(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 مرداد 1391 - شماره 20264

توصيه هاي كاربردي براي تنفس بهتر درماه ترين ماه خدا                              نسخه    PDF
«بيست» براي آنها كه دنبالش هستند
خيلي احتياط كنيد! (خشت اول)
خبر سوم
مراقب اين فضا باشيم (يادداشت سوم)
بوي بارون
ويتامينه
نامه رسان
تلنگر


توصيه هاي كاربردي براي تنفس بهتر درماه ترين ماه خدا

«بيست» براي آنها كه دنبالش هستند

1. پولادين مي شويم اگر ...
در درجه ي اول، جوان دانشجو و دانش آموز بايد خودسازي كند. خودتان را با تربيت ديني بسازيد. امور تربيتي خوب است. معلم تربيتي خوب است. گوينده ي تربيتي خوب است، اما آن كسي كه از درون خود، موعظه كننده و تربيت كننده اي نداشته باشد، -واعأ م ن نفس ه - اين تربيت ها به كارش نمي آيد. خودتان را بسازيد، با نفس مبارزه كنيد، اجراي حكم الهي را در محدوده ي شخص خودتان بزرگ بشماريد و به نماز، به توجه به خدا، به دعا و به توكل اهميت بدهيد. اين شما را پولادين خواهد كرد. 15 آبان70
2. فرعون درون
ما بايد سعي كنيم كه روح بندگي را در خودمان زنده نماييم. بندگي، يعني تسليم در مقابل خدا، يعني شكستن آن بتي كه در درون ماست. آن بت دروني ما -يعني من- در خيلي جاها خودش را نشان مي دهد. وقتي كه منفعتت به خطر بيفتد، كسي حرفت را قبول نكند، چيزي مطابق ميل تو -ولو خلاف شرع- ظاهر بشود، يا سر دو راهي قرار بگيري، -يك طرف منافع شخصي، يك طرف وظيفه و تكليف- در چنين تنگناها و بزن گاه هايي، آن من دروني انسان سر بلند مي كند و خودش را نشان مي دهد.
اگر ما بتوانيم اين من دروني، اين هواي نفس، اين فرعون باطني، اين شيطاني را كه در درون ماست، مهار كنيم، يا اقلاً قدري مهار كنيم، همه ي امور اصلاح خواهد شد. قبل از هرچيز، خود ما آدم خواهيم شد و به فلاح خواهيم رسيد. ماه رمضان، مقدمه ي اين است. روزه، نماز باتوجه، انفاقات، حتّي جهاد في سبيل اللّه، براي رسيدن به چنين دنيايي است كه مردم بنده ي خدا باشند.
26 ارديبهشت69
3. يك ساعت براي خودمان
دعا كنيد. نافله بخوانيد. توجه پيدا كنيد. متذكر باشيد. در شبانه روز يك ساعت را براي خودتان و خداي خودتان قرار بدهيد. از كارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بيرون بكشيد. با خدا و با اولياي خدا و با ولي عصر عجل الله تعالي فرجه و ارواحنافداه، مأنوس بشويد. با قرآن مأنوس باشيد و در آن تدبر بكنيد . 23 تير 70
4. هر روز و هر روز
قرآن خواندن هر روز را فراموش نكنيد. هر روز حتماً قرآن بخوانيد. هر مقداري مي توانيد. آن هايي كه ترجمه ي قرآن را مي فهمند، با تدبّر به ترجمه نگاه كنند. آن هايي كه ترجمه ي قرآن را نمي فهمند، يك قرآن مترجم خوب -كه الحمدلله زياد هم داريم- كنار دستشان بگذارند و به ترجمه ي آن نگاه كنند. ممكن است ده دقيقه صرف وقت كنيد و يك صفحه يا دو صفحه بخوانيد، اما هر روز بخوانيد. اين را يك سيره ي قطعي براي خودتان قرار دهيد. علامت بگذاريد، فردا از دنباله اش بخوانيد.
8شهريور 84
5. بگذاريد در ذهنتان حك شود
تلاوت قرآن يك فضيلت بزرگ و يك ثواب است، اما اين تلاوت وسيله اي براي رسيدن به معرفت است. اين قرآن يك اقيانوس عظيم است. هر چه بيشتر جلو برويد، تشنه تر مي شويد و علاقه مندتر مي شويد و دل شما روشن تر مي شود. در قرآن بايد تدبّر كرد. من باز هم از شما جوانان خواهش مي كنم كه با معاني قرآن انس پيدا كنيد و ترجمه ي قرآن را بفهميد. من بارها اين را از جوانان خواسته ام و بسياري هم اقدام كرده اند. قرآن را كه هر روز تلاوت مي كنيد، هرچه تلاوت كرديد، ترجمه ي آن را هم نگاه كنيد. بگذاريد اين مفاهيم در ذهن جوان شما حك شود. در آن صورت فرصت تدبّر پيدا خواهيد كرد.
9آبان 1379
6. حضور قرآن در ذهن
