(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 1 مرداد 1391 - شماره 20262

تهديد در جهان سايبري
استخوان هاي موناليزا
مزايا و عوارض درمان با پلاسما
سردردتان را جدي بگيريد
دستگاه خانگي تشخيص ايدز
يك كشف جديد درباره مغز ناشنوايان
تاثير فعاليت هاي خورشيدي بر انسان
تغيير در زندگي با نانوتكنولوژي
چطور بدون رژيم لاغر شويم؟


تهديد در جهان سايبري

در حال حاضر با ورود به شبكه جهاني اينترنت بايد نگران هجوم هكرها و حفظ امنيت اطلاعاتمان باشيم. البته اين كار براي كاربران عادي چندان هم سخت نيست.
فقط كافي است راحت اعتماد نكنيم اما سازمان ها و شركت هاي بزرگ همواره در معرض حملات سايبري بوده و هستند. ديگر خوشبيني هاي نخست درباره يافتن راهي براي پايان بخشيدن به حملات سايبري و ايجاد يك فضاي امن در وب نيز رنگ باخته اند و حداقل تاكنون، تجربه نشان داده است مشكل بتوان اين راه را دست كم در آينده نزديك پيدا كرد.
در حال حاضر بسياري از كارشناسان امنيت سايبري به صراحت اعلام كرده اند كه در برابر اين واقعيت كار خاصي نمي توان انجام داد و به اين نتيجه رسيده اند كه ايجاد امنيت كامل براي شبكه هاي رايانه اي يك ماموريت غيرممكن است. به گفته كارشناسان، حملات اخير نشان داده اند كه ميزان ضررهاي ما در حملات سايبري با سرعتي خيره كننده رو به افزايش است. اين كارشناسان مي افزايند، اين حملات عمدتا دو عامل اصلي دارند سازمان هاي جنايي و دولت ها كه هر دو اين مقوله را بسيار جدي دنبال مي كنند.
اوايل تابستان گذشته هكرها در طول حدود يك هفته دوباره به غول الكترونيكي جهان يعني سوني حمله كردند. در حمله دوم هكرها حتي يك فايل حاوي كد امنيتي شبكه توسعه سرگرمي رايانه اي سوني را در اينترنت منتشر كردند. هكرها اعلام كردند كه حدود يك ميليون رمز، آدرس ايميل و اطلاعات شخصي ديگر را از وب به سرقت برده اند.
اين يك شوك عظيم براي شركت سوني و كاربران آن بود و باعث شد اعتماد عمومي حتي به اين شركت بزرگ نيز مخدوش شود.
بعد از دستگيري سه نفر در اسپانيا به اتهام همكاري با گروه موسوم به ناشناس در حمله سايبري به شبكه پلي استيشن سوني، اين گروه مسئوليت حملات سايبري اخير به وب سايت پليس اسپانيا را برعهده گرفت. گفته مي شود اين حمله در اعتراض به دستگيري اين سه نفر صورت گرفته است. هرچند هنوز جزييات مربوط به اين حمله در جايي منتشر نشده است، اما كارشناسان معتقدند اين موضوع آن قدر براي پليس اسپانيا گران آمده است كه تحقيقات مفصلي را در اين زمينه آغاز كرده و حتي از رسانه اي شدن ماجرا نيز هراسي ندارند.
هنوز ماجراي دستگيري در اسپانيا تازه بود كه در خبرها اعلام شد در تركيه، پليس اين كشور 32 نفر را به اتهام عضويت در گروه ناشناس دستگير كرده است. گروه ناشناس مسئول حملات متعدد به وب سايت رگولاتور تلكام تركيه شناخته شد. روزنامه فايننشنال تايمز در گزارشي نوشت، اين گروه اخيرا به تركيه درباره هرگونه اقدامي براي كنترل اينترنت هشدار داده است. تركيه نيز يكي از كشورهايي است كه شاهد دو نظر كاملا متفاوت در قبال اينترنت است كه در يك سو بسياري خواستار اعمال محدوديت جدي براي اينترنت هستند و در مقابل گروهي ديگر بر لزوم حفظ آزادي هاي فردي و اجتماعي در اينترنت تاكيد دارند. دستگيري اين افراد در تركيه نشان مي دهد كه گروه ناشناس داراي چه ابعاد گسترده اي در كشورهاي مختلف جهان است.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز اخيرا در گزارشي درباره جريان آزاد اطلاعات نوشت كه دولت آمريكا سرمايه گذاري هنگفتي را براي توسعه يك جايگزين اينترنت آغاز كرده است كه به نوشته اين روزنامه به مخالفان اين امكان را مي دهد تا در صورتي كه دولت ها اينترنت را قطع كنند بتوانند از آن براي پيشبرد اقدامات خود استفاده كنند.
يك گروه ناشناس چندين حمله سايبري به وب سايت سناي آمريكا انجام داده و بسياري از اطلاعات داخلي آن را سرقت كرده است.
سنا خبر اين حملات را تاييد كرد اما افزود: هيچ اطلاعات حساسي به سرقت نرفته است. هكرها اعلام كرده اند برخلاف ادعاي سنا اطلاعات مهمي را سرقت كرده اند كه در صورت لزوم آنها را منتشر خواهند كرد اما هشدار داده اند كه وب سايت سنا به هيچ وجه مطمئن و امن نيست.
اين گروه ناشناس همچنين اقدام به حمله به يك وب سايت وابسته به پليس فدرال آمريكا و سرقت اطلاعات مهمي از آن كرده است. طرفين ذي نفع در اين وب سايت از شركت هاي تجاري، نهادهاي آكادميك و سازمان هاي انتظامي ملي و محلي بوده اند.
اين خبرها البته هيچ كدام بي سابقه و جديد نبودند. قبل از آن ما شاهد حملات متعدد هكرها به سازمان هاي ديگر بوديم. اما اين بار موج اين حملات شدت بي سابقه اي يافته است و زنگ خطر را در بسياري از محافل سياسي و اجتماعي به صدا در آورده است.
كارشناسان معتقدند سازمان هايي كه با تاخير چند ماهه خبر اين حملات را تاييد كردند، بهتر است با عمومي سازي اين حملات در ديگران اين آمادگي را ايجاد كنند كه با حملات مقابله كنند. امروزه بسياري از سازمان ها نه فقط در معرض اين حملات قرار دارند ، بلكه حتي سيستم هاي آنها نيز آسيب پذير هستند مثل مورد سوني. اما سوال اساسي اين است كه چرا اين سيستم ها از مكانيسم هاي امنيتي لازم براي مقابله با اين حملات برخوردار نيستند. كارشناسان معتقدند دليل اصلي اين كه بسياري از سازمان ها عمده تمركز خود را روي سازگاري خود با قوانين گذاشته اند تا برداشتن گام هاي لازم براي تامين امنيت.
با شرايط فعلي يك مسئله مهم اين است كه براي برون رفت از اين بحران چه راهكاري مي توان انديشيد. تاكنون راهكارهايي نيز كه براي حل اين مشكل در اينترنت مطرح شده كم و بيش رنگ و بويي شبيه راهكارهاي فعلي در جهان واقعي دارند. اما بدون شك با تدوين قوانين سخت گيرانه رگولاتوري نمي توان اين مشكلات را حل كرد و بايد براي حل اين مشكل از خود اينترنت و ساز وكارهاي آن كمك گرفت.
 


