(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 31 تير 1391 - شماره 20261

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امام جمعه قم: افرادي كه تمكن مالي دارند به نيازمندان كمك كنند
خطيب جمعه تهران: كار خادم الحرمين به آدم كشي رسيده است
درپرتو وحي
با حضور رئيس جمهور دهمين اجلاس روز جهاني مسجد برگزار شد
اقامه نماز ظهر و عصر در ايام ماه رمضان به امامت رهبر انقلاب
امام جمعه جديد بجنورد با حكم رهبر انقلاب منصوب شد
كدخدايي: قانون فعلي انتخابات پاسخگوي نيازها نيست
گشايش بخش هاي تحول در علوم انساني، بيداري اسلامي و تجسمي نمايشگاه قرآن
سعيدلو: تهران در زمان برگزاري اجلاس عدم تعهد چند روز تعطيل است
نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس: استيضاح وزير كشور متوقف شد
نوجوان 14 ساله سفير قرآني ايران در لبنان شد
نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه :
طرح بزرگ تربيت قاريان و حافظان قرآن كريم در كشور برگزار مي شود
مديران غيرفعال مدارس قرآني تعويض مي شوند
رونمايي از بزرگترين قرآن در حال تذهيب جهان در مشهد
پيوند اعضاي بدن 4 مرگ مغزي به 14 بيمار نيازمند
بهره برداري از طرح جمع آوري و ساماندهي فاضلاب رشت
نمايشگاه دائمي مد و لباس در استان ها راه اندازي مي شود
اختصاص 6 هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح پزشك خانواده
ايجاد 300 هزار فرصت شغلي براي متقاضيان تعاوني هاي كشاورزي
اخبار ادبي و هنري


امام جمعه قم: افرادي كه تمكن مالي دارند به نيازمندان كمك كنند

امام جمعه قم گفت: كساني كه تمكن مالي دارند مي توانند در ماه مبارك رمضان و ساير ايام سال معاش خانواده هاي نيازمند را برعهده بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ابراهيم اميني در نماز جمعه اين هفته قم كه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با تاكيد بر رعايت تقوا در مسائل اجتماعي و فرهنگي، به حلول ماه مبارك رمضان اشاره و با بيان اينكه ضروري است همه مردم در اين ماه تصميم بگيرند به گناهان پشت پا بزنند، گفت: اين مسئله اهميت دارد كه به وسيله تقواي الهي خود را براي ضيافت الله آماده كنيم.
امام جمعه قم ادامه داد: روزه بايد مطابق خواسته اسلام باشد اما مشاهده مي شود عبادات از محتواي معنوي خود تهي شده اند.
اميني در ادامه با اشاره به خانواده هايي كه توان تامين معاش خود را ندارند، خاطرنشان كرد: افرادي هستند كه بيكار بوده يا شغل خود را از دست داده اند اما عيال وار بوده و نمي توانند در ماه رمضان چيزي بر سر سفره هاي خود بگذارند بنابراين كساني كه تمكن مالي دارند بايد به فكر اينگونه افراد و نيز ايتام و قرض داران باشند، اما كمك ها به اين معنا نيست كه تنها سفره اي پهن شود و يك وعده افطار صورت گيرد، بلكه مي توان مواد غذايي يا پول نقد در اختيار اين خانواده ها قرار داد و تامين زندگاني آنها را در طول سال برعهده گرفت.
خطيب نماز جمعه قم با تاكيد بر رعايت حجاب توسط همه زنان تصريح كرد: كساني كه بدحجاب هستند بايد در ماه رمضان تصميم بگيرند كه به مقوله حجاب توجه جدي تري داشته باشند.
وي ادامه داد: آثار روزه بايد در انسان هويدا باشد و از مجموعه روايات استفاده مي شود كه روزه مي تواند موجب سازندگي روحي و معنوي براي تمام ايام سال باشد.
آيت الله اميني در بخش ديگري از سخنان خود ضمن توصيه به ائمه جماعات مساجد درخصوص فعال كردن مساجد گفت: استفاده از فرصت منابر و سخنراني هاي مذهبي در ماه رمضان بايد مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا جوانان در معرض اخلاق بد و اشتباهات عقيدتي قرار دارند و دشمنان سعي مي كنند آنها را از دامان اسلام بربايند.
 


