(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 مرداد 1391 - شماره 20266

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس تحقق توصيه هاي رهبر انقلاب را پيگيري مي كند
افزايش جمعيت كشور در دستوركار كميسيون اجتماعي
صالحي در ديدار معاون نخست وزير سوريه :
مداخلات مستمر بيگانگان مانع پيگيري روند اصلاحات سياسي مشروع مردم سوريه است
چشم به راه سپيده
رهبر جنبش كفايه مصر: ايران مركز ثقل خاورميانه است
وزير دفاع: اجازه نمي دهيم منافعمان در منطقه به خطر بيفتد
وزير خارجه فرانسه: پاريس مسير دوگانه تحريم ها و مذاكره را دنبال مي كند
رئيس انجمن دوستي ايران و روسيه:
تحريم نفتي يكجانبه عليه ايران با روح مذاكرات هسته اي مغاير است
150 كتاب خطي مسجد ابركوه در آستانه نابودي است
كارشناس لبناني: اسرائيل توان حمله به ايران را ندارد
رئيس موسسه مطالعات استراتژيك هلند:
غرب با تحريم ايران به خود ضربه مي زند
طنين دلنواز قرآن در حرم رضوي
رئيس مجلس شوراي اسلامي
درگذشت والده آيت الله استادي را تسليت گفت
يك مقام آگاه: ايران، هر نوع حمله سايبري را پاسخ مناسب خواهد داد
اخبار ادبي و هنري


مجلس تحقق توصيه هاي رهبر انقلاب را پيگيري مي كند

افزايش جمعيت كشور در دستوركار كميسيون اجتماعي

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت : راهكارهاي مدنظر كميسيون اجتماعي براي تحقق توصيه هاي رهبر معظم انقلاب درباره افزايش جمعيت كشور در جلساتي آتي كميسيون مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
عبدالرضا عزيزي نماينده مردم شيروان و رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب درباره مباحث مربوط به كنترل جمعيت، گفت: مطالبي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره افزايش جمعيت مطرح فرمودند، موضوعي است كه در صورت عدم توجه مسئولان، كشور را با يك خطر بزرگ اجتماعي مواجه خواهد كرد.
وي با بيان اينكه مجلس و دولت بايد با كمك نهادهاي فرهنگي براي افزايش جمعيت تمهيدات مناسبي را تنطيم و برنامه ريزي كنند، گفت: اگر شرايط كنوني افزايش جمعيت ادامه داشته باشد، قطعاً در سال 1400 كشور با مشكل كمبود نيروي كار مواجه خواهد شد.
عزيري تصريح كرد: بايد مراكز فرهنگي خانواده ها را نسبت به افزايش تعداد فرزندان خانواده آگاه كنند كه چرا جامعه ما در آينده نياز به افزايش جمعيت دارد و برخي سياست ها درباره كنترل جمعيت و كاهش آن مطابق با مصلحت جامعه ما نيست.
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس تاكيد كرد: براي رها شدن از جامعه پير در آينده، بايد از اكنون به فكر افزايش جمعيت باشيم درصورتي كه شرايط كنوني ادامه داشته باشد، در آينده اي نزديك ايران اسلامي جواني خود را از دست خواهد داد.
وي در پايان گفت: راهكارهاي مدنظر كميسيون اجتماعي براي تحقق توصيه هاي رهبر معظم انقلاب درباره افزايش جمعيت در جلساتي آتي كميسيون مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
 


صالحي در ديدار معاون نخست وزير سوريه :