استخوان هاي موناليزا

باستان شناسان اطمينان دارند با كشف استخوان هاي موناليزا، رازي را كه در پس مشهورترين نقاشي جهان وجود دارد كشف كرده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، باستان شناسان با حفر سطح زيرين يك صومعه در فلورانس، اسكلتي يافته اند كه اعتقاد دارند متعلق به ليزا گرارديني، مدل شاهكار و اسرارآميز لئوناردو داوينچي است.
ليزا گرارديني همسر فرانسيسكو دل جيكوندو، تاجر مشهور ابريشم بود. در ايتاليا موناليزا به لاجيوكوندا مشهور است. مورخان مدرن در اين رابطه اتفاق نظر دارند كه بانويي كه در تابلوي موناليزا به تصوير كشيده شده همان «ليزا دل جيوكوندو» است كه پس از مرگ همسرش راهبه شد. وي در روز 15 ژوئيه 1542 در 63 سالگي درگذشت.
يك گروه باستان شناسي از سال گذشته صومعه متروكه سنت اورسولا را حفاري كردند. آنها ابتدا مجبور بودند بتون ضخيمي را در سطح اين صومعه حفر كنند كه به دنبال برخي تلاش ها براي تبديل كردن اين صومعه به سربازخانه ارتش ساخته شده بود؛ اما به سرعت به هدف رسيدند، آنها سردابي پيدا كردند كه اعتقاد داشتند محل دفن ليزا است و پس از آن كه در اين قسمت نيز حفاريهايي انجام دادند به جمجمه يك زن رسيدند. اين جمجمه يك و نيم متر زير سطح اصلي صومعه در كنار چند استخوان دنده و مهره پيدا شد. طرحهاي باستان شناسان پس از اين كشف متوقف شد، چرا كه بودجه آنها به پايان رسيد، اما اين تحقيقات از ماه گذشته از سر گرفته شد و توانستند اين اسكلت را پيدا كنند. قرار است اين استخوانها مورد بررسي قرار بگيرند تا مشخص شود كه با جمجمه كشف شده ارتباط دارد يا خير.
دانشمندان پس از ثابت كردن نسبت جمجمه و استخوانهاي كشف شده به بررسي DNA استخوانها با بقاياي به جاي مانده از دو فرزند اين مدل نقاشي مي پردازند.
وقتي كه دانشمندان صحت و سقم اسكلت و استخوانها را مشخص كردند اقدام به بازسازي صورت آن مي كنند تا مقايسه اي ميان نقاشي 500 ساله داوينچي صورت گيرد و شايد توانستند رمز لبخند مبهم و معمايي موناليزا را در اين فرآيند كشف كنند. موناليزا يك نقاشي رنگ روغن است و در حال حاضر در تملك دولت فرانسه است. اين نقاشي مشهورترين نقاشي جهان محسوب مي شود.
لئوناردو داوينچي نقاش اين اثر در سال 1503 يا 1504نقاشي را آغاز كرد و در سال 1519، اندكي پيش از آن كه از دنيا برود، اين حرفه هنري را كنار گذاشت.
 


