظر مي رسد كه در طوفان از دست دادن مهره هاي خود گرفتار شده و هر روز به جاي تقويت، نيروهاي خود را به دلايل مختلف و حتي بي دليل از دست مي دهد. اين در حالي است كه سپاهان تنها نماينده ايران در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا است.
هر چند كه ورودي هاي سپاهان را نمي خواهيم به نقد بكشيم و بايد تا بازي هاي اين تيم در ليگ به انتظار بنشينيم اما تعداد خروجي هاي سپاهان مويد اين مسئله است كه اين تيم شاكله اصلي خود را از دست داده است. حتي اگر تمام مهره هاي جذب شده براي فصل جديد كارآمد و در زمره بهترين ها هم باشند باز نمي توان از اين مسئله غافل بود كه اسكلت اصلي سپاهان از دست رفته و زلاتكو كرانچار كه فصل گذشته از نيمه هاي راه تيم بحران زده سپاهان را در دست گرفت و توانست با اتكا بر همين مهره هاي از دست رفته به قهرماني برسد براي فصل جديد به هيچ وجه شرايط سال قبل را ندارد و شايد تازه با تيم جديد زردپوشان عيار واقعي اين مربي مشخص شود.
سپاهان در نقل و انتقالات رحمان احمدي، سيدجلال حسيني، محسن بنگر، مهدي كريميان، مهدي سيدصالحي، هاشم بيك زاده و رضا ناصحي را از دست داد. اين بازيكنان در حالي از اين تيم جدا شدند كه اكثر آنها همواره در فصل نقل و انتقالات با پيشنهاد روبرو مي شدند اما اين خود سپاهان بود كه برنده نقل و انتقالات مي شد و آنها را حفظ مي كرد. امسال اما شرايط كاملا فرق كرد و مسئولان اين تيم نه تنها نتوانستند اين بازيكنان را حفظ كنند بلكه در جذب بازيكنان موردنظر هم چندان توفيقي حاصل نكردند.
به جمع اين خروجي ها بايد به مشكلات انضباطي فابيو جانواريو هافبك برزيلي اين تيم هم اشاره كرد. بازيكني كه در چندين سال حضورش در فوتبال ايران كمتر شنيده شده بود دچار بي انضباطي شود، اكنون به دليل تاخير يك هفته اي در حضور در تمرينات طلايي پوشان در اختيار باشگاه قرار گرفته و كرانچار گفته او را نمي خواهد و اين گونه بود كه سرپرست تيم از جدايي قطعي جانواريو خبر داد.
در همين شرايط سزار مهاجم تاثيرگذار سپاهان با وجود قرارداد يك ساله با اين تيم راهي امارات شد و به طور رسمي باشگاه النصر اعلام كرد كه سزار با اين تيم قرارداد امضا كرده است. در اينكه چرا فقط بايد چنين بلاهايي سر باشگاه هاي ايراني بيايد و به راحتي بازيكني كه قرارداد دارد به خود اجازه مي دهد به تيم ديگري برود جاي تحليل دارد اما در هر حال سزار ايران نيست و مشخص است كه دست سپاهان هم به او نمي رسد.
با اين اوصاف آيا بايد وضعيت سپاهان را ايده آل توصيف كرد و نبايد براي تنها نماينده كشورمان در آسيا نگران بود؟ به نظر مي آيد كه اين طوفان زرد رنگ پريده شده و مسئولان اين تيم بايد فكري به حال اين وضعيت كنند.
در مورد ورودي هاي جديد سپاهان هم بحث هايي است. هر چند كه در توانايي اين بازيكنان ترديدي نيست اما ابهاماتي هم وجود دارد. محمد باقر صادقي، محمد غلامي، محسن ايران نژاد، عادل كلاه كج، علي احمدي و فرشيد طالبي بازيكناني هستند كه امسال پيراهن سپاهان را بر تن مي كنند.
گفته مي شود غلامي مصدوم است و شك و شبهه هايي در سلامت كامل او و رسيدنش به اوايل فصل جديد وجود دارد. در خصوص چگونگي جذب كلاه كج هم در رسانه ها بحث هايي مطرح شده اما مسئولان اين تيم مي گويند اين بازيكن به خواست مستقيم كرانچار جذب شده و اين در حالي است كه زمان سرمربيگري كرانچار در پرسپوليس وي به بازي كلاه كج اعتقادي نداشت و حتي اين بازيكن مصاحبه هايي هم عليه اين سرمربي انجام داد.
به تازگي بازيكني به نام ژالكوويچ هم در تمرينات سپاهان حاضر شده كه گفته مي شود قرار است جاي جانواريو را در ليست اين تيم بگيرد. بازيكني كه هنوز كسي از وضعيت فني او خبر ندارد و معلوم نيست مي تواند گزينه خوبي براي جدا شده هاي اين تيم باشد يا خير.
در هر صورت تا شروع ليگ فرصت زيادي باقي نمانده و بايد ديد مسئولان باشگاه سپاهان چه تصميمي براي اين وضعيت مي گيرند و چطور اين شرايط را مديريت مي كنند. سپاهان نه تنها در آسيا بلكه در ايران هم براي دفاع از عنوان قهرماني كار سختي در پيش دارد.
 


