(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 1 مرداد 1391 - شماره 20262

رويتر: شركت هاي اروپايي براي خريد نفت ايران تحريم ها را دور مي زنند
توزيع نزديك به 2 ميليون سكه پيش فروش شده از روز سه شنبه
يك مقام مسئول در سفارت: زمين هاي كشاورزي ايران 8 ماه پيش به قطري ها واگذار شد
بانك مركزي اعلام كرد رشد نقدينگي تا پايان سال حداكثر 20 درصد
گاز امسال گران نمي شود
رئيس سازمان حسابرسي اعلام كرد
دارايي هاي گروه آريا با بدهي هايش قابل تهاتر است
يك بام و 3 هوا در تعيين نرخ ارز
بانك مركزي بخشنامه كرد
سقف بازپرداخت بدهي خريد با كارت ميزان 2 ساله شد
يك اقتصاددان
ايالات متحده آمريكا بايد منتظر بحراني سخت تر از وضعيت اقتصادي فعلي باشد
تخفيف 10درصدي محصولات لبني پرچرب
مدير كل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي خبر داد
كشف سفالينه هاي 3 هزار ساله در قلعه جوشين خاروانا
افتتاح مركز مديريت پايش زيست محيطي ايران و ارمنستان
كوتاه اقتصادي
طرح جديد دولت براي كنترل موجودي انبارها


رويتر: شركت هاي اروپايي براي خريد نفت ايران تحريم ها را دور مي زنند

رويتر از دور زدن تحريم نفتي ايران توسط برخي از پالايشگاه هاي اروپايي خبر داد.
به گزارش فارس، به نقل از رويتر ، تجاري كه نفت را براي پالايشگاه هاي اروپايي مي خرند، مي گويند: روزانه پيشنهاداتي را براي خريد نفت ايران دريافت مي كنند كه به ادعاي آن ها گاهي برخي از اين پيشنهادات حتي با قول انجام كاغذبازي هاي ساختگي جهت پنهان كردن منبع اصلي خريد نفت است.
به گفته رويتر ، تهران از ماه گذشته سياست گذشته خود را كه در آن نفت ايران تنها از طريق شركت ملي نفت ايران عرضه مي شد تغيير داده و به شركت هاي خصوصي اجازه داده كه وارد معاملات نفتي شوند.
نفت ايران براي ارسال به تركيه اكنون به بندر سيدي كرير در سواحل مصر در مديترانه فرستاده مي شود و از آنجا توسط شركت هاي كوچك به بازار نفت اروپا عرضه مي شود.
يك تاجر نفتي كه با شركت نفت دولتي يكي از كشورها همكاري مي كند، در اين زمينه گفت: «اكثر پيشنهادات براي خريد نفت به صورت تلفني ارائه مي شود. همه اين پيشنهادات از جانب شركت هايي مطرح مي شوند كه ايراني ها پشت آنها قرار دارند.»
البته تمام فروشندگان نفت ايران در خارج از اروپا نيستند. پيگيري هاي رويترز نشان مي دهد كه يك شركت خصوصي عرضه كننده نفت ايران با عنوان سلاما در ايتاليا ثبت شده است.
تجار نفتي مي گويند: در حال حاضر حدود 7 ميليون بشكه نفت خام ايران به ارزش 700 ميليون دلار در مصر ذخيره شده است و توسط شركت هاي خصوصي با شرايط بارگيري فوري به فروش مي رسد.
بنا به اين گزارش كه منابع رسمي آن را تاييد نمي كنند برخي فروشندگان مي گويند: حاضرند به منظور دور زدن تحريم ها و فراهم كردن حاشيه امن جهت خريد نفت ايران، مجوز عراقي براي محموله ها تهيه كنند تا منبع اصلي نفت بارگيري شده مشخص نشود.
رئيس يكي از شركت هاي مشتري نفت گفت: وي روزانه 3 تماس در مورد پيشنهاد خريد نفت ايران با تخفيف دريافت مي كند.
تحريم ايران پالايشگاه فرانسوي را تعطيل كرد
در همين حال از فرانسه خبر مي رسد همزمان با اعمال تحريم نفتي ايران يك شركت پالايشگاهي در فرانسه تعطيل شد.
براساس اين گزارش، همزمان با اعلام تحريم هاي خريد نفت ايران توسط اتحاديه اروپا، به دلايل مختلف از جمله بالا رفتن قيمت نفت در بازارهاي جهاني و همچنين ادامه ركود اقتصادي و بحران بدهي هاي ملي كشورهاي اروپايي، يك شركت بزرگ پالايشي به نام PETRO PLUS كه زنجيره اي از پالايشگاه ها را در كشورهاي مختلف اروپايي تحت مالكيت داشت، با ضرردهي مواجه شده و تصميم گرفت چند شركت پالايشي خود را در بعضي كشورهاي اروپايي تعطيل كند.
واحد پالايشگاهي petro plus در فرانسه نيز از جمله واحدهايي بود كه در ليست تعطيلي پالايشگاه ها قرار گرفت. بر اين اساس با توجه به حضور نفت ايران در سبد تامين خوراك اين پالايشگاه، تعطيلي اين واحد پالايشگاهي، موجب حذف تعداد قابل توجهي شغل مستقيم و غيرمستقيم در صنعت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي در فرانسه شد.
اما در همين شرايط يك شركت ايراني به نام «تدبير انرژي» به عنوان يك شركت خصوصي، براي بهره مند شدن از سود اقتصادي و همچنين گشودن گره اي در تعامل نفتي ايران و اروپا و شكستن تحريم هاي مورد حمايت آمريكا، براي خريداري و راه اندازي مجدد اين واحد پالايشگاهي در فرانسه كه از 6 يا 7 ماه پيش تعطيل شده، اقدام كرده است.
بر اين اساس، علاوه بر بهره مندي از بازار فرآورده هاي نفتي در فرانسه و اروپا، اين شركت خصوصي ايراني با خريد نفت خام ايران و مصرف آن در پالايشگاه فرانسوي خود، مي تواند گام موثر و قابل توجهي براي زيرپا گذاشتن (و نه حتي دور زدن) تحريم ها پيدا كند. اقدامي كه به طور متقابل منافع اقتصادي را براي ايران و فرانسه به شكل همزمان در پي خواهد داشت.
 