مزايا و عوارض درمان با پلاسما

رئيس نخستين همايش پلاسماي غني شده از پلاكت (PRP) كاربرد؛ مزايا و عوارض اين شيوه نوين درماني را تشريح كرد.
لطفعلي پوركاظمي در گفت وگو با فارس با اشاره به برگزاري همايش PRP (پلاسماي غني از پلاكت) اظهار داشت: واژه PRP «پي آرپي» را در سال هاي اخير زياد مي شنويد ولي تاريخ عملكرد آن به سال 1990 بر مي گردد كه جراحان زيبايي، قلب و چشم از آن در تسريع بهبود زخم ها، پوست چروكيده و پير استفاده كرده اند.
وي افزود: PRP يك نوع پلاسماي غني شده پلاكتي است كه ميزان پلاكت در آن به ميزان 8 تا 9 برابر تغليظ شده است و آن را با ترومبين و كلسيم فلورايد فعال مي كنند تا آرتروگرانول آن خارج شده و فاكتورهاي رشدي كه تأثيرات مثبت و زيادي در ترميم زخم، استخوان و عصب دارند به وجود آيد زيرا از اين طريق سلول هاي بنيادي تحريك شده و تكثير فيبروپلاست ها افزايش مي يابد و سبب تسريع در ترميم و بازسازي بافت هاي بدن انسان و به ويژه ورزشكاران مي شود.
پوركاظمي ادامه داد: از آنجا كه به ويژه در ورزشكاران حرفه اي و قهرماني، آسيب هاي بافت ها و تاندون ها و منيسك ها به طور مكرر رخ مي دهد در نتيجه با اين روش مي توان سبب بهبودي زودتر اين بافت هاي آسيب ديده شد.
وي تصريح كرد: در PRP معمولاً 10 تا 20 سي سي از خون تازه و لخته نشده فرد را از سياهرگ وي خارج كرده و با استفاده از كيت مخصوص و جداسازي از طريق سانتريفوژ، مي توان غلظت پلاكت ها را تا حدود 8 برابر افزايش داد و با تبديل سلول هاي بنيادي به سلول هاي بافت هاي آسيب ديده در ترميم آن بافت تسريع كرد.
پوركاظمي بيان داشت: در روش PRP معمولاً نقش اساسي را سلول هاي بنيادي (stem cells) دارند كه به صورت غيرفعال در خون انسان شناور هستند و توانايي تبديل به هر شكلي كه نياز باشد را دارند.
وي ادامه داد: فعال شدن سلول هاي بنيادي از طريق تشريح اكتور رشد است كه توسط پلاكت ها صورت مي پذيرد و فاكتورهاي رشد پلاكتي عبارتند از TGF-B VEGF PDGF در نتيجه سلول هاي بنيادي از اين طريق قادرند بافت هاي ماهيچه اي، استخواني، غضروفي و پوست و مو توليد كنند.
وي اظهار داشت: اين بدان معني است كه سلول هاي بنيادي در كنار ريشه غضروف باعث رويش مجدد مو به حالت اوليه مي شوند و همچنين در پوست باعث ترميم ضايعات پوستي از قبيل چين و چروك، فرو رفتگي و اسكارهاي پوستي مي شوند يا اينكه در استخوان يا غضروف باعث ترميم ضايعات اين بافت ها از قبيل شكستگي استخواني، تخريب غضروف ها و تاندون ها مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: تعداد پلاكت هاي نرمال خون حدود 200 هزار عدد در ميكروفيلتر است كه در PRP به يك ميليون مي رسد و جمعاً معادل حجم CC5 از پلاسما را در برمي گيرد.
پوركاظمي گفت: از آنجايي كه فرايند فعال شدن سلول هاي بنيادي تا ترميم بافتي فرايند بسيار كندي است و گاهگاهي چند ماه طول مي كشد در نتيجه از روش PRP اين فرايند بسيار تسريع مي يابد. در روش PRP معمولاً ساخت عروق جديد، كلاژن، الاستين و ماتريكس خارج سلولي رخ مي دهد.
پوركاظمي ادامه داد: پلاكت ها با توجه به اينكه هسته ندارند به عنوان سلول هاي بنيادي محسوب نمي شوند ولي ترشح فاكتور رشد توسط پلاكت ها سبب مي شود كه سلول هاي بنيادي در گردش خون از حالت غيرفعال به حالت فعال درآيند.
وي تصريح كرد: يك لخته خون شامل 95 درصد گلبول قرمز، 5 درصد پلاكت و يك درصد گلبول سفيد و همچنين داراي مشتقات فيبري است در حالي كه در PRP به اين ميزان 95 درصد پلاكت و 4 درصد گلبول قرمز و يك درصد گلبول سفيد است.
پوركاظمي خاطرنشان كرد: مراحل تكنيكي PRP نيز از جمله گرفتن حدود 10 تا 20 سي سي از خون فرد، قرار دادن آن در يك سانتريفوژ براي متراكم كردن پلاكت ها و تزريق مجدد اين محلول پلاسما به بدن فرد است.
وي به عوارض احتمالي PRP نيز اشاره كرد و گفت: معمولاً به جز اينكه احتمال مختصري كبودي در محل تزريق رخ مي دهد عارضه ديگري وجود ندارد هر چند بايستي در انتخاب كيت و دستگاه سانتريفوژ و پزشك حاذق شرايط استريل پزشكي و استانداردهاي مورد نياز رعايت شود.
وي با اشاره به كاربردهاي PRP در پزشكي از جمله در جراحي هاي ارتوپدي براي ترميم زودتر بافت استخواني، غضروفي، تاندون ها و آرتروز و ناهنجاري هاي مادرزادي، افزود: در دندانپزشكي براي ايمپلنت (كاشتن دندان) و ترميم بافت هاي لثه و جراحي دهان و در جراحي پلاستيك و زيبايي صورت و پوست و ترميم مو و ريزش مو و طاسي نيز كاربردهاي PRP وجود دارد.
پوركاظمي با اشاره ديگر كاربردهاي PRP از جمله در چشم پزشكي به ويژه در خشكي چشم، در گوش و حلق و بيني براي پيوند بافتي، در جراحي قلب و عروق در ترميم زودتر و ايجاد بافت مورد نياز نيز خاطرنشان كرد: در بهبود زخم هاي مزمن ديابتي ها به ويژه زخم دست ها و پاها، تسريع و در بهبود سوختگي ها و پوست اندازي بيشتر و درمان بسياري از ناهنجاري هاي مادرزادي كه نيازمند ترميم استخواني، عصبي و عضلاني است نيز اين روش استفاده مي شود.
 