پينگ پنگ همچنان در حاشيه منتقدان

رئيس يك به يك بركنار مي شوند

رئيس هيئت پينگ پنگ فارس بركنار شد تا يكي ديگر از منتقدان فدراسيون چوب انتقاداتش را بخورد.
پينگ پنگ از جمله رشته هايي است كه درچند سال گذشته دچار حاشيه هاي زيادي بوده؛ از اعتصاب ملي پوشان به خاطر برنامه هاي فدراسيون، صدور بخشنامه غيرقانوني، درگيري ها درمورد تعيين دبير فدراسيون گرفته تا انتقادهاي ناظر كميته ملي المپيك به نبود برنامه براي المپيكي ها همه و همه از حاشيه هاي اين رشته بوده است.
درحال حاضر تنها فدراسيوني كه بدون دبيركار مي كند، پينگ پنگ است و مشكلاتي دراين فدراسيون وجود دارد و اجازه نمي دهد هركسي سمتي را در آنجا داشته باشد. دبير كه يكي از اركان اصلي فدراسيون ها محسوب مي شود درحال حاضر جايگاهي در پينگ پنگ ندارد.
اگر از اينها بگذريم بركناري منتقدان از راس هيئت هاي پينگ پنگ استان ها مسئله و حاشيه جديدي است كه در اين رشته به وجود آمده است.
چند ماه پيش بود كه خبر بركناري محمود نظري، رئيس هيئت پينگ پنگ استان هرمزگان از سمت خود، منتشر شد كه با واكنش هايي همراه بود كه در نهايت با مخالفت مديركل ورزش و جوانان اين استان نظري در سمت خود باقي ماند.
نظري كه در ابتداي رياست زارع پور بر پينگ پنگ دبير كميته فني فدراسيون بود به دليل عدم تفاهم با زارع پور از سمت خود استعفا كرد. وي پس از آن رياست هيئت پينگ پنگ هرمزگان را برعهده گرفت.
نظري انتقادهايي را عليه بي برنامگي هاي فدراسيون در چند ماه گذشته در هيئت هرمزگان انجام داد تا اينكه زارع پور اقدام به بركناري وي كرد، اما حمايت هاي مديركل ورزش و جوانان اين استان از نظري اجازه بركناري وي را نداد.
پيمان ابوالحسني، رئيس هيئت استان فارس نيز از چندي پيش از سمت خود بركنار شد تا بركناري منتقدان ادامه داشته باشد. صحبت هاي ابوالحسني در مجمع ساليانه فدراسيون پينگ پنگ در مورد عملكرد ضعيف رئيس فدراسيون و بي برنامگي دراين فدراسيون نويد اين را مي داد كه زارع پور همان برنامه اي كه در مورد هيئت هرمزگان و نظري اعمال كرد را در مورد وي نيز اجرا خواهد كرد.
ابوالحسني در مجمع ساليانه به خاطر رايي كه به زارع پور براي رياستش بر پينگ پنگ داده بود از جامعه پينگ پنگ عذرخواهي كرد و او را شايسته رياست بر فدراسيون ندانست.
پينگ پنگ فارس كه از زمان حضور ابوالحسني پيشرفت زيادي را كرده و حتي توانسته بود به عنوان تنها ارگان ورزشي گواهينامه ايزو 9001 را كسب كند، بايد رئيس ديگري را ببيند.
ظاهرا روساي فدراسيون ها نيز اين موضوع را از وزارت ورزش به ارث برده اند كه مديران موفق ورزشي هرچند منتقد را بدون دليل خاصي از سمت خود بركنار مي كنند.
دراين بين محمد زارع پور كه از زمان رياست خود در سكوت خبري كامل به سر مي برد در مورد اين موضوع هم پاسخگو نيست.
 


