(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 تیر 1391 - شماره 20253

گزارش خبري
كيهان نقش برجسته يكي از كلان سرمايه داران در افزايش بي رويه قيمت مرغ
نوبت بندي آب در 5 استان و 7 شهر
كوتاه اقتصادي
رئيس سازمان فناوري اطلاعات خبر داد
راه اندازي 2 موتور جست وجوي بومي در كشور
دبيركل بانك مركزي: ايران چك هاي جديد به زودي توزيع مي شود
نيروگاه برق سلطانيه زنجان امروز افتتاح مي شود
امضاي پروتكل بهينه سازي مصرف انرژي در حوزه صنعت و ساختمان
وزير اقتصاد: نرخ كنوني ارز حبابي است
اختصاص 5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به 5 فاز پارس جنوبي
تا پايان دولت دهم آزادراه پرديس به تونل امامزاده هاشم متصل مي شود
مركز آمار گزارش داد افزايش ميانگين قيمت مسكن و اجاره بها در سال 90
سود كلان واردات خودرو در جيب عده اي خاص مي رود فروش خودروي 450 ميليون توماني در كشور


گزارش خبري

كيهان نقش برجسته يكي از كلان سرمايه داران در افزايش بي رويه قيمت مرغ

به دنبال گراني قيمت مرغ در ماه هاي اخير و تمهيدات دولت براي مهار افزايش نرخ اين ماده غذايي، ابعاد تازه اي از علت و عوامل گراني آن افشا شد.
مسئولان اتحاديه سراسري مرغداران طي نشستي با خبرنگاران درباره اتهام سوءاستفاده 38ميليارد توماني توضيح دادند و نامه مركز پشتيباني امور دام داير بر تاييد ليست مرغداران و مبلغ واريزي را نيز افشا كردند.
در پي انتشار خبري در يكي از روزنامه ها مبني بر فروش 50 هزار تن كنجاله سوياي دولتي به قيمت آزاد و 38ميليارد تومان سود از اين راه توسط اتحاديه سراسري مرغداران، اعضاي هيئت مديره و بازرس اتحاديه سراسري مرغداران در اين نشست خبري توضيحاتي ارايه دادند.
عظيم حجت بازرس اتحاديه مرغداران گوشتي در پاسخ به اين سؤال كه در توزيع نهاده 200 هزار تني كه مركز پشتيباني امور دام اعلام كرده توزيع آن از روز گذشته آغاز شده است اين اتحاديه را دخالت نداده اند و مفهوم آن اين است كه اتهام شما را به سوءاستفاده 38ميليارد توماني تاييد مي كنند، چه موضعي داريد؟ گفت: براساس اعلام مركز پشتيباني امور دام تمام اطلاعات دامداران سراسر كشور شامل اسم، كدملي، آدرس، شماره موبايل را به «شركت آوا تجارت صبا» داديم و اين شركت خودش به آدرس هاي ياد شده ارسال كرده است.
وي اضافه كرد: مكاتبه به صورت سلسله مراتب از اتحاديه مركزي تا استان و شهرستان انجام گرفت، سهميه هر مرغدار براساس توانمندي توليد مشخص و به همراه فيش پرداختي به مبلغ 290ميليارد و 85ميليون ريال به شركت پشتيباني امور دام ارسال شد.
حجت گفت: شركت پشتيباني امور دام هم ضمن تاييد اين ليست و فيش پرداختي طي نامه شماره
45/4035 مورخ 27/1/91 به مديرعامل شركت «آوا تجارت صبا» دستور تسريع در تحويل كنجاله سويا طبق آدرس هاي اعلامي كرده است.
حجت تصريح كرد: اين اتحاديه هيچ نقشي در توزيع نداشته و تنها اطلاعات دامداران را به اين شركت اعلام كرده است و آنها خودشان نهاده را توزيع كرده اند.
وي افزود: اين روند نشان مي دهد كه خللي در نحوه تحويل كنجاله به مرغداران نبوده است.
حجت گفت: بعد از اينكه كنجاله به تمام مرغداران تحويل داده شد تائيديه از آنها دريافت و با فاكتور دوباره به مركز پشتيباني امور دام تحويل شد.
وي همچنين گفت: اتحاديه سراسري دامداران زير نظر سازمان تعاون مركزي روستايي فعاليت مي كند داراي 33 اتحاديه استاني، 280 تعاوني مرتبط با توزيع نهاده بين مرغداران است، همه ساله مدارك آنها توسط نماينده سازمان تعاون روستايي استان و كشور بررسي و توسط اتحاديه مركزي هم كنترل مي شود.
