(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 تیر 1391 - شماره 20251

چگونه كودكان باملاحظه اي داشته باشيم؟
سفري به ناشناخته هاي وجودي مان
شهامت داشته باش!
نه گفتن كار سختي نيست...
بدون رژيم گرفتن، وزن خود را كاهش دهيم
چرا تا ظهر خسته مي شويم؟
سبزي هايي كه با يخچال دشمني دارند
پاياني براي كمر درد


چگونه كودكان باملاحظه اي داشته باشيم؟

متاسفانه امروزه انسان ها بيشتر به خودشان فكر مي كنند تا به ديگران. حتما افرادي را ديده ايد كه مدام از رفتار سايرين گله و شكايت مي كنند. در واقع آنها از ياد برده اند كه براي اينكه شاهد رفتار خوب مردم باشند در ابتدا لازم است خودشان به درستي رفتار كنند.
ما چگونه مي توانيم كودكان خود را انسان هايي باملاحظه بار بياوريم؟
سوال خوبي است. در حقيقت بيشتر والدين براي رسيدن به اين هدف تلاش مي كنند ولي هميشه هم تلاش آنها موثر واقع نمي شود!
آقا و خانم «الف» انسان هاي نازنيني هستند و به آسايش مردم اهميت زيادي مي دهند ولي فرزندان آنها حقيقتا هيولا مي باشند!
اين مساله موجب شگفتي همگان شده است. در حقيقت در نحوه رفتار كودكان علاوه بر والدين عوامل ديگري نيز دخالت دارند.
چند توصيه
1-به ديگران احترام بگذاريد
احترام در راستاي ملاحظه كاري حركت مي كند. مردم با يكديگر تفاوت دارند. در واقع تفاوت به خودي خود بد نيست. به كودك خود ياد دهيد كه اگر مي خواهد مورد احترام مردم قرار گيرد بايد به آنها احترام بگذارد.
لزومي ندارد كودك شما كاملا با ديگران هم عقيده باشد بلكه مساله مهم اين است كه به حرف هاي آنها گوش دهد.
2-به تصحيح رفتار كودك تان بپردازيد
وقتي عمل ناپسندي از فرزندتان سر مي زند وي را راهنمايي كنيد. از سرزنش فرزندتان بپرهيزيد و بر سرش فرياد نكشيد. اين كار نتيجه معكوس دارد.
مساله مهم اين است كه از كودك تان توضيح بخواهيد و راه راست را به او نشان دهيد.
فرض كنيد فرزندتان بيشتر از سهم خود تنقلات برداشته است از او بپرسيد: «آيا مطمئن هستي كه همه دوستانت به اندازه كافي تنقلات خورده اند؟»
فرزندتان پس از اين حرف متوجه اشتباه خود مي شود و به جبران آن مي پردازد.
3- در مورد رفتار ديگران توضيح دهيد
وقتي به فردي بي ملاحظه برخورد مي كنيد در مورد كار نادرست او به كودكتان توضيح دهيد. به عنوان مثال اگر كسي نوبت ديگران را در صف رعايت نمي كند به كودك خود بگوييد كه كار او اشتباه است و كار درست اين است كه حق ديگران را پايمال نكند.
4-هنر «ابراز تاسف» را به كودك خود ياد دهيد
بسياري از مردم مدام عبارت «متاسفم» را بر زبان مي آورند. اين كار درست نيست، به كودك خود ياد دهيد تنها زماني ابراز تاسف كند كه كار اشتباهي مرتكب شده و در ضمن از صميم قلب عذرخواهي كند.
او نبايد تنها براي جلب رضايت شما ابراز تاسف نمايد. به كودك خود بگوييد اگر كسي حقيقتا از كار خود پشيمان باشد آن را تكرار نخواهد كرد.
5- قبل از هر واكنشي نفس عميق بكشيد
وقتي كسي ما را مورد آزار قرار مي دهد اولين واكنش ما اين است كه او را اذيت كنيم!
به كودك خود ياد دهيد در اين گونه مواقع قبل از نشان دادن هرگونه واكنشي نفس عميق بكشد.
6- به انضباط كودك خود توجه كنيد
ما بر اين باور نيستيم كه والدين بايد بهترين دوستان فرزند خود باشند. درحقيقت آنها به حد كافي دوست دارند و به والدين دلسوز نيازمندند. آموختن انضباط به كودكان اهميت دارد ولي نه به هر شيوه اي.
از تحقير فرزند خود بپرهيزيد، اعمال او را تصحيح كنيد و علت كارهاي خود را توضيح دهيد.
كودكتان بايد بداند كه راه صحيح چيست و شما در هر شرايطي دوستش داريد.
7- به حرف هاي فرزند خود گوش دهيد
اگر به حرف هاي كودك خود گوش ندهيد او ياد نمي گيرد كه به حرف هاي ديگران گوش دهد. گوش دادن به حرف هاي ديگران يك «هنر» محسوب مي شود!
8- به حرف هايي كه مي زنيد عمل كنيد
الگوي خوبي براي فرزند خود باشيد. آيا خودتان به سخنان ديگران گوش مي دهيد؟ آيا به عقايد مخالف احترام مي گذاريد؟ اگر پاسخ تان منفي است انتظار نداشته باشيد فرزندتان اين موارد را رعايت كند.
9- كودكتان را از محبت خود مطمئن كنيد
شايد عجيب به نظر برسد ولي وقتي احساس محبوب بودن كنيد بيشتر رعايت ديگران را خواهيد كرد.
10- الگوهاي مناسب را به فرزندتان نشان دهيد.
به مردمي كه فرزندتان آنها را مي بيند توجه كنيد، چه انسان هاي مشهور و چه افراد گمنام.
يادتان باشد الگوهاي مناسبي را براي فرزندتان درنظر بگيريد و از او بخواهيد از آنها تبعيت كند.
ترجمه از آذر شايان
 


