(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 مرداد 1391 - شماره 20264

در راستاي اجراي فرمان رهبر انقلاب ساخت نخستين پالايشگاه ملي گاز كليد خورد
راه اندازي پورتال ملي ايران كد با 850 هزار كالاي ايراني
براساس طرح جديد مجلس توليدكنندگان كالاهاي اساسي يارانه مي گيرند
كشتي آراي: روند نزولي قيمت سكه ادامه مي يابد
يك مقام مسئول اعلام كرد
شرايط جديد درخواست بازنشستگي پيش از موعد
واكنش معاون وزير اقتصاد به كشاورزي قطري ها در ايران
پرونده سلطان گوشت روي ميز كميسيون اصل 90
10 اولويت ارزي واردات كالا اعلام شد
تشكيل 260 پرونده تعزيراتي براي متخلفان بخش مسكن
عرضه مرغ 4650 توماني در فروشگاه هاي زنجيره اي
مشاور وزير جهاد كشاورزي كمبود توليد مرغ نداريم قيمت بايد كنترل شود
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس: 3 نرخي شدن ارز اجرا نمي شود
كوتاه اقتصادي


در راستاي اجراي فرمان رهبر انقلاب ساخت نخستين پالايشگاه ملي گاز كليد خورد

نخستين پالايشگاه ملي گاز در منطقه هالگان فارس و توسط قرارگاه سازندگي خاتم احداث مي شود.
به گزارش شانا و فارس، اواخر سال گذشته بود كه مقام معظم رهبري در بازديد از پژوهشگاه صنعت نفت ايران ساخت اولين پالايشگاه ملي گاز را از مسئولان صنعت نفت و گاز خواستار شدند.
با گذشت نزديك به 5 ماه از اين بازديد مسئولان صنعت نفت مراحل اوليه طراحي اين پالايشگاه را به اتمام رسانده و مكان احداث اين پالايشگاه ملي نيز مشخص شده است.
مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران با اعلام اينكه دستيابي به دانش فني طراحي، بنيادي ترين عامل در ساخت پالايشگاه ملي است گفت: خوشبختانه روند رو به جلويي براي ساخت اين پالايشگاه برداشته شده است و انتظار مي رود براساس برنامه پيش بيني شده ساخت اين پالايشگاه حداكثر تا 6 سال آينده به اتمام برسد.
همچنين مهدي فكور مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران محل ساخت اولين پالايشگاه ملي گاز را در منطقه هالگان در جنوب استان فارس اعلام كرد و گفت: اين پالايشگاه با مديريت شركت نفت مناطق مركزي و با مشاركت قرارگاه خاتم الانبيا ساخته خواهد شد و معاونت پژوهشي و توسعه وزارت نفت نيز در آن مشاركت خواهد داشت.
وي با تأكيد بر اين كه مراحل طراحي ابتدايي اين پروژه به اتمام رسيده است، افزود: قرارگاه خاتم الانبيا ساخت اين پروژه را كه در آينده به دليل نزديكي به 5 ميدان گازي به عنوان يك قطب پالايشگاهي محسوب خواهد شد، به عهده خواهد داشت.
مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي مدت زمان مورد نياز براي ساخت اين پالايشگاه را حداقل 4 سال اعلام كرد و افزود: خوراك مورد نياز اين پالايشگاه از محصولات 5 ميدان شاهيني، گردان، هالگان، سفيدباغون و دي تأمين خواهد شد.
وي تأكيد كرد: پالايشگاه هالگان داراي واحدهاي نم زدايي، شيرين سازي و تقويت فشار خواهد بود و دو مركز جمع آوري، يك مركز تفكيك، يك خط لوله 132 كيلومتري (8 اينچ) و 130 كيلومتر خط لوله جرياني و 150 كيلومتر جاده سازي از جمله تأسيسات اصلي و جانبي اين پالايشگاه خواهد بود.
مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي با بيان اين كه ظرفيت پالايشي اين پالايشگاه در فاز اول 20 ميليون متر مكعب خواهد بود، گفت: طرح توسعه اين پالايشگاه نيز در دستور كار قرار خواهد گرفت تا در طراحي هاي حجم بعدي براي توسعه ظرفيت پالايشي آن مشخص شود.
مهدي فكور با اشاره به اين كه اين اولين بار است كه قبل از اجراي يك پروژه، تجهيزات و كالاهاي مورد نياز آن پيش بيني و ساخته مي شود، گفت: توليد ميدان هالگان روزانه 5/12 ميليون متر مكعب و سفيد باغون روزانه 5/4 ميليون متر مكعب است كه به طور كامل قطعي شده است.
وي با تأكيد بر اين كه ذخاير در اين دو ميدان دائم در حال تغيير است و چاه هاي جديد نيز اين ميزان ذخاير را تغيير خواهد داد، گفت: در هالگان 7 چاه عادي و يك چاه تعميري و در سفيد باغون 3 چاه عادي و يك چاه تعميري حفر خواهد شد.