مداخلات مستمر بيگانگان مانع پيگيري روند اصلاحات سياسي مشروع مردم سوريه است

وزير امور خارجه در ديدار نخست وزير سوريه گفت: مداخلات مستمر بيگانگان و حمايت آشكار از اقدامات خشونت بار گروه هاي تروريستي مانع اصلي از پيگيري روند توسعه و اصلاحات سياسي و اقتصادي و تحقق خواسته هاي مشروع مردم سوريه شده است.
علي اكبر صالحي عصر ديروز-چهارشنبه- در ديدار عمر غلاونجي معاون نخست وزير سوريه در امور خدمات و وزير ادارات داخلي و هيئت همراه، بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران بر موضع شفاف و اصولي خود در حمايت از روند اصلاحات آقاي بشار اسد در جهت تحقق مطالبات مشروع و مسالمت آميز مردم سوريه و مخالفت با هرگونه مداخله در امور اين كشور تاكيد كرد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، صالحي با تقدير از مواضع شرافتمندانه دولت و مردم سوريه در حمايت از مقاومت در فلسطين و لبنان افزود: تحولات چند هفته اخير به دنبال تشديد اقدامات تروريستي كه با برخورد قاطع دولت و ارتش سوريه مواجه شد و با جنگ گسترده رواني و تبليغاتي بيگانگان عليه كشور و مردم سوريه همراه بود، نشانگر اشتباه بودن همه پيش بيني ها و گمانه زني هاي برخي كشورهاي بيگانه و رسانه هاي وابسته به آنها بود.
وزير امور خارجه ابراز اطمينان كرد دولت، مردم و ارتش سوريه با پشت سر گذاشتن شرايط كنوني و با حفظ انسجام و وحدت ملي خود مقتدرتر از گذشته منافع و مصالح ملي خود را دنبال خواهند كرد و نقش سوريه بيش از پيش در عرصه منطقه اي و بين المللي افزايش خواهد يافت.
صالحي همچنين با اعلام آمادگي براي تداوم حمايت همه جانبه ايران از مردم سوريه ابراز اميدواري كرد: با تداوم همكاري و هماهنگي بين مسوولان ذيربط در دو كشور شاهد رفع برخي موانع و مشكلات در روند توسعه بيشتر روابط و همكاري هاي فيمابين به ويژه در ابعاد اقتصادي باشيم.
گفتني است ، عمر غلاونجي معاون نخست وزير سوريه در امور خدمات و وزير ادارات داخلي اين كشور نيز در اين ديدار از حمايت هاي همه جانبه مردم و دولت ايران از مردم و دولت سوريه در شرايط كنوني تقدير و تشكر كرد.
وي با ارائه گزارشي از اوضاع سوريه در ابعاد مختلف امنيتي و اقتصادي به اقدامات گروه هاي تروريستي در هدف قرار دادن تاسيسات زيربنايي و خدمات رساني به مردم اشاره و بر عزم و اراده راسخ دولت سوريه براي تامين امنيت و رفاه و مسايل معيشتي مردم خود در كنار پيگيري تحقق مطالبات مشروع و مسالمت آميز آنها تاكيد كرد.
گفتني است ، قائم مقام نخست وزير سوريه همچنين با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و علي سعيدلو معاون امور بين الملل رئيس جمهوري نيز ديدار و گفت و گو كرد.
صالحي: تمام 120 عضو
جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران شركت مي كنند
وزير امور خارجه كشورمان از شركت تمامي اعضاي جنبش عدم تعهد براي شركت در اجلاس تهران خبر داد.
علي اكبر صالحي در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا با معارضان سوريه مذاكره براي ميانجي گري داشته ايد؟ اظهار داشت: اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است، البته معارضان دولت سوريه يك طيف هستند كه داخلي و خارجي دارند و هر كدام از اين طيف ها نيز اهداف خاص خود را دنبال مي كنند و هر كدام از سوي جريان هايي مورد حمايت قرار مي گيرند.
وي افزود: ما هم با معارضان از يكسال پيش تاكنون در تماس بوده ايم، و با آنها نشست و برخاست هايي داشته ايم و حتي اعلام آمادگي كرده ايم كه بين آنها و دولت سوريه ميانجي گري كنيم تا اين كشور از شرايط فعلي و درگيري هايي كه در آن وجود دارند خارج شود البته وضعيت سوريه رو به آرامش مي رود.
صالحي درخصوص شركت اعضا در شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران خاطر نشان كرد كه همه 120 عضو اين جنبش در اين اجلاس شركت خواهند كرد، اما مسئله اين است كه چه مقدار از آنها در سطح سران شركت خواهند كرد.
وي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي پيام دعوت ايران به رئيس جمهور مصر را به اين كشور خواهد برد، پاسخ داد: در زماني كه اين اقدام را بخواهيم انجام بدهيم، آن فرد را نيز معرفي خواهيم كرد.
وزير امور خارجه درباره هيئتي كه از سوريه به ايران آمده است، گفت: اين هيئت اقتصادي است و معاون اقتصادي نخست وزير و تعدادي از وزراي اقتصادي دولت سوريه به ايران آمدند و ديدارهايي با همتايان خود و همچنين آقاي سعيدلو، بنده و احتمالا با رئيس جمهور خواهند داشت.
صالحي درباره وضعيت سوريه، گفت: بعد از انفجاري كه در سوريه شاهد بوديم توقع برخي اين بود كه در دولت سوريه يك خلأ ايجاد خواهد شد كه چنين نشد و كساني كه چنين اقداماتي را انجام مي دهند به اهداف خود نرسيدند و امروز ارتش سوريه با روحيه بهتري در حال مبارزه با افرادي است كه از خارج از اين كشور آمده اند و با دولت در حال مبارزه هستند.
در حالي كه طي روزهاي اخير رسانه هاي رژيم صهيونيستي و به دنبال آن برخي رسانه هاي عربي شايع كرده بودند سرلشگر قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس در انفجار مركز امنيتي دمشق جان خود را از دست داده، يكي از مهمانان حضرت آقا در ديدار سه شنبه شب با كارگزاران نظام، حاج قاسم بود.
مردي كه بودنش خار چشم آمريكا و رژيم اسرائيل و نوكران منطقه اي آنان است و حضورش در اين مراسم پاياني بود بر خيالات خامي كه صهيونيست ها شايعه اش را مي پراكنند.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEHkayhannews.ir