سفري به ناشناخته هاي وجودي مان

همه افراد از خصوصيات رفتاري پيچيده اي شكل گرفته اند كه بر اين اساس، شخصيت شان را مي توان به دو قسمت خودآگاه و ناخودآگاه تقسيم كرد.
خودآگاه بخشي از وجود انسان است كه به آن آگاهي دارد و فرد، انتخابگر رفتار در تعاملات روزانه است و بخش ناخودآگاه قسمتي ديگر از شخصيت انسان است كه براي ناشناخته است و هيچ وقت به سراغش نرفته و هميشه آن را ناديده گرفته است.
ادوارد بوچر روانشناس مركز ايالاتي ملبورن در اين باره مي گويد: تاريكي ها بخشي از وجود ما هستند كه نسبت به آنها شناختي نداريم و در بخش ناخودآگاه ما جاي دارند و به هر دليلي با اين بخش در زندگي مان در تعامل نيستيم.
در گذشته روان شناسان آن را تنها بخش هاي ناپسند و نامطلوب وجودي مي انگاشتند، از جمله ترس، عصبانيت، بي ارزشي، ضعف، خستگي، تنبلي، حسادت، شكست و... حتي در تصاويري كه از آن به نمايش گذاشته شده سايه ها سياه، ترسناك و دوست نداشتني بوده اند.
در حالي كه امروز مي دانيم تاريكي ها مي توانند از تمامي بخش هاي وجودي ما تشكيل شوند. هم ويژگي هاي مثبت و هم منفي كه در واقع روانشناسان شكل گيري آن را در تربيت دوران كودكي مي دانند.
به عقيده اين محقق زماني كه والدين به هر دليلي رفتار فرزندشان را با برخوردي تند و نامناسب پاسخ مي دهند، كودك مجبور مي شود كه تصميم بگيرد اين رفتار را ترك كند و ناديده بگيرد يا كاملا سركوبش كند و اين بخش در ناخودآگاه كه ما از آن به نام تاريكي شناخته مي شود، قرار مي گيرد و فرد بدون آنكه شناختي نسبت به اين رفتارش داشته باشد به زندگي و تعامل اجتماعي خود ادامه مي دهد.
تاريكي ها هميشه همراه ما هستند. مگر مي توان آن را از خودمان دور كنيم؟ با هر سرعت و به هر جهتي كه بدويد، به دنبال تان خواهد آمد. تنها راه، ايستادن زير نور خورشيد يعني عمل براساس آگاهي هايمان است.
انسان روزي بايد به كشف ناشناخته هاي خود بپردازد و آن روز، زماني است كه به خودشناسي و خودكاوي خود اهميت دهد و شروع به كندوكاو در درون خود كند كه مسلماً با بخش هاي جديد و حتي نامطلوبي از وجودش آشنا مي شود كه مي خواهد آنها را ناديده بگيرد و از آنها فرار كند اما نكته مهم اين است كه بخشي از محتواي روان خود را كه به صورت ناخودآگاه در وي وجود داشته، اگر بخواهد سركوب كند يا كنترل آن را ناديده بگيرد نه تنها تصحيح نمي شود، بلكه قدرتمندتر بازمي گردد و فرد را تسخير مي كند.
به طور كلي هر چقدر ما فنر را با نيروي بيشتري فشار دهيم و فشرده اش كنيم با قدرت بيشتري آزاد مي شود يعني اينكه ما هيچ مديريتي نمي توانيم روي آن داشته باشيم.
برخي براي پاسخ به اين سؤال، سال هاي سال درون نگري و روانكاوي را پيشنهاد مي كنند و معتقدند بايد زمان زيادي را صرف دوران كودكي و ساليان اول زندگي كرد. اما ساده ترين راه توجه به تعامل در ارتباطات فرد با ديگران است.
فراموش نكنيم ما فقط آنچه خودمان هستيم را مي بينيم و براي شناسايي ناشناخته هاي وجودي مان نيازمند كمك گرفتن باتوجه به تعامل با ديگران هستيم و در اينجاست كه فرد در اين بحث با پديده فرافكني روبه رو مي شود.
فرافكني در مبحث روان شناسي به معناي نسبت دادن غيرارادي رفتار خود به ديگران به طوري كه فرد فكر كند كه اين رفتار يا ويژگي در ديگران وجود دارد و خودش عاري از آن است. در واقع نقطه ضعف هاي خود را به ديگران نسبت دهد و مطالبي را به ديگران مي گويند كه بايد به خود بگويند.
به عنوان مثال فرد خود را حسود نمي داند و ديگران را حسود خطاب مي كند؛ در واقع در اينجا فرد، فرافكني مي كند چرا كه خود او حسود است نه ديگران.