خطيب جمعه تهران: كار خادم الحرمين به آدم كشي رسيده است

خطيب نمازجمعه تهران با تأكيد بر اينكه كساني كه خود را به ناحق خادمين حرمين شريفين مي نامند امروز كارشان آدم كشي شده است گفت: آيا حرف حق مردم بحرين به گلوله نياز دارد؟!
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي خطيب نمازجمعه عبادي سياسي ديروز تهران در خطبه دوم نمازجمعه با تأكيد بر اينكه سياستمداران بايد در اين ماه رمضاني شوند، اظهار داشت: سياست الهي با سياست شيطاني فرق مي كند.
امام جمعه موقت تهران بر همين اساس سياست شيطاني را بدون مرز دانست و تصريح كرد: اما سياست الهي حلال و حرام دارد؛ نبايد به بهانه تحليل سياسي تهمت، اهانت و افترا حتي نسبت به دشمن روا داشت.
وي همچنين به عرصه فرهنگي و فرهنگ عفاف كه يك بعد آن عفاف در پوشش است اشاره و خاطرنشان كرد: تعداد فراواني از كساني كه طبق اسلام پوشش خود را رعايت نمي كنند، خداوند و دين خدا را قبول دارند؛ در ماه رمضان حريم خداوند را نگاه داريد آنگاه از خدا حاجت بگيريد، اگر جواب نگرفتيد بنده را نفرين كنيد، چرا كه من حرف خدا را مي زنم.
آيت الله خاتمي همچنين به عفت بيان و عفت قلم اشاره كرد و گفت: رسانه ها در اين ماه رمضاني شوند؛ سايت ها و وبلاگ ها هرچه دلشان خواست ننويسند چرا كه نقل شايعات كذب حرام است.
وي در ادامه به پنجم مرداد ماه سال 58 اشاره كرد كه اولين نمازجمعه توسط مرحوم طالقاني در همين مكان برپا شد و ياد و خاطره وي را گرامي داشت.
آيت الله خاتمي بر همين اساس نمازجمعه را به عنوان تريبون نظام عنوان كرد كه خدمات زيادي را در همه عرصه هاي حضور يعني راهپيمايي و انتخابات ها ايفا كرده است.
امام جمعه موقت تهران همچنين روز پنجم مرداد ماه، سالروز عمليات پيروزمندانه مرصاد در سال 67 و شهيد سپهبد صيادشيرازي قهرمان مرصاد را گرامي داشت.
وي در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه وقتي انقلاب پيروز شد، طاغوتي ها ادعا كردند كه 6 ماه ديگر بازمي گردند، اما اكنون 33 سال است كه خميازه مي كشند و ان شاء الله اين خميازه ابدي مي شود، گفت: دنياي استكبار مي بيند شجره اي كه روز اول انقلاب يك ساقه نازك بود اكنون شديدترين تندبادها نمي تواند آن را به حركت درآورد.
آيت الله خاتمي فشار اخير اقتصادي را نيز در راستاي همين توطئه هاي دشمنان دانست و گفت: حلقه اي از حلقات سي و سه ساله دشمن با كم و زياد تكرار شد و راه پيروزي در اين عرصه استقامت، امام و امت است، چرا كه طبق قرآن كريم، امتي كه استقامت داشته باشد اما امام و رهبر نداشته باشد به جايي نمي رسد.
آيت الله خاتمي در بعد مسائل خارجي نيز به قتل فجيع ميانمار اشاره كرد و اظهار داشت: به صورت وحشيانه اي در حال كشتن مسلمانان هستند و رئيس جمهور ميانمار با اين سخن احمقانه كه شهروندان مسلمان را شهروند حساب نمي كنيم چنين اقدامي را انجام مي دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبري خطاب به دولت ميانمار گفت: كساني كه چند قرن در آن كشور زندگي كرده اند را براساس چه ملاكي شهروند حساب نمي كنيد چرا كه هر حكمي، حكم مي كند دولت ميانمار مسئول اين جنايات است و بايد جلوي آنها را بگيرد بايد كنفرانس اسلامي و مسلمانان اجازه ندهند تا آنها كشته شوند.
وي بر همين اساس به روشن شدن چهره خائنانه آمريكا در اين جنايات اشاره و اضافه كرد: گاهي مرگ مشكوكي در گوشه اي از دنيا رخ مي دهد و آنها گوش فلك را كر مي كنند، اما در اين مورد سكوت كرده اند و اين گمان را در ما زنده مي كند در وراي اين جنايت هم آمريكا قرار دارد.
آيت الله خاتمي همچنين به مسئله سوريه اشاره كرد و گفت: سوريه تاوان حمايت از مظلومان فلسطين، حزب الله لبنان و ايران اسلامي بويژه در دوره غربت دفاع مقدس را مي دهد.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه حادثه اي كه اخيراً در سوريه اتفاق افتاد عمق كينه استكبار را نشان داد، تصريح كرد: آنها با اين عمليات تروريستي نمي توانند مردم سوريه را از پاي درآورند همانطور كه پس از انفجار در حزب جمهوري اسلامي نظام محكم و مستقل در جاي خود باقي ماند.
خطيب موقت تهران تنها راه ملت و دولت سوريه را مقاومت در برابر شياطين و باج خواهان بين المللي دانست و افزود: آنها با مقاومت به پيروزي خواهند رسيد.
وي به سركوب هاي مردم عربستان و بحرين اشاره كرد و ادامه داد: برخورد با مسلمانان اين كشورها غم جانكاه ماست و نمي توانيم از اين حقيقت بگذريم.
آيت الله خاتمي با تأكيد بر اينكه كساني كه به ناحق خودشان را خادمين حرمين شريفين مي نامند امروز كارشان آدم كشي شده است، افزود: آنها بحرين را به زندان بزرگ تبديل كردند در حالي كه خواسته ملت بحرين ساقط شدن خاندان انگليسي ساخته آل خليفه است و آنها به جز دموكراسي و تعيين حكومت چيز ديگري نمي خواهند آيا جواب اين حرف حق به گلوله نياز دارد؟
امام جمعه موقت تهران به ترور عالم بزرگ و محبوب عربستان شيخ نمر اشاره و تصريح كرد: آل خليفه و آل سعود بايد بدانند كه حكومت شايد با كفر باقي بماند اما با ظلم پايدار نيست لذا بايد مطمئن باشند سرنوشت آنها نيز همچون ساير آل هاي ظالم خواهد بود و آنها قطعاً ساقط مي شوند.
آيت الله خاتمي همچنين در خطبه اول نمازجمعه تهران با اشاره به اصول اخلاقي اسلام اظهار داشت: از جمله موارد اصول اخلاقي انس با خداست و بسياري از عناوين اخلاقي زيرمجموعه اين اصل محسوب مي شود.
امام جمعه موقت تهران خودپرستي را همچون بت پرستي توصيف كرد و گفت: هواي نفس گاهي منيت و حزب و گروه است از اين رو امام مي فرمودند «من» نگوييد چراكه اين «من» طاغوت است.
آيت الله خاتمي با اشاره به حديثي از امام صادق(ع) ادامه داد: ايمان 7 سهم دارد و هر كس از يك سهم ايمان برخوردار است لذا بايد از هر فرد به اندازه خودش توقع داشت.
خطيب موقت تهران حق را مفيد و سودمند خواند و گفت: باطل امري بي محتوا و پر قيل و قال است كه فقط جلوه اي زيبا و ظاهري دارد.
آيت الله خاتمي ادامه داد: جريان حق با اتكا به خدا، خودباوري فردي عمومي شعار توانستن سر مي دهد اما جريان باطل همواره شعار ما نمي توانيم مي گويد. همانطور كه اين فرهنگ در حكومت طواغيت ديده مي شود.
امام جمعه موقت تهران افزود: ميزان ماندگاري هر فردي با ايمان به خدا و سودرساني به مردم است لذا جريانات حق همچون جريان انبياء و ائمه خودشان را فداي مردم كردند و در حال حاضر نيز مي بينيم كه بيش از يك ميليارد و 500 ميليون با افتخار اعلام مسلماني مي كنند.
 