شما جوانان و نوجواناني كه قرآن را فرامي گيريد، اين را بدانيد كه يك ذخيره مادام العمر براي انديشيدن و فكر كردن را براي خودتان فراهم مي كنيد. اين چيز بسيار باارزشي است. ممكن است در سنين جواني، معاني و معارف عميقي را از آيات قرآن استنباط نكنيد و نتوانيد درست بفهميد -فقط چيزهاي سطحي و اندكي از معارف را بفهميد- اما به موازات بالا رفتن سطح معلومات و پيشرفت علمي، از آيات قرآن كه در حافظه و ذهن شما قرار دارد، بيشتر استفاده مي كنيد. حضور قرآن در ذهن انسان، نعمت بسيار بزرگي است. فرق است بين كسي كه براي مطلبي، بارها آيات قرآن و فهرست هاي قرآني را جست وجو مي كند تا ببيند در اين باره آيه اي وجود دارد يا نه، با آن كسي كه آيات قرآن در ذهن و دل و جلو چشم اوست و نگاه مي كند و آن چه را كه در هر بخشي از معارف اسلامي به آن نياز دارد، از قرآن استنباط و استخراج مي كند و روي آن فكر و تأمّل مي كند و از آن استفاده مي برد. انس با قرآن در دوران كودكي و نوجواني، تا دوران جواني، يك نعمت بسيار بزرگ است.
28شهريور 1380
7. پايان جوشش
وقتي نماز جماعت مي خوانيد، نماز شما بايد همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتي اعتكاف مي كنيد، وقتي روزه مي گيريد، وقتي اجتماعات مذهبي تشكيل مي دهيد، بايد هم راه با توجه به خداي متعال و هم راه با اخلاص باشد. كليد موفقيت اين هاست. اگر اين نباشد، همان چيزي بر سر انسان خواهد آمد كه ديديد بر سر عده اي آمد. عده اي در اول انقلاب خيلي تند و داغ و پرشور بودند، اما متأسفانه فكر ديني آن ها عمق نداشت؛ با اولين باد سردي كه از طرف تبليغات دشمنان آمد، برگ و بار انقلابيشان ريخت و جوشش انقلابيشان تمام شد. بعضي ها صدوهشتاد درجه اين طرف غلتيدند. [...] اين به خاطر نداشتن عمق است. به اين دليل است كه ريشه ي اعتقادي و فكري وجود ندارد .
19ارديبهشت 1384
8. همه مي توانند
همه ي مردم و بالخصوص جوانان عزيز، اين ارتباطي را كه به بركت اين روزهاي مبارك و شب هاي نوراني با خداي متعال پيدا كرده اند، نگذارند قطع شود. اين رابطه ي با خدا را حفظ كنيد. وسيله ي حفظ اين رابطه هم در اختيار همه هست. اگر همين نماز پنج گانه، با توجه، با حضور قلب و با اين توجه كه در مقابل خدا ايستاده ايم، خوانده شود، بهترين رابطه است و روزبه روز دل شما را نوراني تر خواهد كرد. آن جوان هايي كه شب هاي قدر در مساجد، حسينيه ها و حرم هاي مطهر گرد هم آمدند، گريه كردند، دعا خواندند، قرآن سر گرفتند، احياء گرفتند و دل هايشان را با نور محبت الهي نوراني كردند، اين رابطه را حفظ كنند كه از آن بهره مند خواهند شد. ن شاءاللّه در طول زمان، در سال هاي ديگر، روزبه روز اين رابطه بيشتر خواهد شد. انسان از اين راه هست كه به كمال مطلوب و غايت خلقت خود، دست خواهد يافت. موفقيت در همه ي ميدان هاي زندگي هم به همين وابسته است .
2آبان1385
9. بالاترين خطر
اگر بخواهيم استغفار- اين نعمت الهي- را به دست بياوريم، دو خصلت را بايد از خودمان دور كنيم، يكي غفلت و ديگري غرور. غفلت، يعني انسان به كلّي متوجّه و متنبّه نباشد كه گناهي از او سر مي زند. مثل بعضي از مردم [...] بعضي از اين افراد غافل، اصلاً به ثواب و ع قاب عقيده اي ندارند. بعضي به ثواب و عقاب هم عقيده دارند، اما غرق در غفلتند و اصلاً ملتفت نيستند كه چه كار مي كنند. اگر اين را در زندگي روزمرّه ي خودمان قدري ريز كنيم، خواهيم ديد كه بعضي از حالات زندگي ما شبيه حالات غافلان است. غفلت، دشمني بسيار عجيب و خطر بزرگي است. شايد واقعاً براي انسان هيچ خطري بالاتر و هيچ دشمني بزرگ تر از غفلت نباشد. [...] در اصطلاحات قرآني، آن چيزي كه نقطه ي مقابل اين غفلت است، تقواست. تقوا، يعني به هوش بودن و دائم مراقب خود بودن. 28دي1375
10. بازگشت به خدا
لازم نيست كه اگر انسان مي خواهد احساس گناه كند، حتماً بايستي سال هاي متمادي غرق در گناه شده باشد. نخير؛ يك گناه هم يك گناه است. نبايد گناه را كوچك دانست. در روايات باب «استحقار الذّنوب» داريم كه حقير شمردن گناهان را مذمّت كرده اند. علت اين كه خداي متعال مي فرمايد «مي آمرزيم»، اين است كه بازگشت به خدا، خيلي مهم است؛ نه اين كه گناه، كم و كوچك است. گناه، عمل بسيار خطرناكي است، منتها بازگشت و توجّه به خدا و ذكر او، اين قدر اهميت دارد كه اگر كسي اين را صادقانه و درست و حقيقي انجام دهد، آن وقت آن بيماري صعب العلاج از بين مي رود.
28دي 75
11. از خدا بخواهيد