به عقيده روانشناسان در بيشتر ما انسان ها، ناشناخته هاي وجودي مان آنقدر ماهرانه مخفي شده اند كه اگر پديده فرافكني نبود شايد به سختي و بعد از سال ها مي توانستيم پي به وجود اين سايه ها ببريم. اينكه سايرين و افراد پيرامون ما كمك مي كنند احساسات پنهان خود را بشناسيم در واقع يك نوع فرصت استثنايي براي رشد ما انسان هاست و ضروري است كه با تعامل اجتماعي با ديگران است كه مي توانيم به ويژگي هاي شخصيتي دروني و عميق مان پي ببريم و همچنين به ويژگي هاي سركوب شده و دور از دسترس وجودمان آگاهي داشته باشيم.
اين در حالي است كه ارتباط اجتماعي، به عنوان بخش جداناپذيري از زندگي همه روشن كننده تاريكي هاي وجودمان است. اغلب ما در طول روز در محيط هاي مختلف رفت و آمد داريم و همچنين با افراد زيادي از اقشار گوناگون و طيف فرهنگي متفاوتي در حال تعامل هستيم. بنابر اقتضاي اين تفاوت ها، گاهي لازم است تغييراتي در رفتار و گفتارمان ايجاد كنيم.
از طرفي فرض كنيد، در مكالمه و تعامل و برقراري ارتباط با والدين، دوست، همكار و شريك زندگي، هيچ تفاوتي قائل نباشيم و با همه يك شكل و با يك مدل و ادبيات يكسان صحبت كنيم. مسلما تفاوت زيادي بين اين حالت و زماني كه براي هر كدام از اين تعاملات هدف و روش مخصوص به خود داشته باشيم، وجود دارد.
يك فرد آگاه، هويت و فرديت منسجم و باثبات و شكل گرفته اي دارد و مي داند كه شخصيت اش، هيچ كدام از رفتارها و خصايصي كه با ديگران در حال ارتباط است، نيست بلكه وي با هدف از انتخاب آگاهانه و در لحظه، در راه رسيدن شخصي به رسالت انتخاب با ماسك مناسب به برقراري تعامل بهتر و سازنده تر مي پردازد.
اما در مقابل افراد ناآگاهي وجود دارند كه براي هويت و فرديت خود مرزي قايل نشده اند و مطيع محض و بي چون و چراي پيرامون خود هستند. تنها براي خوشامد سايران تغيير موضع و جايگاه مي دهند.
هر چند كه انسان ها نيازمند ماسك و نقاب هاي اجتماعي هستند كه بخشي اجتناب ناپذير از زندگي روزمره اجتماعي است. اين ماسك ها ابزار تعامل اجتماعي سانده براي انسان ها هستند و فرد در اينجا بايد انتخابگر ماسك خود باشد و نكته مهم اين است كه اين نقاب ها را باور نكند. چرا كه باور آنها باعث مي شود، انسان هم به خودش و هم به سايران آسيب برساند و خود حقيقي اش زير اين ماسك ها گم شود.
در واقع نقاب هاي ما مي تواند حالت هاي مختلف رفتاري، پوششي و گفتاري را شامل شود. به عنوان مثال شما ممكن است در روابط دوستانه تان فردي شوخ طبع باشيد، ولي در محيط كاري بنا بر اقتضاي محيط شغلي، جدي و قاطع از طرفي در خانواده فردي مهربان و خونگرم باشيد.
حال فكر كنيد كه اگر ماسكي در محيط كار انتخاب كرده و بر رفتارتان مي گذاريد همه گير شود و در همه جا، شما با آن نقاب اجتماعي وارد شويد و با مردم در تعامل قرار گيريد، آن وقت چه مي شود؟ اين مسئله مخصوصا در مورد بازيگران، به طور فراواني به چشم مي خورد.
به طور مثال بازيگر ناآشنا به امور بازيگري وقتي در يك فيلمي به مدت سه ماه بازي كرده است تا سه سال، همان رفتار و گويش در فيلم را در برقراري با افراد ديگر به صورت ناخودآگاه انجام داده است اما در مقابل بازيگر حرفه اي در يك روز، نقش هاي بسيار متفاوتي را بازي مي كند اما در نهايت بعد از اتمام هر نقش در آن روز، خودش است، خود واقعي اش.
آنچه در اينجا حائز اهميت است، اينكه ما اين نوع نقش ها و نقاب ها و آنچه كه ديگران ياخودمان، خود را آن گونه مي ناميم را باور نكنيم و آگاه باشيم، ما نه آنهاييم و نه هيچ چيز ديگر، ما فقط خودمان هستيم بنابراين نبايد خودمان را فراموش كنيم چرا كه ما در هر لحظه انتخاب گر اين خواهيم بود كه چه رفتار و اعمالي سازنده و آگاهانه است و مطابق آنها عمل كنيم و هيچ زماني اصل وجودي و انسانيت خود را فداي اين نقش ها و نقاب نكنيم.
سزاوار
 


شهامت داشته باش!