توزيع نزديك به 2 ميليون سكه پيش فروش شده از روز سه شنبه

مدير اداره بررسي و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي از آغاز عرضه يك ميليون و 950 هزار سكه پيش خريدي از سوم مردادماه جاري خبر داد.
پيمان قرباني در گفت وگو با ايسنا در مورد آخرين وضعيت سكه هاي پيش فروش شده عنوان كرد: در مجموع 9 ميليون و 318 هزار سكه پيش فروش شده بود كه از اين ميزان تاكنون هفت ميليون و 368 هزار سكه از طريق روش تحويل سكه يا ساير ابزارها تعيين تكليف شده اند.
وي ادامه داد: مجموعا تعداد سكه هاي باقي مانده يك ميليون و 950 هزار سكه است كه از سوم مردادماه دور جديد عرضه آنها آغاز خواهد شد.قرباني در مورد ابزارهاي واگذاري اين سكه هاي پيش فروش شده نيز عنوان كرد: روش دادن اوراق سپرده كماكان ادامه دارد و علاوه بر اين روش و روش تحويل سكه ممكن است ابزار ديگري نيز به كار گرفته شود اما فعلا همين دو روش مدنظر است.
وي اضافه كرد: ابزار پرداخت وجه در ازاي انصراف از دريافت سكه را هم ما قصد داريم كه فعال كنيم.
قرباني در اين مورد توضيح داد: متقاضيان دريافت سكه هاي پيش فروش در صورت دريافت سكه بايد ماليات بر ارزش افزوده را نيز پرداخت مي كردند اما براي اينكه مشمول ماليات نشوند مي توان از روشي استفاده كرد كه «پرداخت وجه در ازاي انصراف از دريافت سكه» تلقي مي شود.
مدير اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در مورد سكه هاي تعيين تكليف شده نيز با بيان اينكه عمده ابزار استفاده شده براي اين سكه ها اوراق گواهي سپرده بوده است، افزود: از مجموع مواردي كه از ساير ا بزارها استفاده كرده اند 90 درصد براي اوراق گواهي سپرده بوده كه در مجموع تعداد اوراقي كه ما داديم براي سه ميليون و 75 هزار سكه بوده است.
وي خاطرنشان كرد: در حدود چهار ميليون سكه نيز به مشتريان تحويل داده شد و تعهد بقيه سكه ها هم از طريق ابزارهاي ديگر ايفا شده است.
 