همه جور حاجت را مي شود از خدا خواست و بايد خواست؛ حتّي حاجت هاي كوچك. اما اين درخواست خود را به اين حاجات كوچك منحصر نكنيد. حاجات بزرگ تري هست؛ آن ها را از ياد نبريد. بزرگ ترين آن ها «مغفرت الهي» است. از خدا بخواهيد كه آثار به جامانده ي از تخلف و گناه را از دل و جان ما برطرف بفرمايد؛ از خدا بخواهيد كه راه توبه را براي شما هموار كند. حاجت بزرگ ديگر «محبت الهي» است. مقام حبّ الهي را از خداي متعال طلب كنيد. حاجت بزرگ ديگر «اصلاح امور امت اسلامي» است. از خدا بخواهيد خداي متعال امور همه ي مسلمان ها -نه فقط ملت ايران را- و همه ي كشورهاي اسلامي را اصلاح كند. بلكه از خداي متعال هدايت بشريت را به راه راست بخواهيد. اين دعاها اقبال استجابت زيادي دارد و همين دعاها اثر مي كند. راه ها را باز مي كند. وسائل را آسان مي كند و ما را در رسيدن به اين مطلوب هاي بزرگ كمك مي كند .
2آبان1385
12. علامت بد
نمي دانم روايت از معصوم عليه السّلام است يا عبارتي از غير معصوم؛ هرچه هست، عبارت حكمت آميزي است. مي گويد: «أنا م ن أن أسلب الدّعاء أخوف م ن أن أسلب الجابه ؛ از اين كه دعا از من گرفته شود، بيشتر مي ترسم تا اين كه اجابت از من گرفته شود.» گاهي حال دعا از انسان گرفته مي شود. اين علامت بدي است. اگر ديديم در وقت دعا، در وقت تضرّع و در وقت توجه و تقرّب، هيچ نشاط و حوصله ي دعا نداريم، علامت خوبي نيست. البته درستش هم مي شود كرد. انسان مي تواند با توجّه، با التماس و با خواستن، حال دعا را به طور جدّي از خدا بگيرد.
28 بمهن 1373
13. هرچه مي خواهد دل تنگت
در روايات دارد وقتي براي حاجاتي دعا مي كنيد، دعا و خواسته ي خود را زياد ندانيد. يعني هرچه مايل هستيد و مي خواهيد، از خدا طلب كنيد. نگوييد اين زياد است؛ كمتر بخواهم تا بشود. ما از استكثار دعا منع شده ايم. يعني دعا و مطلوب را در مقابل پروردگار زياد نشماريد. از خدا خواسته هاي بزرگ بخواهيد و خداي متعال برآورده مي كند. در اميد به دعا را به روي خودتان نبنديد و اين راه و وسيله اي را كه خداي متعال بين خود و بندگانش قرار داده است، بر روي خودتان مسدود نكنيد. البته باز در روايات دارد «النّهي م ن الست عجال ف ي الدّعاء »، يعني در دعا عجله نكنيد. اگر چيزي را خواستيد و در زماني كه شما خواستيد برآورده نشد، نگوييد كه خداي متعال دعاي مرا مستجاب نكرد، نه. «الأمور مرهونهأ ب أوقات ها.»
7 اسفند 1371
14. اين ها را هم!
در دعا همت بلند داشته باشيد. درخواست هاي بزرگ بكنيد. سعادت دنيا و آخرت را بخواهيد و نگوييد اين ها بزرگ است، اين ها زياد است؛ نه. براي خداي متعال اين ها چيزي نيست. عمده اين است كه شما به معناي حقيقي كلمه و با همين شرايط طلب كنيد. خداي متعال اين طلب را اجابت خواهد كرد. گاهي هم انسان نمي داند كاري كه انجام گرفت، اجابت دعاي او بوده. خود انسان غافل است .
29مهر 1384
15. نقد را بچسب!
دعا مخصوص وقت گرفتاري نيست؛ هميشه بايد دعا كرد. بعضي خيال مي كنند وقتي گرفتاري و مصيبت و بلايي بود، بايد دعا كرد؛ نه. آن وقتي هم كه انسان در حال عادي زندگي مي كند، بايد دعا كند و رابطه را با خدا محفوظ نگه دارد. به تعبير يكي از روايات، صداي خود را براي فرشتگان در ملكوت اعلي آشنا كند. دعا هميشه لازم است. [...] بزرگ ترين فايده ي دعا، فايده ي نقد دعاست كه به خود شما دعاكننده مي رسد. يعني ايجاد رابطه با خداي متعال و احساس محبت و شوق به تقرب به پروردگار عالم. اين، نقدترين دستاورد دعاست كه متعلق به خود شما دعاكننده است؛ بحث استجابت بحث ديگري است . 29مهر 1384
16. داستان استجابت