نه گفتن كار سختي نيست...

انسان ها در برخورد با يكديگر اصولا يكي از سه نوع شيوه پرخاشگرانه، منفعلانه و جرأت مندانه را به كار مي برند. در ارتباط پرخاشگرانه فرد با تهديد كردن و تضييع حق ديگران، توهين آميز برخورد مي كند. در شيوه منفعلانه فرد با عذرخواهي افراطي و كوچك انگاري خود تمامي افكار، احساس ها و حقوق شخصي خود را به نفع طرف مقابل ناديده مي گيرد.
رفتار جرأت مندانه يك رفتار بين فردي است كه شامل ابراز صادقانه و نسبتا رك افكار و احساسات مي باشد، به نحوي كه از نظر اجتماعي مناسب بوده و احساسات و آسايش ديگران نيز در آن مد نظر باشد. به طور كلي جرأت مندي را مي توان توانايي ابراز صادقانه نظرات، احساسات و نگرش ها بدون احساس اضطراب دانست. جرأت مندي همچنين شامل دفاع فرد از حقوق خود مي باشد، به شكلي كه حقوق ديگران پايمال نشود.
جرأت مند نبودن و مشكلات ناشي از آن
افسردگي، رنجيدگي، ناكامي، انفجار خشم، اضطراب و به دنبال آن اجتناب، ضعف در روابط بين فردي، مشكلات جسماني و مشكلات مربوط به فرزندپروري از جمله مهم ترين پيامدهايي است كه نداشتن جرأت براي فرد به همراه دارد.
اين نوع رفتار چه توانايي هايي براي فرد دارد؟
رفتار جرأت مندانه به انسان كمك مي كند تا بتواند به خود اطمينان داشته باشد، اعتماد به نفس خود را افزايش دهد، احترام ديگران را نيز جلب كند، توانايي تصميم گيري خود را بهبود بخشد، حقوق خود را حفظ كند، احساسات خود را ابراز كند، روابط خود را بهبود بخشد، اعتراض كند، نظر خود را بيان كند، درخواست كند و نه بگويد.
در واقع هر كسي حق دارد:
¤ به تقاضاهاي ديگران نه بگويد.
¤ در مورد احساسات و دليل كارهاي شخصي اش به ديگران توضيح ندهد.
¤ در برابر تقاضاهاي بيش از حد ديگران ايستادگي كند.
¤ از ديگران بخواهد كه هنگام صحبت به نظراتش گوش دهند.
¤ تغيير عقيده دهد.
¤ از ديگران بخواهد كه كاري را برايش انجام دهند.
¤ زماني كه نياز داشت تنها بماند.
¤ در روابط بين فردي مورد احترام قرار گيرد.
¤ اشتباه كرده و مسئوليت آن اشتباه را به عهده بگيرد.
¤ براي زندگي خود تصميم بگيرد.
¤ احساس خاصي را داشته و آن را نشان دهد.
¤ از ديگران سؤال كرده يا كمك بخواهد.
¤ خودش را دوست داشته باشد.
موانع شناختي جرأت مند بودن
¤ ترس از، از دست دادن روابط يا آسيب زدن به رابطه با فرد مقابل.
¤ احساس گناه درمورد نه گفتن و رنجيدن يا ناراحت شدن ديگران.
¤ اعتقاد به اينكه اگر از قبول درخواست ديگران سرباز زنيد آدم بد و خودخواهي هستيد.
¤ احساس مهم و با ارزش بودن در مواقعي كه درخواستي از شما مي شود.
¤ اعتقاد به اينكه هميشه بايد ديگران را از خود راضي و خوشحال نگه داريم.
¤ اعتقاد به اينكه خوب نيست كه خواسته هاي خود را بر خواسته هاي ديگران ترجيح دهيم.
¤ اعتقاد به اينكه اگر كسي چيزي گفت يا كاري كرد كه باعث ناراحتي ما شد، نبايد چيزي بگوييم و اگر اين كار ادامه پيدا كرد بهتر است فقط سعي كنيم از او فاصله بگيريم.
چطور مي توانيم اين نوع رفتار خود را تغيير دهيم؟
نخست بايد باورهاي ناكارآمد را بشناسيم و آنها را ارزيابي كنيم. سپس پيامدهاي رفتار غيرجرأت مندانه را بررسي كنيم و تصميم بگيريم رفتار جرأت مندانه را به كار گيريم.
درمورد انجام رفتار جرأت مندانه زمان و مكان مناسبي را انتخاب كنيد. سعي كنيد احساس فرد مقابل را منعكس كرده و با او تا حدي همدلي كنيد. رفتار موردنظر و احساس خود را درمورد آن به طور واضح بيان كنيد. از پيام «من» استفاده كرده و از سرزنش فرد مقابل يا برچسب زدن به او خودداري كنيد. تغيير موردنظر و آنچه را كه مي خواهيد بيان كنيد. درمواردي كه اعتراض كرده يا مي خواهيد «نه» بگوييد، مي توانيد پيامد ادامه دادن به رفتار قبلي را بيان كنيد.
¤ يكي از مهارت هاي ارتباط توانايي «نه» گفتن است كه بعضي افراد نمي توانند به راحتي مخالفت خود را ابراز كنند. چه توصيه هايي براي آنها داريد. مطمئن شويد كه چه مي خواهيد، آيا مي خواهيد بگوييد «بله» يا «نه». اگر مطمئن نيستيد بگوييد كه بايد در موردش فكر كنيد و زماني را براي دادن پاسخ خود مشخص كنيد.
اگر مطمئن نيستيد كه چه چيزي از شما خواسته شده، توضيح بيشتري بخواهيد.
تا جايي كه مي توانيد پاسخ كوتاهي داده و از دادن توضيحات طولاني و آوردن دلايل زياد خودداري كنيد.
از عباراتي با ضمير «من» استفاده كنيد و به جاي سرزنش يا محكوم كردن ديگري به مطرح كردن موضوع بپردازيد.
به جاي عباراتي مانند «فكر نمي كنم بتوانم...» از كلمه «نه» استفاده كنيد.
به جاي قضاوت كردن، مواردي را كه وجود دارد مطرح كنيد.
درخواست خود را به صورت واضح و مستقيم بيان كنيد.
سعي كنيد حركات غيركلامي تان با پيامي كه مي دهيد همخواني داشته باشد.
به جاي گفتن «نمي توانم»، بگوييد «اين كار را نخواهم كرد».
گاهي مجبوريد امتناع خود از انجام آن كار را چند بار تكرار كنيد. در اين صورت به جاي اينكه هر بار دليل جديدي بياوريد، «نه» گفته و همان دليل قبلي را تكرار كنيد.
اگر علي رغم اينكه چند بار نه گفتيد فرد مقابل به اصرار خود ادامه داد، سكوت كرده يا موضوع صحبت را تغيير دهيد. در موارد بحراني حتي مي توانيد به گفت وگوي خود پايان دهيد.
افراد منفعل گاهي حتي وقتي با چيزي مخالف هستند، براي آرام نگه داشتن شرايط، تظاهر به موافقت مي كنند، براي مثال لبخند زده، سرشان را تكان داده يا به دقت گوش مي كنند. در حالي كه لازم است به طور مستقيم يا غيرمستقيم مخالفت خود را نشان دهند.
لزومي ندارد كه احساس گناه كنيد. شما رسالت نداريد به هر قيمتي كه شده تمام مشكلات ديگران را حل كرده يا همه را خوشحال كنيد.
اگر حتماً مي خواهيد به فرد مقابل كمك كنيد، مي توانيد پيشنهاد خود را به او بگوييد.
بايد در نظر داشت كه رفتار جرأت مندانه هميشه ضرورتاً فرد را در رسيدن به اهداف خود موفق نمي سازد.
مريم سادات كاظمي
 