وزيري خودش باعث حذفش شد

تيم ملي تيروكمان زنده است!

سرمربي تيم ملي تير و كمان گفت: ما دهقان و وزيري را خط نزديم، بلكه آن ها خودشان، خودشان را خط زدند.
زبيدالله سليم اف سرمربي تيم ملي تيراندازي با كمان در خصوص خط خوردن زهرا دهقان و ميلاد وزيري از حضور در المپيك تصريح كرد: ما دهقان و وزيري را خط نزديم، بلكه آنها خودشان، خودشان را خط زدند.آنها مي گفتند كه اين باشد و آن نباشد به همين دليل هم فدراسيون تصميم به خط زدن اين دو ملي پوش و جايگزين كردن منوچهري و اسدي گرفت.
وي درخصوص نتايج ملي پوشان در رقابت هاي آمريكا و اختلاف فاحش بين وزيري و منوچهر، اظهار كرد: ميلاد وزيري شروع خوبي داشت اما او در رقابت هاي فوتبال خوب كار نمي كند. وي در فينال به نفر 58 رقابت ها، بازي را واگذار كرد. نادر منوچهري مدتي است كه در مسابقات مختلف شركت نكرده اما ما ديده ايم كه او در رقابت هاي داخلي و تيمي خيلي خوب كار كرده است. به همين دليل تصميم گرفتيم كه او را جايگزين وزيري بكنيم. ضمن اينكه او جوان و عاشق تيراندازي است.
سرمربي تيم ملي تيرو كمان درپاسخ به اين سوال كه آيا فكر مي كنيد منوچهري و اسدي در المپيك حرفي براي گفتن داشته باشند؟ اظهار كرد: وزيري و دهقان هم حرفي براي گفتن نداشتند. اسدي و منوچهري جوان هستند و آينده دار. آنها نظم دارند و درمسابقات خوب كار مي كردند.
وي درخصوص انصراف منوچهري از حضور در المپيك اظهار كرد: او درشرايط خاصي قرار گرفته بود كه اين صحبت را انجام داد. وي درحال حاضر خوشحال است و مشكلي ندارد.
سليم اف درخصوص اينكه به نظر مي رسد به نوعي مي خواستيد وزيري را حذف كنيد كه موفق به اين امر هم شديد. خاطرنشان كرد: ميلاد وزيري خودش باعث حذفش شد. مگر مي شود من به عنوان بازيكن بگويم اين نفر نباشد. اين گونه كه نمي شود.
وي درخصوص ميزان آمادگي دو ملي پوش المپيكي كشورمان اظهار كرد: منوچهري و اسدي در تمرينات خيلي با روحيه ظاهر شده اند. درتمرينات اوليه كمي مي ترسيدند اما آن ها هم اكنون شرايط خوبي دارند. درحال حاضر مي بينم كه تيم ملي زنده است.
 


آمار عجيب و خواندني از تغييرات مربيان ليگ برتر

عمر مربيگري در فوتبال ايران فقط 19 هفته!