لازم نيست دعا هميشه قوانين طبيعي را به هم بزند و برخلاف قوانين طبيعي عمل كند؛ نه. دعا در چارچوب قوانين طبيعي مستجاب مي شود و خواسته ي شما برآورده مي گردد. اين قدرت خداست كه قوانين را جور مي آورد، كنار هم مي گذارد و مقصود شما برآورده مي شود. [...] اگرچه در مواردي بلاشك دعا قوانين را هم خرق مي كند، اما اين طور نيست كه وقتي مي گوييم دعا مستجاب مي شود، يعني دعاي شما اگر با قوانين ديگر الهي منافات داشته باشد و عملي هم راهش نباشد، و يا حتّي خود دعا از روي توجّه هم نباشد، باز مستجاب مي شود؛ نه. در دعا، طلب كردن و خواستن از خداي متعال و حقيقتاً مطالبه كردن لازم است. اين دعا مستجاب مي شود. اگر عمل و تلاش در راه اهداف بزرگ، هم راه اين دعا باشد، اقبال استجابت اين دعا واقعاً بيشتر است. آن وقتي كه دعا استمرار پيدا كند، حتماً اقبال استجابت در اين دعا بيشتر است. اگر ديده شد كه يك دعا چند بار تكرار گرديد و مستجاب نشد، نبايد مأيوس شد؛ به خصوص در مسائل بزرگ، به خصوص در مسائل مربوط به سرنوشت انسان و سرنوشت كشور و سرنوشت ملت ها. چون گاهي طبيعت كارهاي بزرگ چنين است كه تحقّقش زمان مي طلبد. 4 دي 1377
17. باز بخواهيد و بخواهيد
يكي از شرايط استجابت دعا اين است كه آن را با توجه مطرح كنيم. گاهي لقلقه ي زبان، جملاتي چون «خدايا ما را بيامرز»، «خدايا به ما سعه ي رزق بده» و «خدايا قرض ما را ادا كن» است. ده سال انسان اين گونه دعا مي كند، اصلاً مستجاب نمي شود. بايد تضرع كنيد و جدي بخواهيد. بايد از خداي متعال با الحاح بخواهيد. باز بخواهيد و باز بخواهيد. در اين صورت البته خداي متعال دعاها را مستجاب خواهد كرد . 28/11/73
18. هم پاي دانايي
توصيه مي كنم كه به عمق ها توجه كنيد و آن را بطلبيد؛ از ظواهر هم دست نكشيد. اين خطاست كه كسي خيال يا توهم كند كه بايد باطن را درست كرد، ظاهر مهم نيست؛ نه خير، همين ظاهر انسان را به وادي هاي گوناگوني مي كشاند. ظاهر ديني، ظاهر اسلامي، پاي بندي به تعبد ديني، همين مجالس دعا، همين مجالس توسل به ائمه عليهم السّلام لازم است، منتها همه ي اين ها را با دانايي همراه كنيد.
19 ارديبهشت 1384
19. قدر جواني
مهم ترين مظهر قدرداني از جواني همين است كه از اين صفا و نورانيت و از اين ناآلودگي و پيراستگي طبيعي انسان جوان استفاده كنيد و خود را در زمينه هاي تزكيه و اخلاق پيش ببريد. اين ن شاءالله ذخيره ي همه ي زندگي شما خواهد شد. راهش هم رعايت دو نكته است؛ ذكر و توبه. ذكر يعني ياد. ياد در مقابل غفلت است؛ غفلت از خدا، غفلت از وظيفه و مسئوليت، غفلت از هنگام حساس مواجهه با مأموران الهي در عالم ملكوت، عالم بعد از عبور از جسمانيت، و محاسبه ي بزرگ انسان در مقابل خدا در قيامت. اين يادها تعيين كننده است. [...] نكته ي ديگر توبه است. ممكن است كسي بگويد ما كه جوانيم و هنوز عمري از ما نگذشته كه مثل شما گناه زيادي كرده باشيم و محتاج توبه باشيم. نه، اين درست نيست؛ توبه وظيفه ي هميشگي انسان است. پاك ترين انسان ها هم بايد توبه كنند. 22 ارديبهشت 1382
20. ما بيشتر...
علاوه بر اين كه هر فرد مسلماني احتياج دارد به اين كه در اين ماه ذخيره ي تقوا و پرهيزگاري و تهذيب و تزكيه را براي خود فراهم كند، ما منسلكين در سلك روحانيت، بيشتر از ديگران به اين معنا احتياج داريم. به قول آن عارف معروف كه مي گويد: آب كه از بركات الهي است، همه ي پليدي ها و ناپاكي ها را از بين مي برد. هر جسمي كه با آب تماس مي گيرد، پاك مي شود، ولي خود آب تحت تأثير تماس با ناپاك ها و ناپاكي ها، به تصفيه احتياج پيدا مي كند و خداي متعال در يك گردش طبيعي، آب را به بخار تبديل مي كند؛ به آسمان مي برد، از بالا مجدّداً به صورت قطرات باران به زمين برمي گرداند، پليدي ها را از آن جدا مي كند، آن را تصفيه مي كند و باز به صورت ماء طهور در اختيار افراد انسان و ساير موجودات قرار مي دهد.
گوينده ي اين سخن حكمت آميز مي گويد: اين جان شما، معارف شما، نصايح شما، بلكه خود قلب و روح شما، همان ماء طهوري است كه ناپاكي ها را از انسان ها مي زدايد، اما خود اين ماء طهور به تدريج به تصفيه و تزكيه احتياج پيدا مي كند و تزكيه و تصفيه ي آن، جز با يك عروج معنوي، جز با يك گردش معنوي به سمت علويات -كه آن هم با ذكر و دعا حاصل خواهد شد- ممكن نمي شود.
با ذكر، با توجّه، با توسّل، با مناجات، با نافله، با تضرّع در مقابل خداوند، با تفكّر در آيات آفاقي و انفسي، اين ماء طهور باز همان طهارت خود را به دست مي آورد؛ آماده مي شود تا باز هم با پليدي ها مواجه گردد و آن ها را از جسم و جان بشر و عالم بزدايد. ماه رمضان فرصت اين عروج معنوي است. 3 دي 1376
 