بدون رژيم گرفتن، وزن خود را كاهش دهيم

هر چند رژيم هاي غذايي لاغري بسياري وجود دارند كه ممكن است بتوانند به شما كمك كنند وزنتان را كم كنيد اما اين برنامه هاي غذايي در عين حال احساس شديد گرسنگي را به همراه دارند و ولع خوردن را پس از مدتها افزايش مي دهند.
اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه انگيزه يا وقت كافي براي دنبال كردن يك رژيم غذايي سخت لاغري و با شركت كردن در كلاس هاي ورزشي را نداريد در اين مقاله خبرهاي خوبي برايتان داريم.
شبكه خبري تورنتونيوز در مقاله جديدي آورده است؛ متخصصان تغذيه و سلامت مي گويند اگر مي خواهيد به شيوه اي سالم و بدون درد و ناراحتي وزن خود راكاهش دهيد راه كارهاي زير را دنبال كنيد.
اين راه كارها به شما نمي گويند چه بخوريد بلكه مي آموزند كه چگونه بخوريد.
اين راه كارها عبارتند از:
-لقمه هاي كوچك برداريد اما مدت بيشتري غذا را بجويد.
-هرگز روز را بدون صبحانه آغاز نكنيد.
-هنگام غذا خوردن فقط غذا بخوريد و همزمان كار ديگري انجام ندهيد. چون تمركز مغزتان از غذا خوردن منحرف مي شود و زياد از حد مي خوريد.
-غذا را زياد نپزيد چون ارزش غذايي و ريزمغذي هايش را از دست مي دهد و اگر بدنتان به اندازه كافي ريزمغذي ها را دريافت نكند، احساس سيري نخواهيد كرد در نتيجه حجم زيادي غذاي كم ويتامين وارد بدنتان مي كنيد.
-30دقيقه قبل از هر وعده غذايي اصلي ميوه بخوريد. خوردن ميوه با معده خالي سيستم گوارشي شما را سم زدايي مي كند كه در نتيجه به بدن شما انرژي زيادي براي كم كردن وزن مي رسد.
-حجم وعده غذايي را كم اما تعداد آن ها را افزايش دهيد. اين اقدام در جلوگيري از پرخوري در وعده هاي غذايي اصلي مؤثر است.
-از ساعت 8شب به بعد چيزي نخوريد. اگر اين كار برايتان سخت است تا قبل از خواب چاي گياهي بنوشيد و يا بلافاصله بعد از شام ساعت8، مسواك بزنيد تا فكر خوردن از ذهنتان خارج شود.
-وسط غذا خوردن آب ننوشيد چون وجود مايعات در معده بين غذا خوردن، روند جذب مواد غذايي را كند مي كند و در نتيجه ريزمغذي ها خوب جذب بدن نمي شوند. براي جلوگيري از نوشيدن آب وسط غذا 15دقيقه قبل يا بعد از غذا آب بنوشيد يا اگر نياز داريد وسط غذا آب بخوريد حتما مقدار آن را به حداقل برسانيد.
 


چرا تا ظهر خسته مي شويم؟

هرازگاهي در محيط كار از همكارانتان مي شنويد كه بعد از ساعت ناهاري خسته و سنگين و كسل مي شوند تا جايي كه دقيقه ها را مي شمارند تا ساعت كار تمام شود و شايد خود شما هم بارها اين كسالت بعدازظهر را تجربه كرده باشيد.
متخصصان بهداشت عمومي در مقاله جديدي دراين باره تاكيد كرده اند كه خستگي وسط روز حاصل الگوي زندگي مدرن است كه هميشه شما را با مشغله زياد كاري سرگرم مي كند تا جايي كه حتي زماني براي توقف كردن و تهيه و خوردن يك وعده صبحانه مناسب هم نداريد.
ممكن است در محل كار خود شاهد اين صحنه باشيد كه همكارانتان پشت سرهم فنجانهاي حاوي قهوه را خالي مي كنند تا بتوانند هوشيار بمانند و خستگي و كسالت خود را برطرف كنند اما آيا تا به حال به عواملي كه موجب بروز اين خستگي و كسالت در نيمه روز مي شوند انديشيده ايد و يا اينكه چگونه مي توانيد اين لحظات كسالت آور را به ساعات سرزنده و پرنشاط براي خود تبديل كنيد.