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

عاشق ترين ستاره
شد روشن از جمال منير تو آفتاب
عاشق ترين ستاره! به ما هم بيا بتاب
اين سوي ميله هاي قفس داد مي زنم
اما نشد كه بشنوم از آن طرف جواب
بيرون درآ ز پرده غيبت ظهور كن
حيف است ماه من كه بماني پس حجاب
يك قوم منكرند و به ما طعنه مي زنند
حرفي بزن كه مدعيان را كني مجاب
جمعه رسيد روز قرار است و گاه وصل
بنماي رخ به حرمت جدت ابوتراب
«يك شب بيا به خلوت اين همنشين درد»
يك شب بيا كه صبح بتابد بر اين خراب
ديدار روي خوب تو آري حقيقتي است
هر چند مدعي بنمايد به ما سراب
گل بوده اند جده و جد تو و همه
اما تويي به گلشن گيتي چنان گلاب
اميرعاملي
ناي بنفشه ها
دلها همه منتظر براي فرج است
در ناي بنفشه ها نواي فرج است
ذكري كه حجاب غيب از او مي گيرد
اي عاشق منتظر، دعاي فرج است
¤¤¤
وامدار تو
بيا، باغ و گل بي قرار تو اند
شب و پنجره وامدار تو اند
در اين بغض و ترديد و ناهمدلي
دل و ديده در انتظار تو اند
¤¤¤
چشم يعقوب
يعقوب ترين چشم جهان قسمت ما باد
چون يوسف گمگشته ما، يوسف زهراست(س)
¤¤¤
زود بيا
اي منتغم از جاده موعود بيا
غم، تار مرا دريده از پود، بيا
با سيصد و سيزده نفر آقاجان!
هر چند كه دير كرده اي، زود بيا
¤¤¤
دست عباس(ع)
ديگر شده ام دچار وسواس بيا
بدجور به عصر جمعه حساس، بيا
گفتي به عموي خود ارادت داري
اين بار قسم به دست عباس بيا
¤¤¤
براي ظهور
پنهان مكن جمال خود از عاشقان خويش
خورشيد را براي ظهور آفريده اند
¤¤¤
سرنوشت زمين
تو بايدي و تعييني، نه اتفاقي و «شايد»
تو سرنوشت زميني كه اتفاق مي افتد
¤¤¤
 


رهبر جنبش كفايه مصر: ايران مركز ثقل خاورميانه است

رهبر جنبش كفايه مصر تاكيد كرد كه دولت مصر بايد با ايران كه جايگاه ويژه اي در منطقه دارد و مركز ثقل خاورميانه است، رابطه برقرار كند.
جورج اسحاق در پاسخ به اين سوال كه آيا كشورهاي غربي و در راس آن آمريكا و اسرائيل دست پنهاني در توقف حركت انقلاب در مصر دارند؟ گفت: در برهه اخير پس از انقلاب شاهد دخالت هاي عديده اي از سوي كشورهاي غربي بوده ايم، غرب و در راس آن آمريكا و اتحاديه اروپا بايد دهان خود را ببندند و در امور داخلي مصر دخالت نكنند.
رهبر جنبش كفايه مصر در خصوص از سرگيري رابطه مصر با ايران و چالش هايي كه بر سر بازگشت اين روابط وجود دارد، اظهار داشت؛ ايران و مصر اگر به دنبال شراكت واقعي هستند بايد رابطه برابر با يكديگر داشته باشند. مصر كشور بزرگي در منطقه است و بايد بر اين اساس با آن تعامل شود. كشورهايي هستند كه رابطه بزرگي با مصر دارند همچون ايران و تركيه و كشورهايي كه از جايگاه و مركز ثقلي در منطقه برخوردار هستند، بنابراين بايد همه اختلافات خود را با اين كشورها حل و فصل كنيم و روابط برابر با آنها بدون دخالت در امور يكديگر برقرار كنيم.
 