سردردتان را جدي بگيريد

محققان معتقدند اگر در ماه چندين مرتبه دچار سردرد مي شويد حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد.
سردردها اگر به طور ناگهاني و مكرر اتفاق بيفتد مي تواند علامت يك بيماري جدي باشد گاهي ممكن است نياز به اقداماتي بيش از مصرف يك مسكن براي رفع درد باشد.
طبق گفته سايت سلامت زنان (ويمنه هلتس)، اگر شما دچار سردردهايي نظير موارد زير هستيد حتما بايد تحت نظر يك پزشك قرار بگيريد و سردردتان مورد ارزيابي قرار گيرد:
- در صورتي كه هر ماه يا حتي طي روز به مدت چند ساعت و در زمان مشخصي دچار سردرد مي شويد.
- سردرد شما با فعاليتتان در مدرسه، محيط كار يا خانه تداخل دارد.
- سردرد شما با تغييرات در بينايي، استفراغ يا حالت تهوع، بي حسي يا سوزش و خارش همراه است.
- سردرد شما باعث درد در اطراف گوش يا چشمتان مي شود.
- داراي سردردهاي شديد به همراه سفتي گردن هستيد.
- سردرد شما با گيجي، از دست دادن هوشياري يا تشنج همراه است.
- دچار سردردهاي ناگهاني و مكرر مي شويد.
 


دستگاه خانگي تشخيص ايدز

تاييد اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا FDA بر دستگاه آزمايش ايدز خانگي، اين دستگاه را طي ماههاي آينده روانه بازارهاي اين كشور مي كند.
به گزارش مهر، اين دستگاه آزمايشي كه OraQuick نام دارد، بزاق دهان را مورد آزمايش قرار مي دهد و طي 20 تا 40 دقيقه نتيجه را آماده مي كند.
براساس آمار دولت آمريكا يك ميليون و 200 هزار آمريكايي مبتلا به ايدز هستند اما 20 درصد آنها از بيماري خود خبر ندارند.
اين دستگاه آزمايش قرار است در 30 هزار داروخانه و فروشگاه و همچنين ا ز طريق اينترنت به فروش برسد.
شركت OraSure سازنده اين دستگاه آزمايش ايدز خانگي، قيمت دقيق اين دستگاه را اعلام نكرده اما قيمت كمتر از 60 دلاري آن را تاييد كرده است.
اين دستگاه آزمايش امكان بررسي سلامت را در هر زمان و مكاني به افراد مشكوك به ايدز فراهم مي آورد.
براساس اعلام FDA اين دستگاه ممكن است از دقت 100 درصدي برخوردار نباشد و فرد بايد براي تاييد نهايي و اطمينان بيشتر به آزمايشگاههاي تشخيص طبي و متخصصان مراجعه كند.
شركت سازنده مي گويد در بررسي هاي آزمايشگاهي، اين دستگاه در تشخيص افراد مبتلا به ايدز از دقت 92 درصدي برخوردار بوده است اما 99 درصد مبتلا نبودن افراد را درست تشخيص داده است.
 