درپرتو وحي

روزه
مقدمه پرهيزكاري است
قرآن كريم:
اي كساني كه ايمان آورده ايد!
روزه بر شما نوشته (واجب) شد
همانطور كه بر كساني كه قبل از شما بودند نوشته شد، تا پرهيزكار شويد.
سوره بقره
آيه 183
 


با حضور رئيس جمهور دهمين اجلاس روز جهاني مسجد برگزار شد

دهمين اجلاس گراميداشت روز جهاني مسجد و اختتاميه دهه تكريم مساجد صبح پنجشنبه با سخنراني رئيس جمهور در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري رسا، دهمين همايش بزرگداشت روز جهاني مسجد و اختتاميه دهه تكريم مساجد، پنجشنبه بيست و نهم تيرماه با سخنراني محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري در حسينيه الزهرا(س) تهران برگزار شد. در اين همايش كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشاور امور روحانيان رياست جمهوري، نايب رئيس و تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رئيس دادگستري و استاندار تهران برگزار شد، حجت الاسلام حاج علي اكبري رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد گفت: مسجد سازنده تمدن اسلامي ما و امام جماعت زبان حوزه دين در ميان مردم است. رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد همچنين در سخنان خود از رئيس جمهور درخواست كرد كه جلسه اي از جلسات هيئت دولت به موضوع مسجد اختصاص يابد تا ظرفيت هاي همه وزارتخانه ها و معاونت ها براي رسيدگي به مساجد شناسايي و به كار گرفته شود.
همچنين در اين همايش دكتر احمدي نژاد پيرامون اهميت و جايگاه مسجد، عوامل گراني هاي اخير، نابودي مكتب سرمايه داري و اهميت دعوت به امام زمان سخن گفت.
رئيس جمهور همچنين گروه هاي ساختگي مانند القاعده را بزرگترين خيانت به اسلام دانست و گفت: پشت صحنه همه اين گروه ها و دولت آمريكا صهيونيست ها هستند. در ادامه اين همايش حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در رابطه با ماه مبارك رمضان و اهميت دعا سخن گفت و افزود: ائمه جماعات بايد مردم را به دعاهاي پرمعنا، پرمضمون و بلند توجه دهند.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري در ادامه افزود: اساس بيداري اسلامي خداپرستي، عبوديت پروردگار و حاكميت خدا در دنيا است و دعواي ما با استكبار بر سر همين موضوع است.
همچنين در اين همايش حجت الاسلام آقايي، معاون فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد به ارائه گزارش در رابطه با فعاليت هاي دهه تكريم مساجد پرداخت و گفت: فرهنگ سازي، الگوسازي و نكوداشت ائمه جماعات نمونه، از برنامه هاي معاونت فرهنگي مركز رسيدگي به امور مساجد در سال جاري است.
گفتني است، روز جهاني مسجد سي و يكم مرداد ماه است كه به دليل مصادف شدن با تعطيلات عيد سعيد فطر مراسم بزرگداشت آن امروز با اختتاميه دهه تكريم مسجد برگزار شد.


اقامه نماز ظهر و عصر در ايام ماه رمضان به امامت رهبر انقلاب

امسال نيز به روال سال هاي گذشته از ابتداي ماه مبارك رمضان نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله العظمي خامنه اي و با حضور اقشار مختلف مردم در حسينيه امام خميني اقامه مي شود.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب امسال نيز به روال سال هاي گذشته از ابتداي ماه مبارك رمضان نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه اي با حضور اقشار مختلف مردم در حسينيه امام خميني رحمت الله اقامه مي شود.
اين مراسم از روز اول ماه مبارك رمضان، همه روزه به جز روزهاي جمعه تا روز پاياني ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت و مردم مؤمن و روزه دار مي توانند براي شركت در اين مراسم معنوي به حسينيه امام خميني واقع در خيابان فلسطين جنوبي، تقاطع آذربايجان مراجعه كنند.
بنا بر اين گزارش، جزء خواني قرآن كريم نيز هر روز يك ساعت قبل از اذان ظهر انجام خواهد شد.


امام جمعه جديد بجنورد با حكم رهبر انقلاب منصوب شد

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكمي حجت الاسلام حاج شيخ ابوالقاسم يعقوبي را به امامت جمعه شهر بجنورد منصوب كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبر معظم انقلاب متن حكم به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ ابوالقاسم يعقوبي دامت توفيقاته
اكنون كه جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ حبيب الله مهمان نواز دامت بركاته پس از دوره اي طولاني خدمات تحسين برانگيز و ارزشمند به فرهنگ ديني مردم منطقه و ارتقاي ارزش هاي انقلابي و اسلامي در آن سامان، بخاطر ضعف جسماني مسئوليت امامت جمعه را واگذار كرده اند، جنابعالي را كه به زيور علم و عمل آراسته و از سوابق قابل تقديري در مسئوليت ها برخورداريد به امامت جمعه شهر بجنورد منصوب مي كنم.
ظرفيت هاي بالاي ديني و معنوي منطقه كه هميشه موجب پرورش عالمان و شخصيت هايي در دوره هاي مختلف بوده است، اقتضا مي كند با توجه به استعدادها و توانمندي هاي موجود در آن و با تكيه بر جوانان متدين و انقلابي آن سامان، برنامه هاي مفيد براي اعتلاي هرچه بيشتر فرهنگ و معارف اسلامي و وحدت بين اقشار و گروه ها تهيه شده و به اجرا درآيد. مردم متدين و دلسوز و انقلابي بجنورد و علما و زبدگان معارف اسلامي و ساير نخبگان و مسئولان دستگاه ها و نهادها قطعا شما را در اين امر مهم ياري خواهند كرد ان شاءالله.
از خداوند متعال تاييدات الهي را براي جنابعالي و سعادت و سرانجام نيكو براي مردم آن سامان مسألت مي كنم.
والسلام عليكم و رحمت الله
سيدعلي خامنه اي
28 تيرماه 1391
 


كدخدايي: قانون فعلي انتخابات پاسخگوي نيازها نيست

سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد كه قانون فعلي انتخابات، پاسخگوي نيازهاي امروز نيست و با توجه به تغييرات پيش آمده در فضاي سياسي كشور، قواعد انتخاباتي نيازمند بازنگري جدي است.
عباسعلي كدخدايي در نشست سرپرستان دفاتر نظارتي شهرستانهاي استان مازندران، با تشريح برخي از ضعفهاي قانون انتخابات گفت: پايه هاي قانون انتخابات مربوط به دهه 60 است.
سخنگوي شوراي نگهبان اضافه كرد: در دهه 60 فضاي سياسي اجتماعي به گونه اي متفاوت با امروز بود. برخلاف امروز در آن زمان بر انتخابات و فضاي سياسي كشور، مسائل تجاري حاكم نبود.
وي افزود: در دهه 60 به زور فردي وادار مي شد به عنوان داوطلب وارد ميدان انتخابات شود. داوطلبان راغب نبودند كه براي تبليغات انتخاباتي هزينه كنند و يا پوستر چاپ كنند، اما الان برخي از آقايان گوي سبقت را از يكديگر ربوده اند و مي خواهند به هر طريقي كه شده وارد ميدان شوند و بعضا با استفاده از كانون هاي قدرت و ثروت عرصه را براي رقيب تنگ بكنند.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به بررسي سياست هاي كلي قانون انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با توجه به حكم سال قبل رهبر معظم انقلاب براي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در ضمن آن خواستار تدوين قانون جامع انتخابات شده بودند، اميد مي رود با مشاركت فعال شوراي نگهبان موضوع اصلاح قانون انتخابات به نحو مطلوبي انجام پذيرد.
معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان با اشاره به جايگاه اين شورا در امر نظارت بر انتخابات و حفظ آراي مردم گفت: تشكيلات نظارتي نيز بايد اثرگذاري بيشتري داشته باشد.
 