درحالي كه تاكنون 11 دوره از ليگ برتر سپري شده است، آمار تغيير روي نيمكت ها در تمام اين مدت نشان مي دهد كه عمر مربيگري در ليگ به طور متوسط 19 هفته است؛ نكته جالب تر اينكه فقط 36 درصد سياست تغيير مربيان نتيجه مثبت داده است.
دوازدهمين دوره ليگ برتر روز 29تير آغاز مي شود، اما از همين حالا قابل پيش بيني است كه با گذشت چند هفته از شروع اين فصل هم، تيغ تيز نتايج ضعيف روي نيمكت ها كشيده مي شود و بركناري مربيان كليد مي خورد. طبق برآوردهاي انجام شده، متوسط عمر مربيگري در ليگ برتر فوتبال ايران فقط 19 هفته است؛ آماري كه براي فوتبال ما فاجعه بار است و بازهم اين مسئله را ثابت مي كند كه در فوتبال ما نتيجه گيري حرف اول و آخر را براي مديران مي زند؛ مديراني كه بدون برنامه ريزي و بسترسازي، قصد دارند «ره صدساله را يك شبه طي كنند» و بار اين بي برنامگي را فقط بر دوش مربيان مي اندازند. البته در كنار بي برنامگي مديران، نبايد به توقعات هواداران و بي صبري آنها هم بي توجه بود. موضوعي كه خواه ناخواه مديران را در تنگنا قرار مي دهد و آنها را مجبور به انجام تغييرات مي كند.
كانون مربيان فوتبال ايران در پايان فصل يازدهم آمار جالب توجهي از جوانب مختلف مربيگري در ليگ برتر را به دست آورده اند. آماري كه به صورت دقيق تر مي تواند ما را در جريان تزلزل غيرعادي نيمكت مربيان و عدم امنيت شغلي آنها قرار بدهد. بخشي از اين تحقيق به شرح زير است:
122 مربي
در يازده دوره ليگ برتر
از روز 11 آذر 1380 كه اولين دوره ليگ برتر شروع شد تا ارديبهشت امسال كه يازدهمين دوره آن به پايان رسيد، 122 مربي روي نيمكت تيم هاي مختلف نشستند. از اين تعداد، 88 مربي ايراني و 34 مربي هم خارجي بودند.
142 تغيير در 180 تيم!
از مجموع 180 تيمي كه در يازده دوره ليگ حضور داشته اند، 85 تيم سرمربي خود را تغيير داده اند كه در مجموع 142 تغيير (بعضي از تيم ها چند بار سرمربي خود را تغيير داده اند) انجام گرفته است. با اين حساب به طور متوسط هرفصل حدود 12تغيير روي نيمكت ها صورت گرفته است.
چند درصد تغييرها
مثبت بوده است؟
با وجود بركناري هاي گسترده مربيان، اين سؤال بوجود مي آيد كه چند درصد از اين تغييرات مثبت بوده و تيم مورد نظر با اين تغيير به هدف خود رسيده است. آمار نشان مي دهد فقط 36 درصد اين تغييرات جواب داده است. 32 درصد تغييرات منفي بوده و 32 درصد تغييرات هم اثري نداشته است.
استقلال اهواز ركورددار تغيير مربي
از تيم هايي كه در ميانه فصل سرمربي خود را تغيير داده اند، تيم استقلال اهواز ركورددار است. اين تيم با وجود اينكه دو فصل پيش به ليگ دسته يك سقوط كرد، اما در هشت دوره حضورش در ليگ برتر 17بار مربي خود را تغيير داد. بعداز استقلال اهواز، تيم ابومسلم قراردارد كه نيمكت اين تيم هم از 9 دوره حضورش در ليگ، 12بار طعم تغيير را چشيده است. پگاه گيلان، سايپا و راه آهن هم در رتبه هاي بعدي قرار دارند. در سوي ديگر تيم هاي فجر سپاسي و ذوب آهن قرار دارند كه كم ترين تغيير را در نيمكت خود داشته اند.
فصل نهم، بهترين فرصت مربيان تازه كار
طبق تحقيق انجام شده مربياني كه براي اولين بار در ليگ برتر مربيگري كرده اند، در ليگ نهم به بيشترين تعداد خود رسيدند. در ليگ نهم شش مربي توانستند موفق شوند براي اولين بار در ليگ برتر فعاليت كنند كه البته اين مسئله بي ارتباط با منشوري شدن تعدادي از مربيان و ممنوع الفعاليت شدن آنها نيست. در ليگ دهم و يازدهم هم به ترتيب سه و چهار مربي براي اولين بار در ليگ برتر مشغول كار شدند.
 