ساسان سروري نايب رئيس اتحاديه سراسري مرغداران هم گفت: نياز مرغداران گوشتي كشور ماهانه 100 هزار تن سويا و 200 هزار تن ذرت است كه به رغم تفاهم نامه تحويل مركز پشتيباني امور دام براي تحويل، بعد از گذشت دو ماه تنها 50 هزار تن سويا تحويل دادند.
وي افزود: مرغ موجود زنده است و نمي توان خوراك آن را به تعويق انداخت همانطوري كه ما نمي توانيم يك روز بدون غذا باشيم بنابراين تعلل در تحويل اندك سهميه منظور شده خسارت هاي زيادي را به مرغداران تحميل كرد دوره پرورش را طولاني و مرغ ها را مستعد ابتلا به بيماري كرد طوري كه يكي از مرغداريها طي 9 روز 45درصد تلفات داشتند.
حسين مقدم نيا مديرعامل اتحاديه سراسر مرغداران گوشتي در پاسخ به اينكه مركز پشتيباني اعلام كرده تنظيم توليد مرغ كافي نيست، گفت: در سه ماهه نخست سال جاري 144هزار تن توليد مرغ داشتيم كه مصرف ماهانه بيش از 130هزار تن نيست، براي ماه رمضان هم پيش بيني توليد 160هزارتن را داريم كه به رغم افزايش مصرف 30هزار تني در ماه رمضان باز هم مشكلي از نظر تامين وجود ندارد.وي تصريح كرد: كساني كه مرتب كم بودن توليد را بوق و كرنا مي كنند به دنبال منافع خودشان هستند و الا به هيچ عنوان نياز به واردات نيست.مقدم نيا گفت: در حالي كه 45 ميليارد و 650 ميليون تومان پول براي 55 هزار تن سويا نزديك دو ماه است به شركت آوا تجارت صبا و با هماهنگي مركز پشتيباني امور دام واريز شده است اما نهاده دامداران تحويل داده نشده است.وي گفت: اينها پول توليدكننده است در حساب يك شركت خصوصي كه با هدايت ارگان دولتي صورت گرفته است، نه نهاده آنها را تحويل مي دهند و نه پولشان را.
مقدم نيا گفت: از كساني كه اتهام ناروا به اتحاديه سراسري مرغداران زدند در دادگاه شكايت مي كنيم تا حقيقت معلوم شود.
بازرس اين اتحاديه نيز در پايان گفت: توليدكنندگان سربازان جبهه توليد هستند كه مقام معظم رهبري امسال حمايت از آنها را تكليف كرده است، به اين سربازان فشنگ برسانيد كه در برابر دشمنان تا به دندان مسلح هيچ مهماتي ندارند.
حجتي گفت: در زمان جنگ نيز كه سربازان مي خواستند به جبهه بروند آرزو داشتند رهبر خودشان را ببينند توليدكنندگان هم آرزو دارند در چنين شرايطي با رهبر خود ديدار كنند و دردشان را با سنگ صبورشان مطرح كنند.گفتني است، كيهان در سرمقاله روز شنبه گذشته با عنوان «مانور موش ها» به ماموريت جريان مرموزي كه متاسفانه در برخي از مراكز تصميم ساز و سياست پرداز نفوذ كرده اند تا مردم را در تنگنا براي تهيه كالاي اساسي خود مانند مرغ قرار دهند اشاره كرده بود. اعضاي اين جريان، كلان سرمايه داران و صاحبان ثروت هاي بادآورده اي هستند كه از اين رهگذر بر ثروت انبوه و نامشروع خود مي افزايند و هدف آنها فشار اقتصادي و تنگي معيشت به مردم است. در بخش پاياني سرمقاله كيهان نيز اشاره اي به دو سرمايه دار كلان شده بود (آقايان م و الف) كه با گشاده دستي برخي از مسئولان مياني، انحصار واردات نهاده هاي موردنياز مرغداران را در اختيار دارند.
از طرف ديگر با نگاهي به صنعت طيور گوشتي كشور كه با داشتن 17 هزار و 500 واحد مرغداري كه ساليانه 7/1 ميليون تن گوشت مرغ توليد مي كنند و نياز به 5 ميليون تن ذرت و كنجاله سويا به عنوان دو ماده اصلي غذاي مرغ دارند، چرا متوليان امر بايد توزيع اين نهاده ها را به يك شركت خصوصي (آوا تجارت صبا) واگذارند. با نگاهي به وضعيت كلان سرمايه داراني كه انحصار واردات ذرت و كنجاله سويا را به عهده گرفته اند، معلوم مي شود، با دريافت پول مرغداران كه براي دريافت نهاده هاي توليد واريز كرده اند، كنجاله سويا با ارز دولتي وارد كرده ولي به جاي آن كه در اختيار مرغداران قرار داده شود در بازار آزاد به فروش رسانده اند.
 