راه اندازي پورتال ملي ايران كد با 850 هزار كالاي ايراني

مديرعامل مركز شماره گذاري كالا و خدمات ايران از راه اندازي پورتال ملي كالاي ايران كد خبر داد و گفت: در اين پورتال اطلاعات مربوط به 850 هزار كالاي توليدي در داخل كشور ثبت شده است.
احمد غلام زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه راه اندازي پورتال ملي كالاي ايران كد يكي از مزاياي اجراي طرح شماره گذاري كالا و خدمات ايران است، گفت: اطلاعات مربوط به 850 هزار كالاي ايراني با يك استاندارد مشخص و به دو زبان انگليسي و فارسي بر روي اين پورتال قرار گرفته است.
مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران افزود: قابل دسترس بودن اطلاعات مربوط به 850 هزار كالاي ساخت ايران مزاياي بسياري براي فضاي كسب و كار كشور دارد كه بر اين اساس توليدكنندگان،تجار و نهادهاي مربوط به حاكميت مي توانند از آن بهره برداري كنند.
وي اولين مزيت راه اندازي پورتال ملي كالا را فراهم آوردن مكاني براي معرفي توانمندي هاي ملي در حوزه توليد دانست و تصريح كرد: اين پورتال امكاني را فراهم خواهد آورد كه مشخص مي كند در حوزه توليد چه تعداد كالاي ايراني وجود دارد.
غلام زاده به اصلاح قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات اشاره و خاطرنشان كرد: فرصت مناسبي است تا پيش از ارسال مجدد اصلاحيه اين قانون به شوراي نگهبان اين نكته را مدنظر قرار داد كه پورتال جديد ايران كد مي تواند نقش مورد نظر براي وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين قانون را به خوبي ايفا كرده و اطلاعات تمام توليدات ساخت داخل با كاتالوگ الكترونيكي و مشخصات فني را به مخاطب ارائه كند.
به گفته مديرعامل مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران، در اين پورتال به ازاي هر كالا و عضو، يك صفحه شخصي وجود دارد كه با جستجوي نام كالا در موتورهاي جستجو، كاربران مي توانند به صفحه شخصي توليدكنندگان دسترسي پيدا كنند.
وي با اشاره به مديريت كيفيت واردات گفت: ايران كد در فرآيند مديريت واردات تاكنون براي 700 هزار قلم كالاي وارداتي كد ملي صادر كرده است، ضمن اينكه 35 هزار كد ملي در سه ماهه اول سال در فرآيند مديريت كيفيت واردات مورد بهره برداري قرار گرفته است.


براساس طرح جديد مجلس توليدكنندگان كالاهاي اساسي يارانه مي گيرند

مجلس شوراي اسلامي طرحي براي تنظيم بازار داخلي در دست بررسي دارد كه در صورت تصويب، يارانه به توليدكنندگان كالاهاي اساسي و حتي واردكنندگان آن پرداخت خواهد شد.
ارسلان فتحي پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با مهر در بيان جزئيات جديدتري از طرح كميسيون اقتصادي براي ساماندهي وضعيت اقتصادي كشور اظهار داشت: براساس كار كارشناسي و مطالعات انجام شده طرحي را در مجلس براي تنظيم بازار داخلي آماده كرده ايم به طوري كه براساس اين طرح، دولت بايد مابه التفاوت نرخ مصوب نهاده ها از جمله نهاده كنجاله سويا را كه حدود 850 تومان است، با نرخ آزاد آن كه حدود 2000 تومان است در قالب يارانه به توليدكنندگان بپردازد تا بدينوسيله هم توليدكنندگان متضرر نشوند و هم به مصرف كنندگان فشار نيايد.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال، اگر ساليانه ظرفيت توليد 2 ميليون تن گوشت مرغ در كشور وجود دارد اما فقط يك ميليون و 680 هزار تن توليد مي شود بايد با اختصاص يارانه به توليدكنندگان اين ميزان توليد را به 2 ميليون تن افزايش داد و از طرفي هم با انجام اين اقدام ديگر نيازي نيست براي واردات گوشت مرغ، ارز از كشور خارج شود.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي، تورم بهتر از ركود صنعت و بيكاري در كشور است، گفت: بر اين اساس، بايد تدبيري انديشيده شود تا در برخي صنايع مانند خودروسازي براي جلوگيري از ركود و بيكاري در كشور قيمت برخي قطعات افزايش پيدا كند و اين كار هيچ اشكالي ندارد، چون فقط چند درصد قيمت قطعه خودرو افزايش پيدا مي كند كه چندان تاثيري در تورم ندارد در حالي كه با اين كار از ورشكستگي و تعطيلي صنايع و بيكاري جلوگيري خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براساس اين طرح، دولت بايد ابتدا دلايل افزايش قيمت كالاها بويژه كالاهاي اساسي را با انجام مطالعات كارشناسي پيداكند و براي تنظيم بازار در كوتاه مدت يارانه كالاهاي اساسي را به توليدكنندگان و حتي واردكنندگان اين نوع كالاها بپردازد و همچنين در بلندمدت هم بايد تمهيداتي بيانديشد كه تقاضاي دريافت ارز با نرخ دولتي در كشور كاهش يابد.
به گفته فتحي پور، با تصويب اين طرح در صحن علني مجلس، دولت مكلف خواهد شد در فاز دوم هدفمند كردن يارانه ها آن را اجرايي كند.
 