مقايسه رقم قرارداد سرمربي پرسپوليس با مربيان تيم هاي يورو 2012

مانوئل ژوزه در رده دهم

رقم قرارداد «مانوئل ژوزه» سرمربي جديد و پرتغالي پرسپوليس يك ميليون و دويست هزار دلار (950 هزار يورو) اعلام شده و اين در حالي است كه اين دستمزد در مقايسه با دستمزد مربيان حاضر در رقابت هاي يورو 2012 يك رقم متوسط محسوب مي شود.
دستمزد «مانوئل ژوزه» در بين رده بندي دستمزدهاي مربيان 16 تيم حاضر در رقابت هاي يورو 2012 در رده دهم قرار مي گيرد. اگر دستمزد «اسلاون بيليچ» سرمربي كراوسي، «ميشال بيلك» سرمربي جمهوري چك و «فرانسيسك اسمودا» سرمربي لهستان را روي هم قرار دهيم بازهم به دستمزد يك ساله مانوئل ژوزه نمي رسد.
اين در حالي است كه محمد رويانيان، مديرعامل باشگاه پرسپوليس اعلام كرده اين رقم كف قرارداد مانوئل ژوزه است و امكانات ديگري نظير خودرو و منزل نيز بايد براي او فراهم شود. در صورت قهرماني پرسپوليس در فصل آينده رقابت هاي ليگ، پاداش قهرماني نيز به اين رقم اضافه خواهد شد.
در بين تيم هاي حاضر در يورو 2012، «ديك ادووكات» سرمربي تيم ملي روسيه با دستمزد سالانه هفت ميليون يورو بيشترين رقم دستمزد را دريافت مي كرد. بعد از او «چزاره پراندلي» و «روي هاجسون» مربيان ايتاليا و انگليس با سه ميليون يورو در رده هاي دوم و سوم قرار داشتند.
رقم دستمزد دريافتي سرمربيان يونان و جمهوري چك كه باعث حذف روسيه در مرحله گروهي رقابت ها شدند روي هم فقط 700 هزار يورو مي شود كه يك دهم دستمزد ديك ادووكات سرمربي روسيه است.
كمترين دستمزد را در بين اين مربيان «اسلاون بيليچ» سرمربي تيم ملي كرواسي با 160 هزار يورو دريافت مي كرد. بيليچ اين رقم را براي يك سال كار دريافت مي كرد و اين در حالي است كه «امانوئل آدبايور» مهاجم منچسترسيتي اين رقم را تنها در يك هفته دريافت مي كند. دستمزد سالانه مربيان تيم هاي ملي حاضر در رقابت هاي يورو 2012 به شرح زير است:
1- روسيه- ديك ادووكات- 7 ميليون يورو
2- ايتاليا- چزاره پراندلي- 3 ميليون يورو
3- انگليس- روي هاجسون- 3 ميليون يورو
4- آلمان- يوآخيم لوو- 5/2 ميليون يورو
5- هلند- برت فان مارويك- 8/1 ميليون يورو
6- اسپانيا- ويسنته دل بوسكه- 5/1 ميليون يورو
7- پرتغال- پائولو بنتو- 5/1 ميليون يورو
8- ايرلند - جيواني تراپاتوني- 5/1 ميليون يورو
9- فرانسه- لوران بلان- 2/1 ميليون يورو
10- يونان- فرناندو سانتوس- 500 هزاريورو
11- اوكراين - اولگ بلوخين- 475 هزار يورو
12- سوئد- اريك هامرن- 400 هزار يورو
13- دانمارك- مورتن اولسن -390 هزار يورو
14- لهستان- فرانسيسك اسمودا- 300 هزار يورو
15- جمهوري چك- ميشال بيلك - 200 هزار يورو
16- كرواسي- اسلاون بيليچ - 160 هزار يورو
 