يك مقام مسئول در سفارت: زمين هاي كشاورزي ايران 8 ماه پيش به قطري ها واگذار شد

يك مقام مسئول در سفارت قطر اعلام كرد: حدود 8 ماه پيش زمين هاي كشاورزي از ايران اجاره شده است.
مسئولان وزارت جهاد كشاورزي در همين حال از درخواست اجاره زمين هاي كشاورزي ايران توسط دولت قطر ابراز بي اطلاعي مي كنند.
به گزارش مهر، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران اخيرا در نامه اي به مديريت جهاد كشاورزي شهرستانهاي تابعه، از آمادگي تجار قطري براي سرمايه گذاري در ايران از طريق اجاره بلندمدت زمين هاي زراعي در بخش كشاورزي خبر داده و تاكيد كرده است: متقاضيان تا 15 مردادماه براي اعلام درخواست مشاركت خود با قطري ها فرصت دارند.
همچنين از متقاضيان خواسته است كه مشخصات مربوط به زمين هاي كشاورزي (زمين، ساختمان، تاسيسات زيربنايي، نحوه توليد وضعيت آبي و...) را به مديريت صدور پروانه هاي سازمان جهاد كشاورزي استان تهران اعلام كنند. بر اين اساس نسبت به اهميت موضوع خبرنگار مهر پيگيريهايي انجام داد كه در ادامه مي خوانيد.
يك مقام مسئول در سفارت قطر در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اجاره زمين هاي كشاورزي ايران اظهار داشت: اين كار به سفارت ربطي ندارد و از طريق سايت www.aqarcity.com انجام مي شود.
وي در عين حال تصريح كرد: شما چرا خبرها را آنقدر دير مي خوانيد، چون زمينهاي مورد نياز در حدود 7 تا 8 ماه پيش از ايران اجاره شده است! اين مقام مسئول همچنين در خصوص محل جغرافيايي زمين هاي اجاره شده، ضمن ابراز بي اطلاعي گفت: از محل دقيق اين زمين ها خبر ندارم ولي فقط مي دانم كه از تهران با هواپيما به آنجا مي روند.
اظهارات اين مقام در سفارت قطر در حالي است كه هم اكنون مسئولان وزارت جهاد كشاورزي واگذاري بلندمدت زمين به كشورهاي ديگر را مغاير قانون مي دانند، البته آنها تصميم گيري در اين رابطه را به بررسي چارچوب قوانين در وزارت اقتصاد محول مي كنند.


بانك مركزي اعلام كرد رشد نقدينگي تا پايان سال حداكثر 20 درصد

مديركل اداره اقتصادي بانك مركزي با بيان اينكه هدف بانك مركزي تحقق هدف برنامه پنجم توسعه است، گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته رشد نقدينگي تا پايان سال از20 درصد تجاوز نخواهد كرد.
ابوالفضل اكرمي در گفت وگو با فارس در خصوص نرخ رشد نقدينگي مورد نظر بانك مركزي در سال 91 اظهار داشت: هدف بانك مركزي تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه است كه در آن بايد رشد نقدينگي حداكثر به 20 درصد برسد.
وي با بيان اينكه رشد نقدينگي تا پايان سال از 20 درصد تجاوز نخواهد كرد، افزود: به نظر مي رسد اقتصاد كشور رشد نقدينگي در سطح 20 درصد را مي طلبد و با توجه به اينكه بحث حمايت از توليد ملي هم مطرح است.
مديركل اداره اقتصادي بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه به دليل افزايش حجم نقدينگي به بيش از 350 هزار ميليارد تومان رشد نقدينگي 20 درصد يعني بيش از 55 هزار ميليارد تومان كه اين رقم بسيار بالايي است، آيا اين ميزان نقدينگي نگران كننده نيست، اظهار داشت: با توجه به اينكه حجم اقتصاد كشور در حال افزايش است، نقدينگي و درآمد ملي با اوايل دهه 80 قابل مقايسه نيست و براي ميزان مطلوب نقدينگي بايد حجم توليد ناخالص داخلي سال هاي گذشته را متناسب با حجم نقدينگي بررسي كرد.
اكرمي تصريح كرد: در سال هاي اخير نسبت به حجم پول و نقدينگي به توليد ناخالص داخلي تغيير چنداني نداشته است و در سطح 60 تا 70 درصد در حال نوسان است.
وي خاطرنشان كرد: براي اقتصادي مانند ايران كه بانك محور است و بخش عمده اي از منابع توليد از سيستم بانكي تامين مي شود، اين ميزان رشد نقدينگي زياد نيست؛ البته به اعتقاد اقتصاددانان پول گرا، همواره عامل تورم رشد نقدينگي است، بنابراين متغير بايد متناسب با ظرفيت و نيازهاي اقتصادي رشد يابد.