خيلي احتياط كنيد! (خشت اول)

جوان ها بايد ملتفت باشند كه همچناني كه خودشان در اين سن هستند و روز به روز به سن بالا مي روند، علم و ايمانشان هم بايد همين جور باشد.
بايد بدانيد كه ما مسلمانها، امتيازي از غير مسلمانها نداريم الا به قرآن و عترت، و الا ما هم مثل غير مسلمانها مي شويم. اگر ما قرآن نداشته باشيم، مثل غير مسلمانها هستيم، اگر ما عترت را نداشته باشيم، مثل مسلمانهايي كه اهل ايمان نيستند هستيم.
بايد ملتفت باشيم روز به روز در اين دو امر ترقي بكنيم. همچنان كه سنّ ما به بالا مي رود، معلومات ما هم در همين دو امر، بالا برود. اين طرف، آن طرف نرود و الا گم مي شود، گمش نكنند؛ گمراهش نكنند؛ اين دو اصل اصيل را از اينها نتوانند بگيرند.
مي دانيد چقدر پول به ما مي دهند اگر اينها را به آنها بدهيم؟ لكن اين پول ارزش ندارد، فردا از راه غير مستقيم همين پول را از ما مي گيرند و يك بلايي هم بر سر ما مي آورند. اينها به ما وفا نمي كنند؛ تا خودشان استفاده شان را از ما بگيرند، ديگر كار ما را مي سازند.
بالاخره بايد ملتفت باشيم قرآن را ياد بگيريم، الفاظش را ياد بگيريم كه از غلط، محفوظ باشد. آنچه را كه مي دانيم، قرائتش را تصحيح كنيم، تجويدش را تصحيح كنيم، در نمازمان صحيح القرائت باشيم.
و همچنين تفسيرهاي آسان و ساده را ما كه فارسي زبانيم، بدانيم؛ و [يك] تفسير فارسي پيدا كنيم كه از روي آن سهل باشد ما قرآن را بفهميم؛ مثلاً «منهج الصادقين» را كم و بيش مطالعه كنيم، بلكه از اول تا به آخر، چون كتاب فارسي است و كتاب خوبي هم هست.
حفظ كنيم قرآن را كه هميشه با ما باشد، ما با او باشيم، تحصن بكنيم به قرآن، تحفظ بكنيم به قرآن، وسيله حفظمان در فتن و شدائد دنيا قرار بدهيم.
از خدا بخواهيم كه از قرآن ما را جدا نكند، همچنين از خدا بخواهيم ما را از عترت جدا نكند كه عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است، اگر كسي يكي از اين دو تا را ندارد هيچ كدام را ندارد. ملتفت باشيم دروغ به ما نگويند و دروغ خودشان را به ما نفروشند! از مردم دنيا، دروغ را نخريم!
... خيلي احتياط بكنيد! احتياط شما هم فقط در همين است كه از يقين، تجاوز نكنيد، بايد خيلي سعي بكنيد كه غير يقين را، داخل يقينيات ما نكنند، آب را توي شير نريزند! اگر يك نفر، هزار كلمه حقيّ گفت، اين هزار كلمه را خوب تأمل بكنيم، و از او بگيريم، بعد[ تأمل كنيم كه] هزار و يكم هم درست است؟ [يا] نه آن ظنّ است، يقين نيست.
هر كلمه اي از هر كسي شنيديد، دنبال اين برويد كه« آيا اين صحيح است، تام است، مطابق با عقل و دين هست، يا نه؟ » [و بدانيد كه] در وقتي [كه] ما خلوت كرديم [ خداوند] مطلع است، وقتي جلوي مردم هستيم مطلع است، حرف مي زنيم مطلع است، ساكتيم مطلع است.
همين كه شخص مطلع شد: [كه] « صاحب اين خانه، صاحب اين عالم، از هر فرد فرد، به تمام افعال و تروك، به تمام نوايا، مطلع شد، آنچه كه نيت كرده و مي كند، آنها را هم مطلع است؛ بلكه نيّت خير را مي نويسد؛ نيت شّر را نمي نويسد تا شّر محقق نشده؛ شر هم كه محقق شد، يك مقدار صبر مي كند تا ببيند، توبه مي كند يا نه، برمي گردد يا نه »؟ كار تمام است.
مقصود، همين كه انسان بداند كه خدا مي داند، كار تمام شد، ديگر معطل نباشد، همه چيز را تا به آخر مي فهمد [كه] چه بايد بكند و چه بايد نكند، از چه منتفع مي شود و از چه متضرر مي شود، [خداوند] ما را مي بيند.
[آيا] مي توانيم [با اينكه] سر سفره او نشسته ايم، با همديگر نزاع بكنيم؟ [مثلاً] آن غذا را من جلوتر ديدم، من بايد بخورم؛ او مي گويد من اول اين را برداشتم، من بايد اين غذا را بخورم، سر اين دعوا بكنيم و مقاتله بكنيم؟!
تمام اين جنگهايي كه حكومتها دارند، از همين قبيل است؛ سر سفره كريم نشسته اند، او هم مي بيند.
دستور هم معلوم است كه چيست، [خداوند] از چه خوشش مي آيد، از چه بدش مي آيد. از آزار به غير حقّ، بدش مي آيد؛ از احسان به حق در جايش، خوشش مي آيد، همه اينها را مي داند و ما هم مي دانيم كه او اين دستور را داده و اينها را مي داند و مي بيند، آيا اين كار[ها] را مي كنيم؟
آدم جلوي يك نفر آدم عادي هر گونه معصيت نمي كند، با اينكه شخص عادي است، شايد قدرت من از قدرت او بيشتر باشد نتواند به من[ كاري كند]، اما همين قدر به من بدبين مي شود، با من بد مي شود، يك وقتي اگر فرصت پيدا كرد كار ما را تصفيه مي كند. اما خدا كه اين جور نيست، خدا قادر است و عالم است و دستور هم داده و مي داند « چه كسي مي داند و چه كسي نمي داند »، همه اينها را مي داند.
[آيا] جلوي او مي توانيم مخفي بكنيم، يا نه آشكار كنيم طوري نمي شود، نمي تواند كاري بكند، آيا اين جور است؟ [آيا] هيچ فايده براي ما دارد، [آيا] مي توانيم مخفي كنيم؟
انسان، يا غير انسان- مكلّف- به جايي شقاوتش مي رسد كه اصلاً اين مطالب كأنه به گوشش نخورده كه خدايي داريم بيناست، شنواست، داناست، قادرست، رحيم و كريم است. قادرست يك سر سوزني اگر در راه او صرف بشود، مزدش را بدهد، يك همچنين [خدايي است].
در انجيل برنابا- كه اقرب اناجيل به صحّت است- نوشته شده كه حضرت عيسي عليه السلام براي ابليس شفاعت كرد: « خدايا اين مدتها عبادت تو را مي كرد، تعليمات مي كرد، فلان مي كرد، بيا از گناهانش بگذر »! با اينكه از زمان آدم تا زمان عيسي عليه السلام چه كارها، چه فسادها كرده بود. اين چه نوري است كه حتي به اين هم ترحّم كرد [كه گفت]: خدايا از تقصيراتش بگذر!
[ خداوند] فرمود: « بله، من حاضرم ببخشم، بيايد بگويد: من گناه كردم، اشتباه كردم، ببخش، همين؛ بيايد بگويد: « اخطأت فارحمني »، بيايد اين دو كلمه را بگويد. »
...ببينيد چقدر ما به خودمان ظلم مي كنيم كه به سوي خدا نمي رويم، به سوي چه كسي مي رويم؟ آخرش افتادن ميان چاه است، آخرش پشيماني است؛ خوب چيزي كه مي داني آخرش پشيماني است، حالا ديگر نرو.
...هيچ كس نيست كه بگويد هيچ چيز نمي دانم، [اگر بگويد] دروغ مي گويد هر كسي [كه] هست، غير معصوم بعضي چيزها را مي داند و بعضي چيزها را نمي داند؛ آن چيزهائي را كه مي داند، اگر عمل كند، آن چيزهايي را كه نمي داند مي فهمد.
آن چيزهايي را كه مي دانيد، عمل كنيد؛ و آن چيزهايي را كه نمي دانيد، از حالا توقف كنيد و احتياط كنيد تا روشن شود، وقتي به آنها عمل كردي روشن مي شود؛ به همان دليلي كه اينها را براي شما روشن كرد، آنهاي ديگر را هم روشن مي كند.
... آنچه مي داني بكن و آنچه نمي داني، احتياط كن، هرگز پشيمان نخواهي شد.
آيت الله بهجت(ره)
 