نوبت بندي آب در 5 استان و 7 شهر

مشاور وزير نيرو گفت: در حال حاضر در استان هاي هرمزگان، كرمان، سيستان و بلوچستان، گيلان و بوشهر نوبت بندي آب وجود دارد.
«مهدي ثمره هاشمي» در گفت وگو با مهر افزود: بصورت كلي 5 استان و 7 شهر شامل: سيريك و رويدر در استان هرمزگان، جوزم در كرمان، نوك آباد در سيستان و بلوچستان، بره سر و جيره بند در گيلان و بوشهر نوبت بندي آب داريم.
وي با تاكيد بر وجود وضعيت مطلوب تامين آب شرب در ساير نقاط كشور، اظهار داشت: به جز مناطق محدودي از كشور كه نام برده شد، وضعيت تامين آب شرب در ساير مناطق كشور مطلوب است.
وي همچنين از خروج برخي از شهرها از نوبت بندي آب خبر داد و با اشاره به حل مشكل نوبت بندي آب در گرگان، تاكيد كرد: در سال هاي گذشته، از اوايل ارديبهشت ماه در اين شهر نوبت بندي آب وجود داشت اما امسال با بارش هاي مناسب و مديريت خوب تامين آب وضعيت اين شهر بهبود يافته و تاكنون در نوبت بندي قرار نگرفته است.
رئيس هيئت مديره شركت آب و فاضلاب كشور، با تاكيد بر اين كه از كل جمعيت تحت پوشش شبكه آبرساني كشور 278 هزار و 161 نفر زيرپوشش نوبت بندي آب قرار دارند، اظهار داشت: ميزان كمبود آب در اين شهرها 5/39 ليتر در ثانيه است.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو، سرعت بخشيدن به تكميل طرح هاي مجتمع هاي آبرساني را مهمترين عامل براي خارج شدن اين شهرها از نوبت بندي آب عنوان كرد.
بنابراين گزارش: همزمان با افزايش دماي هوا و ورود به زمان پيك مصرف آب در تابستان، موضوع مربوط به احتمال بروز كم آبي، قطعي، افت فشار، نوبت بندي و مسائلي از اين دست كه حاكي از به وجود آمدن مشكل در آبرساني به مشتركان است مطرح مي شود. همچنين مجيد نامجو، وزير نيرو در اين باره گفت: وزارتخانه متبوعش تمام تلاش خود را براي جلوگيري از وقوع بحران و يا نوبت بندي آب در استان ها و شهرهاي مختلف كشور به كار مي گيرد و در اين زمينه مشكل چنداني وجود نخواهد داشت. وزير نيرو در عين حال تاكيد كرد: همكاري و همراهي مشتركان در زمينه چگونگي مصرف آب شب مي تواند در اين زمينه تعيين كننده باشد، با اين حال در برخي نقاط كشور هشدارها و مسائلي مربوط به جيره بندي آب وجود دارد.


كوتاه اقتصادي

¤ معاون سازمان تنظيم مقررات گفت: كارمزد خدمات دفاتر پيشخوان دولت توسط كارگروه راهبري پيش خوان دولت تنظيم مي شود كه اين كارمزد طي چند سال گذشته ثابت بوده و امسال نيز بدون تغيير مانده است. حسن رضواني اظهار داشت: كميته تخصصي كارگروه پيشخوان دولت، خدمات دستگاه هاي دولتي را به سمت ارائه در دفاتر پيشخوان سوق مي دهند و همين كميته، كارمزد ارائه خدمات را نيز تنظيم مي كند و در صورتي كه خدمتي به تعرفه گذاري نياز داشته باشد، تعرفه تعيين مي كند.
¤ كتاب هوشمند مصالح ساختماني استاندارد با معرفي بيش از شش هزار واحد توليدي مصالح ساختماني داراي نشان ملي استاندارد كشور منتشر شد. كتاب مصالح ساختماني استاندارد با معرفي واحدهاي توليدي مصالح ساختماني داراي نشان ملي استاندارد كشور با هدف كمك به شناسايي و استفاده از مصالح ساختماني استاندارد در كشور در سال توليد ملي منتشر شده است.
¤ روابط عمومي شركت مخابرات ايران ضمن اعلام روش قطع پيامك هاي تبليغاتي با اشاره بر جنبه اطلاع رساني اين پيامك ها به مشتركين توصيه كرد پيامك هاي تبليغاتي را قطع نكنند. مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران اعلام كرد: مشتركين براي قطع پيامك هاي تبليغاتي مي توانند از تلفن هاي همراه به شماره 09129990 و از تلفن هاي ثابت با شماره 9990 تماس گرفته و پس از اتصال به اپراتور شماره تلفن خود را براي قطع پيامك هاي تبليغاتي به اپراتور بدهند. به اين طريق پيامكي دريافت خواهند كرد كه طبق دستورالعمل مندرج در آن مي توانند نسبت به قطع پيامك هاي تبليغاتي شان اقدام كنند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8881 الي 8884، 8830، 8832، 8834، 8886، 3374 الي 3377، 3337الي3339، 6670 الي 6676، 6634، 2212، 8819، 8820، 8864 الي 8867، 8887 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ طي سه ماهه اول سال جاري، بانك ملي ايران مبلغ چهار هزار و 676 ميليارد و 148ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه به 284 هزار و 175نفر پرداخت كرد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، بيشترين تسهيلات پرداخت شده مربوط به ازدواج و تهيه جهيزيه بود كه بر اين اساس 75 هزار و 81 نفر از جوانان كشور از تسهيلاتي به مبلغ حدود دو هزار و 364 ميليارد ريال بهره مند شدند.همچنين بانك ملي ايران در اين مدت بالغ بر 924 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه كارگشايي به 160 هزار و 949 نفر، بيش از 490 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه خود اشتغالي به 11 هزار و 969 نفر و حدود 285ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسنه رفع احتياجات ضروري به 11 هزار و 286 نفر پرداخت كرد.
¤ ارزش معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 283ميليون اوراق بهادار به 398 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را حق تقدم بانك ايران زمين در بازار دوم فرابورس با جابجايي 33ميليون و 600 سهم با نرخ 481 ريال داشت.كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي يك هزار و 700 سهم و قيمت پاياني 11 هزار و 20ريال كسب كرد.