كارشناسان در اين مقاله تاكيد كرده اند كه به چند دليلي اصلي شما تا ظهر دچار كسالت و خستگي مي شويد كه عبارتند از:
- نداشتن خواب خوب و كافي شبانه: اگر ما شب دير مي خوابيم و انتظار داريم صبح روز از خواب بيدار شويم و سرحال به سركار برويم و روز را آغاز كنيم در حالي كه شب قبل معمولاً اكثرمان ادامه كار و صحبت هاي تلفني كاري مان را به خانه مي بريم و بي وقفه تا ديروقت مشغول كار با لپ تاپ يا تماشاي تلويزيون هستيم. براي جلوگيري از كمبود خواب هر شب حداقل 7 تا 8 ساعت بخوابيد و ترجيحا تلفن همراه خود را هنگام خواب خاموش كنيد.
- نداشتن زمان كافي براي فعاليت بدني و تفريحات ورزشي: درست است كه بيشتر كارمندان در ساعات صبح وقت كافي براي ورزش كردن ندارند اما در اين شرايط حتي يك پياده روي سريع و كوتاه تا رسيدن به محل كار را نيز غنيمت بدانيد. البته فعاليت بدني در هنگام عصر هم به همان اندازه موثر است در حالي كه اگر كلا از هر نوع تحرك بدني غفلت كنيد خود را از توليد هورمونهاي شادي آفرين در بدنتان محروم خواهيد كرد در حالي كه اين هورمونها براي سرزنده نگه داشتن شما در طول روز ضروري هستند.
- داشتن اضطراب در تمام اوقات روز: استرس زياد عامل بالا رفتن فشار خون و كاهش تمركز مي شود كه حاصل آن خستگي مفرط است. عصبي نباشيد بلكه تلاش كنيد آگاهانه خود را شاد نگه داريد و به شغل، خانواده و اطرافيان خود افتخار كنيد تا به شادي شما افزوده شود.
- نداشتن زمان كافي براي خوردن صبحانه: اگر افرادي كه بعدازظهرها احساس خستگي مي كنند آنهايي هستند كه به اميد خوردن نهار زياد و كامل از صبحانه صرفنظر مي كنند. اگر در برنامه هاي زماني مشخص شده، وعده هاي غذايي خود را نخوريد، اين امر روي ترشحات هورموني بدنتان تاثير سوء مي گذارد و شما را خسته و خواب آلوده مي كند.
اما اگر از همين الآن تصميم گرفته ايد كه با رعايت كردن چند نكته ضروري اما ساده تمام روز را سرزنده و شاداب بمانيد به توصيه هاي زير عمل كنيد:
- هر روز سروقت يك وعده صبحانه متعادل و حاوي مواد غذايي مفيد و ضروري شامل جو، غلات، ميوه و نان تست همراه با اندكي كره يا مارگارين را فراموش نكنيد.
- از نوشيدن زياد چاي و قهوه بعد از صبحانه و قبل از ناهار پرهيز كنيد. اين نوشيدني ها نه تنها اشتهاي شما را خراب مي كنند بلكه كافئين زياد به استرس شما مي افزايد.
- هرگز در خوردن نهار زياده روي نكنيد چون باعث مي شود در باقي روز احساس خستگي با شما بماند. سعي كنيد بعدازظهر و شب از خوردن برنج پرهيز كنيد چون باعث بزرگي شكم مي شود.
- شب به اندازه كافي بخوابيد.
- در طول روز آب به اندازه كافي بنوشيد.
- از خوردن ميان وعده بين صبحانه و ناهار خودداري كنيد اما در صورت ضرورت ميوه هاي تازه به هر نوع ميان وعده ديگر ارجحيت دارند.
- در پايان نيز تاكيد مي شود كه چيپس و پفك، قاتل كل برنامه غذايي شما است. به جاي چيپس از جوانه ها استفاده كنيد.

