(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 8 مرداد 1391 - شماره 20267

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اعتراض سفير ايتاليا در تهران به تحريم هاي اروپا عليه ايران
با اشاره به توانمندي جمهوري اسلامي در خليج فارس
سفير رژيم صهيونيستي: قيمت نفت را ايران تعيين مي كند
پاي درس علي (ع)
حجت الاسلام مصلحي: هدف شوراي دستگاه هاي نظارتي تقويت مديريت كشور است
رئيس حزب صلح دموكراتيك مصر: ملت مصر به دنبال روابط گسترده با ايران است
تحليلگر لبناني: تهديدهاي اسرائيل عليه ايران هيچ اعتبار سياسي ندارد
نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي: بايد از نظرات قشر نخبه بهره برد


اعتراض سفير ايتاليا در تهران به تحريم هاي اروپا عليه ايران

سفير ايتاليا در تهران با اظهار تأسف از اعمال تحريم ها عليه ايران گفت: كشورهايي كه از قابليت هاي بالايي براي انجام صادرات به ايران برخوردارند، تحت تأثير تحريم هاي ضد ايراني قرار گرفته و از انجام فعاليت هاي تجاري با ايران محروم مانده اند.
آلبرتو برادانيني در گفت وگو با ايرنا، افزود: تحريم ها ظاهراً براي هدف قرار دادن ايران وضع و اعمال شده اند، اما در عين حال كشورهايي كه فناوري ها و كالاهايي براي صادرات و ارائه به ايران دارند نيز، تحت تأثير اين تحريم ها قرار گرفته اند.
سفير ايتاليا در تهران حجم مبادلات تجاري ايران و ايتاليا در سال گذشته ميلادي را حدود هفت ميليارد يورو عنوان كرد و اضافه كرد: دو ميليارد يورو از اين رقم، سهم صادرات ايتاليا به ايران و پنج ميليارد يورو نيز سهم صادرات ايران به ايتاليا است.
برادانيني افزود: در شش ماه نخست سال 2012 مبادلات تجاري دو كشور به طور جزيي كاهش يافت، كه اين كاهش مربوط به كاسته شدن بخش كوچكي از صادرات ايتاليا به ايران بود اما در ميزان صادرات ايران به ايتاليا هيچ خللي ايجاد نشد.
ديپلمات ارشد ايتاليايي در تهران تأكيد كرد كه زمينه ها و ظرفيت هاي قابل توجهي براي افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور وجود دارد.
اين ديپلمات كهنه كار ايتاليايي در خصوص فضاي به وجود آمده عليه ايران، تأكيد كرد كه منافع عالي ايران و غرب ايجاب مي كند كه بر مشكلات پيش رو فائق آيند.
سفير ايتاليا در تهران در ادامه اين گفت وگو با بيان اين مطلب كه ايران و ايتاليا گهواره بزرگ تاريخ و تمدن محسوب مي شوند و هر دو از تاريخ و تمدني غني برخوردارند، اضافه كرد: ايران با توجه به برخورداري از تاريخ و تمدن كهن و ريشه دار مي تواند نقش پررنگي در عرصه بين المللي داشته باشد و عامل مؤثري در برقراري و تقويت صلح و ثبات در جامعه بين الملل باشد.
اين ديپلمات اروپايي درباره وضعيت اتباع ايراني در ايتاليا نيز گفت: اتباع ايراني در ايتاليا از احترام بالايي برخوردارند و جامعه ايتاليا از آنها قدرداني مي كند چرا كه بسياري از ايراني ها افرادي تحصيلكرده، متخصص و مفيد براي جامعه ايتاليا هستند.
برادانيني در پاسخ به اين سؤال كه آيا از اتباع ايراني، كسي در زندان هاي ايتاليا وجود دارد؟ گفت: يا اصلاً هيچ تبعه ايراني در ايتاليا در بازداشت نيست يا اگر هم هست آمار آن به حدي پايين است كه در آمار رسمي قيد نمي شود و من در طول مأموريت خود در تهران در حدود 4 سال اخير، تقريباً هيچ پرونده اي با موضوع زندانيان ايراني در ايتاليا روي ميز كارم نداشته ام.