گشايش بخش هاي تحول در علوم انساني، بيداري اسلامي و تجسمي نمايشگاه قرآن

سه بخش «تحول در علوم انساني» ،«هنرهاي تجسمي» و «بيداري اسلامي» در بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم گشايش يافت.
بخش تحول علوم انساني نمايشگاه قرآن كريم با پيام تصويري آيت الله جوادي آملي و با حضور حجت الاسلام والمسلمين حائري شيرازي؛ مدرس حوزه و دانشگاه كار خود را آغاز كرد.
آيت الله جوادي در پيامي تصريح فرمودند: تحول در علوم عموما و تحول در علوم انساني خصوصا، از موارد با بركت نظام جمهوري اسلامي است. مهمترين كاري كه انسان در تاسيس مدينه فاضله دارد پرورش انسانهاي سالم و صادق است.
اين مرجع تقليد افزود: آنچه مي تواند علوم انساني را متحول كند شناخت انسان از يك سو، شناخت جهان از سوي ديگر و شناخت توامان انسان و جهان از سوي سوم است. اگر اضلاع اين مثلث مشخص شود انسان شيوه هايي را پايه گذاري مي كند كه با علوم انساني همسويي دارد. همه علوم انساني به صورت مستقيم يا غيرمستقيم با انسان ارتباط دارد.
وي ادامه داد: اگر انسان خود را شناخت در بهره برداري از علوم كامياب خواهد بود. همچنين هر علمي يك سلسله مسائل فرعي دارد كه از مباني مهم استخراج مي شود. كسي كه بخواهد درباره انسان و ابعاد گوناگون او بحث كند بايد حقيقت انسان را بشناسد و كيفيت پيوند او با آفريدگار و آغاز و انجام او را بشناسد.
اين استاد حوزه همچنين در اين پيام گفت: اگر كسي اين مجموعه را خوب نشناسد انسان شناس خوبي نخواهد بود. زيرا نه انسان تافته جدابافته از عالم است و نه جهان او را رها مي كند. معرفت شناسي انسان در قلمرو علوم تجربي خلاصه نمي شود و اين امر نياز به يك شناخت همه جانبه دارد.
پس از پخش اين پيام براي حاضران در مراسم، حجت الاسلام حائري شيرازي، مدرس حوزه و دانشگاه درباره تحول در علوم انساني سخن گفت.
وي در سخنان خود تصريح كرد: اگر بخواهيم در علوم انساني تحولي ايجاد كنيم بايد ابتدا جايگاه علوم انساني را در تمدن بشري مشخص كنيم.
اين مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ابليس انسان را در دوره هاي مختلف از راه هاي مختلف از مسيرش منحرف كرده است. عصر ما عصر علم است و شيطان نيز از راه علم وارد مي شود. اما بايد بدانيم كه كلي گويي مشكلي را حل نخواهد كرد، تا انسان چيزي را تصور نكند نه تصديق و نه تكذيب ما فايده اي نخواهد داشت و تا علوم انساني را تصور نكند كاري از پيش نخواهد برد.
حجت الاسلام حائري شيرازي ادامه داد: اگر مي خواهيم تحول در علوم انساني داشته باشيم بايد اين علوم را به صورت مصداقي شناسايي كنيم و از مسير انسان شناسي به اين حوزه توجه داشته باشيم.
همچنين در ابتداي اين مراسم عبدالله اسدي مدير بخش تحول علوم انساني در سخناني درباره اين بخش گفت: بخش تحول در علوم انساني از مجموعه غرفه هاي فرهنگي تشكيل شده است كه منحصراً در حوزه تحول علوم انساني كار كرده و محصولات خود را ارائه مي كنند.
وي افزود: همچنين حدود 80 نشست تخصصي در راستاي مفهوم تحول در علوم انساني برگزار مي شود كه در آنها مؤسسات حاضر در اين بخش به تناوب ميزبان مخاطبان هستند.
اسدي ادامه داد: همچنين دراين بخش ما تلاش مي كنيم تا ميان فعالان حوزه علوم انساني تعامل ايجاد كرده و به صورت ايجاد يك شبكه اطلاعات مربوط به آنان را جمع آوري كنيم. در اين راستا اكنون فهرست آثار و سوابق 40 چهره شاخص اين حوزه تهيه شده كه در اين شبكه سازي عرضه خواهد شد. بخش جنبي بيداري اسلامي در بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم همزمان با سومين روز برگزاري اين رويداد معنوي كار خود را با پنج غرفه آغاز كرد.
اداره اين بخش كه داراي پنج غرفه است بر عهده گروه ها و مؤسساتي است كه كار و فعاليت آنها با موضوع بيداري اسلامي مرتبط است. اين مؤسسات در غرفه هاي امت واحده، دبيرخانه بيداري اسلامي دانشگاه امام صادق(ع)، مؤسسه پژوهش هاي سياسي ندا و بيداري و تحريم جهاني، فعاليت هاي خود را به بازديدكنندگان معرفي و محصولات اين بخش را به آنها عرضه مي كنند.
همچنين همزمان با پنجمين روز برگزاري بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، بخش هنرهاي تجسمي با ارائه يك هزار و 100 اثر هنري كار خود را آغاز كرد.
بخش تجسمي نمايشگاه در پنجمين روز از برگزاري اين رويداد بزرگ جهان اسلام آثار خود در دو بخش «مسابقه و مدعو» در معرض ديد علاقه مندان به هنر قرارداد. در اين بخش آثاري از پنج شاخه هنري خوشنويسي در گرايش هاي نستعليق، شكسته نستعليق، ثلث، نسخ، نقاشي خط و معلي، نگارگري در زمينه هاي نقاشي ايراني، تذهيب و گل و مرغ، بخش نقاشي، گرافيك (پوسترهاي مذهبي) و تصويرسازي در معرض ديد مخاطبان قرار گرفته است كه 278 اثر از مجموعه اين آثار مربوط به بخش مسابقه نمايشگاه است و 65 اثر نيز به بخش مدعو تجسمي اختصاص دارد. موضوع اصلي آثار ارائه شده در بخش تجسمي «قرآن، كتاب بيداري» است و هنرمندان حوزه هاي مختلف آثاري مرتبط با اين موضوع را به نمايشگاه ارائه داده اند.
همچنين بخش تجسمي، چهار قسمت جنبي دارد كه در بخش اول مجموعه اشك هاي آسماني (عكس هايي از ارتحال امام(ره))، در بخش دوم برگزيده پوسترهاي اسماء الحسني، در بخش سوم اسماء حجت به عنوان نخستين نمايشگاه پوستر با موضوع حضرت ولي عصر(عج) و بخش تصويرسازي با موضوع زندگي ائمه در معرض ديد علاقه مندان به هنرهاي تجسمي قرار مي گيرد.
بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم 26 تير با شعار «قرآن ، فرهنگ بيداري» در مصلي بزرگ حضرت امام خميني(ره) تهران آغاز به كار كرده است و تا 24 مرداد ماه ادامه دارد.