 


سبزي هايي كه با يخچال دشمني دارند

يكي از عادت هاي خانم ها نگهداري سبزي ها در يخچال و فريزر براي فصول مختلف است كه اين موضوع اگرچه يك نوع سليقه درخانه داري است اما در برخي مواقع و در قبال برخي سبزي ها مي تواند مشكل ساز بوده و مضر باشد.
برخي سبزي ها اگر در يخچال و فريزر نگهداري شوند نه تنها خاصيت خود را از دست مي دهند بلكه در برخي مواقع نيز مي توانند سلامتي شما را به خطر بياندازند.
گوجه فرنگي
خيلي ها عقيده دارند كه گوجه فرنگي به صورت تكنيكي ميوه است، اما خب هر آدم عاقلي مي داند كه گوجه فرنگي جزو سبزي ها به شمار مي رود. اگر تا به حال گوجه فرنگي پرورش داده باشيد، حتما متوجه اين نكته شده ايد كه گوجه فرنگي عاشق گرما است و از سرما متنفر است. آنها حتي بعداز چيده شدن هم ترجيح مي دهند كه در گرما و هواي معتدل باشند تا سرماي يخچال. اگر دوست داريد كه غذاي خوشمزه اي را بپزيد، بهتر است هميشه از موادغذايي تازه استفاده كنيد، چرا كه مواد تازه غذاي شما را لذيدتر از هر زماني مي كنند.
به اندازه مورد نيازتان بخريد و به جاي اينكه مقدار اضافه آن را دريخچال يا حتي در فريزر نگهداري كنيد، با مقدار مناسب آن يك غذاي كاملا خوشمزه درست كنيد و از طعم طبيعي آن نهايت استفاده را ببريد.
ريحان
گوجه فرنگي و ريحان يكي از بهترين تركيب هايي است كه شما مي توانيد در بشقاب كنار كباب قرار دهيد و از تركيب طعم آنها با هم لذت ببريد. همان طور كه اين دو در خوراك ها تركيب خوبي با هم دارند، از لحاظ نگهداري هم درست مانند هم هستند. ريحان هم مانند گوجه فرنگي از سرما متنفر است و هميشه تازه اش يك طعم ديگري دارد. اگر مي خواهيد سبزي شما طراوت و تازگي داشته باشد، بهتر است مقداري كه مي خواهيد استفاده كنيد را بدانيد و زيادتر از حد نخريد كه مجبور شويد سبزي اضافه را در يخچال نگه داريد يا حتي بدتر آن را فريز كنيد. بهترين طعم ريحان تا دو روز مي ماند و بعداز دو روز طعم خيلي بدي پيدا مي كند.
سيب زميني
بسياري از خانم ها زماني كه براي درست كردن غذا، سيب زميني اضافه مي آورند. آن را بدون هيچ نگراني در يخچال مي گذارند تا فردا از زحمت پوست كندن دوباره سيب زميني راحت باشند. اما قضيه به همين سادگي ها هم نيست. سيب زميني حتي يك روز هم نمي تواند در يخچال دوام بياورد و لك مي اندازد و ديگر قابل استفاده كردن نيست. اگر در چنين موقعي گير كرديد و تعدادي سيب زميني روي دستتان ماند، يا آنها را سرخ كنيد و يك عصرانه كوچك سرهم كنيد يا اينكه سيب زميني ها را در يك كاسه آب بگذاريد و به مدت يك روز در يخچال نگه داريد.
راه حل ديگري هم وجود دارد كه آن اين است كه سيب زميني پوست كنده شده را در يك پلاستيك دربسته بگذاريد و يك روز مهلت براي استفاده كردنش به دست آوريد. اگر اين راه حل را استفاده نكنيد و سيب زميني پوست كنده را همين طور به امان خدا در يخچال رها كنيد، تنها چيزي كه نصيب شما مي شود، نشاسته اي است كه به خاطر ماندن در يخچال تبديل به قندشده و طعم خوب خودش را از دست داده است.
پياز
پيازها با همان لايه پوست محافظ شان از زيرزمين بيرون نمي آيند. بعداز جمع آوري محصول پيازها مدتي در يك جاي خشك و معتدل نگهداري مي شوند و بعد از آن است كه لايه پوست محافظتي پياز شكل مي گيرد و تبديل به پيازي مي شود كه ما مي بينيم. حالا تصورش را بكنيد كه قرار باشد پيازها را پوست بكنيم و تمام پروسه شكل گيري لايه محافظتي را زيرپا بگذاريم و تازه آنها را در محل معتدل و روبه گرما نگه نداريم!
خب مي توان تصور كرد كه چه چيزي مي تواند در يخچال منتظر ما باشد؛ احتمالا با صحنه و صدالبته بوي بدي مواجه مي شويم كه براي از بين بردن آن بايد به پاك كننده هاي قوي متوسل شويم. اين نكته را فراموش نكنيد كه هرگز و به هيچ عنوان پياز را در يخچال نگهداري نكنيد.
آووكادو
آووكادو هم درست مانند گوجه فرنگي ظاهري دوگانه دارد. هم سبزي است و هم ميوه. چيزي كه در مورد آووكادو وجود دارد اين است كه اين سبزي تا زماني كه رسيده نباشد، از شاخه كنده نمي شود و درست مانند سنگ است، پس زماني كه شما آن را از ميوه فروشي خريداري مي كنيد، كاملا آماده خوردن است و مي توانيد بلافاصله آن را نوش جان كنيد.
بسياري از افراد برخوردي كه با سبزي ها مي كنند را با آووكادو مي كنند و پس از اينكه آن را بعد از چند روز نگه داري در يخچال بيرون مي آورند با صحنه خوبي مواجه نمي شوند. خب پس اين موقعيت را درنظر بگيريد و پيش از آنكه اين سبزي خراب شود و تنها مصرفش گوشه سطل آشغال شود؛ آن را مصرف كنيد و به خاطر داشته باشيد كه به اندازه مورد نياز روزانه تان آووكادو بخريد. درغير اين صورت از اين سبزي مفيد، هيچ استفاده اي نمي توانيد بكنيد.
 