گاز امسال گران نمي شود

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از گران نشدن بهاي گاز در سال جاري خبر داد.
جواد اوجي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هدفمندي يارانه ها مبني بر اينكه امسال افزايش قيمت حامل هاي انرژي در دستور كار اين سازمان قرار ندارد لذا بر همين اساس بهاي گاز امسال افزايش نمي يابد.
وي در ادامه از امضاي قرارداد صادرات گاز ايران به كشور عراق با حجم 25 ميليون متر مكعب در روز خبر داد و گفت: كشور تركيه خواهان افزايش حجم واردات گاز خود از ايران از 25 ميليون متر مكعب به 30 ميليون متر مكعب در روز است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران افزود: هم چنين از كشور پاكستان نيز درخواست افزايش هفت ميليون متر مكعبي گاز وارداتي از ايران را داده است كه بر اين اساس حجم صادرات گاز به اين كشور از 23 ميليون متر مكعب در روز به 30 ميليون متر مكعب افزايش خواهد يافت.
وي بر همين اساس گفت: تراز صادرات و واردات گاز كشور در سه ماه اول جاري مثبت بوده است.
اوجي با اشاره به اين كه دستيابي به دانش ساخت توربو كمپرسور بعد از دانش هسته اي دومين دانش مهم محسوب مي شود از خودكفايي كشور در ساخت توربو كمپرسور خبر داد و افزود: با برنامه زمان بندي با پيمانكاران ايراني طي دو تا سه سال آينده در اين زمينه كاملا به خودكفايي خواهيم رسيد.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به اين كه ظرفيت خطوط انتقال گاز كشور حدود 750 ميليون متر مكعب در روز است، گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد هشت تا 9 هزار كيلومتر خطوط پرفشار گاز 65 ايستگاه تقويت فشار براي انتقال افزايش توليد گاز كشور به مركز و شمال كشور ساخته شود.
اوجي ادامه داد: بر همين اساس ساخت سه خط لوله انتقال پرفشار گاز 9، 11 و 12 در برنامه شركت ملي گاز ايران قرار گرفته كه قرارداد ساخت اين سه خط لوله تقريبا نهايي و پيمانكاران آنها نيز مشخص شده است.
وي در مورد طرح هاي مهر ماندگار شركت ملي گاز ايران نيز توضيح داد: سه طرح ذخيره سازي ساخت خط لوله انتقال گاز 6 و 7 گازرساني به هزار روستا جزو طرح هاي مهر ماندگار دولت است.
 


رئيس سازمان حسابرسي اعلام كرد

دارايي هاي گروه آريا با بدهي هايش قابل تهاتر است

رئيس سازمان حسابرسي از اتمام ارزشگذاري دارايي هاي گروه امير منصور آريا توسط 120 كارشناس خبر داد.
اكبر سهيلي پور در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سوال كه آيا شايعه كسري حدود 500 ميليارد توماني دارايي هاي گروه امير منصور آريا براي تهاتر با بدهي ها صحت دارد، اظهار داشت: خير. چنين شايعه اي مبناي درستي ندارد، چون ارزيابي ها نشان مي دهد بدهي ها با دارايي ها مساوي و قابل تهاتر است.
وي ادامه داد: فرآيند بررسي همه بدهي هاي بانكي و غيربانكي اين گروه به همراه ارزش دارايي ها توسط حدود 120 كارشناس رسمي دادگستري متخصص در حوزه هايي چون ماشين آلات، زمين و ساختمان، معدن و راه آهن به اتمام رسيده و نتايج به دست آمده به مراجع اعلام شده است. در اين ميان بدهي حدود 40 شركت وابسته به گروه آريا به همراه دارايي ها از جمله شعب بانكي و تعدادي مغازه مقايسه شد كه با توجه به موجودي نقدينگي و همه دارايي ها، بدهي با دارايي ها پاس مي شود.
اين مقام مسئول در واكنش به ديگر پرسش كه آيا تاكنون دارايي از اين گروه هم به فروش رسيده يا خير؟ توضيح داد: خير. چون قرار شده فروش دارايي ها با حضور مالك يا نماينده وي و با نظارت دستگاه هاي قضايي انجام شود تا از سوءاستفاده هاي احتمالي ممانعت به عمل آيد.
سهيلي پور با بيان اينكه از مزايده و مذاكره و يا ساير روش ها براي فروش سريعتر دارايي ها استفاده خواهد شد، خاطرنشان كرد: انتظار مي رود طي روزهاي آينده فروش دارايي هاي گروه امير منصور آريا به قيمت هاي واقعي روز آغاز شود.