يك كشف جديد درباره مغز ناشنوايان

نتايج يك تحقيق جديد كه در رابطه با حالت انعطاف پذيري مغز انسان انجام شده نشان مي دهد، افرادي كه مادرزادي ناشنوا هستند از بخش شنوايي خود براي حس لامسه و مشاهده اشياء استفاده مي كنند.
به گزارش مهر، اين تحقيق جديد كه در مجله عصب شناسي منتشر شده، نشان مي دهد كه افراد ناشنوا از كورتكس شنوايي براي محرك هاي بصري و لمسي، بيش از افراد داراي قوه شنوايي استفاده مي كنند.
تحقيقات گذشته نشان مي داد كه افراد ناشنوا ممكن است از مغز خود به شكل متفاوتي از ديگران استفاده كنند. براي مثال محققان دريافته بودند، زماني كه افراد ناشنوا از علائم زبان اشاره استفاده مي كنند از همان بخشي از مغز خود استفاده مي كنند كه زبان گفتاري را تفسير مي كنند و اين امر نشان مي دهد كه مسئله زبان يك مسئله كلي براي تمام انسان ها اعم از شنوا و ناشنوا است.
يك تحقيق ديگر نشان مي دهد افرادي كه ناشنوا هستند در پردازش ديد اطراف و پيرامون خود بهتر عمل مي كنند. محققان افزوده اند كه شايد افراد ناشنوا از چندين بخش مغز خود به ويژه بخش هاي مربوط به شنوايي براي پردازش بينايي بهره مي گيرند اما آيا شنوايي بر چگونگي پردازش حس لامسه و بينايي توسط مغز تاثيرگذار است. تاكنون پاسخ به اين پرسش براي محققان دشوار بوده چرا كه در آزمايشگاه فراهم كردن محرك دقيق براي پاسخ به اين سؤال بسيار دشوار است.
در اين تحقيق جديد شركت كنندگان از دستگاه هايي چون هدفون كه توسط محققان توليد شده بود استفاده كردند تا محققان از مغز آنها يك ام آر آي تهيه كنند، نوعي از اسكن مغزي كه نشان دهنده جريان خون به بخش هاي فعال مغز است پس از آن كه محققان از محرك لمسي استفاده كردند جريان خون را در منطقه كورتكس شنوايي اوليه كه در مرحله نخست صدا را به مغز مي رساند، اندازه گرفتند.
در حقيقت اگر تعامل بينايي و لامسه در مغز افراد ناشنوا بيشتر باشد شايد بتوان از حس لامسه استفاده كرد تا دانش آموزان ناشنوا بتوانند رياضي و خواندن بياموزند.
علاوه بر اين اگر دانشمندان بتوانند اين مسئله را اندازه گيري كنند كه ميزان استفاده از كورتكس شنوايي براي ساير پردازش هاي حسي چقدر است مي توانند بگويند كه چگونه مي توان مغز را تعليم داد تا ظرفيت بيشتري به فرآيند شنوايي اختصاص يابد.
 