قهرمان اسبق كشتي آزاد جهان پيش بيني كرد

كشتي در المپيك 5 مدال مي گيرد

قهرمان اسبق كشتي آزاد جهان، حاصل كار كشتي گيران المپيكي (آزاد و فرنگي) را پنج مدال دانست وگفت: در اين موقعيت حساس، مسئولان بايد توجه كنند كه هفت كشتي گير المپيكي درگير ليگ نشوند، چرا كه 100 تا از اين ليگ ها، يك مدال برنز المپيك نمي شود.
اكبر فلاح درباره وضعيت كشتي گير المپيكي، اظهار كرد: تيم هاي حال حاضر كشتي آزاد و فرنگي ايران درمقايسه با تيم هايي كه تاكنون در المپيك حضور پيدا كرده اند، قوي تر هستند. با توجه به اين كه نفرات تيم ها از قهرمانان جهان هستند، اگر مثل هميشه كشتي بگيرند ارزيابي مي كنم، كشتي گيران ايراني در المپيك تاريخ ساز شوند.
فلاح ادامه داد: كشتي گيران براي كسب آمادگي جسماني و فني با مربيان خود كار مي كنند، اما خيلي مهم است كه آمادگي روحي نيز داشته باشند. به نظر من كشتي گيران را بايد لحاظ روحي آماده كرد چرا كه گاهي اوقات داشتن آمادگي روحي از آمادگي هاي جسماني و فني نيز مهم تر است.فلاح افزود: كشتي گيران بايد از تجربيات مربيان خود كه از مدال داران المپيك و جهان هستند استفاده كنند تا اين فرصت خوب را از دست ندهند، زيرا ممكن است تعدادي از آنها در المپيك بعدي ديگر در تيم نباشند.قهرمان اسبق كشتي آزاد جهان درپاسخ به اين پرسش كه آيا ثبت نام تيم ها براي ليگ تا تاريخ28 تيرماه و شروع نقل و انتقالات، درگيري ذهني براي كشتي گيران المپيكي به وجود نمي آورد؟ بيان داشت: اين بي تجربگي سازمان ليگ را نشان مي دهد كه در اين موقعيت حساس، كشتي گيران را درگير ليگ مي كند. از سوي ديگر مربياني نيز هستند كه كارشان فقط تيم داري است و اهميت نمي دهند كه كشتي گير دارد به مسابقات جهاني يا المپيك اعزام مي شود، او را وارد حاشيه مي كنند و مسير فكرش را تغيير مي دهند.وي افزود: بهتر است تيم ها نفرات بعدي خود را در اختيار بگيرند و بعد از المپيك به كشتي گيران ملي و خارجي فكر كنند.فلاح در پايان اظهار داشت: برگزار نشدن مسابقات انتخابي كه صدها جوان منتظر اين مسابقات بودند، صحيح نبوده است.
اميدوارم در سال بعد مسئولان بالادست اجازه ندهند كه يك مربي يا مدير قانون را برهم بريزد.
 


گزارشي از وضعيت خارجي هاي ليگ

هزينه 13 ميلياردي و كاهش زمان حضور!

بازيكنان خارجي فوتبال ايران نسبت به 4 سال گذشته درحالي مبالغ مالي بيشتري را دريافت كردند كه زمان حضورشان در مسابقات تيم هاي متبوع كاهش يافته است.
از هشتمين دوره رقابت هاي ليگ برتر تا به امروز در سالهاي اخير رشد بازيكنان خارجي در ليگ ايران بيشتر شده است اما دقايق حضور اين بازيكنان در مسابقات كاهش يافته است، در حالي كه آنها در ليگ يازدهم براي هر دقيقه بازي 246 هزار تومان از باشگاه پول دريافت كرده اند. در هشتمين دوره رقابتهاي ليگ برتر باشگاههاي كشور 84 بازيكن خارجي حضور داشتند كه 63539 دقيقه براي تيم هاي خود به ميدان رفتند و تنها 11 نفر آنها كمتر از 500 دقيقه در طول فصل براي تيم خود بازي كردند. در نهمين دوره ليگ برتر 49 خارجي حاضر در ليگ 59507 دقيقه بازي كردند كه 9 نفر آنها كمتر از 500 دقيقه براي تيم خود به ميدان رفتند كه شاهد رشد تعداد بازيكنان و كاهش شديد حضورشان در اين زمينه بوديم.
باتوجه به اينكه در ليگ دهم تعداد بازيكنان خارجي 7 نفر بيشتر از ليگ نهم بود و تعداد آنها به 56 نفر رسيد اما باز هم شاهد كاهش دقيق حضور آنها در تيم ها نسبت به ليگ گذشته بوديم. اين نفرات 99408 دقيقه براي تيم هاي ليگ برتري بازي كردند و تعداد 20 نفر آنها زير 500 دقيقه در تيم هاي خود به ميدان رفتند. در ليگ يازدهم تعداد بازيكنان خارجي يك نفر كمتر از ليگ دهم بود اما اين نفرات 53525 دقيقه در اين دوره از ليگ به ميدان رفتند كه 21 نفر آنها زير 500 دقيقه 4 نفرشان اصلا در مسابقات به ميدان نرفتند. اين درحالي است كه در ليگ دهم براي 56 بازيكن خارجي 11 ميلياردتومان يعني دقيقه اي 196 هزار تومان و درليگ يازدهم حدود 31 ميليارد تومان يعني دقيقه اي 246 هزار تومان هزينه شده است.
اين در حالي است كه طبق گفته عزيزالله محمدي بازيكنان آفريقايي در ليگ خود بيش از 50 هزار دلار دريافت نمي كنند و حاضرند با دريافت مبلغي كمتر از 100 هزار دلار در تيم هاي ايراني بازي كنند اما متأسفانه رقم هاي دريافتي آنها بيش از اين مبلغ بوده كه اكثر اين مبلغ به خود بازيكنان هم تعلق نمي گيرد. عزيزمحمدي رئيس اتحاديه فوتبال باشگاههاي كشور با بيان اين مسائل گفت: فصل گذشته 55 بازيكن خارجي در ليگ ايران حضور داشتند كه كمتر از 15 نفر آنها براي باشگاههاي خود مفيد بودند. ما براي اين قوانيني را جهت جذب بازيكنان خارجي به كار بستيم كه جلوي اين اتفاقات گرفته شود، كه اميدوارم مدير آن در جذب بازيكنان خارجي دقت بيشتري داشته تا جذب اين نفرات به سود آن تيم و فوتبال ايران باشد.
 