سعيدلو: تهران در زمان برگزاري اجلاس عدم تعهد چند روز تعطيل است

معاون امور بين الملل رئيس جمهور از تعطيلي چند روزه شهر تهران در هنگام برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد خبر داد.
علي سعيدلو در حاشيه مراسم اختتاميه كنفرانس بين المللي علمي پيرامون جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال تعطيلي شهر تهران به دليل برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد، گفت: طبق روالي كه در ساير كشورها در زمان برگزاري كنفرانس هاي بين المللي وجود دارد، در كشور ما نيز احتمالا تعطيلات چند روزه اي خواهيم داشت.
وي ادامه داد: از آنجايي كه اجلاس سران عدم تعهد در شهريورماه بعد از ماه رمضان برگزار مي شود و عده زيادي از مردم به سفر مي روند مشكل چنداني در مورد تعطيلات وجود ندارد.
سعيدلو همچنين خاطرنشان كرد: اجلاس كارشناسان كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد 5 و 6 شهريورماه، اجلاس وزراي خارجه 7 و 8 شهريورماه و اجلاس سران عدم تعهد 9 و 10 شهريور برگزار مي شود.
معاون امور بين الملل رئيس جمهور در خصوص برنامه ريزيهاي انجام شده در مورد ساخت و ساز سالن اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: برنامه ريزي هايي از قبل صورت گرفته بود و با توجه به بودجه اي كه به موقع رسيد كار ساخت اين ساختمان در حال انجام است.
وي با بيان اينكه ساخت سالن جلسات و وي.آي.پي سالن اجلاس عدم تعهد در دست وزارت راه و شهرسازي است، گفت: نسبت به برنامه اي كه از قبل پيش بيني كرده ايم تاكنون مشكلي به وجود نيامده و از برنامه عقب نيستيم.


نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس: استيضاح وزير كشور متوقف شد

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از توقف استيضاح وزير كشور خبر داد.
عزت الله يوسفيان ملا نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم صبح جمعه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد استيضاح وزير كشور و همچنين وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي درباره تامين اجتماعي تصريح كرد: استيضاح وزير كشور كه متوقف شد، ولي در امر استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي چون يك بار استيضاح داشتيم، استيضاح بعدي او هرچه بود مختومه شده و از اين قضيه عبور شد.
يوسفيان ملا اضافه كرد: به هر حال در شان مجلس نيست كه دوباره وزير را به مجلس بكشاند و دست به لج بازي بزند، ما از اين قضيه عبور كرديم زيرا نمايندگان مجلس اين شانيت را دارند كه دوباره به اين مسئله برنگردند و به نحوي دست به گروكشي نزنند.
نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي اذعان داشت: حال به حق يا به ناحق، يا نمايندگان اشتباه كردند يا وزارت كار و رفاه اجتماعي به هر حال از اين موضوع عبور شد و برگشت به عقب در اين امر نه به مصلحت مجلس شوراي اسلامي است و نه مصلحت نمايندگان.
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور در مورد گراني ها گفت: اعتقادم اين است كه بخشي از گراني اجتناب ناپذير است، و به هر حال با افزايش شاخص ها در دنيا گراني ايجاد مي شود، ولي مشكل ما اين است كه هم اكنون گراني از روند قابل قبولش بالا رفته است.
وي در بيان عوامل ايجاد بي رويه گراني در جامعه ابراز داشت: نبودن مديريت و ضعف در آن، نبود آمار دقيق از ميزان مصرف، نبود آمار دقيق از ميزان توليد، عدم كنترل بازار، عدم توجه به فعل و انفعالات دلالان، احتكارگران و سودجويان باعث شده تا همه دست به دست هم داده تا گراني حالتي جهشي به خود بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: با تذكرات جدي نمايندگان و رئيس مجلس در جلسات متعدد علني و غيرعلني گروه هايي از دولت و مجلس شوراي اسلامي شبانه روزي در حال رايزني براي حل مشكل گراني هستند تا راه حل هاي لازم پيدا شود.


نوجوان 14 ساله سفير قرآني ايران در لبنان شد

«محمد كريمي» نوجوان 14 ساله حافظ كل قرآن كريم به عنوان مبلغ قرآني ايران عازم لبنان شد.
اين حافظ كل قرآن كريم، به مدت 10روز در لبنان به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران به فعاليت قرآني خواهد پرداخت.
اين نوجوان اهل زنجان موفقيت خود در حفظ اين كتاب آسماني را مديون تشويق هاي مادر و كمك استادش مسعود رضايي از حافظان برجسته قرآن كريم، دانست و گفت: هر شخصي مي تواند متناسب با ظرف وجودي خود از قرآن كريم بهره مند شود.
«كريمي» بر لزوم حركت به سوي بهره گيري از قرآن كريم تاكيد كرد و افزود: قرآن اقيانوسي است كه هر شخصي مي تواند در حد توان از آن بهره مند شود.
وي قرآن كريم را در جوامع اسلامي مهجور دانست و يادآور شد: مسئولان بايد براي فعاليت هاي قرآني بودجه مناسب تخصيص دهند و از لحاظ مادي حمايت هاي لازم را داشته باشند.


نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه :

طرح بزرگ تربيت قاريان و حافظان قرآن كريم در كشور برگزار مي شود

حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي در نشست خبري ديروز اعلام كرد كه طرح بزرگ تربيت قاريان و حافظان قرآن كريم در سطح كشور برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، محمدي ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: قرآن كريم، سفره پربركت خداوند متعال است كه براي پذيرايي انسانها در ماه مبارك رمضان قرار داده شده است.
به همين جهت، براساس روايت پيامبر اكرم(ص) تلاوت يك آيه در اين ماه ثواب ختم كل قرآن را دارد!
وي افزود: طرح ضيافت الهي در 1501 بقعه و امامزاده در سراسر كشور در ماه مبارك رمضان برگزار مي شود. در اين طرح برنامه هاي:
-برگزاري كلاسهاي تفسير قرآن در سه سطح با حضور بيش از 1500 نفر مربي
-برگزاري جلسات ترتيل خواني و جزء خواني در 900 امامزاده و بقعه
-تشكيل 350 محفل انس با قرآن توسط قاريان مشهور خصوصا 7 نفر از قاريان مصري
-ايجاد 1100 پايگاه مشاوره و پاسخگويي به مسائل شرعي
-برنامه هاي متعدد سخنراني و تبليغ در شب هاي قدر
-تهيه و توزيع 7 جلد كتاب موضوعي در تيراژ 280000 جلد
-چاپ و توزيع 30000 جلد قرآن و 10 هزار مفاتيح ويژه جهت وقف در امامزادگان
-برگزاري مسابقه كتابخواني
-طراحي سلسله مباحث نمايشگاهي به عنوان نسيم رحمت در ماه مبارك رمضان
حجت الاسلام محمدي در خصوص طرح بزرگ تربيت قاريان و حافظان قرآن كريم در كشور افزود:طبق نظر مقام معظم رهبري، كشور بايد 10 ميليون حافظ داشته باشد. بر اين اساس سازمان اوقاف قرار شد مجري بخشي از اين طرح باشد كه در طي چهار سال يك ميليون حافظ و يك ميليون قاري تربيت كنيم.
ستادي براي انجام اين كار در تهران و استانها تشكيل شده است و در حال فعاليت مي باشد.
وي افزود: تاكنون حدود 50 هزار نفر در اين طرح ثبت نام كرده اند. شروع كلاسها نيز از اول ماه مبارك رمضان مي باشد.
اين كلاسها در سه مقطع سني براي خواهران و برادران برگزار مي شود.
محمدي از نمايندگان رسانه هاي جمعي درخواست كرد كه قشر جوان كشور را براي حضور در اين طرح تشويق نمايند.
در اين نشست خبري، از طرح تربيت قاريان و حافظان«قرآن كريم» رونمايي شد.
 


مديران غيرفعال مدارس قرآني تعويض مي شوند

مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآني از تعويض مديران غيرفعال مدارس قرآني در نقاط مختلف كشور خبر داد.
محمد بنيادي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: مدارس قرآني كشور نيازمند حضور مديراني فعال است و اين مديران فعال جايگزين مديران غيرفعال مي شوند.
بنيادي اضافه كرد: مديران بايد توجه داشته باشند كه موضوعي به نام پذيرايي در مدارس قرآني وجود ندارد.
مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآني افزود: دانش آموزان در مدارس قرآني تنها دو تا سه روز هفته را به فراگيري امور قرآني مي پردازند.
به گفته وي، متأسفانه برخي مديران مدارس قرآني با رويكردي ناصحيح بودجه هاي اختصاصي را براي مسائلي همچون پذيرايي صرف كرده اند.
بنيادي با بيان اينكه تعطيلي در مدارس قرآني غيرقابل قبول است، اظهار داشت: نبايد اين نكته فراموش شود كه 10 هزار مدرسه قرآني راه اندازي شده در سطح كشور تعطيلي به خود نخواهند ديد.
مشاور وزير آموزش و پرورش در امور قرآني، مدارس قرآني كشور را مراكزي فاقد مشكلات مالي خواند.
وي تصريح كرد: تنها چند درصد از مدارس قرآني به دلايل مختلف با اين مشكل مواجه هستند كه تمهيداتي براي رفع آنها در نظر گرفته شده است.


رونمايي از بزرگترين قرآن در حال تذهيب جهان در مشهد

بزرگترين قرآن در حال تذهيب جهان روز چهارشنبه در حاشيه «همايش بين المللي هنر، زبان و فناوري» رونمايي شد.
به گزارش ايرنا، مسئول كارگاه تذهيب بزرگترين قرآن جهان در اين مراسم گفت: اين قرآن با ابعاد 5/2متر در يك متر و 75 سانتيمتر در حال تذهيب است.
«منيره اعظم رجبيان» ادامه داد: تاكنون 15 جزء اين قرآن كتابت شده و حاشيه آن با طلاي 24عيار در دست تذهيب است.
وي گفت: در 30 جزء اين قرآن 30 طرح تذهيب متفاوت با يكديگر نگاشته و در هر يك از 114 سوره قرآن 114 نوع بسم الله با طرح هاي مختلف نوشته مي شود.
«رجبيان» استفاده از طلاي خالص در نگارش و تذهيب را از ديگر خصوصيات بزرگترين قرآن تذهيب شده جهان دانست و افزود: اين قرآن توسط استاد «اسماعيل قوچاني» به رشته تحرير درآمده و كار تذهيب و زيباسازي آن در يك كارگاه تذهيب با حضور 40 نفر از تذهيب كاران در حال انجام است.«همايش بين المللي هنر، زبان و فناوري» با هدف گسترش همكاري هاي ملي و بين المللي براي تلفيق هنر، زبان و فناوري و افزايش توان ملي در حوزه هاي هنري، علمي و فناوري، با حضور 550 نفر از پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي جهان طي روزهاي 28 تا 30 تير ماه جاري در مشهد برگزار شد.