يك بام و 3 هوا در تعيين نرخ ارز

واردات كالا با ارز 3 نرخي انجام مي شود. بانك هاي عامل براساس تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص كالاهايي كه در اولويت اول تا پنجم قرار دارند ارز رسمي (نرخ مرجع) خواهند داد.
مشاور ارشد وزير صنعت، معدن و تجارت در اين باره گفت: دولت فقط براي 5 گروه اول اولويت بندي كالاها متعهد به پرداخت ارز 1226 توماني است.
به گزارش خبرگزاري ها، طبق آنچه رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرده اكنون براي كالاهاي اساسي كه جزء اولويت هاي وارداتي كشور هستند ارز با نرخ مرجع 1226 توماني لحاظ مي شود. براي كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي ارز 1500 توماني (ارز حاصل از صادرات) در نظر گرفته شده است و كالاهايي مانند، خودرو و عروسك هم كه لوكس تشخيص داده شده باشند با ارز بازار آزاد (آخرين قيمت) مي توانند وارد كشور شوند.
محمود دودانگه در پاسخ به اين سؤال كه يكي از نمايندگان مجلس اعلام كرده است كه ارز 3 نرخ در حال حاضر اجرا مي شود، گفت: تمام تلاش دولت اين است تا ارز تك نرخي باشد چرا كه ما معتقديم ارز دو نرخي و سه نرخي ايجاد رانت كرده و مشكلات متعددي براي دولت ايجاد مي كند.
وي در واكنش به اين كه رئيس كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرده ارز 3 قيمتي 1226، 1500 و آزاد در حال اجرا و براساس اولويت بندي ارزي است، گفت: بعضي از دوستان انديشه هاي خودشان را اعلام مي كنند، دولت عملا به دنبال ارز تك نرخي است.
مشاور ارشد وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: اولويت بندي ارزي با ارز سه نرخي تفاوت دارد معناي اولويت بندي اين است كه اگر بانك مركزي ارز 1226 توماني داشته باشد به ترتيب اولويت پرداخت كند و اين به معناي ارز دو نرخي يا سه نرخي نيست.
دودانگه گفت: كالاهاي وارداتي به 10 اولويت تقسيم بندي شده اند كه 3 اولويت اول آن مواد غذايي، دارو و محصولات كشاورزي است و بانك مركزي براساس بخشنامه اي كه با هماهنگي وزارت صنعت صادر كرده است فقط نسبت به 5 گروه اول تعهد ارز 1226 توماني دارد و 5 گروه بعدي بايد از ارز متقاضي استفاده كنند.
وي در واكنش به اين سؤال كه تعريف ارز متقاضي چيست؟ گفت: ارز متقاضي ارزي است كه متقاضي واردات كالا بايد بياورد و دولت در ازاي آن هيچگونه مسئوليت و تعهدي ندارد.
دودانگه در پاسخ به اين سؤال كه در واقع ارز متقاضي همان ارز آزاد است، گفت: ارز متقاضي مي تواند ارز حاصل از صادرات و يا ارز با نرخ آزاد بازار باشد ولي دولت در قبال آن هيچ مسئوليتي ندارد.
وي در خصوص قيمت تعيين شده براي ارز حاصل از صادرات گفت: ارز حاصل از صادرات هيچگونه قيمتي ندارد و صادركننده مي تواند با توافقي كه دارد ارز خود را در بازار عرضه كند و دولت براي آن نرخ گذاري نكرده است.
 


بانك مركزي بخشنامه كرد

سقف بازپرداخت بدهي خريد با كارت ميزان 2 ساله شد

بانك مركزي با تعيين حداقل ميزان بازپرداخت بدهي خريد كالا از طريق كارت ميزان، سقف بازپرداخت بدهي خريد كالا با كارت ميزان را 2 سال تعيين كرد.
به گزارش فارس، بانك مركزي طي بخشنامه اي به بانك هاي دولتي و شركت دولتي پست بانك تعيين حداقل ميزان بازپرداخت بدهي ناشي از خريد كالا از سوي دارنده كارت ميزان ويژه كارمندان و كارگران را ابلاغ كرد.
در اين بخشنامه آمده است: «خريد كالا توسط دارنده كارت اعتباري ميزان به مبلغ كمتر از 500 هزار ريال به صورت نقدي انجام و خريد معادل 500 هزار ريال، تسهيلات تلقي گرديده و با احتساب سود متعلقه طي يك قسط پرداخت گردد و به همين ترتيب با خريد بيش از 500 هزار ريال از سوي دارنده كارت، تعداد اقساط به تناسب مبلغ خريد و احتساب سود تسهيلات افزايش يابد. به هرحال تقسيط بدهي نبايد به گونه اي باشد كه از سقف 24 قسط فراتر رود.»