كشتي آراي: روند نزولي قيمت سكه ادامه مي يابد

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با اشاره به دلايل كاهش قيمت سكه در بازار پيش بيني كرد اين روند در روزهاي آينده نيز ادامه يابد.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با فارس با اشاره به دوره 5/2 ماه گذشته و روند قيمت ها در بازار جهاني و داخلي طلا اظهار داشت: در اين مدت قيمت طلا در بازارهاي جهاني روند ثابتي داشته و تغييرات قيمتي در حد 5/1 درصد بوده است.
وي افزود: اين ثبات قيمتي نشان مي دهد كه اتفاق خاصي در اقتصاد دنيا رخ نداده و ركود يا رونق جديدي را شاهد نيستيم و به همين دليل نوساني به قيمت طلا تحميل نشده است.
كشتي آراي در ادامه گفت: كاهش قيمت ارز در چند روز اخير كاهش قيمت طلا را در پي داشته و با توجه به آغاز ايام ماه مبارك رمضان حجم داد و ستدهاي اقتصادي هم كاهش مي يابد و در نتيجه تقاضا براي خريد ارز كاهش يافته و در نتيجه بهاي سكه نيز كاهش يافته است.
وي با بيان اين كه نشانه هايي از ايجاد ثبات در سياست هاي بانك مركزي مشاهده مي شود، تصريح كرد: ورود مجلس به بحث ارز، اين نويد را مي دهد كه بازار ارز از شرايط بهتري برخوردار شود.
وي در ادامه با بيان اين كه نزديك شدن به عرضه سكه هاي پيش فروش شده، قيمت ها را باز هم كاهش خواهد داد، اظهار داشت: در صورت ادامه ثبات قيمت اونس و ارز، عرضه 2/2 ميليون قطعه سكه به بازار قيمت ها را كاهش خواهد داد و به نوعي در ايجاد تعادل قيمت ارز و سكه تاثيرگذار خواهد بود. گفتني است قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد طي يك هفته اخير روند كاهشي داشته و از 720 هزار تومان به زير 700 هزار تومان رسيده است.
 


يك مقام مسئول اعلام كرد

شرايط جديد درخواست بازنشستگي پيش از موعد

مدير كل دفتر جبران خدمات معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: براساس قانون بازنشستگي پيش از موعد، كارمندان زن در صورت تمايل مي توانند با دست كم 20 سال و مردان با 25 سال سابقه خدمت دولتي تقاضاي بازنشستگي كنند.
«محمد رضا مسلمي» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: شرايط و ضوابط بازنشستگي پيش از موعد در ماده 94 قانون بودجه سال 1391 تشريح شده و اجراي اين قانون نياز به ابلاغ و بخشنامه ندارد و دستگاهها مي توانند با استناد به اين ماده آن را اجرا كنند.
ماده 94 قانون بودجه سال 1391 كل كشور به اين شرح است: بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت با موافقت بالاترين مقام اجرائي دستگاه يا مقام مجاز موضوع مواد (52) و (53) قانون محاسبات عمومي و بدون سنوات ارفاقي و مشروط به حذف يك پست سازماني به ازاي هر بازنشسته پيش از موعد مجاز است. اجراي اين حكم از محل منابع دستگاهها و واگذاري اموال دولتي قابل پرداخت است.
مسلمي اظهار داشت: امسال دو شرط براي استفاده از قانون بازنشستگي پيش از موعد كاركنان دولت منظور شده كه يكي از آنها چشم پوشي از سنوات ارفاقي و ديگري حذف يك پست سازماني است، همچنين منابع مالي مورد نياز براي اجراي اين حكم از محل منابع دستگاهها و واگذاري اموال دولتي بايد تامين شود.
مدير كل دفتر جبران خدمات، تاكيد كرد كه تنها امتياز قانون بازنشستگي پيش از موعد، فراهم ساختن اين امكان براي كارمنداني است كه تمايل دارند زودتر از نظام اداري خارج شوند.مسلمي تاكيد كرد: سنوات خدمت افرادي كه از قانون بازنشستگي پيش از موعد استفاده مي كنند بايد سنوات خدمت در دستگاههاي دولتي باشد و پرداخت بيمه ملاك نيست.وي افزود: اين قانون مربوط به سال 1391 است و كساني كه بخواهند در سال 1391 از قانون بازنشستگي پيش از موعد استفاده كنند، به ازاي 25 سال خدمت، 25 روز حقوق دريافت خواهند كرد (زنان به ازاي 20 سال، 20 روز حقوق) همچنين دستگاه مربوطه بايد با حذف يك پست سازماني موافقت كند.