با اشاره به توانمندي جمهوري اسلامي در خليج فارس

سفير رژيم صهيونيستي: قيمت نفت را ايران تعيين مي كند

سفير رژيم صهيونيستي در سوئيس در مصاحبه اي تاكيد كرد كه ايران كنترل خليج فارس را در اختيار دارد و مي تواند قيمت نفت را هم تعيين كند.
ايگال كاسپي در مصاحبه با روزنامه تاگس آنسايگر در پاسخ به پرسشي درباره ترس از حمله نظامي از سوي اسرائيل به ايران و پيامدهاي آن مدعي شد كه ايران مشكل اسرائيل نيست بلكه مشكلي براي تمام جهان است.
وي افزود: ما به عنوان اولين كشور هشدار داده ايم زيرا سران اين كشور نام اسرائيل را به عنوان كشوري كه مي خواهند آن را با خاك يكسان كنند به كرات بر زبان آورده اند. ولي ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي كه سلاح اتمي در اختيار داشته باشد در راستاي منافع غرب هم نيست.
وي با ادعاي اينكه ايران يك رژيم اتمي است گفت، ايران مي تواند كنترل خليج (فارس) را در اختيار داشته باشد و قيمت نفت را هم تعيين كند. ضمنا موشك هاي ميان برد ايران امروز حتي به اروپا مي توانند اصابت كنند. اسرائيل به كرات تاكيد كرده كه در وهله اول خواهان آن است تا با همكاري جامعه بين المللي راه حلي براي مشكل ايران پيدا كند. ولي اسرائيل همه گزينه ها را براي خود باز نگه مي دارد.
ايگال كاسپي در خصوص استفاده از گزينه نظامي گفت: اين مسئله فعلا مطرح نيست زيرا هنوز از همه ظرفيت ديپلماتيك استفاده نشده است.
به گزارش مهر، سفير رژيم صهيونيستي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا اسرائيل خود بمب اتمي دارد يا خير، بدون اينكه اين سوال را رد كند، اظهار داشت كه اسرائيل اولين كشوري نخواهد بود كه بمب اتمي را در خاورميانه به كار گيرد.
ايگال كاسپي در ادامه ماهيت اشغالگري رژيم صهيونيستي را كه هم اكنون سرزمين هاي فلسطين را اشغال كرده و از آنها خارج نمي شود را رد كرد و در توجيه اشغال اراضي عربي گفت؛ اسرائيل يك كشور كوچك يعني نصف سوئيس است. اين موضوع سوالات امنيتي زيادي را براي اسرائيلي ها مطرح مي كند. وقتي موضوع مربوط به امنيت است ما نمي توانيم اقدام به اتخاذ تصميم سريع كنيم. ما البته دست خود را براي صلح دراز كرديم و سازش هايي را هم در نظر گرفتيم.
وي افزود: اسرائيل زماني سازش هاي ديگر را مي پذيرد كه طرف مقابل حاضر براي مشاركت باشد و ما در زمينه امنيت خود شوخي نمي كنيم. مشكل امروز شهرك هاي اسرائيلي نشين نيست سفير اسرائيل در سوئيس گفت كه اين كشور حاضر است بدون پيش شرط با فلسطيني ها مذاكره كند. ولي آنها پيش شرط تعيين مي كنند بدون آنكه در سر يك ميز جمع شده باشند. منتقدين متاسفانه اين موضوع را ناديده مي گيرند.
سفير رژيم صهيونيستي در سوئيس درخواست براي خروج اسرائيل و انتقاد از تل آويو درباره اشغال را رويكردي «يهودستيزانه» تلقي و اضافه كرد: اين افكار براي من با عنوان رفتن به سوي يهودستيزي است، زيرا بين ما با طرف مقابل تفاوت قائل مي شوند. چرا چنين درخواستي از ديكتاتورها نمي شود كه گام اول را بردارند و براي حل مشكلات كنار بروند؟ اينها انتقادات بي اساس است؛ زيرا آنها از ما مي خواهند تا با حماس مذاكره كنيم در حاليكه همه مي دانند كه حماس موجوديت ما را به رسميت نمي شناسد.