پيوند اعضاي بدن 4 مرگ مغزي به 14 بيمار نيازمند

اعضاي بدن 4 بيمار مرگ مغزي در مشهد و لردگان به 14 نفر پيوند زده شد.
به گزارش ايرنا از مشهد، اعضاي بدن سه نفر مرگ مغزي در اين شهر به 10 بيمار زندگي دوباره بخشيد.
به گزارش روز پنج شنبه دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين چارچوب اعضاي بدن مرحومان «مرضيه فرجي ترشيزي»، «تاج محمد غلامي و رضا تاج آبادي» به بيماران نيازمند اهدا و پيوند زده شد. براساس اين گزارش، كليه هاي زنده ياد تاج محمد غلامي 41 ساله اهل شيروان و مرحوم رضا تاج آبادي 47 ساله اهل تهران به چهار بيمار كه سالها از نارسايي كليه در رنج بودند در بيمارستان منتصريه مشهد پيوند زده شد.
همچنين كبدهاي اين سه بيمار مرگ مغزي كه به بيمارستان نمازي شيرازي ارسال شد به سه بيمار داراي نارسايي كبدي زندگي دوباره بخشيد. قسمتي از پوست بدن زنده ياد رضا تاج آبادي نيز در بخش سوختگي بيمارستان امام رضا(ع) مشهد به يك زن 30 ساله از زابل پيوند زده شد و قرنيه هاي وي نيز براي پيوند به بيماران نيازمند، به بيمارستان تخصصي چشم خاتم الانبيا در مشهد ارسال شد.
گزارش ايرنا به نقل از مسئول روابط عمومي فرمانداري لردگان حاكي است چهار عضو يك زن 55 ساله مرگ مغزي در مركز اين شهرستان، پس از عمل جدا سازي به 4 بيمار نيازمند اهدا شد.
«يوسف صفايي» روز پنج شنبه افزود: اعضاي بدن خانم «گل صنم رحيمي ريگي» ساكن روستاي «دهنو علي باباي ريگ» از توابع شهرستان لردگان كه بدليل عارضه سكته مغزي در گذشته بود، با رضايت خانواده مرحومه طي عمل جراحي، جداسازي و براي پيوند به نيازمندان به اصفهان و شيراز ارسال شد.وي افزود: كليه هاي اين بيمار مرگ مغزي به اصفهان و پانكراس و كبد وي براي پيوند به نيازمندان به شيراز فرستاده شد.
 


بهره برداري از طرح جمع آوري و ساماندهي فاضلاب رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
مرحله نخست طرح جمع آوري و ساماندهي فاضلاب كلانشهر رشت با حضور وزير نيرو به بهره برداري رسيد.
در مرحله نخست اين طرح ملي با 406كيلومتر لوله گذاري روزانه حدود 63 هزار مترمكعب معادل نيمي از فاضلاب رشت تصفيه مي شود.
برپايه همين گزارش در راستاي اجراي مرحله نخست طرح جمع آوري و ساماندهي فاضلاب كلانشهر رشت 117 ميليارد و 300 ميليون تومان هزينه شده است كه 47ميليارد و 700 ميليون تومان آن را بانك جهاني تأمين كرده است.
در مراسم افتتاح مرحله نخست اين طرح وزير نيرو طي سخناني با بيان اينكه تصفيه خانه فاضلاب رشت يكصد و پنجاه و هفتمين تصفيه خانه كشور است اظهار داشت: در حال حاضر 37درصد فاضلاب غيرصنعتي كشور در تصفيه خانه پالايش و وارد چرخه طبيعت مي شود.
نامجو تعداد طرح هاي مهر ماندگار وزارت نيرو را 270 طرح اعلام كرد و افزود: تلاش مي كنيم همه اين طرحها تا پايان دولت دهم به بهره برداري برسد.
در ادامه اين مراسم مهدي سعادتي استاندار گيلان نيز اتمام هرچه سريعتر طرح هاي 38 گانه مهر ماندگار در استان را امري ضروري خواند و گفت: طرح ملي فاضلاب رشت يكي از اين طرحهاست و انتظار داريم با حمايت وزارت نيرو، طرحهاي مهم ديگري همچون سد بيجار، 70 هزار واحد مسكن مهر و آبرساني به 700 روستا تا پايان امسال به بهره برداري رسند.
شايان ذكر است مرحله دوم جمع آوري و ساماندهي فاضلاب رشت قرار است با 173ميليارد و 400 ميليون تومان هزينه در سال 94 به بهره برداري رسد.
 


نمايشگاه دائمي مد و لباس در استان ها راه اندازي مي شود

معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از برپايي نمايشگاه هاي دائمي مد و لباس در تمامي استان هاي كشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، «حميد شاه آبادي» شامگاه چهارشنبه در نشست خبري با خبرنگاران استان اردبيل تصريح كرد: در نشست هم انديشي مديران ارشاد اسلامي استان ها در اردبيل تصميم به تاسيس نمايشگاه دائمي مد و لباس در سطح كشور اتخاذ شده و وزارت ارشاد از اين گونه تصميمات حمايت مي كند. وي با اشاره به كاربردهاي نمايشگاه دائمي مد و لباس در استان ها افزود: نمايشگاه دائمي مد و لباس محلي براي تبادل انديشه طراحان، توليدكنندگان و توزيع كنندگان است تا در اين نمايشگاه مشتري ها را به سمت لباس هاي مقبول جامعه هدايت كنند. شاه آبادي از اقدام ملي وزارت ارشاد براي ساماندهي و تاسيس نمايشگاه هاي دائمي خبر داد و اضافه كرد: تاسيس نمايشگاه دائمي مد و لباس يك اقدام ملي است و وزارتخانه نيز تاكيد بر توجه ويژه فرهنگ و سلايق بومي در اين نمايشگاه ها را دارد.
وي عنوان كرد: قانون ساماندهي مد و لباس وزارت ارشاد را موظف به تشكيل كارگروه مد و لباس كرده كه قبلا كارگروه كشوري در وزارتخانه تشكيل و طبق تصميمات اتخاذ شده اين كارگروه در استان ها هم تشكيل مي شود.
 


اختصاص 6 هزار ميليارد ريال براي اجراي طرح پزشك خانواده

نماينده مردم مشكين شهر در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس اعتبار لازم براي اجراي طرح پزشك خانواده 6 هزار ميليارد ريال را در اختيار وزارت بهداشت قرار داده است.
«يونس اسدي» روز پنج شنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا افزود: اجراي اين طرح در كشور هيچ مشكل مالي نخواهد داشت.
وي گفت: هم اكنون در بحث درمان بيشترين هزينه را مردم متقبل مي شوند و با اجراي اين طرح اين هزينه به حداقل كاهش مي يابد.
«اسدي» بر همكاري رسانه هاي عمومي از جمله صدا و سيما براي اجراي هر چه بهتر اين طرح تاكيد كرد.
 