يك اقتصاددان

ايالات متحده آمريكا بايد منتظر بحراني سخت تر از وضعيت اقتصادي فعلي باشد

يك اقتصاددان آمريكايي كه بحران 2008 را نيز پيش بيني كرده بود، اكنون مي گويد: آمريكا بايد منتظر بحراني سخت تر از بحران اقتصادي فعلي باشد.
به گزارش فارس به نقل از ياهونيوز به گفته «پيتر شيف»، رئيس هيأت مديره و استراتژيست ارشد «يورو پسيفيك كپيتال»، اقتصاد ايالات متحده به سوي بحراني در حركت است كه بحران اقتصادي 2008 در مقايسه با آن شبيه به قدم زدن در يك پارك است.
وي افزود: اقدامات تشويقي دولت آمريكا اگرچه روز فرا رسيدن اين بحران راعقب مي اندازد اما باعث خواهد شد تا بحران به مراتب بدتر اتفاق افتد.
«شيف» بخشي از شهرت خود را مديون آن است كه در سال 2007 به سرمايه گذاران در بخش هاي مالي و مسكن در كتاب «سند بحران» در خصوص آنچه در انتظارشان بود، هشدار داده و اكنون همين شخص در حال پيش بيني بحراني ديگر است.
به گفته شيف «ما فروپاشي بزرگ تري را در راه داريم كه تنها مختص بازار نيست بلكه كل اقتصاد را دربرمي گيرد. بحران آتي چيزي شبيه به آن چيزي خواهد بود كه اكنون در اروپا ديده مي شود، البته بدتر از آن.»
«شيف» در تبيين آنچه ركود اقتصادي آينده در ايلات متحده خوانده است، از روند تضعيف دلار سخن گفته است كه سرانجام باعث موجي از بيكاري و در نهايت مجبور شدن دولت آمريكا به كاهش بودجه عمومي خواهد شد.
از منظر اين اقتصاددان، كاهش در بودجه عمومي آمريكا چيزي شبيه به سياست هاي انقباضي دراكولايي در يونان خواهد بود كه در نتيجه آن هزينه هاي تأمين اجتماعي و درمان عمومي به شدت كاهش خواهد يافت. به اين ترتيب، هر چيزي كه تصور مي شود هرگز در آمريكا رخ نمي دهد، رخ خواهد داد. او در ادامه گفت: آمريكا مي تواند با صدور اوراق قرضه سعي كند نشان دهد كه مي تواند از بحران خارج شود اما اين تنها به تورم بيشتر منجر خواهد شد.
«شيف» به سرمايه گذاران توصيه كرده است، اولاً بدانند كه ارزش دلار رو به كاهش جدي است، ثانياً دست به خريد سهام در ديگر كشورها زده و همه تخم مرغ ها را در سبد آمريكا نچينند و ثالثاً دست به خريد نقره و طلا بزنند!
افزايش بيكاري
در 27 ايالت
وزارت كار آمريكا اعلام كرد: نرخ بيكاري در 27 ايالت اين كشور طي ماه گذشته با افزايش روبرو شد كه اين مساله در يك سال گذشته بي سابقه بوده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت كار آمريكا اعلام كرد: كاهش اشتغال در شركتهاي بزرگ آمريكايي موجب شد تا نرخ بيكاري در 27 ايالت اين كشور طي ماه گذشته با افزايش روبرو شود، نرخ بيكاري در اين مدت در 11 ايالت آمريكا نيز كاهش داشته و اين رقم در 12 ايالت نيز بدون تغيير مانده است. طي ماه گذشته تنها 80 هزار فرصت شغلي جديد در اقتصاد آمريكا ايجاد شده است. اين براي سومين ماه متوالي است كه روند اشتغال زايي در اقتصاد آمريكا با كاهش روبرو شده است.
نرخ بيكاري آمريكا تا پايان ماه گذشته نيز به بيش از 2/8 درصد رسيده است. نرخ بيكاري آمريكا از فوريه 2009 ميلادي تاكنون بالاي 8 درصد بوده است كه اين مسأله از سال 1948 ميلادي بي سابقه است.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، تغيير رئيس جمهور در آمريكا تأثيري بر نرخ بيكاري اين كشور و بحران بيكاري نخواهد داشت و رئيس جمهور بعدي آمريكا نمي تواند نرخ بيكاري را تا سال 2016 ميلادي به كمتر از 6 درصد برساند.
 


تخفيف 10درصدي محصولات لبني پرچرب

دبير انجمن صنفي صنايع لبني گفت: براي حمايت از مصرف كنندگان، همه شركت هاي فرآورده لبني موظفند محصولات لبني پرچرب را تا پايان ماه رمضان با 10درصد تخفيف عرضه كنند.
رضا باكري در گفت وگو باخبرگزاري فارس گفت:از ديروز (شنبه) قيمت محصولات لبني پرچرب در بازار 10درصد كاهش يافت.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني افزود: اين اقدام در راستاي حمايت از مصرف كنندگان در ماه رمضان انجام مي شود.
باكري گفت: در حال حاضر 50درصد محصولات لبني توليدي كشور پرچرب هستند كه كاهش 10درصدي خواهد داشت و بقيه محصولات كم چرب نيز با قيمت تمام شده در بازار عرضه مي شود.
وي تصريح كرد: تمام شركتهاي لبني موظف به رعايت اين تخفيف هستند.
بنابراين گزارش: شير پرچرب در بازار 1600تومان است كه باتوجه به 10درصد تخفيف اعلام شده بايد تا 160تومان كاهش قيمت داشته باشد.
قيمت محصولات كم چرب كه بدون تغيير عرضه خواهد شد پيش از اين شير 900 گرمي نايلوني با 5/1درصد چربي 900 تومان، ماست 900 گرمي 5/1درصد چربي 1300 تومان و پنير يو.اف 400 گرمي 2400 اعلام شده بود.