تاثير فعاليت هاي خورشيدي بر انسان

رئيس مركز تحقيقات اختر فيزيك مراغه با بيان اينكه در حال حاضر زمين با فعاليت خورشيدي مواجه است، گفت: بر اثر توفانهاي مغناطيسي فعاليتهاي خورشيدي و آزاد شدن انرژي زياد آن، سپر مغناطيسي زمين تضعيف و دماي هوا افزايش مي يابد.
دكتر علي عجب شير زاده در گفتگو با مهر، فعاليت هاي خورشيدي را شامل 3 نوع مختلف دانست و افزود: اين سه نوع فعاليت شامل خورشيدي (Solar Activity)، «ژئو مغناطيسي» و تابشهاي كيهاني مي شود.
رئيس مركز تحقيقات اختر فيزيك مراغه به نحوه عملكرد هر يك از اين فعاليت ها اشاره كرد و توضيح داد: فعاليت خورشيدي كه معمولا با SA يا Solar Activity نشان داده مي شود، 11 سال طول مي كشد. اين فعاليت منبعث از فعاليت دروني خورشيد است.
وي با بيان اينكه اين فعاليت ناشي از ساختارهاي مغناطيسي درون خورشيد است، اظهار داشت: از آنجا كه ذرات درون خورشيد باردار هستند بر اثر چرخيدن خورشيد به دور خودش اين ذرات توليد ميدان مغناطيسي مي كنند. اين ميدان مغناطيسي بسيار قوي يعني حدود 10 به توان 32 ژول است.
عجب شيري زاده با تاكيد بر اينكه همه اين ذرات از خورشيد به بيرون نمي آيند، خاطرنشان كرد: ذرات باقي مانده در خورشيد جزاير مغناطيسي را ايجاد مي كند كه گاهي اين جزاير مغناطيسي به سطح خورشيد نفوذ مي كنند و تظاهراتي را در سطح خورشيد از قبيل لكه هاي خورشيدي، مشعل هاي خورشيدي و ساير تظاهرات ايجاد مي كند.
وي با بيان اينكه زماني كه تعداد اين لكه ها در سطح خورشيد كم باشد، به خورشيد آرام تعبير مي شود، اضافه كرد: اما به تدريج كه اين لكه ها در طول زمان (حدود 5 سال و نيم) افزايش مي يابد و به اوج تعداد خود مي رسد، از خورشيد با عنوان «خورشيد فعال» ياد مي شود.
رئيس مركز تحقيقات اخير فيزيك با تاكيد بر اينكه در حال حاضر در زمان اوج فعاليت هاي خورشيد قرار داريم، گفت: در حال حاض به «خورشيد فعال چرخه بيست وچهارم» نزديك مي شويم. هر چرخه حدود 11 سال است و تا اوايل سال 2013 خورشيد به اوج فعاليت هاي خود مي رسد كه اثرات زيادي بر روي آب و هوا دارد.
عجب شيري زاده ميزان تابش خورشيد در زمان اوج فعاليت در هر متر مربع را هزار و 365 وات در متر مربع ذكر كرد و افزود: اين ميزان هميشه ثابت نيست، بلكه در طول زمان به تناسب فعاليت خورشيد تغيير مي كند. يعني مقدار تابشي كه در هر متر مربع به زمين مي رسد به علت فعاليت خورشيد متغير است.
فعاليت هاي ژنو مغناطيسي خورشيدي
اين محقق اختر فيزيك نوع ديگر فعاليت هاي خورشيدي را ژئو مغناطيسي خورشيدي يا توفانهاي خورشيدي ذكر كرد و توضيح داد: در مواقعي كه اوج فعاليت خورشيد است، شاهد يك سري حوادث از قبيل پرتاب جرم خورشيدي (CME) هستيم. گاهي اينCME ها تنها و گاهي همراه با پرتاب شراره خواهد بود كه همراه با انرژي مغناطيسي خورشيد كه معادل 10 به توان 32 ژول است نيز آزاد مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه شراره هاي آزاد شده، انرژي عظيمي را ميان فضاي سياره ها گسيل مي كند، ادامه داد: ا ين شراره ها، زماني كه به نزديكي زمين مي رسند، سپر مغناطيسي زمين مانع از برخورد آنها با سطح مي شوند ولي اين شراره ها به دليل داشتن انرژي عظيم، با ايجاد توفانهاي مغناطيسي سپر مغناطيسي زمين را تضعيف مي كند.
عجب شيري زاده خاطرنشان كرد: با تعضيف سپر مغناطيسي زمين، ذرات خورشيدي پر انرژي به سطح زمين نفوذ مي كند و باعث تغيير آب و هوا و گرم شدن ناگهاني مي شود.
اثرات تابشهاي كيهاني بر روي زمين
وي سومين نوع فعاليت هاي خورشيدي را تابشهاي كيهاني نام برد و يادآور شد: خورشيد انرژي خود را در تمام طول موجهاي امواج الكترومغناطيسي ارسال مي كند كه اين امواج شامل طيف اشعه كيهاني، اشعه ايكس، ماوراي بنفش و ناحيه راديويي مي شود. قسمتهايي كه مربوط به اشعه كيهاني است باعث تغييرات آب و هوايي سطح زمين مي شود.
فعاليت در آسمان، ا غتشاش در زمين
رئيس مركز تحقيقات اختر فيزيك مراغه با تاكيد بر اينكه در حال حاضر با هر نوع فعاليت خورشيدي مواجه هستيم، خاطرنشان كرد: ما در نزديكي چرخه بيست وچهارم خورشيد قرار داريم كه اين وضعيت تا سال 2013 ادامه دارد و طي آن توفانهاي مغناطيسي موجب گرم شدن آب و هواي زمين مي شوند.
وي با اعلام اينكه براي چرخه خورشيدي نمي توان به طور قطع زمان دقيقي را مشخص كرد، افزود: حداكثر چرخه فعاليت خورشيدي از زمان گاليله تاكنون در يك زمان مشخصي رخ نداده از اين رو ممكن است اين چرخه تا سال 2014 نيز ادامه داشته باشد.
عجب شيري زاده با بيان اينكه ميزان گرماي ايجاد شده بر اثر فعاليت هاي خورشيدي در كل كره زمين يكسان نخواهد بود، اظهار داشت: تغييرات آب وهوايي ناشي از فعاليت هاي خورشيدي در عرضهاي جغرافيايي بالايي و شمال بيشتر است چون ذراتي كه به زمين مي رسد ذرات باردار هستند و معمولا يك ناحيه را پوشش مي دهند و دائما تغييراتي را ايجاد مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر 7 ماهواره وضعيت خورشيد را به طور مرتبط رصد مي كند، اضافه كرد: توفانهاي مغناطيسي در حال افزايش است و متاسفانه بيشترين اثرات آن در تضعيف سپر مغناطيسي زمين است كه با استفاده از 7 ماهواره وضعيت خورشيد مطالعه مي شود.
عجب شيري زاده همچنين با اشاره به برخي ادعاها در زمينه اثرات فعاليت هاي خورشيدي بر روي گسل ها توضيح داد: با توجه به داده هاي موجود به نظر مي رسد كه توفانهاي خورشيدي اثرات چنداني بر روي گسل ها و زمين لغزشها ندارد.
اثرات افزايش فعاليت هاي خورشيدي بر روي انسان
رئيس مركز تحقيقات فيزيك اختر مراغه به اثرات فعاليت هاي خورشيدي بر روي انسان اشاره كرد و ادامه داد: فعاليت هاي خورشيدي بر روي ارگانيزم انسان اثرات مضري بر جاي مي گذارد.
وي با اشاره به برخي تحقيقات جهاني، يادآور شد: نتايج اين تحقيقات كه در طول چندين سال انجام شد نشان مي دهد كه منحني مرگ و مير جاده اي با منحني فعاليت هاي خورشيدي مطابقت دارد به اين معنا كه افزايش فعاليت هاي خورشيدي موجب افزايش مرگ و مير جاده اي مي شود.
عجب شيري زاده از اثرات اين فعاليت ها بر بخشهاي ICU بيمارستانها خبر داد و گفت: در زمان اوج فعاليت هاي خورشيدي ميزان مرگ و مير بيماران در بخشهاي ICU افزايش مي يابد.
 