پاياني براي كمر درد

محققان موفق به ساخت مهره (ديسك) مصنوعي ستون فقرات شده اند كه اين ديسك مانند نمونه طبيعي آن نرم و غني از كلاژن است.
به گزارش مهر، پيري، سوانح رانندگي و استفاده نامناسب از ستون فقرات موجب آسيب ديدگي مهره ها و بروز درد مزمن كمر مي شود.
اگرچه در حال حاضر از درمان هم جوشي ستون فقرات در چنين شرايطي استفاده مي شود اما جايگزيني مهره هاي آسيب ديده، اقدامي است كه براي درمان چنين آسيب هايي مطلوب تر است. در ورزش جايگزيني، مهره حالت انعطاف پذيري و حركت در ستون فقرات حفظ مي كند.
اكنون گروهي از محققان دانشگاه «بريگهام يانگ» از مهره مصنوعي جديدي رونمايي كردند كه به گفته آنها يك سازوكار سازگار است و مي تواند كيفيت زندگي ميليونها بيمار مبتلا به آسيب ديدگي ستون فقرات را بهبود بخشد. اين ابزار الاستيك آن قدر قابل انعطاف است كه حركت را امكان پذير مي كند همچنين از دوام نيز برخوردار است و مي تواند زير فشار بين مهره اي ستون فقرات قرار گيرد، نتايج اين تحقيقات به زودي در نشريه جراحي ستون فقرات منتشر خواهد شد.
«آنتون بادون» و «لري هاوول» طراحان اين مهره مصنوعي مي گويند اين ابزار داراي توان بالقوه اي براي كاهش درد و بازگرداندن حركت طبيعي ستون فقرات است، خاصيتي كه روش هاي فعلي قابليت آن را ندارند.
آنها مي گويند تقليد واكنش ستون فقرات به دليل فضاي محدود، پيچيدگي مهره ها و قطعات آن بسيار دشوار است. يك سازوكار سازگار براي انسان، قابل استفاده و طبيعي تر است و مهره ساخته شده ما رفتار يك مهره سالم را دارد.
اين دانش اكنون تجاري سازي شده و شركت Crocker Spinal Technologies قرار است اين محصول را تا اوايل سال آينده ميلادي به بازار عرضه كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14