رئيس سازمان فناوري اطلاعات خبر داد

راه اندازي 2 موتور جست وجوي بومي در كشور

كشور تا پايان امسال داراي دو نمونه موتور جست وجوي بومي خواهد شد.
علي حكيم جوادي رئيس هيات مديره سازمان فناوري اطلاعات ايران در سومين جشنواره ارزيابي وب گاه هاي حاكميتي بابيان خبر فوق گفت: اكنون جامعه فرهيخته ايران در حال طراحي موتور جست وجوهاي متعدد است و شركت هاي توانمند داخلي دائم به ما مراجعه كرده و مي گويند كه چنين موتورهاي جست وجويي طراحي كرده اند. اگر دوستان كمي جست وجو كنند، متوجه خواهند شد كه تاكنون چندين موتور جست وجوي ايراني طراحي شده است. البته ممكن است اين موتورهاي جست وجو با دو جست وجوگر برتر دنيا قابل مقايسه نباشند اما به هرحال براي آن موتورها ميلياردها هزينه شده است.
رئيس سازمان فناوري اطلاعات در ادامه با تاكيد بر اين كه تا پايان امسال كشور داراي يك يا دو نمونه بارز موتور جست وجوي بومي خواهد بود اظهار كرد: گاه با وارد كردن يك پسوند ملي، برخي طرح ها را به حوزه اي خاص مي اندازيم. اما اگر اين پسوند را با پسوند بومي تغيير دهيم، بخشي از اين مشكل حل خواهد شد.
وي با اشاره به ايميل هاي ايراني هم گفت: زماني كه بخش نامه وزير ارتباطات مبني بر استفاده بانك ها از ايميل هاي ايراني ابلاغ شد، بسياري دچار اين نگراني بودند كه از اين پس چه اتفاقي خواهد افتاد. اما همان طور كه ديديم هيچ مشكلي ايجاد نشد. اكنون من آمار دارم و مي دانم كه بانك هاي مختلف در حال رقابت با يكديگر هستند تا هر يك ايميل خاص خود را طراحي كرده و به كاربران خود بدهند چرا كه ساخت ايميل كار دشواري نيست.
حكيم جوادي در ادامه با يادآوري اينكه پيش از اين هم سه ايميل ايراني براي استفاده كاربران اعلام شده بود گفت: در حال حاضر هفت يا هشت شركت در انتظار دريافت مجوزهاي لازم براي راه اندازي ايميل هاي جديد هستند.
اين گزارش حاكي است: در اين جشنواره همچنين دبير شوراي عالي اطلاع رساني گفت: تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي مي تواند به تداخل وظايفي كه پيش از اين وجود داشت كمك كند. حميد شهرياري با اشاره به اقدامات متعددي كه در دنيا در زمينه فن آوري اطلاعات صورت مي گيرد اظهار كرد: زماني كه سفري به يكي از كشورهاي پيشرفته داشتيم، متوجه شديم كه مرجعي واحد به تمام امور رسيدگي مي كند. از همان زمان به اين فكر كردم كه لازم است در كشور ما هم چنين شورايي وجود داشته باشد.رئيس سومين جشنواره ارزيابي وبگاه هاي حاكميتي ادامه داد: اين كه چرا اكنون چنين شورايي با عنوان شوراي عالي فضاي مجازي تشكيل شده دلايل متعددي دارد كه يكي از مهمترين آنها به اين مساله برمي گردد كه پيش از اين چندين نهاد مختلف به تصميم گيري و سياست گذاري در اين حوزه مي پرداختند و فعاليت هاي آنها در موارد متعدد با يكديگر تداخل داشت.
شهرياري، شوراي عالي انفورماتيك، شوراي عالي فن آوري اطلاعات، شوراي عالي اطلاع رساني، كميته اطلاع رساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات، شوراي عالي عتف، شوراي عالي فاوا و... را برخي از شوراهايي دانست كه هر يك در بازه هاي زماني مختلف به فعاليت در زمينه فن آوري اطلاعات پرداخته اند.
وي ادامه داد: قانوني كه وجود داشت به گونه اي بود كه اين حوزه ها در موارد متعدد با يكديگر تداخل داشتند و ظرفيت هاي قانوني براي تعارض وجود داشت. به همين دليل پيشنهاد تشكيل شوراي عالي واحدي با نام شوراي عالي فضاي مجازي داده شد.
قائم مقام دبير شوراي عالي اطلاع رساني نيز در اين جشنواره از سالانه شدن جايزه ملي وب خبر داد. حجت الاسلام سعيد سالاريان، دبير اجرايي سومين جشنواره ارزيابي وبگاه هاي حاكميتي همچنين اعلام كرد: شوراي عالي اطلاع رساني پروژه سامانه وب سنج را در سال جاري آغاز كرده است و تا قبل از پايان سال آن را ارائه خواهد كرد.
سالاريان همچنين از ايجاد يك وبگاه رسمي براي رسميت بخشيدن به ارزيابي ها خبر داد و گفت: شوراي عالي اطلاع رساني به زودي براي ارتقاي شاخص هاي ارزيابي و استفاده از ديگر نظرات، همايشي برگزار خواهد كرد.
قائم مقام شوراي عالي اطلاع رساني در توضيح دستاوردهاي اين دوره جايزه ملي وب، خاطرنشان كرد: حاصل اين دوره انتشار دو كتاب «بلوغ دولت الكترونيك» و «مخاطرات امنيتي وبگاه ها» است كه نتيجه كار كارگروه هاي تشكيل شده است.
به گزارش خبرنگار ما، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، دانشگاه فردوسي مشهد، صندوق تامين اجتماعي، سازمان انرژي اتمي ايران و پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران رتبه هاي اول بخش هاي اصلي و ويژه سومين جشنواره ارزيابي وبگاه هاي حاكميتي را كسب كردند.
 