وزير دفاع: اجازه نمي دهيم منافعمان در منطقه به خطر بيفتد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي بزرگترين حامي امنيت منطقه است و در عين حال اجازه نخواهد داد منافعش به خطر بيفتد.
سرتيپ احمد وحيدي صبح ديروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در پاسخ به پرسشي درباره اينكه گفته مي شود ايران مي خواهد براي كمك به دولت سوريه، نيروي نظامي به اين كشور بفرستد، با رد چنين مسأله اي گفت: چنين چيزي نياز نيست و ما اعتقاد داريم كه دولت و ارتش سوريه از عهده وظايفي كه در راستاي مقابله با تروريست ها دارند، برمي آيند.
وي با بيان اينكه «ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد»، با محكوم كردن اقدامات تروريستي در سوريه اظهار كرد: اين اقدامات تروريستي محكوم است و دولت سوريه در حال مقابله با اين گروه هاي تروريستي است.
وزير دفاع در پاسخ به اينكه گفته مي شود ايران در حال حاضر در سوريه داراي نيروي نظامي است، تأكيد كرد: اين مطلب صحيح نيست و كساني كه اين مباحث را مطرح مي كنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتي است كه خودشان انجام دادند. ايران هيچ نيروي نظامي در سوريه ندارد.
وحيدي همچنين درباره روند ساخت هواپيماي بدون سرنشين آمريكا (RQ170) در ايران گفت: ما نمونه هاي ايراني اين هواپيما را از قبل داشتيم و داريم. ما در واقع در ارتباط با هواپيماهاي بدون سرنشين به موفقيتهاي خوبي دست پيدا كرديم و ساخت RQ170 نيز در حال دنبال شدن است و بنا نيست اطلاعات آن منتشر شود.
وي همچنين در برابر اين مطلب كه اخبارهايي منتشر شده مبني بر اينكه روسيه از ايران خواسته موضوع S300 را از طريق مذاكره پيگيري كند و شكايت نكند، گفت: ما اعلام آمادگي كرده بوديم كه با طرف روس مذاكره كنيم و در واقع از طريق مذاكرات و گفت وگو اين موضوع را پيش ببريم.
وزير دفاع همچنين درباره آخرين دستاوردهاي دفاعي كشور نيز اظهار كرد: ان شاءالله در اين ماه دستاوردهاي جديدي افتتاح خواهد شد كه از آن جمله مي توان به افتتاح خطوط توليد موشك هايي با دقت بالا و نيز يك نوع شناور پرنده مسلح از نوع جديد اشاره كرد.
وحيدي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران بزرگترين عامل امنيت در منطقه است و بر اين موضوع تأكيد دارد و اجازه نمي دهد امنيت اين منطقه به خطر افتد ولي در عين حال از منافع خود حفاظت مي كند كه بخشي از اين منافع، استفاده از آبهاي آزاد براي رفت و آمد كشتي هاست.
وزير دفاع همچنين به هدف قرار گرفتن قايق ماهيگيري در خليج فارس توسط ناو آمريكايي طي روزهاي گذشته اشاره كرد و افزود: قايقي كه مورد حمله ناوهاي آمريكايي قرار گرفت مربوط به امارات بود و اين اتفاق در آبهاي آن كشور رخ داد. اين اتفاق نشان دهنده اين است كه اين ناوها حتي قدرت شناسايي قايق هاي كشورهاي دوست خود را ندارند. به همين علت است كه ما همواره تأكيد مي كنيم حضور اين ناوها در منطقه موجب ايجاد ناامني است.
 


وزير خارجه فرانسه: پاريس مسير دوگانه تحريم ها و مذاكره را دنبال مي كند

وزير امور خارجه فرانسه طي اظهاراتي ضمن اعلام موافقت كشورش با برنامه صلح آميز هسته اي ايران، از رويكرد دوگانه تحريم و مذاكره پاريس در قبال كشورمان خبر داد.
«لوران فابيوس» وزير امور خارجه فرانسه در اظهاراتي اعلام كرد: «مذاكره با ايران درباره برنامه هسته اي بحث برانگيز اين كشور پيشرفتي ندارد.»
اظهارات وزير امور خارجه فرانسه در حالي صورت گرفت كه روز سه شنبه مذاكرات ديپلماتيك ميان اروپا و ايران در استانبول تركيه برگزار شد.
وي افزود: «به طور عيني و بيطرفانه، مذاكره ميان قدرت هاي بزرگ و ايران پيشرفتي ندارد. فرانسه مسير دوگانه تحريم ها و مذاكره را دنبال مي كند.»
وزير امور خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان كرد: «در خصوص مذاكره ما پيشنهادات بسياري را ارائه داده ايم. مهمترين بخش مذاكره به غني سازي مربوط مي شود. ما با ايران به عنوان كشوري بزرگ كه مردمي بزرگ دارد براي بهره مندي از انرژي هسته اي غيرنظامي و نه انرژي هسته اي نظامي كاملاً موافق هستيم.»
فابيوس در عين حال گفت: «دشواري هاي بسياري براي ورود به مذاكرات پيش روي ما وجود دارد. به طور مثال يك بار به اين خاطر كه ايراني ها مي خواستند با پيش شرط سوريه وارد مذاكره شوند و بار ديگر به اين خاطر كه ايراني ها حق غني سازي همه جانبه را مطرح كردند كه چنين چيزي وجود ندارد.»
وزير امور خارجه فرانسه با اشاره به حزب الله لبنان مدعي شد: «مذاكرات در سطح فني ادامه دارد اما اين موضوعي نگران كننده است، به قدري نگران كننده كه هراس از قرار گرفتن عناصر و مواد هسته اي در دستاني به غير از دست ايراني ها را به وجود آورده است.»
از سوي ديگر؛ خبرگزاري فرانسه طي گزارشي كه نسخه اي از آن در روزنامه انگليسي ديلي تلگراف منتشر شده است، افزايش تعداد سانتريفيوژهاي ايراني را رفتاري ناشي از سركشي دانسته است.
بنابراين گزارش، محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران در ديدار مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران با رهبر انقلاب، تعداد سانتريفيوژهاي فعال در ايران را 11 هزار دستگاه اعلام كرد.
اين در حالي است كه در گزارش 25 ماه مه آژانس بين المللي انرژي اتمي، تعداد سانتريفيوژهاي فعال در ايران 10 هزار دستگاه عنوان شده بود.
اين امر نشان مي دهد كه در همين فاصله ايران صدها دستگاه سانتريفيوژ را به سايت هاي هسته اي خود افزوده است و اين در حالي است كه دوران مزبور، دوران تحريم هايي است كه رسانه هاي غربي تمايل دارند آنها را فلج كننده نام نهند.
 