خبر سوم

فيلم سينمايي تازه هاليوود دردسرساز شد؛ «شواليه تاريكي برمي خيزد» به تيتر اصلي رسانه هاي اروپا بدل شده است، اما دليل اين امر يك اتفاق مرگبار است.
درحالي كه منتقدان به تحسين از «شواليه تاريكي برمي خيزد» پرداخته اند اما به نظر مي رسد طرفداران فيلم اصلا حوصله معدود آدم هايي را كه نقد منفي درمورد فيلم مي نويسند ندارند، واكنش عجيب و تهديدهاي طرفداران فيلم موجب شد سايت راتن توميتوز بخش نظردهي كاربران را براي اين فيلم لغو كند.
كريستوفر نولان هم پس از اين واكنش ها پيامي داد و اذعان كرد شور و هيجان طرفداران فيلم «طبيعي» است و بسياري شخصيت بتمن را به شدت دوست دارند و نقد منفي فيلم را برنمي تابند. اما نولان حتي خوابش را هم نمي ديد كه كسي در سالن سينماي نمايش دهنده «شواليه تاريكي برمي خيزد» مردم را به گلوله ببندد و 12 نفر را بكشد، هنوز مشخص نيست قاتل دوستدار فيلم بوده يا يك رواني.
صبح جمعه در سالن نمايش فيلم در آئورورا ايالت كلورادو مردي كه ماسك به چهره اش زده بود و وارد يك سالن سينما واقع در فروشگاهي در حومه شهر دنور شد و ديوانه وار شروع به تيراندازي كرد.
اغلب كشورهاي اروپايي كه در انتظار اكران سومين قسمت از سه گانه بتمن كريستوفر نولان بودند اين خبر را در رسانه هاي خود پوشش دادند، «شواليه تاريكي برمي خيزد» حالا تيتر اصلي اخبار در بريتانيا و آلمان و ايتاليا و فرانسه است و رسانه هايي چون بي بي سي، اسكاي نيوز، آرد، زددي اف، تي اف فرانسه و همينطور نشرياني چون گاردين، اشپيگل، لوموند و لاريپابليكا اين خبر را مخابره كرده اند. برخي از اين سايت ها تصاويري لرزان را كه توسط يك موبايل گرفته شده است نيز روي سايت خود قرار داده اند. تيراندازي در حالي صورت گرفته است كه بسياري از تماشاگران اين فيلم كودكان و نوجواناني بوده اند كه با لباس بتمن وارد سالن سينما شده اند.
بسياري احتمال مي دهند، قاتل تحت تاثير فيلم نولان دست به اين كار زده است. برخي شاهدان گفته اند قاتل ماسكي به چهره داشته كه شبيه ماسك بين، شخصيت منفي فيلم بوده است. يكي از شاهدان ماجرا به روزنامه اي نروژي گفته است به محض آغاز تيراندازي پليس وارد سالن شده است، در اين زمان قاتل دختري كوچك را بغل كرده بوده تا به عنوان گروگان از او استفاده كند اما دختر بر اثر تيراندازي قاتل مرده بوده.
گفته مي شود قاتل مردي 24 ساله است. باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا پس از مخابره شدن اين خبر در صبح جمعه در بيانيه اي گفت: «وقتي در لحظات تلخ و دشوار قرار مي گيريم بايد مثل يك خانواده رفتار كنيم.» اين درحالي است كه تيراندازي در اين سينما حداقل 12 كشته و 38 مجروح برجاي گذاشته است.
او در بيانيه خود به ناراحتي و شوكه شدن خودش و همسرش اشاره كرده، براي قربانيان طلب آمرزش كرده و همچنين به خانواده، دوستان و خويشان اين قربانيان تسليت گفته است. او به اهالي كلورادو قول داده تا مسبب اين كار را به سزاي اعمالش برساند.
شايعه شده است اين تيراندازي زمينه سياسي داشته است. رقيب انتخاباتي اوباما يعني ميت رامني نيز در بيانيه اي به خانواده قربانيان تسليت گفته. به گفته برخي شخصيت منفي فيلم بين ( Bane ) نام دارد كه تلفظ نام او شبيه تلفظ نام شركت قبلي رامني به نام بين « Bain » است. نولان اين ادعا را «عجيب و غريب» توصيف كرده است.
يادآوري اين نكته خالي از لطف نيست؛ مدتي پيش از اكران «شواليه تاريكي» قسمت دوم سه گانه بتمن نولان، جسد هيث لجر بازيگر نقش جوكر در فيلم، در آپارتمانش درحالي پيدا شد كه قرص هاي متعددي در كنارش بودند. همان موقع بسياري گفتند لجر بر اثر فشاري كه براي «طبيعي جلوه دادن شخصيت جوكر» متحمل شده بود خودكشي كرده است.
انگار نحسي دامن پروژه بتمن ساخته نولان را گرفته است وخود نولان هم شايد متوجه اين امر شده كه «شواليه تاريكي برمي خيزد» را آخرين بتمن خود خوانده و از ساخت يكي دو پروژه ابرقهرماني ديگر هم انصراف داده است.
همچنين اين تيراندازي و كشتار يادآور كشته شدن چند نفر در بريتانيا پس از نمايش فيلم «پرتقال كوكي» ساخته استنلي كوبريك است. در آن زمان كوبريك پس از اينكه مردي با گريمي مشابه شخصيت اصلي فيلم چند نفر را به قتل رساند، شخصا از ادامه پخش فيلم در بريتانيا جلوگيري كرد. حالا خبرهايي شنيده مي شود از احتمال لغو اكران فيلم نولان در برخي از سينماهاي اروپا.
حسين عيدي زاده
 


مراقب اين فضا باشيم (يادداشت سوم)