دبيركل بانك مركزي: ايران چك هاي جديد به زودي توزيع مي شود

دبيركل بانك مركزي از توزيع ايران چك هاي جديد در آينده نزديك خبر داد.
محمود احمدي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در مورد چگونگي توزيع ايران چك بايد با هيأت نظارت اندوخته هماهنگي انجام شود. چرا كه برابر قانون، ما مكلف هستيم كه نظارت هيأت نظارت اندوخته را بر انتشار ايران چك داشته باشيم.
وي ادامه داد: ما در حال هماهنگي با اين هيأت هستيم تا در مورد نحوه نظارت به توافق برسيم و اين كار را انجام دهيم. اين جلسه تا آخر هفته جاري برگزار مي شود.
احمدي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است طي هفته جاري كار توزيع ايران چك شروع شود؟ اظهار كرد: احتمال قريب به يقين توزيع ايران چك شروع خواهد شد. البته موجودي ايران چك در دست مردم به هيچ ميزاني كاهش پيدا نكرده و آنها در حال استفاده هستند، اما براي انتشار جديد و جايگزيني ايران چك هاي فرسوده و نحوه اين كار منتظر حكم قانوني هستيم كه در اين مورد در حال صحبت با هيأت نظارت اندوخته اسكناس هستيم.
دبير كل بانك مركزي درمورد ميزان ايران چك هايي كه قرار است وارد بازار شوند، نيز بيان كرد: اين موضوع تابع شرايطي است كه ما از شوراي پول و اعتبار مجوز گرفتيم. در واقع روال آن، اين گونه است كه ميزان ايران چك و اسكناس ها هر ساله بايد به تأييد شوراي پول و اعتبار برسد.
احمدي در اين مورد توضيح داد: پيشنهادات با توجيهات اقتصادي و در واقع با توجه به شرايط پولي كشور به شوراي پول و اعتبار كشور مي رود و اين شوراست كه اين موضوع را مصوب مي كند و در مورد نحوه انتشار آن، ما با هيأت نظارت اندوخته اسكناس هماهنگ مي كنيم.


نيروگاه برق سلطانيه زنجان امروز افتتاح مي شود

مديرعامل سازمان توسعه برق از افتتاح نيروگاه 648 مگاواتي برق سلطانيه زنجان خبر داد.
مجيد صالحي در گفتگو با مهر با اشاره به نيروگاه 648 مگاواتي برق سلطانيه زنجان، تصريح كرد: اين نيروگاه سيكل تركيبي داراي چهار واحد گازي بوده كه 21 تير ماه (امروز) به بهره برداري رسمي مي رسد.
مدير عامل سازمان توسعه برق ايران با تأكيد بر اينكه ساخت دو واحد بخش بخار سيكل تركيبي اين نيروگاه هم در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: ظرفيت هر واحد بخاري نيروگاه سلطانيه زنجان 160 مگاوات است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه با راه اندازي بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي زنجان در مجموع 320 مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده مي شود، گفت: در مجموع با ساخت و راه اندازي بخش بخار، ظرفيت كل نيروگاه به 968 مگاوات افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه مراحل طراحي، ساخت و نصب نيروگاه سيكل تركيبي زنجان با سرمايه گذاري بيش از 450 ميليارد توماني انجام شده است، بيان كرد: در مراحل مختلف ساخت و راه اندازي اين واحد نيروگاهي از ظرفيت كامل سازندگان، پيمانكاران و مشاوران ايراني استفاده شده است.
 