رئيس انجمن دوستي ايران و روسيه:

تحريم نفتي يكجانبه عليه ايران با روح مذاكرات هسته اي مغاير است

رئيس انجمن دوستي ايران و روسيه، اعلام كرد: اقدام اتحاديه اروپا در اعمال تحريم يكجانبه نفتي عليه ايران با روح مذاكرات هسته اي اين كشور و گروه 1+5 مغاير است.
«الكساندر پاليشوك» روز چهارشنبه خاطرنشان كرد: تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا يك بار ديگر اين واقعيت را به وضوح نشان داد كه غرب در مذاكرات با ايران جدي رفتار نمي كند و همين رويكرد، دليل اصلي بروز مشكلات در دورهاي قبلي مذاكرات بوده است.
وي در گفت وگو با ايرنا، افزود: ايران چطور مي تواند به كشورهايي اعتماد كند كه در رفتاري سر تا پا تناقض از يك سو عليه آن تحريم هاي فراقانوني اعمال مي كنند و از سوي ديگر بر علاقه مندي به ادامه مذاكرات هسته اي با تهران اصرار مي ورزد.
پاليشوك اضافه كرد: اتحاديه اروپا و آمريكا بايد براي اعتمادسازي در مذاكرات هسته اي با ايران، گام هاي واقعي بردارند و انتظار نداشته باشند با تحريم اين كشور، تهران را مجبور به پذيرش شرايط تحميلي كنند.
رئيس انجمن دوستي ايران و روسيه، خاطرنشان كرد: اگر غرب خواهان گرفتن نتيجه از مذاكرات با ايران است و اگر مي خواهد اختلافات با اين كشور درباره وضعيت پيرامون برنامه هسته اي خود را حل و فصل كند، بايد از دست زدن به اقدامات غيرمنطقي مثل تشديد تحريم هاي يكجانبه در گرماگرم مذاكرات اجتناب كند.
تحليلگر روس، گفت: كشورهاي غربي با سطح آمادگي پاييني در مذاكرات نشست مسكو حضور يافته بودند و اين مسئله نشان مي دهد كه غرب در اصل علاقمند به همكاري با ايران در موضوع هسته اي نيست.
وي ادامه داد: آمريكا در راستاي سياست خارجي خود مبني بر دشمن تراشي در تلاش است تنش ها پيرامون برنامه هسته اي ايران حفظ شود تا از اين راه ضمن اعمال فشار بر ايران، زمينه لازم را براي فرافكني مشكلات داخلي خود و نيز فروش توليدات نظامي بيشتر به كشورهاي پيراموني ايران را فراهم كند.
وي افزود: در نقشه هاي راهبردي آمريكا بايد ايران تا حد امكان منزوي بماند تا نتواند در معادلات منطقه به عنوان كشوري تأثيرگذار حضور داشته باشد، زيرا كه فرمول هاي پيشنهادي اين كشور براي حل مسائل منطقه اي، جايگاه واشنگتن را در منطقه متزلزل مي كند.
وي خاطرنشان كرد: كشورهاي بزرگ همانند چين و روسيه و برزيل به عنوان مراكز بزرگ قدرت در جهان بايد با اقدامات و سياست هاي ضد ايراني آمريكا مقابله كنند، زيراكه در آينده هم سعي خواهد شد تا از قدرت گيري آنها جلوگيري شود.
تحليلگر روس، در پايان خاطرنشان كرد كه وضعيت جهاني و اوضاع آمريكا به ويژه بدهي هاي نجومي اين كشور، چشم انداز خوبي را براي امپراطوري آمريكا نمي گشايد وبا توجه به ظهور قدرت هاي جديد در عرصه بين المللي در آينده شاهد برقراري نظام چند قطبي جهان خواهيم بود.
 