مدير كل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي خبر داد

كشف سفالينه هاي 3 هزار ساله در قلعه جوشين خاروانا

كاوش هايي كه بر روي قلعه «جوشين خاروانا» صورت گرفته سفالينه هايي از هزاره اول قبل از ميلاد به دست آمده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از ورزقان، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي صبح ديروز در بازديد بناي تاريخي قلعه جوشين خاروانا با اشاره به قلعه هاي منطقه ورزقان و خاروانا افزود: خاروانا يكي از شهرهاي قديمي ورزقان و منطقه «ديزمار» بوده و اوج شكوفايي آن به عهد سلجوقيان برمي گردد كه به لحاظ گذشته طولاني، قلعه ها و آثار تاريخي بسياري را در خود گنجانده است.
«تراب محمدي» ادامه داد: قلعه «جوشين» در 26 كيلومتري غرب ورزقان و 6 كيلومتري روستاي «جوشين» و در قلب محال تاريخي «ديزمار» ارسباران به مركزيت شهر باستاني خاروانا در يك منطقه كوهستاني سخت گذر در بالاي يك كوه مرتفع قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه در كاوش هايي كه بر روي اين قلعه صورت گرفته سفالينه هايي از هزاره اول قبل از ميلاد و قرون اوليه اسلام به دست آمده است، اظهار كرد: قلعه جوشين بر فراز يك كوه صخره اي در يك منطقه كوهستاني زيبا در شمال غربي شهر ورزقان واقع شده كه ارتفاع قله از سطح دريا در حدود هزار و 800 متر است.
وي قلعه هاي «علي بيگ» و «آغجه» را از ديگر آثار تاريخي منطقه خاروانا عنوان كرد و گفت: قلعه علي بيگ در محدوده شهر خاروانا واقع در «ديزمار» ارسباران و در دامنه كوه پرآوازه «كمتال» يا «كامتال» واقع شده و در منطقه اي حفاظت شده قرار دارد.


افتتاح مركز مديريت پايش زيست محيطي ايران و ارمنستان

نخستين مركز مديريت پايش زيست محيطي پارك دوستي بين ايران و ارمنستان در مرز نوردوز افتتاح شد.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور شامگاه چهارشنبه در آيين افتتاح مركز گفت: همكاري راهبردي جمهوري اسلامي ايران با ارمنستان از اهميت ويژه اي برخوردار است.
«محمدجواد محمدي زاده» افزود: اين پارك با هدف پايش و سنجش آلايندگي ها، به كارگيري ظرفيت اجتماعي و تبادل ارتباطات بين دو كشور ايجاد شده و نمادي از دوستي و محبت بين دو ملت است.
وي گفت: ايران 30 هزار هكتار زمين در نوردوز با 2 هزار و500 گونه گياهي و230 گونه حيواني براي ايجاد اين پارك اختصاص داده است.
«محمدي زاده» افزود: محافظت و مديريت زيست بومي در اين منطقه بدون اينكه به مرزهاي دو كشور خدشه وارد كند انجام خواهد شد.
وي اظهار كرد: پژوهشگران كشور و دنيا مي توانند از اين پارك به عنوان يك محيط پژوهشي و تحقيقاتي استفاده كنند.
در اين مراسم وزير محيط زيست جمهوري ارمنستان حضور داشت.