تغيير در زندگي با نانوتكنولوژي

نانوتكنولوژي عمر كوتاهي در عرصه فناوري دارد و تنها يكي از شاخه هاي درخت پربار تكنولوژي است اما جذابيت هاي بسياري ايجاد مي كند. به طور مثال نانوتكنولوژي وعده هاي بسياري به ما مي دهند از جمله: كامپيوترهاي سريع تر، درمان سرطان ها و حل بحران انرژي.
مسئله اينجاست كه دستيابي به اين اهداف چقدر زمان مي برد و چه زيرساخت هاي مهمي را نياز دارد. آيا رسيدن به آنها نزديك است يا راهي طولاني پيش رو داريم. تعريفي كه براي نانوتكنولوژي ارائه شده، به اين شرح است: نانوتكنولوژي فهم و كنترل مواد در ابعاد بين يك تا صد نانومتر است. (يك نانومتر يك ميلياردم متر است). پديده هاي منحصر به فردي كه در ابعاد يك تا صد نانومتر روي مي دهد، انسان را قادر مي كند كاربردهاي جديدي براي آن ابداع كند. نانوتكنولوژي با عكسبرداري، اندازه گيري، مدل سازي و دستكاري مواد در اين ابعاد نانومتري سروكار دارد.
- هنگامي كه چيزي در ابعاد نانو باشد، ابعاد آن حداقل در يك بعد در حد يك تا صد نانومتر است. به همين دليل اين مواد بسيار كوچك هستند و با چشم ديده نمي شوند. حتي با ميكروسكوپ هاي نوري خاص. به هرحال، اخيرا دانشمندان توانسته اند از ابزارهاي جديد مواد مجبور به استفاده از وسايلي از جمله ميكروسكوپ هاي كاونده استفاده كنند و با فرآيندهايي به توليد و دستكاري عموم مواد بپردازند.
- بسياري از مواد معمولي در ابعاد نانو از خود خواص غيرعادي نشان مي دهند. به عنوان مثال طلا مقاومت الكتريكي فوق العاده درخشنده و زردرنگ است در حالي كه نقطه ذوب پايين تر يا واكنش شيميايي سريع تر. براي مثال، در ابعاد ماكرو، طلا زماني كه ابعاد آن به 24نانومتر برسد به رنگ قرمز درمي آيد. ذرات ريزتر طلا با نور واكنش متفاوتي دارد بنابراين ذرات طلا، رنگ هاي مختلفي آشكار مي كند كه به عوامل بسياري بستگي دارد.
اين عوامل اندازه نانو ذرات طلا و همچنين شكل اين ذرات است. رنگ نانوذرات طلا با توجه به اين عوامل قرمز، زرد يا آبي است. مثال ديگر از نانو ذرات موادي هستند كه در كرم هاي ضدآفتاب كاربرد دارد كه به نظر مي رسد مطابقتي با خواص آن در كرم هاي ضدآفتاب و موانع نور خورشيد استفاده مي شود.
اين مواد يكي از اجزايي است كه باعث مي شود رنگ كرم، سفيد به نظر برسد. اكنون توليدكنندگان از نانوذرات براي توليد كرم ها و ژل هاي شفاف استفاده مي كنند كه علت آن شفافيت و بي رنگي نانوذرات اكسيد تيتانيوم است. خواص ديگر مواد نيز هنگامي كه در فلزي نرم و درخشان است كه براي توليد قوطي هاي ليموناد استفاده مي شود.
نانوذرات بسيار واكنش پذيرند زيرا سطح آنها از حالت ماكروسكوپيك بيشتر است.
محققان مي خواهند اين رفتارهاي متفاوت و غيرعادي مواد در ابعاد نانو را براي ايجاد تكنولوژي جديد تحت كنترل قرار دهند. محققان رشته هاي مختلف با كنترل اين رفتارهاي جديد، آرزوي ساخت وسايل جديدي را از توليدات روزانه مثل جوراب هاي ضد باكتري و راكت هاي سبك تر تنيس، سلول هاي خورشيدي و كامپيوترهاي سريع تر و كوچك تر يا درمان هاي دارويي گزينشي دارند. بسياري از دانشمندان فكر مي كنند كه احتمال تحقق اين آرزوها بسيار زياد است.
علم و فناوري نانو توانايي به دست گرفتن كنترل ماده در ابعاد نانومتري و بهره برداري از خواص و پديده هاي مواد، ابزارها و سيستم هاي نوين است. اين تعريف ساده خود دربرگيرنده معاني زيادي است. به عنوان مثال فناوري نانو با ماهيت فرارشته اي خود، در آينده دربرگيرنده همه فناوري هاي امروزي خواهد بود و به جاي رقابت با فناوري هاي موجود، مسير رشد آنها را در دست گرفته و آنها را يكپارچه خواهد كرد.
علم بشري اينك در آستانه دستيابي به اين عرصه است تا ساختارهايي بي نظير بسازد كه در طبيعت نيز يافت نمي شود. فناوري نانو: كاربردهايي را به منصه ظهور مي رساند كه بشر تاكنون از انجام آن به كلي عاجز بوده به عنوان مثال:
-ساخت مواد بسيار سبك و محكم براي مصارف مرسوم يا نو
-ورشكستگي صنايع قديمي همچون فولاد با ورود تجاري مواد نو
- كاهش يافتن شديد تقاضا براي سوخت هاي فسيلي
- همه گير شدن ابركامپيوترهاي بسيار قوي، كوچك و كم مصرف
- سلاح هاي سبك تر، كوچك تر، هوشمندتر، دوربردتر، ارزان تر و نامريي تر براي رادار
- شناسايي فوري كليه خصوصيات ژنتيكي و اخلاقي و استعدادهاي ابتلا به بيماري
- ارسال دقيق دارو به آدرس هاي مورد نظر در بدن و افزايش طول عمر
- از بين بردن كامل عوامل خطرناك جنگ شيميايي و ميكروبي
- از بين بردن كامل ناچيزترين آلاينده هاي شهري و صنعتي
- سطوح و لباس هاي هميشه تميز و هوشمند
- توليد انبوه مواد و ابزارهايي كه تا قبل از اين عملي و اقتصادي نبودند.
و بسياري از مواد غيرقابل پيش بيني ديگر
اين موارد، فقط تعداد محدودي از محصولات انتظار رفته از نانوتكنولوژي است. انسان در معرض يك انقلاب اجتماعي تسريع شده و قدرتمند است كه ناشي از علم نانوتكنولوژي است. دانشمندان در آينده نزديك مي توانند اولين آدم آهني را در مقياس نانومتري بسازند كه قادر به همانندسازي است.
بايد ديد آيا طي چند سال آينده با توليد انبوه نانو روبات ها، تقريبا تمامي فرآيندهاي صنعتي و نيروي كار كنوني، از رده خارج خواهند شد؟ كالاهاي مصرفي فراوان، ارزان، شيك و بادوام خواهند شد؟ آيا دارو جهش هاي سريع و كوانتومي به جلو را تجربه خواهد كرد؟ سفرهاي فضايي و همانندسازي، امن و مقرون به صرفه خواهد شد؟ سبك هاي زندگي ما در آينده حتما دستخوش تغيير قرار مي گيرد و بايد ديد اين شاخه از فناوري تا چه حد در آن تغيير ايجاد مي كند.
 