پاي درس علي (ع)

مراقب اطرافيانت باش!
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به مالك اشتر فرماندار مصر:
همانا زمامداران را خواص و نزديكاني است كه خودخواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمكاريشان را با بريدن اسباب آن بخشكان، و به هيچ كدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمين را واگذار مكن(1)، و به گونه اي با آنان رفتار كن كه قراردادي به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زيان رساند، مانند آبياري مزارع، يا زراعت مشترك كه هزينه هاي آن را بر ديگران تحميل كنند، در آن صورت سودش براي آنان، و عيب و ننگش در دنيا و آخرت براي تو خواهد ماند.

1- نفي تفكر اگوسانترسيم (خودمداري و خود محوري) بلكه براي انجام وظيفه فقط بايد به خداوند متعال توجه كرد.


حجت الاسلام مصلحي: هدف شوراي دستگاه هاي نظارتي تقويت مديريت كشور است

رئيس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور تصريح كرد كه شكل گيري اين شورا با هدف مچ گيري از ساير دستگاه ها نيست و در راستاي تقويت مديريت كشور خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات و رئيس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور روز گذشته در حاشيه تشكيل جلسه اين شورا در جمع خبرنگاران گفت: اين مجموعه با پيشنهادي كه توسط دو دستگاه چند سال قبل به مقام معظم رهبري ارائه شد تشكيل گرديد.
وي افزود: در آن زمان رهبر معظم انقلاب به رئيس جمهور وقت نسبت به راه اندازي اين دستگاه كه زيرمجموعه 3 قوه است دستورات لازم را ارائه كرد و اين دستگاه با هدف تقويت مديريت كشور آغاز به كار كرد.
وي گفت: برخلاف آنكه تصور مي شود اين دستگاه، دستگاهي است كه قرار است از مجموعه هاي متخلف مچ گيري كند بايد عنوان كرد اين شورا صرفا در جهت تقويت مديريت كشور فعاليت خواهد كرد.
وزير اطلاعات با اعلام اين مطلب كه در برنامه توسعه كشور شكل گيري شوراي دستگاه هاي نظارتي مصوب مجلس شد اما شوراي نگهبان با شكل گيري آن موافقت نداشت و آن را خلاف قانون مي دانست گفت: سرانجام اين موضوع به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و آنجا براساس ماده 221 تصويب شد.
مصلحي گفت: پس از تصويب شكل گيري اين شورا آئين نامه آن تدوين شده و در اختيار سران قوا قرار گرفت و سران قوا نيز 10 روز قبل آن را تصويب و ابلاغ كردند. هرچند كه پيش از تصويب آئين نامه شورا همين شورا با نام شوراي هماهنگي دستگاه هاي نظارتي فعاليت هاي خود را آغاز كرده بود.
وي گفت: مطمئنا اين شورا مي تواند نتايج مثبتي در روند مديريت دستگاه هاي كشور داشته باشد و اين در حالي است كه بار ديگر تاكيد مي كنم شكل گيري اين دستگاه به معني مچ گيري از دستگاه هاي متخلف نيست بلكه قرار است مجموعه دستگاه هاي مديريتي كشور را در هر سه قوه ياري كند و در جهت مديريت بهتري كشور حركت كند.
رئيس شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور درباره مصوبات جلسه امروز اين شورا گفت: مقرر شد تا آئين نامه شكل گيري شوراهاي استاني مورد بررسي قرار گيرد.
مصلحي در پاسخ به سوالي درباره تركيب اعضاي شورا در مركز و استانها گفت: در تهران وزارت اطلاعات، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان عدالت اداري، ديوان محاسبات، معاونت نظارت و راهبردي رياست جمهوري و معاونت نظارت مجلس اعضاي شورا هستند و در استانها مديركل بازرسي، مديركل اداره اطلاعات، نماينده ديوان محاسبات، معاون برنامه ريزي استانداري و دادستان مركز استان اعضاي آن را تشكيل مي دهند.
وزير اطلاعات در پاسخ به سوال ديگري درباره علت عدم عضويت دادستان كل كشور در اين شورا گفت: از آنجا كه سازمان بازرسي و ديوان عدالت اداري مي توانند پاسخگوي مباحث احتمالي مطرح شده در حوزه وظايف دادستان كل كشور باشند؛ در مركز دادستاني كل كشور عضويت ندارد.
نشست اعضاي شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور روز شنبه در سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد.
خاطرنشان مي شود: پس از تصويب فعاليت شوراي دستگاه هاي نظارتي در مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيين نامه فعاليت اين شورا توسط سران سه قوه تصويب و ابلاغ شد.
شوراي دستگاه هاي نظارتي متشكل از 6 دستگاه شامل وزارت اطلاعات، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات كشور، ديوان عدالت اداري، معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري و معاونت نظارت مجلس است كه وظيفه نظارت بر حسن انجام امور در دستگاههاي اجرايي هر 3 قوه كشور را به عهده دارد.
 