واكنش معاون وزير اقتصاد به كشاورزي قطري ها در ايران

رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران به دريافت زمين از سوي قطري ها براي كشاورزي در ايران واكنش نشان داد.
بهروز عليشيري درباره سرمايه گذاري قطري ها در حوزه كشاورزي ايران اظهار كرد: سفير ايران در پي نامه اي پيشنهاد قطري ها را براي سرمايه گذاري در حوزه كشاورزي در ايران مطرح و آن ها را معرفي كرد، وزارت اقتصاد نيز طي نامه اي از قطري ها خواست تا پروژه هاي خود را اعلام كنند، اما برخي رسانه ها اين فرصت جذب سرمايه را سوزاندند.
به گزارش ايسنا، عليشيري در جلسه مربوط به «مصوبه پيشنهاد هيئت نظارت بر مقررات زدايي و تسهيل صدور مجوزها و پروانه فعاليت هاي اقتصادي» اظهار كرد: قطري ها به دليل استراتژي آن كشور و كشورهاي حاشيه خليج فارس براي امنيت غذايي علاقه مند هستند در حوزه كشاورزي سرمايه گذاري كنند. آن ها در كشورهاي مختلف زمين اجاره كرده اند تا هم براي كشور خود و هم براي كشوري كه در آن سرمايه گذاري كرده اند محصولات كشاورزي پرورش دهند.
به گفته عليشيري پيشنهاد سفير ايران براي جذب سرمايه گذار قطري در نامه اي به سازمان توسعه تجارت فرستاده شد و اين سازمان نيز به مراجع مختلف از جمله سازمان سرمايه گذاري اطلاع رساني كرد.
وي با اشاره به سرمايه گذاري تركيه، كويت و پرتغال در حوزه مواد غذايي در ايران اظهار كرد: سرمايه گذاري در حوزه مواد غذايي در ايران كار جديدي نيست و جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور يكي از پيچيده ترين كارها است اما متأسفانه مطبوعات تمام فرصت هايي كه در چند سال گذشته از طريق بازاريابي ايجاد كرده بوديم را از بين بردند. سرمايه گذاران ديگر كشورها به ما مي گويند قانون يك چيز را مي گويد و مطبوعات يك چيز ديگر را.
وي افزود: اگر قرار است استراتژي را مطبوعات مشخص كنند، ما سازمان را تعطيل كنيم و برويم. خبرگزاري فارس به نحوي خبر منتشر كرده بود كه گويي مچ وزارت اقتصاد را گرفتند. در بهترين حالت نمي گويم كه اين كار مغرضانه بوده اما بي تدبيري در آن مشهود است.
عليشيري با بيان اين كه اثراتي كه اين خبر بر فضاي عمومي كشور بويژه بر تلاش هاي صورت گرفته در چهار پنج سال اخير به سرمايه گذاري گذاشت،... هم نمي توانست بگذارد، گفت: شيوه اعطاي مالكيت زمين در كشور به اين صورت است كه بر پايه قانون تملك املاك غيرمنقول اتباع خارجي كه در سال 1310 تصويب شده، تملك هرگونه زمين به هر ميزان مجاز نيست.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران افزود: بخش خارجي براساس اين قانون نمي تواند مالك زمين شود اما براساس ماده يك قانون ثبت شركت ها كه در سال 1310 مصوب شده، شركتي كه در ايران تشكيل و مركز اصلي آن در ايران است، شركت ايراني محسوب مي شود لذا اشخاص خارجي اعم از شخص حقوقي و حقيقي در ايران ثبت شركت مي كنند، فارغ از تابعيت سهامداران شركت، ايراني محسوب مي شوند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به بند 3 ماده چهار آيين نامه قانون سرمايه گذاري اظهار كرد: هيچ محدوديتي از نظر درصد مشاركت سرمايه گذاري خارجي وجود ندارد. يك سرمايه گذار خارجي مي تواند صددرصد مالك شركت ثبت شده خود در ايران باشد اما براساس قانون، شركت ايراني محسوب مي شود.
وي با اشاره به بند چهار آيين نامه قانون سرمايه گذاري خارجي تصريح كرد: در مواردي كه انجام سرمايه گذاري خارجي منجر به تشكيل شركت ايراني شود، تملك زمين به نام شركت متناسب با طرح هاي سرمايه گذاري مجاز است.
عليشيري افزود: اين شركت ايراني مي تواند انواع قراردادها از جمله عقد قرارداد اجاره زمين را ببندد.
 


پرونده سلطان گوشت روي ميز كميسيون اصل 90

به گزارش خبرگزاري فارس، كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي براي بررسي اتهامات فردي كه به «سلطان گوشت» مشهور است، مداركي را جمع آوري كرده است.
يك منبع آگاه در اين باره به فارس گفت: فردي كه به سلطان گوشت شهره است، صاحب 15 شركت بزرگ بوده و فعاليت هاي انحصاري فراواني در حوزه فرآورده هاي گوشتي انجام داده كه هم اكنون مدارك مربوط به اين متهم به فساد اقتصادي در كميسيون اصل 90 مجلس موجود است.
سلطان گوشت ايران كيست؟
سايت تابناك در اين باره گزارش داد: هويت سلطان گوشت ايران براي همه كاملاً مشخص است. اين فرد كسي است كه اكنون كنجاله هايش در كشتي و روي بندر است و اگر بخواهد مي تواند يك دقيقه اي همه اين كنجاله ها را وارد كشور كند. اين فرد كسي است كه بانك مركزي درباره او به بانك كشاورزي نامه نوشته است مبني بر اينكه اين پانزده شركت كه وابسته به اين شخص، همسر، پسر و دختر وي مي باشد اينقدر بدهي بانكي دارد و با اين فرد معامله نكنيد؛ اما بازهم با او معامله كردند.