چطور بدون رژيم لاغر شويم؟

بدون شك براي شما هم پيش آمده كه تصميم به كم كردن وزن خود گرفته ايد و بهترين نوع رژيم را انتخاب كرده ايد اما پس از گذشت چند روز، گرسنگي و خستگي مانع ادامه دادن اين روند شده است.
به گزارش مشرق، متخصصان تغذيه و سلامت مي گويند اگر مي خواهيد به شيوه اي سالم و بدون درد و ناراحتي وزن خود را كاهش دهيد راه كارهاي زير را دنبال كنيد. اين راه كارها به شما نمي گويند چه بخوريد بلكه مي آموزند كه چگونه بخوريد.
¤ لقمه هاي كوچك برداريد اما مدت بيشتري آن را بجويد.
¤ هرگز روز را بدون صبحانه آغاز نكنيد.
¤ هنگام غذا خوردن فقط غذا بخوريد و همزمان كار ديگري انجام ندهيد. چون تمركز مغزتان از غذا خوردن منحرف مي شود و زياد از حد مي خوريد.
¤ غذا را زياد نپزيد چون ارزش غذايي و ريزمغذي هايش را از دست مي دهد و اگر بدنتان به اندازه كافي ريزمغذي ها را دريافت نكند، احساس سيري نخواهيد كرد در نتيجه حجم زيادي غذاي كم ويتامين وارد بدنتان مي كنيد.
¤ 30 دقيقه قبل از هر وعده غذايي اصلي ميوه بخوريد. خوردن ميوه با معده خالي سيستم گوارشي شما را سم زدايي مي كند كه در نتيجه به بدن شما انرژي زيادي براي كم كردن وزن مي رسد.
¤ حجم وعده غذايي را كم اما تعداد آن ها را افزايش دهيد. اين اقدام در جلوگيري از پرخوري در وعده هاي غذايي اصلي موثر است.
¤ از ساعت 8 شب به بعد چيزي نخوريد. اگر اين كار برايتان سخت است تا قبل از خواب چاي گياهي بنوشيد و يا بلافاصله بعد از شام ساعت 8، مسواك بزنيد تا فكر خوردن از ذهنتان خارج شود.
¤ وسط غذا خوردن آب ننوشيد چون وجود مايعات در معده بين غذا خوردن، روند جذب موادغذايي را كند مي كند و در نتيجه ريزمغذي ها خوب جذب بدن نمي شوند. براي جلوگيري از نوشيدن آب وسط غذا 15 دقيقه قبل يا بعد از غذا آب بنوشيد يا اگر نياز داريد وسط غذا آب بخوريد حتما مقدار آن را به حداقل برسانيد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14