150 كتاب خطي مسجد ابركوه در آستانه نابودي است

به دليل بي توجهي 150 نسخه كتب خطي و تعدادي كتب چاپ سنگي مسجد امام حسين(ع) در آستانه نابودي است.
به گزارش خبرگزاري مهر بيش از 200 جلد كتاب دست نويس و چاپ سنگي موجود در اين مسجد مورد غفلت قرار گرفته و روز به روز فرسوده تر مي شوند.
در همين مسجد به دو مجموعه نفيس قرآن كريم معروف به 60 پاره برمي خوريم كه با زيباترين خط نگاشته شده و هر بيننده اي را به تحسين وا مي دارد جلد چرمي اين قرآن ها باعث حفاظت آن ها در طي بيش از 100 سال شده است.
در كنار اين دو قرآن نفيس حدود 30 جلد كتاب خطي ديگر ديده مي شود كه به روشني مي توان آثار هجوم موريانه ها را در لابلاي صفحات مشاهده كرد.
در مسجد امام حسين(ع) علاوه بر كتب خطي حدود 70 جلد كتاب سنگي نيز وجود دارد. اين كتاب ها با اين تفاوت كه وضعيتي اسفباتر از بسياري از كتب خطي دارد، به سرنوشت كتاب هاي خطي دچار شده اند.
در شهرستان ابركوه قدر دان چنين گنجينه هايي نيستيم و تنها در يكي از مساجد آن كه مكاني مذهبي و فرهنگي است، به گنجينه هاي فرهنگي و مذهبي بي اعتنايي مي شود.
 


كارشناس لبناني: اسرائيل توان حمله به ايران را ندارد

كارشناس برجسته لبناني ، حمله اسرائيل به ايران را بعيد دانست و تاكيد كرد تهديدات و اتهامات اين رژيم عليه ايران تازگي ندارد.
سرتيپ محمد عباس در مصاحبه با شبكه خبري العالم، با اشاره به كشته شدن شماري از اسرائيلي ها در انفجار بلغارستان گفت: مشخص بود كه به دليل كينه ورزي و دشمني اسرائيلي ها و آمريكا، ايران و حزب الله را متهم خواهند كرد.
وي افزود: هر اندازه شبح جنگ دور مي شود به همان اندازه جوسازي اسرائيل افزايش مي يابد. اسرائيل زماني كه متوجه مي شود به علت ناتواني از ورود به جنگ با ايران، نمي تواند آمريكا را به جنگ با ايران سوق دهد جوسازي هاي خود را شروع مي كند.
كارشناس لبناني مسائل راهبردي اظهار داشت: آمريكا فقط به دليل منافع اسرائيل به جنگ متوسل نخواهد شد بلكه خود نيز منافعي دارد و آنها را لحاظ خواهد كرد.
وي افزود: راهبرد اعلام شده دولت باراك اوباما ورود به يك و نه دو جنگ در آن واحد است بنابراين واشنگتن كه در افغانستان درگير است قبل از سال 2014 زمان خروج از افغانستان، به جنگ ديگري متوسل نخواهد شد.
عباس تصريح كرد: اوضاع كنوني بين المللي به آمريكا و اسرائيل اجازه ورود به جنگ را نخواهد داد زيرا آمريكا با بحران هاي متعددي مواجه است و ايران نيز هدف آساني نيست بلكه كشور قدرتمندي است كه مي تواند به همه منافع آمريكا در منطقه آسيب وارد كند.
وي گفت: اسرائيلي ها به تنهايي نمي توانند ضربه سنگيني به ايران وارد كنند بنابر اين برخي از سران تل آويو تمايل دارند واشنگتن را درگير كنند.
عباس افزود: آمريكا انتخابات آينده را پيش رو دارد و راهبرد آن عدم دخالت در دو نزاع به طور همزمان است علاوه بر اين اوضاع اقتصادي واشنگتن نيز مناسب نيست.
كارشناس لبناني مسائل راهبردي در عين حال گفت: اگر اسرائيل حمله محدودي به ايران انجام دهد، براي اين كه بخواهد آمريكا را به جنگ با ايران بكشاند، ايراني ها نيز پاسخي مشابه و در همان سطح خواهند داد تا به جنگ همه جانبه تبديل نشود.
 


رئيس موسسه مطالعات استراتژيك هلند:

غرب با تحريم ايران به خود ضربه مي زند

رئيس موسسه مطالعات استراتژيك هلند در مقاله اي ضمن نقد رويكرد غرب درخصوص تشديد تحريم عليه ايران، تاكيد كرد كه تحريم ها اقدامات نمادين هستند و غرب با اين اقدام به خود ضربه مي زند.
پروفسور «راب دويك» رئيس موسسه مطالعات استراتژيك هلند در مقاله اي تحت عنوان «غرب با تحريم ايران و تشديد ناآرامي در سوريه به خود ضربه مي زند» به نقد رويكرد اروپا در اين حوزه پرداخته است.
در اين مقاله آمده است: تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران اخيرا فعال شده است. هدف اين است كه ايران برنامه هسته اي خود را متوقف كند.
وي تاكيد كرد كه پرسش اين است كه آيا اين تحريم ها نتيجه خواهند داشت يا خير؟ در پاسخ بايد گفت كه تحريم ها اقدامات سياسي و نمادين هستند و مي توان آنها را به راحتي دور زد.
دويك افزود: به اين دليل، موجب شگفتي نبود كه در همان روزهاي اول تحريم نفتي ايران، اخباري درباره تغيير پرچم نفتكش هاي ايراني به پرچم «توالو» شنيديم. علاوه بر اين، نفت كش هاي ايراني مي توانند نفت خود را به بندر «السوخنه» مصر برده و از طريق اين بندر، به اروپا صادر كنند.
وي درخصوص تاثير تحريم ها بر ملت ايران اظهار داشت كه به نظر مي رسد ملت ايران با وجود ناخرسندي به دليل اين تحريم ها بيشتر متحد مي شوند و تاثير آن كاهش مي يابد. غرب اميدوار است كه تحريم ها تاثير ديگري داشته باشند، اما دشمن خارجي يك ملت را بيش از مسابقات فوتبال متحد مي كند. به گفته يك پژوهشگر آمريكايي تنها 5 تا 15 درصد از تحريم ها موثر هستند. علاوه بر اين تحريم ها مي توانند باعث افزايش هزينه ها براي كشورهايي شوند كه آن را تصويب كرده اند.
به گزارش فارس وي در پايان اضافه كرد: ممنوعيت صادرات نفت ايران به صنايع كشورهايي كه آن را تصويب كرده اند، آسيب مي رساند و هزينه هاي تحريم نفتي مي تواند بسيار زياد باشد چرا كه اكنون در جهان شاهد كمبود نفت هستيم.
 


طنين دلنواز قرآن در حرم رضوي

يك قرار نانوشته بين زائران، مجاوران و شهروندان مشهدي وجود دارد كه هر شب ماه مبارك رمضان به حرم رضوي بروند و در جوار بارگاه نوراني امام هشتم يك جزء قرآن تلاوت كنند. در اين فضاي ملكوتي تشنگان كلام وحي با قرائت آيات قرآن روح خود را جلا مي دهند و بر ايمان خود مي افزايند.
قاريان، قرآن را راه زندگي خود برگزيده و با تفكر در معاني آن بهتر شدن را براي خود انتخاب مي كنند.
 


رئيس مجلس شوراي اسلامي

درگذشت والده آيت الله استادي را تسليت گفت

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي درگذشت والده حضرت آيت الله رضا استادي عضو شوراي عالي مديريت حوزه و امام جمعه موقت قم را تسليت گفت .
به گزارش اداره اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس شوراي اسلامي در پيام علي لاريجاني آمده است: درگذشت والده گرامي جنابعالي را تسليت گفته ،براي آن مرحومه رحمت و مغفرت و براي بيت مكرم و ساير بازماندگان صبر و شكيبايي از درگاه خداوند متعال مسالت مي كنم .
 


يك مقام آگاه: ايران، هر نوع حمله سايبري را پاسخ مناسب خواهد داد

يك مقام قرارگاه سايبري ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به برخي خبرها مبني بر حملات احتمالي سايبري آمريكا بر عليه تاسيسات هسته اي كشورمان، از پاسخ هاي محكم و مناسب ايران نسبت به هر نوع تهديدي در اين حوزه خبر داد.
به گزارش فارس، يك مقام قرارگاه سايبري ستاد كل نيروهاي مسلح در واكنش به بعضي خبرها از مبدا كشور آمريكا مبني بر احتمال حملات سايبري عليه تاسيسات هسته اي ايران، اظهار داشت: مسئولين آمريكايي جلوي اينگونه اظهارنظرهاي خصمانه و غير كارشناسي را بگيرند در غير اين صورت عواقب آن دامن آنها را خواهد گرفت.
اين منبع آگاه همچنين افزود: آنها بايد دكترين تهديد در برابر تهديد را جدي بگيرند و بدانند جمهوري اسلامي ايران نيز داراي توانمندي هاي بالايي است و به آشوب طلبي پاسخ مناسب خواهد داد.