10 اولويت ارزي واردات كالا اعلام شد

معاون سازمان توسعه تجارت ايران اولويت هاي 10گانه اختصاص ارز براي واردات كالا را اعلام كرد.
كيومرث كرمانشاهي در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در جلسه اي كه در بانك مركزي با حضور غضنفري، بهمني، نهاونديان و مديران عامل بانك هاي كشور داشتيم فلسفه اولويت بندي واردات كالاها تشريح شد و در نهايت اين نتيجه حاصل شد كه كالاهاي وارداتي با اولويت بندي ارز دولتي دريافت كنند.
وي افزود: قبل از اينكه اولويت بندي صورت بگيرد ممكن بود يك كالاي غيرضرور ثبت سفارش كرده و از نظام بانكي ارز دولتي دريافت كند.
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: براي اولويت بندي كالاهاي وارداتي از معاونت هاي تخصصي كمك گرفته شد تا آنها اولويت ها را اعلام كنند.
كرمانشاهي گفت: كتاب تعرفه به 10 گروه كالايي تقسيم بندي شد و بر اين اساس بانك مركزي فقط به 5 اولويت اول ارز 1226 توماني را تخصيص مي دهد كه 5 اولويت اول به طوركلي شامل كالاهاي اساسي، دارو، تجهيزات كشاورزي، مواد اوليه و قطعات يدكي مي شود و اولويت 6 تا 10 با ارز حاصل از صادرات، ارز منشأ خارجي و ارز آزاد اقدام به واردات كالا مي كنند.
وي افزود: ما طرفدار ارز تك نرخي شناور و مديريت شده هستيم و تمام آرزو و اميدمان اين است كه ارز تك نرخي شود، چرا كه ارز تك نرخي به نفع توليد صادرات است.
كرمانشاهي گفت: در حال حاضر در ثبت سفارش كالاها هيچ مشكلي وجود ندارد، ثبت سفارش ها همان ثبت سفارش هاي سال قبل است و همانطور كه مسئولان بانك مركزي اعلام كرده اند هيچگونه مشكلي به لحاظ منابع ارزي در كشور وجود ندارد و تنها مشكل مهم مشكل جابجايي پول است.
وي افزود: در ابتداي سال اعلام شد كه 24 ميليارد دلار براي واردات كالاهاي اساسي در نظر گرفته شده است كه اخيرا اين رقم به 30 ميليارد دلار هم رسيده است. اين 30 ميليارد دلار در واقع ميزان كالاهاي اساسي است كه در سال گذشته از مجموع 65 ميليارد دلار واردات صورت گرفته محاسبه شده است، لذا مي توان اعلام كرد 24 ميليارد دلاري كه بانك مركزي موظف شده است تا براي واردات كالاهاي اساسي ارز 1226 توماني تخصيص دهد فقط شامل 5 گروه اول كالاهاي اولويت بندي شده مي شود.وي افزود: براساس مصوبه بانك مركزي بانك هاي عامل موظف شده اند تا براساس نحوه اولويت بندي و ثبت سفارشي كه اعلام شده است، ثبت برات اسنادي، گشايش اسنادي، ثبت حواله جات را با رعايت حق تقدم براي اولويت هاي اول تا پنجم رعايت كنند.معاون سازمان توسعه تجارت ايران برخي از كالاهاي اولويت هاي 10 گانه را به شرح زير اعلام كرد: اولويت اول: كالاهاي اساسي نظير گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سويا، كنجاله، روغن خام، شكر خام، شيرخشك صنعتي و ... اولويت دوم: كالاهايي نظير داروهاي ساخته شده، مواد اوليه دارو و تجهيزات پزشكي كه در داخل كشور توليد نمي شود. اولويت سوم: شامل حيوانات زنده، بذور، گاو شيري، جوجه يك روزه، جوجه يك روزه تخم گذار، جوجه اجداد، تخم مرغ SPF براي تهيه واكسن، كود، دانه كتان، سموم و... اولويت چهارم: شامل كالاهايي نظير كائوچو، لاستيك كاميون، پنبه، الياف مصنوعي، آلياژها، قطعات منفصله، ماشين آلات راهسازي، گرانول و ... اولويت پنجم: شامل رزين ها، روان كننده ها كربونات منيزيوم، سنگ منيزيوم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهاي كمياب، سولفات ها، ماشين آلات چاپ، تراكتور و ...
اولويت ششم: شامل كالاهايي نظير نشاسته، روغن زيتون، روغن جلا، لاكتوز، كلوكوز، كربونات ها، ميلگرد، ماشين آلات راهسازي، روغن هاي صنعتي. اولويت هفتم؛ شامل توتون، تنباكو، اتصالات زانويي، دوربين عكاسي و ...
اولويت هشتم: انواع عصاره ها، لامپ ها، ريش تراش ها، ماشين آلات خاكبرداري، يخچال فريزر، لاستيك سواري، ماشين رختشويي، ماشين ظرفشويي و ... اولويت نهم: شامل تخم پرندگان، ادويه جات، كاغذ سيگار و كالاهايي از اين دست. اولويت دهم: ساير حيوانات زنده، مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، كاغذ ديواري، موبايل، خودروي سواري، سيگار برگ، كيف، چمدان، لباس و وسايل ديگر.
معاون سازمان توسعه تجارت ايران گفت: در اين بين اعتراض هايي هم صورت گرفته است كه ما اين اعتراض ها را گرفته ايم و براي تجديدنظر به معاونت هاي تخصصي ارجاع مي دهيم و اينطور نيست كه تغييرات در هر روزه اتفاق بيفتد بلكه تجديدنظرها ماهي يك بار و با نظر معاونت هاي تخصصي انجام مي شود و از همين جا هم اعلام مي كنيم كه اگر هركسي اعتراض دارد اعتراض خود را اعلام كند.كرمانشاهي گفت: ما معتقديم بايد ارز تك نرخي و در اختيار همه قرار بگيرد به شرط آنكه سيستم بانكي قدرت نقل و انتقال آن را داشته باشد چرا كه ارز دو نرخي و سه نرخي مشكلات را بيشتر كرده و ايجاد فساد و رانت مي كند.
 