امضاي پروتكل بهينه سازي مصرف انرژي در حوزه صنعت و ساختمان

پروتكل همكاري سه جانبه بين بنياد جهاني انرژي، انجمن بهينه سازي مصرف انرژي ايران و انجمن مديريت سبز ايران امضا شد.
به گزارش ايرنا، اعطاي نشان انرژي در جهت دستيابي به الگوي ساختمان سبز از طريق مميزي و مديريت انرژي، تربيت كارشناس و مميز انرژي، اعطاي گواهينامه مشترك و برگزاري دوره هاي آموزشي داخلي و بين المللي در حوزه انرژي از مهم ترين محورهاي اين پروتكل 6 ماده اي است.
همكاري در توسعه دانش روز، پايداري رفتارها، عملكردهاي مدرن جهاني در حوزه هاي مديريت، مميزي و بهينه سازي و بهره وري مصرف انرژي در حوزه صنعت و ساختمان ايران از اهداف امضاي اين پروتكل اعلام شده است.اين پروتكل همكاري ديروز توسط «ولفگانگ نيومن» رئيس بنياد جهاني انرژي، «مجيد سرايداريان» رئيس انجمن مديريت سبز ايران و «آرش نجفي» رئيس انجمن بهينه سازي مصرف انرژي در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران امضا شد. اين گزارش حاكي است:
رئيس بنياد جهاني انرژي گفت: از هر اقدامي براي بهينه سازي مصرف انرژي در ايران حمايت مي كنيم و آماده ايم دانش جهاني را به ايران منتقل كرده و در اين زمينه فرهنگ سازي كنيم.
ولفگانگ نيومن در مراسم امضاي اين پروتكل افزود: بنياد جهاني انرژي 30 سال قبل و زماني كه اهميت بحث بهينه سازي مصرف انرژي هنوز به اندازه كافي مدنظر قرار نگرفته بود، آغاز به كار كرد.
وي اضافه كرد: نكته مهمي كه در بحث بهينه سازي مصرف انرژي وجود دارد اين است كه اگر محصولات انرژي با بهترين شرايط هم ساخته شوند، در نهايت اين مصرف كننده است كه بايد مزيت بهينه سازي مصرف انرژي را دريابد و از اين رو مهمترين نكته اين است كه در اين خصوص فرهنگ سازي شود.نيومن خاطرنشان كرد: طي اين سال ها تحولات مثبت زيادي در زمينه استفاده از انرژي هاي نو رخ داده است و امروز اعمال سياست هاي بهينه سازي مصرف انرژي در كشورها بسيار جدي است.
وي با بيان اين كه، توانايي اقتصادي بهينه سازي مصرف انرژي بزرگ است، يادآور شد: بر اساس استراتژي مصرف انرژي آلمان، ميزان مصرف انرژي در اين كشور بايد تا سال 2050 حدود 80 درصد كاهش يابد.
رئيس بنياد جهاني انرژي گفت: صرفه جويي در مصرف انرژي 50 تا 60 درصد هيچ تأثير منفي بر رفاه شهروندان و كاهش بهره وري ندارد.


وزير اقتصاد: نرخ كنوني ارز حبابي است

وزير اقتصاد، سياست دولت درباره بازار ارز را اعلام كرد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا در واكنش به اين كه با پيگيري سياست هاي تك نرخي شدن ارز، آيا نرخ ارز مرجع تغيير مي كند يا خير؟ با تاكيد بر اين كه درباره نرخ ارز هيچ گمانه زني نمي كند، گفت: سياست ما تعديل نرخ ارز است و نرخ كنوني ارز داراي حباب است.
وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: نگاه ما اين است كه طرحي ارائه دهيم تا به سمت تك نرخي شدن ارز حركت كنيم و نرخ هاي حباب دار و برآمده از برخي محدوديت ها را تعديل كنيم.
وي همچنين در مورد جذب سرمايه گذار خارجي با تاكيد بر اين كه از دانش و تجربه افراد بايد استفاده شود، تصريح كرد: كسي كه راه را رفته باشد، راه را بلد است.
حسيني افزود: كسي كه سرمايه گذاري كرده و راه را بلد است، دست يك نفر ديگر را هم بگيرد و بياورد، افراد بايد از دانش و تجربه خود استفاده كنند.