اينترنت فضايي است كه نه مديريت اش براي ماست و نه بستر هاي نرم افزاري و سخت افزاري آن. بايد آن قدر توانا و قدر بود تا با گارد باز بتوان چند ضربه اي به دشمن زد و به عقب برگشت. در جايي كه سند رمز گذاري و رمز گشايي با الگوريتم هاي قابل خوانش براي دشمن به ثبت رسيده، هندوانه گذاشتن زير بغل خود چه نتيجه اي را به بار خواهد آورد؟
اصلا يك قدم جلوتر رفته و به سير حوادث سايبري در سال آخر رياست جمهوري بوش نگاهي بيندازيم. ابتداي ژوئن امسال اسناد محرمانه راهبري مستقيم امريكا در عمليات سايبري عليه تاسيسات صنعتي و هسته اي ايران لو رفت كه بلافاصله مك كين به اين اقدام به شدت معترض شد.
در اين سند آمده در سال آخر راهبري بوش، ويروس The bug عليه ايران توسعه يافت و بعد با همكاري اسرائيلي ها در زمان اوباما تبديل به استاكس نت شده و سانتريفيوژ هاي ما مورد هدف قرار گرفتند. ويروس ف.ليم
( flame ) نيز همگان مي دانند ادامه همان سياست بوده و چه بسا ممكن است نسخه هاي به روز شده ويروسهاي جديد در حال تخريب زير ساخت صنعتي ما باشد. (در گزارش آمده با دوربينهاي اتاق كنترل سانتريفيوژ روي لپ تاپ و ... همه چيز را مي ديدند!)
در زماني كه پاي كامپيوتر شخصي مان هستيد، دوربين و ميكروفون لپ تاپ و دسكتاپ مان روشن است و اطلاعات ما در حال رفتن.
به دليل نداشتن زير ساخت مناسب سخت افزاري و نرم افزاري، حتي اگر شبكه ملي مان را نيز راه اندازي كنيم، در معرض خطر خواهيم بود. آن وقت كل بك آپ سرورهاي ملي مان يك جا دزديده خواهد شد و ما براي امن كردن آن، هنوز هيچ كاري نكرده ايم.
خريدن سرورهاي غول پيكرخارجي، دردي را دوا نمي كند. شايد آن سرورها قبل از ورود به ايران توسط دشمن برنامه نويسي شده اند وگرنه ماشينهاي ها.تك سيسكو در مخابرات ملي ما، جاي پز دادن ندارد!
ما نيازمند ساخت سيستم عامل جديد بدون كپي كردن از خارج و با رمزنويسي گريد بالا (همان كاري كه چيني ها براي خودشان چند سال پيش كردند) هستيم تا روي بورد هاي داخلي برنامه نويسي شده و قابل خوانش در ارتباط با دنياي بيرون از خود با مشابه هاي خارجي باشد.
در غير اين صورت بايد در زمين دشمن نبرد كرده و دور پيروزي را خط بكشيم تا به بازي باخت (يا با نهايت خوش شانسي به مساوي) قانع شويم. بايد بيش از اين مراقب فضاي اينترنت باشيم؛ اين هديه دشمن در خانه ماست كه كارمان را راه مي اندازد اما كار خودش را هم انجام ميدهد. مي شود و مي توانيم فضا را به نفع خود كنيم.
علي خراساني. كارشناس شبكه و اينترنت
 


بوي بارون

از عكس هاي خودم خسته، از تو لبريزم
دلم گرفته، دلم را كجا بياويزم؟
دقيق شو به زني كه هميشه مي خندد
چقدر؟ تا به كجا از خودم بپرهيزم؟
كشيده است به آغوش خود تنم را مرگ
و من كه هيچ نگفتم، نشد كه بگريزم
نشسته ام؛ و براي تو شعر مي خوانم
ولي درون خودم باز اشك مي ريزم
« مرا تو بي سببي نيستي» نمي دانم
كجاست تاب و تواني كه با تو برخيزم
خيال كن كه كسي مثل برگ مي افتد
خيال كن كه كمي هم شبيه پاييزم
پناه داده به من عشق در غمي شيرين
نديد روح ندارم، نديد بي چيزم ...
آسيه حاج جعفري
 