 


اخبار ادبي و هنري

بازيگران فاسد هاليوود، كانديداي نقش آفريني در «لاله»
نامزدان بازي در پروژه سينمايي لاله چند تن از بازيگران فاسد سينماي هاليوود هستند.
به گزارش خبرنگار كيهان شفيع آقا محمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي پيش از اين خبر داده بود كه سوابق بازيگراني چون شان پن، جورج كلوني، بن كينگزلي و رابرت دنيرو براي بازي در فيلم لاله بررسي مي شود و در صورت اخلاق گرا بودن، براي بازي در فيلم دعوت مي شوند. با توجه به اينكه سوابق اين بازيگران بر كسي پوشيده نيست صرفا براي جلوگيري از تغافل مسئولين اشاره كوتاهي به سوابق اين افراد مي شود.
شان پن، در فيلم ميلك به خاطر ايفاي نقش رهبر جنبش همجنس گرايي طي دهه 70 در آمريكا برنده جايزه اسكار شد.
جرج كلوني به دليل زن بارگي به دون ژووان هاليوود معروف شده است وي توسط رسانه هاي آمريكا داراي لقبي در حوزه مسائل جنسي است. بن كينگزلي به همراه شهره آغداشلو بهايي در فيلم ضد ايراني «خانه اي از شن و مه» تصويري موهن از ايرانيان را ترسيم كرده است.
رابرت دنيرو هم در فيلم هاي بسياري با صحنه هاي جنسي ايفاي نقش كرده است. كه «شكارچي گوزن» يكي از آنهاست.
برنامه هاي وزارت ارشاد براي مقابله با اقدامات ضد ايراني هاليوود
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: برگزاري همايش هاليووديسم، برپايي هفته هاي فيلم ايران در ساير كشورها، دعوت از هيئت هاي سينمايي جهان، شناسايي كارگردان ها و فيلمسازان غربي منتقد شرايط فعلي جهان و توليد فيلم مطابق با استانداردهاي جهاني و اكران در سطح دنيا از برنامه هاي اين وزارتخانه براي مقابله با اقدامات ضد ايراني در سينماي هاليوود است.
سيدمحمد حسيني در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني دولت درباره برنامه هاي اين وزارتخانه براي پاسخگويي به اقدامات هاليوود به ساخت چند فيلم ضد ايراني و معرفي تمدن كهن ايراني در جهان با استفاده از ابزارهاي فرهنگي و هنري روز دنيا اظهار داشت: اين اقدامات آنها براي اولين بار نيست كه رخ مي دهد زيرا همان طور كه در ديگر عرصه هاي سياسي و اقتصادي مشكلاتي را براي كشور ما به وجود آورده و محدوديت هايي را ايجاد مي كنند در مسائل رسانه اي، فرهنگي و هنري تلاش بي وقفه اي و سرمايه گذاري كلاني دارند. در مقابل ما هم بايد اين ها را نقض و روشنگري كنيم كه در سطح بين المللي افراد بدانند چه سياست ها و اهدافي پشت اين ها هست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به برنامه هاي ارشاد براي مقابله با اقدامات ضد ايراني غربي ها در حوزه فرهنگ و هنر با اشاره به برگزاري همايش هاليووديسم در جشنواره فيلم فجر، افزود: همچنين از هيئت هاي سينمايي كشورهاي مختلف براي حضور در ايران دعوت مي شود تا از نزديك با وضعيت كشور و برنامه هاي فرهنگي و هنري آشنا شوند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت: كار ديگر شناسايي كارگردانها و فيلمسازان غربي كه از وضع موجود در دنيا ناراضي بوده و نسبت به شرايط حاكم بر جهان انتقاد دارند، است تا يك همگرايي بين آنها ايجاد شده و بتوانند در مقابل شرايط جهاني بايستند.
انتقام گيري از فيلم «شورشيرين»
تهيه كننده فيلم «شور شيرين» گفت: دوستان در شوراي صنفي نمايش نتوانستند جلوي اكران فيلم را بگيرند، حال انتقام خود را با پايين آوردن فيلم از سالن سينماها از فيلم مي گيرند.
ابراهيم اصغري در گفت وگو با فارس درباره تعويض فيلم سينمايي «شور شيرين» در هفته چهارم نمايش در تهران، گفت: فيلم در اين شرايط سخت اكران شد و قرباني اين مسائل حاشيه اي و درگيري هاي شوراي صنفي و حوزه هنري شد. دوستان در زمان اكران موفق نشدند مانع اكران فيلم شوند اما در هر صورت با تمام مشكلات فيلم توانست در چرخه اكران باقي بماند اما در يكي دو روز اخير دوستان شوراي صنفي نمايش قصد دارند فيلم را پايين بياورند.
وي افزود: اين اقدام ناجوانمردانه در حالي كه فيلم توانسته جايگاهي در ميان مخاطبين باز كند عزم جدي تر مديران فرهنگي كه دلسوز انقلاب و دفاع مقدس هستند را مي طلبد. همرزمان شهيد كاوه به كمك اين فيلم بيايند و نگذارند برخي به سينماي دفاع مقدس به بهانه رونق سينما تير خلاص بزنند. دوستان بايد از رسالت اصلي سينما كه پاسداشت فرهنگي جامعه و دفاع مقدس است دفاع كنند و اجازه قدرت نمايي به برخي افراد داده نشود.
ناگفته هاي فيلم شور شيرين در گفت وگو با جواد اردكاني را روز شنبه در صفحه تصوير روز مطالعه كنيد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14