ايجاد 300 هزار فرصت شغلي براي متقاضيان تعاوني هاي كشاورزي

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از فراهم شدن حدود 300 هزار فرصت شغلي براي متقاضيان تاسيس تعاوني هاي كشاورزي با استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي دولت و منابع داخلي بانك كشاورزي خبر داد.
«غلامحسين حسيني نيا» ديروز در حاشيه بازديد از شركت توليد پروفيل آلومينيوم آبسكون شهرك صنعتي، «چهل شهيد» آمل به خبرنگار ايرنا گفت: در اين راستا نيز حدود پنج هزار ميليارد تومان اعتبار اختصاص و در استان ها توزيع شده است.وي با اشاره به اينكه دانش آموختگان بخش كشاورزي و روستائيان علاقه مند به شركت در اين طرح از اولويت برخوردارند، افزود: اكنون كار ثبت نام، پالايش و ساماندهي متقاضيان، با مسئوليت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حال انجام است.معاون وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي، با بيان اينكه تاكنون حدود 250 هزار نفر در اين سامانه ثبت نام كرده اند، اظهار داشت: در زمان حاضر هيچ محدوديتي براي ادامه ثبت نام متقاضيان وجود ندارد.
اين طرح با همكاري وزارتخانه هاي تعاون، كار و رفاه اجتماعي، نيرو و جهاد كشاورزي با عنوان «طرح تعاوني ها و كشاورزي مهر» در حال اجراست.


اخبار ادبي و هنري

بيانيه 135 شاعر در اعتراض به كشتار مسلمانان بي دفاع ميانمار
در پي نسل كشي مردم مسلمان در كشور ميانمار توسط بوداييان اين كشور، جمعي از شاعران فارس زبان با تهيه بيانيه اي خواستار پايان دادن به اين جنايت شدند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: خشونت عليه مسلمانان در ميانمار كه با حمايت دولت مردان اين كشور صورت مي گيرد و نيز ناديده گرفتن اين خشونت ها از جانب رسانه هاي مدعي حقوق بشر هر انسان آزاده خواهي را متأثر مي كند. در شرايطي كه دين اسلام روز به روز در غرب و شرق نفوذ مي كند روشن است كه دولتمردان كشور ميانمار از اين پديده نگران باشند و مسلماناني را كه در اين كشور به دنيا آمده اند اتباع خارجي قلمداد كنند.
عليرضا قزوه، محمدكاظم كاظمي، علي محمد مؤدب، محمد حسين جعفريان، مرتضي اميري اسفندقه، مصطفي محدثي خراساني، محمد مهدي سيار، ميلاد عرفان پور و... از جمله نام هاي امضا كننده اين بيانيه هستند.
انتقاد رئيس اسبق حوزه هاي علميه از «لاله» هاليوودي
آيت الله مقتدايي با اشاره به توليد پروژه مشترك «لاله» با هاليوود گفت: مسئولان مؤمن و دلسوز، حوزه علميه، مراجع بزرگوار تقليد از اين امر نگرانند.
آيت الله مقتدايي؛ مدير اسبق حوزه هاي علميه سراسر كشور و عضو جامعه مدرسين حوزه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ورود حوزه به سينما گفت: اين از بحث هايي است كه در حوزه مطرح است كه حوزه بايد در اين زمينه اقدامي داشته باشد و اين امر در جامعه مدرسين به گروهي محول شده است.
وي افزود: بايد حوزه بتواند در امر سينما و اصلاح سينما راه كارهايي را پيدا كند و اقدامات لازم را انجام دهد؛ ان شاءالله در آينده اين امر عملي مي شود.
آيت الله مقتدايي درخصوص پروژه «لاله» و توليد مشترك اين پروژه با هاليوود خاطرنشان كرد: اشكال مهم همين است كه واقعاً باعث تأسف است همه مسئولان مؤمن و دلسوز، حوزه علميه، مراجع بزرگوار تقليد از اين امر نگرانند و اين مي طلبد كه اقدام موثر و مفيدي صورت گيرد و اميدواريم از طريق جامعه مدرسين اين اقدام به زودي انجام شود.
گفتني است، روزنامه كيهان در تاريخ 21 تير طي يادداشتي با عنوان «رالي بايك فيلمساز بدنام» به تحليل اين موضوع پرداخته و هشدارهاي لازم را يادآور شده بود.
«ارتش سري روشنفكران» پيام فضلي نژاد سرقت شد
نسخه الكترونيكي «ارتش سري روشنفكران» كه به بررسي نقش و تأثير جريان هاي مرموز روشنفكري در تاريخ معاصر ايران از قاجار تاكنون مي پردازد از سوي افراد ناشناسي در فضاي مجازي قرار داده شد.
به گزارش نداي انقلاب، نسخه الكترونيكي «ارتش سري روشنفكران» به قلم پيام فضلي نژاد- پژوهشگر مركز پژوهش هاي مؤسسه كيهان كه به بررسي نقش و تأثير جريان هاي مرموز روشنفكري در تاريخ معاصر ايران از قاجار تاكنون مي پردازد از سوي افراد ناشناسي در فضاي مجازي قرار داده شد. اين در حالي است كه با ايجاد امكان دانلود اين كتاب در برخي سايت ها در واقع حقوق مادي و معنوي اثر مورد دستبرد قرار گرفته است. فضلي نژاد در همين رابطه اظهار داشت: نسخه كامل اين كتاب از كتابفروشي ها و نمايندگي هاي كيهان در تهران و شهرستان ها قابل تهيه است.
وي در ادامه افزود: نسخه اينترنتي اين كتاب كه در فضاي وب منتشر شده است، همگي ناقص بوده و اساساً عنوان كتاب را نمي توان بر آن اطلاق كرد.
اين كتاب كه پيش از اين نيز به صورت پاورقي در روزنامه كيهان منتشر شده بود از بدو انتشار با واكنش تند برخي از چهره ها و سران جريان هاي ضد انقلابي مواجه شده بود.
عصبانيت صهيونيست ها از يك سريال مصري
صهيونيست ها از سريال «عادل امام» كمدين مصري با نام «گروه ناجي عطااله» عصباني شده اند و اين كمدين نيز گفته است: تازه تيزر اين سريال آنها را عصباني كرده است، منتظر عصبانيت آنها در قسمت هاي مختلف سريال باشيد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري العربيه، عادل امام كمدين مصري كه براي ماه رمضان سال جاري با سريال كمدي «گروه ناجي عطااله» قصد به سخره گرفتن قدرت پوشالي اسرائيل را دارد از عصبانيت صهيونيست ها ناشي از تماشاي تيزرهاي پخش شده اين سريال خبر داده است.
بنابراين گزارش، عادل امام گفته است كه روزنامه هاي اسرائيلي از جمله «يديعوت آحارانوت» با چاپ مقاله اي درباره اين سريال آن را توهين به اين رژيم دانسته است.
وي با اشاره به عصبانيت اسرائيل از اينكه اين رژيم در اين سريال «اشغالگر» خوانده شده، افزوده است: اين خيلي مضحك است مگر آنها «اشغالگر» نيستند؟!
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14