ويتامينه

ديدگاه هاي رهبر معظم انقلاب درباره «آداب روزه داري و احوال روزه داران» منتشر شد. كتاب گزيده اي از مجموعه توصيه ها، نصايح، تحليل ها و مواعظي است كه در ماه هاي رمضان 22 سال گذشته ـ از سال 1369 تا 1390 ـ در بيانات رهبر انقلاب ارائه شده است و حالا عليرضا مختارپور آنها را تدوين و در قالب كتاب منتشر كرده است.
در مقدمه كتاب آمده است: «در انتخاب مطالب اين كتاب دو ويژگي مورد توجّه قرار گرفته، نخست؛ موضوع بيانات ماه مبارك رمضان، معارف ديني مربوط به روزه داري، آداب دعا، تكاليف مؤمنان در اين ماه از نظر فردي، اجتماعي و سياسي و نظاير آن باشد و ديگر آنكه صرفاً در محدوده زماني حلول ماه مبارك رمضان تا پايان روز عيد سعيد فطر هر سال بيان شده باشد.»
تدوين كننده كتاب در بخش ديگري از مقدمه نوشته است: از مطالعه مطالب اين كتاب و توجه به تاريخ و مخاطبان هر مطلب نكات مهمي از سيره رفتاري رهبر انقلاب در ماه مبارك رمضان به دست مي آيد از جمله:
«توجه به برپايي مجالس تلاوت قرآن كريم، محور قرار گرفتن مباحث مربوط به خودسازي ايماني و اخلاقي، ميزباني اقشار مختلف همچون اساتيد، دانشجويان و... و به سخنان و نظرات آنان گوش فرادادن و با آن ها به گفت وگو نشستن، حضور در جمع روزه داران نمازگزار ماه رمضان و اقامه نماز جمعه به امامت معظّأ له، توجّه دادن به اهميّت شب هاي قدر و ايّام شهادت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام، تبيين وضع جهان اسلام تأكيد بر راهپيمايي هرچه عظيم تر روز جهاني قدس.» كتاب آداب روزه داري احوال روزه داران توسط موسسه انقلاب اسلامي دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامي روانه كتاب فروشي ها شده است.
همچنين با توجه به شروع ماه مبارك رمضان يك پيشنهاد ديگر هم داريم، لوح فشرده «جامع تفاسير نور» دائره المعارف چند رسانه اي قرآن كريم، بزرگ ترين نرم افزار موجود در زمينه تفسير و ترجمه قرآن كريم است كه به طور كلي مشتمل بر متن كامل قرآن كريم و302 عنوان كتاب در 1419مجلد در زمينه تفسير، ترجمه، فرهنگ نامه قرآني، آوانگاري و لغت است.
اين لوح فشرده كه به صورت دي وي دي منتشر شده، 65 ترجمه قرآن كريم به 19 زبان زنده دنيا آمده است كه از اين تعداد 37 ترجمه به فارسي و 28 ترجمه به ساير زبانها از قبيل انگليسي، فرانسه، ايتاليايي، آلماني، تركي، چيني، ژاپني، روسي و اردو مربوط مي شود. همچنين اين نرم افزار شامل 4 عنوان فرهنگ نامه قرآني به فارسي و عربي در 27 مجلد و نيز 2 عنوان لغت نامه عربي به عربي است.»
«جست وجوي ساده و تركيبي در متن و فهرست كتب، ارتباط هم زمان آيه انتخابي با ترجمه و تفسير، تنظيم سوره ها بر اساس ترتيب نزول با استفاده از مصحف امام علي (ع) و مصحف الازهر، ارتباط متون عربي به دو لغت نامه عربي برنامه، دسترسي به فهرست اعلام شأن نزول موجود در 17 تفسير و ارتباط آنها با آيات و متن تفاسير، محدود كردن حوزه پژوهش با استفاده از دامنه هاي مختلف و 3 نوع آوانگاري انگليسي قرآن كريم از كنگره آمريكا، آكسفورد و انتشارات انصاريان» از جمله ويژگي هاي اين لوح فشرده است. 10 دوره ترتيل كامل قرآن از اساتيد بنام، مانند: سعد الغامدي، صديق منشاوي، عبد الباسط، امام جمعه، سعيديان، پرهيزكار، علي الحذيفي، محمد جبريل، عبد اللّه مطرود و ابوبكر شاطري، دوره كامل قرائت تحقيق از استاد خليل الحصري مصري، 30 قرائت مجلسي در 5/7 ساعت از قاريان مشهوري چون: مصطفي اسماعيل، عبد الباسط، منشاوي، غلوش، نعينع، بسيوني، سعيد مسلم، طبلاوي و شحّات انور از ديگر امكانات اين لوح فشرده ارزشمند است. بنابراين گزارش، امكان قرائت ترتيل هر آيه به همراه قرائت ترجمه فارسي و انگليسي نيز در اين برنامه تعبيه شده است؛ ترجمه انگليسي از عليقلي قرائي و با صداي خانم نوروزي، و ديگري ترجمه فارسي از آقاي فولادوند با صداي آقاي هدايت فر. اين لوح فشرده بيش از هزار تصوير و 60 قطعه فيلم مرتبط با ايات را نيز در خود جاي داده و هديه بسيار مناسبي براي آغاز ماه مبارك رمضان و بهره برداري بهتر از بهار قرآن است.
موسسه خدمات كامپيوتري نور همچنين براي علاقمندان قرائت قرآن و شنيدن صوت دل انگيز بهترين قاريان قرآن يك لوح فشرده ديگر با عنوان «قرائت هاي ترتيل، مجلسي و ترجمه گويا»ي آن را نيز منتشر كرده است. 159 قرائت مجلسي در بيش از 70 ساعت از مشاهير قرائت ايران و جهان اسلام در كنار 15 ترتيل كامل قرآن از بهترين اساتيد قرائت ايران و ساير كشورهاي اسلامي در اين لوح فشرده گنجانده شده است.
 


نامه رسان

وقتي كه آدم برفي قصه هايمان روي شعله عشق تو گم مي شود ...وقتي دلتنگي ها سكوت مي كند در مقابل نام تو...وقتي شعله مهرت تمام وجود سردم را در خزان دوريت گرم مي كند...آرام مي شوم!
گوشه اي به دور از اين روزمرگي هاي جاهلانه مي نشينم و فكرم را مي فرستم به دنبال نشانه اي از تو در جاي جاي قلبم تا بدانم هنوز گرم...هنوز زنده و هنوز منتظرم. بيا و جبيره اين كهنه زخم را تو ببند تا رمق جانم را برسانم به گرد پايت و در بوسه گاه قدمگاهت به عرش برسم. من هنوز خاك نشين تلي از دلتنگي هايي هستم كه جمعه به جمعه با نسيم ياد تو اشك جاري مي كند از اين چشمان سپيد مانده بر جاده انتظارت...
بيا و دلتنگي ها را از جانمان بگير عزيز...
¤
مي گويند هوا ابري است، چرا نباشد؟ من به آسمان حق مي دهم دلش بگيرد از اين همه بدي...من به زمين حق مي دهم از آنچه مي گذرد غمگين شود و هر از چند گاهي فريادش زمينيان را بلرزاند. من به جاده هايي كه تمام نمي شوند حق مي دهم مه آلوده شوند. همه اين گونه بي تو افسرده اند؛ بيا و ما را خلاص كن از اين همه حجم دلتنگي ...
سيده زهرا اخلاقي
نسل سوم: ايميل هاي شما رسيد: فرشته فلاحي از شهريار، سعيد سرافراز، مجتبي حسيني، مجيد دايي، الهه زندي.
 


تلنگر

و مرگ در همسايگي ماست و كسي از آمدنش خبري ندارد...اما خانه جديد ما چه مي گويد؛ بد نيست با فريادهاي قبر بيشتر آشنا شويم در نزديكي شب هايي كه تقدير يك سال ما را به امضاي صاحبمان مي رسانند.
قبر در هر روز پنج كلمه را فرياد ميزند.
1. انا بيت الوحده فاحم لوا ا ليّ انيساً: من خانه تنهاييم پس با خود انيس و مونسي به سوي من آوريد(تلاوت قرآن)
2. انا بيت الظّلمه فاحم لوا ا ليّ س راجاً: من خانه تاريكي هستم پس با خودتان چراغي به سوي من آوريد (نافله شب)
3. انا بيت التراب فاحم لوا ا ليّ ف راشاً: من خانه خاكي هستم پس با خودتان فرشي به سوي من بياوريد(عمل صالح)
4. انا بيت الع قاب فاحم لوا ا ليّ ترياقاً: من خانه گزندگان هستم پس با خودتان پادزهري به سوي من بياوريد (لااله الا الله و محمد رسول الله و علي ولي الله)
5. انا بيت الفقر فاحم لوا ا ليّ كنزاً: من خانه فقر هستم پس با خودتان گنجي به سوي من بياوريد( صدقه)
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14