اختصاص 5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به 5 فاز پارس جنوبي

وزير نفت از اختصاص 5 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي شتاب دهي به اجراي طرح توسعه فازهاي 20 تا 24 پارس جنوبي خبر داد.
رستم قاسمي افزود: هماهنگي لازم براي پرداخت اعتبار موردنياز براي توسعه اين 5 فاز از سوي صندوق هاي توسعه ملي با بانك مركزي انجام شده است.
وي تصريح كرد: تامين بخشي از منابع مالي اين فازها از محل صندوق توسعه ملي گام مهمي است و با اين اقدام 5 فاز ميدان مشترك پارس جنوبي از نظر تامين منابع مالي مشكلي نخواهد داشت.
وزير نفت با بيان اين كه براساس قانون بودجه امسال 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي صنعت نفت اختصاص يافته است، افزود: 5 ميليارد دلار ديگر نيز از محل اين سهم 18 درصدي، براي تامين بخشي از منابع مالي پروژه هاي نفتي با معرفي طرح هاي اولويت دار به صندوق توسعه ملي به زودي اختصاص مي يابد.
قاسمي يادآور شد: 2 ميليارد دلار ديگر از منابع اين صندوق براي توسعه طرح هاي پارس جنوبي و مابقي براي اجراي طرح هاي شركت فلات قاره اختصاص مي يابد. وي اظهار كرد: برخي از پروژه هايي كه منابع مالي آنها از محل صندوق توسعه ملي تامين مي شود مشخص و قرارداد آنها منعقد شده و برخي هم در حال انعقاد قرارداد آنها هستيم.
به گفته وزير نفت، تضامين اصل و فرع 14 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي كه در اختيار سرمايه گذاران قرار مي گيرد از سوي شركت ملي نفت داده مي شود.
وي با بيان اين كه براساس اساسنامه صندوق توسعه ملي تنها پروژه هايي كه 20 درصد از سهم آنها در اختيار دولت باشند براي استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي معرفي مي شوند، افزود: توافقنامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح هاي صنعت نفت ميان پيمانكاران و بانك هاي عامل منعقد مي شود و صندوق توسعه ملي با اعلام بانك عامل اعتبار موردنياز را در اختيار سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار مي دهد. وزير نفت درباره آخرين وضعيت قراردادهاي پروژه هاي صنعت نفت گفت: امسال با همكاري مجموعه مديريت كشور براي تامين منابع مالي و پشتيباني از صنعت نفت به ويژه شتاب دهي در اجراي ميادين مشترك اقدام هاي خوبي انجام شده است و امسال در قياس با سال هاي گذشته از نظر تامين منابع مالي وضعيت بهتري داريم. وي گفت: برخي پروژه هاي ميادين مشترك تعيين تكليف شده و تا پايان سال همه ميدان هاي مشترك مهم كشور را تعيين تكليف خواهيم كرد.
 


تا پايان دولت دهم آزادراه پرديس به تونل امامزاده هاشم متصل مي شود

معاون وزير راه و شهرسازي از اتصال آزاد راه پرديس به تونل امامزاده هاشم تا پايان كار دولت دهم خبر داد.
احمد صادقي در گفتگو با مهر گفت: با ساخت واريانت (مسير) 11كيلومتر و 800 متري تا گردنه امامزاده هاشم و ساخت 9 كيلومتر از كنار گذر رودهن، آزاد راه پرديس به تونل امامزاده هاشم متصل مي شود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: پس از تكميل آزادراه تهران پرديس، شاخه شمالي را بطول 9 كيلومتر مي سازيم و در واقع اين 9 كيلومتر كنار گذر رودهن خواهد بود كه در نهايت به گردنه امامزاده هاشم متصل مي شود.
وي با بيان اينكه قطعه يك اين واريانت تا زمستان تكميل مي شود، بيان كرد: قطعه دو اين بخش هم به قرارگاه خاتم الانبياء واگذار مي شود كه اگر به نتيجه برسيم تا پايان دولت دهم كل واريانت كه طول آن 11كيلومتر و 800 متر است به پايان مي رسد.
صادقي به تكميل مراحل مطالعاتي پروژه اشاره كرد و افزود: برآورد هزينه كل پروژه 150ميليارد تومان است كه قطعه يك آن حدود 90 ميليارد تومان هزينه دارد و مابقي هزينه براي قطعه دو است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل كشور تصريح كرد: با ساخت اين واريانت زمان سفر بسيار كاهش مي يابد زيرا هم اكنون مسافران از گردنه امامزاده هاشم به سمت شمال كشور مي روند كه گردنه علاوه بر اينكه مسافت را زياد مي كند مصرف سوخت را بالا مي برد و موجب تصادف مي شود علاوه بر اين در فصل زمستان تردد در اين مسير كند مي شود.
صادقي افزود: حذف گردنه امامزاده هاشم از اولويت هاي وزارت راه و شهرسازي است و پيش بيني اعتبار براي ساخت قطعات 1 و 2 شده است؛ به همين جهت قصد داريم كه قطعه يك را تا زمستان راه اندازي كنيم و سال آينده قطعه 2 را قبل از پايان دولت دهم به پايان مي بريم.