رئيس حزب صلح دموكراتيك مصر: ملت مصر به دنبال روابط گسترده با ايران است

رئيس حزب «صلح دموكراتيك» مصر با اشاره به اينكه جهان با حيرت به نظام ايران مي نگرد، تاكيد كرد كه تلاش مي كنيم روابط مستحكم و گسترده با دولت ايران داشته باشيم.
«احمد الفضالي» در پاسخ به اين سؤال فارس كه نظر شما درباره از سرگيري روابط ايران و مصر چيست، گفت: همه ملت مصر تلاش دارند، روابط ايران و مصر به شكل عادي و طبيعي آن بازگردد و روابط مستحكم و گسترده اي بين اين دو كشور اسلامي و برادر برقرار شود، به ويژه آنكه رژيمي كه مخالف برقراري رابطه با ايران بود و همكاري گسترده اي با آمريكا داشت سرنگون شده است.
رئيس جمعيت جهاني جوانان مسلمان افزود: پيام ما به ملت ايران اين است كه همچنان در برابر تلاش هاي غرب و در رأس آنها آمريكا و رژيم صهيونيستي مقاومت كنند، هيچ گاه از اصول و مبادي خود چشم پوشي نكنند، چرا كه جهان با حيرت و تعجب به نظام شما نگاه مي كند، چون مي بيند كه شما در مقابل ستمگران و ظالمان جهان ايستادگي كرده ايد، آن هم در زماني كه رژيم هاي ديگر در برابر آمريكا و رژيم صهيونيستي براي حفظ تاج و تخت شان سر فرود مي آوردند.
الفضالي در خصوص فشارهاي آمريكا به ايران اظهار داشت كه اگر آمريكا خير و خوبي ملت ايران را مي خواست، هيچ گاه تا اين اندازه به اين كشور فشار نمي آورد و حلقه فشار را بر ايران تنها به دليل تلاش تهران براي دست يافتن به انرژي مسالمت آميز هسته اي تنگ نمي كرد. متأسفانه اين خوي و منش آمريكاست كه همواره مانع پيشرفت و رشد كشورهاي اسلامي است.