كوتاه اقتصادي

¤ مؤسسه جهاني آهن و فولاد با معرفي ايران به عنوان پانزدهمين توليدكننده فولاد جهان اعلام كرد توليد اين محصول در ايران طي نيمه نخست 2012 به 36/7 ميليون تن رسيد. مؤسسه جهاني فولاد در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: به موازات كاهش توليد جهاني فولاد در ماه ژوئن توليد فولاد ايران نيز در اين ماه 5/3 درصد كاهش داشته است. براساس اين گزارش: توليد فولاد ايران در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل از آن 5/3درصد كاهش يافت و به 2/1ميليون تن رسيد.
¤ نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران از اين كه دولت تصميم گرفته فاز دوم هدفمندي يارانه ها را به معني افزايش قيمت ها از دستور كار خارج كند، تقدير كرد. پدرام سلطاني با تأكيد بر اين كه بخش خصوصي نيز همواره مي خواسته فاز دوم هدفمندي يارانه ها در فضاي ديگري حركت كند، افزود: الزامي ندارد كه در فاز دوم هدفمندي يارانه ها نيز تغيير قيمت ها صورت گيرد، بلكه بايد اشكالات فاز اول برطرف شود.
¤ رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت سهميه بنزين مرداد ماه موتورسيكلت ها را 25 ليتر اعلام كرد و افزود: هرگونه تغيير در قيمت و سهميه بنزين خودروها توسط هدفمندسازي يارانه ها اعلام مي شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 11 ميليون اوراق بهادار، به 203 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ايران هلدينگ صنايع معدني خاورميانه در بازار دوم فرابورس با جابجايي 3 ميليون و 837 هزار سهم با نرخ 2 هزار و 201 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بازرگاني و توليدي مرجان كار در بازار اول فرابورس با جابجايي 100 سهم و قيمت پاياني 7 هزار ريال كسب كرد.
¤ مؤسسه اعتباري توسعه در اطلاعيه اي ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان، اعلام كرد: به منظور رفاه حال مشتريان، ساعت كار شعب مؤسسه در اين ماه با تغيير همراه خواهد بود. ساعات كاري ادارات ستادي و شعب مؤسسه در تهران و شهرستان براي مشتريان روزهاي شنبه تا چهارشنبه 30:8 لغايت 15 و پنج شنبه ها 30:8 لغايت 13 اعلام شده است. بر اين اساس باجه هاي عصر نيز در شعب مركزي، سعادت آباد، ميدان مادر، باجه سبحان، جمهوري از 15 الي 16 آماده ارائه خدمات به مشتريان مي باشند.
¤ ايرانسل از عرضه محصولات و خدمات ارزش افزوده ويژه ماه مبارك رمضان، حضور مجدد در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، اعطاي اعتبار هديه به مشتركين جديد، تخفيف 70 درصدي مودم هاي USB و همچنين تخفيف 70 درصدي در هزينه ترافيك مصرفي كاربران اعتباري به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان خبر داد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين محصولات و خدمات ارزش افزوده شامل: مسابقات پيامكي، آهنگ پيشواز، محصولات متني، زنگ گوشي، تم گوشي، تصاوير پس زمينه و نرم افزارهاي ويژه تلفن همراه هستند كه علاوه بر عرضه از طريق ويترين ايرانسل، در غرفه ايرانسل در بخش رسانه هاي ديجيتال بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم نيز به مشتركين ارائه مي شوند. مشتركين و متقاضيان خدمات وايمكس ايرانسل نيز مي توانند با مراجعه به ديگر غرفه ايرانسل واقع در فضاي ورودي شبستان، از جديدترين خدمات اين سرويس دهنده وايمكس كشور مطلع شوند.
¤ مديرعامل شركت فاضلاب تهران با اعلام اينكه هم اكنون حدود چهار ميليون نفر در شهر تهران زير پوشش طرح فاضلاب هستند، از بهره برداري نهايي دو طرح بزرگ از مجموعه تأسيسات جمع آوري و تصفيه فاضلاب تهران تا پايان شهريور ماه سال جاري خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3300 الي 3303، 3369 الي 3373، 5560 الي 5563، 5589، 5557، 5558، 5580، 5581، 7750 الي 7753، 7760 الي الي 7765 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.


طرح جديد دولت براي كنترل موجودي انبارها

موجودي كالاي، سردخانه ها، انبارها و باراندازها به صورت اتوماتيك پايش مي شود.
حسن رادمرد سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با مهر با اشاره به طرح جديد براي پايش موجودي انبارها و كارخانجات در كشور گفت: بر اين اساس موجودي انبارها و سردخانه ها به صورت منظم به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.
وي افزود: براساس اين طرح، سامانه اي طراحي شده و در حال تكميل است كه اتوماتيك وار، تمامي انبارها و سردخانه هاي كشور را پايش مي كند، به نحوي كه دولت به درستي مي داند كه موجودي كالاي كشور در كف بازار، دپوي انبارها و باراندازها به چه ميزان است.
وي تصريح كرد: اين سامانه در روزهاي آينده راه اندازي خواهد شد و موجودي كالاي تمامي انبارداران، سردخانه داران و باراندازهاي بزرگ در مورد اشخاص حقيقي و حقوقي به صورت روزانه پايش و اطلاعات آن ثبت خواهد شد.
به گفته رادمرد، راه اندازي اين سامانه به عنوان يكي از زيرساخت هاي نظام توزيع مطرح است كه براساس آن، تمامي صاحبان كالا و انبارداران و سردخانه داران مكلفند همكاري لازم را با آن داشته باشند.
اين مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در اين ميان اتحاديه هاي مربوطه به كار آنها نظارت خواهند داشت و در بعدي وسيع تر، سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها از طريق معاونان بازرسي خود و با همكاري سازمان تعزيرات اين كار را مورد پايش قرار مي دهند، ضمن اين كه تيم هاي مشترك بازرسي نيز كنترل هاي موردي را از انبارها و سردخانه ها انجام خواهند داد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14