تشكيل 260 پرونده تعزيراتي براي متخلفان بخش مسكن

وزير راه و شهرسازي اقدامات دولت براي كنترل اجاره بهاي مسكن را اعلام كرد.
علي نيكزاد اظهار داشت: چند سياست همواره سرلوحه كار ما در حوزه مسكن قرار دارد كه افزايش افتتاح مسكن مهر و ايجاد توازن در عرضه و تقاضا از جمله آنها است تا بخشي از مشكلات موجود در بخش مسكن كاهش يابد.
وي گفت: حدود 260 پرونده نيز هفته گذشته توسط تعزيرات جمع بندي و با متخلفان برخورد خواهد شد.
نيكزاد گفت: همچنين تسهيلاتي را در اختيار انبوه سازان قرار داده ايم كه بتوانند بدون اين كه پنج نفر به ما متقاضي معرفي كرده باشند، مسكن بسازند كه اين كار خوبي است زيرا مي توانند زمين را بخرند، از وام ما استفاده كرده و خانه را بسازند و در نهايت افراد واجدشرايط را معرفي كنند.
وي افزود: بازهم يك تسهيلاتي را در اختيار انبوه سازان قرار داده ايم كه اينها ساخت و ساز كنند حتي اگر نخواستند، بفروشند، اما وام آنها به صورت آزاد تسويه مي شود.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: بعد از اين اقدامات كه ساخت، افتتاح، ثبت نام و تسهيلات بود، ناچاراً به سمت ابزار قانوني كه بحث تعزيراتي كردن اجاره بها بود رفتيم، اما از اول اعتقاد ما بر اين بود كه در تهران مي شود بلوك بندي را انجام داد، قيمت هاي زمين را مشخص كرد و محدوديتي را براي اين موضوعات به عمل آورد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي ادامه داد: طرح بلوك بندي خريد و فروش مسكن كه در اختيار مردم قرارگرفته است بيشتر جنبه راهنمايي و ارشادي دارد، اما در بخش اجاره بها آن بحث 13 الي 15 درصدي مصوب شده و تعزيرات هم با متخلفان برخورد مي كند و تا حدود قابل توجهي هم مردم رعايت كرده اند.
وي به آخرين آمار سرشماري نفوس و مسكن در سال 90 در حوزه مسكن اشاره كرد و گفت: براساس اين آمار يك ميليون و 666 هزار و 342 خانه از بيست ميليون واحد مسكوني در يك كشور 21 ميليون و 850 هزار خانواري خالي است كه از اين تعداد 346 هزار واحد مسكوني خالي متعلق به تهران است.
نيكزاد تأكيد كرد: واقعيت اين است كه بايد مسكن توليد كنيم، تسهيلات بدهيم، مردم را صاحب خانه كنيم اما در برخي جاها كه خانه ها را مي خرند، احتكار مي كنند و قيمت ها را مي خواهند بالا ببرند، دولت در كنار تلاش شبانه روزي بايد از ابزار قانوني هم استفاده كند و اگر لازم باشد ماليات بر خانه هاي خالي ببندد.
وي با اشاره به اين كه، كسي كه در طول سال بيش از دو بار خريد و فروش مي كند بايد ماليات آن را نيز پرداخت كند افزود: در دنيا هم اين چنين است كه اگر كسي بخواهد از طريق خريد و فروش مسكن سود ببرد به طور يقين بايد ماليات قابل توجهي هم پرداخت كند.
وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: استفاده از ابزار قانوني هم جزو اختيارات ماست و با مجلس هم مذاكراتي داشتيم و پيشنهادات خوبي در باب ماليات حوزه مسكن ارائه داده ايم كه اميدواريم مجلس هم تصويب كند.
جذب سرمايه خارجي
در بخش مسكن
در همين حال معاون وزير امور اقتصادي و دارايي هم گفت: سازمان سرمايه گذاري خارجي برنامه ويژه براي معرفي توانمندي هاي موجود در بخش مسكن و صنايع وابسته به آن به سرمايه گذاران خارجي دارد تا بتواند با تزريق منابع مالي مناسب به اين بخش باعث كاهش هزينه ساخت مسكن و توليد مناسب آن در كشور شود.
بهروز عليشيري در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: بر همين اساس در سال جاري سازمان سرمايه گذاري خارجي ايران علاوه بر آنكه تاكنون مصوباتي را در خصوص بخش مسكن داشته، قرار است براي جذب سرمايه گذاري خارجي در صنايع وابسته به بخش مسكن نيز طرح هايي را تصويب كند.