جايزه يك و نيم ميليارد توماني آذربايجاني ها براي قهرمانان كشتي المپيك

رئيس جمهور و كميته ملي المپيك جمهوري آذربايجان براي قهرمانان كشتي اين كشور در بازي هاي المپيك 2012 لندن جايزه اي در حدود يك و نيم ميليارد تومان در نظر گرفتند.
كشتي گيران آذربايجاني در ازاي دريافت مدال طلا در بازي هاي المپيك تابستاني 2012 لندن 780 هزار دلار (حدود يك و نيم ميليارد تومان) جايزه نقدي دريافت خواهند كرد.
الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان در ديدار با تيم المپيك اين كشور براي برندگان مدال طلاي المپيك 2012 لندن 520 هزار دلار جايزه نقدي تعيين كرد، اين در حالي است كه به غير از جايزه رئيس جمهور، كميته ملي المپيك جمهوري آذربايجان هم 260 هزار دلار جايزه براي قهرمانان المپيك در نظر گرفته است.
كشتي گيران آذربايجان علاوه بر اين جوايز، پاداشي را هم از فدراسيون كشتي كشورشان دريافت خواهند كرد كه هنوز ميزان آن تعيين و اعلام نشده است. بدين ترتيب تا به امروز، جمهوري آذربايجان بيشترين پاداش را در بين كشورهاي جهان براي مدال آوران المپيك در كشتي در نظر گرفته است.
كشتي گيران آمريكايي در المپيك لندن براي نشان طلا 250 هزار دلار از بنياد خصوصي «Live The Dreamس دريافت خواهند كرد.
يكي از دلايلي كه آمريكايي ها جوايز مدال آوران المپيكي خود را افزايش دادند و به دنبال اين بنياد خصوصي براي حمايت مالي تيمشان در المپيك رفتند اين بود كه كشتي گيران روس 4 سال پيش، در المپيك 2008 پكن براي مدال طلا 500 هزار دلار جايزه نقدي از بنياد سليمان كريموف دريافت مي كردند.
به گزارش فارس، اين دوره هم طلايي هاي كاروان ورزشي روسيه در بازي هاي المپيك 2012 لندن 4 ميليون روبل از دولت كشورشان دريافت خواهند كرد. اين در حالي است كه پرداخت هاي نقدي در بودجه سال 2012 اين كشور در نظر گرفته شده است. قهرمان المپيك در كشتي زنان نيز 500 هزار دلار از سوي معاون اول رئيس جمهور، عمر مرتضي علي يف دريافت خواهد كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14