مركز آمار گزارش داد افزايش ميانگين قيمت مسكن و اجاره بها در سال 90

مركز آمار ايران از افزايش
5/16 درصدي ميانگين قيمت مسكن و 2/18درصدي اجاره بها در پاييز سال 90 خبر داد.
مركز آمار ايران از افزايش
5/16 درصدي متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي مسكوني و افزايش 2/18 درصدي متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد وديعه پرداختي بابت آن در پاييز 90 نسبت به پائيز 89 خبر داد.
قيمت فروش يك متر مربع زمين يا زمين ساختمان مسكوني كلنگي در تهران حداقل 3 ميليون و 571 هزرا ريال و حداكثر 73 ميليون و 919 هزار ريال و متوسط 21 ميليون و 681 هزار ريال اعلام شده كه نسبت به تابستان سال 90 حدود 2/10 درصد و نسبت به پاييز 89 5/32درصد افزايش يافته است.
مركز آمار اعلام كرد: قيمت فروش يك متر مربع زيربناي مسكوني حداقل 2 ميليون و 917 هزار ريال، حداكثر 87 ميليون و 157 هزار ريال و متوسط 21 ميليون و 477 ريال بوده است كه نسبت به تابستان سال 90 حدود 1/3 درصد و نسبت به پاييز سال 89 حدود 5/16 درصد افزايش يافته است.
مركز آمار در ادامه اعلام كرد: متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد وديعه پرداختي بابت اجاره يك متر مربع زيربناي مسكوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملكي در شهر تهران 119 هزار و 44 ريال بوده است كه نسبت به فصل قبل 2/8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 2/18 درصد افزايش يافته است.
حداقل، حداكثر و متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد وديعه پرداختي بابت يك متر مربع زيربناي مسكوني و درصد تغييرات آن در شهر تهران در پاييز 1390 اعلام شد.
مبلغ اجاره به علاوه سه درصد وديعه بابت يك متر مربع زيربناي مسكوني حداقل 9583 ريال، حداكثر 448 هزار و 529 ريال، متوسط 119 هزار و 44 ريال بوده است كه در صد تغيير نسبت به تابستان 90 نيز 2/8 درصد و درصد تغيير نسبت به پاييز 90 نيز 2/18 درصد را نشان مي دهد.
در ضمن نتايج تفصيلي در اين زمينه به زودي در وب گاه مركز آمار ايران به نشاني www.amar.org.irقابل دسترسي است.


سود كلان واردات خودرو در جيب عده اي خاص مي رود فروش خودروي 450 ميليون توماني در كشور

بررسي بازار خودروهاي وارداتي در ايران نشان مي دهد كه واردكنندگان خودروهاي خارجي سودهاي كلاني را به جيب مي زنند.
به گزارش ايسنا با وجودي كه طي سال گذشته و 3 ماهه نخست امسال حجم واردات خودروهاي خارجي به كشور با كاهش مواجه شده، اما اين بازار آن قدر براي واردكنندگان جذاب بوده كه به هر ترتيب سعي در حفظ اين بازار دارند. محاسبه قيمت خودروهاي وارداتي با قيمت فروش اين خودروها در بازار حاكي از آن است كه واردكنندگان از كنار واردات هر دستگاه خودرو به ويژه خودروهاي لوكس بين 50 تا 100 ميليون تومان سود خالص به جيب مي زنند كه در فضاي كنوني اقتصادي ايران دستيابي به چنين سود هنگفتي براي هر فعال اقتصادي بيشتر به يك رويا مي ماند.
به عنوان مثال در 3 ماه نخست سال جاري يك دستگاه خودروسواري مازراتي مدل 2012 با ارزش ريالي حدود
3/1 ميليارد ريال وارد كشور شده است. اگر روي اين قيمت كليه هزينه هاي واردات خودرو اعم از تعرفه واردات، هزينه شماره گذاري، بيمه، حمل و نقل و امثال آن را كه در مجموع معادل 130 درصد مي شود، اضافه كنيم، قيمت خودرو فوق بعد از ورود به كشور حدود 9/3 ميليارد ريال معادل 390 ميليون تومان مي شود. اين در حالي است كه اين خودرو هم اكنون با قيمتي بيش از 450 ميليون تومان در بازار به فروش مي رسد.
به اين ترتيب واردكننده خودرو مازراتي تنها از كنار واردات خودروي فوق بيش از 60 ميليون تومان سود كرده است جالب اينجاست كه هر چقدر خودروي وارداتي لوكس تر و گران قيمت تر باشد، سود خالص فروش آن نيز بيشتر مي شود. سود خالص ناشي از فروش خودروهاي وارداتي در كشور حتي بعضاً به رقم سرسام آور 100 تا 150 ميليون تومان هم مي رسد.
سود هنگفت واردات خودروهاي خارجي به كشور در حالي به جيب تعداد معدودي از واردكنندگان مي رود كه متوسط درآمد مردم ايران بر اساس آمارهاي منتشر شده بين 700 تا 800 دلار در ماه بوده و بسياري از مردم براي خريد ارزان قيمت ترين خودرو موجود در بازار از هزار جا درخواست وام و قرض مي كنند.
از سوي ديگر با وجود سختگيري هايي كه درباره قيمت خودروهاي توليد داخل در بازار وجود دارد و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مدام به خودروسازان داخلي درباره رعايت مصوبات قيمت گذاري فشار مي آورد، اما به نظر مي رسد در مورد بازار خودروهاي وارداتي هيچ گونه نظارتي وجود نداشته و اين موضوع باعث سرازير شدن ميلياردها تومان سود به جيب عده اي خاص شده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14