عرضه مرغ 4650 توماني در فروشگاه هاي زنجيره اي

عضو ستاد تنظيم بازار از عرضه روزانه 20 تن مرغ گرم به قيمت 4650 تومان در فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه خبر داد و گفت: عرضه مرغ گرم بدون محدوديت در 5 فروشگاه آغاز خواهد شد.
محمدرضا رشيدي در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران با اشاره به تمهيدات جديد فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه براي ارائه سبد كالايي ويژه ماه مبارك رمضان گفت: عرضه اين سبدها تا 20 مرداد ادامه خواهد يافت و در آن تخفيفات مناسبي براي روغن، برنج، خرما، لبنيات و ماكاراني در نظر گرفته شده است.
عضو ستاد تنظيم بازار افزود: براين اساس روغن ها اعم از ذرت، جامد و زيتون با تخفيف 15 تا 20 درصدي، انواع ماكاروني با تخفيف 20 تا 25 درصدي، حبوبات 20 تا 30 درصد و نوشيدني ها 15 تا 25 درصد تخفيف خواهند داشت.
وي تصريح كرد: عرضه خرما با تخفيف 17 تا 24 درصدي، لبنيات با تخفيف 15 درصدي، شوينده ها با تخفيف 15 تا 20 درصدي، چاي با تخفيف 12 تا 15 درصد، عسل و مربا با تخفيف 15 تا 20 درصدي و رب گوجه فرنگي با تخفيف 15 تا 20 درصدي عرضه خواهد شد.
به گفته رشيدي، در اين سبد براي اولين بار دو برند برنج ايراني با تخفيف 14 تا 15 درصدي عرضه خواهد شد كه نشان از همراهي توليد كنندگان با عرضه كنندگان كالا دارد.
مدير عامل فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه اظهار داشت: از روز دوشنبه مرغ گرم به قيمت 4 هزار و 650 تومان در تهران عرضه مي شود كه براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته 5 فروشگاه در مرحله اول به عرضه مرغ خواهند پرداخت.
رشيدي از توزيع روزانه 20 تن مرغ در اين فروشگاه ها خبر داد و خاطرنشان كرد: در روزهاي آينده تعداد فروشگاه ها افزايش خواهد يافت اما هم اكنون در فروشگاه هاي رفاه شهر ري، جمهوري، تهرانپارس، شهيد باقري و تهرانسر عرضه كليد خورد.وي همچنين از عرضه گوشت قرمز مرغوب بسته بندي شده در فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه خبر داد و گفت: عرضه گوشت قرمز با قيمت مصوب به دو صورت گرم و منجمد در روزهاي آينده توزيع خواهد شد.


مشاور وزير جهاد كشاورزي كمبود توليد مرغ نداريم قيمت بايد كنترل شود

وزارت جهاد كشاورزي متولي توليد گوشت مرغ است و اكنون هيچ گونه كمبودي در توليد وجود ندارد و مشكل فعلي قيمت است كه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط مي شود.
محمدرضا شافعي نيا مشاور وزير جهادكشاورزي در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: يك كشتي كنجاله سويا به ميزان 18 هزار تن توسط اين شركت ماه گذشته از هند وارد و توزيع شده است و كشتي دوم نيز به ميزان 27 هزار تن يكي دو روز آينده خواهد رسيد و توزيع مي شود.
وي با اشاره به اين كه كشتي هاي ديگري از خوراك دام و طيور توسط شركت هاي مختلف وارد كشور شده است، گفت: در حال حاضر نهاده هاي دام و طيور به ميزان كافي در كشور وجود دارد.شافعي نيا در پاسخ به اين كه علي رغم واردات نهاده ها هنوز قيمت ها شكسته نشده و توليدكنندگان از كمبود و گراني آن خبر مي دهند، اظهار كرد: تامين خوراك دام و طيور پس از انتقال شركت پشتيباني امور دام به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عهده اين وزارتخانه است، لذا آنها وظيفه قانوني تامين نهاده ها و كنترل بازار آن را دارند.رئيس مؤسسه جهاد استقلال اظهار كرد: تنظيم بازار خوراك دام و طيور و قيمت گوشت و مرغ در دست وزارت صنعت، معدن و تجارت است و آنها در اين زمينه وظيفه مند هستند.
 


رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس: 3 نرخي شدن ارز اجرا نمي شود

رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي برخي اظهارات مبني بر 3 نرخي شدن ارز در كشور را نادرست دانست و گفت: اين پيشنهاد كه از سوي يكي از نمايندگان اعلام شده به هيچ وجه مورد توافق مجلسيان نيست.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با ايرنا در پاسخ به اين سؤال كه آيا 3 نرخي شدن ارز بزودي در كشور اجرا مي شود، افزود: 3 نرخي شدن ارز در كشور صحت ندارد و به هيچ وجه مورد توافق نمايندگان مجلس نبوده است.
وي يادآور شد: پيشنهاد 3 نرخي شدن قيمت ارز را رئيس كميسيون اقتصادي مجلس مطرح كرده است.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس تصريح كرد: كشور با دو نرخي شدن ارز نيز با مشكل روبرو مي شود.
مصباحي مقدم، يكي از ضررهاي 3 نرخي شدن ارز را افزايش رانت خواري در كشور دانست و گفت: اين 3 نرخي شدن از طرفي منجر به رواج فساد مي شود و در نهايت كنترل آن غيرممكن خواهد بود. وي افزود: بهترين اقدام براي رشد اقتصادي در كشور و جلوگيري از فساد، تك نرخي شدن ارز است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: ناظران شرعي در محل كشتارگاه ها حضور دايمي دارند. به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، حضرت آيت الله عالمي درخصوص طرح مباحثي چون كمبود يا نبود ناظر شرعي و روحاني در محل كشتارگاه ها براي واردات اظهار داشت: همواره ناظران شرعي وزارت جهاد كشاورزي براي نظارت بر ذبح شرعي دام در كشورهاي مبدا حضور داشته و به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل مي كنند و در اين زمينه كمبود و كوتاهي صورت نگرفته است. وي افزود: طرح مسائلي مبني بر اينكه به دليل نبود ناظر شرعي كشتار و واردات مرغ دچار اختلال شده باشد تكذيب مي شود و اين خبر صحت ندارد.
¤ وزير نيرو درباره برخي خاموشي هاي مقطعي در روزهاي اخير توضيحاتي ارائه كرد. مجيد نامجو گفت: در تابستان سال جاري از نظر تامين برق هموطنان هيچ مشكلي وجود ندارد. وي با اشاره به اين كه برخي قطعي هايي كه بسيار محدود در سطح شهر اتفاق مي افتد، محلي است و در اثر حادثه رخ مي دهد، ادامه داد: ممكن است شبكه يك محله نسبت به سال گذشته اش بر اثر افزايش تاسيسات، كولر و يا ساخت و سازهاي جديد تحت فشار باشد كه قطعي هايي را خواهد داشت اما در مجموع مشكلي از نظر قطعي برق نخواهيم داشت.
¤ توليد سنگ آهن فرآوري شده كشور در مدت چهار ماه ابتداي سال جاري با رشد 2/7 درصدي همراه شد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گزارش داد: براساس برآوردهاي اوليه تا پايان تيرماه امسال توليد اين ماده معدني به مرز 10 ميليون تن رسيد، اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته توليد سنگ آهن فرآوري شده به 9 ميليون و 323 هزار تن رسيده است.
¤ سامانه جديد ارائه و پرداخت الكترونيكي قبوض برق با شماره تلفن 1521 راه اندازي شد. در نشست هفتگي شوراي برق از سامانه ارائه و پرداخت الكترونيكي قبوض برق با شماره تلفن 1521 رونمايي شد و در همين راستا يك قبض برق به صورت الكترونيكي پرداخت شد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 10 ميليون اوراق بهادار به 114 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را شركت آ.س.پ در بازار اول فرابورس با جابجايي سه ميليون و 220 هزار سهم با نرخ 3 هزار و 944 ريال داشت. كمترين حجم معاملات و بيشترين افزايش قيمت را قند شيروان و قوچان در بازار اول فرابورس با جابجايي 300 سهم و افزايش قيمت 9/4 درصد و قيمت پاياني 3 هزار و 827 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7729، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 7717، 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ آخرين آمارهاي بانك مركزي حاكي از وجود 37هزار ميليارد تومان سپرده بخش دولتي نزد سيستم بانكي كشور است كه اين ميزان حاكي از جذب 7/3 هزار ميليارد تومان سپرده دولتي توسط بانك ها طي يك سال است. در فصل نخست سال 90 بيش از 37 هزار و 338 ميليارد تومان سپرده بخش دولتي نزد بانك ها بوده كه اين رقم در مدت مشابه سال 89 به ميزان 33هزار و 610 ميليارد تومان بوده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14