تحليلگر لبناني: تهديدهاي اسرائيل عليه ايران هيچ اعتبار سياسي ندارد

نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني، سخنان تهديدآميز وزير جنگ رژيم صهيونيستي و دعوت وي از غرب براي متوقف كردن برنامه هسته اي ايران را فاقد اعتبار سياسي و بي اهميت دانست.
«خالد الرواس» در گفت وگو با العالم اظهار داشت: اظهارات بي پايه نمي تواند ايران را از ادامه راه باز دارد و مذاكرات كنوني تهران با غرب نيز درباره درصد غني سازي و نه متوقف كردن آن است.
وي گفت: اقدام رژيم صهيونيستي در برجسته سازي حمله احتمالي به ايران يا كشورهاي همسايه فلسطين اشغالي به منظور فرافكني و صدور مشكلات داخلي اين رژيم به خارج و كسب دستاوردهاي سياسي و انتخاباتي است.
نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي بايد به اين واقعيت اعتراف كند كه هم پيمانش آمريكا با توجه به نتايج اقدامات خود در منطقه، نمي تواند تكيه گاه اصلي اين رژيم باشد بنابراين سخنان مقامات اين رژيم فقط براي ترساندن است و هيچ اعتبار و ارزش سياسي ندارد.
الرواس گفت: رژيم صهيونيستي فقط با حمايت و پشتيباني آمريكا قادر به ادامه حيات است كه آن هم در شرايط بغرنج موجود در منطقه خاورميانه، فراهم نيست.
وي افزود: دعوت به جنگ از دو بعد سياسي و اقتصادي قابل بررسي است، جنبه اقتصادي آن را مي توان تلاش آمريكا براي بازاريابي تسليحات خود از طريق فراهم كردن چنين شرايطي توسط رژيم صهيونيستي در منطقه دانست.
نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني اضافه كرد كه آمريكا درصدد القا كردن اين مسئله است كه جنگي در منطقه به وقوع خواهد پيوست تا كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و ديگر كشورها قراردادهاي بيشتري براي خريد سلاح با آمريكا ببندند و بدين طريق واشنگتن مشتريان جديدي براي سلاح هايش بيابد.
الرواس افزود: در بعد سياسي بايد گفت كه آمريكا در شرايطي قرار ندارد كه نظرات خود را تحميل كند زيرا علاوه بر وضعيت نابسامان داخلي به دليل عجله در خروج از عراق و شكست در افغانستان و ناكامي در مقابله با مقاومت در جنگ لبنان، ضعيف شده و اين مسائل موجب شده است تا نتواند در تعيين درگيريهاي آتي نقش جدي ايفا كند.


نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي: بايد از نظرات قشر نخبه بهره برد

نماينده آشوريان در مجلس با بيان اينكه مخالفان چگونگي تعامل و همكاري مسئولان كشور ما را رصد مي كنند، تأكيد كرد: مسئولان نبايد با رفتارهاي خود به دست دشمنان نظام براي تبليغات منفي بهانه دهند.
«يوناتن بت كليا» ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اروميه اظهار داشت: يكي از مهم ترين و جدي ترين خواسته هاي رهبر معظم انقلاب تلاش كردن براي به حداقل رساندن اثر تحريم هاي دشمنان است ليكن بايد در اين حوزه بيشتر كار شود و از پيشنهادها و نظرهاي قشر نخبه نيز بهره برد.
وي تصريح كرد: ايادي استكبار جهاني از طريق برنامه ريزي و سياست گذاري هاي پي درپي به دنبال اين مبحث هستند كشورمان را از هر حيث اعم از اقتصادي، سياسي و اجتماعي به خود وابسته نگه دارند ولي ملت بزرگ ايران با تبعيت از رهبري هميشه اين نيرنگ ها را بي اثر كرده اند.
بت كليا با بيان اينكه دشمن همچنان به تلاش كور خود براي رسيدن به اين هدف مذموم ادامه مي دهد، اضافه كرد: هم اكنون در حالي كه بسياري از معادلات جهاني به هم خورده و در كشورهاي مختلف دنيا آشوب به پا شده است، كشور ما نيز در برهه حساسي قرار دارد، از اين رو در چنين شرايطي اطاعت از رهبري بيشتر از سابق الزامي است.
نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر لزوم حفظ اتحاد و يكدلي سران سه قوه تأكيد كرد: مخالفان و غرض ورزان با زيركي خاصي چگونگي تعامل و همكاري مسئولان كشور ما را رصد مي كنند، بر اين اساس نبايد با رفتارهاي خود به دست دشمنان نظام براي تبليغات منفي بهانه داد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14